Ik schiet in Raw en jpg, Ik kan ze zelf ook bewerken als raw in lightroom. maar daar heb ik meestal geen zin in.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 23:34 schreef Paddo het volgende:
@:Clayton1: schiet jij in RAW? Veel foto's hebben hele lichte plekken door het zonlicht, en de donkere plekken lijken te worden geknepen: De Rhyssella approximator, maar meerdere insecten worden erg donker zo... Zwart wordt een gebied zonder nuancering.
Mijn camera doet dit ook (Nikon), en daarom schiet ik in RAW-14bit. Bij het omzetten van de foto naar gebruikelijke formaten kan ik met vier sliders de witte en zwarte gebieden die te wit/donker zijn nuanceren. En daarnaast het lokale/algehele contrast aan te passen. Er gaan op internet veel discussies over het nut van die extra bits, maar in macroland kun je die zeker goed gebruiken.
Indien het antwoord "Ja, ik schiet RAW" is, en je doet deze bewerkingen al: dan kan het zijn dat je monitor een lagere helderheid heeft.
Ik wilde dit al eerder posten, omdat ik je fotos zeker interessant vind (Ouwesok en ik hebben een grotere overlap, alleen zijn fotos zijn altijd beter), maar het komt over als kritiek. Dus dee'k het niet. Maar mocht je RAW schieten: mag ik jou foto van de Geringelde smalboktor bewerken? Ik wil wel eens zien wat er uit het origineel te persen is.
Dat heb je:quote:Op zondag 15 mei 2022 00:14 schreef EdRendum het volgende:
[....] allemaal geschoten met de EOS RP, EF 100mm f2.8L Macro en pringlesbusflitsconstructie.
Tja, het zijn onrustige vlinders... Maar mijn grootste uitdaging blijft dichtbij komen. En al tijgerend door het gras ben ik het liefst lichtbepakt, dus geen statief, geen flitser (Die speedlight van mij is ook niet echt klein)... Daarnaast is mijn Laowa 100mm f/2.8 ca-dreamer een handmatige lens: mijn Speedlight snapt dat ding niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 23:42 schreef Ouwesok het volgende:
@:Paddo : weer een fraaie set opnamen
Hebben die koninginnepages de neiging om 'met draaiende motor' op bloemen te zittenEen andere soort page die je veel in tropische vlindertuinen ziet heeft die neiging ook. Zitten zelden helemaal stil en je kunt eigenlijk kiezen tussen een korte tijd waarbij de vleugels 'bevroren' worden en dan maar afwachten in welke stand óf je neemt een iets te lange tijd waardoor die vleugels helemaal geveegd worden en da's eigenlijk ook niet optimaal.
Wat misschien een oplossing is is een flitser gebruiken en die op het tweede gordijn syncen en dan met die lange tijd aangevuld met de flits. Ik ben alleen bang dat het ook daar nogal wat schoten gaat vergen om ze goed te krijgen.
Ik denk dat het probleem die 100mm is. Voor sommige vlinders neem je beter iets langers waardoor je ze niet te dicht hoeft te naderen.quote:Op zondag 15 mei 2022 22:56 schreef Paddo het volgende:
[..]
Tja, het zijn onrustige vlinders... Maar mijn grootste uitdaging blijft dichtbij komen. En al tijgerend door het gras ben ik het liefst lichtbepakt, dus geen statief, geen flitser (Die speedlight van mij is ook niet echt klein)... Daarnaast is mijn Laowa 100mm f/2.8 ca-dreamer een handmatige lens: mijn Speedlight snapt dat ding niet.
Volgens mij schoot ik met diafragma op 8, 1/1000s bij ISO 500, in de volle zon. Ik denk even wachten op wat windstiller weer.
Jammer van de gehavende vleugel, maar wel een heule mooie foto. Ik heb nog een 180mm liggen (Sigma APO), maar die vinnik zonder statief erg lastig.. En inderdaad: de foto's van vorig jaar van de Page zijn daarmee gemaakt, en dat is makkelijker. Volgens mij was dat met een Manfrotto mini-statief (40cm hoogte).quote:Op zondag 15 mei 2022 23:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem die 100mm is. Voor sommige vlinders neem je beter iets langers waardoor je ze niet te dicht hoeft te naderen.
Ik pak voor vlinders óf een 180mm óf good old Tamron 572 waarmee ik op ruime afstand van de vlinder kan blijven. Daarbij geldt dat de ene vlinder makkelijker te benaderen is dan de andere.
Atalanta's, Aurelia's en dagpauwogen bijvoorbeeld kun je vaak aardig dicht benaderen, die lukken soms met 50mm.
Landkaartjes en zandoogjes lijken, zodra je binnen de anderhalve meter komt het vuile spel door te hebben en gaan er van tussen. Bij blauwtjes kun je meestal tot een meter komen alvorens je een blauwtje loopt.
Vanuit de vlindertuinen weet ik dat alles wat op een page lijkt een vrij goed zicht heeft. Die ene koninginnepage die ik een keer voor de camera heb gehad deed ik met de EOS80D met de Tamron A011 150-600mm, ver buiten het zicht van de vlinder
[ link | afbeelding ]Papilio machaon by Ouwesok, on Flickr
Yep, Uiteraard geassembleerd (en lens voorzien van EF-RF adapter, anders past 'ie niet). Speedlite EL-100 op de EOS RP geschoven en op de Speedlite weer een Pringlesbus die met het deksel op de rand van de lens rust. Is wel zo'n beetje mijn favoriete combinatie om mee op beestjesjacht te gaan. Lens op MF, focus peaking aan en gaanquote:Op zondag 15 mei 2022 22:56 schreef Paddo het volgende:
[..]
Dat heb je:
• Een EOS RP
• Een EF 100mm f2.8L Macro
• Een pringlesbusflitsconstructie
[..]
Er gaat iets mis in die post van mij. Mijn tekst na de opsomming is verdwenen? Ik maakte een grapje over het feit dat je met zo'n uitrusting een iets meer catchy naar voor de pringlebus moet hebben. Vandaar die rare quote van mij. Ik denk dat het dubbel quoten is misgegaan...quote:Op maandag 16 mei 2022 00:19 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Yep, Uiteraard geassembleerd (en lens voorzien van EF-RF adapter, anders past 'ie niet). Speedlite EL-100 op de EOS RP geschoven en op de Speedlite weer een Pringlesbus die met het deksel op de rand van de lens rust. Is wel zo'n beetje mijn favoriete combinatie om mee op beestjesjacht te gaan. Lens op MF, focus peaking aan en gaanDe AF van de camera lijkt een fobie te hebben voor insecten. Kreng focust overal op behalve op het insect.
Ik wil ook nog weleens de RF 35mm f1.8 Macro IS STM meenemen ipv de 100mm, met een andere Pringlesbus. De 100mm is op zich wel fijn om ietsjes afstand te houden, al kom ik voor 1:1 toch best erg dichtbij (wat sommige niet zo waarderen).
Ziet er ook weer erg goed uitquote:Op donderdag 19 mei 2022 21:19 schreef Paddo het volgende:
[..]
Er gaat iets mis in die post van mij. Mijn tekst na de opsomming is verdwenen? Ik maakte een grapje over het feit dat je met zo'n uitrusting een iets meer catchy naar voor de pringlebus moet hebben. Vandaar die rare quote van mij. Ik denk dat het dubbel quoten is misgegaan...
Vandaag nog twee geschoten:
[ afbeelding ]
Volgens mij een Braamsprinkhaan, de nymf. Nog geen vleugels. Drie a vier mm groot.
[ afbeelding ]
En de Pyamazweefvlieg.
Dat schiet inderdaad best aardige plaatjesquote:Op zaterdag 28 mei 2022 21:08 schreef Ouwesok het volgende:
Eenmeterzestig. Daar houdt de scherpstelsschaal van mijn Sigma APO 5.6/400 Macro op, en op die afstand kun je er al aardig mee op kleine beestjes jagen.
Om zijn levensduur niet te bekorten en om de openbare orde in het struikgewas niet teveel te verstoren gebruik ik de AF niet meer, die klinkt als droge hoest. Gelukkig zit er een enorme scherpstelring op waarmee je zowel snel als accuraat kunt focussen. De A77-2 zorgt voor wat stabiliteit zodat je ermee uit het handje kunt fotograferen.
Zo af en toe neem ik het kolos een keer mee de wildernis in, meest voor de jacht op libellen, waterjuffers en zo heel af en toe een vogeltje.
Zwartkopvuurkever
[ link | afbeelding ]Pyrochroa coccinea by Ouwesok, on Flickr
En dan twee keer een variabele waterjuffer, een mannetje(blauw) en een vrouwtje
[ link | afbeelding ]Coenagrion pulchellum by Ouwesok, on Flickr
[ link | afbeelding ]Coenagrion pulchellum by Ouwesok, on Flickr
Eigenlijk zou ie vaker mee naar buiten moeten
Ook een erg mooie set!quote:Op donderdag 2 juni 2022 18:38 schreef Ouwesok het volgende:
@:EdRendum : Goeie set
Even weer wat uit de backlog, een rondje Harderbos met de EOS80D en de Sigma 3.5/180mm. Licht was bij dit rondje niet denderend maar ook niet slecht. Spelbreker was wederom de wind.
De gewone distelboktorren beginnen weer bezit van het landschap te nemen. Qua scherptediepte zijn ze best wel uitdagend met die lange sprieten die alle kanten op wiebelen.
[ link | afbeelding ]Agapanthia villosoviridescens by Ouwesok, on Flickr
Bedenk eens hoe dat aanvoelt als je twee van die antennes op je hoofd hebt die net zo lang zijn als je zelf bent
[ link | afbeelding ]Agapanthia villosoviridescens by Ouwesok, on Flickr
Gewone schorpioenvlieg
[ link | afbeelding ]Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr
Even tijdens de daad poseren, waar vind je dat nog
[ link | afbeelding ]Coreus marginatus by Ouwesok, on Flickr
En daarna gewoon met zijn tweetjes weer weglopen
[ link | afbeelding ]Coreus marginatus by Ouwesok, on Flickr
Hommelreus
[ link | afbeelding ]Volucella bombylans by Ouwesok, on Flickr
Grote dansvliegen lijken dit jaar iets minder algemeen, elke keer weer blij als ik ze te pakken krijg
[ link | afbeelding ]Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr
Zijaanzicht van een schorpioenvlieg
[ link | afbeelding ]Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr
Een nog jeugdige grote sabelsprinkhaan. Een ruime centimeter groot.
[ link | afbeelding ]Tettigonia Viridissima by Ouwesok, on Flickr
Een ding waar geen Nederlandse naam voor schijnt te zijn.
[ link | afbeelding ]Dolerus spec. by Ouwesok, on Flickr
En een wespenboktor
[ link | afbeelding ]Plagionotus arcuatus by Ouwesok, on Flickr
Erg mooie vlinder! Ik hou wel van dat 'alternatieve' shot. Soms ontkom je er ook niet aan, als je in elk geval het insect op de foto wil krijgen.quote:Op maandag 4 juli 2022 23:00 schreef Paddo het volgende:
Het hoort niet zo, ik weet het. Scherpstelpunt is verkeerd. Maar soms levert dat toch wel iets leuks op.
[ afbeelding ]
De nadruk ligt nu imho waar hij hoort te liggen.
[ afbeelding ]
(Zo hoort het, maar vinnik minder spannend)
Terwijl ik dit post is de laatste disteldoorn nog niet uit mijn benen... Mijn oude locatie (eerder gepost) is gemaaid. Alleen gras<5 cm. Ben wat verder de Gelderse Poort in geweest, en daar zit het veld waar bovengenoemde foto's genomen zijn. Ongeveer 200 x 200 meter met hoofdzakelijk distels, schermbloemen en St. Janskruid. Begroeiingshoogte is ongeveer 1.50 meter, en dat maakt het veel makkelijker om dichterbij te komen. Alleen moet je dus -in je korte broek- door dat distelveld heen. Deze vlinder liet mij binnen de 30 cm komen, en dat is voor het eerst. En op dat moment let je ook minder op de doorns in je benen. Toen ik eruit kwam, moest ik eerst met een zakmes diverse doorns uit kleding trekken, en even later bleek dat ik op diverse plekken afgebroken doorns in de huid had zitten. (nee, geen macro's van genomen)
Helaas merk ik in de Rijn-delta nog veel schade van de overstroming van vorig jaar juli. Plekken die toen bijzonder waren, zijn nu gras met lage vegetatie.
Overigens zijn beide foto's niet gecropped: gewoon 24 megapixel.
Dan gebruik je toch Topaz DeNoise of een ander noise reduction tooltjequote:Op woensdag 6 juli 2022 21:37 schreef Paddo het volgende:
Een tijdje geleden hadden we het over RAW import ipv JPEG. Voor mensen die het interessant vinden heb ik even een voorbeeld gemaakt.
In JPEG schiet je in 8 bit kleur. Dat zijn 256 tinten rood, groen en blauw. Afhankelijk van je camera kun je soms ook in RAW schieten, en dan wordt vaak een grotere kleurdiepte gebruikt. Mijn D7100 schiet in 14 bit. Dat zijn 16384 tinten rood, groen en blauw. Zie je niets van op je monitor, want monitoren geven alles in 8 bit weer. Maar in grote vlakken die (in 8 bits gerekend) 1 kleur lijken, zit vaak meer kleurinformatie wanneer je in RAW schiet. Door bij het importeren het lokale contrast op te schroeven, worden de kleuren in dat vlak iets versterkt, waardoor meer detail zichtbaar wordt. Als je dit ver doorvoert, ga je naar HDR-fotografie. (vindt niet iedereen mooi!)
Onderstaande foto is de 8 bit JPEG, zoals deze rechtstreeks uit de camera komt:
[ afbeelding ]
Door hierbij het contrast en het lokale contrast op te schroeven, wordt de foto eerst donkerder. In Photoshop zet ik de sliders van "schaduw" en "zwarte tinten" hoger, zodat deze meer oplichten. Vaak moet nu de "hooglichten" en de "witte tinten" slider gedempt worden, omdat de foto anders te fel wordt. Als je dit doet, zie je vaak dat de foto beter belicht lijkt, maar fletser wordt. Als dat zo is, kun je met de "Levendigheid" en "Verzadiging" dit weer iets opkrikken.
In dit geval levert dat onderstaand plaatje op:
[ afbeelding ]
Er zit wel een nadeel aan deze methode: want niet alleen is je detail beter zichtbaar, maar ook je ruis. Dit oppeppen kan dus niet mogelijk zijn bij hoge ISO waardes.
Yup, daarom schiet ik in RAW en heb ik de auto ISO gelimiteerd tot ISO1600. Die ruis kan ik nog makkelijk wegpoetsen in Canon Digital Photo Professional. Alles daarboven blijf je na nabewerken nog zien. Met RAW kan ik in DPP zelfs de afstand tot het onderwerp nog enigszins aanpassen wanneer ik de 100mm F2.8L heb gebruikt. Dat helpt wel als de scherptediepte nèt niet lekker ligt.quote:Op woensdag 6 juli 2022 21:37 schreef Paddo het volgende:
Een tijdje geleden hadden we het over RAW import ipv JPEG. Voor mensen die het interessant vinden heb ik even een voorbeeld gemaakt.
In JPEG schiet je in 8 bit kleur. Dat zijn 256 tinten rood, groen en blauw. Afhankelijk van je camera kun je soms ook in RAW schieten, en dan wordt vaak een grotere kleurdiepte gebruikt. Mijn D7100 schiet in 14 bit. Dat zijn 16384 tinten rood, groen en blauw. Zie je niets van op je monitor, want monitoren geven alles in 8 bit weer. Maar in grote vlakken die (in 8 bits gerekend) 1 kleur lijken, zit vaak meer kleurinformatie wanneer je in RAW schiet. Door bij het importeren het lokale contrast op te schroeven, worden de kleuren in dat vlak iets versterkt, waardoor meer detail zichtbaar wordt. Als je dit ver doorvoert, ga je naar HDR-fotografie. (vindt niet iedereen mooi!)
Onderstaande foto is de 8 bit JPEG, zoals deze rechtstreeks uit de camera komt:
[ afbeelding ]
Door hierbij het contrast en het lokale contrast op te schroeven, wordt de foto eerst donkerder. In Photoshop zet ik de sliders van "schaduw" en "zwarte tinten" hoger, zodat deze meer oplichten. Vaak moet nu de "hooglichten" en de "witte tinten" slider gedempt worden, omdat de foto anders te fel wordt. Als je dit doet, zie je vaak dat de foto beter belicht lijkt, maar fletser wordt. Als dat zo is, kun je met de "Levendigheid" en "Verzadiging" dit weer iets opkrikken.
In dit geval levert dat onderstaand plaatje op:
[ afbeelding ]
Er zit wel een nadeel aan deze methode: want niet alleen is je detail beter zichtbaar, maar ook je ruis. Dit oppeppen kan dus niet mogelijk zijn bij hoge ISO waardes.
Die variant was ik nog niet tegengekomen. Nou moet daarbij gesteld worden dat je het in de beste insectengebieden wel uit je hoofd laat om er bloot rond te gaan lopen. In veengebieden als De Weerribben kom je er compleet verrotgestoken uit als je zo handig bent om korte mouwen te dragen.quote:Op donderdag 7 juli 2022 19:41 schreef Paddo het volgende:
Dan nog even wat anders. Ik fotografeer vaak op voor mij onbekende plekken (op zoek naar eens wat andere beestjes), en ik ben dit jaar al twee keer -terwijl ik al aan het fotograferen was- op blote mannen gestuit. Van de week ook. Let wel! Het is gewoon een doordeweekse dag om 15:30, nog geen twee kilometer van de bebouwde kom, en als ik later ga googlen blijkt dat een homo-ontmoetingsplek te zijn. Ik zag wel zes poten, maar het was geen insect... En ik ben bekend met naturisme, maar dit is wel wat anders... Daarnaast zien ze mij ook als bedreiging vermoedelijk, met een grote camera en grote lens... Ik heb dus maar even een NSFW site in mijn favorieten gezet (deze, let op, is NSFW!!!) om te kijken waar ik niet moet zijn.
Dat heb ik ook ingesteld. Werkt perfect.quote:Op donderdag 7 juli 2022 19:41 schreef Paddo het volgende:
Ik schiet tegenwoordig weer manual, met auto-ISO, zonder plafond. Van te voren de sluitertijd en apperture instellen, en verder hoef je nergens meer om te denken.
Hoe dicht zat je op de libelles?quote:Vandaag nog even een rondje libellen gedaan. Werken ook niet echt mee, zijn nog erg schuw. Van de bloedrode variant is alles mislukt. (Tweede keer al deze week)
De tweede foto is een uitsnede, want die was verticaal geschoten, en die onscherpe vleugels maakten de foto niet beter. Foto 1 & 3 zijn geen crops, komen zo uit de camera (goed, wel even met een raw-importer bewerkt).quote:Op vrijdag 8 juli 2022 09:33 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat heb ik ook ingesteld. Werkt perfect.
[..]
Hoe dicht zat je op de libelles?![]()
En welke lens gebruik je?
Ik wordt nergens gestoken, zelfs in Scandinavië kom ik er altijd zeer netjes vanaf. Wel ben ik vaste klant van de huisarts ivm teken-medicijnen. (Hoef ik denk ik niet uit te leggen, zal jullie ook overkomen)quote:Op vrijdag 8 juli 2022 08:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die variant was ik nog niet tegengekomen. Nou moet daarbij gesteld worden dat je het in de beste insectengebieden wel uit je hoofd laat om er bloot rond te gaan lopen. In veengebieden als De Weerribben kom je er compleet verrotgestoken uit als je zo handig bent om korte mouwen te dragen.
wat een powertool is Topazquote:Op woensdag 6 juli 2022 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Dan gebruik je toch Topaz DeNoise of een ander noise reduction tooltje
Super netjes, Die beesten kruipen al achter het blad als ze maar denken dat je in de buurt komtquote:Op maandag 19 september 2022 18:18 schreef Ouwesok het volgende:
Backlogtime
Van de sessie van hierboven. Opgewarmd met die 30mm besluit ik de 70mm er maar eens op te zetten en die blijkt erg goed met deze sprinkhanen te kunnen
[ link | afbeelding ]Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr
Tikkie closer
Heel laag in het gras
En wat hoger in het riet
Je moet de link in het tekstvak zetten dan de tekst selecteren en dan op het vierkantje klikken ( voeg afbeelding toe). Dan zou het moeten lukken.quote:Op dinsdag 20 september 2022 10:04 schreef V. het volgende:
Hmmm, geen idee waarom het niet werkt.
Anyone?
Van alles geprobeerd, ik geef het op.
Leuk, foto's posten
Ik ga het proberen, dank.quote:Op dinsdag 20 september 2022 21:09 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Je moet de link in het tekstvak zetten dan de tekst selecteren en dan op het vierkantje klikken ( voeg afbeelding toe). Dan zou het moeten lukken.
Heb ff getest met je link,
[ afbeelding ]
Voor een eerste poging ziet het er al lekker uit. Onderstaand even het toppertje en dan meteen even kijken of dit wél in de post terugkomt (is de link die flickr 'aanbiedt', ik heb wel even je naam verwijderd die normaal onder de foto komt te staan)quote:Op woensdag 21 september 2022 10:05 schreef V. het volgende:
Dan maar een linkje naar mijn album op Flickr
Ik zou ze graag hier posten, maar het werkt gewoon niet. Ben wel benieuwd naar jullie mening.
Thanksquote:Op woensdag 21 september 2022 23:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor een eerste poging ziet het er al lekker uit. Onderstaand even het toppertje en dan meteen even kijken of dit wél in de post terugkomt (is de link die flickr 'aanbiedt', ik heb wel even je naam verwijderd die normaal onder de foto komt te staan)
[ link | afbeelding ]
Kortom: Lekker bezig
Je kunt op flickr een link genereren waarbij je kunt kiezen voor onder andere BB-code die je hier gebruikt. je neemt daarvoor het derde icoontjequote:Op donderdag 22 september 2022 09:41 schreef V. het volgende:
[..]
Thanks
Kun jij anders even de code plaatsen van hoe jij deze foto in jouw post hebt gekregen?
Voor beginnen met macro al een zeer bemoedigende seriequote:
Knap dat je die sprinkhanen er zo op krijgt. Of ze springen weg als ze je zien of ze kruipen achter het ding waar ze op zitten.quote:Op zondag 25 september 2022 19:26 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor beginnen met macro al een zeer bemoedigende serie
Nog meer backlog, alweer moerassprinkhanen maar uit een andere sessie met wat vlakker licht. Lens van dienst was deze keer de Sigma 2.8/105mm op de A77-II
Op een beginnende braam
Op de loop
En we hebben een totaaltje
Met diezelfde 105mm the making of gewone roofvliegen
[ link | afbeelding ]Tolmerus atricapillus by Ouwesok, on Flickr
Het is in het Woldlakebos soms zo druk met de sprinkhanen dat als je eenmaal rustig ergens afwacht er vanzelf een sprinkhaan binnen je bereik komt. Dan nog heb je voor iedere zittenblijver een stuk of tien wegspringers.quote:Op zondag 25 september 2022 23:16 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Knap dat je die sprinkhanen er zo op krijgt. Of ze springen weg als ze je zien of ze kruipen achter het ding waar ze op zitten.
Ik heb deze: https://popeshield.com/?v=796834e7a283quote:Op zondag 18 december 2022 17:31 schreef Ouwesok het volgende:
Ik zoek nog steeds naar de goeie diffuser die dus diffuus licht geeft en waarbij niet de meeste output naar achteren wegvliegt én waarbij de boel een beetje te manipuleren is zonder dat steeds je flitser soort van uit elkaar flikkert.
Ziet er op zich wel veelbelovend uitquote:Op vrijdag 28 april 2023 10:15 schreef V. het volgende:
[..]
Ik heb deze: https://popeshield.com/?v=796834e7a283
Yep. Ik heb er meerdere. Op Sony een Sigma 5.6/180mm macro. Niet bijster lichtsterk maar heel handzaam en optisch helemaal om blij van te worden. Deze is al aardig op leeftijd, hij komt ergens uit begin jaren 90.quote:Op zaterdag 29 april 2023 09:13 schreef V. het volgende:
Mooi hoor. Is die 180mm een dedicated macro met zo'n lange brandpuntsafstand?
Ik smeer Deet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Vraag,
Omdat we met macro nogal eens tussen de beestjes zitten
Volgens mij hebben we het hier eens gehad over anti muggen spray o.i.d. wat er door jullie in gebruik is.
Ik kan het niet meer vinden. Er waren toen enkele suggesties.
Kan iemand me weer op weg helpen wat goed spul zou zijn?
Dank
Ik heb één keer een poging gedaan met een goedje dat muggen van me af zou moeten houden. Het werkte prima in de zin dat ik die middag ondanks ideale omstandigheden geen insect binnen anderhalve meter heb gezien.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Vraag,
Volgens mij hebben we het hier eens gehad over anti muggen spray o.i.d. wat er door jullie in gebruik is.
Dank
Volgens mij is spul om insecten op afstand te houden niet echt ideaal wanneer je insecten gaat fotograferen, zoals @Ouwesok al aangeeftquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Vraag,
Dank
Erg mooie foto!quote:Op dinsdag 11 juli 2023 00:22 schreef Ouwesok het volgende:
Het goeie nieuws van de laatste dagen is dat ik meer kleine beestjes begin waar te nemen. Hoewel het in de droge periode vergeven was van de muggen en dus van de libellen leken de andere insecten en helemaal de vlinders zowat afwezig te zijn.
Daar lijkt dus nu weer verbetering in te komen.
Zondagmiddag maar Dwingelderveld geprobeerd in de veronderstelling dat ik wat noordelijker pas laat last van de buien zou krijgen. Dat viel even tegen, er bouwde zich ook in die regio iets op waardoor in de natuur wandelen een regelrechte afrader werd.
Met de Panny G85 en de Zuiko 2.8/35mm pakte ik een pyjamawants.
[ link | afbeelding ]Graphosoma italicum by Ouwesok, on Flickr
Coole naam heeft die bruine rakker!quote:Op woensdag 5 juli 2023 00:34 schreef Ouwesok het volgende:
Met de harde wind van afgelopen zondag was er in het Woldlakebos één libel die zich niet gek liet maken en gewoon op een paaltje ging zitten dat in elk geval niet heen en weer waaide.
Net als de Keizerslibel van @:EdRendum is een Bruine Glazenmaker ook nogal wat je noemt een forse unit. Ze zijn wat minder talrijk dan de blauwe en de vroege glazenmaker en de keizerslibel.
Met porceleinen kousevoetjes kon ik hem met de 5.6/180mm dicht genoeg benaderen.
[ link | afbeelding ]Aeshna grandis by Ouwesok, on Flickr
Qua bouw lijkt dit absoluut een hommel, alleen kan ik ook zo snel even niet vinden welke hommel.quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:38 schreef Paddo het volgende:
....
Maar dan:
[ afbeelding ]
Vermoedelijk een hommel, maar ik kan geen hommels met alleen witte beharing vinden. Daarnaast zijn Hommels nou ook net van die beesten die wel wat look-a-likes hebben, dus het kan ook nog wat anders zijn....
Dit is volgens mij een akkerhommel.quote:En dan helemaal:
[ afbeelding ]
Waar zit ik naar te kijken? Nee, dit is geen grapje met een AI programma. Het beest vloog alleen weg voordat ik zijn kop goed kon zien. Het is dik, langharig, en zijn vleugels worden in rust over elkaar geslagen (net zoals bij zweefvliegen), dus het lijkt me geen wesp/bij/hommel. Maar wat dan wel?
Hier nog een slechter plaatje:
[ afbeelding ]
Voor grootte-referentie: het is een verdord brandnetelblad waar hij op zit. Ik gok dat het beest 15-20 mm is. Iemand enig idee?
Of ik AF gebruik of handmatig scherpstel hangt steeds helemaal van de combinatie van onderwerp en gebruikte lens. Met de langere brandpunten focus ik vaker handmatig.quote:Op woensdag 1 mei 2024 23:18 schreef Paddo het volgende:
En jij maakte melding van contrastdetectie voor scherpstelling. Ik ben eigenlijk gewend (=heb ik geleerd) dat je macro zelf moet scherpstellen, want camera's herkennen te weinig van het beeld om de kop/ogen te herkennen (en meestal leg ik de scherpte daarop) Moet wel zeggen dat jij een grotere scherptediepte hebt dan ik meestal voor elkaar krijg (dus iets meer speling), maar laat je de camera het scherpstellen echt zelf doen?
Net als op een spiegelreflex hebben die systeemcamera's instelbare punten waarop ie focust. Fotografeer ik vogels, dan staat ie op 'breed' en pakt ie wat er maar in beeld vliegt.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:14 schreef Paddo het volgende:
Ok, lijkt me lastig, Hoe weet de automaat waarop je wil scherpstellen? Dat is echt millimeter werk meestal....
Voor zover ik kan inschatten is het inderdaad dat laatste. De gegevens uit je lens doen bij het doseren van de flitser ook mee. Ontbreken die dan zit de hele combi met te weinig gegevens om fatsoenlijk te kunnen doseren en dan gaat ie er inderaad naast.quote:Met mijn lens kan het uberhaupt niet (laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro), scherpstellen moet echt op de hand. Mijn camera (Nikon D7100) begrijpt de lens ook maar beperkt, zelfs diafragma moet je zelf doen.
Vandaag weer eens naar de Gendtse waard geweest. En omdat het wisselend bewolkt was, besloten om maar weer eens met flitser (Speedlight SB-800) en diffusor naar buiten. Ik schiet meestal manual, waarbij ik sluitertijd instel (en diafragma ook, omdat de camera dat niet kan bij deze lens), en laat de camera de ISO waarde kiezen. Dan moet de flitser in TTL mode, maar ik denk dat ik het niet goed snap. Want ik moest toch echt zelf de flitser instellen (+0.3 tot +1) om een goed resultaat te krijgen. Dat hoort het ding zelf te kunnen, dacht ik zo. Of misschien komt dat door de beperkt compatible lens?
Leuke beestjesquote:Als eerste kwam ik wolfsspinnen tegen die in een romantische bui waren, tenminste hij wel:
[ afbeelding ]
Mijnheer zit naast het blaadje waar mevrouw op zit, en zet telkens één pootje op het blad van haar. Hij tikt een paar keer op haar blad, en zet dan een pootje bij.
[ afbeelding ]
(Rechts boven zit het betreffende mannetje) Mevrouw gaat telkens omgekeerd van hem af zitten, maar na pootje 4 of vijf sprint ze naar hem toe, waarna hij snel alle pootjes weer van het blad afhaalt. Heb dit een kwartier gade geslagen, maar er zat niet veel schot in. Goed, die camera voor hun neus nodigt natuurlijk ook niet echt uit. (Straks komen je seksfoto's op het web, een nachtmerrie voor elke spin) Ik weet dus niet of er nog gebatst is, en dat terwijl ik dit schrijf mijnheer inmiddels opgepeuzeld is.
Op zoek naar andere insecten trof ik veel vliegen. Heel veel vliegen. Volgens Obsidentify is dit een "Echte vlieg":
[ afbeelding ]
Lijkt op een Dambordvlieg, maar deze ik kleiner en heeft een geel/bruin achterlijf.
En nu we het er toch over hebben: vanzelfsprekend zaten er ook Dambordvliegen:
[ afbeelding ]
Dan eindelijk weer eens een spin die fatsoenlijk poseert, Ik fotografeer veel meer spinnen, maar ik gooi de maaksels meestal gelijk weer weg. Of de kop is niet goed te zien, of ze hangen ondersteboven in een web waardoor je alleen de onderkant goed in beeld krijgt (geen kaken, geen ogen). Maar deze Moeraskrabspin bleef rustig zitten. En omdat deze soort de poten wijd uiteen zet, levert het ook nog een beetje en fatsoenlijk plaatje op.
[ afbeelding ]
Dan weer terug naar de vliegen, Ik dacht altijd dat die grote glimmende zwarte vliegen Strontvliegen heten, maar dit hieronder is dus blijkbaar een strontvlieg. Weer wat geleerd.
[ afbeelding ]
Beetje jammer dat de flitser voor erg veel lichte puntjes in de beharing zorgt.
Tot slot de foto die ik het best gelukt vind. Een Bruine slakkendodende vlieg:
[ afbeelding ]
Was ik al bang voor. Dan moet ik maar iets beter worden met "in het veld" alvast te kijken naar de resultaten. Ik besteed 80% van mijn energie aan handmatig scherpstellen (ik kan vaak zelf niet eens goed zien van waar tot waar het scherpe gebied precies ligt, zeker niet als het takje/blaadje meedeint in de wind), en heb dus in bovenstaande serie het meest op 1/400 met f11-f22 geschoten, wat de ISO waardes in veel gevallen onnodig hoog maakte.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:31 schreef Ouwesok het volgende:
Voor zover ik kan inschatten is het inderdaad dat laatste.
Ik denk dat als je redelijk rechttoe rechtaan flitst met een grote diffusor het handmatig doseren van het flitslicht niet zo'n lastige is, vooral als je steeds op één formaat beestjes jaagt. Weet je dat flitslicht ook nog een beetje met het voorhanden licht te mengen dan zou je zomaar eens op wat lagere iso's kunnen gaan werken.quote:Op maandag 6 mei 2024 23:06 schreef Paddo het volgende:
[..]
Was ik al bang voor. Dan moet ik maar iets beter worden met "in het veld" alvast te kijken naar de resultaten. Ik besteed 80% van mijn energie aan handmatig scherpstellen (ik kan vaak zelf niet eens goed zien van waar tot waar het scherpe gebied precies ligt, zeker niet als het takje/blaadje meedeint in de wind), en heb dus in bovenstaande serie het meest op 1/400 met f11-f22 geschoten, wat de ISO waardes in veel gevallen onnodig hoog maakte.
De mate waarin insecten schuw zijn lijken een soort van dagkoersen. Soms poseren ze bijna, andere keren zijn ze al vertrokken als je nog op ruime afstand bent.quote:Dat komt voor een gedeelte nu nog doordat veel insecten iets schuwer zijn omdat ze nog niet zo talrijk zijn. Het is af en toe net jagen, en dan is een statief stiekem ook nog wel een blok aan je been. En dan ben je meer bezig met de jacht ipv de techniek.
Dat moet dan een andere Benbo zijn als die van mij die zo lomp is dat je hem zelfs niet eens aan je tas zou willen hangen. Het zeulen met het ding is een regelrechte kwelling, er is echter vanaf de grond tot zo'n 1.80 niet iets waar je niet bij zou kunnenquote:Op zondag 19 mei 2024 22:26 schreef Paddo het volgende:
Een Benbo heb ik hier ook nog liggen. Mijn meest compacte tripod, alleen is de maximale hoogte geloof ik 1.20 of zo... Maar daarvan kan ik er drie meenemen in mijn rugzak, terwijl de meeste andere tripods niet eens in mijn rugzak passen...
Mooie setquote:En je hebt gelijk. Het gebruik van statieven is een soort zelfkastijding. Eerst zonder teveel te bewegen optuigen naast een insect, dan blijkt dat de poten toch verder in- of uitgeschoven moeten worden, en raakt één van de poten een takje dat tegen de plant waar je insect op zit aanligt. Het insect vliegt pesterig weg. Geen meters, gaat gewoon 10 cm verderop zitten -buiten het bereik van jou statief. En wel zo weinig dat er niets anders op zit dat we de boel maar gaan verhuizen. Helaas had je de verticale buis niet op de rem gezet, dus als de stelhandle loslaat, zakt je camera met geratel naar beneden, waarbij alle planten in de omtrek door gaat trillen.
Maar mijn beelden zijn scherper met statief. Lagere ISO, lagere sluitertijd... Alleen zeker nu met de erg onrustige ADHD libelles had een statief geen enkele zin.
Maar toch ééntje weten te strikken voor een poseersessie van zo'n 30 foto's, waarbij ik helaas wel in mijn korte broek in de brandnetels stond.:
[ afbeelding ]
Daarnaast vond ik tot afgelopen week het aantal juffers aan de lage kant. Ik heb vandaag vernomen dat er hard aan wordt gewerkt om de jufferstand naar een hoger niveau te tillen:
[ afbeelding ]
De Conchita Wurst onder de juffers:
[ afbeelding ]
Een chaotisch plaatje van een strekspin en een vlieg:
[ afbeelding ]
En het hoort niet om beesten niet geheel in beeld te brengen, maar die Strekspinnen hebben stiekum nog best een mooi achterlijf:
[ afbeelding ]
Deze foto's komen van de Gelderse Poort (tussen Babberich en Aerdt). Er zaten veel meer soorten libelles, maar op dit zogenaamde klompenpad wordt je toch wel enigszins beperkt. Je mag namelijk het pad niet af.... Dat kan ook vaak niet (water), maar alles wat vliegt gaat rustig 3 meter verderop zitten als ik eraan kom. Weet nog niet zo goed of ik dit nou een goede plek vind of niet...
Klopt, frustratie is misschien net te negatief, maar het zit wel in die hoek. De libellen zijn nog schaars, en dus schuwer, en het aantal libellen per hectare zorgt er nou niet voor dat ik ze snel zie. (Ik zie ze over het hoofd)quote:Op maandag 20 mei 2024 23:39 schreef Ouwesok het volgende:
k proef een beetje de frustratie bij het libellenjagen die ik in het begin ook had en die ik nóg wel eens heb, vooral in het begin van het seizoen en ik het weer helemaal kwijt lijk.
Afgelopen rondje in Kamphoek was het ook weer het vertrouwde beeld van de start van het seizoen, je ziet van alles wegvliegen waarvan je niet eens het idee had dat het zo dicht bij je voeten zat. Dat kostte me vooral de nodige vroege glazenmakers.
De reden voor de vele wegvliegers (in Kamperhoek soms tientallen ineens) is heel eenvoudig: Ik loop veel te hard en val daarmee op.
Ik heb de neiging van alles te meten als ik libellen fotografeer. Als ik me helemaal suf kan fotograferen heeft mijn snelheid volgens de GPS ver onder de één kilometer per uur gelegen en dan merken die beesten inderdaad amper dat ik beweeg. Leven in slow motion.
Heb ik dan dat goeie tempo te pakken dan heb ik nog steeds wel een paar vluchtelingen maar blijft er ineens ook genoeg in het gras hangen om mee te kunnen spelen. Heb ik er eenmaal een in het vizier dan gaat alles wat nog op tempo leek er ook uit en beweeg ik zo traag mogelijk richting de libel, breng op ongeveer twee meter afstand al de camera in stelling (heel veel insecten schrikken als je ineens je camera optilt) en probeer mijn lens daar ergens te laten focussen zodat ik al lekker in de buurt zit en probeer een eerste schot met de camera aan het oog. Dat schot dient als bewijsmateriaal mocht het beestje alsnog wegvliegen.
Na dat eerste schot gaat het scherm in positie en blijf ik staan en gaat de camera naar voren en vooral naar onderen voor iets beters.
Het gras is ongeveer kniehoog, de libel zit halverwege en tegen tijd dat ik hem er goed voor heb is focussen een soort formaliteit. Hou ik me rustig dan kan ik bijna onbeperkt door blijven schieten, zelfs al is één plaatje al genoeg.
Herkenbaar, vooral in het begin van het seizoen zoals ik al eerder aangaf mis ik er heel veel.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef Paddo het volgende:
[..]
Klopt, frustratie is misschien net te negatief, maar het zit wel in die hoek. De libellen zijn nog schaars, en dus schuwer, en het aantal libellen per hectare zorgt er nou niet voor dat ik ze snel zie. (Ik zie ze over het hoofd)
Smaragdlibellen zijn best lastig, vooral ook omdat ze vaak niet echt dat je zegt decoratief gaan zitten.quote:Mijn tactiek maandag was de opgevlogen libelle volgen met mijn ogen, en als hij geland is langzaam op zoek gaan. In mijn geval probeerde ik met name de smaragdlibellen voor de lens te krijgen, maar die groene kleur is extra lastig. Dan loop je er heel behoedzaam heen, maar ik zie ze gewoon niet. Tot je opeens iets ziet bewegen, en dan vliegt het weg. Ik weet uit ervaring dat ik tijdens het fotograferen mijzelf in een andere "kijkmodus" moet zetten, om beter te observeren. En daar moet ik kennelijk even inkomen...
In jouw geval heeft dus de rivier een stuk van je gebied gemold.quote:Daarnaast sluip ik kennelijk te voorzichtig, want ik ben me dit jaar al drie keer rotgeschrokken van een fazant. Die beesten vluchten op het laatste moment weg met een hels kabaal, en zaten meestal heel dichtbij op het moment dat ze opeens wegvluchten. Misschien moet ik maar fazanten gaan fotograferen...
Helaas hebben we een probleempje. Ik fotografeer veel in de uiterwaarden bij mij om de hoek. Daar wordt normaliter 60-80% van wat ik hier post geschoten. En wilde dinsdag eens kijken of daar al libellen zaten, maar het liefelijke stroompje bij mijn stek wat normaal 1 meter breed en 10cm diep is (met veel riet), was veranderd in een woest kolkende stroom van 3 meter breed en zeker 50cm diep. De Rijn pompte de uiterwaarden vol met water. Verderop fietspad afgesloten ivm verwacht hoog water. Dat hebben we in 2021 ook gehad, Daarna -als het water weg is- duurt het maanden voor het weer een beetje opkomt. De eerste weken is het sowieso niet betreedbaar (te nat), maar alle vegetatie gaat er ook aan.... Hopelijk stopt de stijging van de rijn snel. Volgens Rijkswaterstaat is het hoogste punt gisteren in Lobith bereikt, ik weet niet hoe het terrein er nu bij ligt. (afgesloten) Maar ik ben bang dat de foto-stek-op-5-minuten-fietsen-van-mijn-huis wel eens een tijdje buiten gebruik kan zijn....
Na jaren libellen fotograferen begin je ze een beetje te kennen en weet je ook dat áls er libellen zijn waar je ze kunt vinden.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 23:35 schreef Paddo het volgende:
Tering, waar haal je al die Libelle's vandaan..
...
Heb dus even niets te tonen, en dat is in juni een zeldzaamheid.
Af en toe is het wel leuk om met een wat lastiger setje tóch libellen te schieten, althans te proberen. Pak je dan je reguliere setje dan voel je je soort van ontketend.quote:Wel iets ontdekt. Ik heb normaal een Nikon D7100 + Laowa macrolens bij me, en nu had ik ook een Sony HX50 compactcamera (30x zoom) bij me. Heb daar een stuk of wat libelle's op afstand mee gekiekt, en hoewel het resultaat nèt niet toonbaar is, kan ik -als ik me daar iets in bekwaam- wel goede foto's uitkrijgen...
Dit is met de Sony op drie meter afstand geschoten:
[ afbeelding ]
Geen wereldplaat en een uitsnede, maar toch. Ga de komende tijd die camera maar eens onder handbereik houden als ik op stap ga. (Wel erg lastig: geen zoeker, alles staat dus op auto onder het schieten,in de zon kan ik het scherm niet aflezen)
Mee eens, maar toch... De dure uitrusting (Nikon D7100 +Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro + Nikon Speedlight SB-800) wordt minder leuk wanneer je met een camera van minder dan 400 EUR makkelijker (bijna net zo goede) resultaten haalt...quote:Op zaterdag 8 juni 2024 13:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aan het eind geldt overigens dat het vrij irrelevant is waarmee je het plaatje hebt gemaakt maar meer dat je het hebt gemaakt. Het voordeel van specialistische spullen (bij elk specialisme) is dat het dingen makkelijker kan maken.
Dat heeft bij mij de lol er nog niet af kunnen halen. Het ene stimuleert juist het andere, na wat goeie resultaten uit een compact is er de motivatie om nog meer uit mijn grotemensenspullen te halen. De funfactor van het fotograferen met bijv. compactcamera's is bij mij niet kleiner dan wanneer ik met fullframe en een hele puike macro de rietkraag in duik.quote:Op zondag 9 juni 2024 22:39 schreef Paddo het volgende:
[..]
Mee eens, maar toch... De dure uitrusting (Nikon D7100 +Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro + Nikon Speedlight SB-800) wordt minder leuk wanneer je met een camera van minder dan 400 EUR makkelijker (bijna net zo goede) resultaten haalt...
Een jaar of 15 geleden is het me ook overkomen. Ik had een DSLR, dure lens, maar ook een compact camera maatje borstzak van 100 euro. Raad eens met welke van de twee ik ooit een eerste prijs in een fotowedstrijd gehaald heb?
Dat gedrag van insecten is wel herkenbaarquote:Op zaterdag 13 juli 2024 23:15 schreef Paddo het volgende:
Tijdje niet gepost, zat in Zwitserland in de Alpen, heel veel wandelen, maar zonder macrolens. En dat weten die beesten, hè?
Er is een soort onderlinge afspraak kennelijk dat ze zich alleen laten zien als ik geen macrolens bij me heb. Dit is de derde keer dit jaar dat ik ze onbewust tegen het lijf loop. Moet er wel bij zeggen door het speuren naar die beesten de afgelopen jaren, heb ik een soort radar dat ik ze op 20 meter afstand herken aan hun opvallende grootte en stuntelig gefladder (zijn erg grote vlinders)
Onderstaande foto is boven de 1800 meter gemaakt op de route naar de "Bluemlisalp Hut" vanaf Kandersteg:
[ afbeelding ]
Ter vergelijking: onderstaande foto is twintig minuten later gemaakt. Ik kijk hier achteruit naar het dal, en de foto is net onder de bosjes 80 meter lager gemaakt. (hoogte vertekent nogal, je ziet rechtsonder op een paadje (het pad waar ik vanaf kwam) als je heel goed kijkt nog mensen lopen. (wel eerst klikken voor vergroten)
[ afbeelding ]
Ze weten het, die schobbejakkenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 23:15 schreef Paddo het volgende:
Tijdje niet gepost, zat in Zwitserland in de Alpen, heel veel wandelen, maar zonder macrolens. En dat weten die beesten, hè?
Het geluid van het lensdopje.....quote:Op zaterdag 13 juli 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat gedrag van insecten is wel herkenbaar![]()
Tijdens het grasmaaien zag ik constant vlinders op m'n vlinderstruik.
Toen ik na het grasmaaien de camera erbij had, was er geen vlinder meer te bekennen.
Naast het matige weer zie ik hier heel erg weinig libelles. En maar twee soorten: oeverlibelles en bloedrode heidelibelles. Geen platbuiken, paardenbijters, viervlekken...quote:Op zondag 14 juli 2024 12:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De laatste tijd heb ik ook weinig insecten kunnen fotograferen. Waar het er weer voor was had ik geen tijd en aangezien de stukjes zomer steeds in de werkweek vallen was er op het moment dat ik tijd had een overvloed aan wind en regen en een tekort aan temperatuur.
Die standaardzoom van de A6000 heb ik ook. Ik heb er geen chromatische fouten mee maar ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk nauwelijks gebruik. Je zou die op termijn kunnen vervangen door een wat betere standaardzoom, Sony heeft er de nodige.quote:Op zondag 14 juli 2024 23:35 schreef Paddo het volgende:
[..]
Het geluid van het lensdopje.....
Overigens heeft Zwitserland me wel aan het denken gezet. Die Nikon met 18-108 mm is eigenlijk te zwaar om 8 uur om je nek te hebben bij een wandeltocht op hoogte. Daarnaast heb ik een licht tot matige vorm van hoogtevrees (die ik welliswaar graag mag tarten), maar evenwichttechnisch is dan meer dan een kilo camera om je nek niet handig. Je hebt standaard de camera met één hand vast tegen bungelen, en eigenlijk wil je beide handen vrij hebben voor evenwicht. Ook de hoeveelheid ruimte in de rugzak die je ervoor reserveert is gewoon bijna een kwart van het grote vak. Dus ik wilde een goedkope systeemcamera. Ik gebruik (zeker in de alpen) een uv en/of polarisatiefilter, en dat kan niet met een compact camera. Mjin compactcamera heeft niet eens een zoeker, en die moet wel op de Nikon D7100-vervanger. Ook schiet ik graag raw voor de betere mogelijkheden tot nabewerking (14 bit ipv 8)
Voor macro blijk ik de D7100 gebruiken, het is meer voor de landschapsfoto's tijdens vakanties en dergelijke. Na een lijstje opgesteld te hebben met betaalbare en goede systeemcamera's ben ik uitgekomen bij de A6000 van Sony. Kon ik voor 300 euro overnemen. En ik weet van jou dat die ook nog eens bruikbaar is voor macro.
Heb 'em nu zes dagen en ondertussen wat getest, maar tering! Hoewel de kitlens niet zo denderend is (zei iemand chromatische abberratie?) levert de A6000 met de standaard instellingen een veel schoner beeld dan de D7100. Minder artifacts, minder ruis. Wel een overdreven groenweergave (valt echt op als je identieke foto's van beide camera's naast elkaar legt), maar mijn RAW converter lost dat wel op. Enige minpuntje: de chromatische abberratie wordt ook niet wazig, maar zeer scherp vastgelegd. Misschien tzt eens kijken voor een andere lens.
Of omgekeerd: Op Ali zijn adapters te koop voor minder dan 10 euro om je Nikon F mount lenzen op een Sony te gebruiken.. Dat zijn domme adapters (zelfs diafragma doet het niet meer), maar voor de macro lens (met een stelring voor diafragma) maakt dat niet uit.
Dat inzoomen om scherp te stellen heb ik al gezien. Dat is echt geweldig.quote:Op zondag 14 juli 2024 23:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die standaardzoom van de A6000 heb ik ook. Ik heb er geen chromatische fouten mee maar ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk nauwelijks gebruik. Je zou die op termijn kunnen vervangen door een wat betere standaardzoom, Sony heeft er de nodige.
Als je die macrolens die je nu op Nikon gebruikt op die A6000 adaptert ga je een sprong naar voren maken. Met een EVF kun je namelijk gewoon gediafragmeerd scherpstellen met daarbij focus peaking en de mogelijkheid om je zoekerbeeld tien keer te vergroten voor heel nauwkeurig scherpstellen. Maakt het leven bij het macro'en beduidend aangenamer.
Een EVF ten opzichte van een spiegelreflex moet je even aan wennen, komt in het begin inderdaad wat wiebelig over. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat vrij snel went.quote:Op zondag 28 juli 2024 22:50 schreef Paddo het volgende:
Donderdag was de adapter binnen om Nikon lenzen op de Sony A6000 te zetten. Ik was benieuwd. Na werktijd, 's avonds, naar een stek in de buurt geweest. Ter plekke bleek dat ik niet kon fotograferen, maar dat was snel opgelost met "Fotograferen zonder lens" aanzetten. Het rare was alleen dat ik met de Sony lens met het half indrukken van de sluiter een scherpstel-vergroting gepresenteerd kreeg, en met de macrolens niet. Als ik er (via het menu) één uitlokte, kreeg ik de mededeling dat ik eerst een lens moest bevestigen....
Zonder scherpstel-vergroting een foto of 60 gemaakt in shutterspeed priority, met auto-iso. (Diafragma op de lens kan de Sony toch niet lezen). Tot mijn positieve verbazing koos de camera vaak voor ISO 100, en soms was het nog overbelicht ook! Dat red mijn Nikon niet. Maar niets was scherp. Foto's waren voor het gemak allemaal 1/125, en op de Nikon is dat vaak voldoende.
Vandaag via perplexity.ai (wat een geweldige zoekmachine!) besloten mijn firmware te updaten, en de scherpstel-vergroting aan een functietoets toe te wijzen. En weer naar de stek in de buurt. Ik ben zowat het water in gelazerd (zat achter libellen aan), omdat je bijna misselijk wordt van de schokkerig vertraagde zoeker. Als je daar gebukt door kijkt, raak je als je niet stabiel staat makkelijk uit evenwicht, omdat je je eigen beweging met vertraging ziet.
Daarnaast is de oplossing van perplexity (aan een toets toewijzen) een beetje matig. Want de Sony wil bevestiging. Je moet op het knopje in de cirkel drukken nadat je op de functietoets gedrukt hebt, om scherpstelvergroting in te schakelen. Een extra toets, die niet in de buurt van de sluiter zit. Omdat de scherpstelvergroting best wel een forse vergroting is, en je door deze actie je gezicht van de camera moet halen, heb je vaak geen idee waar je naar zit te kijken als je de vergroting ziet.
Van de 120 foto's was wederom niets scherp. Ik vermoed grotendeels bewegingsonscherpte, want ik had niet gezien dat na de firmware-update de sluitertijd op slechts 1/60 sec was blijven staan. Maar deze combinatie heeft ook een serieus ander probleem: Op de Nikon gaat tijdens het scherpstellen het diafragma volledig open, zodat je precies kan zien waar de scherptediepte zit. Dat zou ik op de Sony ook wel kunnen doen, maar dat moet dan handmatig door de diafragma ring te draaien, en dat wil je niet doen als je net lekker "in focus" bent.
Daarnaast heb ik de indruk -maar dat weet ik niet zeker- dat deze camera een andere afstand tussen lens(laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro) en sensor heeft dan de Nikon D7100. Het lijkt erop dat ik veel dichterbij moet komen om scherp te stellen, soms wel binnen de tien centimeter. Dan was 24.7 cm op de Nikon. En ik vind de scherptediepte -even getest met een distel- op F16 erg laag. Die zit op 2-4 mm, wat imho 8-12mm zou moeten zijn.
Ik ga het vandeweek nog wel een keer proberen, want op 1/60 zal bewegingsonscherpte ook een grote rol spelen (ook al gebruikte ik een monopod). Voor de zekerheid richting de 1/250, dan maar ISO320 oid...
Qua scherptediepte zou je geen verschil mogen zien tussen de Sony of de Nikon body die allebei een APS-C sensor hebben.quote:Op zondag 28 juli 2024 23:17 schreef Paddo het volgende:
Op C1 heb ik nu ook de loep zitten, maar vind jij het niet irritant dat deze pas werkt na bevestiging door de stip in de cirkel? Of is er een instelling om dit over te slaan?
En je hebt gelijk: Met de Nikon kan ik lezen en schrijven. Ik kan voorspellen hoe de camera reageert, en de Sony is meer een black-box. Dat moet nog ff groeien. Maar jij bent expert, kan jij iets zeggen over het effect van een andere afstand van lens tot cmos? Want ik heb echt de indruk dat deze anders is dan op de Nikon (De Sony heeft een veel kleinere afstand tot de CMOS, maar daar komt de lengte van de adapter (Sony->Nikon) nog wel bij. Je kent het effect wel van "tussenringen": grotere vergroting, maar je scherptediepte is compleet weg. Het is net of dat bij deze combinatie ook gebeurt. (Terwijl alles op F11 of F16 gefotografeerd is)
Ik heb even mijn manier van werken met de A6000 geprobeerd.quote:Op zondag 28 juli 2024 23:17 schreef Paddo het volgende:
Op C1 heb ik nu ook de loep zitten, maar vind jij het niet irritant dat deze pas werkt na bevestiging door de stip in de cirkel? Of is er een instelling om dit over te slaan?
En je hebt gelijk: Met de Nikon kan ik lezen en schrijven. Ik kan voorspellen hoe de camera reageert, en de Sony is meer een black-box. Dat moet nog ff groeien. Maar jij bent expert, kan jij iets zeggen over het effect van een andere afstand van lens tot cmos? Want ik heb echt de indruk dat deze anders is dan op de Nikon (De Sony heeft een veel kleinere afstand tot de CMOS, maar daar komt de lengte van de adapter (Sony->Nikon) nog wel bij. Je kent het effect wel van "tussenringen": grotere vergroting, maar je scherptediepte is compleet weg. Het is net of dat bij deze combinatie ook gebeurt. (Terwijl alles op F11 of F16 gefotografeerd is)
Aha! Dat moet ik ff onthouden....quote:Op dinsdag 30 juli 2024 21:57 schreef Ouwesok het volgende:
Dan snel twee keer op C1 drukken voor de loupe
Wauwquote:Op maandag 5 augustus 2024 00:54 schreef Ouwesok het volgende:
Ik kon vandaag eindelijk weer eens een keer laag bij de grond fotograferen en in het Harderbos waren zowaar een paar sprinkhanen bereid om voor me te poseren. Alle insecten waren wat vluchterig vandaag dus moesten er iets langere brandpunten worden ingezet.
Met de A58 en de Sigma 2.8/70mm
[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:40 schreef Paddo het volgende:
Als de afstand lens-CMOS identiek is ten opzichte van de Nikon, zouden er gelijkwaardige foto's uit moeten komen. Het maakt de lens niet uit op welke CMOS hij straalt.
Maar als ik op de minimum scherpstel afstand scherpstel, zit er een enorm verschil in: heb deze foto eerder gepost:
[ afbeelding ]
Dit kan alléén aan een andere afstand tussen lens en sensor liggen. Of de Sony is echt niet goed, maar dat lijkt me niet. Zie die spoorcicade uit de vorige post: zulke kleine beestjes deed ik nooit met de Nikon, maar de Sony krijgt ze aardig groot in beeld.
En ja: de Laowa lens stelt als het moet scherp tot op oneindig. En de Sony kitlens doet het wel goed. Die brugfoto's uit een eerdere post zijn gelijkgesteld op aantal mm op de zoomlens, en daar zit nauwelijks verschil in uitsnede. Maar dan zitten beide lenzen op de door hen gewenste camera.
En dat ISO niet meekomt bij raw/arw: Zou dat kunnen liggen aan het feit dat Raw/Arw de sensordata is, en ISO een nabewerking? Alleen genereert mijn Nikon bij RAW wel een soort voorbeeldplaatje, waardoor je 'em op je computer kunt bekijken of hij wel scherp is, voordat je nabewerking doet. Bij de Sony moet ik alles nabewerken, om überhaupt te zien of het beeld scherp was. Omdat je bij macro 90% kunt weggooien, is dit te zonde van de tijd.
Dit is trouwens de adapter:
[ afbeelding ]
Dikte is +/- 22.1 mm, dus ik denk dat dat het verschil wel eens zou kunnen zijn. De lens zit misschien 5.9mm te dicht bij de CMOS, en fungeert dan als een (negatieve) tussenring. Ik weet overigens niet of bij 28mm de afstand lens-sensor gelijk is aan een Nikon, dat neem ik nu even aan.
Inzake ISO: Photoshop, DxO en Nikon Studio kunnen de ISO waarde niet zien, maar deze zit er toch wel in, volgens de Windows verkenner. Zag ik net. Ik heb een Nikon plugin voor Raw, en misschien is die de boosdoener.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.
Met de diepte van het adapter vrees ik dat je een denkfoutje maakt.
Een dunner adapter houdt niet in dat je voorwerpsafstand korter wordt, integendeel, die wordt juist langer (minder uittrek). Om die kortere voorwerpsafstand te halen had je dan een veel dieper adapter moeten hebben. of een tussenring moeten bijschakelen.
Wat ik nog kan proberen is of bij mijn een lens met een F-mount op het adapter tot oneindig gaat. Ik hou het even bij de verbale weergave: Met mijn Nikkor 28-85mm stel ik gewoon tot oneindig scherp met dat 28mm diepe adapter. Zelfs een fractie voorbij oneindig maar dat kan ook in de lens zitten die voor AF-gebruik bedoeld was.
Het blijft kortom een beetje een raadsel waarom bij jou die A6000 zoveel afwijkt van die van mij.
De mijne staat overigens nog steeds op 1.0.0 qua firmware. De enige update die voor mijn gebruik zinvol zou zijn is de 1.10 die zou zorgen dat de camera wat sneller opstart, de overige updates hebben met name te maken met de communicatie met lenzen die ik niet heb of voor video wat ik er niet mee maak.
Camera start dus wat traag op bij mij. Geeft niet, zet ik hem gewoon iets eerder aan
Wat ik er ooit over vond: Omdat uit de ogen van een blinde bij haartjes groeien ging men er vroeger vanuit dat de bij wel blind moest zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:58 schreef Paddo het volgende:
Vandaag twee uurtjes over. De Nikon D7100 uit het stof, met de bijbehorende Laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro. Plus een afstandsbediening en een Manfrotto 140cm. De doelstelling was om weer eens voor wat hogere kwaliteit te gaan...
Allereerst een Blinde Bij. Wie die naam verzonnen heeft... Het is geen bij (maar een zweefvlieg), en hij is ook niet blind.
[ afbeelding ]
Die bruine balletjes zijn ook een soort ogen maar niet die facetogenquote:Vervolgens schreeuwden de Bloedrode Heidelibelles om aandacht. Zijn momenteel erg aanwezig.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik was een beetje aan het uitkijken naar andere libelles, maar ik zag met enig regelmaat een Houtpantserjuffer aan voor een libel. Dit zijn ook best forse juffers..
[ afbeelding ]
En nog wat dichterbij (nagenoeg geen crop).
[ afbeelding ]
Tot slot een grasjuffer op een bloem. Leverde een leuke compositie op. Dit is geen crop, opklikken voor de volle 24 megapixel voor meer details.
[ afbeelding ]
Helaas is die laatste met F16 gemaakt, en dan krijg ik al iets last van regenboogkleurtjes op haren of glimmende oppervlakken. Weet iemand waarvoor die bruine balletjes op de kop zijn? Ik kan het zo gauw niet vinden op internet.
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:13 schreef Ouwesok het volgende:
Ik hou zelf het diafragma meestal beperkt tot 11, geeft geen rare effecten en de scherptedieptewinst bij een nog kleiner diafragma is de pijn niet waard zullen we maar zeggen.
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:22 schreef Ouwesok het volgende:
Je weet dat je in het laatste kwart van het libellenseizoen zit als de paardenbijters hun opwachting maken.
Hoe lang je viervlekken nog voor de lens kan krijgen weet ik zo snel even niet.quote:Op zondag 18 augustus 2024 23:05 schreef Paddo het volgende:
[..]
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.
Maar bij deze compositie heb ik er geen spijt van. Het voordeel was namelijk wel dat gedeeltes van de bloem mooi scherp zijn. (die steeltjes met korreltjes)
[..]
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)
Dat is zeker een fraai vliegje. Ik kende ze alleen in de gedroogde larve-vorm.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 00:39 schreef Ouwesok het volgende:
Na een paar dagen met niks vandaag maar met de 6D en de 180mm naar Burgers Mangrove gegaan om in elk geval íets te kunnen fotograferen.
Naast dat iets ook nog een verrassing, er zaten overal in Mangrove zwarte soldaatvliegen en dat zijn best fraaie beestjes
[ link | afbeelding ]Hermetia illucens by Ouwesok, on Flickr
Voor de libellen kan ik er inmiddels wel iets over zeggen. Het lijkt erop dat mijn veronderstelling klopte en dat de natuur het kruit nog even droog hield tot de koude periodes voorbij zouden zijn. Vanmiddag even weer naar het Woldlakebos geweest en daar toch vijf soorten libellen en meerdere soorten juffers waargenomen en ook weer in de hoeveelheden die ik in de Weerribben gewend ben ofwel je ziet overal waar je om je heen kijkt wel libellen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:10 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Dat is zeker een fraai vliegje. Ik kende ze alleen in de gedroogde larve-vorm.
Het is hier in het parkje akelig stil qua insecten. Hier en daar een verdwaald witje of een Bont zandoogje, maar 0 bijen. Ik heb de afgelopen maand 2x een hommel gezien en that's it... Ik hoop dat het nog komt, maar het begint nu wel erg enge vormen aan te nemen.
Het begint nu een beetje te komen, idd. Ik zag daarnet op 1 van mijn rondjes een stuk of 5 Blinde bijen en een nog een bijvliegje die weggejaagd werd door een Blinde bij. Gister bij moeders in de tuin was er ook wel een en ander aan het rondvliegen (en aan het schieten, je zag de ene draad na de ander door de lucht gaan)quote:Op zondag 11 mei 2025 23:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor de libellen kan ik er inmiddels wel iets over zeggen. Het lijkt erop dat mijn veronderstelling klopte en dat de natuur het kruit nog even droog hield tot de koude periodes voorbij zouden zijn. Vanmiddag even weer naar het Woldlakebos geweest en daar toch vijf soorten libellen en meerdere soorten juffers waargenomen en ook weer in de hoeveelheden die ik in de Weerribben gewend ben ofwel je ziet overal waar je om je heen kijkt wel libellen.
Waarneming.nl liet nog een beter beeld zien voor de Weerribben, ik heb vanmiddag zeker een soort of vier niet gezien die wel door anderen waargenomen zijn.
Voor de kleinere insecten lijkt het wat somberder. Er zullen inderdaad muggen genoeg zijn in een veengebied als de Weerribben om die libellen te voeden anders slopen ze simpelweg niet uit.
Andere insecten, groter dan muggen lijken bepaald minder talrijk te zijn dan in andere jaren. Hopelijk krijgen we straks nog een inhaalslag van de natuur.
Een ding dat in Flevo'tjesland nogal van invloed kan zijn is de wel zeer intensieve teelt van bloembollen die gepaard gaat met enorme hoeveelheden bestrijdingsmiddelen. In gebieden waar in de buurt bollenvelden stonden zie ik beduidend minder insecten dan in pakweg de Oostvaardersplassen waar in de omgeving beduidend minder bollenteelt plaatsvond.
De stand in de tuin laat een lichte opknap zien met weer de nodige groene vleesvliegen waarop het goed oefenen is en zo heel af en toe zie je een bladwespje. De springspinnen op de zonmuur laten het dit jaar volledig afweten.
Vanavond tussen de bomen door zag ik ook heel veel muggen en vliegen in het zonlicht. Dat houdt zoveel in als dat die te eten hebben maar dat houdt ook zoveel in dat de insecten die dat kleine grut bejagen nu ook weer hun opwachting gaan maken. Hopelijk in grote aantallen en vooral als ik tijd heb voor buitenspelen.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:22 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Het begint nu een beetje te komen, idd. Ik zag daarnet op 1 van mijn rondjes een stuk of 5 Blinde bijen en een nog een bijvliegje die weggejaagd werd door een Blinde bij. Gister bij moeders in de tuin was er ook wel een en ander aan het rondvliegen (en aan het schieten, je zag de ene draad na de ander door de lucht gaan)
Oude vertrouwde A7III. Ik heb er zo een op de toekomstverlanglijst staan. Tot die tijd doe ik het nog even voor wat de libellen betreft met de A77-2.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:23 schreef Stoepboer het volgende:
Na jaren de hobby weer opgepakt met m'n oude vertrouwde A7iii, moet er alleen nog weer even in komen.
[ link | afbeelding ]Jumping spider by Roger, on Flickr
Mooie foto’s weer!quote:Op woensdag 14 mei 2025 21:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Oude vertrouwde A7III. Ik heb er zo een op de toekomstverlanglijst staan. Tot die tijd doe ik het nog even voor wat de libellen betreft met de A77-2.
Glassnijders bijvoorbeeld. Ze hebben de neiging een eindje de begroeiing in te vliegen alvorens te landen en daarmee zijn ze meestal best wel lastig te vinden. Zodra je er een ziet landen is het zelfs nog even zoeken waar ie nou precies is gebleven.
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr
Je kunt bij glazenmakers vrij goed zien of ze binnenkort gaan landen, de libel lijkt dan een geschikt plekje te zoeken en vliegt minder lange einden dan wanneer ie op jacht of op patrouille is. Onderstaande ging in elk geval zichtbaar zitten al zat er nog wel wat blad in de weg. Eerst maar eens bewijsmateriaal maken
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by [url=https://www.flickr.com/
photos/95975006@N08/]Ouwesok[/url], on Flickr
Vervolgens iets achteruit en dan op zoek naar een hoek waar ik wat minder takken tussen mij en de libel heb. Het was best warm en dus heel rustig bewegen tot ik hem er goed voor heb en vooral hopen dat ie nog even blijft hangen.
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr
Ik kan me er inderdaad aardig mee redden, hij is net als de EOS80D die ik voor vogels gebruik eigenlijk zo compleet dat ik niet weet wat ik in een APSc-camera nog meer zou willen. Alles ie precies snel genoeg, groot genoeg en vooral 'responsive' genoeg om er alles mee te kunnen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 00:14 schreef Stoepboer het volgende:
[..]
Mooie foto’s weer!
Haha, dat was inderdaad wel wat overdreven. De A7III is nog steeds een ontzettend fijn toestel en doet eigenlijk niet eens zo veel onder voor de A7IV, ik sprak toevallig iemand die ze allebei heeft. Ben er in ieder geval nog erg blij mee!
Zo te zien maakt de A77-2 behoorlijk scherpe foto’s, puik werk hoor.
Prachtig spinnetje. Qua 'weten' heb ik de neiging om me heel oppervlakkig in te lezen op soorten, meestal is het nazoeken van wat ik in andermans fotografie meen te bespeuren en dat combineren met wat ik al had.quote:En de informatie die je bij de foto’s zet, dat is erg leuk. Ik heb nog een ander fototje van de desbetreffende spin, hier weet ik dus alleen helemaal niets van:
[ link | afbeelding ]Jumping Spider 2 by Roger, on Flickr
Bedankt voor deze mooie foto, ik ga hem voor het weerbericht gebruikenquote:Op woensdag 7 mei 2025 15:30 schreef V. het volgende:
Ik heb besloten dit jaar ook de macrolens maar weer eens op mijn toestel te schroeven. Afgelopen jaren veel te druk geweest om er lekker op uit te gaan. Vorig jaar nog wel snel in de tuin deze gemaakt, maar met een te kleine scherptediepte helaas. Maar verder vind ik hem wel mooi.
[ link | afbeelding ]DSCF0488 by Robert Kamer, on Flickr
Dank namens de weerbericht commissiequote:Op donderdag 22 mei 2025 18:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de achtertuin van m'n nieuwe woning (net buiten Drachten) is het wel heel makkelijk om insecten te vinden.
Er is nu op ieder moment dat je rondkijkt wel ergens een libelle, hommel of bij te zien.
Dus een kort rondje met de iPhone is genoeg om wat libellen te kieken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Altijd mooi, die Keizerslibellen. De laatste keer dat ik er eentje zag was ik blij dat ik de 600mm bij me had. Met de 100mm kon ik niet dichtbij genoeg komen.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 12:33 schreef Ouwesok het volgende:
De keizerslibellen vliegen weer en ik had zowaar even én tijd én weer. Rondje Kamperhoek waar het over de hele linie dit jaar tegenviel met de insecten in het algemeen en de libellen in het bijzonder.
De uitzondering daarop bleken dan de keizerslibellen waarvan er opvallend veel rondvlogen en die vooral ook zo af en toe een neerstreken en, anders dan ik van ze gewend ben niet laag in het gras verstopt maar gewoon in alle openheid op rietstengels, aan planten en zoals onderstaand aan de omheining.
Zoals alle glazenmakers zijn ze bijzonder schuw en hebben ze erg goeie ogen en sensoren.
Daarom eerst een schot op wat afstand, puur als bewijsmateriaal
[ link | afbeelding ]Anax Imperator by Ouwesok, on Flickr
Hoewel felgekeurd en groot vallen ze zittend eigenlijk zo goed als niet op en merk je de aanwezigheid aan het kenmerkende geritsel als er een op de vlucht slaat. Deze bleef echter zitten en dus was het tijd om de A77-2 met Sigma 5.6/180mm omlaag te brengen en eens te kijken wat het allemaal kon lijden.
Eerst maar eens een totaalschot waarbij ik zoveel mogelijk recht op het insect fotografeer om de vleugeltjes minstens in de buurt van de scherpte te houden
En daarna dat macro-dingetje ofwel een portretje. AF uitzetten en dan bewegen in een soort superslowmotion, camera steeds op het insect gericht houden en heel rustig daar naar toe waar je naar toe wilt. Opletten waar je scherptevlak zo ongeveer ligt en dan...
Bij deze kon ik overigens best wel lang doorgaan, zelfs nog van camera gewisseld om de exercitie eens met de 50mm macro te proberen en ook dat ging uiteindelijk bijzonder goed. Maar dat komt allemaal nog.
Ik had er in Kamperhoek opvallend veel en die hadden het drukker met elkaar dan met mij. De meesten die even gingen zitten werden al snel door concurrerende mannetjes opgemerkt en dan vloog het hele spul weer op om luchtgevechten te kunnen voeren. In de meeste gevallen had ik dan ook een half schot of helemaal niks op twee na.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:19 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Altijd mooi, die Keizerslibellen. De laatste keer dat ik er eentje zag was ik blij dat ik de 600mm bij me had. Met de 100mm kon ik niet dichtbij genoeg komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |