Russische sprekende mensen zijn vrijer in Oekraïne dan in Ruslandquote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:32 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Rusland is het land pas op 24 februari 2022 ingevallen, nadat Oekraïne jaren inwoners van de Donbas terroriseerde en de etnische Russen in het hele land onderdrukte.
Moldavië moet gewoon even aan UA vragen of ze de boel willen uitmesten. UA heeft al aangegeven dat binnen een paar uur wel te willen doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit doen ze in al die afvallige provincies. Ook in Georgië en Transnistrië.
Hoewel ik denk dat Moldavië beter af is als ze Transnistrië opgeven, maar dat is een andere discussie.
Nope, Rusland is in 2014 Oekraïne binnen gevallen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:32 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Rusland is het land pas op 24 februari 2022 ingevallen, nadat Oekraïne jaren inwoners van de Donbas terroriseerde en de etnische Russen in het hele land onderdrukte.
Daar zeg je het al "USSR-landen". Vanwege het communisme ja. Rusland is zelf al decennia van het communisme af. Daarnaast hebben inwoners geen zeggenschap over toetreding tot de EU of NAVO (ook wij niet, we worden wel constant met EU/NAVO propaganda gebombardeerd), er worden in het algemeen geen referendums daarover gehouden.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gast, hou op. Werkelijk alle ex-USSR-landen wisten niet hoe snel ze zich bij de EU en de NAVO moesten melden nadat ze zich van het Russische juk hadden bevrijd. Niemand heeft ze gedwongen. Ze wilden zelf. Oekraïne ook.
Hoe zou dat nou komen hè.
Nee, er worden vrij verkiezingen gehouden.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:39 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Daar zeg je het al "USSR-landen". Vanwege het communisme ja. Rusland is zelf al decennia van het communisme af. Daarnaast hebben inwoners geen zeggenschap over toetreding tot de EU of NAVO (ook wij niet, we worden wel constant met EU/NAVO propaganda gebombardeerd), er worden in het algemeen geen referendums daarover gehouden.
Omdat je enkel een klein stukje ziet is het dus ook een heel andere belevenis dan waarop hier gediscussieerd wordt op strategisch niveau, waarin constant ethische dilemma's worden aangehaald. Waarin de ene partij puur zuiver is en de andere puur kwaad. Maar dat wisselt natuurlijk per persoon, de situatie, de emotionele en fysieke druk die op de achtergrond speelt.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:15 schreef Shotty het volgende:
[..]
gewoon een vraag uit pure interesse: hoe vaak ben jij in een oorlog geweest?
Laten we wel wezen: het is al onmogelijk om zonder technische middelen te zien wat er op 1 slagveld gebeurt, laat staan wat er is een complete oorlog gebeurt. je ziet alleen een heel klein stukje om je heen.
Hier hadden we ook geen hekel aan Poetin, maar dat is inmiddels wel veranderd.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou dat is hier niet veel anders.
Waarschijnlijk minder extreem dan in Rusland maar de media in Nederland doet ook goed z'n best om je dingen te laten geloven en je een mening op te dringen.
Als je naar de media kijkt willen bijna alle oost-Europeanen Putin weg hebben en zijn ze bang voor Rusland.
Nou ben ik in bijna alle oost-Europese landen geweest maar mensen hebben helemaal geen hekel aan Putin en aan Rusland, ze hebben een grotere hekel aan de USA en z'n bemoeienis.
De EU vinden ze best maar de USA moet lekker op z'n eigen continent blijven.
Roemenië wil vast ook meehelpen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moldavië moet gewoon even aan UA vragen of ze de boel willen uitmesten. UA heeft al aangegeven dat binnen een paar uur wel te willen doen.
In welke Oost-Europese landen ben je geweest dan?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk minder extreem dan in Rusland maar de media in Nederland doet ook goed z'n best om je dingen te laten geloven en je een mening op te dringen.
Als je naar de media kijkt willen bijna alle oost-Europeanen Putin weg hebben en zijn ze bang voor Rusland.
Nou ben ik in bijna alle oost-Europese landen geweest maar mensen hebben helemaal geen hekel aan Putin en aan Rusland, ze hebben een grotere hekel aan de USA en z'n bemoeienis.
Wauwquote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:29 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Nee, dat was jij. Bij de inval was von der Leyen er snel bij om Oekraïne in de EU te verwelkomen, wilde zelfs een versneld traject (pakken wat je te pakken kan nu het nog kan). Het gaat hier om ordinair landje pik, of het nu de EU of Rusland is. Alhoewel Rusland het niet echt gaat om lebensraum of 'idealistisch' veroveren/annexeren van een 'continent' waar het de EU wel omgaat.
Ja, want dat mag natuurlijk niet, dat de andere partij probeert het gebied terug te veroveren.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:41 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Omdat je enkel een klein stukje ziet is het dus ook een heel andere belevenis dan waarop hier gediscussieerd wordt op strategisch niveau, waarin constant ethische dilemma's worden aangehaald. Waarin de ene partij puur zuiver is en den andere puur kwaad. Maar dat wisselt natuurlijk per persoon, de situatie, de emotionele en fysieke druk die op de achtergrond speelt.
Om op je vraag terug te komen, als de Russen door de straten lopen (in een pro rusisch gezind gebied verovert door de Rus), dan komen de bommen hoogstwaarschijnlijk van de andere partij.
Alsof dat zo makkelijk ging. Ging jaren overheen voordat ze van het EU juk af waren.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Trouwens. Als het de EU dan allemaal te doen is om land veroveren en gebieden annexeren. Ik hoor graag hoe je de brexit dan verklaart.
@:Tobias19xx
Ik heb nog steeds geen hekel aan Putin en buiten dit forum om ken ik eigenlijk niemand die zich druk maakt om de oorlog of een hekel aan Putin heeft.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hier hadden we ook geen hekel aan Poetin, maar dat is inmiddels wel veranderd.
Verder zijn die Oostbloklanden niet zonder reden vrijwel onmiddellijk overstapt van de Russische invloedssfeer naar die van de EU en VS...
Dat hebben ze niet gedaan omdat Rusland zich als een goede partner heeft laten zien in al die jaren.
Is dat net zoals dat er dus in Moldavië een regeringsgebouw werd beschoten met een wegwerp bazooko, die dus op straat achtergelaten werd, van een type waarvan iedereen zegt: die worden alleen gebruikt door rus?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:41 schreef Jed1Gam het volgende:
Om op je vraag terug te komen, als de Russen door de straten lopen (in een pro rusisch gezind gebied verovert door de Rus), dan komen de bommen hoogstwaarschijnlijk van de andere partij.
De Sovjet Unie stortte van binnenuit in elkaar.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Alsof dat zo makkelijk ging. Ging jaren overheen voordat ze van het EU juk af waren.
Dat verklaar ik als volgt: Als het de Sovjet-Unie om veroveren van gebieden ging, hoe verklaar je al die ex-USSR-landen waar je het eerder over had?
Dankzij regels waar ze zelf mee ingestemd hebben.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Alsof dat zo makkelijk ging. Ging jaren overheen voordat ze van het EU juk af waren.
Eigenlijk allemaal op Moldavie, Litouwen, Letland en Rusland naquote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:42 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
In welke Oost-Europese landen ben je geweest dan?
Dat ligt vooral aan je eigen bubbel dan.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen hekel aan Putin en buiten dit forum om ken ik eigenlijk niemand die zich druk maakt om de oorlog of een hekel aan Putin heeft.
Gelul van een dronken aardbei. Er is maar 1 land wat volledig op Rusland is gericht, en dat is Servië. Oke en Wit-Rusland maar dat is een puppet state. De rest wil niets meer met Rusland te maken hebben. 0,0.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dit is wel waar als je ziet wat Polen en Hongarije doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen hekel aan Putin en buiten dit forum om ken ik eigenlijk niemand die zich druk maakt om de oorlog of een hekel aan Putin heeft.
Uiteraard wilden de oostbloklanden graag bij de EU maar je snapt toch zelf ook wel dat het om het geld gaat en niet om de gedachtengang.
Kijk hoe ze ageren tegen het beleid van de EU, ze hebben er gewoon schijt aan.
Maar van de EU en de USA krijgen ze meer geld dan van Rusland.
Oh, ze hadden ook gewoon meteen een hard brexit kunnen doen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Wellicht weet je het nog niet, maar de Soviet Unie is uiteen gevallen. Die bestaat niet meer.quote:Dat verklaar ik als volgt: Als het de Sovjet-Unie om veroveren van gebieden ging, hoe verklaar je al die ex-USSR-landen waar je het eerder over had?
quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Eigenlijk allemaal op Moldavie, Litouwen, Letland en Rusland na
Je weet dat de USSR de facto failliet is gegaan? En dat alle landen achter het ijzeren gordijn decennia keihard onderdrukt zijn en opstanden hard neergeslagen?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Dat verklaar ik als volgt: Als het de Sovjet-Unie om veroveren van gebieden ging, hoe verklaar je al die ex-USSR-landen waar je het eerder over had?
Je: "zie mij eens de onafhankelijk denkende toffe peer zijn!" is stuitend.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Candymannetje het volgende:
Ik heb nog steeds geen hekel aan Putin
Net zoals in Nederland heb je overal wel mensen die pro Russisch zijn en anti VS.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelul van een dronken aardbei. Er is maar 1 land wat volledig op Rusland is gericht, en dat is Servië. Oke en Wit-Rusland maar dat is een puppet state. De rest wil niets meer met Rusland te maken hebben. 0,0.
Tjechie is wel één van mijn favoriete landen, hele fijne mensen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:50 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik ben alleen in Polen en Tsjechië geweest, vooral in Polen kan je moeilijk zeggen dat ze geen hekel aan Putin/Rusland hebben.
Haha ja al die Polen met hun haat jegens de VS en adoratie voor Poetin.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Eigenlijk allemaal op Moldavie, Litouwen, Letland en Rusland na
En ze krijgen een beetje meer glasnost en perestrojka.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Uiteraard wilden de oostbloklanden graag bij de EU maar je snapt toch zelf ook wel dat het om het geld gaat en niet om de gedachtengang.
Kijk hoe ze ageren tegen het beleid van de EU, ze hebben er gewoon schijt aan.
Maar van de EU en de USA krijgen ze meer geld dan van Rusland.
Met het belangrijkste verschil dat de EU je die ruimte geeft. Als het kremlin een trekpop installeert moet je gewoon doen wat putin zegt.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:50 schreef quirina het volgende:
Wel geld willen vangen maar wel hun eigen wetten opvattingen en dergelijke die niet stroken met de gedachtegang van de moderne Europese landen.
Dat klopt. Maar Servië en Wit-Rusland zijn de enige landen in Europa met een regering die Rusland steunt.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Net zoals in Nederland heb je overal wel mensen die pro Russisch zijn en anti VS.
Het is maar net met welk millieu je om gaat.
Nee, vanwege Rusland.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:39 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Daar zeg je het al "USSR-landen". Vanwege het communisme ja.
Kwestie van stemmen op een partij die tegen de deelname is.quote:Rusland is zelf al decennia van het communisme af. Daarnaast hebben inwoners geen zeggenschap over toetreding tot de EU of NAVO (ook wij niet, we worden wel constant met EU/NAVO propaganda gebombardeerd), er worden in het algemeen geen referendums daarover gehouden.
De kwestie is niet 1 op 1 inwisselbaar, een overgroot deel van de Nederlanders wilde niet onder het juk van Hitler leven. De geallieerden waren voor ons de vrijheidsstrijders.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, want dat mag natuurlijk niet, dat de andere partij probeert het gebied terug te veroveren.
Wat dat betreft wordt het tijd voor tribunalen in Nederland, waarbij de nog levende piloten van geallieerde bombardementen en beschietingen in bezet Nederland ter dood worden veroordeeld.
Polen hebben zowat een hekel aan iedereen, niet zo gek ook gezien hun geschiedenis.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Haha ja al die Polen met hun haat jegens de VS en adoratie voor Poetin.
Volgens mij heb ik de m.o door, je neemt gewoon de algemeen geaccepteerde mening en die spiegel je 180 graden.
Dat zeker, maar de suggestie werd gewekt dat de bevolking in oost europese landen juist pro Russisch is en anti VS.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar Servië en Wit-Rusland zijn de enige landen in Europa met een regering die Rusland steunt.
Daarbij, een groot deel van de latere sovjet republieken heeft na 1917 de onafhankelijkheid uit geroepen, kan je van alles van vinden (er zaten nogal wat Tsaristische aanhangers onder die groeperingen) maar het is een feit dat de Sovjet-Unie met geweld tot elkaar is gebracht in de periode tussen 1917 and ruwweg 1925. En met geweld bij elkaar gehouden is.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je weet dat de USSR de facto failliet is gegaan? En dat alle landen achter het ijzeren gordijn decennia keihard onderdrukt zijn en opstanden hard neergeslagen?
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde niet de regering maar gewoon de werkende burgers.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar Servië en Wit-Rusland zijn de enige landen in Europa met een regering die Rusland steunt.
Ja, en in rus is dat niet zo.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:56 schreef Jed1Gam het volgende:
Oekraïne is namelijk ook niet een heilstaat, erg arme inwoners, vooral in de afgelegen delen.
Dat is onzin. Vandaar dat ze nu allemaal in Brussel aan tafel zitten en niet in Moskou. Next.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat zeker, maar de suggestie werd gewekt dat de bevolking in oost europese landen juist pro Russisch is en anti VS.
Sorry dat ik niet hetzelde denk als jij.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je: "zie mij eens de onafhankelijk denkende toffe peer zijn!" is stuitend.
Behalve wat “vroeger was alles beter”-boomers is er vrijwel niemand achter het ijzeren gordijn die denkt onder Russische vlag beter af te zijn, hoor.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde niet de regering maar gewoon de werkende burgers.
Tja, ik zie weinig protesten, jij wel?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde niet de regering maar gewoon de werkende burgers.
Er is iets fundamenteel met jou mis als jij dit soort beelden ziet:quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Sorry dat ik niet hetzelde denk als jij.
Dat heb ik ook nooit beweerd, ik zei dat ze geen hekel hebben aan Putin en Rusland.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 11:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Behalve wat “vroeger was alles beter”-boomers is er vrijwel niemand achter het ijzeren gordijn die denkt onder Russische vlag beter af te zijn, hoor.
Zelfde mechanisme wat je na WO2 in Duitsland zag, Hitler was wel slecht maar deed ook goede dingen! En natuurlijk de belangrijkste faktor, je wist waar je stond en in een vrij land is alles maar heel onzeker en veranderd er veel, daar kunnen mensen nu eenmaal slecht tegen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 11:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Behalve wat “vroeger was alles beter”-boomers is er vrijwel niemand achter het ijzeren gordijn die denkt onder Russische vlag beter af te zijn, hoor.
En als die armoedige landjes geen lid willen worden, worden er coups georganiseerd of komen politici die geen voorstander zijn van de EU toevallig om in vliegtuigongelukken (zoals met de vliegramp bij Smolensk).quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, dit slaat natuurlijk nergens op.
Bij de EU ligt het initiatief om lid te worden bij het land dat lid wil worden.
In dit geval Oekraïne dus. Oekraïne moet er voor kiezen om lid te worden, en daarna kandidaat lidmaatschap aanvragen.
Vervolgens moet Oekraïne aan allerlei voorwaarden voldoen, en zelfs dan kunnen andere EU leden lidmaatschap nog blokkeren. Het is een jarenlang proces.
Stel dat Oekraïene versneld mag toetreden, dan nog is het dat Oekraïne dat zelf wil.
Dat annexatie noemen gaat alles te buiten.
En dat vergelijken met hoe Rusland gebieden afpakt van Moldavië Oekraïne en Georgië gaat alle perken te buiten.
Er worden alleen "vrije" verkiezingen gehouden als ze de voor ons gewenste leiders opleveren, anders niet. Het was een teken dat er geen vrije verkiezingen waren en sprake van dictatuur als iemand lang aan de macht was, nu Rutte 12 jaar aan de macht zit praten we daar niet meer over. In Oekraïne een van de corruptste landen in de wereld (waar de hoogste baas van de veiligheidsdienst toevallig een goede jeugdvriend was van de president) worden er plotseling "vrije" verkiezingen gehouden.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:41 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Nee, er worden vrij verkiezingen gehouden.
In Rusland niet trouwens, wist je dat?
Wat een impact heeft een zo'n systeem!quote:Op vrijdag 22 juli 2022 10:57 schreef ExTec het volgende:
Artillerie inslagen, links voor HIMARS gearriveerd was, rechts na.
[ twitter ]
Jij was zeker ook helemaal naar de klote toen dat dode jongetje op dat turkse strand aanspoelde?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 11:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Er is iets fundamenteel met jou mis als jij dit soort beelden ziet:
[ afbeelding ]
En dan nog steeds hier de onafhankelijke toffe peer uit gaat lopen hangen.
Ja, en als alles wat rus over heeft als tactiek, scorched earth is, en dat kan nu niet meer, tja, do the math.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 11:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat een impact heeft een zo'n systeem!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |