In 1 tot 10 jaar los je een deel af op je huis.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nou ja, het is een risico afweging. Als je een risico neemt is risicobeheersing altijd goed om te doen.
Ik ga ervanuit dat binnen nu en 10 jaar de woningprijzen gaan zakken.
Er is een rapport van de rabobank die met historische waarde heeft onderzocht dat de huizenprijzen alleen afhangen van betaalbaarheid.
Dat zeg ik toch ookquote:Op zaterdag 11 juni 2022 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar staat niets over tijdelijke huurcontracten die opeens vast worden.
Periode 2007-2013?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:18 schreef Fer het volgende:
Ik heb de huizenprijzen nog nooit zien dalen. Hooguit een paar jaar niet stijgen.
Met de komende inflatie zou ik onroerende goed nooit verkopen.
Ben je in 2015 geboren?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:18 schreef Fer het volgende:
Ik heb de huizenprijzen nog nooit zien dalen. Hooguit een paar jaar niet stijgen.
klopt ik verlies inderdaad de stijging in die tijd. Aflossen neem ik niet mee, want dat wat ik niet aflos zet ik op mijn spaarekening. Netto blijf het van mij. Tevens los ik niet af op mijn huidige hypotheek.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:09 schreef Ericr het volgende:
[..]
In 1 tot 10 jaar los je een deel af op je huis.
Huizenprijzen moet fors dalen wil dat opwegen tegen de overwaarde die je nu meeneemt.
Er vanuitgaande dat je momenteel aflost.
Als je huurt bouw je niks meer op. Al ga je sparen heb je nog steeds een negatieve component van afnemende overwaarde.
volgens mij daalde de stijging tov de maand daarvoor, wat een trendbreuk is.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:14 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ze zijn q1 wel gedaald volgens nvm
Serieus? En al die mensen die in de periode 2013-2015 hun woning met fors verlies hebben verkocht dan? Was dat geen daling?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:18 schreef Fer het volgende:
2008 - 2014 niet geleefd?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:18 schreef Fer het volgende:
Je wilt gelijkwaardig of beter huren dan je huidige koopwoning? Denk dat alleen al je buren in een sociale huurwoningenstraat, je de haren ten berge doen rijzen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat zou ook nog kunnen. Dan leven van je overwaarde. Ik zal eens kijken wat de gemiddelde wachttijd is hier voor zo'n woning.
Dat is dus het risico: prijzen kunnen verder stijgen. Stel je beurt er 2 ton overwaarde uit, en huur is 2000 per maand, nog afgezien van extra energiekosten. NA drie jaar, ben je al 30% kwijt van je "winst". Risicovol.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 10:46 schreef XL het volgende:
Hoeveel denk je dat de huizenprijzen gaan zakken en hoevaak is dat in het verleden al gebeurd?
Als het verder stijgt? Wanneer en hoe stap je weer in?
Het is zowel interen op overwaarde als missen van prijsstijging. Na 3 jaar is er 63.000 huur verdampt en indien de huizenprijzen nog stijgen tientallen duizenden euro aan gemiste overwaarde.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus het risico: prijzen kunnen verder stijgen. Stel je haalt er 2 ton overwaarde uit, en huur is 2000 per maand, nog afgezien van extra energiekosten. NA drie jaar, ben je al 30% kwijt van je "winst". Risicovol.
Klopt zoek maar eens grafieken van de laatste 50 jaar wel schommelingen maar uiteindelijk stijgingquote:
Nogal wiedesquote:Op zaterdag 11 juni 2022 14:17 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
Klopt zoek maar eens grafieken van de laatste 50 jaar wel schommelingen maar uiteindelijk stijging
Mijn vrouw is zzper maar stopt ermee over enkele jaren. Daarom kunnen we nu goed sparen (haar winst en een deel van mijn salaris) maar ik neem die winst dan niet mee met een toekomstige hypotheek.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 14:07 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is zowel interen op overwaarde als missen van prijsstijging. Na 3 jaar is er 63.000 huur verdampt en indien de huizenprijzen nog stijgen tientallen duizenden euro aan gemiste overwaarde.
Duur grapje kan het worden en die
gematerialiseerde overwaarde is eindig.
Begrijp alleen niet waarom iemand met een blijkbaar goed salaris en zulke overwaarde geen huis kan kopen van 550-600k
Ik los inderdaad niet af, ik vind dat geld weggooien.quote:
Klopt ik hou wel van een risicootje. Soms win je, soms verlies. De kunst zit hem in risicobeheersing.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus het risico: prijzen kunnen verder stijgen. Stel je beurt er 2 ton overwaarde uit, en huur is 2000 per maand, nog afgezien van extra energiekosten. NA drie jaar, ben je al 30% kwijt van je "winst". Risicovol.
Dat is dus een risico wat ik wil afdekken door geen tijdelijk contract te tekenen. Maar ja, is dat een realistische eis...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:18 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben dat gedaan. Verkocht, zitten nu in de huur en al (te vroeg maar buitenkans) gekocht.
Alleen een huurwoningen vinden is wat lastiger, kijk maar eens op funda wat nu wordt aangeboden. Aanbod is er genoeg tenzij je een woning wil ipv appartement. Veel woningen verlangen minimaal een jaar en vaak minimaal twee jaar contract
Wij vonden per toeval eentje die geïnteresseerd was want deze commerciële verhuurder mag deze huurwoning na nu pas nog ons gaan verkopen. Ik snap niks van de constructie, zal wel een eis zijn van geweest van de oude oorspronkelijke coöperatie/gemeente (?) maar ik ben blij. Uiteindelijk huren we het voor zes/zeven maandenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 14:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is dus een risico wat ik wil afdekken door geen tijdelijk contract te tekenen. Maar ja, is dat een realistische eis...
maar dan hebben ze ouders toch een verkeerd huurhuis gehuurd? Ik zou alle tijd hebben om er 1 te kiezen die wel goed is.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 15:41 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn ouders hebben 2 keer hun oude huis verkocht en terwijl ze aan het wachten waren op de nieuwbouw hebben ze dus in tijdelijke huurwoningen gewoond. Ik zou het niemand aanraden, de huurwoningen waren echt waardeloos, na de eerste keer zei mijn vader nog: dat doe ik nooit meer, al bieden ze een miljoen voor mijn huis. En een aantal jaren later deden ze het toch nogmaals en toen zijn ze zelfs nog (vanwege gezeik met de particuliere verhuurder)naar een ander huurhuis verkast, waar ze onverwacht nog vrij lang hebben gewoond omdat de nieuwbouw vertraging opliep. Huis was niet warm te stoken en het dak bleek te lekken, waardoor de spullen die ze op de vliering hadden opgeslagen zo weggegooid konden worden.
ik denk dus ook dat de max in zicht is. De rente stijgt, en ik merk dan ik nu 20k minder kan lenen dan 6 maanden geleden. Echter de salarisstijgingen vanwege de inflatie betekenen wel weer meer leencapaciteit. Dat is een onzekere factor.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 15:30 schreef raptorix het volgende:
leuk topic, ik denk hier ook al tijdje over na, ik heb in 2003 mijn woning voor 160K gekocht, en doet nu 470K, het is een zeer courant appartement in Amsterdam Oud-West welke zelfs in de crisis rustig bleef doorstijgen, maar denk nu wel dat de max in zicht is.
Dit was het aanbod destijds en goedkoop was het ook niet. Het was qua comfort nogal een contrast met de huizen waar ze uit vertrokken.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 15:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
maar dan hebben ze ouders toch een verkeerd huurhuis gehuurd? Ik zou alle tijd hebben om er 1 te kiezen die wel goed is.
Of de prijzen dalen niet, en je moet nog 100k bij die 270 optellen...kan je weer je oude woning terugkopen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 15:33 schreef raptorix het volgende:
Met andere woorden, als ik nu aflos hou ik 370k over, voor 100K kan ik voor 1500 euro per maand riant huren, en dat bijna 6 jaar lang. Ik acht de kans groot dat ik voor 270 een leuke woning kan kopen de komende 5 jaar en dan ben ik ook nog eens in 1 keer hypotheek vrij
Is dit riante nog steeds in Amsterdam Oud-West?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 15:33 schreef raptorix het volgende:
Met andere woorden, als ik nu aflos hou ik 370k over, voor 100K kan ik voor 1500 euro per maand riant huren,
Klinkt leuk, maar kun je die woning die je over 6 jaar voor 270k denkt te kunnen kopen nu niet voor 370k aanschaffen?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 15:33 schreef raptorix het volgende:
Met andere woorden, als ik nu aflos hou ik 370k over, voor 100K kan ik voor 1500 euro per maand riant huren, en dat bijna 6 jaar lang. Ik acht de kans groot dat ik voor 270 een leuke woning kan kopen de komende 5 jaar en dan ben ik ook nog eens in 1 keer hypotheek vrij
En negeer de inflatie op dit moment nog niet.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 17:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Klinkt leuk, maar kun je die woning die je over 6 jaar voor 270k denkt te kunnen kopen nu niet voor 370k aanschaffen?
Dat huis wat waarvoor je nu 370k moet betalen moet dus 27% in prijs dalen wil je er kostenneutraal uitkomen over 6 jaar met een maandelijkse huur van 1500 euro.
Die daling is ongeveer gelijk aan de laatste dip op de huizenmarkt, dus niet ondenkbaar. Maar voordat je er echt profijt van hebt, moeten de prijzen dus nog (significant) méér dalen dan die 27%. Of de daling moet in een flink kortere periode plaatsvinden, zodat de huurkosten lager zijn.
Dan is het zaak nog langer te huren, zolang een crisis voortduurt, dalen dan de prijzen??quote:Op zaterdag 11 juni 2022 17:20 schreef RamboDirk het volgende:
De prijzen dalen alleen als er een fikse crisis komt en dan durf jij ook niet meer te kopen. Het is dan niet voor niks een crisis.
Wat is dan de consequentie?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 17:48 schreef investeerdertje het volgende:
En negeer de inflatie op dit moment nog niet.
Het geld op je bankrekening word lager, maar ik betwijfel ernstig of de waarde van een woning even hard zal gaan dalen.quote:
Dus kan je beter niet verkopen, maar in het koophuis (blijven) wonen; sterker nog: een huis erbij kopen?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het geld op je bankrekening word lager, maar ik betwijfel ernstig of de waarde van een woning even hard zal gaan dalen.
Meah... Ik koop rustig extra aandelen voor 15k tijdens een crisis, zoals in 2020 maart en april bovenop mijn normale aankopen. Toch leuk ca 50% aan verdiend in 6 maanden.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 17:20 schreef RamboDirk het volgende:
De prijzen dalen alleen als er een fikse crisis komt en dan durf jij ook niet meer te kopen. Het is dan niet voor niks een crisis.
Inflatie betekent hogere lonen en meer leencapaciteit en dus minder daling of meer stijging van de huizenprijzen.quote:
ik zou van koopwoning naar koopwoning gaan in dit verhaal.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus kan je beter niet verkopen, maar in het koophuis (blijven) wonen; sterker nog: een huis erbij kopen?
Door de inflatie wordt de waarde van de woning net hoger.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het geld op je bankrekening word lager, maar ik betwijfel ernstig of de waarde van een woning even hard zal gaan dalen.
Nee, maar er speelt op de woningmarkt meer dan inflatie.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Door de inflatie wordt de waarde van de woning net hoger.
Huizenprijzen stijgt niet door inflatie?quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, maar er speelt op de woningmarkt meer dan inflatie.
Nee prijzen stijgen nooit door inflatie. Prijsstijgingen laten de inflatie stijgen.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Huizenprijzen stijgt niet door inflatie?
quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee prijzen stijgen nooit door inflatie. Prijsstijgingen laten de inflatie stijgen.
Je doet hetzelfdequote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Inflatie betekent -knip- of meer stijging van de huizenprijzen.
nee, oorzaak en gevolg door elkaar halen is geen spelletjequote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
[..]
Je doet hetzelfde
En een erg flauw spelletje want je weet heel goed wat ik bedoel
Wordt niet helder uit die zinquote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, oorzaak en gevolg door elkaar halen is geen spelletje
ja en dat heeft een zeer klein effect op bestaande bouw. Wat een riant groter deel van de woningen is.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wordt niet helder uit die zin
De huizenprijs kan stijgen omdat bouwkosten stijgt. Gevolg oorzaak
Zie nieuwbouwwoningen waarbij de kopers nu geconfronteerd worden met aanvullende facturen in verband met excessieve prijsstijgingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |