abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209213220
Vandaag mijn pinda's in de moestuin gezet, nu wachten tot Oktober/November. Dit jaar kom ik niet al te veel aan mijn moestuin toe, te druk.
pi_209215473
Whoa @Phaidra zijn het allemaal dwergen? Zoveel tomaten op zo weinig ruimte lijkt me best moeilijk groeien en snoeien.

Na inzoomen vraag ik me af, zijn het nog allemaal plukjes tomaten ipv losse?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209218401
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 09:12 schreef Vanyel het volgende:
Whoa @:Phaidra zijn het allemaal dwergen? Zoveel tomaten op zo weinig ruimte lijkt me best moeilijk groeien en snoeien.

Na inzoomen vraag ik me af, zijn het nog allemaal plukjes tomaten ipv losse?
Vriend had ze ingezaaid toen ik een week weg was voor werk. Hij wist niet hoeveel er per bakje in moesten en het zijn er wel wat veel geworden idd :'). Ik was ervan uitgegaan dat niet alles het zou redden, dat de natuur wel voor selectie zou zorgen… maar tot nu toe groeit alles gestaag door. Ik ga het wel uitdunnen over een weekje oid :D.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209220438
Eindelijk bloemetjes in de peulplanten O+
pi_209313379
En mijn eerste oogst peultjes O+
  zondag 28 mei 2023 @ 15:00:09 #181
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209314656
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:12 schreef Hupje het volgende:
[ afbeelding ]
O+
Spoilers!
pi_209314826
Peultjes O+
Ik heb net de inhoud van een oud doosje gezaaid langs de schutting zodat ze houvast aan het gaas hebben als ze gaan groeien. Geen idee of er nog wat opkomt, we gaan het zien
pi_209338728
Mijn peultjes worden telkens opgevreten door slakken. ;(
De broccoli is er nog 1 van over en ik zag allemaal gaten in het blad, ben benieuwd of die het overleefd, is sowieso de eerste keer. Ik had een paar komkommer planten, maar die hebben er ook niet veel zin in lijkt het. Er is er maar 1 die er goed uitziet.
Tomatenplanten lijken nu wel iets fanatieker te worden. En wat wel goed gaat is pluksla, daar hebben we veel van. Veldsla wil een beetje, maar dat vinden de slakken ook erg lekker. Wortels lijken ook wel iets te doen.
Maar ik heb dan ook een gedeelte in emmers en potten en een gedeelte in de volle grond in de grote bloembak.
De braam waarvan ik dacht dat hij dood was, is springlevend en het blauwe bessen struikje blijkt ook nog te leven. Het stekje van de framboos lijkt het ook goed te doen. En de bieslook en knoflookbieslook zijn ook fanatiek weer opgekomen. Alleen de thijm, rozemarijn en dille willen niet goed meer.
pi_209346433
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:12 schreef Hupje het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is rap gegaan van bloem naar peul! *O*

Onze sperziebonen zijn vorige week naar buiten gegaan. 1 plant lijkt nu ook bloemetjes te krijgen, maar de rest groeit nog niet zo hard.

Ingrid, onze broccoli werd vorig jaar ook opgegeten door de slakken, uiteindelijk hebben we wel 1 mooie stronk kunnen oogsten van de 3 planten. Ze waren ook eigenlijk een beetje groot voor onze moestuinbakken, dus dit jaar geen broccoli (wel jammer, want broccoli is de lievelingsgroente van de kinderen). Broccoli is dan wel weer een plant waar je makkelijk een net over zou kunnen spannen, aangezien je geen bijen nodig hebt om bloemen te bestuiven.

Vorig jaar had ik pluksla als afleidingsmanoeuvre voor de slakken. Maar na 2 nachten was de pluksla op en begonnen ze toch aan andere dingen _O- }:|.

[ Bericht 15% gewijzigd door Phaidra op 31-05-2023 09:06:27 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209366716
Eerste aardappels de grond uit, een klein deukje geslagen in ons veld. Mona Lisa's, Nederlandse aardappels gekocht hier in Portugal.

pi_209366751
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 15:58 schreef _Ingrid_ het volgende:
Mijn peultjes worden telkens opgevreten door slakken. ;(
De broccoli is er nog 1 van over en ik zag allemaal gaten in het blad, ben benieuwd of die het overleefd, is sowieso de eerste keer. Ik had een paar komkommer planten, maar die hebben er ook niet veel zin in lijkt het. Er is er maar 1 die er goed uitziet.
Tomatenplanten lijken nu wel iets fanatieker te worden. En wat wel goed gaat is pluksla, daar hebben we veel van. Veldsla wil een beetje, maar dat vinden de slakken ook erg lekker. Wortels lijken ook wel iets te doen.
Maar ik heb dan ook een gedeelte in emmers en potten en een gedeelte in de volle grond in de grote bloembak.
De braam waarvan ik dacht dat hij dood was, is springlevend en het blauwe bessen struikje blijkt ook nog te leven. Het stekje van de framboos lijkt het ook goed te doen. En de bieslook en knoflookbieslook zijn ook fanatiek weer opgekomen. Alleen de thijm, rozemarijn en dille willen niet goed meer.
Je kan biervallen neerzetten of als je dat prettig vind wat offerplanten. Dus planten neerzetten die slakken lekkerder vinden, hosta is er een van. Je hoeft geen bier te gebruiken, je kan ook gewoon gedroogde gist en suiker in water oplossen.
pi_209367290
Nadeel van biervallen is wel dat je er slakken mee lokt. Ook slakken die niet in je val vallen. Of eroverheen kruipen als je val vol is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209371429
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 20:30 schreef Vanyel het volgende:
Nadeel van biervallen is wel dat je er slakken mee lokt. Ook slakken die niet in je val vallen. Of eroverheen kruipen als je val vol is.
Bij mij werd de schade een stuk minder, wat ook handig is om te doen:

Leg iets neer waar slakken onder kunnen schuilen, rabarberbladeren doen het erg goed. Kan ook gewoon een stuk plastic, metaal wat je eigenlijk maar wilt. Na de ochtend kan je slakken oogsten.
pi_209377697
Bierval is wel een idee. De pluksla in de volle grond is wel opgegeten door de slakken, de pluksla in bakken die op een trappetje staan en in emmers (nog) niet. Er is heel veel sla in de tuin nu. Veldsla doet het ook goed. Om de peultjes een net gedaan en die groeien nu alsnog door gedeeltelijk, ik zie nog geen bloesem.
Ik denk dat het te laat is voor de broccoli.
Komkommer en tomaat groeien heel langzaam, maar ze doen hun best. Ik had er doorgesneden 1,5 liter cola flessen overheen gedaan en daar gaatjes in geboord als een mini broeikasje.
pi_209384949
The merry season has started O+
pi_209385099
Lekker! Ik heb geen aardbeien dit jaar.
Wel snijbiet, palmkool, peulen, rucola (die wil niet groter groeien, ben benieuwd of dat nog wat wordt, anders haal ik die eruit en zaai ik andijvie), kropsla en pluksla. En cherrytomaat, courgette en augurk.
pi_209402818
Ik had vandaag ook de eerste 2 aardbeitjes, lekker zoet waren ze. Verder zijn het alleen maar kruiden die ik pluk voor thee: chocolademunt, sinaasappelmunt, marokkaanse munt en citroenmelisse. Oh en er staat enorm veel kamille, dus daar ga ik ook thee van zetten. Ik heb wat tuinkruiden en rucola gezaaid en er staat wat fruit: aardbei, framboos, braam, vijg, kiwibes, akebia, kruisbes, cranberry, blauwe bes en rode en witte aalbes. De roze blauwe bes lijkt dood, jammer.
Misschien ga ik deze week nog wat groentes zaaien, het is allemaal nog een beetje improviseren in zo’n nog niet aangelegde tuin, ik heb nog wel wat grote kweekpotten van de levering van de hagen, ik moet dan alleen nog wat zakken potgrond halen. In de stukjes bewerkte volle grond heb ik geen plek meer en de rest is geen doorkomen aan op dit moment, het lijkt wel beton.
Ik kijk nu al uit naar volgend jaar, dan hoop ik echt met de moestuin aan de slag te kunnen.
pi_209465016
Ik heb zojuist mijn eerste peultje geoogst! *O* Er er zitten nog meer mini peultjes en veel bloesem. Er is nog hoop!
pi_209465445
Wat (ook) helpt tegen slakken is schapenwol om de plant heen leggen, daar gaan slakken niet overheen namelijk :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:42:19 #195
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_209466622
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:02 schreef tombolafan het volgende:
Wat (ook) helpt tegen slakken is schapenwol om de plant heen leggen, daar gaan slakken niet overheen namelijk :Y
ja en ging bij ons schimmelen enzo, was ook niet bevorderlijk voor de plantjes
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  maandag 12 juni 2023 @ 10:47:46 #196
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209485706
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:02 schreef tombolafan het volgende:
Hier gaan ze er gewoon overheen helaas ;(

Maar gelukkig is het nu een stuk minder sinds de droogte *O*
pi_209515800
Het groeit! *O*

Tomaten

De eerste boontjes!

Aspergesla (probeersel) en minimais

Snijbiet en snackkomkommer

Alleen de bietjes en aardbeien willen nog niet zo. Ze staan ook niet optimaal ten opzichte van de zon.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209515899
Wat grappig, bij mij groeien heel andere dingen.
De hoeveelheid aardbeien krijgen we nietweggegeten met zijn vieren, peultjes gaan als een gek, tomaten hebben allemaal bloemen.
Maar de komkommers zijn pas net een beetje plant, net als de peultjes, en de maïs doet helemaal niks (oud zaad?).
pi_209515978
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 22:32 schreef Vanyel het volgende:
Wat grappig, bij mij groeien heel andere dingen.
De hoeveelheid aardbeien krijgen we nietweggegeten met zijn vieren, peultjes gaan als een gek, tomaten hebben allemaal bloemen.
Maar de komkommers zijn pas net een beetje plant, net als de peultjes, en de maïs doet helemaal niks (oud zaad?).
Het is wel verklaarbaar. De aardbeienplantjes heb ik verplaatst dit jaar. De bak waar ze inzaten ging weg. Eigenlijk wilde ik geen aardbeien meer, omdat ze vooral gegeten werden door pissebedden en slakken. Maar ik had in een andere bak ruimte over, dus toch herplant. Daardoor een groeiachterstand denk ik.

De komkommer heb ik niet gezaaid, die heeft mijn lief een paar weken geleden gekocht. Maar de gekochte plant van vorig jaar had maar 2 komkommers dus deze gaat wel beter! :P
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209516115
En ondanks de bloesem draagt de perenboom geen vruchten -O-. De appelboom had al geen bloesem, dus ik ben wel een beetje sip.
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')