abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204927381
TT :o
Heb ik wat gemist? :P
pi_204927400
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:19 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat zeggen ze ja, maar dat blijkt in de praktijk ook nogal tegen te vallen. Volgens hetzelfde artikel:
[..]

Dat kan ook aan die landen liggen, kan je niet opmaken uit dit bericht.
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:19 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat zeggen ze ja, maar dat blijkt in de praktijk ook nogal tegen te vallen. Volgens hetzelfde artikel:
[..]

Uit dit bericht kan je niet opmaken of het aan die landen ligt of aan Duitsland. Misschien wil Polen wel 200 Leopard2A7's terug voor 200 oude Soviet tanks die ze hebben gegeven. Lijkt me niet echt een deal waar Duitsland mee akkoord gaat.
pi_204927416
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:24 schreef mascara-klodder het volgende:
Morgen grote doorbraak door Oekrane en een coup in Rusland en alle jongens zijn thuis voor het einde van de week.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 22:28:18 #5
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204927436
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 21:28 schreef luxerobots het volgende: [..] Hier is zonnebloemolie 3.19. En dat was 2.99 voor deze hele crisis.
Ja, kan. Als ik op https://www.supermarktsca(...)ijken/zonnebloemolie kijk en ik klik de prijshistorie van een liter Goldsun aan bij Plus, zie ik in januari een prijs van 1,5 Euro en nu 3 Euro. Exact verdubbeld dus.

Het hoeft ook niet dat voor alle merken de prijs nu verdubbeld is. Supermarkten hebben ook jaarcontracten met bepaalde leveranciers, waarbij ze dus de inkoopprijs eisen die ze voor dit jaar contractueel hebben afgesproken. Het margeverlies is het probleem van hun leverancier, niet van hen. Vergelijkbaar dus met een consument die nu nog een contract met vaste prijzen heeft met zijn energieleverancier.

Voor bepaalde merken zullen supermarkten dus voorlopig niet die prijsverhoging doorvoeren richting de eindklant (of een procent of 10/15 voor wat extra marge voor henzelf), omdat hun inkoopprijs niet is verhoogd en ze er dus niet op verliezen. Als ze hun prijzen wel x2 doen en de concurrent niet, prijzen ze zichzelf uit de markt.

Maar op de markt voor ruwe plantaardige olin is de prijs gewoon minimaal x2 gegaan inmiddels. Dus wanneer jaarcontracten met leveranciers aflopen, zal die prijsverhoging ook gewoon worden doorberekend.
pi_204927462
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:24 schreef mascara-klodder het volgende:
Putin heeft aangegeven de oorlog speciale operatie binnen 375 delen af te ronden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aether op 31-05-2022 22:36:44 ]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 22:30:26 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204927466
Hehe dat werd tijd :)

Pies Peace *O* *O* *O*

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 22:37:00 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204927563
twitter

Zijn er nou best wat andere landen waar bedrijven wel in roebels blijven betalen? Als wij als een van de weinigen zijn afgesloten?
  Moderator dinsdag 31 mei 2022 @ 22:39:55 #9
236264 crew  capricia
pi_204927611
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:37 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Zijn er nou best wat andere landen waar bedrijven wel in roebels blijven betalen? Als wij als een van de weinigen zijn afgesloten?
Ik had hier graag een debat over willen zien. Het lijkt zo eenzijdig besloten, buiten de TK om. Maar goed, daar ligt ook een schone taak voor die TK. Die ze eigenlijk niet echt goed oppakken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204927632
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:28 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, kan. Als ik op https://www.supermarktsca(...)ijken/zonnebloemolie kijk en ik klik de prijshistorie van een liter Goldsun aan bij Plus, zie ik in januari een prijs van 1,5 Euro en nu 3 Euro. Exact verdubbeld dus.

Het hoeft ook niet dat voor alle merken de prijs nu verdubbeld is. Supermarkten hebben ook jaarcontracten met bepaalde leveranciers, waarbij ze dus de inkoopprijs eisen die ze voor dit jaar contractueel hebben afgesproken. Het margeverlies is het probleem van hun leverancier, niet van hen. Vergelijkbaar dus met een consument die nu nog een contract met vaste prijzen heeft met zijn energieleverancier.

Voor bepaalde merken zullen supermarkten dus voorlopig niet die prijsverhoging doorvoeren richting de eindklant (of een procent of 10/15 voor wat extra marge voor henzelf), omdat hun inkoopprijs niet is verhoogd en ze er dus niet op verliezen. Als ze hun prijzen wel x2 doen en de concurrent niet, prijzen ze zichzelf uit de markt.

Maar op de markt voor ruwe plantaardige olin is de prijs gewoon minimaal x2 gegaan inmiddels. Dus wanneer jaarcontracten met leveranciers aflopen, zal die prijsverhoging ook gewoon worden doorberekend.
Laatste keer dat ik zonnebloemolie kocht (afgelopen december denk ik) was het 1,39 geloof ik. Geen idee waar je voor deze shit 2,99 voor een liter olie moest betalen :D
pi_204927655
quote:
[ twitter ]

Denk het wel. Wij denken dat we het middelpunt van de wereld zijn, maar dat zijn we niet. Zie India, China, Afrika, Midden Oosten, etc. Of kijk maar eens naar die VN stemming welke landen neutraal waren. Rusland verdiend nog genoeg centjes.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_204927672
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Morgen grote doorbraak door Oekrane en een coup in Rusland en alle jongens zijn thuis voor het einde van de week.
Je zou het toch zo hopen, h. En dan ook graag zonder extra doden aan beide kanten...
  Moderator dinsdag 31 mei 2022 @ 22:45:46 #13
236264 crew  capricia
pi_204927692
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Denk het wel. Wij denken dat we het middelpunt van de wereld zijn, maar dat zijn we niet. Zie India, China, Afrika, Midden Oosten, etc. Of kijk maar eens naar die VN stemming welke landen neutraal waren. Rusland verdiend nog genoeg centjes.
Ja. De meeste landen staan niet aan onze kant in dit conflict.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 31 mei 2022 @ 22:54:26 #14
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_204927786
quote:

[..]
Alleen "onvriendelijke" landen moesten toch in roebels betalen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_204927845
Wat een rare TT. Nee hoor dit gaat nog delen door!
pi_204927890
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:28 schreef Repentless het volgende:
Bij de Dekamarkt is het van 1,19 naar 1,49 gegaan.

Daarbij is het ook mogelijk dat de prijs weer omlaag gaat, zonnebloemolie is nu duurder, dus het is ook lucratiever om nieuwe velden met zonnebloemen aan te leggen. Uiteindelijk kan dat dan weer een daling betekenen.

En zo is het met gas en olie natuurlijk ook, als er eenmaal overgeschakeld is naar andere bronnen, hebben we veel van zulke grondstoffen niet eens meer nodig.
pi_204927954
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 19:36 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ook interessant de beschouwing aangaande de sancties op hetzelfde platform. Als ik zo de opmerkingen van de experts beluister kunnen de sancties, zoals zij zelf zeggen, wel een volledig contraproductief kunnen zijn. Zeker als de OPEC, zoals al eerder duidelijk, op de hand van Rusland is.
Ja klopt, ik hoorde de Wijk er over, hier allen bekend, dat sanctiepakket 6 de EU heel hard snijdt en Rusland nauwelijks.
Nou, waarom doe je het dan? Alleen voor de bhne dus.
Vakman pur sang
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:24:27 #18
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204928060
quote:
[ twitter ]

"Dat zit in de industrie, het bedrijfsleven en in een heleboel huishoudens." Kortom, bij iedereen dus. :') Wat een open deur.

En dan een 'oplossing' om verspilling in de industrie tegen te gaan: "dat zit dan bijvoorbeeld in dat buizen niet gesoleerd zijn, waardoor dus warmte 'letterlijk' wordt verspild." Dat zal inderdaad ontzettend veel helpen om gasverbruik voor elektriciteitsopwekking, waar het overgrote deel voor wordt gebruikt, te verminderen. Die elektriciteit die ook wordt teruggeleverd aan het net om al die fijne warmtepompen van te laten draaien. Man man man. :')
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:28:55 #19
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204928105
quote:

[..]

https://unric.org/nl/vn-e(...)n-oekraine-verlaten/

De zeer grote hoeveelheid landen van 5 tegenstemmen en 35 onthoudingen. Keep up the fake news!
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:32:55 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204928140
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daarbij is het ook mogelijk dat de prijs weer omlaag gaat, zonnebloemolie is nu duurder, dus het is ook lucratiever om nieuwe velden met zonnebloemen aan te leggen. Uiteindelijk kan dat dan weer een daling betekenen.

En zo is het met gas en olie natuurlijk ook, als er eenmaal overgeschakeld is naar andere bronnen, hebben we veel van zulke grondstoffen niet eens meer nodig.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat dat niet zo werkt? "Oh mooi, de prijs van zonnebloemolie is gestegen. Even een paar nieuwe veldjes aanleggen, kassa!" Hoe zie je dat voor je?
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:35:39 #21
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_204928158
De Donbass is inmiddels bijna volledig in Russische handen. In het zuiden bij Kherson hebben de Russen 2 verdedigingslinies afgerond.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:38:40 #22
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204928169
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Morgen poten volgende maand oogsten ja toch
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:40:02 #23
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_204928182
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:35 schreef PluggieOD het volgende:
De Donbass is inmiddels bijna volledig in Russische handen. In het zuiden bij Kherson hebben de Russen 2 verdedigingslinies afgerond.
Ergens ben ik hier best wel blij mee dat Rusland eindelijk wat vorderingen maakt.

Dat klinkt misschien raar, maar ik heb de hoop, dat als Rusland eenmaal de Donbass heeft, hun missie bereikt is en ze ook wel inzien dat nog verder Oekrane intrekken totaal zinloos is, en er een periode aanbreekt van besprekingen, met een staakt het vuren.

Misschien ben ik hierin wat naef, maar het zou wel een kantelpunt kunnen zijn.
pi_204928194
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:40 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Ergens ben ik hier best wel blij mee dat Rusland eindelijk wat vorderingen maakt.

Dat klinkt misschien raar, maar ik heb de hoop, dat als Rusland eenmaal de Donbass heeft, hun missie bereikt is en ze ook wel inzien dat nog verder Oekrane intrekken totaal zinloos is, en er een periode aanbreekt van besprekingen, met een staakt het vuren.

Dan kan Rusland lekker in alle rust de deportaties uitvoeren.
Цой жив
pi_204928200
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:43 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Je zou het toch zo hopen, h. En dan ook graag zonder extra doden aan beide kanten...
Nah het ergste moet nog komen. Want als de Donbas veroverd is dan is zuid en wellicht west Oekraine aan de beurt en dat wordt nog bloediger dan we tot nu toe gezien hebben. Verwacht ik.
pi_204928213
quote:

[..]

Dat zou fijn zijn, maar ik zie op het moment niet in dat Oekrane wilt gaan praten met een Rusland dat al jaren lang notoir onbetrouwbaar is en talloze afspraken schond. Niet na zoveel doden en platgebombardeerde steden. En ik kan ze geen ongelijk geven.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_204928250
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. De meeste landen staan niet aan onze kant in dit conflict.
Maar wel huilend hun handje ophouden na de zoveelste aardbeving of overstroming, dan mogen ze er wat mij betreft ook lekker in stikken.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:51:53 #28
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204928255
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:26 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat kan ook aan die landen liggen, kan je niet opmaken uit dit bericht.
[..]
Uit dit bericht kan je niet opmaken of het aan die landen ligt of aan Duitsland. Misschien wil Polen wel 200 Leopard2A7's terug voor 200 oude Soviet tanks die ze hebben gegeven. Lijkt me niet echt een deal waar Duitsland mee akkoord gaat.
Overigens snap ik Polen sowieso niet. Ze hebben al leo2 tanks maar vorig jaar ook een hele sloot m1a2 tanks gekocht. Waarom houden ze het niet bij 1 type zoals westerse landen doen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_204928269
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens snap ik Polen sowieso niet. Ze hebben al leo2 tanks maar vorig jaar ook een hele sloot m1a2 tanks gekocht. Waarom houden ze het niet bij 1 type zoals westerse landen doen?
Misschien willen ze er kwartet mee spelen, net zoals India met zijn 25 verschillende types jachtvliegtuig? :+
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 23:57:45 #31
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204928285
quote:

[..]

Ja je bent tering naef, het zal wellicht even kalm zijn maar uiteindelijk gaan ze gewoon weer verder met uitbreiden.
pi_204928373
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Ja je bent tering naef, het zal wellicht even kalm zijn maar uiteindelijk gaan ze gewoon weer verder met uitbreiden.
Ook valt de economische schade voor Rusland nog relatief mee. En ik denk dat vroeg of laat Rusland eventueel met een omweg weer meer kan handelen en inkomen kan genereren (voor het leger) terwijl Oekraine geruineerd achterblijft. Leuk dat er gezegd wordt dat Oekraine geholpen wordt met wederopbouw maar ik geloof daar niet zo in.
  woensdag 1 juni 2022 @ 00:39:50 #33
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204928488
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:38 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Morgen poten volgende maand oogsten ja toch
Ja, die user begrijpt het wel inderdaad. Oekrane heeft maar 6 miljoen hectare aan zonnebloemvelden, bijna 2 keer zoveel als het totale landoppervlak van Nederland. Per hectare produceer je ongeveer 1.000 liter olie, dus gewoon ff wat nieuwe veldjes ergens anders aanleggen. Stelt niks voor en landbouwgrond genoeg, zo makkelijk is dat. :')
pi_204928701
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 22:30 schreef Tengano het volgende:
Hehe dat werd tijd :)

Pies Peace *O* *O* *O*

[ afbeelding ]
Een groot musicus, gesloopt door een hysterisch wijf.
  woensdag 1 juni 2022 @ 01:48:45 #35
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 05:13:18 #36
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204928866
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:28 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
https://unric.org/nl/vn-e(...)n-oekraine-verlaten/

De zeer grote hoeveelheid landen van 5 tegenstemmen en 35 onthoudingen. Keep up the fake news!
Het eigenlijke probleem is dat die 35 onthoudingen ~50% van de wereldbevolking omvatten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 1 juni 2022 @ 05:32:08 #37
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_204928889
quote:

[..]

Nee hoor, het kantelpunt komt als Ukraine ruim in de wapens zit.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_204929032
Oefening Russische nucleaire strijdkrachten
Russische nucleaire strijdkrachten houden oefeningen in de provincie Ivanovo, ten noordoosten van Moskou. Dat bericht de Russische tak van persbureau Interfax op basis van informatie van het ministerie van Defensie. Zo'n duizend militairen voerden "intense manoeuvres" uit met meer dan honderd voertuigen en ook Yars-lanceersystemen. Die kunnen de grote, intercontinentale Yars-raketten afvuren (bereik tot 11.000 kilometer), waarop kernkoppen geplaatst kunnen worden.
pi_204929057
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 06:35 schreef Aether het volgende:
Oefening Russische nucleaire strijdkrachten
Russische nucleaire strijdkrachten houden oefeningen in de provincie Ivanovo, ten noordoosten van Moskou. Dat bericht de Russische tak van persbureau Interfax op basis van informatie van het ministerie van Defensie. Zo'n duizend militairen voerden "intense manoeuvres" uit met meer dan honderd voertuigen en ook Yars-lanceersystemen. Die kunnen de grote, intercontinentale Yars-raketten afvuren (bereik tot 11.000 kilometer), waarop kernkoppen geplaatst kunnen worden.
Putins afscheidsceremonie wordt al gepland, en iedereen mag meekomen.
pi_204929434
quote:
[ twitter ]

Dat kan. Het lijkt mij ook niet ondenkbaar dat ze nu een paar landen bewust net beschuldigen om zo weer een wig te drijven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204929597
Wat de TT betreft:
Dit is niet het laatste topic. Oekrane heeft er zin in. Eerst werden de ervaren troepen uit Severodonetsk weggehaald, en in plaats daarvan laten ze nu verse troepen naar de staf trekken.
Terwijl de Russen met een beetje geluk deze stad en Lysytsjansk binnen een of twee dagen volledig omcirceld hebben. Volgens mij ben je dan echt uit op massaslachtingen.

By the way: gisteren kwam Met'olkine, een voorstadje van Severodonetsk, in handen van de Russen. Volgens Wikipedia is van deze plaats 79% Russisch, en 19% een Oekraener. Je kunt je in deze regio afvragen, wie is de bezetter en wie is de agressor?
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 08:40:38 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_204929610
De Russen zijn de agressor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_204929616
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 08:38 schreef Idisrom het volgende:
Wat de TT betreft:
Dit is niet het laatste topic. Oekrane heeft er zin in. Eerst werden de ervaren troepen uit Severodonetsk weggehaald, en in plaats daarvan laten ze nu verse troepen naar de staf trekken.
Terwijl de Russen met een beetje geluk deze stad en Lysytsjansk binnen een of twee dagen volledig omcirceld hebben. Volgens mij ben je dan echt uit op massaslachtingen.

By the way: gisteren kwam Met'olkine, een voorstadje van Severodonetsk, in handen van de Russen. Volgens Wikipedia is van deze plaats 79% Russisch, en 19% een Oekraener. Je kunt je in deze regio afvragen, wie is de bezetter en wie is de agressor?
Is dit een quiz? Want ik weet het antwoord!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_204929760
quote:
Wat de TT betreft:
Volgens Wikipedia is van deze plaats 79% Russisch, en 19% een Oekraener. Je kunt je in deze regio afvragen, wie is de bezetter en wie is de agressor?
Rusland is de agressor. Analoog aan jouw redenering zou Belgi de bezetter van Poppel zijn, daar wonen meer Nederlanders dan Belgen. En in de Franse Montagne Bourbonnaise is een gehucht waarvan alle vijf huizen (leegstaand, groot onderhoud nodig) zijn gekocht door een Nederlands echtpaar. Daarmee wordt het nog niet Nederlands grondgebied.
pi_204929803
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 08:55 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Rusland is de agressor. Analoog aan jouw redenering zou Belgi de bezetter van Poppel zijn, daar wonen meer Nederlanders dan Belgen. En in de Franse Montagne Bourbonnaise is een gehucht waarvan alle vijf huizen (leegstaand, groot onderhoud nodig) zijn gekocht door een Nederlands echtpaar. Daarmee wordt het nog niet Nederlands grondgebied.
Vlaanderen is in die zin ook een afvallige provincie van Nederland. Ik pleit voor een speciale militaire operatie om de mensen daar te bevrijden van het Nazi bewind van Brussel.
  woensdag 1 juni 2022 @ 09:06:48 #46
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_204929868
quote:
Gewoon squatten met je kadaver, nepgopniks.
  woensdag 1 juni 2022 @ 09:09:17 #47
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_204929893
Not this shit again
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_204929928
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 09:00 schreef Simmertje het volgende:

[..]
Vlaanderen is in die zin ook een afvallige provincie van Nederland. Ik pleit voor een speciale militaire operatie om de mensen daar te bevrijden van het Nazi bewind van Brussel.
Tiendaagse Veldtocht op herhaling?
pi_204930104
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:32 schreef Repentless het volgende:

[..]
Je begrijpt toch hopelijk wel dat dat niet zo werkt? "Oh mooi, de prijs van zonnebloemolie is gestegen. Even een paar nieuwe veldjes aanleggen, kassa!" Hoe zie je dat voor je?
Natuurlijk, daar gaat een nieuw seizoen over heen. Maar het is wel hoe het in het kapitalistische systeem werkt, als er ergens geld mee te verdienen valt, is dat een prikkel om erin te investeren. Vraag en aanbod.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 01-06-2022 09:40:57 ]
pi_204930171
Biden gaat nog stap verder: Oekrane krijgt geavanceerd raketsysteem https://nos.nl/l/2431005

quote:
Het gaat om het type M142 Himars, dat wordt uitgerust met raketten die een bereik hebben van maximaal zo'n 80 kilometer.
Uitstekend nieuws ^O^
pi_204930184
quote:
Wat de TT betreft:

Heb je ook nog een bron voor je bewering dat die ervaren troepen weggehaald worden? En al stel dat het waar zou zijn, denk je dat een soldaat 24/7 voor dagen/wekenlang paraat kan blijven?

Er zijn overigens genoeg bieden met veel etnische Russen maar veel zo niet de meesten van hen steunen deze inval helemaal niet.
  Overall beste user 2022 woensdag 1 juni 2022 @ 10:10:58 #52
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_204930540
Russisch spreken is niet automatisch Rus zijn. Genoeg van die lui beschouwen zichzelf Oekrainers.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 1 juni 2022 @ 10:11:57 #53
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204930551
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:10 schreef Ulx het volgende:
Russisch spreken is niet automatisch Rus zijn. Genoeg van die lui beschouwen zichzelf Oekrainers.
Dit inderdaad. De pro-Russische kant claimt al de hele oorlog dat iedereen die Russisch kan, ook Russisch is. Onzin natuurlijk. Vlamingen zijn ook geen Nederlanders.
  woensdag 1 juni 2022 @ 10:12:18 #54
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_204930557
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 09:42 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Heb je ook nog een bron voor je bewering dat die ervaren troepen weggehaald worden? En al stel dat het waar zou zijn, denk je dat een soldaat 24/7 voor dagen/wekenlang paraat kan blijven?

Er zijn overigens genoeg bieden met veel etnische Russen maar veel zo niet de meesten van hen steunen deze inval helemaal niet.
Ik gok dat als er iets goed is voor de eenheid van Oekrane, dan is het deze inval en het gedrag van de Russen tijdens deze inval. Leuk om "bevrijd" te worden, maar wanneer de bevrijder een verkrachtend, stelend en moordlustig varken is, dan wordt de bevrijding toch ineens een heel ander soort feestje.
pi_204930614
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:12 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Ik gok dat als er iets goed is voor de eenheid van Oekrane, dan is het deze inval en het gedrag van de Russen tijdens deze inval. Leuk om "bevrijd" te worden, maar wanneer de bevrijder een verkrachtend, stelend en moordlustig varken is, dan wordt de bevrijding toch ineens een heel ander soort feestje.
Daarnaast is het een "bevrijder" die je stad eerst compleet verwoest :')
pi_204930662
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 23:51 schreef slashdotter3 het volgende:
Zoals gewoonlijk een geweldige analyse van Jake Broe
Libi is ook een goed voorbeeld. LNA had bijna het hele land gepakt, op de hoofdstad na. Na een offensief van GNA werd LNA 300 km teruggedrukt en nu is er een staakt het vuren.
  woensdag 1 juni 2022 @ 10:57:38 #57
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_204930976
twitter
pi_204930984
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 05:13 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het eigenlijke probleem is dat die 35 onthoudingen ~50% van de wereldbevolking omvatten.
En hoeveel % van het kapitaal in de wereld? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, de landen die wel tegen Rusland zijn, zijn toch voornamelijk de rijkste landen.
  Eindredactie Games woensdag 1 juni 2022 @ 11:05:35 #59
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_204931053
Zijdelings gerelateerd:

quote:
Defensie doet mega-investering in onder meer bewapende drones en F-35's

Het ministerie van Defensie gaat flink investeren in nieuw materieel, waaronder F-35's en bewapende drones. Ook ondersteunende troepen, zoals de logistieke en geneeskundige dienst, worden versterkt.

Het gaat in totaal om zes extra F-35's (gevechtsvliegtuigen), vier extra Reaper-drones, meer Patriot-luchtverdedigingssystemen, kruisvluchtwapens (ook wel kruisraketten genoemd) en een nieuw raketsysteem voor de landmacht.

Het boodschappenlijstje werd woensdag gepresenteerd in de Defensienota door minister Kajsa Ollongren, staatssecretaris Christophe van der Maat en de Commandant der Strijdkrachten (de hoogste militair) Onno Eichelsheim.

Er worden ook miljarden uitgetrokken voor het versterken van de ondersteunende troepen. Het gaat hier bijvoorbeeld om logistieke en geneeskundige doeleinden. Op dit moment zijn hier grote tekorten waardoor er amper meerdere missies en/of oefeningen op het zelfde moment kunnen plaatsvinden.

Ook komt er een nieuwe cao voor Defensie. Dit werd dinsdag al bekendgemaakt. Vooral de lagere rangen krijgen meer loon. Het kabinet hoopt dat het hierdoor aantrekkelijker wordt om bij de krijgsmacht te werken. Defensie heeft duizenden vacatures.

Wat is een JSF?
De JSF (Joint Fight Striker) is een gevechtsvliegtuig
Een andere naam is de F-35
Gebruikt voor aanvallen vijandelijke doelen en verdedigen en bewaken van luchtruim
Heeft bommen, raketten en een intern wapen aan boord
Nederland had er al 46 gekocht, deel moet nog geleverd worden

Reaper-drone bewapening
Met de aankoop van vier extra Reaper-drones wordt het totale aantal in een klap verdubbeld. De vier waarover Nederland al beschikt worden dit jaar getest. Als het goed is kunnen ze halverwege volgend jaar ingezet worden.

De Reapers zijn zo'n 11 meter lang en kunnen tot een hoogte van 13 kilometer vliegen. Ze zijn onbemand en kunnen worden bestuurd vanuit Nederland.

Wat is een Reaper-drone?
Onbemand vliegtuig van zo'n 11 meter
Voor observeren en verzamelen van informatie
Via satelliet vanuit Nederland te besturen
De Nederlandse Reapers zijn niet bewapend
Ze kunnen wel aangepast worden voor bewapening

Na jaren van bezuinigingen wil kabinet in 2024 NAVO-norm halen
Door de oorlog in Oekrane is het besef ontstaan dat Nederland zichzelf en in NAVO-verband beter moet kunnen verdedigen. Vanaf 1990 (einde Koude Oorlog) tot 2015 is er bezuinigd op Defensie. De focus kwam te liggen op vredesmissies. Zo had Nederland in de jaren zeventig bijna duizend tanks. Daar zijn er nog maar achttien van over, die geleend worden van Duitsland. Ook is het luchtverdedigingssysteem in deze jaren uitgekleed.

Sinds 2015 wordt er weer genvesteerd in Defensie, maar nog lang niet voldoende voor het halen van de NAVO-norm. Deze afspraak uit 2014 betekent dat 2 procent van het Bruto Binnenlandse Product (bbp) aan Defensie wordt besteed.

Het kabinet wil nu in 2024 en 2025 voldoen aan de NAVO-norm. In het coalitieakkoord was al afgesproken jaarlijks 3 miljard euro te investeren. Hiermee zouden de uitgaven op ongeveer 1,9 procent van het bbp uitkomen. Deze maand is besloten om hier uiteindelijk 5 miljard van te maken, zodat de NAVO-norm gehaald wordt.

https://www.nu.nl/politie(...)drones-en-f-35s.html
quote:
Door de oorlog in Oekrane is het besef ontstaan dat Nederland zichzelf en in NAVO-verband beter moet kunnen verdedigen. Vanaf 1990 (einde Koude Oorlog) tot 2015 is er bezuinigd op Defensie.
Wheheh @AchJa - het besef is ontstaan
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_204931115
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:05 schreef 2dope het volgende:
Zijdelings gerelateerd:
[..]
[..]
Wheheh @:AchJa - het besef is ontstaan
Toch minstens zo'n 10 jaar te laat. _O_
Net als eeeeeeeeeindelijk tot het besef komen dat afstappen van fosiele brandstoffen geen verkeerd plan is ook al hoor je dat al een jaar of 40 _O_

Waar zouden we toch zijn zonder het totaal afwezig zijn van toekomst visie de geweldige toekomstvisie van CDA/VVD. _O_

Vroem vroem gaaf land terrassen open!
pi_204931293
Друзья,
laten wij tot een wapenstilstand komen.

? ???? ???? ?????? ? ??????? ?????? ????.

(En jijzelf zult nog leven en de Russische jongens ook. )
  woensdag 1 juni 2022 @ 11:32:33 #62
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204931295
twitter
  Eindredactie Games woensdag 1 juni 2022 @ 11:32:51 #63
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_204931302
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
Terrassen open is natuurlijk wel gewoon hoge prio
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 1 juni 2022 @ 11:35:42 #64
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204931333
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Toch minstens zo'n 10 jaar te laat. _O_
Net als eeeeeeeeeindelijk tot het besef komen dat afstappen van fosiele brandstoffen geen verkeerd plan is ook al hoor je dat al een jaar of 40 _O_

Waar zouden we toch zijn zonder het totaal afwezig zijn van toekomst visie de geweldige toekomstvisie van CDA/VVD. _O_

Huilen dan.
  woensdag 1 juni 2022 @ 11:35:49 #65
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_204931338
Duitsland stuurt luchtafweersysteem naar Oekrane
Bondskanselier Olaf Scholz kondigde vandaag in de Bondsdag aan dat Oekrane de beschikking krijgt over het IRIS-T luchtafweersysteem. Dit betekent dat Duitsland zijn modernste luchtafweersysteem naar Oekrane stuurt.

Met dat systeem kunnen straaljagers, helikopters, raketten en drones op maximaal 40 kilometer afstand uit de lucht worden geschoten. Bovendien wil Duitsland een volgradar leveren die artillerie in de lucht kan spotten. Daarmee kan Oekrane volgens Scholz een grote stad beschermen.

Duitsland leverde eerder al granaten, bazooka’s en munitie. Ook stuurde de Duitse regering al afweerraketten voor gevechtsvliegtuigen.

Oekrane vraagt al langer om een luchtafweersysteem om zich vanaf de grond beter te kunnen beschermen tegen Russische aanvallen.

De Duitse oppositie verweet Scholz de laatste weken te aarzelen bij het sturen van wapens. De bondskanselier beloofde in mei ook luchtafweertanks en pantserhouwitsers te sturen, maar die zijn nog niet aangekomen in Oekrane.

De Duitse krant Bild meldde eerder dat het luchtafweersysteem IRIS-T in Oekrane vanaf november gebruikt zou kunnen worden.
  woensdag 1 juni 2022 @ 11:36:56 #66
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204931346
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:35 schreef fjs het volgende:
Duitsland stuurt luchtafweersysteem naar Oekrane
Bondskanselier Olaf Scholz kondigde vandaag in de Bondsdag aan dat Oekrane de beschikking krijgt over het IRIS-T luchtafweersysteem. Dit betekent dat Duitsland zijn modernste luchtafweersysteem naar Oekrane stuurt.

Met dat systeem kunnen straaljagers, helikopters, raketten en drones op maximaal 40 kilometer afstand uit de lucht worden geschoten. Bovendien wil Duitsland een volgradar leveren die artillerie in de lucht kan spotten. Daarmee kan Oekrane volgens Scholz een grote stad beschermen.

Duitsland leverde eerder al granaten, bazooka’s en munitie. Ook stuurde de Duitse regering al afweerraketten voor gevechtsvliegtuigen.

Oekrane vraagt al langer om een luchtafweersysteem om zich vanaf de grond beter te kunnen beschermen tegen Russische aanvallen.

De Duitse oppositie verweet Scholz de laatste weken te aarzelen bij het sturen van wapens. De bondskanselier beloofde in mei ook luchtafweertanks en pantserhouwitsers te sturen, maar die zijn nog niet aangekomen in Oekrane.

De Duitse krant Bild meldde eerder dat het luchtafweersysteem IRIS-T in Oekrane vanaf november gebruikt zou kunnen worden.
Dat hebben ze vaker geroepen :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_204931383
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:10 schreef Ulx het volgende:
Maar vanuit de basis blijven het bloeddorstige monsters. Genetisch bloeddorstig.
Go hard or go home
pi_204931396
quote:
9s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
De VVD posters doen altijd aan als satire. Heb dus geen idee of dit echt is of niet.
pi_204931407
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:40 schreef Noek het volgende:

[..]
Maar vanuit de basis blijven het bloeddorstige monsters. Genetisch bloeddorstig.
Gaat het verder goed met je?
  Overall beste user 2022 woensdag 1 juni 2022 @ 11:43:13 #70
3928 Ulx
pi_204931409
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:40 schreef Noek het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, alleen sls ze zichzelf als Rus zien zijn het verkrachters en moordenaars.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_204931446
quote:
Wat de TT betreft:

Wat een debiele vraag. Probeer die stelling eens toe te passen op Nederland en een invasie door Turkije en Marokko.
pi_204931538
quote:
Zijdelings gerelateerd:
[..]
[..]
Bedankt Poetin _O_
pi_204931574
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:11 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Dit inderdaad. De pro-Russische kant claimt al de hele oorlog dat iedereen die Russisch kan, ook Russisch is. Onzin natuurlijk. Vlamingen zijn ook geen Nederlanders.
95% van de Oekrainers is vloeiend in Russisch.
pi_204931622
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 11:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gaat het verder goed met je?
Jazeker, ik ben immers geen Rus.
Go hard or go home
pi_204931652
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 12:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Krijgen ze dat nog op school?
pi_204931696
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 12:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hier in de vluchtenlingenopvang praten ook heel veel Oekaners onderling Russisch. Dat Russisch spreken betekent dat je pro-Rusland bent is idd een Kremlin-fabel, maar dat is al langer bekend.
Цой жив
  woensdag 1 juni 2022 @ 13:08:54 #77
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204932178
https://www.telegraaf.nl/(...)et-rusland-eerlijker

Amerika geeft Oekraens leger ’langere armen’: ’Dit maakt de strijd met Rusland eerlijker’

KIEV - Russische artillerie heeft momenteel een groot voordeel. Met name de raketsystemen reiken verder dan die van de Oekraense tegenstander. Die kan daardoor beschietingen regelmatig niet beantwoorden, met tot gevolg dat de Russen relatief veilig hun doelen kunnen uitkiezen zonder bang te hoeven zijn voor repercussies. Alleen gaat daarin nu verandering komen, want de Amerikanen gaan hun High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) aan Oekrane leveren.

Een Amerikaanse HIMARS vuurt een barrage af tijdens een militaire oefening in Marokko.

Een goede vergelijking is een bokswedstrijd, maar dan eentje waarbij de ene bokser veel langere armen heeft dan de ander. De Oekraners met hun ’kortere armen’ kunnen af en toe een klap teruggeven als de tegenstander dicht genoeg in de buurt komt, maar vaker maaien ze in het luchtledige terwijl ze ervan langs krijgen met de ’langere armen’ van de Russen. HIMARS is in wezen een armverlenging voor Oekrane.

Capaciteitsverdubbeling

Toen de oorlog begon, had Oekrane voornamelijk houwitsers uit de Sovjet-tijd. Deze kanonnen hadden een bereik van hooguit een kilometer of vijftien. Na de Russische invasie besloot het Westen artillerie met een groter bereik naar Oekrane te sturen. Amerikaanse M777-houwitsers bijvoorbeeld die doelen kunnen raken op circa 40 kilometer afstand. Het HIMARS zou de Oekraense capaciteiten verdubbelen, want de raketten van dit systeem hebben een bereik van maximaal 80 kilometer.

Raketten inderdaad, want moderne artillerie heeft steeds minder met ouderwetse kanonnen te maken. Systemen waren al ’slimmer’ gemaakt door patronen bijvoorbeeld uit te rusten met GPS. Alleen kwamen de houwitsers letterlijk tekort op het hedendaagse slagveld. Daarom schakelen krijgsmachten nu in toenemende mate over op raketsystemen zoals het Amerikaanse HIMARS. De projectielen die daarmee worden afgeschoten kunnen eveneens ’slim’ zijn en dan hebben ze ook nog eens een twee keer zo groot bereik als de meest capabele houwitsers.

Angstaanjagend

Niet dat raketartillerie een nieuwe uitvinding is. In de Middeleeuwen werden al primitieve varianten gebruikt, al waren dat vrij letterlijk vuurpijlen, en het Stalinorgel is een van de meest iconische wapens van de Tweede Wereldoorlog. Voordat de moderne techniek zijn intrede deed, kleefde er echter een aantal nadelen aan raketten. Zo waren ze veel minder precies dan artillerie, konden ze minder snel afgeschoten worden dan kanonnen en gaven de rookpluimen van de projectielen vaak de lanceerlocatie weg.

Voordelen waren er natuurlijk ook. Het is al angstaanjagend om aan de ontvangende kant te zitten van een artilleriebarrage met houwitsers, maar wie een groot aantal gierende raketten op zijn dak krijgt, zal zijn schuttersputje nog minder graag willen verlaten. En omdat raketten veel minder terugslag geven, zijn lanceerinstallaties sneller neer te zetten en te verplaatsen dan bijvoorbeeld houwitsers. Wat nog eens bijdraagt aan de angst-factor is dat een groot aantal raketten tegelijkertijd op een doelwit afgeschoten kan worden.

Beslissende rol

Met de introductie van GPS en computergestuurde doelbepaling zijn de nadelen van raketartillerie grotendeels tenietgedaan. Multi Launch Rocket Systems (MLRS) zoals de generieke aanduiding van raketlanceerders als het HIMARS luidt, zullen reguliere artillerie nooit helemaal vervangen, maar spelen tegenwoordig een veel grotere rol op het slagveld. En een beslissende, zoals de oorlog in Oekrane duidelijk maakt. De Russen hebben - nu nog tenminste - een groot voordeel ten opzichte van hun Oekraense tegenstanders doordat ze met hun raketsystemen meer afstand tot de vijand kunnen bewaren en dat die hen niet met hun eigen artillerie kan raken.

Dat Oekrane nu HIMARS-lanceerders krijgt, zou dus al snel een game changer genoemd kunnen worden. Toch ziet het Pentagon dat anders. „Ze maken de strijd eerlijker”, aldus een anonieme functionaris van het Amerikaanse ministerie van Defensie in de Britse krant The Guardian. Bovendien stuurt de VS alleen de variant die zes projectielen kan afschieten. De Army Tactical Missile System (ATACMS) versie die weliswaar slechts n raket lanceert maar een veel groter bereik (maximaal 300 kilometer) heeft, houden de Amerikanen in hun eigen arsenaal.

„We sturen geen raketsystemen naar Oekrane die doelen in Rusland zouden kunnen raken”, zei president Joe Biden daarover. Niet dat Oekrane dat van plan is overigens. President Volodimir Zelenski zei in een interview met de Amerikaanse televisiezender Newsmax geen interesse te hebben in doelen die in de Russische Federatie gelegen zijn. „We vechten niet op hun grondgebied zoals zij met ons doen”, aldus Zelenski.

Lik op stuk

Desondanks zullen de Oekraners blij zijn met HIMARS, want dit systeem biedt mogelijkheden op het slagveld die momenteel nog te gevaarlijk zijn. Zo is het voor de Oekraense strijdkrachten moeilijk om een offensief voor te bereiden als gereedstaande manschappen en materieel elk moment uitgeschakeld kunnen worden door Russische MLRS-barrages. Nu de Russen zich niet meer kunnen verschuilen achter het voordeel van een groter artilleriebereik, zullen ze dit soort beschietingen minder snel uitvoeren omdat die een groter risico op eigen verliezen met zich meedragen.

Ook op het defensieve vlak zijn er voordelen. Oekrane kan vaak niet terugslaan bij beschietingen van steden zoals Kharkov. Met HIMARS kunnen de Oekraense strijdkrachten echter lik op stuk geven bij een MLRS-aanval. En dat is hard nodig, want in een stad als Sevjerodonetsk in het uiterste oosten van Oekrane zijn de artilleriebarrages zo vernietigend geweest, dat volgens president Zelenski „meer dan twee derde van de huizen in de stad” vernietigd zijn.

Beslissende klap

Offensief of defensief, Oekrane heeft HIMARS hard nodig. Rusland is allesbehalve verslagen en lijkt een nieuwe aanval in de Donbas voor te bereiden. In de afgelopen weken hebben de Russische strijdkrachten daar structurele terreinwinst geboekt, weliswaar niet snel maar wel gestaag. Oost-Oekrane zal naar alle waarschijnlijkheid de plek worden waar de ene strijdende partij de beslissende klap uitdeelt aan de ander. Het Amerikaanse raketsysteem vergroot de Oekraense kansen.

Wie er aan het langste eind zal trekken, is nog ongewis. „Ondanks dat de Russen en Oekraners honderden, zo niet duizenden manschappen en materieel verliezen, is geen van beide landen uitgeput”, concludeert de Australische generaal b.d. Mick Ryan op Twitter. „De Russen hebben manschappen en materieel in reserve en Oekrane ontvangt grote hoeveelheden militaire steun.” Zolang die militaire steun blijft komen, bijvoorbeeld in de vorm van HIMARS, is Oekrane - na bijna honderd dagen strijd - nog niet verslagen.
pi_204932638
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 12:09 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Krijgen ze dat nog op school?
Sinds 2020 alleen nog op bepaalde scholen in voornamelijk Russischtalige gebieden. Overigens is ook op die scholen Oekraens de eerste taal.
  woensdag 1 juni 2022 @ 14:22:10 #79
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_204932865
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:58 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
En hoeveel % van het kapitaal in de wereld? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, de landen die wel tegen Rusland zijn, zijn toch voornamelijk de rijkste landen.
Ook de landen met de hoogste schulden. :Y
pi_204932902
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 13:08 schreef slashdotter3 het volgende:

Amerika geeft Oekraens leger ’langere armen’: ’Dit maakt de strijd met Rusland eerlijker’

KIEV - Russische artillerie heeft momenteel een groot voordeel. Met name de raketsystemen reiken verder dan die van de Oekraense tegenstander. Die kan daardoor beschietingen regelmatig niet beantwoorden, met tot gevolg dat de Russen relatief veilig hun doelen kunnen uitkiezen zonder bang te hoeven zijn voor repercussies. Alleen gaat daarin nu verandering komen, want de Amerikanen gaan hun High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) aan Oekrane leveren.

[ afbeelding ]

Een Amerikaanse HIMARS vuurt een barrage af tijdens een militaire oefening in Marokko.

Een goede vergelijking is een bokswedstrijd, maar dan eentje waarbij de ene bokser veel langere armen heeft dan de ander. De Oekraners met hun ’kortere armen’ kunnen af en toe een klap teruggeven als de tegenstander dicht genoeg in de buurt komt, maar vaker maaien ze in het luchtledige terwijl ze ervan langs krijgen met de ’langere armen’ van de Russen. HIMARS is in wezen een armverlenging voor Oekrane.

Capaciteitsverdubbeling

Toen de oorlog begon, had Oekrane voornamelijk houwitsers uit de Sovjet-tijd. Deze kanonnen hadden een bereik van hooguit een kilometer of vijftien. Na de Russische invasie besloot het Westen artillerie met een groter bereik naar Oekrane te sturen. Amerikaanse M777-houwitsers bijvoorbeeld die doelen kunnen raken op circa 40 kilometer afstand. Het HIMARS zou de Oekraense capaciteiten verdubbelen, want de raketten van dit systeem hebben een bereik van maximaal 80 kilometer.

Raketten inderdaad, want moderne artillerie heeft steeds minder met ouderwetse kanonnen te maken. Systemen waren al ’slimmer’ gemaakt door patronen bijvoorbeeld uit te rusten met GPS. Alleen kwamen de houwitsers letterlijk tekort op het hedendaagse slagveld. Daarom schakelen krijgsmachten nu in toenemende mate over op raketsystemen zoals het Amerikaanse HIMARS. De projectielen die daarmee worden afgeschoten kunnen eveneens ’slim’ zijn en dan hebben ze ook nog eens een twee keer zo groot bereik als de meest capabele houwitsers.

Angstaanjagend

Niet dat raketartillerie een nieuwe uitvinding is. In de Middeleeuwen werden al primitieve varianten gebruikt, al waren dat vrij letterlijk vuurpijlen, en het Stalinorgel is een van de meest iconische wapens van de Tweede Wereldoorlog. Voordat de moderne techniek zijn intrede deed, kleefde er echter een aantal nadelen aan raketten. Zo waren ze veel minder precies dan artillerie, konden ze minder snel afgeschoten worden dan kanonnen en gaven de rookpluimen van de projectielen vaak de lanceerlocatie weg.

Voordelen waren er natuurlijk ook. Het is al angstaanjagend om aan de ontvangende kant te zitten van een artilleriebarrage met houwitsers, maar wie een groot aantal gierende raketten op zijn dak krijgt, zal zijn schuttersputje nog minder graag willen verlaten. En omdat raketten veel minder terugslag geven, zijn lanceerinstallaties sneller neer te zetten en te verplaatsen dan bijvoorbeeld houwitsers. Wat nog eens bijdraagt aan de angst-factor is dat een groot aantal raketten tegelijkertijd op een doelwit afgeschoten kan worden.

Beslissende rol

Met de introductie van GPS en computergestuurde doelbepaling zijn de nadelen van raketartillerie grotendeels tenietgedaan. Multi Launch Rocket Systems (MLRS) zoals de generieke aanduiding van raketlanceerders als het HIMARS luidt, zullen reguliere artillerie nooit helemaal vervangen, maar spelen tegenwoordig een veel grotere rol op het slagveld. En een beslissende, zoals de oorlog in Oekrane duidelijk maakt. De Russen hebben - nu nog tenminste - een groot voordeel ten opzichte van hun Oekraense tegenstanders doordat ze met hun raketsystemen meer afstand tot de vijand kunnen bewaren en dat die hen niet met hun eigen artillerie kan raken.

Dat Oekrane nu HIMARS-lanceerders krijgt, zou dus al snel een game changer genoemd kunnen worden. Toch ziet het Pentagon dat anders. „Ze maken de strijd eerlijker”, aldus een anonieme functionaris van het Amerikaanse ministerie van Defensie in de Britse krant The Guardian. Bovendien stuurt de VS alleen de variant die zes projectielen kan afschieten. De Army Tactical Missile System (ATACMS) versie die weliswaar slechts n raket lanceert maar een veel groter bereik (maximaal 300 kilometer) heeft, houden de Amerikanen in hun eigen arsenaal.

„We sturen geen raketsystemen naar Oekrane die doelen in Rusland zouden kunnen raken”, zei president Joe Biden daarover. Niet dat Oekrane dat van plan is overigens. President Volodimir Zelenski zei in een interview met de Amerikaanse televisiezender Newsmax geen interesse te hebben in doelen die in de Russische Federatie gelegen zijn. „We vechten niet op hun grondgebied zoals zij met ons doen”, aldus Zelenski.

Lik op stuk

Desondanks zullen de Oekraners blij zijn met HIMARS, want dit systeem biedt mogelijkheden op het slagveld die momenteel nog te gevaarlijk zijn. Zo is het voor de Oekraense strijdkrachten moeilijk om een offensief voor te bereiden als gereedstaande manschappen en materieel elk moment uitgeschakeld kunnen worden door Russische MLRS-barrages. Nu de Russen zich niet meer kunnen verschuilen achter het voordeel van een groter artilleriebereik, zullen ze dit soort beschietingen minder snel uitvoeren omdat die een groter risico op eigen verliezen met zich meedragen.

Ook op het defensieve vlak zijn er voordelen. Oekrane kan vaak niet terugslaan bij beschietingen van steden zoals Kharkov. Met HIMARS kunnen de Oekraense strijdkrachten echter lik op stuk geven bij een MLRS-aanval. En dat is hard nodig, want in een stad als Sevjerodonetsk in het uiterste oosten van Oekrane zijn de artilleriebarrages zo vernietigend geweest, dat volgens president Zelenski „meer dan twee derde van de huizen in de stad” vernietigd zijn.

Beslissende klap

Offensief of defensief, Oekrane heeft HIMARS hard nodig. Rusland is allesbehalve verslagen en lijkt een nieuwe aanval in de Donbas voor te bereiden. In de afgelopen weken hebben de Russische strijdkrachten daar structurele terreinwinst geboekt, weliswaar niet snel maar wel gestaag. Oost-Oekrane zal naar alle waarschijnlijkheid de plek worden waar de ene strijdende partij de beslissende klap uitdeelt aan de ander. Het Amerikaanse raketsysteem vergroot de Oekraense kansen.

Wie er aan het langste eind zal trekken, is nog ongewis. „Ondanks dat de Russen en Oekraners honderden, zo niet duizenden manschappen en materieel verliezen, is geen van beide landen uitgeput”, concludeert de Australische generaal b.d. Mick Ryan op Twitter. „De Russen hebben manschappen en materieel in reserve en Oekrane ontvangt grote hoeveelheden militaire steun.” Zolang die militaire steun blijft komen, bijvoorbeeld in de vorm van HIMARS, is Oekrane - na bijna honderd dagen strijd - nog niet verslagen.
Typisch stukje Amerikaanse wapenporno, alleen die koppen al, ik zet ze even op een rijtje:

Capaciteitsverdubbeling
Angstaanjagend
Beslissende rol
Lik op stuk
Beslissende klap (heel wat anders dan een 'beslissende rol' natuurlijk, voor de oplettende lezer)
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_204932977
Is dit wat we nodig hebben?

twitter
  Overall beste user 2022 woensdag 1 juni 2022 @ 14:57:50 #82
3928 Ulx
pi_204933106
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 14:37 schreef polderturk het volgende:

[ twitter ]
Je kunt er extra bepantsering op hebben.
  woensdag 1 juni 2022 @ 15:08:12 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204933159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 14:57 schreef Ulx het volgende:

[..]
Je kunt er extra bepantsering op hebben.
Dat is geen overbodige luxe. Ze snipen je zo uit die wagen vandaan :')
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_204933218
quote:
Wat de TT betreft:

Een bepaalde wijk hier in de stad bestaat voor 80% uit Turken. Als Turkije de wijk met geweld komt innemen ga jij je ook afvragen of Nederland misschien de aggressor is? :')
pi_204933223
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 14:37 schreef polderturk het volgende:

[ twitter ]
Ah, een "kritische" twitterusert. :')
pi_204933360
quote:
Wat de TT betreft:

Zijn ze Russisch of spreken ze Russisch? Hoogstwaarschijnlijk dat laatste, maar dat zegt niet dat ze ook pro-Rusland zijn.
pi_204933524
Nog een legendarische draad van Thomas C Theiner.

twitter
  woensdag 1 juni 2022 @ 16:43:55 #88
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 16:48:45 #89
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204933891
Putin moet dood

dit is het enige platform waar niet geband of gedelete wordt om die gek dood te wensen

quote:
In zwitserland zijn de meeste geldpotten van (ex) presidenten van de USSR satelliet staten

Die heren zijn al tientallen jaren dood he , Zwitserland beheert die miljaren nog steeds
Een vriendin van mijn ex vrouw travelde regelmatig van Bishkeke , Kirgizie naar Zwitserland om zijn miljoenen te tellen
Barsajev heette die gek geloof ik

is altijd oorlog om de macht ( geldpotten)
https://www.trouw.nl/buit(...)-revolutie~bb7498df/

[ Bericht 40% gewijzigd door michaelmoore op 01-06-2022 17:02:47 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:00:55 #90
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204933972
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 16:48 schreef michaelmoore het volgende:
Putin moet dood

dit is het enige platform waar niet geband of gedelete wordt om die gek dood te wensen
[..]
In zwitserland zijn de meeste geldpotten van (ex) presidenten van de USSR satelliet staten

Die heren zijn al tientallen jaren dood he , Zwitserland beheert die miljaren nog steeds
Een vriendin van mijn ex vrouw travelde regelmatig van Bishkeke , Kirgizie naar Zwitserland om zijn miljoenen te tellen
Barsajev heette die gek geloof ik
We moeten blijven strijden tot Poetin dood of weg is. Anders komt er over een paar jaar een nieuwe invasie.
pi_204934113
twitter
pi_204934126
quote:
Wordt dan toch eens tijd om dat land als leverancier te heroverwegen.
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:19:30 #93
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204934139
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:16 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Straks de slag om de krim?
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:23:47 #94
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204934172
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:16 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Is dit een terugtrekking :?
Wat zou de reden zijn... vast niet de aankomende HIMARS want die komt pas over een paar weken.
pi_204934273
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ah, een "kritische" twitterusert. :')
Dat ding is ontwikklet i.s.m het KCT maar Robbie Bertolli weet het beter :') .
anonieme razernist
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:49:27 #96
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204934332
quote:
De altijd lachwekkende Zwitsers die hun zogenaamd principile neutrale status vooral gebruiken om zwart geld aan te trekken en te profiteren van misstanden elders.
Altijd al onsympathiek, bejaard geraniumvolk gevonden.
pi_204934489
quote:
Oekrane heeft gisteren zijn eigen mensenrechtenambassadeur moeten ontslaan. Lyudmyla Denisova hitste afgelopen tijd veelvuldig de media op met verhalen over gruwelijke massaverkrachtingen door Russische soldaten. Denisova, en Oekrane, blijken daarvoor echter geen enkel bewijs te kunnen laten zien.
https://www.blckbx.tv/bui(...)r-russische-soldaten

Gelukkig maar
pi_204934507
quote:
Blckbx is nu ook al into Oekrane?
pi_204934532
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:13 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Valt mee zo te zien, niet overdreven veel informatie.
pi_204934539
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:40 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Dat ding is ontwikklet i.s.m het KCT maar Robbie Bertolli weet het beter :') .
Belangrijke eis is natuurlijk dat voertuig licht is vanwege vervoer door de lucht en zwaar terrein.
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:20:41 #101
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204934560
quote:

[..]
Verdienmodel he, je kan maar zoveel berichten schrijven over vaccins.
pi_204934584
twitter
pi_204934602
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:20 schreef Momo het volgende:

[..]
Verdienmodel he, je kan maar zoveel berichten schrijven over vaccins.
Dat is waar, al is er ook nog kraanwater en zonnebrandcrme.

Dat het een kritisch stuk over Oekrane is zal wel toeval zijn.
pi_204934726
Oud=premier Abe van Japan ziet Zelenski's houding vorig jaar als een oorzaak van dit conflict.

https://see.news/former-j(...)k-of-war-in-ukraine/

quote:
De voormalige Japanse premier (PM) Shinzo Abe zei dat het standpunt van de Oekraense president Volodymyr Zelensky over het lidmaatschap van zijn land bij de NAVO en zijn weigering om het conflict in Donbass op te lossen, hebben geleid tot het uitbreken van de oorlog in Oekrane.
"Misschien had de oorlog voorkomen kunnen worden als Zelensky had moeten beloven dat zijn land niet zou toetreden tot de NAVO, of als hij was gedwongen om een ​​hoge mate van autonomie te verlenen aan Luhansk en Donetsk in het oosten", aldus Abe.

Bovendien voegde de voormalige Japanse premier eraan toe dat de Amerikaanse president Joe Biden Zelensky zou kunnen benvloeden om zijn standpunt te wijzigen.
pi_204934737
twitter
pi_204934757
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:44 schreef Idisrom het volgende:
Oud=premier Abe van Japan ziet Zelenski's houding vorig jaar als een oorzaak van dit conflict.

[..]

Wat hij zegt klopt, want het doel in 2019 was voor Oekrane al de totale oorlog met Rusland.
Vakman pur sang
pi_204934824
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:44 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Daarbij overziet hij voor het gemak maar even dat die autonomie de volledige overgave van de Oekraense soevereiniteit aan Rusland zou zijn:

Where Are Donetsk and Luhansk and What Does Putin Want There?
https://time.com/6149943/donetsk-luhansk-putin-ukraine/

quote:
Russia wants Donetsk and Luhansk to gain autonomy that gives them an effective veto over major shifts in Ukraine’s orientation—;namely the Western integration backed by a sizable majority of the country’s 41 million population.
Geen enkel normaal nadenkende president van eender welk land zou zoiets accepteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2022 18:57:46 ]
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:58:15 #108
56749 BlaZ
pi_204934837
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:23 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Is dit een terugtrekking :?
Wat zou de reden zijn... vast niet de aankomende HIMARS want die komt pas over een paar weken.
Als het klopt dan zal men defensieve posities aan de andere kant van de Dnjepr innemen, de brug opblazen. Waarna de oorlog in het zuiden afgelopen is.
pi_204934855
Als Putin dood gaat of afgezet wordt dan komt er weer een ander oorlogszuchtig communistisch stuk uitschot aan de macht. Dat heeft Putin namelijk al lang geregeld.
pi_204934867
Goed bezig.

twitter
pi_204934888
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:00 schreef quirina het volgende:
Als Putin dood gaat of afgezet wordt dan komt er weer een ander oorlogszuchtig communistisch stuk uitschot aan de macht. Dat heeft Putin namelijk al lang geregeld.
Ze schijnen in het westen best bezorgd te zijn, als Putin verdwijnt kan er een machtsvacum komen.
Lijkt me ook niet echt een fijne situatie in een kernmacht.
En dan nog eventuele terroristen die van de gelegenheid gebruik proberen te maken.
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:04:18 #112
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_204934918
quote:
Zijdelings gerelateerd:
[..]
[..]
Prima. Maar waarom niet meteen 20 f35's erbij. 6 is zo weinig.
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:08:57 #114
56749 BlaZ
pi_204934950
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:57 schreef J.B. het volgende:

[..]
Daarbij overziet hij voor het gemak maar even dat die autonomie de volledige overgave van de Oekraense soevereiniteit aan Rusland zou zijn:

Where Are Donetsk and Luhansk and What Does Putin Want There?
https://time.com/6149943/donetsk-luhansk-putin-ukraine/
[..]
Geen enkel normaal nadenkende president van eender welk land zou zoiets accepteren.
Autonomie zou betekenen zelfbestuur van de regio binnen het land, zoals Cataloni, Sicili, Sardini, Corsica, Gibraltar, Puerto Rico etc. Het is een middel om de regio meer vrijheid te geven in het handelen zonder daarbij de soevereiniteit aan te passen.
De gradatie van autonomie verschilt van gebied tot gebied. De Krim was binnen Oekrane een autonome regio.
pi_204934967
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Als het klopt dan zal men defensieve posities aan de andere kant van de Dnjepr innemen, de brug opblazen. Waarna de oorlog in het zuiden afgelopen is.
Ja zou niet te snel juichen van deze beweging, optrekken naar Odessa verwacht ik.
Vakman pur sang
pi_204934986
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja zou niet te snel juichen van deze beweging, optrekken naar Odessa verwacht ik.
Er staat dat voertuigen van Kherson naar de Krim gaan, precies de andere kant dus dan Odessa :')
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:14:11 #117
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204935000
quote:
Ze hebben een grote bek omdat ze weten dat de regering eerst andere mannen (niet Slavisch, 'allochtonen' uit oost Rusland bij de Chinese grens) gaat dwingen voordat zij (blanke Slavische mannen uit de grote steden) aan de beurt zijn.
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:15:44 #118
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_204935016
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 13:08 schreef slashdotter3 het volgende:

Zijn Telegraaflezers nog echt zo achterlijk dat ze deze vergelijking nodig hebben om het principe te snappen? :')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:20:22 #119
56749 BlaZ
pi_204935076
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Naar Odessa? Onmogelijk.

Ten westen van Mykolaiv liggen er verschillende rivieren waarbij de M14 de enige weg is met bruggen. Je zou daar dus tot Voznesensk moeten oprukken om de zuidelijke bevooradingsroute te beveiligen.
Vandaar ook de ideen in het begin van de oorlog van een zeeinvasie bij Odess, Odessa is vanuit het land lastig in te nemen vanwege de rivieren en Ishtmus.

Het probleem voor Rusland met het bezette gebied ten westen van de Dnjepr is dat er slechts twee bruggen over de rivier zijn; bij Kherson en Nova Kakhovka. Zich terugtrekken naar de andere kant van de Dnjepr geeft een formidabele natuurlijke defensieve linie.
pi_204935092
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat hij zegt klopt, want het doel in 2019 was voor Oekrane al de totale oorlog met Rusland.
het doel van Oekrane was om een groot deel van het land compleet in puin te laten leggen door de Russen?

ga je die nog uitleggen, of is het weer zo een 50 roebel oneliner?
pi_204935148
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Naar Odessa? Onmogelijk.

Ten westen van Mykolaiv liggen er verschillende rivieren waarbij de M14 de enige weg is met bruggen. Je zou daar dus tot Voznesensk moeten oprukken om de zuidelijke bevooradingsroute te beveiligen.
Vandaar ook de ideen in het begin van de oorlog van een zeeinvasie bij Odess, Odessa is vanuit het land lastig in te nemen vanwege de rivieren en Ishtmus.

Het probleem voor Rusland met het bezette gebied ten westen van de Dnjepr is dat er slechts twee bruggen over de rivier zijn; bij Kherson en Nova Kakhovka. Zich terugtrekken naar de andere kant van de Dnjepr geeft een formidabele natuurlijke defensieve linie.
Ik zei het ook helemaal fout. :')
Vakman pur sang
pi_204935199
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:21 schreef Shotty het volgende:

[..]
het doel van Oekrane was om een groot deel van het land compleet in puin te laten leggen door de Russen?

ga je die nog uitleggen, of is het weer zo een 50 roebel oneliner?
Dat is geeneens een gekke vraag.
Maar (let niet op de bron, het interview is juist) de adviseur van Zelensky legt het in 2019 kraakhelder uit.
Ze wisten igg wat de prijs zou zijn.
twitter
Vakman pur sang
pi_204935215
quote:

[..]
Blckbx :') , geteisem.

'On 31 May 2022, the Verkhovna Rada dismissed Denisova, with 234 deputies voting in favor of her dismissal. The main reason given was that she failed to facilitate humanitarian corridors and prevent Ukrainians evacuating eastward from occupied territory. Some deputies also accused her of making unverifiable statements about alleged sex crimes by Russian troops. There was no new appointment.[23][24]'
anonieme razernist
pi_204935368
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is geeneens een gekke vraag.
Maar (let niet op de bron, het interview is juist) de adviseur van Zelensky legt het in 2019 kraakhelder uit.
Ze wisten igg wat de prijs zou zijn.
[ twitter ]
heb je het filmpje zelf bekeken? die samenvatting van twittermeneer klopt niet heel erg.

Hij vreest dat een oorlog onafwendbaar is als Oekrane bij de NAVO wil, maar dat het alternatief annexatie door Rusland is.

Hij prefereert oorlog boven annexatie door Rusland. ik denk dat meer Oekraners dat hebben, anders hadden ze de Russen wel verwelkomd met bloemen ipv ze te bevechten.

Nergens zegt hij dat het doel is om een totale oorlog met Rusland te gaan voeren.
Nergens zegt hij dat ze graag een oorlog willen met Rusland.
Het Oekraense doel is haar eigen weg te kunnen gaan, en geen onderdeel te worden van Rusland.

Ik vind daar wel een gigantisch verschil in zitten.
pi_204935377
oeps -
pi_204935457
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:43 schreef Shotty het volgende:

[..]
heb je het filmpje zelf bekeken? die samenvatting van twittermeneer klopt niet heel erg.

Hij vreest dat een oorlog onafwendbaar is als Oekrane bij de NAVO wil, maar dat het alternatief annexatie door Rusland is.

Hij prefereert oorlog boven annexatie door Rusland. ik denk dat meer Oekraners dat hebben, anders hadden ze de Russen wel verwelkomd met bloemen ipv ze te bevechten.

Nergens zegt hij dat het doel is om een totale oorlog met Rusland te gaan voeren.
Nergens zegt hij dat ze graag een oorlog willen met Rusland.
Het Oekraense doel is haar eigen weg te kunnen gaan, en geen onderdeel te worden van Rusland.

Ik vind daar wel een gigantisch verschil in zitten.
Ik zei nog, let niet op de bron van Twitter. Het ging om het interview.
Klopt wat je zegt, maar hij zegt ook “full invasion, the coolest thing)
Er is niet geprobeerd descalerend te handelen om een oorlog af te wenden, door de toezegging niet bij de navo te gaan af te geven.
Dus wat dat betreft is dat precies was Abe van Japan zegt.
Vakman pur sang
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:00:19 #127
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204935608
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er is niet geprobeerd descalerend te handelen om een oorlog af te wenden, door de toezegging niet bij de navo te gaan af te geven.
Wat valt er te de-escaleren als je weet dat hetgeen wat de agressor wil, ver voorbij het acceptabele gaat? Tis toch precies wat @Shotty post. Er zijn 2 opties, en geen van de 2 wil je. De-escaleren is geen van die opties. Dat weet jij, ik, Zelenski en verder iedereen op deze hele wereld incl. Poetin.

Die toezegging zou namelijk betekenen dat Rusland, Oekrane ook zou annexeren.
pi_204935753
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat valt er te de-escaleren als je weet dat hetgeen wat de agressor wil, ver voorbij het acceptabele gaat? Tis toch precies wat @:shotty post. Er zijn 2 opties, en geen van de 2 wil je. De-escaleren is geen van die opties. Dat weet jij, ik, Zelenski en verder iedereen op deze hele wereld incl. Poetin.

Die toezegging zou namelijk betekenen dat Rusland, Oekrane ook zou annexeren.
quote:
. Maybe the war could have been avoided if Zelensky had been forced to pledge that his country would not join NATO, or had been forced to grant a high degree of autonomy to Luhansk and Donetsk in the east,” Abe noted, according to ‘The Economist’.
Klopt gewoon wat hij hier zegt.
Vakman pur sang
pi_204935854
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hij zegt: (op de vraag of hij liever wel NAVO en dus een oorlog met Rusland wil, of gewoon door Rusland geannexeerd te worden)

een volle invasie zou dan beter zijn, als we de Russen kunnen verslaan, en dus bij de NAVO kunnen. the coolest thing.

Hierbij vraag ik mij zeer af wat de orginele zin zou zijn. alleen met jou selectieve quote zou het een goedlopende zin zijn, maar dat zegt hij dus niet.

"the coolest thing" betekend alleen iets in het Engels. "het koudste ding" betekend hier wat heel anders.
de zin zou beter lopen als de vertaling meer in de zin van "het beste voor Oekrane" oid zou zijn,

In elk geval zegt hij niet dat een volle invasie "the coolest thing" zou zijn.

verder wat @bleiblei zegt
pi_204935886
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[..]
Dan waren ze alleen binnen afzienbare tijd geannexeerd door Rusland, dat zegt hij er dan weer even niet bij.

Vergeet niet: voordat Rusland Oekrane binnenviel in 2014 wilde Oekrane helemaal niet bij de NAVO.
pi_204935897
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:13 schreef Shotty het volgende:

[..]
Hij zegt: (op de vraag of hij liever wel NAVO en dus een oorlog met Rusland wil, of gewoon door Rusland geannexeerd te worden)

een volle invasie zou dan beter zijn, als we de Russen kunnen verslaan, en dus bij de NAVO kunnen. the coolest thing.

Hierbij vraag ik mij zeer af wat de orginele zin zou zijn. alleen met jou selectieve quote zou het een goedlopende zin zijn, maar dat zegt hij dus niet.

"the coolest thing" betekend alleen iets in het Engels. "het koudste ding" betekend hier wat heel anders.
de zin zou beter lopen als de vertaling meer in de zin van "het beste voor Oekrane" oid zou zijn,

In elk geval zegt hij niet dat een volle invasie "the coolest thing" zou zijn.

verder wat @:bleiblei zegt
Je lult het wel goed nu.
Er is doelbewust gestuurd op een oorlogssituatie.

Niet dat ik dat afkeur maar er waren zeker 10 scenario’s te bedenken waarbij het niet die kant op zou gaan.
Vakman pur sang
pi_204935923
quote:
84s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:00 schreef Starhopper het volgende:

[..]
We moeten blijven strijden tot Poetin dood of weg is. Anders komt er over een paar jaar een nieuwe invasie.
wie zijn "we"? :')
pi_204935938
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je lult het wel goed nu.

Niet dat ik dat afkeur maar er waren zeker 10 scenario’s te bedenken waarbij het niet die kant op zou gaan.
Er is inderdaad door Rusland doelbewust afgestuurd op een oorlogssituatie, dat klopt.

zijn we het toch is eens.
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:25:49 #134
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204936037
quote:

[..]
[..]
Ja joh open deur is open. Als je Poetin gewoon zijn zin geeft dan heb je geen oorlog. Nogal wiedes h :') .
Huilen dan.
pi_204936045
Ja maar ze had een kort rokje aan dus ze vroeg er om.
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:26:51 #136
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204936048
Maar zodra je dat niet doet dan stuur je doelbewust af op oorlog.

Ja hoor.
Huilen dan.
pi_204936064
5 jaar oud en je been is bevrijd.

Deze Russische barbaarse aggressie zullen we moeilijk vergeten.

twitter
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:30:27 #138
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204936105
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:27 schreef polderturk het volgende:

[ twitter ]
Ze heeft nog drie ledematen, al met al een extreem mild optreden van Rusland.
Huilen dan.
pi_204936108
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja joh open deur is open. Als je Poetin gewoon zijn zin geeft dan heb je geen oorlog. Nogal wiedes h :') .
Moet je mij niet zeggen, zeg het Abe van Japan, die kwam ermee :{w
Vakman pur sang
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:32:34 #140
36431 bleiblei
pi_204936127
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je lult het wel goed nu.

Kom eens met 5?
Geen van die 5 mag eindigen met "Rusland bezet meer delen van Oekrane dan de Krim" :P .

Let wel, dan mazzel ik je enorm ;) . Als je er 1 verzonnen krijgt waarbij Rusland kapt met het gestook in delen van hun buurland dan scoor je bonuspunten.
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:33:14 #141
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204936135
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Moet je mij niet zeggen
Bepaal ik zelf wel :{w .
Huilen dan.
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:33:24 #142
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_204936136
quote:

[..]
Ben je weer bezig, Los? :{
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:33:32 #143
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204936138
quote:

[ twitter ]
"Voor de kinderen"
pi_204936139
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Naar Odessa? Onmogelijk.

En ik denk dat dit gebied ten westen van de Dnjepr na een wapenstilstand als ruilmiddel wordt ingezet voor de rest van de Donbass
pi_204936165
quote:

[..]
die man eerde Japanse oorlogsmisdadigers. Jij bent de enigste hier die hem serieus neemt, en alleen omdat hij iets roept wat in jou straatje past.
pi_204936248
quote:
9s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:26 schreef xpompompomx het volgende:
Ja maar ze had een kort rokje aan dus ze vroeg er om.
Vakman pur sang
pi_204936405
quote:

[ twitter ]
En met haar nog duizenden anderen. Maar ach, had Oekraine het maar niet moeten uitlokken. Aldus sommige users hier.
pi_204936692

Zit dit Ff te kijken.
Mijn God…….. |:(
pi_204937090
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Autonomie zou betekenen zelfbestuur van de regio binnen het land, zoals Cataloni, Sicili, Sardini, Corsica, Gibraltar, Puerto Rico etc. Het is een middel om de regio meer vrijheid te geven in het handelen zonder daarbij de soevereiniteit aan te passen.
De gradatie van autonomie verschilt van gebied tot gebied. De Krim was binnen Oekrane een autonome regio.
De uitdrukkelijke wens van Rusland was echter niet enkel autonomie, maar in feite een (gedeeltelijke) federalisering van Oekrane waarmee de republieken in Donetsk en Luhansk de mogelijkheid zouden krijgen iedere Oekraense keuze wat buitenlands beleid betreft te kunnen veton. Een dergelijk systeem bestaat in Belgi, waar bijvoorbeeld Walloni bijna CETA heeft gekelderd. Het is volstrekt logisch dat geen enkele Oekraense leider akkoord zou gaan met een mogelijk veto door 'federale staten' die in de praktijk gewoon door Rusland worden gerund.
pi_204937102
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ze heeft nog drie ledematen, al met al een extreem mild optreden van Rusland.
Zit Baudetev nog steeds zulke onzin uit te kramen?
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:34:33 #151
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_204937244
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:08 schreef quirina het volgende:

Zit dit Ff te kijken.
Mijn God…….. |:(
Dat wijf zit dus vanuit Kazachstan dit soort pro-poetin troep te roepen :') De Kazachen zullen dit echt niet waarderen.
pi_204937362
quote:

[..]
[..]
Dit klopt niet. Oekrane mocht dan wel bij de NAVO willen, maar daarop was echt 0,0 kans omdat alle leden daarmee akkoord moeten gaan en die kans was vrijwel onbestaande. In 2008 lieten Frankrijk en Duitsland al weten tegenstander ervan te zijn:

France and Germany Thwart Bush's Plans
https://www.spiegel.de/in(...)-plans-a-545078.html

Die houding is in al die jaren niet veranderd. Oftewel, NAVO lidmaatschap was sowieso al uitgesloten, al helemaal nadat Rusland een conflict op Oekraens grondgebied heeft uitgelokt, want landen met een conflict op eigen bodem mogen ook volgens de statuten geen lid worden.

Kortom, dat hele gezeik over NAVO-lidmaatschap is een semantische discussie die dient als rookgordijn om te verhullen waar het echt om gaat: Rusland ziet Oekrane als een deel van Rusland en zeker niet als soevereine staat. De gewenste vergaande autonomie van Donetsk en Luhansk hadden dan ook als doel de soevereiniteit van Oekrane grondig in te perken door ze vetorecht te geven over buitenlands beleid. Dat zou voor geen enkele Oekraense leider acceptabel zijn.
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:42:45 #153
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:44:03 #154
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:45:08 #155
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:45:24 #156
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:46:23 #157
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:46:46 #158
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:47:50 #159
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:50:36 #160
56749 BlaZ
pi_204937560
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:27 schreef J.B. het volgende:

[..]
De uitdrukkelijke wens van Rusland was echter niet enkel autonomie, maar in feite een (gedeeltelijke) federalisering van Oekrane waarmee de republieken in Donetsk en Luhansk de mogelijkheid zouden krijgen iedere Oekraense keuze wat buitenlands beleid betreft te kunnen veton. Een dergelijk systeem bestaat in Belgi, waar bijvoorbeeld Walloni bijna CETA heeft gekelderd. Het is volstrekt logisch dat geen enkele Oekraense leider akkoord zou gaan met een mogelijk veto door 'federale staten' die in de praktijk gewoon door Rusland worden gerund.
Ok, duidelijk, merci voor de toelichting en ik ben het met je eens.
  woensdag 1 juni 2022 @ 22:13:12 #161
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204938249
Zucht...

quote:
Hongarije wijst EU-sanctiepakket af vanwege straf voor geestelijke
Hongarije eist opnieuw aanpassingen van het nieuwe sanctiepakket van de EU tegen Rusland waar ook een olie-embargo deel van uitmaakt. Het land wil met name af van de geplande economische strafmaatregelen tegen de Russisch-orthodoxe kerkleider, patriarch Kirill.

Eigenlijk was het de bedoeling om vandaag het sanctiepakket verder uit te werken. Na wekenlang gesteggel werden Hongarije en EU het eens over een olie-embargo. Hongarije, Tsjechi en Slowakije kregen een uitzonderingspositie voor de aanvoer van olie via een pijpleiding, maar nu ligt Hongarije alsnog dwars vanwege de aanwezigheid van de geestelijke op de embargolijst.

De patriarch onderhoudt nauwe banden met president Poetin en steunt de acties van Rusland in zijn preken en zou daarom op de EU-sanctielijst komen te staan. Eerder had de Hongaarse premier Orbn al gezegd dat hij "om principile redenen" niet zou instemmen met sancties tegen kerkleiders.

https://nos.nl/liveblog/2(...)meer-militaire-steun
pi_204938400
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:39 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dit klopt niet. Oekrane mocht dan wel bij de NAVO willen, maar daarop was echt 0,0 kans omdat alle leden daarmee akkoord moeten gaan en die kans was vrijwel onbestaande. In 2008 lieten Frankrijk en Duitsland al weten tegenstander ervan te zijn:

France and Germany Thwart Bush's Plans
https://www.spiegel.de/in(...)-plans-a-545078.html

Die houding is in al die jaren niet veranderd. Oftewel, NAVO lidmaatschap was sowieso al uitgesloten, al helemaal nadat Rusland een conflict op Oekraens grondgebied heeft uitgelokt, want landen met een conflict op eigen bodem mogen ook volgens de statuten geen lid worden.

Kortom, dat hele gezeik over NAVO-lidmaatschap is een semantische discussie die dient als rookgordijn om te verhullen waar het echt om gaat: Rusland ziet Oekrane als een deel van Rusland en zeker niet als soevereine staat. De gewenste vergaande autonomie van Donetsk en Luhansk hadden dan ook als doel de soevereiniteit van Oekrane grondig in te perken door ze vetorecht te geven over buitenlands beleid. Dat zou voor geen enkele Oekraense leider acceptabel zijn.
Beetje simpel maar dan hadden ze ook gewoon kunnen tekenen voor het niet toezeggen van NAVO toetreding.
Vakman pur sang
  woensdag 1 juni 2022 @ 23:13:28 #164
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204938515
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Beetje simpel maar dan hadden ze ook gewoon kunnen tekenen voor het niet toezeggen van NAVO toetreding.
En dan zou Rusland stoppen met bommen gooien en regime change najagen?
pi_204938573
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:13 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
En dan zou Rusland stoppen met bommen gooien en regime change najagen?
Waren ze misschien niet eens begonnen.
Vakman pur sang
pi_204938602
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar Rusland is wel begonnen met oorlogje spelen en dat maakt jouw 'bekijk het eens van de andere kant'- houding niet gezond kritisch, maar ronduit belachelijk
  woensdag 1 juni 2022 @ 23:40:02 #167
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204938677
Video:
https://www.reddit.com/r/(...)th_airborne_brigade/
Ukrainian sniper from 25th Airborne Brigade thinning out some invaders.

assuming he's firing an SVD those shots were made from ~1.5 kilometers away. The SVD fires at 830 m/s, it took about 2 seconds for the shot to land.
  woensdag 1 juni 2022 @ 23:44:56 #168
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204938705
Echte dodental Mariupol geschat op 50.000

https://www.theguardian.c(...)ariupol-dead-ukraine
Makeshift graves and notes on doors: the struggle to find and bury Mariupol’s dead

50,000 dead: In Mariupol, tens of thousands of people are trying to identify their loved ones before they’re buried in unidentified, mass graves.
  donderdag 2 juni 2022 @ 01:09:51 #169
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204938972
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:18 schreef wpor het volgende:

[..]
Een bepaalde wijk hier in de stad bestaat voor 80% uit Turken. Als Turkije de wijk met geweld komt innemen ga jij je ook afvragen of Nederland misschien de aggressor is? :')
Dit is wat er gebeurt wanneer mensen alleen naar de huidige situatie kijken, zonder enige rekening te houden met een ontstaansgeschiedenis en historische verbanden. Dan krijg je dit soort vergelijkingen tussen 80% Turken in een wijk in Nederland en 80% Russen in Oost-Oekrane, waarbij men ook nog denkt een goed punt te hebben.

Turken hebben geen gezamenlijke ontstaansgeschiedenis of historische verbintenis met Nederland. Ze zijn hier in de jaren '60 en '70 naartoe gekomen vanuit een ver land (zelfs een ander werelddeel, het Aziatische deel van Turkije) met een totaal verschillende cultuur en volledig andere taal. Vanuit het niets, als het ware.

Het Russische volk is ontstaan vanuit het Kievse Rijk. Ze hebben dus vanaf het begin een gemeenschappelijke ontstaansgeschiedenis gehad, generaties die daar altijd al hebben gewoond. De vorige eeuw is het zelfs het grootste deel van de tijd 1 staat geweest. Totaal onvergelijkbare situatie dus.

Het aardige is ook dat bijvoorbeeld Kosovo een onderdeel van Servi was (of is, want het wordt niet door alle landen als onafhankelijke staat erkend). Daar is echter het merendeel van de bevolking Albanees die eind jaren '90 onafhankelijk wilden worden en daarvoor de strijd aangingen. Toen vond de NAVO dat blijkbaar wel een goede zaak en reden om die regio zonder VN-mandaat naar de tering te bombarderen. Hebben wij ook aan meegedaan. Nooit gehoord dat wij daarin de agressor waren of daarvoor veroordeeld zijn.

Voordat iemand weer 'whataboutism! oppert of met het voorspelbare riedeltje "Oh, dus daarom is het prima dat Rusland Oekrane aanvalt?" Nee, daar gaat het niet om en dat is ook helemaal niet het punt. Het is echter een regio met een complexe gezamenlijke geschiedenis van allerlei slavische volkeren en steeds veranderende samenstellingen/indelingen van landen en gebieden. Het slaat echt nergens op om dat met Turken in Nederland te vergelijken.

Als je het wel realistisch op de Nederlandse situatie wilt projecteren: eerder in dit topic werd gezegd "Vlamingen zijn ook geen Nederlanders." Dat waren ze tot 1830 dus wel. Toen scheidden ze zich af en is er dus een beetje vreemd land als Belgi ontstaan met een taalgrens. Slechts op basis van de lijnen die toen op de kaart zijn getrokken, kun je niet opeens een overduidelijk verschil tussen Nederlandstalige Belgen (Vlamingen dus) en Nederlanders maken. We hebben hier nota bene de provincies 'Noord'-Brabant en Limburg en het eiland Zeeuws-Vlaanderen. Als de lijntjes op de kaart toen net wat anders waren getekend, had dat zomaar onderdeel kunnen zijn van Belgi. Of andersom: bijvoorbeeld Antwerpen, Belgisch-Limburg en Vlaams-Brabant bij Nederland.

Verschuivingen van grenzen op een landkaart, wat slechts afspraken tussen leiders zijn op bepaalde momenten in de historie die vrijwel voortdurend wijzigen, zijn geen sluitende definitie voor hoe een bevolking zich identificeert. Dat heeft toch meer met cultuur, taal, geschiedenis e.d. te maken. Het is in die zin ook deels een 'gevoel' dat niet exact te definiren valt. Als dat op zo'n in verhouding miezerig lapje grond als Nederland en Belgi (van uiterst noord tot uiterst zuid 580 km) al zo is, is dat in een enorm land als Oekrane al helemaal niet zo eenduidig te stellen. West tot oost is bijna 1.400 km. Het is dus niet totaal ondenkbaar dat het merendeel in het oosten van dat land zich als voornamelijk Russisch identificeert. Dat wil niet zeggen dat ze dan automatisch tot Rusland willen behoren, maar dat ze meer autonomie op basis van hun voornamelijk Russische cultuur en taal willen met minder bemoeienis vanuit Kiev, is ook niet volledig uitgesloten.

Dit zijn gewoon altijd complexe kwesties waarbij ook lastig te bepalen is wat het merendeel van een bevolking of bepaalde bevolkingsgroep binnen landsgrenzen nu echt wil en wat er ter plekke allemaal daadwerkelijk plaatsvindt. Van afstand is dat nog lastiger en moet je het doen met onderzoeken, enqutes, opinies, verslagen, reportages, etc. En die lopen nogal uiteen, waarbij partijen die tegenover elkaar staan, elkaar betichten van propaganda, liegen, uitslagen manipuleren of onder bedreiging afdwingen, enz. Uiteindelijk kies je er zelf voor welke uitleg je het meest plausibel vindt.

Tot slot: ik ben ervan overtuigd dat de landkaart van Europa er over 100/150 jaar (als iedereen inclusief ikzelf al lang en breed dood is) weer totaal anders uitziet dan nu. We kunnen doen alsof de huidige grenzen in Europa in steen geschreven staan waar nooit aan getornd is en nooit mag worden, maar de geschiedenis wijst duidelijk aan dat dit een continu proces van verandering is. Mocht er bijvoorbeeld ooit een federale 'Verenigde Staten van Europa' worden uitgeroepen, verwacht ik ook weer de nodige conflicten waarbij bepaalde staten/landen zich uiteindelijk weer willen afscheiden en onafhankelijk willen worden. Het Verenigd Koninkrijk wilde dat zelfs nu al, terwijl die Europese superstaat nog niet eens bestaat.
  donderdag 2 juni 2022 @ 06:31:50 #170
pi_204939170
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 01:09 schreef Repentless het volgende:

Het aardige is ook dat bijvoorbeeld Kosovo een onderdeel van Servi was (of is, want het wordt niet door alle landen als onafhankelijke staat erkend). Daar is echter het merendeel van de bevolking Albanees die eind jaren '90 onafhankelijk wilden worden en daarvoor de strijd aangingen. Toen vond de NAVO dat blijkbaar wel een goede zaak en reden om die regio zonder VN-mandaat naar de tering te bombarderen. Hebben wij ook aan meegedaan. Nooit gehoord dat wij daarin de agressor waren of daarvoor veroordeeld zijn.
Dat komt omdat in de hele Balkan-crisis Servie de agressor was. Leuk dat je Kosovo als gesoleerd geval probeert te schetsen, maar dat is geschiedvervalsing.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 2 juni 2022 @ 06:33:49 #171
pi_204939175
quote:

Verschuivingen van grenzen op een landkaart, wat slechts afspraken tussen leiders zijn op bepaalde momenten in de historie die vrijwel voortdurend wijzigen, zijn geen sluitende definitie voor hoe een bevolking zich identificeert.
Op dit moment, wegens de invasie, wil 95% van de Ukrainers niets meer met Rusland te maken hebben, dus moet Rusland zich terugtrekken, daar heb je helemaal gelijk in. :Y
  donderdag 2 juni 2022 @ 06:45:39 #172
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_204939201
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:44 schreef slashdotter3 het volgende:
Echte dodental Mariupol geschat op 50.000

https://www.theguardian.c(...)ariupol-dead-ukraine
Makeshift graves and notes on doors: the struggle to find and bury Mariupol’s dead

50,000 dead: In Mariupol, tens of thousands of people are trying to identify their loved ones before they’re buried in unidentified, mass graves.
Gaat echt weer een 'we wisten het niet' moment worden als de oorlog voorbij is en er meer verhalen naar boven komen. Kan je zeker van zijn. Maar bewijs tegen Rusland zal lastig te vinden zijn helaas.

'Never again' kan ook de kast in na deze oorlog trouwens. Het kan gewoon prima, als het voor ons teveel geld kost om er iets aan te doen. De holocaust kan prima plaatsvinden vandaag de dag, als er iets aan doen betekend dat het leven voor ons wat duurder wordt. Blij dat we iig deze illusie niet meer hoeven te hebben though.

[ Bericht 3% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 02-06-2022 07:02:26 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_204939396
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juni 2022 06:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Gaat echt weer een 'we wisten het niet' moment worden als de oorlog voorbij is en er meer verhalen naar boven komen. Kan je zeker van zijn. Maar bewijs tegen Rusland zal lastig te vinden zijn helaas.

'Never again' kan ook de kast in na deze oorlog trouwens. Het kan gewoon prima, als het voor ons teveel geld kost om er iets aan te doen. De holocaust kan prima plaatsvinden vandaag de dag, als er iets aan doen betekend dat het leven voor ons wat duurder wordt. Blij dat we iig deze illusie niet meer hoeven te hebben though.
De oorlog in Oekrane raakt ons meer dan andere oorlogen, maar we moeten nu niet doen alsof deze oorlog uniek in zijn soort is en we dachten dat dit niet meer zou gebeuren na WW2...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_204939631
De VS gaat lange afstandsraketten leveren met een bereik van 70 kilometer, maar ze mogen volgens hun niet gebruikt worden op doelen van Russisch grondgebied.

Waar moeten ze dan voor gebruikt worden? Voor het in puin schieten van de steden Loehansk en Donetsk?
pi_204939683
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juni 2022 06:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Never again slaat op Auschwitz etc.

De Holocaust was een deels industrile genocide.

Gelukkig is daarvan dan nog geen sprake in Oekrane, althans dat lijkt mij niet.

Verder worden kosten noch moeite gespaard om de oorlog te doen stoppen, alleen wil men de derde wereldoorlog vermijden.

Dus kernmachten, Rusland nu,kunnen inderdaad een hoop rottigheid uithalen. En ook in andere landen kan genocide plaatsvinden, alleen ik ben het toch niet helemaal met je eens hierboven dat het om geld ofzo gaat
pi_204939684
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:27 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Maar Rusland is wel begonnen met oorlogje spelen en dat maakt jouw 'bekijk het eens van de andere kant'- houding niet gezond kritisch, maar ronduit belachelijk
Wat aanstellen zeg.
Vakman pur sang
pi_204939701
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:15 schreef Idisrom het volgende:
De VS gaat lange afstandsraketten leveren met een bereik van 70 kilometer, maar ze mogen volgens hun niet gebruikt worden op doelen van Russisch grondgebied.

Waar moeten ze dan voor gebruikt worden? Voor het in puin schieten van de steden Loehansk en Donetsk?
pi_204939705
quote:

Russische doelen in Oekrane aanvallen
pi_204939776
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:27 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Never again slaat op Auschwitz etc.

De Holocaust was een deels industrile genocide.

Gelukkig is daarvan dan nog geen sprake in Oekrane, althans dat lijkt mij niet.

Verder worden kosten noch moeite gespaard om de oorlog te doen stoppen, alleen wil men de derde wereldoorlog vermijden.

Dus kernmachten, Rusland nu,kunnen inderdaad een hoop rottigheid uithalen. En ook in andere landen kan genocide plaatsvinden, alleen ik ben het toch niet helemaal met je eens hierboven dat het om geld ofzo gaat
Die 'sancties' bijten simpelweg niet. We blijven maar wachten op effecten maar de Russen gaan lachend door met moorden.

Sterker nog, dankzij hun kernwapens kunnen ze altijd zonder consequenties de concentratiekampen weer openen en op televisie uitzenden. Ook dan zullen wij geen WWIII riskeren. Je ziet het al aan de Duitsers met hun grote mond voor de oorlog, hoe slap ze hebben gereageerd.
pi_204939841
quote:

Wat een pijnlijk domme reactie.
pi_204939842
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:31 schreef Aether het volgende:

[..]

Ja, schiet zo de hele Donbas maar verder in puin Ik zie trouwens dat je in Marieopol nu wel veilig bent..
pi_204939866
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:49 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ja, schiet zo de hele Donbas maar verder in puin Ik zie trouwens dat je in Marieopol nu wel veilig bent..
Hoezo zouden ze er de Donbass mee in puin willen schieten?

En je bent in Mariupol veilig voor wat? Russen? :D
pi_204939869
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 07:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
De oorlog in Oekrane raakt ons meer dan andere oorlogen, maar we moeten nu niet doen alsof deze oorlog uniek in zijn soort is en we dachten dat dit niet meer zou gebeuren na WW2...
Ik vind deze oorlog uniek in zijn soort
- door het bezit van nucleaire wapens durven andere landen niet echt in te grijpen
- wat in Syri ook gedaan is: murw bombarderen, hele steden plat
- massa-deportaties met het oogmerk de gedeporteerde mensen Rus telaten worden (kinderen) of met contracten te dwingen inRusland te blijven.
- Snel afsluiten van alle informatiebronnen en bevolking in bezette gebieden bombarderen met pro-Russische valse info.
- in bezette gebieden afdwingen dat kinderen naar scholen worden gestuurd waar ze worden gendoctrineerd met pro-Russische fabels.
- in eigen land proberen verborgen te houden dat je staat in oorlog is
- en daarom weigeren je gedode soldaten toe te laten zodat hun ouders ze kunnen begraven (is zoiets ooit eerder gebeurd?)
- de hele wereld, ook andere continenten onder druk zetten door de uitvoer van voedsel naar die continenten te blokkeren(ik geloof da de USA op dit punt iets met beschermde convooien wil ondernemen)
- al jaren de zaak in voorbereiding hebben door in andere landen bepaalde politici of mogelijk bruikbare pionnen te financieren hetzij met leningen die bijna niet terug te betalen zijn (Le Pen, Trump), hetzij met baar geld (Baudet), om zo de steun voor Oekrane bij voorbaat al te ondermijnen.
- trollenfabrieken
- de bizarre grootschalige diefstal van -naast kinderen dus - luxe goederen
- de leiding van de hele operatie in de handen van een (naar alle geruchten) doodzieke man die als een soort van mega held en redder van het imperium de Russische geschiedenis in wil gaan, maar die het, als het puntje bij het paaltje komt, wsl niets kan schelen als hij de hele mensheid meesleurt in de dood, die voor hem sowieso op korte termijn onafwendbaar is.
- n land vecht zich letterlijk dood om de rest van de wereld te redden.
- de niet te bevatten aantallen burgerdoden.
- de zelfs door de bezetters niet te onderdrukken informatie die door de moderne communicatie-media praktisch in real-time laten zien wat er gebeurd.

Ik vind dit een tamelijk unieke combinatie van factoren.
pi_204939873
quote:

[..]
Voordat Rusland in 2014 binnenviel, wilde Oekrane niet eens bij de NAVO:
(en direct daarna nog niet eens)

https://en.interfax.com.ua/news/general/198372.html

Rusland is Oekrane niet binnengevallen omdat ze bij de NAVO willen.
Oekrane wil bij de NAVO omdat Rusland is binnengevallen.
pi_204939899
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:53 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Ik vind deze oorlog uniek in zijn soort
- door het bezit van nucleaire wapens durven andere landen niet echt in te grijpen
- wat in Syri ook gedaan is: murw bombarderen, hele steden plat
- massa-deportaties met het oogmerk de gedeporteerde mensen Rus telaten worden (kinderen) of met contracten te dwingen inRusland te blijven.
- Snel afsluiten van alle informatiebronnen en bevolking in bezette gebieden bombarderen met pro-Russische valse info.
- in bezette gebieden afdwingen dat kinderen naar scholen worden gestuurd waar ze worden gendoctrineerd met pro-Russische fabels.
- in eigen land proberen verborgen te houden dat je staat in oorlog is
- en daarom weigeren je gedode soldaten toe te laten zodat hun ouders ze kunnen begraven (is zoiets ooit eerder gebeurd?)
- de hele wereld, ook andere continenten onder druk zetten door de uitvoer van voedsel naar die continenten te blokkeren(ik geloof da de USA op dit punt iets met beschermde convooien wil ondernemen)
- al jaren de zaak in voorbereiding hebben door in andere landen bepaalde politici of mogelijk bruikbare pionnen te financieren hetzij met leningen die bijna niet terug te betalen zijn (Le Pen, Trump), hetzij met baar geld (Baudet), om zo de steun voor Oekrane bij voorbaat al te ondermijnen.
- trollenfabrieken
- de bizarre grootschalige diefstal van -naast kinderen dus - luxe goederen
- de leiding van de hele operatie in de handen van een (naar alle geruchten) doodzieke man die als een soort van mega held en redder van het imperium de Russische geschiedenis in wil gaan, maar die het, als het puntje bij het paaltje komt, wsl niets kan schelen als hij de hele mensheid meesleurt in de dood, die voor hem sowieso op korte termijn onafwendbaar is.
- n land vecht zich letterlijk dood om de rest van de wereld te redden.
- de niet te bevatten aantallen burgerdoden.
- de zelfs door de bezetters niet te onderdrukken informatie die door de moderne communicatie-media praktisch in real-time laten zien wat er gebeurd.

Ik vind dit een tamelijk unieke combinatie van factoren.
Elke oorlog heeft unieke kenmerken.
En hoe verschrikkelijk deze oorlog ook is, het is niet de meest verschrikkelijke sinds WW2.
pi_204939909
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:54 schreef Shotty het volgende:

[..]

Ik denk hier wel dat het juist andersom is. Pas na de staatsgreep in 2014 is Rusland begonnen.

De Russen hebben wel de fout gemaakt om in 2014 in de Donbas niet door te pakken, want Slovjansk en Kramatorsk waren toen ook (tijdelijk) in handen van de Donbasrepublieken.
pi_204939973
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:00 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik denk hier wel dat het juist andersom is. Pas na de staatsgreep in 2014 is Rusland begonnen.

De Russen hebben wel de fout gemaakt om in 2014 in de Donbas niet door te pakken, want Slovjansk en Kramatorsk waren toen ook (tijdelijk) in handen van de Donbasrepublieken.
de link in mijn post is naar een verklaring van de post-staatsgreep regering.

die wilde dus NIET bij de NAVO.

na de staatsgreep was er geen regering meer die 1 op 1 deed wat Rusland wilde. dat is de reden dat dit na de staatsgreep begon.
pi_204939976
quote:

[..]

Staatsgreep? Yanukovich was niets anders dan een corrupte Kremlin-puppet. Een crimineel die zichzelf op schofterige wijze verrijkt heeft, het land voor miljarden bestolen en zonder draagvlak onder de bevolking besloot om de blik op Rusland te richten. De bevolking pikte dat niet en toen werden de Russen zenuwachtig.

Zo is het gegaan.
pi_204940046
twitter

Mooi dit gaat de goede kant op.
pi_204940065
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:54 schreef Shotty het volgende:

[..]

Waarom deden ze dan een aanvraag in 2008?
Dat is later weer ingetrokken maar de relatie NAVO Oekrane bestaat al een tijdje.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oekrane–NAVO_betrekkingen

In het associatieverdrag is afgesproken dat Oekrane zou toewerken naar het gemeenschappelijk veiligheids en defensiebeleid.
https://www.europarl.euro(...)ds-en-defensiebeleid
pi_204940172
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Staatsgreep? Yanukovich was niets anders dan een corrupte Kremlin-puppet. Een crimineel die zichzelf op schofterige wijze verrijkt heeft, het land voor miljarden bestolen en zonder draagvlak onder de bevolking besloot om de blik op Rusland te richten. De bevolking pikte dat niet en toen werden de Russen zenuwachtig.

Zo is het gegaan.
Yanukovich was een democratisch gekozen leider. Als een groot deel van Oekrane dat niet wil accepteren, omdat er in de Donbasregio teveel Russisch-gezindten wonen, dan is dat prima. Maar ga dan verder als land zonder de Donbas.
  donderdag 2 juni 2022 @ 09:45:40 #193
36431 bleiblei
pi_204940228
quote:
18s.gif Op woensdag 1 juni 2022 22:44 schreef Tocadisco het volgende:
Zucht...
[..]

Das de reden dat ik voorstander ben om die landen toe te staan bij de NAVO. Maar tegenstander om ze onderdeel te maken van de EU (die landen = de wispelturige landen aan de Oost en Zuidgrens van de huidige EU). Ze zijn simpelweg niet westers genoeg om op 1 lijn te kunnen komen met het gezamenlijke belang.

Kortom, ook bij Oekrane. Bij de Navo, ja. Bij de EU, nee.
  Overall beste user 2022 donderdag 2 juni 2022 @ 09:47:21 #194
3928 Ulx
pi_204940237
quote:
Russische economie krimpt door sancties en vertrek westerse bedrijven https://www.nu.nl/economi(...)terse-bedrijven.html (via @nunl)
Prima, fuck'em. Don't care.
  donderdag 2 juni 2022 @ 09:48:26 #195
36431 bleiblei
pi_204940247
quote:

[..]
Je stelling dat je 10 scenario's kan verzinnen waardoor ze niet begonnen zouden zijn. Heb je die nog of blijf je een beetje lucht heen en weer scheppen zonder iets te raken?
  donderdag 2 juni 2022 @ 10:04:52 #196
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204940372
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:49 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ja, Oekrane is deze oorlog begonnen zodat ze hun eigen grondgebied kapot kunnen schieten! Gewiekste kijk!
pi_204940381
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:38 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Yanukovich was een democratisch gekozen leider. Als een groot deel van Oekrane dat niet wil accepteren, omdat er in de Donbasregio teveel Russisch-gezindten wonen, dan is dat prima. Maar ga dan verder als land zonder de Donbas.
Hij was inderdaad democratisch gekozen, en hij is door het parlement opzij geschoven.

In een democratie is dat niet abnormaal, kijk naar de impeachment van Trump, Clinton, Nixon en vele voorbeelden van kabinetten die zijn gevallen in Nederland, waarna vervroegde verkiezingen volgden.
Na maandenlange protesten in Oekrane, die steeds gewelddadiger werden komt toch het moment dat je als regeringsleider het stokje moet kunnen overdragen aan iemand die wel het volk achter zich heeft staan...
pi_204940384
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Das de reden dat ik voorstander ben om die landen toe te staan bij de NAVO. Maar tegenstander om ze onderdeel te maken van de EU (die landen = de wispelturige landen aan de Oost en Zuidgrens van de huidige EU). Ze zijn simpelweg niet westers genoeg om op 1 lijn te kunnen komen met het gezamenlijke belang.

Bij de NAVO heb je datzelfde gezeik ook hoor. Denk aan Turkije die nu de toetreding van Zweden en Finland dreigt te blokkeren, de president van Kroati die dat ook dreigt te doen (kan die niet maar dat terzijde) omdat hij ontevreden is over hoe de leden van het presidentschap van Bosne worden verkozen. Of aan Griekenland die lange tijd Noord-Macedoni eruit heeft gehouden omdat ze zich niet in de naam van dat land konden vinden of (gaat dan wel om de EU maar het gaat om het principe) wij die kandidaat-lidmaatschap van Servi blokkeerden totdat zij Mladic hadden gevonden en uitgeleverd. Dat is allemaal niet zo zeer een eigenschap van specifieke landen maar meer iets dat uitvloeit uit de eis tot unanimiteit.
pi_204940404
quote:

[..]
Een echte democraat die Janoekovitsj:

Ukraine election 'reversed democracy', OSCE says
https://www.bbc.com/news/world-europe-20120888
pi_204940414
quote:

[..]
Wat een lulverhaal. Yanukovich kon dat helemaal niet in z’n eentje beslissen. En dat je dan als land afscheid zou moeten nemen van 2 provincies zie ik ook niet. Want al die zogenaamde “separatisten” zijn voor een niet onaanzienlijk deel ook gewoon Russische huurlingen die daar door het Kremlin zijn geplant om onrust te stoken.
  donderdag 2 juni 2022 @ 10:14:42 #201
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204940430
quote:

[..]

Dit is totale onzin. Rusland is al decennia bezig met druk uitoefenen op Oekrane om niet dichter bij de EU te komen. Doen alsof ze pas na 2014 begonnen zijn - en het ook nog een staatsgreep noemen, lachwekkend - is er bewust voor kiezen om Kremlin-talkingpoints over te nemen.

Het Oekraense parlement had in 2013 met een gigantische meerderheid gekozen voor toenadering richting de EU. Datzelfde parlement vertegenwoordigde ook de Donbass.
De op dat moment president Janoekovitsj - en een president is geen alleenheerser die mag wikken en beschikken naar hem goeddunkt zonder dat het volk daar wat tegenover mag stellen, maar dat is soms lastig te begrijpen voor degenen die krampachtig proberen de kant van Poetin wit te wassen - weigerde na aanhoudende druk vanuit Rusland (die dus allang al bezig waren met Oekrane en helemaal niet pas na 2014 begonnen) om het verdrag te ondertekenen. Dat was alleen Janoekovitsj, het parlement, de volksvertegenwoordiging, wilde juist dat het verdrag wl ondertekend werd.

De mensen in de straat gingen daarop protesteren en dat duurde maanden. Het parlement heeft na enkele maanden uiteindelijk de president uit het ambt gezet. Dat kan gewoon. Dat is geen staatsgreep. Het is een smerig en leugenachtig frame om democratische controle een staatsgreep te noemen, alleen omdat het resultaat je niet aanstaat. Een president is niet onaantastbaar en zijn wil is niet wet. Het is Oekrane, geen Rusland, waar we het immers over hebben.

Er kwam vervolgens gewoon een overgangsregering die werd benoemd door, jawel, het parlement. Rusland besloot vervolgens zijn pogingen tot invloed in de regio verder te concretiseren, door rebellenrepubliekjes op te richten en de Krim in te nemen. Maar daarvoor waren ze ook al zeer actief, aangezien Rusland vazalstaten om zich heen wil die dansen naar de pijpen van Moskou.

Dit is de situatie. Jarenlange bemoeienis van Rusland in de Oekraense politiek. Een president die tegen de wil van de bevolking en het parlement in weigerde een wet te ondertekenen en vervolgens door het parlement uit zijn ambt is gezet. Rusland die een invasie in Oekrane begon.
pi_204940431
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

De uitbreiding van de EU zal haar ondergang worden. Het wordt te groot. Teveel verschillende belangen, waardoor het systeem van unanimiteit steeds lastiger wordt vol te houden.

Door die unanimiteit los te laten, ga je nog meer toe naar een situatie waarin de zuidelijke lidstaten en andere netto-ontvangers de koers van de EU bepalen omdat zij in de meerderheid zijn. Uiteindelijk zal dat erop neer komen dat het noorden structureel gaat betalen voor het zuiden. Wij mogen dan wel voor de kosten opdraaien maar de EU dient dan amper nog ons belang. Dat is hier politiek -terecht- onverkoopbaar.
pi_204940475
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 10:14 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Dit is totale onzin. Rusland is al decennia bezig met druk uitoefenen op Oekrane om niet dichter bij de EU te komen. Doen alsof ze pas na 2014 begonnen zijn - en het ook nog een staatsgreep noemen, lachwekkend - is er bewust voor kiezen om Kremlin-talkingpoints over te nemen.

Het Oekraense parlement had in 2013 met een gigantische meerderheid gekozen voor toenadering richting de EU. Datzelfde parlement vertegenwoordigde ook de Donbass.
De op dat moment president Janoekovitsj - en een president is geen alleenheerser die mag wikken en beschikken naar hem goeddunkt zonder dat het volk daar wat tegenover mag stellen, maar dat is soms lastig te begrijpen voor degenen die krampachtig proberen de kant van Poetin wit te wassen - weigerde na aanhoudende druk vanuit Rusland (die dus allang al bezig waren met Oekrane en helemaal niet pas na 2014 begonnen) om het verdrag te ondertekenen. Dat was alleen Janoekovitsj, het parlement, de volksvertegenwoordiging, wilde juist dat het verdrag wl ondertekend werd.

De mensen in de straat gingen daarop protesteren en dat duurde maanden. Het parlement heeft na enkele maanden uiteindelijk de president uit het ambt gezet. Dat kan gewoon. Dat is geen staatsgreep. Het is een smerig en leugenachtig frame om democratische controle een staatsgreep te noemen, alleen omdat het resultaat je niet aanstaat. Een president is niet onaantastbaar en zijn wil is niet wet. Het is Oekrane, geen Rusland, waar we het immers over hebben.

Er kwam vervolgens gewoon een overgangsregering die werd benoemd door, jawel, het parlement. Rusland besloot vervolgens zijn pogingen tot invloed in de regio verder te concretiseren, door rebellenrepubliekjes op te richten en de Krim in te nemen. Maar daarvoor waren ze ook al zeer actief, aangezien Rusland vazalstaten om zich heen wil die dansen naar de pijpen van Moskou.

Dit is de situatie. Jarenlange bemoeienis van Rusland in de Oekraense politiek. Een president die tegen de wil van de bevolking en het parlement in weigerde een wet te ondertekenen en vervolgens door het parlement uit zijn ambt is gezet. Rusland die een invasie in Oekrane begon.
Goede post. Hulde.
  donderdag 2 juni 2022 @ 10:32:21 #204
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204940534
quote:

[..]
...
+10
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_204940686
quote:

[..]
Voor het gemak wordt ook maar even vergeten dat er in 2004 al behoorlijk vuil spel is gespeeld, Viktor Joesjtsjenko is toen met dioxine vergiftigd is geworden. Wie het gedaan heeft is nooit opgehelderd, maar inmiddels is wel duidelijk welk land graag met gif aan de slag gaat om tegenstanders uit de weg te ruimen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2022 10:55:38 ]
pi_204941194
M'n postzegels zaten iig bij de post vanochtend :)

pi_204941338
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]
als investering?
pi_204941355
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:15 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als investering?
Niet perse, vond het gewoon stoer. Ga het vel inlijsten en ophangen, dus het zal wel vergelen.

Als je het als investering ziet, zou je het in een zuurvrije bewaarmap moeten opbergen en er nooit meer naar kijken.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-06-2022 12:21:55 ]
  donderdag 2 juni 2022 @ 12:27:24 #209
pi_204941431
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:21 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Mooi dit gaat de goede kant op.
Ik kan me nog een reclame herinneren. In de vergaderzaal van de VN: "Russian video Big!"
pi_204941445
quote:
Al was 99% van Russisch afkomst: het grondgebied is van Oekrane, en daar is alles mee gezegd. Het zijn geen Russische Russen, het zijn Oekranse Russen.

Anders kun je Singapore aan China geven, mag India grote delen van Qatar claimen, kan Turkije een heel provincie innemen van Bulgarije, is Kosovo van Albani en heeft Albani recht op stukjes Noord-Macedoni (en de rest van de Balkan wil ik niet eens aan denken). Ergo: gebed zonder einde.
pi_204941462
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:29 schreef zarGon het volgende:

[..]
Al was 99% van Russisch afkomst: het grondgebied is van Oekrane, en daar is alles mee gezegd. Het zijn geen Russische Russen, het zijn Oekranse Russen.

Anders kun je Singapore aan China geven, mag India grote delen van Qatar claimen, kan Turkije een heel provincie innemen van Bulgarije, is Kosovo van Albani en heeft Albani recht op stukjes Noord-Macedoni (en de rest van de Balkan wil ik niet eens aan denken). Ergo: gebed zonder einde.
En Frysln aan de Friezen ;)
  donderdag 2 juni 2022 @ 12:41:30 #212
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_204941552
quote:

[..]

En dus? De wereldkaart is nooit een finale situatie. Nooit geweest ook.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  FOK!fotograaf donderdag 2 juni 2022 @ 12:44:35 #213
364681 over_hedge
pi_204941581
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tijd dat we Vlaanderen terug pakken!
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_204941601
quote:

[..]
Daar zeg je wat. Oost-Friesland zijn wij kwijtgeraakt met het Congres van Wenen van 1815
We hadden beter Luxemburg aan de Pruisen kunnen geven, wat ze volgens mij ook wel wilden, dan was Friesland met Oost-Friesland nog in tact gebleven, en had Grins de hoofdstad kunnen worden.
Maar ja, een persoonlijk bezit van de koning (Willem I) werd in die tijd belangrijker gevonden dan de wortels van het grondgebied van de natie Nederland.
Met Walloni hadden wij historisch niets. Dat had geen zin om dat bij Nederland te laten voegen.
pi_204941631
quote:

[..]
Oekraners die naar Rusland willen zijn er overigens gewoon al welkom. De Russen halen ze zelfs onvrijwillig al op.

Daarvoor hoef je geen m2 land af te staan aan een groot, dunbevolkt land als Rusland.
pi_204941774
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:15 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als investering?
voor over 50 jaar ofzo

en maar afwachten hoe de politieke verhoudingen dan liggen en of het nog wat waard is.

meer gokwerk dan.
pi_204941828
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet perse, vond het gewoon stoer. Ga het vel inlijsten en ophangen, dus het zal wel vergelen.

Maar waarom? Heb je familie daar ofzo?

Bedoel het niet lullig maar het lijkt me wat vreemd en overdreven voor iemand die niet direct betrokken is.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
pi_204941954
quote:

[..]
En de Gemeente Vaals (<50% Nederlanders) als voorstad van Aken aan Duitsland.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204941984
quote:
14s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:20 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Bedoel het niet lullig maar het lijkt me wat vreemd en overdreven voor iemand die niet direct betrokken is.
Nee, geen familie.
pi_204941985
twitter
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:40:50 #221
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:41:28 #222
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204942012
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:41 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Lol, gelijk de nieuwe spelling gebruiken
Ze hebben de spelling veranderd omdat turkey kalkoen betekent. Dat is niet de officiele reden, maar vele mensen vermoeden dat.

Hier de TB2 met de Letse vlag.

twitter
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 juni 2022 @ 13:46:22 #224
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_204942020
quote:

[..]

Maar voor iemand die interesse heeft in postzegels is het dan juist wel een mooie :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:47:51 #225
6484 ExTec
pi_204942030
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:40 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Zeker een mooi gebaar! ;)
pi_204942060
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:46 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar voor iemand die interesse heeft in postzegels is het dan juist wel een mooie :)
Geen idee, als het een massaal gedrukte zegel wordt zal dat wel meevallen.
[..]
pi_204942117
Wie zaterdagmiddag om 14:00 nar Argos (Radio 1) gaat luisteren, gaat meer weten.
pi_204942139
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:58 schreef Idisrom het volgende:
Wie zaterdagmiddag om 14:00 nar Argos (Radio 1) gaat luisteren, gaat meer weten.
Wie zijn te gast? Waar wordt over gesproken?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 juni 2022 @ 14:03:05 #229
284411 crew  heywoodu
pi_204942161
quote:
14s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:52 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Geen idee, als het een massaal gedrukte zegel wordt zal dat wel meevallen.
Ach, toen ik ze verzamelde kon het me erg weinig schelen of ze massaal gedrukt waren of niet, ik vond sommigen gewoon leuk en anderen niet :+

Deze zou ik ook wel leuk vinden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 juni 2022 @ 14:03:17 #230
284411 crew  heywoodu
pi_204942166
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:58 schreef Idisrom het volgende:
Over?
pi_204942184
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:01 schreef polderturk het volgende:

[..]
Wie zijn te gast? Waar wordt over gesproken?
Waarschijnlijk over de Oost-Westverhoudingen na de val van de muur. Ik hoorde zojuist een reclamespotje.
Maar zaterdag om 15:00 uur weet ik er meer van.
pi_204942209
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:03 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ach, toen ik ze verzamelde kon het me erg weinig schelen of ze massaal gedrukt waren of niet, ik vond sommigen gewoon leuk en anderen niet :+

Deze zou ik ook wel leuk vinden.
Dat is ook weer waar.

Liever zou ik politiek gewoon vermijden in deze context. Een postzegel is letterlijk dat, een postzegel. Het verhaal achter die afbeelding is zijn eigen leven gaan leiden, het niets meer dan een stukje propaganda geworden waarbij ik mij bijvoorbeeld afvraag hoeveel mensen uiteindelijk ook hebben gehoord dat ze het gewoon overleefd hebben en niet zijn gestorven als een stel martelaren.
[..]
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 juni 2022 @ 14:10:12 #233
284411 crew  heywoodu
pi_204942234
quote:
14s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:08 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Dat is ook weer waar.

Liever zou ik politiek gewoon vermijden in deze context. Een postzegel is letterlijk dat, een postzegel. Het verhaal achter die afbeelding is zijn eigen leven gaan leiden, het niets meer dan een stukje propaganda geworden waarbij ik mij bijvoorbeeld afvraag hoeveel mensen uiteindelijk ook hebben gehoord dat ze het gewoon overleefd hebben en niet zijn gestorven als een stel martelaren.
Dat an sich is al een verhaal waard. Dan is het verhaal misschien niet het heldhaftige stuk, maar juist een verhaal over propaganda. Ook nuttig om ooit aan je kinderen te vertellen :Y
pi_204942252
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:10 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat an sich is al een verhaal waard. Dan is het verhaal misschien niet het heldhaftige stuk, maar juist een verhaal over propaganda. Ook nuttig om ooit aan je kinderen te vertellen :Y
Nice, ja laten we het daarop houden.
[..]
pi_204943074
twitter
pi_204943085
D
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Je stelling dat je 10 scenario's kan verzinnen waardoor ze niet begonnen zouden zijn. Heb je die nog of blijf je een beetje lucht heen en weer scheppen zonder iets te raken?
Dit nodigt wel uit tot reactie maar helaas ben ik druk aan het werk
Vakman pur sang
pi_204943197
quote:

[..]

Dat komt best lullig over...
  donderdag 2 juni 2022 @ 16:23:38 #238
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204943220
quote:

[..]

Jeetje, de een heeft een favoriete voetbalclub, de ander vindt het leuk om een iconische postzegel te kopen. Ga iemand anders lastigvallen met wat ie wel of niet leuk vindt om te doen.
  donderdag 2 juni 2022 @ 16:54:03 #239
36431 bleiblei
pi_204943397
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
Nou, vanavond zeeen van tijd ^O^ .
Ik wacht met spanning. En vergeet niet de randvoorwaarde dat er bij geen van de scenario's er een andere uitkomst uit mag komen die slechter is dan hoe het er op 1 februari voor stond.
pi_204943670
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 16:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nou, vanavond zeeen van tijd ^O^ .
Ik wacht met spanning. En vergeet niet de randvoorwaarde dat er bij geen van de scenario's er een andere uitkomst uit mag komen die slechter is dan hoe het er op 1 februari voor stond.
Dat is geen uitgangspunt want nu zijn de gebieden kwijt + 30.000 doden. Dus alles minder dan dat is een beter eindresultaat
Vakman pur sang
  donderdag 2 juni 2022 @ 18:21:34 #241
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204943997
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 17:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is geen uitgangspunt want nu zijn de gebieden kwijt + 30.000 doden. Dus alles minder dan dat is een beter eindresultaat
Heb je een plan om de doden tot leven te wekken?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_204944005
quote:
15s.gif Op donderdag 2 juni 2022 18:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Heb je een plan om de doden tot leven te wekken?
Was een beter resultaat geweest.
Vakman pur sang
pi_204944173
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:47 schreef Ulx het volgende:

[..]
Prima, fuck'em. Don't care.
Make the fuckers bleed and die.
pi_204944240
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]
Hoe heb je ze besteld? Die site ligt er al een tijd uit?
pi_204944296
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
blijkbaar ben je inmiddels klaar met werk, wij zijn nog steeds benieuwd naar de 10 scenario's van jou!
pi_204944418
Sweden to send anti-ship missiles to Ukraine
https://www.ukrinform.net(...)iles-to-ukraine.html
  donderdag 2 juni 2022 @ 19:30:13 #247
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204944605
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 15:58 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Tof gebaar van Bayraktar dat het gedoneerd kan worden aan humanitarian aid, zoals ik in het verleden al zei, om het te spenderen aan een TB2 is idioot aangezien alle TB2s sowieso al naar Ukraine gaan plus dat er voor 40miljard aan wapens door de VS en EU geleverd wordt.
  donderdag 2 juni 2022 @ 19:30:38 #248
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204944671
Helaas is de Oekrane een redelijk nieuwe land met weinig ervaring op het gebied van politiek. Leiders van Oekrane moesten rustiger aan omgaan met Rusland en niet teveel doen wat Amerika verwacht.

Nu hebben we dus een oorlog met Putin en Putin zal niet stoppen , ook niet na 10 jaar. Terwijl de rest van de wereld rustig aan door gaat met hun leventje is Oekrane aan het dood gaan en moeten de Oekrainirs als een soort van proxy van Amerika oorlog voeren tegen de Russen.
pi_204944746
Ben benieuwd of er al Oekrainse troepen getraind worden op wapens die nog niet toegezegd zijn aan ze. De VS heeft die HIMARS al in Polen gezet voor de toezegging, als je dan ook al begint met trainen dan kan je de Russen verrassen ivm snelle doorlooptijd.
pi_204944800
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:34 schreef slavaukrainii het volgende:
Helaas is de Oekrane een redelijk nieuwe land met weinig ervaring op het gebied van politiek. Leiders van Oekrane moesten rustiger aan omgaan met Rusland en niet teveel doen wat Amerika verwacht.

Nu hebben we dus een oorlog met Putin en Putin zal niet stoppen , ook niet na 10 jaar. Terwijl de rest van de wereld rustig aan door gaat met hun leventje is Oekrane aan het dood gaan en moeten de Oekrainirs als een soort van proxy van Amerika oorlog voeren tegen de Russen.
Krijgen we dit gelul weer... Dat Rusland Oekrane is binnengevallen heeft geen fuck met Amerika te maken.
Цой жив
  donderdag 2 juni 2022 @ 19:50:41 #252
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204944902
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 2 juni 2022 @ 19:51:19 #253
pi_204944917
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Mariopol 2.0?
  donderdag 2 juni 2022 @ 19:53:03 #254
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204945010
quote:
13s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:42 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Krijgen we dit gelul weer... Dat Rusland Oekrane is binnengevallen heeft geen fuck met Amerika te maken.
Onervaren politici hebben hier een grote aandeel in. Als je buurman , Rusland is , dan kun je beter niet teveel tegen zijn schenen trappen door teveel zaken te doen met de vijand van Rusland. Want nu zien we dus dat niemand militair ingrijpt en dat de Oekrainirs er alleen voor staan. Europa en Amerika wilt geen directe oorlog met Rusland. Proxyoorlog kan nog net.
  donderdag 2 juni 2022 @ 19:58:53 #256
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 2 juni 2022 @ 20:03:49 #257
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_204945086
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 15:58 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Dat is serieuze serieproductie...
pi_204945294
quote:

Wat een onzin.
  donderdag 2 juni 2022 @ 20:24:44 #259
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_204945321
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:53 schreef slashdotter3 het volgende:
Russische tanks staan netjes te wachten totdat artillery hun kapot schiet
[ twitter ]
Dat binnenvliegen van die Oekrainse helikopters bij de Azovstal in Marioepol is wel een van de meest heroische acties van deze oorlog.
  donderdag 2 juni 2022 @ 20:25:53 #260
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_204945337
quote:

Die dekselse Oekrane toch met hun drang naar zelfbeschikking, eigen schuld dikke bult.

Moet je maar gewoon als provincie van Rusland willen fungeren
Laffe huichelaar
  donderdag 2 juni 2022 @ 20:36:29 #261
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_204945428
quote:

[..]
en het eiland Zeeuws-Vlaanderen. .
Zeeuws Vlaanderen is geen eiland.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  donderdag 2 juni 2022 @ 20:38:26 #262
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_204945447
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je het als investering ziet, zou je het in een zuurvrije bewaarmap moeten opbergen en er nooit meer naar kijken.
Waar bestel je die?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_204945544
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 18:55 schreef Shotty het volgende:

[..]
blijkbaar ben je inmiddels klaar met werk, wij zijn nog steeds benieuwd naar de 10 scenario's van jou!
Ik ga er elke dag een schrijven met uitzondering van het weekend en feestdagen.
Vakman pur sang
pi_204945570
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:58 schreef slavaukrainii het volgende:

[..]
Onervaren politici hebben hier een grote aandeel in. Als je buurman , Rusland is , dan kun je beter niet teveel tegen zijn schenen trappen door teveel zaken te doen met de vijand van Rusland. Want nu zien we dus dat niemand militair ingrijpt en dat de Oekrainirs er alleen voor staan. Europa en Amerika wilt geen directe oorlog met Rusland. Proxyoorlog kan nog net.
Het slaat nergens op dat Rusland mag bepalen wat zijn buurlanden wel of niet mogen doen en dat desnoods met geweld mag afdwingen.
  donderdag 2 juni 2022 @ 20:50:50 #265
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204945574
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 20:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het slaat nergens op dat Rusland mag bepalen wat zijn buurlanden wel of niet mogen doen en dat desnoods met geweld mag afdwingen.
Dat zei Saddam Hoesein ook.
Vakman pur sang
pi_204945638
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wanneer sprak je hem?
pi_204945643
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En die heeft zijn buitenlandse avontuurtjes ook moeten bekopen met een groot militair verlies + dat hij en zijn land helemaal de tering in gesanctioneerd werden.
  donderdag 2 juni 2022 @ 21:00:32 #269
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204945669
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 20:36 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Zeeuws Vlaanderen is geen eiland.
Je hebt volkomen gelijk. Ik wilde het onderscheid maken tussen provincies (Noord-Brabant en Limburg) en Zeeuws-Vlaanderen (zelf geen provincie maar onderdeel van Zeeland). Ik dacht dat Zeeuws-Vlaanderen onder het begrip 'De Zeeuwse Eilanden' valt, maar dat klopt dus niet. Weer wat geleerd. :)
pi_204945723
De hype over cyberwarfare kan trouwens ook wel voorlopig de ijskast in. Dat is wel de grootste 'tegenvaller' van het conflict. Ze krijgen het internet niet eens plat.
  donderdag 2 juni 2022 @ 21:33:48 #271
491169 cleanfreak
Houd van schoonmaken
pi_204945915
quote:
13s.gif Op donderdag 2 juni 2022 19:42 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Ben ik het niet mee eens. Deze uitspraak is te kort door de bocht en duidt op naiviteit en goedgelovigheid.
pi_204946151
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 21:33 schreef cleanfreak het volgende:

[..]
Ben ik het niet mee eens. Deze uitspraak is te kort door de bocht en duidt op naiviteit en goedgelovigheid.
Klopt en dit is dan ook situatie 1 die anders kon. Direct stoppen (al veel eerder) met laffe toezeggingen tot navo maar wel keiharde rode lijnen trekken van het verbond.

https://www.msnbc.com/msnbc/amp/ncna1290831

quote:
. George Kennan, the living legend who had fathered America’s policy of containment against the Soviet Union, called NATO expansion “a strategic blunder of potentially epic proportions.” Thomas Friedman, America’s most prominent foreign policy columnist, declared it the “most ill-conceived project of the post-Cold War era.” Daniel Patrick Moynihan, widely considered the most erudite member of the US Senate, warned, “We have no idea what we’re getting into.” John Lewis Gaddis, the dean of America’s Cold War historians, noted that, “historians—normally so contentious—are in uncharacteristic agreement: with remarkably few exceptions, they see NATO enlargement as ill-conceived, ill-timed, and above all ill-suited to the realities of the post-Cold War world.”
Vakman pur sang
pi_204946347
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 20:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat noemen ze politiek. Sterke landen met een groot militaire macht , die kunnen een land volledig vernietigen. Rusland en Amerika zijn beide goede voorbeelden.

Zwakkere landen zoals Irak , Libi , Vitnam , Afganistan , zijn allen naar de verdoemenis gebombardeerd, want ze luisterden niet goed genoeg.
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:18:30 #274
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204946389
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2022 06:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dat komt omdat in de hele Balkan-crisis Servie de agressor was. Leuk dat je Kosovo als gesoleerd geval probeert te schetsen, maar dat is geschiedvervalsing.
Toch wel super dat wij altijd feilloos aan de goede kant van de geschiedenis staan en precies weten wie goed en slecht zijn.

Kosovo is Servisch grondgebied > wonen veel etnische Albanezen > willen onafhankelijkheid > gaan de gewapende strijd aan > Servische leger grijpt hard in > wij bombarderen ze zonder VN-mandaat > Kosovo roept onafhankelijkheid uit > "Ja, maar Servi is de agressor."

Donetsk en Luhansk is Oekraens grondgebied > wonen veel etnische Russen > willen onafhankelijkheid > Oekraens leger grijpt hard in > Rusland bombardeert ze zonder VN-mandaat > Donetsk en Luhansk roepen onafhankelijkheid uit > "Ja, maar Rusland voedt de onafhankelijkheidswens en verspreidt leugens en propaganda daarover, is de oorzaak van de onrust en het geweld van de separatisten in de regio en is de agressor".

Iedere andere interpretatie is "geschiedsvervalsing" en zonder meer onwaar. We hebben het gelijk altijd aan onze zijde.
pi_204946423
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:18 schreef Repentless het volgende:

[..]
Donetsk en Luhansk is Oekraens grondgebied > wonen veel etnische Russen > willen onafhankelijkheid > Oekraens leger grijpt hard in > Rusland bombardeert ze zonder VN-mandaat > Donetsk en Luhansk roepen onafhankelijkheid uit > "Ja, maar Rusland voedt de onafhankelijkheidswens en verspreidt leugens en propaganda daarover, is de oorzaak van de onrust en het geweld van de separatisten in de regio en is de agressor".
Dit is onjuist. Het is niet zo dat Donetsk en Luhansk onafhankelijkheid willen en dat het Oekraense leger hard ingrijpt.

Het Russische leger is juist begonnen met militair ingrijpen. Daarna werd Oekrane gedwongen om te reageren.

Als jij zulke dingen al niet snapt, of niet wil snappen, is discussiren vrij zinloos.
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:22:55 #276
pi_204946446
quote:

[..]
Toch wel super dat wij altijd feilloos aan de goede kant van de geschiedenis staan en precies weten wie goed en slecht zijn.

Kosovo is Servisch grondgebied > wonen veel etnische Albanezen > willen onafhankelijkheid > gaan de gewapende strijd aan > Servische leger grijpt hard in > wij bombarderen ze zonder VN-mandaat > Kosovo roept onafhankelijkheid uit > "Ja, maar Servi is de agressor."

Iedere andere interpretatie is "geschiedsvervalsing" en zonder meer onwaar. We hebben het gelijk altijd aan onze zijde.
Wat een onzin vergelijking. Het is niet Kosovo is Donetsk. Het is Rusland = Servie en Ukraine = Kosovo.
pi_204946460
Rusland is genaaid. HEEL ERG HARD ZELFS.

Waarschijnlijk gaat de VS de banden met Saudi Arabi weer aanhalen. MBS wordt weer de goodguy.

Doet me denken aan het einde van de Soviet Unie. De Saudis pompten zoveel olie uit de grond dat de olieprijs kelderde. Hierdoor stortte de Soviet Unie in elkaar.

Rusland gaat EN minder olie en gas verkopen. EN ze gaan het voor een lagere prijs verkopen, EN de oorlog kost veel geld.

twitter
pi_204946501
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:23 schreef polderturk het volgende:

Waarschijnlijk gaat de VS de banden met Saudi Arabi weer aanhalen. MBS wordt weer de goodguy.

Doet me denken aan het einde van de Soviet Unie. De Saudis pompten zoveel olie uit de grond dat de olieprijs kelderde. Hierdoor stortte de Soviet Unie in elkaar.

Rusland gaat EN minder olie en gas verkopen. EN ze gaan het voor een lagere prijs verkopen, EN de oorlog kost veel geld.

[ twitter ]
De OPEC-landen geven een signaal, voorlopig is er weer genoeg olie. En alternatieve energiebronnen hoeven ook echt niet. ;)
pi_204946569
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dit is onjuist. Het is niet zo dat Donetsk en Luhansk onafhankelijkheid willen en dat het Oekraense leger hard ingrijpt.

Het Russische leger is juist begonnen met militair ingrijpen. Daarna werd Oekrane gedwongen om te reageren.

Als jij zulke dingen al niet snapt, of niet wil snappen, is discussiren vrij zinloos.
Bovendien ontbreekt de nuance dat Servi slechts vier jaar eerder een genocide had gepleegd op Bosnische moslims. Nogal wiedes dat de NAVO ingreep in Kosovo, wederom lag Servi in de clinch met een islamitische bevolkingsgroep en de ervaringen met de VN-missie in onder andere Srebrenica waren ook niet echt denderend.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2022 22:32:30 ]
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:32:01 #280
6484 ExTec
pi_204946570
quote:
Maar jij mag er voor kiezen om de kremlin talking points na te praten.

Niemand houd je tegen :)
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:36:38 #281
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204946620
quote:

[..]

Hoe denk je dat een 'Anti Terrorist Operation' vanuit Oekrane eruit ziet tegen Russische separatisten? Wie er dan ingrijpt tegen wie?
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:38:35 #282
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204946643
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Wat een onzin vergelijking. Het is niet Kosovo is Donetsk. Het is Rusland = Servie en Ukraine = Kosovo.
Ah, ok. Dus Oekrane is Russisch grondgebied?
pi_204946646
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:36 schreef Repentless het volgende:

[..]
Hoe denk je dat een 'Anti Terrorist Operation' vanuit Oekrane eruit ziet tegen Russische separatisten? Wie er dan ingrijpt tegen wie?
Er zijn geen Russische separatisten, er is gewoon Rusland. Of waren de Duitsers in WOII in Nederland soms ook 'Duitse separatisten'?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2022 22:38:56 ]
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:40:42 #284
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204946675
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:38 schreef J.B. het volgende:

[..]
Er zijn geen Russische separatisten, er is gewoon Rusland. Of waren de Duitsers in WOII in Nederland soms ook 'Duitse separatisten'?
:') Ik heb het toch niet over de situatie na de Russische invasie?
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:40:47 #285
6484 ExTec
pi_204946677
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:36 schreef Repentless het volgende:

[..]
Heb je ook nog een boodschap aan het feit dat rus het trucje van onrust stoken onder diaspora, om daarna landjepik te gaan spelen al letterlijk eeuwen overal uitvoert, meest recent hiervoor Transnistri, Georgi?

Of gaan we dan weer janken "dat wij altijd aan de juiste kant van de geschiedenis staan" ofzo iets?

In dat geval:

Complete ff lekker je journey to the darkside en ga lekker naar BNW. Zit je tussen gelijkgestemden.
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:41:11 #286
56749 BlaZ
pi_204946682
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Zo is het gegaan.
Public opinion about Euromaidan
According to December 2013 polls (by three different pollsters), between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it.[141][142][143]

https://www.iri.org/wp-co(...)%2014-26,%202014.pdf

pagina 11.

Het probleem is dat er ten tijde van het uitbreken van de protesten geen meerderheid was voor beide kanten. Pas na de inname van de Krim was een meerderheid van de Oekraners pro-Europees. Dat is ook logisch want een meerderheid van de Oekrane was tegen Russisch ingrijpen. Zie pagina 8,9.

Pagina 12 laat duidelijk de verschillen per regio zien, de EU was en is niet populair in het oosten en zuiden van het land.

Pagina 14: zelfs na de inname van de Krim is een meerderheid van Oost-Oekrane voor het aansluiten bij een Russische alliantie 55%, in het westen is 90% voor het aansluiten bij de EU.

Gezien de verschillen tussen oost en west was een neutrale positie denk ik het beste om conflict te voorkomen.
pi_204946696
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:13 schreef slavaukrainii het volgende:

[..]
Dat noemen ze politiek. Sterke landen met een groot militaire macht , die kunnen een land volledig vernietigen. Rusland en Amerika zijn beide goede voorbeelden.

Zwakkere landen zoals Irak , Libi , Vitnam , Afganistan , zijn allen naar de verdoemenis gebombardeerd, want ze luisterden niet goed genoeg.
Nee, dat noemen ze onzin verkopen.
pi_204946711
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:40 schreef Repentless het volgende:

[..]
:') Ik heb het toch niet over de situatie na de Russische invasie?
De strijd in de Donbass na 2014 was ook gewoon Rusland, ook al deden ze alsof het niet zo was. MH17 is door Rusland neergeschoten en de militaire leider van die club toentertijd, Igor Girkin, is ook gewoon een Rus. Het is toch overduidelijk dat dat geen separatisten waren :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2022 22:44:49 ]
  donderdag 2 juni 2022 @ 22:45:08 #289
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204946729
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:41 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Public opinion about Euromaidan
According to December 2013 polls (by three different pollsters), between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it.[141][142][143]

pagina 11.

Het probleem is dat er ten tijde van het uitbreken van de protesten geen meerderheid was voor beide kanten. Pas na de inname van de Krim was een meerderheid van de Oekraners pro-Europees. Dat is ook logisch want een meerderheid van de Oekrane was tegen Russisch ingrijpen. Zie pagina 8,9.

Pagina 12 laat duidelijk de verschillen per regio zien, de EU was en is niet populair in het oosten en zuiden van het land.

Pagina 14: zelfs na de inname van de Krim is een meerderheid van Oost-Oekrane voor het aansluiten bij een Russische alliantie 55%, in het westen is 90% voor het aansluiten bij de EU.

Gezien de verschillen tussen oost en west was een neutrale positie denk ik het beste om conflict te voorkomen.
Je weet dat er voorafgaand aan de protesten met grote meerderheid door het parlement een verdrag was aangenomen met de EU dat Janoekovitsj onder Russische druk dat verdrag weigerde te ratificeren en dat drom die protesten waren. Het steunen van de protesten is iets anders dan het steunen van toenadering tot de EU, zeg maar.
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:24:08 #290
pi_204947043
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:38 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ah, ok. Dus Oekrane is Russisch grondgebied?
Nee, het was vroeger onderdeel van de Sovjetunie.
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:24:15 #291
56749 BlaZ
pi_204947045
quote:

[..]

De opinie van de bevolking van de Donbas is sterk verdeeld, wat ook logisch is gezien de verdeling in Russen en Oekraners in het gebied. Onderzoeken gaven aan dat de meerderheid voorstander is voor de Donbas als autonome regio binnen Oekrane.

Er werd in de Donbas regio overigens ook sterk geprotesteerd tegen Oekranse troepen in de periode na Maidan.
Dit zijn beelden uit Mariupol uit die tijd.

Deze bron geeft de sterk verdeelde opinie ook duidelijk weer.
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:32:05 #292
56749 BlaZ
pi_204947095
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:45 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Je weet dat er voorafgaand aan de protesten met grote meerderheid door het parlement een verdrag was aangenomen met de EU dat Janoekovitsj onder Russische druk dat verdrag weigerde te ratificeren en dat drom die protesten waren. Het steunen van de protesten is iets anders dan het steunen van toenadering tot de EU, zeg maar.
Uiteraard, en daarom is staatsrechtelijk gezien de afzetting van de president ook terecht. Vergeet echter niet dat de post USSR traditie er een is van machtige presidenten die dit juist wel kunnen doen: zie Belarus, Kazachstan, Rusland etc.
Het probleem zit hem er meer in dat het de vraag is in hoeverre een helft van het land voor de andere helft kan beslissen, dat is nogal ongezonde situatie (of het Pro-Russisch of Pro-EU is maakt hier niet uit).

Wat dat betreft had het land beter een neutrale koers kunnen varen totdat de neuzen wat meer dezelfde richting opstaan.
pi_204947103
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:43 schreef J.B. het volgende:

[..]
De strijd in de Donbass na 2014 was ook gewoon Rusland, ook al deden ze alsof het niet zo was. MH17 is door Rusland neergeschoten en de militaire leider van die club toentertijd, Igor Girkin, is ook gewoon een Rus. Het is toch overduidelijk dat dat geen separatisten waren :')
. korotkikh botsman is ook gewoon een Rus.
Vakman pur sang
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:33:39 #294
56749 BlaZ
pi_204947105
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:38 schreef J.B. het volgende:

[..]
Die zochten de hereniging van Nederland, nadat het een paar honderd jaar onafhankelijkheid had genoten, bij het Duitse Rijk.
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:41:08 #295
56749 BlaZ
pi_204947143
quote:

[..]
Die Girkin was eerder ook al actief in Transnistri en komt uit Moskou inderdaad. Het Kremlin heeft zo groepjes fanatici die de eerste bouwblokken van een opstand neerzetten. In een gebied als Donbas zijn er dan snel mensen die er wel brood in zien en zich daarbij aansluiten.
De creatie van een nieuw machtscentrum geeft altijd mogelijkheden aan nieuwe personen.

Aangezien Rusland in dit soort opstandige gebieden paspoorten uitdeelt kun je indien het allemaal fout loopt, altijd daarna in Rusland terecht.
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:44:56 #296
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204947158
quote:

[..]
Ah ja. En het KLA werd niet gefinancierd vanuit grootschalige drugshandel door Albanese diaspora, er kwamen geen karrenvrachten aan wapens vanuit Albani Kosovo binnen, er werden geen Albanezen in het geheim door de VS getraind in Albani en daarna de grens met Kosovo over gestuurd. :') Nee, dat waren wl echte separatisten.
  donderdag 2 juni 2022 @ 23:46:13 #297
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204947164
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 23:32 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het probleem zit hem er meer in dat het de vraag is in hoeverre een helft van het land voor de andere helft kan beslissen, dat is nogal ongezonde situatie (of het Pro-Russisch of Pro-EU is maakt hier niet uit).
Het parlement vertegenwoordigde het hele land, dus dat was niet aan de orde.
pi_204947220
quote:

Het zit me alleen niet zo lekker dat die Saudi's al zo'n 400.000 slachtoffers in Yemen hebben gemaakt, als ik de VN moet geloven.
  vrijdag 3 juni 2022 @ 00:11:45 #299
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_204947281
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juni 2022 22:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Heb je ook nog een boodschap aan het feit dat rus het trucje van onrust stoken onder diaspora, om daarna landjepik te gaan spelen al letterlijk eeuwen overal uitvoert, meest recent hiervoor Transnistri, Georgi?

Of gaan we dan weer janken "dat wij altijd aan de juiste kant van de geschiedenis staan" ofzo iets?

In dat geval:

Complete ff lekker je journey to the darkside en ga lekker naar BNW. Zit je tussen gelijkgestemden.
Je wilt nu echt eeuwen aan historie aanhalen als argument om alleen naar het landjepik-gedrag van Rusland te wijzen? Terwijl slechts 100 jaar geleden het Britse Rijk nog 25% van het totale globale landoppervlak besloeg? Ok. Goed punt!
  vrijdag 3 juni 2022 @ 00:23:02 #300
56749 BlaZ
pi_204947349
quote:

[ twitter ]
Dit gaat ten eerste om een OPEC+ beslissing, dus Rusland zit bij de OPEC aan tafel.
Het gaat om een verhoging van een geplande productieverhoging van 648.000 vaten in plaats van de gebruikelijke 432.000.
Dit is verre van voldoende om Russische productie op te vangen, dit gaat om ~2% van enkel de Russische productie.
De situatie is ook redelijk complex wat betreft de boycot aangezien olie vrij makkelijk te verschepen is. De vraag is dan eerder voor welke prijs het zijn olie kwijt kan, gekocht wordt het zeker, maar waarschijnlijk tegen een korting van ~30%.
https://oilprice.com/Late(...)on-Hike-In-July.html

De OPEC en Rusland zullen elkaar niet voor het hoofd stoten, die moeten de komende 30 jaar nog met elkaar overleggen over olie- en gasproductie.
  vrijdag 3 juni 2022 @ 00:43:50 #301
56749 BlaZ
pi_204947421
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 23:46 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het parlement vertegenwoordigde het hele land, dus dat was niet aan de orde.
Dat is het idee inderdaad, het gaat hier niet om dat principe maar om welke deel van het geheel wordt vertegenwoordigd en in welke mate.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')