quote:'Kwart Nederlanders wast rauwe kip, vergroot kans op voedselvergiftiging'
Meer dan een kwart van de Nederlanders die weleens kip eten, wast de rauwe kip voor de bereiding eerst onder de kraan. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum, dat wijst op de gezondheidsrisico's van die gewoonte.
In het verleden is er in Amerika en het Verenigd Koninkrijk al onderzoek gedaan naar dit gebruik, zegt Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid van het Voedingscentrum. "Gegevens over Nederland waren er niet. Dat was de reden om ook hier onderzoek te doen."
Het Voedingscentrum deed twee onderzoeken. Uit het eerste onderzoek naar voedselveiligheid met ruim 2000 respondenten bleek dat 28 procent van de Nederlanders weleens rauwe kip wast. Vooral Nederlanders van 56 tot en met 69 jaar doen dit. Verder blijken het vaker mannen te zijn en Nederlanders met een lage sociaal-economische positie.
In het tweede onderzoek, specifiek gericht op kip en met ruim 1000 respondenten, gaf bijna 25 procent aan de kip vaak tot bijna altijd te wassen. "Wat we zien is dat veel mensen het wassen van rauwe kip van huis uit hebben meegekregen: 42 procent van de respondenten gaf dat aan", zegt Van der Vossen.
Kans op voedselvergiftiging neemt toe
Mensen wassen de kip omdat ze het hygiënischer vinden en bacteriën willen "wegspoelen", schrijft het Voedingscentrum. Maar door dit te doen, neemt de kans op een voedselvergiftiging toe. Campylobacter- en salmonellabacteriën kunnen juist door waterspetters en het sap van de rauwe kip verspreid worden naar bijvoorbeeld het aanrecht in de keuken. "Je kunt het dus beter niet doen", stelt het Voedingscentrum.
Wel geeft het Voedingscentrum tips om kip eventueel veiliger te wassen, bijvoorbeeld door zo min mogelijk te spetteren, het aanrecht naderhand schoon te maken en de handen goed te wassen.
Als men het toch wil blijven doen, is het geven van tips effectiever, zegt Van der Vossen over de adviezen. "Dat blijkt uit buitenlands onderzoek waar alleen gezegd werd: doe het niet. Als mensen zeggen dat ze gewassen kip lekkerder vinden, kun je ze beter niet tegen de haren instrijken door te zeggen dat ze ermee moeten stoppen."
https://nos.nl/artikel/24(...)-voedselvergiftiging
Turken en Marokkanen doen het ook, dus dan kom je wel rap aan die 1/4.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:06 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
volgens mij is het een surinaamse gewoonte.
Crunchy chicken.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:06 schreef Nober het volgende:
Geen idee of mijn poelier de kip […] eerst door de modder rolt.
Als je zoekt kom je nog meer aparte dingen tegen, zoals kip wassen met azijn en het wassen van pasta.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:19 schreef nixxx het volgende:
In een lekker sopje of met een chloor badje? Hoe doen mensen dat?
Zal wel iets met geloof te maken hebben denk ik.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:22 schreef MichaelScott het volgende:
Klinkt als een of andere onlogische boomertraditie. Waarom zou je kip wel wassen en ander vlees niet?
Ik was de rijst wel altijd.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:21 schreef Aether het volgende:
[..]
Als je zoekt kom je nog meer aparte dingen tegen, zoals kip wassen met azijn en het wassen van pasta.
quote:Op maandag 9 mei 2022 18:01 schreef Gehrman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Welke FOK!ker doet dit ook?
quote:Op vrijdag 4 maart 2022 19:54 schreef Rokehejemi8 het volgende: Misschien heef zij haar handen in het toilet gewassen en is er daar een wastafel of zo maar hygiëne is soms ver te zoeken . Gisteren ging die ene man met een bril zo zijn zijn bed in zonder te douchen. Kleedde zich uit na de hele dag bezig te zijn en kroop zijn bed in. Hoe kan een mens dan lekker slapen zonder even wat lekker water over je heen is mij een groot raadsel ? Eentje haalde vlees uit de verpakking en deed het zo in de pan zonder het vlees of kip te wassen ? Nou ik vraag mij af hoe de mensen het thuis doen. En normaal mens haalt toch niet ies als vlees het kip uit de winkel en doet het zo in de pan ? Raar hoor !
quote:Op maandag 9 mei 2022 19:31 schreef RedFever007 het volgende:
[ afbeelding ]
Was m'n kip ook geregeld even ja
Het water dat op de kip achterblijft verdampt natuurlijk gewoon bij de bereiding. En dat is meestal direct na het wassen dus eventuele bacterien krijgen niet de kans zich te vermenigvuldigen.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:04 schreef HeatWave het volgende:
Dus het wassen van de kip zelf is helemaal prima, alleen de spetters op je aanrecht zouden gevaarlijk zijn?
Raar onderzoek.
Zou me niets verbazen als de deelnemers van het onderzoek dit bedoelden gezien hun leeftijdquote:Op maandag 9 mei 2022 19:31 schreef RedFever007 het volgende:
[ afbeelding ]
Was m'n kip ook geregeld even ja
quote:Op maandag 9 mei 2022 19:43 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen als de deelnemers van het onderzoek dit bedoelden gezien hun leeftijd
Voor of nadat je er in klaar bent gekomen?quote:Op maandag 9 mei 2022 19:55 schreef sirdanilot het volgende:
Gewoon stukken kip hoef je niet te wassen maar als ik een hele kip koop dan was ik wel de binnenkant. Nooit ziek van geworden.
Doe ze in sommige restaurants met zeetong, zo uit de vriezer nog in de vacuümverpakking ff door de spoelstraat en klaar.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:21 schreef Poefbank het volgende:
Standaard in de vaatwasser. Gewassen en gaar tegelijk. Win win.
quote:Op maandag 9 mei 2022 20:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Doe ze in sommige restaurants met zeetong, zo uit de vriezer nog in de vacuümverpakking ff door de spoelstraat en klaar.
Mensen die Tong Picasso bestellen verdienen niet beterquote:Op maandag 9 mei 2022 20:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Doe ze in sommige restaurants met zeetong, zo uit de vriezer nog in de vacuümverpakking ff door de spoelstraat en klaar.
Haha, jij snapt het.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mensen die Tong Picasso bestellen verdienen niet beter
Waarschijnlijk worden ze ook niet ziek omdat ze dit al jaren doen, goed voor de weerstand.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Feit dat dit letterlijk decennia word volgehouden geeft toch wel aan dat mensen niet aanpassen aan nieuwe kennis en normen.
Je kan geen weerstand opbouwen tegen voedselvergiftiging, zo werkt het lichaam niet.quote:Op maandag 9 mei 2022 21:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk worden ze ook niet ziek omdat ze dit al jaren doen, goed voor de weerstand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |