abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205256288
https://nos.nl/artikel/24(...)otest-a32-heerenveen

quote:
Drietal verdacht van poging tot doodslag bij trekkerprotest A32 Heerenveen

Twee mannen en een jongen worden verdacht van poging tot doodslag gisteravond bij een trekkerprotest op de A32 bij Heerenveen. Het gaat volgens het OM om mannen van 46 en 34 jaar oud, en een 16-jarige jongen.

Bij het incident heeft de politie gericht geschoten op een trekker. Ook werden er waarschuwingsschoten gelost. De rijksrecherche doet daar zoals gebruikelijk onderzoek naar.
die 16jarige is die jongen waarop ze gericht hadden geschoten

[ Bericht 58% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2022 15:57:19 ]
pi_205256333
Ik heb het filmpje gezien. Wat er op het filmpje te zien is is in de verste verte geen poginh doodslag.

Hooguit poging doodslag van de agent op de jongen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205256348
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb het filmpje gezien. Wat er op het filmpje te zien is is in de verste verte geen poginh doodslag.

En uiteraard is het filmpje een exacte weergave van wat er gebeurd is.
pi_205256374
quote:

je hebt een filmpje gezien van dat schot, je hebt niet gezien wat daarvoor is gebeurd
pi_205256378
Het filpmje:
twitter
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205256393
Er is dus veel meer voorafgegaan aan dat filmpje.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_205256398
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:01 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
je hebt een filmpje gezien van dat schot, je hebt niet gezien wat daarvoor is gebeurd
Vandaar dat ik ook zeg:

quote:
Wat er op het filmpje te zien is
pi_205256419
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En uiteraard is het filmpje een exacte weergave van wat er gebeurd is.
Zeker.

Wat er voor en na het filmpje gebeurd is weten we dan weer niet maar het filmpje is inderdaad een vrij exacte weergave van wat er gebeurd is. Er is niet in geknipt of geen cgi.
pi_205256429
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Vandaar dat ik ook zeg:
[..]

sorry, je bericht verkeerd gelezen en opgevat
pi_205256432
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Zeker.

Wat er voor en na het filmpje gebeurd is weten we dan weer niet maar het filmpje is inderdaad een vrij exacte weergave van wat er gebeurd is. Er is niet in geknipt of geen cgi.
En dat weet jij omdat?
pi_205256454
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En dat weet jij omdat?
Omdat ik dat zie.

Laat ik het omkeren. Welke redenen heb jij om aan te nemen dat het filmpje geen goede weergave geeft van de gebeurtenissen in het tijdsbestek van het filmpje?
pi_205256493
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Omdat ik dat zie.

Laat ik het omkeren. Welke redenen heb jij om aan te nemen dat het filmpje geen goede weergave geeft van de gebeurtenissen in het tijdsbestek van het filmpje?
Geen enkele net zoals ik geen enkele reden heb om aan te nemen (wat jij doet) dat het wel een correcte weergave is.

Ik laat het innemen van stellige posities hierover dan ook achterwege.
pi_205256549
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Geen enkele net zoals ik geen enkele reden heb om aan te nemen (wat jij doet) dat het wel een correcte weergave is.

Ik laat het innemen van stellige posities hierover dan ook achterwege.
Ik heb wel redenen om aan te nemen dat het filmpje een correcte weergave is. Er is namelijk niet zichtbaar in geknipt en er zitten geen trucage effecten in zo ver ik dat kan beoordelen. Ergo, ik heb geen reden om aan te nemen dat het filmpje niet authentiek is.

En als ik het filmpje bekijk zie ik niets wat in de verste verte op doodslag of een dreigende situatie lijkt. Dat is ook geen stellige positie, dat is een eenvoudige observatie die iedereen die het filmpje bekijkt kan doen.
pi_205256574
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik heb wel redenen om aan te nemen dat het filmpje een correcte weergave is. Er is namelijk niet zichtbaar in geknipt en er zitten geen trucage effecten in zo ver ik dat kan beoordelen. Ergo, ik heb geen reden om aan te nemen dat het filmpje niet authentiek is.

En als ik het filmpje bekijk zie ik niets wat in de verste verte op doodslag of een dreigende situatie lijkt. Dat is ook geen stellige positie, dat is een eenvoudige observatie die iedereen die het filmpje bekijkt kan doen.
Een filmpje waarvan je niet weet waar het in de chronologie van de gebeurtenissen past.
pi_205256643
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een filmpje waarvan je niet weet waar het in de chronologie van de gebeurtenissen past.
Daarom spreek ik me ook alleen uit over wat er op het filmpje te zien is en niet wat er zich ervoor en erna heeft afgespeeld.

En op het filmpje is in de verste verte niets te zien dat op een dreigende situatie lijkt.
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:18:17 #16
117098 Hathor
Effe niet
pi_205256671
Inmiddels word de naam en het adres van de schietende agent inclusief foto al volop gedeeld op social media, gaat helemaal de goeie kant op hier. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_205256692
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:18 schreef Hathor het volgende:
Inmiddels word de naam en het adres van de schietende agent inclusief foto al volop gedeeld op social media, gaat helemaal de goeie kant op hier. :')
Ik neem aan dit op de goedkeuring van rechts Nederland kan rekenen die schijnbaar vol achter de boer staan en niet achter de politie.
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:20:33 #18
117098 Hathor
Effe niet
pi_205256704
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik neem aan dit op de goedkeuring van rechts Nederland kan rekenen die schijnbaar vol achter de boer staan en niet achter de politie.
En dat vraag je aan mij, omdat....?
pi_205256710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Daarom spreek ik me ook alleen uit over wat er op het filmpje te zien is en niet wat er zich ervoor en erna heeft afgespeeld.

En op het filmpje is in de verste verte niets te zien dat op een dreigende situatie lijkt.
Dan kun je ook niet zeggen dat hij ten onrechte vast zit of dat het een poging tot doodslag van de agent is maar dat doe je wel.
pi_205256719
Onderzoek zal uit moeten wijzen wat er precies gebeurd is, maar dat boeren demonstranten zich onaantastbaar voelen lijkt me duidelijk. En dat gevoel is waarschijnlijk nog deels terecht ook omdat de politie te laat en te slap ingrijpt.
pi_205256720
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:20 schreef Hathor het volgende:

[..]
En dat vraag je aan mij, omdat....?
Het was geen vraag? :)
pi_205256734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

het probleem dat ik met je originele post had is wat we tussen je regels moet doorlezen is dat je daarmee impliceert dat er niets is voorgevallen wat poging tot doodslag kan zijn.

je bedoelt dit te zeggen door je alleen over het filmpje uit te spreken, maar spreekt het niet echt uit, daardoor kan je bericht verkeerd worden opgepakt.
pi_205256741
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
Onderzoek zal uit moeten wijzen wat er precies gebeurd is, maar dat boeren demonstranten zich onaantastbaar voelen lijkt me duidelijk. En dat gevoel is waarschijnlijk nog deels terecht ook omdat de politie te laat en te slap ingrijpt.
30 man van ER blokkeren een weg vanmorgen en worden binnen een uur afgevoerd en gearresteerd, boeren mogen hun gang gaan qua blokkades en dan nog gaan ze te ver.
pi_205256754
quote:

pi_205256761
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan kun je ook niet zeggen dat hij ten onrechte vast zit of dat het een poging tot doodslag van de agent is maar dat doe je wel.
Dat kan ik wel want volgens de berichtgeving is er gericht geschoten na een poging tot doodslag. De bewuste schoten zijn in dit filmpje te horen, dus het is exact te bepalen wanneer die dreigende situatie zich dan voorgedaan zou moeten hebben. Ik zie een trekker die met ruime afstand langs de politiewagens rijdt terwijl er gericht op wordt geschoten.
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:23:56 #26
117098 Hathor
Effe niet
pi_205256783
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
Te slap? Ik heb een boer met een pistool op zijn hoofd gericht gesommeerd zien worden uit de cabine van zijn trekker te komen, dat begint aardig op Amerikaanse toestanden te lijken.
pi_205256801
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat kan ik wel want volgens de berichtgeving is er gericht geschoten na een poging tot doodslag. De bewuste schoten zijn in dit filmpje te horen, dus het is exact te bepalen wanneer die dreigende situatie zich dan voorgedaan zou moeten hebben. Ik zie een trekker die met ruime afstand langs de politiewagens rijdt terwijl er gericht op wordt geschoten.
Nee, want nogmaals, jij hebt niet gezien wat er gebeurt is voordat hij wegreed.
pi_205256806
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:21 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
het probleem dat ik met je originele post had is wat we tussen je regels moet doorlezen is dat je daarmee impliceert dat er niets is voorgevallen wat poging tot doodslag kan zijn.

je bedoelt dit te zeggen door je alleen over het filmpje uit te spreken, maar spreekt het niet echt uit, daardoor kan je bericht verkeerd worden opgepakt.
Dat is echt je eigen invulling. Er staat gewoon duidelijk dat ik me uitsluitend baseer op wat er op het filmpje is te zien. De rest vul je zelf in.
pi_205256875
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het staat op film. Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen.
pi_205256926
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:26 schreef machtpen het volgende:

[..]
Nee, er staat een deel van wat er gebeurd is op film.
pi_205256931
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:23 schreef Hathor het volgende:

[..]
Te slap? Ik heb een boer met een pistool op zijn hoofd gericht gesommeerd zien worden uit de cabine van zijn trekker te komen, dat begint aardig op Amerikaanse toestanden te lijken.
Ze hebben ondertussen al voor tientallen miljoenen aan schade veroorzaakt en de enige gewonde boer is een idioot die bijna ook zijn vrouw en kinderen had vermoord op de snelweg. Moet je als straatjochie eens proberen na te doen.
pi_205256934
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:01 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Dat kan misschien zo zijn, maar voor zover ik weet mag een agent alleen schieten als uiterste verweer en er geen andere mogelijkheid meer is (zoals bij de rellen in Rotterdam). Dat was hier overduidelijk niet het geval.
De rest zullen we binnenkort wel horen (of niet, zoals die 'bedreiging' van dat 70 jaar oude vrouwtje aan de deur bij die politicus)
pi_205256950
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, er staat een deel van wat er gebeurd is op film.
Je bent toch niet blind of zwakbegaafd.
pi_205256970
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als er voor iets is voorgevallen kan dat op het moment dat er geschoten wordt, wat duidelijk hoorbaar is, niet meer voor dreiging zorgen. Dan was er ook wel voor het filmpje geschoten.

De schoten worden gelost op 14 seconden in het filmpje. In de 14 seconden vooraf gaand aan de schoten staat de trekker gewoon stil. In de 14 seconden voor de schoten en tijdens de schoten was er geen dreigende situatie. Sterker nog, de agenten stonden vrij ontspannen bij elkaar.

Een trekker rijdt weg, zoals op onderstaande afbeelding te zien is met ruime afstand van de agenten.

Dit is het moment van de schoten:

pi_205256991
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:26 schreef machtpen het volgende:

[..]
Probeer je je nou bewust dom te houden? Op het filmpje is het schot misschien een beetje gek, maar je weet niet wat er daarvoor is gebeurd. Vergelijk het eens met een meneer die net een gewapende bankoverval heeft gedaan en wegrent. Goede kans dat je dan de laatste 20 seconden te zien krijgt waarin een sympathieke hardloper door de politie wordt neergeschoten zonder reden. Je hebt geen idee waarom die agent zo reageerde. Daar is het komende onderzoek voor.
pi_205256995
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:23 schreef Hathor het volgende:

[..]
Wat deed die boer toen en waarom zat hij op die plek in een trekker? Die dingen horen niet gebruikt te worden in demonstraties en moeten m.i. consequent in beslag genomen worden.
pi_205257014
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:32 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Wat deed die boer toen en waarom zat hij op die plek in een trekker? Die dingen horen niet gebruikt te worden in demonstraties en moeten m.i. consequent in beslag genomen worden.
Als je met 'die dingen' het dienstpistool bedoeld dan heb je helemaal gelijk.
pi_205257032
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als er voor iets is voorgevallen kan dat op het moment dat er geschoten wordt, wat duidelijk hoorbaar is, niet meer voor dreiging zorgen. Dan was er ook wel voor het filmpje geschoten.

De schoten worden gelost op 14 seconden in het filmpje. In de 14 seconden vooraf gaand aan de schoten staat de trekker gewoon stil. In de 14 seconden voor de schoten en tijdens de schoten was er geen dreigende situatie. Sterker nog, de agenten stonden vrij ontspannen bij elkaar.

Een trekker rijdt weg, zoals op onderstaande afbeelding te zien is met ruime afstand van de agenten.

[ link | afbeelding ]
Niet om het een of ander, maar hij rijdt wel met hoge snelheid tegen de rijrichting in met een zwaar voertuig. Niet heel onschuldig.
pi_205257038
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:32 schreef apenoot het volgende:

[..]
Als je met 'die dingen' het dienstpistool bedoeld dan heb je helemaal gelijk.
:')

Je weet dat we de politie betalen om orde te handhaven?
pi_205257050
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:33 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Niet om het een of ander, maar hij rijdt wel met hoge snelheid tegen de rijrichting in met een zwaar voertuig. Niet heel onschuldig.
En dat is absoluut een geldige reden voor een agent om zijn dienstwapen te trekken en gericht te schieten?
pi_205257082
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:34 schreef apenoot het volgende:

[..]
En dat is absoluut een geldige reden voor een agent om zijn dienstwapen te trekken en gericht te schieten?
Dat is inderdaad precies wat ik zeg!
Oh, nee dat is het niet.

We weten niet precies wat er gebeurt is, maar laten we nou ook niet doen alsof die boerenpummel de onschuld zelf is.
pi_205257102
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:29 schreef machtpen het volgende:

[..]
Je bent toch niet blind of zwakbegaafd.
Nee, dat klopt, dat ben ik niet.
pi_205257125
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Probeer je je nou bewust dom te houden? Op het filmpje is het schot misschien een beetje gek, maar je weet niet wat er daarvoor is gebeurd. Vergelijk het eens met een meneer die net een gewapende bankoverval heeft gedaan en wegrent. Goede kans dat je dan de laatste 20 seconden te zien krijgt waarin een sympathieke hardloper door de politie wordt neergeschoten zonder reden. Je hebt geen idee waarom die agent zo reageerde. Daar is het komende onderzoek voor.
Er zijn 5 waarschuwingsschoten gelost bij deze situatie die niet op de film te horen of te zien zijn, overigens, vandaar dat ik zeg dat dit niet het hele verhaal is
pi_205257136
quote:

[..]
Aha, en dan zouden ze zo'n meneer die zo'n dreiging vormt zeker rustig in zijn trekker laten stappen terwijl de agenten 30 meter verderop rustig staan te keuvelen? In ieder geval voor 14 seconden zoals gewoon zichtbaar is op het filmpje.
pi_205257152
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:34 schreef apenoot het volgende:

[..]
DAT is wat de Rijksrecherche nu gaat uitzoeken. Zoals dat hoort.
pi_205257171
quote:

[..]
Dat hoge snelheid lijkt me voor een trekker sowieso al uitgesloten en tegen de rijrichting rijden lijkt me geen reden voor gerichte schoten.

Welke rijrichting overigens? Alles staat stil
pi_205257221
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat hoge snelheid lijkt me voor een trekker sowieso al uitgesloten en tegen de rijrichting rijden lijkt me geen reden voor gerichte schoten.

Welke rijrichting overigens? Alles staat stil
Vandaag leerde ik dat er geen rijrichting is als auto's stil staan. Handig voor als ik weer eens in de file sta, thanks!

Ik zeg nergens dat dat voldoende reden is. Onderzoek moet uitwijzen wat er gebeurd is.
pi_205257251
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:39 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Vandaag leerde ik dat er geen rijrichting is als auto's stil staan. Handig, thanks!
Hoe kom je er trouwens bij dat hij tegen de rijrichting rijdt? Als ik de foto bekijk en let op de borden boven de weg rijdt hij gewoon in de goede richting.

Dus hoe kom je daar bij?

pi_205257285
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Hoe kom je er trouwens bij dat hij tegen de rijrichting rijdt? Als ik de foto bekijk en let op de borden boven de weg rijdt hij gewoon in de goede richting.

Dus hoe kom je daar bij?

[ link | afbeelding ]
Die trekker ging wel over een wegafscheiding heen.
Heb ik ook een keer gedaan en had direct 5 kogels door mijn auto van de buurtagent.
pi_205257288
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Aha, en dan zouden ze zo'n meneer die zo'n dreiging vormt zeker rustig in zijn trekker laten stappen terwijl de agenten 30 meter verderop rustig staan te keuvelen? In ieder geval voor 14 seconden zoals gewoon zichtbaar is op het filmpje.
Geen idee, maar wat is het probleem precies? Ze zijn verdacht en niet veroordeeld.
pi_205257303
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dus hoe kom je daar bij?

[ link | afbeelding ]
Er wijzen borden naar rechts en je ziet m inderdaad over een wegafscheiding rijden.
pi_205257311
Wel grappig hoe schuimbekkend rechts zonder te knipperen in het ene topic kan beweren dat de politie niks kan/durft, maar als ze dan wat doen tegen de verkeerde groep er niet eens een onderzoek gedaan mag worden tegen de verdachten en de politie bij voorbaat fout was.
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:45:26 #53
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_205257327
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ah, dus we zitten al in de fase dat iedereen die de boeren steunt rechts georiënteerd is.
pi_205257343
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:45 schreef begaaierd het volgende:

[..]
Ah, dus we zitten al in de fase dat iedereen die de boeren steunt rechts georiënteerd is.
Nee. En dat stelde ik niet, ik had het specifiek over dit incident.
pi_205257345
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:45 schreef begaaierd het volgende:

[..]
Het zijn wel de wappie partijen die het meest luidkeels achter de boeren gaan staan.
pi_205257375
Nederland in een notendop

Als het Marokkanen zijn:
JA GOED VAN DE POLITIE, GERICHT SCHIETEN OP DIE KUT FINNEN

Als het boeren zijn:
Kut politie, laat onze boeren met rust huillie huillie
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:49:11 #57
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_205257393
In de avond zijn dronken hooligans en moeten ook als zodanig behandeld worden.
Dus flink met de wapenstok afrossen en als ze hun tractors als wapen gebruiken de bestuurder uitschakelen.
Wie dit leest is gek
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:51:03 #58
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_205257445
quote:

[..]
Een tractor met hoge snelheid??
pi_205257481
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:44 schreef Glazenmaker het volgende:
Wel grappig hoe schuimbekkend rechts zonder te knipperen in het ene topic kan beweren dat de politie niks kan/durft, maar als ze dan wat doen tegen de verkeerde groep er niet eens een onderzoek gedaan mag worden tegen de verdachten en de politie bij voorbaat fout was.
Niemand beweerd hier dat er geen onderzoek gedaan mag worden, of heb ik een post gemist?
En het heeft niets met rechts of links te maken.
Als Extinction Rebellion een demonstratie houdt, de politie daar een wapen trekt en op film is te zien dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat er een daadwerkelijke dreiging is dan geldt hetzelfde.
pi_205257485
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:47 schreef koffiekoekjes het volgende:

Als het Marokkanen zijn:

Als het boeren zijn:
How can I make this about me...
pi_205257498
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:52 schreef ReplaR het volgende:

[..]
How can I make this about me...
Heb je het over mij? Ben geen van beide tho
pi_205257511
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:46 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Het zijn wel de wappie partijen die het meest luidkeels achter de boeren gaan staan.
Och, daar krijgen we het wappie gebeuren weer...
  woensdag 6 juli 2022 @ 16:56:16 #63
117098 Hathor
Effe niet
pi_205257553
De beelden lijken erop dat die trekker een blokkade probeert te omzeilen om zo op een ander wegdeel te komen, enkele seconden daarvoor deed een andere trekker exact hetzelfde, alleen toen de volgende trekker hetzelfde kunstje wilde flikken werd er gericht geschoten. Daar kan je van vinden wat je wil, maar het is op geen enkele wijze een levensbedreigende situatie geweest voor de politie, zoals ze wel in hun verklaring hebben willen doen blijken.

Conclusie, politie gebruikt buitensporig geweld en liegt daar over.
pi_205257628
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:44 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Er wijzen borden naar rechts en je ziet m inderdaad over een wegafscheiding rijden.
Ik zie geen borden naar rechts wijzen. Ik zie wel borden boven de weg met de achterkant naar voren vanaf de kijker gezien.

Ja hij rijdt over een doorgetrokken streep. Je gaat nu toch niet beweren dat dat een poging tot doodslag is?
pi_205257660
quote:
Namen en rugnummers graag, en doe de citaten er ook bij in plaats van deze feitenvrije stemmingmakerij.
pi_205257672
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:54 schreef apenoot het volgende:

[..]
Och, daar krijgen we het wappie gebeuren weer...
Wie de schoen past...
pi_205257673
quote:
Klopt er zijn ook maar 2 groepen, links en rechts. En iedereen in een groep heeft voor alles exact dezelfde mening.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:04:10 #68
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205257692
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik zie geen borden naar rechts wijzen. Ik zie wel borden boven de weg met de achterkant naar voren vanaf de kijker gezien.

Ja hij rijdt over een doorgetrokken streep. Je gaat nu toch niet beweren dat dat een poging tot doodslag is?
Wie zegt dat de poging doodslag op dit beeld te zien is?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_205257695
quote:
Ik neem aan dat rechts niet de Borg is, dus dan kan de een een andere mening hebben dan de ander.
pi_205257715
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Linksboven in je screenshot. De auto waaruit gefilmd wordt wijst overigens ook met z'n neus die kant op.

En verder nee dat zeg ik niet, ik zeg dat onderzoek moet uitwijzen wat er gebeurd is.
pi_205257731
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt er zijn ook maar 2 groepen, links en rechts. En iedereen in een groep heeft voor alles exact dezelfde mening.
Wat dat betreft gaan we keihard de Amerikanen achterna helaas.
pi_205257740
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:51 schreef begaaierd het volgende:

[..]
Een tractor met hoge snelheid??
Als je een trekker met die snelheid tegen je auto krijgt heb je een erg slechte dag. Dus ja, hoge snelheid.
pi_205257743
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:47 schreef koffiekoekjes het volgende:

Als het Marokkanen zijn:

Als het boeren zijn:
:') wanneer is er voor het laatst een Fin neergeschoten bij een demonstratie?
pi_205257749
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Vandaar dat ik ook zeg:
[..]

Waar is dat filmpje dan?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_205257755
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:06 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Wat dat betreft gaan we keihard de Amerikanen achterna helaas.
Waarom helaas?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205257783
quote:

Poging tot moord wellicht.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205257808
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:07 schreef Flurona het volgende:

[..]
:') wanneer is er voor het laatst een Fin neergeschoten bij een demonstratie?
Vorig jaar, Rotterdam?

Niet van dat wegkijken he
pi_205257845
Dit filmpje?

twitter
pi_205257847
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
De politie, want die zeggen dat er gericht moest worden geschoten vanwege die poging doodslag. Dat gerichte schieten is te zien op dit filmpje, de vermeende poging tot doodslag op de agent is in geen velden of wegen te bekennen.

Hier het gerichte schot:

pi_205257936
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:04 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
De politie, want die zeggen dat er gericht moest worden geschoten vanwege die poging doodslag. Dat gerichte schieten is te zien op dit filmpje, de vermeende poging tot doodslag op de agent is in geen velden of wegen te bekennen.

Hier het gerichte schot:

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Waar is dat filmpje dan?
In de tweet die ik eerder heb gepost op pagina 1.
pi_205257938
Makkelijk oordelen op basis van 1 filmpje zonder context. :)

Niemand die hier post was daar aanwezig agent dus stfu. :Y
pi_205257941
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:56 schreef Hathor het volgende:
De beelden lijken erop dat die trekker een blokkade probeert te omzeilen om zo op een ander wegdeel te komen, enkele seconden daarvoor deed een andere trekker exact hetzelfde, alleen toen de volgende trekker hetzelfde kunstje wilde flikken werd er gericht geschoten. Daar kan je van vinden wat je wil, maar het is op geen enkele wijze een levensbedreigende situatie geweest voor de politie, zoals ze wel in hun verklaring hebben willen doen blijken.

Conclusie, politie gebruikt buitensporig geweld en liegt daar over.
Dat is inmiddels standaard, de pollite overtreedt de wet en wordt betrapt door filmende mensen, en vervolgens wordt het slachtoffer als een levensgevaarlijke crimineel afgeschilderd en opgesloten als verdachte van een zwaar misdrijf. Bij die man die herhaaldelijk op zijn hoofd werd geknuppeld en die een hond in zijn been gezet kreeg ging een agent ook even een wapen in elkaar knutselen met een startkabel en een fietsenstandaard.

Maar dat blijkt dan pas maanden nadat het beeld is gecreeerd.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:20:56 #83
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_205258021
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is inmiddels standaard, de pollite overtreedt de wet en wordt betrapt door filmende mensen, en vervolgens wordt het slachtoffer als een levensgevaarlijke crimineel afgeschilderd en opgesloten als verdachte van een zwaar misdrijf. Bij die man die herhaaldelijk op zijn hoofd werd geknuppeld en die een hond in zijn been gezet kreeg ging een agent ook even een wapen in elkaar knutselen met een startkabel en een fietsenstandaard.

Maar dat blijkt dan pas maanden nadat het beeld is gecreeerd.
Neem er nog een Sherry. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_205258041
twitter
pi_205258076
quote:

[..]
"DSI agent rijdt met opzet hardloper aan in hoofdstad"
"Pools are perfect for holding water"
pi_205258108
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:22 schreef tesssssssss het volgende:
[ twitter ]
Jouke had ook lekker thuis kunnen blijven of in ieder geval die domme trekker thuis kunnen laten. Of luisteren naar de politie, dat kan ook.
pi_205258132
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:26 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Jouke had ook lekker thuis kunnen blijven of in ieder geval die domme trekker thuis kunnen laten. Of luisteren naar de politie, dat kan ook.
Ik weet ook niet wat Jouke wel of niet heeft gedaan, maar ik vond het wel van toepassing bij dit topic.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:29:23 #88
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_205258144
De tendens is tegenwoordig dat de media de boeren persifleren als oproerkraaiers en gewelddadige hooligans. Dit wordt wederom bevestigd door de beschuldiging van poging tot doodslag, terwijl er op het betreffende filmpje 0 aanleiding is om dit te vermoeden. Sterker nog, de agenten in kwestie lijken vooraf juist heel erg kalm, alvorens zij de schoten (gericht) losten.

Dat er sommige users zijn die het oneens zijn met de protesten, c'est ca, maar dat er andere users die het politieoptreden goedkeuren, terwijl er nul bewijs is dat die boeren doodslag wilden veroorzaken.

Politie is niet de vijand, maar ook zij kunnen foute keuzes maken. Ben benieuwd naar de afwikkeling van de zaak.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_205258146
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:26 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk een intens dom argument. Dat kun je tegen ieder slachtoffer zeggen.

"U bent van uw fiets af de bosjes in gesleurd en verkracht? Tja, u had ook gewoon thuis kunnen blijven."

"U bent terwijl u op een terras zat met een pistool op uw hoofd van uw rolex beroofd? Tja, u had ook thuis een flesje wijn open kunnen trekken he."
pi_205258155
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk een intens dom argument. Dat kun je tegen ieder slachtoffer zeggen.

"U bent van uw fiets af de bosjes in gesleurd en verkracht? Tja, u had ook gewoon thuis kunnen blijven."

"U bent terwijl u op een terras zat met een pistool op uw hoofd van uw rolex beroofd? Tja, u had ook thuis een flesje wijn open kunnen trekken he."
Slachtoffer of verdachte?

Als ik een mes trek en op een politieagent af ren krijg ik naar alle waarschijnlijkheid ook een kogel. Dan kan ik wel Calimero gaan doen, maar dat is niet echt geloofwaardig.

Laten we nou eerst gewoon het onderzoek afwachten.
pi_205258158
quote:

[..]

Of gewoon niet gaan lopen patsen met je Rolex
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:31:52 #92
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_205258171
quote:

[..]

Maar jij maakt dezelfde fout door dezelfde situaties te vergelijken met verschillende veronderstellingen. Zodoende klopt jouw vergelijking ook niet meer.
pi_205258178

Duise doggen. O+
pi_205258190
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:30 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Slachtoffer of verdachte?

Als ik een mes trek en op een politieagent af ren krijg ik naar alle waarschijnlijkheid ook een kogel. Dan kan ik wel Calimero gaan doen, maar dat is niet echt geloofwaardig.
Alleen is een situatie zoals jij die schetst op geen enkele wijze aan de orde zoals te zien is op de beelden.
pi_205258194
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:31 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Maar jij maakt dezelfde fout door dezelfde situaties te vergelijken met verschillende veronderstellingen. Zodoende klopt jouw vergelijking ook niet meer.
Wat bedoel je?
pi_205258204
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Alleen is een situatie zoals jij die schetst op geen enkele wijze aan de orde zoals te zien is op de beelden.
Laten we het onderzoek afwachten.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:36:13 #97
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258221
quote:

[..]

Behalve dat met een trekker op politie inrijden iets anders is dan met je Rolex op een terras zitten hè.

Maargoed, we wachten het onderzoek af. Als het echt poging doodslag is mag hij blij zijn dat hij ervan afkomt met jeugddetentie ipv de dood.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:36:27 #98
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_205258224
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
Maverick beredeneerde vanuit de rol van dader, terwijl jij beredeneerde vanuit de rol van slachtoffer. Dan worden de geschetste situaties onvergelijkbaar.
pi_205258237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:36 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Maverick beredeneerde vanuit de rol van dader, terwijl jij beredeneerde vanuit de rol van slachtoffer. Dan worden de geschetste situaties onvergelijkbaar.
Volgens mij is de dader in dezen de agent, en Jouke het slachtoffer.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:38:28 #100
117098 Hathor
Effe niet
pi_205258242
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:34 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Laten we het onderzoek afwachten.
Aangezien de politie al in hun eerste verklaring meteen de boel bij elkaar liegt, hoef je van een onderzoek ook niet veel te verwachten.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:38:59 #101
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_205258247
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Was je erbij?

Het OM houdt 'm niet zomaar vast.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_205258253
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:29 schreef Grishenko_ het volgende:
De tendens is tegenwoordig dat de media de boeren persifleren als oproerkraaiers en gewelddadige hooligans. Dit wordt wederom bevestigd door de beschuldiging van poging tot doodslag, terwijl er op het betreffende filmpje 0 aanleiding is om dit te vermoeden. Sterker nog, de agenten in kwestie lijken vooraf juist heel erg kalm, alvorens zij de schoten (gericht) losten.

Dat er sommige users zijn die het oneens zijn met de protesten, c'est ca, maar dat er andere users die het politieoptreden goedkeuren, terwijl er nul bewijs is dat die boeren doodslag wilden veroorzaken.

Politie is niet de vijand, maar ook zij kunnen foute keuzes maken. Ben benieuwd naar de afwikkeling van de zaak.
O, ik dacht dat we het tuig vonden omdat ze het demonstratierecht misbruiken, dingen in de fik steken, politie bekogelen, wegen blokkeren, ondernemers schade berokkenen, politici thuis opzoeken etc.

Maar het blijkt de schuld van de media te zijn dat deze groep boeren als oproerkraaiers wordt gezien en het ligt vooral niet aan de acties van deze boeren. :{w

[ Bericht 0% gewijzigd door FYazz op 06-07-2022 21:01:05 ]
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:39:43 #103
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258255
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:38 schreef Hathor het volgende:

[..]
Aangezien de politie al in hun eerste verklaring meteen de boel bij elkaar liegt, hoef je van een onderzoek ook niet veel te verwachten.
Alsof ze zelf dat onderzoek doen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:39:57 #104
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_205258259
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is dan jouw perceptie. In de zienswijze van Maverick zijn die rollen juist omgedraaid.

Zelf wacht ik het onderzoek liever af. Dan weten we meer over de achtergrond van dit incident.
pi_205258263
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:38 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Was je erbij?

Het OM houdt hem vast vanwege de verklaring van de politie. Ik zet er een fles wijn op dat hij na verhoor vrij komt en de het niet leidt tot vervolging.
pi_205258268
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:38 schreef Hathor het volgende:

[..]
Bron?
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:40:57 #107
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_205258271
quote:

[..]

[ link | afbeelding ]
Vluchten na een poging tot doodslag is een prima reden voor gericht aanhoudingsvuur.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:41:24 #108
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258280
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Hier het gerichte schot:

[ link | afbeelding ]
Ja, dat kan er toch ook aan vooraf gegaan zijn?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:41:28 #109
117098 Hathor
Effe niet
pi_205258281
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:38 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Was je erbij?

Nee, ze zullen best wel even wat tijd nodig hebben om een geloofwaardige aanklacht te fabriceren.
pi_205258283
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Het OM houdt hem vast vanwege de verklaring van de politie. Ik zet er een fles wijn op dat hij na verhoor vrij komt en de het niet leidt tot vervolging.
Tot die tijd is hij een verdachte.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:42:18 #111
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258295
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Die wil ik nog wel met je aangaan. Maar dan geen supermarktwijn hè
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:42:24 #112
117098 Hathor
Effe niet
pi_205258296
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:40 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Bron?
Je hebt de verklaring van de politie niet gelezen? Staat notabene in dit topic.
pi_205258300
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:39 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Dat is dan jouw perceptie. In de zienswijze van Maverick zijn die rollen juist omgedraaid.

Zelf wacht ik het onderzoek liever af. Dan weten we meer over de achtergrond van dit incident.
Ik denk dat over de actie waar het hier om gaat, het schieten, er geen twijfel over bestaat dat de agent schiet, en Jouke het ondergaat. De agent voert de handeling uit. Dat ik dat dader noem, is omdat in mijn ogen de handeling onterecht is. Maar dat de actie, het schieten, door de agent wordt uitgevoerd daar zijn Maverick en ik het over eens. Ik denk dus dat je argument niet op gaat.
pi_205258310
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:42 schreef Hathor het volgende:

[..]
Je hebt de verklaring van de politie niet gelezen? Staat notabene in dit topic.
Ik vraag naar een bron waarin staat dat de politie gelogen heeft
pi_205258317
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:40 schreef Nobu het volgende:

[..]
Vluchten na een poging tot doodslag is een prima reden voor gericht aanhoudingsvuur.
Tuurlijk. Verdachten van poging tot doodslag laat je rustig in een trekker zitten terwijl je 25 meter verderop met je collega's staat te keuvelen :')
pi_205258339
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:41 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ja, dat kan er toch ook aan vooraf gegaan zijn?
En dan schieten ze niet op dat moment, maar laten ze hem eerst in de trekker stappen en minimaal 14 seconden daar rustig staan, maar als hij weg rijdt moet er opeens geschoten worden?

Als die poging tot doodslag voor het filmpje had plaatsgevonden hadden ze wel voor het begon van het filmpje geschoten en had Jouke op het filmpje al geboeid afgevoerd geweest.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:46:13 #117
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_205258340
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:39 schreef FYazz het volgende:

[..]
O, ik dacht dat we het tuig vonden omdat ze het demonstratierecht misbruiken, dingen in de fik steken, politie bekogelen, wegen blokkeren, ondernemers schade berokkenen, politici thuis opzoeken etc.

Maar het blijkt de schuld van de media te zijn dat deze groep boeren als oproerkraaiers worden gezien en het ligt vooral niet aan de acties van deze boeren. :{w
Lekker makkelijk. Ik wil je wel eens spreken als jouw familiebedrijf wordt afgepakt onder de noemer van stikstofuitstoot. Dan wil ik wel eens zien hoe vredig je erbij staat.

Het lijkt me duidelijk dat ik elke vorm van geweld afkeur en dat ministers zich veilig behoren te voelen in hun eigen huis.

Alleen wil ik wel stellen dat de media een kant hebben gekozen. En dat is niet die van de boerenbevolking, maar nadrukkelijk die van de overheid. Ze proberen stelselmatig de boeren te framen als tuig van de richel, waardoor de animo voor support afneemt. Ergens begrijp ik dat wel, maar aan de andere kant is er geen sprake van hoor en wederhoor (en te weinig begrip voor de situatie van de boeren).

[ Bericht 0% gewijzigd door Grishenko_ op 06-07-2022 17:51:14 ]
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:47:05 #118
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_205258352
Och gut, het wappiegehalte stijft me teveel hier, ik ben weg.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:47:41 #119
117098 Hathor
Effe niet
pi_205258356
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:43 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Ik vraag naar een bron waarin staat dat de politie gelogen heeft
Daar is geen bron voor, dat is mijn stelling. De politie heeft buitensporig geweld gebruikt en dekt zich in middels verzinsels en halve waarheden, precies zoals we van ze gewend zijn.
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:48:40 #120
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258364
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
En dan schieten ze niet op dat moment, maar laten ze hem eerst in de trekker stappen en minimaal 14 seconden daar rustig staan, maar als hij weg rijdt moet er opeens geschoten worden?

Als die poging tot doodslag voor het filmpje had plaatsgevonden hadden ze wel voor het begon van het filmpje geschoten en had Jouke op het filmpje al geboeid afgevoerd geweest.
Welk filmpje gaat dit over? Ik heb alleen maar het wegrijden gezien.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:49:13 #121
117098 Hathor
Effe niet
pi_205258368
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:47 schreef TweedeKlum het volgende:
Och gut, het wappiegehalte stijft me teveel hier, ik ben weg.
Je krijgt er een stijfje van?
pi_205258380
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:40 schreef Nobu het volgende:
Ze lieten hem lekker - met sleutel - in de trekker zitten na poging tot doodslag, en zijn daarna van hem weggelopen (gezien de afstand tot hem op het moment van filmen)? En besloten toen hij rustig aan het wegrijden was, dat hij, een 16-jarig kind, - met een voertuig dat niet harder kan dan 50km/u - uit zijn trekker geschoten moesten worden? Poogde de betreffende agenten volgens jou genomineerd te worden tot de meest incompetente van het land?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 6 juli 2022 @ 17:51:45 #123
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258407
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:49 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ze lieten hem lekker - met sleutel - in de trekker zitten na poging tot doodslag, en zijn daarna van hem weggelopen, gezien de afstand tot hem op het moment van filmen? En besloten toen hij rustig aan het wegrijden was, dat hij, een 16-jarig kind, - met een voertuig dat niet harder kan dan 50km/u - uit zijn trekker geschoten moesten worden? Poogde de betreffende agenten volgens jou genomineerd te worden tot de meest incompetente van het land?
Als iemand daadwerkelijk geprobeerd heeft agenten dood te rijden, dan snap ik dat je hem niet zomaar even uit zijn trekker gaat halen terwijl hij daar met sleutel in zit toch ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_205258449
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:51 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Als iemand daadwerkelijk geprobeerd heeft agenten dood te rijden, dan snap ik dat je hem niet zomaar even uit zijn trekker gaat halen terwijl hij daar met sleutel in zit toch ;)
Haha, ze zijn op geen enkele manier met hem bezig terwijl hij achter een andere trekker vandaan komt. Je kan niet én een zodanig gevaar vormen dat er op je geschoten moet worden zodra je gaat rijden én rustig achtergelaten worden in het voertuig waarmee je dat gemeende gevaar zou vormen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205258489
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:48 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Welk filmpje gaat dit over? Ik heb alleen maar het wegrijden gezien.
Precies. Je ziet hem wegrijden en op 14 seconden wordt er geschoten.

