Het is wel verklaarbaar. De aardbeienplantjes heb ik verplaatst dit jaar. De bak waar ze inzaten ging weg. Eigenlijk wilde ik geen aardbeien meer, omdat ze vooral gegeten werden door pissebedden en slakken. Maar ik had in een andere bak ruimte over, dus toch herplant. Daardoor een groeiachterstand denk ik.quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:32 schreef Vanyel het volgende:
Wat grappig, bij mij groeien heel andere dingen.
De hoeveelheid aardbeien krijgen we nietweggegeten met zijn vieren, peultjes gaan als een gek, tomaten hebben allemaal bloemen.
Maar de komkommers zijn pas net een beetje plant, net als de peultjes, en de maïs doet helemaal niks (oud zaad?).
Dat is ook balen!quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:39 schreef Phaidra het volgende:
En ondanks de bloesem draagt de perenboom geen vruchten. De appelboom had al geen bloesem, dus ik ben wel een beetje sip.
wij hebben juist opvallend veel perenvruchtjes in een boom. Wordt maar de vraag of de takken dat houden. Appels daarentegen weer vrij weinig dit jaarquote:
Download de App Flora Incognita, maak een foto en grote kans dat de app zegt wat voor plant het isquote:Op donderdag 15 juni 2023 17:47 schreef _Ingrid_ het volgende:
Phaidra dat ziet er goed uit!
Net weer een bakje peultjes geoogst, van de week ook een aantal.
Veel pluksla overal bij gegeten en de veldsla doet het ook goed. Ik zag net een mini komkommertje verschijnen en bloesem![]()
Bij de tomatenplanten nog steeds niks, wel meer blad en ik denk dieven. Maar ze zijn nog steeds heel klein.
De bramenstruik is zekers niet dood, die groeit als een malle en krijgt nu ook bloemen. Frambozenstek is ook fanatiek en daar zie ik nu ook bloemetjes komen.
En waar ik dille, thijm en basilicum had geplant, zit nu ineens van alles waar witte bloemetjes uit komen. Geen idee wat het is. Misschien wel onkruid.
Hoe zit het ook alweer met foto's plaatsen? Dan maak ik ook wat foto's van onze tuin.
Bij onze appelboom kwam dat vanzelf goed. Een aantal vruchten stopte met groeien na een paar weken.quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:51 schreef marcel.de het volgende:
[..]
wij hebben juist opvallend veel perenvruchtjes in een boom. Wordt maar de vraag of de takken dat houden. Appels daarentegen weer vrij weinig dit jaar
En het is gigadroog, verliezen nu al blad de appelbomen
Symph wil inderdaad geen moestuin meer nuquote:Op maandag 19 juni 2023 18:41 schreef Vanyel het volgende:
Neem geen moestuin.
Speciaal voor jullie ook driedubbelpost.
Ik BBQ.
Met sla.
Net als ik (net geoogste, gewassen en gecentrifugeerde) sla op mijn bord wil scheppen, komt deze eruit rennen.
[ afbeelding ]
Je had Mrs V moeten horen gillenquote:Op maandag 19 juni 2023 19:10 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Symph wil inderdaad geen moestuin meer nu
quote:Op zondag 25 juni 2023 21:41 schreef MaJo het volgende:
Ik heb voor het eerst in mijn leven een tuinIn ons vorige huis op het balkon al het een en ander laten groeien maar nu we de tuin hebben laten aanpakken heb ik er gelijk een stuk moestuin in laten zetten. Het is zo’n 3m2 dus niet heel groot maar voor mij is het gigantisch
![]()
Nu bedenken wat ik er wil planten. Ik denk nu aan tomaten, komkommers, sperziebonen, sjalotjes en pluksla. Ook zou ik graag aardbeien, frambozen en rabarber willen maar het laatste neemt misschien wat veel ruimte in. Ook heb ik nog een paar bakken (soort verticaal tuintje) waar ik kruiden in wil planten: dille, peterselie, basilicum, oregano, tijm, bieslook.
Nog dingen die er bij zouden passen/waar ik rekening mee moet houden?
Beginnen met 'makkelijke' groentes, zodat het leuk is en blijftquote:Op zondag 25 juni 2023 21:41 schreef MaJo het volgende:
Nog dingen die er bij zouden passen/waar ik rekening mee moet houden?
Zeker! Ik heb er ook heel veel zin inquote:
Volgens mij zijn degene die ik noem al best makkelijk toch? Ik heb ook even gekeken wat wij zelf veel eten, zou mooi zijn om dat uit eigen tuin te etenquote:Op zondag 25 juni 2023 22:29 schreef Hupje het volgende:
[..]
Beginnen met 'makkelijke' groentes, zodat het leuk is en blijft![]()
Ik vind zelf de app van de Makkelijke Moestuin fijn, die geeft voor een leek precies aan wanneer je wat moet doen met een plantje.
Mijn rabarber neemt trouwens wel 1m2 in beslag, dus dat is misschien ruimte technisch minder handig.
Dat sowieso, in t begin niet moeilijk doen *kuch*quote:Op zondag 25 juni 2023 23:13 schreef MaJo het volgende:
[..]
Zeker! Ik heb er ook heel veel zin in
[..]
Volgens mij zijn degene die ik noem al best makkelijk toch? Ik heb ook even gekeken wat wij zelf veel eten, zou mooi zijn om dat uit eigen tuin te eten![]()
Ik ga de app checken! Heb ook al een boek besteld
Zet ze eens in de volle grond, bij mij deden dergelijke struikjes nooit veel in potquote:Op woensdag 28 juni 2023 15:29 schreef MaJo het volgende:
Vraagje: 2 maanden geleden heb ik 2 kant en klare fruitplantjes gekocht, aalbes en gele framboos. Ik geef ze al 2 maanden dagelijks braaf water maar behalve dat ze iets gegroeid zijn gebeurt er niet veel. Doe ik iets verkeerd?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar zat ik ook al aan te denken ja, om ze in de grond te stoppenquote:Op woensdag 28 juni 2023 15:36 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zet ze eens in de volle grond, bij mij deden dergelijke struikjes nooit veel in pot
Fijn om te horen dat het niet aan mij ligt, ik dacht al dat ik iets verkeerd deedquote:Op woensdag 28 juni 2023 15:38 schreef SQ het volgende:
Ja dat wilde ik ook zeggen.
Sowieso doen ze het eerste jaar meestal niet zo veel hoor. Heb van mijn struik vorig jaar misschien tien frambozen gehad en dit jaar twintig. Maar goed, als het jaarlijks verdubbelt komen er nog wel mooie tijden aan
Dat hangt echt enorm af van wat je neerzet. Het seizoen is nu natuurlijk al een tijdje onderweg. Je zou bijvoorbeeld een tomatenplant en komkommerplant kunnen kopen, en nog wat boontjes zaaien.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:39 schreef MaJo het volgende:
[..]
Daar zat ik ook al aan te denken ja, om ze in de grond te stoppenGaat natuurlijk wel weer ten koste van andere gewassen
Hoeveel gewassen zou je kwijt kunnen op 3m2? Ik zit nu aan 4 of 6 te denken, en daarnaast nog bakken met kruiden.
Dat is ook wel een goed idee ja! Dit zijn wel lullige (plasticquote:Op woensdag 28 juni 2023 15:40 schreef Tuindier het volgende:
Je zou ze ook kunnen overpotten in een grotere pot, en zorgen dat ze ook voldoende voeding hebben.
[..]
Dat hangt echt enorm af van wat je neerzet. Het seizoen is nu natuurlijk al een tijdje onderweg. Je zou bijvoorbeeld een tomatenplant en komkommerplant kunnen kopen, en nog wat boontjes zaaien.
Dit. 2 maanden water geven levert ze niet alles wat ze nodig hebben. Veel planten in pot gaan plots groeien als een gek als je ze iets te eten geeft bij hun drankje.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:40 schreef Tuindier het volgende:
Je zou ze ook kunnen overpotten in een grotere pot, en zorgen dat ze ook voldoende voeding hebben.
De aardbei moet nu vooral gaan bloeien om fruit te gaan produceren. Dat kan nog wel. Het 'eten geven' kan ook door wat compost door de aarde te mengen waar je ze in zet.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is ook wel een goed idee ja! Dit zijn wel lullige (plastic) potjes natuurlijk.
Ook wel verstandig om plantjes te kopen, voor zaaien ben ik inderdaad wat laat. Naast het frambozenplantje staat nu ook een tomatenplantje, ik ben benieuwd of die nog wat gaat doen. Die groeit in ieder geval een stuk harder dan de andere 2. Ook staat er een aarbeienplantje bij, die heb ik dit weekend bij de "plantenbieb" gehaald in de buurt. Ik vraag me wel af of die nog gaat groeien, is het niet te laat daarvoor
De aardbei is echt net begonnen met groeien, het zijn een soort kleine klavertjes 4 nu. Ik ben benieuwd of het nog wat gaat doen, heb ze zelf verpot dus hoop dat ik het goed heb gedaan.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:52 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De aardbei moet nu vooral gaan bloeien om fruit te gaan produceren. Dat kan nog wel. Het 'eten geven' kan ook door wat compost door de aarde te mengen waar je ze in zet.
Denk er ook even aan dat de frambozen en aardbeien in principe vaste planten zijn, terwijl de tomaat deze winter doodgaat. De plastic potjes waar ze uit komen kun je eventueel wel bewaren om volgend jaar in voor te zaaien.
De aardbei zou nog wel goed kunnen komen. De kweker waar ik ze haal gaf deze week aan de laatste batch te versturen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:11 schreef MaJo het volgende:
[..]
De aardbei is echt net begonnen met groeien, het zijn een soort kleine klavertjes 4 nu. Ik ben benieuwd of het nog wat gaat doen, heb ze zelf verpot dus hoop dat ik het goed heb gedaan.
Is dat met bepaalde planten altijd zo, dat ze doodgaan en je ze ieder jaar opnieuw moet planten?
Bedankt voor de uitleg!quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:14 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De aardbei zou nog wel goed kunnen komen. De kweker waar ik ze haal gaf deze week aan de laatste batch te versturen.
En ja, fruitstruiken zijn meestal vaste planten, groente als tomaat, komkommer, courgette, bietjes, boontjes, sla, zijn eenjarig, dus die oogst je in principe, dan doe je de plant weg, en zaai je het volgende jaar opnieuw.
Rozemarijn gaat jaren mee, munt komt steeds weer terug (die zou ik in een pot zetten, want anders heb je hem straks overal omdat die zich heel enthousiast met zijn wortels door de grond verspreidt), maar basilicum moet je ieder jaar weer opnieuw neerzetten.
Ik heb mijn moestuin in twee delen gedeeld - een stuk met vaste planten en een losse bak voor de jaarlijke dingen. Je framboos zou je ook ergens anders in de tuin tegen bijvoorbeeld een schutting kunnen neerzetten (maar dan moet hij wel genoeg zon krijgen). Dat hangt natuurlijk ook van de rest van je tuininrichting af.
Oh shitquote:
Ja je hebt gelijk hoor, maar meer benieuwd of het mij lukt of zo. Ben nooit verder gekomen dan een paar tomaten, aardbeien en sperziebonen zeg maarquote:Op zondag 2 juli 2023 18:55 schreef Hupje het volgende:
@:Vanyel He bah.
@:MaJo Ik snap het projectje niet zo? Dat is toch de manier waarop aardappels groeien?![]()
Anyway, de aardappelplant van zoon begint te hangen (zie foto linksonder), dus over een paar weken graven wij ze hier uit. Gewoon van een supermarkt aardappel. Vorig jaar vond hij een pootaardappel aan de rand van een veld, ben benieuwd of er verschil zit in de opbrengst.
[ afbeelding ]
Ik heb vandaag het laatste handje peulen geoogst en mijn peulenplanten weggedaan. Nu andijvie gezaaid in dat vak.
De cherrytomaatjes lijken het goed te doen, de sla ook. De courgette en augurk willen niet zo dit jaar.
Midden onder mijn experiment: kun je in een schaal radijs en rucola laten groeien?
Aardappels zijn makkelijker dan wat je noemt, die doen en het letterlijk zelf als je ze in de grond hebt gedaan. De tomaten hebben wel wat meer nodig.quote:Op maandag 3 juli 2023 10:50 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oh shit
[..]
Ja je hebt gelijk hoor, maar meer benieuwd of het mij lukt of zo. Ben nooit verder gekomen dan een paar tomaten, aardbeien en sperziebonen zeg maar
Je bent niet de enige hoor. Mijn komkommers zijn ook helemaal naar zijn grootje. Eergisteren wat nieuwe zaden in een stuk nat keukenpapier gedaan, en deze weer in een hersluitbaar plastic zakje en in de zon gelegd bij het raam. Bekeek ze vanmorgen even, en ze hadden alweer wortels van 2cm of zo, dus in potjes grond gedaan. Denk dat ik nog wel wat oogstbare komkommers krijg dit jaar.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:38 schreef Phaidra het volgende:
De storm van gister heeft mijn moestuin helaas niet overgeslagen. De tomatenkas had schade en heeft de plantjes platgedrukt. Het lijkt erop dat ze niet geknakt zijn, maar het is even afwachten of ze weer opkrabbelen. Ook de komkommerplant is omgevallen met stellage en al. Een stoel waaide pardoes op de kruidenplantjes en snijbiet. De stellage voor de sperziebonen ging ook om, die heb ik maar weggehaald. De plantjes zijn nog zo klein dat die stellage niet echt nodig was. Ze bloeien wel, maar ik heb het idee dat er verder weinig mee gebeurt... Jammer hoor, aangezien de hoeveelheid slakken dit jaar echt minder is.
Wat ontzettend balen zegquote:Op donderdag 6 juli 2023 11:38 schreef Phaidra het volgende:
De storm van gister heeft mijn moestuin helaas niet overgeslagen. De tomatenkas had schade en heeft de plantjes platgedrukt. Het lijkt erop dat ze niet geknakt zijn, maar het is even afwachten of ze weer opkrabbelen. Ook de komkommerplant is omgevallen met stellage en al. Een stoel waaide pardoes op de kruidenplantjes en snijbiet. De stellage voor de sperziebonen ging ook om, die heb ik maar weggehaald. De plantjes zijn nog zo klein dat die stellage niet echt nodig was. Ze bloeien wel, maar ik heb het idee dat er verder weinig mee gebeurt... Jammer hoor, aangezien de hoeveelheid slakken dit jaar echt minder is.
Nou het werkte voor geen meter want ik had het in een emmer gestopt zonder gaten en dat is in de storm helemaal verzopenquote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:11 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Aardappels zijn makkelijker dan wat je noemt, die doen en het letterlijk zelf als je ze in de grond hebt gedaan. De tomaten hebben wel wat meer nodig.![]()
Ik herken het gevoel verder wel. Ik heb meloenen dit jaar. Vorig jaar compleet mislukt, maar nu lijkt het wat te worden. Ze gaan langzaam klimmen en krijgen inmiddels bloemen.![]()
Verder is het een kut jaar, overal luis en kevers en muizen. Maar daar hebben we het maar even niet over. :p
Komkommers zou ik nu oogsten. Dat stimuleert de plant om weer meer vruchten te maken.quote:Op maandag 10 juli 2023 20:12 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat ontzettend balen zegHier zijn de komkommer- en tomatenplant ook al een paar keer omgewaaid. De tomatenplant heeft inmiddels zoveel vruchten verloren dat ik me afvraag of er nog wel iets nieuws aan gaat groeien.
[..]
Nou het werkte voor geen meter want ik had het in een emmer gestopt zonder gaten en dat is in de storm helemaal verzopen![]()
Dus nu maar rechtstreeks in de grond gedaan, ik ben benieuwd.
Heb ook al mijn eerste fouten gemaakt. Ik ging sperziebonen zaaien en er zaten denk ik wel 100 zaadjes in het zakje. Ik heb 6 gaatjes gemaakt van 5 cm diep en daar 6/7 zaadjes in gegooid. Lees ik later dat je er 2 per plekje moet doenBen benieuwd of dat nog te redden valt.
De eerste dingen beginnen inmiddels te groeien. Even wat foto's:
[ afbeelding ]
Bloemkool aan de voorkant begint aardig te groeien. Bietjes liggen er nog wat zieligjes bij. Moet ik daar misschien stokken neer gaan zetten?
[ afbeelding ]
Tomatenplantje is lekker aan het groeien. Ik wil hier een grotere pot voor kopen in plaats van rechtstreeks de grond in.
[ afbeelding ]
Citroenmelisse begint op te komen
[ afbeelding ]
Komkommertjes gaan ook lekkerWanneer kun je deze oogsten? Vind ik lastig in te schatten.
[ afbeelding ]
Hand for scale
[ afbeelding ]
De paprika's gaan als een malle. Ik heb al een hele schaal binnen staan maar kan er zo alweer 8 afhalen
Het lijkt mee te vallen. Een paar takken zijn geknakt en sterven nu af, maar de planten als geheel groeien door. Er bloeien nu een stuk of 10 bloemen, ik ben benieuwd.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:15 schreef Nanuke het volgende:
Wat stom Phiadra! Hopelijk komen er in elk geval nog wat planten een beetje bij.
Ik heb de komkommertjes net geoogst, ze smaken heerlijkquote:Op woensdag 12 juli 2023 12:57 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Komkommers zou ik nu oogsten. Dat stimuleert de plant om weer meer vruchten te maken.
Bietjes hebben denk ik geen stok nodig, maar houden niet echt van verplant worden. Ik zou dat gewoon even aankijken.
Heeft je tomatenpot gaten onderin?
Zo héquote:Op woensdag 12 juli 2023 13:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het lijkt mee te vallen. Een paar takken zijn geknakt en sterven nu af, maar de planten als geheel groeien door. Er bloeien nu een stuk of 10 bloemen, ik ben benieuwd.
@:Majo: ik oogst de komkommers als ze iets groter zijn. Maar dat kan net het verschil van 1 dag zijn, ze groeien nu enorm hard. Ter referentie:
[ afbeelding ]
Gister heb ik ook de mini-snijbiet voor het eerst geoogst. Ik vind snijbiet altijd zo mooi eruit zien met die gekleurde stelen. En het gerechtje met feta en pijnboompitjes was ook erg lekker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als het te heet is en s'nachts niet afkoelt tot (uit mijn hoofd) <26 graden, gaat je vruchtzetting eraan bij de meeste planten die wij groeien. Zo ook rijpen van spul.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:08 schreef SQ het volgende:
Bij mij is echt alles aan het mislukken, ik had het niet verwacht omdat vorig jaar alles als een speer ging
Mn uien zijn dood, m'n aardappelen ook. M'n peulen zijn dood (wel 1 keer flink geoogst). M'n bonen groeien niet. Ik had ferme courgetteplantjes met bloemen geplant, alle bloemen zijn verdwenen. M'n komkommers zetten niet door. M'n tomaten bloeien niet. Het is echt dieptriest
Wat voeding bij je tomaten, courgettes en komkommers?quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:08 schreef SQ het volgende:
Bij mij is echt alles aan het mislukken, ik had het niet verwacht omdat vorig jaar alles als een speer ging
Mn uien zijn dood, m'n aardappelen ook. M'n peulen zijn dood (wel 1 keer flink geoogst). M'n bonen groeien niet. Ik had ferme courgetteplantjes met bloemen geplant, alle bloemen zijn verdwenen. M'n komkommers zetten niet door. M'n tomaten bloeien niet. Het is echt dieptriest
Ik weet niet of het is afgestorven, het is verdwenen, net als de uien.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat voeding bij je tomaten, courgettes en komkommers?
Als het blad van je aardappels is afgestorven, zijn je aardappels klaar om opgegeaven te worden.
Wie weet vindt je nog aardappels.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:26 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik weet niet of het is afgestorven, het is verdwenen, net als de uien.
Maar ik zal van t weekend eens gaan graven.
Voeding kan echt het probleem niet zijn. Eerder te veel misschien?
Geldt dat ook voor voeding zoals bijvoorbeeld brandnetelgier?quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:35 schreef Vanyel het volgende:
Ik voed eigenlijk niet omdat ik dat onaardig vind voor mijn bodemgespuis, maar na 4 jaar (oid) kaas en dus tomaten, paprika, peper, komkommer op dezelfde plek merkte ik wel dat het niet meer zo wil.
Principe verloochend
Zeker.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor voeding zoals bijvoorbeeld brandnetelgier?
Ik ben de restjes plantenvoeding aan het opmaken en wil vanaf volgend jaar eigen voeding maken.
Diana heeft vorig jaar blogs geschreven over hoe ze de aarde in haar kas verbeterde geloof ik
Ok. Ik heb er nog geen studie van gemaakt. Ik heb tegenwoordig wel smeerwortel dat als voeding schijnt te kunnen dienen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zeker.
Mijn guru's zijn geen fan van brandnetelgier en voeding is het (volgens hun onderzoek) ook al niet, dus daar doe ik geen moeite voor.
Ik kom er ook ff niet bij, heb alleen dezequote:Op woensdag 12 juli 2023 22:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok. Ik heb er nog geen studie van gemaakt. Ik heb tegenwoordig wel smeerwortel dat als voeding schijnt te kunnen dienen.
Ik heb genoeg smeerwortel in m'n tuinquote:Op woensdag 12 juli 2023 22:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok. Ik heb er nog geen studie van gemaakt. Ik heb tegenwoordig wel smeerwortel dat als voeding schijnt te kunnen dienen.
Wat is de uitgebreide redenatie achter geen voeding? Het is altijd leuk om hier te lezen op hoeveel manieren er getuinierd wordt (zowel wat als hoe als principes) en als ik ergens iets kan oppikken waar ik geen moeite voor hoeft te doen is dat fijn natuurlijk.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:35 schreef Vanyel het volgende:
Ik voed eigenlijk niet omdat ik dat onaardig vind voor mijn bodemgespuis, maar na 4 jaar (oid) kas en dus tomaten, paprika, peper, komkommer op dezelfde plek merkte ik wel dat het niet meer zo wil.
Principe verloochend
Eigenlijk is dat meer siertuin logica, waar diezelfde Garden professors over zeggen dat de meeste mensen zinloos voeden en pas zouden moeten als een test uitwijst dat het nodig is. Waar hout- (geen schors) snippers genoeg zijn. Daar gaat dat bodemleven verhaal over.quote:Op donderdag 13 juli 2023 06:51 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Wat is de uitgebreide redenatie achter geen voeding? Het is altijd leuk om hier te lezen op hoeveel manieren er getuinierd wordt (zowel wat als hoe als principes) en als ik ergens iets kan oppikken waar ik geen moeite voor hoeft te doen is dat fijn natuurlijk.
knipknipquote:Op zondag 16 juli 2023 20:29 schreef Hupje het volgende:
Goede weersomstandigheden kan een heel verschil maken![]()
Kindlief heeft vandaag de aardappels gerooid.
[ afbeelding ]
En de eerste tomaatjes worden rood![]()
[ afbeelding ]
Helaas is er ook een boel sla verdwenen. Na goed zoeken vond ik een dikke huisjesslak tussen de rucola. Die had een lekkere salade gesnackt vannacht
Die aardappels zien er goed uit! En lekker tomaatjesquote:Op zondag 16 juli 2023 20:29 schreef Hupje het volgende:
Goede weersomstandigheden kan een heel verschil maken![]()
Kindlief heeft vandaag de aardappels gerooid.
[ afbeelding ]
En de eerste tomaatjes worden rood![]()
[ afbeelding ]
Helaas is er ook een boel sla verdwenen. Na goed zoeken vond ik een dikke huisjesslak tussen de rucola. Die had een lekkere salade gesnackt vannacht
Zo hey, dat is een flinke oogstquote:Op maandag 17 juli 2023 11:05 schreef Vanyel het volgende:
Er zijn weerAmandines
Ik probeer ze min of meer maal voor maal te oogsten, kunnen ze nog een beetje doorgroeien.
[ afbeelding ]
Dat laatste is ook handig jaquote:Op maandag 17 juli 2023 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb ze in januari 2022 in de grond gezet. De tay doet dus nog weinig behalve groeien. Boyson en Logan doen het dit jaar voor het eerst met een kilo of 2 per plant.
Ik heb vooral opgelet dat ik niet alleen planten kocht die in dezelfde paar weken vrucht gaven.
Hmmm ja dat combineert dan niet echt lekker nee. Ik kan natuurlijk ook voor meerdere struiken gaan. Hoe meer zomerfruit hoe meer vreugdquote:Op maandag 17 juli 2023 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb blauwe bessen. 2 Uit 2015, die doen het prima. 2 Uit begin 2022 geven, die krijgen nog geen vrucht.
Ik weet niet of je er een combinatiestruik van kunt maken. Ik heb dat nooit ergens gezien. Aalbes heeft veel meer blad dan blauwe bes. Het zou kunnen dat je blauwe bes niet de juiste hoeveelheid zon krijgt met al het blad van de aalbes. Blauwe best staat graag op zure grond, daar heb je speciale aarde voor.
Meer fruitquote:Op maandag 17 juli 2023 11:31 schreef MaJo het volgende:
Even hier verder
[..]
Dat laatste is ook handig jaZat ik ook al naar te kijken. Fallgold is sowieso een herfstframboos. Ik zag ook dat je nu "two timers" hebt, waar je per jaar 2 oogsten uit kan krijgen. Deze: https://www.intratuin.nl/(...)ed-d-19-h-60-cm.html
[..]
Hmmm ja dat combineert dan niet echt lekker nee. Ik kan natuurlijk ook voor meerdere struiken gaan. Hoe meer zomerfruit hoe meer vreugd
In een pot kan natuurlijk ook nog ja, die kan altijd de grond is als het te erg uit de hand loopt. Al begreep ik laatst dat fruitplanten het beste in de bodem kunnen?quote:Op maandag 17 juli 2023 11:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Blauwe bessen deden het bij mij in pot altijd beter dan in de volle grond. Al heb ik er nu 1 in de volle grond staan, maar die heb ik ook voorzien van een berg koffieprut in het plantgat en ik strooi er ook regelmatig koffieprut bij. De roze blauwe bes van dezelfde leverancier heeft helaas het loodje gelegd, aan de blauwe zit nu een handjevol bessen
Ik ben ook gek op fruit, vooral dat zachte zomerse fruit, heerlijk! Mijn favorieten zijn eigenlijk rabarber en pruimen maar de eerste neemt teveel ruimte in en een pruimenboom lijkt me ook wat teveel van het goede. Maar wie weet in de toekomstquote:Op maandag 17 juli 2023 11:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Meer fruitIk ben deze zomer flink fruit aan het hamsteren. Ik ben nog voor maanden aan ontbijtfruit in de vriezer. Helaas nog niet alles uit eigen tuin, dat komt vast nog.
Als je een paar fallgold takken niet snoeit, hebben die veel eerder frambozen dan de nieuwe van volgend seizoen.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:31 schreef MaJo het volgende:
Even hier verder
[..]
Dat laatste is ook handig jaZat ik ook al naar te kijken. Fallgold is sowieso een herfstframboos.
@sigme heeft ooit eens ergens op FOK! een artikel gepost over dat fruit financieel gezien de slimste keuze is voor in een moestuin omdat worteltjes en sla en uien geen zak kosten in de winkel maar voor een doosje frambozen moet je zowat je eerstgeborene afgeven. Daarnaast heb je er weinig werk aan. Met 1 plant kan je jaren vooruit. Wortels moet je telkens opnieuw zaaien.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:40 schreef MaJo het volgende:
[..]
In een pot kan natuurlijk ook nog ja, die kan altijd de grond is als het te erg uit de hand loopt. Al begreep ik laatst dat fruitplanten het beste in de bodem kunnen?
[..]
Ik ben ook gek op fruit, vooral dat zachte zomerse fruit, heerlijk! Mijn favorieten zijn eigenlijk rabarber en pruimen maar de eerste neemt teveel ruimte in en een pruimenboom lijkt me ook wat teveel van het goede. Maar wie weet in de toekomst
Dat zal allemaal best, maar een jaar geen Amandine is een jaar niet geleefdquote:Op maandag 17 juli 2023 11:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
@:sigme heeft ooit eens ergens op FOK! een artikel gepost over dat fruit financieel gezien de slimste keuze is voor in een moestuin omdat worteltjes en sla en uien geen zak kosten in de winkel maar voor een doosje frambozen moet je zowat je eerstgeborene afgeven. Daarnaast heb je er weinig werk aan. Met 1 plant kan je jaren vooruit. Wortels moet je telkens opnieuw zaaien.
Dit is de fallgold as we speak dus die moet nog wel evenquote:Op maandag 17 juli 2023 11:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je een paar fallgold takken niet snoeit, hebben die veel eerder frambozen dan de nieuwe van volgend seizoen.
Fruit is stukken duurder dan groenten ja, hoewel de prijzen de laatste jaren ook voor groente omhoog zijn geschoten. Ik denk dat je het beste gewoon zoveel mogelijk kan planten wat je lekker vindt. Zelf eten wij veel aardappelen dus als je dat grotendeels uit eigen tuin kunt halen is dat mooi meegenomenquote:Op maandag 17 juli 2023 11:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
@:sigme heeft ooit eens ergens op FOK! een artikel gepost over dat fruit financieel gezien de slimste keuze is voor in een moestuin omdat worteltjes en sla en uien geen zak kosten in de winkel maar voor een doosje frambozen moet je zowat je eerstgeborene afgeven. Daarnaast heb je er weinig werk aan. Met 1 plant kan je jaren vooruit. Wortels moet je telkens opnieuw zaaien.
Ik heb de pruimenboom achterin de tuin gezet. Men zegt dat daar veel wespen op af komen. Ik ben niet bang voor wespen maar als ik de keuze heb, dan maar verder weg.
Mijn rabarberplant is kwijtgeraakt tussen het onkruid. Een paar dagen geleden zag ik tijdens het wieden een vreemde plant die rabarber bleek te zijn. Ik denk dat hij in bloei is gegaan en dat de bloemen om elkaar heen zijn gaan draaien tijdens de groei ofzo. De plant bestaat dus nog wel maar kan wel wat liefde gebruiken geloof ik. We zijn bijna bij dat deel van de tuin aangekomen met het onderhoud, dan zal ik hem eens beter bekijken.
Ik ben nu wel geïntrigeerd door jouw Amandines, zelf heb ik gewoon een uitgelopen vastkokende aardappel de grond in gegooid, geen idee welk typequote:Op maandag 17 juli 2023 11:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best, maar een jaar geen Amandine is een jaar niet geleefd![]()
Die vind ik trouwens net online voor 3,50 de kilo. Ik heb totnogtoe denk ik 3, 3,5 kilo geoogst dus ik heb de prijs van het pootgoed (9,90 voor 2 kilo) er al uit en heb nog een hoop planten te gaan.
Zet de rabarber gewoon in je siertuin, ergens in een loos hoekje. Gewoon doen hoor. En je tuin is echt wel groot genoeg voor fruitboompjes, desnoods pak je de patiovarianten https://www.tuinplantenwi(...)en/mini-pruimenboom/quote:Op maandag 17 juli 2023 11:40 schreef MaJo het volgende:
[..]
In een pot kan natuurlijk ook nog ja, die kan altijd de grond is als het te erg uit de hand loopt. Al begreep ik laatst dat fruitplanten het beste in de bodem kunnen?
[..]
Ik ben ook gek op fruit, vooral dat zachte zomerse fruit, heerlijk! Mijn favorieten zijn eigenlijk rabarber en pruimen maar de eerste neemt teveel ruimte in en een pruimenboom lijkt me ook wat teveel van het goede. Maar wie weet in de toekomst
Dat is ook wel een goed idee jaquote:Op maandag 17 juli 2023 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zet de rabarber gewoon in je siertuin, ergens in een loos hoekje. Gewoon doen hoor. En je tuin is echt wel groot genoeg voor fruitboompjes, desnoods pak je de patiovarianten https://www.tuinplantenwi(...)en/mini-pruimenboom/
Ah leuk! Ik ben ook begonnen als balkontuinierder en nu tijd voor het grote werkquote:Op maandag 17 juli 2023 12:39 schreef Pruim het volgende:
Leuk, ik ga dit topic volgen om uiteindelijk ook zelf te beginnen. Kan niet wachten. Heb in mijn vorige appartement wel wat tomaatjes, pepers en fruit gehad op balkon haha dat vond ik al erg leuk! Maar straks kan ik met het grotere werk beginnen aangezien ik een lekker grote tuin heb 😊
Klinkt goed! Heb je zelf een uitgelopen aardappel geplant of ook echt zelf gezaaid?quote:Op maandag 17 juli 2023 15:13 schreef Vanyel het volgende:
@:MajoAmandine
is een roomblanke aardappel die zelfs gewoon gekookt al boterig smaakt.
Ik koop ze altijd. Wordt wel steeds lastiger om pootgoed van te vinden. Ik ben te laat of het is te snel op.quote:Op maandag 17 juli 2023 23:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Klinkt goed! Heb je zelf een uitgelopen aardappel geplant of ook echt zelf gezaaid?
Hier komt nu na 10 dagen een klein plantje naar boven. Ik ben benieuwd!
Aardappels *zaaien* is echt hogere wiskunde, dat wordt eigenlijk nooit gedaan, aardappels poot je.quote:Op maandag 17 juli 2023 23:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Klinkt goed! Heb je zelf een uitgelopen aardappel geplant of ook echt zelf gezaaid?
Hier komt nu na 10 dagen een klein plantje naar boven. Ik ben benieuwd!
Ik twijfelde al over de terminologiequote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Aardappels *zaaien* is echt hogere wiskunde, dat wordt eigenlijk nooit gedaan, aardappels poot je.
Populaire soort dus? Ik zat ook even te kijken en zag overal uitverkochtquote:Op dinsdag 18 juli 2023 06:50 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik koop ze altijd. Wordt wel steeds lastiger om pootgoed van te vinden. Ik ben te laat of het is te snel op.
Nu is sowieso praktisch alles uitverkocht. Veel aardappels poot je ergens in maart, april.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik twijfelde al over de terminologieBedankt voor de uitleg
[..]
Populaire soort dus? Ik zat ook even te kijken en zag overal uitverkochtIk heb wel interesse in een goede aardappel want wij zijn er gek op dus die gaan er veel doorheen in ons huishouden
Nou september is het al bijna dus dan ben ik mooi op tijdquote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nu is sowieso praktisch alles uitverkocht. Veel aardappels poot je ergens in maart, april.
Die moet je alleen wel al in september ofzo bestellen.
Een netje is wel een goed ideequote:Op woensdag 26 juli 2023 13:52 schreef Tuindier het volgende:
Balen van je sla!
Je zou een net kunnen gebruiken om te voorkomen dat er vlinders eitjes leggen op je groente. Ik heb inmiddels ook wel geaccepteerd dat een deel van mijn oogst naar de natuur gaat. Het ene jaar slakken, dan weer rupsen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |