Vriend had ze ingezaaid toen ik een week weg was voor werk. Hij wist niet hoeveel er per bakje in moesten en het zijn er wel wat veel geworden iddquote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:12 schreef Vanyel het volgende:
Whoa @:Phaidra zijn het allemaal dwergen? Zoveel tomaten op zo weinig ruimte lijkt me best moeilijk groeien en snoeien.
Na inzoomen vraag ik me af, zijn het nog allemaal plukjes tomaten ipv losse?
Dat is rap gegaan van bloem naar peul!quote:
Je kan biervallen neerzetten of als je dat prettig vind wat offerplanten. Dus planten neerzetten die slakken lekkerder vinden, hosta is er een van. Je hoeft geen bier te gebruiken, je kan ook gewoon gedroogde gist en suiker in water oplossen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:58 schreef _Ingrid_ het volgende:
Mijn peultjes worden telkens opgevreten door slakken.![]()
De broccoli is er nog 1 van over en ik zag allemaal gaten in het blad, ben benieuwd of die het overleefd, is sowieso de eerste keer. Ik had een paar komkommer planten, maar die hebben er ook niet veel zin in lijkt het. Er is er maar 1 die er goed uitziet.
Tomatenplanten lijken nu wel iets fanatieker te worden. En wat wel goed gaat is pluksla, daar hebben we veel van. Veldsla wil een beetje, maar dat vinden de slakken ook erg lekker. Wortels lijken ook wel iets te doen.
Maar ik heb dan ook een gedeelte in emmers en potten en een gedeelte in de volle grond in de grote bloembak.
De braam waarvan ik dacht dat hij dood was, is springlevend en het blauwe bessen struikje blijkt ook nog te leven. Het stekje van de framboos lijkt het ook goed te doen. En de bieslook en knoflookbieslook zijn ook fanatiek weer opgekomen. Alleen de thijm, rozemarijn en dille willen niet goed meer.
Bij mij werd de schade een stuk minder, wat ook handig is om te doen:quote:Op donderdag 1 juni 2023 20:30 schreef Vanyel het volgende:
Nadeel van biervallen is wel dat je er slakken mee lokt. Ook slakken die niet in je val vallen. Of eroverheen kruipen als je val vol is.
ja en ging bij ons schimmelen enzo, was ook niet bevorderlijk voor de plantjesquote:Op zaterdag 10 juni 2023 17:02 schreef tombolafan het volgende:
Wat (ook) helpt tegen slakken is schapenwol om de plant heen leggen, daar gaan slakken niet overheen namelijk
Hier gaan ze er gewoon overheen helaasquote:Op zaterdag 10 juni 2023 17:02 schreef tombolafan het volgende:
Wat (ook) helpt tegen slakken is schapenwol om de plant heen leggen, daar gaan slakken niet overheen namelijk
Het is wel verklaarbaar. De aardbeienplantjes heb ik verplaatst dit jaar. De bak waar ze inzaten ging weg. Eigenlijk wilde ik geen aardbeien meer, omdat ze vooral gegeten werden door pissebedden en slakken. Maar ik had in een andere bak ruimte over, dus toch herplant. Daardoor een groeiachterstand denk ik.quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:32 schreef Vanyel het volgende:
Wat grappig, bij mij groeien heel andere dingen.
De hoeveelheid aardbeien krijgen we nietweggegeten met zijn vieren, peultjes gaan als een gek, tomaten hebben allemaal bloemen.
Maar de komkommers zijn pas net een beetje plant, net als de peultjes, en de maïs doet helemaal niks (oud zaad?).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |