abonnement Unibet Coolblue
pi_205058171
Willen jullie eens met mij meedenken over het volgende:

Ik heb een annuītaire hypotheek waarvan de rentevast periode nu nog 13 jaar vaststaat. Vorig jaar en begin dit jaar hebben wij het maximaal extra af te lossen bedrag van 10% afgelost. In principe kan ik nu niet meer boetevrij aflossen.
Wat doet zich nu voor de hypotheek rente is zo snel gestegen dat ik de actuele rente hoger is dan de vaste rente die ik in mijn contract heb staan (3,50%). Dit heeft als positief effect dat ik nu kosteloos extra zou kunnen aflossen.

Ik zit nu in dubio, extra aflossen of niet. Als voordeel zie ik de steeds verder dalende last per maand. Aan de andere kant ben ik weer een deel van mijn 'vrije vermogen' kwijt.

Waar ik vooral tussen twijfel is nu extra aflossen of het bedrag wat ik extra wil aflossen elders te inversteren om rendement te maken. Wat zouden jullie doen in mijn poisitie?
  woensdag 15 juni 2022 @ 16:48:24 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205058182
Niet meer aflossen. Juist nu de rente gestegen is. Besteed dat geld dan aan het energiezuiniger maken van je huis of zonnepanelen. Dat rendeert beter
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_205058208
Waarom zou je spaargeld uitgeven aan iets waarvan je nauwelijks iets terug ziet?

Dat geld ben je kwijt en je krijgt er amper iets voor terug.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205058457
Ga dan beleggen...
Ik zwaai naar dieren.
pi_205058477
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 17:26 schreef Geerd het volgende:
Ga dan beleggen...
Vooral nu, nu staan de koersen laag
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205058498
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 17:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vooral nu, nu staan de koersen laag
Idd.!! Hele jaar al extra aan het bijkopen
Ik zwaai naar dieren.
pi_205058531
Ik zou er wel op aansturen dat je over dertien jaar het grootste deel van je huis afgelost hebt, als de rente dan weer normaal is kan je het anders niet meer betalen.
pi_205058540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 17:32 schreef Geerd het volgende:

[..]
Idd.!! Hele jaar al extra aan het bijkopen
Ik ook de afgelopen weken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205058593
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 16:46 schreef Ricky86 het volgende:
Willen jullie eens met mij meedenken over het volgende:

Ik heb een annuītaire hypotheek waarvan de rentevast periode nu nog 13 jaar vaststaat. Vorig jaar en begin dit jaar hebben wij het maximaal extra af te lossen bedrag van 10% afgelost. In principe kan ik nu niet meer boetevrij aflossen.
Wat doet zich nu voor de hypotheek rente is zo snel gestegen dat ik de actuele rente hoger is dan de vaste rente die ik in mijn contract heb staan (3,50%). Dit heeft als positief effect dat ik nu kosteloos extra zou kunnen aflossen.

Ik zit nu in dubio, extra aflossen of niet. Als voordeel zie ik de steeds verder dalende last per maand. Aan de andere kant ben ik weer een deel van mijn 'vrije vermogen' kwijt.

Waar ik vooral tussen twijfel is nu extra aflossen of het bedrag wat ik extra wil aflossen elders te inversteren om rendement te maken. Wat zouden jullie doen in mijn poisitie?
Hangt ervan af. Als je geen NHG hypotheek hebt, zou ik gewoon doorgaan tot de LTV met de laagste rente-%. Extra aflossen zou ik niet doen, geld beter gespreid beleggen in trackers/aandelenfondsen met hoog div. rendement etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 juni 2022 @ 18:16:36 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205058827
Op basis van de informatie is toch amper een goed advies te geven, al snap ik dat de fans van beleggen wel roepen dat je vooral moet gaan beleggen en niet moet aflossen.

Hoe hoog is de hypotheek, hoe hoog is het inkomen, welke groei van het inkomen wordt verwacht, hoeveel kan er gespaard worden, wat zijn de wensen voor de toekomst qua gezin/verbouwen/verduurzamen/verhuizen. En wil je überhaupt wel beleggen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205058881
Voordeel met beleggen is...je kunt over 5 of 10 jaar alsnog een deel weer verkopen en je hypotheek aflossen/verbouwen etc..
Ik zwaai naar dieren.
pi_205059174
Ik zou alleen aflossen als je nu al weet, dat je minder inkomsten hebt over een paar jaar. Bijvoorbeeld door een slecht pensioen of eerder stoppen met werken.
.
pi_205059621
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 18:57 schreef Fer het volgende:
Ik zou alleen aflossen als je nu al weet, dat je minder inkomsten hebt over een paar jaar. Bijvoorbeeld door een slecht pensioen of eerder stoppen met werken.
ook dan zou ik het nog niet doen, want je bent dat geld gewoon kwijt. Je krijgt het nooit meer terug. Als je het geld opzij legt dan kan je als je inkomen lager is dat geld maandelijks gebruiken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205059624
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 18:57 schreef Fer het volgende:
Ik zou alleen aflossen als je nu al weet, dat je minder inkomsten hebt over een paar jaar. Bijvoorbeeld door een slecht pensioen of eerder stoppen met werken.
Ik zou dan juist niet aflossen. Wat je nu aflost, kan je eigenlijk niet meer gebruiken voor aanvulling op een lager inkomen / pensioen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205059647
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zou dan juist niet aflossen. Wat je nu aflost, kan je eigenlijk niet meer gebruiken voor aanvulling op een lager inkomen / pensioen.
klopt je bespaart er maandelijks bijna niks mee en dat geld ben je voorgoed kwijt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205059672
In tegenstelling tot wat anderen hier zeggen, zeg ik: los je hypotheek af.

Niks zo fijn als lage vaste kosten te hebben en daardoor meer bestedingsruimte.

Doe maar beleggen met de rest van het geld. Wel nog even wachten tot de recessie echt is losgebarsten.

En verduurzamen? Wacht daar ook mee tot de crisis goed aanwezig is en de bouwers om werk zitten te springen.
pi_205059711
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:

Doe maar beleggen met de rest van het geld.

Daarmee bevestig je mijn punt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205059727
Ik heb m'n hypotheek versneld afgelost op m'n 1e woning.
Geen spijt van.

Doe vooral waar je lekker van slaapt. Hoger rendement komt meestal ook met een hoger risico en daar moet je tegen kunnen.

Men kan wel zeggen "stop het in aandelen of een ETF" maar de praktijk is dat de aandelenmarkt ook kan zakken.
Dat is niet erg, maar je moet er wel tegen kunnen en af kunnen blijven in dat soort perioden.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:14:31 #19
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205061810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 16:46 schreef Ricky86 het volgende:
Willen jullie eens met mij meedenken over het volgende:

Ik heb een annuītaire hypotheek waarvan de rentevast periode nu nog 13 jaar vaststaat. Vorig jaar en begin dit jaar hebben wij het maximaal extra af te lossen bedrag van 10% afgelost. In principe kan ik nu niet meer boetevrij aflossen.
Wat doet zich nu voor de hypotheek rente is zo snel gestegen dat ik de actuele rente hoger is dan de vaste rente die ik in mijn contract heb staan (3,50%). Dit heeft als positief effect dat ik nu kosteloos extra zou kunnen aflossen.

Ik zit nu in dubio, extra aflossen of niet. Als voordeel zie ik de steeds verder dalende last per maand. Aan de andere kant ben ik weer een deel van mijn 'vrije vermogen' kwijt.

Waar ik vooral tussen twijfel is nu extra aflossen of het bedrag wat ik extra wil aflossen elders te inversteren om rendement te maken. Wat zouden jullie doen in mijn poisitie?
Koop 100 flessen zonnebloemolie.
pi_205063939
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 17:37 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou er wel op aansturen dat je over dertien jaar het grootste deel van je huis afgelost hebt, als de rente dan weer normaal is kan je het anders niet meer betalen.
We zijn aardig verwend de afgelopen jaren als we denken dat het normaal is geweest ;)

OT: hier hetzelfde 'probleem' over 4,5 jaar. Nu is de rentestand 1,5% hoger dan ik destijds afgesloten heb. Over 3 jaar maar eens kijken hoe het er tegen die tijd voor staat. Als de rente tegen die tijd verder gestegen is lossen we een deel af om de maandlasten laag te houden. Tot dat moment lossen we vrijwel niets meer af, tenzij er een enorme meevaller komt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205064092
Mijn rente is nu 1,7 %,
maar ik zit hier met een VVE die steeds weer wat rottigs verzint,
dus ik los voorlopig niet extra af.
pi_205064137
Dank voor jullie reacties, fijn om hierover te sparren.

We zitten zelf ook op het spoor om het niet te doen. Om de reden dat de hypotheek nog maar 70k is, de maandlasten niet heel hoog en geld wat in de woning zit er niet zo makkelijk meer uit te halen is. Beleggen en crowdfundig doen we al aan en zullen dit de komende rustig uitbreiden met het geld wat we nu op de bank houden.
pi_205064244
quote:
99s.gif Op donderdag 16 juni 2022 09:49 schreef CaLeX het volgende:

[..]
We zijn aardig verwend de afgelopen jaren als we denken dat het normaal is geweest ;)

OT: hier hetzelfde 'probleem' over 4,5 jaar. Nu is de rentestand 1,5% hoger dan ik destijds afgesloten heb. Over 3 jaar maar eens kijken hoe het er tegen die tijd voor staat. Als de rente tegen die tijd verder gestegen is lossen we een deel af om de maandlasten laag te houden. Tot dat moment lossen we vrijwel niets meer af, tenzij er een enorme meevaller komt.
Ik begon met 9,2 % rente. Dan moet je voor alleen al de rente een hoop ophoesten elk jaar (de helft van mijn netto salaris). Na twee jaar al begonnen met wat extra aflossen om die reden. Ook toen had ik de angst dat de rente nog hoger kon worden en dan had ik het echt niet meer kunnen opbrengen anders.
pi_205064460
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik begon met 9,2 % rente. Dan moet je voor alleen al de rente een hoop ophoesten elk jaar (de helft van mijn netto salaris). Na twee jaar al begonnen met wat extra aflossen om die reden. Ook toen had ik de angst dat de rente nog hoger kon worden en dan had ik het echt niet meer kunnen opbrengen anders.
Aflossen is altijd een goede optie, ongeacht de rente (okay, onder de 2% misschien niet) . Het geeft een vast rendement en je ziet direct resultaat.
Dat een andere optie met meer risico misschien iets meer oplevert, is kiezen tussen 2 'kwaden'. En mijn inziens een beetje geneuzel in de marge.

De 9.2% waar jij mee begon en de 3.5% van TS is een prima rendement om op een deel van je vermogen te maken.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205064516
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:35 schreef qajariaq het volgende:

Ik begon met 9,2 % rente.
Zoiets had ik na een jaar of 2 - 3 na aankoop eerste woning. Volgens de hypotheekadviseur "echt niets aflossen, want dan krijg je ook minder hypotheekrenteaftrek". Ik had daar aan ook een levensverzekering verpand, daar moest ik wel fors inleggen om enig rendement te halen. Denk dat ik 1 van de eerste met de beruchte "woekerpolis" was.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205064595
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt je bespaart er maandelijks bijna niks mee en dat geld ben je voorgoed kwijt.
Met de huidige hypotheekvormen, geen aflossingsvrij ben je het geld al kwijt op het moment dat je een huis koopt en een hypotheek afsluit. Nu is het alleen nog de vraag wanneer je het overmaakt naar de bank.

Mijn gevoel zegt altijd aflossen.
pi_205064924
quote:
99s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:11 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Aflossen is altijd een goede optie, ongeacht de rente (okay, onder de 2% misschien niet) . Het geeft een vast rendement en je ziet direct resultaat.
Dat een andere optie met meer risico misschien iets meer oplevert, is kiezen tussen 2 'kwaden'. En mijn inziens een beetje geneuzel in de marge.

De 9.2% waar jij mee begon en de 3.5% van TS is een prima rendement om op een deel van je vermogen te maken.
Je vergeet de hra, die dempt het voordeel van aflossen behoorlijk.

Zeker nu de wet hillen is afgeschaft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 16 juni 2022 @ 12:21:15 #28
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_205064958
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat geld ben je voorgoed kwijt.
... je 'stopt' het toch min of meer in stenen :?
  donderdag 16 juni 2022 @ 12:24:36 #29
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205064976
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt je bespaart er maandelijks bijna niks mee en dat geld ben je voorgoed kwijt.
_O-

Voorgoed kwijt? Als je je huis verkoopt krijg je dat allemaal weer terug hoor.
pi_205065004
quote:
5s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:21 schreef Kopiko het volgende:

[..]
... je 'stopt' het toch min of meer in stenen :?
Ja dus je kan er niks meer mee. Tenzij je in de supermarkt betaaltbmet een stukje huis
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205065010
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:24 schreef Zwansen het volgende:

[..]
_O-

Voorgoed kwijt? Als je je huis verkoopt krijg je dat allemaal weer terug hoor.
Dat hoop je maar en waar ga je dan wonen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 16 juni 2022 @ 12:33:01 #32
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_205065033
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat hoop je maar
Dat geldt bij andere beleggingsvormen natuurlijk ook.
pi_205065042
quote:
5s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:33 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Dat geldt bij andere beleggingsvormen natuurlijk ook.
Daarom los ik niet af
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205065209
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je vergeet de hra, die dempt het voordeel van aflossen behoorlijk.

Zeker nu de wet hillen is afgeschaft.
Nee die vergeet ik niet. Kan je ook wel wegstrepen tegen de mutatie in het maandbedrag.

Ik zeg ook alleen dat aflossen een goede optie is, niet de beste.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 16 juni 2022 @ 13:04:44 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205065240
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat hoop je maar en waar ga je dan wonen?
Een huis huren met je overwaarde. Toch?

Ik ben #teamaflossen. Weinig tot geen hypotheek is minder vaste lasten is meer vrij besteedbaar inkomen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205065249
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 13:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een huis huren met je overwaarde. Toch?

Ik ben #teamaflossen. Weinig tot geen hypotheek is minder vaste lasten is meer vrij besteedbaar inkomen.
Dit dus.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_205065259
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens de hypotheekadviseur "echt niets aflossen, want dan krijg je ook minder hypotheekrenteaftrek".
Ik had ook zo’n flapdrol van een adviseur. Hoe sneller je alles aflost hoe minder rente je betaald.

Leuk die hypotheek rente aftrek, maar de rente die je niet hoeft te betalen als je versneld aflost is meer in eigen voordeel.
pi_205065573
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 13:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een huis huren met je overwaarde. Toch?

Ik ben #teamaflossen. Weinig tot geen hypotheek is minder vaste lasten is meer vrij besteedbaar inkomen.
Ik hou meer van liquide middellen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205065712
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hou meer van liquide middellen
Aangezien jij dus niet bereid om te investeren, zal jij ook nooit rijk worden. :)
Immers, bij veruit de meeste investeringen kun je niet per direct bij je geld.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:18:08 #40
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205065754
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom zou je spaargeld uitgeven aan iets waarvan je nauwelijks iets terug ziet?

Dat geld ben je kwijt en je krijgt er amper iets voor terug.
quote:
I'm the kind of man who likes to know who's buying their drinks.
Jack Torrance
Je wordt er niet rijk van, en het zal onverstandig zijn.
Ik woon niet graag in een huis dat niet van mij is.

https://www.woonkostenwijzer.nl/tools/extra-aflossen

Nu ben ik een arme sloeber maar ik los ieder jaar 5000 euro extra af.
Over 10 jaar is het krotje van mij! :P

[ Bericht 19% gewijzigd door BertV op 16-06-2022 14:24:25 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205065812
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:18 schreef BertV het volgende:

[..]
[..]
Je wordt er niet rijk van, en het zal onverstandig zijn.
Ik woon niet graag in een huis dat niet van mij is.
Dat sentiment had ik ook, tot ik besefte dat je bezit nooit helemaal van jou is: de overheid kan op elk moment besluiten om er iets anders mee te doen, bijv. door er (meer) belasting over te heffen. Je bent dan slechter af als je huis meer waard wordt en je tegelijkertijd meer aflost. Financieel is het het verstandigst om te kijken naar mogelijkheden om rendement over vermogen te krijgen. Dat niet iedereen zin heeft om te beleggen snap ik. Je kunt dat ook deels uitbesteden en minder rendement voor lief nemen.

Wachten met verduurzaming vind ik een onverstandig advies. Niemand heeft een glazen bol, maar het heeft er alle schijn van dat de personeelstekorten niet op korte termijn zijn opgelost en dat de energieprijzen niet zullen afnemen. Over een paar jaar betaal je waarschijnlijk nog meer en het is onzeker welke subsidies er dan zijn. Beter maak je nu de rekensom: hoeveel zou ik moeten investeren en wat is de terugverdientijd?

Wees vooral rationeel, niet emotioneel. Ga desnoods naar een financieel adviseur als je dat moeilijk vindt. Ja, je betaalt daar geld voor, maar er is een dikke kans dat je er meer geld aan overhoudt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:29:33 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205065830
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hou meer van liquide middellen
Ja, dat snap ik.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:32:24 #43
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205065841
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ga desnoods naar een financieel adviseur als je dat moeilijk vindt. Ja, je betaalt daar geld voor, maar er is een dikke kans dat je er meer geld aan overhoudt.
Mijn vader had zo'n persoonlijk adviseur bij de bank.
De erfenis van mijn opa en oma is er in korte tijd doorheen geadviseerd.

Daardoor kwam hij onder een bepaalde drempel wat betreft vermogen; tot ziens zei de persoonlijk adviseur. :W :')

En ja, we worden alsnog toch kapot belast, maar ik weiger mee te doen aan de huidige "op de pof piramide".
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205065862
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:32 schreef BertV het volgende:

[..]
Mijn vader had zo'n persoonlijk adviseur bij de bank.
Ik had ook zo'n adviseur: na een enkel bezoek heeft-ie ons al vele duizenden euro's opgeleverd.

Ga nu niet doen alsof alle adviseurs charlatans zijn die je woekerpolissen aansmeren. Kies een goede en blijf je gezonde verstand gebruiken als je een advies krijgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:44:53 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205065907
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat sentiment had ik ook, tot ik besefte dat je bezit nooit helemaal van jou is: de overheid kan op elk moment besluiten om er iets anders mee te doen, bijv. door er (meer) belasting over te heffen. Je bent dan slechter af als je huis meer waard wordt en je tegelijkertijd meer aflost. Financieel is het het verstandigst om te kijken naar mogelijkheden om rendement over vermogen te krijgen. Dat niet iedereen zin heeft om te beleggen snap ik. Je kunt dat ook deels uitbesteden en minder rendement voor lief nemen.

Wachten met verduurzaming vind ik een onverstandig advies. Niemand heeft een glazen bol, maar het heeft er alle schijn van dat de personeelstekorten niet op korte termijn zijn opgelost en dat de energieprijzen niet zullen afnemen. Over een paar jaar betaal je waarschijnlijk nog meer en het is onzeker welke subsidies er dan zijn. Beter maak je nu de rekensom: hoeveel zou ik moeten investeren en wat is de terugverdientijd?

Wees vooral rationeel, niet emotioneel. Ga desnoods naar een financieel adviseur als je dat moeilijk vindt. Ja, je betaalt daar geld voor, maar er is een dikke kans dat je er meer geld aan overhoudt.
Ik snap jouw rationele overwegingen. Toch zit er achter die ratio ook emotie, namelijk: wat nou als…? En dan daar de angst voor.

Ik neem soms wel eens het besluit om die angst niet de overhand te laten nemen.

Klinkt tegenstrijdig, zo voelt het niet. Er is wel een balans.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205065936
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik snap jouw rationele overwegingen. Toch zit er achter die ratio ook emotie, namelijk: wat nou als…? En dan daar de angst voor.
Snap ik. En onbekend maakt onbemind: als je geen ervaring hebt met beleggen en niemand in je omgeving hebt die het doet, is de stap om eraan te beginnen groot. En vrouwen zijn misschien wat risico-averser dan mannen. Ik was vroeger pro-aflossen, maar nu ik meer ervaring heb met beleggen is dat veranderd. Ik slaap prima omdat ik niet investeer wat ik niet kan missen.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het prettig is om maandlasten te drukken. Dat kan bijv. door investeringen te doen waarmee je de energiekosten verlaagt. En een (klein) passief inkomen genereren komt op hetzelfde neer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205065940
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:18 schreef BertV het volgende:

[..]
[..]
Je wordt er niet rijk van, en het zal onverstandig zijn.
Ik woon niet graag in een huis dat niet van mij is.

https://www.woonkostenwijzer.nl/tools/extra-aflossen

Nu ben ik een arme sloeber maar ik los ieder jaar 5000 euro extra af.
Over 10 jaar is het krotje van mij! :P
Met hypotheek is het huis toch echt van mij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205065947
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Snap ik. En onbekend maakt onbemind: als je geen ervaring hebt met beleggen en niemand in je omgeving hebt die het doet, is de stap om eraan te beginnen groot. En vrouwen zijn misschien wat risico-averser dan mannen. Ik was vroeger pro-aflossen, maar nu ik meer ervaring heb met beleggen is dat veranderd. Ik slaap prima omdat ik niet investeer wat ik niet kan missen.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het prettig is om maandlasten te drukken. Dat kan bijv. door investeringen te doen waarmee je de energiekosten verlaagt. En een (klein) passief inkomen genereren komt op hetzelfde neer.
Of je gebruikt je rendement als extra inkomsten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:52:34 #49
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205065950
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kies een goede en blijf je gezonde verstand gebruiken als je een advies krijgt.
Ik zal de goede kiezen! :P

Er zijn natuurlijk mensen die 4 of 5 ton hypotheek open hebben staan met een looptijd van 30 jaar @ 1,2% rente.
Komt er dwaas aan die gaat vertellen dat ze moeten aflossen.

Aan de andere kant heb ik weinig vertrouwen in de houdbaarheid van deze hele constructie.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205065962
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat sentiment had ik ook, tot ik besefte dat je bezit nooit helemaal van jou is: de overheid kan op elk moment besluiten om er iets anders mee te doen, bijv. door er (meer) belasting over te heffen. Je bent dan slechter af als je huis meer waard wordt en je tegelijkertijd meer aflost. Financieel is het het verstandigst om te kijken naar mogelijkheden om rendement over vermogen te krijgen. Dat niet iedereen zin heeft om te beleggen snap ik. Je kunt dat ook deels uitbesteden en minder rendement voor lief nemen.

Wachten met verduurzaming vind ik een onverstandig advies. Niemand heeft een glazen bol, maar het heeft er alle schijn van dat de personeelstekorten niet op korte termijn zijn opgelost en dat de energieprijzen niet zullen afnemen. Over een paar jaar betaal je waarschijnlijk nog meer en het is onzeker welke subsidies er dan zijn. Beter maak je nu de rekensom: hoeveel zou ik moeten investeren en wat is de terugverdientijd?

Wees vooral rationeel, niet emotioneel. Ga desnoods naar een financieel adviseur als je dat moeilijk vindt. Ja, je betaalt daar geld voor, maar er is een dikke kans dat je er meer geld aan overhoudt.
Tot ik door kreeg dat je met geld heeeel veeel geld kan maken dacht ik ook dat aflossen verstandig was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205066002
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Of je gebruikt je rendement als extra inkomsten.
Ja, dat bedoel ik. Wij herinvesteren ons rendement om nog meer rendement te krijgen (zoals @sjorsie1982 al zegt, it takes money to make money), maar je kunt het natuurlijk ook onttrekken en gebruiken als aanvulling op je inkomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205066069
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik. Wij herinvesteren ons rendement om nog meer rendement te krijgen (zoals @:sjorsie1982 al zegt, it takes money to make money), maar je kunt het natuurlijk ook onttrekken en gebruiken als aanvulling op je inkomen.
De besparing op de vaste lasten is zo weinig tov het geld wat je ermee kwijt bent dat ik iig nooit meer vrijwillig ga aflossen. Investeren levert op de langere termijn vaak veel en veel meer op.
Vooral nu met de lage beurskoersen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205066156
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De besparing op de vaste lasten is zo weinig tov het geld wat je ermee kwijt bent dat ik iig nooit meer vrijwillig ga aflossen. Investeren levert op de langere termijn vaak veel en veel meer op.
Vooral nu met de lage beurskoersen.
Hangt van je situatie af, mijn huidige hypo is 4,8%. Mijn nieuwe 0,94. Dus die oude aflossen was net zoveel rendement als gemiddelde beleggingen, maar dan zonder enig risico.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_205066379
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja dus je kan er niks meer mee. Tenzij je in de supermarkt betaaltbmet een stukje huis
Dan zou ik de super moeten betalen van mijn spaarrekening want vrijwel alle inkomsten zouden naar de geldverstrekker gaan als ik een hypotheek zou hebben ter hoogte van de waarde.

Het is een keus en iedereen mag zelf weten wat ie doet maar ik ben blij met een afbetaald huis en een klein pensioentje.
pi_205067398
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:27 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]
Hangt van je situatie af, mijn huidige hypo is 4,8%. Mijn nieuwe 0,94. Dus die oude aflossen was net zoveel rendement als gemiddelde beleggingen, maar dan zonder enig risico.
Klopt echter dat geld ben je kwijt en bij beleggen niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205076922
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt echter dat geld ben je kwijt en bij beleggen niet
Bij beleggen weet je niet of je het kwijt bent, nu ben ik het sowieso niet kwijt.
Doordat ik dit structureel heb gedaan, heb ik nu een ander huis kunnen aanschaffen.

Ik heb ruim anderhalf jaar geleden (voornamelijk om te kijken hoe zoiets werkt) 1 aandeel vanguard gekocht op de giro, die is nu 10% gestegen. Maar dit heeft gefluctueerd tussen -3% en +25% afgelopen 18 maanden.

Voor mij is 4,8% gegarandeerd rendement (alleen op de hypotheek al) plus nog het variabele rendement van de woningsprijzenstijging een betere gok geweest (zo'n 15% jaar op jaar bij elkaar de afgelopen 10 jaar)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_205077194
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:26 schreef oinkoink12 het volgende:
Voor mij is 4,8% gegarandeerd rendement (alleen op de hypotheek al) plus nog het variabele rendement van de woningsprijzenstijging een betere gok geweest (zo'n 15% jaar op jaar bij elkaar de afgelopen 10 jaar)
De woningsprijzenstijging staat toch los van je aflossing? Overigens als je 4,8% haalt met aflossen (netto) is je hypotheekrente dan 4,8/0,68 = 7,6% of zo? Dan wel een goed idee om af te lossen, t/m LTV<50%.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205077441
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:26 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]
Bij beleggen weet je niet of je het kwijt bent, nu ben ik het sowieso niet kwijt.
Doordat ik dit structureel heb gedaan, heb ik nu een ander huis kunnen aanschaffen.

Ik heb ruim anderhalf jaar geleden (voornamelijk om te kijken hoe zoiets werkt) 1 aandeel vanguard gekocht op de giro, die is nu 10% gestegen. Maar dit heeft gefluctueerd tussen -3% en +25% afgelopen 18 maanden.

Voor mij is 4,8% gegarandeerd rendement (alleen op de hypotheek al) plus nog het variabele rendement van de woningsprijzenstijging een betere gok geweest (zo'n 15% jaar op jaar bij elkaar de afgelopen 10 jaar)
Met dergelijke hypotheekrente zou ik ook direct aflossen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205077889
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 13:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een huis huren met je overwaarde. Toch?

Ik ben #teamaflossen. Weinig tot geen hypotheek is minder vaste lasten is meer vrij besteedbaar inkomen.
Of minder gaan werken.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_205077928
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 20:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Met dergelijke hypotheekrente zou ik ook direct aflossen
Ja idd, over een jaar zit ik op 0,94 en dan zal ik het denk ik 50/50 gaan doen.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_205106779
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:47 schreef blomke het volgende:

[..]
De woningsprijzenstijging staat toch los van je aflossing? Overigens als je 4,8% haalt met aflossen (netto) is je hypotheekrente dan 4,8/0,68 = 7,6% of zo? Dan wel een goed idee om af te lossen, t/m LTV<50%.
bankspaar hypotheek :)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_205107806
- weg -

[ Bericht 99% gewijzigd door blomke op 21-06-2022 08:18:07 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205148843
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 18:23 schreef Geerd het volgende:
Voordeel met beleggen is...je kunt over 5 of 10 jaar alsnog een deel weer verkopen en je hypotheek aflossen/verbouwen etc..
Ligt er natuurlijk wel helemaal aan hoe de koersen dan zijn over 5-10 jaar
pi_205148860
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:28 schreef Bartjes het volgende:

[..]
Met de huidige hypotheekvormen, geen aflossingsvrij ben je het geld al kwijt op het moment dat je een huis koopt en een hypotheek afsluit. Nu is het alleen nog de vraag wanneer je het overmaakt naar de bank.

Mijn gevoel zegt altijd aflossen.
Hoe bedoel je 'geen aflossingsvrij'? Kan nog steeds, en wordt ook nog steeds gedaan... alleen HRA is een ding dan, en je kan minder lenen.
pi_205148887
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:32 schreef BertV het volgende:

[..]
Mijn vader had zo'n persoonlijk adviseur bij de bank.
De erfenis van mijn opa en oma is er in korte tijd doorheen geadviseerd.

Daardoor kwam hij onder een bepaalde drempel wat betreft vermogen; tot ziens zei de persoonlijk adviseur. :W :')

En ja, we worden alsnog toch kapot belast, maar ik weiger mee te doen aan de huidige "op de pof piramide".
De adviseur geeft advies, je vader hakt knopen door. Ik weet niet of je vader er achter stond, alles begreep wat er zou gaan gebeuren / welke invloed het heeft?
pi_205148941
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zou dan juist niet aflossen. Wat je nu aflost, kan je eigenlijk niet meer gebruiken voor aanvulling op een lager inkomen / pensioen.
En inderdaad, als je een pensioengat/pensioenruimte hebt kan je dat ook aan de kant zetten door te gaan pensioensparen of pensioenbeleggen + je hebt fiscaal voordeel van 19, 37 of 49%.
pi_205150165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:02 schreef bananen-plukker het volgende:
En inderdaad, als je een pensioengat/pensioenruimte hebt kan je dat ook aan de kant zetten door te gaan pensioensparen of pensioenbeleggen + je hebt fiscaal voordeel van 19, 37 of 49%.
Eeeeh...de pensioenuitkering wordt ook weer fiscaal belast, weliswaar lager.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 25-06-2022 22:37:20 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205150641
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 22:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeeeh...de pensioenuitkering wordt ook weer fiscaal belast, weliswaar lager.
Dan is het nogsteeds wel aantrekkelijk toch, je stelt het belasting betalen uit over X-jaren, voor de één 50, voor de ander 5 jaar. En mochten de koersen het goed doen kan je er aardig wat mee verdienen toch?
  zondag 26 juni 2022 @ 00:09:40 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205151058
Ik heb de hypotheek afgelost, PV op het dak en het huis geīsoleerd en overal drievoudig glas en Airco/Warmtepomp. Maandlasten gaan sneller naar beneden dan een Vietnamese hoer.
pi_205151559
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 23:16 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Dan is het nogsteeds wel aantrekkelijk toch, je stelt het belasting betalen uit over X-jaren, voor de één 50, voor de ander 5 jaar. En mochten de koersen het goed doen kan je er aardig wat mee verdienen toch?
:Y :Y
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205151561
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 00:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb de hypotheek afgelost, PV op het dak en het huis geīsoleerd en overal drievoudig glas en Airco/Warmtepomp. Maandlasten gaan sneller naar beneden dan een Vietnamese hoer.
Hoe bevalt drievoudig glas?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 26 juni 2022 @ 08:02:59 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205151579
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 07:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe bevalt drievoudig glas?
Heel goed, niet alleen voor de warmte isolatie waar we het voor kochten, maar vooral de geluidsisolatie is geweldig.
pi_205151828
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
In tegenstelling tot wat anderen hier zeggen, zeg ik: los je hypotheek af.

Niks zo fijn als lage vaste kosten te hebben en daardoor meer bestedingsruimte.

Doe maar beleggen met de rest van het geld. Wel nog even wachten tot de recessie echt is losgebarsten.

En verduurzamen? Wacht daar ook mee tot de crisis goed aanwezig is en de bouwers om werk zitten te springen.
Dan mis je eeuwig de boot.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205151834
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 12:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je vergeet de hra, die dempt het voordeel van aflossen behoorlijk.

Zeker nu de wet hillen is afgeschaft.
Wet Hillen is maar voor 10% afgeschaft en dat loopt jaarlijks 3% op oid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205151845
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik begon met 9,2 % rente. Dan moet je voor alleen al de rente een hoop ophoesten elk jaar (de helft van mijn netto salaris). Na twee jaar al begonnen met wat extra aflossen om die reden. Ook toen had ik de angst dat de rente nog hoger kon worden en dan had ik het echt niet meer kunnen opbrengen anders.
Inflatie en rente zijn communicerende vaten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205151968
Zelf sinds een jaar in de nieuwbouw, daken vol met panelen dus daar kan ik niets meer in investeren. Krijg nu in augustus een schenking (20% vd hypotheek). Ben toch van plan om mijn hypotheek hiermee gedeeltelijk af te lossen. Ik houdt daarnaast gewoon geld op de spaarrekening.

Mijn gevoel hierbij is gewoon het beste. Uiteindelijk wil ik gewoon lage maandlasten (wat lage maandlasten zijn is voor iedereen anders) en gewoon minder werken als ik richting mijn pensioen ga (duurt nog 25 jaar en werk al jaren 4 dagen per week).
  zondag 26 juni 2022 @ 09:45:38 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205151996
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 09:41 schreef ShoNuf het volgende:
Zelf sinds een jaar in de nieuwbouw, daken vol met panelen dus daar kan ik niets meer in investeren. Krijg nu in augustus een schenking (20% vd hypotheek). Ben toch van plan om mijn hypotheek hiermee gedeeltelijk af te lossen. Ik houdt daarnaast gewoon geld op de spaarrekening.

Mijn gevoel hierbij is gewoon het beste. Uiteindelijk wil ik gewoon lage maandlasten (wat lage maandlasten zijn is voor iedereen anders) en gewoon minder werken als ik richting mijn pensioen ga (duurt nog 25 jaar en werk al jaren 4 dagen per week).
Als je een flink deel van de Hypotheek aflost dan is daarna een veel groter deel van je vaste maandbedrag aflossing en los je dus veel sneller af, waardoor het rentedeel van je maandbedrag weer sneller daalt
pi_205152042
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 09:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je een flink deel van de Hypotheek aflost dan is daarna een veel groter deel van je vaste maandbedrag aflossing en los je dus veel sneller af, waardoor het rentedeel van je maandbedrag weer sneller daalt
Door nu af te lossen gaan mijn maandlasten direct omlaag.
pi_205152062
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:

En verduurzamen? Wacht daar ook mee tot de crisis goed aanwezig is en de bouwers om werk zitten te springen.
Ja, je kan inderdaad beter nog 15 jaar een energierekening van ¤500 per maand betalen dan dat je gaat verduurzamen.
pi_205152064
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 09:57 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Door nu af te lossen gaan mijn maandlasten direct omlaag.
Door dat bedrag te delen doir je looptijd en dat elke maand op je rekening te storten en de rest te investeren en maandelijks dus uit die pot geld halen heeft hetzelfde effect en dan kan je het altijd nog wijzigen later indien nodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:07:32 #81
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205152092
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, je kan inderdaad beter nog 15 jaar een energierekening van ¤500 per maand betalen dan dat je gaat verduurzamen.
Isolatie, dubbelglas, daar zou ik inderdaad eerst in investeren.

Een elektrische 6kW CV ketel kost nu al minder dan een vervangende gas-cv.

Straks met de lage electra prijzen (want iedereen wekt op) kost de stroom je kop niet.
Wellicht in combinatie met wat opslag. ( ik verbruik (nu) maar zo'n 1 a 2 kwh per dag).
Gas, 700m3 per jaar.

Ik ben van team aflossen. :P
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205152106
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:07 schreef BertV het volgende:

[..]
Isolatie, dubbelglas, daar zou ik inderdaad eerst in investeren.

Een elektrische 6kW CV ketel kost nu al minder dan een vervangende gas-cv.

Straks met de lage electra prijzen (want iedereen wekt op) kost de stroom je kop niet.
Wellicht in combinatie met wat opslag. ( ik verbruik (nu) maar zo'n 1 a 2 kwh per dag).
Gas, 700m3 per jaar.

Ik ben van team aflossen. :P
als je dat gas vervangt met elektrisch dan komt er gemiddeld 15 kwh bij per dag _O-
als je 4 maanden verwarming aanhoudt is dat tijdens die 4 maanden met amper zonne-energie 46 kwh per dag erbij

sterkte met je opslag van 2500+ kwh. Hopelijk trekt je fundatie van je huis dat gewicht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:16:03 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205152129
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 09:57 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Door nu af te lossen gaan mijn maandlasten direct omlaag.
Dat kan, dan heb je geen Annuīteitenhypotheek
pi_205152138
Hier ook team aflossen. Zelf los ik als het lukt elk jaar het maximale af, over 6 jaar moet ik de rente weer herzien. Tegen die tijd wil ik een klein hypotheekbedrag hebben staan. Bovendien wil mijn man een dag minder gaan werken over een paar jaar. Verduurzamen doen we wel, maar ik ga er geen vermogen aan uitgeven. De cv is af, mijn kozijnen zijn op een paar na allemaal vervangen door kunststof. Dat soort werk. Spaargeld blijft er evengoed wel staan, want de maandlasten zijn al laag, dus we houden genoeg over voor dit soort zaken.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:18:35 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205152148
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als je dat gas vervangt met elektrisch dan komt er gemiddeld 15 kwh bij per dag _O-
als je 4 maanden verwarming aanhoudt is dat tijdens die 4 maanden met amper zonne-energie 46 kwh per dag erbij

sterkte met je opslag van 2500+ kwh. Hopelijk trekt je fundatie van je huis dat gewicht.
Voorlopig heb je in Nederland het voordeel dat je de stroom die je aan het net levert verrekend wordt met de stroom die je uit het net haalt. Dit noem je Salderen.
Je hoeft helemaal niet op te slaan.
pi_205152155
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:07 schreef BertV het volgende:

[..]

Een elektrische 6kW CV ketel kost nu al minder dan een vervangende gas-cv.

Straks met de lage electra prijzen (want iedereen wekt op) kost de stroom je kop niet.
Elektrisch verwarmen met een eCV is echt niet zo handig, helemaal als salderen afgebouwd gaat worden.
Een 6kW verwarming zal in de praktijk toegepast worden op een plek waar je voorheen zo'n 1250m3 aardgas verbruikte. Dat berekenen we met de inverted Koevlaas formule, ofwel: ((6 x 1650) /8)

1250m3 aardgas staat gelijk aan ongeveer 10.000kWh stroomverbruik (1250 x 8).

Voor de berekeningen ga ik uit van ¤2,38 per m3 aardgas en ¤0,59 per kWh stroom (actuele tarieven) en niet langer kunnen salderen (of geen zonnepanelen).

Met een CV-ketel is dat 1250m3 x ¤2,38 = ¤2975 per jaar, ofwel ¤248 per maand
Met een eCV-ketel is dat 10.000kWh x ¤0,53 = ¤5300 per jaar, ofwel ¤442 per maand
Met een warmtepomp is dat 10.000kWh / 3,5 x ¤0,53 = ¤1514 per jaar, ofwel ¤126 per maand

Dus nee, een elektrische CV-ketel is geen goed idee.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:20:53 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205152161
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:17 schreef Seeburg54 het volgende:
Hier ook team aflossen. Zelf los ik als het lukt elk jaar het maximale af, over 6 jaar moet ik de rente weer herzien. Tegen die tijd wil ik een klein hypotheekbedrag hebben staan. Bovendien wil mijn man een dag minder gaan werken over een paar jaar. Verduurzamen doen we wel, maar ik ga er geen vermogen aan uitgeven. De cv is af, mijn kozijnen zijn op een paar na allemaal vervangen door kunststof. Dat soort werk. Spaargeld blijft er evengoed wel staan, want de maandlasten zijn al laag, dus we houden genoeg over voor dit soort zaken.
Als je in NL je huis geschikt is voor zonnecellen ben je gek als je ze niet neemt. jaar of 3 heb je dat terugverdient en daarna pure winst.
pi_205152168
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Voorlopig heb je in Nederland het voordeel dat je de stroom die je aan het net levert verrekend wordt met de stroom die je uit het net haalt. Dit noem je Salderen.
Je hoeft helemaal niet op te slaan.
Evengoed moet je 3,5x meer energie opwekken met je zonnepanelen t.o.v. een warmtepomp ;)
In de praktijk zo'n 30 panelen om alleen al die elektrische CV-ketel af te dekken als je nu 1250m3 aardgas per jaar verbruikt.

Heb je een warmtepomp bij datzelfde verbruik, dan zijn dat maar 30 / 3,5 = 8,6 panelen.

(ik ga hierbij uit van 360Wp panelen op het zuiden met een opbrengstfactor van 0,95x in kWh)
  zondag 26 juni 2022 @ 10:22:59 #89
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205152172
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elektrisch verwarmen met een eCV is echt niet zo handig, helemaal als salderen afgebouwd gaat worden.
Een 6kW verwarming zal in de praktijk toegepast worden op een plek waar je voorheen zo'n 1250m3 aardgas verbruikte. Dat berekenen we met de inverted Koevlaas formule, ofwel: ((6 x 1650) /8)

1250m3 aardgas staat gelijk aan ongeveer 10.000kWh stroomverbruik (1250 x 8).

Voor de berekeningen ga ik uit van ¤2,38 per m3 aardgas en ¤0,59 per kWh stroom (actuele tarieven) en niet langer kunnen salderen (of geen zonnepanelen).

Met een CV-ketel is dat 1250m3 x ¤2,38 = ¤2975 per jaar, ofwel ¤248 per maand
Met een eCV-ketel is dat 10.000kWh x ¤0,53 = ¤5300 per jaar, ofwel ¤442 per maand
Met een warmtepomp is dat 10.000kWh / 3,5 x ¤0,53 = ¤1514 per jaar, ofwel ¤126 per maand

Dus nee, een elektrische CV-ketel is geen goed idee.
Het is een beter idee een Airco te nemen, in de zomer koel en in de herfst en voorjaar er mee verwarmen van je eigen stroom overschot als er niet meer gesaldeerd wordt
  zondag 26 juni 2022 @ 10:23:23 #90
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_205152176
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 18:57 schreef Fer het volgende:
Ik zou alleen aflossen als je nu al weet, dat je minder inkomsten hebt over een paar jaar. Bijvoorbeeld door een slecht pensioen of eerder stoppen met werken.
Wij hebben juist snel afgelost zodat we de vrijheid hebben om het met minder inkomen te doen. En daarnaast nog kunnen sparen. Geeft lucht en mogelijkheden
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:23:32 #91
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205152177
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als je dat gas vervangt met elektrisch dan komt er gemiddeld 15 kwh bij per dag _O-
als je 4 maanden verwarming aanhoudt is dat tijdens die 4 maanden met amper zonne-energie 46 kwh per dag erbij

sterkte met je opslag van 2500+ kwh. Hopelijk trekt je fundatie van je huis dat gewicht.
nee, ik ben zo'n echte groene, niet eentje van de groene aflaten.
Het hautaine toontje kennen we wel.
Ik verbruik nu al niet veel.

1m3 = 10,3kWh aan energie.
700x 10,3 = 7210kWh

Zo'n 240,- per maand met het huidige tarief, als we uitgaan van een situatie zonder opslag en zonnepanelen.

Kan ik makkelijk betalen zonder hypotheek.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:23:32 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205152178
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Evengoed moet je 3,5x meer energie opwekken met je zonnepanelen t.o.v. een warmtepomp ;)
In de praktijk zo'n 30 panelen om alleen al die elektrische CV-ketel af te dekken als je nu 1250m3 aardgas per jaar verbruikt.

Heb je een warmtepomp bij datzelfde verbruik, dan zijn dat maar 30 / 3,5 = 8,6 panelen.

(ik ga hierbij uit van 360Wp panelen op het zuiden met een opbrengstfactor van 0,95x in kWh)
Je hebt helemaal gelijk
pi_205152220
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je in NL je huis geschikt is voor zonnecellen ben je gek als je ze niet neemt. jaar of 3 heb je dat terugverdient en daarna pure winst.
Dat sowieso. Zelfs zonder salderen verdien je zonnepanelen terug. De spaarrente moet aardig hoog staan om datzelfde rendement te halen.

Laten we uitgaan van 10x 360Wp panelen met 0,95x opbrengstfactor, 20% direct verbruik, ¤0,25 cent per kWh stroomprijs en 7 cent per kWh terugleververgoeding en niet meer kunnen salderen. Dit is met opzet laag gekozen om te laten zien dat ook in de meest ongunstige situatie panelen nog terugverdienen.

Je produceert dan 10 x 360 x 0,95 = 3420kWh per jaar (gemiddeld).
20% daarvan verbruik je direct in je huishouden, dat is 684kWh per jaar.
80% daarvan lever je terug, dat is 2736kWh per jaar.

684kWh x ¤0,25 = ¤171 per jaar
2736kWh x ¤0,07 = ¤191,50 per jaar

Opgeteld: ¤362,50 per jaar.

Dus zelfs onder de meest beroerde omstandigheden (als de stroomprijzen ooit weer naar het niveau van 2020 zakken) leveren je panelen nog ¤362,50 per jaar op. Niet gek voor panelen die >25 jaar meegaan.

Dat is nog te verhogen door overdag meer met je stroom te doen (warm water maken met je warmtepomp, was draaien, auto opladen, etc) of met een kleine thuisaccu, al moet de prijs van accu's dan eerst wel iets dalen.
pi_205152223
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is een beter idee een Airco te nemen, in de zomer koel en in de herfst en voorjaar er mee verwarmen van je eigen stroom overschot als er niet meer gesaldeerd wordt
Een airco maakt geen warm water voor je. Dat doet een warmtepomp wel.
Maar je hebt zeker gelijk, een airco als (bij-) verwarming is een prima idee.
pi_205152238
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:23 schreef BertV het volgende:

[..]
nee, ik ben zo'n echte groene, niet eentje van de groene aflaten.
Het hautaine toontje kennen we wel.
Ik verbruik nu al niet veel.

1m3 = 10,3kWh aan energie.
700x 10,3 = 7210kWh

Zo'n 240,- per maand met het huidige tarief, als we uitgaan van een situatie zonder opslag en zonnepanelen.

Kan ik makkelijk betalen zonder hypotheek.
Of je iets makkelijk kan betalen is natuurlijk niet het argument of iets een betere oplossing is.

Je zal met een eCV altijd zo'n ~2x duurder uit zijn dan met een CV-ketel en ~3,5x duurder dan met een warmtepomp. Nog los van de extra belasting op het toch al zwaar belaste stroomnet en verspilling van energie.

Ter vergelijking: m'n energierekening is al 4,5 jaar negatief, ik krijg geld terug.
En ik heb ook geen hypotheek, woning is afgelost, dus ook dat is geen argument.
pi_205152241
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:23 schreef BertV het volgende:

[..]
nee, ik ben zo'n echte groene, niet eentje van de groene aflaten.
Het hautaine toontje kennen we wel.
Ik verbruik nu al niet veel.

1m3 = 10,3kWh aan energie.
700x 10,3 = 7210kWh

Zo'n 240,- per maand met het huidige tarief, als we uitgaan van een situatie zonder opslag en zonnepanelen.

Kan ik makkelijk betalen zonder hypotheek.
of je het kan betalen of niet en hoeveel het is schreef ik ook niet. Ik noemde enkel het verschil _O-

Je kan ook een bezoekje van je netbeheerder verwachten of je er aub mee wilt stoppen omdat de stroomvoorziening in je wijk zo in gevaar kan komen. _O_
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:35:38 #97
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205152246
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Tot ik door kreeg dat je met geld heeeel veeel geld kan maken dacht ik ook dat aflossen verstandig was.
Sommige mensen zijn daar inderdaad handig in. Maar de meesten niet (daarom werkt het)
Ik weet dat ik hoor bij de mensen die de mist in gaan.

quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
of je het kan betalen of niet en hoeveel het is schreef ik ook niet. Ik noemde enkel het verschil _O-

Je kan ook een bezoekje van je netbeheerder verwachten of je er aub mee wilt stoppen omdat de stroomvoorziening in je wijk zo in gevaar kan komen. _O_
Ze kunnen ook capaciteit vrijmaken voor de laadpalen.
Het netwerk moet inderdaad flink aangepakt worden als we gaan elektrificeren.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205152251
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:35 schreef BertV het volgende:

[..]
Sommige mensen zijn daar inderdaad handig in. Maar de meesten niet (daarom werkt het)
Ik weet dat ik hoor bij de mensen die de mist in gaan.
maandelijks geld inleggen is toch niet ergens handig in zijn?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:36:46 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205152253
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een airco maakt geen warm water voor je. Dat doet een warmtepomp wel.
Maar je hebt zeker gelijk, een airco als (bij-) verwarming is een prima idee.
Ik wilde vooral een airco na de reeks van bloedhete zomers. Dat ik ermee kan bijverwarmen is een bijkomend voordeel die ze rendabel maken. In de zomer lopen ze op mijn eigen stroom. Is voor mij voordelig want ik kan niet Salderen.
pi_205152261
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik wilde vooral een airco na de reeks van bloedhete zomers. Dat ik ermee kan bijverwarmen is een bijkomend voordeel die ze rendabel maken. In de zomer lopen ze op mijn eigen stroom. Is voor mij voordelig want ik kan niet Salderen.
Nee, weet ik, je hebt een thuisaccu maar dat is uiteraard ook alleen interessant tussen maart en oktober.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')