abonnement Unibet Coolblue
pi_205108379
Hawaii (1,42 miljoen inwoners)

HONOLULU (HawaiiNewsNow) – Te midden van de aanhoudende COVID-golf in Hawaï hebben zo'n 800 eerstelijns zorgverleners in Hawaï zich donderdag ziek gemeld vanwege het virus, zei de Healthcare Association of Hawaii.

"Het aantal personeelsleden dat we nu hebben vanwege blootstelling of positieve tests of vanwege symptomen is zo hoog als het ooit is geweest tijdens deze pandemie", zei Association President Hilton Raethel.

En personeelstekorten worden getroffen door patiënten, ook met vertragingen in zorg en ontslag.

Raethel zegt dat er momenteel over de hele staat 200 patiënten op de wachtlijst staan ​​die klaar zijn om uit ziekenhuizen te worden ontslagen, maar vanwege personeelsproblemen niet in instellingen voor langdurige zorg kunnen worden geplaatst.

https://www.hawaiinewsnow(...)nce-staff-shortages/

https://www.hawaiinewsnow(...)ities-their-workers/

Sequencing toont 50% BA.5 in Hawaii op 21.05.22
pi_205108444
quote:
81s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is toch ook een ongekend van onvermogen zeg.
Tranen schieten je toch in de ogen. Zo zijn ook vorige week diverse prikcentra en testcentra opgedoekt. Toen was het al bekend dat er weer een golf aan zat te komen. Maarja de beslissing was al 2 maanden eerder genomen en snel schakelen is er dus niet bij.

Het gaat mij even niet om het nut van een extra booster of een tripje naar het testcentrum. Het gaat mij erom dat we hier constant achter de feiten aanlopen.
Of het nu toeslagen zijn, kinderen die onterecht uit huis geplaatst worden, rijke russen, prikcentra, gas leveringen, asiel zoekers etc. Het gaat allemaal zo onzettend traag en achter de feiten aan. Het is echt om te janken.
pi_205108535
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:14 schreef aartstyle het volgende:
Tranen schieten je toch in de ogen. Zo zijn ook vorige week diverse prikcentra en testcentra opgedoekt. Toen was het al bekend dat er weer een golf aan zat te komen. Maarja de beslissing was al 2 maanden eerder genomen en snel schakelen is er dus niet bij.

Het gaat mij even niet om het nut van een extra booster of een tripje naar het testcentrum. Het gaat mij erom dat we hier constant achter de feiten aanlopen.
Exact daf. Áls je dan al een golf verwacht (Kuipers: "zo tien miljoen in het najaar"), dan sorteer je daar toch op voor. De-escaleren als het niet nodig blijkt is een stuk makkelijker en goedkoper. Zet die studentenkrachten dan lekker in voor iets anders, of neem ze op oproepbasis aan. Maar heb in ieder geval je organisatie staan. Ja of niet en zeg dan dat het je geen kut boeit. Dit kan echt niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_205108614
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 07:33 schreef Pistolero het volgende:
Voor het eerst in tijden maar eens hier posten om te ranten over dit onderzoek:
[..]
Het overgrote merendeel van Nederland is besmet geraakkt de afgelopen jaren, dus er zouden miljoenen mensen moeten zijn die langdurige klachten hebben (gehad.) Geloof je het zelf, RIVM? :')

Sowieso, een onderzoek waar mensen een vragenlijstje invullen en dus zichzelf moeten diagnoseren heeft niks met wetenschappelijk onderzoek te maken. Iedereen heeft een andere definitie van 'vermoeidheid' of 'concentratieverlies' dus de conclusies van dit onderzoek zeggen precies niks.

Maar wel ronkende koppen in de media uiteraard.
Ja vind ik ook bizar. Van de honderden mensen die ik ken die corona hebben gehad heeft er geen een nog klachten. Maar die vullen ook vast geen vragenlijstje in.
pi_205108640
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 09:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan zou je diezelfde klachten ook moeten zien bij mensen die geen Covid hebben gehad .

Moeite met drukke omgeving heb ik ook, maar dan vanwege een burnout die ik gehad heb. En dat heeft op zich niets te maken met psychische klachten, maar het energieniveau van mijn lichaam, waardoor mijn hersenen moeite hebben met het verwerken van veel informatie tegelijk. En drukke omgevingen geven veel prikkels die mijn hersenen moeten verwerken.

Van Covid is ook bekend dat sommige mensen langdurig een lager energieniveau hebben, wat maar langzaam verbeterd. Covid kan ook neurologische schade aanrichten, wat is te merken is door volledig reukverlies. Daarbij zijn de zenuwen die de signalen voor het reukvermogen doorgeven aangetast.
Burnout kan door tal van reden ontstaan maar voornamelijk stress. Burnout kan tal van vreemde klachten geven. Voor veel mensen is de coronaperiode een hele stressvolle periode geweest. Dat kan je gewoon niet los van elkaar zien en je ziet in andere onderzoeken dat mensen die geen bewijs hebben van een besmetting maar toch zeggen dat ze besmet zijn geweest met zulke klachten.

Inmiddels is het (mag ik hopen) ook wel duidelijk dat de maatregelen ook gewoon schade heeft aangericht bij veel mensen op hun gemoedstoestand. Er is gewoon meer onderzoek nodig. Ik weet dat er onderzoeken zijn over de neurologische effecten van covid maar vaak zijn dat kleine onderzoeken die kan je niet 1 op 1 vertalen naar dit onderzoek. Ook omdat die onderzoeken vaak ook nog al wat haken en ogen hebben.

Ik ontken niet dat er post-covid/long-covid of post viraal syndroom bestaat. Ook jouw persoonlijk verhaal kan je niet 1 op 1 vertalen naar het groter geheel. Ik had ergens gelezen dat je een kok bent dan snap ik dat reuk en smaak heel belangrijk is. Hetzelfde dat je mijn verhaal niet 1 op 1 naar het grote geheel kan vertalen ik ben 2 keer besmet geweest en mijn klachten gingen juist weg toen ik weer normaal ging leven wat vooral depressiviteit klachten waren die ook vermoeidheidsklachten kunnen geven.
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:37 #56
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_205108665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja vind ik ook bizar. Van de honderden mensen die ik ken die corona hebben gehad heeft er geen een nog klachten. Maar die vullen ook vast geen vragenlijstje in.
Het is denk ik ook een beetje het effect van "reviews online". Toen ik bijv ging switchen van internet provider ging ik bij de bekende aanbieders op trustpilot en dat soort sites een beetje de reviews lezen.

Nou, buiten dat er natuurlijk ook heus wel positieve reviews tussen zaten, viel me op dat een groot deel bestond uit schreeuwerds: "BLIJF WEG VAN DEZE PROVIDER! JE INTERNET DOET HET BIJNA NOOIT EN DE KLANTENSERVICE NEEMT GEWOON NIET OP!!!!!!111" :')

Ontevreden mensen laten nu eenmaal harder en sneller van zich horen dan tevreden mensen.
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 10:39:54 #57
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205108671
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 23:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De GGD heeft vorige maand ruim 80% van hun personeel weggedaan. Bijna iedereen bij de GGD werkt met uitzendcontracten of tijdelijke contracten. Ze hebben al aangegeven dat het moeilijk wordt om weer zo'n grote vaccinatieronde in te voeren zoals afgelopen najaar het geval was.

Het nieuwe vaccin dat speciaal voor de omicronvariant is ontwikkeld verwacht men trouwens begin september in te kunnen zetten in Nederland.
Ja en ondertussen hebben veel van die mensen weer betere opties om te werken om er zoveel ruimte is voor werk op de markt...
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:40:17 #58
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205108680
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Exact daf. Áls je dan al een golf verwacht (Kuipers: "zo tien miljoen in het najaar"), dan sorteer je daar toch op voor. De-escaleren als het niet nodig blijkt is een stuk makkelijker en goedkoper. Zet die studentenkrachten dan lekker in voor iets anders, of neem ze op oproepbasis aan. Maar heb in ieder geval je organisatie staan. Ja of niet en zeg dan dat het je geen kut boeit. Dit kan echt niet.
Die studenten hebben we nodig op het terras als ik weer uit isolatie mag en de bars onveilig ga maken _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:41:52 #59
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205108694
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:39 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja en ondertussen hebben veel van die mensen weer betere opties om te werken om er zoveel ruimte is voor werk op de markt...
Ja die ga je echt niet zo makkelijk terug krijgen

Lekker bezig wel
Ben benieuwd of ze weer gratis zelftests gaan rondslingeren op Schiphol
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:44:05 #60
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205108713
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja vind ik ook bizar. Van de honderden mensen die ik ken die corona hebben gehad heeft er geen een nog klachten. Maar die vullen ook vast geen vragenlijstje in.
jij kent echt honderden mensen met corona :? :')
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 10:45:47 #61
5428 crew  miss_sly
pi_205108738
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:36 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Burnout kan door tal van reden ontstaan maar voornamelijk stress. Burnout kan tal van vreemde klachten geven. Voor veel mensen is de coronaperiode een hele stressvolle periode geweest. Dat kan je gewoon niet los van elkaar zien en je ziet in andere onderzoeken dat mensen die geen bewijs hebben van een besmetting maar toch zeggen dat ze besmet zijn geweest met zulke klachten.

Inmiddels is het (mag ik hopen) ook wel duidelijk dat de maatregelen ook gewoon schade heeft aangericht bij veel mensen op hun gemoedstoestand. Er is gewoon meer onderzoek nodig. Ik weet dat er onderzoeken zijn over de neurologische effecten van covid maar vaak zijn dat kleine onderzoeken die kan je niet 1 op 1 vertalen naar dit onderzoek. Ook omdat die onderzoeken vaak ook nog al wat haken en ogen hebben.

Ik ontken niet dat er post-covid/long-covid of post viraal syndroom bestaat. Ook jouw persoonlijk verhaal kan je niet 1 op 1 vertalen naar het groter geheel. Ik had ergens gelezen dat je een kok bent dan snap ik dat reuk en smaak heel belangrijk is. Hetzelfde dat je mijn verhaal niet 1 op 1 naar het grote geheel kan vertalen ik ben 2 keer besmet geweest en mijn klachten gingen juist weg toen ik weer normaal ging leven wat vooral depressiviteit klachten waren die ook vermoeidheidsklachten kunnen geven.
Op zichzelf wel eens. Dit is tenminste een beetje een genunanceerde post.
Ik snap echt dat mensen er klaar mee zijn, dat ze niet op nieuwe toestanden en maatregelen en weet ik wat zitten te wachten. Maar om dan maar alles en iedereen volledig af te serveren als het om covid gaat, vind ik weer het andere uiterste tov de mensen die hier woedend aangehaald worden omdat ze weer paniek zaaien en om maatregelen vragen.

Ik ken veel mensen die covid hebben gehad, in verschillende gradaties en sommige meerdere malen. Ik ken ook echt wel mensen die nog steeds klachten hebben. Veruit de meeste niet, overigens, die zijn weer volledig de oude. Maar ook als zaken als depressiviteit, burn out, overgevoeligheid voor drukte meer te wijten zijn aan de combinatie covid hebben gehad én de maatregelen, is het in feite toch ook post-covid? Of is post-covid alleen fysieke klachten?

Er zijn heel veel mensen die de afgelopen twee jaar een tik hebben gekregen op allerlei gebied. Dat gaat steeds meer duidelijk worden. En dat zijn fysieke klachten, maar ook emotionele en geestelijke klachten. Ik denk dat ze in principe allemaal even legitiem zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:55:27 #62
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205108874
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja vind ik ook bizar. Van de honderden mensen die ik ken die corona hebben gehad heeft er geen een nog klachten. Maar die vullen ook vast geen vragenlijstje in.
Jij weet van al die mensen natuurlijk niet waar ze privé mee kampen. Dat ze hun klachten niet aan de grote klok hangen, wil niet zeggen dat het niet speelt.
pi_205108894
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:45 schreef miss_sly het volgende:

Ik ken veel mensen die covid hebben gehad, in verschillende gradaties en sommige meerdere malen. Ik ken ook echt wel mensen die nog steeds klachten hebben. Veruit de meeste niet, overigens, die zijn weer volledig de oude. Maar ook als zaken als depressiviteit, burn out, overgevoeligheid voor drukte meer te wijten zijn aan de combinatie covid hebben gehad én de maatregelen, is het in feite toch ook post-covid? Of is post-covid alleen fysieke klachten?

