SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sommige ruimtes zijn gek genoeg niet gefotografeerd. Er is namelijk ook nog een berging (achter die deur bij de entree), een enorme kelder (onder de gehele woonkamer) en een washok op de eerste verdieping.
Tzt willen we nog veel meer aanpakken, zoals ook de keuken en een eventuele uitbouw maar nu focussen we ons op de volgende dingen:
- Vloerverwarming beneden en nieuwe vloeren in het hele huis
- Overal nieuwe deuren
- Nieuw toilet
- Nieuwe badkamer
- Glazen afscheidingswand tussen woonkamer en keuken
- Vervangen vensterbanken in de slaapkamers
- Vervangen van plafonds in verband met brandgevaar en gelijk alles isoleren
- Schilderwerk van het gehele huis (binnen)
Er zijn inmiddels knopen doorgehakt
Dit wordt de vloer, in visgraat, op de onderste twee verdiepingen (links op de foto) en het parket op de bovenste twee verdiepingen (rechts op de foto)
De badkamer krijgt de volgende indeling (met dank aan @Claudia_x)
Deze tegels komen er in de badkamer en dit is de kleur hout van het badkamermeubel:
Mijn paint van de badkamer kan natuurlijk niet ontbreken
Deze tegels bij het toilet beneden (denk het hout even weg)
Kleurenpalet door het huis (we moeten nog beslissen waar we welke kleuren precies nemen)
Op naar de sleutel en de verbouwing
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Goed om ervaringsverhalen te horen qua verf met een dreumes, Aapie zit natuurlijk in dezelfde fase. Geen idee wat voor verf we nu eigenlijk op de muur hebben maar tot nu toe houdt dat goedquote:Op zondag 12 juni 2022 23:44 schreef Seven. het volgende:
Histor staaltjes zijn hier wel 100% match met de geverfde muren. Maar kwalitatief is het best wel meukzeker niet bestand tegen de nageltjes van Colin. We hebben vlak voor de verbouwing de slaapkamer geverfd omdat we daar onze intrek namen, en we kunnen zo'n beetje opnieuw beginnen. Groene ijsthee en melk vlekt enorm. Verder vindt Colin het leuk om een beetje aan de muren te krabben als het bedtijd is. Dus we hebben 2 kale plekken bij het bed.
De oven heeft tijdens de verbouwing op kantoor gestaan, daar zitten flinke condensvlekken achter.
We verven het nog wel een keertje over in dezelfde kleur, maar ik zal nooit meer voor Histor gaan. En flexa. En gamma.
Sigma is van dezelfde eigenaar als Histor. Die hebben dus wel dezelfde kleuren maar aanzienlijk betere kwaliteit.
RAL is redelijk beperkt qua kleuren. Ik vond dat Histor qua kleuren het beste aanbod heeft, alleen jammer van de kwaliteit.
En de bouwmarkten hebben vaak beperkt aanbod Histor testers. Gewoon op hun site bestellen.
Pauwenblauw is het niet bepaald neequote:Op maandag 13 juni 2022 08:22 schreef gcjoel het volgende:
Wauw wat gaat dit hard! super mooi! Toen ik je kleurtesters zag dacht ik: Wauw die peacock pride, die moet mooi zijn!
Maar die is op je muur echt heeeel donker. Dat is geen pauwen-blauw
We zitten nu inderdaad te kijken naar een vensterbank die niet al te ver uitsteektquote:Op maandag 13 juni 2022 09:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Hier ook team vensterbank. Stucwerk is kwetsbaar, en kinderen zijn weinig subtiel... voor je het weet zitten er enorm veel putten in. Je hoeft natuurlijk niet te kiezen voor een diepe vensterbank, er zijn ook smallere types die niet veel uitsteken, maar dan blijft het toch netjes op de lange termijn.
Thanks, ik ga het later even lezenquote:Op maandag 13 juni 2022 17:39 schreef yinu het volgende:
Je kunt op zich alle soorten en kwaliteiten verf laten mengen in heel veel kleuren. Je moet dan alleen wel een kleurcode aanleveren. Daarvoor kun je de RAL-kleuren gebruiken maar die zijn beperkt. Je hebt ook kleuraanduidingen met ACC codes. Hier en hier vind je daar meer informatie over.
Verschillende soorten of kwaliteiten verf verschillen natuurlijk ook weer qua glansgraad en verzadiging van kleur, en dan ziet kleur er in verschillende lichtomstandigheden ook weer heel anders uit, dus testen is inderdaad altijd het devies.
Eigenlijk komt dit door de aannemer, die zei dat we een RAL door moeten geven voor de schilder. Dus ik dacht dat dat dan zo zou werkenquote:Op maandag 13 juni 2022 19:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad, waarom zou je omzetten naar RAL? Gewoon het merk en de code of naam doorgeven aan de schilder of menger, dat is genoeg. Mijn Sigma-verf heb ik laten mengen in kleuren van Flexa, Little Greene en Farrow & Ball.
Svedex is inderdaad eerste keusquote:Op maandag 13 juni 2022 21:25 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Komt goed
Svedex is jullie eerste keus?
Dat vind ik ook wel weer het gave, dat een kleur gedurende de dag heel anders uit kan pakken. Ik ben benieuwd of dat ook zo gaat zijn met de accenttegels in de badkamer. Moeten ze wel eerst geleverd wordenquote:Op maandag 13 juni 2022 22:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, onze schilders hebben ook Sigmatin gebruikt en die hebben mijn gewenste Farrow & Ball kleuren gewoon laten mengen.
Het grappige is dat het mooie effect van dat een kleur er soms heel anders uit kan zien als er ander licht op valt ook gewoon werkt.
Bedankt voor de uitlegquote:Op dinsdag 14 juni 2022 07:24 schreef archito het volgende:
Omzetten naar RAL is idd niet nodig, meestal voldoet gewoon het noemen van de kleurenserie en code en in welk merk het gemengd moet worden.
In de architectuur wordt RAL gezien als basis kleurenwaaier en gebruiken we vaak de NCS waaier als aanvulling omdat die veel meer tinten heeft.
Sikkens heeft ook een eigen waaier. Voor intensief gebruikte houtwerk oppervlakken raad ik altijd sikkens aan. Voor muren is Sigma ook goed.
Voor minder belangrijke muren zoals de slaapkamers bijvoorbeeld zijn de meeste merken wel prima denk ik.
Ja dit ziet er fantastisch uit zo, heel gaafquote:Op dinsdag 14 juni 2022 23:04 schreef hilliebillie het volgende:
Ik zie dat jullie gekeken hadden naar de kleur peacock pride, maar dat het wellicht niet helemaal is wat jullie verwachten.
Toevallig hebben wij die kleur afgelopen week op de kamer van de oudste gebruikt (1,5 muur en de rest witte muren). Ik wilde de foto toch niet onthouden zodat je kan zien hoe het is op een groter vlak.
Ik vind het zelf echt een hele mooie kleur, maar het moet inderdaad wel je smaak zijn.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
De oude deuren zijn, op het toilet na, helaas al wegquote:Op woensdag 15 juni 2022 11:56 schreef Claudia_x het volgende:
Kun je niet een van de oude deuren er wat langer in laten zitten of ergens anders een goedkope/gratis, tijdelijke deur op de kop tikken?
Ik vind het zelf trouwens fijn om vloerverwarming in de badkamer te hebben en een handdoekradiator.
Bij ons komt er geen elektrische vloerverwarming maar ingefreesd, maakt dat nog verschil? Ik ben wel een ontzettende koukleum dus ik ga eerder voor meer verwarming dan eventueel te weinigquote:Op woensdag 15 juni 2022 14:03 schreef Phaidra het volgende:
Toen wij ons oriënteerden op de nieuwe badkamer, leek het alsof het gebruikelijk was om naast vloerverwarming toch nog een extra radiator te laten installeren. Omdat het toch lastig zou zijn om de ruimte echt te verwarmen met enkel vloerverwarming. Maar wij hebben uiteindelijk niet gekozen voor de radiator erbij. De radiator die erin zat (zonder vloerverwarming) hadden we eigenlijk ook al bijna nooit aan, alleen bij vriestemperaturen. Dus de algehele comforttemperatuur met vloerverwarming is al ontzettend verbeterd, zeker omdat het elektrisch is, waardoor je niet afhankelijk bent van de thermostaat beneden. En bij ons was het kiezen tussen een extra kastje of een radiator. De opbergruimte won.
Maar het is dus niet per se heel vreemd om vloerverwarming naast een radiator te hebben!
Daar heb ik niks over gehoord, ze waren bij ons in eerste instantie niet direct voorstander van elektrisch, omdat dat relatief duur zou zijn. Maar wij hebben tegelijkertijd ook zonnepanelen geïnstalleerd en met de huidige gasprijzen weet ik het zo net nog nietquote:Op woensdag 15 juni 2022 14:31 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bij ons komt er geen elektrische vloerverwarming maar ingefreesd, maakt dat nog verschil? Ik ben wel een ontzettende koukleum dus ik ga eerder voor meer verwarming dan eventueel te weinigOok is de badkamer best groot en hoog dus misschien is die radiator dan ook wel extra fijn
Daar heb je een slimme thermostaat voor!quote:Op woensdag 15 juni 2022 18:48 schreef Estate2 het volgende:
Radiator in de badkamer is altijd warm op het verkeerde moment. Handig om handdoeken te drogen maar als ik ga douchen is hij vaak niet warm.
Wij hebben de handdoekradiator ook niet nodig. Het is pure luxe: het is extra warm als je uit de douche komt en je handdoeken zijn nog warm ook. Maar dan moet je, tenzij je een elektrische radiator hebt, wel zorgen dat de verwarming aanslaat voordat je gaat douchen. En dan niet nét ervoor, want zo snel warmt vloerverwarming niet op. Wij laten onze slimme thermostaat dat regelen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 14:31 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bij ons komt er geen elektrische vloerverwarming maar ingefreesd, maakt dat nog verschil? Ik ben wel een ontzettende koukleum dus ik ga eerder voor meer verwarming dan eventueel te weinigOok is de badkamer best groot en hoog dus misschien is die radiator dan ook wel extra fijn
Goeie tipquote:Op woensdag 15 juni 2022 15:58 schreef Puala het volgende:
Je hebt klem stangen voor douchegordijnen, pak je een verduisterend gordijn met ringen er bij en je hebt een tijdelijke oplossing
Een slimme thermostaat moeten we nog even naar kijken ja, dat is wel handigquote:Op woensdag 15 juni 2022 22:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij hebben de handdoekradiator ook niet nodig. Het is pure luxe: het is extra warm als je uit de douche komt en je handdoeken zijn nog warm ook. Maar dan moet je, tenzij je een elektrische radiator hebt, wel zorgen dat de verwarming aanslaat voordat je gaat douchen. En dan niet nét ervoor, want zo snel warmt vloerverwarming niet op. Wij laten onze slimme thermostaat dat regelen.
Hij reageert wel snel, maar het opwarmen duurt lang. In de gauwigheid vind ik via Google 3-4 uur en dat kan wel kloppen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef MaJo het volgende:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat de vloerverwarming reageert?
Oh dat valt me nog best mee, mijn moeder had het over een hele dag. Dat vond ik al wel erg extreemquote:Op woensdag 15 juni 2022 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij reageert wel snel, maar het opwarmen duurt lang. In de gauwigheid vind ik via Google 3-4 uur en dat kan wel kloppen.
Die peacock pride is wel een stuk lichter als dat kastje als ik dat zo zie (laatste post vorig topic staat een foto van peacock pride zoals ik die hier in de slaapkamer van de oudste heb)quote:Op vrijdag 17 juni 2022 16:34 schreef Leandra het volgende:
Celadon![]()
Mijn koffiebeker en ontbijtbordje zijn in Celadon, ik wou dat ik daar meer van besteld had want inmiddels zijn ze alleen nog maar in saai wit te krijgen![]()
Die Peacock Pride zag ik vorige keer in je lijstje staan, ik vraag me af hoeveel die afwijkt van de Ikea Lommarp serie, want ik heb een krukje gekocht dat ik eigenlijk in de kleur van de kast wil verven
Anders wordt het overigens Farrow & Ball Hague Blue, dat was mijn eerste ingeving en qua kleurstaal scheelde het maar heel weinig.
Ik hoop dat Celadon mooi fris uit gaat pakken. We hebben echt nog flink getwijfeld Celadon Mint en Morning Dew maar de laatste pakte behoorlijk grijs uit op een witte muur. We willen juist blauw en groen tinten dus die viel meteen af.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 16:34 schreef Leandra het volgende:
Celadon![]()
Mijn koffiebeker en ontbijtbordje zijn in Celadon, ik wou dat ik daar meer van besteld had want inmiddels zijn ze alleen nog maar in saai wit te krijgen![]()
Die Peacock Pride zag ik vorige keer in je lijstje staan, ik vraag me af hoeveel die afwijkt van de Ikea Lommarp serie, want ik heb een krukje gekocht dat ik eigenlijk in de kleur van de kast wil verven
Anders wordt het overigens Farrow & Ball Hague Blue, dat was mijn eerste ingeving en qua kleurstaal scheelde het maar heel weinig.
Weet je nog hoeveel vierkante meter/meterprijs dat was? Bij ons gaat het om 467 vierkante meter, wat neerkomt op een prijs van 15 euro per vierkante meter.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 21:33 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij hebben wij tegen de 10.000 betaald voor het hele huis aan de binnenkant, geen kozijnen, deuren of plinten, alleen muren en plafonds, op zolder alleen rond de trap.
Waren wel heel veel m² natuurlijk, en een jaar geleden, de schilder zal nu z'n crypto verliezen ook willen compenseren
Ik heb even gekeken en volgens mij is het wel een nette prijs. En ook nog eens op zeer korte termijn (hij begint dit weekend al). Alleen nu kreeg ik een appje dat hij van 25 juni tot 1 juli wil gaan schilderen. Ehm, de verhuizing staat gepland op de 29stequote:Op vrijdag 17 juni 2022 21:49 schreef Leandra het volgende:
Het is iig zo'n 140m² plafond.
Het totaal zou ik echt op moeten zoeken, maar volgens mij heb ik gewoon uren betaald.
Mijn aannemer rekende zo'n 3 jaar geleden voor sauswerk 11 euro per m2 exclusief BTW. Inclusief BTW was dat ongeveer 12 euro per m2.quote:Op vrijdag 17 juni 2022 21:26 schreef MaJo het volgende:
We kregen net de offerte (per sms via de aannemer) van de schilder: 7000 euro voor het spuiten van het hele huis.
Ik vond het texen van de plafonds anders heel erg tegenvallen om te doen. Nou had ik achteraf ook niet de beste verf en bleven we dus banen zien in het wit. De kleuren op de muur ging overigens wel als een zonnetje.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 07:26 schreef SQ het volgende:
Ik vind 7000 euro echt bizar veel geld voor iets wat ik in een paar weekjes ook zelf kan, zeker als je de verf nog zelf moet aanleveren ook.
Maar goed, wij hebben gefaseerd verbouwd, dus ik kon steeds per kamer afwerken, dat scheelt wel.
Het is wel serieus veel geld jaquote:Op zaterdag 18 juni 2022 07:26 schreef SQ het volgende:
Ik vind 7000 euro echt bizar veel geld voor iets wat ik in een paar weekjes ook zelf kan, zeker als je de verf nog zelf moet aanleveren ook.
Maar goed, wij hebben gefaseerd verbouwd, dus ik kon steeds per kamer afwerken, dat scheelt wel.
Ik denk dat het ook wel scheelt dat het zo kort dag is allemaal, we verhuizen over 11 (!!) dagen al. De schilder gaat dat sowieso niet redden, hij heeft er een week voor nodig. Het idee is nu dat hij boven begint en dan naar beneden werkt. De meubels kunnen er boven dan al in en de kasten gaan tijdelijk in de berging zodat hij beneden af kan maken. We logeren dan een tijdje bij mijn ouders zodat hij dat allemaal af kan maken.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 07:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn aannemer rekende zo'n 3 jaar geleden voor sauswerk 11 euro per m2 exclusief BTW. Inclusief BTW was dat ongeveer 12 euro per m2.
De prijzen zullen nu ongetwijfeld hoger zijn. Aan de andere kant: laten spuiten in één kleur is goedkoper. Jouw schilder zit aan de bovenkant van de ranges die ik via Google vind. Ik weet niet wat voor bedragen schilders vragen als je ze offertes op laat stellen.
Als je er de puf voor hebt, zou je wat bedrijven die spuiten kunnen vragen om een prijsopgave en zou je kunnen informeren of ze voor je verhuisdatum de klus in kunnen plannen. Ik herinner me vaag van mijn eigen verkenning indertijd dat je vrij gemakkelijk zonder schouw prijsindicaties kunt krijgen voor spuitwerk als er geen bijzonderheden zijn. Hier vragen ze bijv. 8 euro per m2 excl. BTW; omdat je een ouder huis hebt, kun je rekenen met 9% BTW. Ze zeggen op de website dat ze de klus vaak al in één dag kunnen doen. Een besparing van 3.000 euro in totaal lijkt mij de moeite van het verkennen wel waard!
Is dat om het te stimuleren om deze werkzaamheden te laten doen? 21% er bovenop is ook wel serieus veel geld, zeker als het om duizenden euro's gaatquote:Op zaterdag 18 juni 2022 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
Het is 9% BTW over schilderwerk bij huizen ouder dan 2 jaar. Dat geldt ook voor stuken, behangen en isoleren. (bron)
Dat verlaagde tarief is er al best lang, ook al zou het tijdelijk moeten zijn, en het is me een raadsel waarom het onderscheid wordt gemaakt tussen huizen ouder dan 2 jaar en nieuwe huizen.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 23:10 schreef MaJo het volgende:
[..]
Is dat om het te stimuleren om deze werkzaamheden te laten doen? 21% er bovenop is ook wel serieus veel geld, zeker als het om duizenden euro's gaat
Zag je die lussen door de pvc heen?quote:Op zondag 19 juni 2022 19:32 schreef Estate2 het volgende:
Ja laat het superglad opleveren! Vooral met vloer verwarming zie je na een tijd iedere oneffenheid.
Bij mij leek de Egaline hele maal vlak maar na een winter stoken zag je bij tegenlicht een paar lussen van de vloerverwarming. Goede PVC (Therdex) gebruik en vloer zag er echt goed uit na egaliseren.
Ik ben 2 weken geleden verhuisd naar een appartement en heb click pvc in de hele woning (ivm demping voor de onderburen). Ik ben er erg blij mee, had in mijn oude woning Novilon. Deze pvc vloer voelt fijner.quote:Op zondag 19 juni 2022 20:11 schreef MaJo het volgende:
[..]
Andere vraag: we hebben nog geen vloer voor de berging. We zitten nu te denken aan tegels van PVC, en dan klikbare. Iemand daar ervaring mee?
In de rest van de woning hebben we wel verlijmde pvc maar voor de berging specifiek denken we dus aan klikbaar. Fijn om te horen dat het bevaltquote:Op dinsdag 21 juni 2022 12:42 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik ben 2 weken geleden verhuisd naar een appartement en heb click pvc in de hele woning (ivm demping voor de onderburen). Ik ben er erg blij mee, had in mijn oude woning Novilon. Deze pvc vloer voelt fijner.
Mijn woning heeft behalve bij de badkamer en wc geen dorpels, dus het pvc ligt in de hele woning aaneengesloten.
Het is door de vloerenzaak gelegd.
Dat is ook een beetje wat ik denk, het valt toch niemand op. Zeker omdat er boven ook nog eens andere vloeren liggen, dan valt het denk ik nog minder op.quote:Op dinsdag 21 juni 2022 14:53 schreef Leandra het volgende:
Nou hebben wij overal hoge plinten, maar boven heel andere (veel goedkopere) deurklinken dan beneden, als ik het niet zeg valt het niemand op, met plinten is dit waarschijnlijk nog veel meer zo.
Daarbij heb je boven een flink aantal plafonds dat laag begint, als je daar hogere plinten doet wordt de verhouding op die muur anders, terwijl lage plinten juist icm die lager beginnende plafonds amper tot niet opvallen als zijnde lager dan beneden.
Ik denk dat het hier al niemand zou opvallen, en hier zijn de plafonds boven net zo hoog als beneden.
Ik heb huismerk van Woninginrichting Aan Huis. Ik geloof dat het door Coretec gemaakt is. Ik had eigenlijk eerst naar VT Wonen lijn gekeken van Ambiant, maar de click tegels waren er alleen in rechthoekige variant en ik wilde vierkant, daarop hebben ze me deze geadviseerd.quote:Op dinsdag 21 juni 2022 14:47 schreef MaJo het volgende:
[..]
In de rest van de woning hebben we wel verlijmde pvc maar voor de berging specifiek denken we dus aan klikbaar. Fijn om te horen dat het bevaltWelk merk heb jij nu? We zitten eigenlijk te denken aan gewoon van de Gamma ofzo, de rest van de vloeren zijn al duur genoeg
Ook weer leuk: ik krijg net te horen dat de geleverde plinten niet hoog genoeg zijn. Er zijn natuurlijk heel wat lagen weggebikt dus de vloer komt een stuk lager te liggen in de keuken en de woonkamer dan eerst. De plinten van 80mm zijn niet hoog genoeg dus die moeten omgeruild worden voor plinten van 120mm. Alleen hebben ze zelf geen tijd om dit te doen dus ik moet zelf naar ons nieuwe huis om de plinten op te halen, terug naar Utrecht om ze om te ruilen en weer terug naar ons nieuwe huis om ze te leveren. Op deze manier kom ik niet aan inpakken toe
We kunnen nu ervoor kiezen om door het hele huis hoge plinten te doen of op de bovenste 2 verdiepingen wel plinten van 80mm. Mijn gevoel zegt beneden hoog en boven laag, maar is dat mooi? Boven komt een andere vloer dan beneden (laminaat in plaats van pvc), dus dat maakt het automatisch al anders.
Heel fijn voor shampooflessen en zo! Gaan ze zo'n kant-en-klare nis gebruiken of tegelen? In het laatste geval is het wel fijn om te weten met wat voor profielen ze de rand af gaan werken en of je die mooi vindt.quote:
Ik ben heel benieuwd: wat maakt click-pvc fijner? En heb je misschien een foto?quote:Op dinsdag 21 juni 2022 12:42 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik ben 2 weken geleden verhuisd naar een appartement en heb click pvc in de hele woning (ivm demping voor de onderburen). Ik ben er erg blij mee, had in mijn oude woning Novilon. Deze pvc vloer voelt fijner.
Mijn woning heeft behalve bij de badkamer en wc geen dorpels, dus het pvc ligt in de hele woning aaneengesloten.
Het is door de vloerenzaak gelegd.
We hebben er inderdaad voor gekozen om boven voor minder duurder materiaal te gaan (laminaat) dan beneden (pvc) dus wat dat betreft maakt het inderdaad niet uit als dat niet helemaal hetzelfde isquote:Op dinsdag 21 juni 2022 16:31 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik heb huismerk van Woninginrichting Aan Huis. Ik geloof dat het door Coretec gemaakt is. Ik had eigenlijk eerst naar VT Wonen lijn gekeken van Ambiant, maar de click tegels waren er alleen in rechthoekige variant en ik wilde vierkant, daarop hebben ze me deze geadviseerd.
Ik heb 7 cm hoge plinten in hele huis (maar gelijkvloers) en dat bevalt me goed. Hoogte is hier 2,60 m.
Ik denk dat het verschil in hoogte ook niet direct te zien is, dat weet je alleen zelf en hooguit iemand met een timmermansoog ziet het. Als je ook al andere vloer hebt maakt een iets lagere plint toch ook niet uit? Anders had je ook al voor exact dezelfde vloer gekozen als je overal dezelfde look wilt?
Hij gaat het helemaal op maat maken. Ik belde de aannemer met de vraag of ze een nisje konden maken en hij vroeg of ik een inbouwnis had gekocht of dat dit met de tegels gedaan moest worden. Toen ik zei dat ik het met de eigen tegels wilde vertelde hij dat dit zo 3/4 uur werk is. Volgens mij hoorde hij me even stilvallen want als snel zei hij "maar dat is wel het mooiste. Weet je wat? Die krijg je van mij cadeau!" Dat vond ik dan wel weer heel liefquote:Op dinsdag 21 juni 2022 17:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel fijn voor shampooflessen en zo! Gaan ze zo'n kant-en-klare nis gebruiken of tegelen? In het laatste geval is het wel fijn om te weten met wat voor profielen ze de rand af gaan werken en of je die mooi vindt.
Inbouwnis:
[ afbeelding ]
Geen profielen, de rand van de tegel is zichtbaar (niet alle tegels hebben mooie randen):
[ afbeelding ]
Geen profiel en in verstek gezaagd (is arbeidsintensiever en dus wat duurder):
[ afbeelding ]
Metaalkleurig (is vogens mij standaard):
[ afbeelding ]
Zwart:
[ afbeelding ]![]()
[ afbeelding ]
Dat is een goeie tipquote:Op dinsdag 21 juni 2022 17:15 schreef AnneX het volgende:
Fraaie voorbeelden weer van Claudia!
Vraag/zeg ook, ( help herinneren dat…, klinkt vriendelijker…) dat de bodem ietsiepietsie aflopend moet zijn, naar voren.
Dan is er minder kans op water dat blijft staan tegen de voegrand achterin met kans op schimmel enzo. . ( van natte handen, die bussen, flacons en flessen pakken.
Mijn Novilon was 15,5 jaar oud en voelde toch wat minder aan en dat nerfje erin was ook niet meer zo mooi (geen nerfje als tekening, maar in het materiaal zelf). Ik had geen ondervloer onder het Novilon en lopen op de click tegels voel je toch best wel die demping eronder.quote:Op dinsdag 21 juni 2022 17:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd: wat maakt click-pvc fijner? En heb je misschien een foto?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar! Ik ben opeens bang dat het er helemaal niet uitzietquote:Op vrijdag 24 juni 2022 15:15 schreef Claudia_x het volgende:
Goed opgelost! Het komt allemaal goed en het einde is in zicht. En het wordt mooi! Ik ben erg benieuwd naar de blauwe tegels.
Ja dat was echt geweldig! Het gaat meteen meer leven zo. Ik ben ook heel benieuwd naar de vloeren, dat gaat ook veel verschil maken. Nu komt het allemaal samenquote:Op zondag 26 juni 2022 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
En er was kleur! Dat moet fijn zijn geweest om te zien.
Ik heb ook zulk gezeur gehad tussen aannemer en vloerenbedrijf. We hadden een heel strak schema en konden geen dag uitloop hebben. De vloerenman was pissed omdat een onderaannemer op het dak aan het werk ging terwijl hij met de gietvloer bezig was. Op die manier kwamen er stofdeeltjes in de gietvloer. Met de aannemer had ik afgesproken dat de dakman niet die dag zou komen, maar dat had hij niet doorgegeven of de dakman heeft zich er niks van aangetrokken. Toevallig was ik net bij het huis toen de vloerenman naar huis aan het gaan was zonder werk aan de vloer te verrichten en kon ik de boel sussen. Hij zou gewoon naar huis zijn gegaan zonder me even te bellen... Daarvoor had ik ook al veel gezeur met de heren gehad en helaas was dat niet de laatste keer.
Van een specialist van Sigma heb ik trouwens begrepen dat een schilder met het aannemen van de klus ook de staat van de muren accepteert en die netjes oplevert. Ik snap dat je er de puf niet voor hebt, maar het zou niet raar zijn om even uit te zoeken of de schilder eenvoudigweg een muur ongeschilderd mag laten. En nog zonder er met jou contact over op te nemen ook!
We zitten er zelfs aan te denken om tegeltjes te nemen in de keuken zoals deze nu is, dan krijgt het ook meteen een hele andere uitstraling. En dan is een witte muur erachter waarschijnlijk weer beter.quote:Op zondag 26 juni 2022 22:44 schreef Claudia_x het volgende:
Klinkt als een prima oplossing, de keuken even laten zitten en ze wel nog voor de hal laten komen!
En je aannemer...Het erge is dat het zo herkenbaar is allemaal. Ik heb er bijna een half jaar extreme stress door gehad (bijna een jaar als je het voortraject met een andere aannemer meerekent). Het heeft me even gekost om die stress uit m'n systeem te krijgen.
Thanksquote:
Dat is een goeie ja, dit is wel een erg makkelijke oplossing. Maar gezien het feit dat wij ook zelf de vloeren allemaal hebben afgedekt krijg je al wel een beetje idee van hoe ze er in staan denk ik zoquote:Op zondag 26 juni 2022 23:14 schreef Puala het volgende:
Ze kunnen de muur in de keuken prima spuiten, is alleen veel meer afplakwerk. Ik zou t niet zomaar accepteren, je betaalt meer dan genoeg.
Dat is wel nieuw hoor dat ik mijn grenzen aangeef, ik ben eigenlijk veel te lief. Dat geeft ook wel aan hoe hoog het me allemaal zitquote:Op zondag 26 juni 2022 23:36 schreef yinu het volgende:
Och jee, ik kan me voorstellen dat dit echt het bloed onder je nagels vandaan haalt, dat soort mensen die in plaats van een oplossing te willen zoeken gewoon ophouden en weggaan. Daarmee maak je toch ook iedereen het leven zuur? Maar volgens mij doe je het heel goed, je stelt duidelijk grenzen en spreekt de aannemer aan op zijn verantwoordelijkheid, nog even doorbijten! Het wordt heel mooi!
Liefquote:Op maandag 27 juni 2022 01:39 schreef Seven. het volgende:
Kleurtjes! Wat wordt het gaaf
.
Je doet het prima als klant, hoor. Je denkt mee, je bent verre van onredelijk en jevcommuniceert helder. Dat andere partijen dat niet doen, ligt niet aan jou.
Ik ben heel benieuwd hoe de gordijnen erbij gaan passen maar denk inderdaad dat het mooi zal zijnquote:Op maandag 27 juni 2022 08:09 schreef gcjoel het volgende:
Ondanks alle frustratie, wat mooi! Dit wordt volgens mij heel mooi met je gordijnen ook!
Erg mooie kleuren heb je uitgekozen! Welke is nou die Peacock?
Ik zit er nu toch ook naar te kijken voor de slaapkamer
Hij is op de foto al erg mooi ! Ik heb zo'n tester besteld, ga het gewoon even proberen en naast het gordijn staaltje houden hier.quote:Op maandag 27 juni 2022 08:37 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is wel nieuw hoor dat ik mijn grenzen aangeef, ik ben eigenlijk veel te lief. Dat geeft ook wel aan hoe hoog het me allemaal zit
[..]
LiefEn toch ga ik dan ook kijken hoe ik het zelf beter had kunnen doen. Voor de volgende keer toch meer gewoon op de mail zetten in plaats van mondeling/via de app. Ook weer een leermoment
[..]
Ik ben heel benieuwd hoe de gordijnen erbij gaan passen maar denk inderdaad dat het mooi zal zijn
Peacock is op onze slaapkamer, en in het echt nog mooier. Nu lijkt het best op de kleur van Aapie’s kamer maar het knalt nog meer. Woon je in de buurt? Anders moet je even langskomen om te kijken
De beste oplossing is van tevoren zoveel mogelijk afspraken gedetailleerd vastleggen. Dan krijg je geen discussie over wat er wel of niet onder de werkzaamheden valt. Maar het probleem is natuurlijk dat je als leek niet goed weet waar je allemaal rekening mee moet houden. Dat maakt je positie relatief kwetsbaar.quote:Op maandag 27 juni 2022 08:37 schreef MaJo het volgende:
LiefEn toch ga ik dan ook kijken hoe ik het zelf beter had kunnen doen. Voor de volgende keer toch meer gewoon op de mail zetten in plaats van mondeling/via de app. Ook weer een leermoment
Ik snap dat ze het proberen, maar het is eigenlijk hun verantwoording om af te plakken. Of ze moeten het inderdaad tijdig aangeven bij jullie. De vloer kan je evt aanbieden om alsnog te doen, maar de muren/ramen is echt wel hun pakkie an wmb.quote:Op zondag 26 juni 2022 23:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is een goeie ja, dit is wel een erg makkelijke oplossing. Maar gezien het feit dat wij ook zelf de vloeren allemaal hebben afgedekt krijg je al wel een beetje idee van hoe ze er in staan denk ik zoIk ga het morgen nog eens aankaarten bij de aannemer
Fijn hoor als je aan het verbouwen bent en werkelijk ieder bedrijf waar je zaken mee doet en voor je aan het werk zijn kunnen niet met een andere partij door één deur waar ze op dat moment op hetzelfde moment in een woning zijn... en vooral niet communiceren met elkaar, want het ligt vrijwel altijd aan die anderquote:
Een kenner!quote:Op dinsdag 28 juni 2022 10:01 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Fijn hoor als je aan het verbouwen bent en werkelijk ieder bedrijf waar je zaken mee doet en voor je aan het werk zijn kunnen niet met een andere partij door één deur waar ze op dat moment op hetzelfde moment in een woning zijn... en vooral niet communiceren met elkaar, want het ligt vrijwel altijd aan die ander!
Klinkt akelig bekend (op verschillende bouwen inmiddels al meegemaakt dat aannemers en onderaannemers elkaar het spreekwoordelijke licht in de ogen niet gunnen), dat gezeur en gezanik op elkaar om feitelijk helemaal niets...
Het zijn net kleine kinderen..
Wat @Vonkenboer zegt is spot on, iedereen loopt op elkaar te zeiken. Props voor de laminaatlegger, die is heel beleefd en denkt mee. Werkt langer door (gisteren tot half 8 bezig geweest), komt zelf met oplossingen. Echt een verademingquote:Op dinsdag 28 juni 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kenner!![]()
![]()
![]()
@:majo, wat een bevalling is het toch! Veel succes alvast gewenst met de verhuizing. Jammer dat dan niet alles af is, maar dat komt wel.
Nou, pff.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op dinsdag 28 juni 2022 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, pff.
En daarom is het ook noodzakelijk om een substantieel deel van het bedrag pas achteraf te betalen. Zo is er een reden voor zo iemand om de klus netjes af te ronden.Bij de vloeren hebben we bij de levering moeten betalen, en vooraf een aanbetaling van 10%. Dus ze moeten het wel af komen maken. Jammer wel dat we die leverage niet meer hebbenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De schilders hebben we nog niet betaald en dat ga ik voorlopig ook niet doen. Mijn aannemer wil niet dat wij rechtstreeks contact opnemen maar omdat hij niet voor ons opkomt heb ik nu zelf zijn nummer gevonden, ik regel het mooi zelf wel. Op de site staat ook dat je pas hoeft te betalen als je helemaal tevreden bent en dat alles in goed overleg wordt gedaan. Iets niet doen en gewoon weggaan vind ik geen goed overleg
Voorbeeldje hoe het ook kan: de laminaatlegger kreeg het gisteren dus niet af en hij raadde mij aan om meteen contact op te nemen met zijn baas om een nieuwe afspraak in te plannen. Die belde dus vanmorgen dat hij morgen al kan komen. Top geregeld
Ondertussen krijg ik een automatische mail van de winkel dat de pvc volgende week geleverd wordt. Ik hoor hier verder niets over vanuit de winkel zelf, de pvc "baas" en de legger. Dus geen idee wanneer dat nu precies wordt afgemaakt.
En waarom ik opeens toch hier uitgebreid kan reageren? Ik ben inmiddels geveld door een buikgriep en kan alleen maar een beetje bankhangenManlief is nu alle laatste dingen aan het inpakken, arme ziel. Ik ben maar wat gaan werken (we hadden eigenlijk vrij) want mijn moeder is geveld door diezelfde buikgriep en kan het ook allemaal niet bolwerken. Het gaat allemaal weer lekker hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Liefquote:Op dinsdag 28 juni 2022 15:32 schreef Claudia_x het volgende:
! Ook voor @:majo -man, op een volstrekt platonische manier uiteraard.
Heel herkenbaar, ook het niet kunnen hebben van nog meer vertraging. Achteraf heb ik er wel wat fouten door gemaakt, bijvoorbeeld het inhuren van een beunhaas om de begane grond wit te schilderen. Die kwam op een bepaald moment ook niet meer om de klus af te maken en dat vond ik wel best; hij mocht niet eens meer komen. Later heeft een andere schilder zijn werk deels ongedaan moeten maken, bijv. door plafonds en muren te schuren en opnieuw te kitten en schilderen. Ik zie het maar als leergeld.quote:Op woensdag 29 juni 2022 09:22 schreef archito het volgende:
Het is altijd zoeken naar een balans tussen meedenken en voor je rechten opkomen.
Dat is wel heel typisch, want precies dit is bij ons ook fout gegaanquote:Op woensdag 29 juni 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel herkenbaar, ook het niet kunnen hebben van nog meer vertraging. Achteraf heb ik er wel wat fouten door gemaakt, bijvoorbeeld het inhuren van een beunhaas om de begane grond wit te schilderen. Die kwam op een bepaald moment ook niet meer om de klus af te maken en dat vond ik wel best; hij mocht niet eens meer komen. Later heeft een andere schilder zijn werk deels ongedaan moeten maken, bijv. door plafonds en muren te schuren en opnieuw te kitten en schilderen. Ik zie het maar als leergeld.
Een van de sufste fouten bij ons is dat de voorste muur van de wc niet haaks op de andere muren staat. Je ziet alleen als je erop let dat de lijn niet klopt met de trap en de trapkast ernaast. Indertijd was er eenvoudigweg geen tijd meer om het op te lossen, dus ik heb het laten zitten. En daar heb ik dan weer geen spijt van, want ik erger me er niet aan en ik zie het maar als een herinnering aan een interessante tijd.
De badkamer heb ik wel drie keer laten tegelen omdat het twee keer (!) verkeerd ging met het patroon.
Niet haakse hoeken zijn ook herkenbaar inderdaad. Je zou toch zeggen dat dat met een laser, waterpas, rolmaat en winkelhaak prima te maken is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel herkenbaar, ook het niet kunnen hebben van nog meer vertraging. Achteraf heb ik er wel wat fouten door gemaakt, bijvoorbeeld het inhuren van een beunhaas om de begane grond wit te schilderen. Die kwam op een bepaald moment ook niet meer om de klus af te maken en dat vond ik wel best; hij mocht niet eens meer komen. Later heeft een andere schilder zijn werk deels ongedaan moeten maken, bijv. door plafonds en muren te schuren en opnieuw te kitten en schilderen. Ik zie het maar als leergeld.
Een van de sufste fouten bij ons is dat de voorste muur van de wc niet haaks op de andere muren staat. Je ziet alleen als je erop let dat de lijn niet klopt met de trap en de trapkast ernaast. Indertijd was er eenvoudigweg geen tijd meer om het op te lossen, dus ik heb het laten zitten. En daar heb ik dan weer geen spijt van, want ik erger me er niet aan en ik zie het maar als een herinnering aan een interessante tijd.
De badkamer heb ik wel drie keer laten tegelen omdat het twee keer (!) verkeerd ging met het patroon.
Ik was nog steeds niet helemaal fit maar het ging stukken beter dan gisteren, al ben ik regelmatig wel even gaan zitten om te rusten.quote:Op woensdag 29 juni 2022 09:29 schreef Phaidra het volgende:
Heel veel succes! Ik hoop dat je wel weer wat opgeknapt bent.
Helaas kunnen we er nog niet slapen (geen badkamer) dus we zitten even bij mijn ouders die 10 minuten verderop wonen. Ik kan niet wachten om er echt te gaan slapenquote:Op woensdag 29 juni 2022 22:55 schreef Phaidra het volgende:
Oh ja!! Zo ingericht ziet het er veel ‘echter’ uit!Goede nacht gewenst in jullie huisje
.
We hebben heerlijk geslapenquote:Op donderdag 30 juni 2022 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
Gefeliciteerd! Hopelijk is het na alle opwinding gelukt even goed te rusten.
Oh ja, dat is waar ookquote:Op donderdag 30 juni 2022 09:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helaas kunnen we er nog niet slapen (geen badkamer) dus we zitten even bij mijn ouders die 10 minuten verderop wonen. Ik kan niet wachten om er echt te gaan slapen
[..]
We hebben heerlijk geslapenAapie is ook maar 2x wakker geweest (die is de laatste tijd veel wakker, waarschijnlijk ook door de spanning). Vandaag moeten we nog de laatste dingen doen in ons oude huis, aan kant maken en nog wat dingen naar de milieustraat. Morgen sleuteloverdracht en dan is het helemaal officieel
Vraagje: wat kun je precies van een aannemer verwachten? Ik kreeg gisteren een hele mail dat ik teveel van hem vraag en hem overlaad met telefoontjes en appjes. Hierdoor komt hij niet aan andere klussen toe. Volgens mij valt het allemaal wel mee en overdrijft hij nu schromelijk. Een voorbeeld wat hij aanhaalde is dat ik dinsdag gevraagd had of alle sanitair uit de huiskamer weggehaald kon worden zodat de verhuizers daar geen last van zouden hebben. Zijn reactie was dat de verhuizers dit zelf wel konden doen. Ik heb het maar zo gelaten en de verhuizers hebben het inderdaad gedaan (dat waren echt schatten!) maar dat is toch helemaal niet hun werk? Ander voorbeeld is dat de laminaatlegger mij vertelde dat er nog steeds plinten in de gang zaten. Ik vroeg of de aannemer nog die kant op ging (reactie "nee") om dit weg te halen. Hij zei dat de legger dit zelf ook wel kon doen. Ben ik nou gek of schuift hij het teveel op anderen af? Daarbij komt dat ze al weken door het huis lopen, vloeren hebben verwijderd, geëgaliseerd etc. Dan zie je die plinten toch ook zitten
We zitten nu een beetje in een patstelling, hij gaat pas verder als alle materialen geleverd zijn. Hij is ons echt zat volgens mij
Op zich zouden we er nog best wel kunnen slapen maar het is vooral nu nog een grote zooi. En geen gordijnenquote:Op donderdag 30 juni 2022 09:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oh ja, dat is waar ook. Maar fijn dat jullie wel even goed hebben kunnen uitrusten!
En wat betreft de aannemer, ik denk dat hij een zeikerd en een koothommel is. Wellicht komt hij bij anderen weg met horkerig gedrag en vindt hij jullie vervelend omdat jullie hem wél op zijn verantwoordelijkheden wijzen. Maar ik vind het niet gek dat je regelmatig overlegt met degene die de uitvoering coördineert.
Hehe dat laatstequote:Op donderdag 30 juni 2022 09:31 schreef Symphonic het volgende:
Je hebt het helaas wel erg slecht getroffen met jullie aannemer
Wat vervelend voor hem dat hij wordt geacht te werken voor zijn geld. Wat een hork zeg.
Jij hebt behoefte aan communicatie en duidelijkheid, hij heeft er behoefte aan om aan z'n werk op de vloer toe kunnen komen. Ik zou zeggen: laten we bespreken hoe we de communicatie behapbaar kunnen maken. Spreek bijvoorbeeld vaste tijdstippen af waarop je contact hebt en hoe je dat hebt, bijvoorbeeld telefonisch met daarna een schriftelijke samenvatting van jou via de mail.quote:Op donderdag 30 juni 2022 09:07 schreef MaJo het volgende:
We zitten nu een beetje in een patstelling, hij gaat pas verder als alle materialen geleverd zijn. Hij is ons echt zat volgens mij
Er zit inderdaad veel in duidelijkheid scheppen maar ook wel beter plannen. Bijvoorbeeld als hij eerder had aangegeven dat de levering op deuren wel langer zouden duren had dat veel eerder gedaan kunnen worden. We hebben 7 maanden gewacht tot de sleutel. Of op z'n minst had hij dat kunnen zeggen en niet aan moeten raden om als eerst de deuren eruit te halenquote:Op donderdag 30 juni 2022 10:19 schreef yinu het volgende:
Dit soort dingen ligt natuurlijk altijd een beetje aan beide kanten... jij communiceert misschien wel erg veel met hem, en sommige dingen zijn dan natuurlijk onhandig of te laat. Omdat jij ook niet weet hoe alles hoort te gaan, en de consequenties van bepaalde ketens van gebeurtenissen kunt overzien. Daar ligt voor hem de taak om duidelijkheid te scheppen. En dat had hij beter eerder kunnen doen, dan had hij ook 80% van de appjes/belletjes kunnen voorkomen, schat ik zo in. Misschien is dat zijn onervarenheid ook. Maar wel belangrijk dat hij dat leert, en niet nu denkt 'die MaJo is gewoon een zeikerd'.
Mijn 'vaste' aannemer is ook best een lompe hork, maar wat hij van tevoren doet is heel duidelijk aangeven wat hij wel en niet gaat doen, en wat de consequenties zijn als wij bijvoorbeeld dingen via een andere partij laten doen, of spullen zelf aanleveren. Dat doet hij dus op lompe wijze, maar daar ben ik inmiddels aan gewenden verder is de communicatie daardoor altijd snel en beperkt, omdat hij heel duidelijk maakt wat de risico's zijn, en wat mijn en zijn verantwoordelijkheden zijn. Dus dat ik moet zorgen dat, als ik zelf wil schilderen, de muren ook geschuurd worden. Of wanneer het schilderwerk uiterlijk klaar moet zijn zodat we zijn volgende stap in het programma niet in de weg zitten. Of dat als er spullen door een andere leverancier geleverd worden en in de weg liggen, dat wij die dan op moeten ruimen omdat anders zijn mannen daar weer een uur mee kwijt zijn, en het is gewoon zonde van de tijd en het geld als een 'dure' elektricien een uur pakken isolatie loopt te sjouwen. Als hij het aan laat leveren, en het moet opgeruimd worden, laat hij wel een van zijn algemene manusjes van alles komen om het op te ruimen. Dat soort dingen. Communicatie is belangrijk.
Zo te horen moet die van jou dat nog leren. En dan 'zweef' jij een beetje, is er onduidelijkheid en veel losse eindjes en dan ga jij bellen en appen.
Dat is niet omdat jij een zeikerd bent. Dat is omdat hij niet duidelijk is geweest over de verwachtingen en verantwoordelijkheden.
Wij hebben dit ook gaandeweg moeten leren en het was heel fijn dat we bij de eerste verbouwing een bouwbegeleider hadden en bij de tweede een architect die ook de bouwbegeleiding deed, daar heb ik veel van geleerd, dan nog ging het wel eens mis en heb ik ook regelmatig boven de whatsapp zitten huilen... dus het hoort er ook een beetje bij, bij zo'n project met veel tijdsdruk en stress... maar het kán wel beter!
Dat verwoord je goedquote:Op donderdag 30 juni 2022 11:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij hebt behoefte aan communicatie en duidelijkheid, hij heeft er behoefte aan om aan z'n werk op de vloer toe kunnen komen. Ik zou zeggen: laten we bespreken hoe we de communicatie behapbaar kunnen maken. Spreek bijvoorbeeld vaste tijdstippen af waarop je contact hebt en hoe je dat hebt, bijvoorbeeld telefonisch met daarna een schriftelijke samenvatting van jou via de mail.
Ik zou zelf ook gek worden van een continue stroom aan berichten via diverse kanalen, dus ik snap hem wel. Hij moet alleen ook begrijpen dat communicatie hem niet van zijn werk houdt maar deel van zijn werk is.
Of de aannemer de plinten weg moet halen, hangt af van wat jullie hebben afgesproken over de sloop. Jullie hebben een deel zelf gedaan en een deel laten doen. Da's typisch iets waar je onenigheid over kunt krijgen. Het hoort in mijn optiek in ieder geval niet bij het werk van de vloerenlegger. Die moet de vloer kunnen leggen en doet alleen extra voorbereidende werkzaamheden als daar afspraken over zijn gemaakt.
Dat ben ik ook zeker van planquote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Oh en nog een tip: je kunt het traject pas afsluiten als je met de aannemer een ronde door het huis hebt gedaan en samen hebt geïnventariseerd of alles is opgeleverd zoals afgesproken. Neem daar echt de tijd voor!
Bedoel je met de rug naar de balustrade waar een glazen wand komt? Dat is geen optie met Aapie die er dan overheen zou klimmenquote:Op vrijdag 1 juli 2022 21:10 schreef Puala het volgende:
Je zou misschien de bank kwijt kunnen voor het stuk naar de keuken en de muur in t verlengde van de keuken. Dan kun je een hoek kwijt en de tv op de muur rechts naast de deur naar buiten?
Leuk speelhoekje voor de kleine op de muur waar de vorige bewoners de tv hadden
ah ja ik weet niet hoe hoog de glazen wand wordt tov de bankquote:Op vrijdag 1 juli 2022 21:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bedoel je met de rug naar de balustrade waar een glazen wand komt? Dat is geen optie met Aapie die er dan overheen zou klimmen
Dat speelhoekje zie ik ook wel zittenIk denk sowieso dat we iets met de banken moeten aan de kant waar de vorige bewoners ook de bank hadden staan.
De glazen wand wordt 90cm hoog dus met een opstapje erbij klimt die aap er zo overheenquote:Op vrijdag 1 juli 2022 21:19 schreef Puala het volgende:
[..]
ah ja ik weet niet hoe hoog de glazen wand wordt tov de bank
Helemaal dichtmaken zou zonde zijn omdat je daarmee de zichtlijn naar de tuin verliest. Of bedoel je een grote glazen wand? Dat is inderdaad geen optie meer maar ik weet ook niet wat ik daarvan zou vinden. Juist het feit dat je contact hebt tussen keuken en woonkamer vind ik wel een pre.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 11:00 schreef Claudia_x het volgende:
Het is een moeilijke ruimte om in te richten omdat je veel beperkingen hebt. De beste optie zou zijn om de opening tussen woonkamer en eetkamer helemaal dicht of op een andere manier veilig te maken, maar dat is zeker geen optie meer? Hoe belangrijk is tv kijken voor jullie? Kan de tv eventueel boven de open haard?
Ik zie nu de volgende opties. Optie 1: een (modulaire) bank nemen in het midden van de ruimte met twee oriëntaties. Als de tv boven de open haard zou komen, kun je er een (hoek-)bank plaatsen met één oriëntatie in de richting van de open haard.
[ afbeelding ]
Eventueel kun je alleen een tweezits nemen, maar je levert dan wel flink in op met elkaar op de bank kunnen ploffen om tv te kijken, al geldt dat voor de vorige opstelling ook. Je kunt dat op andere manieren oplossen, zoals voetenbankjes nemen die je weg kunt zetten, een grote poef op de grond leggen, een hoogpolig kleed neerleggen waar je graag op zit.
[ afbeelding ]
Optie 2: De bank tegen het raam rechts zetten (de verwarming is straks weg, neem ik aan?) en de tv aan een beugel monteren zodat je die schuin kunt zetten als je tv kijkt.
[ afbeelding ]
Optie 3: een roomdivider nemen die je tegen het muurtje bovenin zet. Ik heb nu een hoekbank ingetekend, maar je kunt ook een bank met chaise longue nemen die je spiegelt zodat de chaise longue bij het raam staat.
[ afbeelding ]
Wat is daar nou weer vies aanquote:Op zaterdag 2 juli 2022 13:05 schreef firefly3 het volgende:
Een toilet naast het bad vind ik best vies eigenlijk
Een grote glazen wand is een optie, maar er zijn ook alternatieven. Zelf wilde ik bijvoorbeeld geen traditionele balustrade en ook geen glas en kwam op zoiets uit:quote:Op zondag 3 juli 2022 18:12 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal dichtmaken zou zonde zijn omdat je daarmee de zichtlijn naar de tuin verliest. Of bedoel je een grote glazen wand? Dat is inderdaad geen optie meer maar ik weet ook niet wat ik daarvan zou vinden. Juist het feit dat je contact hebt tussen keuken en woonkamer vind ik wel een pre.
Dat moet best raar zijn, verhuisd zijn maar nog niet in je huis zitten! Wanneer zou de badkamer klaar moeten zijn?quote:Hopelijk kunnen we er toch morgen weer even heen
In deze setting vind ik dat prachtig maar ik vind het niet passen bij ons huis. Nu hebben we maar een paar jaar het probleem met Aapie die een klimgeit is, in de toekomst is dat ook weer anders. Ik was bij buren in huis die helemaal geen balustrade hebben, die hebben er planten staanquote:Op zondag 3 juli 2022 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een grote glazen wand is een optie, maar er zijn ook alternatieven. Zelf wilde ik bijvoorbeeld geen traditionele balustrade en ook geen glas en kwam op zoiets uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Dat moet best raar zijn, verhuisd zijn maar nog niet in je huis zitten! Wanneer zou de badkamer klaar moeten zijn?
Ze waren wel al begonnen aan de badkamer toch? Nu 'alleen nog' tegelen?quote:Op maandag 4 juli 2022 07:41 schreef MaJo het volgende:
[..]
In deze setting vind ik dat prachtig maar ik vind het niet passen bij ons huis. Nu hebben we maar een paar jaar het probleem met Aapie die een klimgeit is, in de toekomst is dat ook weer anders. Ik was bij buren in huis die helemaal geen balustrade hebben, die hebben er planten staan
Ja het is best gek zo. Vandaag beginnen ze met de badkamer, ik hoop dat ze op gaan schieten. Wij zijn zelf van donderdag tot zondag op vakantie (huwelijk van vrienden in Parijs) en ik hoop zo dat de badkamer af is als we terugkomen. We gaan het zien!
De fundering ligt erquote:Op maandag 4 juli 2022 07:58 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ze waren wel al begonnen aan de badkamer toch? Nu 'alleen nog' tegelen?
dan moet dat vast lukken
Als je namelijk bezoekt krijgt en er zijn wat pisspetters naast je toilet, sta je er de volgende dag in als je naar bad gaat maar vergeten bent schoon te maken.quote:Op zondag 3 juli 2022 18:12 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal dichtmaken zou zonde zijn omdat je daarmee de zichtlijn naar de tuin verliest. Of bedoel je een grote glazen wand? Dat is inderdaad geen optie meer maar ik weet ook niet wat ik daarvan zou vinden. Juist het feit dat je contact hebt tussen keuken en woonkamer vind ik wel een pre.
TV-kijken is voor ons best belangrijk. We kijken graag samen een serie en ik kijk bij het wakker worden ook altijd wel tv. We hebben al wel besloten bepaalde dingen meer in de chillkamer te doen (met name manlief die sport kijkt) maar alsnog vinden we het wel lekker om iets op te kunnen zetten.
Goede opties wel! De tweede optie had ik nooit bedacht en dat zou best goed kunnen. De verwarmingen zijn inderdaad weg dus daardoor zijn de opties al wat uitgebreider
De optie met een chaise longue is ook een goeie, we hebben nog een chaise longue van mijn schoonmoeder die al een paar jaar in de opslag staat. Het idee was om deze aan de rechterkant te plaatsen naast het raam om dan lekker boekjes te lezenMaar dat zou ook prima links bij het raam kunnen en dan een speelhoekje voor Aapie.
Ik ga de opties ook eens doornemen met manlief en dan een knoop doorhakken. De levertijd op nieuwe banken zal momenteel vast ook dramatisch zijn
[..]
Wat is daar nou weer vies aan
We zijn al 2 dagen zo druk met het inhalen van ons werk dat we helemaal geen tijd meer hebben gehad om naar ons huisje te gaanDe komende dagen zal het niet veel beter zijn. Ik zou al graag willen beginnen met uitpakken maar man zegt dat het beter is om te wachten tot de badkamer klaar is. Aangezien we nog geen deuren hebben kan het nog wel eens stoffig in huis gaan worden.
Hopelijk kunnen we er toch morgen weer even heen
Ik denk dat bezoek normaal gezien beneden naar het toilet gaat. En alleen eigen gezin boven in avond en ochtend.. lijkt me niet dat bezoek naar boven naar de badkamer gaat om daar naar het toilet te gaanquote:Op maandag 4 juli 2022 17:27 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Als je namelijk bezoekt krijgt en er zijn wat pisspetters naast je toilet, sta je er de volgende dag in als je naar bad gaat maar vergeten bent schoon te maken.
Dat vind ik best vies eigenlijk.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:05 schreef Tegan het volgende:
Met deze redenering kan je maar beter helemaal geen wc hebben in huis!
Dat zou moeten lukken hoorquote:Op maandag 4 juli 2022 08:50 schreef MaJo het volgende:
[..]
De fundering ligt erNu nog de rest tegelen (grond en accenttegels) en alle sanitair plaatsen. Hopelijk lukt dat in 1 week
Een deel van de tegels zit er in elk geval inquote:
Mooiquote:Op maandag 4 juli 2022 23:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Een deel van de tegels zit er in elk geval inSneakpeak:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het zal nu wel een paar dagen stilliggen want degene die de badkamer doet wordt morgen vader. Hij zei dat hij dan prima in de kraamweek kon werken maar ik heb hem gezegd zich vooral niet verplicht te voelen. Zelf zijn wij van donderdag tot zondag ook weg dus zo'n haast heeft het allemaal ook niet. Als het maar geen maanden duurt zeg maar
Qua banken neigen we nu naar een tweezits en dan een aantal stoelen erbij, die optie gaan we nu onderzoeken. Maar eerst maar eens kijken hoe duur het uiteindelijk allemaal wordt voordat we verder met geld gaan strooien
Ja we zijn er heel blij meequote:Op maandag 4 juli 2022 23:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooi. Zijn jullie er zelf ook blij mee? De tegelkeuze heeft wat voeten in aarde gehad.
Zal er prachtig bij staan. Mooi patroon ook, ik ben er in de keuken ook echt heel blij mee.quote:Op maandag 4 juli 2022 23:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja we zijn er heel blij meeLater zagen we op foto's dat de tegel best donker was en in ons hoofd werd het steeds maar donkerder. Maar als ik het zo zie vind ik het heel erg meevallen
Ik ben vooral benieuwd hoe het verticale boven het bad gaat staan maar daar komen we maar op 1 manier achter
Ik denk dat de messing kranen ook wel echt het verschil gaan maken
Je bent sowieso al een ongeciviliseerde Neanderthaler als je gaat staan pissen terwijl je weet dat het alle kanten op spettert, staan zeiken doe je tegen een boom, niet tegen keramiek.quote:Op maandag 4 juli 2022 17:27 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Als je namelijk bezoekt krijgt en er zijn wat pisspetters naast je toilet, sta je er de volgende dag in als je naar bad gaat maar vergeten bent schoon te maken.
Ik verwacht het ookquote:Op maandag 4 juli 2022 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zal er prachtig bij staan. Mooi patroon ook, ik ben er in de keuken ook echt heel blij mee.
Je hè? En het nisje is ook al vrijgehoudenquote:
Don't feed the troll, hij is inmiddels al gebannedquote:Op maandag 4 juli 2022 23:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent sowieso al een ongeciviliseerde Neanderthaler als je gaat staan pissen terwijl je weet dat het alle kanten op spettert, staan zeiken doe je tegen een boom, niet tegen keramiek.
Verder is het natuurlijk ook een BS-argument over visite die de WC in de badkamer gebruikt en dat je vervolgens "vergeet" het bad te spoelen voor je het vult.
Ik weet niet of je geen bad hebt, maar ik heb nog nooit het bad gevuld zonder het eerst te spoelen.
Thanksquote:Op dinsdag 5 juli 2022 07:56 schreef Tegan het volgende:
Ik vind de blauwe tegels ook prachtig. Goede sneak peak!
Ik ook! Na de badkamer gaan ze aan de slag met het toilet dus de sneakpeak laat nog even op zich wachtenquote:Op dinsdag 5 juli 2022 09:01 schreef gcjoel het volgende:
Badkamer wordt mooiBen ook benieuwd naar de lichte variant!
Haha ja, ik vind dat ook geen probleem. We hebben qua keuzes al best wat in moeten leveren maar dit is nou juist een keuze waar we echt achterstaan en willen verdedigen. En dan is het wel fijn dat het ook echt mooi uitpaktquote:Op dinsdag 5 juli 2022 09:21 schreef Candaasje het volgende:
Ik vind het ook mooi![]()
En leuk toch juist, dat je een beetje origineel bent![]()
En wat een gedoe met die aannemer en kluslui. Enerzijds ben ik wel jaloers op de snelheid waarmee het bij jullie toch allemaal gaat, maar dat gezeur mis ik dan weer niet. T is een beetje kiezen tussen twee kwaaie geloof ik
Ik zeg doenquote:Op dinsdag 5 juli 2022 09:50 schreef Debsterr het volgende:
Gaaf, die tegels! En nu heb ik bedacht dat ik zoiets toch wel wil voor ons toilet beneden straks als achterwandje
.
Zo heel uitzonderlijk is het ook weer niet nee, al moest ik zelf wel echt zoeken naar voorbeelden waarbij het op stukken maar half betegeld is, en daar vind ik nauwelijks voorbeelden van. Kunnen wij mooi als voorbeeld dienenquote:Op woensdag 6 juli 2022 09:18 schreef Phaidra het volgende:
Op pinterest zie je verticale tegels op deze manier gelegd toch best vaak voorbij komen. Ik ben ook heel benieuwd naar het eindresultaat! De kranen matchen volgens mij heel mooi met dat blauw.
Grappig dat jullie bij dezelfde bank uitkwamen. Hopelijk zit hij ook lekker. Veel plezier in Parijs alvast, even lekker ontspannen en samenzijn zonder verbouwingsgezeur
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:46 schreef Seven. het volgende:
Gaat nergens over!Bijzondere deurmat!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die laatste is inderdaad niet het ergste, daar komt ook nog een deur overheen naar de meterkast dus dat valt niet op. Maar de rest is toch 3x niks hè?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:31 schreef bleiblei het volgende:
Die plinten lijken nergens op. Niet eens de moeite gedaan om verstek te zagen in de hoeken. Die foto met dat gekruld pvc lijkt mij ook niet de bedoeling. Die enorm kronkelige snijlijn bij de overgang van PVC naar tapijt is weliswaar prutswerk. Maar je ontkomt daar toch niet om er een lijstje of drempel overheen te zetten. Dus uiteindelijk zie je dat niet (lijkt mij).
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:46 schreef Seven. het volgende:
Gaat nergens over!Kijk, dit is een goed voorbeeld van hoe het moetSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laminaatlegger heeft het ook netjes gedaan dus het kán ook gewoon
De pvclegger had me nog een tikkie gestuurd wegens extra werk, dat ga ik sowieso niet betalen tot het allemaal netjes gedaan is.
Hij heeft me trouwens zojuist gebeld om het een en ander toe te lichten. Volgens hem is er nooit gezegd dat dingen afgekit moesten worden dus dat gaat hij alsnog doen. Ook van het luik wist hij niks.
Of het nou bij de winkel ligt of zijn tussenpersoon weet ik niet maar ik ben er niet blij mee.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
En dat hebben de schilders ook liever, want dan wordt er tenminste kit gebruikt die overschilderbaar is.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:27 schreef yinu het volgende:
De badkamer is prachtig!
De pvc jongen had er inderdaad geen zin meer in. Ik weet alleen niet wat er is afgesproken over het afkitten van de plinten (heb het niet over hoe lelijk ze er nu opzitten hoor, dat kan echt wel beter). Maar bij ons viel het kitten altijd onder het schilderwerk.
Ik zal nog eens nakijken hoe het er bij ons instaat. De laminaatlegger (ingehuurd door dezelfde winkel) heeft wel alles netjes in verstek gezaagd dus het lijkt mij dat het voor pvc dan ook geldt. Maar goed aannames zijn weinig waard natuurlijkquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:12 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kom in onze offertes alleen maar tegen dat binnenhoeken van plinten niet in verstek worden gezaagd maar gewoon koud op elkaar worden gemonteerd, maar dan nog kan het echt wel netter dan wat er bij jullie is gedaan. En als je hebt betaald voor afkitten dan komt hij maar terug om het af te maken.
Ja hè? Het ziet er echt zo mooi uitquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De tegels komen op de foto met je kind wel echt heel mooi in beeld, ze zijn in het echt vast prachtig
We hebben betaald voor het afkittenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:27 schreef yinu het volgende:
De badkamer is prachtig!
De pvc jongen had er inderdaad geen zin meer in. Ik weet alleen niet wat er is afgesproken over het afkitten van de plinten (heb het niet over hoe lelijk ze er nu opzitten hoor, dat kan echt wel beter). Maar bij ons viel het kitten altijd onder het schilderwerk.
Hehe true. Bevalt wel heel goed trouwens, gewoon de laatste meter van de gang. Ik wil 'm trouwens in een andere kleur, de stijl van de gang is ondertussen veranderd.quote:
Hoezo, vind je het niet mooi?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 18:03 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga maar niks zeggen over de plinten... De blauwe tegels in de badkamer zijn spectaculair! Het patroon is precies goed zo (tegels rechtop, deel laag en deel hoog). Ben je zelf ook bij met het patroon?
Als dat van tevoren duidelijk is afgesproken en in de offerte stond dan is het natuurlijk gewoon slordig en moet de winkel het oplossen. Wat irritant dat je op alles moet blijven letten hè. Zeker als je je niet lekker voelt. Dan wegen deze laatste loodjes wel zwaar. Hopelijk is het allemaal snel afgelopen, en over een paar maanden lach je hierom bij een gezellig etentje in het mooie nieuwe huis!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 15:33 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zal nog eens nakijken hoe het er bij ons instaat. De laminaatlegger (ingehuurd door dezelfde winkel) heeft wel alles netjes in verstek gezaagd dus het lijkt mij dat het voor pvc dan ook geldt. Maar goed aannames zijn weinig waard natuurlijk
[..]
Ja hè? Het ziet er echt zo mooi uitEn dan is het nog niet eens af met de messing kranen etc, maar nu al prachtig!
[..]
We hebben betaald voor het afkittenboven met het laminaat is dat ook netjes gebeurd.
Volgens de pvc-legger had hij heel onduidelijke instructies, dat ga ik ook terugkoppelen naar de winkel.
Maar nu eerst maar eens voor mijn Corona gezin zorgen. Man en kind zijn nog steeds niet lekker en mijn moeder had nu ook een positieve test
Ik vind de licht blauwe tegels in het toilet errugh mooi. Zou zelf niet de combi met wit maar met iets zachters’ gekozen hebben. Maar dat gezegd hebbende…. kleuren kiezen is en blijft moeilijk. De drempel is vaak toch hoger om iets afwijkenders te kiezen, is mijn ervaring.quote:Op donderdag 21 juli 2022 20:26 schreef SQ het volgende:
Ik vind de gekleurde tegels allebei prachtig. Heb zelf wel een allergie voor die witte 30x60
Komt het door het formaat of ook de kleur? Eigenlijk zelf nooit zo nagedacht over de witte maat, het is zo standaard. Weet ook niet goed wat er anders bij had gekund, heb me er in ieder geval nooit in verdieptquote:Op donderdag 21 juli 2022 20:26 schreef SQ het volgende:
Ik vind de gekleurde tegels allebei prachtig. Heb zelf wel een allergie voor die witte 30x60
Wat had je dan in plaats van wit gekozen? Ben ik wel benieuwd naarquote:Op donderdag 21 juli 2022 20:36 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik vind de licht blauwe tegels in het toilet errugh mooi. Zou zelf niet de combi met wit maar met iets zachters’ gekozen hebben. Maar dat gezegd hebbende…. kleuren kiezen is en blijft moeilijk. De drempel is vaak toch hoger om iets afwijkenders te kiezen, is mijn ervaring.
Hele goede vraag. Ik vind het verschil nu zo ‘hard’, tussen het zachte blauw en de witte tegels. Eerlijk gezegd zou ik nu niet 1 2 3 een antwoord kunnen geven. Ik ben zelf iemand die kleuren in het echt moet zien en er ook lang over nadenkt om te beslissen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 22:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat had je dan in plaats van wit gekozen? Ben ik wel benieuwd naarWe hebben dus zelf niet nagedacht over iets anders en ik vind het zo prima uitvallen. Qua accenttegel en de manier van zetten springt het er al genoeg uit zo denk ik
Dat laatste denk ik ookquote:Op donderdag 21 juli 2022 22:10 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind die van de wc heel mooi!Mooier denk ik dan die in de badkamer. Maar ik hou gewoon erg van lichtblauwe tinten. Wel denk ik dat het donkerblauw met de kranen heel mooi uit gaat komen. Beter dan met lichtblauw.
Sowieso interessante dingen om over na te denken en je mening aan te passen door alle voorbeelden online. Wij gingen er ook super blanco in en je ontwikkelt steeds meer een smaak en idee, en als het dan ook nog mooi samenvalt is dat helemaal mooi meegenomen. En dan over 10 jaar wil je waarschijnlijk weer totaaaaal iets andersquote:Op donderdag 21 juli 2022 22:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
Hele goede vraag. Ik vind het verschil nu zo ‘hard’, tussen het zachte blauw en de witte tegels. Eerlijk gezegd zou ik nu niet 1 2 3 een antwoord kunnen geven. Ik ben zelf iemand die kleuren in het echt moet zien en er ook lang over nadenkt om te beslissen.
Ik bedenk me net: als je er een andere kleur bijzet, loop je best het risico een combinatie te maken die minder tijdloos is (of: snel weer uit de gratie kan zijn). En dat is ook niet handig.
In ons huidige huis hebben we (6 jaar geleden) ook best een aantal standaard keuzes gemaakt, die ik nu anders zou maken. Mijn meelezen in al deze verbouw topics hebben hier zeer aan bijgedragen!
Wat voor planken zoek je?quote:Op donderdag 21 juli 2022 22:38 schreef MaJo het volgende:
Ook even een update wat er nog allemaal moet gebeuren en wat de planning daarvan is:
- Traprenovatie tussen keuken en woonkamer: aanstaande maandag. Morgenavond gaan we het zelf schuren en in de lak zetten zodat het beetje trap dat je nog kunt zien er in ieder geval netjes uitziet.
- Bestellen vensterbanken: ik heb een bedrijf gevonden en alles opgemeten maar moet ze nog even bellen.
- Afmaken van de plinten: als de pvc-legger terug is van vakantie (over een week of 2)
- Plaatsen glazen balustrade woonkamer: ergens in september
- Deuren in het hele huis: waarschijnlijk oktober
- Plaatsen gordijnen: ergens (zelf) komende week
- Bestellen en plaatsen planken in de keuken: nog uitzoeken. Iemand nog tips?
- Schilderen trap op de overloop en schuren/lakken leuningen
- Nieuwe mat bij de voordeur
- Nieuw luik naar de berging
Verder nog dingen ophangen en accessoires aanschaffen (en grotere dingen als een bank etc) maar qua grote dingen is dit het wel zo'n beetje.
Wij hebben daarom gekozen voor alleen stucwerk naast de tegels (geverfd met speciale verf voor vochtige ruimtes). Elke tegel die ik ernaast visualiseerde, maakte het minder mooi.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 00:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind beide blauwe tegels mooi, maar de lichtere verzuipen denk ik iets meer in de veelheid aan kleuren en formaten tegels. Dat zijn er veel op zo'n kleine ruimte. Vergelijk hiermee:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het mooist zou denk ik zijn geweest om je tot twee soorten tegels te beperken of om de witte tegels in hetzelfde formaat en patroon als de blauwe tegels te kiezen en een lichte voeg te nemen. Dat laatste is nog mogelijk; de witte tegels vallen meer weg tegen de witte muur.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je er zelf blij mee bent! Het is een keurig toilet geworden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Nou ja, de witte 30x60 is wel wat je zo ongeveer in elke "veilige keuze badkamer" in Nederland die is aangelegd na het jaar 2000 terugziet. En daarom zit het denk ik ook in mijn allergie. Het lijkt wel alsof iedereen dat neemt "omdat het zo hoort" of omdat de badkamerontwerper het er standaard in tekent. Lekker veilig en generiek.quote:Op donderdag 21 juli 2022 22:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Komt het door het formaat of ook de kleur? Eigenlijk zelf nooit zo nagedacht over de witte maat, het is zo standaard. Weet ook niet goed wat er anders bij had gekund, heb me er in ieder geval nooit in verdieptDe keuzestress tussen de twee kleuren was voor ons al voldoende
[..]
Wat had je dan in plaats van wit gekozen? Ben ik wel benieuwd naarWe hebben dus zelf niet nagedacht over iets anders en ik vind het zo prima uitvallen. Qua accenttegel en de manier van zetten springt het er al genoeg uit zo denk ik
We zijn er zeker blij meequote:Op vrijdag 22 juli 2022 00:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind beide blauwe tegels mooi, maar de lichtere verzuipen denk ik iets meer in de veelheid aan kleuren en formaten tegels. Dat zijn er veel op zo'n kleine ruimte. Vergelijk hiermee:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het mooist zou denk ik zijn geweest om je tot twee soorten tegels te beperken of om de witte tegels in hetzelfde formaat en patroon als de blauwe tegels te kiezen en een lichte voeg te nemen. Dat laatste is nog mogelijk; de witte tegels vallen meer weg tegen de witte muur.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je er zelf blij mee bent! Het is een keurig toilet geworden.
Bedoel je dan achter het toilet of aan de zijkanten? Ik vind het juist wel mooi dat het allemaal op dezelfde hoogte uitkomt.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 07:06 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind de donkere mooier, maar vind het juist jammer dat de witte tegels precies even hoog uitkomen als de rand van het inbouwtoilet. Ik had iets hoger doorgetegeld, denk ik. Maar het is echt wel tof hoor!
Gewoon een simpele "zwevende plank". In ieder geval iets strakkers dan die lelijke metalen rekken die er hingen. Misschien wat donkerder hout met eventueel een zwart metaal wat nog zichtbaar mag zijn, ben ik nog niet helemaal uit. En mijn man heeft misschien ook nog wel een meningquote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat voor planken zoek je?
Wij hebben de Botkyrka van Ikea. Heel simpel ontwerp maar super makkelijk in gebruik. Zal zo ff fotootje posten.
quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wij hebben daarom gekozen voor alleen stucwerk naast de tegels (geverfd met speciale verf voor vochtige ruimtes). Elke tegel die ik ernaast visualiseerde, maakte het minder mooi.Dit is mooi gewordenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan me ook wel voorstellen dat dit veel rustiger oogt omdat de tegel al vrij druk is.
Sterker nog, de aannemer neemt deze maat en de 60x60 mee in zijn standaardprijs en andere maten zijn meerwerkquote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:49 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ja, de witte 30x60 is wel wat je zo ongeveer in elke "veilige keuze badkamer" in Nederland die is aangelegd na het jaar 2000 terugziet. En daarom zit het denk ik ook in mijn allergie. Het lijkt wel alsof iedereen dat neemt "omdat het zo hoort" of omdat de badkamerontwerper het er standaard in tekent. Lekker veilig en generiek.
En dan is dat contrast met die heel opvallende tegel voor mijn gevoel te groot. Ik denk zelf ook dat het met eenzelfde tegel in een lichte / witte kleur anders had gevoeld. Toch wel het wit, maar niet EN een ander formaat, EN een andere glazuurlaag, EN een andere voeg, EN een andere kleur.
Maar, ik denk wel dat aankleding en afwerking het straks een stuk gaat opfrissen. We zien nu alleen maar tegel, en dat is natuurlijk niet als ie straks in gebruik is, dus ik wacht met smart op de totaalfoto's straks![]()
![]()
Ik denk dat het inderdaad in het totale plaatje allemaal wel mee gaat vallen, nu is het een en al tegel. Hoewel er in het toilet niet zo heel veel meer bij gaat komen dan een toiletrolhouder, prullenbakje en misschien een schilderijtje aan de muurDit is niet wat ik zoek maar in jullie keuken staat het erg mooi, beetje fifties vibequote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:01 schreef Seven. het volgende:
Botkyrka:
[ afbeelding ]
Ik heb er nog 1 over trouwens. Eens kijken waar we die op gaan hangen.Je had eerder iets gepost voor aan de muur, met een donkere plank en zwart metaal. Dat is meer waar we naar op zoek zijn
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Ja diequote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:20 schreef Seven. het volgende:
Pythagoras van Maze Interior:
[ afbeelding ]
Waarom twijfel je daar over?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja dieMaar staat dat ook goed in een keuken?
Geen idee eigenlijk, ik zie alleen foto's van die planken in woonkamersquote:
T enige waar je op zou moeten letten is de plank, in de woonkamer heb je wat minder vocht dan in een keuken. Maar als die goed in de lak zit, waarom niet.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 11:28 schreef MaJo het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, ik zie alleen foto's van die planken in woonkamers
Het is wel een plank met een fineerlaag (zou je niet zeggen gezien de prijzenquote:Op vrijdag 22 juli 2022 11:39 schreef Puala het volgende:
[..]
T enige waar je op zou moeten letten is de plank, in de woonkamer heb je wat minder vocht dan in een keuken. Maar als die goed in de lak zit, waarom niet.
oh dat kan ook in een vochtigere omgeving, dus primaquote:Op vrijdag 22 juli 2022 12:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is wel een plank met een fineerlaag (zou je niet zeggen gezien de prijzen). Maar zal in een keuken ook prachtig staan.
Ik kan niet echt een mooi voorbeeld vinden online (en geen foto van de wc in ons vorige huis), maar ik had voor meer tegels gekozen, denk ik. Zoiets dus:quote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:10 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bedoel je dan achter het toilet of aan de zijkanten? Ik vind het juist wel mooi dat het allemaal op dezelfde hoogte uitkomt.
[..]
Ik snap je, maar nu heb je de natte kant niet bij de voeg in de buurt. En de voeg is wel je zwakkere punt vaak, dus ik denk dat het zo beter isquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 13:07 schreef BE het volgende:
Mooi zo die douchecel!
De zeikerd in mij had alleen de naad van de tegels op de rand van de deur willen hebben, maar wellicht zou dat dan elders in de badkamer weer hele onhandige snijranden opgeleverd hebben.
Thanks!quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 13:07 schreef BE het volgende:
Mooi zo die douchecel!
De zeikerd in mij had alleen de naad van de tegels op de rand van de deur willen hebben, maar wellicht zou dat dan elders in de badkamer weer hele onhandige snijranden opgeleverd hebben.
Ha echt? Wij vinden de keuken maar niksquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 14:28 schreef mascara-klodder het volgende:
Je badkamerkranen
En wat een pracht van een keuken
Thanksquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 14:35 schreef Puala het volgende:
Gave badkamer! Chique hoor!
[..]
Ik snap je, maar nu heb je de natte kant niet bij de voeg in de buurt. En de voeg is wel je zwakkere punt vaak, dus ik denk dat het zo beter is
Die trap was echt niet meer aantoonbaar, helemaal vies gelopen door de werkmannen en er was ook iets overheen gelekt. Nu ziet het er weer fris uitquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 14:38 schreef Seven. het volgende:
Wauw MaJo, wat wordt het gaaf.
Trap heeft wel een serieuze transformatie ondergaan zeg
Ha, nog een Peacock Pride fan! We hebben het met sigma laten mengen, dan weet je zeker dat je goede kwaliteit hebt. We hebben het zelf niet geverfd maar het zal zeker met 2 lagen gedekt zijn, anders dan hadden we dat wel van de schilders gehoord (wij kochten zelf de verf in).quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 17:45 schreef vlindertje89 het volgende:
Super mooi geworden, @:MaJo!
Nog een vraagje aan jou en @:hilliebillie over de peacock pride. Hebben jullie de verf van Flexa creations zelf gebruikt of een ander merk laten mengen? En hoeveel lagen waren nodig voor een goede dekking? Ik wil m'n slaapkamer ook die kleur, maar de kleurtester die ik in karwei huismerk had laten mengen had ik drie a vier lagen van nodig voor 'ie goed dekte (op een lichte kleur ondergrond). Twijfel daarom of ik niet toch gewoon die van Flexa zelf haal. Gamma huismerk testers in andere kleuren dekten wel mooi in twee lagen, maar was bij de karwei toen ik deze kleuren nog zag en toch ook wilde testen, en die vielen dus wat tegen.
Hier met flexa laten mengen en was in twee lagen dekkend. Zowel op een pas gestucte muur als een muur waar lime groen op zat. Schilderde heel lekker weg (beter als de witte tex die we hadden. Die was frustrerend)quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 17:45 schreef vlindertje89 het volgende:
Super mooi geworden, @:MaJo!
Nog een vraagje aan jou en @:hilliebillie over de peacock pride. Hebben jullie de verf van Flexa creations zelf gebruikt of een ander merk laten mengen? En hoeveel lagen waren nodig voor een goede dekking? Ik wil m'n slaapkamer ook die kleur, maar de kleurtester die ik in karwei huismerk had laten mengen had ik drie a vier lagen van nodig voor 'ie goed dekte (op een lichte kleur ondergrond). Twijfel daarom of ik niet toch gewoon die van Flexa zelf haal. Gamma huismerk testers in andere kleuren dekten wel mooi in twee lagen, maar was bij de karwei toen ik deze kleuren nog zag en toch ook wilde testen, en die vielen dus wat tegen.
Nog steeds nietquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:11 schreef Claudia_x het volgende:
Hoera, de badkamer is af!Wonen jullie er nu echt?
Thanksquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 22:42 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier met flexa laten mengen en was in twee lagen dekkend. Zowel op een pas gestucte muur als een muur waar lime groen op zat. Schilderde heel lekker weg (beter als de witte tex die we hadden. Die was frustrerend)
@:majo wat is het allemaal mooi geworden!! Wauw!
Hopelijk kun je de ellende en frustratie snel ‘vergeten’ en er flink van genieten!
Bedanktquote:
Manlief vindt het wel echt een vereiste. Zelf heb ik meer zoiets van als we nu over gaan is er ook meer sprake van urgentie, nu is het steeds zo afwachten. En ik wil na al die weken ook gewoon eens in ons nieuwe huis wonen!quote:Op zondag 7 augustus 2022 10:29 schreef Cathmar het volgende:
Wat is het mooi geworden Majo! Trap ook super zo!
Kun je niet over zonder gordijnen?
Mooi geworden!quote:Op zondag 7 augustus 2022 23:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Manlief vindt het wel echt een vereiste. Zelf heb ik meer zoiets van als we nu over gaan is er ook meer sprake van urgentie, nu is het steeds zo afwachten. En ik wil na al die weken ook gewoon eens in ons nieuwe huis wonen!
Vandaag wel iets minder nieuws: lekkage in de pijpleiding van de vloerverwarming (bovengronds) en dus wat waterschade in de bergingAannemer komt morgen een kijkje nemen maar het lijkt erop dat ze de vloerverwarming nooit getest hebben, of het is wel heel toevallig dat het nu opeens gebeurt nu de CV is aangesloten (eergisteren).
Nou de gordijnen hangen er dus we zijn sinds eergisteren overquote:Op maandag 22 augustus 2022 11:16 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Mooi geworden!
Badkamer lijkt me wel een vereiste, maar die is af. Gordijnen lijken me alles behalve een vereiste, lekker in je nieuwe huis gaan wonen (maar ik houd niet van gordijnen, dat scheelt misschien).
Bedankt! Mooi is het geworden hè?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
Gefeliciteerd!Wat een uitzicht. Mooie tegels en douchecabine ook.
Zeg dat je graag wat uitleg wilt als hij langskomt voor de douchecabine! Is de vloerverwarming door een onderaannemer geïnstalleerd? Ik heb zelf na de oplevering direct contact gehad met een aantal onderaannemers. Dat werkte goed.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:23 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bedankt! Mooi is het geworden hè?Alleen wel een beetje lekkage bij de douche, de kit is niet helemaal goed dus het lekt er onderdoor. Aannemer al op de hoogte gesteld, die komt er naar kijken. Verder loopt alles nu zoals het moet lopen.
Alleen de vloerverwarming ben ik erg benieuwd naar. We hebben nu nog de oude thermostaat hangen en volgens de aannemer is dat prima. Maar heb je niet iets nodig waarmee je verschillende zones kunt regelenWe hebben daar überhaupt geen uitleg over gekregen en zelf doet hij vaag. Hoe werkt dat normaal gesproken?
Volgens mij snapt hij er ook niks vanquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeg dat je graag wat uitleg wilt als hij langskomt voor de douchecabine! Is de vloerverwarming door een onderaannemer geïnstalleerd? Ik heb zelf na de oplevering direct contact gehad met een aantal onderaannemers. Dat werkte goed.
Het is misschien niet de leukste materie, maar het loont wel om je erin te verdiepen hoe vloerverwarming werkt en hoe je die het meest efficiënt kunt laten draaien. Een slimme thermostaat is daar handig bij; die kun je ook later nog kopen.
Ik mis de lampen en de bank in je lijstjequote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:27 schreef MaJo het volgende:
De precieze to do list (ook handig voor mezelf)
- Bestellen vensterbanken: ik heb een bedrijf gevonden en alles opgemeten maar moet het nog helemaal voor ze uittekenen en dat komt er niet van
- Plaatsen glazen balustrade woonkamer: ergens in september
- Deuren in het hele huis: waarschijnlijk oktober
- Bestellen en plaatsen planken in de keuken: nog uitzoeken.
- Schilderen trap op de overloop en schuren/lakken leuningen
- Nieuwe mat bij de voordeur
- Nieuw luik naar de berging
Over dit soort dingen moet je van tevoren afspraken maken. Dat is lastig, want dan moet je met name bij een grote verbouwing zoveel details doornemen. Aannemers hebben daar vaak geen zin in. Bovendien weet je als leek niet waar je precies naar moet vragen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 22:46 schreef MaJo het volgende:
Edit: maar op zich het later pas uitzoeken is dus niet zo gek? Ik had meer verwacht dat je het complete pakket krijgt, inclusief thermostaat. Maar misschien was dat naïef
Op deze manier regel je eigenlijk ook door groepen open of (gedeeltelijk) dicht te zetten. Volgens mij is dit bij majo ook nog niet gebeurdquote:Op woensdag 24 augustus 2022 08:48 schreef laziness het volgende:
Hier ook geen mogelijkheid om verschillende verdiepingen of kamers te regelen. Zo is het systeem gewoon niet aangelegd.
Bij kind staat zijn kamer dicht op de verdeler in de winter, die heeft het altijd warm. In de zomer juist vol open omdat we dan koelen.
In onze slaapkamer knijpen we één slang af, de andere twee slangen gewoon normaal.
Ik heb nog nooit de optie gemist om meer ruimtes apart te kunnen regelen eigenlijk.
Ah, daar zal ik me eens in moeten gaan verdiepen. Dat doe je bij die "uiers" zeg maar?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 00:09 schreef Seven. het volgende:
Jaaa, gefeliciteerd!
Vloerverwarming zetten wij op temperatuur en vervolgens kun je de groepen een beetje afknijpen bij de pomp. Dus hier geen thermostaat voor elke groep.
Het zou best kunnen dat het uiteindelijk bij ons ook zo gaat werken, al kan ik me voorstellen dat de entree + toilet minder verwarmd hoeven te worden dan de keuken en de huiskamer. In het kader van besparing/duurzaamheid kan daar natuurlijk wel wat mee gedaan worden.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 07:09 schreef Tink89 het volgende:
Wij gebruiken geen slimme thermostaat voor de vloerverwarming en gebruiken ook de zones niet. Hij staat op een vaste temperatuur en de hele benedenverdieping doet het daar prima op. Op de badkamer beneden hebben we een radiator extra hangen en boven verwarmen we inderdaad niet. Alleen op de badkamer staat de verwarming daar een tikkie open.
Ik zou overigens geen thermostaat verwachten bij de vloerverwarming, zo gek is het niet om die zelf te bestellen.
Je hebt helemaal gelijk, ik pas het aan! Wat ik ook vergeten ben zijn de schilderijen en andere dingen die opgehangen moeten worden, dat is ook altijd zo'n ondergeschoven paardjequote:Op woensdag 24 augustus 2022 07:21 schreef lipje het volgende:
[..]
Ik mis de lampen en de bank in je lijstje
Ik heb gevraagd of de vloerverwarming al getest was en hij zei van wel. Maar toen de CV aangesloten werd ontstond er meteen een lek bij de vloerverwarming in de berging (met als gevolg waterschadequote:Op woensdag 24 augustus 2022 08:12 schreef Claudia_x het volgende:
@:majo, ik zal eens aan mijn vriend vragen wat wij precies hebben gedaan. Ik weet alleen dat:
- we de aanvoertemperatuur van de cv-ketel lager hebben gezet;
- de warmtepompinstallateur een tip gaf om de vloerwarming wat anders in te stellen;
- we één verdeler per verdieping hebben en die met name op zolder afknijpen;
- de slimme thermostaat helpt om te zorgen dat de vloerverwarming verwarmt op een bepaald moment van de dag.
Wij regelen zelf de temperatuur niet per vertrek omdat we daar geen behoefte aan hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat wel hebt.
Heb je van de aannemer iets gehoord over een opstookprotocol?
Het zit hem zeker in het leek zijn, geen idee wat ik daarvan kon verwachtenquote:Op woensdag 24 augustus 2022 08:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Over dit soort dingen moet je van tevoren afspraken maken. Dat is lastig, want dan moet je met name bij een grote verbouwing zoveel details doornemen. Aannemers hebben daar vaak geen zin in. Bovendien weet je als leek niet waar je precies naar moet vragen.
Ik vond de nazorg van onze aannemer ook niet geweldig trouwens, maar die gaf ons wel de contactgegevens van de onderaannemers en kon bij navraag uitleg geven. Het is niet alsof de aannemer ineens uit je leven verdwijnt als de verbouwing erop zit. Ja, je hoopt het natuurlijk, maar vaak is er nog iets wat niet goed is en verholpen moet worden (zoals nu met je badkamer). Wij hebben dat nog wel een tijdje gehad.
Bij ons is het juist wel zo aangelegd, met verschillende groepen, dus het moet gewoon kunnen. Daarom vind ik het helemaal apart dat de aannemer nu zo suf doetquote:Op woensdag 24 augustus 2022 08:48 schreef laziness het volgende:
Hier ook geen mogelijkheid om verschillende verdiepingen of kamers te regelen. Zo is het systeem gewoon niet aangelegd.
Bij kind staat zijn kamer dicht op de verdeler in de winter, die heeft het altijd warm. In de zomer juist vol open omdat we dan koelen.
In onze slaapkamer knijpen we één slang af, de andere twee slangen gewoon normaal.
Ik heb nog nooit de optie gemist om meer ruimtes apart te kunnen regelen eigenlijk.
Dit inderdaadquote:Op woensdag 24 augustus 2022 09:27 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Op deze manier regel je eigenlijk ook door groepen open of (gedeeltelijk) dicht te zetten. Volgens mij is dit bij majo ook nog niet gebeurd
Als je het inderdaad zo aangelegd hebt dat je het per zone in zou moeten kunnen stellen is het wel vreemd dat hij zegt dat de oude thermostaat voldoetquote:Op woensdag 24 augustus 2022 10:58 schreef MaJo het volgende:
Bij ons is het juist wel zo aangelegd, met verschillende groepen, dus het moet gewoon kunnen. Daarom vind ik het helemaal apart dat de aannemer nu zo suf doet
Je kunt t ook per zone instellen, draaien aan de knoppen. En waarschijnlijk komt er pas warmte in de groepen terecht als de thermostaat detecteert dat het nodig is. En hoeveel warmte er dan een groep in gaat stel je zelf in via de draaiknoppen op de verdeler.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 12:12 schreef laziness het volgende:
[..]
Als je het inderdaad zo aangelegd hebt dat je het per zone in zou moeten kunnen stellen is het wel vreemd dat hij zegt dat de oude thermostaat voldoet
Ja maar dat is met de hand. Ik krijg het idee van Majo dat zij verwacht per zone het met een thermostaat in te kunnen stellen?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 15:53 schreef Puala het volgende:
[..]
Je kunt t ook per zone instellen, draaien aan de knoppen. En waarschijnlijk komt er pas warmte in de groepen terecht als de thermostaat detecteert dat het nodig is. En hoeveel warmte er dan een groep in gaat stel je zelf in via de draaiknoppen op de verdeler.
Je hebt gelijk, ik heb het verwijderd (doe jij dat ook?quote:
Echt heel gaaf!quote:Op vrijdag 9 september 2022 21:01 schreef MaJo het volgende:
We hebben weer even jullie hulp nodigWe hebben nog steeds geen bank en degene die we op het oog hadden heeft een levertijd van 12 weken. Omdat we het kamperen in huis inmiddels wel zat zijn hebben we gekeken naar wat er sneller leverbaar is. Manlief kwam op een mooie bank uit maar ik twijfel over de kleur, okergeel. Ik hou van okergeel, in kleding, als accentkleur, maar ik twijfel of het niet iets "te" is als bank. Wat denken jullie?
De bank:
[ afbeelding ]
Eventueel met extra stoeltje:
[ afbeelding ]
Eventueel deze erbij om de boel wat te verzachten:
[ afbeelding ]
We hebben ook nog een chaise longue in de kleur van het laatste stoeltje maar die staat nog in de opslag omdat we die misschien opnieuw willen laten bekleden (heeft wat slijtage).
De rest van de meubels zijn vrij rustig: in de keuken wit (tafel en kasten) en in de woonkamer donker hout en zwarte elementen.
quote:Op vrijdag 9 september 2022 21:07 schreef Doedezemaar het volgende:
DoenHet leven is niet gemaakt voor saaie banken
Wat leuk die enthousiaste reactiesquote:
Dat vind ik lastig inschatten, ik vind het gele stoeltje wel erg leuk qua vormgeving, maar waar je die dan in je kamer neer moet zetten kan ik niet zo goed inschatten. Het roze stoeltje vind ik niks qua model.quote:Op vrijdag 9 september 2022 21:17 schreef MaJo het volgende:
[..]
[..]
Wat leuk die enthousiaste reactiesIk zit de recensies te lezen bij Fonq en die zijn vrijwel uitsluitend positief. Betaalbare prijs ook wel, 550 euro. Zouden jullie het dan met het stoeltje erbij doen of alleen de bank?
In het kader van YOLO en voor 22:00 besteld morgen bezorgd hebben we zojuist de bank besteldquote:Op vrijdag 9 september 2022 21:41 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat vind ik lastig inschatten, ik vind het gele stoeltje wel erg leuk qua vormgeving, maar waar je die dan in je kamer neer moet zetten kan ik niet zo goed inschatten. Het roze stoeltje vind ik niks qua model.
Heel tof die bank! Ik heb toevallig vandaag een muur in onze woonkamer behangen met deze kleur. Heerlijk zonnig!quote:Op vrijdag 9 september 2022 21:57 schreef MaJo het volgende:
[..]
In het kader van YOLO en voor 22:00 besteld morgen bezorgd hebben we zojuist de bank besteldWe kijken later verder voor stoelen e.d. maar nu eerst maar eens kijken hoe de bank zit en in de woning eruit ziet
Oeh ben benieuwd! We wilden Aapie's kamer eerst ook oker verven maar durfden het uiteindelijk toch niet aanquote:Op vrijdag 9 september 2022 22:06 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Heel tof die bank! Ik heb toevallig vandaag een muur in onze woonkamer behangen met deze kleur. Heerlijk zonnig!
Dat houdt ook zeker een risico inquote:Op vrijdag 9 september 2022 23:29 schreef laziness het volgende:
Een bank kopen zonder proefzitten zou ik toch niet durvenmaar super toffe kleur!
Gemistquote:Op zaterdag 10 september 2022 17:43 schreef Puala het volgende:
En heb ik het gemist, of hangt de raambekleding nog niet?
Leuk, die bank! Ik lig letterlijk nu op dezelfde… in dezelfde kleur ook. Ik vind m heel aangenaam zitten/liggen. Alleen helaas hebben wij er nu een sprei op liggen omdat onze beesten er ook graag op zitten/liggen/kotsen (katten). Maar het blijft een fijn bankie.quote:Op maandag 24 oktober 2022 22:43 schreef MaJo het volgende:
Tijd voor weer eens een update want er is behoorlijk wat veranderd inmiddels. Ik geloof dat alle verhuisdozen nu wel uitgepakt zijn maar het allerbelangrijkste: we hebben eindelijk deuren en de balustrade is dinsdag eindelijk geplaatst
Maar goed, tijd voor de foto's natuurlijk want woorden zeggen in dit geval zo weinig
First things first. We beginnen met de nieuwe bank want dan kloppen de foto's ook in chronologische volgorde. De eerste paar weken kampeerden we in eigen huis:
[ afbeelding ]
Dat ging er flink op vooruit met een nieuwe bank:
[ afbeelding ]
Links zie je verhuisdozen staan, dat hadden we als tijdelijke afbakening voor de lage balustrade zodat Aapie er niet overheen zou klimmen.
Dan de grootste verandering, de balustrade. Deze zag er eerst zo uit:
[ afbeelding ]
En dat is nu:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De lamp boven de eettafel moet nog vervangen worden. We hebben al een paar weken een nieuw exemplaar liggen maar dat is nogal lastig om op 4 meter hoogte aan te brengen
Dat wordt trouwens deze:
[ afbeelding ]
Verder hebben we overal deuren, daar heb ik geen foto van maar kan ik wel maken bij interesse.
De entree is eindelijk ook opgeruimd met een nieuwe deurmat:
[ afbeelding ]
Sinds vandaag staat daar ook een kastje voor sleutels/sjaals e.d. maar daar heb ik nog geen foto van.
Andere dingen die we hebben gedaan:
- Spouwmuren isoleren
- Achtertuin een winterbeurt, alles is nu netjes gesnoeid
- Zonnepanelen aangeschaft, die worden 29 november geplaatst
Ik zal ook nog eens wat foto's maken van hoe de kamers zijn geworden, al hebben de meeste nog steeds geen plafondlampen, alleen wat sfeerverlichting
Ha dat is grappigquote:Op maandag 24 oktober 2022 23:03 schreef yinu het volgende:
[..]
Leuk, die bank! Ik lig letterlijk nu op dezelfde… in dezelfde kleur ook. Ik vind m heel aangenaam zitten/liggen. Alleen helaas hebben wij er nu een sprei op liggen omdat onze beesten er ook graag op zitten/liggen/kotsen (katten). Maar het blijft een fijn bankie.
En mooie voortgang houden jullie erin. Wat goed dat jullie zonnepanelen laten plaatsen, mag ik vragen bij welke leverancier? Mag in PM/DM. Wij zijn naarstig op zoek naar een leverancier in omgeving Utrecht…
Wij zijn er ook heel blij meequote:Op maandag 24 oktober 2022 22:55 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh die balustrade is tof geworden zeg
Ik vind dat je de vlekken er nog wonderbaarlijk makkelijk uit krijgt eigenlijk en de stof is ook veel minder gevoelig voor kattennagels dan de dure wollen bekleding van onze andere bank.quote:Op maandag 24 oktober 2022 23:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ha dat is grappigDe eerste vlekken zitten ook al op de bank, door kwijlende peuter
De poes ligt er gek genoeg nauwelijks op, die ligt met name op onze oude bank in de chillkamer. Dat kan ook komen omdat ze daar met rust gelaten wordt door peuter
Ik zal je even een DM sturen over de zonnepanelen. We doen het via een klein lokaal bedrijf.
[..]
Wij zijn er ook heel blij meeGeeft meteen ook nog meer ruimte!
Het zijn ook niet echt vlekken met kleur maar meer dat je plekken ziet waar de structuur anders is, dat is allemaal kwijl van de peuterquote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:51 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik vind dat je de vlekken er nog wonderbaarlijk makkelijk uit krijgt eigenlijk en de stof is ook veel minder gevoelig voor kattennagels dan de dure wollen bekleding van onze andere bank.
Dank voor je DM! We gaan ze eens bellen. Het is inderdaad vrij ondoorzichtig allemaal met die panelen. Dus dan scheelt een goede referentie een stuk.
Ik zal zo eens foto's maken van de tuin! Stom genoeg hebben we geen foto's gemaakt voorafquote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:07 schreef Claudia_x het volgende:
Heel mooi, de balustrade! De woonkamer ziet er gezellig uit.
Wel stom dat je geen foto's van de tuin hebt! En ik vind de Ikealamp mooier.
Wat voor materiaal is de stof van de bank?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het zijn ook niet echt vlekken met kleur maar meer dat je plekken ziet waar de structuur anders is, dat is allemaal kwijl van de peuterTips om dat eruit te krijgen?
Heel herkenbaar.quote:Ik zal zo eens foto's maken van de tuin! Stom genoeg hebben we geen foto's gemaakt vooraf![]()
Hier hangt-ie nu op een van de kinderkamers, want we hebben nergens in huis hanglampen*. Misschien is dat nog een idee?quote:En dat laatste had ik wel verwachtNiks mis met de lamp maar het past niet bij ons
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Met uitzondering van de eettafel en de twee kinderkamers. Boven de eettafel hebben we ook voor een andere lamp gekozen, want ik wilde daar graag naar beneden gericht licht. Maar jullie hebben zo'n mooie, hoge ruimte dat je waarschijnlijk voor een tof effect op de muur gaat?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
@:majo, ik kwam dit nog tegen. De tekst werkt trouwens op m'n lachspieren, vooral de dikgedrukte stukken. 't Is voor de schrijver duidelijk een serieuze zaak.
Op velours en veloursachtige oppervlakken kunnen zitafdrukken zichtbaar zijn.
Door druk tijdens het gebruik wordt de vleug van het weefsel platgedrukt.
Hier geldt: des te hoger de pool, des te groter het verschil.
Door het platdrukken van de vleug changeren de individuele polen van het weefsel tussen licht en donker of tussen mat en glanzend. Dit kan de indruk van vlekken of slijtage geven.
Dit is echter een specifieke producteigenschap die niet van invloed is op het gebruik, het nut, de functie en de levensduur van het meubelstuk. Door de stof met een vochtige doek af te nemen, richten de polen zich weer op. Zorg dat de bekleding volledig is gedroogd, voordat U er weer gebruik van maakt.
Het regelmatig onderhouden van Uw meubels is gelijk te stellen aan de dagelijkse lichaamsverzorging.
Vuil door dagelijks gebruik, bijvoorbeeld stof, zand en kruimels, moet regelmatig worden verwijderd door te stofzuigen. Gebruik hiervoor altijd een bekledingsborstel en zuig in de richting van de vezel.
Wacht niet tot de vervuiling duidelijk zichtbaar wordt. Om de vezels van Uw stof zo lang mogelijk elastisch te houden, volstaat het om de bekleding zo nu en dan met de vezel mee af te nemen met een vochtige zeem. Gebruik nooit microvezeldoekjes of stoomreinigers!
Bron
@:yinu, en schijnbaar dus geen microvezeldoek gebruiken!
Ik heb een enorme innerlijke betweter in mij die het niet kan uitstaan dat ik iets niet 'goed doe' (beetje sneu, ik weet het, wordt aan gewerkt). Dus dit kan ik niet uitstaan. Ik heb net nog een kwartier zitten googlen naar het waarom van 'nóóit met een microvezeldoek'. En ik kan het dus niet vinden.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:16 schreef Claudia_x het volgende:
't Zal je partner maar zijn. Sta je daar met je microvezeldoek en goede bedoelingen - en krijg je de wind van voren.
Bedankt! Het idee was ook dat je een mooie rechte lijn zou hebben van keuken helemaal naar de tuin en dat is mooi gelukt, het oogt inderdaad nog ruimtelijkerquote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:41 schreef Phaidra het volgende:
De balustrade is prachtig!Zoveel ruimtelijker in één keer!
Ik vind beide lampen mooi, de ruimte leent zich voor een mooie blikvanger.
Nou omdat jullie het zo graag willenquote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:45 schreef yinu het volgende:
Oh ik vind de nieuwe lamp echt beter dan het Ikea-exemplaar! En de balustrade is inderdaad een enorme verbetering.
Ik wacht ook op tuinfoto’s…
quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat voor materiaal is de stof van de bank?
[..]
Heel herkenbaar.
[..]
Hier hangt-ie nu op een van de kinderkamers, want we hebben nergens in huis hanglampen*. Misschien is dat nog een idee?Ik denk dat de lamp te groot is in Aapie's kamer. Zelf zat ik te denken aan een rieten of rotan lamp omdat zijn kamertje een beetje jungle thema heeft (vooral in mijn hoofd hoor, er ligt nu alleen een tapijt van een leeuw). Er moeten nog wat dingen aan de muur ook om het af te maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Met uitzondering van de eettafel en de twee kinderkamers. Boven de eettafel hebben we ook voor een andere lamp gekozen, want ik wilde daar graag naar beneden gericht licht. Maar jullie hebben zo'n mooie, hoge ruimte dat je waarschijnlijk voor een tof effect op de muur gaat?Bedankt voor de tipquote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:49 schreef yinu het volgende:
En wat betreft de vlekken (de stof is een soort van synthetisch velours): ik doe het met een heel sterk verdund sopje van biotex en een microvezeldoekje en dat werkt tot nu toe goed. Maar het beste werkt de spreiAlsof iedereen dagelijks alle meubels in het sop zetquote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
@:majo, ik kwam dit nog tegen. De tekst werkt trouwens op m'n lachspieren, vooral de dikgedrukte stukken. 't Is voor de schrijver duidelijk een serieuze zaak.
Op velours en veloursachtige oppervlakken kunnen zitafdrukken zichtbaar zijn.
Door druk tijdens het gebruik wordt de vleug van het weefsel platgedrukt.
Hier geldt: des te hoger de pool, des te groter het verschil.
Door het platdrukken van de vleug changeren de individuele polen van het weefsel tussen licht en donker of tussen mat en glanzend. Dit kan de indruk van vlekken of slijtage geven.
Dit is echter een specifieke producteigenschap die niet van invloed is op het gebruik, het nut, de functie en de levensduur van het meubelstuk. Door de stof met een vochtige doek af te nemen, richten de polen zich weer op. Zorg dat de bekleding volledig is gedroogd, voordat U er weer gebruik van maakt.
Het regelmatig onderhouden van Uw meubels is gelijk te stellen aan de dagelijkse lichaamsverzorging.
Vuil door dagelijks gebruik, bijvoorbeeld stof, zand en kruimels, moet regelmatig worden verwijderd door te stofzuigen. Gebruik hiervoor altijd een bekledingsborstel en zuig in de richting van de vezel.
Wacht niet tot de vervuiling duidelijk zichtbaar wordt. Om de vezels van Uw stof zo lang mogelijk elastisch te houden, volstaat het om de bekleding zo nu en dan met de vezel mee af te nemen met een vochtige zeem. Gebruik nooit microvezeldoekjes of stoomreinigers!
Bron
@:yinu, en schijnbaar dus geen microvezeldoek gebruiken!Waarschijnlijk geschreven door iemand met smetvrees of teveel vrije tijd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
WashokSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Luik naar de bergingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kast in de gang (geen voor foto)
In de kerstvakantie hadden we 2 weken vrij, we wilden die tijd gebruiken om lampen uit te zoeken en nog wat klusjes te doen en schilderijen op te hangen. Op dag 1 schoot mijn man's schouder uit de kom dus dat is niets gewordenWe moeten dus nog steeds lampen uitzoeken voor de 4 kamers boven en er hangt nog niets aan de muur,
Het volgende grote project wordt nu de tuin. De tuinman is gisteren langs geweest om de plannen door te spreken en hij komt nu terug met een schets. We willen het in ieder geval speelser maken dan het nu is. Grint eruit, meer groen erin, boompjes, stukje moestuin, nieuw fietsenhok. Dat gaat ook al een heel ander gezicht geven! De tuinman zei "het is nu net een wachtruimte met alles aan de zijkant geplaatst"Dat kan inderdaad flink verbeterd worden
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Wow, best veel gebeurd! Met vensterbanken is beter (ik weet nog de discussie over wel/geen vensterbanken).Resistance is futile.![]()
Goed dat jullie lekker doorgaan met die 'kleine klusjes'! Dat kost stiekem altijd enorm veel tijd en zeker als je er eenmaal woont en gaat wennen aan de status quo wordt de drempel om het op te gaan pakken vaak steeds hoger...
En inderdaad, eens met @Seven.
Met vensterbank is beter!![]()
Vraagje over die kast aan de linkerkant (de witte vitrinekast): waar komt die vandaan?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:33 schreef MaJo het volgende:
Het is tijd voor weer een update!
Naar:
[ afbeelding ]
Zit er ook verlichting in bij de glazen delen?
Verder mooi geworden!![]()
Mee eens! En klopt die discussie, maar ik geloof dat @Puala ook zei dat je qua vocht van de ramen ook beter wel vensterbanken kunt hebben. Dus toen was de knoop sowieso doorgehaktquote:Op zaterdag 11 februari 2023 17:14 schreef Seven. het volgende:
Wow, best veel gebeurd! Met vensterbanken is beter (ik weet nog de discussie over wel/geen vensterbanken).
Haha ja, van die klusjes zijn er stiekem nog zatquote:Op zaterdag 11 februari 2023 18:02 schreef yinu het volgende:
Goed dat jullie lekker doorgaan met die 'kleine klusjes'! Dat kost stiekem altijd enorm veel tijd en zeker als je er eenmaal woont en gaat wennen aan de status quo wordt de drempel om het op te gaan pakken vaak steeds hoger...
En inderdaad, eens met @:seven.
Met vensterbank is beter!zo hangt er dus nog niks aan de muren, dat komt ook omdat mijn man bang is om te boren
Zelf zou ik wel wat tekeningen van Aapie op willen hangen met plakband maar ik wil ook weer de verf niet beschadigen.
Dat is een goeie vraag! De kasten waren van mijn schoonmoeder, geen idee waar die ooit gekocht zijnquote:Op zaterdag 11 februari 2023 18:08 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Vraagje over die kast aan de linkerkant (de witte vitrinekast): waar komt die vandaan?
Zit er ook verlichting in bij de glazen delen?
Verder mooi geworden!volgens mijn man zijn ze in de jaren 80 gekocht en waren ze eerst van grenen. Vast niet wat je zoekt
zonder verlichting overigens, dat zou nog een goede toevoeging zijn!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Masking tape kan je goed tekeningen mee ophangen zonder verf te beschadigen
Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Mocht je man toch durven boren, dan is dit misschien een idee voor de tekeningen van Aapie https://www.instagram.com(...)rce=ig_web_copy_link
Benieuwd naar de verandering van de tuin, de uitspraak van de tuinman was wel treffend ja. Toevallig zag ik vrijdag een aflevering van Your Garden Made Perfect op de BBC waar een ontwerpster dat heel slim had opgelost door met diagonalen te werken, een paar zigzaglijnen zorgen echt voor een tof resultaat https://www.dailymail.co.(...)20-000-makeover.html en dan zie je bij de foto van bovenaf heel goed wat ze met die lijnen heeft gedaan![]()
Maar waarom zou je zelf niet kunnen boren?
Je moet wel weten dat je niet in een leiding boort, maar in een hoop muren is de kans klein dat er zomaar ergens een leiding zit als er geen water- of stroompunt in de buurt zit.
Maar daar kun je een leidingzoeker voor gebruiken.![]()
Je gaat voor tekeningen toch niet boren! Maskingtape, kleefstrip of een spijkertje gebruiken.
Wat @Doedezemaar laat zien kun je ook zelf maken met spijkertjes en visdraad.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Oh daar heb ik nog wel wat van liggen, goeiequote:Op zondag 12 februari 2023 12:17 schreef laziness het volgende:
Masking tape kan je goed tekeningen mee ophangen zonder verf te beschadigen
Oeh dat is ook een tof idee met die tekeningen! Ik zat er nu aan te denken om het op het muurtje te plakken bij de trap tussen de keuken en de woonkamer, de achterkant van de open haard zeg maar. Dit idee is denk ik leuker bij een lange muur.quote:Op zondag 12 februari 2023 12:55 schreef Doedezemaar het volgende:
Mocht je man toch durven boren, dan is dit misschien een idee voor de tekeningen van Aapie https://www.instagram.com(...)rce=ig_web_copy_link
Benieuwd naar de verandering van de tuin, de uitspraak van de tuinman was wel treffend ja. Toevallig zag ik vrijdag een aflevering van Your Garden Made Perfect op de BBC waar een ontwerpster dat heel slim had opgelost door met diagonalen te werken, een paar zigzaglijnen zorgen echt voor een tof resultaat https://www.dailymail.co.(...)20-000-makeover.html en dan zie je bij de foto van bovenaf heel goed wat ze met die lijnen heeft gedaan
De tuinman had het er ook over om een hele andere indeling te maken, wat struiken in het midden met een paadje er doorheen. Zoiets had ik zelf nog niet eens bedacht!
Ook willen we iets met de as van mijn schoonmoeder doen, daar een kersenboom op planten. De tuinman had het over sierkersen, die geven ook een mooie bloesem. Ik ben erg benieuwd naar de tekeningen!Thanks!quote:Op zondag 12 februari 2023 13:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Daar is een heleboel gebeurdMooie vorderingen weer !
![]()
Succes met de tuin !Ik denk bang voor leidingen inderdaadquote:Op zondag 12 februari 2023 13:29 schreef Leandra het volgende:
Maar waarom zou je zelf niet kunnen boren?
Je moet wel weten dat je niet in een leiding boort, maar in een hoop muren is de kans klein dat er zomaar ergens een leiding zit als er geen water- of stroompunt in de buurt zit.
Maar daar kun je een leidingzoeker voor gebruiken.ik zal het mijn man eens vragen.
Ja goeie eigenlijkquote:Op zondag 12 februari 2023 14:14 schreef BE het volgende:
En als je man bang is om te boren kan jij het toch doen?nog nooit gedaan dus dan denk ik meteen dat kan ik niet. Maar hoe moeilijk kan het zijn?
Met een spijkertje en visdraad is een slimme! Al heb ik ook wel eens begrepen dat spijkers eigenlijk niet in de muur horen maar alleen in hout.quote:Op zondag 12 februari 2023 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
Je gaat voor tekeningen toch niet boren! Maskingtape, kleefstrip of een spijkertje gebruiken.
Wat @:doedezemaar laat zien kun je ook zelf maken met spijkertjes en visdraad.
Ik ga het in ieder geval onthouden voor in Aapie’s kamer!26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Dat is echt overkill voor de meeste schilderijen en lijsten. De Gamma heeft een handig overzicht:quote:Op zondag 12 februari 2023 22:46 schreef MaJo het volgende:
Met een spijkertje en visdraad is een slimme! Al heb ik ook wel eens begrepen dat spijkers eigenlijk niet in de muur horen maar alleen in hout.
Bij ons hangt alles aan een (staal-)spijker, niet alleen in de buitenmuren maar ook de binnenmuren die gemaakt zijn van OSB-platen. Een spijker laat een klein gat achter dat je eventueel makkelijk vult, dus een spijker slaan is minder ingrijpend dan boren. Wel kan zacht stucwerk ellendig zijn om een spijker in te slaan - ik zou het altijd met beleid doen.
Ik heb het spijker-visdraad idee in drie huizen gebruikt inmiddels en het werkt fantastisch zolang je er geen zware dingen aan hangt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Bedankt, handig overzichtquote:Op maandag 13 februari 2023 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is echt overkill voor de meeste schilderijen en lijsten. De Gamma heeft een handig overzicht:
[ afbeelding ]
Bij ons hangt alles aan een (staal-)spijker, niet alleen in de buitenmuren maar ook de binnenmuren die gemaakt zijn van OSB-platen. Een spijker laat een klein gat achter dat je eventueel makkelijk vult, dus een spijker slaan is minder ingrijpend dan boren. Wel kan zacht stucwerk ellendig zijn om een spijker in te slaan - ik zou het altijd met beleid doen.
Ik heb het spijker-visdraad idee in drie huizen gebruikt inmiddels en het werkt fantastisch zolang je er geen zware dingen aan hangt.
Ik heb manlief nog eens gevraagd waarom hij bang is om te boren en dat komt omdat hij bang is om het fout te doen, want hij maakt altijd 1 fout (en dat klopt) De angst komt denk ik vooral door ons oude huis waar het stucwerk meteen verbrokkelde als je al aan een gaatje boren dacht. Dus gewoon hop weer eens doen en kijken of het lukt!
Maar schilderijtjes kunnen met dat tesa spul toch gewoon zonder boren? Evt ook verkrijgbaar bij de ikea. Echt topspul![]()
![]()
Tijd voor een update! Want eindelijk is er weer iets groots gebeurt, namelijk de tuin. Weten jullie nog hoe saai deze was? De tuinman vond het net een wachtruimte in een ziekenhuis met alles zo aan de zijkant geschovenDit dus:
Het eerste wat er gebeurde was een nieuwe lay-out. Schuurtje achterin weg en met name die jeu de boule baan in het midden wegAlle stenen die er liggen zijn hergebruikt.
Links achterin waar het schuurtje stond werd ruimte gemaakt voor een moestuin (mijn grote wens). Rechts in het midden een tuinhuisje. Hele andere flow gelijk.
En dan vandaag zijn de planten eindelijk erin gestopt
De tuinman heeft gelijk wat plankjes tegen het schuurtje geplaatst waardoor er fruit tegenaan kan groeien. Links van de deur staat al een frambozenplantje maar we moeten nog iets uitzoeken voor de rechterkant van de schuur (ik denk aan tayberry).
En dan mijn moestuinDeze is nu voor de helft in gebruik, aan de linkerkant ga ik het ook gebruiken. Gelijk wat stenen hergebruikt om het makkelijker te maken.
Bij het huis nog wat losse plantjes
Uiteindelijk willen we nog een mooiere tuinset rechts achterin en een tafel en stoelen op het terras bij het huis maar dit voelt al zo ontzettend goed. We zijn er heel blij mee
Aapie zei toen hij de tuin inliep "wat een mooie tuin". En net in bed had hij het er ook nog over.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Ziet er goed uit zeg! En wat een vrolijk schuurtje.
Once in a while, I just wanna dance and feel good![]()
Bedankt! Eerst twijfelde we een beetje aan het schuurtje, het is gewoon zo'n bouwpakket maar we hebben het wel in elkaar laten zetten en lakken door de tuinman zodat het zeker weten goed werd gedaan. En nu zo met die planken er tegenop is het inderdaad echt vrolijk ja! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als er planten tegenop gaan groeienquote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:18 schreef Debsterr het volgende:
Ziet er goed uit zeg! En wat een vrolijk schuurtje.
Wow, wat een transformatie! Je zult zien dat het helemaal prachtig wordt als de beplanting eenmaal aanslaat. Erg benieuwd hoe je moestuin straks bevalt.
En lieve Aapie. Ik snap wel dat het indruk gemaakt heeft!
Resistance is futile.![]()
Dat tuinhuisje staat daar echt leuk en zeker als er nog wat fruit tegenaan groeit dan oogt het echt goed geïntegreerd![]()
![]()
De tuin lijkt veel groter!I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ja ik ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien als het eenmaal gaat bloeien, er zitten heel veel blauwe/paarse bloemen tussen. De Toscaanse jasmijn waar ik om had gevraagd was hij vergeten dus die komt nog. En er staat een sierkers ter nagedachtenis aan mijn schoonmoeder (die woonde in de Betuwe tussen de kersen)quote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:42 schreef Seven. het volgende:
Wow, wat een transformatie! Je zult zien dat het helemaal prachtig wordt als de beplanting eenmaal aanslaat. Erg benieuwd hoe je moestuin straks bevalt.
En lieve Aapie. Ik snap wel dat het indruk gemaakt heeft!
![]()
Ja het is echt een lieverd, hij vindt het allemaal zo mooi. Hij ging meteen zijn auto’s pakken en lekker in de tuin spelen![]()
We hebben trouwens bewust geen specifieke kinderdingen in de tuin gedaan vanwege het grote grasveld achter. Daar kan hij heerlijk autovrij spelen.Ja dat zal denk ik mooi ogen. Eerst toen de tuin nog kaal was stond het ook nog niet echt mooi, dit is al stukken beter. Maar wat kleur in de tuin doet echt zoveel!quote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat tuinhuisje staat daar echt leuk en zeker als er nog wat fruit tegenaan groeit dan oogt het echt goed geïntegreerdBizar hè? Juist als je er meerdere plekjes maakt oogt het ruimer dan wanneer het 1 groot vierkant is. Het scheelt ook wel dat er aan de rechterkant gesnoeid is, dat nam een groot deel van de tuin in beslag.quote:26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Heel mooi!
Framboos kan wel gaan woekeren, dat is wellicht een aandachtspunt. Hier kwamen er verspreid door de tuin op meters van de struik nieuwe scheuten op. Kan misschien ook aan het soort liggen.Well done is better than well said. - Benjamin Franklin![]()
Wat ik trouwens leuk vind, is dat jullie de tuin met minimale ingrepen hebben getransformeerd. Op het schuurtje na staat alles op dezelfde plek en zelfs de tegels zijn hergebruikt. Zo kan het ook!
Heb je de borders al vol staan of ben je nog op zoek naar planten?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Dat is een goede om rekening mee te houden ja. Wat er nu staat is fallgold (gele frambozen) maar wil ook nog roze frambozen toevoegen. Weet jij welk soort jij hebt?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:25 schreef Zedi het volgende:
Heel mooi!
Framboos kan wel gaan woekeren, dat is wellicht een aandachtspunt. Hier kwamen er verspreid door de tuin op meters van de struik nieuwe scheuten op. Kan misschien ook aan het soort liggen.Nu je het zegt, je hebt helemaal gelijk! Het lijkt zo anders maar op het huisje na is het inderdaad niet eens zo anders. Dat die “jeu de boules bak” weg is maakt ook een heel verschil. De flow is zo veel fijner. En ik ben ook blij met het hergebruik, zo hebben we een aardig circulaire tuin. Meer groen maar ook hergebruik, ik hou ervan!quote:Op zaterdag 15 juli 2023 07:53 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik trouwens leuk vind, is dat jullie de tuin met minimale ingrepen hebben getransformeerd. Op het schuurtje na staat alles op dezelfde plek en zelfs de tegels zijn hergebruikt. Zo kan het ook!
Heb je de borders al vol staan of ben je nog op zoek naar planten?
De borders staan nu vol met iets van 12 soorten (ik heb wel een lijst als je interesse hebt) maar de tuinman zei ook dat er zat ruimte is om zelf nog dingen in te zetten. Hij kwam ook met het idee om tussen de planten door ook wat fruit erin te zetten
Ik ben heel benieuwd! Hoeveel jaar zou het duren voordat deze boom zover is?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 09:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben nu al jaloers op je sierkers, dat wordt zo prachtig in het voorjaar26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Nee geen idee meer, geen speciale volgens mij. Ik had zelfs een bak in de grond ingegraven om het woekeren te beperken (wel met gaten in de onderkant voor afwatering) maar dat werkte alsnog niet 100% dus uiteindelijk heb ik m weggehaald (zoveel frambozen kreeg ik er toch niet van, de vogels of andere beesten waren me vaak voor 😬quote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:30 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is een goede om rekening mee te houden ja. Wat er nu staat is fallgold (gele frambozen) maar wil ook nog roze frambozen toevoegen. Weet jij welk soort jij hebt?
[..]Well done is better than well said. - Benjamin Franklin![]()
Ik vind het echt heel leuk geworden! En inderdaad, het lijkt groter en als het nu een beetje gaat groeien weet je volgend jaar al niet meer wat je ziet![]()
En super van het hergebruik van de tegels.
Echt een fijn plekje wordt het!![]()
Ik zou in plaats van frambozen Japanse wijnbes aanraden. Veel mooier, veel lekkerder, en de vogels blijven er af.
Is ook een woekeraar (net als framboos), maar veel makkelijker binnen de perken te houden. Framboos woekert ondergronds, Japanse wijnbes met afleggers. Die zie je altijd prima en ze laten zich ook goed uittrekken (en je kan ze ook afknippen vóórdat ze gaan wortelen, maar ook als je daarvoor te laat bent ben je niet te laat).
Is tegenwoordig overal te koop als plant
Heeft wel, net als framboos, lichte stiekels. Niet zo erg als braam, maar wel echt stekelig. Geen last van als je de vruchten plukt, maar je Aapie moet er niet doorheen willen rennen.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Thanksquote:Op zaterdag 15 juli 2023 15:51 schreef yinu het volgende:
Ik vind het echt heel leuk geworden! En inderdaad, het lijkt groter en als het nu een beetje gaat groeien weet je volgend jaar al niet meer wat je ziet![]()
En super van het hergebruik van de tegels.
Echt een fijn plekje wordt het!Oh goeie! Vooral dat de vogels er vanaf blijven. Heb je ook ervaring met tayberry?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:19 schreef sigme het volgende:
Ik zou in plaats van frambozen Japanse wijnbes aanraden. Veel mooier, veel lekkerder, en de vogels blijven er af.
Is ook een woekeraar (net als framboos), maar veel makkelijker binnen de perken te houden. Framboos woekert ondergronds, Japanse wijnbes met afleggers. Die zie je altijd prima en ze laten zich ook goed uittrekken (en je kan ze ook afknippen vóórdat ze gaan wortelen, maar ook als je daarvoor te laat bent ben je niet te laat).
[ afbeelding ]
Is tegenwoordig overal te koop als plant
Heeft wel, net als framboos, lichte stiekels. Niet zo erg als braam, maar wel echt stekelig. Geen last van als je de vruchten plukt, maar je Aapie moet er niet doorheen willen rennen.We genieten nu al als een malle. We hadden gisteren een verjaardagsfeestje dus we konden gelijk de tuin tentoon stellen. Iedereen was ervan onder de indruk, zo leukquote:Op zondag 16 juli 2023 19:58 schreef Puala het volgende:
Wat een prachtige weloverwogen veranderingHier ga je jaren lang heerlijk van kunnen genieten
Als ik de klinkers uit de voor foto vergelijk met de na foto's, dan lijken die wel gloednieuw (op de foto's voor het zand er overheen gegaan is). Hebben jullie ze schoongemaakt of zoiets?Resistance is futile.![]()
Goed he? Hij heeft ze allemaal omgedraaid. Verder denk ik afgeveegd, ik ben ook een week weggeweest tijdens het procesquote:Op zondag 16 juli 2023 20:29 schreef Seven. het volgende:
Als ik de klinkers uit de voor foto vergelijk met de na foto's, dan lijken die wel gloednieuw (op de foto's voor het zand er overheen gegaan is). Hebben jullie ze schoongemaakt of zoiets?
Tayberry is lekker! Woekert bij mij tot nu toe niet.
Je tuin is mooi geworden! De plantjes die erin staan lijken we heel klein. Dat zou ik wat voller zetten, anders blijf je onkruid wieden.![]()
Dit is allemaal door de tuinman gedaan, ik neem aan dat het flink gaat groeien. Al gaf hij ook aan dat er genoeg ruimte is om zelf nog dingen erin te zetten. Ik zal er eens naar kijkenquote:Op zondag 16 juli 2023 21:36 schreef gcjoel het volgende:
Tayberry is lekker! Woekert bij mij tot nu toe niet.
Je tuin is mooi geworden! De plantjes die erin staan lijken we heel klein. Dat zou ik wat voller zetten, anders blijf je onkruid wieden.
Wij hebben in maart 2023 door hetzelfde bedrijf laten plaatsen. Het was het wachten zeker waard en ook tevreden over het bedrijf. Sowieso vind ik het altijd fijn om de lokale bedrijven te steunen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 11:33 schreef MaJo het volgende:
Het is tijd voor weer een update! Want er zijn best wel wat dingen aangepakt, eigenlijk al eind vorig jaarZo hebben we sinds eind november zonnepanelen
Erg tevreden mee dus gelijk wat sluikreclame voor het bedrijf
Leuk trouwens een split-level woning. Je maakt er echt iets moois van!Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.![]()
Hey wat leuk! Toeval of op mijn aanraden? Ze liggen er nu ruim een half jaar en nooit problemen ondervonden, erg blij mee. En het rendement is tot nu toe top!quote:Op maandag 17 juli 2023 08:27 schreef livelink het volgende:
[..]
Wij hebben in maart 2023 door hetzelfde bedrijf laten plaatsen. Het was het wachten zeker waard en ook tevreden over het bedrijf. Sowieso vind ik het altijd fijn om de lokale bedrijven te steunen.
Leuk trouwens een split-level woning. Je maakt er echt iets moois van!26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Voor je overwegingen over het fruit, dit zijn mijn ervaringen na 2 jaar met deze planten:
- Loganberry: woekert niet, zeer lange uitlopers, grote vroege oogst in juni/juli, doornloos, vogels zijn matig geinteresseerd.
- Tayberry: blijft klein, geeft nog geen vrucht, zou dat in juli-augustus moeten doen, kleine doorns (handelbaar)
- Boyson: woekert niet, zeer lange uitlopers, vroege oogst in juni/juli, doornloos, gaat zeer binnenkort een grote oogst geven.Spoilers!![]()
Wat is er toch veel keuze, ik zie door de bomen het bos niet meerquote:Op maandag 17 juli 2023 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Voor je overwegingen over het fruit, dit zijn mijn ervaringen na 2 jaar met deze planten:
- Loganberry: woekert niet, zeer lange uitlopers, grote vroege oogst in juni/juli, doornloos, vogels zijn matig geinteresseerd.
- Tayberry: blijft klein, geeft nog geen vrucht, zou dat in juli-augustus moeten doen, kleine doorns (handelbaar)
- Boyson: woekert niet, zeer lange uitlopers, vroege oogst in juni/juli, doornloos, gaat zeer binnenkort een grote oogst geven.Ik denk dat ik voor meerdere soorten ga, aangezien ik ook al de fallgold heb staan. Ik ben zelf niet een grote bramenfan (ik vind het "ok") dus de boysenberry valt af. De loganberry klinkt goed
Na hoeveel jaar kun je overigens de eerste oogst verwachten van zo'n klein plantje?26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Ik heb ze in januari 2022 in de grond gezet. De tay doet dus nog weinig behalve groeien. Boyson en Logan doen het dit jaar voor het eerst met een kilo of 2 per plant.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:56 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat is er toch veel keuze, ik zie door de bomen het bos niet meerIk denk dat ik voor meerdere soorten ga, aangezien ik ook al de fallgold heb staan. Ik ben zelf niet een grote bramenfan (ik vind het "ok") dus de boysenberry valt af. De loganberry klinkt goed
Na hoeveel jaar kun je overigens de eerste oogst verwachten van zo'n klein plantje?
Ik heb vooral opgelet dat ik niet alleen planten kocht die in dezelfde paar weken vrucht gaven.Spoilers!![]()
Wij kijken altijd eerst naar de lokale leveranciers. En we hoorden alleen maar goede verhalen over hen. Dus gesprek en offerte aangevraagd en meteen besloten om voor hen te gaan.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hey wat leuk! Toeval of op mijn aanraden? Ze liggen er nu ruim een half jaar en nooit problemen ondervonden, erg blij mee. En het rendement is tot nu toe top!Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |