Nu we over de helft van het seizoen zijn, wordt het tijd voor een silly season update.
Wilde ik eerst schrijven dat de deuren voor Rinus 'VeeKay' van Kalmthout bij de betere teams aan het sluiten waren (in ieder geval voor komend jaar), is dat door de ontwikkelingen van deze week weer volledig anders geworden.
Om met deze ontwikkelingen te beginnen, zowel Ganassi als McLaren hebben aangekondigd dat Alex Palou volgend seizoen bij hun rijdt (waarbij het bij McLaren nog onduidelijk is of dit in de IndyCar of Formule 1 is, maar laten we voorlopig uitgaan van het eerste). Palou heeft zelf in ieder geval aangegeven naar McLaren te willen overstappen, dus dat zie ik wel gebeuren, al zal het McLaren waarschijnlijk wel flink wat geld gaan kosten. Het lijkt me voor Ganassi niet verstandig om een ontevreden coureur in dienst te hebben. Palou zal dan naast de al eerder bevestigde Patricio O'Ward en de van Andretti overkomende Alexander Rossi gaan rijden, waardoor er geen plek meer is voor Felix Rosenqvist (die dan naar de Formule E gaat) of Rinus. Maar hierdoor komt er dus wel een plek bij Ganassi vrij voor Rinus.
Mocht Palou onverhoopt toch nog bij Ganassi blijven en pas in 2024 naar McLaren gaan (wat ook nog steeds een mogelijkheid is), dan lijkt me bij beide teams geen plek voor Rinus en verwacht ik hem nog een jaar bij Ed Carpenter om dan hopelijk in 2024 naar een van de topteams (Ganassi, Andretti of Penske) te gaan, waar dan verschillende contracten aflopen. Om een jaar naar McLaren te gaan om dan alsnog plaats te moeten maken voor Palou lijkt me niet verstandig. Dan verwacht ik eerder dat Rosenqvist nog een jaar blijft.
Even een kort overzicht per team:
AJ FoytBij AJ Foyt is Kyle Kirkwoord vertrokken naar Andretti. Het lijkt waarschijnlijk dat Dalton Kellett nog een jaar aanblijft. Wie de vervanger van Kirkwoord wordt is afwachten, maar de namen van de Indy Lights coureurs Benjamin Pedersen en Linus Lundqvist worden genoemd, waarbij eerstgenoemde de grootste kanshebber is. Hij was dit seizoen al vaker bij dit team aanwezig. Ook wordt de naam van JR Hildebrand genoemd, al lijkt die richting de IMSA te gaan met Foyt. Als de problemen met wanbetaler Rokit (ook niet voor het eerst
) niet worden opgelost, is het onwaarschijnlijk dat we Tatiana Calderon hier volgend jaar nog terug zien.
Andretti AutosportOver Andretti kunnen we kort zijn, daar is alles bevestigd. Colton Herta, Romain Grosjean en Devlin DeFrancesco blijven in ieder geval nog een jaar en Kirkwood komt de vertrokken Rossi vervangen. Hoe de verstandhouding binnen het team zal zijn na het vertrek van Rossi is nog even afwachten. Afgelopen race was het in ieder geval niet al te best.
Arrow McLaren SPBij dit team zijn twee van de drie coureurs zeker. Patricio O'Ward en Alexander Rossi rijden in ieder geval de komende jaren voor dit team. Wie de derde coureur wordt is dus nog even afwachten, maar waarschijnlijk Palou. Als Palou nog een jaar bij Ganassi blijft, dan verwacht ik dat Rosenqvist nog een jaar blijft. Het lijkt me niet zinvol om voor een jaar een andere rijder aan te trekken.
Chip Ganassi RacingScott Dixon en Marcus Ericsson zijn zeker voor volgend jaar en ook Jimmie Johnson lijkt zeker als er genoeg sponsoring gevonden kan worden. Zijn huidige sponsor Carvana zou er na dit jaar mee willen stoppen omdat ze flink verlies leiden, maar het is te verwachten dat een naam als Johnson ook andere sponsoren kan aantrekken. Of Palou blijft is dus afwachten, maar als hij de overstap maakt naar McLaren is er een mogelijkheid voor Rinus om zijn plek in te nemen.
Dale Coyne RacingDavid Malukas tekende een contract voor meerdere jaren en rijdt dus ook volgend jaar voor Dale Coyne. Coyne wil graag Takuma Sato behouden, ondanks zijn mindere resultaten. Vooral vanwege zijn band met Honda en zijn talent om jonge coureurs te begeleiden. Het lijkt er op dat Coyne volgend seizoen een derde auto inzet, dankzij de inbreng van HMD, die ook Malukas steunt. Hierbij wordt vooral de naam van Linus Lundqvist genoemd die nu ook voor HMD aan de leiding van het Indy Lights kampioenschap staat.
Ed Carpenter RacingConor Daly rijdt volgend jaar in ieder geval voor Ed Carpenter. Hij heeft een meerjarig contract. Voor de plannen van Rinus moeten we waarschijnlijk wachten tot na 1 augustus. Pas vanaf dat moment is hij vrij om met andere teams te onderhandelen. Gezien de huidige ontwikkelingen is er mogelijk een plek bij Ganassi, al is de kans groot dat hij bij Carpenter blijft. Mocht hij vertrekken worden de namen van Callum Ilott en Linus Lunqvist als zijn mogelijke vervanger genoemd. Ook gaan er geruchten dat de samenwerking met Paretta Autosport wordt uitgebreid mits er genoeg budget gevonden wordt en Simona de Silvestro de derde auto gaat delen met Ed Carpenter.
Juncos Hollinger RacingDe verwachting is dat Calum Ilott blijft, als hij niet naar Ed Carpenter kan. Er gaan geruchten over een tweede auto (ze hebben het chassis van Carlin van vorig jaar) en hier wordt de naam van Benjamin Pedersen genoemd, die onlangs voor dit team getest heeft. Al lijkt het waarschijnlijker dat die naar Foyt gaat.
Meyer Shank RacingSimon Pagenaud heeft een doorlopend contract en de sponsoren willen de ietwat tegenvallende Helio Castroneves behouden. Hij is in onderhandeling met het team, dus het is aannemelijk dat hij blijft. Rinus wordt hier ook genoemd, net zoals Nyck de Vries, eventueel in een derde auto, maar de verwachting is dat die derde auto op zijn vroegst in 2024 komt.
Rahal Letterman Lanigan Racing Hier zie ik weinig verandering. Jack Harvey en Christian Lundgaard hebben een doorlopend contract en Graham Rahal zie ik niet weggaan.
Team PenskeOok hier kunnen we kort zijn. Er verandert niets. Will Power is al bevestigd en voor de bevesting van Josef Newgarden en Scott McLaughlin hoeven we waarschijnlijk niet lang te wachten. Het lijkt er niet op dat Penske weer met een vierde auto komt.
Het maximum aantal fulltime auto's lijkt gelimiteerd te worden door het aantal beschikbare motoren en zal rond de 28 liggen (14 per leverancier). Beide leveranciers lijken in dit laatste jaar van de huidige motoren niet echt genegen om meer motoren te willen leveren, uitgezonderd voor de Indy 500.