abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 augustus 2024 @ 13:47:06 #151
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214506831
Een paar dingetjes lijken nogal verschillend bij beide A6000's

Dat de zoeker donker wordt heb ik totaal geen last van, ik kan gewoon gediafragmeerd en wel scherpstellen met elk van mijn macrolenzen.
Die 4x cropfactor heb ik ook geen last van, alles gedraagt zich exact zoals op mijn andere APS-C-sensoren ongeacht welke lens ik erop draai.

Het zou me niet verwonderen als er ergens bij jou een instelling aan of uit staat die het macro'en nogal uitdagend maakt. Ik ga er zodra ik tijd heb even naar op zoek, het kan eigenlijk niet dat twee identieke camera's zo verschillend zouden werken.

De ontspanner gebruik ik op de A6000 op de alles of niks manier, dus als ik in de loep een scherp plaatje zie gaat ie in één beweging van niks naar opname. Ook een beweginkje dat je even in de vingers moet krijgen.
Gebruik ik de A6000 met LA-EA4 en A-mount-lenzen, dan gaan we weer wél tweetraps.

Bij een systeemcamera is het een regelrechte aanrader om er meerdere accu's bij te hebben, ze gebruiken nogal wat energie en er zitten omwille van de afmetingen vrij kleine accu's in en werkelijk alles op een systeemcamera gebruikt energie.
Met mijn EOS80 met daaronder twee accu's kan ik ook met gemak drie dagen achtereen de wildernis in. Met de Sony's moet er een aardig contingent accu's mee

Bij de opstuurchinees hebben ze van die handige USB-acculaders voor o.a. die accu's van de A6000. Met een powerbankje daaraan vast kun je in tijd dat je de ene accu gebruikt de andere in je tas weer oppompen. Ladertje kost weinig. Met een groepje Chinese accu's kun je met zo'n ladertje vrijwel onbeperkt door blijven fotograferen zolang je kunt blijven laden en dat kan met een gewone powerbank al heel lang.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 augustus 2024 @ 00:54:43 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214570913
Ik kon vandaag eindelijk weer eens een keer laag bij de grond fotograferen en in het Harderbos waren zowaar een paar sprinkhanen bereid om voor me te poseren. Alle insecten waren wat vluchterig vandaag dus moesten er iets langere brandpunten worden ingezet.

Met de A58 en de Sigma 2.8/70mm
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
pi_214570920
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:54 schreef Ouwesok het volgende:
Ik kon vandaag eindelijk weer eens een keer laag bij de grond fotograferen en in het Harderbos waren zowaar een paar sprinkhanen bereid om voor me te poseren. Alle insecten waren wat vluchterig vandaag dus moesten er iets langere brandpunten worden ingezet.

Met de A58 en de Sigma 2.8/70mm
[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Wauw
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 8 augustus 2024 @ 00:22:24 #154
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214619966
Nog wat plaatjes van de A58 met de Sigma 70mm met wat laagbijdegrondse insecten.

Palomena prasina by Ouwesok, on Flickr

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Sphaerophoria spec. by Ouwesok, on Flickr

Lucilia spec by Ouwesok, on Flickr

Soms heb je geluk dat een veldsprinkhaan nét even sjirpt als je je camera afvuurt.
pi_214636412
Het is niet alleen de viewfinder die donker wordt....

Dit zijn de ARW bestanden....

Het rare is dat het fotobewerkingspakket er nog wel wat van kan maken. Alle foto's waren op f/16 of f/22, dus dat is weinig licht. ISO stond op auto -geen plafond ingesteld-, maar het kan komen door die extreme zoom. Nog minder licht, dat kan ik op de Nikon niet.

Dit is bijvoorbeeld een spoorcicade. Van 2 a 3 mm groot. Geen mooie foto, maar ff ter illustratie hoe ver ik opeens kan zoomen.... (Ik gok dat de adapter die ik gebruik fungeert als tussenring, dan krijg je ook opeens extreme zoom zonder scherptediepte, maw: de afstand lens-cmos klopt niet meer)

Ik was met een Benro 60 cm statief op pad, en dit leverde de beste resultaten tot nu toe op. Met statief kun je wel scherpstellen, maar -nog steeds- staat het diafragma al dicht, dus het is heel moeilijk te zien. Daarnaast was het 3 augustus niet windstil. Het waaide zeker niet hard, maar veel takjes deinen, en dan heb je niets aan scherpstelvergroting. Die is voor alle foto's in deze post dus ook niet gebruikt. Wel focus peaking. Het uitzetten van toeters en bellen helpt niet veel. Er zit een veel te grote vertraging tussen viewfinder en cmos. Ook bevriest het beeld bij het half indrukken van de sluiter voor een halve seconde, terwijl je dan juist voor de finishing touch exact zou willen weten waar alles staat.

Maar goed. Statief en voor makkelijker beestjes gekozen. En stiekem ga je ook op beestjes letten die je anders niet ziet (zie de spoorcicade hierboven), maar om niet teveel in extremen te duiken toch maar over gegaan op grotere insecten. Zoals deze Eikenstamjager.

Bij deze foto valt het "opkrikken van de belichting omdat de ARW zwart is" wel op. Toch één van de betere foto's. Maar er zijn er meer scherper. Zoals deze distel:

En het Groene Zuringhaantje

Evenals deze:

En de Schorpioenvlieg

Dit zijn de eerste foto's die in de buurt van scherp komen. En ik moet toegeven: de Sony levert netter beeld af (minder noise) dan de Nikon. Ondanks dat mijn de-noiser er niets mee kan (de ARW bestanden van mij bevatten blanco ISO waarden?) Maar de workaround is niet leuk meer. De nadruk lag altijd op de beestjes, maar de afgelopen maand niet. 1700 foto's geschoten, en de lens gaat denk ik terug op de Nikon. Gewoon omdat het fotografeer seizoen in oktober is afgelopen wil ik denk ik nog even de nadruk op beestjes leggen.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 augustus 2024 @ 01:44:50 #156
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214636764
Blijft toch vreemd dat die A6000 van jou die volgens mij gelijk moet zijn aan de mijne zo totaal anders zou werken 8)7

Adapter zou niet als een tussenring moeten werken voor zover ik weet, bij mij doen ze dat in elk geval niet. Ik zal zodra ik tijd heb eens door de instellingen van mijn A6000 heen lopen, kijken of ik iets tegenkom dat die enorme crop kan veroorzaken.
Kun je je lens wel naar oneindig draaien :?
En hoe ziet de crop er dan uit in vergelijking met de Nikon (waarvan de sensor even groot zou moeten zijn als die van de Sony) :?

Tweede ding wat me nog niet duidelijk wordt is waarom alles zo ontzettend donker wordt, mijn A6000 belicht, ook met geadapterde lenzen alles 'normaal'.
Dat de ISO niet mee komt in de RAW-files zit me in dat opzicht ook al niet helemaal lekker.

Nog een bonusvraag: Doet ie met die 16-50 Sony standaardzoom wél 'normaal' als in beeldhoek maximaal zo'n 74o bij 16mm, belichting normaal en ISO in je opnamebestand gevuld :?

Kleine update
Ik kon over die onverwachte crop/uitrek met dat adapter zo snel niks vinden.

Het adapter zou er ongeveer als onderstaand uit moeten zien waarbij de body van het adapter 28mm is bij een Nikon F-mount

Ook het fenomeen dat je ISO niet meekomt in het beeldbestand is niet iets dat direct hits oplevert bij het zoeken. We zoeken kortom nog even door.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ouwesok op 09-08-2024 11:09:54 (aanvul) ]
pi_214653480
Als de afstand lens-CMOS identiek is ten opzichte van de Nikon, zouden er gelijkwaardige foto's uit moeten komen. Het maakt de lens niet uit op welke CMOS hij straalt.

Maar als ik op de minimum scherpstel afstand scherpstel, zit er een enorm verschil in: heb deze foto eerder gepost:

Dit kan alléén aan een andere afstand tussen lens en sensor liggen. Of de Sony is echt niet goed, maar dat lijkt me niet. Zie die spoorcicade uit de vorige post: zulke kleine beestjes deed ik nooit met de Nikon, maar de Sony krijgt ze aardig groot in beeld.

En ja: de Laowa lens stelt als het moet scherp tot op oneindig. En de Sony kitlens doet het wel goed. Die brugfoto's uit een eerdere post zijn gelijkgesteld op aantal mm op de zoomlens, en daar zit nauwelijks verschil in uitsnede. Maar dan zitten beide lenzen op de door hen gewenste camera.

En dat ISO niet meekomt bij raw/arw: Zou dat kunnen liggen aan het feit dat Raw/Arw de sensordata is, en ISO een nabewerking? Alleen genereert mijn Nikon bij RAW wel een soort voorbeeldplaatje, waardoor je 'em op je computer kunt bekijken of hij wel scherp is, voordat je nabewerking doet. Bij de Sony moet ik alles nabewerken, om überhaupt te zien of het beeld scherp was. Omdat je bij macro 90% kunt weggooien, is dit te zonde van de tijd.

Dit is trouwens de adapter:

Dikte is +/- 22.1 mm, dus ik denk dat dat het verschil wel eens zou kunnen zijn. De lens zit misschien 5.9mm te dicht bij de CMOS, en fungeert dan als een (negatieve) tussenring. Ik weet overigens niet of bij 28mm de afstand lens-sensor gelijk is aan een Nikon, dat neem ik nu even aan.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:58:06 #158
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214656685
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:40 schreef Paddo het volgende:
Als de afstand lens-CMOS identiek is ten opzichte van de Nikon, zouden er gelijkwaardige foto's uit moeten komen. Het maakt de lens niet uit op welke CMOS hij straalt.

Maar als ik op de minimum scherpstel afstand scherpstel, zit er een enorm verschil in: heb deze foto eerder gepost:

[ afbeelding ]

Dit kan alléén aan een andere afstand tussen lens en sensor liggen. Of de Sony is echt niet goed, maar dat lijkt me niet. Zie die spoorcicade uit de vorige post: zulke kleine beestjes deed ik nooit met de Nikon, maar de Sony krijgt ze aardig groot in beeld.

En ja: de Laowa lens stelt als het moet scherp tot op oneindig. En de Sony kitlens doet het wel goed. Die brugfoto's uit een eerdere post zijn gelijkgesteld op aantal mm op de zoomlens, en daar zit nauwelijks verschil in uitsnede. Maar dan zitten beide lenzen op de door hen gewenste camera.

En dat ISO niet meekomt bij raw/arw: Zou dat kunnen liggen aan het feit dat Raw/Arw de sensordata is, en ISO een nabewerking? Alleen genereert mijn Nikon bij RAW wel een soort voorbeeldplaatje, waardoor je 'em op je computer kunt bekijken of hij wel scherp is, voordat je nabewerking doet. Bij de Sony moet ik alles nabewerken, om überhaupt te zien of het beeld scherp was. Omdat je bij macro 90% kunt weggooien, is dit te zonde van de tijd.

Dit is trouwens de adapter:
[ afbeelding ]

Dikte is +/- 22.1 mm, dus ik denk dat dat het verschil wel eens zou kunnen zijn. De lens zit misschien 5.9mm te dicht bij de CMOS, en fungeert dan als een (negatieve) tussenring. Ik weet overigens niet of bij 28mm de afstand lens-sensor gelijk is aan een Nikon, dat neem ik nu even aan.
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.

Met de diepte van het adapter vrees ik dat je een denkfoutje maakt.
Een dunner adapter houdt niet in dat je voorwerpsafstand korter wordt, integendeel, die wordt juist langer (minder uittrek). Om die kortere voorwerpsafstand te halen had je dan een veel dieper adapter moeten hebben. of een tussenring moeten bijschakelen.

Wat ik nog kan proberen is of bij mijn een lens met een F-mount op het adapter tot oneindig gaat. Ik hou het even bij de verbale weergave: Met mijn Nikkor 28-85mm stel ik gewoon tot oneindig scherp met dat 28mm diepe adapter. Zelfs een fractie voorbij oneindig maar dat kan ook in de lens zitten die voor AF-gebruik bedoeld was.

Het blijft kortom een beetje een raadsel waarom bij jou die A6000 zoveel afwijkt van die van mij.
De mijne staat overigens nog steeds op 1.0.0 qua firmware. De enige update die voor mijn gebruik zinvol zou zijn is de 1.10 die zou zorgen dat de camera wat sneller opstart, de overige updates hebben met name te maken met de communicatie met lenzen die ik niet heb of voor video wat ik er niet mee maak.
Camera start dus wat traag op bij mij. Geeft niet, zet ik hem gewoon iets eerder aan
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:06:39 #159
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214656830
Ook nog even wat plaatjes van de ronde van vorige week in het Harderbos waar ik tot mijn grote vreugde ineens vuurlibellen waarnam. Redelijk laat want meestal zie ik die begin juli maar goed, ik zie ze en daar gaat het maar om.

Veel tijd en ruimte om van lens te wisselen is er niet dus ik besluit het met de A77-2 en de Sigma 105mm aan te vliegen en dat is best uitdagend.
Het is warm en zelfs als het niet warm is hebben vuurlibellen een prima zicht en zijn nogal vluchterig. Met de 105mm moet ik iets binnen de meter zien te komen en dat kost me de nodige pogingen. Gelukkig zijn er meerdere mannetjes aanwezig dus krijg ik wat herkansingen.
Aan de zijkant komen is er in deze omstandigheden niet bij, zou met een langere lens ook niet zijn gelukt (je moet er maar bij zien te komen)

Mannetje in de karakterstieke houding, op de kop met de vleugels naar voren in plaats van opzij.
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Lastiger is het vrouwtje dat opvalt door onopvallendheid. Deze schoot ik geheel per ongeluk, ik zag iets landen, schoot er aan de gestrekte arm één plaatje van. Meer kansen kreeg ik niet.
Ook hier weer die opvallende houding met de vleugeltjes naar voren.

Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr
pi_214667609
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 10:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.

Met de diepte van het adapter vrees ik dat je een denkfoutje maakt.
Een dunner adapter houdt niet in dat je voorwerpsafstand korter wordt, integendeel, die wordt juist langer (minder uittrek). Om die kortere voorwerpsafstand te halen had je dan een veel dieper adapter moeten hebben. of een tussenring moeten bijschakelen.

Wat ik nog kan proberen is of bij mijn een lens met een F-mount op het adapter tot oneindig gaat. Ik hou het even bij de verbale weergave: Met mijn Nikkor 28-85mm stel ik gewoon tot oneindig scherp met dat 28mm diepe adapter. Zelfs een fractie voorbij oneindig maar dat kan ook in de lens zitten die voor AF-gebruik bedoeld was.

Het blijft kortom een beetje een raadsel waarom bij jou die A6000 zoveel afwijkt van die van mij.
De mijne staat overigens nog steeds op 1.0.0 qua firmware. De enige update die voor mijn gebruik zinvol zou zijn is de 1.10 die zou zorgen dat de camera wat sneller opstart, de overige updates hebben met name te maken met de communicatie met lenzen die ik niet heb of voor video wat ik er niet mee maak.
Camera start dus wat traag op bij mij. Geeft niet, zet ik hem gewoon iets eerder aan

Inzake ISO: Photoshop, DxO en Nikon Studio kunnen de ISO waarde niet zien, maar deze zit er toch wel in, volgens de Windows verkenner. Zag ik net. Ik heb een Nikon plugin voor Raw, en misschien is die de boosdoener.

Inzake adapterdiepte: ik ga/ging ervan uit dat met scherpstellen het beeld getuned wordt op de afstand (voor, maar ook achter de lens) Het zou goed kunnen dat mijn scherpstelring totaal ergens anders staat als de Sony gemount is. De effecten die ik waarneem lijken wel overeen te komen met een tussenring: meer vergroting, en veel lagere scherptediepte.

En inzake firmware: ik heb de nieuwste van de nieuwste.

Maar goed, de camera was niet gekocht voor de macro, maar omdat wandelen in de Alpen te lastig is met de Nikon 7 uur om je nek. De A6000 gaat met enkele weken mee op vakantie, en daar ben ik er heel blij mee.

Wat betreft macro fotografie: Omdat het seizoen nog maar iets meer dan twee maanden duurt, ga ik weer terug naar de Nikon. Die heeft voor mij iets teveel voordelen momenteel:
• 1100 foto's per accu (dus "op goed geluk 20 fotos maken" kan bijna onbeperkt per middag)
• Scherpstellen met het diafragma open (! voor mij heel belangrijk)
• Echte viewfinder zonder vertraging.
• Niet zoveel handelingen om scherp te stellen. Die beestjes wachten niet.(komt ook omdat de lens niet ondersteund is) En de schutter half in mogen drukken om te wachten op het juiste moment.
• En ik kan fotograferen zonder statief.

Even de hitte afwachten, de fotografietas ligt al klaar.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:46:19 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214668185
En als je dan alles helemaal voor elkaar hebt, dan moeten alleen die beesten nog even meewerken. Sommige zijn wat koppig :')

Ja doei by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:15:56 #162
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214707375
Met de A77-2 en de Sigma 2.8/105mm

Een forse dambordvlieg op een roestige brugleuning
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Op een bankje ligt een overleden roodpootschildwants
Pentatoma rufipes by Ouwesok, on Flickr

Pentatoma rufipes by Ouwesok, on Flickr

Ook met die 105 kun je prima laag bij de grond spelen, bijvoorbeeld als zich sprinkhanen aandienen

Chorthippus biguttulus-groep by Ouwesok, on Flickr

pi_214724972
Vandaag twee uurtjes over. De Nikon D7100 uit het stof, met de bijbehorende Laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro. Plus een afstandsbediening en een Manfrotto 140cm. De doelstelling was om weer eens voor wat hogere kwaliteit te gaan...

Allereerst een Blinde Bij. Wie die naam verzonnen heeft... Het is geen bij (maar een zweefvlieg), en hij is ook niet blind.

Vervolgens schreeuwden de Bloedrode Heidelibelles om aandacht. Zijn momenteel erg aanwezig.

Ik was een beetje aan het uitkijken naar andere libelles, maar ik zag met enig regelmaat een Houtpantserjuffer aan voor een libel. Dit zijn ook best forse juffers..

En nog wat dichterbij (nagenoeg geen crop).

Tot slot een grasjuffer op een bloem. Leverde een leuke compositie op. Dit is geen crop, opklikken voor de volle 24 megapixel voor meer details.

Helaas is die laatste met F16 gemaakt, en dan krijg ik al iets last van regenboogkleurtjes op haren of glimmende oppervlakken. Weet iemand waarvoor die bruine balletjes op de kop zijn? Ik kan het zo gauw niet vinden op internet.
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 augustus 2024 @ 20:13:56 #164
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214748927
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:58 schreef Paddo het volgende:
Vandaag twee uurtjes over. De Nikon D7100 uit het stof, met de bijbehorende Laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro. Plus een afstandsbediening en een Manfrotto 140cm. De doelstelling was om weer eens voor wat hogere kwaliteit te gaan...

Allereerst een Blinde Bij. Wie die naam verzonnen heeft... Het is geen bij (maar een zweefvlieg), en hij is ook niet blind.

[ afbeelding ]
Wat ik er ooit over vond: Omdat uit de ogen van een blinde bij haartjes groeien ging men er vroeger vanuit dat de bij wel blind moest zijn.
Dat het een zweefvlieg betreft moest nog worden uitgevonden en dat ie prima ogen heeft kon men ook niet weten.
quote:
Vervolgens schreeuwden de Bloedrode Heidelibelles om aandacht. Zijn momenteel erg aanwezig.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik was een beetje aan het uitkijken naar andere libelles, maar ik zag met enig regelmaat een Houtpantserjuffer aan voor een libel. Dit zijn ook best forse juffers..

[ afbeelding ]

En nog wat dichterbij (nagenoeg geen crop).

[ afbeelding ]

Tot slot een grasjuffer op een bloem. Leverde een leuke compositie op. Dit is geen crop, opklikken voor de volle 24 megapixel voor meer details.

[ afbeelding ]

Helaas is die laatste met F16 gemaakt, en dan krijg ik al iets last van regenboogkleurtjes op haren of glimmende oppervlakken. Weet iemand waarvoor die bruine balletjes op de kop zijn? Ik kan het zo gauw niet vinden op internet.
Die bruine balletjes zijn ook een soort ogen maar niet die facetogen
Screenshotje

Van ongeveer hier

Goeie serie trouwens.
Ik hou zelf het diafragma meestal beperkt tot 11, geeft geen rare effecten en de scherptedieptewinst bij een nog kleiner diafragma is de pijn niet waard zullen we maar zeggen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 augustus 2024 @ 20:22:55 #165
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214749016
Je weet dat je in het laatste kwart van het libellenseizoen zit als de paardenbijters hun opwachting maken.

Met de A77-2 en de Sigma 2.8/105mm macro zie ik er klotsplaps eentje hangen. Niet wisselen naar de 180 maar eens kijken hoe ver of liever hoe close ik met die 105mm kom.
Diafragma op 11, AF uit en met de camera voor het oog. In de monitor van de A77 kijk ik waar de peak valt en check eventueel even met de loupe. Mikken op pootjes en mond, dan komen de vleugeltjes wel mee. Soms zie je de peak op de facetogen werken.

Paardenbijters eten in de lucht als ze jagen. Na een tijdje jagen moet ie even rusten en dan zijn ze niet bijzonder cameraschuw als je geen plotselinge bewegingen maakt

Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

In slowmotion draai ik om de libel heen en maak zo af en toe een plaatje

En zo af en toe even wat dichterbij, ook weer in superslowmo

Zijaanzicht

Andere kant

en terug naar waar ik het beste bij dat kopje kan

Daarna even wat anders gedaan. Vervolgens nog een poging gedaan maar de paardenbijter besloot dat ie lang genoeg had gehangen en ging weer op jacht.
pi_214750517
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:13 schreef Ouwesok het volgende:
Ik hou zelf het diafragma meestal beperkt tot 11, geeft geen rare effecten en de scherptedieptewinst bij een nog kleiner diafragma is de pijn niet waard zullen we maar zeggen.
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.

Maar bij deze compositie heb ik er geen spijt van. Het voordeel was namelijk wel dat gedeeltes van de bloem mooi scherp zijn. (die steeltjes met korreltjes)

quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:22 schreef Ouwesok het volgende:
Je weet dat je in het laatste kwart van het libellenseizoen zit als de paardenbijters hun opwachting maken.
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)
_-L'avenir est déja là
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 augustus 2024 @ 22:29:50 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214757644
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 23:05 schreef Paddo het volgende:

[..]
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.

Maar bij deze compositie heb ik er geen spijt van. Het voordeel was namelijk wel dat gedeeltes van de bloem mooi scherp zijn. (die steeltjes met korreltjes)
[..]
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)
Hoe lang je viervlekken nog voor de lens kan krijgen weet ik zo snel even niet.

De andere vroege soort, de platbuik zag ik op 20 juli voor het laatst en die was al bijzonder ver heen. Niet het mooiste plaatje maar ik kreeg maar kans voor één enkel schot met de Tamron 70-300mm
Amper meer herkenbaar als platbuik, vleugels al aardig sleets ofwel een hoogbejaarde platbuik
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Wat wel in het laatste kwart nog leverbaar bleek van de vroege libellen is de gewone oeverlibel. Die waren er afgelopen weekend in zowel de end-of-life-versie.

Met de Sigma APO 5.6/180mm macro
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Maar ook nog aardig verse exemplaren die nog helemaal op kleur waren vlogen rond. In dit geval een vrouwtje maar ik zag ook mannetjes langsvliegen
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:45:49 #168
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214786700
Keertje met een ouwe lens tussendoor :?

Panasonic G85 met Komine 2.8/55mm macro, een van de eerste echt populaire macrolenzen van rond 1980 versus een of andere vlieg
Pollenia spec. by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 september 2024 @ 12:04:26 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214856974
Nog een andere manier van libellen fotograferen. Ik was vertrokken met de Pentax K30D met daarop de Sigma 50-500mm met als bedoeling vogels.
Het woei echter zodanig hard dat er weinig beweging in de vogels zat. Op de plekken waar je een beetje uit de wind zat en in de zon viel me wel op dat het krioelde van de vlinders en libellen en die kan je met die 50-500mm prima te lijf, hij heeft een bijzonder korte minimuminstelafstand of met een hippe afko MFD.

Vorig jaar had ik bedroevend weinig paardenbijters voor de lens gehad. Dit jaar zat er zowaar een kleine inhaalslag in.
Paardenbijters zijn, hoewel knalblauw vaak lastig te vinden als ze stil in de struiken hangen.

Het scheelt al als je de voorkeuren van paardenbijters een beetje kent. Ze hangen graag in vlierstruiken of aan andere planten waar niet teveel stekels en oneffenheden in zitten.

Ook een ouwe rietstengel die niet teveel heen en weer waait vinden ze kennelijk lekker zitten

Op Oostvaardersveld is het vooral zaak vlierstruiken die uit de wind staan te doorzoeken

Meestal als je er één vindt zie je er al snel meer hangen en dan is het steeds weer hopen dat er een goed hangt voor het bovenaanzicht

En dat waren alleen nog maar de paardenbijters. Het krioelde nogal van de heidelibellen maar die komen dus nog.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2024 @ 22:43:50 #170
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214875298
En als we dan toch met dat grote ding libellen aan het fotograferen zijn dan meteen ook maar spelen.

Bruinrode heidelibel met de zon achter mijn rug
Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr

Na een omtrekkende beweging pak ik hem ook een keer met de zon tegenover me
Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 september 2024 @ 00:05:55 #171
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214885428
Vlinderen met de 50-500mm. Afgelopen weekend leek de natuur een inhaalslag te doen met de vlinders die in grote getale door de Oostvaardersplassen en over het Oostvaardersveld fladderden.
De kunst met een 500mm met zo'n korte instelafstand is om die afstand ook daadwerkelijk goed in te schatten en zoveel mogelijk vlinder te kunnen pakken.

Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr

Vanessa atalanta by Ouwesok, on Flickr

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Opmerkelijk veel landkaartjes in de zomeruitvoering
Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr

Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr

Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Vanessa cardui by Ouwesok, on Flickr

Vanessa cardui by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 november 2024 @ 21:27:01 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_215468179
3 november en wat zit er op mij te wachten als ik de auto van de lader haal :?

Telefoon erop richten en

Leptophyes punctatissima by Ouwesok, on Flickr
pi_215513044
Weer eens wat anders ;)

Neocaridina garnalen in 1 van m'n 2 aquaria.

D850 met m'n oude trouwe Tamron AF SP 180mm f/3.5 DI LD IF Macro.

Het licht even op maximaal gezet, diafragma op f/6,3 tot f/8 en ISO op 6400.
Snel wat aangepast en gecropt in Lightroom en met Topaz Photo AI de ruis wat dragelijker gemaakt, die doet dat toch net wat beter dan Lightroom.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2024 01:38:33 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 16:22:23 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_216936364
Het begint zowaar een beetje op voorjaar te lijken en dan komen de macrolenzen weer in beeld :Y

Nieuw oud bloed in de collectie is de NEX5N, het voor die tijd wel erg kleine Sony-dingetje dat al een tijd in mijn collectie zit maar die ik nieuw leven inblies toen ik de bijbehorende opsteekzoeker wist te scoren. Die maakt van de kleine NEX een mooi venijnig hoeken- en gatencamera'tje. Ik zette de 3.5/30mm erop en ging eens in de Mangrove met de vlinders spelen. Afwisselend met zoeker en scherm, maar net wat het handigst was.

Uitdaging is dat de combinatie vederlicht is en geen stabilisatie kent. Goed vasthouden dus.
Aan de pluskant is dat de 30mm niet langer of korter wordt bij focussen wat me in het veld weer de nodige vluchtbeestjes kan schelen.

Achtergronden zijn wat onrustiger dan die van mijn andere korte macrolenzen.

Je moet er wel erg kort op zitten met deze 30mm, het lijken andere millimeters dan die van mijn Amount 2.8/30mm.

Een grote vlinder (Blauwe Morpho)
Sony E 3.5/30mm @ Mangrove by Ouwesok, on Flickr

Een iets minder grote vlinder

En dan een aantal heliconiae die allemaal ongeveer even groot zijn en qua afmetingen in de buurt komen van de hier inheemse vlinders. Ze zijn alleen iets minder schuw.

En dan een keer een andere aanvliegroute, ik probeer deze malachietvlinder van de zijkant te benaderen en dan te kijken hoe krap ik er tegenaan kan gaan komen. Dat bleek heel erg krap, ik raak bijna zijn vleugeltip en krijg een leuke blik op het kopje
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 7 april 2025 @ 21:18:20 #175
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217315043
Zo langzamerhand beginnen er buiteninsecten te verschijnen. Jammer alleen dat ik op de warmste dagen steeds iets anders en dringenderders te doen heb.

Op een frisse zondagmiddag had ik toch even een bandzweefvliegje op een boom. Rap de Sigma 105mm op de A7 en net zo rap een plaatje schieten, de insecten waren erg vluchterig ondanks dat het niet echt warm was.

Syrphus spec. by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 april 2025 @ 00:15:30 #176
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217416472
Vanmiddag zon in de tuin en amper wind en dus zoemde er wel wat rond om een oefenrondje te doen.

Wederom met de NEX5N en de Sony 30mm macro. Onderstaande vliegen gingen van alles het makkelijkst. Ze zitten op van alles wat achterin de tuin te vinden was, de zon die erop scheen gaf ze warmevoetjesgarantie en dan willen ze wel even zitten.

Op het deksel van de biobak
Muscina prolapsa by Ouwesok, on Flickr

Op wat plastic verpakkingsspul dat er speciaal voor in de zon hangt

Op iets anders plastickerigs

Over het algemeen schiet ik er heel veel bij dit soort tuinexercities en meestal bedoeld om te kijken of ik de scherpte daar kan leggen waar ik hem hebben wil en vooral om zo dicht mogelijk op die beestjes te komen. Ga ik dan het veld in en fotografeer met de lange macrolenzen dan blijken de beestjes na wat van deze oefeningen toch makkelijker te benaderen te zijn.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 mei 2025 @ 00:39:29 #177
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217553344
Na een paar dagen met niks vandaag maar met de 6D en de 180mm naar Burgers Mangrove gegaan om in elk geval íets te kunnen fotograferen.

Naast dat iets ook nog een verrassing, er zaten overal in Mangrove zwarte soldaatvliegen en dat zijn best fraaie beestjes

Hermetia illucens by Ouwesok, on Flickr
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:30:11 #178
136 V.
Like tears in rain...
pi_217567117
Ik heb besloten dit jaar ook de macrolens maar weer eens op mijn toestel te schroeven. Afgelopen jaren veel te druk geweest om er lekker op uit te gaan. Vorig jaar nog wel snel in de tuin deze gemaakt, maar met een te kleine scherptediepte helaas. Maar verder vind ik hem wel mooi.

DSCF0488 by Robert Kamer, on Flickr
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 8 mei 2025 @ 23:10:51 #179
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_217581112
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 00:39 schreef Ouwesok het volgende:
Na een paar dagen met niks vandaag maar met de 6D en de 180mm naar Burgers Mangrove gegaan om in elk geval íets te kunnen fotograferen.

Naast dat iets ook nog een verrassing, er zaten overal in Mangrove zwarte soldaatvliegen en dat zijn best fraaie beestjes

[ link | afbeelding ]Hermetia illucens by Ouwesok, on Flickr
Dat is zeker een fraai vliegje. Ik kende ze alleen in de gedroogde larve-vorm.

Het is hier in het parkje akelig stil qua insecten. Hier en daar een verdwaald witje of een Bont zandoogje, maar 0 bijen. Ik heb de afgelopen maand 2x een hommel gezien en that's it... Ik hoop dat het nog komt, maar het begint nu wel erg enge vormen aan te nemen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 mei 2025 @ 23:02:02 #180
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217605883
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 23:10 schreef EdRendum het volgende:

[..]
Dat is zeker een fraai vliegje. Ik kende ze alleen in de gedroogde larve-vorm.

Het is hier in het parkje akelig stil qua insecten. Hier en daar een verdwaald witje of een Bont zandoogje, maar 0 bijen. Ik heb de afgelopen maand 2x een hommel gezien en that's it... Ik hoop dat het nog komt, maar het begint nu wel erg enge vormen aan te nemen.
Voor de libellen kan ik er inmiddels wel iets over zeggen. Het lijkt erop dat mijn veronderstelling klopte en dat de natuur het kruit nog even droog hield tot de koude periodes voorbij zouden zijn. Vanmiddag even weer naar het Woldlakebos geweest en daar toch vijf soorten libellen en meerdere soorten juffers waargenomen en ook weer in de hoeveelheden die ik in de Weerribben gewend ben ofwel je ziet overal waar je om je heen kijkt wel libellen.
Waarneming.nl liet nog een beter beeld zien voor de Weerribben, ik heb vanmiddag zeker een soort of vier niet gezien die wel door anderen waargenomen zijn.

Voor de kleinere insecten lijkt het wat somberder. Er zullen inderdaad muggen genoeg zijn in een veengebied als de Weerribben om die libellen te voeden anders slopen ze simpelweg niet uit.
Andere insecten, groter dan muggen lijken bepaald minder talrijk te zijn dan in andere jaren. Hopelijk krijgen we straks nog een inhaalslag van de natuur.
Een ding dat in Flevo'tjesland nogal van invloed kan zijn is de wel zeer intensieve teelt van bloembollen die gepaard gaat met enorme hoeveelheden bestrijdingsmiddelen. In gebieden waar in de buurt bollenvelden stonden zie ik beduidend minder insecten dan in pakweg de Oostvaardersplassen waar in de omgeving beduidend minder bollenteelt plaatsvond.

De stand in de tuin laat een lichte opknap zien met weer de nodige groene vleesvliegen waarop het goed oefenen is en zo heel af en toe zie je een bladwespje. De springspinnen op de zonmuur laten het dit jaar volledig afweten.
  maandag 12 mei 2025 @ 19:22:11 #181
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_217612425
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 23:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Voor de libellen kan ik er inmiddels wel iets over zeggen. Het lijkt erop dat mijn veronderstelling klopte en dat de natuur het kruit nog even droog hield tot de koude periodes voorbij zouden zijn. Vanmiddag even weer naar het Woldlakebos geweest en daar toch vijf soorten libellen en meerdere soorten juffers waargenomen en ook weer in de hoeveelheden die ik in de Weerribben gewend ben ofwel je ziet overal waar je om je heen kijkt wel libellen.
Waarneming.nl liet nog een beter beeld zien voor de Weerribben, ik heb vanmiddag zeker een soort of vier niet gezien die wel door anderen waargenomen zijn.

Voor de kleinere insecten lijkt het wat somberder. Er zullen inderdaad muggen genoeg zijn in een veengebied als de Weerribben om die libellen te voeden anders slopen ze simpelweg niet uit.
Andere insecten, groter dan muggen lijken bepaald minder talrijk te zijn dan in andere jaren. Hopelijk krijgen we straks nog een inhaalslag van de natuur.
Een ding dat in Flevo'tjesland nogal van invloed kan zijn is de wel zeer intensieve teelt van bloembollen die gepaard gaat met enorme hoeveelheden bestrijdingsmiddelen. In gebieden waar in de buurt bollenvelden stonden zie ik beduidend minder insecten dan in pakweg de Oostvaardersplassen waar in de omgeving beduidend minder bollenteelt plaatsvond.

De stand in de tuin laat een lichte opknap zien met weer de nodige groene vleesvliegen waarop het goed oefenen is en zo heel af en toe zie je een bladwespje. De springspinnen op de zonmuur laten het dit jaar volledig afweten.
Het begint nu een beetje te komen, idd. Ik zag daarnet op 1 van mijn rondjes een stuk of 5 Blinde bijen en een nog een bijvliegje die weggejaagd werd door een Blinde bij. Gister bij moeders in de tuin was er ook wel een en ander aan het rondvliegen (en aan het schieten, je zag de ene draad na de ander door de lucht gaan)
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 mei 2025 @ 20:32:52 #182
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217613541
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 19:22 schreef EdRendum het volgende:

[..]
Het begint nu een beetje te komen, idd. Ik zag daarnet op 1 van mijn rondjes een stuk of 5 Blinde bijen en een nog een bijvliegje die weggejaagd werd door een Blinde bij. Gister bij moeders in de tuin was er ook wel een en ander aan het rondvliegen (en aan het schieten, je zag de ene draad na de ander door de lucht gaan)
Vanavond tussen de bomen door zag ik ook heel veel muggen en vliegen in het zonlicht. Dat houdt zoveel in als dat die te eten hebben maar dat houdt ook zoveel in dat de insecten die dat kleine grut bejagen nu ook weer hun opwachting gaan maken. Hopelijk in grote aantallen en vooral als ik tijd heb voor buitenspelen.

Van gisteren maar even drie viervlekken. Voor de vraag welke we er vandaag weer eens op zullen draaien kijk ik meestal even naar de temperatuur. Eerste keuze was de Tamron 572D vanwege 300mm en goeie performance.
Voor het geval het wat zou kunnen lijden had ik nog een 180 en een 105 in mijn tas zitten.
Zoals ik al verwachtte was het voor de voorjaarscollectie tamelijk warm en dus is de 572D er al die tijd op blijven zitten.

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

dinsdag 13 mei 2025 @ 16:23:33 #183
353856 Stoepboer
Stoep met boeren.
pi_217619834
Na jaren de hobby weer opgepakt met m'n oude vertrouwde A7iii, moet er alleen nog weer even in komen.
Jumping spider by Roger, on Flickr
Vervelende stoepboer!
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 mei 2025 @ 21:24:59 #184
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217635411
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 16:23 schreef Stoepboer het volgende:
Na jaren de hobby weer opgepakt met m'n oude vertrouwde A7iii, moet er alleen nog weer even in komen.
[ link | afbeelding ]Jumping spider by Roger, on Flickr
Oude vertrouwde A7III. Ik heb er zo een op de toekomstverlanglijst staan. Tot die tijd doe ik het nog even voor wat de libellen betreft met de A77-2.

Glassnijders bijvoorbeeld. Ze hebben de neiging een eindje de begroeiing in te vliegen alvorens te landen en daarmee zijn ze meestal best wel lastig te vinden. Zodra je er een ziet landen is het zelfs nog even zoeken waar ie nou precies is gebleven.
Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Je kunt bij glazenmakers vrij goed zien of ze binnenkort gaan landen, de libel lijkt dan een geschikt plekje te zoeken en vliegt minder lange einden dan wanneer ie op jacht of op patrouille is. Onderstaande ging in elk geval zichtbaar zitten al zat er nog wel wat blad in de weg. Eerst maar eens bewijsmateriaal maken

Brachytron pratense by [url=https://www.flickr.com/
photos/95975006@N08/]Ouwesok[/url], on Flickr

Vervolgens iets achteruit en dan op zoek naar een hoek waar ik wat minder takken tussen mij en de libel heb. Het was best warm en dus heel rustig bewegen tot ik hem er goed voor heb en vooral hopen dat ie nog even blijft hangen.

Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr
  donderdag 15 mei 2025 @ 00:14:02 #185
353856 Stoepboer
Stoep met boeren.
pi_217637425
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 21:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Oude vertrouwde A7III. Ik heb er zo een op de toekomstverlanglijst staan. Tot die tijd doe ik het nog even voor wat de libellen betreft met de A77-2.

Glassnijders bijvoorbeeld. Ze hebben de neiging een eindje de begroeiing in te vliegen alvorens te landen en daarmee zijn ze meestal best wel lastig te vinden. Zodra je er een ziet landen is het zelfs nog even zoeken waar ie nou precies is gebleven.
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Je kunt bij glazenmakers vrij goed zien of ze binnenkort gaan landen, de libel lijkt dan een geschikt plekje te zoeken en vliegt minder lange einden dan wanneer ie op jacht of op patrouille is. Onderstaande ging in elk geval zichtbaar zitten al zat er nog wel wat blad in de weg. Eerst maar eens bewijsmateriaal maken

[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by [url=https://www.flickr.com/
photos/95975006@N08/]Ouwesok[/url], on Flickr

Vervolgens iets achteruit en dan op zoek naar een hoek waar ik wat minder takken tussen mij en de libel heb. Het was best warm en dus heel rustig bewegen tot ik hem er goed voor heb en vooral hopen dat ie nog even blijft hangen.

[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr
Mooie foto’s weer!

Haha, dat was inderdaad wel wat overdreven. De A7III is nog steeds een ontzettend fijn toestel en doet eigenlijk niet eens zo veel onder voor de A7IV, ik sprak toevallig iemand die ze allebei heeft. Ben er in ieder geval nog erg blij mee!

Zo te zien maakt de A77-2 behoorlijk scherpe foto’s, puik werk hoor.

En de informatie die je bij de foto’s zet, dat is erg leuk. Ik heb nog een ander fototje van de desbetreffende spin, hier weet ik dus alleen helemaal niets van:
Jumping Spider 2 by Roger, on Flickr

[ Bericht 1% gewijzigd door Stoepboer op 15-05-2025 07:27:07 ]
Vervelende stoepboer!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 mei 2025 @ 11:57:34 #186
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217661187
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 00:14 schreef Stoepboer het volgende:

[..]
Mooie foto’s weer!

Haha, dat was inderdaad wel wat overdreven. De A7III is nog steeds een ontzettend fijn toestel en doet eigenlijk niet eens zo veel onder voor de A7IV, ik sprak toevallig iemand die ze allebei heeft. Ben er in ieder geval nog erg blij mee!

Zo te zien maakt de A77-2 behoorlijk scherpe foto’s, puik werk hoor.
Ik kan me er inderdaad aardig mee redden, hij is net als de EOS80D die ik voor vogels gebruik eigenlijk zo compleet dat ik niet weet wat ik in een APSc-camera nog meer zou willen. Alles ie precies snel genoeg, groot genoeg en vooral 'responsive' genoeg om er alles mee te kunnen.
De reden om een A7III op de verlanglijst te zetten is dat die eigenlijk hetzelfde pakket biedt maar dan op fullframe met alle macrolenzen die ik al had en dat zijn er inmiddels nogal wat.
Een A99-II zou de truuc ook doen maar die zijn gebruikt nogal zeldzaam en vaak net zo duur als een nieuwe A7III
quote:
En de informatie die je bij de foto’s zet, dat is erg leuk. Ik heb nog een ander fototje van de desbetreffende spin, hier weet ik dus alleen helemaal niets van:
[ link | afbeelding ]Jumping Spider 2 by Roger, on Flickr
Prachtig spinnetje. Qua 'weten' heb ik de neiging om me heel oppervlakkig in te lezen op soorten, meestal is het nazoeken van wat ik in andermans fotografie meen te bespeuren en dat combineren met wat ik al had.
Springspinnetjes hebben bijvoorbeeld de eigenschap dat ze erg nieuwsgierig zijn en een helder zicht van ongeveer tien centimeter hebben. Een manier om ze te fotograferen is met een lichte combinatie met één hand te fotograferen terwijl de andere hand de spin probeert te interesseren op pakweg 12 centimeter zodat ie er even goed voor moet gaan zitten. Klinkt heel haalbaar en valt dan in de praktijk vaak tegen, de spin balanceert tussen drie reacties, opzitten en kijken, ongeïnteresserd omdraaien of zich in blinde paniek laten vallen. Bij dat opzitten en kijken heb je kans op een plaatje maar om met één hand in een tolerantie van een millimeter te blijven valt dan ook weer niet mee. Maar net dat maakt macrofotografie een leuke sport.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 mei 2025 @ 12:11:26 #187
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217661275
Juffers hebben hun eigen uitdagingen om ze op de plaat te krijgen.
Ze zijn schuwer dan libellen en hebben bijzonder goed zicht rondom waar een libel vooral voor en onder zich scherp zicht heeft en naar boven precies genoeg ziet om bedreigingen te onderkennen.
Blijft ie eenmaal zitten dan heb je nog de afmetingen die het lastig maken. Meestal zit je goed als je het hele lijf in de scherpte houdt. Bij een moderne camera is dat kwestie van de AF eraf en met focus peaking dat lijf in de scherpte te krijgen.

Staat je peaking kleur op rood, dan wordt een vuurjuffer nog extra uitdagend. Soms lukt het zoals deze in het Woldlakebos, wederom met de A77-II en de Tamron 572D
Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr

Afgelopen week tijdens een indetuinkijkmomentje land er tot mijn vreugde een vuurjuffer in de bessenstruik. Ik kan natuurlijk naar binnen snellen om iets langs op te tuigen maar dan is ie waarschijnlijk alweer elders en dus besluit ik het maar te doen met wat ik in de hand heb, mijn NEX5N met de Sony 3.5/30mm macro wat zoveel betekent als dat ik zo ongeveer op de juffer moet gaan zitten en dan hopen dat de AF hem pakt want manual focussen gaat met die combi wat rottig.

Oogjes in de scherpte en dan zie je dat je met een korte macrolens eigenlijk niks cadeau krijgt qua scherptediepte. Wat je wel cadeau krijgt is beeldhoek, inderdaad, mijn tuindeur is blauw.

Tot nog toe gebruikte ik het scherm van de NEX, ik besluit het met de zoeker te doen voor iets meer controle, moet dan wel met mijn hoofd nog dichter bij de juffer die goed op temperatuur is. Inademen dus en proberen maar en dat kan met die NEX bijzonder rap, het ding is hoewel klein bijzonder snel. Van de zes schoten die ik op één keer ademen kon doen was onderstaand zo ongeveer de beste.
adem je op die afstand uit dan is het insect gegarandeerd weg

pi_217718327
In de achtertuin van m'n nieuwe woning (net buiten Drachten) is het wel heel makkelijk om insecten te vinden.
Er is nu op ieder moment dat je rondkijkt wel ergens een libelle, hommel of bij te zien.

Dus een kort rondje met de iPhone is genoeg om wat libellen te kieken ;)

Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 mei 2025 @ 23:52:30 #189
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217731308
Met de NEX5N met de 3.5/30mm macro in de tuin. Een of andere bloemvlieg

Anthomyiidae indet. by Ouwesok, on Flickr

Anthomyiidae indet. by Ouwesok, on Flickr
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 28 mei 2025 @ 12:05:22 #190
485843 crew  Jippie
pi_217777298
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:30 schreef V. het volgende:
Ik heb besloten dit jaar ook de macrolens maar weer eens op mijn toestel te schroeven. Afgelopen jaren veel te druk geweest om er lekker op uit te gaan. Vorig jaar nog wel snel in de tuin deze gemaakt, maar met een te kleine scherptediepte helaas. Maar verder vind ik hem wel mooi.

[ link | afbeelding ]DSCF0488 by Robert Kamer, on Flickr
Bedankt voor deze mooie foto, ik ga hem voor het weerbericht gebruiken ^O^
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 mei 2025 @ 19:28:54 #191
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217810444
Eindelijk weer heel veel kleine beestjes in de Weerribben. Allereerst al heel veel libellen, overal waar je keek hing de lucht er vol mee. Ik heb me er heerlijk op kunnen uitleven. Komt allemaal nog.

Maar ook eindelijk weer eens wat meer kleine insecten om mee te spelen waardoor de lage camera ook wat vaker naar buiten kwam.

Met de Sony A58 en de Sony 2.8/50mm een gewone rietkever

Donacia vulgaris by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 mei 2025 @ 20:01:58 #192
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217810732
De tuinoefeningen, meest op vliegen doe ik met de NEX5N en de Sony 30mm. Dat fotografeert bijzonder moelijk omdat je zowat boven op die vlieg moet kruipen en dus moet zien te voorkomen dat ie vertrekt.
Die oefening lijkt wel vrucht af te werpen. Vandaag aardig warm en dan zijn met name waterjuffers op zijn zachtst gezegd scherpe waarnemers.

In plaats van de NEX nu de A58 met wél stabilisatie en de 'veel' langere Sony 2.8/50mm erop en dan maar eens zien of ik in de buurt van een juffer kan komen, er waren er voldoende om mee te spelen.

Een variabele waterjuffer vrouwtje. Voorzichtig er naar toe bewegen en een schot wagen
Coenagrion pulchellum by Ouwesok, on Flickr

Juffer blijft zitten en dus ga ik er nog wat dichterbij

Kunst met de 58 is om je display zo te houden dat je er in elk geval op ziet wat de AF koos om op scherp te stellen. In het riet is de 58 best wel handiger dan de A77 die ik normaal voor macro gebruik. Die laatste is nogal een volumineuze verschijning waar de A58 lekker compact is.

Ik doe nog een geslaagde poging op een mannetje Variabele waterjuffer
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 mei 2025 @ 21:28:19 #193
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217811922
Juffer blijft dus zitten en dan probeer ik maar eens een vroege glazenmaker. Een flinke schuwe libel, zeker met het warme weer van vanmiddag.
Ik zie er een in een boom gaan hangen en ga eens kijken wat het hebben kan.

Op ongeveer anderhalve meter van de libel breng ik de camera op zijn werkhoogte zodat ie niet schrikt van het optillen. Voor het in stelling brengen focus ik de lens op iets wat ongeveer op de afstand zit die ik nodig denk te hebben, een centimeter of dertig zodat de libel iets sneller wordt gevonden.
Dat is bij Sony afhankelijk van de leeftijd van je lens. Deze 50mm van Sony heeft de volle reeks contacten en die wordt dus optimaal aangestuurd door de camera. Een oudere macro zoals mijn 5.6/180mm heeft een beperktere reeks contacten en die zoekt dus volgens een vast patroon scherpte en is daarmee beduidend trager. Is ook wel mee om te gaan als je hem stelselmatig iets te dichtbij prefocust waarmee de scherpte uiteindelijk ook nog vrij rap gevonden wordt

Nog op veilige afstand
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Voorzichtig en zo vloeiend mogelijk breng ik de combinatie zo ongeveer ter hoogte van de vleugeltips voor een kopje

Het blijft leuke sport, zorgen dat een libel je negeert :')
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 1 juni 2025 @ 14:07:23 #194
485843 crew  Jippie
pi_217818361
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de achtertuin van m'n nieuwe woning (net buiten Drachten) is het wel heel makkelijk om insecten te vinden.
Er is nu op ieder moment dat je rondkijkt wel ergens een libelle, hommel of bij te zien.

Dus een kort rondje met de iPhone is genoeg om wat libellen te kieken ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dank namens de weerbericht commissie _O_
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juni 2025 @ 23:11:27 #195
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217843652
Nog een paar gevalletjes close combat met libellen. Vier keer een korenbout met de A58 en de Sony 2.8/50mm

De kunst is om tot zo'n dertig centimeter te komen. Als ie dan nog zit blijft ie lang genoeg zitten voor minstens één plaatje

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Als bovenstaande opname alleen dan de camera tien centimeter hoger en iets naar beneden gericht en het geheel ziet er zomaar weer anders uit

Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juni 2025 @ 11:03:12 #196
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217883737
Je ziet in een gebied als het Woldlakebos heel wat witjes rondvliegen in diverse soorten. Dan ineens valt een vlinder ter grootte van een witje op aan zijn manier van vliegen die er totaal anders uitziet.
De vlinder strijkt neer in de begroeiing en lijkt zich daar te willen verstoppen.

Laag langs de grond met de 180mm weet ik hem toch te verschalken en volgens Obsidentify is dit een nachtvlinder met de illustere naam Appeltak

Campaea margaritata by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 juni 2025 @ 00:28:55 #197
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_217890693
Gevlekte witsnuiten zie je in twee kleurvarianten.

Het mannetje
Leucorrhinia pectoralis by Ouwesok, on Flickr

En het vrouwtje

Vroege glazemaker van twee kanten met de 5.6/180mm Macro

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juni 2025 @ 12:33:55 #198
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_218063752
De keizerslibellen vliegen weer en ik had zowaar even én tijd én weer. Rondje Kamperhoek waar het over de hele linie dit jaar tegenviel met de insecten in het algemeen en de libellen in het bijzonder.
De uitzondering daarop bleken dan de keizerslibellen waarvan er opvallend veel rondvlogen en die vooral ook zo af en toe een neerstreken en, anders dan ik van ze gewend ben niet laag in het gras verstopt maar gewoon in alle openheid op rietstengels, aan planten en zoals onderstaand aan de omheining.
Zoals alle glazenmakers zijn ze bijzonder schuw en hebben ze erg goeie ogen en sensoren.

Daarom eerst een schot op wat afstand, puur als bewijsmateriaal
Anax Imperator by Ouwesok, on Flickr

Hoewel felgekeurd en groot vallen ze zittend eigenlijk zo goed als niet op en merk je de aanwezigheid aan het kenmerkende geritsel als er een op de vlucht slaat. Deze bleef echter zitten en dus was het tijd om de A77-2 met Sigma 5.6/180mm omlaag te brengen en eens te kijken wat het allemaal kon lijden.
Eerst maar eens een totaalschot waarbij ik zoveel mogelijk recht op het insect fotografeer om de vleugeltjes minstens in de buurt van de scherpte te houden

En daarna dat macro-dingetje ofwel een portretje. AF uitzetten en dan bewegen in een soort superslowmotion, camera steeds op het insect gericht houden en heel rustig daar naar toe waar je naar toe wilt. Opletten waar je scherptevlak zo ongeveer ligt en dan...

Bij deze kon ik overigens best wel lang doorgaan, zelfs nog van camera gewisseld om de exercitie eens met de 50mm macro te proberen en ook dat ging uiteindelijk bijzonder goed. Maar dat komt allemaal nog.
  zaterdag 28 juni 2025 @ 14:19:23 #199
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_218064485
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:33 schreef Ouwesok het volgende:
De keizerslibellen vliegen weer en ik had zowaar even én tijd én weer. Rondje Kamperhoek waar het over de hele linie dit jaar tegenviel met de insecten in het algemeen en de libellen in het bijzonder.
De uitzondering daarop bleken dan de keizerslibellen waarvan er opvallend veel rondvlogen en die vooral ook zo af en toe een neerstreken en, anders dan ik van ze gewend ben niet laag in het gras verstopt maar gewoon in alle openheid op rietstengels, aan planten en zoals onderstaand aan de omheining.
Zoals alle glazenmakers zijn ze bijzonder schuw en hebben ze erg goeie ogen en sensoren.

Daarom eerst een schot op wat afstand, puur als bewijsmateriaal
[ link | afbeelding ]Anax Imperator by Ouwesok, on Flickr

Hoewel felgekeurd en groot vallen ze zittend eigenlijk zo goed als niet op en merk je de aanwezigheid aan het kenmerkende geritsel als er een op de vlucht slaat. Deze bleef echter zitten en dus was het tijd om de A77-2 met Sigma 5.6/180mm omlaag te brengen en eens te kijken wat het allemaal kon lijden.
Eerst maar eens een totaalschot waarbij ik zoveel mogelijk recht op het insect fotografeer om de vleugeltjes minstens in de buurt van de scherpte te houden

En daarna dat macro-dingetje ofwel een portretje. AF uitzetten en dan bewegen in een soort superslowmotion, camera steeds op het insect gericht houden en heel rustig daar naar toe waar je naar toe wilt. Opletten waar je scherptevlak zo ongeveer ligt en dan...

Bij deze kon ik overigens best wel lang doorgaan, zelfs nog van camera gewisseld om de exercitie eens met de 50mm macro te proberen en ook dat ging uiteindelijk bijzonder goed. Maar dat komt allemaal nog.
Altijd mooi, die Keizerslibellen. De laatste keer dat ik er eentje zag was ik blij dat ik de 600mm bij me had. Met de 100mm kon ik niet dichtbij genoeg komen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juni 2025 @ 16:07:29 #200
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_218065591
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 14:19 schreef EdRendum het volgende:

[..]
Altijd mooi, die Keizerslibellen. De laatste keer dat ik er eentje zag was ik blij dat ik de 600mm bij me had. Met de 100mm kon ik niet dichtbij genoeg komen.
Ik had er in Kamperhoek opvallend veel en die hadden het drukker met elkaar dan met mij. De meesten die even gingen zitten werden al snel door concurrerende mannetjes opgemerkt en dan vloog het hele spul weer op om luchtgevechten te kunnen voeren. In de meeste gevallen had ik dan ook een half schot of helemaal niks op twee na.
Na de poging met de 50mm op de A58 deed ik hem ook nog een keer met de telefoon om naar het thuisfront te versturen 8)7
Waarschijnlijk was de reden dat ik ze met kort spul kon benaderen de temperatuur die rond de 21 graden zat, de keizerlibel is van de zomercollectie, zodra je boven de 25 graden zit wordt het uitdagend om ze met iets korters dan 400mm te benaderen al helpt de manier van benaderen ook mee. Ik zag deze al op vrij grote afstand zitten en kon een 'aanvalsplan' bedenken buiten het gebied waar ie me kon waarnemen en dan heb je aardig wat speelruimte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')