Groeit als een malle, maar smaakt gewoon naar komkommer eigenlijkquote:Op woensdag 8 februari 2023 09:48 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb cucamelon zaadjes besteld. Daar ben ik erg benieuwd naar.
Ik ben geen expert maar zou het bij zo'n jong plantje nog niet doen, eerst maar wat sterker worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 19:45 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb vandaag ook een druivelaar geplant, en draad om deze te leiden op de muur gemaakt. Nu las ik iets over het terugsnoeien van de hoofd-tak, met als doen nieuwe zijtakken te krijgen om aan de onderste draad te leiden. Heeft iemand hier verstand van? Is dit inderdaad het verstandigste, of kan ik ook afwachten en kijken waar hij vanzelf uitloopt?
Vorige keer had ik via Marktplaats wat besteld. Zitten veel van die handelaren die dan af en toe een partij hebben.quote:Op maandag 13 februari 2023 12:29 schreef Tuindier het volgende:
Ziet er goed uit! Waar bestel je je houtsnippers?
dat wilde ik juist schrijven. Laat hem eerste jaar met rust, snoei jaar erop hoogstens bij en behoud de hoofdtakken en ga pas jaar erna verder snoeienquote:Op maandag 13 februari 2023 12:35 schreef Tuindier het volgende:
Ik zal het eens in de gaten houden.
Na een hoop rondjes internet heb ik trouwens geconcludeerd dat ik de druivelaar dit jaar niet hoef te snoeien. Volgend jaar voor het eerst, dat is vroeg genoeg.
Ben er vandaag ff langsgeweest, 20 cent per zakjequote:Op woensdag 15 februari 2023 20:17 schreef Hupje het volgende:
Er zijn weer zaden te koop bij Lidl. Ik vond de erwtjes vorig jaar wel grappig (maar veel gedoe voor weinig), dus ga dit jaar peultjes proberen.
Ik ga overmorgen lekker aan de gang met t onkruid en grasquote:Op maandag 27 februari 2023 21:47 schreef SQ het volgende:
Wat een mooie grote moestuinen zeg!
Ik heb dit weekend de grond voorbereid van mijn kleine moestuintje (zeg 20m2) maar boh wat een werk is dat toch.
Maar goed, alles is onkruidvrij en gespit en bemest dus over 2 weken gaat t eerste spul er in
Spitten is niet alleen veel werk, maar ook best zinloos. Tegenwoordig mag je ook gewoon compost en/of houtsnippers (welke mulch je maar wil eigenlijk) op de aarde kwakken en vooral níet spitten. Blijft je bodemleven intact.quote:Op maandag 27 februari 2023 21:47 schreef SQ het volgende:
Wat een mooie grote moestuinen zeg!
Ik heb dit weekend de grond voorbereid van mijn kleine moestuintje (zeg 20m2) maar boh wat een werk is dat toch.
Maar goed, alles is onkruidvrij en gespit en bemest dus over 2 weken gaat t eerste spul er in
Omdat zuurstofliefhebbers en zuurstofhaters.quote:Op maandag 27 februari 2023 23:08 schreef SQ het volgende:
Waarom zou je bodemleven stuk gaan van wat spitten?
Anyway, online zijn zo te zien voorstanders en tegenstanders van beide methoden te vinden. Ik zie t wel, heb nu toch al gespit en vind het planten vaak wel wat makkelijker als de grond wat losser is.
Omdat onze moestuin zo groot is hebben wij gewoon besloten dat No-dig de beste optie isquote:Op maandag 27 februari 2023 23:19 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Omdat zuurstofliefhebbers en zuurstofhaters.
En eens hoor, losse grond plant makkelijker. En zonder spitten duurt het langer voor het los wordt. Maar het scheelt oneindig veel werk en blijft dan ook los als het eenmaal zo is.
Ik ben fan.
Hier staat veel handige info in vind ik: https://www.bol.com/nl/nl(...)SE3ARGAaAgrrEALw_wcBquote:Op dinsdag 28 februari 2023 08:40 schreef Barreltje het volgende:
Ja hoi!
Ik ga hier ook eens meelezen.. heb binnenkort nog wat m2 om te bewerken .
Dit jaar kijken we de boel eens wat aan en dan gaan we volgend jaar eens wat proberen hier en daar.. (dig/no-dig moet ik nog wat uitzoeken)
Ik heb alvast wel een vraag.ik ben niet zo van "het internet"welke boeken zijn nou echt goed om te hebben om groenten en (fruit) bomen te snappen on je tuin?
En dan hoop ik dat mn landgoed er binnenkort wat meer als dat van julloe allemaal uit gaat zien! Ziet er alvast indrukwekkend uit!
Dat boek idd, heb ik ook. Erg handig als naslagwerk.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 15:41 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Omdat onze moestuin zo groot is hebben wij gewoon besloten dat No-dig de beste optie is![]()
Alleen vorig jaar (was het eerste jaar) wel gespit, want kleigrond en anders kom je er niet in.
Dus dit jaar kijken hoe het nu bevalt.
[..]
Hier staat veel handige info in vind ik: https://www.bol.com/nl/nl(...)SE3ARGAaAgrrEALw_wcB
Maar toch vind ik youtube vaak het handigst, dan kan je vaak ook goed zien hoe iets moet.
En daarnaast mijn vader, hij heeft jaren ervaring dus ik app hem vaak ook gewoon met mijn vragen.![]()
Heel zakje postelein, dan heb je heel wat jaquote:Op vrijdag 3 maart 2023 16:23 schreef _flore het volgende:
Vandaag radijsjes, rucola, spinazie, meiraapjes, kropsla en sugarsnaps in mn bakken gezaaid. Oja en een goudsbloem. En de dropplant en basilicum binnen voorgezaaid.
Er staat nog knoflook en rode uien, palmkool die in bloei aan het schieten is, snijbiet die een nieuw leven begint en heel veel al wat vergeelde winterpostelein, want for some unknown reason had ik bijna het hele zakje met zaadjes leeggekieperd boven het vak![]()
Ik gooi het wel door een soep of stamppot heen ofzo.
Jaquote:Op dinsdag 7 maart 2023 08:55 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Heel zakje postelein, dan heb je heel wat ja![]()
Wel lekker
Ja, had dat ding nog nooit gezien en gebruikt, zat bij de inboedel van de vorige huurder. Werkt lekker. En ben veel wormen tegengekomenquote:Op dinsdag 14 maart 2023 19:16 schreef Nanuke het volgende:
Ziet er goed uit! Lekkere bezigheid altijd he.
: 9 Welke?quote:Op dinsdag 14 maart 2023 19:52 schreef Hupje het volgende:
In mijn moestuinbak komen mijn eerste zaailingen van de peulen op![]()
[ afbeelding ]
Oh shit, ik heb ze voorgezaaid in de kas en ze gingen als een tiet. Vergeten dat ik ze vandaag wilde uitplanten.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 19:52 schreef Hupje het volgende:
In mijn moestuinbak komen mijn eerste zaailingen van de peulen op![]()
[ afbeelding ]
Ik zou een doordrager combineren met een vroege. Heb je langer aardbeien.quote:Op dinsdag 4 april 2023 11:11 schreef Donna het volgende:
Mijn dochter wil graag aardbeien deze zomer. Welke soort kan ik dan het beste nemen?
Dat laatste kan ik bevestigen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik zou een doordrager combineren met een vroege. Heb je langer aardbeien.
En niet teveel kopen want ze verspreiden zich sneller dan zevenblad.
Haha ok dat is zeker goed om te weten!quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik zou een doordrager combineren met een vroege. Heb je langer aardbeien.
En niet teveel kopen want ze verspreiden zich sneller dan zevenblad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eronder ga ik denk ik ook aarbeien planten, met dank aan de opmerkingen hierboven.
Dit is het fruit-stukje van de moestuin, en je kijkt over het hekje de tuin van de buren in. De perenboom staat al in de bloei en rondom staan ook nog wat bessenstruiken.
Eigen aardappelsquote:Op donderdag 20 april 2023 00:37 schreef DeHovenier het volgende:
Aardappelen gepoot ( 'Bildtstar')
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 14 april 2023 17:07 schreef Tuindier het volgende:
Mijn man zette vandaag de trellis in de grond waar ik mijn frambozen tegen wil zetten.Hou je ze in de potten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eronder ga ik denk ik ook aarbeien planten, met dank aan de opmerkingen hierboven.
Dit is het fruit-stukje van de moestuin, en je kijkt over het hekje de tuin van de buren in. De perenboom staat al in de bloei en rondom staan ook nog wat bessenstruiken.disclaimer
Betongaas. Soms met wat gaas erover maar dat wil ik uitfaseren.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Eigen aardappelsHier zijn ze 1,5 week geleden de grond in gegaan.
Welke rekken gebruiken de users hier voor erwten en peulen? Ik zoek de beste oplossing.
Nee, ik ga ze in de grond zetten. Woekerende frambozen schijnen beheersbaar te zijn. Bramen niet, dus die blijft lekker in zijn pot.quote:
Als beheersbaar betekent dat je ze goed herkent, die scheuten framboos die overal opduiken, dan herken ik me met mijn herfstframboos wel in je tekst.quote:Op vrijdag 21 april 2023 06:54 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Nee, ik ga ze in de grond zetten. Woekerende frambozen schijnen beheersbaar te zijn. Bramen niet, dus die blijft lekker in zijn pot.
Ik las ook dat ze (relatief) makkelijk te verwijderen zijn, als je het in de gaten houdt. Ze zijn nog niet geplant, dus ik kan het ook nog met pot en al ingraven.quote:Op vrijdag 21 april 2023 07:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als beheersbaar betekent dat je ze goed herkent, die scheuten framboos die overal opduiken, dan herken ik me met mijn herfstframboos wel in je tekst.
Jij kan een heuse groentezaak beginnen straksquote:Op vrijdag 28 april 2023 16:18 schreef DeHovenier het volgende:
Medetuinders hadden 4 bloemkoolplantjes over, dus die heb ik gelijk in de grond gestopt. Ze zijn wel gebogen, ben benieuwd of het wat wordt.
Eentje heeft het niet gered
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog wat spul voorgezaaid (koolrabi, rode kool, spruitjes en prei)
[ afbeelding ]
En aardappels gepoot
Zit nu op 30 stuks.
[ afbeelding ]
Daar heb ik nog niet echt aan gedacht, hoe raak ik het kwijtquote:Op vrijdag 28 april 2023 16:33 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Jij kan een heuse groentezaak beginnen straks
Het was vorig jaar veeeeel zonniger in het voorjaar al ja.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 08:21 schreef Nanuke het volgende:
Het is hier ook een moeilijk jaar met ontkiemen en niet ontwikkelen van plantjes. Paprika's en aubergines doen dit jaar amper iets, spinazie heeft het moeilijk met opkomen. Courgette en spaghettipompoen komt na voorzaaien niet/nauwelijks op. Tomaten zijn inmiddels aardig, maar niks vergeleken met vorig jaar. Uit wanhoop om de moestuin te vullen heb ik nu maar meloen voorgezaaid.![]()
Vorig jaar leek het allemaal veel makkelijker te gaan en ik weet niet zo goed waar het aan ligt. Was het nou extreem veel zonniger vorig jaar in maar en april? Geen idee meer.
En we hebben nog steeds last van muizen. Het is echt verschrikkelijk. Ik was gister de paden weer aan het fatsoeneren en toen trok ik ergens een tegel aan de kant. Schoten er 4 weg en 1 keek me nog net zo schaapachtig aan voor hij ook wegrende. Hadden ze een heel nest gebouwd met takjes, blaadjes en stro.wordt een top moestuinjaar zo denk ik.
Vorig jaar wordt nog bejubeld in het zonnepanelentopic. Over dit jaar wordt vooral geklaagd. Onderbouwd met cijfers.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 08:21 schreef Nanuke het volgende:
Het is hier ook een moeilijk jaar met ontkiemen en niet ontwikkelen van plantjes. Paprika's en aubergines doen dit jaar amper iets, spinazie heeft het moeilijk met opkomen. Courgette en spaghettipompoen komt na voorzaaien niet/nauwelijks op. Tomaten zijn inmiddels aardig, maar niks vergeleken met vorig jaar. Uit wanhoop om de moestuin te vullen heb ik nu maar meloen voorgezaaid.![]()
Vorig jaar leek het allemaal veel makkelijker te gaan en ik weet niet zo goed waar het aan ligt. Was het nou extreem veel zonniger vorig jaar in maar en april? Geen idee meer.
Maar is dat dan echt het verschil tussen 4 courgettes zaaien en uiteindelijk 3 plantjes hebben versus 2x 4 zaaien en 1 fatsoenlijk plantje? Zo ja, dan ga ik kijken naar groeilampen.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 08:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Vorig jaar wordt nog bejubeld in het zonnepanelentopic. Over dit jaar wordt vooral geklaagd. Onderbouwd met cijfers.
Dan weet je wel genoeg toch
Kan je zaad te oud zijn? Dat heb ik nu al een paar keer gehad en dan komt er echt bijna niks op ineens.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 08:41 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Maar is dat dan echt het verschil tussen 4 courgettes zaaien en uiteindelijk 3 plantjes hebben versus 2x 4 zaaien en 1 fatsoenlijk plantje? Zo ja, dan ga ik kijken naar groeilampen.Ik vind het verschil echt groot.
Wij deden om alle kolen altijd netten om rupsen te voorkomen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 17:14 schreef _flore het volgende:
Hier groeit alleen de spinazie echt goed. De rest komt gewoon niet of nauwelijks op, of blijven van die kleine zielige plantjes. Radijsjes hebben gele blaadjesSla begint nu eindelijk een beetje te groeien. Sugarsnaps maken geen bloemen. En ik zag gisteren eitjes van het koolwitje op de paksoi, en luizen.
Dus die eet ik maar snel zelf op.
Heb dit jaar wel voor het eerst tomaten voorgezaaid staan op de vensterbank, die zien er wonder boven wonder goed uit.
Wortelen duren best lang voordat ze opkomen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 19:37 schreef DeHovenier het volgende:
De worteltjes willen niet opkomen
Aardappelen gaan wel goed, erwtenplanten zijn aangevreten, heb pompoen en courgette voorgezaaid, ui, knoflook en sjalotten gaan prima, bloemkoolplantjes zagen er geknakt uit toen ik ze plantte, maar nu staan ze fier overeind
Vriend had ze ingezaaid toen ik een week weg was voor werk. Hij wist niet hoeveel er per bakje in moesten en het zijn er wel wat veel geworden iddquote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:12 schreef Vanyel het volgende:
Whoa @:Phaidra zijn het allemaal dwergen? Zoveel tomaten op zo weinig ruimte lijkt me best moeilijk groeien en snoeien.
Na inzoomen vraag ik me af, zijn het nog allemaal plukjes tomaten ipv losse?
Dat is rap gegaan van bloem naar peul!quote:
Je kan biervallen neerzetten of als je dat prettig vind wat offerplanten. Dus planten neerzetten die slakken lekkerder vinden, hosta is er een van. Je hoeft geen bier te gebruiken, je kan ook gewoon gedroogde gist en suiker in water oplossen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:58 schreef _Ingrid_ het volgende:
Mijn peultjes worden telkens opgevreten door slakken.![]()
De broccoli is er nog 1 van over en ik zag allemaal gaten in het blad, ben benieuwd of die het overleefd, is sowieso de eerste keer. Ik had een paar komkommer planten, maar die hebben er ook niet veel zin in lijkt het. Er is er maar 1 die er goed uitziet.
Tomatenplanten lijken nu wel iets fanatieker te worden. En wat wel goed gaat is pluksla, daar hebben we veel van. Veldsla wil een beetje, maar dat vinden de slakken ook erg lekker. Wortels lijken ook wel iets te doen.
Maar ik heb dan ook een gedeelte in emmers en potten en een gedeelte in de volle grond in de grote bloembak.
De braam waarvan ik dacht dat hij dood was, is springlevend en het blauwe bessen struikje blijkt ook nog te leven. Het stekje van de framboos lijkt het ook goed te doen. En de bieslook en knoflookbieslook zijn ook fanatiek weer opgekomen. Alleen de thijm, rozemarijn en dille willen niet goed meer.
Bij mij werd de schade een stuk minder, wat ook handig is om te doen:quote:Op donderdag 1 juni 2023 20:30 schreef Vanyel het volgende:
Nadeel van biervallen is wel dat je er slakken mee lokt. Ook slakken die niet in je val vallen. Of eroverheen kruipen als je val vol is.
ja en ging bij ons schimmelen enzo, was ook niet bevorderlijk voor de plantjesquote:Op zaterdag 10 juni 2023 17:02 schreef tombolafan het volgende:
Wat (ook) helpt tegen slakken is schapenwol om de plant heen leggen, daar gaan slakken niet overheen namelijk
Hier gaan ze er gewoon overheen helaasquote:Op zaterdag 10 juni 2023 17:02 schreef tombolafan het volgende:
Wat (ook) helpt tegen slakken is schapenwol om de plant heen leggen, daar gaan slakken niet overheen namelijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |