Abu Dhabi was een onmogelijke keuze. Elke keuze van Mercedes had achteraf gezien fout uit kunnen pakken. Terwijl RBR feitelijk alleen hoefde te counteren: de enige manier waarop ze nog zouden kunnen winnen, was om het tegenovergestelde te doen van Mercedes.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:01 schreef Rode_Wijn het volgende:
Hamilton (en zijn team) blinken altijd uit in waardeloze strategische beslissingen rondom pitstops. Dit seizoen sowieso al 2 gp's het geval en laten we niet vergeten vorig jaar in Abu Dhabi, het vergooien van de titel.
Russell had nu flink moeite om Hamilton te passeren met nieuwe mediums vs oude hards, was dat dan andersom zo makkelijk gegaan met nieuwe softs vs nieuwe mediums?quote:Op maandag 9 mei 2022 10:10 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ze wilden hem nog bijna op soft zetten bij Mercedes. Dat was denk ik de slimste optie geweest want dan verloor hij alleen positie aan George, die hij dan weer had kunnen passeren.
Ik bedoel een vraag als "is het gat groot genoeg?"quote:Op maandag 9 mei 2022 10:02 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nee dat vraagt niemand want je weet niet hoeveel tijd je verliest met een safetycar stop, dat weet het team veel beter.
Eens dat het voor RB een makkelijke keuze was nu, maar volgens mij was wel de vraag of Lewis ervoor was gebleven als hij wel was gestopt, zo zeker was het niet dat hij dan P1 zou verliezenquote:Op maandag 9 mei 2022 10:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Abu Dhabi was een onmogelijke keuze. Elke keuze van Mercedes had achteraf gezien fout uit kunnen pakken. Terwijl RBR feitelijk alleen hoefde te counteren: de enige manier waarop ze nog zouden kunnen winnen, was om het tegenovergestelde te doen van Mercedes.
Zou Mercedes ervoor kiezen niet te stoppen, dan zou dat Verstappen de mogelijkheid geven wel te stoppen: resultaat Hamilton nog steeds op P1, maar Verstappen op vers rubber. Als Hamilton ervoor gekozen had wel te stoppen, was Verstappen waarschijnlijk niet gestopt en was Hamilton op dat moment P1 kwijt geweest. In dat scenario hadden er dan twee dingen moeten gebeuren: 1. de race mag niet eindigen onder de SC, 2. Hamilton moet Verstappen inhalen.
Met name die eerste voorwaarde was op dat moment dusdanig onzeker, dat buiten blijven de meest logische optie was. En achteraf kijk je dan inderdaad de stier in z'n kont.
Hamilton had drs van Bottas. Ik denk dat Russell Bottas veel eerder voorbij was gekomen als hij een aanval moest wagen, maar die plek kreeg hij natuurlijk cadeau.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:15 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Russell had nu flink moeite om Hamilton te passeren met nieuwe mediums vs oude hards, was dat dan andersom zo makkelijk gegaan met nieuwe softs vs nieuwe mediums?
Hmm, dus als iemand het fout aanpakt, dan moet zo iemand het fout blijven aanpakken?quote:Op maandag 9 mei 2022 10:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij heeft helemaal geen punt. Hij heeft het hier namelijk zelf naar gemaakt, als het andersom gaat (team maakt een call) dan zeikt hij daar over.
Dat is voor Mercedes als team toch niet echt een interessante optie? Qua punten levert dat immers niks extra op. Het levert wel extra risico's op.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:10 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ze wilden hem nog bijna op soft zetten bij Mercedes. Dat was denk ik de slimste optie geweest want dan verloor hij alleen positie aan George, die hij dan weer had kunnen passeren.
Misschien niet nee, maar ze hadden in ieder geval voordeel gehad op Bottas zodat ze een 5-6 mogelijk konden veiligstellen.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:15 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Russell had nu flink moeite om Hamilton te passeren met nieuwe mediums vs oude hards, was dat dan andersom zo makkelijk gegaan met nieuwe softs vs nieuwe mediums?
Hij vroeg of het hem posities zou kosten.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik bedoel een vraag als "is het gat groot genoeg?"
Een betere vraag is: hoeveel posities verlies ik als ik pit, en hoe oud zijn de banden van degene waaraan ik de positie verliesquote:Op maandag 9 mei 2022 10:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik bedoel een vraag als "is het gat groot genoeg?"
Jawel hoor. Als Hamilton in Abu Dhabi wel gestopt was en Verstappen niet, dan was-ie P1 op dat moment kwijt geweest.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:17 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Eens dat het voor RB een makkelijke keuze was nu, maar volgens mij was wel de vraag of Lewis ervoor was gebleven als hij wel was gestopt, zo zeker was het niet dat hij dan P1 zou verliezen
Volgens mij heeft iemand hier uitgerekend dat hij P1 had gehouden achteraf gezien, maar dat konden ze toen niet wetenquote:Op maandag 9 mei 2022 10:24 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Jawel hoor. Als Hamilton in Abu Dhabi wel gestopt was en Verstappen niet, dan was-ie P1 op dat moment kwijt geweest.
Maar op veel betere banden. Dan was de situatie dus precies verkeerd om geweest. Moeilijke keuze dat zeker, maar opties waren er wel.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:24 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Jawel hoor. Als Hamilton in Abu Dhabi wel gestopt was en Verstappen niet, dan was-ie P1 op dat moment kwijt geweest.
Ja maar niemand weet of Ver gestopt zou zijn. Speculaties. Strategie is een kwestie van risico's uitsluiten cq daar op anticiperen. En men heeft bij MERC daar achteraf gezien niet goed geanticipeerd op de risico's. Simpel zat.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:24 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Maar ga je dat risico nemen als de kans ook aanwezig is dat de race niet meer was hervat of als het een rode vlag was geworden zodat ze beiden op nieuwe banden hadden gestaan?quote:Op maandag 9 mei 2022 10:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar op veel betere banden. Dan was de situatie dus precies verkeerd om geweest. Moeilijke keuze dat zeker, maar opties waren er wel.
Over '74 en '78 wordt ook nog steeds gepraat.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:30 schreef beantherio het volgende:
Over 10 jaar praten mensen nog steeds over Abu Dhabi vermoed ik zo.
Hadden daar wel Bottas voor nodig die een fout maakte, afwachten of ze daar beiden voorbij waren gekomen..quote:Op maandag 9 mei 2022 10:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
Even terug naar Miami: Mercedes heeft als team gemaximaliseerd gisteren. Prima gepresteerd met de beschikbare middelen.
Klopt. Genieten.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
Even terug naar Miami: Mercedes heeft als team gemaximaliseerd gisteren. Prima gepresteerd met de beschikbare middelen.
Als die een fout maakt, maakt die een foutquote:Op maandag 9 mei 2022 10:45 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Hadden daar wel Bottas voor nodig die een fout maakte, afwachten of ze daar beiden voorbij waren gekomen..
Daar lijkt het niet op nee, maar daar konden ze gister niks aan doen.quote:Maar goed, dan is alsnog de vraag wat het zegt over Mercedes als plek 5 en 6 (op vrij kansloze achterstand van de top-4) het maximaal haalbare is. Ze hebben een stap gezet, maar geloof niet dat ze dat nog gaan dichten dit jaar
Dat klopt, maar als je kijkt naar Turkije vorig jaar, negeerde hij het advies van die tientallen mensen en dacht hij dat hij het zelf beter wist. Nu wil het team overleggen is het ook niet goed.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:18 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hmm, dus als iemand het fout aanpakt, dan moet zo iemand het fout blijven aanpakken?
Het team moet de strategie uitdokteren, daar hebben ze tientallen mensen voor.
Ze lopen achter de feiten aan. Als ze de porpoising-problemen al weten op te lossen dan hebben ze nog steeds een flinke performance-achterstand op RBR en Ferrari.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:45 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Hadden daar wel Bottas voor nodig die een fout maakte, afwachten of ze daar beiden voorbij waren gekomen..
Maar goed, dan is alsnog de vraag wat het zegt over Mercedes als plek 5 en 6 (op vrij kansloze achterstand van de top-4) het maximaal haalbare is. Ze hebben een stap gezet, maar geloof niet dat ze dat nog gaan dichten dit jaar
Tsja als je van dat soort dingen geniet. Vooral blijven doenquote:
Maar dan moet Lewis die keuze qua strategie altijd aan het team laten en deze ook accepteren als het daarna niet de juiste blijkt te zijn.quote:Op maandag 9 mei 2022 10:18 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hmm, dus als iemand het fout aanpakt, dan moet zo iemand het fout blijven aanpakken?
Het team moet de strategie uitdokteren, daar hebben ze tientallen mensen voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |