slavaukrainii geregistreerd op: maandag 30 mei 2022 @ 16:56quote:Op donderdag 2 juni 2022 19:34 schreef slavaukrainii het volgende:
Helaas is de Oekraïne een redelijk nieuwe land met weinig ervaring op het gebied van politiek. Leiders van Oekraïne moesten rustiger aan omgaan met Rusland en niet teveel doen wat Amerika verwacht.
Nu hebben we dus een oorlog met Putin en Putin zal niet stoppen , ook niet na 10 jaar. Terwijl de rest van de wereld rustig aan door gaat met hun leventje is Oekraïne aan het dood gaan en moeten de Oekrainiërs als een soort van proxy van Amerika oorlog voeren tegen de Russen.
Weet dan meteen dat ze in roebels betaald krijgen... Ukraine voert oorlog tegen Ruslandquote:Op vrijdag 3 juni 2022 01:37 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
slavaukrainii geregistreerd op: maandag 30 mei 2022 @ 16:56
Seems legit.
Wat is dit nou weer voor een whataboutism? De eerste president van de Volksrepubliek Donetsk, Alexander Borodai, is nota bene een Rus uit Moskou die nu in de Russische Doema zit. Oftewel, zowel de militaire als politieke leiders van die club waren gewoon Russen. Er is werkelijk niks separatistisch aan die volksrepublieken, het is gewoon Rusland aangevuld met wat 'Oekraïense' gelukszoekers.quote:Op donderdag 2 juni 2022 23:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ah ja. En het KLA werd niet gefinancierd vanuit grootschalige drugshandel door Albanese diaspora, er kwamen geen karrenvrachten aan wapens vanuit Albanië Kosovo binnen, er werden geen Albanezen in het geheim door de VS getraind in Albanië en daarna de grens met Kosovo over gestuurd.Nee, dat waren wél echte separatisten.
Dit ben ik wel met je eens, een beetje hypocrisie is ook het Westen niet vreemd.quote:Op donderdag 2 juni 2022 22:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Toch wel super dat wij altijd feilloos aan de goede kant van de geschiedenis staan en precies weten wie goed en slecht zijn.
Kosovo is Servisch grondgebied > wonen veel etnische Albanezen > willen onafhankelijkheid > gaan de gewapende strijd aan > Servische leger grijpt hard in > wij bombarderen ze zonder VN-mandaat > Kosovo roept onafhankelijkheid uit > "Ja, maar Servië is de agressor."
Donetsk en Luhansk is Oekraïens grondgebied > wonen veel etnische Russen > willen onafhankelijkheid > Oekraïens leger grijpt hard in > Rusland bombardeert ze zonder VN-mandaat > Donetsk en Luhansk roepen onafhankelijkheid uit > "Ja, maar Rusland voedt de onafhankelijkheidswens en verspreidt leugens en propaganda daarover, is de oorzaak van de onrust en het geweld van de separatisten in de regio en is de agressor".
Iedere andere interpretatie is "geschiedsvervalsing" en zonder meer onwaar. We hebben het gelijk altijd aan onze zijde.
Deels heeft hij een punt, maar wel slechts deels. De situaties zijn namelijk nogal onvergelijkbaar.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 07:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit ben ik wel met je eens, een beetje hypocrisie is ook het Westen niet vreemd.
Maar dat is geen reden om nu Ukraine niet te steunen.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 07:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit ben ik wel met je eens, een beetje hypocrisie is ook het Westen niet vreemd.
Oekraïne is een land met bijna 10 miljoen Russen. Als Oekraïne dan richting het Westen denkt te moeten gaan, moeten wij eerst denken, wat moeten wij met zoveel Russen in de EU en/of NAVO. Laat de Russische gebieden, zoals de Krim en de Donbas dan eerst maar als soevereine staten, los van de rest van Oekraïne.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 08:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Deels heeft hij een punt, maar wel slechts deels. De situaties zijn namelijk nogal onvergelijkbaar.
Kosovo was wellicht niet de meest fraaie actie, maar de Joegoslavië oorlogen zaten nog vers in het geheugen van het Westen en op een herhaling van de bloedbaden in met name Bosnië, onvervalste genocide zat niemand te wachten. Zeker niet omdat Servië nou niet een heel fijne rol in die oorlogen had gespeeld.
De Donbass. Betrekkelijk rustig tot pakweg 2014, het jaar dat Rusland begon met de inmenging in de regio. Veel onduidelijkheid wat de bevolking nou echt wil en wat is bedacht door de Russen. Smerige spelletjes en directe inmenging van Rusland vanaf dag 1. Oorzaak en gevolg, wat wil de bevolking echt, wat zijn de consequenties voor de rest van het land? Volkomen onduidelijk en met een duidelijke katalysator, Rusland.
Kortom, of De Donbass regio onafhankelijk moet/mag worden, wat er met de Krim zou moeten gebeuren is allemaal besmeurd door Putin en zijn kornuiten. Smeerlapperij waarbij, tenzij je het bezetten van vreemd grondgebied en het neerschieten van burgervliegtuigen wel een goed idee vindt, goed en kwaad niet zo heel moeilijk te bepalen is eigenlijk. Niet omdat Oekraine een fantastisch paradijs is, maar omdat Rusland daadwerkelijk Nazi-Rusland is geworden.
Voor het overige is er altijd (en terecht) volop kritiek in allerlei media over historische oorlogen als Korea, Vietnam, Afghanistan, Irak, Libië, maar ook Grenada en Panama. Ik ken eigenlijk niemand die daarvan roept dat deze oorlogen en de acties daarin volledig onomstreden zijn.
Met Oekraïne erbij heeft de EU bijna 500 miljoen inwoners, wat maakt het uit dat 8,5 miljoen daarvan Russen zijn? Moeten we Letland en Estland ook maar opdelen omdat daar in het oosten veel Russen wonen?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Oekraïne is een land met bijna 10 miljoen Russen. Als Oekraïne dan richting het Westen denkt te moeten gaan, moeten wij eerst denken, wat moeten wij met zoveel Russen in de EU en/of NAVO. Laat de Russische gebieden, zoals de Krim en de Donbas dan eerst maar als soevereine staten, los van de rest van Oekraïne.
Op dat laatste ben ik niet op tegen, als dat zo uit komt. Letland en Estland zijn elk kleiner dan bijvoorbeeld Gelderland. En zonder de Achterhoek kan Gelderland ook wel functioneren.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
Met Oekraïne erbij heeft de EU bijna 500 miljoen inwoners, wat maakt het uit dat 8,5 miljoen daarvan Russen zijn? Moeten we Letland en Estland ook maar opdelen omdat daar in het oosten veel Russen wonen?
Gelderland is geen land héquote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Op dat laatste ben ik niet op tegen, als dat zo uit komt. Letland en Estland zijn elk kleiner dan bijvoorbeeld Gelderland. En zonder de Achterhoek kan Gelderland ook wel functioneren.
Wat is dit toch steeds voor rare "ik werk naar een gewenste uitkomst" logica?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Oekraïne is een land met bijna 10 miljoen Russen. Als Oekraïne dan richting het Westen denkt te moeten gaan, moeten wij eerst denken, wat moeten wij met zoveel Russen in de EU en/of NAVO. Laat de Russische gebieden, zoals de Krim en de Donbas dan eerst maar als soevereine staten, los van de rest van Oekraïne.
GelderLANDquote:
De Joegoslavië-oorlog heeft mijn denken over het functioneren van staten met grote minderheden veranderd.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is dit toch steeds voor rare "ik werk naar een gewenste uitkomst" logica?
Die niet fijne rol was Servië al lang een breed nog een keer over aan het doen in de oorlog in Kosovo, toen kwam ook het punt dat de stemming in het Westen omsloeg. Daarvoor zaten die ook niet zo te wachten op een onafhankelijk Kosovo.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 08:45 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Kosovo was wellicht niet de meest fraaie actie, maar de Joegoslavië oorlogen zaten nog vers in het geheugen van het Westen en op een herhaling van de bloedbaden in met name Bosnië, onvervalste genocide zat niemand te wachten. Zeker niet omdat Servië nou niet een heel fijne rol in die oorlogen had gepseeld.
quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Op dat laatste ben ik niet op tegen, als dat zo uit komt. Letland en Estland zijn elk kleiner dan bijvoorbeeld Gelderland. En zonder de Achterhoek kan Gelderland ook wel functioneren.
Elk ongeveer 10x groter dan Nederland.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
En nu vind je het een goed idee om etnische zuiveringen te gaan belonen door stukken grondgebied aan Rusland te gaan schenken? Die Russen zijn er vooral gekomen ten tijde van de Sovjet-Unie, en de Oekraïeners zijn voor een niet onaanzienlijk deel uitgehongerd tijdens de Holodomor. Lijkt me nogal een onverstandig precedent richting de toekomst.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:40 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Joegoslavië-oorlog heeft mijn denken over het functioneren van staten met grote minderheden veranderd.
Het cynische is nu wel dat juist het land dat de minderheden uitgemoord en uitgeknikkerd heeft (de Servische meerderheid in Krajina) beloond wordt met het lidmaatschap van de EU (Kroatië)
Lekkere Russische propaganda.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:55 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Heerlijk die wapen industrie die in Europa op gang komt! Straks iedereen een Amerikaans wapen of javelinnetje. Mooi man!
Thanks Biden!
Tnx Putin bedoel je...quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:55 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Heerlijk die wapen industrie die in Europa op gang komt! Straks iedereen een Amerikaans wapen of javelinnetje. Mooi man!
Thanks Biden!
Servië is kandidaat lid.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:40 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Joegoslavië-oorlog heeft mijn denken over het functioneren van staten met grote minderheden veranderd.
Het cynische is nu wel dat juist het land dat de minderheden uitgemoord en uitgeknikkerd heeft (de Servische meerderheid in Krajina) beloond wordt met het lidmaatschap van de EU (Kroatië)
quote:Op vrijdag 3 juni 2022 00:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je wilt nu echt eeuwen aan historie aanhalen als argument om alleen naar het landjepik-gedrag van Rusland te wijzen? Terwijl slechts 100 jaar geleden het Britse Rijk nog 25% van het totale globale landoppervlak besloeg? Oké. Goed punt!
Ten eerste, iedereen kan iets online te koop zetten. Betekent nog niet dat ze het product daadwerkelijk hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:55 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Thanks Biden!
Waar wacht je nog op, bied er 2 miljard op.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:55 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Thanks Biden!
Het gaat natuurlijk niet op de postzegel(s) op zich, Henk.quote:Op donderdag 2 juni 2022 16:23 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Jeetje, de een heeft een favoriete voetbalclub, de ander vindt het leuk om een iconische postzegel te kopen. Ga iemand anders lastigvallen met wat ie wel of niet leuk vindt om te doen.
Ja en dat mag je vinden maar dat hoef je niet op aanvallende toon uit te spreken. Ik vind het vooral vreemd dat je zoiets onbenulligs en onschuldigs zo vreemd vindt dat het je een aanleiding geeft om er over te gaan zeiken.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:11 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet op de postzegel(s) op zich, Henk.
Ik vind het gewoon wat vreemd om als gewone Nederlander zonder direct betrokken te zijn een heel vel te kopen, in te lijsten en op te hangen in je woonkamer.
Aanvallende toon?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:13 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja en dat mag je vinden maar dat hoef je niet op aanvallende toon uit te spreken. Ik vind het vooral vreemd dat je zoiets onbenulligs en onschuldigs zo vreemd vindt dat het je een aanleiding geeft om er over te gaan zeiken.
quote:Op donderdag 2 juni 2022 13:20 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Maar waarom? Heb je familie daar ofzo?
Bedoel het niet lullig maar het lijkt me wat vreemd en overdreven voor iemand die niet direct betrokken is.
Los van dat het complete BS is, heb je aan dit wapen niet zo veel. Dit wapen is goed om pantser voertuigen uit te schakelen. Ik weet niet of jij dagelijks veel pantser voertuigen tegen komt, maar ik in ieder geval niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:55 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Thanks Biden!
Mwah, valt best mee eigenlijk. Ook na Poetin zal Rusland waarschijnlijk nog steeds een agressief, revanchistisch land blijven.quote:
Ja, want alle Russen zijn bloeddorstige moordmachines, natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mwah, valt best mee eigenlijk. Ook na Poetin zal Rusland waarschijnlijk nog steeds een agressief, revanchistisch land blijven.
Vast niet, maar opvolging zal uit de naaste kring voortkomen, en iets zegt me dat die niet op inclusieve, duurzame en pacifistische idealen zijn geselecteerdquote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:48 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja, want alle Russen zijn bloeddorstige moordmachines, natuurlijk.
Nope, het is gewoon een gekrenkt volkje dat niet zo goed weet om te gaan met het verlies van hun imperium.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:48 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Precies.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
Vast niet, maar opvolging zal uit de naaste kring voortkomen, en iets zegt me dat die niet op inclusieve, duurzame en pacifistische idealen zijn geselecteerd
Ik bedoel natuurlijk de bevolkingsomvang. Niet de prachtige oerbossen, die wij laten omkappen voor onze zogenaamde groene energie.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Letland en Estland zijn beiden groter dan Nederland.
Niet alle Russen nee, maar hun leiders van de afgelopen eeuwen praktisch zonder uitzondering wel... Er zal in het Kremlin wel wat in het water zitten.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:48 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Allemaal? Dat is wel het belangrijkste dus. Ze zijn allemaal hetzelfde.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nope, het is gewoon een gekrenkt volkje dat niet zo goed weet om te gaan met het verlies van hun imperium.
Je krijgt een interne machtsstrijd. Maar dat zien we dan wel weer.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
Vast niet, maar opvolging zal uit de naaste kring voortkomen, en iets zegt me dat die niet op inclusieve, duurzame en pacifistische idealen zijn geselecteerd
Dat kappen doen ze dan zelf..quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:52 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik bedoel natuurlijk de bevolkingsomvang. Niet de prachtige oerbossen, die wij laten omkappen voor onze zogenaamde groene energie.
Ja, het zijn allemaal slagers. Komt door dat rare geloof van ze. En dat gezuip.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:54 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Allemaal? Dat is wel het belangrijkste dus. Ze zijn allemaal hetzelfde.
Nee maar misschien wel opvolging die vooral machtig en rijk wil zijn en verder geen hele rare ambities heeft. Dat zou al een enorme win zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
En veel vlees eten, blijkbaar.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, het zijn allemaal slagers. Komt door dat rare geloof van ze. En dat gezuip.
Hebben we het al over gehad he?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:54 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Allemaal? Dat is wel het belangrijkste dus. Ze zijn allemaal hetzelfde.
Ik denk dat de opvolging al machtig en rijk is. Rusland is net zo goed een oligarchie als Oekraïne en de VS.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:57 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Nee maar misschien wel opvolging die vooral machtig en rijk wil zijn en verder geen hele rare ambities heeft. Dat zou al een enorme win zijn.
Waarom zo ver reizen om een open deur in te trappen?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hebben we het al over gehad he?
Ga ff naar Bucha om ze daar te vertellen "dat ze niet allemaal zo zijn"
Zal een hele troost zijn voor die mensen.
Persoonlijk kan ik geen enkel verschil ontdekken tussen Oekraïense Oekraïeners en Etnisch Russische Oekraïeners. Die verschillen zien ze alleen maar zelf.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nee hoor, ook Oekrainers zien dat verschil niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Persoonlijk kan ik geen enkel verschil ontdekken tussen Oekraïense Oekraïeners en Etnisch Russische Oekraïeners. Die verschillen zien ze alleen maar zelf.
Na dat figuur komt een figuur aan de macht die een president heeft vermoord om zelf president te kunnen worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:47 schreef Ulx het volgende:
Sure, maar het intern gekonkel en de moordaanslag op die schoft zijn gewoon goed nieuws. We zien wel wat er na dat figuur komt.
Okay, je bedoelde dus iets anders dan dat je schreef.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:52 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik bedoel natuurlijk de bevolkingsomvang. Niet de prachtige oerbossen, die wij laten omkappen voor onze zogenaamde groene energie.
Aldus de Oekraïner?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee hoor, ook Oekrainers zien dat verschil niet.
De Russen hebben de afgelopen eeuwen een paar Tsaren gehad, dan Boris Yeltsin, Poetin, Medvedev en weer Poetin.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:53 schreef J.B. het volgende:
[..]
Niet alle Russen nee, maar hun leiders van de afgelopen eeuwen praktisch zonder uitzondering wel... Er zal in het Kremlin wel wat in het water zitten.
Dat dacht ik tot juni 1991 ook. Maar de Kroaten, Serven en Bosniërs blijkbaar niet meer.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Persoonlijk kan ik geen enkel verschil ontdekken tussen Oekraïense Oekraïeners en Etnisch Russische Oekraïeners. Die verschillen zien ze alleen maar zelf.
Als Poetin verdwijnt verdwijnen ook een aantal van zijn vertrouwelingen. We zien wel wat na hem komt. Misschien iemand met wie wel te praten is.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Na dat figuur komt een figuur aan de macht die een president heeft vermoord om zelf president te kunnen worden.
Denk je dat het beter zal worden?
Dat ging wat lastig zonder er is het zuiveringen en genocide enzoquote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat dacht ik tot juni 1991 ook. Maar de Kroaten, Serven en Bosniërs blijkbaar niet meer.
Achteraf denk ik, was het beter geweest om de bepaalde Servische gedeelten van Kroatië (het oostelijke deel van Slavonië) en Bosnië (het oostelijke deel) gelijk maar bij Servië te laten aansluiten.
Helaas komen daar ook nog geografische zaken bij kijken, want de grenzen moeten wel te verdedigen zijn. En het grote probleem is dat die verschillende groepen mensen zich bij hun nederzetting niet bepaald houden aan die geografische zaken.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat dacht ik tot juni 1991 ook. Maar de Kroaten, Serven en Bosniërs blijkbaar niet meer.
Achteraf denk ik, was het beter geweest om de bepaalde Servische gedeelten van Kroatië (het oostelijke deel van Slavonië) en Bosnië (het oostelijke deel) gelijk maar bij Servië te laten aansluiten.
Er is al een grote zwarte markt voor wapenhandel in Europa als je dat nog niet wist. Geen excuus verder om Oekrainers niet te helpen.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 09:55 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Thanks Biden!
Met name Europa hamerde op de bestaande grenzen van Bosnië die vaststaand moesten blijven, maar als je bijvoorbeeld de 30% grotendeels Servisch gebied aan de oostkant aan Servië had laten aansluiten, wat de meerderheid daar destijds ook wilde (en volgens mij nu nog) dan was er voor die Bosnische Serviërs de reden weggehaald om te gaan vechten.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat ging wat lastig zonder er is het zuiveringen en genocide enzo
Moeten ze eerst nog van de snode moslims af zien te komen anders gebeurt er gewoon hetzelfde natuurlijkquote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:26 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Met name Europa hamerde op de bestaande grenzen van Bosnië die vaststaand moesten blijven, maar als je bijvoorbeeld de 30% grotendeels Servisch gebied aan de oostkant aan Servië had laten aansluiten, wat de meerderheid daar destijds ook wilde (en volgens mij nu nog) dan was er voor die Bosnische Serviërs de reden weggehaald om te gaan vechten.
Maar de Serviërs wilden niet alleen het oosten hè, er moest en zou ook een connectie via west- en centraal Bosnië komen naar de stukken in Kroatië die ze bezet hadden.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:26 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Met name Europa hamerde op de bestaande grenzen van Bosnië die vaststaand moesten blijven, maar als je bijvoorbeeld de 30% grotendeels Servisch gebied aan de oostkant aan Servië had laten aansluiten, wat de meerderheid daar destijds ook wilde (en volgens mij nu nog) dan was er voor die Bosnische Serviërs de reden weggehaald om te gaan vechten.
De Friezen zijn een marginaal volkje geworden door de centralisatie van de macht door eerst Napoleon c.q. Lodewijk, en daarna vanaf het Congres van Wenen is Friesland verdeeld door de Pruisen en het vanaf die tijd centraal geleide Nederland vanuit Den Haag. Veel Friezen uit Oost-Friesland en het huidige Friesland zijn toen weggetrokken naar het vrijere Amerika. De Pruisen wilden in 1815 Luxemburg zelf wel als buffer hebben tegen Frankrijk, dan had Oost-Friesland bij Nederland kunnen blijven. Maar ja, het persoonlijk bezit van Koning Willem I (Luxemburg) ging boven het landsbelang.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:24 schreef RetepV het volgende:
[..]
Helaas komen daar ook nog geografische zaken bij kijken, want de grenzen moeten wel te verdedigen zijn. En het grote probleem is dat die verschillende groepen mensen zich bij hun nederzetting niet bepaald houden aan die geografische zaken.
Zoals bijvoorbeeld een groep Nederlanders Fries spreekt, maar ook een grote groep Duitsers. Als de Friezen dus een onafhankelijk land willen hebben, moeten ze twee grenzen gaan bewaken, met Nederland en met Duitsland. Dat is niet te doen. En is ook de reden waarom Friesland niet onafhankelijk is en dat ook nooit kan zijn.
Even afgezien nog van dat het tegenwoordig sowieso moeilijk is om jezelf binnen je landsgrenzen op te sluiten omdat iedereen wel gewapende drones heeft om je het leven compleet zuur te kunnen maken.
Het is beter is om je nationalisme gewoon in te slikken en je bezig te houden met het behouden van je cultuur. Landgrenzen kunnen je een identiteit geven (nationalisme), maar cultuur ook. En cultuur is onafhankelijk van landsgrenzen. Een veel constructievere identiteit dus. Er hoeft niet gevochten te worden om lijntjes op een kaart.
Totdat natuurlijk iemand je cultuur en daarmee je identiteit kapot gaat proberen te maken...
Dat was inderdaad het gebied waarover problemen waren, en daar had de oplossing op gericht/geconcentreerd moeten worden. De Kroaten hebben de Servische meerderheid van Krajina uitgemoord en weggejaagd, maar daar was in Europa weinig wanklank op. Ik denk dat de Serven daardoor later in Srebrenica zo geradicaliseerd waren.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar de Serviërs wilden niet alleen het oosten hè, er moest en zou ook een connectie via west- en centraal Bosnië komen naar de stukken in Kroatië die ze bezet hadden.
Werden ze geradicaliseerd door iets dat pas een maand later zou plaats vinden (Operatie storm was begin augustus '95, de genocide in Srebrenica begin juli '95)?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 11:39 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat was inderdaad het gebied waarover problemen waren, en daar had de oplossing op gericht/geconcentreerd moeten worden. De Kroaten hebben de Servische meerderheid van Krajina uitgemoord en weggejaagd, maar daar was in Europa weinig wanklank op. Ik denk dat de Serven daardoor later in Srebrenica zo geradicaliseerd waren
Je hebt gelijk. Dat had ik helemaal verkeerd in mijn geheugen.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 12:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Werden ze geradicaliseerd door iets dat pas een maand later zou plaats vinden (Operatie storm was begin augustus '95, de genocide in Srebrenica begin juli '95)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |