abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:34:44 #151
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205245297
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat doet een mestverwerkingsmachine? Wat kost zo'n ding per stuk? Hoeveel mest (van hoeveel stuks vee) kan zo'n ding verwerken? Welk percentage uitstoot voorkom je er mee? Wat is de kostprijs voor een kilo vlees of liter melk als je het meerekent? Wat is de levensduur? Werkt het apparaat zonder extra benodigdheden?

Ik ben oprecht benieuwd.
Ik heb er geen verstand van verder, maar degene die dat wel heeft kwam op zo'n 3 miljard uit. Hell, zou het het dubbele zijn.... beter dan de achterlijke bak geld die ze nu gereserveerd hebben.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 14:34:58 #152
5428 crew  miss_sly
pi_205245298
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:30 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik weet dat we t.a.v. dit soort onderwerpen andere zienwijzen hebben, Ik wil wel opmerken dat het niet terecht is om anderen een eigen voorkeur op te leggen. Dan iets duurder maken dat goedkoop is om daarmee ander producten te slijten, heeft iets weg van dwang.

Wanneer iemand elke dag een frikandel speciaal gemaakt van afval wil eten of door de nasi uit een pakje wil husselen, zou die dat helemaal zelf moeten weten en niet door kosten vanaf worden gehouden.
Dat is wat er constant met van alles gebeurt. Heel veel beslissingen die we nemen zijn onder andere kostenafhankelijk. Zo zit de wereld in elkaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205245301
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Ik heb er geen verstand van verder.
Vreemde claim dan, dat het met ¤3 miljard klaar zou zijn als je er niet echt veel over kan vertellen.

quote:
degene
Wie is degene? Legt degene het ergens uit?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:37:24 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205245324
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:18 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Dan passen we die regels aan, stuk eenvoudiger en publieksvriendelijker dan de "maatregelen" van nu :').
Daar is de kernoorzaak van de discussie.... de overheid dwz dus "we" weigeren dat ten ene male en hoe breng je die ons gehakt dan tot andere inzichten ?

En als overheid dat niet expliciet verbiedt doet de bank het wel doen. Investeerder zouden wel gek zou zijn om een cent uit te lenen aan een boer voor een stikstofwasser in de omgeving van een N2K gebied of situatie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205245333
quote:
Dat is gebaseerd op een luxe eetpatroon en niet op het voeden van de bevolking, en laat de visserij er ook nog buiten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:40:45 #156
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205245340
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vreemde claim dan, dat het met ¤3 miljard klaar zou zijn als je er niet echt veel over kan vertellen.
[..]
Wie is degene? Legt degene het ergens uit?
Ik dacht dat mensen die hier fanatiek posten wel op de hoogte zouden zijn. Is simpel to googlen hoor :

https://fd.nl/bedrijfslev(...)erwerker-te-schenken

https://www.foodlog.nl/ar(...)-miljard-te-kosten1/

https://eenvandaag.avrotr(...)-moeilijk-te-vinden/

https://www.nieuweoogst.n(...)probleem-dan-uitkoop

En nogmaals, ik ben geen expert, maar dit klinkt een stuk logischer en haalbaarder dan wat ze nu allemaal van plan zijn. 3 miljard is wellicht optimistisch, maar hell, 10 miljard is altijd nog beter dan deze plannen.
Get woke, go broke!
pi_205245347
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is gebaseerd op een luxe eetpatroon en niet op het voeden van de bevolking, en laat de visserij er ook nog buiten.
Het is gebaseerd op een luxe eetpatroon omdat....

quote:
We zijn een dichtbevolkt land en hebben een luxe leefpatroon. Dat vraagt veel land.
...we een luxe eetpatroon hebben.

Je kan het wel baseren op een niet luxe eetpatroon maar dan kom je bedrogen uit.

Nederlanders eten overigens 22 kilo vis per jaar per persoon, ofwel 60 gram per dag.
pi_205245355
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Watt mij betreft: subsidies/btw-verlagingen op groente en fruit zodat dat echt goedkoop wordt, suiker-, vlees- en vettaksen om dat spul allemaal duurder te maken.

Kan iedereen nog steeds eten wat ie wil, maar is de gezondere en meer duurzame, milieubewuste keus wel de goedkoopste.
Van dit soort taksen moet je gewoon ver van weg blijven. Dat je een eerlijke prijs voor vlees moet betalen is logisch. Dat doe ik al ik koop vlees bij een kleine slachthuis was zelf zijn dieren inkoopt, allemaal lokaal en biologische iets duurdere dan in de supermarkt maar goed te doen. Komt waarschijnlijk ook omdat de schakel tussenhandelaar en supermarkt weg valt.

Maar suiker taks, vet taks en vlees taks moet je niet willen. Mensen moeten ongeacht hun portemonnee zelf de keuzen kunnen maken of ze gezond of ongezond willen leven. Doe meer aan voorlichting op scholen en dat soort dingen zet waarschijnlijk veel meer zode aan de dijk.
pi_205245359
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat heb ik hierboven al ontkracht met de wettelijke mogelijkheden om mensen te verplichten iets anders te laten eten dan wat ze willen.

Voor mij is de discussie voorbij omdat ik hem heb gewonnen, wat jij ook hierover denkt of vindt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205245360
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Ik dacht dat mensen die hier fanatiek posten wel op de hoogte zouden zijn. Is simpel to googlen hoor :

https://www.foodlog.nl/ar(...)-miljard-te-kosten1/

https://eenvandaag.avrotr(...)-moeilijk-te-vinden/

En nogmaals, ik ben geen expert, maar dit klinkt een stuk logischer en haalbaarder dan wat ze nu allemaal van plan zijn. 3 miljard is wellicht optimistisch, maar hell, 10 miljard is altijd nog beter dan deze plannen.
Maar die claims komen dus van een persoon die én zelf geen enkel risico loopt (de eventuele verliezen komen immers of bij de boeren of bij de staat te liggen) én die zelf enorm baat heeft bij het huidige voedselsysteem waarin boeren voor een spotprijsje produceren en hij er met alle winst vandoor kan gaan..
pi_205245363
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:17 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Voer is voer. Ik eet liever iets dan niets.
In dat geval kun je dus het beste de veestapel flink inkrimpen en voedsel voor mensen gaan verbouwen op plaatsen waar nu veevoer verbouwd wordt. Das een stuk efficiënter dan koeien en varkens vetmesten die daarbij tijdens hun (korte) levensduur al een groot deel van de voedingsstoffen die je in de dieren stopt verbruiken.

Kortom: je bent groot voorstander van het beperken van de veestapel, alleen besef je het zelf nog niet.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:45:28 #162
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205245364
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

Voor mij is de discussie voorbij omdat ik hem heb gewonnen, wat jij ook hierover denkt of vindt.
Discuseren

Je was al tijden af B-).

Komop, zo werkt het niet natuurlijk :').
Get woke, go broke!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:46:06 #163
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205245367
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

Als je discussieert om te winnen ben je sowieso af.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:47:25 #164
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205245373
twitter

#TrotsOpDeBoer
Huilen dan.
pi_205245377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Niet leesbaar, betaalmuur.

quote:
Oké, die ¤3 miljard is dus alleen maar voor de 1,6 miljoen koeien in Nederland, ik lees niets over de 12 miljoen varkens of 115 miljoen kippen.

Wat ik ook lees: "De 70% stikstofreductie die Lely claimt, moet eerst nog echt bewezen worden en later ook juridisch houdbaar blijken te zijn"

quote:
Mestfabriek kan bijdragen aan beperking stikstof maar is niet zaligmakend, je gebruikt de mest nog steeds.

quote:

Die 3 miljard is dus alleen voor de 1,6 miljoen koeien volgens die Spar meneer.
pi_205245391
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Als je discussieert om te winnen ben je sowieso af.
Daar ben ik dan ook trots op
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:51:36 #167
Niet te kritisch
pi_205245397
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:47 schreef Isdatzo het volgende:
[ twitter ]

#TrotsOpDeBoer
Stille tocht voor deze hazelworm. Ik stel voor dat we met fakkels langs de omliggende boerenbedrijven lopen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:52:20 #168
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205245402
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:51 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Stille tocht voor deze hazelworm. Ik stel voor dat we met fakkels langs de omliggende boerenbedrijven lopen.
Of een weiland claimen als natura2000-gebied.
Huilen dan.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:52:22 #169
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205245403
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:47 schreef Isdatzo het volgende:
[ twitter ]

#TrotsOpDeBoer
Red_85 juicht dit toe.
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:52:32 #170
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205245405
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet leesbaar, betaalmuur.
[..]
Oké, die ¤3 miljard is dus alleen maar voor de 1,6 miljoen koeien in Nederland, ik lees niets over de 12 miljoen varkens of 115 miljoen kippen.

Wat ik ook lees: "De 70% stikstofreductie die Lely claimt, moet eerst nog echt bewezen worden en later ook juridisch houdbaar blijken te zijn"
[..]
Mestfabriek kan bijdragen aan beperking stikstof maar is niet zaligmakend, je gebruikt de mest nog steeds.
[..]
Die 3 miljard is dus alleen voor de 1,6 miljoen koeien volgens die Spar meneer.
Ik zei al, 3 miljard is wellicht optimistisch, maak er 10-15 van en laat mensen gewoon hun huis/werk/bestaan houden.
Get woke, go broke!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:52:38 #171
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205245406
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat doet een mestverwerkingsmachine? Wat kost zo'n ding per stuk? Hoeveel mest (van hoeveel stuks vee) kan zo'n ding verwerken? Hoeveel van die dingen heeft een boer met 100 koeien nodig? En 2.000 varkens? Welk percentage uitstoot voorkom je er mee? Wat is de kostprijs voor een kilo vlees of liter melk als je het meerekent? Wat is de levensduur? Werkt het apparaat zonder extra benodigdheden of moeten er om de x draaiuren nieuwe filters of katalysators in? Wat is het energieverbruik?

Ik ben oprecht benieuwd waarom niet de hele wereld al zo'n prachtapparaat gebruikt.
Omdat het goedkoper is iemand zonder gezicht brodeloos te maken dan een dure nooit terug te verdienen prachtmachine te laten gebruiken. Zeker niet wanneer volstrekt onduidelijk is of dit dan voldoende is (en blijft) voor kruimeltje nooit genoeg.

Los van apparaten, is er ook geen draagvlak om het systeem van boeren anders te laten benaderen. Denk aan verticale veeteelt. Aan de bovenkant het voer er in en dan aan de onderkant de producten met ingedikt stikstof eruit.
Trouwens, stikstof (denk aan ammoniakmotoren en bijmengen aan waterstof) is weer prima bruikbaar bij de energietransitie voor situaties - denk aan schepen - die qua verbruik niet op elektra kunnen werken..

Menig boer heeft zwaar geïnvesteerd in allerlei systeemzaken en nog steeds is het door aantrekkende regels onvoldoende. Die boer komt nu, zoals je elders ook aangeeft, dat het niet te betalen is omdat het de boer onmogelijk wordt (gemaakt) er bv geld voor te lenen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205245407
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:45 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Discuseren

Je was al tijden af B-).

Komop, zo werkt het niet natuurlijk :').
Tuurlijk werkt dat zo. Ik bepaal zelf waar ik op reageer gelukkig. En ik bepaal ook mijn eigen mening, net zoals jij jouw mening bepaalt.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:53:30 #173
Niet te kritisch
pi_205245413
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:52 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Ik zei al, 3 miljard is wellicht optimistisch, maak er 10-15 van en laat mensen gewoon hun huis/werk/bestaan houden.
Ze mogen nu ook gewoon hun huis, werk en bestaan houden. Alleen wordt ook van boeren verwacht dat ze zich in hun werk doorontwikkelen in lijn met de tijd waar we in leven.
pi_205245418
Oei, beetje skeer wel de schappen bij de Appie. Soja-haver-cashew-amandelmelk te over dus vrees niet, lieve mensen. Dit kunnen jullie nog steeds overslaan. Thank you!
Go hard or go home
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:54:25 #175
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205245419
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Tuurlijk werkt dat zo. Ik bepaal zelf waar ik op reageer gelukkig. En ik bepaal ook mijn eigen mening, net zoals jij jouw mening bepaalt.
Ja, maar als je het woord niet eens kan spellen houdt het snel op natuurlijk B-).

Offtopic :7.
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')