Maar volgens jou zou er dus eerder een poging tot doodslag plaatsgevonden hebben, en vervolgens zouden de agenten zijn weggelopen, want op seconde 1 van het filmpje is de trekker die beschoten wordt ruim 25 meter verwijderd van de agenten. En op het moment dat hij weg rijdt en de agenten op minimaal 3 meter afstand passeert moet er op seconde 14 geschoten worden vanwege iets dat voor het begin van het filmpje plaatsgevonden zou hebben?

En dat vind jij plausibel?
pi_205258508
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:54 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Haha, ze zijn op geen enkele manier met hem bezig terwijl hij achter een andere trekker vandaan komt. Je kan niet én een zodanig gevaar vormen dat er op je geschoten moet worden zodra je gaat rijden én rustig achtergelaten worden in het voertuig waarmee je dat gemeende gevaar zou vormen.
Precies.
pi_205258528
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:51 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Nee, dan zeg je uitstappen of we schieten. Dan loop je niet van hem weg zoals in dit geval duidelijk wel gebeurd zou moeten zijn gezien de afstand van de trekker tot de agenten aan het begin van het filmpje.
pi_205258533
Nvm-edit, you get the point :').
  woensdag 6 juli 2022 @ 18:20:30 #129
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205258734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee, dan zeg je uitstappen of we schieten. Dan loop je niet van hem weg zoals in dit geval duidelijk wel gebeurd zou moeten zijn gezien de afstand van de trekker tot de agenten aan het begin van het filmpje.
Als het zo gegaan is als jij zegt dan ben ik het helemaal met je eens en stuur ik je met liefde een flesje wijn.

We zullen het gaan horen de komende maanden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_205259281
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:20 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Als het zo gegaan is als jij zegt dan ben ik het helemaal met je eens en stuur ik je met liefde een flesje wijn.

Jij krijgt van mij ook een fles als jij gelijk hebt!
pi_205260801
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:46 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Lekker makkelijk. Ik wil je wel eens spreken als jouw familiebedrijf wordt afgepakt onder de noemer van stikstofuitstoot. Dan wil ik wel eens zien hoe vredig je erbij staat.

Het lijkt me duidelijk dat ik elke vorm van geweld afkeur en dat ministers zich veilig behoren te voelen in hun eigen huis.

Alleen wil ik wel stellen dat de media een kant hebben gekozen. En dat is niet die van de boerenbevolking, maar nadrukkelijk die van de overheid. Ze proberen stelselmatig de boeren te framen als tuig van de richel, waardoor de animo voor support afneemt. Ergens begrijp ik dat wel, maar aan de andere kant is er geen sprake van hoor en wederhoor (en te weinig begrip voor de situatie van de boeren).
Als je het hebt over kant kiezen:
Afgepakt, framen, stelselmatig, geen wederhoor. Allemaal oordelende woorden richting media en overheid die ook nog eens niet geheel kloppen.

Er wordt niets zomaar afgepakt.
De media framed oproerkraaiende boeren niet. Ze steken toch echt zelf dingen in de fik en bekogelen zelf de politie.
En genoeg (fatsoenlijke) boeren die hun verhaal mogen doen in de media, die worden uitgenodigd bij raadsvergaderingen en er is zelfs een hele politieke partij die zich om boeren bekommert.

Ik heb begrip voor de situatie en het machteloze gevoel van de boeren en zij mogen zeker hun stem laten horen, ik heb echter geen begrip voor de terreur van een bepaalde groep boeren.
Er zijn meer burgers en sectoren die in negatieve zin last hebben (gehad) van overheidsbeleid en die bang zijn een deel van hun eigendommen/identiteit/toekomst te verliezen. Denk bijvoorbeeld aan de toeslagaffaire of de perikelen in de ouderenzorg jaren terug of de horeca in Corona-tijd.

De oplossing is wat mij betreft dan niet om met terreur de overheid te dwingen het beleid te veranderen.

Verder word ik ook moe van het steeds maar vingerwijzen naar 'de media'.
Als de media niets laat zien, dan stoppen ze het in de doofpot.
Als de media wel wat laat zien dan ligt het maar net aan de lezer (voor-/tegenstander of de genuanceerde) of het artikel 'framing' is of niet of gewoon een weergave van de vele gebeurtenissen rondom deze stikstofcrisis. Laten we gewoon accepteren dat de media niet perfect is en dat we nieuws met een bepaalde nuance moeten lezen.
  woensdag 6 juli 2022 @ 21:14:07 #132
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205261031
Niet langer verdacht van poging doodslag.

Kijk, en dan wordt het wel opeens heel vervelend voor deze agenten, want dan is er zeer waarschijnlijk niks aan het incident vooraf gegaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_205261351
Zoals ik al zei, als dat wel het geval was geweest had de verdachte niet meer in zijn trekker gezeten. Geen poging tot doodslag voor, tijdens of na het schieten. Begint er nu op te lijken dat er (wrs door frustratie) geschoten werd om het niet gehoor geven aan de instructie te blijven staan. Uiterst dubieus.
  woensdag 6 juli 2022 @ 22:15:30 #134
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_205261885
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:00 schreef FYazz het volgende:

[..]
Als je het hebt over kant kiezen:
Afgepakt, framen, stelselmatig, geen wederhoor. Allemaal oordelende woorden richting media en overheid die ook nog eens niet geheel kloppen.
En waarom zou dat niet kloppen? Heb je daar argumenten voor? Tuurlijk sturen de media de publieke opinie ten faveure van het staatsbestel. Er wordt een sentiment gecreëerd dat de protesterende boeren rebellen zonder oorzaak zijn. En dat de burgers van Nederland de slachtoffers zijn van deze protesten. Alhoewel er zeker relschoppers er tussen zitten, en die wat mij betreft hard mogen worden aangepakt, heeft de overgrote nette meerderheid gewoon gelijk als ze verontwaardigd zijn met de huidige situatie. Hun opgebouwde familiebedrijven zien ze door een krabbel met de pen plots verdwijnen. Daarnaast wordt hierdoor de gehele agrarische sector de das omgedaan, waardoor onze internationale export cumulatief zal afnemen. Het is daarom ook naar mijns inziens een ridicule beslissing geweest. Maar ja, wie ben ik?
quote:
Er wordt niets zomaar afgepakt.
Decennialange familiebedrijven worden opgedoekt onder de noemer van stikstofuitstoot. Of je het daar eens of oneens mee bent, is een andere discussie. Maar er wordt wel degelijk wat afgepakt.
quote:
De media framed oproerkraaiende boeren niet. Ze steken toch echt zelf dingen in de fik en bekogelen zelf de politie.
De boeren die zich inlaten met vandalisme en/of brandstichting mogen wat mij betreft voorgeleid worden bij een strafrechter. Maar de laatste tijd hoor ik boeren enkel negatief in het nieuws komen zonder enig begrip voor hun achterliggende situatie. De verhalen die ik allemaal lees op de NPO en NU.nl gaan over de verkleining van de veestapel, stikstofuitstoot en andere brandhaarden.
quote:
En genoeg (fatsoenlijke) boeren die hun verhaal mogen doen in de media, die worden uitgenodigd bij raadsvergaderingen en er is zelfs een hele politieke partij die zich om boeren bekommert.
Laat maar eens een lijstje zien van boeren die hun oprechte verhaal mochten doen in de media. Ik heb er nog vrij weinig van gezien.
quote:
Ik heb begrip voor de situatie en het machteloze gevoel van de boeren en zij mogen zeker hun stem laten horen, ik heb echter geen begrip voor de terreur van een bepaalde groep boeren.
Dit onderschrijf ik volledig!
quote:
Er zijn meer burgers en sectoren die in negatieve zin last hebben (gehad) van overheidsbeleid en die bang zijn een deel van hun eigendommen/identiteit/toekomst te verliezen. Denk bijvoorbeeld aan de toeslagaffaire of de perikelen in de ouderenzorg jaren terug of de horeca in Corona-tijd.
Daarom is het ook een dramatische situatie: we zitten nu met een kabinet die zich niet lijkt te bekommeren om de bevolking, maar diens regentenstand voort wil laten leven. De aardwinning in Groningen, de Toeslagenaffaire, de functie elders voor lastige kamerleden, het massaal geleende geld van de ECB, de politieke uitwisselingen binnen Den Haag, Hawija, het gebrek aan levering van militaire middelen aan Oekraïne, et cetera et cetera, de lijst blijkt oneindig.
quote:
De oplossing is wat mij betreft dan niet om met terreur de overheid te dwingen het beleid te veranderen.
Dit onderschrijf ik ook! Terreur is het achterlijkste van alle drukmiddelen. Met geweld kan en mag je niets afdwingen. Nooit toegeven aan geweld.
quote:
Verder word ik ook moe van het steeds maar vingerwijzen naar 'de media'.
Als de media niets laat zien, dan stoppen ze het in de doofpot.
Als de media wel wat laat zien dan ligt het maar net aan de lezer (voor-/tegenstander of de genuanceerde) of het artikel 'framing' is of niet of gewoon een weergave van de vele gebeurtenissen rondom deze stikstofcrisis. Laten we gewoon accepteren dat de media niet perfect is en dat we nieuws met een bepaalde nuance moeten lezen.
Van objectieve journalistiek is allang geen sprake meer. Sinds de meeste kranten onder DPG-media vallen (wellicht ook van daarvoor hoor) spreken deze opvallend vaak met dezelfde mond als het kabinet.
pi_205261948
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:15 schreef Grishenko_ het volgende:

Laat maar eens een lijstje zien van boeren die hun oprechte verhaal mochten doen in de media. Ik heb er nog vrij weinig van gezien.
Een oprecht verhaal opgetekend in december 2019

https://maaikevancharante(...)aal-uit-de-praktijk/

En zo vergaat het veel boeren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_205262250
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:15 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Van objectieve journalistiek is allang geen sprake meer. Sinds de meeste kranten onder DPG-media vallen (wellicht ook van daarvoor hoor) spreken deze opvallend vaak met dezelfde mond als het kabinet.
Wat betekent 'objectieve journalistiek' in jouw optiek?

Wordt er in de journalistiek hoor en wederhoor toegepast? Zijn er andere journalistieke principes die misschien nagelaten worden?

Kun je een paar concrete voorbeelden geven van media die eigenlijk de mening uiten van het kabinet?

Hoe is het op de achtergrond eigenlijk georganiseerd dat kranten onder DGP-media opvallend vaak met dezelfde mond als het kabinet spreken?

Geldt dit alleen voor de landelijke kranten, of doen alle media die onder DGP vallen hieraan mee (dus naast AD, Volkskrant, Trouw etc ook gerenommeerde media als NU.nl, Autoweek, Libelle en Donald Duck)?

Werken de media naar de hogere heren in het hoofdkantoor van DGP media toe of worden er top down instructies gegeven?

Hoe lopen de lijnen tussen DGP en Rutte? Via SMS?

Wat is het belang van DGP om dit te doen?

Speelt het aantal joodse mensen dat bij DGP werkt nog een rol?

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.
pi_205262574
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:43 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Wat betekent 'objectieve journalistiek' in jouw optiek?

Wordt er in de journalistiek hoor en wederhoor toegepast? Zijn er andere journalistieke principes die misschien nagelaten worden?

Kun je een paar concrete voorbeelden geven van media die eigenlijk de mening uiten van het kabinet?

Hoe is het op de achtergrond eigenlijk georganiseerd dat kranten onder DGP-media opvallend vaak met dezelfde mond als het kabinet spreken?

Geldt dit alleen voor de landelijke kranten, of doen alle media die onder DGP vallen hieraan mee (dus naast AD, Volkskrant, Trouw etc ook gerenommeerde media als NU.nl, Autoweek, Libelle en Donald Duck)?

Werken de media naar de hogere heren in het hoofdkantoor van DGP media toe of worden er top down instructies gegeven?

Hoe lopen de lijnen tussen DGP en Rutte? Via SMS?

Wat is het belang van DGP om dit te doen?

Speelt het aantal joodse mensen dat bij DGP werkt nog een rol?

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.
Nee, dat lukt niet, daarom is het nu stil.
pi_205263773
quote:
Volgens het Openbaar Ministerie is er geen aanleiding om hem langer vast te houden op de verdenking van poging doodslag. Wel blijft de tiener nog verdachte in het onderzoek. Dat is volgens advocaat Snorn een ‘standaardzinnetje’ van het OM. ,,Hij wordt op dit moment nergens anders van verdacht. Misschien heeft hij ergens een lichte verkeersovertreding begaan, maar het zou de officier sieren om daar verder geen werk van te maken. Het is allemaal al erg genoeg.”
Ik voel een flesje wijn aankomen. Ik drink graag rood.
  donderdag 7 juli 2022 @ 10:00:00 #139
117098 Hathor
Effe niet
pi_205263934
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:14 schreef Drekkoning het volgende:
Niet langer verdacht van poging doodslag.

Kijk, en dan wordt het wel opeens heel vervelend voor deze agenten, want dan is er zeer waarschijnlijk niks aan het incident vooraf gegaan.
Wat uit de beelden al heel snel duidelijk werd.
pi_205264023
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Namen en rugnummers graag, en doe de citaten er ook bij in plaats van deze feitenvrije stemmingmakerij.
Dat kan ik helemaal niet zie ik nu -O-
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:06:02 #141
117098 Hathor
Effe niet
pi_205265737
Ik mag toch wel hopen dat die 16 jarige een aanklacht tegen die cowboy gaat indienen, want van een intern onderzoek verwacht ik niks anders dan dat dit met stille trom van het toneel verdwijnt, en dat mogen we niet laten gebeuren. Er is verdomme door een wetsdienaar gericht geschoten op iemand die geen gevaar voor hem was, moet dat soms de nieuwe standaard worden?
pi_205265767
Het lijkt mij vrij simpel. Aangifte wegens valse aangifte door de politie, aangifte wegens meinedig PV, aangifte van bedreiging met pistool, aangifte van poging tot moord.
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:12:48 #143
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_205265801
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:06 schreef Hathor het volgende:
Ik mag toch wel hopen dat die 16 jarige een aanklacht tegen die cowboy gaat indienen, want van een intern onderzoek verwacht ik niks anders dan dat dit met stille trom van het toneel verdwijnt, en dat mogen we niet laten gebeuren. Er is verdomme door een wetsdienaar gericht geschoten op iemand die geen gevaar voor hem was, moet dat soms de nieuwe standaard worden?
Voor veel mensen hier wel. Want kUtBoErEn
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:12:57 #144
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205265804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:06 schreef Hathor het volgende:
Als je dat onderzoekt niet vertrouwd heeft aangifte ook weinig zin, want die aangifte komt ook gewoon bij het OM te liggen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_205269664
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:12 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Als je dat onderzoekt niet vertrouwd heeft aangifte ook weinig zin, want die aangifte komt ook gewoon bij het OM te liggen.
quote:
Openbaar Ministerie (OM) heeft de zaak tegen de 16-jarige Jouke uit de gemeente Heerenveen geseponeerd. Hij werd afgelopen dinsdag, 5 juli, tijdens een protestactie langs de snelweg bij Heerenveen aangehouden en woensdag door het OM op vrije voeten gesteld.
https://www.ad.nl/binnenl(...)heerenveen~ac7df68e/

Volgens mij heb ik een flesje wijn gewonnen.
pi_205270900
Het verhaal van Jouke, en vanavond bij Op1 (samen met zijn ouders).

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 7 juli 2022 @ 22:25:54 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205272181
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 22:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Geseponeerd, mooi zo. ^O^

Het is nu wel aardig stil uit de schuimbek hoek...
Moet je eens op Twitter kijken. Niemand durft de agent nog bij naam te noemen (ik ken de agent niet en wil dat zo houden, ik ben tenslotte geen belanghebbende in deze zaak, maar ik kan daardoor dus ook niet nagaan of de paar genoemde namen echt zijn), maar er is voldoende animo om die man te lynchen.
Hopelijk kunnen beide partijen, agent en Jouke, snel weer normaal verder met hun leven.
pi_205272192
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 22:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Geseponeerd, mooi zo. ^O^

Het is nu wel aardig stil uit de schuimbek hoek...
Ik ben dat gejank nu wel eens zat. Die boeren denken echt dat alles mag en regels niet voor hun gelden.

Ik ben nog steeds tegen die idiote stikstof regels en de plannen van de regering maar ook echt klaar met dit schijtvolk dat blijkbaar niks beters te doen heeft.

Tijden lang het land op zn kop zetten en dan janken als het opeens niet meer zo gezellig is en je acties gevolgen hebben.
En dan aankomen met "ik wou alleen maar naar de Mac" 😂
  donderdag 7 juli 2022 @ 23:01:48 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205272314
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 22:42 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Ik ben dat gejank nu wel eens zat. Die boeren denken echt dat alles mag en regels niet voor hun gelden.

Ik ben nog steeds tegen die idiote stikstof regels en de plannen van de regering maar ook echt klaar met dit schijtvolk dat blijkbaar niks beters te doen heeft.

Tijden lang het land op zn kop zetten en dan janken als het opeens niet meer zo gezellig is en je acties gevolgen hebben.
En dan aankomen met "ik wou alleen maar naar de Mac" 😂
Je kunt het met die acties eens zijn of niet daar zul je mij verder ook niet over horen. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben maar in dit geval was het nmm wel vrij snel duiddelijk dat die agent zijn boekje te buiten ging. Misschien begrijpelijk maar dat kan ik niet beoordelen, de politie loopt natuurlijk ook al een tijdje op het tandvlees.
  donderdag 7 juli 2022 @ 23:05:31 #151
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205272336
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 22:41 schreef Magister_Artium het volgende:

Moet je eens op Twitter kijken. Niemand durft de agent nog bij naam te noemen (ik ken de agent niet en wil dat zo houden, ik ben tenslotte geen belanghebbende in deze zaak, maar ik kan daardoor dus ook niet nagaan of de paar genoemde namen echt zijn), maar er is voldoende animo om die man te lynchen.
Hopelijk kunnen beide partijen, agent en Jouke, snel weer normaal verder met hun leven.
Betrokken agent hoeft wmb ook niet ontslagen te worden ofzo. Zoals ik al zei loopt de politie om allerlei redenen ook al een tijdje op het tandvlees.

En ze moeten die kerel gewoon met rust laten, dat is een interne zaak voor de politie.
pi_205272415
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je kunt het met die acties eens zijn of niet daar zul je mij verder ook niet over horen. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben maar in dit geval was het nmm wel vrij snel duiddelijk dat die agent zijn boekje te buiten ging. Misschien begrijpelijk maar dat kan ik niet beoordelen, de politie loopt natuurlijk ook al een tijdje op het tandvlees.
Eerst maar eens afwachten wat de rijksrecherche er van vind. Ik denk dat het nog best wel eens te rechtvaardigen is.
  donderdag 7 juli 2022 @ 23:26:55 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205272444
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 23:20 schreef Bouke-p het volgende:

Eerst maar eens afwachten wat de rijksrecherche er van vind. Ik denk dat het nog best wel eens te rechtvaardigen is.
Het moet ook gewoon onderzocht worden.
pi_205277051
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 18:20 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je bent wat stil. Ik had al een DM verwacht met de vraag wat mijn adres is zodat je dat flesje wijn op kan sturen.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 15:49:35 #155
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_205277345
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je bent wat stil. Ik had al een DM verwacht met de vraag wat mijn adres is zodat je dat flesje wijn op kan sturen.
Gaat het daar om?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205277909
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:49 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Gaat het daar om?
Ja, we hadden toch een weddenschap?
  vrijdag 8 juli 2022 @ 16:41:22 #157
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_205277915
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja, we hadden toch een weddenschap?
Wauw okay
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 8 juli 2022 @ 18:12:38 #158
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205279663
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Wordt aan gewerkt, ik had alleen verwacht dat de kadobon een digitale zou zijn ;). Blijkbaar wordt hij naar mijn huis gestuurd.

Kan ook een goeie Rioja naar je huis sturen hoor, maar kan me voorstellen dat je liever je adres niet deelt. Anders moet je hem maar ff dmen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  vrijdag 8 juli 2022 @ 20:16:08 #159
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_205281057
quote:

[..]

[ link | afbeelding ]
En dan nog, de popo hoort niet te schieten op een vluchtend iemand op het moment dat gevaar is afgewend.

Dat doen ze echter regelmatig, Rishii, Mike Post en Michael Koomen werden onterecht afgeknald door agenten en geen een van de platte petten heeft zijn penning in hoeven leveren.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 8 juli 2022 @ 20:17:45 #160
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_205281077
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 23:20 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Ik durf ook te wedden dat de conclusie zal zijn dat de agenten correct gehandeld hebben. Dat is namelijk altijd de uitkomst
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_205308017
For the record, Drekkoning heeft woord gehouden!
pi_211251425
Saskia vanochtend:
quote:
Goedemorgen volgers, vanuit de rechtbank in Utrecht. Daar gaat zo de strafzaak van start tegen de agent die op 5 juli 2022 tijdens een boerenprotest schoot op de 16-jarige #Jouke. De agent wordt vervolgd voor poging doodslag.

Het incident vond plaats tijdens een actie bij een distributiecentrum bij Heerenveen. De kogel die de agent afvuurde bleef steken in de deurstijl van de tractor die #Jouke bestuurde, vlakbij zijn hoofd.

#Jouke werd meegenomen naar het politiebureau. Hem werd verweten dat hij op de politie was ingereden. Dat bleek achteraf niet te kloppen. Nu moet de agent zich verantwoorden voor het lossen van het schot.

De zitting vindt in Utrecht plaats bij de zogeheten Blauwe kamer. Die bestaat uit gespecialiseerde rechters die zaken tegen politiemensen behandelen.

De agent verschijnt vandaag via een videoverbinding in de zittingszaal. Zijn stem wordt vervormd. Een en ander heeft te maken met veiligheid. Op de 4de etage van de rechtbank zijn videozalen ingericht waar belangstellenden de zaak kunnen volgen.

De rechtbank hield rekening met een massale opkomst van boeren. Ze zijn in ieder geval niet met tractoren naar Utrecht gekomen.

We zitten inmiddels in de zaal, schouder aan schouder. Het wachten is op een verbinding met de verdachte agent. #Jouke en zijn ouders zitten vooraan, naast hun advocate Corinne Jeekel. De agent wordt bijgestaan door Tjalling van der Goot.

We zien de agent , gekleed in een blauwe trui, op een scherm, zijn advocaat Van der Goot zit naast hem. Normaal gesproken zou de rechtbank nu de personalia van de agent checken, maar in deze zaak blijft hij anoniem.

De voorzitter begint met het voorlezen van een uitleg waarom de verdachte anoniem blijft. Dat is niet in de wet geregeld, maar kan wel als er gegronde redenen voor zijn.

In dit geval gaat het om de veiligheid van de agent en zijn gezin, en de mogelijkheid om zijn werk te kunnen blijven doen, zegt de rechtbank. Er is tot ver na het incident via social media getracht om zijn identiteit en adres te achterhalen.

Dat leverde een bedreigende situatie op, zegt de rechtbank. Het bekend worden van zijn identiteit zal ertoe leiden dat hij zijn werk niet zal kunnen blijven doen. Vooropgesteld dat het vonnis daar ruimte toe geeft.

De stem van de agent zal ook worden vervormd. Publiek in de videozalen kan de zaak wel volgen, maar kan de agent niet zien.

De moeder van #Jouke zal vandaag gebruikmaken van het spreekrecht. De familie van Jouke wil vandaag geen contact met de media, hebben ze aangegeven.

In het dossier staan meerdere agenten die alleen met een nummer worden aangeduid. Bij het Openbaar Ministerie is bekend welke agenten schuilgaan achter de nummers. De rechtbank en de griffier hebben eea voor aanvang van de zitting gecontroleerd.

Officier Pieter vd Rest leest de tenlastelegging voor. De agent wordt vervolgd voor poging doodslag of poging zware mishandeling.

Uit het dossier blijkt dat de agent zeer ervaren is. Heeft hij eerder zo'n heftig incident als op 5 juli meegemaakt? Hij zegt dat hij is begonnen in Amsterdam, rellen in de Vondelstraat en rond de kroning van Beatrix meemaakte.

Ook in het noorden van het land maakte hij heftige dingen mee. Hij noemt één incident uit 1990 dat hij op een auto schoot met daarin een verdachte van mensenhandel "die mijn collega zo goed als ondersteboven reed."

Dat incident, en ook de andere incidenten, hebben zijn werk nooit beïnvloed, zegt hij. Ook zij collega's roemen zijn plichtsgetrouwheid en het feit dat hij altijd bereid is om een stap extra te doen.

De voorzitter gaat het nu hebben over de boerenprotesten tegen het stikstofbeleid, met als hoogtepunt de actie in Stroe, waar duizenden demonstrerende boeren aan deelnamen.

Op zaterdag 2 juli startte de agent met zijn dienst. "Het begon als een normale dag. Er was een blokkade bij een ijsfabriek. Ik had daar een prima contact met de boeren. Door mijn bemiddeling is die actie 's avonds beëindigd zonder dat de ME ingreep. Was ik best trots op."

Op zaterdag en zondag was er nog niet veel aan de hand. Op maandag veranderde de sfeer in oa Sneek en op meer plekken in Friesland. De agent zegt dat hij opeens werd uitgemaakt voor "NSB'er, hoer van Rutte en landverrader."

In Snee en Heerenveen was de sfeer grimmig en werden er mensen aangehouden, zegt de agent. "Het waren geen mensen met een agrarische achtergrond, maar sympathisanten die rotzooi schopten."

"Er waren mensen bij uit Urk, anti-vaxxers, voetbalhooligans en mensen die überhaupt tegen de overheid zijn", zegt de agent.

In Heerenveen werd door de burgemeester een noodbevel afgekondigd. "Ik ben 's middags vanaf een uur of 2 continue bezig geweest om dat duidelijk te maken. Ging dat gemoedelijk? "Over het algemeen niet."

#Jouke, zijn vriendin en andere vrienden "waren daar om de boeren te steunen. Die gingen weg, en kregen een zakje chips op het parkeerterrein bij Thialf." Maar de relschoppers bleven, zegt de agent.

De agent: "Ik ben iemand die over het algemeen rustig is en rationeel kan denken. Ik kon daar op dat moment nog wel mijn werk doen." In de loop van de avond trok een hele stoet tractoren richting Thialf.

Op de Zanden haalden de agent en zijn collega's rood-witte borden van de weg en legden die in de berm. Een Dodge scheurde er vol gas door de berm langs. "De plakken gras vlogen ons om de oren. We waren duidelijk de rode lap op de stier."

Op gegeven moment kwam het signaal dat de tractoren de snelweg op gingen. Het begon al te schemeren en de angst bestond dat er gevaarlijke situaties zouden ontstaan. De agent ging er met 6 collega's op af.

De agent arriveerde als eerste op de rotonde. De ontwikkelingen volgden elkaar razendsnel op, constateert de voorzitter. De agent heeft eerder uitgesproken dat hij vreesde dat de rechtbank het incident technisch zou benaderen.

De agent blokkeerde met zijn auto de 2 afritstroken op de rotonde, om te voorkomen dat de tractoren die route zouden pakken. Er reden tractoren links en rechts om de agenten heen. Zijn collega hield een trekker aan en had het idee dat een 2de trekker niet zou stoppen.

"Er zijn tractoren en auto's op ons ingereden. We hebben mensen aangehouden. Ik wil assistentie collega's", meldde de agent aan de meldkamer.

Hij riep assistentie in van collega's omdat hij wilde dat 2 auto's met collega's die onderweg waren zouden opschieten, zegt de agent. Zijn collega gaf een stopteken. Een tractor stopte, maar rolde vervolgens door toen de agent op de treeplank stapte.

De collega - "nummer 5" - stapte van de treeplank. Toen kwam de 2de tractor eraan. "Die wilde op me inrijden", zei de collega. Nummer 5 trok zijn wapen en richtte dat op de bestuurder. Toen stopte de tractor.

Agent nummer 28 arriveerde iets later. Ze hoorde "assistentie collega, een boer heeft geprobeerd om op ons in te rijden" via de portofoon. Alles bij elkaar duurden de ontwikkelingen slechts 30 seconden tot het schot op #Jouke werd afgevuurd.

De agente die later arriveerde zei de indruk te hebben gekregen dat een 2de tractor op de agenten wilde inrijden om de aanhouding van een boer te voorkomen. Ze hoorde dat de bestuurder gas gaf.

Toen agent nummer 5 zijn wapen trok, stopte de tractor. Maar de agenten die erbij waren voelden zich behoorlijk bedreigd, verklaarden ze later.

De verdachte agent zegt dat Jouke door de middenberm reed met zijn tractor, voorbij een groene tractor met "de zusjes". De verdachte agent schoot, en riep vervolgens assistentie van collega's in.

Een getuige zei dat de 1ste tractor op de rotonde doorreed. "Ik zag dat de politie boos werd en dat een van de agenten tegen een band van de tractor schopte." Dat was agent nummer 5.

De bestuurder van de tractor die werd aangehouden was al een bekende van eerdere acties, zeiden de agenten. De agenten zagen "een tractor uitbreken". Er werd geschreeuwd, 'Pas op die tractor, kijk uit'.

"Het was al één grote hectiek. Bij mij was het idee dat ofwel ik, of een collega letsel zouden oplopen. Bovendien stonden er andere demonstranten en mensen op de rotonde. Toen heb ik mijn wapen getrokken."

De agent zegt dat meerdere agenten zonder overleg tegelijkertijd hun wapen trokken. De verdachte agent loste een waarschuwingsschot en schoot daarna gericht op de bovenkant van de cabine van de tractor.

Voorzitter: "Als je de beelden ziet, dan lijkt het er niet op dat Jouke op u inreed." Volgens de agent ligt dat aan de hoek waarmee de beelden met een Iphone vanaf 30 meter afstand zijn geschoten.

"Als je andere foto's ziet, je kijkt waar nummer 6 en ik stonden, dan is de ruimte vele malen enger dan uit het filmpje blijkt", zegt de agent. Hij zegt dat hij op een afstand van ongeveer 2 meter van de tractor stond.

De agent deed 3 of 4 stappen in de richting van de tractor met Jouke erin. "Ik wilde hem stoppen. Er werd ook geroepen, 'Stop die tractor!'"

Wilde hij de tractor stoppen door te schieten? De agent: "Het was hectisch, een onvoorspelbare situatie, ik wist niet wat #Jouke zou doen. Ik kan geen gedachten lezen. Achteraf begrijp ik dat hij naar de McDonalds wilde, waar zijn vrienden waren."

Op het moment zelf vreesde hij dat er gewonden zouden vallen, zegt de agent. Op beelden van de bodycam van een collega zei de agent: "Ik heb op de stoel geschoten". Voorzitter: "Dat is nogal wat."

De agent zegt dat hij dat 10 of 15 minuten na het incident zei. Op basis van het feit dat hij geen glasgerinkel hoorde. "Ik wist ook helemaal niet dat er een jonge jongen van 16 in zat. Dat kon ik niet zien."

Een collega zei dat hij ook vond dat de tractor met #Jouke erin moest stoppen. "Maar ik heb in de lucht geschoten."

De agent herhaalt weer dat alles zich afspeelde in een fractie van een seconde. Voorzitter: "Zegt u nou dat u het niet had moeten doen?" De agent: "Ja, achteraf bezien, als ik de verklaringen van #Jouke lees. Maar ik kon op dat moment geen gedachten lezen."

De voorzitter zegt dat het schieten op een rijdend voertuig grote risico's met zich meebrengt. Dat beaamt de agent. Voorzitter: "U weet op dat moment dat iemand in een hele penibele situatie zit." De agent: "Daar heb ik op dat moment niet over nagedacht."

Het gebruik van een ander geweldsmiddel - een taser of pepperspray - was geen optie. Volgens de geweldsinstructie moet er eerst een waarschuwingsschot gelost worden. "Waar mogelijk, ja", zegt de agent.

Een collega-agent verklaarde dat de verdachte agent niet gericht had mogen schieten. Dat snapt de verdachte agent wel. Hij zegt dat ze in een agrarische omgeving woont en suggereert dat ze niet echt iets anders kòn zeggen.

De jongste rechter vindt de stappen die de agent in de richting van de trekker met Jouke zette moeilijk te rijmen met zijn uitspraak dat hij vreesde voor zijn veiligheid en die van anderen.

De agent zegt dat hij daar geen verklaring voor heeft, en benadrukt weer dat alles zich in een paar seconden afspeelde. "Dat is een automatisme". Hij zegt dat de andere kant op lopen ook niet eens had gekund, want daar stonden andere voertuigen.

Op het moment dat Jouke met zijn trekker door de middenberm reed "was hij even recht voor mij. Daarna boog hij af naar de McDonald's", zegt de agent.

"Achteraf weet ik heel veel, maar die informatie had ik op dat moment niet", zegt de agent. Vijf van zijn collega's trokken een vuurwapen of stonden op het punt om dat te doen, zegt hij. "Dat vind ik nogal wat."

De jongste rechter zegt dat agenten een wapen mogen dragen en worden getraind juist om om te kunnen gaan met hectische situaties. De agent: "Ik moest in een split second een beslissing nemen. Dat kan ik niet veranderen."

Om 10 over half 10 's avonds moest de ME naar Beilen, daar konden de agenten niet meer op rekenen. "Terwijl de situatie zodanig was dat niet ingrijpen geen optie was. Ze vlogen links en rechts om ons heen. Dan sta je daar en kun je niet meer terug."

De hele situatie op de rotonde duurde 30, 35 seconden, zegt de agent. "Het stukje van #Jouke daarin hooguit 3 of 4 seconden."

De agent zegt dat hij en zijn collega's eigenlijk probeerden om de demonstranten te bewegen naar huis te gaan. "Morgen weer een dag." De voorzitter: "Er was sprake van verkeersovertredingen. Dus in zoverre was er ook wel wat aan de hand."

OvJ Vd Rest confronteert de agent met een aantal van zijn verklaringen "waaruit een ander beeld blijkt". Zoals een uitspraak dat hij aan de zijkant van de trekker stond toen hij schoot. "Ik draaide mee met de trekker en schoot."

De OvJ: "Dan schiet u toch niet op een inrijdende trekker?" De agent begint weer over de hectiek en zegt dat het moeilijk is om in de allerlaatste milliseconde te besluiten in de lucht te schieten."

De OvJ blijft hameren op het feit dat de trekker dus al de agent voorbijreed. En niet om hem inreed. De agent zegt dat hij de wielen even kort naar rechts zag insturen, en dat dat het moment was waarop hij schoot.

De OvJ gaat verder met de volgende verklaring van de agent. "In eerste instantie stap je uit de lijn van de bedreiging. Maar omdat hij niet meer op ons afkwam en afboog, stapte ik in zijn richting."

De OvJ zegt dat uit de verklaringen van de agent blijkt dat hij de bedreiging niet uit de weg ging, maar erop afging. "Dat blijkt ook uit de beelden."

Korte pauze. Daarna gaan we naarf de beelden kijken.
https://twitter.com/SaskiaBelleman/with_replies

[ Bericht 93% gewijzigd door Nober op 10-11-2023 12:10:13 ]
pi_211253115
Het vervolg van Saskia:
quote:
De zaak is hervat. We gaan de beelden bekijken.

We zien een foto van de rotonde, er loopt een rode streep over de afrit vanaf de A32. Op een 2de foto wordt aangegeven dat #Jouke in zijn trekker 33 meter aflegde.

Met een blauwe rechthoek wordt de politieauto aangegeven die de afritten blokkeerde. Een blauwe stip geeft de agent aan die op #Jouke schoot.

We gaan nu een paar keer het filmpje bekijken van het incident.

We zien de trekker van Jouke voorbij de stilstaande politieauto's rijden. Op de achtergrond is een collega van de verdachte agent bezig met een inmiddels stilstaande trekker.

Het filmpje wordt nu beeld voor beeld afgespeeld. #Jouke steekt de middenberm over. De verdachte agent richt, een 2de agent strekt ook een arm, maar het is niet duidelijk wat zij precies doet.

Jouke rijdt voorbij, we horen doffe ploppen, de filmer roept "Hé, wapens jongen! Wapens!" De voorzitter: "U volgt hem echt, hè, terwijl hij voorbij rijdt. En dan schiet u."

Voorzitter: "Als je dit zo ziet, waarom dan nog geschoten?" De agent zegt dat je op de film "even een knikje" ziet. Hij doelt op een stuurbeweging. Die zie je nauwelijks op de beelden, maar dat was wat de agent deed besluiten om te schieten.

De agent: "Er stonden ook nog mensen, voertuigen en een ambulance. Als je me vraagt of ik het doel had om iemand uit het leven te schieten: nee. Die doelstelling heb ik nooit en te nimmer gehad."

Het filmpje wordt weer afgespeeld. Het knikje waarover de agent spreekt is lastig te zien, constateert de voorzitter. "Heeft u het idee dat anderen dan u eigenlijk vervolgd hadden moeten worden?", vraagt de voorzitter.

De agent zegt dat het hem heeft gestoord dat het OM al snel besloot om #Jouke of anderen niet te vervolgen. "Nog voordat mijn collega's iets op papier hadden gezet."

"De gedachte heb ik wel gehad", zegt de agent op de vraag of er ook anderen hadden moeten worden vervolgd. Alle zaken tegen trekkerbestuurders werd geseponeerd. Ze werden ten onrechte als verdachten van poging doodslag aangemerkt, zegt de OvJ.

De voorzitter leest weer de verklaring voor van de agente die zegt dat ze niet de indruk kreeg dat iemand op de agenten wilden inrijden. De agente zei zich niet bedreigd te hebben gevoeld en aangifte niet nodig te vinden.

Een andere agente vond de situatie juist "heel bedreigend". Ze heeft het over "claxonnerende auto's, gillende vrouwen en een tractor die op ons inreed. Het was grimmig en rumoerig. Ik voelde me niet veilig." Ze had haar hand op haar vuurwapen gelegd.

Alle politiemensen verklaarden dat als de verdachte agent "assistentie collega" roept, er écht iets aan de hand is. Ze komen altijd met grote haast als om assistentie wordt gevraagd, maar zéker als deze collega het doet.

De anonieme agent die bij de Blauwe kamer terechtstaat voor poging doodslag op de 16-jarige #Jouke tijden een boerenprotest, naast advocaat Tjalling vd Goot. Getekend door @PetraUrban

De meeste boeren die getuigen waren zeiden dat de sfeer gezellig was. De agenten ervoeren het anders. Die waren wel klaar met de eindeloze protesten waar ook relschoppers zich niet onbetuigd lieten.

De voorzitter leest verklaringen van getuigen voor, zowel van boeren als van politiemensen. Ook is er onderzoek gedaan naar het filmpje. Er viel niet exact te berekenen wat de afstanden waren tussen alle betrokkenen.

Drie maanden na het incident heeft de agent een gesprek gehad met #Jouke en diens ouders. "Ik denk dat het voor mijn gezin en dat van Jouke een hele vervelende periode is geweest. Zij wilden rust, en die wilden wij ook graag."

De agent en de familie van #Jouke hebben afgesproken het niet over de inhoud van het gesprek te hebben.

De OvJ heeft nog wat vragen in zijn mouw. Hij leest voor uit verklaringen van de verdachte agent, waarin hij zegt dat #Jouke doorreed. "Toen heb ik gericht op de stoel, zeg maar. Of op de rugleuning."

De agent zegt dat de inslag 2.33 hoog was. "Je weet, er zit een stoel in, er zit een bestuurder in. Ik richtte schuin omhoog. Ik ben heel blij dat de kogel in de stijl zat en niet ergens anders."

De OvJ wil met name een uitleg over de uitspraak van de agent: "Toen zag ik dat hij doorreed..." Maar de agent heeft erover gezegd wat hij erover te zeggen heeft.

Advocaat Tjalling vd Goot vraagt aan de agent wat het lawaai daar ter plekke voor invloed had op de mogelijkheid om te overleggen met collega's. Dat was bijna ondoenlijk, zegt de agent.

De moeder van #Jouke gaat nu gebruikmaken van het spreekrecht. Ze zegt "na wikken en wegen" gebruik te maken van dat recht. Haar beide zonen #Jouke en Sytse gingen op trekkers naar Thialf in Heerenveen.

Ze deden mee aan de boerenprotesten, en wilden daarna een hapje gaan eten toen ze op de afzetting stuitten. "Het dieptepunt was de gerichte beschieting van onze zoon #Jouke".

Ze zegt dat het hele gezin nog steeds in therapie is om de gebeurtenis te verwerken en dat ze zo lang na het incident nog steeds bezig zijn met het incident. "We voelen dat we structureel belaagd worden."

De moleder van #Jouke zegt dat het gesprek met de agent goed was. "Naderhand hoorden we dat hij heeft gezegd dat hij terecht heeft geschoten. Dat is voor ons erg ingrijpend en onbegrijpelijk."

De moeder zegt dat het gezin helemaal niet de behoefte heeft om de agent verder aan de schandpaal te nagelen. "We zien niet enkel de agent als schuldig, maar juist meer de politieleiding en de andere collega's."

"Collega's hebben wapens getrokken en mensen uit auto's getrokken die totaal niet betrokken waren bij de protesten. Hoe kan het dat men zo ver ging? Hoe kan het dat men zo opgehitst was dat er geen enkele controle bij de politie leek te zijn?"

De moeder: "Wat als er in deze verhitte situatie geen filmpje was geweest?" Ze zegt blij te zijn dat de kogel #Jouke niet heeft geraakt en dat op het filmpje duidelijk te zien is dat haar zoon niet op de politie is ingereden.

Maar ook zegt de moeder van #Jouke dat de agent zijn fout moet erkennen. "Wij vinden sorry op zijn plaats."

De agent zat zelf ook een half jaar thuis, aangeslagen door het incident. Op de dag dat hij weer aan het werk ging, hoorde hij dat hij werd vervolgd voor poging doodslag.

Hij meldde zich daarop weer ziek. Hij zegt dat hij niet het risico wilde lopen dat hij weer betrokken zou raken bij een geweldsincident. Zeker niet voordat de rechtbank in zijn zaak heeft geoordeeld.

De agent kreeg een brief van de korpschef Noord-Nederland. Die schreef dat de agenten in een "a-symmetrische situatie hun werk hadden moeten doen en een opdracht hadden gekregen die niet uitvoerbaar was. Maar ook: 'Je had niet moeten schieten'."

De agent werd niet geschorst. Hij zegt dat hij het gevoel kreeg van de brief dat hij een compliment kreeg voor het onder moeilijke omstandigheden doen van zijn werk. "En vervolgens een draai om de oren want ik had niet mogen schieten."

Pauze tot 2 uur.
pi_211253441
Snee moet zijn Sneek.
pi_211253641
quote:
Op vrijdag 10 november 2023 14:38 schreef Idisrom het volgende:
Snee moet zijn Sneek.
Misschien vindt die agent het wel een kutdorp. 11.gif
pi_211254286
OM eist voorwaardelijke celstraf tegen politieambtenaar die gericht op cabine rijdende trekker schoot

quote:
OM eist voorwaardelijke celstraf tegen politieambtenaar die gericht op cabine rijdende trekker schoot

Het Openbaar Ministerie heeft tegen een politieambtenaar een voorwaardelijke celstraf van een maand geëist. Hij wordt ervan verdacht op 5 juli 2022 bij een afrit van de A32 in Heerenveen doelbewust een schot te hebben gelost op de cabine van een rijdende trekker. Deze kogel trof de spijl midden in de cabine ter hoogte van het hoofd van de bestuurder.

De officier van justitie vindt dat hier sprake is van een poging doodslag. De politieambtenaar had volgens hem niet mogen schieten op de cabine. “Er werd immers niet op de verdachte of zijn collega’s ingereden. Hij dacht dat misschien wel, maar het was feitelijk niet het geval.”

Protesten
Het incident vindt plaats op een rotonde van een afrit van de A32 op het moment dat er overal in Nederland protesten plaatsvinden tegen het stikstofbeleid van de regering. Overal zijn brandhaarden en de politie moet optreden tegen demonstraties. In Heerenveen zijn eerder op de dag al incidenten geweest bij twee distributiecentra en meerdere bestuurders van trekkers besluiten die dag over een deel van de A32 te rijden.

De terechtstaande politieambtenaar is samen met een collega als eerste ter plaatse. Zij proberen onderaan de afrit de trekkers tegen te houden. Alleen vliegen de trekkers links en rechts aan hen voorbij; hen tot stoppen manen is onmogelijk.

Vlakbij het hoofd
Nadat er assistentie is gekomen komt de colonne met trekkers uiteindelijk tot stilstand. Enkele bestuurders van de trekkers die vooraan staan worden aangehouden. Op enig moment rijdt de uiteindelijk beschoten trekker uit de stilstaande rij. Daarbij stuurt hij zijn trekker in tegengestelde richting de rotonde af. De eerdere genoemde collega van de politieambtenaar lost een waarschuwingsschot, de vandaag terechtstaande politieambtenaar schiet op de cabine. Dat doet hij omdat hij denkt dat er op hem wordt ingereden. De kogel slaat in aan de zijkant van de cabine vlakbij het hoofd van de bestuurder.

Andere film
De officier van justitie zegt dat het lijkt alsof de politieambtenaar in een andere film was terecht gekomen. Er werd immers niet op hem ingereden. “Hij zat in de film van de inrijdende trekkers. Een film die hijzelf onbedoeld heeft gestart en waarin hij ook anderen heeft meegenomen.” Het is een vergissing die de officier van justitie niet begrijpt. Hij ziet niet hoe het handelen van de politieambtenaar te rechtvaardigen is. Ook omdat er volgens hem geen sprake is van noodweer in welke vorm dan ook.

Complex
De politieambtenaar heeft in de ogen van het OM een fout gemaakt. Een fout in de uitoefening van zijn werk, waarbij de officier van justitie wel oog heeft voor het feit dat hij zijn werk moest doen in een zeer complexe situatie.

De moeder van de bestuurder heeft bij het uitoefenen van haar spreekrecht in de rechtszaal namens de familie uitgelegd wat deze zaak met hen heeft gedaan. Haar zoon en het gezin vinden dat de politieambtenaar moet erkennen dat hij fout zat en dat een excuus op zijn plaats is.

De officier van justitie heeft in deze zaak alle relevante factoren meegenomen in het bepalen van de strafeis. In deze zaak komt hij uit op een voorwaardelijke celstraf met een proeftijd van een jaar. De uitspraak in deze zaak is op 1 december 2023.

https://www.om.nl/actueel(...)enaar-cabine-trekker
pi_211254629
Deel drie met Saskia:
quote:
De zaak is hervat. OvJ Vd Rest begint aan zijn requisitoir. "Een zaak met heel veel emoties bij heel veel partijen", vindt hij. "Er ontstond een heleboel commotie, een hoop ophef, allemaal in het verlengde van de acties die er waren."

Er werd gezocht naar de schutter. Aanvankelijk werd de verkeerde politieman aangemerkt als de schutter. Dat gebeurde vandaag opnieuw, zegt de OvJ. "Schandalig, want hij was het niet."

De politie stond voor een onmogelijke opdracht, zegt de OvJ. "De agent kreeg het gevoel een speelbal te zijn van de politiek en dat daarom het OM besloot om hem te gaan vervolgen voor een poging doodslag." De OvJ zegt "dat er geen andere keus was."

De OvJ vergist zich in de naam van #Jouke. Noemt hem Jasper. De hele zaal scandeert: "Jouke!" Wat deed Jouke daar? Het bedrijf van zijn ouders stond op de nominatie te verdwijnen, zegt de OvJ. Terwijl Jouke boer wil worden. "Volstrekt logisch dus."

Al die emoties aan de kant van de boeren, maar ook aan de kant van de politie, kleuren en vertroebelen de zaak, zegt de OvJ.

Op basis van het feitenonderzoek was de conclusie dat er niet conform de geweldsinstructie was gehandeld, waarop werd besloten om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen, zegt de OvJ.

Als er gericht wordt geschoten op de cabine van een rijdende trekker, dan is dat volgens de OvJ poging doodslag. Daar stond in 2022 10 jaar cel op, zegt de OvJ.

"Ik zou niet weten welke bepaling we anders tenlaste hadden moeten leggen in deze zaak", zegt de OvJ.

De OvJ vindt dat hier sprake was van een evidente poging doodslag. Een agent die doelbewust op een rijdende trekker schiet om die trekker te stoppen, pleegt een poging doodslag op de bestuurder. #Jouke heeft enorm geluk gehad dat hij het heeft overleefd.

De OvJ vindt het opmerkelijk dat de agent zei dat hij zich niet bewust was van het grote risico dat hij nam. Poging doodslag is dus bewezen wat het OM betreft.

Was het schieten gerechtvaardigd? Nee, zegt de OvJ. "Er werd niet op hem en zijn collega's ingereden. Hij dacht het misschien, maar het was niet zo. Hij had anders moeten en kunnen handelen."

"Ik had gehoopt op wat meer reflectief vermogen van de verdachte. Dat hij zou zeggen, ik had dit niet zo moeten doen. Maar hij zit kennelijk in een andere film", zegt de OvJ.

De OvJ zegt niet goed te begrijpen waarom het zo moeilijk is voor de agent om te zeggen dat hij fout zat. "Het doet niets af aan zijn kwaliteiten. Je bent niet de fout die je hebt gemaakt."

De OvJ vindt de reactie van de agent op de slachtofferverklaring van de moeder van #Jouke tekenend. Hij zei dat het hem ook allemaal was overkomen. De OvJ: "Hij had gewoon 'sorry' moeten zeggen."

Het is een agent toegestaan om geweld te gebruiken ter afwending van direct gevaar voor hemzelf of voor collega's, zegt de OvJ. Maar daarvan was volgens hem in dit geval geen sprake.

Was er sprake van "een ogenblikkelijke dreigende aanranding of direct gevaar?" In de ogen van de OvJ niet. Hij citeert een agente die vond dat er niet gericht geschoten had mogen worden en die zich geen moment bedreigd voelde.

De OvJ zegt het verhaal over 'het knikje' vandaag voor het eerst gehoord te hebben. Maar de agent kwam al in actie vóórdat #Jouke een stuurbeweging maakte die de agent 'het knikje' noemt, zegt de OvJ.

"Toen hij schoot reed #Jouke niet op agent 07 af", zegt de OvJ. De agent realiseerde zich achteraf ook dat hij anders had moeten handelen. Maar hij blijft erbij dat hij mòcht schieten. De OvJ vindt dat het schieten niet gerechtvaardigd was.

Was er sprake van zogenoemd putatief noodweer? Heeft de agent zich vergist in de feitelijke situatie? Van zo'n situatie is bv sprake als iemand een wapen richt op de politie, wordt neergeschoten en achteraf blijkt dat het slachtoffer een nepwapen hanteerde.

Maar volgens de OvJ is van die situatie hier geen sprake. De agent verdedigde zich niet tegen een trekker die op hem inreed, want die was al afgebogen. De agent draaide mee met de trekker en schoot, zegt de OvJ.

Op basis van alle getuigenverklaringen concludeert de OvJ dat de agent korte tijd dacht dat de trekker op hem inreed. Maar dat was al niet meer het geval toen hij schoot. "Hij schoot toen het al voorbij was."

Geen putatief noodweer, concludeert de OvJ.

Heeft de agent verontschuldigbaar gedacht dat er op hem werd ingereden? Nee, vindt de OvJ. Hij heeft een verkeerde inschatting gemaakt, maar die was niet gebaseerd op objectieve feiten. "Hij is van meet af aan in de verkeerde film terechtgekomen."

De "verkeerde film loopt door" tijdens alle gebeurtenissen van die avond, zegt de OvJ. "Hij zet iedereen op het verkeerde been door in zijn melding tegen collega's te zeggen dat er op de politie was ingereden. Maar dat was niet zo."

De zaken tegen de bestuurders van de trekkers - incl #Jouke - zijn geseponeerd omdat ze ten onrechte waren aangehouden als verdachten van een poging doodslag. Dat ze als verdachten werden gezien, kwam door de agent, zegt de OvJ.

De agent zat in een film die hij zelf onbedoeld gestart heeft, en waarin hij anderen heeft meegenomen, zegt de OvJ.

Er was sprake van schieten uit onmacht, zegt de OvJ. "Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar het mag nooit. En van de politie verwacht je zoiets niet."

Dàt er sprake was van gevoelens van onmacht bij politiemensen blijkt volgens de OvJ wel uit verklaringen van collega's. "Als politie kun je niet veel meer. Het respect is weg, ze doen gewoon waar ze zin in hebben."

Conclusie: Er was geen sprake van direct gevaar, niet van noodweer. Het schieten was niet gerechtvaardigd. Er was sprake van een poging doodslag. De OvJ vindt het bepalen van de eis in deze zaak heel lastig.

Uiteindelijk gaat het om een politieman die tijdens zijn werk een fout heeft gemaakt. Dat maakt deze zaak anders dan in een zaak van 2 burgers die op elkaar schieten, zegt de OvJ.

Er wordt van agenten verwacht dat ze in een split second een beslissing nemen. Niets doen is geen optie voor een agent, zegt de OvJ. "Het waren buitengewone omstandigheden waaronder moest worden opgetreden", zegt de OvJ.

Het gaat hier bovendien om een agent met een geweldige staat van dienst. "Het feit dat hij een fout heeft gemaakt, maakt hem niet een mindere agent", aldus de OvJ.

De impact op hem en zijn gezin was ook enorm. De agent staat bovendien vlak voor zijn pensioen. De kans op herhaling vindt de OvJ daarom vrijwel uitgesloten. "Maar het is wel beroerd om op deze manier afscheid te nemen."

Maar het heeft de agent aan voldoende reflectief vermogen ontbroken, zegt de OvJ. "Ik had verwacht dat hij zou hebben gezegd: Ik had het anders moeten doen. Dat past bjj de professionaliteit van politiemensen. Dat heb ik gemist."

Ook houdt de OvJ rekening met de enorme impact op #Jouke en zijn familie van de gebeurtenis. "In juli was het een jaar geleden. Toen werd het weer herbeleefd. Was het weer ellende."

De OvJ vindt het ook van belang dat er een norm wordt gesteld. De politie mag geweld gebruiken. Maar moet verantwoording afleggen als dat niet goed gebeurt.

De OvJ eist 1 maand geheel voorwaardelijke gevangenisstraf met een proeftijd van 1 jaar tegen de agent.

De zaak is hervat. Advocaat Tjalling vd Goot zegt de impact voor #Jouke van de gebeurtenis volledig te begrijpen. Maar hij zegt dat emoties in deze zaak minder relevant zijn voor het beoordelen van de zaak.

Dat op 5 juli in Heerenveen veel commotie ontstond na het schot, en de aanhouding van #Jouke is voor iedereen duidelijk. Maar volgens Vd Goot is er nooit een gedegen opsporingsonderzoek gedaan. Meteen de volgende dag besloot het OM te seponeren.

De advocaat zegt het "triest" te vinden dat het werk van de rechters die erover moeten oordelen kennelijk niet kon worden afgewacht. "Past in een tijd van polarisatie, maar het is wel triest."

Ook kritisch is Vd Goot op een interview dat de politiechef gaf aan NRC enkele dagen na het incident. Hij zei te denken dat er sprake was geweest van een inschattingsfout.

Als politiechef moet je pal achter je mensen staan, vindt Vd Goot. "Hij had niets hoeven zeggen", maar hij is volgens de advocaat bezweken onder de maatschappelijke druk.

Een paar weken na het incident, terwijl het feitenonderzoek nog in volle gang was, concludeerde een adviescommissie geweldsaanwending "dat er onvoldoende professioneel was gehandeld." Ook voor z'n beurt gesproken, vindt Vd Goot.

De agent bevond zich in een benarde situatie, stond voor een onuitvoerbare opdracht in een onevenredig krachtenveld, zei de adviescommissie. Vd Goot: "En dan toch concluderen dat er onprofessioneel was gehandeld?"

Los van alle hectiek, emotie en druk moet uiteindelijk de rechter een oordeel vellen. "Ik had graag gezien dat anderen zich daar ook aan hadden gehouden", zegt Vd Goot.

De agent staat bekend als een loyale, bevlogen, rustige en professionele politieman, zegt Tjalling vd Goot. "Een politieman die er voor de burgers is", oordeelden leidinggevenden.

"Geen doorsnee politieman, geen wanklank over te horen", zegt Vd Goot. Hij somt op voor welke situaties agenten in de periode van de boerenprotesten kwamen te staan. Situaties die "urgent en gevaarlijk" werden genoemd en die bedreigend waren.

Er was sprake van talloze blokkades, er werd brand gesticht, de ambulancepost was geblokkeerd en jongeren molesteerden gemeentelijke auto's. "Het was gewoon ernstig. Mijn cliënt was chef van dienst en kreeg te maken met een aaneenschakeling aan incidenten."

"Het waren geen kwajongens. Hardstikke ernstig, bedreigend was het", vindt Vd Goot. "Ik onderschrijf het betogingsrecht, maar dat recht is niet onbeperkt."

Hier was geen sprake meer van een betoging, zegt Vd Goot. "Dat grondrecht werd meermalen ernstig overschreden." De agent noemde het "anarchie".

De burgemeester vaardigde een noodbevel uit voor het internationale bedrijventerrein vanwege de wanorde, zegt de advocaat. "Het maakte niet veel indruk. Ook daar totale anarchie. Wat nou politie? We doen gewoon waar we zin in hebben."

Ook #Jouke was bezig met het verwijderen van zijn kenteken. Vd Goot: "Waarom doe je dat? Niet alleen omdat je daar een beetje leuk wilt rijden. Dat doe je als je iets wilt doen waarvoor het belangrijk is dat je kunt worden opgespoord."

Vd Goot noemt het gedrag van de demonstranten bij de politieafzetting "agressief en bedreigend". Er werd stevig gas gegeven, een Dodge scheurde door de berm waardoor de plaggen de politie om de oren vliegen.

Aan agent 07 was de stress te horen toen hij vroeg om assistentie collega, zegt Vd Goot. Het was niet wat zijn collega's van hem gewend waren. Collega 05 trok als eerste zijn pistool. "Dat doe je niet als er niks aan de hand is."

Agent 05 zei dat hij niks anders kon dan zijn wapen trekken "anders was het mis gegaan." Vd Goot geeft een beeldende schets van de chaotische situatie, het kabaal en de dreiging ter plekke.

Ook agent nummer 10 legde haar hand op haar wapen. "Dat doe je niet voor niks", zegt Vd Goot. Op het bekende filmpje zie je eerst een rode trekker "met een noodgang" langsrijden, waarna #Jouke ook uit de rij breekt.

Er waren dus op een korte afstand meerdere incidenten, zegt Vd Goot. De situatie was ook volgens een demonstrant "gestresst en onhandelbaar". Vd Goot: "En in die situatie moesten mijn cliënt en zijn collega's handelen."

Volgens Vd Goot kan niet op basis van het filmpje iets zinnigs worden gezegd over afstanden of snelheden. Hij zegt dat de beelden bovendien zijn gemanipuleerd.

Vijf van de 6 agenten ter plekke trokken hun wapen. Vd Goot: "Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Kennelijk was de dreiging zo groot en de nood zo hoog dat een wapen binnen direct bereik moest zijn."

De advocaat wijst er nog op dat de trekker met #Jouke tegen de rijrichting in reed. "Dat gaf aan dat men zich nergens iets van aantrok."

Vd Goot zegt zich te kunnen voorstellen dat de agent dacht dat er groot gevaar dreigde, gezien de omstandigheden ter plekke.

Vd Goot zegt dat de agent nooit de bedoeling had om opzettelijk #Jouke te doden. Poging doodslag is wat hem betreft niet bewezen, want dan moet er sprake zijn geweest van opzet.

Vd Goot heeft het over trekkers als "immens grote voertuigen die veel kabaal maken", met bestuurders die je nauwelijks ziet. "En in die halve minuut gebeurde er van alles op die rotonde."

Vd Goot zegt dat de agent wel degelijk een beroep kan doen op putatief noodweer. En dat de agent gerechtvaardigd gebruikmaakte van zijn wapen. "Tuurlijk had hij kunnen wegrennen, maar dat was geen optie."

Van putatief noodweer is sprake als een verdachte bij vergissing in de veronderstelling verkeert dat hij zich moet of mag verdedigen tegen dreigend gevaar.

De politie werd daar voor de leeuwen geworpen, zegt Vd Goot. "Ze moesten iets doen, maar niemand wist wat en áls je dan iets doet, sta je voor de blauwe kamer." Met de blauwe kamer bedoelt hij dus deze rechtbank, die gespecialiseerd is in strafzaken met agenten.

De agent was bevreesd dat het "kapitaal fout zou gaan", zegt Vd Goot. "Ik denk dat het anders was gelopen als de ME niet was weggeroepen. De politie stond er alleen voor."

Het vereiste moed van de agent om het gesprek aan te gaan met #Jouke en zijn ouders, zegt advocaat Vd Goot.

De agent had ook niks kunnen doen. Dan had hij hier volgens zijn advocaat misschien ook gestaan, wegens nalatig handelen. Vd Goot vindt dat één verkeerde inschatting niet mag leiden tot strafrechtelijke vervolging.

Tien minuten pauze. Dan mogen OM en de verdediging nog even op elkaar reageren. Het laatste woord is voor de agent.

De zaak is hervat voor het staartje van de zitting. OvJ Van Rest zegt dat uit de uitspraken van de agent duidelijk blijkt dat er wel degelijk sprake was van opzet, en dus van poging doodslag.

Vd Goot zegt geen behoefte te hebben aan een reactie."Dan val ik in herhaling." De agent krijgt het laatste woord.

De agent bestrijdt dat hij geen 'sorry' heeft gezegd. "Ik heb duidelijk gezegd dat ik het niet had moeten doen."

De agent zegt dat hij lang niet kon reageren op alle aantijgingen. Hij zegt dat hij 45 jaar als agent heeft gediend. "Ik heb me altijd een echte politieman gevoeld. Het directe contact met mensen uit alle lagen van de bevolking vond ik het mooist."

Hij zat ook jarenlang bij de recherche, maar miste het contact met het publiek. Daarom ging hij terug naar de straatdienst.

Hij zegt dat de oprichting van Farmers Defence Force in 2019 een kentering teweegbracht. Trekkers werden bewust als wapen voor intimideren ingezet, waartegen politiemensen weinig konden beginnen.

Het steekt de agent dat zijn politiechef in een interview met NRC hem afviel. Zijn chef belde hem op de dag van de publicatie en beweerde dat de journalist hem "woorden had ontlokt".

De agent zegt dat het interview voelde als een dolk in de rug. Zijn chef zei dat er sprake was geweest van een inschattingsfout. De agent zegt dat hij al snel het gevoel kreeg dat hij met 3-0 achter stond.

Volgens de agent leidde het ertoe dat agenten bang werden om op te treden. Liever niks doen, dan het risico lopen dat ze ook in de verdachtenbank terecht zouden komen, zegt de agent.

De agent zegt dat hij het gesprek met Jouke en zijn ouders heel prettig vond. "Ik kwam met een goed gevoel thuis en had het idee dat we meer begrip hadden gekregen voor elkaars standpunt."

De agent zegt in deze zaak veel "procedurele onrechtvaardigheid te hebben gevoeld." Hij vindt het wrang dat bestuurders nooit voor de rechter verantwoording hoeven af te leggen, maar agenten die de gevolgen van hun beslissingen moeten 'opruimen' wel.

De agent wijst er weer op dat meerdere agenten die avond de situatie zo bedreigend vonden dat ze naar hun dienstwapen grepen. Hij zegt zichzelf nu te zien als een bedreigde burger die bescherming en rechtvaardigheid nodig heeft.

De rechtbank doet uitspraak op 1 december.
pi_211254655
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 20:17 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]
Ik durf ook te wedden dat de conclusie zal zijn dat de agenten correct gehandeld hebben. Dat is namelijk altijd de uitkomst
Toch niet helemaal, als we de uitspraak lezen.
  vrijdag 1 december 2023 @ 17:15:13 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')