abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205302481
Whoei! Ik heb wel akkermelkdistels hier, maar die worden vast niet zo groot. Foto van de kardoen ben ik nog verschuldigd :+.

De daglelie bloeit eindelijk!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205302601
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 20:00 schreef Claudia_x het volgende:

Het viel me ineens op dat zonnebloemen meedraaien met de zon gedurende de dag. Dat wist ik niet!
[ afbeelding ]

Daarom heten ze Tournesol!

Prachtige bloeiers allemaal. Ik geniet mee!
pi_205302763
Toen deed ik rondje tuin, dus foto’s bij avondlicht.
Allereerst is er uitzicht op de hortensia van buurvrouw. Wordt fors teruggesnoeid en groeit uit tot een giga struik.
De eerste bloemen zitten aan de zijde waar géen zon komt! Voor het contrast: ook een foto van de kant waar zon na 12 uur komt.

De genoemde vuurpijlen tussen de boerenhortensia en meer wit, en kogeldistel.
En de esdoorn. Alles groeit naar het licht, onder de schaduw van de bomen uit.

pi_205303193
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:13 schreef yinu het volgende:

[..]
Daarom heten ze Tournesol!

Prachtige bloeiers allemaal. Ik geniet mee!
Ja, ik hoorde het vandaag van m'n schoonvader. Wist ik ook niet!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205303219
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:01 schreef sigme het volgende:
Whoei! Ik heb wel akkermelkdistels hier, maar die worden vast niet zo groot. Foto van de kardoen ben ik nog verschuldigd :+.

[ afbeelding ]
Fijne kleurencombinatie!
pi_205303246
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:31 schreef AnneX het volgende:
Toen deed ik rondje tuin, dus foto’s bij avondlicht.
Allereerst is er uitzicht op de hortensia van buurvrouw. Wordt fors teruggesnoeid en groeit uit tot een giga struik.
De eerste bloemen zitten aan de zijde waar géen zon komt! Voor het contrast: ook een foto van de kant waar zon na 12 uur komt.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De genoemde vuurpijlen tussen de boerenhortensia en meer wit, en kogeldistel.
En de esdoorn. Alles groeit naar het licht, onder de schaduw van de bomen uit.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Toffe hortensia! Ik heb een rij hortensia's tegen de erfgrens staan en die worden gigantisch. Veel zon krijgen ze er niet.

Ik dacht dat je een kniphofia bedoelde toen je het over een vuurpijl had. Wat voor plant is dit?
pi_205303592
Door @AnneX moest ik aan m'n crocosmia denken omdat die in mijn beleving al zou moeten bloeien en die me nog niet is opgevallen. Dus ik liep even de tuin in en trof toen dit aan:

Het blijft cool om dat bloeiproces te zien. Ik denk trouwens dat het gewone engelwortel is.

Oh, en de crocosmia staat op het punt om te gaan bloeien.
pi_205303608
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Toffe hortensia! Ik heb een rij hortensia's tegen de erfgrens staan en die worden gigantisch. Veel zon krijgen ze er niet.

Ik dacht dat je een kniphofia bedoelde toen je het over een vuurpijl had. Wat voor plant is dit?
gut, het is geen vuurpijl o|O het is Crocosmia ofwel Montbretia 'Carmin Brillant' .

Edit: en die heb jij ook staan, begrijp ik. 😉
pi_205303614
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:42 schreef AnneX het volgende:

[..]
gut, het is geen vuurpijl o|O het is Crocosmia ofwel Montbretia 'Carmin Brillant' .
Ah, dan zag ik het goed. Je tuin heeft de mijne weer verslagen! Hier nog in de knop dus, maar het is wel de Lucifer. Hoe gaat het met jouw crocosmia, @miss_sly?
pi_205303681
Coole variant trouwens, die Carmin Brilliant. Op jouw foto's zie ik het oranje (nog) niet zo. Zit dat er wel in, @AnneX?

Ik was het bijna vergeten, maar ik heb zelf onlangs Salsa bijgekocht (plaatje van het internet):

[ Bericht 15% gewijzigd door Claudia_x op 10-07-2022 22:54:38 ]
pi_205306419
De crocosmia, die hier staat, heeft een mono kleur. Is ook uitgekozen op rood.
  maandag 11 juli 2022 @ 15:30:40 #192
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_205308271
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:01 schreef sigme het volgende:

[ afbeelding ]
Oh wat een mooie! Die van ons bloeien ook eindelijk O+

Moderator dinsdag 12 juli 2022 @ 20:38:57 #193
5428 crew  miss_sly
pi_205320785
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 22:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, dan zag ik het goed. Je tuin heeft de mijne weer verslagen! Hier nog in de knop dus, maar het is wel de Lucifer. Hoe gaat het met jouw crocosmia, @:miss_sly?
Volop in bloei O+ En het zijn er teveel, het is echt enorm vermeerderd. In het voorjaar dus wat knolletjes opgraven en elders een plekje geven. Die hele border doet het zo waanzinnig goed ieder jaar.

Ik deed sowieso weer even een rondje tuin, want ik zat even wat heermoes uit de grond te trekken en keek omhoog naar mijn honingklaver. Die is wel echt enorm O+

Hij komt ruim boven de schutting uit, die dus ruim 180 hoog is.

De senna doet het ook erg goed, lijkt zelfs wat bloemknoppen te krijgen, maar dat lijkt me in het tweede jaar vrij snel. Hij staat in ieder geval op een plek waar hij zich lekker voelt, denk ik

In goed gezelschap van een lobelia, wat cosmea en een stokroos die toch echt wel stok begint te krijgen op de achtergrond.

In de bloemenborder staat ook deze (groot) kaasjeskruid, vind ik ook erg mooi

En ik ontdekte een nieuwe, dat zou akkerscherm moeten zijn

De foto doet het diepe paars geen recht, maar de vlinderstruik bloeit ook uitbundig

Aan het einde van het pad ziet het er nu zo uit:

Guldenroede doet het erg mooi, lavendel en vrouwenmantel ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 12 juli 2022 @ 20:40:01 #194
5428 crew  miss_sly
pi_205320805
En, niet onbelangrijk: de eerste oogst van het rodebessenstruikje:

Ze zijn heerlijk zurig-zoet!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205321751
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:38 schreef miss_sly het volgende:

Aan het einde van het pad ziet het er nu zo uit:

[ afbeelding ]
Wat een plaatje. O+ Mooi allemaal, hoor.
pi_205321841
nah, ik zit gewoon weer in mijn half juli tuin depressie :P

de 'voorjaarsbloeierszijndoodjammmerdannuishetwachtenophethoogseizoenenhetwordtalleenmaarmooieriederjaarwaaromziejedatnouniet' depressie :P
...
pi_205322764
Niet herkenbaar vrees ik, @sacha, want de zomerbloeiers zijn hier al begonnen te bloeien. Het verdriet om de vroege bloeiers wordt overstemd door voorpret.
pi_205342494
Mini klaproosjes voor mijn neus:

pi_205366797
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 17:59 schreef AnneX het volgende:
Mini klaproosjes voor mijn neus:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En vandaag: het lijken wel stoepplantjes in het grint. 🙃https://hortusleiden.nl/onderwijs/stoepplantjes-1
Het is zaad dat vorig jaar is ‘geoogst’ door mij en aan de buurvrouw gegeven.

[ Bericht 4% gewijzigd door AnneX op 17-07-2022 12:08:41 ]
pi_205367281
Mooie kleine versierdertjes O+
pi_205368216
Ja, leuk zijn die. O+
pi_205372321
Het is hier veel te stil!

Ik geniet momenteel erg van gevleugeld hertshooi:

Op de foto hierboven is ook crocosmia te zien. Die bloeit nog steeds niet! Als dat gebeurt, dan combineert dat ongetwijfeld mooi.

Het was een goede zet om allium langs een pad te zetten waar we vaak gebruik van maken.

Ik vind dit hoekje heel leuk geworden. De bomen zitten vol met appels en vijgen en lathyrus bloeit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En sommige vijgen beginnen er al rijp uit te zien:

Heemst heeft een imposant formaat gekregen en is inmiddels langer dan ik ben.

Zoals ook op de vorige foto te zien is, wemelt het van de vlinders.

Toen ik bij @miss_sly deze gele zonnehoedjes zag, wilde ik die ook graag hebben. Ze zijn hier net begonnen met bloeien.

zondag 17 juli 2022 @ 20:53:14 #203
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205372700
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:15 schreef Claudia_x het volgende:
Het is hier veel te stil!

Ik geniet momenteel erg van gevleugeld hertshooi:
[ afbeelding ]

Op de foto hierboven is ook crocosmia te zien. Die bloeit nog steeds niet! Als dat gebeurt, dan combineert dat ongetwijfeld mooi.
[ afbeelding ]

Het was een goede zet om allium langs een pad te zetten waar we vaak gebruik van maken.
[ afbeelding ]

Ik vind dit hoekje heel leuk geworden. De bomen zitten vol met appels en vijgen en lathyrus bloeit.
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En sommige vijgen beginnen er al rijp uit te zien:
[ afbeelding ]

Heemst heeft een imposant formaat gekregen en is inmiddels langer dan ik ben.
[ afbeelding ]

Zoals ook op de vorige foto te zien is, wemelt het van de vlinders.
[ afbeelding ]

Toen ik bij @:miss_sly deze gele zonnehoedjes zag, wilde ik die ook graag hebben. Ze zijn hier net begonnen met bloeien.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn vijgen komen er nu pas aan. Ondanks het warme voorjaar. Snap er niks van
The End Times are wild
pi_205377006

De tuin is echt heerlijk groen O+
pi_205377161
Prachtig groen inderdaad, @Puala! O+

Ik zie dat jouw stipa ook headbangt. Doe jij daar nog iets tegen? Of is het kwestie van accepteren en snoeien na de winter?

Edit: ik kom online onderstaande tip tegen.

Gelukkig is er voor beide problemen een oplossing. Om uitzaaien en omvallen te voorkomen, knip ik eind juni/begin juli mijn Mexicaans vedergras terug tot net onder de aren. Dit trucje zag ik in een andere tuinserie met Monty Don: 'Monty Don's paradise gardens'. De man is een onuitputtelijke bron van inspiratie! Voor de liefhebbers: beide series zijn nog te zien op Youtube. Bron
pi_205377189
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Mijn vijgen komen er nu pas aan. Ondanks het warme voorjaar. Snap er niks van
Ik heb er ook een (buiten) waar het pas vijgen aan komen. De andere, in de kas, hangt wel vol, maar nog niks in de buurt van rijp.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_205377911
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Prachtig groen inderdaad, @:puala! O+

Ik zie dat jouw stipa ook headbangt. Doe jij daar nog iets tegen? Of is het kwestie van accepteren en snoeien na de winter?

Edit: ik kom online onderstaande tip tegen.

Gelukkig is er voor beide problemen een oplossing. Om uitzaaien en omvallen te voorkomen, knip ik eind juni/begin juli mijn Mexicaans vedergras terug tot net onder de aren. Dit trucje zag ik in een andere tuinserie met Monty Don: 'Monty Don's paradise gardens'. De man is een onuitputtelijke bron van inspiratie! Voor de liefhebbers: beide series zijn nog te zien op Youtube. Bron
Ik vind het wel leuk, dus laat het zo. En ze zijn allemaal nog relatief nieuw, dus ze mogen dit jaar doen wat ze willen en volgend jaar wordt het al een stuk beter is mijn ervaring :Y
  maandag 18 juli 2022 @ 13:36:48 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205378114
Ik heb een vijg gekregen voor op m'n balkon. Krijgen ze in een pot ook vruchten?
Resistance is futile.
pi_205378629
Wauw, @Puala, wat is het allemaal enorm snel gegroeid! Prachtig! Ik vind je vijver ook veelbelovend.

Ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Moet nog wel veel herstelwerkzaamheden doen maar het begin is er. En de tuin is ondertussen ontploft! Enorme waterscheuten aan de klimroos (ik kon het niet laten dus die heb ik gisteren toch al weggesnoeid).
De vlinderstruiken beginnen te bloeien.

De eerste herfstanemoon is al gespot!

Mini-peertje:

Mega-hortensia:

Lekker overwoekerd muurtje:

En de Hosta bloeit onverdroten door, ondanks dat al haar bladeren aan de slak ten prooi zijn gevallen:

pi_205378667
Wat fijn dat je weer thuis bent @yinu ! Hopelijk gaat het herstel ook een beetje vlot.

De vijver belooft al best wat, maar ik merk dat er nu wat alg in komt. Kan ook zijn, omdat er nog wat grind in moet. Maar elke keer een stukje, dus dat grind komt komende maand wel :) En ik denk dat ik ook nog wat leuke randbloeiers wil die zorgen dat het randje wat minder zichtbaar is. En wat grotere stenen zodat de kikkertjes er makkelijker uit kunnen klimmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')