Ik koop liever degelijk spul, dat precies zo is als ik wil en dat een beetje bij elkaar past. Heb ik liever dan wat bij elkaar geraapte zooi. Helemaal als die zooi ook echt zooi is.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat zou mijn vrouw ook gevonden hebben maar ik niet. Mijn 1e huis kocht ik lang voor ik mijn vrouw uberhaupt leerde kennen, en ik kom dus nog steeds niet bij de leenbakker en de VidaXL. Nu kán dat wel, het is maar wat je wil en dat heeft dus ook invloed op wat het je kost.
Ja ik ook, maar dat is het punt niet. Je kúnt voor weinig geld je hele huis inrichten en dus heb je dan ook minder budget nodig, dat is waar het om ging.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik koop liever degelijk spul, dat precies zo is als ik wil en dat een beetje bij elkaar past. Heb ik liever dan wat bij elkaar geraapte zooi. Helemaal als die zooi ook echt zooi is.
Maar goed, als zij de boel had ingericht, dan was het klaar geweest met 'n fractie van wat ik nu heb uitgegeven.
Ja, dat klopt. Als je meeneemt wat je al hebt en desnoods via Marktplaats overal allerlei bijna gratis troep afhaalt, kan het zelfs nog wel goedkoper dan Leenbakker of VidaXL.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik ook, maar dat is het punt niet. Je kúnt voor weinig geld je hele huis inrichten en dus heb je dan ook minder budget nodig, dat is waar het om ging.
Soms is goedkoop duurkoop maar het ligt ook wel aan het product wat je koopt. Veel meubels kun je natuurlijk prima tweedehands kopen.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Als je meeneemt wat je al hebt en desnoods via Marktplaats overal allerlei bijna gratis troep afhaalt, kan het zelfs nog wel goedkoper dan Leenbakker of VidaXL.
Je kunt zelfs beter degelijk tweedehands spul kopen dan iets van de Leenbakker of zo.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Soms is goedkoop duurkoop maar het ligt ook wel aan het product wat je koopt. Veel meubels kun je natuurlijk prima tweedehands kopen.
Dat kan, maar misschien moet je je niet blind staren op een huis van een half miljoen.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Soms is goedkoop duurkoop maar het ligt ook wel aan het product wat je koopt. Veel meubels kun je natuurlijk prima tweedehands kopen.
Achteraf gezien echt niet zuinig genoeg geleefd de laatste paar jaar.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt zelfs beter degelijk tweedehands spul kopen dan iets van de Leenbakker of zo.
Die berekening hadden wij ook gemaakt ja. Maximaal 2k aan hypotheeklasten per maand. Volgens mij moet dat wel lukken.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef laziness het volgende:
Dat verhaal van kopen op 1,5 bruto inkomen en dan blijft er van het netto maar 25% over voor alles buiten de hypotheek is natuurlijk wel kul.
Bij de huidige rente is 5 ton annuïtair iets van 2k per maand. Dan blijft er nog 3k over voor de rest.
Dat verwijt zou ik me zelf niet direct maken. Want waarom heb je dan niet op water en brood geleefd de laatste jaren, bij wijze van. Ik denk dat je eerst een inzicht moet hebben in wat je kunt bij welke rentestand, dan of je dat huis krijgt voor de vraagprijs of dat je moet overbieden, etc etc. Je kunt het huis ook leeg laten dan wel er 0 aan doen, maar meestal is dat niet wat men voor ogen heeftquote:Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Achteraf gezien echt niet zuinig genoeg geleefd de laatste paar jaar.Je denkt "we hebben geld zat" maar het valt eigenlijk vies tegen.
Voor je huidige situatie heb je inderdaad zat. Wil je voor het eerst de huizenmarkt op dan is het opeens een ander verhaal. Maar je moet ook een beetje leven en lol hebben als die mogelijkheid er is.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Achteraf gezien echt niet zuinig genoeg geleefd de laatste paar jaar.Je denkt "we hebben geld zat" maar het valt eigenlijk vies tegen.
Dat ligt wel een beetje aan je wensen, maar een spaarpotje hebben kan nooit kwaad. Een huis inrichten, er nog wat aan doen en zo. Dat valt toch vaker tegen dan mee qua kosten.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
En vooral, nog geld overhebben als je klaar bent EN de mogelijkheid hebben om (serieus) te sparen.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt wel een beetje aan je wensen, maar een spaarpotje hebben kan nooit kwaad. Een huis inrichten, er nog wat aan doen en zo. Dat valt toch vaker tegen dan mee qua kosten.
2K netto wellicht, maar met de huidige rente standen kom je op 23/2400¤ uit bruto. Tel daar verzekeringen, GWL bij op dan ga je meer richting de 2K voor de rest.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef laziness het volgende:
Dat verhaal van kopen op 1,5 bruto inkomen en dan blijft er van het netto maar 25% over voor alles buiten de hypotheek is natuurlijk wel kul.
Bij de huidige rente is 5 ton annuïtair iets van 2k per maand. Dan blijft er nog 3k over voor de rest.
Ligt er aan hoeveel je lasten je daarnaast nog hebt ook (hoe energiezuinig is het te kopen huis?) en wat je wensen zijn.quote:Op zondag 29 mei 2022 13:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Die berekening hadden wij ook gemaakt ja. Maximaal 2k aan hypotheeklasten per maand. Volgens mij moet dat wel lukken.
Misschien dan ook nagaan waar het geld gebleven is in die tijd. Van 5k netto, kan je riant wonen en leven als je het slim aanpakt (de hypotheek dus als eerste).quote:Op zondag 29 mei 2022 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rond de 1150.quote:Op zondag 29 mei 2022 16:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien dan ook nagaan waar het geld gebleven is in die tijd. Van 5k netto, kan je riant wonen en leven als je het slim aanpakt (de hypotheek dus als eerste).
Hoeveel huur betalen jullie nu??
Vind het zorgelijk......quote:
Jullie vangen 5k per maand netto, gaat 1150 huur vanaf (rest: 3850) en hebben totaal 20k gespaard.quote:
Zorgelijk is dan misschien nogal een belerende term. We zijn relatief laat gaan werken en er is geen schuld ofzo.quote:Op zondag 29 mei 2022 16:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Jullie vangen 5k per maand netto, gaat 1150 huur vanaf (rest: 3850) en hebben totaal 20k gespaard.
Misschien leren budgetteren en prioriteren??
Wij zitten op 8k netto en spenden ook als een malle. Leven doen we vandaag, niet morgenquote:Op zondag 29 mei 2022 16:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Jullie vangen 5k per maand netto, gaat 1150 huur vanaf (rest: 3850) en hebben totaal 20k gespaard.
Misschien leren budgetteren en prioriteren??
Mee eens. Betalen jullie ook huur, over spenderen gesproken??quote:Op zondag 29 mei 2022 16:20 schreef Poepz0r het volgende:
Wij zitten op 8k netto en spenden ook als een malle. Leven doen we vandaag, niet morgen
Hypotheek. Hadden wel huur. Was 760¤ ofzoquote:Op zondag 29 mei 2022 16:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Mee eens. Betalen jullie ook huur, over spenderen gesproken??
Als je 'n huis wilt kopen en fatsoenlijk wilt inrichten, is wat sparen toch wel handig.quote:Op zondag 29 mei 2022 16:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Wij zitten op 8k netto en spenden ook als een malle. Leven doen we vandaag, niet morgen
Zeker alhoewel dat ook niet de wereld kost.quote:Op zondag 29 mei 2022 16:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je 'n huis wilt kopen en fatsoenlijk wilt inrichten, is wat sparen toch wel handig.
Punt is, dat PP2000 nu nog huurt, blijkbaar niet veel kan sparen, en wil beginnen aan een huis waarvan de kosten pak-em-beet 80% hoger liggen dan de huidige huur. Nog afgezien van extra kosten die bij een koopwoning komen kijken en dan bedoel ik niet de inrichting/aankleding.quote:Op zondag 29 mei 2022 16:27 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeker alhoewel dat ook niet de wereld kost.
Oh sorry, mijn foutquote:Op zondag 29 mei 2022 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zie nu de TT maar naamtopics mogen niet dus even aanpassen
Mwa kan makkelijk. Wij zijn ook ouders geworden maar ik heb wel gezegd dat ze gewoon 4 dagen moet blijven werken. Niet voor nu, maar stel ik val weg, dan wil ik wel dat m'n vrouw het allemaal zelf kan blijven betalen etc. Plus als vrouwen na zwangerschap stoppen met werken is het ook lastig zat om na x jaren weer een baan te vinden dus zodoende.quote:Op zondag 29 mei 2022 17:18 schreef Bami het volgende:
Ik zou op een inkomen van 5k netto nooit kiezen voor een hypotheeklast van 2k. Dan houd ik echt niet genoeg spaarruimte en marge over naar mijn zin. Nou speelde bij ons ook een actieve kinderwens mee waarbij we wisten dat het inkomen zou dalen terwijl de kosten stijgen, maar ik zou zelf in dat geval toch naar een wat goedkoper huis gaan kijken.
Wij blijven allebei vier dagen werken, maar dat is nog steeds een inkomensterugval.quote:Op zondag 29 mei 2022 18:27 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mwa kan makkelijk. Wij zijn ook ouders geworden maar ik heb wel gezegd dat ze gewoon 4 dagen moet blijven werken. Niet voor nu, maar stel ik val weg, dan wil ik wel dat m'n vrouw het allemaal zelf kan blijven betalen etc. Plus als vrouwen na zwangerschap stoppen met werken is het ook lastig zat om na x jaren weer een baan te vinden dus zodoende.
Ik ook niet, maar uiteindelijk moet je ergens wonen natuurlijk. En de meeste huishoudens zijn ook wel gebonden aan een bepaalde regio.quote:Op zondag 29 mei 2022 17:18 schreef Bami het volgende:
Ik zou op een inkomen van 5k netto nooit kiezen voor een hypotheeklast van 2k. Dan houd ik echt niet genoeg spaarruimte en marge over naar mijn zin. Nou speelde bij ons ook een actieve kinderwens mee waarbij we wisten dat het inkomen zou dalen terwijl de kosten stijgen, maar ik zou zelf in dat geval toch naar een wat goedkoper huis gaan kijken.
Dat klopt zeker. Maar ik heb het gevoel dat er weinig regio's zijn waar 5 ton een vereiste is om een fatsoenlijke woning te kunnen kopen. Voor een ton minder kom je op de meeste plekken in Nederland ook een heel eind volgens mij.quote:Op maandag 30 mei 2022 12:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar uiteindelijk moet je ergens wonen natuurlijk. En de meeste huishoudens zijn ook wel gebonden aan een bepaalde regio.
Dream on. In onze regio, begint het bij 525k euro en dan moet je nog gaan overbieden.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:01 schreef Bami het volgende:
[..]
Dat klopt zeker. Maar ik heb het gevoel dat er weinig regio's zijn waar 5 ton een vereiste is om een fatsoenlijke woning te kunnen kopen. Voor een ton minder kom je op de meeste plekken in Nederland ook een heel eind volgens mij.
Die regio's zijn er best wel.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:01 schreef Bami het volgende:
[..]
Dat klopt zeker. Maar ik heb het gevoel dat er weinig regio's zijn waar 5 ton een vereiste is om een fatsoenlijke woning te kunnen kopen. Voor een ton minder kom je op de meeste plekken in Nederland ook een heel eind volgens mij.
Levenskeuzesquote:Op maandag 30 mei 2022 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
5k netto dat haal ik alleen in de vakantiegeld maanden...en ook pas sinds een jaartje of 3.
Ohja want je salaris kies je gewoon uit.quote:
Met zijn 2en he.quote:Op maandag 30 mei 2022 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
5k netto dat haal ik alleen in de vakantiegeld maanden...en ook pas sinds een jaartje of 3.
Nee, maar het vakgebied wat je kiest welquote:Op maandag 30 mei 2022 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ohja want je salaris kies je gewoon uit.
Zelfs dan... maarja het "succes is een keuze" denken viert hoogtij tegenwoordig...quote:Op maandag 30 mei 2022 14:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, maar het vakgebied wat je kiest wel
Het ligt vooral aan je referentiekader qua "fatsoenlijke woning".quote:Op maandag 30 mei 2022 13:01 schreef Bami het volgende:
[..]
Nou, ik geloof niet in succes is een keuze. Maar de kans om 5k netto per maand te kunnen bereiken is wel afhankelijk van levenskeuzes.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zelfs dan... maarja het "succes is een keuze" denken viert hoogtij tegenwoordig...
En mazzel.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:33 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, ik geloof niet in succes is een keuze. Maar de kans om 5k netto per maand te kunnen bereiken is wel afhankelijk van levenskeuzes.
Zeker, maar als jij er voor kiest om (als voorbeeld) in de detailhandel te willen werken, moet je niet raar opkijken dat je het nooit zal gaan bereiken. Net zo min als wanneer je er voor kiest jaren te gaan promoveren je niet raar op moet kijken als je dat pas op veel latere leeftijd zal bereiken. Dat zijn wel degelijk levenskeuzes.quote:
Dit ja.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeker, maar als jij er voor kiest om (als voorbeeld) in de detailhandel te willen werken, moet je niet raar opkijken dat je het nooit zal gaan bereiken. Net zo min als wanneer je er voor kiest jaren te gaan promoveren je niet raar op moet kijken als je dat pas op veel latere leeftijd zal bereiken. Dat zijn wel degelijk levenskeuzes.
Dat weet je niet. Misschien zat er nog wel veel meer in.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:12 schreef Heph844 het volgende:
Laten we nou niet doen alsof iemand die 5k netto verdient het verkeerde vakgebied heeft gekozen
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen?quote:Op maandag 30 mei 2022 14:12 schreef Heph844 het volgende:
Laten we nou niet doen alsof iemand die 5k netto verdient het verkeerde vakgebied heeft gekozen
Nou ja, als je ervoor kiest in de detailhandel te gaan werken is de kans groot dat tandarts worden geen optie is, als zelfstandige zou je overigens ook in de detailhandel nog wel zo'n inkomen kunnen harken.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeker, maar als jij er voor kiest om (als voorbeeld) in de detailhandel te willen werken, moet je niet raar opkijken dat je het nooit zal gaan bereiken. Net zo min als wanneer je er voor kiest jaren te gaan promoveren je niet raar op moet kijken als je dat pas op veel latere leeftijd zal bereiken. Dat zijn wel degelijk levenskeuzes.
Dat kan zeker, absoluut. Maar laten we eerlijk zijn, die kans is lang zo hoog niet.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, als je ervoor kiest in de detailhandel te gaan werken is de kans groot dat tandarts worden geen optie is, als zelfstandige zou je overigens ook in de detailhandel nog wel zo'n inkomen kunnen harken.
Dit soort denkwijzen zorgen ervoor dat er voor het merendeel van de banen niemand meer te vinden is en andere banen overspoelen met mensen die het willen doen. Dat we aan de ene kant arbeidskrachten moeten importeren terwijl aan de andere kant mensen neuspeuterend hun geld verdien.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vaklui kunnen nu weer een aardige boterham verdienen. Terwijl de zoveelste huis, tuin en keukenjurist het met een stuk minder moet doen.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit soort denkwijzen zorgen ervoor dat er voor het merendeel van de banen niemand meer te vinden is en andere banen overspoelen met mensen die het willen doen. Dat we aan de ene kant arbeidskrachten moeten importeren terwijl aan de andere kant mensen neuspeuterend hun geld verdien.
Alleen is deze discussie niet ontopic hier.
Neuspeuterend zelfs. Nice! Maar nee, je leest het precies zoals jij het wilt lezen. Dat geeft nietsquote:Op maandag 30 mei 2022 14:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit soort denkwijzen zorgen ervoor dat er voor het merendeel van de banen niemand meer te vinden is en andere banen overspoelen met mensen die het willen doen. Dat we aan de ene kant arbeidskrachten moeten importeren terwijl aan de andere kant mensen neuspeuterend hun geld verdien.
Alleen is deze discussie niet ontopic hier.
quote:Op maandag 30 mei 2022 14:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
[..]
Neuspeuterend zelfs. Nice! Maar nee, je leest het precies zoals jij het wilt lezen. Dat geeft niets
Bij ons in de woonwijk staan nu 17 woningen te koop. De te koop tijden lopen al aardig op.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:55 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier in de buurt komt er nu echt meer aanbod aan huizen op funda , een tijdje geleden leek het allemaal muurvast te zitten
Viel mij hier ook al op ja, in een keer een fors aanbod.quote:Op maandag 30 mei 2022 14:55 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier in de buurt komt er nu echt meer aanbod aan huizen op funda , een tijdje geleden leek het allemaal muurvast te zitten
Ik gok dat mensen nog snel willen verkopen voordat de rente nog verder stijgt.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:08 schreef Heph844 het volgende:
Viel mij ook al op ja, in een keer een fors aanbod.
Hier in het dorp is het aanbod verdubbeld: van 2 naar 4. Wel > 5 ton.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij ons in de woonwijk staan nu 17 woningen te koop. De te koop tijden lopen al aardig op.
Nee joh ben je gek. Velen kunnen hun rente gewoon meenemen dus waarom zou je ? Er zijn maar zat mensen die van een 300K woning naar een andere 300K woning gaan en niet zozeer duurder gaan wonen.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik gok dat mensen nog snel willen verkopen voordat de rente nog verder stijgt.
Hier staat al maanden NIETS te koop. Heel soms 1-2 huisjes, maar die zijn al weg voor ze op Funda staan.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij ons in de woonwijk staan nu 17 woningen te koop. De te koop tijden lopen al aardig op.
Maar wederom: Iemand zal je woning moeten kopen, nieuwe hypotheken hebben geen lage rente.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:19 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee joh ben je gek. Velen kunnen hun rente gewoon meenemen dus waarom zou je ? Er zijn maar zat mensen die van een 300K woning naar een andere 300K woning gaan en niet zozeer duurder gaan wonen.
Die komen toch ook van een huis af (meestal) ? Voor hen geldt toch hetzelfde?quote:Op maandag 30 mei 2022 15:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar wederom: Iemand zal je woning moeten kopen, nieuwe hypotheken hebben geen lage rente.
Want niemand huurt?quote:Op maandag 30 mei 2022 15:21 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Die komen toch ook van een huis af (meestal) ? Voor hen geldt toch hetzelfde?
Natuurlijk, maar een groot deel bezit zelf al een huis natuurlijk en ja die 3% is alsnog heel laag, ook al is hij gestegen. Die bangmakerij doe ik niet aan meequote:Op maandag 30 mei 2022 15:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Want niemand huurt?
Niemand heeft een uitbreiding van z'n hypotheek nodig?
Allemaal zaken die geen oud rentetarief hebben.
Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik zeg dat ze er weinig zijn. Plus dit;quote:Op maandag 30 mei 2022 13:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Dream on. In onze regio, begint het bij 525k euro en dan moet je nog gaan overbieden.
Het voelt wel alsof veel mensen aan de ene kant ontzettend veeleisend zijn maar aan de andere kant verwachten voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Dat combineert in de woningmarkt niet zo lekker, en dan moet je dus bedenken wat voor jou prioriteit heeft. Toekomstbestendige maandlasten, of een kant en klaar eerste huis van meer dan 120 m2. En als je voldoende inkomen hebt voor beide, helemaal top!quote:Op maandag 30 mei 2022 14:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het ligt vooral aan je referentiekader qua "fatsoenlijke woning".
Op de meeste plekken kun je idd nog wel voor 400K een huis kopen waar je met een gezin kunt wonen.
Nieuw huis betekent vaak bijlenen, ook al neem je voor het bestaande deel een oude rente mee dan gaat het nieuwe deel alsnog tegen de nieuwe rente en dat drukt de leencapaciteit. Ik verwacht niet dat het direct mega veel impact gaat hebben, maar wel dat de mogelijkheden tot overbieden wat kleiner worden.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:19 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee joh ben je gek. Velen kunnen hun rente gewoon meenemen dus waarom zou je ? Er zijn maar zat mensen die van een 300K woning naar een andere 300K woning gaan en niet zozeer duurder gaan wonen.
Dat geldt enkel als je een hogere hypotheek neemt, maar er is een grote groep die gewoon huis A inwisselt voor huis B voor dezelfde hypotheek. Dan heb je dat helemaal niet.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:24 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik zeg dat ze er weinig zijn. Plus dit;
[..]
Het voelt wel alsof veel mensen aan de ene kant ontzettend veeleisend zijn maar aan de andere kant verwachten voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Dat combineert in de woningmarkt niet zo lekker, en dan moet je dus bedenken wat voor jou prioriteit heeft. Toekomstbestendige maandlasten, of een kant en klaar eerste huis van meer dan 120 m2.
[..]
Nieuw huis betekent vaak bijlenen, ook al neem je voor het bestaande deel een oude rente mee dan gaat het nieuwe deel alsnog tegen de nieuwe rente en dat drukt de leencapaciteit. Ik verwacht niet dat het direct mega veel impact gaat hebben, maar wel dat de mogelijhkeden tot overbieden wat kleiner worden.
Leuk dat JIJ daar niet aan me doet.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:23 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar een groot deel bezit zelf al een huis natuurlijk en ja die 3% is alsnog heel laag, ook al is hij gestegen. Die bangmakerij doe ik niet aan mee
80k, ja, dat is nogal een verschil met wanneer een starter van 0 naar 350 moet toch?quote:Op maandag 30 mei 2022 15:26 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat geldt enkel als je een hogere hypotheek neemt, maar er is een grote groep die gewoon huis A inwisselt voor huis B voor dezelfde hypotheek. Dan heb je dat helemaal niet.
Wij (1,29%) hebben misschien een hypotheek nodig voor 80K tegen 3%. Zo spannend is dat allemaal niet hoor. Zijn geen wereldbedragen. Heb je 500K nodig tja dan wel
In mijn ervaring wisselt 9 van de 10 mensen van huis omdat ze op enige wijze meer ruimte/vrijheid willen, meestal kost dat daarmee meer dan hun huidige huis.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:26 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat geldt enkel als je een hogere hypotheek neemt, maar er is een grote groep die gewoon huis A inwisselt voor huis B voor dezelfde hypotheek. Dan heb je dat helemaal niet.
Wij (1,29%) hebben misschien een hypotheek nodig voor 80K tegen 3%. Zo spannend is dat allemaal niet hoor. Zijn geen wereldbedragen. Heb je 500K nodig tja dan wel
Zeer zeker, maar wat is het probleem? 3,5% rente? Of de prijs van een huis a 350K? Ik gok dat laatste. Starterswoningen van 350K waar hebben we het in hemelsnaam over. Startershuizen horen 200K te kosten op zijn max.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Leuk dat JIJ daar niet aan me doet.
Voor heel veel mensen heeft dit wel directe volgen en maakt het keuzes anders. Maar dat probleem kom je pas tegen als de onderkant van de financielemarkt opdroogt en er minder doorstromers die woningen overnemen.
[..]
80k, ja, dat is nogal een verschil met wanneer een starter van 0 naar 350 moet toch?
Wat het hoort te kosten, doet er niet toe. Het gaat er om wat het kost.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeer zeker, maar wat is het probleem? 3,5% rente? Of de prijs van een huis a 350K? Ik gok dat laatste. Starterswoningen van 350K waar hebben we het in hemelsnaam over. Startershuizen horen 200K te kosten op zijn max.
Zeker is dat een verschil, maar of de rente nu 3,5% is of 12% dat boeit niet echt als je een starterswoning uberhaupt al niet kunt betalen. 350K met een relatief simpel inkomen is helemaal niet te betalen.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat het hoort te kosten, doet er niet toe. Het gaat er om wat het kost.
En een switch van 1.8% naar 3.5% is imho best een ding. Ongeveer 500 euro bruto per maand. Dat is voor een starter een aanzienlijk verschil.
2 BO docenten samen kunnen dit lenen.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:33 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeker is dat een verschil, maar of de rente nu 3,5% is of 12% dat boeit niet echt als je een starterswoning uberhaupt al niet kunt betalen. 350K met een relatief simpel inkomen is helemaal niet te betalen.
Wat is het verschil NETTO trouwens? Als dat 100 euro is, dan is het nog wel te doen, mits je je teruggave maandelijks laat uitkeren HRA.
Docenten kunnen dat prima inderdaad. Stel waarvan 1 in de zorg werkt en de ander bijvoorbeeld timmerman is in loondienst of hovenier die niet en die gezinnen zijn er heel veel in Nederland. Retail, horecaquote:Op maandag 30 mei 2022 15:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
2 BO docenten samen kunnen dit lenen.
Het verschil is tegen 37,05% en wat ewf te berekenen. Dat gaat je lukken. Maar is dus meer dan 100 euro.
Ja dat is erg vervelend, maar dat maakt niet dat de rentetarieven geen gevolg hebben voor starters. Het is ook erg vervelend dat starterswoningen nu zo duur zijn, maar ook dat maakt neit dat de rentetarieven geen gevolgen hebben voor starters.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:41 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Docenten kunnen dat prima inderdaad. Stel waarvan 1 in de zorg werkt en de ander bijvoorbeeld timmerman is in loondienst of hovenier die niet en die gezinnen zijn er heel veel in Nederland. Retail, horeca
quote:Op maandag 30 mei 2022 15:33 schreef Poepz0r het volgende:
Zeker is dat een verschil, maar of de rente nu 3,5% is of 12% dat boeit niet echt als je een starterswoning uberhaupt al niet kunt betalen. 350K met een relatief simpel inkomen is helemaal niet te betalen.
Oh dat laatste zie ik dan weer niet, alles verkoopt binnen 3 wekenquote:Op maandag 30 mei 2022 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hier is de langste nu 6? weken. Maar dat vind ik al vrij schrikbarend lang.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh dat laatste zie ik dan weer niet, alles verkoopt binnen 3 weken
Of zijn die koopkosten zo hoog omdat een stel geesten hebben verzonnen dat je onbeperkt aflossingsvrij kon lenen en nog geld toe kreeg ook. Lastig lastig.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:47 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Wat het probleem is, is de noodzakelijke hypotheek. Sinds een aantal geesten hebben verzonnen, dat je moet aflossen voor de HRA en max. 50% aflossingsvrij mag nemen, zijn de hypotheeklasten enorm verhoogd.
Bij 3,5 ton? Is een rentestijging met 2% + 7000/jaar. EWF speelt geen rol bij de top van de rente, dus netto iets van 357/maand.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:40 schreef investeerdertje het volgende:
Het verschil is tegen 37,05% en wat ewf te berekenen. Dat gaat je lukken. Maar is dus meer dan 100 euro.
Zeker. Helaas maakt diezelfde overheid je keuzevrijheid zeer beperkt.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:40 schreef investeerdertje het volgende:
Waarbij ik iedereen afraad om langdurige keuzes te maken gebasseerd op overheidsbeleid.
quote:Op maandag 30 mei 2022 15:48 schreef investeerdertje het volgende:
Of zijn die koopkosten zo hoog omdat een stel geesten hebben verzonnen dat je onbeperkt aflossingsvrij kon lenen en nog geld toe kreeg ook. Lastig lastig.
Jij had wel zin het voor te rekenenquote:Op maandag 30 mei 2022 15:51 schreef blomke het volgende:
Bij 3,5 ton? Is een rentestijging met 2% + 7000/jaar. EWF speelt geen rol bij de top van de rente, dus netto iets van 357/maand.
quote:Op maandag 30 mei 2022 15:53 schreef investeerdertje het volgende:
Jij had wel zin het voor te rekenen
Hier staat nu 1 huis echt te koop (rest staat nog op Funda, maar is al verkocht) voor 439K. Dat zal wel 500K+ wordenquote:Op maandag 30 mei 2022 15:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh dat laatste zie ik dan weer niet, alles verkoopt binnen 3 weken
1. Je trekt het af van je inkomen, maar je voordeel zal nooit hoger zijn dan het maximum hra tarief op dat moment.quote:Op woensdag 1 juni 2022 14:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Dames en heren, ik heb 2 vragen over de hypotheekrenteaftrek:
1. Ik lees dat de hypotheekrente wordt afgebouwd naar 37%, maar ik begrijp niet waar deze percentage op slaat. Het is toch zo dat je de betaalde rente van je bruto inkomen afgetrokken wordt en je dus een lager inkomen hebt waarover je belasting moet betalen? Wat houdt het percentage van 37% dan precies in? Bedoelen ze dat je de rente alleen kan aftrekken van je inkomen die binnen de belastingschijf van 37% valt? Dus stel je hebt 10k rente betaald en verdient 80k. 68k daarvan valt binnen de schijf van 37%. Dus dan betaal je 37% belasting over 58k en 49% over 12k?
2. stel je koopt een huis met z'n tweeën, hoe regel je dan de hypotheekrente aftrek? Moet 1 persoon De rente als aftrekpost invullen en dat jullie dan het belastingvoordeel zelf verdelen?
Ik vind 200k al extreem voor een starterswoning. Velen halen dit niet eens.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeer zeker, maar wat is het probleem? 3,5% rente? Of de prijs van een huis a 350K? Ik gok dat laatste. Starterswoningen van 350K waar hebben we het in hemelsnaam over. Startershuizen horen 200K te kosten op zijn max.
Modaal zit je zo op met die nieuwe defensie caoquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik vind 200k al extreem voor een starterswoning. Velen halen dit niet eens.
1x modaal kan ca 170k lenen
Dan woon je in een pauper wijk.quote:Op maandag 30 mei 2022 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Modaal gaat ook omhoog bij stijgende lonen en die nieuwe cao gaat over een periode van 3 jaar en dan is het een fooiquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Modaal zit je zo op met die nieuwe defensie cao
1x modaal wordt dan ook niet meer geacht te (kunnen) kopen, die komt gewoon voor sociale huur in aanmerking.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik vind 200k al extreem voor een starterswoning. Velen halen dit niet eens.
1x modaal kan ca 170k lenen
Dat vraag ik me af. Als je aan de beurt bent dan verdien je weer teveelquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
1x modaal wordt dan ook niet meer geacht te (kunnen) kopen, die komt gewoon voor sociale huur in aanmerking.
Wat is dat nou weer voor rare reactie?quote:
Dat ligt eraan wanneer en waar je je inschrijft.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Als je aan de beurt bent dan verdien je weer teveel
Je komt voor maar een fractie van de sociale huurwoningen in aanmerking omdat verschillende percentages van het aanbod naar verschillende inkomensniveaus gaan. Gezien het aanbod al dusdanig gering is zijn je kansen als modale of meer dan modale alleenstaande echt minimaal, ook als je reeds voldoende wachtjaren hebt.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:14 schreef Leandra het volgende:
[..] die komt gewoon voor sociale huur in aanmerking.
17 woningen in een wijk die langer te koop staan is niet van deze tijd. Dan woon je gewoon in een uithoek waar niemand wilt wonen/pauper wijkquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:19 schreef Leandra het volgende:
Dat heeft weinig met pauperwijken te maken
1.quote:Op woensdag 1 juni 2022 14:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Huidig is <40k (ongeveer) voor een persoon de grens voor sociale huurwoningen, modaal blijkbaar 36.500 euroquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Als je aan de beurt bent dan verdien je weer teveel
modaal is in 2022 38kquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:24 schreef namliam het volgende:
Huidig is <40k (ongeveer) voor een persoon de grens voor sociale huurwoningen, modaal blijkbaar 36.500 euro
Beide zouden m.i. (of het zo is, is maar de vraag natuurlijk) mee moeten lopen met inflatie...
Even aangenomen dat je geen AOW-er bent, betaal je over je inkomen in box 1, 37,10%. Dat percentage gaat over enige jaren ook gelden voor de hypotheekrente die je als aftrekpost opvoert. Niks vreemds aan, maar je noemt het de "hypotheekrente".quote:Op woensdag 1 juni 2022 14:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:
1. Ik lees dat de hypotheekrente wordt afgebouwd naar 37%, maar ik begrijp niet waar deze percentage op slaat. Het is toch zo dat je de betaalde rente van je bruto inkomen afgetrokken wordt en je dus een lager inkomen hebt waarover je belasting moet betalen? Wat houdt het percentage van 37% dan precies in? Bedoelen ze dat je de rente alleen kan aftrekken van je inkomen die binnen de belastingschijf van 37% valt? Dus stel je hebt 10k rente betaald en verdient 80k. 68k daarvan valt binnen de schijf van 37%. Dus dan betaal je 37% belasting over 58k en 49% over 12k?
Als je fiscaal partner bent, kan dat ja.quote:Op woensdag 1 juni 2022 14:51 schreef Ufopiloot51 het volgende:
2. stel je koopt een huis met z'n tweeën, hoe regel je dan de hypotheekrente aftrek? Moet 1 persoon De rente als aftrekpost invullen en dat jullie dan het belastingvoordeel zelf verdelen?
Whahaha, yeah right ;-)quote:
En toch verdient straks iederee ongeveer modaal van 2022 (+- 38k). Fooi? Ja. Maar nog, is een loonstijging van 30% in de laagste schalen prima ;-) De laatste verhoging is 1 januari al.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Modaal gaat ook omhoog bij stijgende lonen en die nieuwe cao gaat over een periode van 3 jaar en dan is het een fooi
In ons dorp staan 6 huizen te koop. Pauperdorp??quote:
Wijk of dorp nogal een verschil.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:30 schreef blomke het volgende:
[..]
In ons dorp staan 6 huizen te koop. Pauperdorp??
Een uithoek waar niemand wil wonen is niet automatisch een pauperwijk, daarbij kan het ook prima het segment zijn dat bovengemiddeld hoog is, al dan niet voor de regio.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:23 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
17 woningen in een wijk die langer te koop staan is niet van deze tijd. Dan woon je gewoon in een uithoek waar niemand wilt wonen/pauper wijk
Als je samen een huis koopt ben je per definitie fiscaal partner.....quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Even aangenomen dat je geen AOW-er bent, betaal je over je inkomen in box 1, 37,10%. Dat percentage gaat over enige jaren ook gelden voor de hypotheekrente die je als aftrekpost opvoert. Niks vreemds aan, maar je noemt het de "hypotheekrente".
In je rekenvoorbeeld vergeet je de heffingskortingen. Plus je rekent de schijven verkeerd.
[..]
Als je fiscaal partner bent, kan dat ja.
Ik weet niet hoeveel mensen er in een wijk wonen... Maar een dorp is ongeveer even groot tot 2 keer zo klein als een wijk ;-)quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Wijk of dorp nogal een verschil.
Wat zijn mensen ineens butt hurt over hun woonsituatie. Dan heb je het toch niet zo goed gedaan..
quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:33 schreef Leandra het volgende:
Als je samen een huis koopt ben je per definitie fiscaal partner.....
Nee, op het moment dat je samen eigenaar bent van het (box1) woonhuis.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:37 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
pas als je samen ingeschreven staat op het adres.
https://www.belastingdien(...)tners-met-huisgenootquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, op het moment dat je samen eigenaar bent van het (box1) woonhuis.
Dat is huisgenoot, niet gezamelijk woningbezit. De vraag of het dan je hoofdverblijf is staat los van de GBAquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:38 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)tners-met-huisgenoot
Ik ben helemaal niet butt hurt, want ik weet waar ik woon en ik weet ook dat heel veel users in dit topic het zich bij lange na niet kunnen permitteren mijn buren te worden, laat staan mijn huis te kopen, maar ik vond je "pauperwijk" redenatie behoorlijk bizar, alleen maar op basis van het gegeven dat er minder snel een "onder voorbehoud verkocht" labeltje op Funda aan hangt, in een periode dat de hypotheekrente in een paar maanden verdubbeld is....quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Wijk of dorp nogal een verschil.
Wat zijn mensen ineens butt hurt over hun woonsituatie. Dan heb je het toch niet zo goed gedaan..
Dank je voor het antwoord, het is nu duidelijk.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:24 schreef namliam het volgende:
[..]
1.
Ja, het idee hierachter is dat iemand die meer verdient niet meer profijt zou moeten hebben van de HRA dan iemand die minder verdient.
Het wordt dus inderdaad gemaximeerd op schijf 1 tarieven
Stel dat iemand 12.000 euro aan rente betaald, waarvoor HRA van toepassing is.
Stel dat deze persoon 60k verdient, dan krijgt hij dus 37% van 12k terug = 4.440 euro
stel dat deze persoon 160k verdient, dan krijgt hij dus (nu nog steeds) dezelfde 4.440 euro terug, oude regels had het van de top af gegaan ad. 49,5% = 5.940 euro
In het tweede geval heeft de grootverdiener dus 1.500 euro extra voordeel, boven de minder verdiener... dat hebben ze willen beperken.
2.
Wat @:investeerdertje ook zegt, zelf verdelen zodat e.a. het gunstigste uitpakt onder aan de streep.
Is een simpel geval van bij de aangifte aan het einde "spelen" met de verdeling van de lasten en lusten.
Wat het meest gunstig uitpakt is echter meestal niet een echte 50%-50% verhouding, als je "eerlijk" wilt verdelen zal je het inderdaad uiteindelijk zelf post-teruggaaf moeten (her)verdelen
[..]
Huidig is <40k (ongeveer) voor een persoon de grens voor sociale huurwoningen, modaal blijkbaar 36.500 euro
Beide zouden m.i. (of het zo is, is maar de vraag natuurlijk) mee moeten lopen met inflatie...
Meerpersoons huishouden is de sociale huurgrens 45k, daar zit je wel sneller aan
30 jaar terug gekocht of goed getrouwd?quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
ik weet ook dat heel veel users in dit topic het zich bij lange na niet kunnen permitteren mijn buren te worden, laat staan mijn huis te kopen
Volgens mij heeft ze het vorig jaar gewoon laten bouwen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:51 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
30 jaar terug gekocht of goed getrouwd?![]()
Er zijn nog altijd mensen met hele diepe zakken die best wat kunnen kopen. De economie draait als een tierelier en overal zijn er personeelstekorten. Zeker in het bedrijfsleven is het goed verdienen momenteel.
Stel je hebt 2 hoogopgeleide 30ers zou je makkelijk voor een tonnetje 6 a 7 moeten kunnen kopen.Kijk maar eens naar de laatste "Kopen zonder kijken" hoppa zo maar ff 800k uitgegeven.
Als je richting bejaard gaat, heb je natuurlijk al een aardig woon cvtje. Dan is het makkelijk lullen met overwaardes.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ze het vorig jaar gewoon laten bouwen.
Als je geen idee hebt waar je over praat dan moet je niet zo hoog van de toren blazen. Met je (voor)oordelenquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:53 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Als je richting bejaard gaat, heb je natuurlijk al een aardig woon cvtje. Dan is het makkelijk lullen met overwaardes.
Het beste is om even met die twee getalletjes te spelen. Afhankelijk van de situatie is dat namelijk lang niet altijd de waarheid.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:50 schreef Ufopiloot51 het volgende:
[..]
Dank je voor het antwoord, het is nu duidelijk.
Over punt 2: volgens de belastingdienst zelf haal je grootste belastingvoordeel als de gene met de hoogste inkomen de kosten aftrekt. Dus eigenlijk is het altijd beter als de de kosten van de hoogste inkomen afgetrokken worden?
Alleen gaat ze niet richting bejaard, je probeert er een verhaaltje van te draaien zodat je opmerking hout snijdt, maar je slaat de plank gewoon gigantisch mis.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:53 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Als je richting bejaard gaat, heb je natuurlijk al een aardig woon cvtje. Dan is het makkelijk lullen met overwaardes.
Die 20% niet, die ca 8% over 3 jaar is echt een fooi hoor. Ik zou per direct opstappen als het daarbij zou blijven. Ik heb nog nooit zo weinig verhoging gehad in 3 jaar.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Whahaha, yeah right ;-)
[..]
En toch verdient straks iederee ongeveer modaal van 2022 (+- 38k). Fooi? Ja. Maar nog, is een loonstijging van 30% in de laagste schalen prima ;-) De laatste verhoging is 1 januari al.
elk jaar 8% is ook niet houdbaar. Dat is natuurlijk logisch ;-) Zou het wel leuk vinden overigens. Dat zou een prachtig maandloon opleveren tegen pensioenleeftijd.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die 20% niet, die ca 8% over 3 jaar is echt een fooi hoor. Ik zou per direct opstappen als het daarbij zou blijven. Ik heb nog nooit zo weinig verhoging gehad in 3 jaar.
Als het nou ca 8% in 1 jaar zou zijn, dan is het leuk, maar dat is niet zo
De grens van bejaard is natuurlijk subjectief ;-)quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Alleen gaat ze niet richting bejaard, je probeert er een verhaaltje van te draaien zodat je opmerking hout snijdt, maar je slaat de plank gewoon gigantisch mis.
Nee, niet altijd, het is altijd beter om het zelf met het handje even per 1000 euro van links naar rechts te schuiven en te kijken hoeveel je totaal terug krijgt.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:50 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Over punt 2: volgens de belastingdienst zelf haal je grootste belastingvoordeel als de gene met de hoogste inkomen de kosten aftrekt. Dus eigenlijk is het altijd beter als de de kosten van de hoogste inkomen afgetrokken worden?
Dat hoeft ook niet elk jaar, maar doen alsof 8% over 3 jaar veel is is volksvlakkerij, helemaal als je die 3 jaar niet erbij noemtquote:Op woensdag 1 juni 2022 16:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
elk jaar 8% is ook niet houdbaar. Dat is natuurlijk logisch ;-) Zou het wel leuk vinden overigens. Dat zou een prachtig maandloon opleveren tegen pensioenleeftijd.
[..]
De grens van bejaard is natuurlijk subjectief ;-)
Ah ja dat maakt het verhaal al anders. Overigens staat overal dat die 3 jaar er bij hoort? Oke, niet op nos.nl, maarja, dat is de verantwoordelijkheid van de NOS.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet elk jaar, maar doen alsof 8% over 3 jaar veel is is volksvlakkerij, helemaal als je die 3 jaar niet erbij noemt
Je hoeft niet meer heen en weer van pagina (ik laatste keer niet iig). Gewoon het knopje opnieuw berekenen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:21 schreef namliam het volgende:
[..]
Nee, niet altijd, het is altijd beter om het zelf met het handje even per 1000 euro van links naar rechts te schuiven en te kijken hoeveel je totaal terug krijgt.
Dus 10k af te trekken voor HRA....
Eerst 10k bij A en 0 bij B
Dan 9k bij A en 1k bij B
etc.
Iedere keer even kijken hoe e.a. uitpakt als totale teruggaaf, dat staat dan meteen op de (helaas) volgende pagina dus je moet wel heen en weer maar het kan wel een paar honderd euro opleveren voor 10 minuten "werk". Dit komt mede omdat een bedrag van 50 als aanslag niet wordt opgeeist en teruggaaf < 20 euro niet wordt terug gegeven....
De laatste tijd merk ik het vaker. 1 percentage noemen als loonsverhoging en zoveel mogelijk verstoppen dat dat over 3 jaar gaat zodat het veel lijkt.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah ja dat maakt het verhaal al anders. Overigens staat overal dat die 3 jaar er bij hoort? Oke, niet op nos.nl, maarja, dat is de verantwoordelijkheid van de NOS.
[..]
Je hoeft niet meer heen en weer van pagina (ik laatste keer niet iig). Gewoon het knopje opnieuw berekenen.
Ik heb gewoon hoger lager gespeeld tot ik inderdaad op die 49 euro ofzo zat
Nu dat je het zegt, klopt, dit jaar hoefde dat niet meer, vroeger wel... Ik kwam dit jaar trouwens gek genoeg niet rondom die 49 euro uit als magisch punt. Maar op een bedrag waarbij beide honderden euro's terug kregen, maar dat zal aan mijn specifieke situatie liggen waarbij moeder de vrouw maar part-parttime werkt en dus erg weinig als totaal inkomen verdient.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hoeft niet meer heen en weer van pagina (ik laatste keer niet iig). Gewoon het knopje opnieuw berekenen.
Ik heb gewoon hoger lager gespeeld tot ik inderdaad op die 49 euro ofzo zat
Dat is eindig hequote:Op woensdag 1 juni 2022 17:06 schreef laziness het volgende:
als je structureel elk jaar verhoging krijgt?
Ik heb in 2013 mijn eerste huis gekocht, en ik zal je "goed getrouwd" opmerking gelijk even duidelijk maken: er zit meer geld van mij dan van hem in ons huisquote:Op woensdag 1 juni 2022 15:51 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
30 jaar terug gekocht of goed getrouwd?![]()
Er zijn nog altijd mensen met hele diepe zakken die best wat kunnen kopen. De economie draait als een tierelier en overal zijn er personeelstekorten. Zeker in het bedrijfsleven is het goed verdienen momenteel.
Stel je hebt 2 hoogopgeleide 30ers zou je makkelijk voor een tonnetje 6 a 7 moeten kunnen kopen.Kijk maar eens naar de laatste "Kopen zonder kijken" hoppa zo maar ff 800k uitgegeven.
quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De grens van bejaard is natuurlijk subjectief ;-)
Dit is onzin.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:51 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Stel je hebt 2 hoogopgeleide 30ers zou je makkelijk voor een tonnetje 6 a 7 moeten kunnen kopen.
Van jou weten we dat toch allemaalquote:
Maar dat geldt alleen eigenlijk voor de mensen die al in de hoogste schaal zitten en niet verder kunnen groeien. Die krijgen er dan dus 5% in 3 jaar bij. Als jij doorgroeit, of naar hogere schalen kunt, dan is het dat toch echt wel meer. Maar 5% in 3 jaar, met een inflatie van 10% is niet tof. Zeker niet als die inflatie ook 3 jaar aanhoudt (maar daar ga ik niet van uit).quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De laatste tijd merk ik het vaker. 1 percentage noemen als loonsverhoging en zoveel mogelijk verstoppen dat dat over 3 jaar gaat zodat het veel lijkt.
De eerste keer dat ik dat merkte was toen groots werd gedeeld dat grootmetaal er wel 5% bij kreeg, maar dan wel verdeeld in 3 jaar
En je kunt ook hoogopgeleid zijn in een veld wat niet veel betaald.quote:Op woensdag 1 juni 2022 17:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt je hoeft niet perse hoogopgeleid te zijn. Makkelijk is het ook niet perse trouwens.
Als je met CAO vastgelegde schalen werkt wel.quote:
Je refereerde juist naar een sector waar die eindigheid is en waar ik dit benadrukte.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Als je met CAO vastgelegde schalen werkt wel.
Ik heb bij genoeg bedrijven gewerkt (financiele dienstverlening) waar er niks vast gelegd was qua salarisschalen. Dan zit er tot het einde der tijden rek in.
Wij hebben wel salarisbands maar die zijn zo ruim dat je heel lang vooruit kan met het gemiddelde van 2,7% per jaar.
Niet elke branche heeft een CAO en salarishuis. Dat is soms een voordeel maar kan ook wel eens een nadeel zijn.
Dat was ook de enige reden waarom ik er toen bleef. Ik steeg elk jaar minimaal 2,5% onbeperkt en de cao verhoging kwam daar boven op. Aan het einde van de schaal ging ik altijd geruisloos naar de volgende schaal en aan het einde boven cao schaal.quote:Op donderdag 2 juni 2022 10:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dat geldt alleen eigenlijk voor de mensen die al in de hoogste schaal zitten en niet verder kunnen groeien. Die krijgen er dan dus 5% in 3 jaar bij. Als jij doorgroeit, of naar hogere schalen kunt, dan is het dat toch echt wel meer. Maar 5% in 3 jaar, met een inflatie van 10% is niet tof. Zeker niet als die inflatie ook 3 jaar aanhoudt (maar daar ga ik niet van uit).
Oh ik refereerde eigenlijk juist niet specifiek naar een sector maar in zijn algemeenheid. Aangezien Sjorsie het weinig vindt ga ik er vanuit dat hij zelf namelijk ook niet in een CAO met vaste schalen zit. Maar dat was misschien wat verwarrend omdat het oorspronkelijk over een CAO met salarisschaal ging inderdaad.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je refereerde juist naar een sector waar die eindigheid is en waar ik dit benadrukte.
Dat het elders anders is, tja.
De werkelijke inflatie zal dan ook dichter bij de 2.7% liggen dan minder.quote:Op woensdag 1 juni 2022 17:06 schreef laziness het volgende:
8% in 3 jaar weinig als je structureel elk jaar verhoging krijgt? Ik weet niet in welke sector men zo massaal uitdeelt dat je er om weg zou lopenmaar ik zie veel salarissen en werk zelf bij een goed betalende farmaceut maar een gemiddelde van 2,67% per jaar is echt niet absurd laag.
Bij ons is het basis percentage meestal rond de 2,7% (fluctueert een tiende her en der per jaar) en afhankelijk van je beoordeling kan dat hoger of lager uitvallen maar dat wordt niet opeens 10% zullen we maar zeggen.
Bij een promotie kan je 5 tot 15% krijgen maar je maakt ook niet elk jaar promotie gemiddeld genomen.
En deze percentages gelden voor iedereen van de fabriek tot sales tot staf tot aan de directors.
Ik zeg van wel ;-)quote:Op donderdag 2 juni 2022 14:44 schreef GS-Raw het volgende:
Ik zie bij ons in de buurt opeens heel veel huizen tussen de 3-5 ton staan. Zouden veel mensen nog even snel gebruik willen maken van de overkookte markt?
Hier ook. Eerst stonden er in de wijk maar 4 of 5 huizen tegelijk te koop, die dan ook binnen een week weg waren. Nu tel ik er 22 op funda. En de overbuurvrouw staat ondertussen ook alweer 3 weken te koop. Vanmiddag een uurtje open dag gehad maar ik zag maar 1 kijker (nou heb ik ook niet permanent zitten spioneren).quote:Op donderdag 2 juni 2022 14:44 schreef GS-Raw het volgende:
Ik zie bij ons in de buurt opeens heel veel huizen tussen de 3-5 ton staan. Zouden veel mensen nog even snel gebruik willen maken van de overkookte markt?
quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:16 schreef CoolGuy het volgende:
Mensen willen van hun ouwe label EFG meuk af.
quote:
Het zijn hier in de buurt allemaal woningen in jaren 30 tm half 80 dat te koop staat idd. Terwijl er ook flink wat nieuwere woningen staan.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:16 schreef CoolGuy het volgende:
Het zijn hier echt (bijna) allemaal ABC woningen 😅quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:16 schreef CoolGuy het volgende:
Of gaan er vooral minder snel huizen vanaf?quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:45 schreef skrn het volgende:
Funda nu boven de 60k huizen. Best veel bijgekomen laatste tijd.
En zelf nog gebruik willen maken van de huidige rentestand, die mag dan wel het dubbele zijn van een half jaar geleden, maar nog steeds beduidend lager dan het langjarig gemiddelde van 5%quote:Op donderdag 2 juni 2022 14:44 schreef GS-Raw het volgende:
Tot een half jaar geleden was een hypotheek vandaag beter dan gister, maar nu is een hypotheek vandaag beter dan morgen.quote:Op maandag 6 juni 2022 19:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
En zelf nog gebruik willen maken van de huidige rentestand, die mag dan wel het dubbele zijn van een half jaar geleden, maar nog steeds beduidend lager dan het langjarig gemiddelde van 5%
U heeft een glazen bol?quote:Op maandag 6 juni 2022 22:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
maar nu is een hypotheek vandaag beter dan morgen.
Ik had hem toch wel lekker gepakt onder de 2% rente.quote:Op maandag 6 juni 2022 23:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dan wacht je toch nog lekker ff
En wat zal er gebeuren als het inderdaad onhoudbaar blijkt?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 00:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik had hem toch wel lekker gepakt onder de 2% rente.
Pure marktmanipulatie van de ECB en derhalve niet houdbaar.
Een reset van het monetaire systeem??quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En wat zal er gebeuren als het inderdaad onhoudbaar blijkt?
Ik heb geen idee eigenlijk wat ik me daarbij zou voor moeten stellen. Wat zou dat concreet inhouden voor bestaande hypotheken?quote:
Bij een reset, verdwijnen de overheidsschulden. Hypotheken worden gewoon weer opgenomen in het nieuwe monetaire systeem; bijv. de Duitse Mark, of de Russische Roebel.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik heb geen idee eigenlijk wat ik me daarbij zou voor moeten stellen. Wat zou dat concreet inhouden voor bestaande hypotheken?
Welja, en wanneer is dat voor het laatst gebeurd?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij een reset, verdwijnen de overheidsschulden. Hypotheken worden gewoon weer opgenomen in het nieuwe monetaire systeem; bijv. de Duitse Mark, of de Russische Roebel.
Klopt dat wel? De hypotheekrente is veel en veel lager dan de inflatie en dat was tot vorig jaar niet het gevalquote:Op maandag 6 juni 2022 22:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tot een half jaar geleden was een hypotheek vandaag beter dan gister, maar nu is een hypotheek vandaag beter dan morgen.
Salarissen stegen over het algemeen vorig jaar harder dan inflatie, en nu is dat andersom. En als je de rente vastzet voor 20 jaar, heb je nu dus ook de rente die je vorig jaar hebt vastgezet. 1.8% rente is een stuk beter dan 5% rente, of de inflatie nu 2% of 10% is.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Klopt dat wel? De hypotheekrente is veel en veel lager dan de inflatie en dat was tot vorig jaar niet het geval
Zijn de salarissen harder gestegen dan de inflatie? Misschien is de verhoging meer dan de inflatie van dat afgelopen jaar maar de nieuwe cao is over het algemeen voor meerdere jarenquote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Salarissen stegen over het algemeen vorig jaar harder dan inflatie, en nu is dat andersom. En als je de rente vastzet voor 20 jaar, heb je nu dus ook de rente die je vorig jaar hebt vastgezet. 1.8% rente is een stuk beter dan 5% rente, of de inflatie nu 2% of 10% is.
Ben er best een leek in en dat besef ik maar al te goed, maar ik slaap lekkerder bij de gedachte dat ik mezelf niet maximaal een schuld in werk of een hoge hypotheek moet onderhouden. Beetje conservatief (en stukje onwetendheid), maar ik heb liever een afbetaald huis. Tenzij het straks echt belastbaar vermogen wordt zal ik toewerken naar een hypotheek periode van max 20 jaar.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zijn de salarissen harder gestegen dan de inflatie? Misschien is de verhoging meer dan de inflatie van dat afgelopen jaar maar de nieuwe cao is over het algemeen voor meerdere jaren
Je mist het punt over de huidige te rekenen rente en de huidige inflatie. Het is nu gunstiger een huis te kopen dan vorig jaar ook al is de rente van 1,5 naar 3%. De inflatie is van 2% naar een 9%. Nu maximaal de schuld in werken is het devies
Ja, fijn beredeneerd, maar stijgen de lonen ook met het inflatiecijfer?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
De inflatie is van 2% naar een 9%. Nu maximaal de schuld in werken is het devies
Exact.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, fijn beredeneerd, maar stijgen de lonen ook met het inflatiecijfer?
Ik heb toch liever
1,8% rente (zoals ik nu), 2% inflatie (zoals in 2020) en 2% loonstijging,
dan
3,5% rente, 8% inflatie (zoals nu) en 4% loonstijging (om maar wat te noemen).
Ook afgeleide producten die veel energie vergen. Ik weet van dakpanfabrikanten dat ze de bakovens voor lange tijd 100% hebben stilgelegd, gewoon omdat de gasprijs veel te hoog is. Hele bedrijven leggen de productie stil met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:23 schreef skrn het volgende:
Ik vind ook niet dat we te maken hebben met algemene geldontwaarding. Grondstoffen zijn gewoon veel duurder geworden. Olie, gas, koper, nikkel, staal, hout, noem het maar op.
Beetje inflatie en daaropvolgend rentestijgingen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En wat zal er gebeuren als het inderdaad onhoudbaar blijkt?
Ik snap wel dat lenen in een tijd met hogere inflatie goedkoper is dan lenen ten tijde van lage inflatie, bij vrijwel gelijke rente.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zijn de salarissen harder gestegen dan de inflatie? Misschien is de verhoging meer dan de inflatie van dat afgelopen jaar maar de nieuwe cao is over het algemeen voor meerdere jaren
Je mist het punt over de huidige te rekenen rente en de huidige inflatie. Het is nu gunstiger een huis te kopen dan vorig jaar ook al is de rente van 1,5 naar 3%. De inflatie is van 2% naar een 9%. Nu maximaal de schuld in werken is het devies
Rentestijgingen dus, kijk je nu in dezelfde glazen bol als ik?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje inflatie en daaropvolgend rentestijgingen.
Die geldhoeveelheid krijg je niet meer naar beneden die circuleert, hypothecaire tegoeden zijn uitgegeven aan de reële economie (uitgaven aan verbetering huis bijv) en gaat daar nu rond. Gaat leiden tot inflatie.... En als er inflatie is gaat de centrale bank rente verhogen.
Over het algemeen volgen de lonen en uitkeringen de inflatie. Is het niet direct dan in de jaren er na. Dat is toch algemeen bekend? We lopen tov een jaar of veertig geleden een beetje achter maar dat is marginaalquote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, fijn beredeneerd, maar stijgen de lonen ook met het inflatiecijfer?
Ik heb toch liever
1,8% rente (zoals ik nu), 2% inflatie (zoals in 2020) en 2% loonstijging,
dan
3,5% rente, 8% inflatie (zoals nu) en 4% loonstijging (om maar wat te noemen).
Zeker.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Rentestijgingen dus, kijk je nu in dezelfde glazen bol als ik?
Wat maakt dat het nu een interessante tijd is om te kopen ?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Over het algemeen volgen de lonen en uitkeringen de inflatie. Is het niet direct dan in de jaren er na. Dat is toch algemeen bekend? We lopen tov een jaar of veertig geleden een beetje achter maar dat is marginaal
Edit. Ik ben natuurlijk voor lage inflatie, los je ook meteen meer af. Alleen het is nu wel een interessante tijd om te kopen terwijl we dat niet beseffen
Denk dat menige penionada, hier niet bepaald "algemeen mee bekend is". Al jaren worden veel pensioenen niet geïndexeerd.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:45 schreef opgebaarde het volgende:
Over het algemeen volgen de lonen en uitkeringen de inflatie. Is het niet direct dan in de jaren er na. Dat is toch algemeen bekend?
Centrale bank kan wel degelijk geldhoeveelheid verminderen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:37 schreef ludovico het volgende:
Die geldhoeveelheid krijg je niet meer naar beneden die circuleert,
5x waar heb je het nou over?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:59 schreef ludovico het volgende:
Lijkt mij helemaal niet zo interessant om nu te kopen, hogere nominale rente en hogere inflatie bij gelijke reele rente zorgen ervoor dat de druk op aflossen - in reele termen - meer aan het begin ligt van de aflosperiode.
Cq de betaalbaarheid van huizen loopt terug en dat is precies wat de leencapaciteit en betaalbaarheid van hoge hypotheken de das om doet.
Uiteindelijk denk ik dat dit een schok is en de inflatie ook gedeeltelijk komt door niet monetaire zaken.
Dus stel de ECB gaat er erg scherp in en die inefficienties nemen af dan kan de inflatie prima erg snel zakken naar evt zelfs deflatie, met gepaarde rente verlagingen weer i.v.m. inflatiedoelstelling ECB.
Dan koop je dus nu terwijl de prijzen zouden zakken en straks weer toenemen.
Naja ach het zijn ook communicerende vaten hè... als je echt 10 jaar in een huis woont kan het tussentijds wat goedkoper en duurder worden maar de lagere rente die je evt afspreekt kan het allemaal ook weer enigszins compenseren.
Anyhow, je ziet een soort lag vaak in de woningmarkt, als de rente sneller zakt dan de huizenprijs stijgt is dat een mooi instapmoment.
Maar wonen doen we vaak niet om te speculeren toch(?). Maar stel je woont nu al ergens en je hebt een nieuwbouwhuis in je achterhoofd en de huizenprijzen mogen daarvoor niet te ver zakken zijn dit soort scenario's allicht wel iets waar je rekening mee wilt houden. Geen advies verder.![]()
Ik zeg het fout. Er wordt geklaagd over de rente die 100% gestegen is alleen staat de rente tov de inflatie in geen verhouding. Kijk je alleen daar naar (en niet naar de afgelopen drie jaar) dan is een hypotheek afsluiten een goed ideequote:Op dinsdag 7 juni 2022 16:57 schreef jesseax het volgende:
[..]
Wat maakt dat het nu een interessante tijd is om te kopen ?
Ok dan volgt niks de inflafie.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 17:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat menige penionada, hier niet bepaald "algemeen mee bekend is". Al jaren worden veel pensioenen niet geïndexeerd.
Ja, helaas wel ja.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 18:52 schreef opgebaarde het volgende:
Is Ajax ondanks dat de pensioenfondsen niet indexeren wel kampioen geworden?
Praktisch? Lonen kunnen niet naar beneden, de weg naar onderen is capped.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 17:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Centrale bank kan wel degelijk geldhoeveelheid verminderen.
Lagere prijzen, vanwege hoge financieringskosten.quote:
Fucked up G. Succes.quote:Op woensdag 8 juni 2022 17:38 schreef Halcon het volgende:
De huurder in België heeft ondanks zijn toezegging de achterstand niet ingelopen. Ook de nieuwe maand is niet betaald.
Ik ga dus de procedure inzetten om het huurcontract te ontbinden. Hier heb ik niks aan op deze manier.
Ik heb al jaren een account bij Funda en daar kun je ook je eigen woning invoeren, het middelpunt van de geschatte woningwaarde ligt deze maand ¤ 6.000 lager dan vorige maand.quote:Op donderdag 9 juni 2022 06:14 schreef investeerdertje het volgende:
Gemiddelde woningprijzen -2%
Meer hypotheekaanvragen <35 jaar
Minder overboden
https://www.nrc.nl/nieuws(...)k-aanvragen-a4132876
Maar het is wel een aardige trendbreuk. De mijne is daar 17k minder waard geworden sinds maart.quote:Op donderdag 9 juni 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb al jaren een account bij Funda en daar kun je ook je eigen woning invoeren, het middelpunt van de geschatte woningwaarde ligt deze maand ¤ 6.000 lager dan vorige maand.
Maar nog steeds anderhalve ton hoger dan een jaar geleden, bizar.
Hier 2k meer dan vorige maand. (en 38k meer dan 1 jaar geleden),quote:Op donderdag 9 juni 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb al jaren een account bij Funda en daar kun je ook je eigen woning invoeren, het middelpunt van de geschatte woningwaarde ligt deze maand ¤ 6.000 lager dan vorige maand.
Maar nog steeds anderhalve ton hoger dan een jaar geleden, bizar.
Mooi zoquote:Op donderdag 9 juni 2022 06:14 schreef investeerdertje het volgende:
Gemiddelde woningprijzen -2%
Meer hypotheekaanvragen <35 jaar
Minder overboden
https://www.nrc.nl/nieuws(...)k-aanvragen-a4132876
Je krijgt toch max 100% financiering op een woning waar je in woont + max 70% oid 2e woning.quote:Op donderdag 9 juni 2022 15:29 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ken mensen die een aantal jaar geleden met moeite een appartementje hebben kunnen kopen in Delft als starters (tweeverdieners he). Ze beginnen nu al met kijken voor de aankoop van eenzelfde soort appartement in de buurt om dit te verhuren, dat is zelfs na een paar jaar opbouw aan vermogen dmv eigen huis + sneller sparen vanwege lagere maandlasten hypotheek in vergelijking met huur al mogelijk winstgevend voor ze.
Als zelfs een starter-af al voor huisbaas kan gaan lopen spelen vind ik het niet gek dat voor de huidige starters de woningen onbetaalbaar zijn. Neem dan een groot vastgoedfonds en vermenigvuldig dat probleem keer 1000, 2000....
De waardestijging gaat als een tierelier, maar ze zouden dit als 2e woning kopen om te verhuren, niet hun eigen woning verkopen dus dan heb je niets aan die waardestijging toch?quote:Op donderdag 9 juni 2022 15:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je krijgt toch max 100% financiering op een woning waar je in woont + max 70% oid 2e woning.
Dus dan moeten ze 30% afgelost / waardestijging gehad hebben o.i.d.
Hoge rente? De rente is nog altijd historisch laag. Ook al is die licht gestegen.quote:En als er al eerder wat gespaard was nog wat sneller natuurlijk, zo onmogelijk is het allemaal niet, maar je betaald wel hoge rente nu op een verhuurdershypotheek.
Voor ons huis zijn er geen vergelijkbare woningen in de omgeving, het zusje van dit huis staat in een ander dorp en is kleiner.quote:Op donderdag 9 juni 2022 14:23 schreef DjMark het volgende:
[..]
Hier 2k meer dan vorige maand. (en 38k meer dan 1 jaar geleden),
Maar die schattingsprijs van Funda ligt een heel stuk hoger dan de prijzen waarvoor vergelijkbare woningen de laatste tijd verkocht zijn...Dus ik neem dat niet al te serieus..
Die hebben doekoes, gquote:Op donderdag 9 juni 2022 15:46 schreef opgebaarde het volgende:
Die mensen die jij kent hebben blijkbaar een enorm bedrag gespaard (eventueel in combinatie met stappen in salaris)
De ING-bank??quote:Op vrijdag 10 juni 2022 10:08 schreef skrn het volgende:
Mijn hypotheekverstrekker zit nu met 10jr NHG ook boven de 3%.
Mja, grootste deel blijft toch de aflossing. De netto maandlasten bij een annuiteitenhypotheek van 4 ton:quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:24 schreef viceversa het volgende:
Was januari achteraf gezien toch wel een prettig koopmoment voor ons qua rente. Denk dat de maandlasten met de huidige rente een stuk hoger zijn... tenzij de huizenprijzen nog flink gaan dalen.
Ja, maar het gat wordt elk jaar groter. Omdat je met een hoge rente meer gebruik maakt van de HRA, die elk elk jaar minder wordt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:04 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Mja, grootste deel blijft toch de aflossing. De netto maandlasten bij een annuiteitenhypotheek van 4 ton:
- met 1,5% rente 1.232 euro
- met 3,0% rente 1.324 euro
Plus dergelijke keuzes afhankelijk laten zijn van een regeling waar zo mee geklopt is en waarschijnlijk zal gaan worden. Niet slim imhoquote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:11 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, maar het gat wordt elk jaar groter. Omdat je met een hoge rente meer gebruik maakt van de HRA, die elk elk jaar minder wordt.
En bruto?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:04 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Mja, grootste deel blijft toch de aflossing. De netto maandlasten bij een annuiteitenhypotheek van 4 ton:
Lijkt wel een beetje de trend te zijn. Jong moeder, vader weg want foutje en vervolgens ligt de moeder aan het staats infuus. Lijkt een kwestie eigen schuld dikke bult. Mag al blij zijn met een woningquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:33 schreef Zwolsboy het volgende:
Manifest Stenenkoorts gezien?
Zie er wel oplossingen in, en Hugo werd aan de tand gevoeld over de ernstige wooncrisis nu ben benieuwd of hij echt aan het werk gaat voor de toekomstige mensen.
Bizzar dat een jonge vrouw met 3 kinderen op een klein flatje moet wonen en nergens een passende woning kan vinden.
Pff dat wijf verdiend inderdaad onder een brug te wonen met haar koters! Zo maar een relatie aan gaan en kinderen krijgen met een man!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 22:59 schreef Kiid het volgende:
[..]
Lijkt wel een beetje de trend te zijn. Jong moeder, vader weg want foutje en vervolgens ligt de moeder aan het staats infuus. Lijkt een kwestie eigen schuld dikke bult. Mag al blij zijn met een woning
Dit is lekker discussiëren zo zegquote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Pff dat wijf verdiend inderdaad onder een brug te wonen met haar koters! Zo maar een relatie aan gaan en kinderen krijgen met een man!
Zou niet weten waarom niet. Bovendien, die 3 kids heeft ze zelf geworpen, dan zijn dus de consequenties....quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:33 schreef Zwolsboy het volgende:
Bizzar dat een jonge vrouw met 3 kinderen op een klein flatje moet wonen en nergens een passende woning kan vinden.
Mensen hebben seks en daar kunnen kinderen van komen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 22:59 schreef Kiid het volgende:
[..]
Lijkt wel een beetje de trend te zijn. Jong moeder, vader weg want foutje en vervolgens ligt de moeder aan het staats infuus. Lijkt een kwestie eigen schuld dikke bult. Mag al blij zijn met een woning
Maar zelden dat dit voorkomt bij mensen die double dutch toepassen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:18 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Mensen hebben seks en daar kunnen kinderen van komen.
Ik zet hem nu aanquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:33 schreef Zwolsboy het volgende:
Manifest Stenenkoorts gezien?
Zie er wel oplossingen in, en Hugo werd aan de tand gevoeld over de ernstige wooncrisis nu ben benieuwd of hij echt aan het werk gaat voor de toekomstige mensen.
Als je de consequenties niet wilt dragen (lees klagen over weinig financiële middelen, kleine woning) dan had je andere keuzes moeten maken in het leven.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Pff dat wijf verdiend inderdaad onder een brug te wonen met haar koters! Zo maar een relatie aan gaan en kinderen krijgen met een man!
Ah de emo kaart. Want tja als er een vent bij komt is alle rationaliteit weg.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit toont mooi aan hoe de HRA de hele huizenmarkt manipuleert ten faveure van de haves. Zonder de HRA had je nu een crash gehad naar normale huizenprijzen. Ik denk ook dat politici zich nu met hand en tand zullen verzetten tegen een verdere versobering van de HRA. Zou me niets verbazen als de VVD binnenkort weer met maatregelen komt om de huizenmarkt 'uit het slop te halen'.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:04 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zonder hra was die crash er niet geweest in de 4 ton prijsklasse. Iets met oudere leningdelenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 11:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dit toont mooi aan hoe de HRA de hele huizenmarkt manipuleert ten faveure van de haves. Zonder de HRA had je nu een crash gehad naar normale huizenprijzen. Ik denk ook dat politici zich nu met hand en tand zullen verzetten tegen een verdere versobering van de HRA. Zou me niets verbazen als de VVD binnenkort weer met maatregelen komt om de huizenmarkt 'uit het slop te halen'.
Mja. Dat is wel een kwestie van maar lukraak gaan werpen zonder er verder bij na te denken. De overheid lost het maar op of zoiets.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, beseffen mensen soms wel wat (snel) aan kinderen beginnen doet...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 22:59 schreef Kiid het volgende:
[..]
Sterkte, je gaat soms echt denken van kom op het is niet het einde van het leven, sommigen praten echt zo zielig.quote:
Ik had al wat kanttekeningen geplaatst. Ook iemand die alleen vind dat ze meer ruimte nodig heeft dan de gemiddelde inwoner daar per persoon heeft (terwijl ze dat al heeft). Dat is geen vraag meer om een dak maar om luxequote:Op zaterdag 11 juni 2022 12:02 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Sterkte, je gaat soms echt denken van kom op het is niet het einde van het leven, sommigen praten echt zo zielig.
En ze heeft gelijk toch? Je toeslagen dalen. Je moet oppas of opvang regelen wat geld kost. Je loopt dan niet alleen kostbare tijd met je kinderen in belangrijke levensfasen mis, maar gaan werken kost je ook serieus geld.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 11:56 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
In de uitzending zei de moeder ook als ik ga werken dat ze nauwelijks in geld vooruit gaat.
Ik denk dat werken niet alleen geld is, het is ook een vorm van sociaal contact, je bouwt een pensioen(tje) op.
En dan kiezen voor helemaal niet werken en in de bijstand gaan... je kan ook 24 - 32 uur werken
Dit ja.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 12:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En ze heeft gelijk toch? Je toeslagen dalen. Je moet oppas of opvang regelen wat geld kost. Je loopt dan niet alleen kostbare tijd met je kinderen in belangrijke levensfasen mis, maar gaan werken kost je ook serieus geld.
Dat kleine aanvullende pensioentje bovenop je AOW is dan echt peanuts voor de banen die ze gaat krijgen.
Klopt, dus laten we ook de vader aanspreken en niet alleen de moeder.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar zelden dat dit voorkomt bij mensen die double dutch toepassen.
Tsja.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 12:48 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Klopt, dus laten we ook de vader aanspreken en niet alleen de moeder.
We hebben het over condoom gebruik...quote:Op zaterdag 11 juni 2022 12:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tsja.
Die had er misschien niet veel over te zeggen hè. Baas in eigen buik werkt twee kanten op.
Ja er is helaas nog steeds geen woningoverschotquote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:29 schreef Landgeld het volgende:
Zojuist gebeld voor een bezichting vanve en woning (Randstad) alles al vol.
Blijft hard gaan
Mja als het erg veel nadelen heeft wordt het wat hè om dan te gaan werken.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 11:56 schreef Zwolsboy het volgende:
In de uitzending zei de moeder ook als ik ga werken dat ze nauwelijks in geld vooruit gaat.
Ik denk dat werken niet alleen geld is, het is ook een vorm van sociaal contact, je bouwt een pensioen(tje) op.
En dan kiezen voor helemaal niet werken en in de bijstand gaan... je kan ook 24 - 32 uur werken
Wij hebben 1 kind bewust voor gekozen relatie stabiel maar toch 1 kind omdat we net niet genoeg ruimte hebben (2 slaapkamers) zolder is de hobby ontspannings plek voor ons alle 3
De vraag is hoe het met de overbiedingen gaat. Gok dat die zijn afgenomenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:29 schreef Landgeld het volgende:
Blijft hard gaan
Welke prijsklasse en wat voor een soort buurt? Hier zie ik alles duidelijk langer te koop staan.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 13:29 schreef Landgeld het volgende:
Blijft hard gaan
Ondanks dat het percentage klein is , zijn dat toch echt duizenden kinderen per jaar die ondanks double dutch (wat een achterlijke term overigens ) toch geboren worden.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar zelden dat dit voorkomt bij mensen die double dutch toepassen.
Duizenden, ondanks double dutch? Je lult.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 19:37 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ondanks dat het percentage klein is , zijn dat toch echt duizenden kinderen per jaar die ondanks double dutch (wat een achterlijke term overigens ) toch geboren worden.
mocro's doen ook aan voorbehoedsmiddelen hoor. Don't worry ;-)quote:Tel daar nog bij op tienermoeders, dus minderjarigen die zwanger worden. Je kan van een minderjarige niet dezelfde mate van verantwoordelijkheid verwachten. Ook schort het in sommige kringen nogal eens aan seksuele voorlichting denk aan oudgereformeerden en aan Marokkanen , of denk bijvoorbeeld aan mensen met een leerachterstand, taalachterstand of verstandelijke beperking.
En die mensen kiezen er dus actief voor. Ze hebben seks zonder voorbehoedsmiddelen. Je bent al ff weg, dat begint op de basisschool al. Als je tienermoeder word, dan heb je het oprecht zelf verneukt. Net als de dame in dit programma, twee stuks kids terwijl het al te klein was. Opzouten met het gejank.quote:Deze groepen hebben allemaal een hoger percentage tienermoeders. Ja ook oudgereformeerden. Zou je niet zeggen he toch is het echt zo.
Over de hele wereld misschien.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 19:37 schreef sirdanilot het volgende:
duizenden kinderen per jaar die ondanks double dutch (wat een achterlijke term overigens ) toch geboren worden.
Communisme werkt ook echt helemaal nooit.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:03 schreef investeerdertje het volgende:
Verdienen op wonen moet verboden worden, dat roepen de journalisten uit 't manifest.
Bij starterswoningen, 100 punten. verder onzin. Maar het doen omdat het een "grondrecht" is... tja, loop eens door de supermarkt, kijk naar ahold.
Dit heeft weinig met de staat of met communisme te wachten.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 22:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Communisme werkt ook echt helemaal nooit.
Maar het is de staat die tekort huizen laat bouwen, en het is de ECB die de rente absurd verlaagd.
Dit lijkt me toch net een tandje te subjectief en derhalve fraude gevoelig.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit heeft weinig met de staat of met communisme te wachten.
Ik ben voor verdienen op starterswoningen. Eveneens voor compenseren van waardedaling van omwonenden bij nieuwbouw.
Je moet de bezwaren wegnemen. Niet de regels.
Hoezo? Is de taxatie fraudegevoelig? Lachen, voer het eens op voor de wozquote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit lijkt me toch net een tandje te subjectief en derhalve fraude gevoelig.
Wie gaat de taxatie uitvoeren? Bedoel, je hebt de centen nodig van het bouwbedrijf neem ik aan.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo? Is de taxatie fraudegevoelig? Lachen, voer het eens op voor de woz
Ik zeg overheidstaxatie. Aangezien het een nieuw proces is kan je de bezwaarellende beperken in nieuwe regelgeving.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie gaat de taxatie uitvoeren? Bedoel, je hebt de centen nodig van het bouwbedrijf neem ik aan.
Zelf je onafhankelijke partij kiezen? De staat kiest? Wie kiest er?
En dan heb je een andere taxateur dan je buurman, komen er verschillen uit, voelt oneerlijk.
Maar ben het meest bang voor bouwbedrijf / taxateur onderonsje, daar valt nogal een slaatje uit te slaan namelijk.
Degene die wat nieuws bouwt doet de schade.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zeg overheidstaxatie. Aangezien het een nieuw proces is kan je de bezwaarellende beperken in nieuwe regelgeving.
En nee, zie niet in waarom het bouwbedrijf het moet betalen. De samenleving heeft een gezamenlijke verantwoordelijkheid richting haar naasten. Laat de samenleving maar betalen.
dat is het huidige systeem. Dat hoeft niet te blijven. We kunnen best solidair zijn.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Degene die wat nieuws bouwt doet de schade.
Ik onderschat niets. Daarom leg ik de taak bij de overheid.quote:Maar je onderschat naar mijn idee gigantisch de fraudegevoeligheid. Dit gaat niet over een paar dubbeltjes = fraude gevoelig.
Privatiseren van winsten en socialiseren van de lasten.........quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:23 schreef investeerdertje het volgende:
dat is het huidige systeem. Dat hoeft niet te blijven. We kunnen best solidair zijn.
Mja je hebt écht een te groot vertrouwen in de integriteit van ambtenaren.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:23 schreef investeerdertje het volgende:
Ik onderschat niets. Daarom leg ik de taak bij de overheid.
dat hoeft niet. Wederom jouw invulling.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 23:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Privatiseren van winsten en socialiseren van de lasten.........
Nou, ga dit opvoeren als WOZ bezwaar dan.quote:[..]
Mja je hebt écht een te groot vertrouwen in de integriteit van ambtenaren.
Nee, niet mijn invulling, de schade wordt veroorzaakt door het bouwen van een nieuwe woning, degene die die schade doet zou dus moeten betalen.quote:Op zondag 12 juni 2022 00:05 schreef investeerdertje het volgende:
dat hoeft niet. Wederom jouw invulling.
N.v.t.quote:Op zondag 12 juni 2022 00:05 schreef investeerdertje het volgende:
Nou, ga dit opvoeren als WOZ bezwaar dan.
jouw invulling is dat de winst dan exclusief voor een bouwer is.quote:Op zondag 12 juni 2022 00:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, niet mijn invulling, de schade wordt veroorzaakt door het bouwen van een nieuwe woning, degene die die schade doet zou dus moeten betalen.
Nu socialiseer je die schade.
Niet? Oh, dacht dat dat ook taxaties waren. En al die ambtenaren zijn toch corrupte eikels.quote:[..]
N.v.t.
Jouw invulling is dat het uitmaakt wie de belasting betaald, doet het niet. Producent / consument maakt niet uit, de lasten worden samen gedeeld.quote:Op zondag 12 juni 2022 00:10 schreef investeerdertje het volgende:
jouw invulling is dat de winst dan exclusief voor een bouwer is.
Bouw en steekpenningen ging zeker 15 jaar terug anders heel goed samen.quote:Op zondag 12 juni 2022 00:10 schreef investeerdertje het volgende:
En al die ambtenaren zijn toch corrupte eikels.
Ik ben toevallig nu die aflevering aan het kijken.. maar ze had er dus 1tje en toen was het al te klein en toen nog nummer 2 en ook nog nummer 3 en in de bijstand? Dat ben je gewoon dom bezig.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Want als je dat "beloont" dan "beloon" je alleen de moeder ofzo? Die kinderen moeten ook maar gestraft worden voor de keuzes van de moeder?quote:Op zondag 12 juni 2022 12:48 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik ben toevallig nu die aflevering aan het kijken.. maar ze had er dus 1tje en toen was het al te klein en toen nog nummer 2 en ook nog nummer 3 en in de bijstand? Dat ben je gewoon dom bezig.
Dat moet je niet belonen met een groter huis.
Ja, helaas. Voor die kinderen is het wel erg natuurlijk maar dit moet geen strategie worden die loont.quote:Op zondag 12 juni 2022 13:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want als je dat "beloont" dan "beloon" je alleen de moeder ofzo? Die kinderen moeten ook maar gestraft worden voor de keuzes van de moeder?
Ja, dat heet de erfzonde. Zo gaat het al duizenden jaren, dankzij Adam en Eva.quote:Op zondag 12 juni 2022 13:30 schreef Leandra het volgende:
Die kinderen moeten ook maar gestraft worden voor de keuzes van de moeder?
Sommige kinderen worden met pech geboren.quote:Op zondag 12 juni 2022 13:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want als je dat "beloont" dan "beloon" je alleen de moeder ofzo? Die kinderen moeten ook maar gestraft worden voor de keuzes van de moeder?
En laten we eerlijk zijn, als alleenstaande ouder gaan werken is de laatste jaren niet geheel zonder risico geweest, met die toeslagen-ellende.
Dat gaat dus niet op als mensen deze moeder willen straffen voor haar keuzes door haar vooral geen ruimere woning te laten vinden.quote:Op zondag 12 juni 2022 13:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, dat heet de erfzonde. Zo gaat het al dankzij Adam en Eva.
Ja, en wat heeft dat te maken met mensen die zeggen dat de moeder niet "beloond" mag worden met een andere woning?quote:Op zondag 12 juni 2022 13:33 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Sommige kinderen worden met pech geboren.
Kijk maar naar Afrika
Dat heet "humor".quote:Op zondag 12 juni 2022 13:33 schreef Leandra het volgende:
Dat gaat dus niet op als mensen deze moeder willen straffen voor haar keuzes door haar vooral geen ruimere woning te laten vinden.
Omdat ze vinden dat ze niet "beloond" mag worden met een huis dat past bij de grootte van haar gezin.
Dat is iets totaal anders dan de toevallige pech dat je in situatie X of Y geboren bent.
Nou nee, als je denkt dat kinderen krijgen een "strategie" is die loont, en daarvoor net geroepen hebt dat je die moeder niet moet "belonen" met een groter huis dan heb je geen humor maar dan ben je gewoon een afgunstige zak.quote:
Nee, dat heet 'ik heb weer een maniertje gevonden om mijn mening over kinderen te etaleren'.quote:
En dat is nog steeds wat anders dan haar een huis misgunnen op het moment dat ze daar gewoon voor aan de beurt is qua wachttijd of weet ik het.quote:Op zondag 12 juni 2022 15:16 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb er om heel eerlijk te zijn ook problemen er mee om deze moeder een groter huis te geven enkel en alleen omdat het haar wel lukt om kinderen te krijgen.
Laten we eerlijk zijn, ze had al twee keer haar benen dicht moeten houden. Om dan nu te stellen dat we haar extra moeten helpen. Nee, imho niet. Ze wist al dat het te klein was na de eerste.
En in elk probleemdossier of het nu woonruimte of asiel is, uiteindelijk worden kinderen het wapen van mensen. Kunnen we naïef over doen, maar het is nu eenmaal zo.
Oh ik las alle posts alsof ze voorrang zou moeten krijgen. Zo doen ze in het programma immers ook.quote:Op zondag 12 juni 2022 15:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat is nog steeds wat anders dan haar een huis misgunnen op het moment dat ze daar gewoon voor aan de beurt is qua wachttijd of weet ik het.
Dat ze geen voorrang hoeft te hebben is iets anders dan haar weigeren waar ze gezien haar situatie recht op heeft als ze daar wel in aanmerking voor komt, omdat sommige mensen dat dan als "belonen" zien.
Die kinderen zijn ook tig keer beter af in een fatsoenlijke wijk dan in een pauperflatje in een wijk vol met pauperflatjes.
Ik las de posts alsof ze "beloond" wordt met een huis dat geschikt is voor een gezin met 3 kinderen waar ze geen recht op zou hebben gehad als ze slechts 1 kind zou hebben gehad.quote:Op zondag 12 juni 2022 15:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh ik las alle posts alsof ze voorrang zou moeten krijgen. Zo doen ze in het programma immers ook.
Ze zullen vast beter af zijn, maar dat zal iedereen in die wijk zijn als ze er weg zijn.
Bedoelde niet perse jouw posts. Maar alle.quote:Op zondag 12 juni 2022 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik las de posts alsof ze "beloond" wordt met een huis dat geschikt is voor een gezin met 3 kinderen waar ze geen recht op zou hebben gehad als ze slechts 1 kind zou hebben gehad.
Ongeacht of er sprake van voorrang zou zijn, en dat is imho absurd, ze heeft nou eenmaal een gezin met 3 kinderen en die 3 kinderen hoeven niet verplicht op een flatje te blijven wonen omdat ze geen enig kind zijn, dan straf je de kinderen voor de keuzes van de moeder.
Ik heb het nergens over voorrang gehad, maar om te stellen dat je moeder "beloont" als ze in aanmerking komt voor grotere woonruimte, en dat dus vooral niet doen om haar te "straffen" voor haar keuzes gaat mij te ver.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 11 juni 2022 19:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Duizenden, ondanks double dutch? Je lult.
Het gaat om percentages en om seksuele voorlichting.quote:[..]
mocro's doen ook aan voorbehoedsmiddelen hoor. Don't worry ;-)
[..]
Toch zijn er zat bevolkingsgroepen bij wie seksuele voorlichting niet aankomt.quote:En die mensen kiezen er dus actief voor. Ze hebben seks zonder voorbehoedsmiddelen. Je bent al ff weg, dat begint op de basisschool al. Als je tienermoeder word, dan heb je het oprecht zelf verneukt. Net als de dame in dit programma, twee stuks kids terwijl het al te klein was. Opzouten met het gejank.
Dat laatste zou ik sowieso doen.quote:Op zondag 12 juni 2022 19:36 schreef sirdanilot het volgende:
Even terug ontopic over de woningmarkt.
Een familielid heeft aangegeven dat ze me wel wat geld kunnen lenen. Maar op dit moment vind ik eigenlijk niets waar ik een hypotheek voor kan krijgen dat 1. in mijn zoekgebied ligt 2. aan mijn eisen voldoet. Verder wil ik liever eerst 10 procent van mijn maximaal mogelijkhe hypotheek sparen voordat ik van het geld lenen van familie gebruik ga maken want die 10 procent van het aankoopbedrag moest ik toch al hebben.
Verder vind ik lenen van familie link want dit is een van de weinige waar ik een redelijk goede band mee heb. Anders zouden ze natuurlijk ook niet lenen. Maar van ruilen komt vaak huilen he. Dus als ik dit al zou doen zou ik wel iets op schrift stellen om ruzies te voorkomen.
en dan heb je enkel nog single-dutch.quote:Op zondag 12 juni 2022 19:31 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nee hoor.
Als je een condoom goed gebruikt, beschermt het goed tegen zwangerschap en soa's. De kans op een soa of zwanger worden is dan klein. Van de 1000 paren die het mannencondoom op de juiste manier gebruiken, worden per jaar 10 tot 50 vrouwen toch zwanger
nee, maar ik zou de lasten van een kind dan ook kunnen dragen.quote:Verder gebruikt lang niet iedereen een condoom binnen een relatie omdat het op een gegeven moment ook gewoon geen doen meer is. Doe jij je vrouw altijd met condoom en zit ze OOK aan de pil?
tja, dat zijn er geen duizenden.quote:[..]
Het gaat om percentages en om seksuele voorlichting.
[..]
Toch zijn er zat bevolkingsgroepen bij wie seksuele voorlichting niet aankomt.
En toch is het eigen schuld. En minderjarigen zijn niet niet toerekeningsvatbaar. Vaak niet eens minder. Het eigen schuld argument staat . Overigens gaan tienermoeders ook maar over 1200 meisjes per jaar.quote:Verder zijn minderjarigen (en dat zijn tienermoeders) niet toerekeningsvatbaar dus het ' eigen schuld' argument gaat niet op.
Sowieso op schrift stellen. Maar als jij terug betaald zal er vast geen huilen komen. Je ruilt immers niet.quote:Op zondag 12 juni 2022 19:36 schreef sirdanilot het volgende:
Verder vind ik lenen van familie link want dit is een van de weinige waar ik een redelijk goede band mee heb. Anders zouden ze natuurlijk ook niet lenen. Maar van ruilen komt vaak huilen he. Dus als ik dit al zou doen zou ik wel iets op schrift stellen om ruzies te voorkomen.
Toch echt wel op een land van 18 miljoen.quote:Op zondag 12 juni 2022 19:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
en dan heb je enkel nog single-dutch.
[..]
nee, maar ik zou de lasten van een kind dan ook kunnen dragen.
[..]
tja, dat zijn er geen duizenden.
Ok jeugdstrafrecht dus afschaffen en een tiener die een blikje energydrink steelt bij de Aldi gewoon in het gevang werpen naast pedo's en moordenaars?quote:[..]
En toch is het eigen schuld. En minderjarigen zijn niet niet toerekeningsvatbaar. Vaak niet eens minder.
Kan je zelf de handen uit de mouwen steken??quote:Op zondag 12 juni 2022 19:49 schreef sirdanilot het volgende:
als het een opknappertje betreft is er tegenwoordig geen mens meer te vinden.
Ook een onderhandse lening van familie telt zwaar mee voor de bepaling van de maximale hypotheek dus daar schiet je niet zoveel mee op.quote:Op zondag 12 juni 2022 19:36 schreef sirdanilot het volgende:
Even terug ontopic over de woningmarkt.
Een familielid heeft aangegeven dat ze me wel wat geld kunnen lenen. Maar op dit moment vind ik eigenlijk niets waar ik een hypotheek voor kan krijgen dat 1. in mijn zoekgebied ligt 2. aan mijn eisen voldoet. Verder wil ik liever eerst 10 procent van mijn maximaal mogelijkhe hypotheek sparen voordat ik van het geld lenen van familie gebruik ga maken want die 10 procent van het aankoopbedrag moest ik toch al hebben.
Hangt er vanaf wat er moet gebeuren he.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je zelf de handen uit de mouwen steken??
Geloof dat er voor bedragen onder de 50k soms wel coulant gedaan wordt.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:09 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ook een onderhandse lening van familie telt zwaar mee voor de bepaling van de maximale hypotheek dus daar schiet je niet zoveel mee op.
Tenzij je zelf rete handig bent dan is het omgekeerd, bedrijven kunnen er ook de kantjes vanaf lopen en als je het zelf doet kan je het perfect doen.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat er moet gebeuren he.
Laminaatvloertje lukt wel denk ik.
Loodgieters- en isolatiewerkzaamheden? Denk het niet.
Stuken? Behangklaar lukt misschien nog, maar echt helemaal vlak stuken gaat hem niet worden.
Behangen en verven lukt nog wel.
Kozijnen? Gaat hem ook niet worden.
Volledige nieuwe keuken en/of badkamer plaatsen? Denk ook echt niet dat ik dat net zo netjes kan als een professioneel bedrijf, nee.
Bij veel dingen geldt dat half werk uiteindelijk op de lange termijn meer geld en tijd gaat kosten dan het in 1x helemaal goed doen.
Ik wil dat geld niet gebruiken om meer of midner hypotheek te krijgen maar om bijvoorbeeld kosten koper en dergelijke te betalen of een verbouwing. Bouwkundige keuring etc. etc.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:09 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ook een onderhandse lening van familie telt zwaar mee voor de bepaling van de maximale hypotheek dus daar schiet je niet zoveel mee op.
Ik heb zelf 10k gekregen van mijn ouders, juist voor dit soort kosten, verhuizing, notaris, makelaar, taxatie etc. De hypotheekverstrekker wilde bewijs dat het geen lening was. Ik moest aantonen dat het al minstens 3 maanden op mijn rekening stond, dan wel een schenkingsakte tonen.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik wil dat geld niet gebruiken om meer of midner hypotheek te krijgen maar om bijvoorbeeld kosten koper en dergelijke te betalen of een verbouwing. Bouwkundige keuring etc. etc.
Of bijvoorbeeld om te overbieden, dus max hypotheek + 10.000 bieden op een huis in mijn budget zodra die er zijn (daarvoor moet de markt eerst instorten).
Ik ben bij een first time buyer workshop geweest hier in Dublin en daar hebben ze niets gezegd hierover dus ik denk dat dit alleen gaat spelen mocht ik toch naar Nederland terugverhuizen en daar gaan kopen.quote:Op zondag 12 juni 2022 20:51 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ik heb zelf 10k gekregen van mijn ouders, juist voor dit soort kosten, verhuizing, notaris, makelaar, taxatie etc. De hypotheekverstrekker wilde bewijs dat het geen lening was. Ik moest aantonen dat het al minstens 3 maanden op mijn rekening stond, dan wel een schenkingsakte tonen.
Ja, ga meteen frauderen. Oh wacht, je gaat helemaal geen huis kopen, het is allemaal hypothetischquote:Op zondag 12 juni 2022 21:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben bij een first time buyer workshop geweest hier in Dublin en daar hebben ze niets gezegd hierover dus ik denk dat dit alleen gaat spelen mocht ik toch naar Nederland terugverhuizen en daar gaan kopen.
Goed dat je dit zegt. Ik denk dat ik in dat geval wel regel dat het in dit geval een ' schenking' betreft. Nadat de hele koop van het huis is afgerond ga ik dat dan wel terugbetalen aan mijn familielid, hoeft de bank niets mee te maken te hebben.
Hypothekisch.quote:Op zondag 12 juni 2022 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, ga meteen frauderen. Oh wacht, je gaat helemaal geen huis kopen, het is allemaal hypothetisch
Dan is het dus geen schenking, maar een lening en die moet je melden bij je hypotheekbank als je een hypotheek aanvraagtquote:Op zondag 12 juni 2022 21:28 schreef sirdanilot het volgende:
Ok zo te zien moet je altijd belastingaangifte doen als het een schenking is boven ¤ 2.274 ook al zou het onder de belastingvrije jubelton (¤ 106.671) vallen die in dit geval geldt als het een schenking zou zijn.
Dan maar een jaar na de aankoop van de woning een belastingvrije schenking teruggeven van ¤ 2.274 , het jaar daarop weer, het jaar daarop weer etc. totdat het is afbetaald.
Wanneer ga je beginnen aan het huis??quote:Op zondag 12 juni 2022 20:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat er moet gebeuren he.
Laminaatvloertje lukt wel denk ik.
Loodgieters- en isolatiewerkzaamheden? Denk het niet.
Stuken? Behangklaar lukt misschien nog, maar echt helemaal vlak stuken gaat hem niet worden.
Behangen en verven lukt nog wel.
Kozijnen? Gaat hem ook niet worden.
Volledige nieuwe keuken en/of badkamer plaatsen? Denk ook echt niet dat ik dat net zo netjes kan als een professioneel bedrijf, nee.
Bij veel dingen geldt dat half werk uiteindelijk op de lange termijn meer geld en tijd gaat kosten dan het in 1x helemaal goed doen.
Zodra er wat te koop is voor mijn budget in mijn zoekgebied dat aan mijn eisen voldoet en ik 10 procent (of zelfs iets meer ivm allerlei bijkomende kosten) van het maximale hypotheekbedrag dat ik kan lenen heb opgespaard.quote:
Hoezo belonen?quote:Op zondag 12 juni 2022 12:48 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik ben toevallig nu die aflevering aan het kijken.. maar ze had er dus 1tje en toen was het al te klein en toen nog nummer 2 en ook nog nummer 3 en in de bijstand? Dat ben je gewoon dom bezig.
Dat moet je niet belonen met een groter huis.
Vooralsnog stijgt de rente steeds sneller. https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspxquote:Op maandag 13 juni 2022 11:00 schreef ISVV het volgende:
Ben (net als iedereen) wel heel benieuwd wat de rente gaat doen. Hopelijk stabiliseert dit nu de ECB de rente verhoogd heeft. Als de prijzen dan wat dalen omdat de hypotheekrente gestegen is komt er hopelijk weer wat beweging in de markt.
Nieuwe aanvoerlijnen efficiënt inrichten, minder onzekerheid in de markt, gaan de prijzen doen dalen.quote:Op maandag 13 juni 2022 11:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Vooralsnog stijgt de rente steeds sneller. https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx
We naderen de 2% op de 10-rs staatslening. Ook al dalen de prijzen, de lasten zullen amper dalen. De vastgelopen huizenmarkt heeft talloze incentives nodig om weer te fluïdiseren.
Ik zie qua aanvoerlijnen vooral massa's immigranten die in de sociale huursector voorrang krijgen. Qua efficientie, zie ik niet in wat je efficiënter kan maken, als er te weinig producten zijn.quote:Op maandag 13 juni 2022 11:12 schreef ludovico het volgende:
Nieuwe aanvoerlijnen efficiënt inrichten, minder onzekerheid in de markt, gaan de prijzen doen dalen.
Het enige structurele van de inflatie gaan we terugvinden bij de lonen, maar zal minder doorslaggevend zijn dan de verlaging van de kostprijs van energie (als je op de top zit wordt het vlot goedkoper).
De inflatie in de EU en Nl i.h.b. is geïmporteerde inflatie door de enorme hogere prijzen van energie die we importeren. Waarom dat zou doorwerken in de lonen, is mij een raadsel: de bedrijfswinsten stijgen niet door de hoge energieprijzen, integendeel: die worden verder uitgehold. Ruimte voor loonstijging is zeer beperkt en staat onder druk.quote:Op maandag 13 juni 2022 11:12 schreef ludovico het volgende:
Het enige structurele van de inflatie gaan we terugvinden bij de lonen, maar zal minder doorslaggevend zijn dan de verlaging van de kostprijs van energie (als je op de top zit wordt het vlot goedkoper).
De inflatie zit structureel tegen de 10% aan; mede dankzij de enorme geldcreatie en het gebrek aan productie en energiequote:Op maandag 13 juni 2022 11:12 schreef ludovico het volgende:
Denk dat de centrale bank gigantisch achter de feiten aanloopt. Dat lage rente beleid zorgde effectief voor bubbels, niet meer niet minder, nu even de rente omhoog en straks weer tot de conclusie komen dat het tegenzit met die 2% inflatie.... .
Waar zij woont? Dat is Stadshagen Frankhuis... dat is 1 van de beste wijken waar je kan wonen.quote:Op zondag 12 juni 2022 15:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh ik las alle posts alsof ze voorrang zou moeten krijgen. Zo doen ze in het programma immers ook.
Ze zullen vast beter af zijn, maar dat zal iedereen in die wijk zijn als ze er weg zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |