quote:'Kwart Nederlanders wast rauwe kip, vergroot kans op voedselvergiftiging'
Meer dan een kwart van de Nederlanders die weleens kip eten, wast de rauwe kip voor de bereiding eerst onder de kraan. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum, dat wijst op de gezondheidsrisico's van die gewoonte.
In het verleden is er in Amerika en het Verenigd Koninkrijk al onderzoek gedaan naar dit gebruik, zegt Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid van het Voedingscentrum. "Gegevens over Nederland waren er niet. Dat was de reden om ook hier onderzoek te doen."
Het Voedingscentrum deed twee onderzoeken. Uit het eerste onderzoek naar voedselveiligheid met ruim 2000 respondenten bleek dat 28 procent van de Nederlanders weleens rauwe kip wast. Vooral Nederlanders van 56 tot en met 69 jaar doen dit. Verder blijken het vaker mannen te zijn en Nederlanders met een lage sociaal-economische positie.
In het tweede onderzoek, specifiek gericht op kip en met ruim 1000 respondenten, gaf bijna 25 procent aan de kip vaak tot bijna altijd te wassen. "Wat we zien is dat veel mensen het wassen van rauwe kip van huis uit hebben meegekregen: 42 procent van de respondenten gaf dat aan", zegt Van der Vossen.
Kans op voedselvergiftiging neemt toe
Mensen wassen de kip omdat ze het hygiënischer vinden en bacteriën willen "wegspoelen", schrijft het Voedingscentrum. Maar door dit te doen, neemt de kans op een voedselvergiftiging toe. Campylobacter- en salmonellabacteriën kunnen juist door waterspetters en het sap van de rauwe kip verspreid worden naar bijvoorbeeld het aanrecht in de keuken. "Je kunt het dus beter niet doen", stelt het Voedingscentrum.
Wel geeft het Voedingscentrum tips om kip eventueel veiliger te wassen, bijvoorbeeld door zo min mogelijk te spetteren, het aanrecht naderhand schoon te maken en de handen goed te wassen.
Als men het toch wil blijven doen, is het geven van tips effectiever, zegt Van der Vossen over de adviezen. "Dat blijkt uit buitenlands onderzoek waar alleen gezegd werd: doe het niet. Als mensen zeggen dat ze gewassen kip lekkerder vinden, kun je ze beter niet tegen de haren instrijken door te zeggen dat ze ermee moeten stoppen."
https://nos.nl/artikel/24(...)-voedselvergiftiging
Turken en Marokkanen doen het ook, dus dan kom je wel rap aan die 1/4.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:06 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
volgens mij is het een surinaamse gewoonte.
Crunchy chicken.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:06 schreef Nober het volgende:
Geen idee of mijn poelier de kip […] eerst door de modder rolt.
Als je zoekt kom je nog meer aparte dingen tegen, zoals kip wassen met azijn en het wassen van pasta.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:19 schreef nixxx het volgende:
In een lekker sopje of met een chloor badje? Hoe doen mensen dat?
Zal wel iets met geloof te maken hebben denk ik.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:22 schreef MichaelScott het volgende:
Klinkt als een of andere onlogische boomertraditie. Waarom zou je kip wel wassen en ander vlees niet?
Ik was de rijst wel altijd.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:21 schreef Aether het volgende:
[..]
Als je zoekt kom je nog meer aparte dingen tegen, zoals kip wassen met azijn en het wassen van pasta.
quote:Op maandag 9 mei 2022 18:01 schreef Gehrman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Welke FOK!ker doet dit ook?
quote:Op vrijdag 4 maart 2022 19:54 schreef Rokehejemi8 het volgende: Misschien heef zij haar handen in het toilet gewassen en is er daar een wastafel of zo maar hygiëne is soms ver te zoeken . Gisteren ging die ene man met een bril zo zijn zijn bed in zonder te douchen. Kleedde zich uit na de hele dag bezig te zijn en kroop zijn bed in. Hoe kan een mens dan lekker slapen zonder even wat lekker water over je heen is mij een groot raadsel ? Eentje haalde vlees uit de verpakking en deed het zo in de pan zonder het vlees of kip te wassen ? Nou ik vraag mij af hoe de mensen het thuis doen. En normaal mens haalt toch niet ies als vlees het kip uit de winkel en doet het zo in de pan ? Raar hoor !
quote:Op maandag 9 mei 2022 19:31 schreef RedFever007 het volgende:
[ afbeelding ]
Was m'n kip ook geregeld even ja
Het water dat op de kip achterblijft verdampt natuurlijk gewoon bij de bereiding. En dat is meestal direct na het wassen dus eventuele bacterien krijgen niet de kans zich te vermenigvuldigen.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:04 schreef HeatWave het volgende:
Dus het wassen van de kip zelf is helemaal prima, alleen de spetters op je aanrecht zouden gevaarlijk zijn?
Raar onderzoek.
Zou me niets verbazen als de deelnemers van het onderzoek dit bedoelden gezien hun leeftijdquote:Op maandag 9 mei 2022 19:31 schreef RedFever007 het volgende:
[ afbeelding ]
Was m'n kip ook geregeld even ja
quote:Op maandag 9 mei 2022 19:43 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen als de deelnemers van het onderzoek dit bedoelden gezien hun leeftijd
Voor of nadat je er in klaar bent gekomen?quote:Op maandag 9 mei 2022 19:55 schreef sirdanilot het volgende:
Gewoon stukken kip hoef je niet te wassen maar als ik een hele kip koop dan was ik wel de binnenkant. Nooit ziek van geworden.
Doe ze in sommige restaurants met zeetong, zo uit de vriezer nog in de vacuümverpakking ff door de spoelstraat en klaar.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:21 schreef Poefbank het volgende:
Standaard in de vaatwasser. Gewassen en gaar tegelijk. Win win.
quote:Op maandag 9 mei 2022 20:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Doe ze in sommige restaurants met zeetong, zo uit de vriezer nog in de vacuümverpakking ff door de spoelstraat en klaar.
Mensen die Tong Picasso bestellen verdienen niet beterquote:Op maandag 9 mei 2022 20:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Doe ze in sommige restaurants met zeetong, zo uit de vriezer nog in de vacuümverpakking ff door de spoelstraat en klaar.
Haha, jij snapt het.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mensen die Tong Picasso bestellen verdienen niet beter
Waarschijnlijk worden ze ook niet ziek omdat ze dit al jaren doen, goed voor de weerstand.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Feit dat dit letterlijk decennia word volgehouden geeft toch wel aan dat mensen niet aanpassen aan nieuwe kennis en normen.
Je kan geen weerstand opbouwen tegen voedselvergiftiging, zo werkt het lichaam niet.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk worden ze ook niet ziek omdat ze dit al jaren doen, goed voor de weerstand.
Geen idee, ik weet wel wat mensen in slobbewijken eten, bij mij direct zware klachten veroorzaakt.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je kan geen weerstand opbouwen tegen voedselvergiftiging, zo werkt het lichaam niet.
Het zal eerder een kwestie van wiskunde zijn, het gaat 100x goed, tot het niet goed gaat.
Nee, dat is niet prima, want nutteloos en dus verspilling van water.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:04 schreef HeatWave het volgende:
Dus het wassen van de kip zelf is helemaal prima, alleen de spetters op je aanrecht zouden gevaarlijk zijn?
Raar onderzoek.
Ja, want door water verandert de smaak?quote:Op maandag 9 mei 2022 22:23 schreef Aadil het volgende:
De meeste autochtonen Nederlanders vinden Surinaams, Marokkaans eten etc heerlijk, maar hier uitlachen dat de kip gewassen wordt.
Hoe wereldvreemd kun je zijn?
Tijdje geleden was er een topic over kip wassen in CUL, daar had je meer normale reactiesquote:Op maandag 9 mei 2022 22:23 schreef Aadil het volgende:
De meeste autochtonen Nederlanders vinden Surinaams, Marokkaans eten etc heerlijk, maar hier uitlachen dat de kip gewassen wordt.
Dan zit er wel al een stap tussen.quote:Op maandag 9 mei 2022 22:44 schreef the-eye het volgende:
Ik vind het wel een beetje gezeik hoor. Je wast toch ook je handen waar je die kip mee vast hebt gehad en dat spettert ook.
Ik hou de kip zelden vast zoals je die vast zou moeten houden met het schoonmaken ervan. Ik was ze wel, maar je moet ze dan ook nog eens veel beter wassen wanneer je de kip wast.quote:Op maandag 9 mei 2022 22:44 schreef the-eye het volgende:
Ik vind het wel een beetje gezeik hoor. Je wast toch ook je handen waar je die kip mee vast hebt gehad en dat spettert ook.
Dan doe je het twee keer en dus meer kans op spetters. En het is volledig zinloos. De kans op voedselvergifitiging neemt toe als je kip niet gaar is, het wassen heeft daar nul invloed op.quote:Op maandag 9 mei 2022 22:44 schreef the-eye het volgende:
quote:Op maandag 9 mei 2022 21:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Slobbewijk?quote:Op maandag 9 mei 2022 21:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Geen idee, ik weet wel wat mensen in slobbewijken eten, bij mij direct zware klachten veroorzaakt.
Alleen omdat je een gerecht lekkerder kunt bereiden, betekent dat nog niet dat al je handelingen ook echt beter zijn. Dit idee draagt inderdaad bij aan de verspreiding van deze risicovolle gewoonte onder jonge mensen. Surinaamse kip smaakt echter nog steeds heerlijk wanneer je je beseft hebt dat kip wassen onnodig en zelfs gevaarlijk is. Dat zal met Marokkaanse niet anders zijn.quote:Op maandag 9 mei 2022 22:23 schreef Aadil het volgende:
Ik had er ook nooit van gehoord, totdat een Marokkaanse daarover begon. Volgens mij is het geen Nederlandse gewoonte.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Turken en Marokkanen doen het ook, dus dan kom je wel rap aan die 1/4.
Ik had het wel eens met verbazing gehoord... Maarquote:
Daar gaat t niet om. Het gaat om de kip schoon te maken en Nederlanders doen dat niet. Dat zijn echt allemaal allochtonen. De meeste Nederlanders weten tevens niet dat 't onzin is of dat allochtonen het doen. We doen het gewoon niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 07:26 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik had het wel eens met verbazing gehoord... Maar![]()
Men zegt dat de kip lekkerdersmaakt... Dat wil ik wel eens weten of dat echt zo is want dan is het misschien toch een optie om te doen met een extra schoonmaak wasbak en directe omgeving...
Hebben we het hier over een hele kip of de filet?
Bij een hele kip kan ik er misschien nog inkomen om ff het binnenste te spoelen...![]()
(Koop zelf nooit een hele kip... al zie ik mij zo'n gebraden kippetje (aan het spit bij de poelier) nog wel eens gaan kopen...)
Als je echt denkt dat een kip beter gaat smaken door er water over te spoelen ben je flink achterlijk. *proest*quote:Op dinsdag 10 mei 2022 07:04 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Alleen omdat je een gerecht lekkerder kunt bereiden, betekent dat nog niet dat al je handelingen ook echt beter zijn. Dit idee draagt inderdaad bij aan de verspreiding van deze risicovolle gewoonte onder jonge mensen. Surinaamse kip smaakt echter nog steeds heerlijk wanneer je je beseft hebt dat kip wassen onnodig en zelfs gevaarlijk is. Dat zal met Marokkaanse niet anders zijn.
Ik gebruik niet zoveel gehakt. Eens in een half jaar ofzo. Dan maakt ik het zelf met de keukenmachine, met gewassen vleesquote:
Vrij apart ja. Sommige mensen knippen ook kipfilet ipv snijden. Vond ik ook best apart om te horen.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 07:26 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik had het wel eens met verbazing gehoord... Maar![]()
Men zegt dat de kip lekkerdersmaakt... Dat wil ik wel eens weten of dat echt zo is want dan is het misschien toch een optie om te doen met een extra schoonmaak wasbak en directe omgeving...
Hebben we het hier over een hele kip of de filet?
Bij een hele kip kan ik er misschien nog inkomen om ff het binnenste te spoelen...![]()
(Koop zelf nooit een hele kip... al zie ik mij zo'n gebraden kippetje (aan het spit bij de poelier) nog wel eens gaan kopen...)
Is best handig. Wel die schaar schoonmaken.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Vrij apart ja. Sommige mensen knippen ook kipfilet ipv snijden. Vond ik ook best apart om te horen.
Dikke onzin, zoals de meeste van jouw posts. De meeste mensen uit de provincies die je noemt gaan natuurlijk ook gewoon massaal naar de supermarkt. En bovendien woon ik in een grote stad binnen de randstad maar zit ik met 10 minuten fietsen tussen de boerderijen waar je vlees, groenten en fruit zo vers van het land bij de boerenwinkel kan krijgen.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 00:42 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik geniet zo van dit topic, heb net het boek binnen van Hans van Brut.
Zeeuwen, Limburgers en onze Waddeneilanden- bewoners schieten toch in de lach.
Plofkip wassen…hier plukken ze verse eenden, fazanten en ganzen.
Paarse biefstuk van de AH…hier eten we hertenvlees en buitendijks rund om de populatie gezond te houden.
Dit gaat wel een culinair dingetje worden hoor in Nederland. Vers tegenover supermarkt.
Armeluis eten noemden ze het jaren geleden. We hebben hier zeewier waar ze in Japan bijna een moord voor doen.
Zeebanananen, helemaal trendy. Die groeien hier net buiten het dorp. Niet te vreten zeggen ze hier,![]()
Gidsen van Staatsbosbeheer, weten precies wanneer ze te oogsten. Moesten ze plukken voor de restaurants in A’dam![]()
Ik heb in de randstad gewoond, maar je bent gewoon afhankelijk van de winkels daar. Ik zou er nooit meer willen wonen.
Dikke onzin idd. "Joah hier in de provincie eten we alleen eerlijke PRODUCTEN van DE BOER". Wat onzinnig. En idd, als jij in Den Haag woont bijvoorbeeld, kun je gewoon naar t Westland voor die dingen.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dikke onzin, zoals de meeste van jouw posts. De meeste mensen uit de provincies die je noemt gaan natuurlijk ook gewoon massaal naar de supermarkt. En bovendien woon ik in de randstad maar zit ik met 10 minuten fietsen tussen de boerderijen waar je vlees, groenten en fruit zo vers van het land bij de boerenwinkel kan krijgen.
Alsof wanneer je dingen in het westland koopt die anders zijn dan in de Supermarkt.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:47 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Dikke onzin idd. "Joah hier in de provincie eten we alleen eerlijke PRODUCTEN van DE BOER". Wat onzinnig. En idd, als jij in Den Haag woont bijvoorbeeld, kun je gewoon naar t Westland voor die dingen.
Nee, maar t is zo eerlijk omdat er geen tussenhandel tussenzit.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Alsof wanneer je dingen in het westland koopt die anders zijn dan in de Supermarkt.
Vandaar de aantallen...quote:Op maandag 9 mei 2022 18:06 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Tong Picassoquote:Op maandag 9 mei 2022 21:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Rijst wassen heeft wel een functie, je wast het stof/vuil en de zetmeel ervanaf, dat maakt de rijst lekkerder en minder plakkerig.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 09:35 schreef arvensis het volgende:
Zo te zien ben ik de enige, maar ik was mijn kip inderdaad. En ik spoel rijst ook een paar keer om.
Om dezelfde reden waarom je kippenvlees op een hogere temperatuur moet bereiden dan een steak? Omdat het veel meer bacteriën bevat.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:22 schreef MichaelScott het volgende:
Klinkt als een of andere onlogische boomertraditie. Waarom zou je kip wel wassen en ander vlees niet?
145°F is 63°C, maar als je een steak "blue" bakt wordt ie slechts tot 45°C opgewarmd.quote:For beef, veal, and lamb cuts, the safe temperature remains unchanged at 145 ºF,°
165°F is 74°C.quote:Poultry: The safe cooking temperature for all poultry products, including ground chicken and turkey, stays the same at 165 ºF
Gekookt ei in een bakje water in de koelkast bewaren. Die dooier blauw. Wat ontzettend ranzig en dan ook nog denken dat dat hygiënisch is.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:06 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
quote:Kip inzake duurzaamheid en waterbezuiniging
Een dag zonder rundvlees bespaart evenveel water als een halve maand geen kip eten onder de douche. Die bewering doet Wakker Dier. De stichting roept op om tijdens het douchen wat vaker voor een vegetarisch alternatief te kiezen.
Wakker Dier-directeur Tamara Vlastuin: “Natuurlijk is het lekker om drie borden kip piri piri op te smikkelen onder de douche, maar omdat je ook aan het douchen bent verspil je daar ontzettend veel water mee. Van dat water kunnen meisjes in Afrika een eigen pluimveehouderij beginnen, terwijl ze nu vaak 20 kilometer moeten lopen naar de dichtstbijzijnde KFC-put met een family bucket op hun hoofd.”
Voor wie het te veel gevraagd is om in één keer te stoppen met kip eten onder de douche heeft Vlastuin nog wel wat tips. “Je zou kunnen proberen om één dag per week alleen te douchen onder de douche. Of om een halve kip te eten. Minder leuk, maar veel beter voor het milieu.”
Ehhhh, nee, die sla ik even overquote:Op dinsdag 10 mei 2022 10:26 schreef crystal_meth het volgende:
Wie zou dit willen proberen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Japanners hebben naast sushi (rauwe vis) en sashimi (rauw vlees) ook torisashi: rauw kippenvlees.
Schijnt makkelijker te gaan... (Vooral als je vrij normale (niet al te scherpe) messen hebt en géén scherpe koksmessen...)quote:Op dinsdag 10 mei 2022 08:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Sommige mensen knippen ook kipfilet ipv snijden.
Met chloor en wasverzachter.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 09:49 schreef herverwijderd het volgende:
Niet je kip gewoon even mee laten draaien met de witte was
In de US of A heb je wel van die chloorkippen... (Kippen gewassen in een licht chloorbadje (in de fabriek) voor desinfectie.)quote:
Ieuw ....quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:23 schreef Bocaj het volgende:
[..]
In de US of A heb je wel van die chloorkippen... (Kippen gewassen in een licht chloorbadje (in de fabriek) voor desinfectie.)
Nee van die mensen die gekookte eieren half rauw als snot eten, dat is veilig en gezond. Of die vlees rauw, rare of medium eten. Of andere ranzige zaken, magnetron maaltijden vol e-nummers, maar kip wassen ieeeeeuwwwwww!! Gewoon alles uit het pakje direct in het pannetje mieteren, dat is hygiënisch. En dan het vreemd vinden dat dit soort mensen met allerlei rare ziektes te maken krijgen.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 10:17 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Gekookt ei in een bakje water in de koelkast bewaren. Die dooier blauw. Wat ontzettend ranzig en dan ook nog denken dat dat hygiënisch is.
Whitewashing, typisch weer. Zelfs de bruine kip is niet veilig!quote:Op dinsdag 10 mei 2022 09:49 schreef herverwijderd het volgende:
Niet je kip gewoon even mee laten draaien met de witte was
Sommig vlees dien je ook (semi) rauw te eten. Een tartaartje bijvoorbeeld is niet lekker als het helemaal doorbakken is.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:39 schreef Zwartwasser het volgende:
[..]
Nee van die mensen die gekookte eieren half rauw als snot eten, dat is veilig en gezond. Of die vlees rauw, rare of medium eten. Of andere ranzige zaken, magnetron maaltijden vol e-nummers, maar kip wassen ieeeeeuwwwwww!! Gewoon alles uit het pakje direct in het pannetje mieteren, dat is hygiënisch. En dan het vreemd vinden dat dit soort mensen met allerlei rare ziektes te maken krijgen.
quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:39 schreef Zwartwasser het volgende:
[..]
Nee van die mensen die gekookte eieren half rauw als snot eten, dat is veilig en gezond. Of die vlees rauw, rare of medium eten. Of andere ranzige zaken, magnetron maaltijden vol e-nummers, maar kip wassen ieeeeeuwwwwww!! Gewoon alles uit het pakje direct in het pannetje mieteren, dat is hygiënisch. En dan het vreemd vinden dat dit soort mensen met allerlei rare ziektes te maken krijgen.
Dit, uiteraard niet om salmonella weg te spoelen. Of als ik de haren/veertje uit de vel heb getrokken en gebrand, dan ook even wassen.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:35 schreef Kim-Holland het volgende:
Kippenpoten altijd wassen, al is het maar om de kleine botsplinter-restjes en ander loshangende botjes aan de achterkant weg te spoelen.
Steak tartare inc rauw ei een aantal jaren geleden gegeten in Parijs, met 38 graden op het terras in de smogquote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Sommig vlees dien je ook (semi) rauw te eten. Een tartaartje bijvoorbeeld is niet lekker als het helemaal doorbakken is.
Ik vind het stoer,quote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Steak tartare inc rauw ei een aantal jaren geleden gegeten in Parijs, met 38 graden op het terras in de smog
Vond dat ik best lef had![]()
![]()
Steak tartareJammer dat het hier in Nederland zelden op de kaart staat.
Schoon water zal de kip inderdaad niet deren. Rauwe kip de rest van je keuken wel.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:04 schreef HeatWave het volgende:
Raar onderzoek.
Van die 15 minuten uit de koeling naar jouw maagzuur. Dat vond je lef hebben. Okquote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Steak tartare inc rauw ei een aantal jaren geleden gegeten in Parijs, met 38 graden op het terras in de smog
![]()
Beste steak tartare die ik ooit at was in een klein restaurantje zonder (al te veel) toeristen in arrondissement 13. Heerlijk. Perfect.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
![]()
15 minuten? In het beste geval wel ja, met een beetje pech staat het al ff buiten de koeling.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:47 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Van die 15 minuten uit de koeling naar jouw maagzuur. Dat vond je lef hebben. Ok
U heeft tong? Kan ik een tong picasso krijgenquote:Op dinsdag 10 mei 2022 09:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Tong Picasso
Over culinair erfgoed gesproken.
Alors? Wie wordt daar nou ziek van?quote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
15 minuten? In het beste geval wel ja, met een beetje pech staat het al ff buiten de koeling.
Wij zaten toen ook in arrondissement 13quote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Beste steak tartare die ik ooit at was in een klein restaurantje zonder (al te veel) toeristen in arrondissement 13. Heerlijk. Perfect.
Word er nog steeds blij van als ik er aan terug denk.
En het was toen al een paar weken met temperaturen buiten tussen de 30 en 40 graden. Je weet nooit echt natuurlijk hoe het er in de keuken aan toe gaat. Maar ik vertrouwde erop dat het goed was en heb ook geen reeskak gekregen na het eten ervan.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 12:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
15 minuten? In het beste geval wel ja, met een beetje pech staat het al ff buiten de koeling.
Het is gvd maar wat rundvlees hè? Je bent zeker niet hardcore.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 13:21 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
En het was toen al een paar weken met temperaturen buiten tussen de 30 en 40 graden. Je weet nooit echt natuurlijk hoe het er in de keuken aan toe gaat. Maar ik vertrouwde erop dat het goed was en heb ook geen reeskak gekregen na het eten ervan.
Maar wel aarsmaden!quote:Op dinsdag 10 mei 2022 13:21 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
En het was toen al een paar weken met temperaturen buiten tussen de 30 en 40 graden. Je weet nooit echt natuurlijk hoe het er in de keuken aan toe gaat. Maar ik vertrouwde erop dat het goed was en heb ook geen reeskak gekregen na het eten ervan.
quote:De wetgeving heeft "Filet americain", "Steak haché préparé" en "Biefstuk" duidelijk gedefinieerd. Deze bereidingen zijn uitsluitend gemaakt van gemalen, rauw rund- of paardenvlees.
quote:Filet americain is niets meer en minder dan fijngemalen rauw vlees gemengd met een saus. Officieel wordt het gemaakt met rundvlees, maar het programma Keuringdienst van Waarde ontdekte tijdens hun onderzoek dat er ook fabrikanten zijn die varkensvlees gebruiken.
Het gaat om het rauwe Ei.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 13:25 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Het is gvd maar wat rundvlees hè? Je bent zeker niet hardcore.
Tbc bij het eten van rauwe vis? Kun je daar meer over vertellen? Tbc moet je toch inademen om ziek te worden?quote:Op dinsdag 10 mei 2022 14:16 schreef Maron het volgende:
Met kip moet je altijd voorzichtig zijn, maar eerst wassen doe ik niet..evt droogdeppen met wat keukenrolpapier, dan kruiden en aanbraden, en goed laten garen..
Rauw vlees/ vis eten kent altijd een gevaar..worminfecties, en bij vis zelf tbc…
Voor mij geen sushi..🤢
Nee hoorquote:Op maandag 9 mei 2022 22:23 schreef Aadil het volgende:
De meeste autochtonen Nederlanders vinden Surinaams, Marokkaans eten etc heerlijk
Haha, wat moet je idd gebruiken voor het wassen van de kipquote:Op dinsdag 10 mei 2022 16:11 schreef silverhill het volgende:
Als je dit doet omdat je denkt dat je hiermee ziekteverwekkers weg wast loop je zo'n 150 jaar achter (als je tenminste alleen water gebruikt). En als je hierna de kip verhit tot de juiste temperatuur gaan die ziekteverwekkers sowieso al dood.
Oh het is Japans, ik dacht daar is het kruisbesmettingsfeest dat fonduen heet.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 10:26 schreef crystal_meth het volgende:
Wie zou dit willen proberen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Japanners hebben naast sushi (rauwe vis) en sashimi (rauw vlees) ook torisashi: rauw kippenvlees.
Het gemiddelde steakmes is waardeloos om vlees te snijden.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:17 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Schijnt makkelijker te gaan... (Vooral als je vrij normale (niet al te scherpe) messen hebt en géén scherpe koksmessen...)
Mijn scherpste mes is een schilmes of een steak-mes...
Ik snap eigenlijk niet waarom @Bocaj met al die fijne messenzegel-acties bij diverse supermarkten nog geen goed mes heeft aangeschaft voor een klein prijsjequote:Op dinsdag 10 mei 2022 22:25 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Het gemiddelde steakmes is waardeloos om vlees te snijden.
Pak gewoon een scherp glad mes, ipv die kartel (scheur/zaag) troep.
Ik heb liever een schilmesje bij een fatsoenlijke steak dan een steakmes.
Dat snap ik wel, ik spaar eigenlijk ook nooit zegeltjes.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 22:40 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet waarom @:Bocaj met al die fijne messenzegel-acties bij diverse supermarkten nog geen goed mes heeft aangeschaft voor een klein prijsje
Zegels dit, zegels dat, zegels zus, zegels zo.... Ik zeg eigenlijk altijd nee...quote:Op dinsdag 10 mei 2022 22:40 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet waarom @:Bocaj met al die fijne messenzegel-acties bij diverse supermarkten nog geen goed mes heeft aangeschaft voor een klein prijsje
Ik snijd nooit rauw vlees eigenlijk... gaar kipfilet kun je gewoon met een eetmes snijden...quote:Op dinsdag 10 mei 2022 22:52 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, ik spaar eigenlijk ook nooit zegeltjes.
Wat ik niet snap is dat hij niet tenminste 1 iets beter mes heeft dan een schilmesje of een steakmes.
Maar goed ieder zijn keuzes.
Rauwe eieren heb ik vroeger enkele keren gegeten. Meestal als grap: twee gaatjes erin prikken, leegzuigen, en dan het (lege) ei op iemand's hoofd stukslaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:39 schreef Zwartwasser het volgende:
Nee van die mensen die gekookte eieren half rauw als snot eten, dat is veilig en gezond.
Voelt als een grap waar je jezelf meer mee naait dan het doelwitquote:Op woensdag 11 mei 2022 09:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Rauwe eieren heb ik vroeger enkele keren gegeten. Meestal als grap: twee gaatjes erin prikken, leegzuigen, en dan het (lege) ei op iemand's hoofd stukslaan.
Ik ook niet.quote:
Aha, een 3e mes.quote:Op woensdag 11 mei 2022 08:14 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik snijd nooit rauw vlees eigenlijk... gaar kipfilet kun je gewoon met een eetmes snijden...
Ja, dan heeft het zin.quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:37 schreef silverhill het volgende:
Overigens. Als je ze alsnog wil wassen, geef de kip dan een paar uur een zoutbad ('brine'), dan is én je kip 'gewassen' en je bevordert de smaak en textuur van de kip.
Als in 'mes en vork' aan tafel...quote:
Ik gebruik voor recepten regelmatig rauwe eieren.quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Rauwe eieren heb ik vroeger enkele keren gegeten. Meestal als grap: twee gaatjes erin prikken, leegzuigen, en dan het (lege) ei op iemand's hoofd stukslaan.
quote:Op donderdag 2 juni 2022 21:33 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
Lekker hygiënisch je kip wassen met je kat op het aanrecht![]()
Wie verzint die foto's?!
Ze doen het om het schoon te wassen. Het vet wordt eraf geschrapt, de draadjes worden eruit getrokken. Vaak wassen ze het met azijn of lemon (natuurlijk ook water). Het vlees wordt bleker en schoon en de rauwe geur minder sterk.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 16:11 schreef silverhill het volgende:
Als je dit doet omdat je denkt dat je hiermee ziekteverwekkers weg wast loop je zo'n 150 jaar achter (als je tenminste alleen water gebruikt). En als je hierna de kip verhit tot de juiste temperatuur gaan die ziekteverwekkers sowieso al dood.
Het is me nog steeds niet duidelijk wat er precies vanaf gewassen wordt. Ja als je niet met een nette kipfilet begint, moet je wat meer trimmen, maar dat valt niet onder wassen.quote:Op donderdag 2 juni 2022 21:45 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Ze doen het om het schoon te wassen. Het vet wordt eraf geschrapt, de draadjes worden eruit getrokken. Vaak wassen ze het met azijn of lemon (natuurlijk ook water). Het vlees wordt bleker en schoon en de rauwe geur minder sterk.
Ik kan heel vaak wel vertellen wanneer klaargemaakte kip niet gewassen is. De geur en smaak maakt mij misselijk.
En je kunt lachen om de spetters, maar nog nooit is iemand doodgegaan aan waskipspetters
In onder andere de VS wassen ze kippenvlees met bleek in de fabriek.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:19 schreef nixxx het volgende:
Hier een blanke die ook soms de kipfilet wast.quote:Op donderdag 2 juni 2022 21:45 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Ze doen het om het schoon te wassen. Het vet wordt eraf geschrapt, de draadjes worden eruit getrokken. Vaak wassen ze het met azijn of lemon (natuurlijk ook water). Het vlees wordt bleker en schoon en de rauwe geur minder sterk.
Ik kan heel vaak wel vertellen wanneer klaargemaakte kip niet gewassen is. De geur en smaak maakt mij misselijk.
En je kunt lachen om de spetters, maar nog nooit is iemand doodgegaan aan waskipspetters
Nog nooit last van gehad en ik ben inmiddels stokoud.quote:Campylobacter- en salmonellabacteriën kunnen juist door waterspetters en het sap van de rauwe kip verspreid worden naar bijvoorbeeld het aanrecht in de keuken. "Je kunt het dus beter niet doen", stelt het Voedingscentrum.
Ja hoorquote:Op donderdag 2 juni 2022 21:45 schreef Rogue2.0 het volgende:
Niets met rotte kip te maken.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 16:27 schreef appreciate het volgende:
[..]
Ja hoordan had je gewoon rotte kip te pakken.
Net wat de persoon onder jouw bericht zegt. Gewoon schoonmaken.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 12:18 schreef silverhill het volgende:
[..]
Het is me nog steeds niet duidelijk wat er precies vanaf gewassen wordt. Ja als je niet met een nette kipfilet begint, moet je wat meer trimmen, maar dat valt niet onder wassen.
Als ik prei was, dan was ik zand en ander gruis weg. Als ik fruit was, dan was ik (hopelijk) viezigheid en bacteriën weg van andere mensen die het hebben aangeraakt, omdat ik het zo rauw ga eten.
Welke viezigheid zit er uitsluitend op de buitenkant van een kipfilet? Als alleen de buitenkant van de kip meurt, dan is er echt iets misgegaan met de voorbereiding ervan en zou ik daar geen kip meer halen. Gewone kiplucht zit door het hele vlees heen, daar gaat wassen niets aan veranderen. Marineren (kruiden, azijn, citroen, karnemelk, etc.) kan natuurlijk wel onwelgevallige geuren en smaak camoufleren.
Dat is gelukkig al jaren geleden. Maar ik geloof er weinig van dat je die eraf kunt wassen. En al helemaal niet dat jij kunt proeven of bereide kip gewassen is.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 16:45 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Niets met rotte kip te maken.
Heb je nooit de geur van rauwe kip geroken?
Okay, dan geloof je maar niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 17:06 schreef appreciate het volgende:
[..]
Dat is gelukkig al jaren geleden. Maar ik geloof er weinig van dat je die eraf kunt wassen. En al helemaal niet dat jij kunt proeven of bereide kip gewassen is.
Mijn eerste bijbaantje was werken bij een poelier. Ik ben een kenner dusquote:Op vrijdag 3 juni 2022 17:35 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Okay, dan geloof je maar niet.
Het is niet vreemd dat iets wat je zelf niet kent, niet voor te stellen is.
Ik heb nooit bij een poulier gewerkt, maar mijn opa had altijd zijn eigen kippen geslacht en geplukt. Dus ik ken het ookquote:Op vrijdag 3 juni 2022 17:50 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Mijn eerste bijbaantje was werken bij een poelier. Ik ben een kenner dus
Kip stinkt!
Maargoed ik heb ook aardbeien geplukt. Die vind ik 35 jaar later nog steeds stinken.
Tomaten(planten)! Die stinken!quote:Op vrijdag 3 juni 2022 17:50 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Mijn eerste bijbaantje was werken bij een poelier. Ik ben een kenner dus
Kip stinkt!
Maargoed ik heb ook aardbeien geplukt. Die vind ik 35 jaar later nog steeds stinken.
AARDBEIEN WASSEN!?11!????1 ...:quote:Op vrijdag 3 juni 2022 17:53 schreef Rogue2.0 het volgende:
Aardbeien vind ik niet stinken, maar ik was het altijd wel voordat ik het eet.
quote:
quote:
quote:
quote:Op maandag 9 mei 2022 18:07 schreef Aether het volgende:
Heb dit weleens gehoord, maar nooit geweten dat het zoveel zijn.
quote:
quote:
quote:Op maandag 9 mei 2022 18:19 schreef nixxx het volgende:
En druiven, appels. Peren en mango schillen en onder de kraan afspoelen. Yep, dat doe ik allemaal. Gewoon omdat het dan gewassen isquote:Op vrijdag 3 juni 2022 18:12 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
AARDBEIEN WASSEN!?11!????1 ...:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Schillen EN wassen?quote:Op vrijdag 3 juni 2022 18:25 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
En druiven, appels. Peren en mango schillen en onder de kraan afspoelen. Yep, dat doe ik allemaal. Gewoon omdat het dan gewassen is
Druiven schillen...quote:Op vrijdag 3 juni 2022 18:25 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
En druiven, appels. Peren en mango schillen en onder de kraan afspoelen. Yep, dat doe ik allemaal. Gewoon omdat het dan gewassen is
'Mijn opa rookte elke dag en die is 95 geworden.:quote:Op vrijdag 3 juni 2022 16:09 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Nog nooit last van gehad en ik ben inmiddels stokoud.
Kook je ook je groentes tot snot? Wat zonde van de vitamines om een peer te schillen.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 18:25 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Groente was ik eerst om ze dan beetgaar te koken.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 08:54 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
'Mijn opa rookte elke dag en die is 95 geworden.:
[..]
Kook je ook je groentes tot snot? Wat zonde van de vitamines om een peer te schillen.
ja het heeft inderdaad geen zin om kip af te spoelen voor het bradenquote:Op vrijdag 3 juni 2022 16:09 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Nog nooit last van gehad en ik ben inmiddels stokoud.
ok dat is geen probleemquote:Op vrijdag 3 juni 2022 14:16 schreef borbit het volgende:
[..]
In onder andere de VS wassen ze kippenvlees met bleek in de fabriek.
Dat maakt wel degelijk verschil. Als je in iedere peer die je eet, onnodig een significant deel van de vitamines wegsnijdt (en al helemaal van de vezels), dan krijg je op termijn gewoon een stuk minder binnen, tenzij je compenseert met extra fruit.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 09:46 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Groente was ik eerst om ze dan beetgaar te koken.
Dat beetje vitamines van de peerschil maakt geen verschil, hoor.
Aangezien de schil van veel fruit behandeld wordt, eet ik zeker geen schil.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 10:54 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat maakt wel degelijk verschil. Als je in iedere peer die je eet, onnodig een significant deel van de vitamines wegsnijdt (en al helemaal van de vezels), dan krijg je op termijn gewoon een stuk minder binnen, tenzij je compenseert met extra fruit.
Klopt, net zoals er chloor in drinkwater gaat in de VS.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 14:16 schreef borbit het volgende:
[..]
In onder andere de VS wassen ze kippenvlees met bleek in de fabriek.
Alsof mijn eten alleen bestaat uit peren.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 10:54 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat maakt wel degelijk verschil. Als je in iedere peer die je eet, onnodig een significant deel van de vitamines wegsnijdt (en al helemaal van de vezels), dan krijg je op termijn gewoon een stuk minder binnen, tenzij je compenseert met extra fruit.
In Europa ook zat landen waar het water naar chloor smaakt.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, net zoals er chloor in drinkwater gaat in de VS.
België ....quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:30 schreef borbit het volgende:
[..]
In Europa ook zat landen waar het water naar chloor smaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |