quote:Rellende boeren breken door afzetting politie bij huis minister Van der Wal
Boeren zijn dinsdagavond bij het huis van minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) door een afzetting van de politie gebroken. Dat bevestigt een woordvoerder van de minister.
Ze duwden een politieauto opzij zodat tractoren de straat in konden rijden. Van der Wal is niet thuis, vertelt de woordvoerder. Het is de tweede dag op rij dat boeren bij het woonhuis van de minister verschijnen vanwege de stikstofplannen van het kabinet.
Bij de actie zijn "duidelijk grenzen overschreden", stelt de politie op Twitter. "Een politieauto is vernield en er is een giertank geleegd. De situatie was dreigend en onacceptabel, ook richting hulpverleners."
Maandag plaatste de politie nog een bewakingspost bij het huis van de minister. Ruim twee weken geleden werd voor het eerst bij het huis van de bewindsvrouw betoogd. Dat gebeurde nadat zij haar stikstofplannen had gepresenteerd.
Volgens de NOS zou een groep relschoppers ook vuurwerk hebben afgestoken bij het huis. Het gezin van de minister is wel thuis.
Premier Mark Rutte gaf dinsdag nog een verklaring af waarin hij stelde dat de agressieve acties van de boeren "onacceptabel" zijn.
https://www.nu.nl/binnenl(...)ter-van-der-wal.html
Nou ja ik mis wel de communicatie vanuit de overheid hierover. Ze creëren dus dat vacuüm waarin boeren nu hun eigen (onlogische) conclusies gaan trekken.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:54 schreef Slobeend het volgende: [..] Oh op die manier, ja eens. Aan de andere kant is ook nooit gezegd dat boeren worden onteigend waar ze bij staan. Er is meer nuance dan de boeren zelf suggereren.
Ja, dat zie je in Groningen wel..... wat de overheid kapot maakt compenseert men ruimhartig. Oh, wacht....quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoezo, is onze Overheid niet de barmhartigheid zelve gebleken ?
Categorie illegaal vuurwerk verbiedenquote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat valt er te debatteren dan? Gewoon oppakken en via het snelrecht paar maanden wegstoppen. Daar is geen debat voor nodig.
Hetzelfde kun je zeggen over een kroegbaas of iedereen die een bedrijf heeft opgebouwd.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:53 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap dat dat zo lijkt, maar boer zijn is toch een heel ander beroep dan wat de gemiddelde Nederlander doet. Je hebt het over het algemeen over mensen die al van jongs af aan meehielpen in het bedrijf van hun vader en niks anders kennen dan het boerenleven. En daarvan zeg je nu eigenlijk dat ze maar in een 1 keer moeten stoppen met dat leven omdat er zoiets ongrijpbaars als een stikstofbeleid is.
Die mensen hebben niet dezelfde lobby als deze boertjes.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat zie je in Groningen wel..... wat de overheid kapot maakt compenseert men ruimhartig. Oh, wacht....
Alleen is dit niet de boertjes aan te rekenen maar Ouwehand. Van een fractievoorzitter mag je toch wel verwachten dat ze iets van kennis van de staatsinrichting van Nederland heeft (waarin de premier echt helemaal niet zo'n grote rol speelt als iedereen hem altijd toe dicht). Maar ze gaat gewoon lekker mee in het lekker populistische frame van een premier die als een soort opperste commandant alles aanstuurt.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Omdat boertjes niet snappen dat NAVO-zaken nu even belangrijker zijn.
De trackrecord is uitmuntend op dat vlak inderdaadquote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat zie je in Groningen wel..... wat de overheid kapot maakt compenseert men ruimhartig. Oh, wacht....
Ja maar dan moet de minister verantwoordelijkheid nemen, dat kan niet in de rutte-doctrine. Er moet altijd ten minste een schakel tussen minister en een negatief politiek feit zitten.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik mis wel de communicatie vanuit de overheid hierover. Ze creëren dus dat vacuüm waarin boeren nu hun eigen (onlogische) conclusies gaan trekken.
https://nos.nl/artikel/23(...)k-ga-ze-niet-dwingenquote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap dat dat zo lijkt, maar boer zijn is toch een heel ander beroep dan wat de gemiddelde Nederlander doet. Je hebt het over het algemeen over mensen die al van jongs af aan meehielpen in het bedrijf van hun vader en niks anders kennen dan het boerenleven. En daarvan zeg je nu eigenlijk dat ze maar in een 1 keer moeten stoppen met dat leven omdat er zoiets ongrijpbaars als een stikstofbeleid is.
Los van de financiële kant is er dus wel degelijk een emotionele kant aan dit verhaal, en ik snap dat dat lastig te volgens is voor mensen die niet uit die contreien komen.
Roept het bij jou dan geen nostalgische gevoelens op als je foto's uit 1900 met een volledig geautomatiseerde megastal ziet?quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
'niks anders kennen dan het boerenleven'
Het is net of we in het jaar 1900 leven
Tja; Rutte en doortastend optreden in zijn kabinet, dat is nog nooit gebeurd.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja maar dan moet de minister verantwoordelijkheid nemen, dat kan niet in de rutte-doctrine. Er moet altijd ten minste een schakel tussen minister en een negatief politiek feit zitten.
Sorry dat ik wat cynisch wordt, maar ik kan dit slecht anders verklaren.
De romantiek ervan begrijp ik wel, maar het is niet het einde van de wereld.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Ja, omdat de plannen nog vorm moeten krijgen. Dat kost tijd.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik mis wel de communicatie vanuit de overheid hierover. Ze creëren dus dat vacuüm waarin boeren nu hun eigen (onlogische) conclusies gaan trekken.
Newsflash: stiekem leven een hoop boeren nog zo.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Naja als niets anders hebt gedaan als je zus en schapen neuken en stront scheppen krijg je het aardig lastig op de arbeidsmarkt.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Ik lees daarin niets waaruit een ruime compensatie blijkt en ben niet onder de indruk van de cijfers.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:52 schreef Momo het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)eem-kleiner-te-maken
Dan moet je het ook niet met zo veel bombarie aankondigen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, omdat de plannen nog vorm moeten krijgen. Dat kost tijd.
Maar slechts de aankondiging is al genoeg voor dit volk om door politiebarrieres heen te breken, om zodoende de gezinnen van politici thuis te gaan opzoeken.
Die romantiek van dat beroep is al lang weg.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De romantiek ervan begrijp ik wel, maar het is niet het einde van de wereld.
Of je kunt stellen dat men de doelen bekend heeft gemaakt en men alvast op de hoogte is en eventueel mee kan denken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je het ook niet met zo veel bombarie aankondigen.
Het is ook niet echt tactisch om gelijk over onteigening te beginnen als je de plannen nog vorm moet geven.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, omdat de plannen nog vorm moeten krijgen. Dat kost tijd.
Maar slechts de aankondiging is al genoeg voor dit volk om door politiebarrieres heen te breken, om zodoende de gezinnen van politici thuis te gaan opzoeken.
Nee, gewoon in het geheim aan werken, dat wekt vertrouwen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je het ook niet met zo veel bombarie aankondigen.
Dit speelt al wat langer dan vandaag hè. Blijkbaar blijven er weinig opties over.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is ook niet echt tactisch om gelijk over onteigening te beginnen als je de plannen nog vorm moet geven.
Zegt iemand dat dan? De boeren werken altijd mee, maar ze worden gewoon gepiepeld altijd. Ze doen het nooit goed, in welke kronkel ze zich ook wenden, dat is al jaren zo. Meer melk, meer, koeien, minder koeien, minder mest maar wel meer melk. Boterbergen, melkplassen. Het is niet meer bij te houden. Den Haag moet een duidelijke lijn uitstippelenquote:Op woensdag 29 juni 2022 00:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De romantiek ervan begrijp ik wel, maar het is niet het einde van de wereld.
Het is wel eerlijk en direct. Lult de overheid er eens niet omheen is het ook niet goed. En bij uitgewerkte plannen komen dezelfde rellen, dat kan ik je alvast vertellen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is ook niet echt tactisch om gelijk over onteigening te beginnen als je de plannen nog vorm moet geven.
Oh ja hoor, sterker nog, als de corona crisis ons iets heeft geleerd is het dat mensen met hun eigen bedrijf zeer emotioneel reageren als die op de fles dreigt te gaan. Iets met mensen die het als hun levenswerk beschouwen enzo.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hetzelfde kun je zeggen over een kroegbaas of iedereen die een bedrijf heeft opgebouwd.
Je had ook gewoon een integraal plan kunnen presenteren, in plaats van een kaartje tot heilig bombarderen en verder de boel over de schutting flikkeren. Vanmiddag keek ik een stukje van het vragenuur, over die uithuisgeplaatste kinderen. Wat zegt de minister daar: ik maak een plan van aanpak, ik kom in november bij u terug. Dat is een politiek volkomen geaccepteerde praktijk.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, gewoon in het geheim aan werken, dat wekt vertrouwen.
Plus dat er in het politieke landschap nou eenmaal kleur bekend moet worden wat het kabinet denkt te gaan doen aan het stikstofprobleem.
Het ministerie van Financiën.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef gniffie het volgende:
Welke partij is al met een andere oplossing gekomen behalve de schuld te geven aan buitenlanders of het probleem te ontkennen.
quote:Ministerie Financiën: stikstofcrisis kan voor de helft goedkoper worden opgelost
Doelgericht 5.000 stikstofuitstoters opkopen is veel goedkoper dan het leed spreiden over hele landbouwsector, stelt Financiën.
Zoals aangegeven is het juridisch niet houdbaar om grond te onteigenen terwijl het voldoende is om stikstofrechten te onteigenen. Als het kabinet daar eens duidelijkheid over verschaft dan scheelt dat al en hoop onrust.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit speelt al wat langer dan vandaag hè. Blijkbaar blijven er weinig opties over.
Ja dus concluderend; de overheid begint over onteigenen, boeren gaan daar tegen in op de verkeerde manier, en ondertussen weet niemand meer waar we precies aan toe zijn.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit speelt al wat langer dan vandaag hè. Blijkbaar blijven er weinig opties over.
https://www.hln.be/buiten(...)an-der-wal~a55d3c95/quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:05 schreef Zipportal het volgende:
Halen ze de buitenlandse pers al of moeten ze nog beter hun best doen? #dtv
En indien wel dan zijn wij het vergetenquote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tja; Rutte en doortastend optreden in zijn kabinet, dat is nog nooit gebeurd.
Amerika is druk met de capitol bestorming van vorig jaarquote:Op woensdag 29 juni 2022 00:05 schreef Zipportal het volgende:
Dat is nog maar de vraag hoor, de rechter is heel terughoudend met die toets.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zoals aangegeven is het juridisch niet houdbaar om grond te onteigenen terwijl het voldoende is om stikstofrechten te onteigenen. Als het kabinet daar eens duidelijkheid over verschaft dan scheelt dat al en hoop onrust.
Ja dat heeft wel een reden, omdat je niet zomaar effe uit de losse pols zo'n plan kan opzetten, daar moet je heel veel beleid omheen maken en schrijven. Ondanks dat ik flink ben benadeeld door zo'n uithuisplaatsing, nergens ging ik de boel terroriseren. Een plan van aanpak heeft nu eenmaal veel tijd nodig omdat je geen fouten erin wil en met alles rekening moet houden, waaronder de betrokken instanties, de wet enz.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je had ook gewoon een integraal plan kunnen presenteren, in plaats van een kaartje tot heilig bombarderen en verder de boel over de schutting flikkeren. Vanmiddag keek ik een stukje van het vragenuur, over die uithuisgeplaatste kinderen. Wat zegt de minister daar: ik maak een plan van aanpak, ik kom in november bij u terug. Dat is een politiek volkomen geaccepteerde praktijk.
Sowieso pachten veel boeren de grond en valt er niet veel te onteigenen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zoals aangegeven is het juridisch niet houdbaar om grond te onteigenen terwijl het voldoende is om stikstofrechten te onteigenen. Als het kabinet daar eens duidelijkheid over verschaft dan scheelt dat al en hoop onrust.
Uh nee overduidelijk niet. Ze gedragen zich zo te zien nog erger dan coronawappies.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:04 schreef Scorpie het volgende:
Zijn boeren dan stiekem toch ook gewoon normale mensen denk je?
Maar dan moet je de tijd nemen en niet in de tussentijd een bom gooien.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:08 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja dat heeft wel een reden, omdat je niet zomaar effe uit de losse pols zo'n plan kan opzetten, daar moet je heel veel beleid omheen maken en schrijven. Ondanks dat ik flink ben benadeeld door zo'n uithuisplaatsing, nergens ging ik de boel terroriseren. Een plan van aanpak heeft nu eenmaal veel tijd nodig omdat je geen fouten erin wil en met alles rekening moet houden, waaronder de betrokken instanties, de wet enz.
Vooral de boeren maken er nu een potje van.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja dus concluderend; de overheid begint over onteigenen, boeren gaan daar tegen in op de verkeerde manier, en ondertussen weet niemand meer waar we precies aan toe zijn.
Lekker potje maken we ervan met zijn allen
Ben benieuwd wanneer de boeren worden aangesloten op het electriciteitsnetwerk en de riolering, misschien zit zelfs glasvezel er nog wel in zodat ze online kunnen gaanquote:Op woensdag 29 juni 2022 00:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Newsflash: stiekem leven een hoop boeren nog zo.
Kijk eens wat afleveringen van Boer Zoekt Vrouw bijvoorbeeld.
Mwoah. Jammer dat je de rest van mijn betoog overslaatquote:Op woensdag 29 juni 2022 00:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Uh nee overduidelijk niet. Ze gedragen zich zo te zien nog erger dan coronawappies.
Stel gefaalde ondernemers gaan nu janken dat de zak geld van de overheid die ze mee krijgen om te stoppen niet groot genoeg is. Heb je daar dan geen medelijden mee!?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Uh nee overduidelijk niet. Ze gedragen zich zo te zien nog erger dan coronawappies.
Je zult Scorpie zelden in deze rol als beschermheer zien als het om andere delen van de bevolking gaat waar de overheid tekort schiet.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Vooral de boeren maken er nu een potje van.
Kan me zomaar voorstellen dat belangenverenigingen en boeren zelf ook allemaal betrokken worden in het opstellen van de plannen. Dat hou je toch niet stil. En de TK wil ondertussen ook graag concreet horen welke mogelijkheden er benut gaan worden om de stikstofuitstoot in de agrarische sector tegen te gaan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan moet je de tijd nemen en niet in de tussentijd een bom gooien.
Laat ik overigens opgemerkt hebben dat ik deze terreur op geen enkele manier wil goedpraten.
HLN is DPG Media niet zo spannend.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
https://www.hln.be/buiten(...)an-der-wal~a55d3c95/
Dat is een ding wat zeker is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Vooral de boeren maken er nu een potje van.
De nacht is nog jong...quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwoah. Jammer dat je de rest van mijn betoog overslaat![]()
Ik kan me nog wel wat corona rellen herinneren hoor:
https://www.nu.nl/binnenl(...)en-in-rotterdam.html
Hier werd zelfs met scherp geschoten, dat lijkt me toch ook wel vrij ernstig.
Je gaat nu persoonlijk worden begrijp ik?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je zult Scorpie zelden in deze rol als beschermheer zien als het om andere delen van de bevolking gaat waar de overheid tekort schiet.
Ja tijd voor een kabinet die deze boertjes eens echt aanpakt. Helemaal gelijk.quote:
Nee hoor. Valt me gewoon op.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je gaat nu persoonlijk worden begrijp ik?
En dan? Verdwijnen bij een volgend kabinet (Dat hoogstwaarschijnlijk ook nog eens een bijna identieke samenstelling zal hebben) ineens alle problemen die er nu zijn in het niets?quote:
Een van de klachten was volgens mij toch dat die belangenclubs tot een paar maanden geleden wel aan tafel zaten maar opeens niet meer mee mochten doen? Of heb ik dat verkeerd begrepenquote:Op woensdag 29 juni 2022 00:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Kan me zomaar voorstellen dat belangenverenigingen en boeren zelf ook allemaal betrokken worden in het opstellen van de plannen. Dat hou je toch niet stil. En de TK wil ondertussen ook graag concreet horen welke mogelijkheden er benut gaan worden om de stikstofuitstoot in de agrarische sector tegen te gaan.
Als ze eerst stiekem in de achterkamertjes de exacte uitwerking waren gaan bedenken was het ook allemaal weer niet goed geweest.
Tja, blijkbaar krijgt Rutte steeds de steun van het volk, of je dat nu leuk vindt of niet. Wie draag jij aan om de boel eens goed te leiden?quote:
Met pijn en moeite:quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:05 schreef Zipportal het volgende:
De overheid had dit inderdaad veel handiger kunnen aanpakken. Ze hadden de provincies een doelstelling kunnen meegeven en hun tijd kunnen gunnen om het uit te werken met het gebied. Zo'n kaartje publiceren helpt de provincie ook niet. Het is een stok in het hoenderhok.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan moet je de tijd nemen en niet in de tussentijd een bom gooien.
Laat ik overigens opgemerkt hebben dat ik deze terreur op geen enkele manier wil goedpraten.
Ik heb dat niet op de voet gevolgd, maar wat ik begreep is dat hun voorstellen niet tot afdoende reductie leiden. Dus is het kabinet verder gaan werken aan vergaande plannen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een van de klachten was volgens mij toch dat die belangenclubs tot een paar maanden geleden wel aan tafel zaten maar opeens niet meer mee mochten doen? Of heb ik dat verkeerd begrepen
Het heeft de provincies iig helemaal klem gezet. Met als idiote uitschieter die 95% reductie op 1 van de wadden eilandenquote:Op woensdag 29 juni 2022 00:15 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De overheid had dit inderdaad veel handiger kunnen aanpakken. Ze hadden de provincies een doelstelling kunnen meegeven en hun tijd kunnen gunnen om het uit te werken met het gebied. Zo'n kaartje publiceren helpt de provincie ook niet. Het is een stok in het hoenderhok.
Het volk krijgt de regering die het verdient.quote:
Donequote:Op dinsdag 28 juni 2022 23:57 schreef Zipportal het volgende:
OP graag updaten. Dan staat er ook een like klaar. @:starhopper
Ah ja, dat zou ook zomaar kunnen ja. Blijft toch altijd een wij/zij verhaal blijkt maar weer.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik heb dat niet op de voet gevolgd, maar wat ik begreep is dat hun voorstellen niet tot afdoende reductie leiden. Dus is het kabinet verder gaan werken aan vergaande plannen.
Wat zou de rechter tegen moeten houden? Het subsidiariteitsbeginsel lijkt me hier evident.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag hoor, de rechter is heel terughoudend met die toets.
Er zullen wel meer rare waarden op die kaart staan, omdat er geen rekening is gehouden met de lokale omstandigheden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het heeft de provincies iig helemaal klem gezet. Met als idiote uitschieter die 95% reductie op 1 van de wadden eilanden
Ik wil eigenlijk ook een achtergrondverhaal in de OP maar die kan ik helaas zo 1,2,3 niet vindenquote:
Alleen de rechter toetst dat maar heel beperkt. Alleen als het "manifestly without reasonable foundation" is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat zou de rechter tegen moeten houden? Het subsidiariteitsbeginsel lijkt me hier evident.
En dat betekent?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen de rechter toetst dat maar heel beperkt. Alleen als het "manifestly without reasonable foundation" is.
Verder gaat dat niet.
Eerst moeten er eerlijke verkiezingen komen, dat waren ze niet in 2021.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Tja, blijkbaar krijgt Rutte steeds de steun van het volk, of je dat nu leuk vindt of niet. Wie draag jij aan om de boel eens goed te leiden?
Ik vond dit over onteigening.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen de rechter toetst dat maar heel beperkt. Alleen als het "manifestly without reasonable foundation" is.
Verder gaat dat niet.
https://www.infomil.nl/on(...)kkeling/onteigening/quote:Eerst moet de overheid proberen om zaken op een minnelijke manier te verkrijgen, dus te kopen. Lukt de koop niet, dan kan als laatste middel (ultimum remedium) onteigening plaatsvinden.
De eigenaar van de te onteigenen zaken (vaak grond) heeft het recht op zelfrealisatie. Dit betekent dat als hij aantoont de nieuwe bestemming (die de overheid wenst) zelf te kunnen bereiken, onteigening niet aan de orde is.
Onteigening is alleen mogelijk als de overheid met het plan aantoonbaar het algemeen belang dient. De overheid mag het belang niet op een andere manier kunnen realiseren.
Onteigening mag alleen onder strikte wettelijke voorwaarden, omdat eigendom een fundamenteel recht is.
Diegene die te maken krijgt met onteigening, heeft recht op een volledige schadeloosstelling (schadevergoeding).
Hoe zie je dat schoonvegen voor je? Wie doet dat op grond van wat en gesteund door wat?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Eerst moeten er eerlijke verkiezingen komen, dat waren ze niet in 2021.
Daarna gewoon weer een nieuw kabinet formeren.
Rutte is een bewezen leugenaar, dat heeft hij ook zelf moeten erkennen.
Als de baas niet deugt, dan zijn al zijn onderministers ook niet zuiver.
De trap moet helemaal schoongeveegd worden, te beginnen met de bovenste trede.
Waarom waren de verkiezingen niet eerlijk? Omdat de uitslag je niet bevalt?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dat de rechter alleen kijkt of het verhaal dat de overheid heeft enigszins redelijk is en vervolgens of de compensatie goed in elkaar steekt (die toets is een stuk indringender).quote:
Ik heb wel een plaatje van de natuur die door de boeren is gesloopt:quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk ook een achtergrondverhaal in de OP maar die kan ik helaas zo 1,2,3 niet vinden
Ah ja, de beruchte oneerlijk verlopen verkiezingen in 2021. Hoe krijg je het uit je toetsenbord..quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Uhm wat??quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ja. Maar er zit wel een addertje onder het gras, want je kunt situaties hebben dat je grond/eigendom overhoudt waar je zo weinig mee kunt/mag dat onteigening de enige redelijke weg nog is. Dat kan hier best eens gaan spelen voor bedrijven die echt in n2000 gebied zitten.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik vond dit over onteigening.
[..]
https://www.infomil.nl/on(...)kkeling/onteigening/
Onteigening is dus een laatste stap als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput.
Omdat de NPO is omgekocht om Kaag in het zadel te helpen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:23 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom waren de verkiezingen niet eerlijk?
Zucht. Teveel naar Trump-TV gekeken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Omdat de NPO is omgekocht om Kaag in het zadel te helpen.
Daarnaast werd er gesjoemeld met de briefstemmen.
quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Ben jij het Robert Jensen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dat zou kunnen door het intrekken van de stikstofrechten? Is dat dan ook niet 'te onteigenen zaken'?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Maar er zit wel een addertje onder het gras, want je kunt situaties hebben dat je grond/eigendom overhoudt waar je zo weinig mee kunt/mag dat onteigening de enige redelijke weg nog is. Dat kan hier best eens gaan spelen voor bedrijven die echt in n2000 gebied zitten.
En of het dan 'vrijwillig want anders' of een 'echte' onteigening is is vooral interessant voor juristen.
De bestorming van het Binnenhof ben je nog vergeten.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Ik heb het niet helemaal uitgeplozen dus enigszins op de gok (omdat ik niet tot in detail weet hoe die stikstofrechten in elkaar zitten) zeg ik dat dat geen onteigening is in de zin van de onteigeningswet (en dat weet ik vrij zeker). Maar op zeker wel een inbreuk op het eigendomsrecht in de zin het EVRM.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat zou kunnen door het intrekken van de stikstofrechten? Is dat dan ook niet 'te onteigenen zaken'?
Wanneer was dat?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:32 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De bestorming van het Binnenhof ben je nog vergeten.
Die compensatie steekt dus niet goed in elkaar, want het is een alles of niets verhaal, of doorgaan of je hebben en houden kwijtraken. Iets wat een emotionele waarde heeft kun je niet met geld afkopen. Je kunt de compensatie ook beperken tot de stikstofrechten wat doelmatiger is. Dat is én gunstiger voor de belastingbetaler en beter voor de boeren die op hun plek willen blijven wonen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat de rechter alleen kijkt of het verhaal dat de overheid heeft enigszins redelijk is en vervolgens of de compensatie goed in elkaar steekt (die toets is een stuk indringender).
Jakkes, dus dat kan je krijgen dat het vrij eenvoudig is voor de overheid om stikstofrechten in te trekken waardoor de boeren vervolgens niets meer hebben aan al hun grond en de overheid hun een prijs aanbiedt waarmee ze wel moeten instemmen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb het niet helemaal uitgeplozen dus enigszins op de gok (omdat ik niet tot in detail weet hoe die stikstofrechten in elkaar zitten) zeg ik dat dat geen onteigening is in de zin van de onteigeningswet (en dat weet ik vrij zeker). Maar op zeker wel een inbreuk op het eigendomsrecht in de zin het EVRM.
Waarom doe je het dan toch?quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]_________!
Ik ga hier niet eens op reageren
Nou nee. Het EHRM is best wel streng als het gaat om wat ze dan fair balance noemen de compensatie dus, dat moet in principe full market value zijn...quote:Op woensdag 29 juni 2022 00:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Jakkes, dus dat kan je krijgen dat het vrij eenvoudig is voor de overheid om stikstofrechten in te trekken waardoor de boeren vervolgens niets meer hebben aan al hun grond en de overheid hun een prijs aanbiedt waarmee ze wel moeten instemmen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |