Nee. Als jouw arm volledig tegen je lichaam aan zit en er dus onderdeel van is, dan is er geen enkele interpretatie nodig.quote:Op maandag 9 mei 2022 12:49 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De bal kwam tegen de arm. Dat is per definitie al grijs gebied, want dan treden regels in werking die voor interpretatie vatbaar zijn.
Mijn arm is altijd onderdeel van mijn lichaam, ook als ik hem de lucht in zwaai.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee. Als jouw arm volledig tegen je lichaam aan zit en er dus onderdeel van is, dan is er geen enkele interpretatie nodig.
Want scheidsrechters zijn geen mensen en die doen nooit zoiets. Lekker naïef, baas.quote:Op maandag 9 mei 2022 13:20 schreef fetX het volgende:
Oh er zijn dus oprecht mensen die geloven dat Gozubuyuk dit deed om de titel Ajax cadeau te doen?![]()
Kolere zeg
Probeer het even nog een keer te lezen, maar dan met gebruik van jouw verstandelijke vermogens.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Mijn arm is altijd onderdeel van mijn lichaam, ook als ik hem de lucht in zwaai.
Zo zie je maar dat de VAR ook fouten maaktquote:
quote:Op maandag 9 mei 2022 16:22 schreef GGMM het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat de VAR ook fouten maakt
Punt is dat in deze situatie de arm/elleboog helemaal niet strak tegen het lichaam zat. Is ook niet relevant trouwens, omdat de spelregels dat aspect nergens benoemen.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Probeer het even nog een keer te lezen, maar dan met gebruik van jouw verstandelijke vermogens.
De KNVB does not agree.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Punt is dat in deze situatie de arm/elleboog helemaal niet strak tegen het lichaam zat. Is ook niet relevant trouwens, omdat de spelregels dat aspect nergens benoemen.
Het gaat over een natuurlijke houding op het moment dat de bal de arm raakt en dat punt is gewoon wat ter discussie staat. Gozudinges vond dat Mauro zich te breed maakte in zijn draai en geeft een pingel. Dat is heel zwaar bestraft, heel flauw en heel pijnlijk voor PSV. Maar het is en blijft een interpretatie waar ook een VAR niets aan kan veranderen.
Ja leuk man. Kijk eens twee posts boven je.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Punt is dat in deze situatie de arm/elleboog helemaal niet strak tegen het lichaam zat. Is ook niet relevant trouwens, omdat de spelregels dat aspect nergens benoemen.
Het gaat over een natuurlijke houding op het moment dat de bal de arm raakt en dat punt is gewoon wat ter discussie staat. Gozudinges vond dat Mauro zich te breed maakte in zijn draai en geeft een pingel. Dat is heel zwaar bestraft, heel flauw en heel pijnlijk voor PSV. Maar het is en blijft een interpretatie waar ook een VAR niets aan kan veranderen.
Die passen hun eigen regels ten aanzien van de VAR sowieso zeer inconsequent toe, dus daar heb ik weinig mee.quote:
quote:Op maandag 9 mei 2022 16:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Want scheidsrechters zijn geen mensen en die doen nooit zoiets. Lekker naïef, baas.
Wat moeten ze doen buiten het meenemen in de evaluatie.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:23 schreef GotenSSJ het volgende:
En wat gaat de KNVB er mee doen dat hier een cruciale fout is gemaakt?
De laatste twee minuten blessuretijd overspelen met een 1-2 beginstand.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat moeten ze doen buiten het meenemen in de evaluatie.
Ik zou bijvoorbeeld graag een plan willen zien om te voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurd. Dat kunnen ze nu natuurlijk niet al gemaakt hebben, maar communicatie over dat hier naar gekeken gaat worden zou wenselijk zijn.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat moeten ze doen buiten het meenemen in de evaluatie.
Denk gewoon over tot de orde van de dag.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:23 schreef GotenSSJ het volgende:
Exact. Daar gaat het nu ook fout. De bal raakt de arm en dus wordt er geroepen dat er een interpretatie plaatsvindt en dat mag de VAR niet. Daarom slaat het ook nergens op als nu wordt gezegd door de KNVB dat de VAR had moeten ingrijpen, want dat klopt niet me de eigen regels.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:29 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik zou bijvoorbeeld graag een plan willen zien om te voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurd. Dat kunnen ze nu natuurlijk niet al gemaakt hebben, maar communicatie over dat hier naar gekeken gaat worden zou wenselijk zijn.
In andere branches leert men over het algemeen van gemaakte fouten in ieder geval, en worden er maatregelen getroffen om dit te voorkomen. 1 ding dat ik hier zou kunnen zien is dat de VAR de scheidsrechter naar het scherm zou mogen roepen voor materie dat niet 'overduidelijk een fout' zou zijn.
Dat zou ook een uitstekende optie zijn imo ja.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Exact. Daar gaat het nu ook fout. De bal raakt de arm en dus wordt er geroepen dat er een interpretatie plaatsvindt en dat mag de VAR niet. Daarom slaat het ook nergens op als nu wordt gezegd door de KNVB dat de VAR had moeten ingrijpen, want dat klopt niet me de eigen regels.
Ik vind dat de trainers, net als bij hockey, om interpretatie van de VAR mogen vragen en dat die de scheids dan moet overrulen. Niet 10x per wedstrijd, max 1x per helft maar je behoudt je recht als je het als trainer bij het juiste eind had.
Doellijn technologie helemaal doortrekken zou wel haalbaar zijn. Hands of geen hands is met de huidige regels overgeleverd aan interpretatie wat willekeur met zich mee brengt. Enige middel is om gewoon echt hele duidelijke criteria te stellen. Dat zijn waarschijnlijk criterium van uiterste ofwel alles is hands of bijna niets is hands.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:29 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik zou bijvoorbeeld graag een plan willen zien om te voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurd. Dat kunnen ze nu natuurlijk niet al gemaakt hebben, maar communicatie over dat hier naar gekeken gaat worden zou wenselijk zijn.
In andere branches leert men over het algemeen van gemaakte fouten in ieder geval, en worden er maatregelen getroffen om dit te voorkomen. 1 ding dat ik hier zou kunnen zien is dat de VAR de scheidsrechter naar het scherm zou mogen roepen voor materie dat niet 'overduidelijk een fout' zou zijn.
Dat kan niet meer nadat er is afgetrapt na een doelpunt. Stel dat PSV niet meer had afgetrapt maar bijvoorbeeld van het veld was gelopen dan had er nog beroep mogelijk geweest in principe. Dan hadden er misschien consequenties voor het van het veld lopen (dus staken van de wedstrijd) kunnen volgen maar dat staat hier even los van. Cruciaal is dat er nog werd afgetrapt.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:23 schreef GotenSSJ het volgende:
En als je dan de proactieve VAR niet meer hanteert, krijg je ook alleen nog interrupties als één van de trainers er om vraagt.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:36 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Dat zou ook een uitstekende optie zijn imo ja.
Ben ik niet voor. Belangrijkste les is gewoon dat zo’n VAR de ruimte moet hebben en zo nodig nemen om in dit soort cruciale gevallen die scheidsrechter gewoon naar het scherm te halen. Ook als hij maar 95% overtuigd is van fout.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:37 schreef Wotte het volgende:
[..]
Doellijn technologie helemaal doortrekken zou wel haalbaar zijn. Hands of geen hands is met de huidige regels overgeleverd aan interpretatie wat willekeur met zich mee brengt. Enige middel is om gewoon echt hele duidelijke criteria te stellen. Dat zijn waarschijnlijk criterium van uiterste ofwel alles is hands of bijna niets is hands.
Eens. Ik ben ook zeker geen voorstander van alles is hands of niets is hands, dat gaat een shitshow worden.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:37 schreef Wotte het volgende:
[..]
Doellijn technologie helemaal doortrekken zou wel haalbaar zijn. Hands of geen hands is met de huidige regels overgeleverd aan interpretatie wat willekeur met zich mee brengt. Enige middel is om gewoon echt hele duidelijke criteria te stellen. Dat zijn waarschijnlijk criterium van uiterste ofwel alles is hands of bijna niets is hands.
Ik neig er ook steeds meer naar. Twee cruciale fouten, zowel boven als onderin. Dan moet je toch de toegevoegde waarde eens kritisch onder de loep nemen. In ieder geval in deze vorm.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:41 schreef Marius95 het volgende:
Ik was in het begin vóór het gebruik van de VAR. Het idee was om discussie te voorkomen bij onduidelijke waarnemingen. Met de VAR heb je zelfs meer discussie en duren de meeste beslissingen te lang. Hierdoor ben ik er tegen geworden. Laat het voetbal gewoon zoals het was, fouten horen erbij, soms is het in je voordeel en soms is het in je nadeel.
Denk dat scheidsrechtersteams loskoppelen van de VAR al een goede stap zou zijn.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ben ik niet voor. Belangrijkste les is gewoon dat zo’n VAR de ruimte moet hebben en zo nodig nemen om in dit soort cruciale gevallen die scheidsrechter gewoon naar het scherm te halen. Ook als hij maar 95% overtuigd is van fout.
Na gisteren is het toch duidelijk dat de VAR failliet is. Lekker terugdraaien, wedstrijden zijn veel spontaner zonder VAR, je kunt juichen voor een doelpunt als de scheids naar het midden wijst. Alleen maar meer discussie ipv minder door de VAR en het duurt soms minuten en dan is het vaak nog niet goed. Fouten horen erbij, zowel bij voetballers als arbitrage. Soms is het in je voordeel en soms is het in je nadeel. Weg met de VAR wat mij betreft.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:38 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En als je dan de proactieve VAR niet meer hanteert, krijg je ook alleen nog interrupties als één van de trainers er om vraagt.
Dan krijg je ook minder van dat millimeter gezeik bij buitenspel.
Lijkt mij ook prima, zijn totaal andere eigenschappen die je van iemand vraagt. De praktijk heeft inmiddels ruimschoots aangetoond dat goede scheidsrechters nog geen goede VAR zijn en andersom.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:43 schreef Wotte het volgende:
[..]
Denk dat scheidsrechtersteams loskoppelen van de VAR al een goede stap zou zijn.
Ik volg geen b-sporten, maar via google leer ik dat teams dan zelf een VAR mogen inschakelenquote:Op maandag 9 mei 2022 16:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik neig er ook steeds meer naar. Twee cruciale fouten, zowel boven als onderin. Dan moet je toch de toegevoegde waarde eens kritisch onder de loep nemen. In ieder geval in deze vorm.
Misschien eens proberen zoals bij de hockey, met een challengesysteem.
De insteek is vooral heel anders. Wat vind ik er zelf van, in plaats van dat vage en daarmee onherroepelijk tot gedoe leidende ‘clear and obvious’.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:47 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ik volg geen b-sporten, maar via google leer ik dat teams dan zelf een VAR mogen inschakelen
Maar daar voorkom je dan alsnog niet mee dat een VAR een fout maakt toch?
Ik snap de 'vroeger was het beter'-stuip. Zeker in het aardsconservatieve voetbal.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:45 schreef Marius95 het volgende:
[..]
Na gisteren is het toch duidelijk dat de VAR failliet is. Lekker terugdraaien, wedstrijden zijn veel spontaner zonder VAR, je kunt juichen voor een doelpunt als de scheids naar het midden wijst. Alleen maar meer discussie ipv minder door de VAR en het duurt soms minuten en dan is het vaak nog niet goed. Fouten horen erbij, zowel bij voetballers als arbitrage. Soms is het in je voordeel en soms is het in je nadeel. Weg met de VAR wat mij betreft.
Altijd zo'n gelul als iemand dat challengesysteem aanhaalt. Dat wordt alleen bij sporten gebruikt waar het altijd heel duidelijk is. Zoals hockey met een voetfout.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:47 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ik volg geen b-sporten, maar via google leer ik dat teams dan zelf een VAR mogen inschakelen
Maar daar voorkom je dan alsnog niet mee dat een VAR een fout maakt toch?
Die ploeg kan dan toch ook benadeeld worden?quote:Op maandag 9 mei 2022 16:48 schreef RamboDirk het volgende:
Gozubuylul alleen nog FC Den Bosch laten fluiten tot 2028.
Er is een grijs gebied, maar een challenge systeem geeft dan wel de mogelijkheid dat er een aantal scheidsrechters/VAR mannetjes met elkaar in overleg gaan, en dan komt er toch vaak wel de juiste beslissing uit, denk ik.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Altijd zo'n gelul als iemand dat challengesysteem aanhaalt. Dat wordt alleen bij sporten gebruikt waar het altijd heel duidelijk is. Zoals hockey met een voetfout.
Bij voetbal is 40-45% grijs gebied. Daarom alleen al gaat het nooit werken.
Ben ik wel met je eens. Dat minutenlange gezeik om te kijken of er niet ergens iemand een wel of niet met een halve teen buitenspel stond is gewoon niet leuk meer.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:45 schreef Marius95 het volgende:
[..]
Na gisteren is het toch duidelijk dat de VAR failliet is. Lekker terugdraaien, wedstrijden zijn veel spontaner zonder VAR, je kunt juichen voor een doelpunt als de scheids naar het midden wijst. Alleen maar meer discussie ipv minder door de VAR en het duurt soms minuten en dan is het vaak nog niet goed. Fouten horen erbij, zowel bij voetballers als arbitrage. Soms is het in je voordeel en soms is het in je nadeel. Weg met de VAR wat mij betreft.
Deels is dat gelul, want ook bij voetbal is het veel vaker duidelijk. Deels heb je een punt en is dat een mooi moment om ook een aantal interpretatie-regels eens aan te passen zodat je een eerlijkere sport krijgt.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Altijd zo'n gelul als iemand dat challengesysteem aanhaalt. Dat wordt alleen bij sporten gebruikt waar het altijd heel duidelijk is. Zoals hockey met een voetfout.
Bij voetbal is 40-45% grijs gebied. Daarom alleen al gaat het nooit werken.
Dan kun je vrijwel elke overtreding aanvechten aangezien het allemaal grijs gebied is. En als het grijs gebied is, behoud je je challenge (zo is het althans ook met hockey). Dan ligt het spel nog eens 40-45 keer per wedstrijd extra stil.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:51 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Er is een grijs gebied, maar een challenge systeem geeft dan wel de mogelijkheid dat er een aantal scheidsrechters/VAR mannetjes met elkaar in overleg gaan, en dan komt er toch vaak wel de juiste beslissing uit, denk ik.
Maar we kunnen altijd eens proberen om de VAR bij geval van twijfel de scheidsrechter naar de kant te roepen ipv alleen bij een overduidelijke fout.
Met een challenge systeem haal je dat er voor een heel groot deel uit. De VAR is dan namelijk niet meer pro-actief met die dingen bezig.quote:Op maandag 9 mei 2022 16:51 schreef Wotte het volgende:
[..]
Ben ik wel met je eens. Dat minutenlange gezeik om te kijken of er niet ergens iemand een wel of niet met een halve teen buitenspel stond is gewoon niet leuk meer.
Ja, als je ze onbeperkt challenges gaat geven wel ja. In welke sport is het op die manier ingevoerd?quote:Op maandag 9 mei 2022 16:54 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan kun je vrijwel elke overtreding aanvechten aangezien het allemaal grijs gebied is. En als het grijs gebied is, behoud je je challenge (zo is het althans ook met hockey). Dan ligt het spel nog eens 40-45 keer per wedstrijd extra stil.
Werkt niet echt lijkt me.
Laatste is wel naar, want dan krijg je een stukje subjectiviteit erbij en dat is nou net wat je niet wil.
De charme van het voetbal?quote:Op maandag 9 mei 2022 16:41 schreef Marius95 het volgende:
Ik was in het begin vóór het gebruik van de VAR. Het idee was om discussie te voorkomen bij onduidelijke waarnemingen. Met de VAR heb je zelfs meer discussie en duren de meeste beslissingen te lang. Hierdoor ben ik er tegen geworden. Laat het voetbal gewoon zoals het was, fouten horen erbij, soms is het in je voordeel en soms is het in je nadeel.
Tuurlijk. Gewoon lekker juichen voor een doelpunt als de scheidsrechter naar het midden wijst. Nu gebeurt dat ook maar kan zo'n VAR voor situaties waar geen haan naar kraait roet in het eten gooien.quote:
Echt onvoorstelbaar dat mensen er zo naar kijken. En elke keer als die discussie wordt gevoerd na een arbitraire dwaling wil de ene helft verandering en de andere helft beroept zich op miemiemie en 'charme van het voetbal' argumenten.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |