abonnement Unibet Coolblue
pi_205106541
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+
De eerste, bloeiende hortensia's lieten zich zien bij @sigme, @yinu, @Sorbootje, @Blues, @claudia_x, @miss_sly en @AnneX:








We waren vol van het begin van de rozentijd in de tuinen van @bondage, @Claudia_x, @SV-tje, @Milesdavis, @Sorbootje en @yinu:







Een stille kracht in menig tuin: ooievaarsbekken bij @Sorbootje, @sigme, @Vanyel, @claudia_x, @Hupje en @Blues:







We verwonderden ons over de vele vormen waarin de klaproos komt bij @AnneX, @Vanyel, @miss_sly, claudia_x en @gcjoel:






De eenvoudige elegantie van vingerhoedskruid bij @Sorbootje, @bondage, @AnneX en @miss_sly:





En tot slot zagen we salie bij @Vanyel, @yinu en @Hupje:




Met eervolle vermelding voor de oase van @Sorbootje:


De zonneroosjes van @douche-eendje:


De aardbeien van @Vanyel:


De bloemenstrook van @miss_sly:


De bloemenweide van @jagärtrut:


En de schaduwtuin van @pascal_s:


Het tuinfeest

De Juni-avond opent een hoog licht
Boven den vijver, maar rond om de helle
Lamp-lichte tafel in het grasveld zwellen
De boomen langzaam hun groen donker dicht.

Wij, aan 't dessert, eenzelvige rebellen,
Ontveinzen 't in ons mijmerend gedicht,
Om niet, nu 't uur eind'lijk naar weemoed zwicht,
Elkanders kort geluk teleur te stellen.

Ginds, aan den overkant, gaan reeds gitaren,
En lampions, en zacht-plassende riemen,
Langzaam over verdronken sterren varen -

Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen,
Geenszins om liefde, maar om de sublieme
Momenten en het sentiment daartusschen.

Martinus Nijhoff

[ Bericht 20% gewijzigd door Claudia_x op 21-06-2022 09:18:03 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205106597
De gladiolen zijn momenteel allemaal aan het opengaan. Heb knalroze ertussen voor het eerst.
pi_205106690
Oh gladiolen, dat lijkt me ook nog wel iets tofs.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205106756
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 22:48 schreef Vanyel het volgende:
Oh gladiolen, dat lijkt me ook nog wel iets tofs.
https://ibb.co/fvjMvkn
pi_205106785
quote:
Ziet er tof uit, maar ik neem het terug. Ik Google net dat je die uit de grond moet halen om te overwinteren. Daar ben ik echt te beroerd voor.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205106804
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 22:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ziet er tof uit, maar ik neem het terug. Ik Google net dat je die uit de grond moet halen om te overwinteren. Daar ben ik echt te beroerd voor.
Ik doe elk jaar nieuwe bollen poten, kosten geen reet.
pi_205106809
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 22:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ziet er tof uit, maar ik neem het terug. Ik Google net dat je die uit de grond moet halen om te overwinteren. Daar ben ik echt te beroerd voor.
Moet bij dahlia's ook, maar die hebben hier in de volle grond de winter doorstaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205106824
Ik vroeg me ineens af waar de uitdrukking 'de dood of de gladiolen' vandaan komt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205106846
Buurman heeft gladiolen in de voortuin. En chrysanten.
Buurvrouw graaft de dahlia knollen ( waarom geen bollen?) op, gaan in de opslag en legt ze weer in de grond in het voorjaar. Een aantal ‘trekt zij voor’ in de schuur.
Het blad van de dahlia’s staat nu kniehoog.

Wel handig en kleurrijk en divers om acht tuinen naast elkaar te zien, voor de deur allemaal.
Past toch allemaal niet in mijn voortuintje. 😎
pi_205106866
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2022 23:02 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vroeg me ineens af waar de uitdrukking 'de dood of de gladiolen' vandaan komt.
Oh, en ik dacht dat het uit een radioquiz jaren vijftig stamde bij de laatste vraag, oid.
Of was het de ‘hamvraag’ , die daaruit ontstond.
pi_205106903
Oh ja, @Sorbootje was het, die dacht dat de clematis bloei wel meeviel.
Nou…10 bloemen op 2 x 3 meter hoogte…het is wel eens beter geweest. In het begin denk ik 15 jaar geleden of zo. Nu zijn de wortels zo verweven met de hedera ‘bomen’ dat er ws. niets meer tussen gaat passen om te planten, te spitten voor een plantgat.
Als ik er bijtijds aan denk, kan er lathyrus gezaaid worden. Even opnoteren in de agenda.

En zijn er liefhebbers voor een overdaad aan akeleizaad? Binnenkort kan er geoogst worden.
  Vis een optie? maandag 20 juni 2022 @ 23:14:31 #12
70532 loveli
N
pi_205106919
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2022 23:02 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vroeg me ineens af waar de uitdrukking 'de dood of de gladiolen' vandaan komt.
De Nijmeegse vierdaagse heeft hem geadopteerd. Op de laatste dag krijgt iedereen op het rechte stuk weg als je Nijmegen binnenloopt gladiolen. De weg heet die dag Via Gladiola. De uitdrukking zelf is ouder dan de Nijmeegse.
crap in = crap out
  dinsdag 21 juni 2022 @ 01:18:51 #13
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205107418
Ik ga mijn vinca major terugsnoeien tot net boven de grond. Komt wel weer op, maar dan kan ik zien welke geraniums er nog tussen staan. Even afbakenen.

Campanula woekerd ook lekker. Eindelijk durf ik wel te zeggen, dat heeft echt drie tot vijf jaar geduurt voordat die echt een beetje aan wilde slaan. Om en om wit en paars.

Heb ook nog een salvia geplant. De tuin is echt een genot nu. Zoveel groen, musjes, alles. Foto's komen nog wel deze week.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205112753
Ik heb momenteel de oorlog verklaard aan het Rozemarijngoudhaantje.
Dit kevertje zag ik vorig jaar voor het eerst in de Salie zitten, toen heb ik em gedoogd.
Nu doet ie z'n naam eer aan en verschijnt in mijn oude kruipende Rozemarijnstruik.

Het is een mooi beestje, maar hoort niet in NL thuis. Ik tik ze van de Rozemarijntakken (dan raken ze in een soort verlamde staat), vang ze in mijn hand en leg ze op de vogelvoederplank. De Kauwen doen de rest.

Google het kevertje maar eens en let op je Lavendel, Salie, Tijm en Rozemarijn, want daar houden ze van!
pi_205113021
Heb dit jaar een nieuwe Susanne met de mooie ogen, maar deze groeit als een gek. 15 cm per dag denk ik wel. Dit is toch niet normaal voor deze?
pi_205113511
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 19:12 schreef Sfancta het volgende:
Heb dit jaar een nieuwe Susanne met de mooie ogen, maar deze groeit als een gek. 15 cm per dag denk ik wel. Dit is toch niet normaal voor deze?
Lucky you! Hier doen ze weinig....verkeerde standplaats denk ik. Voor mij sws de eerste keer dat ik dit plantje heb gezaaid.
pi_205113922
Wat een prachtige OP weer, @Claudia_x
pi_205114631
Dank, @yinu!

Hier weer een fijn rondje gemaakt vanavond. De trommelstokjes bloeien nu echt echt echt bijna:



Ik ben weg van de combinatie tussen sedum en dit siergras (schizachyrium scoparium). Volgens mij kom ik dat elk jaar melden. :+



Hier rommel ik wat aan en ben ik vooral blij met de roze korenbloemen




En de druivenoogst belooft wat te worden dit jaar:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205114889
Die OP weer :o
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205115943
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 20:27 schreef yinu het volgende:
Wat een prachtige OP weer, @:claudia_x
Nou, zeg dat wel. Daar had ik ook nooit aan kunnen tippen.😊
Dank je, Claudia!
pi_205115954
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 23:13 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, @:sorbootje was het, die dacht dat de clematis bloei wel meeviel.
Nou…10 bloemen op 2 x 3 meter hoogte…het is wel eens beter geweest. In het begin denk ik 15 jaar geleden of zo. Nu zijn de wortels zo verweven met de hedera ‘bomen’ dat er ws. niets meer tussen gaat passen om te planten, te spitten voor een plantgat.
Als ik er bijtijds aan denk, kan er lathyrus gezaaid worden. Even opnoteren in de agenda.

En zijn er liefhebbers voor een overdaad aan akeleizaad? Binnenkort kan er geoogst worden.
Dat klinkt inderdaad wat karig, die clematis. Zo op de foto vond ik hem best mooi. :D
pi_205115986

De prikneusjes ♡


Vingerhoedskruid op z'n best


De geranium Rozanne vind ik zo'n heerlijke plant. Hij bloeit maar door en vindt alles prima


Ik heb ook veel geraniumzaailingen met van die mooie adertjes ♡


En de lavatera staat volop in bloei
  woensdag 22 juni 2022 @ 01:03:59 #23
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205116183
Deze is aan komen waaien (of zat in de kluit van de lavendel die ik vorig jaar heb geplant). Spoorbloem wit.



Salvia die ik afgelopen weekend heb geplant.



Groener wordende muurtje.



Clematisschutting blijft karig, al hebben de buren daar ook wat staan dus het groeit lekker door elkaar heen. Alleen de hedera af en toe wat snoeien.



Juffertje in het groen, mogelijk nog een overblijfsel van die AH-moestuin-actie van vorig jaar. Zou ik wel heel knap vinden trouwens aangezien het er weinig levendig uitzag vorig jaar.



Mijn iets van 17 jaar oude (3) kastanjes in pot. Eik en esdoorn in groteren potten gedaan vandaag.



Heb ook nog twee andere esdoorns in pot, verschillende soorten.



En mijn wilde kastanje van Kroondomein Het Loo doet het prima _O_



Heb ook nog twee essen, een glansmispel en twee sneeuwbessen in pot. Vraag me niet waarom. En 11 ligusterplantjes gratis op te halen! :+



En mijn geveltuintje.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205119788
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 23:49 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
De prikneusjes ♡

[ afbeelding ]
Vingerhoedskruid op z'n best

[ afbeelding ]
De geranium Rozanne vind ik zo'n heerlijke plant. Hij bloeit maar door en vindt alles prima

[ afbeelding ]
Ik heb ook veel geraniumzaailingen met van die mooie adertjes ♡

[ afbeelding ]
En de lavatera staat volop in bloei
Wat een fijn licht, zeg! Prachtige plaatjes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205119802
@Dagoduck, ik ga het je toch vragen: waarom heb je die bomen in een pot geplant? O-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:14:39 #26
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205119864
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:05 schreef Claudia_x het volgende:
@:dagoduck, ik ga het je toch vragen: waarom heb je die bomen in een pot geplant? O-)
Zomaar _O-

Die drie kastanjes in pot was gewoon een experiment toen ik 12 was. En enkele groeiden op het graf van mijn opa, nouja, daar waren ze overbodig, maar ook zonde om weg te gooien :') En dan ben je ineens een bomenverzamelaar.

Verder is de tuin natuurlijk te klein om ze in de grond te zetten. Ben sowieso wel liefhebber van bomen en het is wel leuk om te zien wat ze doen en hoe ze groeien in pot.

Die ligusters kwamen allemaal van besjes op in de tuin (van de heg af) en heb al een paar mini-liguster-soloplantjes staan. Eentje ben ik als bolboompje aan het knippen _O- Dacht misschien kan iemand er nog wat mee.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 22 juni 2022 @ 14:15:02 #27
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205119869
Over de heg gesproken, net lekker gesnoeid. Werd wel tijd.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205119928
quote:
6s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Zomaar _O-

Die drie kastanjes in pot was gewoon een experiment toen ik 12 was. En enkele groeiden op het graf van mijn opa, nouja, daar waren ze overbodig, maar ook zonde om weg te gooien :') En dan ben je ineens een bomenverzamelaar.

Verder is de tuin natuurlijk te klein om ze in de grond te zetten. Ben sowieso wel liefhebber van bomen en het is wel leuk om te zien wat ze doen en hoe ze groeien in pot.

Die ligusters kwamen allemaal van besjes op in de tuin (van de heg af) en heb al een paar mini-liguster-soloplantjes staan. Eentje ben ik als bolboompje aan het knippen _O- Dacht misschien kan iemand er nog wat mee.
Ik verbaas me er oprecht over dat die bomen het al zo lang goed doen in een pot! Dat kan toch niet?

Wat voor liguster is het eigenlijk?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205120015
quote:
6s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:15 schreef Dagoduck het volgende:
Over de heg gesproken, net lekker gesnoeid. Werd wel tijd.
Ja hoi, die ligusters in pot die zou ik goed kunnen gebruiken in onze nieuwe tuin, maar we krijgen pas in oktober de sleutel. Kun je ze tot die tijd nog voor ons bewaren? We houden ons sowieso aanbevolen voor allerlei stekjes en zaailingen en weet ik wat allemaal, ik word helemaal depressief als ik aan die zandvlakte die het nu is denk.
pi_205120584
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:28 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja hoi, die ligusters in pot die zou ik goed kunnen gebruiken in onze nieuwe tuin, maar we krijgen pas in oktober de sleutel. Kun je ze tot die tijd nog voor ons bewaren? We houden ons sowieso aanbevolen voor allerlei stekjes en zaailingen en weet ik wat allemaal, ik word helemaal depressief als ik aan die zandvlakte die het nu is denk.
tuinieren op zand! *O*

ik heb hemelsleutel (rood) en sieralsum (zilver) in de weggeef
...
  woensdag 22 juni 2022 @ 19:49:13 #31
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205122902
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:28 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja hoi, die ligusters in pot die zou ik goed kunnen gebruiken in onze nieuwe tuin, maar we krijgen pas in oktober de sleutel. Kun je ze tot die tijd nog voor ons bewaren? We houden ons sowieso aanbevolen voor allerlei stekjes en zaailingen en weet ik wat allemaal, ik word helemaal depressief als ik aan die zandvlakte die het nu is denk.
Ik heb nog wel een plekje, er komt iemand een paar potjes ophalen waarschijnlijk binnenkort, maar heb er nog genoeg.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator woensdag 22 juni 2022 @ 20:56:29 #32
5428 crew  miss_sly
pi_205123598
Wat zijn de tuinen toch mooi nu O+

Wij zaten vandaag even lekker op het terrasje achter in de tuin, en ik werd zomaar heel gelukkig van mijn blik op de tuin vanuit die hoek.





Ik kocht vorige week een roos, voorlopig staat ie nog even in pot omdat ik nog niet wist waar ik hem wilde, alleen dát ik hem wilde.



Oma-kleur, dat mag op mijn leeftijd gewoon 8-)

In de bloemenborder is de gele kamille flink opgekomen.



En stiekem heeft de jasmijn daar ook al wat bloemen *O*



Het is gewoon een heerlijk bloemrijk stukje.



Kattenstaart in de wadi is open.



Behalve de echte en de dagkoekoeksbloem, ontdekte ik ook een avondkoekoeksbloem O+



Leukerd, vind ik, het hazepootje.



En de stokroos krijg een roos, hoewel er nog weinig stok te bekennen is :D

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205123703
@Dagoduck Ik heb ook een (wilde) kastanje in pot. Te danken aan een peuter die hem per se wilde planten, ik denk 4 jaar geleden. Maar we zoeken na dit jaar een plekje in een grote tuin of bos, heb ik besloten :P


M'n lange sprieten van laatst hebben ineens haast, veel knoppen en al een enkele bloem:


Wat het is heb ik nog niet opgezocht :D
pi_205123704
Wat dingetjes uit mijn tuin

Wat is deze?
















pi_205124432
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 21:10 schreef Hupje het volgende:
@:Dagoduck Ik heb ook een (wilde) kastanje in pot. Te danken aan een peuter die hem per se wilde planten, ik denk 4 jaar geleden. Maar we zoeken na dit jaar een plekje in een grote tuin of bos, heb ik besloten :P
[ afbeelding ]

M'n lange sprieten van laatst hebben ineens haast, veel knoppen en al een enkele bloem:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat het is heb ik nog niet opgezocht :D
Je sprieten zijn daglelies
  woensdag 22 juni 2022 @ 23:18:20 #36
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205125043
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 21:10 schreef Hupje het volgende:
@:Dagoduck Ik heb ook een (wilde) kastanje in pot. Te danken aan een peuter die hem per se wilde planten, ik denk 4 jaar geleden. Maar we zoeken na dit jaar een plekje in een grote tuin of bos, heb ik besloten :P
[ afbeelding ]

M'n lange sprieten van laatst hebben ineens haast, veel knoppen en al een enkele bloem:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat het is heb ik nog niet opgezocht :D
Ik denk dat dat een paardenkastanje is, geen wilde?

O+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205132094
Weer wat leuke ontdekkingen gedaan vanavond in de tuin. Ineens zag ik het plantje hieronder bloeien. Weet iemand wat het is? Onder de spoilertag staat de suggestie van Plantnet. Op die plek heb ik eind vorig jaar leliegras geplant. Ik verbaasde me erover dat er maar één van de vier bloeit. En is het niet wat vroeg voor de bloei? En bloeit leliegras niet anders? Ik snap niet wat er precies is gebeurd; ik heb de verkeerde plant gekregen of twee voor de prijs van één.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laatst zat ik af te geven op lavendel. Ga ik niet meer doen. M'n lavendel in potten is na de snoei die ik volgens het boekje heb gedaan heel mooi uitgelopen.



Tot mijn grote verbazing heeft lavendel zich zelfs uitgezaaid tussen gaten in het asfalt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Zoekplaatje:



Een aantal planten in de tuin wordt gigantisch, zoals kaardebol en struisriet:



En ijzerhard en grote wederik:



Telekia is ook flink geworden en kleurt mooi bij de clematis:



De kleur van wilde marjolein die op het punt staat te bloeien is prachtig en combineert goed met het geel-blauw van de kerrieplant erachter:



En ja hoor, ergens in de afgelopen weken zijn boerenjasmijn en passiebloem gaan bloeien:


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205132170
quote:
6s.gif Op woensdag 22 juni 2022 23:18 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik denk dat dat een paardenkastanje is, geen wilde?

O+
Is dat iets anders? Ik dacht dat dat een andere naam voor hetzelfde was.
  donderdag 23 juni 2022 @ 23:02:57 #39
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205132796
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 22:08 schreef Hupje het volgende:

[..]
Is dat iets anders? Ik dacht dat dat een andere naam voor hetzelfde was.
Google maar even. Paardenkastanje zie je vaker in de stad. Wilde kastanje heeft puntiger bladeren.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205139185

De elfenbloem die ik die voorjaar plantte op een schaduwrijk en droog stuk, doet het uitstekend.
Er achter staat een van de vele vijgjes.



De hibiscus lijkt nu echt goed aan te slaan, staat er drie jaar denk ik. We hadden tot nu toe weinig succes met hibisci, en deze groeit ook niet geweldig, maar ziet er nu wel gezond uit. Er achter staan vijgjes.



De bos van @Vanyel Er achter staat het grote riet (naam onbekend) wat hier na een jaar of 10 toch langzaam eerder achteruit boert dan voortwoekert. Links een kardinaalsmuts-cultivar.



Een bloeiend riet?gras? dat in onze ingegraven cementkuip staat.



Heel mooie ooievaarsbek die niet erg in het oog springt met die donkere kleur.



De prikneus van vorig jaar (of een zaailing). Erg blij mee, ik hoop dat die wil blijven en uitbreiden. De muurbloem er achter is ook een fijne bloeier, zoals @Claudia_x ook altijd opmerkt over de muurboempjes.



Later als 'ie groot is, is dit een druiventros. Achter de wijnbladeren de enorme walnootboom, die toch nog maar 15 jaar geleden hier geplant is als klein boompje.

Nog meer sierlijk fruit:



De kersen vallen ten prooi aan de vogels, of dat met die perziken wat eetbaars wordt is afwachten, maar van die bessen krijg ik dankzij dat net zowaar wat van te pakken :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205139287
Hilarisch dat die bos toch gewoon is aangeslagen, en niet slecht ook zo te zien.
Onkruid O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205141365
Fantastisch, zoveel fruit, @sigme!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205141470
Ik heb vanavond eens een rondje langs onkruid gedaan dat ik leuk vind en dus maar laat staan. Walstroleeuwenbek:



Puntwederik:


Kamille:


Gevlamde fijnstraal en honingklaver (links- en middenonder):


Moerasspirea:


[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 24-06-2022 22:08:06 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205141580
Het komt niet helemaal over op de foto, maar honingklaver liet ik staan omdat ik het blad mooi vond en niet kon plaatsen. Even googelen leert me dat de plant zo gaat worden:



:o

Gevlamde fijnstraal stond per ongeluk op de foto. Die gaat er straks zo uitzien (ook een plaatje van 't internet):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205141654
Ik had vorig jaar een aanval van Canadese fijnstraal. Ik begreep dat dat ongeveer de eerste invasieve exoot ooit was. Best mooi om te zien, maar het werden er wel wat veel. Dit jaar zijn er nog maar een paar.

Al die andere plantjes noem ik geen onkruid hoor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205141698
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 22:15 schreef sigme het volgende:
Ik had vorig jaar een aanval van Canadese fijnstraal. Ik begreep dat dat ongeveer de eerste invasieve exoot ooit was. Best mooi om te zien, maar het werden er wel wat veel. Dit jaar zijn er nog maar een paar.

Al die andere plantjes noem ik geen onkruid hoor!
Ik vind het ook geen onkruid, maar het is aan komen waaien of op een andere manier de tuin ingekomen. Puntwederik wordt her en der wel een woekeraar genoemd.

Over fijnstraal gesproken: schijnbaar is er ook een hoge fijnstraal en is dat een plant die je niet vaak tegenkomt. Ik las er dit stukje over: Hoge fijnstraal – een composiet die je boven het hoofd groeit. Dit is een plaatje van de vondst die wordt beschreven:



:D

Mooi uitgangspunt vind ik dat trouwens: haal niks weg tot je weet wat het is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205146566
Veel kudo's voor de OP *G*

Ik heb een boeketje gemaakt van de wilde voorpostzegel O+
Ik vind de judaspenning net lachebekjes :D
En op het lila blommeke één van de vele zoemertjes die continue zwermen in de postzegel.








pi_205146675
@Blues wat heb je toch een plezier van jullie postzegel. 😎
Kleurrijk- bloemen- boeketje - foto’s - wise
pi_205147058
@miss_sly, heb jij spint al weggehaald? Zo ja, hoe heb je dat gedaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205147062
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 14:57 schreef AnneX het volgende:
@:Blues wat heb je toch een plezier van jullie postzegel. 😎
Kleurrijk- bloemen- boeketje - foto’s - wise
Nu nog een foto van het boeketje!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205147267
Eh het is een fotoboeketje :D
  Moderator zaterdag 25 juni 2022 @ 18:49:23 #52
5428 crew  miss_sly
pi_205148325
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 16:24 schreef Claudia_x het volgende:
@:miss_sly, heb jij spint al weggehaald? Zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Op advies van mijn paps met spruzit. Werkte goed!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205148651
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 16:51 schreef Blues het volgende:
Eh het is een fotoboeketje :D
:D!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205148861
Bij mij is rolklaver wat laat, maar inmiddels begint het welbekende hoekje van m'n bloemenveld er vol mee te groeien. Tussendoor groeien heelblaadjes, maar die bloeien nog niet. Allemaal heel geschikt voor de wadi trouwens, @miss_sly, net als puntwederik, grote wederik en moerasspirea (die ik hiervoor liet zien). Het merendeel woekert wel behoorlijk, maar het is makkelijk te verwijderen.




Hier gaat binnenkort iets bloeien waar ik erg naar uitkijk. Ik houd de spanning er nog even in!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205148913
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 18:30 schreef sigme het volgende:

[ afbeelding ]
Een bloeiend riet?gras? dat in onze ingegraven cementkuip staat.
Carex, volgens PlantNet, waarschijnlijk carex pseudocyperus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205149118
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:54 schreef Claudia_x het volgende:

Hier gaat binnenkort iets bloeien waar ik erg naar uitkijk. Ik houd de spanning er nog even in!

[ afbeelding ]
Er zit een kraantje op :D
pi_205168072
Ik was de afgelopen weken in Wales en Engeland, en wat een prachtige tuininspiratie daar zeg O+. Wij zijn zelf nog bezig met het ontwerp van onze tuin, en heb wel heel veel moois gezien.





pi_205168157
@Tuindier: de rand van het gazon op de voorlaatste foto 😎
#nagelschaartje
pi_205168341
Zķ erg is het dus met de bestrijdingsmiddelen.😳
Draadje:
twitter

p.s. misschien voor de volgende TS? @Claudia_x
  dinsdag 28 juni 2022 @ 10:41:57 #60
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205168842
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2022 14:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik verbaas me er oprecht over dat die bomen het al zo lang goed doen in een pot! Dat kan toch niet?

Wat voor liguster is het eigenlijk?
Waarom niet? Bonsaibomen bestaan immers ook en die hebben amper een kluit. Enige probleem met de bomen in pot is het voldoende water geven in droge periodes, maar dat ligt puur aan mij. :') Als ik dat niet doe is ie vrij vroeg in het jaar kaal van bladeren, maar het volgende jaar komt ie gewoon weer op.

Het zal wel een haagliguster zijn.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205169097
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 08:42 schreef Tuindier het volgende:
Ik was de afgelopen weken in Wales en Engeland, en wat een prachtige tuininspiratie daar zeg O+. Wij zijn zelf nog bezig met het ontwerp van onze tuin, en heb wel heel veel moois gezien.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk! Heb je al ideeën voor het ontwerp?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205169160
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 09:27 schreef AnneX het volgende:
Zķ erg is het dus met de bestrijdingsmiddelen.😳
Draadje:
[ twitter ]
p.s. misschien voor de volgende TS? @:Claudia_x
Sorteer je erop voor dat ík die weer aanmaak? }:| :D

Ik was dit weekeinde in de Intratuin. Het viel me op dat ze een hoek speciaal hebben ingericht voor wilde, inheemse planten. Goed bezig, dacht ik nog. Hmf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205169170
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 10:41 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Waarom niet? Bonsaibomen bestaan immers ook en die hebben amper een kluit. Enige probleem met de bomen in pot is het voldoende water geven in droge periodes, maar dat ligt puur aan mij. :') Als ik dat niet doe is ie vrij vroeg in het jaar kaal van bladeren, maar het volgende jaar komt ie gewoon weer op.

Het zal wel een haagliguster zijn.
Omdat de tuinprofessoren er altijd op hameren hoe belangrijk ruimte voor wortelgroei voor struiken en bomen is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 11:27:11 #64
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205169209
Die pesticiden zijn na een jaar weg toch? Dus als je vanaf dat punt die planten vermeerdert wordt je tuin vanzelf schoner?

Doet mij er wel aan herinneren dat ik bij de huiskweker nog moet navragen of ze daar veelvuldig met pesticiden strooien.
  Spellchecker dinsdag 28 juni 2022 @ 11:28:32 #65
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205169226
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:27 schreef bleiblei het volgende:
Die pesticiden zijn na een jaar weg toch? Dus als je vanaf dat punt die planten vermeerdert wordt je tuin vanzelf schoner?

Doet mij er wel aan herinneren dat ik bij de huiskweker nog moet navragen of ze daar veelvuldig met pesticiden strooien.
Moet je wel meerderjarige planten hebben ....
pi_205169262
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:27 schreef bleiblei het volgende:
Die pesticiden zijn na een jaar weg toch? Dus als je vanaf dat punt die planten vermeerdert wordt je tuin vanzelf schoner?

Doet mij er wel aan herinneren dat ik bij de huiskweker nog moet navragen of ze daar veelvuldig met pesticiden strooien.
Ik ging ernaar op zoek en kwam er niet goed achter hoelang dat duurt. Sommige pesticiden zijn na drie jaar nog voor de helft aanwezig in de bodem, las ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:04:40 #67
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205169629
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Omdat de tuinprofessoren er altijd op hameren hoe belangrijk ruimte voor wortelgroei voor struiken en bomen is.
Dat is ook zo, daarom blijven deze bomen ook klein, maar ze overleven wel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205169931
Kijk: het uitzicht op de tuin van de buurvrouw, van achter mijn keukentafel.
Het dahliabos met de 1e dahlia. En ik heb nog niks gehoord over (jullie ) stokrozen
.


pi_205170103
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:38 schreef AnneX het volgende:
Kijk: het uitzicht op de tuin van de buurvrouw, van achter mijn keukentafel.
Het dahliabos met de 1e dahlia. En ik heb nog niks gehoord over (jullie ) stokrozen
.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Prachtig die stokrozen! Bij ons staan ze ook al vol te bloeien.
pi_205170667
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:38 schreef AnneX het volgende:
Kijk: het uitzicht op de tuin van de buurvrouw, van achter mijn keukentafel.
Het dahliabos met de 1e dahlia. En ik heb nog niks gehoord over (jullie ) stokrozen
.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dat muurtje is toch zo geweldig. *; Da's een van de weinige dingen die ik aan mijn tuin mis.

Op de route naar de school van m'n dochter groeien tegen een geluidswal diverse kleuren stokrozen. Zo mooi! Ik merk dat er in de hoofdstad veel aandacht is voor de begroeiing in de bermen.

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik geen stokrozen heb.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205170701
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuk! Heb je al ideeën voor het ontwerp?
Het wordt iets met golvende lijnen, en we willen het zo inrichten dat er vanalles te ontdekken is terwijl je er doorheen loopt. Paadjes waarvan je het einde niet ziet bijvoorbeeld. Verder weet ik ongeveer op welke plaatsen er (ruimte voor) een zitje komt, omdat je daar ochtend- of juist avondzon hebt.
pi_205170718
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:01 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Het wordt iets met golvende lijnen, en we willen het zo inrichten dat er vanalles te ontdekken is terwijl je er doorheen loopt. Paadjes waarvan je het einde niet ziet bijvoorbeeld. Verder weet ik ongeveer op welke plaatsen er (ruimte voor) een zitje komt, omdat je daar ochtend- of juist avondzon hebt.
Dat klinkt als een geweldig startpunt. ^O^ Het zijn ook de principes waar ikzelf mee ben begonnen. Wat ik wel moeilijk vond (en nog steeds vind) zijn de zichtlijnen: waar wil je de aandacht op vestigen en wat wil je niet kunnen zien? Ik houd van tuinen waarin je niet meteen alles kunt overzien, maar in m'n eigen tuin vind ik het vrije uitzicht vanuit huis juist een van de belangrijkste zaken. Hoe verenig je die twee met elkaar?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 15:29:03 #73
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205171259
Heb ook geen stokroos, wel een paar struikmalva's (?) die aan zijn komen waaien?

Heb ze eigenlijk al jaren, maar trok ze altijd uit de grond. Vorig jaar laten staan en nu (tweede jaar) dus bloemen. Nog even kijken wat ik er mee doe, staan niet op de beste plek.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205171702
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 14:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat klinkt als een geweldig startpunt. ^O^ Het zijn ook de principes waar ikzelf mee ben begonnen. Wat ik wel moeilijk vond (en nog steeds vind) zijn de zichtlijnen: waar wil je de aandacht op vestigen en wat wil je niet kunnen zien? Ik houd van tuinen waarin je niet meteen alles kunt overzien, maar in m'n eigen tuin vind ik het vrije uitzicht vanuit huis juist een van de belangrijkste zaken. Hoe verenig je die twee met elkaar?
Jouw tuin zit dan ook bij de inspiratieplaatjes :). Wij hebben echter achterburen, dus die hoef ik niet perse te kunnen zien :D.
pi_205171762
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 16:25 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Jouw tuin zit dan ook bij de inspiratieplaatjes :). Wij hebben echter achterburen, dus die hoef ik niet perse te kunnen zien :D.
Bezoek je ook tuinen in de regio?
Vorige week was Groei en Bloei open tuinen dag.
pi_205172004
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 15:29 schreef Dagoduck het volgende:
Heb ook geen stokroos, wel een paar struikmalva's (?) die aan zijn komen waaien?

Heb ze eigenlijk al jaren, maar trok ze altijd uit de grond. Vorig jaar laten staan en nu (tweede jaar) dus bloemen. Nog even kijken wat ik er mee doe, staan niet op de beste plek.
Aan mij geven! *O* Ik wil graag een struikmalva. Of heb je het over de stokrozen? Misschien kunnen we daar een zaaduitwisseling voor regelen hier? (Dat klinkt ranziger dan ik het bedoel.)

Oh en ik zei laatst dat ik maar nergens een egelantier kon vinden. Afgelopen weekeinde zag ik ze gewoon bij de Intratuin! En ook allemaal mooie, eenvoudige ramblerrozen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205172022
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 16:25 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Jouw tuin zit dan ook bij de inspiratieplaatjes :). Wij hebben echter achterburen, dus die hoef ik niet perse te kunnen zien :D.
Dan wil je inderdaad juist nadenken over hoe je zoveel mogelijk privacy kunt creëren!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205172438
Ik hou ook vooral van ver uitzicht, dus vind het moeilijk dingen dicht te zetten. Al heb ik nu in de voortuin plots zonnebloemen staan die mij ruim boven de kop groeien O+
Maar nog zonder bloem. Moet ik straks boven uit het raam gaan kijken om er van te genieten }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205173831
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:54 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]

Hier gaat binnenkort iets bloeien waar ik erg naar uitkijk. Ik houd de spanning er nog even in!


De spanning wat het gaat worden?
Ik denk een hennepnetel? Die komt in twee kleuren voor zover ik ze ken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205173914
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:38 schreef AnneX het volgende:
Kijk: het uitzicht op de tuin van de buurvrouw, van achter mijn keukentafel.
Het dahliabos met de 1e dahlia. En ik heb nog niks gehoord over (jullie ) stokrozen
.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Inderdaad dat muurtje, de stokrozen, het blauwe stoeltje ... je kijkt uit op Zuid Frankrijk!
pi_205174014
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 09:27 schreef AnneX het volgende:
Zķ erg is het dus met de bestrijdingsmiddelen.😳
Draadje:
[ twitter ]
Ja, met mooiplantjes is het net als met eetplantje: het is makkelijk en sneller om ze te kweken met gewasbeschermingsmiddelen dan schoon. Dat kan toch geen nieuws zijn?

Biologische plantjes bestaan niet voor de sier ofzo. Net als biologisch zaad; niet-biologisch zaad wordt gewonnen bij kwekerijen die de zaadgevende planten 'beschermen' tegen vreetbeestjes, schimmelsporen en allerlei andere enge uitwassen die maar opbrengst schaden.
En dan heb je misschien geen gif in je eigen tuin, maar je helpt wel extra gif de wereld in.

Maar ja.. 't is zo duur hč, dat biologische spul.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205174023
Mijn hortensjes blijven traag als dikke stront, maar ze laten nu wel gezellig verschillende kleuren zien.
Ik heb heus echt roze


Oma alert


En paars


En een voortuinbonus
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 28 juni 2022 @ 21:54:32 #83
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205175157
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 17:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Aan mij geven! *O* Ik wil graag een struikmalva. Of heb je het over de stokrozen? Misschien kunnen we daar een zaaduitwisseling voor regelen hier? (Dat klinkt ranziger dan ik het bedoel.)

Oh en ik zei laatst dat ik maar nergens een egelantier kon vinden. Afgelopen weekeinde zag ik ze gewoon bij de Intratuin! En ook allemaal mooie, eenvoudige ramblerrozen.
Heb het over struikmalva's :Y Denk dat er nu zo'n vier bij elkaar staan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 28 juni 2022 @ 21:57:54 #84
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205175202
Seringen beginnen wel hoog te worden, hebben dit jaar amper gebloeid. Dat kan volgend jaar alleen maar feest worden. Dat alleen al is een reden om hem nog een jaar niet te snoeien, maar ik zit met de zonnepanelen, en die van de buren. :X
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205180217

Hier zomaar midden in een laurierhaag. Zo kitsch O+
Ik wil het
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205183692
Ha, tijd voor de jaarlijkse passiebloempreek. @Claudia_x refereerde er eerder al aan maar toen had ik even geen tijd om 'm op te graven. Ik zie dat het wel elk jaar zo rond deze tijd valt.

quote:
7s.gif Op zondag 20 juni 2021 13:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Passiebloem!
Dan zal ik mijn passiebloemweetjespreek nog eens afsteken (lees: knippen en plakken uit een eerder deel uit deze serie).
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:

Het latijnse 'passio' betekent 'ik lijd'.

De lijdenstijd van Jezus heet ook wel de passietijd. Die duurde van de intocht in Jeruzalem tot de herrijzenis (daartussenin wordt 'ie verraden, gevangen genomen, gegeseld, gekruisigd en gaat nog dood ook).

Overijverige christenen hebben wel eens de neiging om werkelijk overal verwijzingen naar hun heilige verhaal in te zien, en zo ook met deze bloem:


Komt 'ie:
De tien bloembladen staan symbool voor de 10 apostelen. Omdat de bloem 10 bloembladen heeft moesten er 2 apostelen niet meetellen, anders past 't niet. Petrus verloochende Jezus en Judas verried hem, daarom zitten die niet in de bloem.

Er zijn 72 kroondraden, evenveel als de doornen in de doornenkroon. Ik heb niet kunnen vinden hoe men heeft vastgesteld dat er destijds 72 doornen aan de kroon zaten. Misschien aan de hand van de bloem, zou zomaar kunnen ;).

De drie stampers vertegenwoordigen de drie spijkers waarmee iemand aan het kruis genageld werd (elke hand 1, en 1 door de twee voeten).

Het blad staat voor de speer die in Jezus’ zijde werd gestoken.

Vijf meeldraden voor vijf wonden. Even tellen: ik denk dat dat moeten zijn: 1 gat in elke hand, 1 gat in elke voet, en dan die lelijke speerwond in z'n zij van die porrende Romeinse soldaat.

De donkere vlekken onder de bladeren zijn de 33 zilverlingen die Judas als beloning kreeg voor het verraden van Jezus.

Na één dag verwelken de bloemen al, gelijk de tijd dat Jezus aan het kruis hing voor hij stierf.

En als kersje op de taart: de bloembladen vallen niet af maar sluiten zich weer over het vruchtbeginsel. Dit staat voor de wijsheid die verborgen ligt in het mysterie van het kruis.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205183751
Ik blijf 'em hilarisch vinden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205185229
@sigme onze jaarlijkse preek 😂

Gezien elders: Toscaanse jasmijn , zei iemand. Die gaat op een lijstje. Het leek bijna nep.

Ook even recht doen aan Margaret Hunt, kamperfoelie.

En Annabelle doet het goed.


  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 22:37:09 #89
5428 crew  miss_sly
pi_205185300
De enorme bos klaprozen voor de schuur loopt een beetje op zijn eind, en ineens zie ik dat mijn hosta daar in bloei staat O+



Een van de appeltjes begint ook echt op een appeltje te lijken *O*

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205187072
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 22:31 schreef AnneX het volgende:
Gezien elders: Toscaanse jasmijn , zei iemand. Die gaat op een lijstje. Het leek bijna nep.
Die is gewoon 300 jaar oud. Ik zal eens een foto van die van mij maken om iedereen van het romantiseren van de Toscaanse jasmijn af te helpen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 09:25:24 #91
5428 crew  miss_sly
pi_205187369
Jasmijn, staat hier twee jaar, denk ik.



Maar, eerlijk is eerlijk, toen ik er net een beetje boven hing om de foto te maken, roken deze paar bloemetjes echt al heerlijk O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205187986
Ik geef even tegengas aan @Claudia_x en romantiseer de Toscaanse Jasmijn nog even verder:





Geplant 2018 dus 4 jaar oud. Ik denk wel dat ze erg van arme grond en een warm muurtje houden, als ik zo zie waar ze het goed doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 10:38:22 #93
5428 crew  miss_sly
pi_205188016
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef yinu het volgende:
Ik geef even tegengas aan @:claudia_x en romantiseer de Toscaanse Jasmijn nog even verder:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Geplant 2018 dus 4 jaar oud. Ik denk wel dat ze erg van arme grond en een warm muurtje houden, als ik zo zie waar ze het goed doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prachtig! En ik kan me voorstellen dat deze ontzettend heerlijk geurt O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205188312
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef yinu het volgende:
Ik geef even tegengas aan @:claudia_x en romantiseer de Toscaanse Jasmijn nog even verder:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Geplant 2018 dus 4 jaar oud. Ik denk wel dat ze erg van arme grond en een warm muurtje houden, als ik zo zie waar ze het goed doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met 4 jaar oud, dat biedt perspectief! Claudia?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205188528
Die Jasmijn ziet er mooi uit! Jammer dat je er nu zelf niet van kunt genieten @yinu

Op dit moment is mijn tuin groen met roze en oranje :+
pi_205188540
De receptie op Corfu afgelopen vakantie had ook een prachtig bloeiende jasmijn.



Restaurant in de buurt ook:



En stokrozen achter ons huisje.



[ Bericht 24% gewijzigd door Blues op 30-06-2022 11:41:03 ]
pi_205188585
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prachtig! En ik kan me voorstellen dat deze ontzettend heerlijk geurt O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:14 schreef AnneX het volgende:

[..]
Met 4 jaar oud, dat biedt perspectief! Claudia?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja ik ben echt een Toscaanse Jasmijn-fan *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205188613
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef yinu het volgende:
Ik geef even tegengas aan @:claudia_x en romantiseer de Toscaanse Jasmijn nog even verder:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Geplant 2018 dus 4 jaar oud. Ik denk wel dat ze erg van arme grond en een warm muurtje houden, als ik zo zie waar ze het goed doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw. O+

Hoe groot was die toen je 'em plantte? Ik heb die van mij gestekt, hij is bijna doodgegaan en nu krabbelt hij op in de kas. Er zitten een paar blaadjes aan, maar hij heeft wel gebloeid. :D Misschien komt het nog wel goed; hij stond bij mij ook flink in de oostenwind.

Ik dm even over de rest. :*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:55:32 #99
5428 crew  miss_sly
pi_205188706
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:39 schreef yinu het volgende:

[..]
[..]
Ja ik ben echt een Toscaanse Jasmijn-fan *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met zo'n Toscaanse jasmijn is iedereen toch fan? O+
Ik hoop heel erg dat de mijne net zo mooi wordt :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205188889
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:39 schreef yinu het volgende:

[..]
[..]
Ja ik ben echt een Toscaanse Jasmijn-fan *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterkte joh, heftig :*
pi_205189603
@yinu oh, wat een naar verhaal! Sterkte met alles.
Hopelijk fleuren de foto’s hier je ook een beetje op. 💐
pi_205189712
Bloempje van de Hessenhof voor @yinu
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Spellchecker donderdag 30 juni 2022 @ 14:35:28 #103
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205189921
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef yinu het volgende:
Ik geef even tegengas aan @:claudia_x en romantiseer de Toscaanse Jasmijn nog even verder:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Geplant 2018 dus 4 jaar oud. Ik denk wel dat ze erg van arme grond en een warm muurtje houden, als ik zo zie waar ze het goed doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van harte beterschap! :*
pi_205195683
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 13:51 schreef AnneX het volgende:
@:yinu oh, wat een naar verhaal! Sterkte met alles.
Hopelijk fleuren de foto’s hier je ook een beetje op. 💐
Dat doen ze zeker! Dank allemaal voor de goede wensen. Hopelijk snel ook weer foto's uit mijn tuintje!

Ondertussen is het wachten nog op de toscaanse-jasmijn-droom-doorprik-foto van @Claudia_x :+

Toen ik de mijne plantte was hij best klein. Ongeveer 50 cm hoog, een paar sprieten. Ik heb hem gewoon gekocht bij de Planta in De Bilt meen ik. Ik heb hem vroeg in de lente geplant en hij is de eerste zomer al aardig gegroeid, maar niet tot bovenaan de muur.
pi_205196805
Speciaal voor @yinu een foto van mijn armzalige Toscaanse jasmijn.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ter vergelijking de passiebloem vandaag, die ik op hetzelfde moment heb gestekt en geplant:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afgelopen najaar plantte ik een hop en akebia en die hebben de bovenkant van de schutting al bereikt



De trompetklimmer is een stek van een plant van de buurman die ik een jaar geleden heb geplant en afgelopen najaar fors heb teruggesnoeid. Die gaat ook nu weer als een speer:


En nu ik toch de kas laat zien, de Afrikaanse lelie en oleander hebben er de winter zonder bescherming overleefd in de volle grond:


Zijn er bij jullie ook zoveel vlinders op dit moment? Een dagpauwoog:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 20:43:09 #106
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205204800
Hoe doen jullie dat trouwens? Nu alles in bloei staat valt op wat eigenlijk niet lekker staat en beter naar een ander plekje zou moeten verhuizen. Nu irriteer ik mij er aan, als dadelijk de tuin in ruste is, ben ik het weer knal vergeten.

Toch zegt mij iets dat nu verplanten een slecht idee is. Kortom, hoe doen jullie dat?
pi_205204829
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:43 schreef bleiblei het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens? Nu alles in bloei staat valt op wat eigenlijk niet lekker staat en beter naar een ander plekje zou moeten verhuizen. Nu irriteer ik mij er aan, als dadelijk de tuin in ruste is, ben ik het weer knal vergeten.

Toch zegt mij iets dat nu verplanten een slecht idee is. Kortom, hoe doen jullie dat?
Bamboestokje dr bij zetten zodat ik weet welke het was en in mn telefoon notities waar wat heen moet :)
Eventueel de stokjes zelfs gemarkeerd met een stroomdraad of whatever als dr een paar dicht bij elkaar staan en het verwarrend kan worden.
pi_205204897
Ik doe dat zelden of nooit, maar ik heb dan ook zelden echt een plan en als ik er een heb vergeet ik dat halverwege het eerste plantje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 1 juli 2022 @ 21:20:16 #109
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205205204
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:43 schreef bleiblei het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens? Nu alles in bloei staat valt op wat eigenlijk niet lekker staat en beter naar een ander plekje zou moeten verhuizen. Nu irriteer ik mij er aan, als dadelijk de tuin in ruste is, ben ik het weer knal vergeten.

Toch zegt mij iets dat nu verplanten een slecht idee is. Kortom, hoe doen jullie dat?
Gewoon verplanten, komt meestal wel goed. Lekker nat houden de eerste tijd.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205205257
@Claudia_x ik ben jaloers op je passiebloem. Wij proberen het al een paar jaar, maar ze gaan tot nu toe steeds dood in de winter.
  Spellchecker vrijdag 1 juli 2022 @ 21:35:57 #111
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205205381
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:43 schreef bleiblei het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens? Nu alles in bloei staat valt op wat eigenlijk niet lekker staat en beter naar een ander plekje zou moeten verhuizen. Nu irriteer ik mij er aan, als dadelijk de tuin in ruste is, ben ik het weer knal vergeten.

Toch zegt mij iets dat nu verplanten een slecht idee is. Kortom, hoe doen jullie dat?
Foto maken met notitie erbij!
  vrijdag 1 juli 2022 @ 22:41:38 #112
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205206122
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:51 schreef Vanyel het volgende:
Ik doe dat zelden of nooit, maar ik heb dan ook zelden echt een plan en als ik er een heb vergeet ik dat halverwege het eerste plantje.
Juist zonder plan, komt het toch wel eens voor dat iets minder goed werkt dan je dacht toen je het in de grond zette? Of koop je van die Robs tuinverbouwing planten die je al bloeiend in de tuin zet? :P

Al denk ik dan dat ik voor de @Dagoduck aanpak ga. Ik vergeet het gewoon om er in de herfst te gaan verplanten.

[ Bericht 2% gewijzigd door bleiblei op 01-07-2022 23:19:14 ]
pi_205206230
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Juist zonder plan, komt het toch wel eens voor dat iets minder goed werkt dan je dacht toen je het in de grond zette? Of koop je van die Robs tuinverbouwing planten die je al bloeiend in de tuin zet? :P

Al denk ik dan dat ik voor de dagoduck aanpak ga. Ik vergeet het gewoon om er in de herfst te gaan verplanten.
Nog steeds ook een A4 papieren agenda in gebruik en daar staat eind sept. een lijstje.
Bleek toscaanse jasmijn erop al te staan.🙃
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205206313
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:24 schreef Hupje het volgende:
@:Claudia_x ik ben jaloers op je passiebloem. Wij proberen het al een paar jaar, maar ze gaan tot nu toe steeds dood in de winter.
Hoe snel beslis je dat ie dood is? Ik dacht t hier ook maar begin/half mei bleek dr ineens toch leven in te zitten.
pi_205206672
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Juist zonder plan, komt het toch wel eens voor dat iets minder goed werkt dan je dacht toen je het in de grond zette? Of koop je van die Robs tuinverbouwing planten die je al bloeiend in de tuin zet? :P
Goeie vraag wel. Ik geloof dat ik gewoon zelden planten koop. Laatst een paar frutjes bij de Hessenhof. 6 van de 12 eetbaar. Verder zaai ik vooral veel moestuin.
Maar ik heb idd wel een hoop af en aan gesleept met hortensia's die hier stonden. Daarvan hebben er net 2 het loodje gelegd. Die vinden blijkbaar 3x in 5 jaar toch te veel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205207209
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 22:58 schreef Puala het volgende:

[..]
Hoe snel beslis je dat ie dood is? Ik dacht t hier ook maar begin/half mei bleek dr ineens toch leven in te zitten.
Volgens mij wel lang genoeg. Maar ze staan op een lastige plek, denk ik. Zelfs de klimop die ernaast stond, ging dood toen het fiks vroor.
pi_205207555
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:20 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Gewoon verplanten, komt meestal wel goed. Lekker nat houden de eerste tijd.
Yup, doen de buren hier ook, de buuf verzint zo ongeveer tweewekelijks dat er iets verplaatst moet worden, meestal heeft ze dan al iets anders gekocht en dan ontstaat er weer een soort stoelendans, werkt volgens mij prima, want alles in hun tuin ziet er geweldig uit.
pi_205207566
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:43 schreef bleiblei het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens? Nu alles in bloei staat valt op wat eigenlijk niet lekker staat en beter naar een ander plekje zou moeten verhuizen. Nu irriteer ik mij er aan, als dadelijk de tuin in ruste is, ben ik het weer knal vergeten.

Toch zegt mij iets dat nu verplanten een slecht idee is. Kortom, hoe doen jullie dat?
Een plant die in bloei staat, zou ik niet gauw verplaatsen. Soms ben ik eigenwijs en doe ik het toch. Zo heb ik een jacobslabber die bezwijkt aan de slakken en die heb ik tijdelijk in de kas geparkeerd. Ook heb ik net kattenkruid gekocht die in bloei staat en die heb ik gesplitst. Mag niet maar gaat goed. Het helpt als je zo'n plant extra water geeft en de eerste paar dagen uit de zon houdt door een tijdelijke constructie.

Verder maak ik aantekeningen in mijn spreadsheet en zet ik voor de herfst inzet stokjes bij de planten waarvan ik vrees dat ik die in het voorjaar niet meer herken. Het is vaak niet nodig. In het voorjaar heb ik veel planten verplant en die begonnen al uit te lopen waardoor ik ze kon herkennen. Ook dat is prima gegaan. Bij late bloeiers is het verplanten eigenlijk best makkelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205207605
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 21:24 schreef Hupje het volgende:
@:Claudia_x ik ben jaloers op je passiebloem. Wij proberen het al een paar jaar, maar ze gaan tot nu toe steeds dood in de winter.
Mijn passiebloem heeft het best zwaar. Hjj staat op het westen en ik heb gemerkt dat dat wat zonuren betreft een goede plek is. Maar in het najaar waait het hier hard en verliest de passiebloem vrijwel al het blad. Bij m'n vorige passiebloem, de moederplant, gebeurde dat niet. Bovendien kreeg die passiebloem warmte van het huis (dat helpt!) en deze passiebloem staat tegen de onverwarmde en ongeīsoleerde schuur.

Je zou de plek kunnen heroverwegen. Een plek tegen je huis is in ieder geval ideaal. In de winter kun je de onderkant afdekken met afgevallen bladeren. Misschien moet je wat geluk hebben met de eerste winter(s) als de plant relatief kwetsbaar is. Geduld moet je sowieso elk jaar hebben, want de passiebloem is een van de laatste planten die uitloopt.

Ik heb gemerkt dat mijn plant een heel sterk exemplaar is. Het is makkelijk om stekjes te maken. Wie daar interesse in heeft, geeft maar een gil!

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 02-07-2022 11:11:29 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205208616
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb gemerkt dat mijn plant een heel sterk exemplaar is. Het is makkelijk om stekjes te maken. Wie daar interesse in heeft, geeft maar een gil!
Gil!

Theatrale kruisigingsbloemen, wie wil ze niet?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205208664
Ik had deze hier beloofd volgens mij, al is het eigenlijk niet het goede topic.
De eerste is net aangevangen:
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Spellchecker zaterdag 2 juli 2022 @ 11:21:39 #122
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205208779
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 09:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn passiebloem heeft het best zwaar. Hjj staat op het westen en ik heb gemerkt dat dat wat zonuren betreft een goede plek is. Maar in het najaar waait het hier hard en verliest de passiebloem vrijwel al het blad. Bij m'n vorige passiebloem, de moederplant, gebeurde dat niet. Bovendien kreeg die passiebloem warmte van het huis (dat helpt!) en deze passiebloem staat tegen de onverwarmde en ongeīsoleerde schuur.

Je zou de plek kunnen heroverwegen. Een plek tegen je huis is in ieder geval ideaal. In de winter kun je de onderkant afdekken met afgevallen bladeren. Misschien moet je wat geluk hebben met de eerste winter(s) als de plant relatief kwetsbaar is. Geduld moet je sowieso elk jaar hebben, want de passiebloem is een van de laatste planten die uitloopt.

Ik heb gemerkt dat mijn plant een heel sterk exemplaar is. Het is makkelijk om stekjes te maken. Wie daar interesse in heeft, geeft maar een gil!
Toen ik mijn passiebloem net had heb ik de voet beschut met een halve dakpan (tegen de zon).
pi_205208831
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:21 schreef maily het volgende:

[..]
Toen ik mijn passiebloem net had heb ik de voet beschut met een halve dakpan (tegen de zon).
Dat is gebruikelijk om te doen bij clematissen en daar schreef Romke van de Kaa het volgende over: "Natuurlijk weet ik waarom die dakpan wordt geplaatst: de dakpannenplaatser heeft gelezen dat zijn clematis behoefte heeft aan ‘koele voeten’. Hij heet tenslotte niet voor niets bosrank in het Nederlands, zo luidt de redenering, en in het bos is het koel. Daarom zou ik tegen de aanhangers van de dakpannentheorie willen zeggen: hou eens een thermometer achter die dakpan als de zon erop staat. Dan zul je zien dat de plant gekookte voeten heeft inplaats van koele. En verder wil ik er geen woorden aan vuil maken. Wie zijn clematis het leven onmogelijk wil maken moet dat vooral doen." :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker zaterdag 2 juli 2022 @ 11:25:24 #124
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205208838
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is gebruikelijk om te doen bij clematissen en daar schreef Romke van de Kaa het volgende over: "Natuurlijk weet ik waarom die dakpan wordt geplaatst: de dakpannenplaatser heeft gelezen dat zijn clematis behoefte heeft aan ‘koele voeten’. Hij heet tenslotte niet voor niets bosrank in het Nederlands, zo luidt de redenering, en in het bos is het koel. Daarom zou ik tegen de aanhangers van de dakpannentheorie willen zeggen: hou eens een thermometer achter die dakpan als de zon erop staat. Dan zul je zien dat de plant gekookte voeten heeft inplaats van koele. En verder wil ik er geen woorden aan vuil maken. Wie zijn clematis het leven onmogelijk wil maken moet dat vooral doen." :+
:o

Weer wat geleerd! ^O^
pi_205208861
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:25 schreef maily het volgende:

[..]
:o

Weer wat geleerd! ^O^
Ik zag die dakpannen in de tuinen van Appeltern trouwens ook tegen de voeten van clematissen staan. Dan denk je dat je het goed doet en dan komt er weer iemand langs met andere ideeën. 't Is wel een gedoe, dat tuinieren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205208891
Altijd beter mulchen :P

Ik ben dus zoekende naar houtsnippers. De bomenlui die we benaderden reageerden niet, dus ik zocht eens wat in de omgeving. Dat varieert zo van 27 tot 130 euro per mŗ. Echt bizar.
En ze zeggen natuurlijk allebei dat het een natuurproduct is dus het precieze spul kan variëren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Spellchecker zaterdag 2 juli 2022 @ 11:32:17 #127
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205208934
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:29 schreef Vanyel het volgende:
Altijd beter mulchen :P

Ik ben dus zoekende naar houtsnippers. De bomenlui die we benaderden reageerden niet, dus ik zocht eens wat in de omgeving. Dat varieert zo van 27 tot 130 euro per mŗ. Echt bizar.
En ze zeggen natuurlijk allebei dat het een natuurproduct is dus het precieze spul kan variëren.
In de gaten houden wanneer de gemeente bomen gaat snoeien?
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 11:49:35 #128
5428 crew  miss_sly
pi_205209097
Ik ben vergeten mijn beukenhaag voor 21 juni te snoeien. En eigenlijk wil ik niet wachten tot september. Hij is best mooi vol, maar heel ongelijk; ik denk dat er bijna 50 cm tussen de laagste en hoogste zit.

Zou ik het nog aandurven nu? Of zou dat echt funest zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205209197
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben vergeten mijn beukenhaag voor 21 juni te snoeien. En eigenlijk wil ik niet wachten tot september. Hij is best mooi vol, maar heel ongelijk; ik denk dat er bijna 50 cm tussen de laagste en hoogste zit.

Zou ik het nog aandurven nu? Of zou dat echt funest zijn?
Ik zou t gewoon doen, maar dan begin vd avond zodat de tak uiteinden niet direct verbranden in de zon.
Of als ie niet in de zon staat kan t eerder.
pi_205209210
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:29 schreef Vanyel het volgende:
Altijd beter mulchen :P

Ik ben dus zoekende naar houtsnippers. De bomenlui die we benaderden reageerden niet, dus ik zocht eens wat in de omgeving. Dat varieert zo van 27 tot 130 euro per mŗ. Echt bizar.
En ze zeggen natuurlijk allebei dat het een natuurproduct is dus het precieze spul kan variëren.
Zelf je snoeiafval hakselen?
pi_205209260
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:00 schreef Puala het volgende:

[..]
Zelf je snoeiafval hakselen?
Ja doe ik, maar dat is echt niet genoeg om 15m˛ gazon te ontgazonnen etc. De gemeente gaf gratis weg wegens in mei, dus daar ben ik ietsje te laat voor.
Maar ik ga t gewoon los laten storten voor die 27 de mŗ denk ik.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205209286
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja doe ik, maar dat is echt niet genoeg om 15m˛ gazon te ontgazonnen etc. De gemeente gaf gratis weg wegens in mei, dus daar ben ik ietsje te laat voor.
Maar ik ga t gewoon los laten storten voor die 27 de mŗ denk ik.
Ah ja nee daar red je t dan idd niet mee. Tenzij je in hele kleine stapjes wilt gaan.
Ik weet niet of je in de buurt zit, in Odijk zit Kemp en die bezorgt evt ook. Prijzen vielen mij mee.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 12:11:09 #133
5428 crew  miss_sly
pi_205209330
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:58 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik zou t gewoon doen, maar dan begin vd avond zodat de tak uiteinden niet direct verbranden in de zon.
Of als ie niet in de zon staat kan t eerder.
Zoiets dacht ik ook inderdaad. Hij staat vol in de zon, dus inderdaad einde dag pas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205209987
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:06 schreef Puala het volgende:

[..]
Ah ja nee daar red je t dan idd niet mee. Tenzij je in hele kleine stapjes wilt gaan.
Ik weet niet of je in de buurt zit, in Odijk zit Kemp en die bezorgt evt ook. Prijzen vielen mij mee.
TNX. Ik vond Kemp maar dacht dat die alleen monsterlijk veel zouden doen. Dus ik keek naar VDS (vandoornsoest).

Dit maakte me wat huiverig voor Kemp:
quote:
we hebben twee walking floors trailer met een capaciteit van 100 m3 en container combinatie met een capaciteit van 85 m3.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205210056
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 13:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]
TNX. Ik vond Kemp maar dacht dat die alleen monsterlijk veel zouden doen. Dus ik keek naar VDS (vandoornsoest).

Dit maakte me wat huiverig voor Kemp:
[..]

https://www.marktplaats.n(...)-koop-tuin-speeltuin

Bezorgen kan tegen vergoeding vanaf 2m3 staat daar in :)
pi_205210130
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 13:24 schreef Puala het volgende:

[..]
https://www.marktplaats.n(...)-koop-tuin-speeltuin

Bezorgen kan tegen vergoeding vanaf 2m3 staat daar in :)

Oh help, nu krijg ik weer keuzestress.
Ik keek naar deze. Achterlijke foto, maar 2 prima reviews.
https://www.vdsbigbag.nl/product/6323/houtmulch-los

Of misschien moet ik dat hier niet delen, straks is alles weg :o
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205210146
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 13:30 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Oh help, nu krijg ik weer keuzestress.
Ik keek naar deze. Achterlijke foto, maar 2 prima reviews.
https://www.vdsbigbag.nl/product/6323/houtmulch-los

Of misschien moet ik dat hier niet delen, straks is alles weg :o
Met wat die toko's verzagen zal dat wel meevallen hoor :D
T is maar net wat je zoekt denk ik en anders bij allebei bestellen en mengen _O-
pi_205214860
Wat een mooie dingen staan hier toch weer tussen. Jasmijn vind ik zelf (ook) een heerlijke plant, heb er alleen niet de ruimte meer voor. Probeer zelf nu ook steeds meer planten uit te kiezen op geur.

Hier begint de allium te bloeien icm deze schattige bordeauxrode bolletjes, ben de naam even vergeten. Combineert mooi zo.



De dropplant is enorm gegroeid en een enorme hommelmagneet. Ook de verbena staat mooi in bloei.



In de tuin staan verder ook wat knautia's verspreid waar ik verliefd op ben geworden, wat een lang bloeiende plant! Dit iit de linaria's die inmiddels uitgebloeid op de foto staan (ook een leuke plant en ook een hommel- en bijenmagneet, alleen bloeit helaas vrij kort)



De angelica gigas doet het helaas nog niet super, maar misschien komt het nog. En anders volgend jaar hopelijk.
pi_205217089
Zijn dat trommelstokjes, @Milesdavis? Da's in feite ook een alliumsoort. Erg indrukwekkend, je dropplant. En het valt me nu pas op dat knautia op scabiosa lijkt.

Ik heb ook trommelstokjes:


Geen knautia, wel scabiosa:


De korenbloemen blijven maar komen:


De kaardebollen bloeien bijna:


Pluis van spoorbloem, die straks de tweede bloei ingaat:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205217494
Klopt, zijn trommelstokjes!

En lijkt heel veel op scabiosa idd.

Je tuin staat er mooi bij en die prachtige luchten op de achtergrond maken het helemaal af!
pi_205218607
Bijna al mijn alliums zijn al weken uitgebloeid. Ik ben een beetje jaloers nu.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205224680
Volgen jullie op Instagram tuinontwerpers (of tuingerelateerde accounts) die de moeite waard zijn om te volgen?
  zondag 3 juli 2022 @ 17:57:14 #143
43653 sigme
Veraan
pi_205225451
Prachtige foto's weer. @Milesdavis & @Claudia_x

Hier ben ik blij met de prikneus, zo'n vrolijk ding.

Prikneus met muurbloem en ijzerhard.


Klein enthousiast roosje, een paarse klaver, geen idee hoe ik daaraan kom, en ooievaarsbek


Ik wacht al ruim een week op de daglelies om eindelijk te gaan bloeien. Ze zijn l a n g z a a m :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205226002
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:51 schreef Claudia_x het volgende:
Zijn dat trommelstokjes, @:milesdavis? Da's in feite ook een alliumsoort. Erg indrukwekkend, je dropplant. En het valt me nu pas op dat knautia op scabiosa lijkt.

Ik heb ook trommelstokjes:
[ afbeelding ]

Geen knautia, wel scabiosa:
[ afbeelding ]

De korenbloemen blijven maar komen:
[ afbeelding ]

De kaardebollen bloeien bijna:
[ afbeelding ]

Pluis van spoorbloem, die straks de tweede bloei ingaat:
[ afbeelding ]
Wat een genot die combi van einde dag/blommenprag
(Rijmpie)
pi_205228431
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 17:21 schreef Milesdavis het volgende:
Volgen jullie op Instagram tuinontwerpers (of tuingerelateerde accounts) die de moeite waard zijn om te volgen?
Ja! https://degoudbek.nl/ Ook op fb. 🍀

En jij? Behalve hier.
pi_205230319
Wat een tof project zeg, bedankt voor de tip. Deze ga ik zeker volgen. Hier vooral de bekendere namen, zoals pietoudolf, en ook jelle_grintjes en natuurlijkrijk. Lijkt me leuk om meer (onbekende) pareltjes te vinden op insta/fb/YouTube. Doe graag nieuwe inspiratie op 😁. Wat ik nog wel mis zijn mooie voorbeelden voor de kleine tuin.
pi_205231044
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 09:38 schreef Claudia_x het volgende:
Speciaal voor @:yinu een foto van mijn armzalige Toscaanse jasmijn.

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ter vergelijking de passiebloem vandaag, die ik op hetzelfde moment heb gestekt en geplant:
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afgelopen najaar plantte ik een hop en akebia en die hebben de bovenkant van de schutting al bereikt
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De trompetklimmer is een stek van een plant van de buurman die ik een jaar geleden heb geplant en afgelopen najaar fors heb teruggesnoeid. Die gaat ook nu weer als een speer:
[ afbeelding ]

En nu ik toch de kas laat zien, de Afrikaanse lelie en oleander hebben er de winter zonder bescherming overleefd in de volle grond:
[ afbeelding ]

Zijn er bij jullie ook zoveel vlinders op dit moment? Een dagpauwoog:

[ afbeelding ]
Ja, soms is het ook een mysterie waarom een bepaalde plant het op sommige plaatsen wel doet en elders niet… je andere klimmers zien er wel nee toe uit!
pi_205231751
quote:
7s.gif Op zondag 3 juli 2022 17:57 schreef sigme het volgende:
Prachtige foto's weer. @:milesdavis & @:claudia_x

Hier ben ik blij met de prikneus, zo'n vrolijk ding.
[ afbeelding ]
Prikneus met muurbloem en ijzerhard.

[ afbeelding ]
Klein enthousiast roosje, een paarse klaver, geen idee hoe ik daaraan kom, en ooievaarsbek

[ afbeelding ]
Ik wacht al ruim een week op de daglelies om eindelijk te gaan bloeien. Ze zijn l a n g z a a m :D
Grappig om dat verschil weer te zien: hier in het zuiden van het land zijn de daglelies aan de laatste knoppen toe, die staan al een hele tijd te bloeien.
pi_205233170
Ik weet toch niet of dat helemaal noord-zuid is hoor.
Ik heb nu net de eerste bloemen in de hortensia's, de eerste zonnebloem is net open etc. Kan ik denken dat dat aan mijn locatie ligt, maar de buren hebben een hortensia die al bijna uitgebloeid is. Verderop in de buurt hetzelfde, alles uitbundig in bloei.

Mijn klaprozen in de voortuin waren ook zo belachelijk laat, die zijn nu wel bijna klaar. Maar in de achtertuin zijn ze twee weken later begonnen, daar is het nog volop feest. Vreemd gebeuren. ¯\_(ツ)_/¯
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205234096
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:46 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet toch niet of dat helemaal noord-zuid is hoor.
Ik heb nu net de eerste bloemen in de hortensia's, de eerste zonnebloem is net open etc. Kan ik denken dat dat aan mijn locatie ligt, maar de buren hebben een hortensia die al bijna uitgebloeid is. Verderop in de buurt hetzelfde, alles uitbundig in bloei.
Sommige verschillen hebben te maken met de diverse soorten of variëteiten aan planten die een net iets andere bloeitijd hebben. Standplaats maakt ook wel wat verschil. In ons dorp bloeit alles bijvoorbeeld een week eerder dan bij ons net buiten het dorp. En verder heeft de leeftijd van de plant ook invloed: laat gezaaid is later bloeien en een jonge plant heeft misschien wat meer tijd nodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205234194
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 11:46 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet toch niet of dat helemaal noord-zuid is hoor.
Ik heb nu net de eerste bloemen in de hortensia's, de eerste zonnebloem is net open etc. Kan ik denken dat dat aan mijn locatie ligt, maar de buren hebben een hortensia die al bijna uitgebloeid is. Verderop in de buurt hetzelfde, alles uitbundig in bloei.

Mijn klaprozen in de voortuin waren ook zo belachelijk laat, die zijn nu wel bijna klaar. Maar in de achtertuin zijn ze twee weken later begonnen, daar is het nog volop feest. Vreemd gebeuren. ¯\_(ツ)_/¯
Kan het een kwestie van (direct) zonlicht en warmte zijn.
Buurvrouws hortensia begint nu pas. Zon na 13 uur.
In mijn tuin volop. Vrijwel hele dag zon.
Hibiscus achter het huis in de schaduw van een joekel van kastanje, nauwelijks knop nog.
Degene, met hele dag zon, staat vol in knop.
pi_205234918
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 12:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Sommige verschillen hebben te maken met de diverse soorten of variëteiten aan planten die een net iets andere bloeitijd hebben. Standplaats maakt ook wel wat verschil. In ons dorp bloeit alles bijvoorbeeld een week eerder dan bij ons net buiten het dorp. En verder heeft de leeftijd van de plant ook invloed: laat gezaaid is later bloeien en een jonge plant heeft misschien wat meer tijd nodig.
Mijn hortensen zijn al 100 }:|
En alle opium is gelijk gezaaid.

Maar serieus, tis echt wel interessant. De 'op deze dag's in mijn telefoon zijn heel duidelijk dat dit jaar alles hier bizar laat is, normaal bloeit het zich allang gek nu.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205235115
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 13:05 schreef AnneX het volgende:

[..]
Kan het een kwestie van (direct) zonlicht en warmte zijn.
6 juli 2019


Nu net


Zelfde plek, zelfde plant.
Een verschil.
Hij is dit jaar door Mrs V gesnoeid en niet door mij })
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205250802
Wauw wat een weelde in al die mooie tuinen van jullie!

Hier in Friesland is het ook genieten nu. Ik kan bijna niet geloven dat dit allemaal gras was een half jaar geleden:













Ik word zo blij van al die kleuren, geuren en alle beestjes. ♡
pi_205252290
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 23:30 schreef Sorbootje het volgende:
Wauw wat een weelde in al die mooie tuinen van jullie!

Hier in Friesland is het ook genieten nu. Ik kan bijna niet geloven dat dit allemaal gras was een half jaar geleden:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik word zo blij van al die kleuren, geuren en alle beestjes. ♡
Wow, wat staat dat er prachtig bij!

Mijn zonnebloemen bloeien O+
pi_205253892
Je hebt wonderen verricht, @Sorbootje!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205263087
Waarschuwing: advertentie regio midden - sale vaste planten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205263127
Best interessant voor die prijzen. Al zal het wel pokkedruk zijn daar.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205265261
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 23:30 schreef Sorbootje het volgende:
Wauw wat een weelde in al die mooie tuinen van jullie!

Hier in Friesland is het ook genieten nu. Ik kan bijna niet geloven dat dit allemaal gras was een half jaar geleden:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik word zo blij van al die kleuren, geuren en alle beestjes. ♡
Wauw O+
  donderdag 7 juli 2022 @ 13:41:23 #160
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205266166
De eerste bloeit! *O*


O+ O+
pi_205266899
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 13:41 schreef gcjoel het volgende:
De eerste bloeit! *O*

[ link | afbeelding ]
O+ O+
En een mooie ook nog! Hier alleen knoppen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 juli 2022 @ 16:21:55 #162
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205267820
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205268631
Zo dan :D
pi_205268664
Ik heb weer 2 nieuwe bloeiers in de wilde voorpostzegel voor jullie *O*
pi_205268943
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 17:32 schreef Blues het volgende:
Ik heb weer 2 nieuwe bloeiers in de wilde voorpostzegel voor jullie *O* [ afbeelding ][ afbeelding ]
Wat een kleurrijk plezier heb je van jullie postzegel.😎
pi_205269253
:Y *O*
pi_205270826
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 17:32 schreef Blues het volgende:
Ik heb weer 2 nieuwe bloeiers in de wilde voorpostzegel voor jullie *O* [ afbeelding ][ afbeelding ]
Het lijkt wel een toverdoos, die postzegel van jou. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205270894
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205270999
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 20:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is het wel een akkerdistel en niet een kardoen? @:sigme?
Ik zal mijn lief vragen mij morgen even te vereeuwigen met mijn ook wel bijna twee meter hoge kardoen.
Die Triffid van die meneer is geen kardoen :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205271465
"Triffid"! Haha, mooi.

Geweldige distel trouwens van die Roel! Ik liet em mooi staan :)
(Desnoods alleen de uitgebloeide bloemen eraf knippen)
  Moderator zaterdag 9 juli 2022 @ 13:11:54 #171
5428 crew  miss_sly
pi_205285405
De klaprozen beginnen een beetje uitgebloeid te raken. Ik was dus zeer verrast om deze ineens te zien

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205285985
Achtertuin bloeisels O+
2 woeste vlinderstruiken,ooievaarsbekkies, annabel in pot en de grote hortens.




Bonusbeestje



[ Bericht 9% gewijzigd door Blues op 09-07-2022 14:39:44 ]
pi_205289323
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 13:11 schreef miss_sly het volgende:
De klaprozen beginnen een beetje uitgebloeid te raken. Ik was dus zeer verrast om deze ineens te zien

[ afbeelding ]
Net of je er de schaar in hebt gezet. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205289377
Het was echt meer mulch dan hout:


De gok waard, maar toch jammer van de hoeveelheid werk. Dit is ws wel heel snel verdwenen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205289431
Er is hier afgelopen week weer veel gaan bloeien, zoals echinacea:



De vlinderstruik:


Dahlia:



Allium:


En fijnstraal, waar ik het laatst over had:


Het viel me ineens op dat zonnebloemen meedraaien met de zon gedurende de dag. Dat wist ik niet!


Ezelsoor kleurt mooi met de laatste klaprozen (dit is een miniatuurklaproos):


Een verrassing want aan komen waaien: campanula.


En ik heb ook een bonusbeestje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205289453
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 19:54 schreef Vanyel het volgende:
Het was echt meer mulch dan hout:
[ afbeelding ]

De gok waard, maar toch jammer van de hoeveelheid werk. Dit is ws wel heel snel verdwenen.
Dat is wel heel fijn inderdaad. En zo te zien ook niet zo vers?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205290127
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 20:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is wel heel fijn inderdaad. En zo te zien ook niet zo vers?
Helemaal niet zo vers nee. Het ruikt wel heel lekker. Bossig. Alsof het dus al een tijdje bezig is om lekker te worden. Maar das eigenlijk niet wat ik zocht.

Ik heb hier trouwens rode zonnebloemen staan die niet meedraaien. Die kijken voortdurend naar de buren }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205295986
De nieuwe laag bio verantwoorde schors maakt het weer makkelijk om het onkruid van de paden te trekken.
Verder vandaag gesnoeid: de uitgebloeide bloemen van gaura, digitalis, lupine en salie.
De eerste twee zķuden in augustus weer kunnen bloeien. O-)

Ook dweilende Annabelles gestut en de bloeiende Vuurpijlen.
pi_205299389
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:43 schreef AnneX het volgende:
De nieuwe laag bio verantwoorde schors maakt het weer makkelijk om het onkruid van de paden te trekken.
Verder vandaag gesnoeid: de uitgebloeide bloemen van gaura, digitalis, lupine en salie.
De eerste twee zķuden in augustus weer kunnen bloeien. O-)

Ook dweilende Annabelles gestut en de bloeiende Vuurpijlen.
Ben benieuwd naar je vuurpijlen! Zo leuk vind ik die.

Lupine schijn je trouwens heel snel te moeten snoeien, meteen als je zaden ziet. Die verschijnen meteen na de bloei. Een stuk bloeit dan nog, dus het voelt zonde om te snoeien. Ik heb het dit jaar wel gedaan. Eens zien of dat inderdaad een tweede bloei oplevert.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205302245
Ik heb ook een distel van dik 2 meter hoog. B-)



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205302481
Whoei! Ik heb wel akkermelkdistels hier, maar die worden vast niet zo groot. Foto van de kardoen ben ik nog verschuldigd :+.


De daglelie bloeit eindelijk!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205302601
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 20:00 schreef Claudia_x het volgende:


Het viel me ineens op dat zonnebloemen meedraaien met de zon gedurende de dag. Dat wist ik niet!
[ afbeelding ]


Daarom heten ze Tournesol!

Prachtige bloeiers allemaal. Ik geniet mee!
pi_205302763
Toen deed ik rondje tuin, dus foto’s bij avondlicht.
Allereerst is er uitzicht op de hortensia van buurvrouw. Wordt fors teruggesnoeid en groeit uit tot een giga struik.
De eerste bloemen zitten aan de zijde waar géen zon komt! Voor het contrast: ook een foto van de kant waar zon na 12 uur komt.



De genoemde vuurpijlen tussen de boerenhortensia en meer wit, en kogeldistel.
En de esdoorn. Alles groeit naar het licht, onder de schaduw van de bomen uit.







pi_205303193
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:13 schreef yinu het volgende:

[..]
Daarom heten ze Tournesol!

Prachtige bloeiers allemaal. Ik geniet mee!
Ja, ik hoorde het vandaag van m'n schoonvader. Wist ik ook niet!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205303219
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:01 schreef sigme het volgende:
Whoei! Ik heb wel akkermelkdistels hier, maar die worden vast niet zo groot. Foto van de kardoen ben ik nog verschuldigd :+.

[ afbeelding ]
De daglelie bloeit eindelijk!
Fijne kleurencombinatie!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205303246
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:31 schreef AnneX het volgende:
Toen deed ik rondje tuin, dus foto’s bij avondlicht.
Allereerst is er uitzicht op de hortensia van buurvrouw. Wordt fors teruggesnoeid en groeit uit tot een giga struik.
De eerste bloemen zitten aan de zijde waar géen zon komt! Voor het contrast: ook een foto van de kant waar zon na 12 uur komt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De genoemde vuurpijlen tussen de boerenhortensia en meer wit, en kogeldistel.
En de esdoorn. Alles groeit naar het licht, onder de schaduw van de bomen uit.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Toffe hortensia! Ik heb een rij hortensia's tegen de erfgrens staan en die worden gigantisch. Veel zon krijgen ze er niet.

Ik dacht dat je een kniphofia bedoelde toen je het over een vuurpijl had. Wat voor plant is dit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205303592
Door @AnneX moest ik aan m'n crocosmia denken omdat die in mijn beleving al zou moeten bloeien en die me nog niet is opgevallen. Dus ik liep even de tuin in en trof toen dit aan:



Het blijft cool om dat bloeiproces te zien. Ik denk trouwens dat het gewone engelwortel is.

Oh, en de crocosmia staat op het punt om te gaan bloeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205303608
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Toffe hortensia! Ik heb een rij hortensia's tegen de erfgrens staan en die worden gigantisch. Veel zon krijgen ze er niet.

Ik dacht dat je een kniphofia bedoelde toen je het over een vuurpijl had. Wat voor plant is dit?
gut, het is geen vuurpijl o|O het is Crocosmia ofwel Montbretia 'Carmin Brillant' .

Edit: en die heb jij ook staan, begrijp ik. 😉
pi_205303614
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:42 schreef AnneX het volgende:

[..]
gut, het is geen vuurpijl o|O het is Crocosmia ofwel Montbretia 'Carmin Brillant' .
Ah, dan zag ik het goed. Je tuin heeft de mijne weer verslagen! Hier nog in de knop dus, maar het is wel de Lucifer. Hoe gaat het met jouw crocosmia, @miss_sly?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205303681
Coole variant trouwens, die Carmin Brilliant. Op jouw foto's zie ik het oranje (nog) niet zo. Zit dat er wel in, @AnneX?



Ik was het bijna vergeten, maar ik heb zelf onlangs Salsa bijgekocht (plaatje van het internet):



[ Bericht 15% gewijzigd door Claudia_x op 10-07-2022 22:54:38 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205306419
De crocosmia, die hier staat, heeft een mono kleur. Is ook uitgekozen op rood.
  maandag 11 juli 2022 @ 15:30:40 #192
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_205308271
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:01 schreef sigme het volgende:
Whoei! Ik heb wel akkermelkdistels hier, maar die worden vast niet zo groot. Foto van de kardoen ben ik nog verschuldigd :+.

[ afbeelding ]
De daglelie bloeit eindelijk!
Oh wat een mooie! Die van ons bloeien ook eindelijk O+

  Moderator dinsdag 12 juli 2022 @ 20:38:57 #193
5428 crew  miss_sly
pi_205320785
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, dan zag ik het goed. Je tuin heeft de mijne weer verslagen! Hier nog in de knop dus, maar het is wel de Lucifer. Hoe gaat het met jouw crocosmia, @:miss_sly?
Volop in bloei O+ En het zijn er teveel, het is echt enorm vermeerderd. In het voorjaar dus wat knolletjes opgraven en elders een plekje geven. Die hele border doet het zo waanzinnig goed ieder jaar.

Ik deed sowieso weer even een rondje tuin, want ik zat even wat heermoes uit de grond te trekken en keek omhoog naar mijn honingklaver. Die is wel echt enorm O+



Hij komt ruim boven de schutting uit, die dus ruim 180 hoog is.

De senna doet het ook erg goed, lijkt zelfs wat bloemknoppen te krijgen, maar dat lijkt me in het tweede jaar vrij snel. Hij staat in ieder geval op een plek waar hij zich lekker voelt, denk ik



In goed gezelschap van een lobelia, wat cosmea en een stokroos die toch echt wel stok begint te krijgen op de achtergrond.

In de bloemenborder staat ook deze (groot) kaasjeskruid, vind ik ook erg mooi



En ik ontdekte een nieuwe, dat zou akkerscherm moeten zijn



De foto doet het diepe paars geen recht, maar de vlinderstruik bloeit ook uitbundig



Aan het einde van het pad ziet het er nu zo uit:



Guldenroede doet het erg mooi, lavendel en vrouwenmantel ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 12 juli 2022 @ 20:40:01 #194
5428 crew  miss_sly
pi_205320805
En, niet onbelangrijk: de eerste oogst van het rodebessenstruikje:



Ze zijn heerlijk zurig-zoet!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205321751
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:38 schreef miss_sly het volgende:

Aan het einde van het pad ziet het er nu zo uit:

[ afbeelding ]
Wat een plaatje. O+ Mooi allemaal, hoor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205321841
nah, ik zit gewoon weer in mijn half juli tuin depressie :P

de 'voorjaarsbloeierszijndoodjammmerdannuishetwachtenophethoogseizoenenhetwordtalleenmaarmooieriederjaarwaaromziejedatnouniet' depressie :P
...
pi_205322764
Niet herkenbaar vrees ik, @sacha, want de zomerbloeiers zijn hier al begonnen te bloeien. Het verdriet om de vroege bloeiers wordt overstemd door voorpret.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205342494
Mini klaproosjes voor mijn neus:

pi_205366797
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 17:59 schreef AnneX het volgende:
Mini klaproosjes voor mijn neus:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En vandaag: het lijken wel stoepplantjes in het grint. 🙃https://hortusleiden.nl/onderwijs/stoepplantjes-1
Het is zaad dat vorig jaar is ‘geoogst’ door mij en aan de buurvrouw gegeven.



[ Bericht 4% gewijzigd door AnneX op 17-07-2022 12:08:41 ]
pi_205367281
Mooie kleine versierdertjes O+
pi_205368216
Ja, leuk zijn die. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205372321
Het is hier veel te stil!

Ik geniet momenteel erg van gevleugeld hertshooi:


Op de foto hierboven is ook crocosmia te zien. Die bloeit nog steeds niet! Als dat gebeurt, dan combineert dat ongetwijfeld mooi.


Het was een goede zet om allium langs een pad te zetten waar we vaak gebruik van maken.


Ik vind dit hoekje heel leuk geworden. De bomen zitten vol met appels en vijgen en lathyrus bloeit.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En sommige vijgen beginnen er al rijp uit te zien:


Heemst heeft een imposant formaat gekregen en is inmiddels langer dan ik ben.


Zoals ook op de vorige foto te zien is, wemelt het van de vlinders.


Toen ik bij @miss_sly deze gele zonnehoedjes zag, wilde ik die ook graag hebben. Ze zijn hier net begonnen met bloeien.


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 17 juli 2022 @ 20:53:14 #203
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205372700
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:15 schreef Claudia_x het volgende:
Het is hier veel te stil!

Ik geniet momenteel erg van gevleugeld hertshooi:
[ afbeelding ]

Op de foto hierboven is ook crocosmia te zien. Die bloeit nog steeds niet! Als dat gebeurt, dan combineert dat ongetwijfeld mooi.
[ afbeelding ]

Het was een goede zet om allium langs een pad te zetten waar we vaak gebruik van maken.
[ afbeelding ]

Ik vind dit hoekje heel leuk geworden. De bomen zitten vol met appels en vijgen en lathyrus bloeit.
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En sommige vijgen beginnen er al rijp uit te zien:
[ afbeelding ]

Heemst heeft een imposant formaat gekregen en is inmiddels langer dan ik ben.
[ afbeelding ]

Zoals ook op de vorige foto te zien is, wemelt het van de vlinders.
[ afbeelding ]

Toen ik bij @:miss_sly deze gele zonnehoedjes zag, wilde ik die ook graag hebben. Ze zijn hier net begonnen met bloeien.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn vijgen komen er nu pas aan. Ondanks het warme voorjaar. Snap er niks van
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_205377006








De tuin is echt heerlijk groen O+
pi_205377161
Prachtig groen inderdaad, @Puala! O+

Ik zie dat jouw stipa ook headbangt. Doe jij daar nog iets tegen? Of is het kwestie van accepteren en snoeien na de winter?

Edit: ik kom online onderstaande tip tegen.

Gelukkig is er voor beide problemen een oplossing. Om uitzaaien en omvallen te voorkomen, knip ik eind juni/begin juli mijn Mexicaans vedergras terug tot net onder de aren. Dit trucje zag ik in een andere tuinserie met Monty Don: 'Monty Don's paradise gardens'. De man is een onuitputtelijke bron van inspiratie! Voor de liefhebbers: beide series zijn nog te zien op Youtube. Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205377189
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Mijn vijgen komen er nu pas aan. Ondanks het warme voorjaar. Snap er niks van
Ik heb er ook een (buiten) waar het pas vijgen aan komen. De andere, in de kas, hangt wel vol, maar nog niks in de buurt van rijp.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205377911
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Prachtig groen inderdaad, @:puala! O+

Ik zie dat jouw stipa ook headbangt. Doe jij daar nog iets tegen? Of is het kwestie van accepteren en snoeien na de winter?

Edit: ik kom online onderstaande tip tegen.

Gelukkig is er voor beide problemen een oplossing. Om uitzaaien en omvallen te voorkomen, knip ik eind juni/begin juli mijn Mexicaans vedergras terug tot net onder de aren. Dit trucje zag ik in een andere tuinserie met Monty Don: 'Monty Don's paradise gardens'. De man is een onuitputtelijke bron van inspiratie! Voor de liefhebbers: beide series zijn nog te zien op Youtube. Bron
Ik vind het wel leuk, dus laat het zo. En ze zijn allemaal nog relatief nieuw, dus ze mogen dit jaar doen wat ze willen en volgend jaar wordt het al een stuk beter is mijn ervaring :Y
  maandag 18 juli 2022 @ 13:36:48 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205378114
Ik heb een vijg gekregen voor op m'n balkon. Krijgen ze in een pot ook vruchten?
Resistance is futile.
pi_205378629
Wauw, @Puala, wat is het allemaal enorm snel gegroeid! Prachtig! Ik vind je vijver ook veelbelovend.

Ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Moet nog wel veel herstelwerkzaamheden doen maar het begin is er. En de tuin is ondertussen ontploft! Enorme waterscheuten aan de klimroos (ik kon het niet laten dus die heb ik gisteren toch al weggesnoeid).
De vlinderstruiken beginnen te bloeien.



De eerste herfstanemoon is al gespot!




Mini-peertje:




Mega-hortensia:




Lekker overwoekerd muurtje:



En de Hosta bloeit onverdroten door, ondanks dat al haar bladeren aan de slak ten prooi zijn gevallen:

pi_205378667
Wat fijn dat je weer thuis bent @yinu ! Hopelijk gaat het herstel ook een beetje vlot.

De vijver belooft al best wat, maar ik merk dat er nu wat alg in komt. Kan ook zijn, omdat er nog wat grind in moet. Maar elke keer een stukje, dus dat grind komt komende maand wel :) En ik denk dat ik ook nog wat leuke randbloeiers wil die zorgen dat het randje wat minder zichtbaar is. En wat grotere stenen zodat de kikkertjes er makkelijker uit kunnen klimmen.
pi_205378681
@yinu fijn om te lezen, dat je weer thuis bent en kunt herstellen.💐
Tja, dan vind je een ontplofte tuin.

@Puala wat je in je huis hebt gewerkt, heb je nu in de groene tuin bereikt. Fraai hoor met de diverse zitplekken ook 👍🏼

Gisteravond alsnog de tuinslang naar de voortuin uitgelegd over het pad, langs de heg, van 30 meter en een plons water neergelegd aan de voet van de Annabelles. Vanmorgen zag ik dat er nog steeds twee er triest bijstonden - buiten de zon - en nog eens een plens erbij gedaan.
pi_205379771
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:39 schreef yinu het volgende:
Wauw, @:puala, wat is het allemaal enorm snel gegroeid! Prachtig! Ik vind je vijver ook veelbelovend.

Ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Moet nog wel veel herstelwerkzaamheden doen maar het begin is er. En de tuin is ondertussen ontploft! Enorme waterscheuten aan de klimroos (ik kon het niet laten dus die heb ik gisteren toch al weggesnoeid).
De vlinderstruiken beginnen te bloeien.

[ afbeelding ]

De eerste herfstanemoon is al gespot!

[ afbeelding ]

Mini-peertje:

[ afbeelding ]

Mega-hortensia:

[ afbeelding ]

Lekker overwoekerd muurtje:

[ afbeelding ]

En de Hosta bloeit onverdroten door, ondanks dat al haar bladeren aan de slak ten prooi zijn gevallen:

[ afbeelding ]
Dat muurtje met lavendel en erachter de vijg. *;

Je hortensia ziet er niet zo vrolijk uit, althans een deel van het blad. Enig idee waar dat aan ligt? Eén van mijn hortensia's wil maar niet gedijen en die heeft er ook last van. Ik gok zelf op een watertekort en heb wat bijgegeven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205379788
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:42 schreef Puala het volgende:
Wat fijn dat je weer thuis bent @:yinu ! Hopelijk gaat het herstel ook een beetje vlot.

De vijver belooft al best wat, maar ik merk dat er nu wat alg in komt. Kan ook zijn, omdat er nog wat grind in moet. Maar elke keer een stukje, dus dat grind komt komende maand wel :) En ik denk dat ik ook nog wat leuke randbloeiers wil die zorgen dat het randje wat minder zichtbaar is. En wat grotere stenen zodat de kikkertjes er makkelijker uit kunnen klimmen.
Ik heb dit jaar voor het eerst geen last van draadalg! Waar het aan ligt...? De vijver is wel volkomen dichtgegroeid met zuurstofplanten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205379811
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:44 schreef AnneX het volgende:
Gisteravond alsnog de tuinslang naar de voortuin uitgelegd over het pad, langs de heg, van 30 meter en een plons water neergelegd aan de voet van de Annabelles. Vanmorgen zag ik dat er nog steeds twee er triest bijstonden - buiten de zon - en nog eens een plens erbij gedaan.
Ik heb hier nog geen water bijgegeven, behalve dan wat planten in de kas. En die ene, kwakkelende hortensia. Gelukkig gaat het later in de week weer regenen.

Maximumtemperatuur vandaag in de kas was 45,6 graden. Ben benieuwd wat het morgen wordt. :o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205380492
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 16:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat muurtje met lavendel en erachter de vijg. *;

Je hortensia ziet er niet zo vrolijk uit, althans een deel van het blad. Enig idee waar dat aan ligt? Eén van mijn hortensia's wil maar niet gedijen en die heeft er ook last van. Ik gok zelf op een watertekort en heb wat bijgegeven.
Ik denk dat ‘ie het warm heeft inderdaad, ik geef ze nooit extra water want ze staan in de schaduw en onder een afwatering van het dak van een buurman. Maar nu is het wel erg droog. En ik denk dat de varens en de elfenbloem die daar zo hard woekeren wel een forse concurrentie zijn als het gaat om het water. Maar goed, woensdag weer regen dus dan fleuren ze hopelijk wel weer op.

Ik zie overal kwijnende hortensia’s met dit weer, volgens mij kost het ze ook heel veel energie om die bloemen in stand te houden. En dit stukje tuin is nu sowieso erg droog en heet. Ik zie het ook aan de andere kant, waar wel zon komt.

Ik blijf stug volhouden om alleen de potten en eventueel wat jonge aanplant te bewateren. Maar ik hoop dat augustus niet nog meer hittegolven brengt…
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 20:46:35 #216
5428 crew  miss_sly
pi_205382290
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Prachtig groen inderdaad, @:puala! O+

Ik zie dat jouw stipa ook headbangt. Doe jij daar nog iets tegen? Of is het kwestie van accepteren en snoeien na de winter?

Edit: ik kom online onderstaande tip tegen.

Gelukkig is er voor beide problemen een oplossing. Om uitzaaien en omvallen te voorkomen, knip ik eind juni/begin juli mijn Mexicaans vedergras terug tot net onder de aren. Dit trucje zag ik in een andere tuinserie met Monty Don: 'Monty Don's paradise gardens'. De man is een onuitputtelijke bron van inspiratie! Voor de liefhebbers: beide series zijn nog te zien op Youtube. Bron
Dat is een goede tip!
Mijn stipa's liggen ook tegen de grond. Het helpt natuurlijk niet dat er geregeld een kat in/op ligt, maar ik weet niet of het plat ligt omdat er een kat in kruipt, of dat de kat erin kruipt omdat het plat ligt en lekker zacht is :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 20:48:19 #217
5428 crew  miss_sly
pi_205382315
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:39 schreef yinu het volgende:
Wauw, @:puala, wat is het allemaal enorm snel gegroeid! Prachtig! Ik vind je vijver ook veelbelovend.

Ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Moet nog wel veel herstelwerkzaamheden doen maar het begin is er. En de tuin is ondertussen ontploft! Enorme waterscheuten aan de klimroos (ik kon het niet laten dus die heb ik gisteren toch al weggesnoeid).
De vlinderstruiken beginnen te bloeien.

[ afbeelding ]

De eerste herfstanemoon is al gespot!

[ afbeelding ]

Mini-peertje:

[ afbeelding ]

Mega-hortensia:

[ afbeelding ]

Lekker overwoekerd muurtje:

[ afbeelding ]

En de Hosta bloeit onverdroten door, ondanks dat al haar bladeren aan de slak ten prooi zijn gevallen:

[ afbeelding ]
Fijn dat je weer thuis bent!

Je herfstanemoon vind ik prachtig, wat een kleur O+
Mijn hosta bloeit ook goed, ondanks dat de slakker er toch we flink aan geknaagd hebben.

Ik vind je muurtje ook erg leuk. Zoiets wil ik ook nog ergens maken. Ik heb toch nog genoeg stenen en tegels over.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 20:56:57 #218
5428 crew  miss_sly
pi_205382464
Ik ontdekte wat nieuwe bloeiers O+

De eerste rudbeckia is open:


En een echinacea


Stekelnootjes met hun stekelige bolletjes


De kornoelje bloeit ook


Naast alle witte honingklaver komt nu ook een gele op


De stokroos is toch nog behoorlijk gegroeid en nu zijn de eerste bloemen ook open


In de border naast het huis de goudsbloem


Crososmia, miscanthus en rozanne blijven een geweldige combinatie )+


In de voortuin de herfstaster met de terracotta duizendblad


Deze echinacea vind ik zo prachtig van kleur


En ik ontdekte deze:


Is dat nou een bereklauw?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205383242
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 20:56 schreef miss_sly het volgende:

En ik ontdekte deze:
[ afbeelding ]

Is dat nou een bereklauw?
Gewone bereklauw en Engelwortel zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden, maar jij hebt daar een bereklauw.
Aan het blad kan je ze toch wel goed herkennen, al moet ik het dan altijd opzoeken ;)
Gelukkig heb ik dat al eens gedaan en toen goed vastgelegd :+
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 11:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb nog eens heel goed gekeken naar de gewone berenklauw en de engelwortel, om te zien waar je het verschil nu echt aan kan zien. Engelwortel heeft altijd bolle schermbloemen, maar die van de berenklauw zijn niet altijd duidelijk plat. Kleur van de stengel heb je ook heel weinig aan; er zijn rossige berenklauwen en tamelijk groene engelwortels. Engelwortelbloemen hebben soms een roze gloed, berenklauw nooit, maar die engelwortelbloemen zijn meestal gewoon wit. Dus daar heb je allemaal net niks aan.

Maar aan het blad kan je het wel goed zien. Ik heb van beide een blad genomen en naast elkaar gelegd.

Links is berenklauw, rechts is engelwortel.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205383256
Verder mooie bloemen @miss_sly :Y. Vooral dat stekelnootje vind ik heel leuk O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 18 juli 2022 @ 21:44:34 #221
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205383307
Wat een mooie bloemen hebben jullie in de tuin O+ . Heel kleurig :Y .
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 21:48:44 #222
5428 crew  miss_sly
pi_205383374
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:40 schreef sigme het volgende:

[..]
Gewone bereklauw en Engelwortel zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden, maar jij hebt daar een bereklauw.
Aan het blad kan je ze toch wel goed herkennen, al moet ik het dan altijd opzoeken ;)
Gelukkig heb ik dat al eens gedaan en toen goed vastgelegd :+
[..]

Ah, dank!
Ik kwam met de app inderdaad op gewone berenklauw of engelwortel. Het blad is wel duidelijk, inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205384733
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:44 schreef bleiblei het volgende:
Wat een mooie bloemen hebben jullie in de tuin O+ . Heel kleurig :Y .
Hoe gaat het met jullie tuin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 19 juli 2022 @ 21:00:25 #224
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205394048
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 00:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe gaat het met jullie tuin?
Die heeft dorst :P .
Maar een groot deel van het beregeningsysteem is af, dus we kunnen nu sproeien met grondwater.

Maareh, wat foto's:
De border bij het terras groeit en bloeit als een malle:

De zilverkaarsen hebben niet lang meer nodig O+ :

Rond de bomen heb dit voor jaar aangeplant met schaduw planten en een paar heesters (amelanchiers, een Amerikaanse kornoelje en een sering)

En weer een stukje verder staan wat zonnebloemen, de hoogste is nu dik 3m hoog :o :


Helemaal achterin de tuin heeft SQ een moestuintje die best lekker groeit:


Al met al nog heel veel te doen. Vooral in het achterste deel. Maar zodra er druppelslangen in de borders liggen heeft het pas zin om onder de bomen te planten. Anders is het er echt gortdroog. Er komt amper regen zodra er blad in zit en de bomen doen de rest :P .
  dinsdag 19 juli 2022 @ 21:02:29 #225
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205394075
De bloemenweide achterin de tuin doet trouwens zo goed als niets. Dus dat experiment is mislukt :P .
pi_205394837
Prachtig, @bleiblei! Die border bij het terras is vooral spectaculair.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205397168
Prachtig, @bleiblei! Het gaat toch echt wel snel, zeker die eerste border.
pi_205402639
Zonnebloemen O+
Ik moet er ook voor omhoog kijken
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205402814
O+
pi_205403867
Mag ik even tussendoor een domme vraag stellen zodat ik geen heel topic hoef te openen voor een korte vraag, denk dat jullie bloemen kenners dit wel weten. Is dit een wesp of een bij? Ik denk bij omdat hij harig is, vriendin denkt wesp omdat hij te dun/klein is en een bij zou volgens haar groter en dikker zijn. Hij is ongeveer 1cm lang, we hebben ze erg veel rond ons balkon vliegen en vinden het vrij vervelend (vond deze dood op ons grasmatje).

Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Spellchecker woensdag 20 juli 2022 @ 19:39:44 #231
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205404195
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:11 schreef DX11 het volgende:
Mag ik even tussendoor een domme vraag stellen zodat ik geen heel topic hoef te openen voor een korte vraag, denk dat jullie bloemen kenners dit wel weten. Is dit een wesp of een bij? Ik denk bij omdat hij harig is, vriendin denkt wesp omdat hij te dun/klein is en een bij zou volgens haar groter en dikker zijn. Hij is ongeveer 1cm lang, we hebben ze erg veel rond ons balkon vliegen en vinden het vrij vervelend (vond deze dood op ons grasmatje).

[ afbeelding ]
ik denk een bij, want pluizig. Maar heeft hij een ronde kont of een puntige?
pi_205404656
Ik denk een honingbij. Ze zullen wel dorst hebben. Als je een laag bakje water neerzet, zullen ze in ieder geval niet meer dood op je matje vallen.
Eeuwig vijfentwintig
pi_205404869
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:11 schreef DX11 het volgende:
Mag ik even tussendoor een domme vraag stellen zodat ik geen heel topic hoef te openen voor een korte vraag, denk dat jullie bloemen kenners dit wel weten. Is dit een wesp of een bij? Ik denk bij omdat hij harig is, vriendin denkt wesp omdat hij te dun/klein is en een bij zou volgens haar groter en dikker zijn. Hij is ongeveer 1cm lang, we hebben ze erg veel rond ons balkon vliegen en vinden het vrij vervelend (vond deze dood op ons grasmatje).

[ afbeelding ]
Ik denk ook aan een honingbij.
Vind de ondergrond waar het lijkje op ligt een stuk mysterieuzer!
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:40:51 #234
63722 z80
I fink you freaky
pi_205404910
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:11 schreef DX11 het volgende:
Mag ik even tussendoor een domme vraag stellen zodat ik geen heel topic hoef te openen voor een korte vraag, denk dat jullie bloemen kenners dit wel weten. Is dit een wesp of een bij? Ik denk bij omdat hij harig is, vriendin denkt wesp omdat hij te dun/klein is en een bij zou volgens haar groter en dikker zijn. Hij is ongeveer 1cm lang, we hebben ze erg veel rond ons balkon vliegen en vinden het vrij vervelend (vond deze dood op ons grasmatje).

[ afbeelding ]
Een wesp is kaal, dus geen harige vacht. En signaal geel. Veel feller dan de bij of hommel.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_205405104
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 17:35 schreef Vanyel het volgende:
Zonnebloemen O+
Ik moet er ook voor omhoog kijken
[ afbeelding ]
Wauw. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205405113
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:37 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik denk ook aan een honingbij.
Vind de ondergrond waar het lijkje op ligt een stuk mysterieuzer!
Die ondergrond heb ik even gedetermineerd. Het is een mat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205405455
quote:
6s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Die ondergrond heb ik even gedetermineerd. Het is een mat.
Een gras-mat, als je het de eigenaar vraagt *)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205405830
Bedankt allemaal had ik toch gelijk :D wel jammer van de bij ja. En inderdaad een grasmat, in het echt ziet de kleur er een stuk normaler uit :P

Deze zoemen trouwens regelmatig om mijn hoofd heen, wist niet dat bijen ook zo irritant zijn.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_205405971
Oooh, een 'grasmat' staat gelijk aan een kunststofmat die op gras lijkt, ik had echt geen idee :@
P.S. bijen zijn voor mij nooit irritant
pi_205406811
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:48 schreef Kanaroe het volgende:
ooh, een 'grasmat' staat gelijk aan een kunststofmat die op gras lijkt, ik had echt geen idee :@
Jep dat is verrekte fijn op een betonnen balkon :)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_205415118
Nog iemand tips om de planten te laten overleven na 3 weekse vakantie trip?
  donderdag 21 juli 2022 @ 18:43:34 #242
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205415142
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 18:38 schreef michiel_merk het volgende:
Nog iemand tips om de planten te laten overleven na 3 weekse vakantie trip?
Hulp van de buren vragen. Hopen op genoeg regen of een automatisch beregeningsysteem (microdrip van gardena bij kleine tuin, rainbird spul voor grote tuin. Laatste krijg je niet meer voor elkaar op korte termijn) :) .
pi_205415755
@Vanyel Zonnebloemen zijn tof. De mijne zijn nog niet zo ver. Maar ze zijn wel stevig gegroeid dit jaar, inmiddels 2 meter hoog.

Gisteren voor de regen nog een rondje tuin gedaan.
pi_205419167
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 18:38 schreef michiel_merk het volgende:
Nog iemand tips om de planten te laten overleven na 3 weekse vakantie trip?
Gaat het om planten in pot of in de volle grond? Volwassen planten in de volle grond moeten die periode echt wel kunnen overleven, tenzij je ze nu al regelmatig water bijgeeft en ze hebt verwend. Dit is wel een informatief stukje: De tuin bij langdurige droogte, wat wel en niet water geven? Moraal van het verhaal is: als je planten dan toch water wilt geven, geef dan liever eens per week veel water in plaats van elke dag een beetje. Dat kun je iemand tijdens je afwezigheid laten doen. Er staan ook andere goede tips in, zoals planten in pot bij je afwezigheid uit de volle zon zetten en boomschors in je borders gebruiken.

Zelf geef ik alleen planten in pot, nieuwe aanplant en sommige planten in de kas (de planten die niet tegen droogte kunnen) regelmatig water.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 22-07-2022 00:59:44 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205419172
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205419174
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 19:56 schreef Hupje het volgende:
@:Vanyel Zonnebloemen zijn tof. De mijne zijn nog niet zo ver. Maar ze zijn wel stevig gegroeid dit jaar, inmiddels 2 meter hoog.

Gisteren voor de regen nog een rondje tuin gedaan.
[ afbeelding ]
Wat een mooie plaatjes! Je rode siergras is prachtig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205419178
Mij viel vanavond in de schemer op dat de zonnehoedjes licht lijken te geven:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205423652
Mooi ja, ik had ze ook een paar jaar, maar ineens kwamen ze nooit meer boven.

Deze komt elk jaar weer groter en voller terug:



En de sering bloeit voor de 2e keer O+

pi_205437465
Onze planten in de potten hebben het zwaar gehad tijdens onze drie weken afwezigheid. Had gehoopt dat ze wat water mee kregen van de beregening voor het gras maar helaas zijn van de twee vijgen en de magnolia praktisch al het blad afgevallen. Stonden ook vol in de zon tijdens de hitte van afgelopen weken.

Inmiddels weer wat water gegeven. Enige kans dat ze nog weer uitlopen dit seizoen of is het over en moet ik wachten tot volgend seizoen voor nieuw blad?
Baal met name van de vijgen. Die stonden zo mooi in blad en vrucht.
  Spellchecker zaterdag 23 juli 2022 @ 22:46:58 #250
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205437529
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 22:43 schreef koentjuh18 het volgende:
Onze planten in de pot hebben het zwaar gehad tijdens onze drie weken afwezigheid. Had gehoopt dat ze wat water mee kregen van de beregening voor het gras maar helaas zijn van de twee vijgen en de magnolia praktisch al het blad uitgevallen. Stonden ook vol in de zon tijdens de hitte van afgelopen weken.

Inmiddels weer wat water gegeven. Enige kans dat ze nog weer uitlopen dit seizoen of is het over en moet ik wachten tot volgend seizoen voor nieuw blad. Baal met name van de vijgen. Die stonden zo mooi in blad en vrucht.
Volgende keer zoveel mogelijk uit de zon zetten als je zolang weg bent.
pi_205437636
Had ze aan de rand van het gras gezet in de veronderstelling dat ze wel wat water van de sproeiers meekregen, maar helaas.

Ze lijken niet dood, maar in de overlevingsstand te staan. Wacht wel af wat ze doen :-)
pi_205438224
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 17:35 schreef Vanyel het volgende:
Zonnebloemen O+
Ik moet er ook voor omhoog kijken
[ afbeelding ]
Mooi ! Die van mij is zo hoog dat die bijna bij het slaapkamer raam komt 🥰👍 ( staat los midden in de voortuin, dat die nog niet is omgeknapt is mij een raadsel )
pi_205440637
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 23:20 schreef Aloria het volgende:

[..]
Mooi ! Die van mij is zo hoog dat die bijna bij het slaapkamer raam komt 🥰👍 ( staat los midden in de voortuin, dat die nog niet is omgeknapt is mij een raadsel )
Hier ook van die monsters :Y

Van de week stopten er mensen om ze te bewonderen O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205448819
Ik had laatst overdag een egel in de tuin en die was helaas erg ziek. De dierenambu heeft de egel opgehaald en ik had gevraagd of ie terug mocht komen als ie weer beter was. En dat mocht, mits dat de egel goed genoeg zou herstellen. Afgelopen vrijdag is Fredje weer thuis gebracht door de meneer van de dierenambulance O+ O+

Gisteravond hoorde ik een hoop herrie en de schutting deur wat rammelen.. kwam Fredje even in het Egelhuis het eten opeten _O_ Daar staat eten klaar voor ze, want anders eten de katten het op. En dat wil ik niet hebben, die hebben een prima buffet binnen ;)

En net hoorde ik een hoop herrie in de tuin. Een soort flink gesnuif. Wat blijkt, er woont nog een egel in mijn tuin. En die is nu "gezellig" met Fredje bezig om mini Fredjes te maken. _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205456685
Een plantje met een witte bloemetje kreeg -gelukkig maar - een ruime pot.
Dat is wel nodig, want het is inmiddels wel een struik. Dipladenia

En de hibiscus is al een week in bloei en heeft nog mega veel knoppen. Het zijn er drie.
De oudste en grootste is van 2003. Links daarvan zijn 10 jaar oud. Ze staan in de schaduw van een volwassen walnotenboom.

pi_205457759
Mooie bloemen @AnneX O+
pi_205458058
Mooi de hibiscus @AnneX
Ik had een hibiscus boompje maar die heeft het platliggen onder de omgevallen schutting niet overleefd.
RIP -O-
pi_205458102
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:08 schreef Blues het volgende:
Mooi de hibiscus @:annex
Ik had een hibiscus boompje maar die heeft het platliggen onder de omgevallen schutting niet overleefd.
RIP -O-
Vraag een nieuwe…nog voor je verjaardag🙃

Volgend voorjaar toch maar een stuk hibiscus snoeien. Het was inderdaad bedoeld als groene muur met blauwe bloemen als grens van tuin. Er banjeren regelmatig buren langs.
pi_205463995
Ik word zo vrolijk van alles wat bloeit in de tuin O+
pi_205469113
Mooi die bloeiende hibiscus. Ook bij jou, Hupje! Bij mij zit-ie nog in de knop.Ik ben benieuwd hij het in deze tuin gaat doen.
pi_205469174
Bij ons groeit en bloeit alles vrolijk door. Wat een genot! In de vorige tuin was het eind deze tijd altijd een beetje saai. Nu heb ik met beplanten meer rekening gehouden met bloeitijden en dat loont.


Deze combinatie pakt verrassend leuk uit.


Chocoladecosmos ♡


Weelde


De combinatie rood-roze-paars blijft favoriet


Doorkijkje


De Perzische slaapboom heeft heel veel knoppen


Deze verbena kwam in de vorige tuin aanwaaien. Ik heb een paar zaailingen meegenomen en zie 'm hier tekeergaan!


In een dahlia is het lekker slapen
  woensdag 27 juli 2022 @ 23:55:32 #262
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205477371
De (witte) vlinderstruik is eindelijk gaan bloeien!



En de hortensiaatjes schreeuwen om water, maar doen het lekker. En de mereltjes weten de lijsterbes(jes) weer te vinden:

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205481045
Wonen op vakantie:
pi_205490526
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 14:24 schreef AnneX het volgende:
Wonen op vakantie:
[ link | afbeelding ]
Dat ziet er heerlijk uit!
pi_205512718
Wat een inspiratie O+

Wij hebben net de tuinen opnieuw laten betegelen én grote borders laten plaatsen. Nu aan mij de schone taak om die te vullen. Ik zit hele middagen in de tuin in de aarde te wroeten en planten te plaatsen. Zo fijn.

Ik heb hier al het een en ander voorbij zien komen wat ik ook wel in de tuin wil!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205522772
Onverwachts een nieuwe aanwinst. Nieuwe tricolor vlinderstruik. Blauw, paars en roze (wat je op de foto niet zo goed kan zien helaas).
Vermoed een kruising tussen de ‘black knight x pink panther’



SPOILER: allemaal dezelfde plant
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 23% gewijzigd door _I op 01-08-2022 16:41:45 ]
pi_205522881
Sorry, beetje enthousiast. :B
pi_205547868
:D :D
pi_205547881
Ik had 2 nieuwerts in de wilde voortuin *O*
Zal ook wat water geven daar. E.e a. hangt wat sneu van droogte zie ik.

pi_205548238
quote:
6s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:21 schreef _I het volgende:
Onverwachts een nieuwe aanwinst. Nieuwe tricolor vlinderstruik. Blauw, paars en roze (wat je op de foto niet zo goed kan zien helaas).
Vermoed een kruising tussen de ‘black knight x pink panther’

[ afbeelding ]

SPOILER: allemaal dezelfde plant
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een beauty. Wist niet dat zoiets bestond.
Heb daarnet de uitgebloeide pluimpjes uit onze eigen vlinderstruik gehaald. Was weer nodig.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205550972
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 16:44 schreef Celestien het volgende:

[..]
Wat een beauty. Wist niet dat zoiets bestond.
Heb daarnet de uitgebloeide pluimpjes uit onze eigen vlinderstruik gehaald. Was weer nodig.
Dank! Ben er ook zeer enthousiast over. :D

En lekker bezig, dan bloeien ze wel mooi lang door!
pi_205558163
quote:
6s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 20:52 schreef _I het volgende:

[..]
Dank! Ben er ook zeer enthousiast over. :D

En lekker bezig, dan bloeien ze wel mooi lang door!
Ben ik dus net bij het tuincentrum ('t is op weg van m'n werk naar huis... de wind blies me zķ met fiets en al de poort door O-)) en zie ik ze dus staan, die tricolore vlinderstruiken. Heb er ook een meegenomen :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205558495
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 17:01 schreef Celestien het volgende:

[..]
Ben ik dus net bij het tuincentrum ('t is op weg van m'n werk naar huis... de wind blies me zķ met fiets en al de poort door O-)) en zie ik ze dus staan, die tricolore vlinderstruiken. Heb er ook een meegenomen :Y
Ze zijn leuk, hč! Lekker bezig! :D
pi_205558697
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 17:43 schreef _I het volgende:

[..]
Ze zijn leuk, hč! Lekker bezig! :D
De tuin moet gevuld worden & er zijn zoveel leuke dingen! :D
Ik hoop binnenkort ook foto's te posten van mijn aanwinsten. Even zien waar ik die kan stallen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205558728
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 18:07 schreef Celestien het volgende:

[..]
De tuin moet gevuld worden & er zijn zoveel leuke dingen! :D
Ik hoop binnenkort ook foto's te posten van mijn aanwinsten. Even zien waar ik die kan stallen.
Mijn voortuin stroomt over van de dahlia’s, achter heb ik 20 verschillende vlinderstruiken.

Mooi man, al die bloeiende planten! 8-)
  Moderator zondag 7 augustus 2022 @ 18:10:01 #276
5428 crew  miss_sly
pi_205574835
Zo een paar weken vakantie doet wel wat in de tuin :D

De voortuin was ontploft, voornamelijk met onkruid helaas. Toch ook wel wat bloemen die lekker bloeien. Het onkruid hebben we vandaag meteen uit de voortuin getrokken, dus die is weer toonbaar.

Gisteren, laatste dag van de vakantie, zijn we in Giverny naar huis en tuinen van Monet geweest. Dat vond ik echt geweldig O+ Niet alleen om in het echt te zien wat hij allemaal heeft geschilderd, maar ook omdat het geweldige prachtige tuinen zijn met een overdaad aan bloemen en planten. Ik heb er zeker nog wel wat inspiratie opgedaan. Bovendien waren er diverse begroeide pergola’s en nu is man ineens om! Kan ik toch een pergola gaan plaatsen over het paadje aan de zijkant van het huis.

Kortom, weer nieuwe plannen die ook wel wat wijzigingen inhouden en vooral: veel meer planten. Ik ben echt veel te bescheiden met de aanplant dus dat ga ik verbeteren :P Zoals @Sorbootje al een paar keer tegen me zei: er is niet zoiets als teveel planten!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 8 augustus 2022 @ 21:49:00 #277
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205584253
Tuinen moet je heerlijk dichtplanten. In Eindhoven hebben ze tussen de regent en de witte dame vorig jaar een park aangelegd waar we gisteren voorbij kwamen. Echt fenomenaal mooi O+ . Het verraste mij hoe tof dat eruit zag (maar geen foto natuurlijk :P ).
Maar het was lekker dichtgeplant met heel veel planten en grassen, zag er echt tof uit O+ . Kortom, veel is beter :P .

Maareh, wie is al zaden aan het verzamelen? Ik heb akelei en campanula laatst verzameld en gelijk weer ingezaaid. Kreeg van mijn moeder laatst een lading vingerhoedskruid en heb net wat klaprooszaad verzameld. Voor vingerhoedskruid is het vrees ik te laat, maar dat bewaar ik wel tot volgend jaar (en klaproos ook natuurlijk).

Vraag is, het zit nu in een ziploc zakje. Gaat dat goed of moet het in papier bewaard worden?
  Moderator maandag 8 augustus 2022 @ 22:05:47 #278
5428 crew  miss_sly
pi_205584440
Ik heb eigenlijk van alles gewoon heel lang laten staan in de hoop dat het zichzelf uitzaait. Werkt ook, toch?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 8 augustus 2022 @ 22:18:21 #279
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205584587
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 22:05 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb eigenlijk van alles gewoon heel lang laten staan in de hoop dat het zichzelf uitzaait. Werkt ook, toch?
Mja, dat viel bij mij tegen vorig jaar. Maar dat komt wellicht ook door het gras waardoor de rest geen kans meer kreeg?
  Moderator maandag 8 augustus 2022 @ 22:21:08 #280
5428 crew  miss_sly
pi_205584625
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 22:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mja, dat viel bij mij tegen vorig jaar. Maar dat komt wellicht ook door het gras waardoor de rest geen kans meer kreeg?
De klaprozen waren bij mij ontzettend goed uitgezaaid :D Had ik niets voor gedaan. De kokardebloem idem en op dit moment komen er op allerlei plaatsen goudsbloemen op. Ik hoopte eigenlijk dat vooral de akelei dat ook zo goed zou doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205585050
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 21:49 schreef bleiblei het volgende:
Tuinen moet je heerlijk dichtplanten. In Eindhoven hebben ze tussen de regent en de witte dame vorig jaar een park aangelegd waar we gisteren voorbij kwamen. Echt fenomenaal mooi O+ . Het verraste mij hoe tof dat eruit zag (maar geen foto natuurlijk :P ).
Maar het was lekker dichtgeplant met heel veel planten en grassen, zag er echt tof uit O+ . Kortom, veel is beter :P .

Maareh, wie is al zaden aan het verzamelen? Ik heb akelei en campanula laatst verzameld en gelijk weer ingezaaid. Kreeg van mijn moeder laatst een lading vingerhoedskruid en heb net wat klaprooszaad verzameld. Voor vingerhoedskruid is het vrees ik te laat, maar dat bewaar ik wel tot volgend jaar (en klaproos ook natuurlijk).

Vraag is, het zit nu in een ziploc zakje. Gaat dat goed of moet het in papier bewaard worden?
Ziploc kan prima, als het echt heel goed droog is.
Ik heb alleen heel veel klaproos, voor als ik dat nog elders kwijt wil. Misschien valt er per ongeluk ook wat in het gemeenteperkje in de straat enzo. Een paar in de moestuin voor de gezellig vond ik dit jaar heel fijn. Wordt misschien volgend jaar een plaag...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205585328
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 22:05 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb eigenlijk van alles gewoon heel lang laten staan in de hoop dat het zichzelf uitzaait. Werkt ook, toch?
Wel als je ervoor zorgt dat de stukken tuin rondom de planten waarvan je wilt dat die zich uitzaaien niet volledig dichtgegroeid zijn. En de ene plant zaait zich makkelijker uit dan de andere. Daar komt bij dat planten verschillende voorkeuren hebben. Toortsen duiken bij mij bijvoorbeeld op de gekste plekken op. Er staan er nu twee op het asfalt van de oprit en rondom de toortsen van vorig jaar helemaal geen. Klaprozen hebben zichzelf goed uitgezaaid op plekken met opengewerkte grond; je hoeft niet te verwachten dat die zich tussen gras uitzaaien. Akelei en vingerhoedskruid zaaien zich bij mij elk jaar vanzelf goed uit, maar ik help wel door de grond rondom wat open te werken.

Herkenbaar hoor, je ontplofte tuin. Ik liet mijn tuin netjes achter, maar kwam terug in wat voor mij aanvoelde als een bende. Ongelooflijk dat dat in zo'n korte tijd kan.

En ook ik heb op vakantie mooie tuinen bekeken. Wij zaten in Bretagne en dus heb ik veel hortensia's, Afrikaanse lelies, palmen en Perzische slaapbomen gezien. Ik heb besloten dat ik ga proberen om een Perzische slaapboom in m'n tuin te introduceren. @Sorbootje, heb je nog tips?

Het was trouwens erg droog in Bretagne. We hebben een fijne, zonovergoten vakantie gehad maar voor de planten was het maar waardeloos.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205585363
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 23:05 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ziploc kan prima, als het echt heel goed droog is.
Ik heb alleen heel veel klaproos, voor als ik dat nog elders kwijt wil. Misschien valt er per ongeluk ook wat in het gemeenteperkje in de straat enzo. Een paar in de moestuin voor de gezellig vond ik dit jaar heel fijn. Wordt misschien volgend jaar een plaag...
Ach, je trekt ze er zo makkelijk uit dat ze nooit een plaag kunnen worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205586009
Ik heb nog wel zaad uit het vingerhoedskruid geoost. Ook dit jaar al gezaaid voor bloei volgend jaar. Het kleine plantje staat nu in een pot. Verder ben ik een mooie aangewaaide klasroos aan het laten drogen, en van mijn stokrozen ga ik ook nog oogsten.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:15:10 #285
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205586772
Misschien leuk om volgend jaar een :') zaadruilbeurs :') te organiseren hier? :D
Ik heb wel oren naar zaadjes van bloemen die ik niet heb in de tuin. En heb zelf Lupine (new Governor), Campanula (blauw/paarse), Akelei (wit), Klaprozen en Vingerhoedskruid staan. Dit jaar is nog te vroeg omdat ik zelf nog niet actief genoeg geoogst heb :P .
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:35:25 #286
5428 crew  miss_sly
pi_205586936
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 10:15 schreef bleiblei het volgende:
Misschien leuk om volgend jaar een :') zaadruilbeurs :') te organiseren hier? :D
Ik heb wel oren naar zaadjes van bloemen die ik niet heb in de tuin. En heb zelf Lupine (new Governor), Campanula (blauw/paarse), Akelei (wit), Klaprozen en Vingerhoedskruid staan. Dit jaar is nog te vroeg omdat ik zelf nog niet actief genoeg geoogst heb :P .
Ja! Hoewel ik me dan nog wel erg moet verdiepen in het verzamelen van zaad ( :') ) want ik doe tot nu toe alleen nog maar de natuur zijn werk laten doen. En ik moet wel iets te ruilen hebben dan natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:41:22 #287
5428 crew  miss_sly
pi_205586984
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 23:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wel als je ervoor zorgt dat de stukken tuin rondom de planten waarvan je wilt dat die zich uitzaaien niet volledig dichtgegroeid zijn. En de ene plant zaait zich makkelijker uit dan de andere. Daar komt bij dat planten verschillende voorkeuren hebben. Toortsen duiken bij mij bijvoorbeeld op de gekste plekken op. Er staan er nu twee op het asfalt van de oprit en rondom de toortsen van vorig jaar helemaal geen. Klaprozen hebben zichzelf goed uitgezaaid op plekken met opengewerkte grond; je hoeft niet te verwachten dat die zich tussen gras uitzaaien. Akelei en vingerhoedskruid zaaien zich bij mij elk jaar vanzelf goed uit, maar ik help wel door de grond rondom wat open te werken.

Herkenbaar hoor, je ontplofte tuin. Ik liet mijn tuin netjes achter, maar kwam terug in wat voor mij aanvoelde als een bende. Ongelooflijk dat dat in zo'n korte tijd kan.

En ook ik heb op vakantie mooie tuinen bekeken. Wij zaten in Bretagne en dus heb ik veel hortensia's, Afrikaanse lelies, palmen en Perzische slaapbomen gezien. Ik heb besloten dat ik ga proberen om een Perzische slaapboom in m'n tuin te introduceren. @:sorbootje, heb je nog tips?

Het was trouwens erg droog in Bretagne. We hebben een fijne, zonovergoten vakantie gehad maar voor de planten was het maar waardeloos.
Dicht begroeid is mijn tuin echt nog nergens, behalve op de plekken waar ik nog niet geweest ben en dus onkruid staat :D Beetje openwerken is wel een goede, ga ik doen.

Perzische slaapbomen hebben wij ook veel gezien. Ook in de tuinen van Monet staat een aantal exemplaren.



Zo mooi O+ Mijn kweker heeft er ook een in zijn voorbeeldtuin staan. Volgens hem zou het best mee moeten vallen met de kwetsbaarheid en zou er in mijn tuin ook best een kunnen staan. Ik overweeg het alsnog :P

Ook bij Monet:







And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205587410
:B *G* :B *G* de 3 uit hun krachten gegroeide coniferen, waar 40 jaar niets aan is gedaan, worden as we typ verwijderd uit de wilde ( :D :') ) tuin van de buurman.
Ze konden niet eens de deur naar de tuin openkrijgen, zo vol met 'wild' staat het :|W

Ik heb foto's van voor gemaakt en van work in progress... dus plaats ze later wel.
We krijgen er 4000 licht voor terug O+ _O_

Wel matig voor de vogels, want het was een walhalla voor hen. Maar er staan zoveel bomen en struiken in onze tuinen en op het achterpad en de buur naast deze buurman kreeg totaal geen zon of licht meer in hun tuin.
pi_205587581
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 11:38 schreef Blues het volgende:
:B *G* :B *G* de 3 uit hun krachten gegroeide coniferen, waar 40 jaar niets aan is gedaan, worden as we typ verwijderd uit de wilde ( :D :') ) tuin van de buurman.
Ze konden niet eens de deur naar de tuin openkrijgen, zo vol met 'wild' staat het :|W

Ik heb foto's van voor gemaakt en van work in progress... dus plaats ze later wel.
We krijgen er 4000 licht voor terug O+ _O_

Wel matig voor de vogels, want het was een walhalla voor hen. Maar er staan zoveel bomen en struiken in onze tuinen en op het achterpad en de buur naast deze buurman kreeg totaal geen zon of licht meer in hun tuin.
Oh wat fijn! Ben benieuwd wat het met de planten in jullie tuin doet. Bij ons hadden een aantal planten een prachtig schaduwplekje, maar zijn ze na het verwijderen van een hele grote boom wat minder gelukkig geworden.
pi_205587620
De zon draait 's avonds naar zijn kant, ben ook benieuwd.
pi_205588397
Zondag voor 200 euro aan planten gekocht. Nieuwe borders moeten nog wat gevuld worden. :Y Hele middag in de tuin bezig geweest. Heerlijk!

Nu nog een meerstammige krentenboom :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:05:09 #292
5428 crew  miss_sly
pi_205588610
Ik durf nu met die droogte eigenlijk niet zo goed om nieuws te planten. Ben een beetje bang dat het dan niet aanslaat. Ik wil wel heel erg graag :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Spellchecker dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:34:13 #293
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205588835
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:05 schreef miss_sly het volgende:
Ik durf nu met die droogte eigenlijk niet zo goed om nieuws te planten. Ben een beetje bang dat het dan niet aanslaat. Ik wil wel heel erg graag :D
Je zou kunnen overwegen om het in een grote bak te planten, die een beetje in de schaduw blijft. En dan goed vochtig houden.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:40:35 #294
5428 crew  miss_sly
pi_205588907
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:34 schreef maily het volgende:

[..]
Je zou kunnen overwegen om het in een grote bak te planten, die een beetje in de schaduw blijft. En dan goed vochtig houden.
Ik heb nog niks :D Maar het kriebelt enorm om op pad te gaan om een en ander aan te schaffen en in de tuin te zetten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205589433
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:05 schreef miss_sly het volgende:
Ik durf nu met die droogte eigenlijk niet zo goed om nieuws te planten. Ben een beetje bang dat het dan niet aanslaat. Ik wil wel heel erg graag :D
Dat gevoel ken ik, maar ben toch gaan planten. De tuin was helemaal plantloos. Zo triest. Dus ben nu dagelijk met gieters in de weer, maar alles leeft nog :) Ik wacht nog wel even met het verplaatsen van de hibiscus op stam, want hij staat net in bloei.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:35:38 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205589443
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:33 schreef Celestien het volgende:

[..]
Dat gevoel ken ik, maar ben toch gaan planten. De tuin was helemaal plantloos. Zo triest. Dus ben nu dagelijk met gieters in de weer, maar alles leeft nog :) Ik wacht nog wel even met het verplaatsen van de hibiscus op stam, want hij staat net in bloei.
Als je maar genoeg water geeft.
Bij dagelijks wateren heb je wel het risico dat planten niet diep genoeg wortelen. Dan gaan ze als je stopt met water geven alsnog dood
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:59:21 #297
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205589606
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als je maar genoeg water geeft.
Bij dagelijks wateren heb je wel het risico dat planten niet diep genoeg wortelen. Dan gaan ze als je stopt met water geven alsnog dood
Dat is toch gewoon een kwestie van stukje bij beetje minder water geven en het op ten duur aan de natuur over laten? Het is niet alsof planten niet in staat zijn aan te passen als ze merken dat water steeds minder vaak in de bovenste 5cm te vinden is.

Overigens heb ik afgelopen voorjaar de boel aangeplant onder een enorme kastanje can dik 80 jaar oud. Dus ik ontkom er niet aan om te blijven sproeien. Regen komt er niet en al het water wat er soms wel komt wordt geconsumeerd door die boom :P .
pi_205590329
Vanaf ons balkon (we wonen op de 1e, de tuinen zijn bg).
Er moet nog 1 grote conifeer weg links, maar dit is al zoveel meer licht zon en uitzicht ook!




De bomenaapman :D





En de tuin van Buur Kluizenaar.
Morgen komen ze terug om die laatste linkerconifeer weg te halen en de restanten stam, verder zal zijn tuin zelf niet erg opgeknapt lijken :')

pi_205595158
Wat een operatie, @Blues . Weet je ook waarom de buurman alsnog heeft besloten tot kap over te gaan?

@miss_sly, dit is de periode bij uitstek om je even in te houden, want het najaar is een betere periode om te planten. Dat gezegd hebbende: zelf kan ik het ook vaak niet laten. Je kunt een week wachten met planten, want dan gaat het regenen. Dat ga ik nu doen. Wat ik wel eens doe als het niet anders kan, is wat schaduw creëren bij de plant met een of andere opstelling - en elke dag water geven vanzelfsprekend. Dat helpt ook goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:15:56 #300
70532 loveli
N
pi_205595274
Ik dacht dat je tussen maart en september niet mocht kappen, ivm nestseizoen.
crap in = crap out
pi_205595315
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een operatie, @:blues . Weet je ook waarom de buurman alsnog heeft besloten tot kap over te gaan?

Gedwongen door die buur naast hem en ik denk dat zij alles betalen.
Voor hem had het niet gehoeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')