Niks hoor. Maar Burdie had het er ook over dat haar kind ook in bed honger had en daar doelde ik eigenlijk op. Dat heeft de mijne ook soms. En dan ga ik geen boterham met beleg meer geven, ook omdat dan de tanden al zijn gepoetst.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:37 schreef Lemijn het volgende:
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen
Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
Je kunt dat ook anders aanpakken, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week met hem naar zijn planning te kijken en hem vragen te stellen. Welke toetsen komen er de komende periode aan? Wat moet je daarvoor doen? Wat voor plan heb je om daarvoor te leren?quote:Op woensdag 6 juli 2022 16:33 schreef DjVero het volgende:
Met pushen bedoel ik meer stimuleren; als ik bijvoorbeeld niks zeg, leert hij niet voor zijn toetsen, zit hij de hele middag te gamen en haalt hij een "3".
Ik waardeer je tips, maar ik vind dat we na een halfjaar proberen, proberen, proberen, straffen, belonen en nog meer proberen nu een redelijk werkbare oplossing hebben; namelijk een uurtje per dag aan de keukentafel zodra er een toets in Magister staat. Dit is in samenspraak met hem gegaan.quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt dat ook anders aanpakken, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week met hem naar zijn planning te kijken en hem vragen te stellen. Welke toetsen komen er de komende periode aan? Wat moet je daarvoor doen? Wat voor plan heb je om daarvoor te leren?
En als je merkt dat hij moeite heeft met het leren leren, dan kun je hem hulp daarbij bieden. Bedenk samen wat een handige leerstrategie is. Overhoor hem. Spreek toetsen na zodat je samen kunt kijken wat er goed is gegaan en waar ruimte voor verbetering is.
Oftewel: je kunt ook structuur bieden zonder te pushen. En die structuur kun je afbouwen naar mate hij zelf meer leervaardigheden en -discipline krijgt. Wat @:phaidra zegt klopt ook helemaal: het kan leerlingen enorm helpen om een toekomstperspectief te hebben, om te weten waar ze het voor doen.
Eens hoor, maar het is niet altijd een boterham-met-pindakaas moment. Bijvoorbeeld omdat ze al op bed liggen, omdat we 2 minuten geleden weg moesten, of omdat we over 50 minuten gaan eten. Ik wil ook voorkomen dat er een extra "eetmoment" bij in sluipt op een dag, ze nemen nu eigenlijk al redelijk standaard in de middag (dus tussen theetijd en avondeten) een boterham, ik vraag me wel eens af in hoeverre dat behoefte is of gewoonte is geworden.quote:Op woensdag 6 juli 2022 23:37 schreef Lemijn het volgende:
Wat is er mis met extra boterhammen met pindakaas? Ik ga ervan uit dat dat idioot vele eten in vlagen groeien is, en dat ze dan simpelweg calorieën nodig hebben. Dus dan mag er iets voedzaams in van mij. Als het meer hangerigheid of zin in snaaien lijkt dan kan hij een cracker krijgen
Tussendoor bedoel ik - in tijden dat de maaltijden ook gewoon gegeten worden.
De vraag is wat je doel is: goede cijfers halen of het aanleren van kennis, vaardigheden en attitudes waardoor hij zelf een bevredigend leven kan vormgeven. Hartstikke goed dat jullie en de remedial teacher hem helpen en dat jullie een modus met elkaar zoeken die voor jullie werkt. Hulp nodig hebben is geen schande, zeker niet als het gaat om leren leren. Maar houd de langetermijndoelen ook voor ogen! Het is meteen een advies aan mezelf, want ik ben heel betrokken geweest bij het eerste jaar op de middelbare school van onze zoon en hij mag in het tweede jaar wel wat meer ruimte van me krijgen.quote:Op donderdag 7 juli 2022 13:23 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik waardeer je tips, maar ik vind dat we na een halfjaar proberen, proberen, proberen, straffen, belonen en nog meer proberen nu een redelijk werkbare oplossing hebben; namelijk een uurtje per dag aan de keukentafel zodra er een toets in Magister staat. Dit is in samenspraak met hem gegaan.
Sinds maart, nadat hij dat geld had gestolen, en wij onze aanpak met hem hebben veranderd, doen we het op deze manier en sindsdien zijn zijn cijfers wel een stukkie beter geworden.
Mijn dochter heeft het normaal ook niet. Alleen op school en als ze een uitvoering heeft.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 09:10 schreef hilliebillie het volgende:
Stress of paniek voor een toets heeft dochter dan weer niet, ik heb het idee dat ze van zichzelf geaccepteerd heeft ‘dat ze het toch niet kan’. Maar dat is dus zeker niet zo want ze doet het beter dan dat ze zelf door heeft. Ik weet niet of het een laag zelfbeeld is, want op persoonlijk vlak heeft ze dat gelukkig niet (of weinig) maar ik denk wel dat het daar mee te maken heeft.
Gisteravond was ze ook uit zichzelf nog even aan het opnoemen wat twee vriendinnen als Cito score hadden (allemaal a’tjes, ‘natuurlijk’ zei ze) ik ben bang dat ze dat als gemiddeld/normaal ziet (of wil zien) en dat dat van haar dus niet goed genoeg is, omdat haar vriendinnen wel alles makkelijk vinden.
(Wat ook niet helemaal waar is want een ander vriendinnetje heeft dat ook niet, maar die trekt zich dat niet aan)
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:53 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft het normaal ook niet. Alleen op school en als ze een uitvoering heeft.
Dat vergelijken is inderdaad zo onhandig. Hopelijk valt dat volgende week mee. Die e voor de dmt staat niet zo fraai
Gisteren had ze het laatste grote dictee over alles wat ze geleerd hebben. Ze had heel knap een 5.2 gehaald. Moest ze huilen want een onvoldoende. Kreeg ze toch een sticker en de complimenten van de juf.
Nou dit.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Gaat beter was ze ook iets in gegroeid. Maar het is een zware kluif. Er wordt gedacht aan dyslexie.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom we DMT afnemen. Je kan er werkelijk geen kont mee. En wat meet je nou: hoe snel je woordjes kan lezen? Nou nou super handig hoor.
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
quote:Op vrijdag 8 juli 2022 10:58 schreef amaranta het volgende:
Begrijpt ze wat ze leest? Dat is veel waardevoller. Ook al gaat het langzaam.
Precies dit is de spagaat waar je in zit in het onderwijs. Ik begeleid leerlingen die best meekomen met de vakken, maar op Cito altijd uitvallen. En dat kost je dan wel je schooladvies, als je daar niets mee doet.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 12:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik las laatst een artikel in Didactief waarin medewerkers van een school uitlegden hoe ze aandacht besteden aan begrijpend lezen omdat ze dat zo belangrijk vinden, maar dat het allemaal niet bleek te helpen voor het halen van goede citoscores op dit onderdeel. De ene toets of methode is de andere dus niet. Het stelt de school voor een dilemma: willen we kinderen leren begrijpend lezen op een manier waar wij (op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek) in geloven of willen we dat de kinderen goede citoscores halen zodat ze optimale kansen hebben op een schooladvies dat bij hen past?
Hier hetzelfde. Dochter lijkt best redelijk te kunnen lezen als ze op basis van de context kan raden wat er staat, maar uit de DMT blijkt dat ze echt nog niet op niveau leest. Ze zit nu eind groep 4 op E3. Ze gaat wel gewoon over, want blijven zitten gaat niet helpen. We gaan ervan uit - en school ook - dat we er in groep 5 echt een dyslexie-stempel op mogen gaan plakken.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 12:17 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Gaat beter was ze ook iets in gegroeid. Maar het is een zware kluif. Er wordt gedacht aan dyslexie.
Ben er ook geen fan van hoor maar is schijnbaar nodig om dyslexie te kunnen vaststellen.
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?quote:Op vrijdag 8 juli 2022 16:40 schreef Hupje het volgende:
[..]
Precies dit is de spagaat waar je in zit in het onderwijs. Ik begeleid leerlingen die best meekomen met de vakken, maar op Cito altijd uitvallen. En dat kost je dan wel je schooladvies, als je daar niets mee doet.
Dat klopt. Je mag het advies onderbouwen. Er zijn helaas genoeg leerkrachten die toch vooral kijken naar de Cito's (hoe kun je anders een bepaald niveau hardmaken, denken die). Er zijn ook best veel VO scholen die alsnog op basis van getallen een leerling weigeren voor een bepaald niveau.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 19:52 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Toch snap ik dat niet. School mag toch gewoon een passend advies geven, wat de Cito’s ook zeggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |