Wat een leuk ideequote:Op vrijdag 1 juli 2022 22:27 schreef PKM het volgende:
Wij hebben net juf/meesterdag erop zitten. Maar kleuter zijn lievelingsjuf krijgt alsnog een zakje Haribo kikkers. Hij doet tijdens de kring alsof hij een kikker is en plakt aan haar zodra hij haar ziet. Denk dat ze het wel kan waarderen en anders heeft ze wat voor de kleinkinderen.
Mooi om te lezen miss_sly en ik hoop het van harte met je mee.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 13:24 schreef miss_sly het volgende:
Wat een jaar zo, dat eerste brugjaar. Wat is ze gegroeid en veranderd, en toch ook nog steeds heel erg zichzelf gebleven. Mooi om te zien
Ik hoop wel van harte dat het volgende jaar nu eindelijk weer eens een jaar wordt dat niet op een of andere manier wordt getekend door corona.
Had ze maar één boek?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 22:16 schreef Vicky het volgende:
Bizar he miss!
T heeft vandaag haar boek ingeleverd. Morgen dagje Drievliet en ze krijgt haar rapport.
Ze heeft 7x een 8, 4x een 7 en 2x een 9 op haar eindrapport.
Ze baalt, ze had een 10 voor Frans willen hebben, gemiddeld stond ze een 9,4 maar dat werd dus naar beneden afgerond.
Ze heeft het heel jaar geen enkele onvoldoende gehaald.
We wachten alleen nog met smart op de uitslag van d'r Anglia toets. Die komt een dezer dagen.
Tijd voor een welverdiende vakantie en dan op naar de 2e
Yep, 1 boek NL. De rest hoefde niet terug. School heeft zijn eigen boekenvoorraad.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 22:25 schreef livelink het volgende:
[..]
Had ze maar één boek?
Maar mooi rapport hoor Ik snap wel dat ze baalt van haar Franse cijfer.
Heeft hij al een vervolgopleiding op het oog? Soms helpt het om het perspectief te bieden. Als je een mbo opleiding op niveau 4 wil doen, dan heb je TL nodig (bijvoorbeeld, ik ben er zelf helemaal niet zo in thuis dus wie weet klopt dit niet hoor!). Is vmbo-basis voldoende voor wat hij wil gaan doen, lekker laten gaan. Hij heeft dan ook de ruimte om zijn Nederlands aandacht te geven of hoeft minder op zijn tenen te lopen. Dat is ook wat waard.quote:Op woensdag 6 juli 2022 16:10 schreef DjVero het volgende:
Hier ook over; vmbo-basis, maar toch...Wil graag naar tl, maar is ook nog steeds lerende met de Nederlandse taal. Dat maakt het leren voor sommige toetsen erg lastig, voornamelijk de vakken waar veel leerwerk voor benodigd is en waar veel nieuwe taal in voorkomt (maatschappijleer, geschiedenis, dat soort vakken).
- Volgt wiskunde wel op tl-niveau; staat daar gemiddeld een 8 voor.
- Engels een paar weken geleden zijn eerste "6" (voldoende) voor gehaald; daarvoor alleen maar 2-en en 3-en...
- De rest is allemaal 6 en 7 gemiddeld.
Echter, het is niet alleen het Nederlands, ook er iets extra's voor doen krijgen we er vooralsnog niet echt in bij hem, dus of TL ooit haalbaar gaat worden, betwijfel ik. Maar goed, het is zijn eigen loopbaan, dus als hij niets doet met ons gepush, zoekt hij het zelf maar uit.
"Iets met techniek" of automonteur. Dat laatste kan met niveau 2 mbo (dus vmbo basis) af. Dus het kan nog alle kanten op en wie weet gaat hij het licht wel zien, hoor. Of niet, en dan is het ook best. Hij hoeft ook pas volgend jaar een richting te kiezen. Nog allemachtig vroeg, maar soit.quote:Op woensdag 6 juli 2022 16:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Heeft hij al een vervolgopleiding op het oog? Soms helpt het om het perspectief te bieden. Als je een mbo opleiding op niveau 4 wil doen, dan heb je TL nodig (bijvoorbeeld, ik ben er zelf helemaal niet zo in thuis dus wie weet klopt dit niet hoor!). Is vmbo-basis voldoende voor wat hij wil gaan doen, lekker laten gaan. Hij heeft dan ook de ruimte om zijn Nederlands aandacht te geven of hoeft minder op zijn tenen te lopen. Dat is ook wat waard.
Misschien moeten ze meer eten op de momenten dat ze moeten eten (ontbijt, lunch en avondeten)quote:Op woensdag 6 juli 2022 20:26 schreef Burdie het volgende:
Pfff, mijn kinderen lijken altijd honger te hebben. En uiteraard het liefst op de meest onhandige momenten, bijvoorbeeld als ze al in bed liggen, als we al 5 minuten geleden weg hadden moeten zijn, of als we net 20 minuten geleden het ontbijt op hebben .
Hebben jullie tips wat ze dan zouden kunnen eten? Ze willen zelf altijd een boterham met pindakaas of chocopasta, maar dat vind ik niet altijd even gezond of passend. Mijn fantasie is een beetje op.
Herkenbaar. Heel irritant ookquote:Op woensdag 6 juli 2022 20:26 schreef Burdie het volgende:
Pfff, mijn kinderen lijken altijd honger te hebben. En uiteraard het liefst op de meest onhandige momenten, bijvoorbeeld als ze al in bed liggen, als we al 5 minuten geleden weg hadden moeten zijn, of als we net 20 minuten geleden het ontbijt op hebben .
Hebben jullie tips wat ze dan zouden kunnen eten? Ze willen zelf altijd een boterham met pindakaas of chocopasta, maar dat vind ik niet altijd even gezond of passend. Mijn fantasie is een beetje op.
Dat zou je denken hè, dat het zo werkt. En toch lopen ze de hele dag te zeuren om eten. Snoepen doen ze bijna nooit, en op de 'geeikte' momenten eten ze ook de oren van m'n hoofd. Kinderen in de groei !quote:Op woensdag 6 juli 2022 20:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Misschien moeten ze meer eten op de momenten dat ze moeten eten (ontbijt, lunch en avondeten)
Zie bij de kinderen van m'n vriendin vaak dat ze voor het eten in de snoepkast zitten. Dan bij het avondeten amper wat eten. En dan een half uur daarna alweer aan het snoepen of snacken zijn.
Dus zou toch kijken of ze wel genoeg eten op de geijkte momenten. En dan tussendoor een appel of zo.
Ja, zou zeggen op die momenten wat meer. Tussendoorf eventueel wat. Zolang ze in elk geval niet veel snoepen, is het wel prima.quote:Op woensdag 6 juli 2022 20:41 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat zou je denken hè, dat het zo werkt. En toch lopen ze de hele dag te zeuren om eten. Snoepen doen ze bijna nooit, en op de 'geeikte' momenten eten ze ook de oren van m'n hoofd. Kinderen in de groei !
Mja. Verschilt per kind, denk ik. Als kind at ik volop groenten. Mijn kinderen eten het ook gewoon volop. Kinderen van mijn vriendin zijn er zowat allergisch voor. Zelfs Big Mac's bestellen ze zonder de salade erop.quote:Op woensdag 6 juli 2022 20:47 schreef Burdie het volgende:
Je weet hoe dol kinderen zijn op groenten hè?
Wat een goed nieuws, Ingrid. Gefeliciteerd. Op naar een fijn nieuw schooljaar voor hopelijk allebei!quote:Op woensdag 6 juli 2022 21:34 schreef _Ingrid_ het volgende:
Kim heeft al haar (praktijk)examens gehaald!
Haar nieuwe stageplek bevalt ook goed. Hier is ze iig geen gratis productiemedewerkster.
Maar leert ze wel oa schoonmaak werkzaamheden.
Tyler heeft de proefcito's goed gemaakt en gaat nu verder oefenen met schoolwerk in een kleine 'klas' . (via Horizon begeleiding) Hopelijk kunnen we dan dit jaar een passende school voor hem vinden. Ondertussen zit hij bijna 2 jaar niet meer op school, maar op de zorgboerderij.
Niks hoor. Maar Burdie had het er ook over dat haar kind ook in bed honger had en daar doelde ik eigenlijk op. Dat heeft de mijne ook soms. En dan ga ik geen boterham met beleg meer geven, ook omdat dan de tanden al zijn gepoetst.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:37 schreef Lemijn het volgende:
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen
Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
Je kunt dat ook anders aanpakken, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week met hem naar zijn planning te kijken en hem vragen te stellen. Welke toetsen komen er de komende periode aan? Wat moet je daarvoor doen? Wat voor plan heb je om daarvoor te leren?quote:Op woensdag 6 juli 2022 16:33 schreef DjVero het volgende:
Met pushen bedoel ik meer stimuleren; als ik bijvoorbeeld niks zeg, leert hij niet voor zijn toetsen, zit hij de hele middag te gamen en haalt hij een "3".
Ik waardeer je tips, maar ik vind dat we na een halfjaar proberen, proberen, proberen, straffen, belonen en nog meer proberen nu een redelijk werkbare oplossing hebben; namelijk een uurtje per dag aan de keukentafel zodra er een toets in Magister staat. Dit is in samenspraak met hem gegaan.quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt dat ook anders aanpakken, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week met hem naar zijn planning te kijken en hem vragen te stellen. Welke toetsen komen er de komende periode aan? Wat moet je daarvoor doen? Wat voor plan heb je om daarvoor te leren?
En als je merkt dat hij moeite heeft met het leren leren, dan kun je hem hulp daarbij bieden. Bedenk samen wat een handige leerstrategie is. Overhoor hem. Spreek toetsen na zodat je samen kunt kijken wat er goed is gegaan en waar ruimte voor verbetering is.
Oftewel: je kunt ook structuur bieden zonder te pushen. En die structuur kun je afbouwen naar mate hij zelf meer leervaardigheden en -discipline krijgt. Wat @:phaidra zegt klopt ook helemaal: het kan leerlingen enorm helpen om een toekomstperspectief te hebben, om te weten waar ze het voor doen.
Eens hoor, maar het is niet altijd een boterham-met-pindakaas moment. Bijvoorbeeld omdat ze al op bed liggen, omdat we 2 minuten geleden weg moesten, of omdat we over 50 minuten gaan eten. Ik wil ook voorkomen dat er een extra "eetmoment" bij in sluipt op een dag, ze nemen nu eigenlijk al redelijk standaard in de middag (dus tussen theetijd en avondeten) een boterham, ik vraag me wel eens af in hoeverre dat behoefte is of gewoonte is geworden.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:37 schreef Lemijn het volgende:
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen
Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
De vraag is wat je doel is: goede cijfers halen of het aanleren van kennis, vaardigheden en attitudes waardoor hij zelf een bevredigend leven kan vormgeven. Hartstikke goed dat jullie en de remedial teacher hem helpen en dat jullie een modus met elkaar zoeken die voor jullie werkt. Hulp nodig hebben is geen schande, zeker niet als het gaat om leren leren. Maar houd de langetermijndoelen ook voor ogen! Het is meteen een advies aan mezelf, want ik ben heel betrokken geweest bij het eerste jaar op de middelbare school van onze zoon en hij mag in het tweede jaar wel wat meer ruimte van me krijgen.quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:23 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik waardeer je tips, maar ik vind dat we na een halfjaar proberen, proberen, proberen, straffen, belonen en nog meer proberen nu een redelijk werkbare oplossing hebben; namelijk een uurtje per dag aan de keukentafel zodra er een toets in Magister staat. Dit is in samenspraak met hem gegaan.
Sinds maart, nadat hij dat geld had gestolen, en wij onze aanpak met hem hebben veranderd, doen we het op deze manier en sindsdien zijn zijn cijfers wel een stukkie beter geworden.
Mijn dochter heeft het normaal ook niet. Alleen op school en als ze een uitvoering heeft.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 09:10 schreef hilliebillie het volgende:
Stress of paniek voor een toets heeft dochter dan weer niet, ik heb het idee dat ze van zichzelf geaccepteerd heeft ‘dat ze het toch niet kan’. Maar dat is dus zeker niet zo want ze doet het beter dan dat ze zelf door heeft. Ik weet niet of het een laag zelfbeeld is, want op persoonlijk vlak heeft ze dat gelukkig niet (of weinig) maar ik denk wel dat het daar mee te maken heeft.
Gisteravond was ze ook uit zichzelf nog even aan het opnoemen wat twee vriendinnen als Cito score hadden (allemaal a’tjes, ‘natuurlijk’ zei ze) ik ben bang dat ze dat als gemiddeld/normaal ziet (of wil zien) en dat dat van haar dus niet goed genoeg is, omdat haar vriendinnen wel alles makkelijk vinden.
(Wat ook niet helemaal waar is want een ander vriendinnetje heeft dat ook niet, maar die trekt zich dat niet aan)
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:53 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft het normaal ook niet. Alleen op school en als ze een uitvoering heeft.
Dat vergelijken is inderdaad zo onhandig. Hopelijk valt dat volgende week mee. Die e voor de dmt staat niet zo fraai
Gisteren had ze het laatste grote dictee over alles wat ze geleerd hebben. Ze had heel knap een 5.2 gehaald. Moest ze huilen want een onvoldoende. Kreeg ze toch een sticker en de complimenten van de juf.
Nou dit.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Gaat beter was ze ook iets in gegroeid. Maar het is een zware kluif. Er wordt gedacht aan dyslexie.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Precies dit is de spagaat waar je in zit in het onderwijs. Ik begeleid leerlingen die best meekomen met de vakken, maar op Cito altijd uitvallen. En dat kost je dan wel je schooladvies, als je daar niets mee doet.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 12:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik las laatst een artikel in Didactief waarin medewerkers van een school uitlegden hoe ze aandacht besteden aan begrijpend lezen omdat ze dat zo belangrijk vinden, maar dat het allemaal niet bleek te helpen voor het halen van goede citoscores op dit onderdeel. De ene toets of methode is de andere dus niet. Het stelt de school voor een dilemma: willen we kinderen leren begrijpend lezen op een manier waar wij (op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek) in geloven of willen we dat de kinderen goede citoscores halen zodat ze optimale kansen hebben op een schooladvies dat bij hen past?
Hier hetzelfde. Dochter lijkt best redelijk te kunnen lezen als ze op basis van de context kan raden wat er staat, maar uit de DMT blijkt dat ze echt nog niet op niveau leest. Ze zit nu eind groep 4 op E3. Ze gaat wel gewoon over, want blijven zitten gaat niet helpen. We gaan ervan uit - en school ook - dat we er in groep 5 echt een dyslexie-stempel op mogen gaan plakken.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 12:17 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Gaat beter was ze ook iets in gegroeid. Maar het is een zware kluif. Er wordt gedacht aan dyslexie.
Ben er ook geen fan van hoor maar is schijnbaar nodig om dyslexie te kunnen vaststellen.
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?quote:Op vrijdag 8 juli 2022 16:40 schreef Hupje het volgende:
[..]
Precies dit is de spagaat waar je in zit in het onderwijs. Ik begeleid leerlingen die best meekomen met de vakken, maar op Cito altijd uitvallen. En dat kost je dan wel je schooladvies, als je daar niets mee doet.
Dat klopt. Je mag het advies onderbouwen. Er zijn helaas genoeg leerkrachten die toch vooral kijken naar de Cito's (hoe kun je anders een bepaald niveau hardmaken, denken die). Er zijn ook best veel VO scholen die alsnog op basis van getallen een leerling weigeren voor een bepaald niveau.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:52 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?
Mijn zoon kreeg zijn laatste ‘race-lees-lijst’ mee naar huis met alle andere einde jaars troep. Hij ging even demonstreren hoe snel hij was, 90% was onbegrijpelijk zo snel las hij alles voor en ik kon hem zelf al niet bijhouden (maar ik las ondersteboven). Ik snap nu wel dat hij met de (voor hem) maximale score getest is daarop, maar ook dat ik daar dus geen waarde aan moet hechten want hij heeft geen idee wat hij leest en kent duidelijk ook woorden uit zijn hoofd (de eerste vijf woorden per rijtje werden 1 raar lang woord). Ik hoop dat dat in ieder geval met een verse woordenlijst getest wordt.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Er zitten ertussen die met andermans inlog in snappet kijken hoe ver ze achter liggen...quote:Op vrijdag 8 juli 2022 11:24 schreef laziness het volgende:
Ze krijgen geen fysiek rapport in de hand dus er wordt onderling niet vergeleken,
Hopelijk is dat zo voor jouw dochter en de mijne. Ze leest nu m3 eind groep 4. Was zelfs achteruit gegaan. Ondanks bouw en ondersteuning. Ze gaan nu ondersteuningsniveau 3 krijgen.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:31 schreef Amsel het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Dochter lijkt best redelijk te kunnen lezen als ze op basis van de context kan raden wat er staat, maar uit de DMT blijkt dat ze echt nog niet op niveau leest. Ze zit nu eind groep 4 op E3. Ze gaat wel gewoon over, want blijven zitten gaat niet helpen. We gaan ervan uit - en school ook - dat we er in groep 5 echt een dyslexie-stempel op mogen gaan plakken.
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:59 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dat klopt. Je mag het advies onderbouwen. Er zijn helaas genoeg leerkrachten die toch vooral kijken naar de Cito's (hoe kun je anders een bepaald niveau hardmaken, denken die). Er zijn ook best veel VO scholen die alsnog op basis van getallen een leerling weigeren voor een bepaald niveau.
Maar het is juist aan de leerkracht te weten waarom de cito-toets zo laag is gescoord en om in te schatten of de kans in het VO op zo'n lage score ook groot is. Ik denk dat jouw stelling in de meeste gevallen wel op gaat, maar het lijkt me goed dat maatwerk mogelijk is.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
Vriendin van oudste had nooit geweldige Cito's, een laag scorende zus en een niet zo beste achtergrond. Dus niks verrassends.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
Ik vraag het me af... cito wordt wel heel belangrijk gemaakt. Dat werkt misschien toch ook wat faalangst in de hand. Ik denk ook dat er soms door ouders heel veel druk wordt gelegd op goed scoren met bijlessen en ik weet niet wat.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
C ook inderdaad. Engels, Nederlands en wiskunde. Wordt hier gebruikt om kinderen eruit te halen voor evt bijlessen.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:07 schreef Nijna het volgende:
[..]
Overigens hebben die meiden van mij nog steeds cito's (klas 1 en 3 VO), school wil blijkbaar graag meten waar ze staan. Telt verder niet mee voor het overgaan ofzo.
De Citotoetsen hebben weinig te maken met hoe er op de middelbare school wordt getoetst. Op de school van onze zoon worden wel gestandaardiseerde testen gebruikt (Diatoetsen) om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en te bepalen of er op bepaalde vlakken extra ondersteuning nodig is. Die tellen dus niet mee voor het rapport en het al dan niet overgaan.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
Op dat advies van de leerkracht valt een en ander af te dingen. Bij meiden en leerlingen met een migratieachtergrond is bijvoorbeeld vaker sprake van onderadvisering. Een van de maatregelen die daartegen op Amsterdamse scholen is genomen, is dat leerkrachten niet meer de thuissituatie van leerlingen mee mogen laten wegen bij het uitbrengen van een advies.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:07 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik vraag het me af... cito wordt wel heel belangrijk gemaakt. Dat werkt misschien toch ook wat faalangst in de hand. Ik denk ook dat er soms door ouders heel veel druk wordt gelegd op goed scoren met bijlessen en ik weet niet wat.
Volgens mij kan een leerkracht op de basisschool vaak best goed inschatten wat passend is bij een kind, als er heel veel verschil zit tussen een cito en dat wat een kind in de les laat zien, dan zou ik wel nieuwsgierig worden naar waar dat dan in zit.
Amsterdamse scholen hebben met elkaar afgesproken dat het advies op toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8 is gebaseerd, met inachtneming van werkhouding, motivatie en gedrag.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:52 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?
Maar je ziet toch ook hoe een leerling het door het jaar heen doet?quote:Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Amsterdamse scholen hebben met elkaar afgesproken dat het advies op toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8 is gebaseerd, met inachtneming van werkhouding, motivatie en gedrag.
Ik snap het ook wel: wat weet je nu over een leerling zonder leerlingvolgsysteemtoetsen? Ga je dan puur op je onderbuik af?
Die issue hebben ze bij D op school.quote:Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap het ook wel: wat weet je nu over een leerling zonder leerlingvolgsysteemtoetsen?
In die rekensoftware zitten er elke dag 1-4 lessen in, dat kan juf per les wel in zien.quote:Op maandag 11 juli 2022 22:48 schreef watmoetikkiezen het volgende:
maar da s toch raar als juf niet kan zienwat er fout gaat bij de toets? Stel dat alle leerlingen de pricentsommen fout hebben, dan moe5 ze die duidelijk nog n keer uitleggen. Lijkt me wel zo handig om de toets ook te gebruiken om te zien wat er gesnapt is, zeker door het jaar heen..
Dat is dan een ongelukkige keuze van de school geweest. Van dit soort systemen is bekend dat ze pas effectief zijn op het moment dat er een analyse plaats kan vinden van wat er fout gaat zodat de ondersteuning erop kan worden afgestemd. Het feedbackproces is cruciaal.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:04 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
In die rekensoftware zitten er elke dag 1-4 lessen in, dat kan juf per les wel in zien.
Ze kan dus wel zien welke les mis ging, maar blijkbaar niet de antwoorden inzien (of zij dat niet kan, of de software weet ik niet).
Dus het verschil tussen een verkeerde methode of gewoon staken (overal een 1 neerzetten) zag ze niet.
Ik snap dat zo'n adaptief gepersonaliseerd rekenprogramma leuk is, maar je moet dan als leerkracht nog steeds mee kijken en dat werd wel wat vergeten. Er werd teveel vertrouwd op de bolletjes ipv gewoon naar het kind te kijken.
Jup.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is dan een ongelukkige keuze van de school geweest. Van dit soort systemen is bekend dat ze pas effectief zijn op het moment dat er een analyse plaats kan vinden van wat er fout gaat zodat de ondersteuning erop kan worden afgestemd. Het feedbackproces is cruciaal.
Ik denk niet dat toetsen heilig zijn, maar het is moeilijk om je voor te stellen hoe je zou kunnen bepalen of een kind het niveau heeft van vmbo-bbl, -kbl, -tl, havo of vwo als je niet doet aan een vorm van toetsing door de jaren heen. Meestal kun je van een ander persoon een aardige inschatting maken van intelligentie, maar het blijft een grove inschatting. Daarnaast is het ook goed om bescheiden te zijn: je kunt ernaast zitten. Toetsen kunnen naar boven halen dat een kind meer potentieel heeft dan een leerkracht dacht. Het kan natuurlijk ook andersom: een kind kan veel potentieel hebben en slecht scoren op toetsen vanwege faalangst of te veel doordenken. Het totaalplaatje is daarom belangrijk.quote:Op maandag 11 juli 2022 07:57 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar je ziet toch ook hoe een leerling het door het jaar heen doet?
Het is misschien ook niet zo gek om wat meer methodegebonden te toetsen. Maar ik snap wel waarom er voor gestandaardiseerde toetsen wordt gekozen, want je kunt anders niet goed vergelijkingen op grotere schaal maken. Dat bemoeilijkt advisering weer.quote:En er zijn toch ook gewone toetsmomenten die bij de methodes horen, waardoor je naar mijn idee toch ook een redelijk idee krijgt als leerkracht?
Ik vind het echt een gemiste kans dat elektronische leersystemen niet meer worden gebruikt om een analyse te maken van wat er precies fout gaat. Dat zou een leerkracht veel werk schelen, want het kost tijd om dat voor elk individueel kind te doen.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:20 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Jup.
De instructie lessen zijn wel goed (EDI). Dus daar ziet juf wel of een kind iets beheerst. Alleen die herhalende lessen die doen ze er maar wat bij lijkt het.
Nu mag D bijna alle herhaling overslaan, dus dit jaar geen discussie daarover. Juf heeft geprobeerd om ze ook uit het systeem te halen, maar dat systeem zet ze zo weer andere terug
Dus hij doet nu alleen de basislessen en de rest mag hij negeren.
Dat ja.. School vond de rekensoftware geweldig.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
Helaas hebben veel leerkrachten en hun leidinggevenden weinig affiniteit met ICT. En de grote uitgevers zijn erg bedreven in het pushen van hun eigen systemen.
Maar hoe zou je het dan doen aan het einde van de basisschool?quote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk niet dat toetsen heilig zijn, maar het is moeilijk om je voor te stellen hoe je zou kunnen bepalen of een kind het niveau heeft van vmbo-bbl, -kbl, -tl, havo of vwo als je niet doet aan een vorm van toetsing door de jaren heen. Meestal kun je van een ander persoon een aardige inschatting maken van intelligentie, maar het blijft een grove inschatting. Daarnaast is het ook goed om bescheiden te zijn: je kunt ernaast zitten. Toetsen kunnen naar boven halen dat een kind meer potentieel heeft dan een leerkracht dacht. Het kan natuurlijk ook andersom: een kind kan veel potentieel hebben en slecht scoren op toetsen vanwege faalangst of te veel doordenken. Het totaalplaatje is daarom belangrijk.
[..]
Het is misschien ook niet zo gek om wat meer methodegebonden te toetsen. Maar ik snap wel waarom er voor gestandaardiseerde toetsen wordt gekozen, want je kunt anders niet goed vergelijkingen op grotere schaal maken. Dat bemoeilijkt advisering weer.
Maar goed, we nemen nu het bestaan van het schooladvies aan het einde van de basisschool als een gegeven. Er zijn veel mensen die daar sterk tegen ageren, zoals mijn collega die recent dit mooie boek uitbracht:
Voor mijn oudste is het echt goed dat hij in een vwo-klas kwam. Jongste zou een bredere klas wel trekken. Die hebben ze hier ook wel. Maar daar heeft hij qua niveau weer amper peers. Dus dat doen we dan ook maar niet.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 13:00 schreef Nijna het volgende:
Maar ik denk dat dat ook niet voor alle kinderen goed is...
Hier idem mijn oudste is ook meer op haar plek in de vwo klas, dan de gemengde klas op de basisschool (dit hoorde ik ook van een andere ouder met kind op vmbo, dat meisje bloeide helemaal op omdat ze ook eens de beste cijfers haalde, was zo'n opsteker voor haar).quote:Op dinsdag 12 juli 2022 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Voor mijn oudste is het echt goed dat hij in een vwo-klas kwam. Jongste zou een bredere klas wel trekken. Die hebben ze hier ook wel. Maar daar heeft hij qua niveau weer amper peers. Dus dat doen we dan ook maar niet.
Iets met: kijken naar het kind en daar iets passends voor vinden. Maar dat is niet echt werkbaar met de huidige klassen/schoolsysteem.
Oudste zijn klas is met zijn alleen over naar de 4e. Dat had de juf nog nooit gemaakt en ze loopt al even mee. Het is ook gewoon een fijne klas, behulpzaam etc..
Je kunt er hier meer informatie over vinden. Het idee is in ieder geval niet dat alle leerlingen hetzelfde onderwijs volgen tot er een indeling plaatsvindt.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 13:00 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar hoe zou je het dan doen aan het einde van de basisschool?
Ik lees ook wel over dat mensen vinden dat ze langer alle niveau's bij elkaar zouden moeten laten zitten en pas later bepalen waar ze heen gaan. Maar ik denk dat dat ook niet voor alle kinderen goed is...
Ik kan het helaas niet lezen, is een betaald artikel.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 13:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt er hier meer informatie over vinden. Het idee is in ieder geval niet dat alle leerlingen hetzelfde onderwijs volgen tot er een indeling plaatsvindt.
Verdomd, ik nu ook niet meer (behalve dan als ik de magische truc van verversen en stopzetten toepas). Dit is de relevante passage:quote:Op dinsdag 12 juli 2022 14:02 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik kan het helaas niet lezen, is een betaald artikel.
Dit zou wel mooi zijn! Maar ik vermoed zomaar dat dat niet zomaar voor elkaar te krijgen is...quote:Op dinsdag 12 juli 2022 15:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Verdomd, ik nu ook niet meer (behalve dan als ik de magische truc van verversen en stopzetten toepas). Dit is de relevante passage:
“Dit voorstel zegt ook niet dat leerlingen voor die tijd allemaal hetzelfde onderwijs moeten volgen. Integendeel. Het zegt expliciet dat leerlingen in de eerste jaren van de middelbare school een programma op maat moeten kunnen volgen. Ik en ook anderen roepen dat al jaren. Een manier om dat mogelijk te maken is door het schooljaar in blokken in te delen. Na elk blok kan een leerling per vak een niveau hoger of lager instromen, afhankelijk van prestaties en motivatie. In theorie kan overstappen van het ene naar het andere niveau nu ook, maar in de praktijk is het lastig.”
Wij hebben dat eens met zwemles van oudste gehad. Dan at hij uiterlijk om half 5 warm ivm buikpijn. Vaak een restje van de avond ervoor, of ons eten dat ik vroeg klaar maakte. En dan evt erna ook nog een restje/boterham..quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 17:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Mijn kind moet in het nieuwe seizoen op maandag trainen van 17.30-18.30 uur. Zouden jullie dan vooraf eten, na afloop, of een andere optie? Manlief moet die dag gewoon werken (wel thuis) en moet zelf om 20 uur trainen. Ik vind de logistieke puzzel best ingewikkeld dit keer .
Dat laatste neig ik nu ook naar. Dat hij vooraf een boterham eet (dat doet 'ie sowieso vaak rond half vijf) en na afloop nog een warme hap, terwijl ik z'n broertje naar bed breng.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 17:06 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wij hebben dat eens met zwemles van oudste gehad. Dan at hij uiterlijk om half 5 warm ivm buikpijn. Vaak een restje van de avond ervoor, of ons eten dat ik vroeg klaar maakte. En dan evt erna ook nog een restje/boterham..
(Ik werkte niet, dus had er de tijd ook voor om vroeg te koken).
Maar dat was ook een hongerig kind. Die moest echt wel gegeten hebben om 6 uur, anders werd hij stik chagrijnig. Bij de jongste heb ik met incidentiele gevallen weleens goed brood gegeten om half 5 en dan 's avonds ons restje. Die kon daar prima tegen.
Zie edit . Maar wij hoeven zelf niet ergens te zijn rond die tijden (geen vaste tijden als we willen sporten), dus de jongste kon gewoon eten en naar bed. Oudste at dan alleen of met één van ons. Handig is anders, dus vaak maaltijden die makkelijk op te warmen zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 17:07 schreef Burdie het volgende:
Hij is 8,5 en hij zit op hockey. Normaal gesproken eten we een uur voor training, of er net na. Dat ging uit van trainingen van 17-18 uur of 18-19 uur, dit zit er net onhandig tussenin. Het is ook 20-30m na training voor hij goed en wel thuis is.
Bedtijd is voor hem rond 20 uur, maar er is ook nog een jonger broertje die echt wel om 19.30 uur op bed moet liggen.
Ik vraag me vooral af hoe anderen dit doen.
Mijn kind traint nuquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 17:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Mijn kind moet in het nieuwe seizoen op maandag trainen van 17.30-18.30 uur. Zouden jullie dan vooraf eten, na afloop, of een andere optie? Manlief moet die dag gewoon werken (wel thuis) en moet zelf om 20 uur trainen. Ik vind de logistieke puzzel best ingewikkeld dit keer .
Wij doen dan vaak bijv. pasta, nasi, tosti, broodjes knak met soep, TikTok wraps of nacho's.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 20:23 schreef FlyingFish het volgende:
Maaltijdsuggesties hiervoor zijn nog welkom, ik kom voor nu niet veel verder dan ‘pasta’.
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:12 schreef Nazil het volgende:
Hoi! Mijn zoon L. is vandaag 6 geworden en is gisteren gestart in groep 4. Het kleutertopic past hem niet meer dus wij schuiven een plaatsje op naar hier!
hij kon lezen voordat hij 5 werd. Ze hebben hem in groep 2 getest en hij bleek op alles zo ver voor te lopen dat ze hem vanaf januari met groep 3 hebben laten meestromen, nu dus naar groep 4. Toen ik besefte dat hij de eerste dag in groep 4 nog 5 jaar was, was dat inderdaad even slikken. En nu is het ook nog een 4/5 combi geworden, dus hij zit in de klas met kinderen die 9 worden. Hij vond het gisteren echt niet leuk dat hij boekjes van groep 4 kreeg, hij wilde liever groep 5 boekjes.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:17 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Mijn zoon werd 6 in groep 2
Ah dat verklaart een hoopquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:37 schreef Nazil het volgende:
[..]
hij kon lezen voordat hij 5 werd. Ze hebben hem in groep 2 getest en hij bleek op alles zo ver voor te lopen dat ze hem vanaf januari met groep 3 hebben laten meestromen, nu dus naar groep 4. Toen ik besefte dat hij de eerste dag in groep 4 nog 5 jaar was, was dat inderdaad even slikken. En nu is het ook nog een 4/5 combi geworden, dus hij zit in de klas met kinderen die 9 worden. Hij vond het gisteren echt niet leuk dat hij boekjes van groep 4 kreeg, hij wilde liever groep 5 boekjes.
En ik hoop met heel mijn hart dat hij nu netjes op niveau blijft en niet weer vooruit gaat lopen want dan hebben we echt een probleem.
Welkom! Hij gaat vanzelf weer voorlopen, want hij denkt nu eenmaal sneller. Dus reken daar maar vast opquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:37 schreef Nazil het volgende:
[..]
hij kon lezen voordat hij 5 werd. Ze hebben hem in groep 2 getest en hij bleek op alles zo ver voor te lopen dat ze hem vanaf januari met groep 3 hebben laten meestromen, nu dus naar groep 4. Toen ik besefte dat hij de eerste dag in groep 4 nog 5 jaar was, was dat inderdaad even slikken. En nu is het ook nog een 4/5 combi geworden, dus hij zit in de klas met kinderen die 9 worden. Hij vond het gisteren echt niet leuk dat hij boekjes van groep 4 kreeg, hij wilde liever groep 5 boekjes.
En ik hoop met heel mijn hart dat hij nu netjes op niveau blijft en niet weer vooruit gaat lopen want dan hebben we echt een probleem.
Er is met het versnellen gekeken naar hoe (toen) groep 3 als groep was, en dat was itt groep 2 een hele rustige groep. Hij paste er goed tussen was de verwachting, en volgens mij klopt dat wel aardig. Hij is erg sociaal en trekt z’n mond op een goede manier wel open. Wel is hij niet heel heldhaftig op bijvoorbeeld speeltoestellen, hij ziet snel gevaar. Toen ze met de kijkles op zwemles allemaal naast elkaar het zwembad in moesten springen, wachtte hij tot de rest in het water was, omdat hij voorzag dat hij anders geraakt werd door anderen bijvoorbeeld. Hij doet niks waarvan hij verwacht dat hij het nog niet kan.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:39 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Ah dat verklaart een hoop
Kan hij sociaal ook goed meekomen? Mijn zoon heeft een hoogbegaafd vriendje in de klas, hij is al de jongste en het zou voor zijn sociale ontwikkeling niet goed zijn om een groep over te slaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |