Wauwquote:Op maandag 5 augustus 2024 00:54 schreef Ouwesok het volgende:
Ik kon vandaag eindelijk weer eens een keer laag bij de grond fotograferen en in het Harderbos waren zowaar een paar sprinkhanen bereid om voor me te poseren. Alle insecten waren wat vluchterig vandaag dus moesten er iets langere brandpunten worden ingezet.
Met de A58 en de Sigma 2.8/70mm
[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:40 schreef Paddo het volgende:
Als de afstand lens-CMOS identiek is ten opzichte van de Nikon, zouden er gelijkwaardige foto's uit moeten komen. Het maakt de lens niet uit op welke CMOS hij straalt.
Maar als ik op de minimum scherpstel afstand scherpstel, zit er een enorm verschil in: heb deze foto eerder gepost:
[ afbeelding ]
Dit kan alléén aan een andere afstand tussen lens en sensor liggen. Of de Sony is echt niet goed, maar dat lijkt me niet. Zie die spoorcicade uit de vorige post: zulke kleine beestjes deed ik nooit met de Nikon, maar de Sony krijgt ze aardig groot in beeld.
En ja: de Laowa lens stelt als het moet scherp tot op oneindig. En de Sony kitlens doet het wel goed. Die brugfoto's uit een eerdere post zijn gelijkgesteld op aantal mm op de zoomlens, en daar zit nauwelijks verschil in uitsnede. Maar dan zitten beide lenzen op de door hen gewenste camera.
En dat ISO niet meekomt bij raw/arw: Zou dat kunnen liggen aan het feit dat Raw/Arw de sensordata is, en ISO een nabewerking? Alleen genereert mijn Nikon bij RAW wel een soort voorbeeldplaatje, waardoor je 'em op je computer kunt bekijken of hij wel scherp is, voordat je nabewerking doet. Bij de Sony moet ik alles nabewerken, om überhaupt te zien of het beeld scherp was. Omdat je bij macro 90% kunt weggooien, is dit te zonde van de tijd.
Dit is trouwens de adapter:
[ afbeelding ]
Dikte is +/- 22.1 mm, dus ik denk dat dat het verschil wel eens zou kunnen zijn. De lens zit misschien 5.9mm te dicht bij de CMOS, en fungeert dan als een (negatieve) tussenring. Ik weet overigens niet of bij 28mm de afstand lens-sensor gelijk is aan een Nikon, dat neem ik nu even aan.
Inzake ISO: Photoshop, DxO en Nikon Studio kunnen de ISO waarde niet zien, maar deze zit er toch wel in, volgens de Windows verkenner. Zag ik net. Ik heb een Nikon plugin voor Raw, en misschien is die de boosdoener.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds wel een verschil. Bij mijn A6000 komt de ISO-waarde gewoon mee in het ARW-file. Die zie ik in ACR of welke RAW-converter ik ook gebruik weer terug.
Met de diepte van het adapter vrees ik dat je een denkfoutje maakt.
Een dunner adapter houdt niet in dat je voorwerpsafstand korter wordt, integendeel, die wordt juist langer (minder uittrek). Om die kortere voorwerpsafstand te halen had je dan een veel dieper adapter moeten hebben. of een tussenring moeten bijschakelen.
Wat ik nog kan proberen is of bij mijn een lens met een F-mount op het adapter tot oneindig gaat. Ik hou het even bij de verbale weergave: Met mijn Nikkor 28-85mm stel ik gewoon tot oneindig scherp met dat 28mm diepe adapter. Zelfs een fractie voorbij oneindig maar dat kan ook in de lens zitten die voor AF-gebruik bedoeld was.
Het blijft kortom een beetje een raadsel waarom bij jou die A6000 zoveel afwijkt van die van mij.
De mijne staat overigens nog steeds op 1.0.0 qua firmware. De enige update die voor mijn gebruik zinvol zou zijn is de 1.10 die zou zorgen dat de camera wat sneller opstart, de overige updates hebben met name te maken met de communicatie met lenzen die ik niet heb of voor video wat ik er niet mee maak.
Camera start dus wat traag op bij mij. Geeft niet, zet ik hem gewoon iets eerder aan
Wat ik er ooit over vond: Omdat uit de ogen van een blinde bij haartjes groeien ging men er vroeger vanuit dat de bij wel blind moest zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:58 schreef Paddo het volgende:
Vandaag twee uurtjes over. De Nikon D7100 uit het stof, met de bijbehorende Laowa 100mm f/2.8 2x ultra-macro. Plus een afstandsbediening en een Manfrotto 140cm. De doelstelling was om weer eens voor wat hogere kwaliteit te gaan...
Allereerst een Blinde Bij. Wie die naam verzonnen heeft... Het is geen bij (maar een zweefvlieg), en hij is ook niet blind.
[ afbeelding ]
Die bruine balletjes zijn ook een soort ogen maar niet die facetogenquote:Vervolgens schreeuwden de Bloedrode Heidelibelles om aandacht. Zijn momenteel erg aanwezig.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik was een beetje aan het uitkijken naar andere libelles, maar ik zag met enig regelmaat een Houtpantserjuffer aan voor een libel. Dit zijn ook best forse juffers..
[ afbeelding ]
En nog wat dichterbij (nagenoeg geen crop).
[ afbeelding ]
Tot slot een grasjuffer op een bloem. Leverde een leuke compositie op. Dit is geen crop, opklikken voor de volle 24 megapixel voor meer details.
[ afbeelding ]
Helaas is die laatste met F16 gemaakt, en dan krijg ik al iets last van regenboogkleurtjes op haren of glimmende oppervlakken. Weet iemand waarvoor die bruine balletjes op de kop zijn? Ik kan het zo gauw niet vinden op internet.
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:13 schreef Ouwesok het volgende:
Ik hou zelf het diafragma meestal beperkt tot 11, geeft geen rare effecten en de scherptedieptewinst bij een nog kleiner diafragma is de pijn niet waard zullen we maar zeggen.
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:22 schreef Ouwesok het volgende:
Je weet dat je in het laatste kwart van het libellenseizoen zit als de paardenbijters hun opwachting maken.
Hoe lang je viervlekken nog voor de lens kan krijgen weet ik zo snel even niet.quote:Op zondag 18 augustus 2024 23:05 schreef Paddo het volgende:
[..]
Ik kan tot F/22, en ja: de scherptediepte neemt toe, maar de algehele scherpte neemt af. Tel daartbij op dat de random noise door hoge ISO het nog iets verder vernaggelt.Voor statief zou ik eigenlijk terug moeten naar 1/125ste, maar hij stond veel hoger (1/400 oid), want die blinde bij had hele snelle pootjes onder het wassen.
Maar bij deze compositie heb ik er geen spijt van. Het voordeel was namelijk wel dat gedeeltes van de bloem mooi scherp zijn. (die steeltjes met korreltjes)
[..]
Ik zie ze al wel, maar ik heb ze nog niet mogen fotograferen. De natuur bewaart de mooiste libelles voor het laatst... (Nou ja, op de viervlek na, maar die heb ik ook nog niet)
Dat is zeker een fraai vliegje. Ik kende ze alleen in de gedroogde larve-vorm.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 00:39 schreef Ouwesok het volgende:
Na een paar dagen met niks vandaag maar met de 6D en de 180mm naar Burgers Mangrove gegaan om in elk geval íets te kunnen fotograferen.
Naast dat iets ook nog een verrassing, er zaten overal in Mangrove zwarte soldaatvliegen en dat zijn best fraaie beestjes
[ link | afbeelding ]Hermetia illucens by Ouwesok, on Flickr
Voor de libellen kan ik er inmiddels wel iets over zeggen. Het lijkt erop dat mijn veronderstelling klopte en dat de natuur het kruit nog even droog hield tot de koude periodes voorbij zouden zijn. Vanmiddag even weer naar het Woldlakebos geweest en daar toch vijf soorten libellen en meerdere soorten juffers waargenomen en ook weer in de hoeveelheden die ik in de Weerribben gewend ben ofwel je ziet overal waar je om je heen kijkt wel libellen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:10 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Dat is zeker een fraai vliegje. Ik kende ze alleen in de gedroogde larve-vorm.
Het is hier in het parkje akelig stil qua insecten. Hier en daar een verdwaald witje of een Bont zandoogje, maar 0 bijen. Ik heb de afgelopen maand 2x een hommel gezien en that's it... Ik hoop dat het nog komt, maar het begint nu wel erg enge vormen aan te nemen.
Het begint nu een beetje te komen, idd. Ik zag daarnet op 1 van mijn rondjes een stuk of 5 Blinde bijen en een nog een bijvliegje die weggejaagd werd door een Blinde bij. Gister bij moeders in de tuin was er ook wel een en ander aan het rondvliegen (en aan het schieten, je zag de ene draad na de ander door de lucht gaan)quote:Op zondag 11 mei 2025 23:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor de libellen kan ik er inmiddels wel iets over zeggen. Het lijkt erop dat mijn veronderstelling klopte en dat de natuur het kruit nog even droog hield tot de koude periodes voorbij zouden zijn. Vanmiddag even weer naar het Woldlakebos geweest en daar toch vijf soorten libellen en meerdere soorten juffers waargenomen en ook weer in de hoeveelheden die ik in de Weerribben gewend ben ofwel je ziet overal waar je om je heen kijkt wel libellen.
Waarneming.nl liet nog een beter beeld zien voor de Weerribben, ik heb vanmiddag zeker een soort of vier niet gezien die wel door anderen waargenomen zijn.
Voor de kleinere insecten lijkt het wat somberder. Er zullen inderdaad muggen genoeg zijn in een veengebied als de Weerribben om die libellen te voeden anders slopen ze simpelweg niet uit.
Andere insecten, groter dan muggen lijken bepaald minder talrijk te zijn dan in andere jaren. Hopelijk krijgen we straks nog een inhaalslag van de natuur.
Een ding dat in Flevo'tjesland nogal van invloed kan zijn is de wel zeer intensieve teelt van bloembollen die gepaard gaat met enorme hoeveelheden bestrijdingsmiddelen. In gebieden waar in de buurt bollenvelden stonden zie ik beduidend minder insecten dan in pakweg de Oostvaardersplassen waar in de omgeving beduidend minder bollenteelt plaatsvond.
De stand in de tuin laat een lichte opknap zien met weer de nodige groene vleesvliegen waarop het goed oefenen is en zo heel af en toe zie je een bladwespje. De springspinnen op de zonmuur laten het dit jaar volledig afweten.
Vanavond tussen de bomen door zag ik ook heel veel muggen en vliegen in het zonlicht. Dat houdt zoveel in als dat die te eten hebben maar dat houdt ook zoveel in dat de insecten die dat kleine grut bejagen nu ook weer hun opwachting gaan maken. Hopelijk in grote aantallen en vooral als ik tijd heb voor buitenspelen.quote:Op maandag 12 mei 2025 19:22 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Het begint nu een beetje te komen, idd. Ik zag daarnet op 1 van mijn rondjes een stuk of 5 Blinde bijen en een nog een bijvliegje die weggejaagd werd door een Blinde bij. Gister bij moeders in de tuin was er ook wel een en ander aan het rondvliegen (en aan het schieten, je zag de ene draad na de ander door de lucht gaan)
Oude vertrouwde A7III. Ik heb er zo een op de toekomstverlanglijst staan. Tot die tijd doe ik het nog even voor wat de libellen betreft met de A77-2.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:23 schreef Stoepboer het volgende:
Na jaren de hobby weer opgepakt met m'n oude vertrouwde A7iii, moet er alleen nog weer even in komen.
[ link | afbeelding ]Jumping spider by Roger, on Flickr
Mooie foto’s weer!quote:Op woensdag 14 mei 2025 21:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Oude vertrouwde A7III. Ik heb er zo een op de toekomstverlanglijst staan. Tot die tijd doe ik het nog even voor wat de libellen betreft met de A77-2.
Glassnijders bijvoorbeeld. Ze hebben de neiging een eindje de begroeiing in te vliegen alvorens te landen en daarmee zijn ze meestal best wel lastig te vinden. Zodra je er een ziet landen is het zelfs nog even zoeken waar ie nou precies is gebleven.
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr
Je kunt bij glazenmakers vrij goed zien of ze binnenkort gaan landen, de libel lijkt dan een geschikt plekje te zoeken en vliegt minder lange einden dan wanneer ie op jacht of op patrouille is. Onderstaande ging in elk geval zichtbaar zitten al zat er nog wel wat blad in de weg. Eerst maar eens bewijsmateriaal maken
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by [url=https://www.flickr.com/
photos/95975006@N08/]Ouwesok[/url], on Flickr
Vervolgens iets achteruit en dan op zoek naar een hoek waar ik wat minder takken tussen mij en de libel heb. Het was best warm en dus heel rustig bewegen tot ik hem er goed voor heb en vooral hopen dat ie nog even blijft hangen.
[ link | afbeelding ]Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr
Ik kan me er inderdaad aardig mee redden, hij is net als de EOS80D die ik voor vogels gebruik eigenlijk zo compleet dat ik niet weet wat ik in een APSc-camera nog meer zou willen. Alles ie precies snel genoeg, groot genoeg en vooral 'responsive' genoeg om er alles mee te kunnen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 00:14 schreef Stoepboer het volgende:
[..]
Mooie foto’s weer!
Haha, dat was inderdaad wel wat overdreven. De A7III is nog steeds een ontzettend fijn toestel en doet eigenlijk niet eens zo veel onder voor de A7IV, ik sprak toevallig iemand die ze allebei heeft. Ben er in ieder geval nog erg blij mee!
Zo te zien maakt de A77-2 behoorlijk scherpe foto’s, puik werk hoor.
Prachtig spinnetje. Qua 'weten' heb ik de neiging om me heel oppervlakkig in te lezen op soorten, meestal is het nazoeken van wat ik in andermans fotografie meen te bespeuren en dat combineren met wat ik al had.quote:En de informatie die je bij de foto’s zet, dat is erg leuk. Ik heb nog een ander fototje van de desbetreffende spin, hier weet ik dus alleen helemaal niets van:
[ link | afbeelding ]Jumping Spider 2 by Roger, on Flickr
Bedankt voor deze mooie foto, ik ga hem voor het weerbericht gebruikenquote:Op woensdag 7 mei 2025 15:30 schreef V. het volgende:
Ik heb besloten dit jaar ook de macrolens maar weer eens op mijn toestel te schroeven. Afgelopen jaren veel te druk geweest om er lekker op uit te gaan. Vorig jaar nog wel snel in de tuin deze gemaakt, maar met een te kleine scherptediepte helaas. Maar verder vind ik hem wel mooi.
[ link | afbeelding ]DSCF0488 by Robert Kamer, on Flickr
Dank namens de weerbericht commissiequote:Op donderdag 22 mei 2025 18:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de achtertuin van m'n nieuwe woning (net buiten Drachten) is het wel heel makkelijk om insecten te vinden.
Er is nu op ieder moment dat je rondkijkt wel ergens een libelle, hommel of bij te zien.
Dus een kort rondje met de iPhone is genoeg om wat libellen te kieken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Altijd mooi, die Keizerslibellen. De laatste keer dat ik er eentje zag was ik blij dat ik de 600mm bij me had. Met de 100mm kon ik niet dichtbij genoeg komen.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 12:33 schreef Ouwesok het volgende:
De keizerslibellen vliegen weer en ik had zowaar even én tijd én weer. Rondje Kamperhoek waar het over de hele linie dit jaar tegenviel met de insecten in het algemeen en de libellen in het bijzonder.
De uitzondering daarop bleken dan de keizerslibellen waarvan er opvallend veel rondvlogen en die vooral ook zo af en toe een neerstreken en, anders dan ik van ze gewend ben niet laag in het gras verstopt maar gewoon in alle openheid op rietstengels, aan planten en zoals onderstaand aan de omheining.
Zoals alle glazenmakers zijn ze bijzonder schuw en hebben ze erg goeie ogen en sensoren.
Daarom eerst een schot op wat afstand, puur als bewijsmateriaal
[ link | afbeelding ]Anax Imperator by Ouwesok, on Flickr
Hoewel felgekeurd en groot vallen ze zittend eigenlijk zo goed als niet op en merk je de aanwezigheid aan het kenmerkende geritsel als er een op de vlucht slaat. Deze bleef echter zitten en dus was het tijd om de A77-2 met Sigma 5.6/180mm omlaag te brengen en eens te kijken wat het allemaal kon lijden.
Eerst maar eens een totaalschot waarbij ik zoveel mogelijk recht op het insect fotografeer om de vleugeltjes minstens in de buurt van de scherpte te houden
En daarna dat macro-dingetje ofwel een portretje. AF uitzetten en dan bewegen in een soort superslowmotion, camera steeds op het insect gericht houden en heel rustig daar naar toe waar je naar toe wilt. Opletten waar je scherptevlak zo ongeveer ligt en dan...
Bij deze kon ik overigens best wel lang doorgaan, zelfs nog van camera gewisseld om de exercitie eens met de 50mm macro te proberen en ook dat ging uiteindelijk bijzonder goed. Maar dat komt allemaal nog.
Ik had er in Kamperhoek opvallend veel en die hadden het drukker met elkaar dan met mij. De meesten die even gingen zitten werden al snel door concurrerende mannetjes opgemerkt en dan vloog het hele spul weer op om luchtgevechten te kunnen voeren. In de meeste gevallen had ik dan ook een half schot of helemaal niks op twee na.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:19 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Altijd mooi, die Keizerslibellen. De laatste keer dat ik er eentje zag was ik blij dat ik de 600mm bij me had. Met de 100mm kon ik niet dichtbij genoeg komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |