abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209871237
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:08 schreef SQ het volgende:
Bij mij is echt alles aan het mislukken, ik had het niet verwacht omdat vorig jaar alles als een speer ging :')

Mn uien zijn dood, m'n aardappelen ook. M'n peulen zijn dood (wel 1 keer flink geoogst). M'n bonen groeien niet. Ik had ferme courgetteplantjes met bloemen geplant, alle bloemen zijn verdwenen. M'n komkommers zetten niet door. M'n tomaten bloeien niet. Het is echt dieptriest _O-
Als het te heet is en s'nachts niet afkoelt tot (uit mijn hoofd) <26 graden, gaat je vruchtzetting eraan bij de meeste planten die wij groeien. Zo ook rijpen van spul.
Als dat ermee te maken heeft/had en je spul is niet gewoon oneindig uitgedroogd, kan het nog bijtrekken als het weer komende weken gematigder is.

Mijn bron voor alles tuin: gardenprofessors O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209871311
Ik oogste 2 komkommers, 3 cherrys, bonen en zelfs bijna een kilo aardappelen gister. O+ het wordt misschien nog wel wat dit jaar.

Maar dat onkruid overal is niet meer grappig. Ik kan de kinderen bijna niet meer meenemen, als die achterin gaan staan ben ik ze kwijt, zo hoog als dat het staat. :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_209871386
Oh ja mijn O+ Amandines O+ komen langzaam los. Klein kilootje ook geoogst nu en nog 30 planten oid te gaan.
Eerste komkommer at ik vandaag pas. De tomaat gaat niet zo hard. Ik geef de hitte de schuld.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:24:47 #254
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209871395
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:08 schreef SQ het volgende:
Bij mij is echt alles aan het mislukken, ik had het niet verwacht omdat vorig jaar alles als een speer ging :')

Mn uien zijn dood, m'n aardappelen ook. M'n peulen zijn dood (wel 1 keer flink geoogst). M'n bonen groeien niet. Ik had ferme courgetteplantjes met bloemen geplant, alle bloemen zijn verdwenen. M'n komkommers zetten niet door. M'n tomaten bloeien niet. Het is echt dieptriest _O-
Wat voeding bij je tomaten, courgettes en komkommers?

Als het blad van je aardappels is afgestorven, zijn je aardappels klaar om opgegraven te worden.

Of wat Vanyel zegt.
Spoilers!
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:26:00 #255
149959 SQ
snelle trees
pi_209871408
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat voeding bij je tomaten, courgettes en komkommers?

Als het blad van je aardappels is afgestorven, zijn je aardappels klaar om opgegeaven te worden.
Ik weet niet of het is afgestorven, het is verdwenen, net als de uien.
Maar ik zal van t weekend eens gaan graven.

Voeding kan echt het probleem niet zijn. Eerder te veel misschien?
disclaimer
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:31:25 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209871465
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:26 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik weet niet of het is afgestorven, het is verdwenen, net als de uien.
Maar ik zal van t weekend eens gaan graven.

Voeding kan echt het probleem niet zijn. Eerder te veel misschien?
Wie weet vindt je nog aardappels.

Verkeerde voeding kan wel voor te veel blad en te weinig vrucht zorgen. Kali is goed voor vruchten en knollen. Ik strooi dat twee keer per seizoen.

Ik heb nog een zakje moestuinvoeding in de schuur gevonden. Ik heb vandaag wat gestrooid bij de courgette, 20 tomatenplaten, 26 pepers en paprika's en 4 pompoenen.
Spoilers!
pi_209871507
Ik voed eigenlijk niet omdat ik dat onaardig vind voor mijn bodemgespuis, maar na 4 jaar (oid) kas en dus tomaten, paprika, peper, komkommer op dezelfde plek merkte ik wel dat het niet meer zo wil.
Principe verloochend :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 12-07-2023 22:49:30 ]
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:43:55 #258
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209871607
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:35 schreef Vanyel het volgende:
Ik voed eigenlijk niet omdat ik dat onaardig vind voor mijn bodemgespuis, maar na 4 jaar (oid) kaas en dus tomaten, paprika, peper, komkommer op dezelfde plek merkte ik wel dat het niet meer zo wil.
Geldt dat ook voor voeding zoals bijvoorbeeld brandnetelgier?

Ik ben de restjes plantenvoeding aan het opmaken en wil vanaf volgend jaar eigen voeding maken.

Diana heeft vorig jaar blogs geschreven over hoe ze de aarde in haar kas verbeterde geloof ik
Spoilers!
pi_209871685
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Geldt dat ook voor voeding zoals bijvoorbeeld brandnetelgier?

Ik ben de restjes plantenvoeding aan het opmaken en wil vanaf volgend jaar eigen voeding maken.

Diana heeft vorig jaar blogs geschreven over hoe ze de aarde in haar kas verbeterde geloof ik

Zeker.
Mijn guru's zijn geen fan van brandnetelgier en voeding is het (volgens hun onderzoek) ook al niet, dus daar doe ik geen moeite voor.
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:59:29 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209871863
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Zeker.
Mijn guru's zijn geen fan van brandnetelgier en voeding is het (volgens hun onderzoek) ook al niet, dus daar doe ik geen moeite voor.
Ok. Ik heb er nog geen studie van gemaakt. Ik heb tegenwoordig wel smeerwortel dat als voeding schijnt te kunnen dienen.
Spoilers!
pi_209871981
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:59 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ok. Ik heb er nog geen studie van gemaakt. Ik heb tegenwoordig wel smeerwortel dat als voeding schijnt te kunnen dienen.
Ik kom er ook ff niet bij, heb alleen deze
https://gardenprofessors.com/more-compost-tea-stuff/
pi_209872038
Vandaag m'n 4 en 5e courgette geoogst, groene en gele. Erwten was niet veel, weggehaald, gemulched en een dezer dagen lage slaboon leggen. Ook rode kool geplant, en ik zag al een ieniemienie bloemkooltje verschijnen *O*

Van de 8 preiplantjes is er 1 dood aan het gaan. Heb peperplantjes en paprikaplantjes voorgezaaid en daarna overgepot, die gaan goed. M'n 2 pompoenplanten gaan ook goed, ze hebben flink de ruimte om ranken te maken en daar maken ze dankbaar gebruik van. De oude vruchtdragende takken van de framboos die via de buurman mijn tuin binnen zijn gedrongen heb ik teruggeknipt tot aan de grond, en voor de rest wat onkruid getrokken. Stokbonen beginnen te klimmen, en mn stamboonplantjes beginnen al boontjes te vormen terwijl de struikjes nog veel te laag zijn :')

Heb al enkele kleine groene tomaatjes aan m'n 6 tomatenplanten, geen idee wat voor soort die zijn.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:59 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb genoeg smeerwortel in m'n tuin _O-

Jammer dat ze over t pad hangen, die planten worden groot!
Children of the night. What music they make.
pi_209873361
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:35 schreef Vanyel het volgende:
Ik voed eigenlijk niet omdat ik dat onaardig vind voor mijn bodemgespuis, maar na 4 jaar (oid) kas en dus tomaten, paprika, peper, komkommer op dezelfde plek merkte ik wel dat het niet meer zo wil.
Wat is de uitgebreide redenatie achter geen voeding? Het is altijd leuk om hier te lezen op hoeveel manieren er getuinierd wordt (zowel wat als hoe als principes) en als ik ergens iets kan oppikken waar ik geen moeite voor hoeft te doen is dat fijn natuurlijk. O-)
pi_209873365
Wij hebben dit jaar ook geen/nauwelijks wortels trouwens. Écht balen. :( Wel voor het eerst een tiental pastinaak, als de muizen ze niet opeten voor ze helemaal klaar zijn. Moestuinieren blijft wonderlijk.
pi_209873375
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 06:51 schreef Nanuke het volgende:

[..]
Wat is de uitgebreide redenatie achter geen voeding? Het is altijd leuk om hier te lezen op hoeveel manieren er getuinierd wordt (zowel wat als hoe als principes) en als ik ergens iets kan oppikken waar ik geen moeite voor hoeft te doen is dat fijn natuurlijk. O-)
Eigenlijk is dat meer siertuin logica, waar diezelfde Garden professors over zeggen dat de meeste mensen zinloos voeden en pas zouden moeten als een test uitwijst dat het nodig is. Waar hout- (geen schors) snippers genoeg zijn. Daar gaat dat bodemleven verhaal over.
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 14:32:51 #266
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209878314
Bij ons is de combi tussen de brandende zon en de harde buien volgens mij goud want opeens begint het allemaal een partij te groeien O+

De bieten die er 3 dagen geleden nog zielig bij hingen beginnen nu zelfstandig omhoog te komen:

Linksvoor en rechtsachter blijft nog wat sneu maar die haal ik er over een paar dagen uit als het zo blijft.

De sperziebonen schieten ook de grond uit:

Ook de frambozenplant en de aalbes beginnen weer te leven:

En nieuwe tomaatjes op komst *O*

5 - 28 februari Thailand O+
pi_209921370
Goede weersomstandigheden kan een heel verschil maken :Y

Kindlief heeft vandaag de aardappels gerooid.

En de eerste tomaatjes worden rood O+

Helaas is er ook een boel sla verdwenen. Na goed zoeken vond ik een dikke huisjesslak tussen de rucola. Die had een lekkere salade gesnackt vannacht :(
pi_209921583
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:29 schreef Hupje het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Helaas is er ook een boel sla verdwenen. Na goed zoeken vond ik een dikke huisjesslak tussen de rucola. Die had een lekkere salade gesnackt vannacht :(
knipknip
Children of the night. What music they make.
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 08:20:18 #269
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209925371
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 20:29 schreef Hupje het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die aardappels zien er goed uit! En lekker tomaatjes :9

Stomme slak, een beetje jouw eten opeten :(

Ik ben wel benieuwd wat beestjes hier gaan doen. De tuin zat laatst wel helemaal vol met vogels. Verder nog niks aangetroffen. Gelukkig hebben wij geen muizen O-) :')
pi_209926763
Er zijn weer O+ Amandines O+

Ik probeer ze min of meer maal voor maal te oogsten, kunnen ze nog een beetje doorgroeien.
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 11:17:35 #271
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209926896
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:05 schreef Vanyel het volgende:
Er zijn weer O+ Amandines O+

Ik probeer ze min of meer maal voor maal te oogsten, kunnen ze nog een beetje doorgroeien.
[ afbeelding ]
Zo hey, dat is een flinke oogst :o *O* Ze zien er ook goed uit!
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 11:18:38 #272
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209926900
Heeft iemand ervaring met blauwe bessen? Daar vreet ik me onwijs aan dus als dat goed groeit is dat wel de moeite :9 Ik zat te denken om deze naast mijn aalbes te zetten en daar dan 1 struik uit te laten groeien, of gaat dat niet goed samen?
  maandag 17 juli 2023 @ 11:29:34 #273
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209927008
Ik heb blauwe bessen. 2 Uit 2015, die doen het prima. 2 Uit begin 2022 geven, die krijgen nog geen vrucht.

Ik weet niet of je er een combinatiestruik van kunt maken. Ik heb dat nooit ergens gezien. Aalbes heeft veel meer blad dan blauwe bes. Het zou kunnen dat je blauwe bes niet de juiste hoeveelheid zon krijgt met al het blad van de aalbes. Blauwe best staat graag op zure grond, daar heb je speciale aarde voor.
Spoilers!
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 11:31:52 #274
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209927036
Even hier verder

quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb ze in januari 2022 in de grond gezet. De tay doet dus nog weinig behalve groeien. Boyson en Logan doen het dit jaar voor het eerst met een kilo of 2 per plant.

Ik heb vooral opgelet dat ik niet alleen planten kocht die in dezelfde paar weken vrucht gaven.
Dat laatste is ook handig ja :Y Zat ik ook al naar te kijken. Fallgold is sowieso een herfstframboos. Ik zag ook dat je nu "two timers" hebt, waar je per jaar 2 oogsten uit kan krijgen. Deze: https://www.intratuin.nl/(...)ed-d-19-h-60-cm.html

quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb blauwe bessen. 2 Uit 2015, die doen het prima. 2 Uit begin 2022 geven, die krijgen nog geen vrucht.

Ik weet niet of je er een combinatiestruik van kunt maken. Ik heb dat nooit ergens gezien. Aalbes heeft veel meer blad dan blauwe bes. Het zou kunnen dat je blauwe bes niet de juiste hoeveelheid zon krijgt met al het blad van de aalbes. Blauwe best staat graag op zure grond, daar heb je speciale aarde voor.
Hmmm ja dat combineert dan niet echt lekker nee. Ik kan natuurlijk ook voor meerdere struiken gaan. Hoe meer zomerfruit hoe meer vreugd :9
pi_209927100
Blauwe bessen deden het bij mij in pot altijd beter dan in de volle grond. Al heb ik er nu 1 in de volle grond staan, maar die heb ik ook voorzien van een berg koffieprut in het plantgat en ik strooi er ook regelmatig koffieprut bij. De roze blauwe bes van dezelfde leverancier heeft helaas het loodje gelegd, aan de blauwe zit nu een handjevol bessen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')