abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:54:29 #1
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_205205634
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:55:28 #2
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_205205650
Sorry ik dacht dat op het bankje zat maar nu ben ik opeens in dit topic beland. Het ging over cadeautjes voor de leerkrachten, als klas of individueel, met of zonder druk van collega-ouders :s) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_205205877
Wij doen uiteindelijk toch ook geen cadeautje. Zoon had geen zin om naar de winkel te lopen om iets te kopen maar heeft wel een brief aan zijn juffen geschreven (waaruit duidelijk blijkt dat hij nog veel te leren heeft, zo onleesbaar is het :D). In de klas van zijn zusjes wordt er een klassencadeau geregeld waar we aan mee doen en waarvoor ze beide twee kleine tekeningen hebben gemaakt en ik een tekst op heb geschreven die zij gezegd hebben (ze hadden vooral grote lol om de juf juffie en jufje te noemen daarin :D). Die tekeningen komen met die van andere klasgenoten in een 'terugblik' namens de hele klas. En ik ga er niet nog zelf iets bij doen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_205205979
Wij hebben net juf/meesterdag erop zitten. Maar kleuter zijn lievelingsjuf krijgt alsnog een zakje Haribo kikkers. Hij doet tijdens de kring alsof hij een kikker is en plakt aan haar zodra hij haar ziet. Denk dat ze het wel kan waarderen en anders heeft ze wat voor de kleinkinderen. *)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_205207421
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:27 schreef PKM het volgende:
Wij hebben net juf/meesterdag erop zitten. Maar kleuter zijn lievelingsjuf krijgt alsnog een zakje Haribo kikkers. Hij doet tijdens de kring alsof hij een kikker is en plakt aan haar zodra hij haar ziet. Denk dat ze het wel kan waarderen en anders heeft ze wat voor de kleinkinderen. *)
Wat een leuk idee O+

Ik mag onze juffen graag een waarderinkje geven, ik was dan ook zwaar teleurgesteld toen juf vorige week haar verjaardag vierde en kind dat niet aan mij had doorgegeven. Niets minder dan met lege handen aankomen :N
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 13:24:12 #6
5428 crew  miss_sly
pi_205244703
Ik dacht dat we van cadeautjes voor leerkrachten af waren, maar dochter wil toch haar waardering voor beide mentoren nog op die manier uitdrukken in het laatste mentoruur dat ze maandag hebben. Dus er is weer wat ingeslagen, door haar geinitieerd en uitgezocht dus.

Toetsweek is voorbij. Gisterochtend moesten ze de toetsen op gaan halen en kregen dan ook pas de uitslagen. Ze was vreselijk nerveus, bang dat ze allerlei zaken vreselijk had verpest en dan eigenlijk moest huilen en dat wilde ze uiteraard niet in de klas. Ik vind het ook best raar dat ze het zo doen. Maar uiteindelijk viel het mee. Helaas had ze wiskunde alsnog verpest, maar op de eindlijst alsnog een 5. Overige vakken had ze echt heel goed gemaakt, en ze had het hoogste punt voor aardrijkskunde. De gewenste 74 punten voor het vwo-advies ook in de pocket, dus volgens mij zit dat wel goed. Definitief horen we dat pas einde van deze week.

Wat een jaar zo, dat eerste brugjaar. Wat is ze gegroeid en veranderd, en toch ook nog steeds heel erg zichzelf gebleven. Mooi om te zien O+
Ik hoop wel van harte dat het volgende jaar nu eindelijk weer eens een jaar wordt dat niet op een of andere manier wordt getekend door corona.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 5 juli 2022 @ 19:51:32 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_205248232
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:24 schreef miss_sly het volgende:

Wat een jaar zo, dat eerste brugjaar. Wat is ze gegroeid en veranderd, en toch ook nog steeds heel erg zichzelf gebleven. Mooi om te zien O+
Ik hoop wel van harte dat het volgende jaar nu eindelijk weer eens een jaar wordt dat niet op een of andere manier wordt getekend door corona.
Mooi om te lezen miss_sly en ik hoop het van harte met je mee.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_205250142
Bizar he miss!
T heeft vandaag haar boek ingeleverd. Morgen dagje Drievliet en ze krijgt haar rapport.
Ze heeft 7x een 8, 4x een 7 en 2x een 9 op haar eindrapport.
Ze baalt, ze had een 10 voor Frans willen hebben, gemiddeld stond ze een 9,4 maar dat werd dus naar beneden afgerond.
Ze heeft het heel jaar geen enkele onvoldoende gehaald.

We wachten alleen nog met smart op de uitslag van d'r Anglia toets. Die komt een dezer dagen.

Tijd voor een welverdiende vakantie en dan op naar de 2e
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:25:43 #9
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_205250291
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:16 schreef Vicky het volgende:
Bizar he miss!
T heeft vandaag haar boek ingeleverd. Morgen dagje Drievliet en ze krijgt haar rapport.
Ze heeft 7x een 8, 4x een 7 en 2x een 9 op haar eindrapport.
Ze baalt, ze had een 10 voor Frans willen hebben, gemiddeld stond ze een 9,4 maar dat werd dus naar beneden afgerond.
Ze heeft het heel jaar geen enkele onvoldoende gehaald.

We wachten alleen nog met smart op de uitslag van d'r Anglia toets. Die komt een dezer dagen.

Tijd voor een welverdiende vakantie en dan op naar de 2e
Had ze maar één boek? :P
Maar mooi rapport hoor ^O^ Ik snap wel dat ze baalt van haar Franse cijfer.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_205250339
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:25 schreef livelink het volgende:

[..]
Had ze maar één boek? :P
Maar mooi rapport hoor ^O^ Ik snap wel dat ze baalt van haar Franse cijfer.
Yep, 1 boek NL. De rest hoefde niet terug. School heeft zijn eigen boekenvoorraad.

Ze had een 10 voor de laatste toets, die telde voor 20% mee. Helaas niet genoeg voor een 10 op haar rapport
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_205252834
Mooi rapport Miss_sly, lijkt wel wat op dat van mijn jongste: 4x7, 6x8 en 1x9.
Wel onvoldoendes gehaald, voor geschiedenis, zelfs een 3,8 en een 4,6. Maar het gemiddelde is weer een 7 geworden :). Ze had graag vwo gewild, maar dan had ze voor alle vakken een 7,8 moeten staan en dat staat ze niet. Maar ik ben supertrots op hoe ze het gedaan heeft O+
Ik denk dat havo prima bij haar past, alleen jammer dat de klasgenoten waar ze het meest mee heeft, naar vwo gaan. Gelukkig zelfde locatie, dus ze zullen elkaar nog wel tegenkomen denk ik.
Leuke meiden :)

Oudste gaat met 1 onvoldoende over naar V4, man wat gaat dat hard :)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205255112
Oudste is waarschijnlijk ook wel over. Met een gebroken arm en 1,5 week school missen en er al niet zo ruim voorstaan was er wel twijfel. Dan zou het 4havo worden, maar het wordt 4atheneum met zijn vrienden. Met 2x8 4x7 7x6 en 2x5. Die onvoldoendes zijn voor frans en duits. Gelukkig mag hij eentje laten vallen. En de andere moet hij gewoon 5-en op blijven halen, maar kunnen we niet verwachten O-)
En hij kan ook zonder bespreking wisB en het natuurprofiel kiezen. Altijd fijn.
pi_205256538
Hier ook over; vmbo-basis, maar toch...Wil graag naar tl, maar is ook nog steeds lerende met de Nederlandse taal. Dat maakt het leren voor sommige toetsen erg lastig, voornamelijk de vakken waar veel leerwerk voor benodigd is en waar veel nieuwe taal in voorkomt (maatschappijleer, geschiedenis, dat soort vakken).
- Volgt wiskunde wel op tl-niveau; staat daar gemiddeld een 8 voor. :D
- Engels een paar weken geleden zijn eerste "6" (voldoende) voor gehaald; daarvoor alleen maar 2-en en 3-en...
- De rest is allemaal 6 en 7 gemiddeld.

Echter, het is niet alleen het Nederlands, ook er iets extra's voor doen krijgen we er vooralsnog niet echt in bij hem, dus of TL ooit haalbaar gaat worden, betwijfel ik. Maar goed, het is zijn eigen loopbaan, dus als hij niets doet met ons gepush, zoekt hij het zelf maar uit.
pi_205256597
Je moet vooral niet pushen, dat werkt alleen maar averechts!
En niks mis met VMBO!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_205256739
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:10 schreef DjVero het volgende:
Hier ook over; vmbo-basis, maar toch...Wil graag naar tl, maar is ook nog steeds lerende met de Nederlandse taal. Dat maakt het leren voor sommige toetsen erg lastig, voornamelijk de vakken waar veel leerwerk voor benodigd is en waar veel nieuwe taal in voorkomt (maatschappijleer, geschiedenis, dat soort vakken).
- Volgt wiskunde wel op tl-niveau; staat daar gemiddeld een 8 voor. :D
- Engels een paar weken geleden zijn eerste "6" (voldoende) voor gehaald; daarvoor alleen maar 2-en en 3-en...
- De rest is allemaal 6 en 7 gemiddeld.

Echter, het is niet alleen het Nederlands, ook er iets extra's voor doen krijgen we er vooralsnog niet echt in bij hem, dus of TL ooit haalbaar gaat worden, betwijfel ik. Maar goed, het is zijn eigen loopbaan, dus als hij niets doet met ons gepush, zoekt hij het zelf maar uit.
Heeft hij al een vervolgopleiding op het oog? Soms helpt het om het perspectief te bieden. Als je een mbo opleiding op niveau 4 wil doen, dan heb je TL nodig (bijvoorbeeld, ik ben er zelf helemaal niet zo in thuis dus wie weet klopt dit niet hoor!). Is vmbo-basis voldoende voor wat hij wil gaan doen, lekker laten gaan. Hij heeft dan ook de ruimte om zijn Nederlands aandacht te geven of hoeft minder op zijn tenen te lopen. Dat is ook wat waard.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_205257023
Met pushen bedoel ik meer stimuleren; als ik bijvoorbeeld niks zeg, leert hij niet voor zijn toetsen, zit hij de hele middag te gamen en haalt hij een "3". Als hij wel leert, haalt hij een "7". Dus ja, een klein beetje pushen doe ik wel, maar soms laat ik hem ook zelf maar wat aanmodderen, want dan kan ik zeggen: "zie, als jij niks doet, haal je zware onvoldoendes" en dan gaat het weer een paar weekjes goed, met dat hij uit zichzelf gaat leren. _O- In die zin heeft hij dat "gepush" wel nodig, want anders is hij straks drie jaar ouder dan zijn klasgenoten...

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:22 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Heeft hij al een vervolgopleiding op het oog? Soms helpt het om het perspectief te bieden. Als je een mbo opleiding op niveau 4 wil doen, dan heb je TL nodig (bijvoorbeeld, ik ben er zelf helemaal niet zo in thuis dus wie weet klopt dit niet hoor!). Is vmbo-basis voldoende voor wat hij wil gaan doen, lekker laten gaan. Hij heeft dan ook de ruimte om zijn Nederlands aandacht te geven of hoeft minder op zijn tenen te lopen. Dat is ook wat waard.
"Iets met techniek" of automonteur. Dat laatste kan met niveau 2 mbo (dus vmbo basis) af. Dus het kan nog alle kanten op en wie weet gaat hij het licht wel zien, hoor. Of niet, en dan is het ook best. Hij hoeft ook pas volgend jaar een richting te kiezen. Nog allemachtig vroeg, maar soit.
  woensdag 6 juli 2022 @ 20:26:55 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205260353
Pfff, mijn kinderen lijken altijd honger te hebben. En uiteraard het liefst op de meest onhandige momenten, bijvoorbeeld als ze al in bed liggen, als we al 5 minuten geleden weg hadden moeten zijn, of als we net 20 minuten geleden het ontbijt op hebben 8)7.
Hebben jullie tips wat ze dan zouden kunnen eten? Ze willen zelf altijd een boterham met pindakaas of chocopasta, maar dat vind ik niet altijd even gezond of passend. Mijn fantasie is een beetje op.
KuikenGuppy
pi_205260393
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:26 schreef Burdie het volgende:
Pfff, mijn kinderen lijken altijd honger te hebben. En uiteraard het liefst op de meest onhandige momenten, bijvoorbeeld als ze al in bed liggen, als we al 5 minuten geleden weg hadden moeten zijn, of als we net 20 minuten geleden het ontbijt op hebben 8)7.
Hebben jullie tips wat ze dan zouden kunnen eten? Ze willen zelf altijd een boterham met pindakaas of chocopasta, maar dat vind ik niet altijd even gezond of passend. Mijn fantasie is een beetje op.
Misschien moeten ze meer eten op de momenten dat ze moeten eten (ontbijt, lunch en avondeten) :?

Zie bij de kinderen van m'n vriendin vaak dat ze voor het eten in de snoepkast zitten. Dan bij het avondeten amper wat eten. En dan een half uur daarna alweer aan het snoepen of snacken zijn. :')

Dus zou toch kijken of ze wel genoeg eten op de geijkte momenten. En dan tussendoor een appel of zo.
pi_205260442
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:26 schreef Burdie het volgende:
Pfff, mijn kinderen lijken altijd honger te hebben. En uiteraard het liefst op de meest onhandige momenten, bijvoorbeeld als ze al in bed liggen, als we al 5 minuten geleden weg hadden moeten zijn, of als we net 20 minuten geleden het ontbijt op hebben 8)7.
Hebben jullie tips wat ze dan zouden kunnen eten? Ze willen zelf altijd een boterham met pindakaas of chocopasta, maar dat vind ik niet altijd even gezond of passend. Mijn fantasie is een beetje op.
Herkenbaar. Heel irritant ook :{w

Ik heb altijd pakjes crackers van Lu in huis en daar geef ik dan een pakje van. Of een rijstewafel. Boterhammen met beleg geef ik nooit.
  woensdag 6 juli 2022 @ 20:41:31 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205260609
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Misschien moeten ze meer eten op de momenten dat ze moeten eten (ontbijt, lunch en avondeten) :?

Zie bij de kinderen van m'n vriendin vaak dat ze voor het eten in de snoepkast zitten. Dan bij het avondeten amper wat eten. En dan een half uur daarna alweer aan het snoepen of snacken zijn. :')

Dus zou toch kijken of ze wel genoeg eten op de geijkte momenten. En dan tussendoor een appel of zo.
Dat zou je denken hè, dat het zo werkt. En toch lopen ze de hele dag te zeuren om eten. Snoepen doen ze bijna nooit, en op de 'geeikte' momenten eten ze ook de oren van m'n hoofd. Kinderen in de groei :')!
KuikenGuppy
pi_205260666
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:41 schreef Burdie het volgende:

[..]
Dat zou je denken hè, dat het zo werkt. En toch lopen ze de hele dag te zeuren om eten. Snoepen doen ze bijna nooit, en op de 'geeikte' momenten eten ze ook de oren van m'n hoofd. Kinderen in de groei :')!
Ja, zou zeggen op die momenten wat meer. Tussendoorf eventueel wat. Zolang ze in elk geval niet veel snoepen, is het wel prima.

Groente of zo, dat kun je in principe onbeperkt naar binnen stauwen.
  woensdag 6 juli 2022 @ 20:47:40 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205260675
Je weet hoe dol kinderen zijn op groenten hè? :P
KuikenGuppy
pi_205260751
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 20:47 schreef Burdie het volgende:
Je weet hoe dol kinderen zijn op groenten hè? :P
Mja. Verschilt per kind, denk ik. Als kind at ik volop groenten. Mijn kinderen eten het ook gewoon volop. Kinderen van mijn vriendin zijn er zowat allergisch voor. Zelfs Big Mac's bestellen ze zonder de salade erop. :')
pi_205261346
Kim heeft al haar (praktijk)examens gehaald! *O*
Haar nieuwe stageplek bevalt ook goed. Hier is ze iig geen gratis productiemedewerkster.
Maar leert ze wel oa schoonmaak werkzaamheden.

Tyler heeft de proefcito's goed gemaakt en gaat nu verder oefenen met schoolwerk in een kleine 'klas' . (via Horizon begeleiding) Hopelijk kunnen we dan dit jaar een passende school voor hem vinden. Ondertussen zit hij bijna 2 jaar niet meer op school, maar op de zorgboerderij.
  woensdag 6 juli 2022 @ 21:37:41 #25
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_205261392
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:34 schreef _Ingrid_ het volgende:
Kim heeft al haar (praktijk)examens gehaald! *O*
Haar nieuwe stageplek bevalt ook goed. Hier is ze iig geen gratis productiemedewerkster.
Maar leert ze wel oa schoonmaak werkzaamheden.

Tyler heeft de proefcito's goed gemaakt en gaat nu verder oefenen met schoolwerk in een kleine 'klas' . (via Horizon begeleiding) Hopelijk kunnen we dan dit jaar een passende school voor hem vinden. Ondertussen zit hij bijna 2 jaar niet meer op school, maar op de zorgboerderij.
Wat een goed nieuws, Ingrid. Gefeliciteerd. Op naar een fijn nieuw schooljaar voor hopelijk allebei!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_205261605
Gefeliciteerd Ingrid *O*

Ik verbaas me ook over wat mijn 6-jarige naar binnen werkt. 2x 2 a 3 boterhammen, een bakje fruit, 2 a 3 goedgevulde borden avondeten. En dan nog honger idd. Ze eten een kilo worteltjes weg met z’n drieën als we dat als groente hebben.

Ik heb als snelle hap tussendoor liga’s en fruit, en op korte/niet schooldagen mogen ze ook nog iets lekkers, meestal een gewone koek. En regelmatig hebben ze ook gewoon pech als ze honger hebben, na 16:00 uur krijgen ze niets meer, tenzij we laat/ongezond avondeten. En dan is het meestal alvast wat groente dat ze krijgen (komkommer, tomaatjes of paprika). Ik ben gezegend met kinderen die (meestal) graag groente eten.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  woensdag 6 juli 2022 @ 23:37:33 #27
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_205262697
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen

Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_205265647
Ik ben ook een groot voorstander van pindakaas. Droge rijstwafel geven? Tien minuten later weer trek. Rijstwafel met pindakaas: geen gezeur. En het is een grote misvatting dat pindakaas ongezond is. Het vet wat erin zit is prima, zeker voor kinderen in de groei. Chocopasta en hagelslag mag oudste alleen in het weekend. Daar wordt ook nooit om gevraagd doordeweeks.
pi_205265678
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 23:37 schreef Lemijn het volgende:
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen

Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
Niks hoor. Maar Burdie had het er ook over dat haar kind ook in bed honger had en daar doelde ik eigenlijk op. Dat heeft de mijne ook soms. En dan ga ik geen boterham met beleg meer geven, ook omdat dan de tanden al zijn gepoetst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 07-07-2022 13:07:55 ]
pi_205265695
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 16:33 schreef DjVero het volgende:
Met pushen bedoel ik meer stimuleren; als ik bijvoorbeeld niks zeg, leert hij niet voor zijn toetsen, zit hij de hele middag te gamen en haalt hij een "3".
Je kunt dat ook anders aanpakken, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week met hem naar zijn planning te kijken en hem vragen te stellen. Welke toetsen komen er de komende periode aan? Wat moet je daarvoor doen? Wat voor plan heb je om daarvoor te leren?

En als je merkt dat hij moeite heeft met het leren leren, dan kun je hem hulp daarbij bieden. Bedenk samen wat een handige leerstrategie is. Overhoor hem. Spreek toetsen na zodat je samen kunt kijken wat er goed is gegaan en waar ruimte voor verbetering is.

Oftewel: je kunt ook structuur bieden zonder te pushen. En die structuur kun je afbouwen naar mate hij zelf meer leervaardigheden en -discipline krijgt. Wat @Phaidra zegt klopt ook helemaal: het kan leerlingen enorm helpen om een toekomstperspectief te hebben, om te weten waar ze het voor doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205265929
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt dat ook anders aanpakken, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week met hem naar zijn planning te kijken en hem vragen te stellen. Welke toetsen komen er de komende periode aan? Wat moet je daarvoor doen? Wat voor plan heb je om daarvoor te leren?

En als je merkt dat hij moeite heeft met het leren leren, dan kun je hem hulp daarbij bieden. Bedenk samen wat een handige leerstrategie is. Overhoor hem. Spreek toetsen na zodat je samen kunt kijken wat er goed is gegaan en waar ruimte voor verbetering is.

Oftewel: je kunt ook structuur bieden zonder te pushen. En die structuur kun je afbouwen naar mate hij zelf meer leervaardigheden en -discipline krijgt. Wat @:phaidra zegt klopt ook helemaal: het kan leerlingen enorm helpen om een toekomstperspectief te hebben, om te weten waar ze het voor doen.
Ik waardeer je tips, maar ik vind dat we na een halfjaar proberen, proberen, proberen, straffen, belonen en nog meer proberen nu een redelijk werkbare oplossing hebben; namelijk een uurtje per dag aan de keukentafel zodra er een toets in Magister staat. Dit is in samenspraak met hem gegaan.

Sinds maart, nadat hij dat geld had gestolen, en wij onze aanpak met hem hebben veranderd, doen we het op deze manier en sindsdien zijn zijn cijfers wel een stukkie beter geworden. De enige onvoldoendes die hij haalt zijn voor Engels (en af en toe leestoetsen voor Nederlands en héééél af en toe eens een toets voor MM, Biozorg, etc.). Ja, en soms moet ik hem ‘helpen herinneren’, anders haalt hij sowieso een onvoldoende (behalve voor wiskunde of technas of iets dergelijks). Daarnaast krijgt hij remedial teaching vanuit school, waarbij hij de dingen die jij aandraagt krijgt aangeleerd, dus ik vind het wel best zo. Ik heb het dit jaar maar een paar keer meegemaakt dat hij meer dan één toets had in de week. Soms zelfs een hele maand helemaal niets.

Hij is echt een doener. Veel trotser op de dingen die hij maakt en mee naar huis neemt dan wanneer hij een “9” heeft gehaald voor een toets. Of als hij een nieuw recept heeft geleerd, staat hij dat diezelfde avond nog voor ons te koken. Hij accepteert namelijk echt geen hulp van ons bij het maken van huiswerk of leren voor toetsen. Wat dat betreft had hij biologisch gezien zó van mij kunnen zijn. Hulp van ouders? Brrrr, daar moet je toch niet aan denken…. :D
  donderdag 7 juli 2022 @ 14:24:30 #32
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205266614
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 23:37 schreef Lemijn het volgende:
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen

Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
Eens hoor, maar het is niet altijd een boterham-met-pindakaas moment. Bijvoorbeeld omdat ze al op bed liggen, omdat we 2 minuten geleden weg moesten, of omdat we over 50 minuten gaan eten. Ik wil ook voorkomen dat er een extra "eetmoment" bij in sluipt op een dag, ze nemen nu eigenlijk al redelijk standaard in de middag (dus tussen theetijd en avondeten) een boterham, ik vraag me wel eens af in hoeverre dat behoefte is of gewoonte is geworden.
Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar suggesties of ideetjes anders dan een boterham of appel.
KuikenGuppy
pi_205266972
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:23 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik waardeer je tips, maar ik vind dat we na een halfjaar proberen, proberen, proberen, straffen, belonen en nog meer proberen nu een redelijk werkbare oplossing hebben; namelijk een uurtje per dag aan de keukentafel zodra er een toets in Magister staat. Dit is in samenspraak met hem gegaan.

Sinds maart, nadat hij dat geld had gestolen, en wij onze aanpak met hem hebben veranderd, doen we het op deze manier en sindsdien zijn zijn cijfers wel een stukkie beter geworden.
De vraag is wat je doel is: goede cijfers halen of het aanleren van kennis, vaardigheden en attitudes waardoor hij zelf een bevredigend leven kan vormgeven. Hartstikke goed dat jullie en de remedial teacher hem helpen en dat jullie een modus met elkaar zoeken die voor jullie werkt. Hulp nodig hebben is geen schande, zeker niet als het gaat om leren leren. Maar houd de langetermijndoelen ook voor ogen! Het is meteen een advies aan mezelf, want ik ben heel betrokken geweest bij het eerste jaar op de middelbare school van onze zoon en hij mag in het tweede jaar wel wat meer ruimte van me krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205269176
Ik weet even niet zo goed wat ik met de situatie moet, misschien ook wel niks, maar misschien heeft iemand een gouden tip of ervaring met hetzelfde.

Mijn dochter (eind groep 5 nu) klaagt eigenlijk al het hele schooljaar en ook vorig jaar al dat ze alles zo moeilijk vind. Dat ze antwoorden niet weet op dingen die de juf vraagt en ook dat kinderen haar uitlachen als ze iets fout zegt.
Dat kan en dat mag natuurlijk, dingen moeilijk vinden en dat vind ik ook niet erg. Zo lang ze haar best doet ben ik al lang tevreden.

Maar nu kreeg ze vandaag haar rapport mee en wat schetst mijn verbazing eigenlijk, ze heeft voor alles een RV of G. Behalve rekenen daar heeft ze een M.
En ook haar Cito scores zitten allemaal op boven gemiddeld en ruim boven gemiddeld.

Dit strookt dus echt niet met wat ik van haar hoor, want wat ik zie in het rapport is een kind dat makkelijk mee kan, en wat ik hoor van haar zou ik haast denken dat er misschien een keer een jaar over gedaan zou moeten worden (bij wijze van spreken) omdat het allemaal nog te moeilijk is.

Bij het vorige rapport speelde dit ook al en hebben we dit ook met de juf besproken. Zij geeft aan dat ze (dochter) de lat voor zichzelf te hoog legt.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet, ik ben haar al aan het inprenten dat ze het hartstikke goed doet en dat we trots op haar zijn (en sowieso dat het goed doen niet perse te maken heeft met het resultaat zo lang ze haar best doet, maar ook dat het resultaat wat ze dus heeft echt wel heel goed is).

Maar ik weet niet zo goed of ik er helemaal doorheen geprikt kom.
Ik weet ook niet of het onzekerheid is of onwetendheid of dat ze het gewoon echt heel moeilijk vind maar door er keihard voor te werken dit voor elkaar bokst. Ik krijg het er bij haar niet uit.

Man zegt dat het vast wel goed komt en we er niet druk om moeten maken. Misschien is dat ook wel zo, maar het speelt toch wel bij mij.
Ze hebben hier op school allemaal combinatie klassen en ze zit volgend jaar in groep 6 van groep 5/6 dus geen kinderen van een hoger leerjaar in de klas. Misschien dat dat wel goed doet, maar aan de andere kant toen ze in groep 4 zat (van groep 3/4) speelde het ook al.

En ik zou het haar zo gunnen om onbezorgd naar school te kunnen gaan

[ Bericht 94% gewijzigd door hilliebillie op 07-07-2022 18:55:33 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 18:45:14 #35
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_205269195
Mijn dochter zit nu midden in de toetsweek. Ze legt haar lat zelf heel erg hoog. Geeft haar enorm stress. Wat wij ook doen of zeggen.

Het ging hier laatst trouwens over bijbaantjes. Ze is 14 en is gisteren bij de ijssalon begonnen. Gisteren, vandaag en morgen drie uurtjes.
En ze zou zondag ook werken. Maar dat heeft ze afgezegd omdat ze dus moet leren. Hier hebben we het van tevoren wel over gehad. Want zij vroeg aan mij of ze in de toetsweek zou moeten werken. En toen heb ik aangegeven misschien wel goed voor je zodat je even afgeleid bent van het leren.
  donderdag 7 juli 2022 @ 19:05:48 #36
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_205269397
Mijn dochter die naar groep 5 gaat heeft hier ook last van. Ze legt de lat heel hoog terwijl ze waarschijnlijk dyslexie heeft. Dit botst nogal. Ze heeft ook snel stress. Ze heeft hiervoor therapie gehad en samen met de aanpak op school is ze zo gegroeid. De stress is er nog zeker bij toetsen en dictee. Maar ze wordt er nu niet meer ziek van gelukkig.
pi_205273669
Stress of paniek voor een toets heeft dochter dan weer niet, ik heb het idee dat ze van zichzelf geaccepteerd heeft ‘dat ze het toch niet kan’. Maar dat is dus zeker niet zo want ze doet het beter dan dat ze zelf door heeft. Ik weet niet of het een laag zelfbeeld is, want op persoonlijk vlak heeft ze dat gelukkig niet (of weinig) maar ik denk wel dat het daar mee te maken heeft.

Gisteravond was ze ook uit zichzelf nog even aan het opnoemen wat twee vriendinnen als Cito score hadden (allemaal a’tjes, ‘natuurlijk’ zei ze) ik ben bang dat ze dat als gemiddeld/normaal ziet (of wil zien) en dat dat van haar dus niet goed genoeg is, omdat haar vriendinnen wel alles makkelijk vinden.
(Wat ook niet helemaal waar is want een ander vriendinnetje heeft dat ook niet, maar die trekt zich dat niet aan)
pi_205274018
Hier hebben we een geval: Bang om iemand teleur te stellen -> lat hoog leggen voor de zekerheid -> lat ligt zo hoog dat het onmogelijk is/lijkt -> opgeven voor je begonnen bent -> je stelt iemand teleur..
En eigenlijk valt dat laatste wel mee, want vaak vult hij zelf in dat hij iemand teleurgesteld heeft. Een opmerking dat hij volgende keer meer op 'iets' moet letten valt bij hem als teleurstelling ipv opbouwende kritiek. Zelfs een juf die zegt dat ze nu even geen tijd heeft om het na te kijken voelt al zo bij hem..

Er wordt aan gewerkt, maar de leerkrachten krijgen er weinig grip op. |:(
Nog een jaartje groep 8 voor de groei met ondersteuning. Vanmiddag weer een afspraak met de leerkrachten en zijn PMT therapeut. En dan hopen dat hij over een jaar klaar genoeg is voor het VO. We doen ons best, hopelijk heeft hij er baat bij..

(Mijn andere kind is niet bang om te falen. Doet niet panisch als hij 4 onvoldoendes staat. Een 5,5 is ook een voldoende mentaliteit, meer leren dan dat ga je toch niet tijd aan besteden. Alleen prestaties/mondelingen heeft hij een hekel aan, maar erg praterig is hij niet, dus dat is niet gek)
  vrijdag 8 juli 2022 @ 10:53:14 #39
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_205274489
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 09:10 schreef hilliebillie het volgende:
Stress of paniek voor een toets heeft dochter dan weer niet, ik heb het idee dat ze van zichzelf geaccepteerd heeft ‘dat ze het toch niet kan’. Maar dat is dus zeker niet zo want ze doet het beter dan dat ze zelf door heeft. Ik weet niet of het een laag zelfbeeld is, want op persoonlijk vlak heeft ze dat gelukkig niet (of weinig) maar ik denk wel dat het daar mee te maken heeft.

Gisteravond was ze ook uit zichzelf nog even aan het opnoemen wat twee vriendinnen als Cito score hadden (allemaal a’tjes, ‘natuurlijk’ zei ze) ik ben bang dat ze dat als gemiddeld/normaal ziet (of wil zien) en dat dat van haar dus niet goed genoeg is, omdat haar vriendinnen wel alles makkelijk vinden.
(Wat ook niet helemaal waar is want een ander vriendinnetje heeft dat ook niet, maar die trekt zich dat niet aan)
Mijn dochter heeft het normaal ook niet. Alleen op school en als ze een uitvoering heeft.

Dat vergelijken is inderdaad zo onhandig. Hopelijk valt dat volgende week mee. Die e voor de dmt staat niet zo fraai :+

Gisteren had ze het laatste grote dictee over alles wat ze geleerd hebben. Ze had heel knap een 5.2 gehaald. Moest ze huilen want een onvoldoende. Kreeg ze toch een sticker en de complimenten van de juf.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 10:58:37 #40
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_205274546
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:53 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]
Mijn dochter heeft het normaal ook niet. Alleen op school en als ze een uitvoering heeft.

Dat vergelijken is inderdaad zo onhandig. Hopelijk valt dat volgende week mee. Die e voor de dmt staat niet zo fraai :+

Gisteren had ze het laatste grote dictee over alles wat ze geleerd hebben. Ze had heel knap een 5.2 gehaald. Moest ze huilen want een onvoldoende. Kreeg ze toch een sticker en de complimenten van de juf.
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
  Moderator vrijdag 8 juli 2022 @ 11:04:33 #41
236264 crew  capricia
pi_205274604
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Nou dit.
Als begrijpend lezen goed is, wat heeft de DMT dan nog voor waarde?
Definitely not CIA
  vrijdag 8 juli 2022 @ 11:24:04 #42
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205274724
Hier doen ze niet aan een rapport uitgedrukt in cijfers of ruim voldoendes.

Mijn rapportfolio kent alleen ik kan het, ik kan het een beetje, ik kan het niet.

Ze krijgen geen fysiek rapport in de hand dus er wordt onderling niet vergeleken, mijn kind maakt zich niet druk om de resultaten want hij weet prima wat hij wel of niet kan, hij is drukker met het zelfportret die onder het kopje dit ben ik altijd wordt geupload :+

Als ouders (schoolbreed) vinden we mijn rapportfolio niet heel briljant, hoewel dat ook loslaten is van wat je gewend bent, maar voor de kinderen is het heel fijn zo.

Net als IPC waarbij binnen een thema alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. Ik kan me van vroeger gort droge toetsen voor geschiedenis etc herinneren. Elk thema sluiten ze af met werkstukken, maquettes oid waar ook uit blijkt wat ze geleerd hebben maar er komt geen toets aan te pas. IPC is echt het favoriete moment van de dag voor mijn zoon en zijn vrienden. De externe plusklas wordt er op afgestemd aankomend schooljaar, IPC is te leuk om te missen :D

Ik vind het voor de kinderen heerlijk dat er zo weinig focus op cijfers en toetsen ligt. Dat komt de komende jaren nog genoeg in het vervolgonderwijs.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205275090
Ze toetsen hier op zich niet heel vaak volgens mij. Maar vind het dus toch wel fijn. Nu kan ik zien dat het beeld wat ze me schetst over hoe het gaat op school heel anders is als dat ze zelf zegt dat het gaat. En kunnen we daarin hopelijk iets bereiken, dat ze zelf ook voelt dat het gewoon goed gaat.
(En nogmaals al zou ze lager scoren omdat dat haar niveau is is dat ook helemaal prima). En ook niet alles hoeft prestatie gebonden te zijn. Ik hoop alleen dat ze vooral gaat zien wat ze wel kan en dat dat gewoon echt goed genoeg is, en dat ze bij lange na niet de slechtste is.

Hopelijk kunnen we haar helpen dit in te laten zien. Ik weet alleen nog niet goed hoe.
Ik ben zelf ook altijd heel onzeker geweest maar dat was meer over mezelf en of ik het wel goed deed. (Nog steeds wel maar wel minder dan toen ik jong was gelukkig). Dus ik zou het haar zo gunnen er minder last van te hebben als ik heb gehad..
  vrijdag 8 juli 2022 @ 12:17:40 #44
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_205275152
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Gaat beter was ze ook iets in gegroeid. Maar het is een zware kluif. Er wordt gedacht aan dyslexie.

Ben er ook geen fan van hoor maar is schijnbaar nodig om dyslexie te kunnen vaststellen.
pi_205275237
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:

Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
^O^

Ik las laatst een artikel in Didactief waarin medewerkers van een school uitlegden hoe ze aandacht besteden aan begrijpend lezen omdat ze dat zo belangrijk vinden, maar dat het allemaal niet bleek te helpen voor het halen van goede citoscores op dit onderdeel. De ene toets of methode is de andere dus niet. Het stelt de school voor een dilemma: willen we kinderen leren begrijpend lezen op een manier waar wij (op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek) in geloven of willen we dat de kinderen goede citoscores halen zodat ze optimale kansen hebben op een schooladvies dat bij hen past?

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 08-07-2022 12:34:05 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205277354
Kim is ook heel faalangstig, staat ook op haar rapport. Iets in de trant van je kunt het goed, je hoeft het niet eerst te vragen. Ze gaat er dan vooraf al vanuit dat het toch niet lukt. Terwijl ze het dan wel kan of weet.
Dat is thuis ook te merken. Ook met de praktijkopdrachten oefenen.
Ik heb het haar zelf laten doen, want ze vroeg direct wat moet ik eerst doen bijvoorbeeld. En ja hoor, ze wist het wel. En het ging ook goed.

Tyler is ook onzeker, maar hij heeft dan ook lang geen scholing gehad en heeft meerdere problemen. (adhd/tourette en een reactieve hechtingsstoornis)
Hij krijgt nu dus hulp met schoolwerk om te oefenen. Dit was op de zorgboerderij. De docente zei al dat hij bang is om te falen, terwijl hij het heel goed doet. Zeker voor iemand die bijna 2 jaar geen school heeft gehad. Hij wil zo graag weer terug naar school, normaal zijn. Dat hij bang is als hij een foutje maakt, of iets niet weet in de stress schiet, meer tics krijgt, soms paniekerig is. En dan heel bang is dat hij niet naar school meer mag gaan.
Gelukkig gaat dat nu steeds beter. Nu voor de vakantie is hij een paar keer op locatie geweest, in schoolse setting, met een aantal andere kinderen in de klas. Dat ging goed.
pi_205277904
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
^O^

Ik las laatst een artikel in Didactief waarin medewerkers van een school uitlegden hoe ze aandacht besteden aan begrijpend lezen omdat ze dat zo belangrijk vinden, maar dat het allemaal niet bleek te helpen voor het halen van goede citoscores op dit onderdeel. De ene toets of methode is de andere dus niet. Het stelt de school voor een dilemma: willen we kinderen leren begrijpend lezen op een manier waar wij (op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek) in geloven of willen we dat de kinderen goede citoscores halen zodat ze optimale kansen hebben op een schooladvies dat bij hen past?
Precies dit is de spagaat waar je in zit in het onderwijs. Ik begeleid leerlingen die best meekomen met de vakken, maar op Cito altijd uitvallen. En dat kost je dan wel je schooladvies, als je daar niets mee doet.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 19:31:36 #48
344469 Amsel
zonder t
pi_205280566
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:17 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]
Gaat beter was ze ook iets in gegroeid. Maar het is een zware kluif. Er wordt gedacht aan dyslexie.

Ben er ook geen fan van hoor maar is schijnbaar nodig om dyslexie te kunnen vaststellen.
Hier hetzelfde. Dochter lijkt best redelijk te kunnen lezen als ze op basis van de context kan raden wat er staat, maar uit de DMT blijkt dat ze echt nog niet op niveau leest. Ze zit nu eind groep 4 op E3. Ze gaat wel gewoon over, want blijven zitten gaat niet helpen. We gaan ervan uit - en school ook - dat we er in groep 5 echt een dyslexie-stempel op mogen gaan plakken.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 19:52:59 #49
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_205280784
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:40 schreef Hupje het volgende:

[..]
Precies dit is de spagaat waar je in zit in het onderwijs. Ik begeleid leerlingen die best meekomen met de vakken, maar op Cito altijd uitvallen. En dat kost je dan wel je schooladvies, als je daar niets mee doet.
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_205280854
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:52 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?
Dat klopt. Je mag het advies onderbouwen. Er zijn helaas genoeg leerkrachten die toch vooral kijken naar de Cito's (hoe kun je anders een bepaald niveau hardmaken, denken die). Er zijn ook best veel VO scholen die alsnog op basis van getallen een leerling weigeren voor een bepaald niveau.
pi_205280864
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Mijn zoon kreeg zijn laatste ‘race-lees-lijst’ mee naar huis met alle andere einde jaars troep. Hij ging even demonstreren hoe snel hij was, 90% was onbegrijpelijk zo snel las hij alles voor en ik kon hem zelf al niet bijhouden (maar ik las ondersteboven). Ik snap nu wel dat hij met de (voor hem) maximale score getest is daarop, maar ook dat ik daar dus geen waarde aan moet hechten want hij heeft geen idee wat hij leest en kent duidelijk ook woorden uit zijn hoofd (de eerste vijf woorden per rijtje werden 1 raar lang woord). Ik hoop dat dat in ieder geval met een verse woordenlijst getest wordt.

Wij hebben hem overigens toen hij net begon met lezen ook bewust overhoord over wat hij las (“wat vonden ze in de tuin? Waar gingen ze heen? Wie was er bij Pim?”) omdat hij vooral snel wilde lezen en de inhoud dus niet doordrong. Dat is er nu voor thuis lezen daardoor wel uit gelukkig!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_205280997
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 11:24 schreef laziness het volgende:
Ze krijgen geen fysiek rapport in de hand dus er wordt onderling niet vergeleken,
Er zitten ertussen die met andermans inlog in snappet kijken hoe ver ze achter liggen...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 8 juli 2022 @ 21:55:05 #53
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_205282071
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:31 schreef Amsel het volgende:

[..]
Hier hetzelfde. Dochter lijkt best redelijk te kunnen lezen als ze op basis van de context kan raden wat er staat, maar uit de DMT blijkt dat ze echt nog niet op niveau leest. Ze zit nu eind groep 4 op E3. Ze gaat wel gewoon over, want blijven zitten gaat niet helpen. We gaan ervan uit - en school ook - dat we er in groep 5 echt een dyslexie-stempel op mogen gaan plakken.
Hopelijk is dat zo voor jouw dochter en de mijne. Ze leest nu m3 eind groep 4. Was zelfs achteruit gegaan. Ondanks bouw en ondersteuning. Ze gaan nu ondersteuningsniveau 3 krijgen.
pi_205290680
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:59 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat klopt. Je mag het advies onderbouwen. Er zijn helaas genoeg leerkrachten die toch vooral kijken naar de Cito's (hoe kun je anders een bepaald niveau hardmaken, denken die). Er zijn ook best veel VO scholen die alsnog op basis van getallen een leerling weigeren voor een bepaald niveau.
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
  zaterdag 9 juli 2022 @ 22:08:25 #55
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_205291400
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
Maar het is juist aan de leerkracht te weten waarom de cito-toets zo laag is gescoord en om in te schatten of de kans in het VO op zo'n lage score ook groot is. Ik denk dat jouw stelling in de meeste gevallen wel op gaat, maar het lijkt me goed dat maatwerk mogelijk is.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit zeg op basis van de ervaring met mijn eigen zoon. Hij scoorde heel laag op zijn cito en kreeg toch een TL/Havo advies en werd op basis van dat advies ook op een TL/Havo brugklas geplaatst. Zowel mijn zoon als wij maakten ons echt zorgen of dat wel de goede plek voor hem was. Maar zijn VO-school was heel stellig; ze volgden gewoon het advies van de basisschool en plaatsten overeenkomstig.
En het bleek een goed advies te zijn geweest. Hij heeft vorig jaar zijn havo-eindexamen gedaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_205291941
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
Vriendin van oudste had nooit geweldige Cito's, een laag scorende zus en een niet zo beste achtergrond. Dus niks verrassends.

Tot ze de nio deden. Geen kennis maar vaardigheden zoals een IQ test. En daar scoorde ze een goede havo score. Bleek ze dus dyslectisch, maar was er niet verder gekeken door de achtergrond. Inmiddels zit ze in 3 havo en gaat het prima.

Ze zouden soms echt naar het hele plaatje moeten kijken. Maar dat valt ook niet mee met 30 kinderen in de klas.
pi_205294230
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
Ik vraag het me af... cito wordt wel heel belangrijk gemaakt. Dat werkt misschien toch ook wat faalangst in de hand. Ik denk ook dat er soms door ouders heel veel druk wordt gelegd op goed scoren met bijlessen en ik weet niet wat.
Volgens mij kan een leerkracht op de basisschool vaak best goed inschatten wat passend is bij een kind, als er heel veel verschil zit tussen een cito en dat wat een kind in de les laat zien, dan zou ik wel nieuwsgierig worden naar waar dat dan in zit.
Maar die van mij scoorden op de cito wel aardig naar verwachting.
Overigens hebben die meiden van mij nog steeds cito's (klas 1 en 3 VO), school wil blijkbaar graag meten waar ze staan. Telt verder niet mee voor het overgaan ofzo.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205294389
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:07 schreef Nijna het volgende:

[..]
Overigens hebben die meiden van mij nog steeds cito's (klas 1 en 3 VO), school wil blijkbaar graag meten waar ze staan. Telt verder niet mee voor het overgaan ofzo.
C ook inderdaad. Engels, Nederlands en wiskunde. Wordt hier gebruikt om kinderen eruit te halen voor evt bijlessen.
Ze doen dat ook de eerste of tweede schoolweek klas 1 al om achterstanden vanuit de basisschool snel op te lossen.

Al zei de mentor vorig jaar dat ze het bij twijfel wel gebruikte als extra bewijs dat C toch over kon.
En bij een ander kind was het tegenover de ouders een extra bewijs dat het kind echt beter naar de havo kon, omdat het op alle 3 onderdelen niet zo best scoorde. Dat kind was door de ouders naar het vwo gepusht |:(
pi_205295323
Dat doen ze hier ook trouwens, om te kijken of er nog bijles nodig is.

Mijn jongste had in groep 8 een meisje in de klas, die van haar ouders naar het vwo, liefst gymnasium, moest. Die hadden ook allerlei bijlessen geregeld voor het kind. En ze had 2 oudere zussen die ook naar vwo gestuurd waren, waarvan er 1 een burnout had in de 2e of de 3e. En dan moesten ze ook nog op hoog niveau sporten.
Echt sneu.

Mijn jongste wilde zelf liefst naar vwo, daar leek ze met het kerstrapport ook goed voor te staan, maar dat zakte iets in en ze heeft voor een paar vakken niet het benodigde gemiddelde gehaald. Maar ze heeft echt een super rapport en gaat door naar 2 havo. Ik denk ook dat dat beter bij haar past. En voor wat ze nu denkt te willen gaan doen qua vervolgopleiding, is havo voldoende.
Helemaal goed, alleen jammer dat haar vriendinnetjes wel naar vwo gaan, maar zelfde locatie, dus ze zullen elkaar in de pauzes nog wel tegenkomen. Hopelijk volgend jaar ook een paar leuke meiden in de klas. Komt vast goed.

Ik vind het echt knap hoe ze het zelf heeft opgepakt, huiswerk inplannen en dingen op tijd af hebben. Hopelijk gaat ze dat vasthouden, we gaan het zien. Eerst zomervakantie, ze hoeven volgende week alleen nog hun rapporten op te halen en de jongste heeft nog een middag activiteiten met haar klas.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205295521
C hoeft ook alleen nog boeken in te leveren en rapport op te halen.

C gaat tot nu toe elk jaar net over. Hij mocht van mij nu ook best naar 4havo, het is geen uni-kind. Maar hij wil graag bij zijn vrienden blijven en vanaf komend jaar is hij wat stomme vakken kwijt (geschiedenis, filosofie, een taal). Dus hij gaat toch 4vwo doen.

Dat pushen kan ik ook niet zoveel mee. Een beetje is prima, maar een geluk vind ik veel belangrijker. Lekker gebalanceerd je eigen weg vinden..
pi_205298369
Oudste gaat volgens mij met 1 onvoldoende over, maar ze heeft genoeg compensatiepunten van de talen.
Die moeten we wel helpen met plannen en motiveren om iets te gaan doen.
Maar ik vind dat ze weinig doet en er toch best goed voor staat, we gaan zien hoe dit in V4 gaat... ik hoop dat haar vriendinnen ook mee over gaan naar V4. Maar daar vertelt ze niet zoveel over.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205300213
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:32 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Maar als je bij Cito toetsen uitvalt is de kans dat je het laat zien bij toetsen op VO toch ook niet groot?
De Citotoetsen hebben weinig te maken met hoe er op de middelbare school wordt getoetst. Op de school van onze zoon worden wel gestandaardiseerde testen gebruikt (Diatoetsen) om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en te bepalen of er op bepaalde vlakken extra ondersteuning nodig is. Die tellen dus niet mee voor het rapport en het al dan niet overgaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205300309
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:07 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik vraag het me af... cito wordt wel heel belangrijk gemaakt. Dat werkt misschien toch ook wat faalangst in de hand. Ik denk ook dat er soms door ouders heel veel druk wordt gelegd op goed scoren met bijlessen en ik weet niet wat.
Volgens mij kan een leerkracht op de basisschool vaak best goed inschatten wat passend is bij een kind, als er heel veel verschil zit tussen een cito en dat wat een kind in de les laat zien, dan zou ik wel nieuwsgierig worden naar waar dat dan in zit.
Op dat advies van de leerkracht valt een en ander af te dingen. Bij meiden en leerlingen met een migratieachtergrond is bijvoorbeeld vaker sprake van onderadvisering. Een van de maatregelen die daartegen op Amsterdamse scholen is genomen, is dat leerkrachten niet meer de thuissituatie van leerlingen mee mogen laten wegen bij het uitbrengen van een advies.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205300358
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:52 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?
Amsterdamse scholen hebben met elkaar afgesproken dat het advies op toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8 is gebaseerd, met inachtneming van werkhouding, motivatie en gedrag.

Ik snap het ook wel: wat weet je nu over een leerling zonder leerlingvolgsysteemtoetsen? Ga je dan puur op je onderbuik af?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205304925
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Amsterdamse scholen hebben met elkaar afgesproken dat het advies op toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8 is gebaseerd, met inachtneming van werkhouding, motivatie en gedrag.

Ik snap het ook wel: wat weet je nu over een leerling zonder leerlingvolgsysteemtoetsen? Ga je dan puur op je onderbuik af?
Maar je ziet toch ook hoe een leerling het door het jaar heen doet?
En er zijn toch ook gewone toetsmomenten die bij de methodes horen, waardoor je naar mijn idee toch ook een redelijk idee krijgt als leerkracht?
Maar misschien wel lastig om helemaal "neutraal" daarnaar te kijken, dan kan ik me voorstellen dat een cito wel een manier kan zijn om te kijken of dat in lijn is met het advies wat je in gedachten hebt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205305571
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:25 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap het ook wel: wat weet je nu over een leerling zonder leerlingvolgsysteemtoetsen?
Die issue hebben ze bij D op school.

De rekensoftware kijkt zelfs alles na en juf krijgt een rood/oranje/groen bolletje te zien. Maar ze kan dus niet makkelijk zien wat het kind precies gedaan heeft. Tijdens de lockdown appte ze me dat D zijn huiswerk niet goed had gemaakt. Toen ik met hem meekeek bleek dat hij overal 1 had ingevuld (echt geen zin dus). Maar dat kon zij dus niet inzien. Alleen dat hij alles fout had.
Of de keer dat hij door een paniekaanval het niet voor elkaar kreeg om de tempotoets af te maken. Juf zei "heeft hij zitten treuzelen, kan hij het wel?". Ik zei "mijn kind zit huilend voor de computer omdat de tijdsdruk in combinatie met een tikfout hem in de stress gooiden"..

Nu zijn alle cito's gewoon een I, de nio was erg hoog, dus advies is simpel. Maar dat leerlingvolgsysteem zit dus vol met rode bollen. Zowel van thuis als op school. Dat moet juf wel negeren.. (en er is hulp voor de andere problematiek)

Komend jaar krijgen ze weer papieren werkboekjes *O*
pi_205312979
maar da s toch raar als juf niet kan zienwat er fout gaat bij de toets? Stel dat alle leerlingen de pricentsommen fout hebben, dan moe5 ze die duidelijk nog n keer uitleggen. Lijkt me wel zo handig om de toets ook te gebruiken om te zien wat er gesnapt is, zeker door het jaar heen..
pi_205313765
Mijn oudste stresst enorm bij toetsen. Ze hebben bij haar op school de dia toetsen. Als ze niet weet dat ze dr aankomen doet zecde eerste goed, omdat ze ontspannen is. De rest gaat minder door de stress en onrust. Ze heeft vlak voor de eindtoets besloten dat ze op deze school ook de eerste klas doet en was de eindtoets dus eem formaliteit. Ze ging hem compleet ontspannen in. Ze heeft ineens een hele hoge score.
Dr advies was eerder havo, en misschien wel vwo. De eindtoets gaf via de software aan vwo. We gaan nu inzetten op sterker worden voor de toetsen, stress verminderen en dan in klas 2 kijken of t vwo dr dan nog in zit. Dan gaat ze ook een soort eindtoets doen.
*poef* nu is het weg
pi_205314018
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 22:48 schreef watmoetikkiezen het volgende:
maar da s toch raar als juf niet kan zienwat er fout gaat bij de toets? Stel dat alle leerlingen de pricentsommen fout hebben, dan moe5 ze die duidelijk nog n keer uitleggen. Lijkt me wel zo handig om de toets ook te gebruiken om te zien wat er gesnapt is, zeker door het jaar heen..
In die rekensoftware zitten er elke dag 1-4 lessen in, dat kan juf per les wel in zien.

Ze kan dus wel zien welke les mis ging, maar blijkbaar niet de antwoorden inzien (of zij dat niet kan, of de software weet ik niet).
Dus het verschil tussen een verkeerde methode of gewoon staken (overal een 1 neerzetten) zag ze niet.

Ik snap dat zo'n adaptief gepersonaliseerd rekenprogramma leuk is, maar je moet dan als leerkracht nog steeds mee kijken en dat werd wel wat vergeten. Er werd teveel vertrouwd op de bolletjes ipv gewoon naar het kind te kijken.
pi_205314070
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 08:04 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
In die rekensoftware zitten er elke dag 1-4 lessen in, dat kan juf per les wel in zien.

Ze kan dus wel zien welke les mis ging, maar blijkbaar niet de antwoorden inzien (of zij dat niet kan, of de software weet ik niet).
Dus het verschil tussen een verkeerde methode of gewoon staken (overal een 1 neerzetten) zag ze niet.

Ik snap dat zo'n adaptief gepersonaliseerd rekenprogramma leuk is, maar je moet dan als leerkracht nog steeds mee kijken en dat werd wel wat vergeten. Er werd teveel vertrouwd op de bolletjes ipv gewoon naar het kind te kijken.
Dat is dan een ongelukkige keuze van de school geweest. Van dit soort systemen is bekend dat ze pas effectief zijn op het moment dat er een analyse plaats kan vinden van wat er fout gaat zodat de ondersteuning erop kan worden afgestemd. Het feedbackproces is cruciaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205314102
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 08:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is dan een ongelukkige keuze van de school geweest. Van dit soort systemen is bekend dat ze pas effectief zijn op het moment dat er een analyse plaats kan vinden van wat er fout gaat zodat de ondersteuning erop kan worden afgestemd. Het feedbackproces is cruciaal.
Jup.

De instructie lessen zijn wel goed (EDI). Dus daar ziet juf wel of een kind iets beheerst. Alleen die herhalende lessen die doen ze er maar wat bij lijkt het.

Nu mag D bijna alle herhaling overslaan, dus dit jaar geen discussie daarover. Juf heeft geprobeerd om ze ook uit het systeem te halen, maar dat systeem zet ze zo weer andere terug |:(
Dus hij doet nu alleen de basislessen en de rest mag hij negeren.
pi_205314122
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 07:57 schreef Nijna het volgende:

[..]
Maar je ziet toch ook hoe een leerling het door het jaar heen doet?
Ik denk niet dat toetsen heilig zijn, maar het is moeilijk om je voor te stellen hoe je zou kunnen bepalen of een kind het niveau heeft van vmbo-bbl, -kbl, -tl, havo of vwo als je niet doet aan een vorm van toetsing door de jaren heen. Meestal kun je van een ander persoon een aardige inschatting maken van intelligentie, maar het blijft een grove inschatting. Daarnaast is het ook goed om bescheiden te zijn: je kunt ernaast zitten. Toetsen kunnen naar boven halen dat een kind meer potentieel heeft dan een leerkracht dacht. Het kan natuurlijk ook andersom: een kind kan veel potentieel hebben en slecht scoren op toetsen vanwege faalangst of te veel doordenken. Het totaalplaatje is daarom belangrijk.

quote:
En er zijn toch ook gewone toetsmomenten die bij de methodes horen, waardoor je naar mijn idee toch ook een redelijk idee krijgt als leerkracht?
Het is misschien ook niet zo gek om wat meer methodegebonden te toetsen. Maar ik snap wel waarom er voor gestandaardiseerde toetsen wordt gekozen, want je kunt anders niet goed vergelijkingen op grotere schaal maken. Dat bemoeilijkt advisering weer.

Maar goed, we nemen nu het bestaan van het schooladvies aan het einde van de basisschool als een gegeven. Er zijn veel mensen die daar sterk tegen ageren, zoals mijn collega die recent dit mooie boek uitbracht:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205314174
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 08:20 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Jup.

De instructie lessen zijn wel goed (EDI). Dus daar ziet juf wel of een kind iets beheerst. Alleen die herhalende lessen die doen ze er maar wat bij lijkt het.

Nu mag D bijna alle herhaling overslaan, dus dit jaar geen discussie daarover. Juf heeft geprobeerd om ze ook uit het systeem te halen, maar dat systeem zet ze zo weer andere terug |:(
Dus hij doet nu alleen de basislessen en de rest mag hij negeren.
Ik vind het echt een gemiste kans dat elektronische leersystemen niet meer worden gebruikt om een analyse te maken van wat er precies fout gaat. Dat zou een leerkracht veel werk schelen, want het kost tijd om dat voor elk individueel kind te doen.

Ik had bijv. een collega die promotieonderzoek deed naar dyscalculie en die als deel van haar onderzoek analyseerde waarom kinderen bepaalde fouten maakten. Dat was niet eenvoudig en bovendien tijdrovend. Ik weet niet hoe goed technologie tegenwoordig is om zulke foutanalyses te maken (bijv. op basis van AI), maar dat wordt de komende jaren ongetwijfeld beter en beter. Het zijn mooie ontwikkelingen om te volgen als je werkzaam bent in het onderwijs. Helaas hebben veel leerkrachten en hun leidinggevenden weinig affiniteit met ICT. En de grote uitgevers zijn erg bedreven in het pushen van hun eigen systemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205314879
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
Helaas hebben veel leerkrachten en hun leidinggevenden weinig affiniteit met ICT. En de grote uitgevers zijn erg bedreven in het pushen van hun eigen systemen.
Dat ja.. School vond de rekensoftware geweldig.
Daarvoor werkten de kinderen individueel met reken kaarten in een schrift. Ze kregen een weeklijst met opdrachten van juf (evt doorgestreept wat je niet hoefde), die kaarten op je lijstje maakte je, keek je zelf na op de gang en aan het eind van de dag ging juf het schrift door. Ik snap dat het tijdrovend is, maar je ziet alle sommen echt staan ipv een gekleurd bolletje. Ze zijn er ook teveel op gaan leunen. Als de software die les aan je geeft zal het wel nodig zijn. Tsja, bij de tempotoetsen lag de grens zo hoog dat het nauwelijks te halen was. En dan stond die les er de dag erna weer op. Terwijl hij de papieren tempo toetsen altijd ruimschoots af heeft.
Ik heb mijn mening wel over die software :P


Komend jaar gaan ze wel weer in werkboeken werken. Dus na 5 jaar is als dat werken op de chromebooks toch niet zo geweldig meer.
pi_205316388
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 08:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik denk niet dat toetsen heilig zijn, maar het is moeilijk om je voor te stellen hoe je zou kunnen bepalen of een kind het niveau heeft van vmbo-bbl, -kbl, -tl, havo of vwo als je niet doet aan een vorm van toetsing door de jaren heen. Meestal kun je van een ander persoon een aardige inschatting maken van intelligentie, maar het blijft een grove inschatting. Daarnaast is het ook goed om bescheiden te zijn: je kunt ernaast zitten. Toetsen kunnen naar boven halen dat een kind meer potentieel heeft dan een leerkracht dacht. Het kan natuurlijk ook andersom: een kind kan veel potentieel hebben en slecht scoren op toetsen vanwege faalangst of te veel doordenken. Het totaalplaatje is daarom belangrijk.
[..]
Het is misschien ook niet zo gek om wat meer methodegebonden te toetsen. Maar ik snap wel waarom er voor gestandaardiseerde toetsen wordt gekozen, want je kunt anders niet goed vergelijkingen op grotere schaal maken. Dat bemoeilijkt advisering weer.

Maar goed, we nemen nu het bestaan van het schooladvies aan het einde van de basisschool als een gegeven. Er zijn veel mensen die daar sterk tegen ageren, zoals mijn collega die recent dit mooie boek uitbracht:
Maar hoe zou je het dan doen aan het einde van de basisschool?
Ik lees ook wel over dat mensen vinden dat ze langer alle niveau's bij elkaar zouden moeten laten zitten en pas later bepalen waar ze heen gaan. Maar ik denk dat dat ook niet voor alle kinderen goed is...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205316552
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:00 schreef Nijna het volgende:
Maar ik denk dat dat ook niet voor alle kinderen goed is...
Voor mijn oudste is het echt goed dat hij in een vwo-klas kwam. Jongste zou een bredere klas wel trekken. Die hebben ze hier ook wel. Maar daar heeft hij qua niveau weer amper peers. Dus dat doen we dan ook maar niet.

Iets met: kijken naar het kind en daar iets passends voor vinden. Maar dat is niet echt werkbaar met de huidige klassen/schoolsysteem.

Oudste zijn klas is met zijn alleen over naar de 4e. Dat had de juf nog nooit gemaakt en ze loopt al even mee. Het is ook gewoon een fijne klas, behulpzaam etc.. O+
pi_205316849
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Voor mijn oudste is het echt goed dat hij in een vwo-klas kwam. Jongste zou een bredere klas wel trekken. Die hebben ze hier ook wel. Maar daar heeft hij qua niveau weer amper peers. Dus dat doen we dan ook maar niet.

Iets met: kijken naar het kind en daar iets passends voor vinden. Maar dat is niet echt werkbaar met de huidige klassen/schoolsysteem.

Oudste zijn klas is met zijn alleen over naar de 4e. Dat had de juf nog nooit gemaakt en ze loopt al even mee. Het is ook gewoon een fijne klas, behulpzaam etc.. O+
Hier idem mijn oudste is ook meer op haar plek in de vwo klas, dan de gemengde klas op de basisschool (dit hoorde ik ook van een andere ouder met kind op vmbo, dat meisje bloeide helemaal op omdat ze ook eens de beste cijfers haalde, was zo'n opsteker voor haar).
Mijn jongste zou het prima kunnen in een gemengde klas.

Ik denk dat er veel meer gekeken zou moeten worden naar wat aansluit/past. En veel meer de waarde gaan inzien van de verschillen. Zonder mensen die met hun handen werken, zijn we nergens. Net zo goed als dat we nergens zijn zonder mensen die met hun hoofd werken. Dat maakt de een niet persé beter dan de ander.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205316851
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:00 schreef Nijna het volgende:

[..]
Maar hoe zou je het dan doen aan het einde van de basisschool?
Ik lees ook wel over dat mensen vinden dat ze langer alle niveau's bij elkaar zouden moeten laten zitten en pas later bepalen waar ze heen gaan. Maar ik denk dat dat ook niet voor alle kinderen goed is...
Je kunt er hier meer informatie over vinden. Het idee is in ieder geval niet dat alle leerlingen hetzelfde onderwijs volgen tot er een indeling plaatsvindt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205316905
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt er hier meer informatie over vinden. Het idee is in ieder geval niet dat alle leerlingen hetzelfde onderwijs volgen tot er een indeling plaatsvindt.
Ik kan het helaas niet lezen, is een betaald artikel.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205317560
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 14:02 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik kan het helaas niet lezen, is een betaald artikel.
Verdomd, ik nu ook niet meer (behalve dan als ik de magische truc van verversen en stopzetten toepas). Dit is de relevante passage:

“Dit voorstel zegt ook niet dat leerlingen voor die tijd allemaal hetzelfde onderwijs moeten volgen. Integendeel. Het zegt expliciet dat leerlingen in de eerste jaren van de middelbare school een programma op maat moeten kunnen volgen. Ik en ook anderen roepen dat al jaren. Een manier om dat mogelijk te maken is door het schooljaar in blokken in te delen. Na elk blok kan een leerling per vak een niveau hoger of lager instromen, afhankelijk van prestaties en motivatie. In theorie kan overstappen van het ene naar het andere niveau nu ook, maar in de praktijk is het lastig.”
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205317571
Zoon gaat trouwens weer naar een schoolfeest in het centrum van de hoofdstad. Deze keer zetten we hem niet af maar gaat hij samen met een vriend. Ze gaan er zelfstandig naartoe en worden door zijn ouders opgehaald. Dit soort momenten blijf ik wel spannend vinden. Hij is 12 jaar oud!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205317928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 15:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Verdomd, ik nu ook niet meer (behalve dan als ik de magische truc van verversen en stopzetten toepas). Dit is de relevante passage:

“Dit voorstel zegt ook niet dat leerlingen voor die tijd allemaal hetzelfde onderwijs moeten volgen. Integendeel. Het zegt expliciet dat leerlingen in de eerste jaren van de middelbare school een programma op maat moeten kunnen volgen. Ik en ook anderen roepen dat al jaren. Een manier om dat mogelijk te maken is door het schooljaar in blokken in te delen. Na elk blok kan een leerling per vak een niveau hoger of lager instromen, afhankelijk van prestaties en motivatie. In theorie kan overstappen van het ene naar het andere niveau nu ook, maar in de praktijk is het lastig.”
Dit zou wel mooi zijn! Maar ik vermoed zomaar dat dat niet zomaar voor elkaar te krijgen is...

Spannend, uitje van je 12 jarige. Ik vind dat ook nog wel spannend, het went denk ik wel op den duur.
Hier maakt vooral de 12 jarige steeds kleine stapjes naar steeds meer zelf doen O+ kleine meisjes worden groot en daar gaat ze haar zus in voorbij.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205353988
🥳 A is vandaag, in 1x, geslaagd voor haar theorie examen voor d'r (auto)rijbewijs 🥳
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:01:04 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205724014
Vraagje. Mijn kind moet in het nieuwe seizoen op maandag trainen van 17.30-18.30 uur. Zouden jullie dan vooraf eten, na afloop, of een andere optie? Manlief moet die dag gewoon werken (wel thuis) en moet zelf om 20 uur trainen. Ik vind de logistieke puzzel best ingewikkeld dit keer :').
KuikenGuppy
pi_205724071
Hoe oud is hij nu? Hoe laat gaat hij normaal gesproken naar bed? En hoe intensief is de sport? Vlak ervoor eten als je veel en hard moet rennen lijkt me niet fijn, bijvoorbeeld.

Edit: oudste had vorig jaar 2 avonden van 16.30 tot 19.30. Het lag een beetje aan het eten dat we hadden of hij ervoor of erna at. Op woensdag kon hij bijvoorbeeld ook tussen de middag warm eten. Op vrijdag was het lastiger omdat hij dan pas om 15.15 thuis was. Ik vond het wel laat worden altijd als hij erna at. Eten, douchen en het was al snel bijna 21 uur voor hij sliep.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_205724108
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Mijn kind moet in het nieuwe seizoen op maandag trainen van 17.30-18.30 uur. Zouden jullie dan vooraf eten, na afloop, of een andere optie? Manlief moet die dag gewoon werken (wel thuis) en moet zelf om 20 uur trainen. Ik vind de logistieke puzzel best ingewikkeld dit keer :').
Wij hebben dat eens met zwemles van oudste gehad. Dan at hij uiterlijk om half 5 warm ivm buikpijn. Vaak een restje van de avond ervoor, of ons eten dat ik vroeg klaar maakte. En dan evt erna ook nog een restje/boterham..
(Ik werkte niet, dus had er de tijd ook voor om vroeg te koken).
Maar dat was ook een hongerig kind. Die moest echt wel gegeten hebben om 6 uur, anders werd hij stik chagrijnig. Bij de jongste heb ik met incidentiele gevallen weleens goed brood gegeten om half 5 en dan 's avonds ons restje. Die kon daar prima tegen.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:07:38 #87
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205724115
Hij is 8,5 en hij zit op hockey. Normaal gesproken eten we een uur voor training, of er net na. Dat ging uit van trainingen van 17-18 uur of 18-19 uur, dit zit er net onhandig tussenin. Het is ook 20-30m na training voor hij goed en wel thuis is.
Bedtijd is voor hem rond 20 uur, maar er is ook nog een jonger broertje die echt wel om 19.30 uur op bed moet liggen.
Ik vraag me vooral af hoe anderen dit doen.
KuikenGuppy
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:11:16 #88
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205724142
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:06 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Wij hebben dat eens met zwemles van oudste gehad. Dan at hij uiterlijk om half 5 warm ivm buikpijn. Vaak een restje van de avond ervoor, of ons eten dat ik vroeg klaar maakte. En dan evt erna ook nog een restje/boterham..
(Ik werkte niet, dus had er de tijd ook voor om vroeg te koken).
Maar dat was ook een hongerig kind. Die moest echt wel gegeten hebben om 6 uur, anders werd hij stik chagrijnig. Bij de jongste heb ik met incidentiele gevallen weleens goed brood gegeten om half 5 en dan 's avonds ons restje. Die kon daar prima tegen.
Dat laatste neig ik nu ook naar. Dat hij vooraf een boterham eet (dat doet 'ie sowieso vaak rond half vijf) en na afloop nog een warme hap, terwijl ik z'n broertje naar bed breng.
KuikenGuppy
pi_205724146
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:07 schreef Burdie het volgende:
Hij is 8,5 en hij zit op hockey. Normaal gesproken eten we een uur voor training, of er net na. Dat ging uit van trainingen van 17-18 uur of 18-19 uur, dit zit er net onhandig tussenin. Het is ook 20-30m na training voor hij goed en wel thuis is.
Bedtijd is voor hem rond 20 uur, maar er is ook nog een jonger broertje die echt wel om 19.30 uur op bed moet liggen.
Ik vraag me vooral af hoe anderen dit doen.
Zie edit :P. Maar wij hoeven zelf niet ergens te zijn rond die tijden (geen vaste tijden als we willen sporten), dus de jongste kon gewoon eten en naar bed. Oudste at dan alleen of met één van ons. Handig is anders, dus vaak maaltijden die makkelijk op te warmen zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_205724386
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Mijn kind moet in het nieuwe seizoen op maandag trainen van 17.30-18.30 uur. Zouden jullie dan vooraf eten, na afloop, of een andere optie? Manlief moet die dag gewoon werken (wel thuis) en moet zelf om 20 uur trainen. Ik vind de logistieke puzzel best ingewikkeld dit keer :').
Mijn kind traint nu ;(
Ook 1730 tot 1830 dus. Hij at in de auto een boterham, een dikke plak worst en een komkommertje en wil de rest bewaren tot erna.
Donderdag onderzoek ik wat er gebeurt als ik om half vijf heus eten op tafel kwak.
En hoe ongelukkig ik ben als dat dus betekent dat ik om 4uur stop met werken en dat weer elders moet regelen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205725608
Wij hebben sinds deze week ook een kind dat twee dagen traint van 17:30 tot 18:30. En op maandag moet hij dan ook gelijk door naar het zwembad voor zwemles van 18:55 tot 19:30. We zitten daar ook nog even mee te puzzelen. Woensdag gaan we na de training gezamenlijk eten (rijst, dat eten ze altijd snel en goed), op maandag eten we gescheiden en eet hij voor de training (daarna is geen optie ivm zwemles). Maaltijdsuggesties hiervoor zijn nog welkom, ik kom voor nu niet veel verder dan ‘pasta’.

Ik vind het maar gedoe deze tijden, ik ben blij dat ik mijn man alles rondom voetbal heb laten regelen. Ik doe de dansles van 16 tot 17 uur van de meiden wel.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:28:55 #92
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_205725646
Wat een gepuzzel he, bedankt voor het delen van jullie ervaringen en routines! En succes met puzzelen :').

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:23 schreef FlyingFish het volgende:
Maaltijdsuggesties hiervoor zijn nog welkom, ik kom voor nu niet veel verder dan ‘pasta’.
Wij doen dan vaak bijv. pasta, nasi, tosti, broodjes knak met soep, TikTok wraps of nacho's.
KuikenGuppy
pi_205725991
Zoon traint nu van 17.00 tot 18.30. Ik maak op die dagen een plaattaart in het voren en warm die na de training (als hij staat te douchen) op. Of we eten een kant en klare quiche of lasagna wat dan in de oven gaat als hij staat te douchen ;)
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_205726065
Hoi! Mijn zoon L. is vandaag 6 geworden en is gisteren gestart in groep 4. Het kleutertopic past hem niet meer dus wij schuiven een plaatsje op naar hier!
pi_205726126
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:12 schreef Nazil het volgende:
Hoi! Mijn zoon L. is vandaag 6 geworden en is gisteren gestart in groep 4. Het kleutertopic past hem niet meer dus wij schuiven een plaatsje op naar hier!
Gefeliciteerd!
Mijn zoon werd 6 in groep 2 :o
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_205726386
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:17 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!
Mijn zoon werd 6 in groep 2 :o
:@ hij kon lezen voordat hij 5 werd. Ze hebben hem in groep 2 getest en hij bleek op alles zo ver voor te lopen dat ze hem vanaf januari met groep 3 hebben laten meestromen, nu dus naar groep 4. Toen ik besefte dat hij de eerste dag in groep 4 nog 5 jaar was, was dat inderdaad even slikken. En nu is het ook nog een 4/5 combi geworden, dus hij zit in de klas met kinderen die 9 worden. Hij vond het gisteren echt niet leuk dat hij boekjes van groep 4 kreeg, hij wilde liever groep 5 boekjes. :X

En ik hoop met heel mijn hart dat hij nu netjes op niveau blijft en niet weer vooruit gaat lopen want dan hebben we echt een probleem.
pi_205726421
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:37 schreef Nazil het volgende:

[..]
:@ hij kon lezen voordat hij 5 werd. Ze hebben hem in groep 2 getest en hij bleek op alles zo ver voor te lopen dat ze hem vanaf januari met groep 3 hebben laten meestromen, nu dus naar groep 4. Toen ik besefte dat hij de eerste dag in groep 4 nog 5 jaar was, was dat inderdaad even slikken. En nu is het ook nog een 4/5 combi geworden, dus hij zit in de klas met kinderen die 9 worden. Hij vond het gisteren echt niet leuk dat hij boekjes van groep 4 kreeg, hij wilde liever groep 5 boekjes. :X

En ik hoop met heel mijn hart dat hij nu netjes op niveau blijft en niet weer vooruit gaat lopen want dan hebben we echt een probleem.
Ah dat verklaart een hoop ;)
Kan hij sociaal ook goed meekomen? Mijn zoon heeft een hoogbegaafd vriendje in de klas, hij is al de jongste en het zou voor zijn sociale ontwikkeling niet goed zijn om een groep over te slaan.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_205726452
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:37 schreef Nazil het volgende:

[..]
:@ hij kon lezen voordat hij 5 werd. Ze hebben hem in groep 2 getest en hij bleek op alles zo ver voor te lopen dat ze hem vanaf januari met groep 3 hebben laten meestromen, nu dus naar groep 4. Toen ik besefte dat hij de eerste dag in groep 4 nog 5 jaar was, was dat inderdaad even slikken. En nu is het ook nog een 4/5 combi geworden, dus hij zit in de klas met kinderen die 9 worden. Hij vond het gisteren echt niet leuk dat hij boekjes van groep 4 kreeg, hij wilde liever groep 5 boekjes. :X

En ik hoop met heel mijn hart dat hij nu netjes op niveau blijft en niet weer vooruit gaat lopen want dan hebben we echt een probleem.
Welkom! Hij gaat vanzelf weer voorlopen, want hij denkt nu eenmaal sneller. Dus reken daar maar vast op :)
Compacten, verdiepen en verbreden zijn vaak de toverwoorden.
pi_205726561
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 21:39 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Ah dat verklaart een hoop ;)
Kan hij sociaal ook goed meekomen? Mijn zoon heeft een hoogbegaafd vriendje in de klas, hij is al de jongste en het zou voor zijn sociale ontwikkeling niet goed zijn om een groep over te slaan.
Er is met het versnellen gekeken naar hoe (toen) groep 3 als groep was, en dat was itt groep 2 een hele rustige groep. Hij paste er goed tussen was de verwachting, en volgens mij klopt dat wel aardig. Hij is erg sociaal en trekt z’n mond op een goede manier wel open. Wel is hij niet heel heldhaftig op bijvoorbeeld speeltoestellen, hij ziet snel gevaar. Toen ze met de kijkles op zwemles allemaal naast elkaar het zwembad in moesten springen, wachtte hij tot de rest in het water was, omdat hij voorzag dat hij anders geraakt werd door anderen bijvoorbeeld. Hij doet niks waarvan hij verwacht dat hij het nog niet kan.

MwC ja ik ben er ook bang voor en op school zijn we er ook voor gewaarschuwd. We zullen zien hoe hij hier doorkomt. In groep 3 had hij uitdaging in leren schrijven, dat was het enige wat hij nog niet kon. Kan hij nog steeds niet netjes, maar de fysio zei al dat hij daarin altijd achter zal blijven lopen omdat hij motorisch wel op zijn leeftijd zit. Hij gaat dit jaar keersommen leren, hij kent het principe al, al moet hij nu nog alles uitrekenen. Dat moet hij nog wel automatiseren.
pi_205727108
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Mijn kind moet in het nieuwe seizoen op maandag trainen van 17.30-18.30 uur. Zouden jullie dan vooraf eten, na afloop, of een andere optie? Manlief moet die dag gewoon werken (wel thuis) en moet zelf om 20 uur trainen. Ik vind de logistieke puzzel best ingewikkeld dit keer :').
Hier ook van die rottijden. Eerst van 16.00-16.45 keeperstraining en daarna van 17.30-19.00 training met haar eigen team. Ik denk dat ze maar brood mee neemt voor tussen de trainingen. En dan na de training nog wat pasta oid.
Plus kijken wat dr rooster gaat doen. Anders slaat ze (een gedeelte) van de teamtraining over.
Tweede training is 18.00-19.30. Dan word het voor de training eten. Plus evt daarna nog iets. Scheelt ook wel dat ze niet meer heel vroeg naar bed hoeft.
*poef* nu is het weg
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')