Er zijn heel veel mensen die de afgelopen twee jaar een tik hebben gekregen op allerlei gebied. Dat gaat steeds meer duidelijk worden. En dat zijn fysieke klachten, maar ook emotionele en geestelijke klachten.
Serieuze vraag, maar geldt long covid niet ook gewoon voor veel mensen die nooit covid gehad hebben?
Het hele gebeuren heeft zoveel impact gehad op een grote groep mensen, of ze nu covid opliepen of niet, dus zowel fysieke als mentale klachten kunnen ook een gevolg zijn van de hele toestand niet meer kunnen overzien, onzekere toekomst, jongeren die alleen nog maar thuis zaten, ouderen met hekken om het pand etc etc.
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 10:59:28 #64
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205108917
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:55 schreef Tijn het volgende:

[..]
Jij weet van al die mensen natuurlijk niet waar ze privé mee kampen. Dat ze hun klachten niet aan de grote klok hangen, wil niet zeggen dat het niet speelt.
Dit speelt ook zeker mee, zeker als je ziet hoe overal gereageerd wordt met "aansteller" of "verzonnen klachten" snap ik dat mensen niet zo maar aan iedereen vertellen.

Je zou ook niet aan iedereen vertellen dat je aambeien hebt ofzo.
pi_205108978
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Dit speelt ook zeker mee, zeker als je ziet hoe overal gereageerd wordt met "aansteller" of "verzonnen klachten" snap ik dat mensen niet zo maar aan iedereen vertellen.

Je zou ook niet aan iedereen vertellen dat je aambeien hebt ofzo.
Je moest eens weten wat mensen zoal allemaal op tafel leggen als er een paar alcoholische drankjes in gegaan zijn. :s)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_205108989
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:36 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Burnout kan door tal van reden ontstaan maar voornamelijk stress. Burnout kan tal van vreemde klachten geven. Voor veel mensen is de coronaperiode een hele stressvolle periode geweest. Dat kan je gewoon niet los van elkaar zien en je ziet in andere onderzoeken dat mensen die geen bewijs hebben van een besmetting maar toch zeggen dat ze besmet zijn geweest met zulke klachten.

Inmiddels is het (mag ik hopen) ook wel duidelijk dat de maatregelen ook gewoon schade heeft aangericht bij veel mensen op hun gemoedstoestand. Er is gewoon meer onderzoek nodig. Ik weet dat er onderzoeken zijn over de neurologische effecten van covid maar vaak zijn dat kleine onderzoeken die kan je niet 1 op 1 vertalen naar dit onderzoek. Ook omdat die onderzoeken vaak ook nog al wat haken en ogen hebben.

Ik ontken niet dat er post-covid/long-covid of post viraal syndroom bestaat. Ook jouw persoonlijk verhaal kan je niet 1 op 1 vertalen naar het groter geheel. Ik had ergens gelezen dat je een kok bent dan snap ik dat reuk en smaak heel belangrijk is. Hetzelfde dat je mijn verhaal niet 1 op 1 naar het grote geheel kan vertalen ik ben 2 keer besmet geweest en mijn klachten gingen juist weg toen ik weer normaal ging leven wat vooral depressiviteit klachten waren die ook vermoeidheidsklachten kunnen geven.
Ik ben toevallig een van de mensen bij wie alle stress rondom de covidperiode tot een depressie heeft geleid. En dat er ook nog mensen waren die zeiden stel je niet zo aan, je bent niks gewend. Pleur op.

Uiteindelijk ben ik er goed vanaf gekomen. Maar dan nog. Mensen hebben geen idee door wat een hel je kan gaan. Als je in je bed ligt en denkt “als ik morgen niet meer wakker word is het ook prima” of op de snelweg rijden en denken “ik kan ook een ruk aan het stuur geven”. Dat mensen dat soort gevoelens, die ik nooit meer hoop mee te maken, afschilderden als aanstellerij en aandachtshoereren (want die zielige bejaarden, dat was pas erg) vond ik misschien nog wel erger dan die hele depressie zelf. Heeft m’n kijk op de samenleving echt veranderd ook.
pi_205109049
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:45 schreef miss_sly het volgende:

Er zijn heel veel mensen die de afgelopen twee jaar een tik hebben gekregen op allerlei gebied. Dat gaat steeds meer duidelijk worden. En dat zijn fysieke klachten, maar ook emotionele en geestelijke klachten. Ik denk dat ze in principe allemaal even legitiem zijn.
Dat denk ik ook hoor, ik heb ook periodes gehad dat het echt niet lekker met mij ging in de lockdown periodes (vooral omdat ik alleen woon, en een hoop sociale activiteiten, sport miste) meestal kon ik mij dankzij mijn vrienden wel goed herpakken.

Wat mij echt goed gedaan heeft zijn mijn vakanties die ik zodra het kon weer ben gaan doen, ik had te weinig rust door het als maar werken. Nu ook het sociale leven, sport, en andere zaken er ook weer zijn ben ik weer mega vrolijk, heb ik vrijwel altijd weer zin in mijn werk, en ook veel positieve energie.

Maar ik merk wel, dat onderwater er nog e.e.a. speelt, zodra er weer geroepen wordt over maatregelen, mondkapjes, sectorsluitingen.

Dat heeft veel mensen echt wel in meer- of mindere mate beschadigd. En dat zal zeker ook spelen met long-covid, ik ken mensen die die klachten hebben, maar ook daar is geen eenduidige oorzaak / reden aan te koppelen, denk dat het beste is die mensen maar serieus te nemen. Er kan ook gewoon een grote stress factor meespelen, of angst om nog erger ziek te worden.

Van mijn kant gezien hoop ik dat we ver van maatregelen afblijven komende winter, nog een dergelijke winter met lockdowns is niet de weg die we op moeten willen gaan wat mij betreft, de kwetsbare groepen heel goed en duidelijk oproepen voor booster vaccinaties, en ook de onbereikbare mensen proberen te bereiken. De tijd tikt daar wel in.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 11:19:40 #68
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_205109083
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik ben toevallig een van de mensen bij wie alle stress rondom de covidperiode tot een depressie heeft geleid. En dat er ook nog mensen waren die zeiden stel je niet zo aan, je bent niks gewend. Pleur op.

Uiteindelijk ben ik er goed vanaf gekomen. Maar dan nog. Mensen hebben geen idee door wat een hel je kan gaan. Als je in je bed ligt en denkt “als ik morgen niet meer wakker word is het ook prima” of op de snelweg rijden en denken “ik kan ook een ruk aan het stuur geven”. Dat mensen dat soort gevoelens, die ik nooit meer hoop mee te maken, afschilderden als aanstellerij en aandachtshoereren (want die zielige bejaarden, dat was pas erg) vond ik misschien nog wel erger dan die hele depressie zelf. Heeft m’n kijk op de samenleving echt veranderd ook.
Helemaal van die mensen die dan counteren met: je hebt tenminste geen Corona!

Alsof je dan niet mag klagen; alsof Corona het enige verschrikkelijke in de wereld was.

Net als dat er veel gevolgen van de Corona crisis gekoppeld worden aan Corona, de ziekte, terwijl de oorzaak in sommige gevallen meer ligt aan alle maatregelen.

Blij dat het weer beter met je gaat, ik weet hoe het is om flink depressief te zijn.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_205109086
Miscchien moeten we long-covid maar eens wat beter uitsplitsen.

Je hebt aan de ene kant het daadwerkelijke long-covid: dat wil zeggen langdurige fysieke(en eventuele aanverwante mentale) klachten die aantoonbaar het gevolg zijn van een Covid-infectie in iemands lichaam.

En dan heb je nog long-maatregelen, dat zijn alle fysieke en mentale klachten die mensen hebben opgelopen als direct gevolg van ruim 2 jaar aan maatregelen.

Nu wordt alles lekker makkelijk op 1 hoop gegooid, gedegen onderzoek naar de daadwerkelijk geleden schade en de oorzaken daarvan is er niet of wordt zelfs bewust tegengehouden.
pi_205109088
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:36 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Burnout kan door tal van reden ontstaan maar voornamelijk stress. Burnout kan tal van vreemde klachten geven. Voor veel mensen is de coronaperiode een hele stressvolle periode geweest. Dat kan je gewoon niet los van elkaar zien en je ziet in andere onderzoeken dat mensen die geen bewijs hebben van een besmetting maar toch zeggen dat ze besmet zijn geweest met zulke klachten.

Inmiddels is het (mag ik hopen) ook wel duidelijk dat de maatregelen ook gewoon schade heeft aangericht bij veel mensen op hun gemoedstoestand. Er is gewoon meer onderzoek nodig. Ik weet dat er onderzoeken zijn over de neurologische effecten van covid maar vaak zijn dat kleine onderzoeken die kan je niet 1 op 1 vertalen naar dit onderzoek. Ook omdat die onderzoeken vaak ook nog al wat haken en ogen hebben.

Ik ontken niet dat er post-covid/long-covid of post viraal syndroom bestaat. Ook jouw persoonlijk verhaal kan je niet 1 op 1 vertalen naar het groter geheel. Ik had ergens gelezen dat je een kok bent dan snap ik dat reuk en smaak heel belangrijk is. Hetzelfde dat je mijn verhaal niet 1 op 1 naar het grote geheel kan vertalen ik ben 2 keer besmet geweest en mijn klachten gingen juist weg toen ik weer normaal ging leven wat vooral depressiviteit klachten waren die ook vermoeidheidsklachten kunnen geven.
Burnout is heel wat anders dan Long Covid.

Ik ken er ondertussen genoeg die na maanden nog steeds klachten hebben. Meeste zijn van lichte aard gelukkig, concentrate en conditie voornamelijk. Maar als je hier na 6 maanden nog steeds last van hebt, heb je toch een probleem.
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 11:21:23 #71
5428 crew  miss_sly
pi_205109098
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:57 schreef Za het volgende:

[..]
Serieuze vraag, maar geldt long covid niet ook gewoon voor veel mensen die nooit covid gehad hebben?
Het hele gebeuren heeft zoveel impact gehad op een grote groep mensen, of ze nu covid opliepen of niet, dus zowel fysieke als mentale klachten kunnen ook een gevolg zijn van de hele toestand niet meer kunnen overzien, onzekere toekomst, jongeren die alleen nog maar thuis zaten, ouderen met hekken om het pand etc etc.
Zeker wel, denk ik.
Ik denk dat het juist niet de bedoeling is om puur en alleen mensen die duidelijk meetbare en naar het doormaken van covid terug te herleiden fysieke klachten hebben onder post-covid te scharen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205109111
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 07:33 schreef Pistolero het volgende:
Voor het eerst in tijden maar eens hier posten om te ranten over dit onderzoek:
[..]
Het overgrote merendeel van Nederland is besmet geraakkt de afgelopen jaren, dus er zouden miljoenen mensen moeten zijn die langdurige klachten hebben (gehad.) Geloof je het zelf, RIVM? :')

Sowieso, een onderzoek waar mensen een vragenlijstje invullen en dus zichzelf moeten diagnoseren heeft niks met wetenschappelijk onderzoek te maken. Iedereen heeft een andere definitie van 'vermoeidheid' of 'concentratieverlies' dus de conclusies van dit onderzoek zeggen precies niks.

Maar wel ronkende koppen in de media uiteraard.
Nu hebben onze vrienden in Den Haag weer een nieuwe stok om mee te slaan: naast de druk op de zorg en de besmettingen kunnen ze nu ook maatregelen treffen vanwege long covid.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_205109117
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:19 schreef Pistolero het volgende:
Miscchien moeten we long-covid maar eens wat beter uitsplitsen.

Je hebt aan de ene kant het daadwerkelijke long-covid: dat wil zeggen langdurige fysieke(en eventuele aanverwante mentale) klachten die aantoonbaar het gevolg zijn van een Covid-infectie in iemands lichaam.

En dan heb je nog long-maatregelen, dat zijn alle fysieke en mentale klachten die mensen hebben opgelopen als direct gevolg van ruim 2 jaar aan maatregelen.

Nu wordt alles lekker makkelijk op 1 hoop gegooid, gedegen onderzoek naar de daadwerkelijk geleden schade en de oorzaken daarvan is er niet of wordt zelfs bewust tegengehouden.
Vanuit de medische wereld wordt dit volgens mij al gedaan, icm een positieve test en de klachten die na de besmetting optreden.
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 11:23:13 #74
5428 crew  miss_sly
pi_205109119
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik ben toevallig een van de mensen bij wie alle stress rondom de covidperiode tot een depressie heeft geleid. En dat er ook nog mensen waren die zeiden stel je niet zo aan, je bent niks gewend. Pleur op.

Uiteindelijk ben ik er goed vanaf gekomen. Maar dan nog. Mensen hebben geen idee door wat een hel je kan gaan. Als je in je bed ligt en denkt “als ik morgen niet meer wakker word is het ook prima” of op de snelweg rijden en denken “ik kan ook een ruk aan het stuur geven”. Dat mensen dat soort gevoelens, die ik nooit meer hoop mee te maken, afschilderden als aanstellerij en aandachtshoereren (want die zielige bejaarden, dat was pas erg) vond ik misschien nog wel erger dan die hele depressie zelf. Heeft m’n kijk op de samenleving echt veranderd ook.
Dat is sowieso een probleem bij depressie en burn out. Het zijn moeilijk te definieren en vast te stellen problemen en je ziet er aan de buitenkant niets van. Iedereen kan wel zeggen dat ie niet zo vrolijk is, toch? Zijn we allemaal wel eens.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 21 juni 2022 @ 11:40:15 #75
5428 crew  miss_sly
pi_205109259
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:15 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Dat denk ik ook hoor, ik heb ook periodes gehad dat het echt niet lekker met mij ging in de lockdown periodes (vooral omdat ik alleen woon, en een hoop sociale activiteiten, sport miste) meestal kon ik mij dankzij mijn vrienden wel goed herpakken.

Wat mij echt goed gedaan heeft zijn mijn vakanties die ik zodra het kon weer ben gaan doen, ik had te weinig rust door het als maar werken. Nu ook het sociale leven, sport, en andere zaken er ook weer zijn ben ik weer mega vrolijk, heb ik vrijwel altijd weer zin in mijn werk, en ook veel positieve energie.

Maar ik merk wel, dat onderwater er nog e.e.a. speelt, zodra er weer geroepen wordt over maatregelen, mondkapjes, sectorsluitingen.

Dat heeft veel mensen echt wel in meer- of mindere mate beschadigd. En dat zal zeker ook spelen met long-covid, ik ken mensen die die klachten hebben, maar ook daar is geen eenduidige oorzaak / reden aan te koppelen, denk dat het beste is die mensen maar serieus te nemen. Er kan ook gewoon een grote stress factor meespelen, of angst om nog erger ziek te worden.

Van mijn kant gezien hoop ik dat we ver van maatregelen afblijven komende winter, nog een dergelijke winter met lockdowns is niet de weg die we op moeten willen gaan wat mij betreft, de kwetsbare groepen heel goed en duidelijk oproepen voor booster vaccinaties, en ook de onbereikbare mensen proberen te bereiken. De tijd tikt daar wel in.
Wat mij betreft blijven we ook ver van maatregelen. En toch kan ik me ook voorstellen dat andere mensen er anders in zitten en ze wel willen. Volkomen legitiem, lijkt me. Wij kunnen immers net zo min beoordelen of snappen waarom zij ze wel willen als dat anderen ze niet willen, omdat ze er zoveel last van hebben gehad.

Nu vind ik ook niet dat omdat er om maatregelen geroepen wordt, ze ook maar weer moeten worden ingesteld. Maar ik vind ook niet dat we principieel helemaal niets meer moeten doen. We moeten zien wat er noodzakelijk is. Als er geen grote problemen optreden, is er niets noodzakeiljk. En anders wel.

Je zou wel meer voorbereidingen verwachten. Vooruitkijken. Ruchtbaarheid geven aan de vaccinatiecampagnes die weleens handig zouden kunnen zijn in het najaar. Van de andere kant: als daar ergens over wordt gesproken, hangt ook een grote groep in de gordijnen uit verontwaardiging omdat covid immers voorbij is.

Ik vind het erg lastig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')