Vooral nu, nu staan de koersen laagquote:
Idd.!! Hele jaar al extra aan het bijkopenquote:Op woensdag 15 juni 2022 17:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vooral nu, nu staan de koersen laag
Ik ook de afgelopen weken.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:32 schreef Geerd het volgende:
[..]
Idd.!! Hele jaar al extra aan het bijkopen
Hangt ervan af. Als je geen NHG hypotheek hebt, zou ik gewoon doorgaan tot de LTV met de laagste rente-%. Extra aflossen zou ik niet doen, geld beter gespreid beleggen in trackers/aandelenfondsen met hoog div. rendement etc.quote:Op woensdag 15 juni 2022 16:46 schreef Ricky86 het volgende:
Willen jullie eens met mij meedenken over het volgende:
Ik heb een annuïtaire hypotheek waarvan de rentevast periode nu nog 13 jaar vaststaat. Vorig jaar en begin dit jaar hebben wij het maximaal extra af te lossen bedrag van 10% afgelost. In principe kan ik nu niet meer boetevrij aflossen.
Wat doet zich nu voor de hypotheek rente is zo snel gestegen dat ik de actuele rente hoger is dan de vaste rente die ik in mijn contract heb staan (3,50%). Dit heeft als positief effect dat ik nu kosteloos extra zou kunnen aflossen.
Ik zit nu in dubio, extra aflossen of niet. Als voordeel zie ik de steeds verder dalende last per maand. Aan de andere kant ben ik weer een deel van mijn 'vrije vermogen' kwijt.
Waar ik vooral tussen twijfel is nu extra aflossen of het bedrag wat ik extra wil aflossen elders te inversteren om rendement te maken. Wat zouden jullie doen in mijn poisitie?
ook dan zou ik het nog niet doen, want je bent dat geld gewoon kwijt. Je krijgt het nooit meer terug. Als je het geld opzij legt dan kan je als je inkomen lager is dat geld maandelijks gebruiken.quote:Op woensdag 15 juni 2022 18:57 schreef Fer het volgende:
Ik zou alleen aflossen als je nu al weet, dat je minder inkomsten hebt over een paar jaar. Bijvoorbeeld door een slecht pensioen of eerder stoppen met werken.
Ik zou dan juist niet aflossen. Wat je nu aflost, kan je eigenlijk niet meer gebruiken voor aanvulling op een lager inkomen / pensioen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 18:57 schreef Fer het volgende:
Ik zou alleen aflossen als je nu al weet, dat je minder inkomsten hebt over een paar jaar. Bijvoorbeeld door een slecht pensioen of eerder stoppen met werken.
klopt je bespaart er maandelijks bijna niks mee en dat geld ben je voorgoed kwijt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 19:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou dan juist niet aflossen. Wat je nu aflost, kan je eigenlijk niet meer gebruiken voor aanvulling op een lager inkomen / pensioen.
Daarmee bevestig je mijn punt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 19:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Doe maar beleggen met de rest van het geld.
Koop 100 flessen zonnebloemolie.quote:Op woensdag 15 juni 2022 16:46 schreef Ricky86 het volgende:
Willen jullie eens met mij meedenken over het volgende:
Ik heb een annuïtaire hypotheek waarvan de rentevast periode nu nog 13 jaar vaststaat. Vorig jaar en begin dit jaar hebben wij het maximaal extra af te lossen bedrag van 10% afgelost. In principe kan ik nu niet meer boetevrij aflossen.
Wat doet zich nu voor de hypotheek rente is zo snel gestegen dat ik de actuele rente hoger is dan de vaste rente die ik in mijn contract heb staan (3,50%). Dit heeft als positief effect dat ik nu kosteloos extra zou kunnen aflossen.
Ik zit nu in dubio, extra aflossen of niet. Als voordeel zie ik de steeds verder dalende last per maand. Aan de andere kant ben ik weer een deel van mijn 'vrije vermogen' kwijt.
Waar ik vooral tussen twijfel is nu extra aflossen of het bedrag wat ik extra wil aflossen elders te inversteren om rendement te maken. Wat zouden jullie doen in mijn poisitie?
We zijn aardig verwend de afgelopen jaren als we denken dat het normaal is geweestquote:Op woensdag 15 juni 2022 17:37 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou er wel op aansturen dat je over dertien jaar het grootste deel van je huis afgelost hebt, als de rente dan weer normaal is kan je het anders niet meer betalen.
Ik begon met 9,2 % rente. Dan moet je voor alleen al de rente een hoop ophoesten elk jaar (de helft van mijn netto salaris). Na twee jaar al begonnen met wat extra aflossen om die reden. Ook toen had ik de angst dat de rente nog hoger kon worden en dan had ik het echt niet meer kunnen opbrengen anders.quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:49 schreef CaLeX het volgende:
[..]
We zijn aardig verwend de afgelopen jaren als we denken dat het normaal is geweest
OT: hier hetzelfde 'probleem' over 4,5 jaar. Nu is de rentestand 1,5% hoger dan ik destijds afgesloten heb. Over 3 jaar maar eens kijken hoe het er tegen die tijd voor staat. Als de rente tegen die tijd verder gestegen is lossen we een deel af om de maandlasten laag te houden. Tot dat moment lossen we vrijwel niets meer af, tenzij er een enorme meevaller komt.
Aflossen is altijd een goede optie, ongeacht de rente (okay, onder de 2% misschien niet) . Het geeft een vast rendement en je ziet direct resultaat.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik begon met 9,2 % rente. Dan moet je voor alleen al de rente een hoop ophoesten elk jaar (de helft van mijn netto salaris). Na twee jaar al begonnen met wat extra aflossen om die reden. Ook toen had ik de angst dat de rente nog hoger kon worden en dan had ik het echt niet meer kunnen opbrengen anders.
Zoiets had ik na een jaar of 2 - 3 na aankoop eerste woning. Volgens de hypotheekadviseur "echt niets aflossen, want dan krijg je ook minder hypotheekrenteaftrek". Ik had daar aan ook een levensverzekering verpand, daar moest ik wel fors inleggen om enig rendement te halen. Denk dat ik 1 van de eerste met de beruchte "woekerpolis" was.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |