abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 10:08:13 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204776745
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’



https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

Breitling - Instruments for Professionals
pi_204776794
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zeg ik, die verhalen zijn van alle tijden. Tuurlijk stortte het in 2008 in, maar de wereld verging er niet van, en al helemaal niet als je niet koopt om te speculeren maar om te wonen. Leuk dat op papier het meer of minder waard is geworden, maar zolang je niet verkoopt zegt dat helemaal niets.
Dit dus. Voor de meeste mensen dient 'n huis ook vooral om een dak boven hun hoofd te hebben en als geschikter alternatief voor huren. Niet als belegging.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 10:14:03 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204776815
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dit dus. Voor de meeste mensen dient 'n huis ook vooral om een dak boven hun hoofd te hebben en als geschikter alternatief voor huren. Niet als belegging.
Ja, maar je wil niet weten wat er toen voor verhalen rond gingen hier. Er waren mensen die er wakker van lagen dat iemand 4 huizen verderop in de straat 5000 euro minder zou hebben betaald als zijzelf voor hetzelfde huis. Blijkbaar was dat een gi-gan-tisch probleem.

En zo waren er wel meer 'argumenten'. Joh, ik ben in 2008 begonnen, net voor de crash, ben inmiddels aan m'n 3e huis, en ik ben al die jaren door mensen in mijn omgeving voor gek verklaard. In 2008 toen ik kocht, in 2017 toen ik verkocht en een nieuw huis kocht, en vorig jaar toen ik verkocht en dit huis kocht.

Ik ben blij dat ik er nooit naar geluisterd heb.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 17 mei 2022 @ 10:19:39 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204776861
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar je wil niet weten wat er toen voor verhalen rond gingen hier. Er waren mensen die er wakker van lagen dat iemand 4 huizen verderop in de straat 5000 euro minder zou hebben betaald als zijzelf voor hetzelfde huis. Blijkbaar was dat een gi-gan-tisch probleem.

En zo waren er wel meer 'argumenten'. Joh, ik ben in 2008 begonnen, net voor de crash, ben inmiddels aan m'n 3e huis, en ik ben al die jaren door mensen in mijn omgeving voor gek verklaard. In 2008 toen ik kocht, in 2017 toen ik verkocht en een nieuw huis kocht, en vorig jaar toen ik verkocht en dit huis kocht.

Ik ben blij dat ik er nooit naar geluisterd heb.
allemaal leuk en aardig maar als je in 2008 kocht en daarna stort de boel in EN je moet verkopen (einde relatie/ werk/ whatever) dan zing je wel een toontje lager ;)
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 10:23:25 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204776891
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:19 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
allemaal leuk en aardig maar als je in 2008 kocht en daarna stort de boel in EN je moet verkopen (einde relatie/ werk/ whatever) dan zing je wel een toontje lager ;)
Ja ALS. ALS je dat probleem niet hebt zing je een toontje hoger. Er is altijd wel een scenario te bedenken. Iedereen hier die riep dat het nog veel verder zou zakken en vooral niet kopen en en en. Allemaal fout gebleken.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 17 mei 2022 @ 10:24:32 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204776899
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja ALS. ALS je dat probleem niet hebt zing je een toontje hoger. Er is altijd wel een scenario te bedenken. Iedereen hier die riep dat het nog veel verder zou zakken en vooral niet kopen en en en. Allemaal fout gebleken.
eens wel hoor :)

Vaak zijn de doemdenkers ook degene die er het meest belang bij hebben
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 10:39:53 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204777056
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:24 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
eens wel hoor :)

Vaak zijn de doemdenkers ook degene die er het meest belang bij hebben
Nou ja, ik weet niet wat dat belang dan is, behalve dan gedeelde smart is halve smart? Anders zou ik het niet weten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204777064
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, ik weet niet wat dat belang dan is, behalve dan gedeelde smart is halve smart? Anders zou ik het niet weten.
Soort van afgunst denk ik.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 10:41:54 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204777076
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Soort van afgunst denk ik.
Kan. Ik zie gewoon geen belang erbij om anderen te vertellen dat ze vooral niet moeten kopen, anders dan dat ze het zelf niet kunnen en het prettig vinden als anderen het ook niet doen.

Een ander 'belang' zie ik niet zo snel. Hoe dan ook, ik ben blij dat ik er nooit naar geluisterd heb :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 17 mei 2022 @ 11:29:13 #10
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204777585
Wij verkochten ons mini flatje met 30k verlies. Wij kennen de bodem van de markt.
30k verlies op een hypotheek van een ton is gigantisch. Maar we zaten met een 4 jarige al jaren vast op 60m2 want de markt zat compleet vast. Het stond 32 maanden te koop.
Ik was dan ook superblij met eindelijk een eensgezinswoning. Ik kon het betalen dus dat men het op fok "schandalig" vond qua prijs heb ik dan ook naast me neergelegd maar ik moet er in de huidige tijd nog wel eens om gniffelen.
Zeker omdat het achteraf een schot in de roos is gebleken omdat de gemeente enorm op de tijd vooruitlopend hier in de wijk al vanaf 2013 gasloos en 0 op de meter is gaan bouwen.

Wij verkochten en kochten op dezelfde dag toen. Ik tekende eerst voor 30k verlies maar toch stond ik aan het eind van de dag zo *O* Eindelijk een huis met slaapkamer voor mijn kind in bezit. Dat er nu een grote overwaarde op zit is een leuke bijkomstigheid maar de aankoop heeft ons zoveel gebracht qua ruimte en plezier, daar is niet eens prijskaartje aan te hangen
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 17 mei 2022 @ 11:41:19 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204777689
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:24 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
eens wel hoor :)

Vaak zijn de doemdenkers ook degene die er het meest belang bij hebben
Niet echt, de doemdenkers durven ook niet te kopen als de bodem bereikt is, omdat ze denken dat het altijd voor nog minder kan.

En een deel wil of kan sowieso niet kopen en zijn idd afgunstig naar degenen die dat wel doen.

Zelf minstens 3000 netto per maand willen hebben maar een huis moet kennelijk gebouwd worden door mannen die dat bruto niet eens vangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204777711
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:19 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
allemaal leuk en aardig maar als je in 2008 kocht en daarna stort de boel in EN je moet verkopen (einde relatie/ werk/ whatever) dan zing je wel een toontje lager ;)
Dat heeft een maat van me meegemaakt. in 2008 relatie uit, in maand voor prijzen gingen dalen huis gekocht. Kreeg paar jaar later nieuwe relatie. Zij had ook een huis. Ieder kon hun eigen huis prima betalen, maar als ze beiden zouden verkopen hadden ze zo'n schuld dat ze geen nieuw huis konden kopen. Dus paar jaar gehokt in een van hun huizen, andere min of meer als opslag gebruikt. Toen haar huis verkocht met verlies. Bij hem gehokt en af gaan betalen. Zijn huis verkocht, ook nog met verlies. Paar jaar gaan huren en schulden afbetaald. Jaar over 4 geleden nieuwbouw gekocht, en dat is nu al bijna het dubbele waard. Die hebben dus een behoorlijke poos een toontje lager gezongen, maar inmiddels niet meer.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 11:54:24 #13
3542 Gia
User under construction
pi_204777783
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:19 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
allemaal leuk en aardig maar als je in 2008 kocht en daarna stort de boel in EN je moet verkopen (einde relatie/ werk/ whatever) dan zing je wel een toontje lager ;)
Klopt, als je koopt om te wonen en na verkoop weer een ander huis koopt, maakt het allemaal niet zoveel uit.
Als je moet verkopen vanwege scheiding en niet de financiele middelen hebt om alleen weer een huis te kopen, dan maakt het moment wel degelijk uit.
Ook als je in de herfst/winter van je leven vanuit je koopwoning naar een verzorgingstehuis moet, of een seniorenwoning, dan maakt het ook nogal uit.

Ik denk, als de prijzen verder dalen, dat veel oudere stellen gaan verkopen, nu hun huis nog veel waard is. En dan particulier huren of op een recreatiepark. Maar ik vermoed dat er veel gezinswoningen/rijtjeshuizen, vrij gaan komen. Goed voor de jongeren.

Wij hebben 7 jaar geleden ons rijtjeshuis verkocht voor 167.000. In dezelfde straat zie je nu op huispedia woningwaardes van 235 tot 285 K. (Overigens hadden we dat gekocht in 2000 voor 180.000 gulden)

Maar je kunt wel op het juiste moment kopen en verkopen met winst, om een opknappertje te kopen en dat met de overwaarde te verbouwen, zodat het meer waard wordt. Hebben wij gedaan.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 11:56:00 #14
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204777797
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 11:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat heeft een maat van me meegemaakt. in 2008 relatie uit, in maand voor prijzen gingen dalen huis gekocht. Kreeg paar jaar later nieuwe relatie. Zij had ook een huis. Ieder kon hun eigen huis prima betalen, maar als ze beiden zouden verkopen hadden ze zo'n schuld dat ze geen nieuw huis konden kopen. Dus paar jaar gehokt in een van hun huizen, andere min of meer als opslag gebruikt. Toen haar huis verkocht met verlies. Bij hem gehokt en af gaan betalen. Zijn huis verkocht, ook nog met verlies. Paar jaar gaan huren en schulden afbetaald. Jaar over 4 geleden nieuwbouw gekocht, en dat is nu al bijna het dubbele waard. Die hebben dus een behoorlijke poos een toontje lager gezongen, maar inmiddels niet meer.
dat kan prima het dubbele waard zijn nu, maar zolang ze niet verkopen is dat niet-gerealiseerde winst. Stel de markt klapt morgen en in 2024 is het dieptepunt en hun woning staat wederom onder water en ze moeten wederom verkopen noodgedwongen, dan heb je dus exact hetzelfde probleem
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 12:00:38 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204777838
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 11:56 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
dat kan prima het dubbele waard zijn nu, maar zolang ze niet verkopen is dat niet-gerealiseerde winst. Stel de markt klapt morgen en in 2024 is het dieptepunt en hun woning staat wederom onder water en ze moeten wederom verkopen noodgedwongen, dan heb je dus exact hetzelfde probleem
Ja, maar dat is weer stél dat. Stél dat dat niet gebeurt. Ik bedoel, dat doemdenken kan áltijd (net als positief denken áltijd kan).
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:02:04 #16
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204777855
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dat is weer stél dat. Stél dat dat niet gebeurt. Ik bedoel, dat doemdenken kan áltijd (net als positief denken áltijd kan).
klopt zeker, maar overwaarde zegt niets. Dat ben je toch met mij eens?

Als ik een miljoen aan BTC zou bezitten ben ik toch ook geen miljonair zolang ik niet gecashed heb?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:09:10 #17
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204777925
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 11:56 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
dat kan prima het dubbele waard zijn nu, maar zolang ze niet verkopen is dat niet-gerealiseerde winst. Stel de markt klapt morgen en in 2024 is het dieptepunt en hun woning staat wederom onder water en ze moeten wederom verkopen noodgedwongen, dan heb je dus exact hetzelfde probleem
Hangt wel af van de hypotheekvorm en hoever de waarde omlaag knalt. Niet elke huis staat direct onder water. In de vorige crisis zakten de prijzen 25% geloof ik. Als je al 3 ton overwaarde hebt nu heb je ook met zo'n daling nog steeds overwaarde. Zeker als je annuitair gewoon aflost.

Maar eens overwaarde is een virtueel iets zolang je niet verkoopt en levert je tot die tijd niks op. Behalve hogere woz en daarmee hogere belastingen :+
Nou vooruit ik kon ook mijn rente met 0.05% verlagen ivm tariefklasse. Leverde me ¤1.50 op per maand. Rijkdom :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204777937
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:02 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
klopt zeker, maar overwaarde zegt niets. Dat ben je toch met mij eens?

Als ik een miljoen aan BTC zou bezitten ben ik toch ook geen miljonair zolang ik niet gecashed heb?
Over dat laatste denkt de fiscus anders. :+
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 12:13:16 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204777960
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:02 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
klopt zeker, maar overwaarde zegt niets. Dat ben je toch met mij eens?

Als ik een miljoen aan BTC zou bezitten ben ik toch ook geen miljonair zolang ik niet gecashed heb?
Mee eens, maar onder water staan zegt net zo goed niks zolang je niet verkoopt. Dat is van hetzelfde laken een pak.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204777982
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 11:56 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
dat kan prima het dubbele waard zijn nu, maar zolang ze niet verkopen is dat niet-gerealiseerde winst. Stel de markt klapt morgen en in 2024 is het dieptepunt en hun woning staat wederom onder water en ze moeten wederom verkopen noodgedwongen, dan heb je dus exact hetzelfde probleem
Er is niks aan de hand zolang ze niet scheiden of gaan verhuizen.
Ook als de markt morgen klapt, dan moet de waarde met meer dan 50% dalen voordat ze onder water komen te staan. En zelfs als het onder water staat, en ze moeten het verkopen, dan betekent dat niet direct dat ze een schuld hebben, aangezien ze ook nog spaargeld hebben. Maar ik zie een goed geisoleerd gasloos nieuwbouw huis met zonnepanelen op een centrale lokatie in Nederland niet snel 50% in waarde dalen. Als je het nu zou bouwen dan ben zeker meer dan 50% van de waarde kwijt aan bouwkosten.
pi_204778267
Hoe komt het eigenlijk dat de indicatie maandlasten per adviseur zoveel verschil?

Als ik bijvoorbeeld een berekening doe voor een hypotheek van 475,000 dan zie ik bij 2 adviseurs aegon tussen staan. Echter heb je bij ene adviseur maandlasten die 90 euro hoger liggen dan bij de andere. Het gaat verder om precies dezelfde hypotheek van aegon.

Komt dit omdat de verschillende adviseurs de maandlasten op verschillende manieren schatten?
pi_204778523
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:54 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat de indicatie maandlasten per adviseur zoveel verschil?

Als ik bijvoorbeeld een berekening doe voor een hypotheek van 475,000 dan zie ik bij 2 adviseurs aegon tussen staan. Echter heb je bij ene adviseur maandlasten die 90 euro hoger liggen dan bij de andere. Het gaat verder om precies dezelfde hypotheek van aegon.

Komt dit omdat de verschillende adviseurs de maandlasten op verschillende manieren schatten?
Zijn alle voorwaarden hetzelfde? zelfde aflosperiode, wellicht het belastingvoordeel verschillend berekend? Je zou het bij hun kunnen navragen met beide berekeningen er bij.
pi_204778770
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Zijn alle voorwaarden hetzelfde? zelfde aflosperiode, wellicht het belastingvoordeel verschillend berekend? Je zou het bij hun kunnen navragen met beide berekeningen er bij.
Ja alles hetzelfde. Het zou inderdaad kunnen dat ze de renteaftrek anders berekenen. Bijvoorbeeld met een ander woz waarde. Maar begrijp ik het goed dat als je via een adviseur/tussen partij een hypotheek afsluit, dat de enige kosten de vaste kosten zijn die aan het begin betaald worden? Dus geen kosten die bij de maandlasten opgeteld zijn?
pi_204778785
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:23 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Zijn alle voorwaarden hetzelfde? zelfde aflosperiode, wellicht het belastingvoordeel verschillend berekend? Je zou het bij hun kunnen navragen met beide berekeningen er bij.
Ik zie dit ook vaak ter ondersteuning van @Ufopiloot51 zijn post. Ook geen idee waar het verschil in zit? Misschien pakt de adviseur een commissie op je maandbedrag?
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:52:00 #25
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204778829
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:47 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Ja alles hetzelfde. Het zou inderdaad kunnen dat ze de renteaftrek anders berekenen. Bijvoorbeeld met een ander woz waarde. Maar begrijp ik het goed dat als je via een adviseur/tussen partij een hypotheek afsluit, dat de enige kosten de vaste kosten zijn die aan het begin betaald worden? Dus geen kosten die bij de maandlasten opgeteld zijn?
Ja je betaalt je adviseur een bedrag bij afsluiten maar andere constructies mogen niet (meer).
En het verschil zal in de variabelen zitten die van belang zijn voor de renteaftrek.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204778915
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja je betaalt je adviseur een bedrag bij afsluiten maar andere constructies mogen niet (meer).
En het verschil zal in de variabelen zitten die van belang zijn voor de renteaftrek.
Die variabelen zijn uiteindelijk ook niet anders toch? Dus daadwerkelijke maandlasten die je hebt zal niet verschillen als je dezelfde hypotheek bij dezelfde geldverstrekker afsluit via adviseur a of b?

Het enige verschil is dat bijvoorbeeld adviseur a een schatting geeft die meer richting de realiteit ligt dan adviseur b.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:59:04 #27
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204778924
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:58 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Die variabelen zijn uiteindelijk ook niet anders toch? Dus daadwerkelijke maandlasten die je hebt zal niet verschillen als je dezelfde hypotheek bij dezelfde geldverstrekker afsluit via adviseur a of b?

Het enige verschil is dat bijvoorbeeld adviseur a een schatting geeft die meer richting de realiteit ligt dan adviseur b.
Precies.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204778950
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:58 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Die variabelen zijn uiteindelijk ook niet anders toch? Dus daadwerkelijke maandlasten die je hebt zal niet verschillen als je dezelfde hypotheek bij dezelfde geldverstrekker afsluit via adviseur a of b?

Het enige verschil is dat bijvoorbeeld adviseur a een schatting geeft die meer richting de realiteit ligt dan adviseur b.
Ik denk inderdaad dat het in de belastingberekening zit. Daar zijn niet alle adviseurs even sterk in. Laatst zag ik een aangifte waarbij het belastingvoordeel echt duizenden Euro's verschilde met wat de adviseur had berekend. Was hij gewoon uitgegaan van 49,50 belasting over het gehele bedrag. De klant zat in 37,1 %. :')
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:11:32 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204779521
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:09 schreef laziness het volgende:

[..]
Hangt wel af van de hypotheekvorm en hoever de waarde omlaag knalt. Niet elke huis staat direct onder water. In de vorige crisis zakten de prijzen 25% geloof ik. Als je al 3 ton overwaarde hebt nu heb je ook met zo'n daling nog steeds overwaarde. Zeker als je annuitair gewoon aflost.

Maar eens overwaarde is een virtueel iets zolang je niet verkoopt en levert je tot die tijd niks op. Behalve hogere woz en daarmee hogere belastingen :+
Nou vooruit ik kon ook mijn rente met 0.05% verlagen ivm tariefklasse. Leverde me ¤1.50 op per maand. Rijkdom :D
En dit, als ons huis 25% in waarde zou dalen staat het nog niet onderwater, even los van het feit dat dan vooral de grond minder waard zou worden want qua bouwkosten ben je nu zo een ton meer kwijt om hetzelfde huis te bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204779530
Sommige adviseurs pakken in de maandlasten ook een geadviseerd verzekeringsproduct mee, zoals een overlijdensrisicoverzekering.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 15:15:05 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204779549
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:01 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik denk inderdaad dat het in de belastingberekening zit. Daar zijn niet alle adviseurs even sterk in. Laatst zag ik een aangifte waarbij het belastingvoordeel echt duizenden Euro's verschilde met wat de adviseur had berekend. Was hij gewoon uitgegaan van 49,50 belasting over het gehele bedrag. De klant zat in 37,1 %. :')
Damn... even los van het feit dat niemand meer aftrekt tegen 49,5%
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204780008
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:09 schreef laziness het volgende:

Nou vooruit ik kon ook mijn rente met 0.05% verlagen ivm tariefklasse. Leverde me ¤1.50 op per maand. Rijkdom :D
Heb je een hypotheek van 36000?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204780022
- Laat dit soort stemmingmakerij gewoon eens achtwege. Ben je al vaker op gewezen -

[ Bericht 46% gewijzigd door CoolGuy op 17-05-2022 16:19:27 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204780873
Nieuwe hypotheek aanvraag goedgekeurd, van 565 naar 345 per maand.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 17:58:52 #35
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204781125
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je een hypotheek van 36000?
Je berekening is tekort door de bocht maar ja ik heb twee hypotheek delen met verschillende rente. Dit deel is vrij laag.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204785868
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:58 schreef laziness het volgende:

[..]
Je berekening is tekort door de bocht maar ja ik heb twee hypotheek delen met verschillende rente. Dit deel is vrij laag.
(12*1,5)/(5*10-4) = 36000
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204788190
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:28 schreef Questular het volgende:
Nieuwe hypotheek aanvraag goedgekeurd, van 565 naar 345 per maand.
Lekker!
  woensdag 18 mei 2022 @ 14:29:47 #38
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204788921
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 08:01 schreef blomke het volgende:

[..]
(12*1,5)/(5*10-4) = 36000
Bij een annuiteitenhypotheek zit dat toch net wat anders in elkaar. Zolang ik maar weet dat het klopt doet er verder niet zo toe wat jij denkt.

[ Bericht 11% gewijzigd door laziness op 18-05-2022 14:39:05 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204790606
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:28 schreef Questular het volgende:
Nieuwe hypotheek aanvraag goedgekeurd, van 565 naar 345 per maand.
Is dat voor een schuur ofzo :')
pi_204791489
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:11 schreef Ufopiloot51 het volgende:

[..]
Is dat voor een schuur ofzo :')
Volgens het rapport van de makelaar een schuur van 550k. Scheelt wel dat we maar een hypotheek van 120k hebben.
pi_204791916
Ligt het aan mij of neemt het aantal woningen bijzonder snel toe op Funda. In mijn stad is het al bijna met 20% gestegen in een maand tijd.
pi_204792006
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:26 schreef Brembo het volgende:
Ligt het aan mij of neemt het aantal woningen bijzonder snel toe op Funda. In mijn stad is het al bijna met 20% gestegen in een maand tijd.
Voor de vakantie snel in de verkoop en voordat de rente nog meer gaat stijgen.
pi_204792036
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:32 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Voor de vakantie snel in de verkoop en voordat de rente nog meer gaat stijgen.
Velen hebben daar geen last van. Volgens adviseur hebben velen een hypotheek die je mee kunt nemen. Wij idem dito 1,29 %
pi_204792044
Ligt er aan he. Mijn vorige rente was 5,3.
Met een meidenkwartet
pi_204792062
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 10:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar je wil niet weten wat er toen voor verhalen rond gingen hier. Er waren mensen die er wakker van lagen dat iemand 4 huizen verderop in de straat 5000 euro minder zou hebben betaald als zijzelf voor hetzelfde huis. Blijkbaar was dat een gi-gan-tisch probleem.

En zo waren er wel meer 'argumenten'. Joh, ik ben in 2008 begonnen, net voor de crash, ben inmiddels aan m'n 3e huis, en ik ben al die jaren door mensen in mijn omgeving voor gek verklaard. In 2008 toen ik kocht, in 2017 toen ik verkocht en een nieuw huis kocht, en vorig jaar toen ik verkocht en dit huis kocht.

Ik ben blij dat ik er nooit naar geluisterd heb.
Doe je goed ^O^
pi_204792144
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Velen hebben daar geen last van. Volgens adviseur hebben velen een hypotheek die je mee kunt nemen. Wij idem dito 1,29 %
Wanneer heb jij gekocht?
pi_204792228
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:43 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Wanneer heb jij gekocht?
2020 gaan binnenkort weer kopen waarschijnlijk
pi_204793224
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
2020 gaan binnenkort weer kopen waarschijnlijk
Maar ligt er dus ook aan of je een starterswoning hebt of niet etc. etc. etc.
pi_204793605
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar ligt er dus ook aan of je een starterswoning hebt of niet etc. etc. etc.
Hoe bedoel je? Wij hebben geen starterswoning in ieder geval
pi_204793611
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:23 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Wij hebben geen starterswoning in ieder geval
Starters hebben meestal geen hypotheek om mee te nemen ;-)
pi_204793616
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
2020 gaan binnenkort weer kopen waarschijnlijk
Ja verre weg de meeste kopen om over 2 jaar weer te verkopen.
pi_204793696
quote:
9s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:24 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ja verre weg de meeste kopen om over 2 jaar weer te verkopen.
En weer te kopen, ze nemen de hypotheek immers mee. Ik zou er niet aan moeten denken om twee keer in twee/drie jaar te verhuizen. Maar kan best dat ze flink verbouwd hebben ofzo en ook van die waardevermeerdering willen profiteren, of goed geboerd hebben afgelopen jaren/flink vooruit in salaris en dat willen gebruiken voor meer woongenot. Maar je moet er ook rekening mee houden dat je eigen huis misschien wel 30-40% in waarde is toegenomen, maar het huis waar je naartoe gaat ook ongeveer.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 23:05:58 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204795118
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:36 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Doe je goed ^O^
Nou ja, je eigen plan trekken is meestal een beter idee dan luisteren naar mensen die het je (niet zo) stiekem misgunnen, maar er zit natuurlijk ook altijd hoe klein of groot ook, een component geluk bij, zo is het ook he.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 18 mei 2022 @ 23:19:26 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204795263
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 23:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, je eigen plan trekken is meestal een beter idee dan luisteren naar mensen die het je (niet zo) stiekem misgunnen, maar er zit natuurlijk ook altijd hoe klein of groot ook, een component geluk bij, zo is het ook he.
En dit idd... een flink stuk mazzel.
Maar goed, ongeacht of je daar eerlijk in bent wordt het al snel misgund.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204797575
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 23:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, je eigen plan trekken is meestal een beter idee dan luisteren naar mensen die het je (niet zo) stiekem misgunnen, maar er zit natuurlijk ook altijd hoe klein of groot ook, een component geluk bij, zo is het ook he.
Dat vind ik ook.

Als het dan goed is gegaan, dan hoef ik niet de rest van m'n leven van anderen te horen dat ik dat allemaal aan hun te danken heb. En als het fout gaat, dan is het m'n eigen stomme schuld.

Dat laatste is het overigens ook als je naar anderen luistert en op basis van hun verhalen iets wel of niet doet. Je oren naar anderen laten hangen is immers ook een beslissing.
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 10:26:00 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204797676
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat vind ik ook.

Als het dan goed is gegaan, dan hoef ik niet de rest van m'n leven van anderen te horen dat ik dat allemaal aan hun te danken heb. En als het fout gaat, dan is het m'n eigen stomme schuld.

Dat laatste is het overigens ook als je naar anderen luistert en op basis van hun verhalen iets wel of niet doet. Je oren naar anderen laten hangen is immers ook een beslissing.
Nou ja, wat ik wel of niet van anderen hoor zal me een zorg zijn, want IK ben degene die uiteindelijk de knoop doorhakt om iets te doen, dus 'ja maar jij hebt toen gezegd dat dit een goed/slecht idee was blabla'. Leuk, maar IK ben nog steeds degene die de beslissing nam. Mijn verantwoordelijkheid. Mijn winst. Mijn verlies.

Maar de mensen in je omgeving die direct 'slecht idee / niet doen / wat een sukkel / krijg je nooit terug / kost alleen maar geld / dat is niet slim' roepen (ja, deze voorbeelden heb ik allemaal gehoord, direct of indirect) zijn de mensen die je vooral wíllen zien falen, want stel je voor dat je er een voordeel, in wat voor vorm dan ook, uit haalt, dat kan natuurlijk niet, want zij hadden dat voordeel ook wel willen hebben stiekem.

Dat is gewoon een voorschot nemen op jaloezie voor het scenario 'het heeft goed uitgepakt'. Ik heb alles gehoord indertijd.

Haha, je woont nog steeds niet op jezelf! Waarom koop jij een huis en geen appartement? Dat kun je toch niet betalen, en zo wel, waar ga je dan op zitten, aardappelkistjes? Veel te duur, ga je nooit meer winst op maken. Zie je nou wel, je staat onder water! Waarom ga jij je huis verkopen? Dan moet je het verlies meenemen, als je het al verkocht krijgt (deze was goed, want dat huis verkocht in 24 uur in 2017, ohhhh de haat die er kwam :9 ) Winst gemaakt? Zal niet veel zijn geweest. Je verkoopt dit huis en je koopt dát terug? wat een slecht idee. Daar ga je veel werk aan hebben. En voor die prijs? Je bent echt niet goed. Wat een kutbadkamer (dat was waar), die ga je voorlopig niet kunnen veranderen. Ah, je gaat het weer verkopen? Toch een kuthuis? Mwah, zoveel winst maak je daar niet op. Een warmtepomp? Daar krijg je het niet warm mee. Wat een duur huis, veel te duur joh. Wat heb je aan zonnepanelen, kost alleen maar geld. Warmtepomp is ook helemaal niet rendabel.

En zo ben ik vast nog wel het een en ander vergeten wat ik gehoord heb. Dát soort mensen, die moet je gewoon straal negeren, want die opmerkingen worden maar vanwege 1 reden gemaakt.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 19 mei 2022 @ 10:39:37 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204797784
En soms is het ook gewoon lef hebben, blijven zitten waar je zit is altijd "veilig".
Sommige dingen moet je ook gewoon durven doen, ik weet dat mijn man alleen nooit zo'n project als dit aangedurfd had, want zelf een huis laten bouwen betekent ook dat de risico's voor jou zijn, en als het dan letterlijk op dag 1 al met meerwerkkosten begint omdat de dragende grondlaag lager blijkt te zitten dan verwacht dan word je daar best zenuwachtig van, bij projectbouw is dat jouw probleem ook niet.

En dan is het nog ronduit mazzel dat de rente 2 jaar geleden niet zo'n verdubbeling heeft doorgemaakt tussen het moment dat we hier voor besloten te gaan en de hypotheek werkelijk aangevraagd werd :X
Dan hadden we echt een probleem gehad, en geen huis meer, want dat was al verkocht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204797968
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, wat ik wel of niet van anderen hoor zal me een zorg zijn, want IK ben degene die uiteindelijk de knoop doorhakt om iets te doen, dus 'ja maar jij hebt toen gezegd dat dit een goed/slecht idee was blabla'. Leuk, maar IK ben nog steeds degene die de beslissing nam. Mijn verantwoordelijkheid. Mijn winst. Mijn verlies.

Maar de mensen in je omgeving die direct 'slecht idee / niet doen / wat een sukkel / krijg je nooit terug / kost alleen maar geld / dat is niet slim' roepen (ja, deze voorbeelden heb ik allemaal gehoord, direct of indirect) zijn de mensen die je vooral wíllen zien falen, want stel je voor dat je er een voordeel, in wat voor vorm dan ook, uit haalt, dat kan natuurlijk niet, want zij hadden dat voordeel ook wel willen hebben stiekem.

Dat is gewoon een voorschot nemen op jaloezie voor het scenario 'het heeft goed uitgepakt'. Ik heb alles gehoord indertijd.

Haha, je woont nog steeds niet op jezelf! Waarom koop jij een huis en geen appartement? Dat kun je toch niet betalen, en zo wel, waar ga je dan op zitten, aardappelkistjes? Veel te duur, ga je nooit meer winst op maken. Zie je nou wel, je staat onder water! Waarom ga jij je huis verkopen? Dan moet je het verlies meenemen, als je het al verkocht krijgt (deze was goed, want dat huis verkocht in 24 uur in 2017, ohhhh de haat die er kwam :9 ) Winst gemaakt? Zal niet veel zijn geweest. Je verkoopt dit huis en je koopt dát terug? wat een slecht idee. Daar ga je veel werk aan hebben. En voor die prijs? Je bent echt niet goed. Wat een kutbadkamer (dat was waar), die ga je voorlopig niet kunnen veranderen. Ah, je gaat het weer verkopen? Toch een kuthuis? Mwah, zoveel winst maak je daar niet op. Een warmtepomp? Daar krijg je het niet warm mee. Wat een duur huis, veel te duur joh. Wat heb je aan zonnepanelen, kost alleen maar geld. Warmtepomp is ook helemaal niet rendabel.

En zo ben ik vast nog wel het een en ander vergeten wat ik gehoord heb. Dát soort mensen, die moet je gewoon straal negeren, want die opmerkingen worden maar vanwege 1 reden gemaakt.
Hetzelfde met de mensen hier die roeptoeteren over mijn bezemkast. Zou het omdat ze dat niet kunnen veroorloven? :+
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 11:06:05 #59
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204797997
quote:
6s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:01 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hetzelfde met de mensen hier die roeptoeteren over mijn bezemkast. Zou het omdat ze dat niet kunnen veroorloven? :+
Of niet durven omdat ze het te duur VINDEN, maar wel zouden kunnen betalen, maar het vervelend vinden dat iemand anders het wel durft én daar eventueel beter van wordt.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:07:40 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204798007
quote:
6s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:01 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hetzelfde met de mensen hier die roeptoeteren over mijn bezemkast. Zou het omdat ze dat niet kunnen veroorloven? :+
Sommigen vast wel, maar je zit wel op een locatie waar ik bijvoorbeeld niet zou willen zitten, al was je huis zo groot als het mijne, zoals anderen niet op mijn locatie zouden willen zitten (ongeacht het feit dat die lekker centraal in NL is, maar niet in de stad).

Overigens zou ik me mijn huis op jouw locatie zeker niet kunnen permitteren :D _O-
Vrijwel niemand hier, gok ik :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204798108
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, wat ik wel of niet van anderen hoor zal me een zorg zijn, want IK ben degene die uiteindelijk de knoop doorhakt om iets te doen, dus 'ja maar jij hebt toen gezegd dat dit een goed/slecht idee was blabla'. Leuk, maar IK ben nog steeds degene die de beslissing nam. Mijn verantwoordelijkheid. Mijn winst. Mijn verlies.

Maar de mensen in je omgeving die direct 'slecht idee / niet doen / wat een sukkel / krijg je nooit terug / kost alleen maar geld / dat is niet slim' roepen (ja, deze voorbeelden heb ik allemaal gehoord, direct of indirect) zijn de mensen die je vooral wíllen zien falen, want stel je voor dat je er een voordeel, in wat voor vorm dan ook, uit haalt, dat kan natuurlijk niet, want zij hadden dat voordeel ook wel willen hebben stiekem.

Dat is gewoon een voorschot nemen op jaloezie voor het scenario 'het heeft goed uitgepakt'. Ik heb alles gehoord indertijd.

Haha, je woont nog steeds niet op jezelf! Waarom koop jij een huis en geen appartement? Dat kun je toch niet betalen, en zo wel, waar ga je dan op zitten, aardappelkistjes? Veel te duur, ga je nooit meer winst op maken. Zie je nou wel, je staat onder water! Waarom ga jij je huis verkopen? Dan moet je het verlies meenemen, als je het al verkocht krijgt (deze was goed, want dat huis verkocht in 24 uur in 2017, ohhhh de haat die er kwam :9 ) Winst gemaakt? Zal niet veel zijn geweest. Je verkoopt dit huis en je koopt dát terug? wat een slecht idee. Daar ga je veel werk aan hebben. En voor die prijs? Je bent echt niet goed. Wat een kutbadkamer (dat was waar), die ga je voorlopig niet kunnen veranderen. Ah, je gaat het weer verkopen? Toch een kuthuis? Mwah, zoveel winst maak je daar niet op. Een warmtepomp? Daar krijg je het niet warm mee. Wat een duur huis, veel te duur joh. Wat heb je aan zonnepanelen, kost alleen maar geld. Warmtepomp is ook helemaal niet rendabel.

En zo ben ik vast nog wel het een en ander vergeten wat ik gehoord heb. Dát soort mensen, die moet je gewoon straal negeren, want die opmerkingen worden maar vanwege 1 reden gemaakt.
Wat voor mensen heb jij in je omgeving? :D
(Of heb je het hier over Fok! ?)

Ik heb overigens ook wel eens mijn bedenkingen bij keuzes van bekenden. Maar die uit ik gewoon lekker bij mijn vriend, en niet in het gezicht van de betreffenden. Tenzij ze er zelf naar vragen. :P

Zo zullen er ook zat mensen zijn die onze keuze voor het huis niet begrijpen. Hoewel het hem dan meer in het werk zit dat nog gedaan moet worden, dan het financiële risico.


Foto's zijn hier maandag gemaakt. Benieuwd hoe ze geworden zijn. Ze waren wel vriendelijk (en tevreden met de opgeruimde staat van het huis, pfiew! *wist zweet van voorhoofd*) maar het kwam wel een beetje over als 'massaproductie'. Met 75 fotografen in NL, elk 4 adressen per dag en dan de hele mikmak (foto's, video, inmetingen voor de plattegronden, 360*) naar China om de volgende dag klaar te zijn. Ze zijn hier wel dik 1,5 uur geweest.

Maandag dan nog de foto's en tekst doornemen met de makelaar, en dan dinsdag op Funda. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen :)
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:25:16 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204798133
Serieus, naar China? :o

Dat verklaart wel waarom plattegronden soms zo vaag zijn :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204798155
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:25 schreef Leandra het volgende:
Serieus, naar China? :o

Dat verklaart wel waarom plattegronden soms zo vaag zijn :D
Jup :Y Ik wist het ook niet hoor, maar de fotograaf vertelde dat.

Maar dat verklaart denk ik ook wel waarom de plattegronden van ons nieuwe huis niet overal lijken te kloppen.
pi_204798289
Ik heb ze dus de plattegrond van ons appartement 2x aan laten passen. :') Hoe lang mijn muren zijn weet ik niet, maar ze hadden wel een extra raam toegevoegd dat er niet was en waren inbouwkasten vergeten.

Met dit verhaal snap ik ook wel beter waar dat vandaan kwam. :D
  donderdag 19 mei 2022 @ 13:19:13 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204799339
Het idee alleen al dat mensen in China, die werkelijk geen idee hebben van huizen in NL, al die zaken zitten te bewerken.

Bizar.

Het verklaart zoveel... niet alleen vage plattegronden, maar waarschijnlijk ook beroerde foto volgordes, want dat zal dan ook wel niet meer gedaan worden door iemand die het huis werkelijk gezien heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 13:35:44 #66
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204799558
quote:
7s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:21 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Wat voor mensen heb jij in je omgeving? :D
(Of heb je het hier over Fok! ?)

Hád ;) Ik ga dus niet meer actief met die mensen om want die hebben alles verdraaien en het naar het negatieve draaien tot een kunst verheven. Dat zónder de daadwerkelijke feiten te kennen én daar ook niet in geïnteresseerd zijn dus waar het op neerkomt is negatief lullen omdat dat is wat ze willen. Ze willen het afbreken. Is prima, lekker in je eigen tijd doen joh. :P

Een paar van die opmerkingen heb ik hier ook wel eens voorbij zien komen ja, maar niet per sé aan mij gericht. :D
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204800032
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Of niet durven omdat ze het te duur VINDEN, maar wel zouden kunnen betalen, maar het vervelend vinden dat iemand anders het wel durft én daar eventueel beter van wordt.
Ik denk dat sommige mensen, vooral van de wat oudere generaties, ook gewoon niet zulke risico’s durven en willen nemen. Dat betekent niet perse dat ze jaloers zijn als het wel goed gaat, maar ze zullen het zelf gewoon niet doen. Die vinden dat je ook tevreden kunt zijn met wat je hebt, niet te gekke risico’s moet nemen, etc.
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 14:15:21 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204800082
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 14:11 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Ik denk dat sommige mensen, vooral van de wat oudere generaties, ook gewoon niet zulke risico’s durven en willen nemen. Dat betekent niet perse dat ze jaloers zijn als het wel goed gaat, maar ze zullen het zelf gewoon niet doen. Die vinden dat je ook tevreden kunt zijn met wat je hebt, niet te gekke risico’s moet nemen, etc.
Ja, maar dat zijn meestal niet de mensen die dergelijke opmerkingen maken, tenzij het je ouders zijn. Over het algemeen is het zo dat de meeste mensen het prima vinden als jij een mooi groot huis hebt, maar het moet niet groter en/of mooier zijn hun eigen huis, want dat steekt. Overigens geldt dat voor heel veel dingen.

De mensen die hun best doen om iets negatief uit te leggen, zonder alle feiten te kennen, doen dat niet omdat ze je willen behoeden voor een fout, want als ze dát hadden willen doen, dan hadden ze wel van de hoed en de rand willen weten voor je van goedbedoeld advies te voorzien.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204800092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 14:11 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Ik denk dat sommige mensen, vooral van de wat oudere generaties, ook gewoon niet zulke risico’s durven en willen nemen. Dat betekent niet perse dat ze jaloers zijn als het wel goed gaat, maar ze zullen het zelf gewoon niet doen. Die vinden dat je ook tevreden kunt zijn met wat je hebt, niet te gekke risico’s moet nemen, etc.
Welke risico’s? Dat een 28m2 nu makkelijk voor 300K-350K weggaat en het 20-30 jaar geleden nog niet eens de helft waard was en over 20-30 jaar de kans groot is dat het de dubbele waard is dan wat het nu waard is, gezien de locatie? Die oudere generatie die bulkt van het geld en precies de alle tijden qua woningprijzen hebben meegemaakt?
pi_204800119
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 14:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dat zijn meestal niet de mensen die dergelijke opmerkingen maken, tenzij het je ouders zijn. Over het algemeen is het zo dat de meeste mensen het prima vinden als jij een mooi groot huis hebt, maar het moet niet groter en/of mooier zijn hun eigen huis, want dat steekt. Overigens geldt dat voor heel veel dingen.

De mensen die hun best doen om iets negatief uit te leggen, zonder alle feiten te kennen, doen dat niet omdat ze je willen behoeden voor een fout, want als ze dát hadden willen doen, dan hadden ze wel van de hoed en de rand willen weten voor je van goedbedoeld advies te voorzien.
Zulke mensen heb ik niet in mijn directe omgeving
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 14:20:16 #71
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204800162
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 14:17 schreef Adames het volgende:

[..]
Zulke mensen heb ik niet in mijn directe omgeving
Ik ook niet meer.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204802592
Wij hebben net met de hypotheekadviseur gezeten. Ondanks dat we het al wisten toch redelijk gedesillusioneerd nu. Als we nu gaan verhuizen en er op vooruit willen (nu ruime tussenwoning uit 2016, dan tweekapper van 550k) gaan we qua maandlasten zo richting de 1700 euro. Ondanks dat we nu voor onze leeftijd goede salarissen hebben (maar met gezinsuitbreiding die er mogelijk ooit gaat komen minder) vind ik dat toch wel heel erg gortig. Zou zelf het liefst maximaal 1400 euro betalen en dat vind ik t.o.v. nu (kleine rug per maand) al best veel. Nu sparen we veel en leven gewoon relaxed, weten bij wijze van niet wat een pak melk kost. Maar zo'n hoge hypotheeklast beangstigt me gewoon, zeker omdat we nu een prima huisje hebben.
pi_204802739
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 14:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Welke risico’s? Dat een 28m2 nu makkelijk voor 300K-350K weggaat en het 20-30 jaar geleden nog niet eens de helft waard was en over 20-30 jaar de kans groot is dat het de dubbele waard is dan wat het nu waard is, gezien de locatie? Die oudere generatie die bulkt van het geld en precies de alle tijden qua woningprijzen hebben meegemaakt?
Zo een tien jaar terug lag ook de hele woningmarkt zijn gaat, en in de jaren 80 zijn er ook veel mensen geweest die hun huis met dik verlies moesten verkopen omdat ze 12 procent rente niet konden opbrengen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204802764
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 18:27 schreef ISVV het volgende:
Wij hebben net met de hypotheekadviseur gezeten. Ondanks dat we het al wisten toch redelijk gedesillusioneerd nu. Als we nu gaan verhuizen en er op vooruit willen (nu ruime tussenwoning uit 2016, dan tweekapper van 550k) gaan we qua maandlasten zo richting de 1700 euro. Ondanks dat we nu voor onze leeftijd goede salarissen hebben (maar met gezinsuitbreiding die er mogelijk ooit gaat komen minder) vind ik dat toch wel heel erg gortig. Zou zelf het liefst maximaal 1400 euro betalen en dat vind ik t.o.v. nu (kleine rug per maand) al best veel. Nu sparen we veel en leven gewoon relaxed, weten bij wijze van niet wat een pak melk kost. Maar zo'n hoge hypotheeklast beangstigt me gewoon, zeker omdat we nu een prima huisje hebben.
En wat zou het netto bedrag zijn? Of is dat netto?
pi_204802773
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En weer te kopen, ze nemen de hypotheek immers mee. Ik zou er niet aan moeten denken om twee keer in twee/drie jaar te verhuizen. Maar kan best dat ze flink verbouwd hebben ofzo en ook van die waardevermeerdering willen profiteren, of goed geboerd hebben afgelopen jaren/flink vooruit in salaris en dat willen gebruiken voor meer woongenot. Maar je moet er ook rekening mee houden dat je eigen huis misschien wel 30-40% in waarde is toegenomen, maar het huis waar je naartoe gaat ook ongeveer.
Plus dat je natuurlijk ook best wat centjes kwijt bent aan administratie, belasting en uiteindelijk de verhuizing.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204803187
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 18:44 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
En wat zou het netto bedrag zijn? Of is dat netto?
Ja netto inderdaad.
pi_204803191
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 18:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Plus dat je natuurlijk ook best wat centjes kwijt bent aan administratie, belasting en uiteindelijk de verhuizing.
Daar hebben we wel een potje voor
pi_204803202
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:24 schreef ISVV het volgende:

[..]
Daar hebben we wel een potje voor
Ook een potje kost geld.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204803259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ook een potje kost geld.
Zeker. Maar dat is echt het probleem niet. Die hoge maandlasten kunnen we betalen, maar ik vind het toch pittig.


Heeft iemand hier overwogen om een deel aflossingsvrij te doen? Of een deel aflossingsvrij? Daar begon de hypotheekadviseur over maar moet ik me verder in verdiepen.
pi_204803311
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:31 schreef ISVV het volgende:

[..]
Zeker. Maar dat is echt het probleem niet. Die hoge maandlasten kunnen we betalen, maar ik vind het toch pittig.


Heeft iemand hier overwogen om een deel aflossingsvrij te doen? Of een deel aflossingsvrij? Daar begon de hypotheekadviseur over maar moet ik me verder in verdiepen.
als je het zonder niet kan betalen heb je een te duur huis. Kort door de bocht.
pi_204803393
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:35 schreef Adames het volgende:

[..]
als je het zonder niet kan betalen heb je een te duur huis. Kort door de bocht.
Da’s heel kort door de bocht.
Wij hebben het bij het huidige huis wel gedaan, maar wij zitten in een andere levensfase en voorzagen binnen een paar jaar meer spaarmogelijkheden ivm volwassen wordende kinderen en zagen een erfenis in de toekomst. Dat die toekomst al anderhalf jaar later kwam hadden we niet voorzien en liever nog 20 jaar ofzo uitgesteld :'(
pi_204803479
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:31 schreef ISVV het volgende:

[..]
Zeker. Maar dat is echt het probleem niet. Die hoge maandlasten kunnen we betalen, maar ik vind het toch pittig.


Heeft iemand hier overwogen om een deel aflossingsvrij te doen? Of een deel aflossingsvrij? Daar begon de hypotheekadviseur over maar moet ik me verder in verdiepen.
Onze hypotheekadviseur zei ook dat het voor een deel mogelijk was. Zelf niet gedaan omdat we gewoon zsm willen aflossen en die ruimte er ook is. Maar kan me wel voorstellen dat het wat lucht geeft als je dus inderdaad 1700 netto moet betalen en dat veel is of als te veel aanvoelt/het daadwerkelijk is.
pi_204803503
Wij hebben wel een deel aflossingsvrij. Niet omdat we het anders niet konden betalen, wel omdat ik het onzin vind dat je een hypotheek volledig af mòèt lossen, en het met de rentestanden van dat moment netto heel weinig scheelde. Want dat aflossingsvrije deel is box 3 dus je bruto maandlast voor dat deel is je netto maandlast.

Qua maandlast leenden wij bij lange na niet maximaal, maar ik vond deze constructie fijner dan alles annuitair. We hebben ook wel maar een klein deel aflossingsvrij, 1/7de van de koopsom.
pi_204803530
Vergeet trouwens niet dat je maximale hypotheek alsnog gewoon annuitair getoetst wordt, dus iig volgens de regels van de bank kan je het ook zonder aflossingsvrij deel betalen. :+
pi_204803797
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:50 schreef Bami het volgende:
Wij hebben wel een deel aflossingsvrij. Niet omdat we het anders niet konden betalen, wel omdat ik het onzin vind dat je een hypotheek volledig af mòèt lossen, en het met de rentestanden van dat moment netto heel weinig scheelde. Want dat aflossingsvrije deel is box 3 dus je bruto maandlast voor dat deel is je netto maandlast.

Qua maandlast leenden wij bij lange na niet maximaal, maar ik vond deze constructie fijner dan alles annuitair. We hebben ook wel maar een klein deel aflossingsvrij, 1/7de van de koopsom.
Had je het ook gedaan als het 1/4 aflossingsvrij was?
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:48 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Onze hypotheekadviseur zei ook dat het voor een deel mogelijk was. Zelf niet gedaan omdat we gewoon zsm willen aflossen en die ruimte er ook is. Maar kan me wel voorstellen dat het wat lucht geeft als je dus inderdaad 1700 netto moet betalen en dat veel is of als te veel aanvoelt/het daadwerkelijk is.
Precies dit is bij ons het geval nu inderdaad, dank.

quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Da’s heel kort door de bocht.
Wij hebben het bij het huidige huis wel gedaan, maar wij zitten in een andere levensfase en voorzagen binnen een paar jaar meer spaarmogelijkheden ivm volwassen wordende kinderen en zagen een erfenis in de toekomst. Dat die toekomst al anderhalf jaar later kwam hadden we niet voorzien en liever nog 20 jaar ofzo uitgesteld :'(
Aiii, dat is inderdaad vervelend.
pi_204804244
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:07 schreef ISVV het volgende:

[..]
Had je het ook gedaan als het 1/4 aflossingsvrij was?
Van 550k? Persoonlijk vind ik dat een te hoog bedrag om aflossingsvrij af te sluiten, en ons huis was een stuk goedkoper. Nou ik ben ontiegelijk risicomijdend, dus wellicht niet het beste vergelijkingsmateriaal.
Ik heb gekeken wat het maandbedrag zou worden als ik na het aflopen van de annuitaire delen dit bedrag tegen 5 of 6 procent zou moeten lenen, en of ik dat op een dan bijna pensioen inkomen ook nog oké vond.

Maargoed, wij betalen nu bruto 900 per maand dus jouw en mijn uitgangspunt qua wat betaalbaar is ligt ook al verder uit elkaar. Dan is zo’n bedrag aflossingsvrij wellicht ook een minder groot probleem.
pi_204804271
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:39 schreef Bami het volgende:

[..]
Van 550k? Persoonlijk vind ik dat een te hoog bedrag om aflossingsvrij af te sluiten, ons huis was een stuk goedkoper dan dat. Nou ik ben ontiegelijk risicomijdend, dus wellicht niet het beste vergelijkingsmateriaal.
Ik heb gekeken wat het maandbedrag zou worden als ik na het aflopen van de annuitaire delen dit bedrag tegen 5 of 6 procent zou moeten lenen, en of ik dat op een dan bijna pensioen inkomen ook nog oké vond.

Maargoed, wij betalen nu bruto 900 per maand dus jouw en mijn uitgangspunt qua wat betaalbaar is ligt ook al verder uit elkaar. Dan is zo’n bedrag aflossingsvrij wellicht ook een minder groot probleem.
Duidelijk. Bij ons is het dan 25% van 410k overigens.
pi_204804303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:40 schreef ISVV het volgende:

[..]
Duidelijk. Bij ons is het dan 25% van 410k overigens.
Is al een stuk beter te overzien, zou voor mij persoonlijk nog steeds wat aan de hoge kant zijn. Maar dat is puur een gevoel, cijfermatig is het prima te onderbouwen en (afhankelijk van je pensioen opbouw :P) een vrij laag risico.
pi_204804346
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:39 schreef Bami het volgende:

[..]
Van 550k? Persoonlijk vind ik dat een te hoog bedrag om aflossingsvrij af te sluiten, en ons huis was een stuk goedkoper. Nou ik ben ontiegelijk risicomijdend, dus wellicht niet het beste vergelijkingsmateriaal.
Ik heb gekeken wat het maandbedrag zou worden als ik na het aflopen van de annuitaire delen dit bedrag tegen 5 of 6 procent zou moeten lenen, en of ik dat op een dan bijna pensioen inkomen ook nog oké vond.

Maargoed, wij betalen nu bruto 900 per maand dus jouw en mijn uitgangspunt qua wat betaalbaar is ligt ook al verder uit elkaar. Dan is zo’n bedrag aflossingsvrij wellicht ook een minder groot probleem.
Als je recent had afgesloten had je met termijndeposito's al de hypotheekrente -hra(als recht) kunnen verslaan. Als je dat werkelijk doet, is er weinig mis met meer aflossingsvrij.
pi_204804465
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:43 schreef Bami het volgende:

[..]
Is al een stuk beter te overzien, zou voor mij persoonlijk nog steeds wat aan de hoge kant zijn. Maar dat is puur een gevoel, cijfermatig is het prima te onderbouwen en (afhankelijk van je pensioen opbouw :P) een vrij laag risico.
Zou een stuk aflossingsvrij nemen ook veiliger zijn wanneer je nog een jaar of 40 moet werken? Er vanuitgaande dat je in 30 jaar dus al een heel groot deel van je huis afbetaald hebt.
pi_204804612
Wij hebben iets van 50% (240k) aflossingsvrij gedaan. Niet omdat het anders niet kon, maar met drie kleine kinderen wil ik gewoon maximale flexibiliteit hebben. Daarnaast konden we het nog mee nemen met behoud van rente aftrek (die overigens peanuts is).

Wel heb ik mijn leven extra hoog verzekerd zodat mijn vriendin er praktisch hypotheekvrij zit mocht ik komen te overlijden.

Ik maak me er absoluut niet druk om. Met een woningwaarde van 700-800k is die aflossingsvrije schuld altijd redelijk beperkt en wel op te halen bij verkoop over 20-25 jaar. In de tussentijd gooi ik maandelijks een bedrag in een beleggingspotje wat vermoedelijk de hypotheekschuld over 20-25 jaar wel overstijgt. Of niet maar dat zien we dan wel weer :-)

Het nadeel van 100% aflossen vind ik dat het geld vast zit in je stenen. Eenmaal afgelost komt het pas terug bij verkoop. Mijn beleggingspotje kan ik ieder moment weer vrij spelen mocht dat opeens toch nodig zijn.

Maar dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.
pi_204805890
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 19:50 schreef Bami het volgende:
Wij hebben wel een deel aflossingsvrij. Niet omdat we het anders niet konden betalen, wel omdat ik het onzin vind dat je een hypotheek volledig af mòèt lossen, en het met de rentestanden van dat moment netto heel weinig scheelde. Want dat aflossingsvrije deel is box 3 dus je bruto maandlast voor dat deel is je netto maandlast.

Qua maandlast leenden wij bij lange na niet maximaal, maar ik vond deze constructie fijner dan alles annuitair. We hebben ook wel maar een klein deel aflossingsvrij, 1/7de van de koopsom.
Je vindt het onzin om te betalen voor iets wat je gebruikt?

Aflossingsvrij kan hier (VK) vrijwel alleen als je een flink deel van de koopsom, meestal minstens 50% cash op tafel legt.
pi_204806106
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 22:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Je vindt het onzin om te betalen voor iets wat je gebruikt?

Aflossingsvrij kan hier (VK) vrijwel alleen als je een flink deel van de koopsom, meestal minstens 50% cash op tafel legt.
Nee, ik betaal toch gewoon mijn hypotheekrente?
Ik vind dat niemand er iets aan heeft als ik mijn hypotheek volledig aflos, behalve misschien mijn kinderen tegen de tijd dat ik overlijd. Nou dan krijgen die maar iets minder overwaarde. Creëert alleen maar meer ongelijkheid in de volgende generatie, en levert mij te weinig voordeel op om dat ‘t waard te maken.

En wat koentjuh zegt, al je geld zit dan in stenen.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:00 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Zou een stuk aflossingsvrij nemen ook veiliger zijn wanneer je nog een jaar of 40 moet werken? Er vanuitgaande dat je in 30 jaar dus al een heel groot deel van je huis afbetaald hebt.
Dat is wel ons idee idd. Wij werken nog steeds wanneer de hypotheek afloopt, en dan hebben we alleen 1 klein aflossingsvrij deel over waarvoor we dan een nieuwe hypotheek af moeten sluiten. Zelfs tegen 6% rente is je maandbedrag dan nog een schijntje, ik ben dat bedrag momenteel al bijna kwijt aan mijn gas- en energiecontract. :')
pi_204806256
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 23:15 schreef Bami het volgende:

[..]
Nee, ik betaal toch gewoon mijn hypotheekrente?
Ik vind dat niemand er iets aan heeft als ik mijn hypotheek volledig aflos, behalve misschien mijn kinderen tegen de tijd dat ik overlijd. Nou dan krijgen die maar iets minder overwaarde. Creëert alleen maar meer ongelijkheid in de volgende generatie, en levert mij te weinig voordeel op om dat ‘t waard te maken.

En wat koentjuh zegt, al je geld zit dan in stenen.

Koentjuh zegt iets anders. Die maakt de afweging tussen geld beschikbaar hebben of het in stenen hebben. Een hypotheek is in feite een schuld, en jij vindt het onzin om dat af te betalen. Dat vind ik gewoon een rare gedachtenkronkel. Er zijn verschillende redenen of afwegingen om een hypotheekschuld niet volledig af te betalen, maar het 'onzin' vinden om het af te betalen vind ik gewoon apart.
pi_204806267
Ik maakte mij even druk om over een paar jaar niet kunnen verhuizen omdat de rentelasten dan zo gaan stijgen. Totdat ik opeens aan de meeneemregeling moest denken.

Nog iets waar de haves enorm van gaan profiteren en de starters niet.
pi_204806721
Terwijl iedereen hier zijn villa of tweekapper voor jan lul zit op te warmen om er comfortabel bij te kunnen en willen zitten, krijg ik 300 euro terug van Essent.

Bewijst dus weer dat er niets mis is met bezemkasten op gas. :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204806812
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 23:39 schreef Confetti het volgende:
Ik maakte mij even druk om over een paar jaar niet kunnen verhuizen omdat de rentelasten dan zo gaan stijgen. Totdat ik opeens aan de meeneemregeling moest denken.

Nog iets waar de haves enorm van gaan profiteren en de starters niet.
Communist
  Moderator vrijdag 20 mei 2022 @ 08:01:05 #98
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204806920
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 06:15 schreef Slumlord. het volgende:
Terwijl iedereen hier zijn villa of tweekapper voor jan lul zit op te warmen om er comfortabel bij te kunnen en willen zitten, krijg ik 300 euro terug van Essent.

Bewijst dus weer dat er niets mis is met bezemkasten op gas. :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik 700 terug in mijn 2kapper. En nu? :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204807009
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 23:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Koentjuh zegt iets anders. Die maakt de afweging tussen geld beschikbaar hebben of het in stenen hebben. Een hypotheek is in feite een schuld, en jij vindt het onzin om dat af te betalen. Dat vind ik gewoon een rare gedachtenkronkel. Er zijn verschillende redenen of afwegingen om een hypotheekschuld niet volledig af te betalen, maar het 'onzin' vinden om het af te betalen vind ik gewoon apart.
Ik vind het idd onzin dat het tegenwoordig verplicht is om in 30 jaar je schuld af te lossen, omdat je anders de rente niet af mag trekken. Ik vind afbetalen in zichzelf geen onzin, wel dat het moet in een specifiek tijdsbestek.
Mijn risico is nihil, hoezo word ik dan ‘gestraft’ met een overheidsregel?

Maar we hoeven het gelukkig niet met elkaar eens te zijn, dus als jij dat als een aparte of rare gedachtekronkel wilt zien; be my guest. :D
pi_204807012
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:15 schreef koentjuh18 het volgende:
Wij hebben iets van 50% (240k) aflossingsvrij gedaan. Niet omdat het anders niet kon, maar met drie kleine kinderen wil ik gewoon maximale flexibiliteit hebben. Daarnaast konden we het nog mee nemen met behoud van rente aftrek (die overigens peanuts is).

Wel heb ik mijn leven extra hoog verzekerd zodat mijn vriendin er praktisch hypotheekvrij zit mocht ik komen te overlijden.

Ik maak me er absoluut niet druk om. Met een woningwaarde van 700-800k is die aflossingsvrije schuld altijd redelijk beperkt en wel op te halen bij verkoop over 20-25 jaar. In de tussentijd gooi ik maandelijks een bedrag in een beleggingspotje wat vermoedelijk de hypotheekschuld over 20-25 jaar wel overstijgt. Of niet maar dat zien we dan wel weer :-)

Het nadeel van 100% aflossen vind ik dat het geld vast zit in je stenen. Eenmaal afgelost komt het pas terug bij verkoop. Mijn beleggingspotje kan ik ieder moment weer vrij spelen mocht dat opeens toch nodig zijn.

Maar dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.
Beetje dezelfde redenering hier. Door flinke overwaarde maar <65% hypotheek op nieuwbouwhuis, en van die hypotheek weer 50% aflossingsvrij (dus c. 30% LTV).

Met de huidige aftrek in box 1 vs. de aftrekpost in box 3 is dat laatste vrij snel interessant als je vermogen hebt. Hypotheekrente vastgeklikt in november vorig jaar, op een A+++ woning, en daardoor 1,20% rente. De HRA die ik daarop misloop verdien ik heel ruim terug door geen belasting te betalen in box 3 op ander vermogen.

Luxe positie natuurlijk, maar voor iedereen persoonlijk inderdaad. En net waar je comfortabel mee bent. Ik vind het prettig om te kunnen kiezen of ik aflos, en een ander doet het liever per maand.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 08:47:23 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204807169
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 06:15 schreef Slumlord. het volgende:
Terwijl iedereen hier zijn villa of tweekapper voor jan lul zit op te warmen om er comfortabel bij te kunnen en willen zitten, krijg ik 300 euro terug van Essent.

Bewijst dus weer dat er niets mis is met bezemkasten op gas. :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 08:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik 700 terug in mijn 2kapper. En nu? :P
Moet ik nou ook gaan roepen? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')