Dat is ook wel een goed idee ja! Dit zijn wel lullige (plasticquote:Op woensdag 28 juni 2023 15:40 schreef Tuindier het volgende:
Je zou ze ook kunnen overpotten in een grotere pot, en zorgen dat ze ook voldoende voeding hebben.
[..]
Dat hangt echt enorm af van wat je neerzet. Het seizoen is nu natuurlijk al een tijdje onderweg. Je zou bijvoorbeeld een tomatenplant en komkommerplant kunnen kopen, en nog wat boontjes zaaien.
Dit. 2 maanden water geven levert ze niet alles wat ze nodig hebben. Veel planten in pot gaan plots groeien als een gek als je ze iets te eten geeft bij hun drankje.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:40 schreef Tuindier het volgende:
Je zou ze ook kunnen overpotten in een grotere pot, en zorgen dat ze ook voldoende voeding hebben.
De aardbei moet nu vooral gaan bloeien om fruit te gaan produceren. Dat kan nog wel. Het 'eten geven' kan ook door wat compost door de aarde te mengen waar je ze in zet.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is ook wel een goed idee ja! Dit zijn wel lullige (plastic) potjes natuurlijk.
Ook wel verstandig om plantjes te kopen, voor zaaien ben ik inderdaad wat laat. Naast het frambozenplantje staat nu ook een tomatenplantje, ik ben benieuwd of die nog wat gaat doen. Die groeit in ieder geval een stuk harder dan de andere 2. Ook staat er een aarbeienplantje bij, die heb ik dit weekend bij de "plantenbieb" gehaald in de buurt. Ik vraag me wel af of die nog gaat groeien, is het niet te laat daarvoor
De aardbei is echt net begonnen met groeien, het zijn een soort kleine klavertjes 4 nu. Ik ben benieuwd of het nog wat gaat doen, heb ze zelf verpot dus hoop dat ik het goed heb gedaan.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:52 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De aardbei moet nu vooral gaan bloeien om fruit te gaan produceren. Dat kan nog wel. Het 'eten geven' kan ook door wat compost door de aarde te mengen waar je ze in zet.
Denk er ook even aan dat de frambozen en aardbeien in principe vaste planten zijn, terwijl de tomaat deze winter doodgaat. De plastic potjes waar ze uit komen kun je eventueel wel bewaren om volgend jaar in voor te zaaien.
De aardbei zou nog wel goed kunnen komen. De kweker waar ik ze haal gaf deze week aan de laatste batch te versturen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:11 schreef MaJo het volgende:
[..]
De aardbei is echt net begonnen met groeien, het zijn een soort kleine klavertjes 4 nu. Ik ben benieuwd of het nog wat gaat doen, heb ze zelf verpot dus hoop dat ik het goed heb gedaan.
Is dat met bepaalde planten altijd zo, dat ze doodgaan en je ze ieder jaar opnieuw moet planten?
Bedankt voor de uitleg!quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:14 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De aardbei zou nog wel goed kunnen komen. De kweker waar ik ze haal gaf deze week aan de laatste batch te versturen.
En ja, fruitstruiken zijn meestal vaste planten, groente als tomaat, komkommer, courgette, bietjes, boontjes, sla, zijn eenjarig, dus die oogst je in principe, dan doe je de plant weg, en zaai je het volgende jaar opnieuw.
Rozemarijn gaat jaren mee, munt komt steeds weer terug (die zou ik in een pot zetten, want anders heb je hem straks overal omdat die zich heel enthousiast met zijn wortels door de grond verspreidt), maar basilicum moet je ieder jaar weer opnieuw neerzetten.
Ik heb mijn moestuin in twee delen gedeeld - een stuk met vaste planten en een losse bak voor de jaarlijke dingen. Je framboos zou je ook ergens anders in de tuin tegen bijvoorbeeld een schutting kunnen neerzetten (maar dan moet hij wel genoeg zon krijgen). Dat hangt natuurlijk ook van de rest van je tuininrichting af.
Oh shitquote:
Ja je hebt gelijk hoor, maar meer benieuwd of het mij lukt of zo. Ben nooit verder gekomen dan een paar tomaten, aardbeien en sperziebonen zeg maarquote:Op zondag 2 juli 2023 18:55 schreef Hupje het volgende:
@:Vanyel He bah.
@:MaJo Ik snap het projectje niet zo? Dat is toch de manier waarop aardappels groeien?![]()
Anyway, de aardappelplant van zoon begint te hangen (zie foto linksonder), dus over een paar weken graven wij ze hier uit. Gewoon van een supermarkt aardappel. Vorig jaar vond hij een pootaardappel aan de rand van een veld, ben benieuwd of er verschil zit in de opbrengst.
[ afbeelding ]
Ik heb vandaag het laatste handje peulen geoogst en mijn peulenplanten weggedaan. Nu andijvie gezaaid in dat vak.
De cherrytomaatjes lijken het goed te doen, de sla ook. De courgette en augurk willen niet zo dit jaar.
Midden onder mijn experiment: kun je in een schaal radijs en rucola laten groeien?
Aardappels zijn makkelijker dan wat je noemt, die doen en het letterlijk zelf als je ze in de grond hebt gedaan. De tomaten hebben wel wat meer nodig.quote:Op maandag 3 juli 2023 10:50 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oh shit
[..]
Ja je hebt gelijk hoor, maar meer benieuwd of het mij lukt of zo. Ben nooit verder gekomen dan een paar tomaten, aardbeien en sperziebonen zeg maar
Je bent niet de enige hoor. Mijn komkommers zijn ook helemaal naar zijn grootje. Eergisteren wat nieuwe zaden in een stuk nat keukenpapier gedaan, en deze weer in een hersluitbaar plastic zakje en in de zon gelegd bij het raam. Bekeek ze vanmorgen even, en ze hadden alweer wortels van 2cm of zo, dus in potjes grond gedaan. Denk dat ik nog wel wat oogstbare komkommers krijg dit jaar.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:38 schreef Phaidra het volgende:
De storm van gister heeft mijn moestuin helaas niet overgeslagen. De tomatenkas had schade en heeft de plantjes platgedrukt. Het lijkt erop dat ze niet geknakt zijn, maar het is even afwachten of ze weer opkrabbelen. Ook de komkommerplant is omgevallen met stellage en al. Een stoel waaide pardoes op de kruidenplantjes en snijbiet. De stellage voor de sperziebonen ging ook om, die heb ik maar weggehaald. De plantjes zijn nog zo klein dat die stellage niet echt nodig was. Ze bloeien wel, maar ik heb het idee dat er verder weinig mee gebeurt... Jammer hoor, aangezien de hoeveelheid slakken dit jaar echt minder is.
Wat ontzettend balen zegquote:Op donderdag 6 juli 2023 11:38 schreef Phaidra het volgende:
De storm van gister heeft mijn moestuin helaas niet overgeslagen. De tomatenkas had schade en heeft de plantjes platgedrukt. Het lijkt erop dat ze niet geknakt zijn, maar het is even afwachten of ze weer opkrabbelen. Ook de komkommerplant is omgevallen met stellage en al. Een stoel waaide pardoes op de kruidenplantjes en snijbiet. De stellage voor de sperziebonen ging ook om, die heb ik maar weggehaald. De plantjes zijn nog zo klein dat die stellage niet echt nodig was. Ze bloeien wel, maar ik heb het idee dat er verder weinig mee gebeurt... Jammer hoor, aangezien de hoeveelheid slakken dit jaar echt minder is.
Nou het werkte voor geen meter want ik had het in een emmer gestopt zonder gaten en dat is in de storm helemaal verzopenquote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:11 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Aardappels zijn makkelijker dan wat je noemt, die doen en het letterlijk zelf als je ze in de grond hebt gedaan. De tomaten hebben wel wat meer nodig.![]()
Ik herken het gevoel verder wel. Ik heb meloenen dit jaar. Vorig jaar compleet mislukt, maar nu lijkt het wat te worden. Ze gaan langzaam klimmen en krijgen inmiddels bloemen.![]()
Verder is het een kut jaar, overal luis en kevers en muizen. Maar daar hebben we het maar even niet over. :p
Komkommers zou ik nu oogsten. Dat stimuleert de plant om weer meer vruchten te maken.quote:Op maandag 10 juli 2023 20:12 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wat ontzettend balen zegHier zijn de komkommer- en tomatenplant ook al een paar keer omgewaaid. De tomatenplant heeft inmiddels zoveel vruchten verloren dat ik me afvraag of er nog wel iets nieuws aan gaat groeien.
[..]
Nou het werkte voor geen meter want ik had het in een emmer gestopt zonder gaten en dat is in de storm helemaal verzopen![]()
Dus nu maar rechtstreeks in de grond gedaan, ik ben benieuwd.
Heb ook al mijn eerste fouten gemaakt. Ik ging sperziebonen zaaien en er zaten denk ik wel 100 zaadjes in het zakje. Ik heb 6 gaatjes gemaakt van 5 cm diep en daar 6/7 zaadjes in gegooid. Lees ik later dat je er 2 per plekje moet doenBen benieuwd of dat nog te redden valt.
De eerste dingen beginnen inmiddels te groeien. Even wat foto's:
[ afbeelding ]
Bloemkool aan de voorkant begint aardig te groeien. Bietjes liggen er nog wat zieligjes bij. Moet ik daar misschien stokken neer gaan zetten?
[ afbeelding ]
Tomatenplantje is lekker aan het groeien. Ik wil hier een grotere pot voor kopen in plaats van rechtstreeks de grond in.
[ afbeelding ]
Citroenmelisse begint op te komen
[ afbeelding ]
Komkommertjes gaan ook lekkerWanneer kun je deze oogsten? Vind ik lastig in te schatten.
[ afbeelding ]
Hand for scale
[ afbeelding ]
De paprika's gaan als een malle. Ik heb al een hele schaal binnen staan maar kan er zo alweer 8 afhalen
Het lijkt mee te vallen. Een paar takken zijn geknakt en sterven nu af, maar de planten als geheel groeien door. Er bloeien nu een stuk of 10 bloemen, ik ben benieuwd.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:15 schreef Nanuke het volgende:
Wat stom Phiadra! Hopelijk komen er in elk geval nog wat planten een beetje bij.
Ik heb de komkommertjes net geoogst, ze smaken heerlijkquote:Op woensdag 12 juli 2023 12:57 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Komkommers zou ik nu oogsten. Dat stimuleert de plant om weer meer vruchten te maken.
Bietjes hebben denk ik geen stok nodig, maar houden niet echt van verplant worden. Ik zou dat gewoon even aankijken.
Heeft je tomatenpot gaten onderin?
Zo héquote:Op woensdag 12 juli 2023 13:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het lijkt mee te vallen. Een paar takken zijn geknakt en sterven nu af, maar de planten als geheel groeien door. Er bloeien nu een stuk of 10 bloemen, ik ben benieuwd.
@:Majo: ik oogst de komkommers als ze iets groter zijn. Maar dat kan net het verschil van 1 dag zijn, ze groeien nu enorm hard. Ter referentie:
[ afbeelding ]
Gister heb ik ook de mini-snijbiet voor het eerst geoogst. Ik vind snijbiet altijd zo mooi eruit zien met die gekleurde stelen. En het gerechtje met feta en pijnboompitjes was ook erg lekker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |