abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:35:54 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590685
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590702
Ja Leandra jij hebt een prutskeuken ontworpen
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:38:06 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590717
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Ja Leandra jij hebt een prutskeuken ontworpen
Ja, ik kan niet koken, dan krijg je dat :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 19:38:35 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204590720
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, ik kan niet koken, dan krijg je dat :')
Dat kan ik ook niet. Ik laat water nog aanbranden bij wijze van :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204590805
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, want dat heb ik in dit huis zo verprutst immers :'(
Haha hell no, maar ik vind dat leuk. Zeker met andermans budget 🤣

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:35 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Als ik daar zou wonen en er willen meer mensen bij me slapen, mogen ze een luchtbedje meenemen en doe ik de bank even opzij. Hopakee, ruimte.
Waarom wil jij je gasten in de watten leggen?
M'n gasten in de watten? Ik vond het gruwelijk vervelend dat mensen in m'n woonkamer pitten. Daarnaast word ik zelf ook niet enthousiast van een luchtbed.
pi_204590855
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Haha hell no, maar ik vind dat leuk. Zeker met andermans budget 🤣
[..]
M'n gasten in de watten? Ik vond het gruwelijk vervelend dat mensen in m'n woonkamer pitten. Daarnaast word ik zelf ook niet enthousiast van een luchtbed.
Maar je hebt toch een eigen bed? Als je bij iemand wilt slapen, en degene heeft geen extra bed, dan moet je genoegen nemen met een luchtbed vind ik.
pi_204590879
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Maar je hebt toch een eigen bed? Als je bij iemand wilt slapen, en degene heeft geen extra bed, dan moet je genoegen nemen met een luchtbed vind ik.
Ja prima als ik er genoegen mee moet nemen. Betekend niet dat ik er blij van zou worden?

En dat ik m'n eigen bed heb neemt niet weg dat ze in m'n woonkamer liggen? Maar prachtig appartement voor een starter ofzo. Ik pas, en hard.
pi_204590926
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja prima als ik er genoegen mee moet nemen. Betekend niet dat ik er blij van zou worden?

En dat ik m'n eigen bed heb neemt niet weg dat ze in m'n woonkamer liggen? Maar prachtig appartement voor een starter ofzo. Ik pas, en hard.
Naja, ik word ook niet enthousiast van een luchtbed, maar als iemand bij mij wil slapen, slaapt die maar op luchtbed.
Als ik bij iemand zou slapen en het zou alleen op luchtbed kunnen, ga ik terug naar huis.
Geen reden om een extra groot huis te willen om meer slaapkamers met echte bedden om je gasten in de watten te kunnen leggen.
pi_204590968
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:01 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Naja, ik word ook niet enthousiast van een luchtbed, maar als iemand bij mij wil slapen, slaapt die maar op luchtbed.
Als ik bij iemand zou slapen en het zou alleen op luchtbed kunnen, ga ik terug naar huis.
Geen reden om een extra groot huis te willen om meer slaapkamers met echte bedden om je gasten in de watten te kunnen leggen.
Hier staat het logeerbed meestal op z'n zijde tegen een muur. Om de echte reden van de kamer te laten bestaan.

Heeft weinig met in de watten leggen te maken tbf. Een simpel ikea bed is net zo duur als een beetje luchtbed.
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:24:13 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591234
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan ik ook niet. Ik laat water nog aanbranden bij wijze van :')
Dat zeg ik ook altijd :D
Maar ik kan wel een briljante keuken samenstellen, dat dan wel weer :7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204591363
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook altijd :D
Maar ik kan wel een briljante keuken samenstellen, dat dan wel weer :7
En hoe ❤️
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:40:14 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591477
Het is duidelijk, als investeerdertje naar de Veluwe wil verhuizen kan ik hem ons huis verkopen, op de keuken alleen al :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204591483
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:40 schreef Leandra het volgende:
Het is duidelijk, als investeerdertje naar de Veluwe wil verhuizen kan ik hem ons huis verkopen, op de keuken alleen al :D
Joh, die keuken is groot genoeg om te gaan wonen als je alleen bent :D
pi_204591489
quote:
12s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:40 schreef Leandra het volgende:
Het is duidelijk, als investeerdertje naar de Veluwe wil verhuizen kan ik hem ons huis verkopen, op de keuken alleen al :D
Ik zeg doen, dan kun jij een nog groter huis ontwerpen O+
pi_204591509
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik zeg doen, dan kun jij een nog groter huis ontwerpen O+
Ze weet vrij aardig wat ik kan financieren. Maar ik krijg interesse als ze er een intercity station bij bouwt binnen 10 minuten haha
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:43:00 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591514
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Joh, die keuken is groot genoeg om te gaan wonen als je alleen bent :D
Klopt, Slumlord woont nu bijna op zoveel m² :D
Nah, niet helemaal, de keuken is 20,6m² plus de trapkast, daar zou je een matrasje kwijt kunnen :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:43:56 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591531
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze weet vrij aardig wat ik kan financieren. Maar ik krijg interesse als ze er een intercitystation bij bouwt binnen 10 minuten haha
Nou... daar is dus wel sprake van en gaat serieus onderzocht worden :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204591545
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou... daar is dus wel sprake van en gaat serieus onderzocht worden :D
Dat heb ik over zoveel plaatsen gehoord. Hij moet er eerst staan hehe
pi_204591549
Overigens beweert mijn echtgenoot dat hij prima kleiner zou kunnen wonen. Ik geloof daar niet zo veel van, met zijn hamsterneigingen naast hobby’s die behoorlijk wat ruimte innemen en ook nog een thuiswerkplek.
pi_204591570
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens beweert mijn echtgenoot dat hij prima kleiner zou kunnen wonen. Ik geloof daar niet zo veel van, met zijn hamsterneigingen naast hobby’s die behoorlijk wat ruimte innemen en ook nog een thuiswerkplek.
Ik heb een pracht appartement gezien ;)

Thuiswerkplek, ja dat kost serieus ruimte afhankelijk van je werk en hoe arbotechnisch je het wilt hebben.

Ik zou overigens prima een verdieping kunnen missen.
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:57:40 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591671
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens beweert mijn echtgenoot dat hij prima kleiner zou kunnen wonen. Ik geloof daar niet zo veel van, met zijn hamsterneigingen naast hobby’s die behoorlijk wat ruimte innemen en ook nog een thuiswerkplek.
Zo een heb ik ook...
En ondanks het feit dat ik veel minder last heb van neiging tot hamsteren (behalve als het WC-papier in de aanbieding is), kan ik ook met het grootste gemak op 2 keer zoveel m² wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204591739
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zo een heb ik ook...
En ondanks het feit dat ik veel minder last heb van neiging tot hamsteren (behalve als het WC-papier in de aanbieding is), kan ik ook met het grootste gemak op 2 keer zoveel m² wonen.
Je woont op de Veluwe. Heb jij geen 6 maanden voorraad aan eten?
pi_204593304
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:32 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Onbetaalbaar in de zin van dat het niet in mijn huidige budget past (als je naar m2 kijkt).
Of het is in erfpacht.
Weesp is tegenwoordig ook een wijk in Amsterdam, mooi wonen en geen erfpacht :) .
pi_204593381
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:43 schreef Slumlord. het volgende:
Als jullie geen keuze in jullie zoekgebied hadden, zouden jullie dan iets met erfpacht kopen?
Ja, natuurlijk. :D Sterker nog, ik heb het gedaan.

Ik snap je zoekopdracht niet. Je sluit allerlei delen van Amsterdam uit die leuk zijn. Maar goed, ik heb zelf op twee plekken in Oost gewoond (allebei mooi) en daarna ben ik naar Noord verkast (een stadsdeel met veel lelijke maar ook veel mooie locaties). En nu wonen we net buiten de stad: eigen grond, veel ruimte, vrijstaand wonen in een natuurgebied, binnen 15 minuten op CS met het openbaar vervoer. Wij hebben telkens net naar de plekken gekeken waar anderen niet naar keken en hebben daardoor leuke woningen kunnen vinden.

5 ton lijkt veel geld, maar in Amsterdam is het dat niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204593443
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:48 schreef dawigga het volgende:

[..]
Weesp is tegenwoordig ook een wijk in Amsterdam, mooi wonen en geen erfpacht :) .
Weet ik, supermooie stad. Heb eind vorig jaar daar een woning in de binnenstad verkocht (had een supervervelende buurvrouw en energieverslindende woning)
Zit daar ook weer met één oog te kijken.
pi_204593470
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk. :D Sterker nog, ik heb het gedaan.

Ik snap je zoekopdracht niet. Je sluit allerlei delen van Amsterdam uit die leuk zijn. Maar goed, ik heb zelf op twee plekken in Oost gewoond (allebei mooi) en daarna ben ik naar Noord verkast (een stadsdeel met veel lelijke maar ook veel mooie locaties). En nu wonen we net buiten de stad: eigen grond, veel ruimte, vrijstaand wonen in een natuurgebied, binnen 15 minuten op CS met het openbaar vervoer. Wij hebben telkens net naar de plekken gekeken waar anderen niet naar keken en hebben daardoor leuke woningen kunnen vinden.

5 ton lijkt veel geld, maar in Amsterdam is het dat niet.
Ik wil niet in Oost wonen en ik wil niet telkens met een pontje moeten.
Maar da’s persoonlijk iets (en dus categorie ‘kan ik wel betalen maar wil ik niet wonen).
pi_204593550
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:56 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik wil niet in Oost wonen en ik wil niet telkens met een pontje moeten.
Maar da’s persoonlijk iets (en dus categorie ‘kan ik wel betalen maar wil ik niet wonen).
Dat kun je blijven herhalen, of je kunt je openstellen voor mogelijkheden die je voorheen hebt uitgesloten. Wat is er mis met Oost? Niet een pont willen nemen vind ik absurd. De pont gaat zo vaak dat het haast als een doorlopende weg voelt. Bovendien neem ik zelf de Schellingwouderbrug omdat ik de drukte haat. En wat dacht je van de metro?

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat voor voorkeuren belangrijk voor je zijn, maar vooralsnog lijk je niet erg realistisch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204593794
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens beweert mijn echtgenoot dat hij prima kleiner zou kunnen wonen. Ik geloof daar niet zo veel van, met zijn hamsterneigingen naast hobby’s die behoorlijk wat ruimte innemen en ook nog een thuiswerkplek.
Wij wonen niet ontzettend groot en ik zou gerust kleiner kunnen wonen. Ik vind het belangrijker om op een mooie plek te wonen en ruimte om het huis te hebben. Ik krijg een beklemmend gevoel van wijken. En m'n vrije uitzicht zal ik ook niet snel meer opgeven.

Als we ooit gaan verhuizen, dan naar een plek aan groot water zoals een zee of reusachtig meer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 1 mei 2022 @ 08:35:32 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204595235
Slumlord woont over 10 jaar nog steeds in die bezemkast denk ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204595280
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 23:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat kun je blijven herhalen, of je kunt je openstellen voor mogelijkheden die je voorheen hebt uitgesloten. Wat is er mis met Oost? Niet een pont willen nemen vind ik absurd. De pont gaat zo vaak dat het haast als een doorlopende weg voelt. Bovendien neem ik zelf de Schellingwouderbrug omdat ik de drukte haat. En wat dacht je van de metro?

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat voor voorkeuren belangrijk voor je zijn, maar vooralsnog lijk je niet erg realistisch.
Je hebt gelijk over Oost. Moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd heb overgeslagen als er nieuwe huizen op Funda kwamen. Onbewust dingetje, omdat ik daar bijna nooit kom en als ik er wel kom, vind ik het gewoon "minder gezellig" dan de gebieden waar ik zoek. Ik vind het altijd ook wel vervelend dat je telkens over en om de Amstel moet fietsen. Luxe-"probleem" en gewoon verwend ;)
Noord mag je ook fantastisch vinden, maar voor mij is dat echt niks, net als Nieuw-West. Het mag dan wel booming en hip zijn, maar het feit dat je telkens met een een pontje moet, vind ik gewoon 100x niks.

Het zou leuk zijn als mijn benedenburen besloten te verkopen, want dat huis voldoet aan al mijn eisen en is voor mij te betalen. In die zin is dat helaas inderdaad niet realistisch.
pi_204595292
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:35 schreef kanovinnie het volgende:
Slumlord woont over 10 jaar nog steeds in die bezemkast denk ik.
Ach, binnen die 10 jaar is er vast wel weer crisis en ga ik woning nr. 3 scoren. :s)
pi_204595318
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ach, binnen die 10 jaar is er vast wel weer crisis en ga ik woning nr. 3 scoren. :s)
We zitten nu in een crisis dus succes 😉
  zondag 1 mei 2022 @ 09:06:27 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204595326
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je hebt gelijk over Oost. Moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd heb overgeslagen als er nieuwe huizen op Funda kwamen. Onbewust dingetje, omdat ik daar bijna nooit kom en als ik er wel kom, vind ik het gewoon "minder gezellig" dan de gebieden waar ik zoek. Ik vind het altijd ook wel vervelend dat je telkens over en om de Amstel moet fietsen. Luxe-"probleem" en gewoon verwend ;)
Noord mag je ook fantastisch vinden, maar voor mij is dat echt niks, net als Nieuw-West. Het mag dan wel booming en hip zijn, maar het feit dat je telkens met een een pontje moet, vind ik gewoon 100x niks.

Het zou leuk zijn als mijn benedenburen besloten te verkopen, want dat huis voldoet aan al mijn eisen en is voor mij te betalen. In die zin is dat helaas inderdaad niet realistisch.
Over de Amstel fietsen is al een probleem _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 1 mei 2022 @ 09:06:53 #34
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204595328
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ach, binnen die 10 jaar is er vast wel weer crisis en ga ik woning nr. 3 scoren. :s)
Maar je bent geen huisjesmelker :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204595338
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:03 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
We zitten nu in een crisis dus succes 😉
Je hebt 2 soorten crisissen.
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar je bent geen huisjesmelker :D
Ben je nou zo achterlijk dat je gewoon te pas en te onpas met opmerkingen strooit zonder de inhoudelijke definitie te weten of te willen begrijpen?
pi_204595347
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je hebt gelijk over Oost. Moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd heb overgeslagen als er nieuwe huizen op Funda kwamen. Onbewust dingetje, omdat ik daar bijna nooit kom en als ik er wel kom, vind ik het gewoon "minder gezellig" dan de gebieden waar ik zoek. Ik vind het altijd ook wel vervelend dat je telkens over en om de Amstel moet fietsen. Luxe-"probleem" en gewoon verwend ;)
Ik ken diverse delen van Oost goed. Ik heb bij het Oosterpark gewoond en die buurt doet juist aan de traditionele wijken elders in de stad denken. Ik heb op het Science Park gewoond. Dat was best gaaf. Van de Oostindische buurt ben ik nooit gecharmeerd geraakt, maar je zit er aan de rand van de stad en bent zo aan het water (erg mooi stuk Amsterdam!). Het Flevopark is best aardig en de buurt rondom het Galileiplantsoen heeft ouderwetse charme. Ik heb familieleden die in het Oostelijk havengebied wonen - ook daar is het erg mooi, vooral als je vrij uitzicht op het water hebt.

quote:
Noord mag je ook fantastisch vinden, maar voor mij is dat echt niks, net als Nieuw-West. Het mag dan wel booming en hip zijn, maar het feit dat je telkens met een een pontje moet, vind ik gewoon 100x niks.
Ik vind Nieuw-West ook niks en ik snap zo'n snel oordeel over Noord. Maar Noord heeft allerlei verborgen stukken die prachtig zijn. Zo ken ik diverse mensen die in de buurt van het Vliegenbos wonen. Je zit dan bij de prachtige Nieuwendammerdijk en hebt nog steeds die vrije Noordsfeer die aan hippiecommunes doet denken. Bijzondere gebouwen, veel ruimte, wonen aan het water. Maar ja, Noord is allang ontdekt, dus ook daar vind je geen goedkope huizen meer op de mooie plekken.

quote:
Het zou leuk zijn als mijn benedenburen besloten te verkopen, want dat huis voldoet aan al mijn eisen en is voor mij te betalen. In die zin is dat helaas inderdaad niet realistisch.
Welja, voeg begane grond toe aan je eisenlijst. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204595366
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:08 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je hebt 2 soorten crisissen.
[..]
Ben je nou zo achterlijk dat je gewoon te pas en te onpas met opmerkingen strooit zonder de inhoudelijke definitie te weten of te willen begrijpen?
Je bedoelt dat je hoopt dat de prijzen dalen en rentes hoger zijn, zo’n crisis? Of iets anders?
pi_204595376
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ken diverse delen van Oost goed. Ik heb bij het Oosterpark gewoond en die buurt doet juist aan de traditionele wijken elders in de stad denken. Ik heb op het Science Park gewoond. Dat was best gaaf. Van de Oostindische buurt ben ik nooit gecharmeerd geraakt, maar je zit er aan de rand van de stad en bent zo aan het water (erg mooi stuk Amsterdam!). Het Flevopark is best aardig en de buurt rondom het Galileiplantsoen heeft ouderwetse charme. Ik heb familieleden die in het Oostelijk havengebied wonen - ook daar is het erg mooi, vooral als je vrij uitzicht op het water hebt.
Wat is de reden dat je in Oost meer voor je geld krijgt dan in mijn zoekgebied?

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:10 schreef Claudia_x het volgende:
Welja, voeg begane grond toe aan je eisenlijst. :D
Benedenwoning met tuin hiernaast is recentelijk voor 1,15 miljoen verkocht. :X

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:16 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Je bedoelt dat je hoopt dat de prijzen dalen en rentes hoger zijn, zo’n crisis? Of iets anders?
Waar zie jij het woord "hoop" staan? Het gaat er wel gebeuren, de vraag is wanneer. Als het morgen gebeurt, komt dat mij en mijn spaargeld heel erg goed uit natuurlijk. Als het over 5 jaar gebeurt, dan klopt het dus niet wat Kanovinnie denkt.
pi_204595555
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:19 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat is de reden dat je in Oost meer voor je geld krijgt dan in mijn zoekgebied?
Niet. Oost is ook niet meer betaalbaar. Mijn ervaring is, zoals ik eerder al schreef, dat je de betaalbare panden vindt op de plekken waar anderen minder gauw kijken. Het lukte ons om op het Science Park te wonen omdat er nieuwbouwappartementen (met ondergrondse garage) werden gebouwd die indertijd niet razend populair waren omdat dat deel van Amsterdam nog niet zo ontwikkeld was. En datzelfde gold voor onze overstap naar Noord, waar we eveneens een nieuwbouwhuis kochten (dat in acht jaar tijd in waarde was verdubbeld overigens - het was een goede investering).

En de stap die we een paar jaar geleden hebben gemaakt, konden we maken omdat we op de niet voor de hand liggende plekken rondom de hoofdstad keken. Wie buiten de stad keek, keek bijvoorbeeld naar dorpen zoals waar Halsema woont, maar zulke plaatsen waren op dat moment al onbetaalbaar aan het worden.

Als je zoekt waar iedereen naar zoekt, dan betaal je de hoofdprijs. Ik weet niet of je plannen hebt om in de toekomst een gezin te stichten, maar in Oost kom ik bijvoorbeeld geen geschikte gezinsappartementen meer tegen voor onder een miljoen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204595578
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 23:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij wonen niet ontzettend groot en ik zou gerust kleiner kunnen wonen. Ik vind het belangrijker om op een mooie plek te wonen en ruimte om het huis te hebben. Ik krijg een beklemmend gevoel van wijken. En m'n vrije uitzicht zal ik ook niet snel meer opgeven.

Als we ooit gaan verhuizen, dan naar een plek aan groot water zoals een zee of reusachtig meer.
Heeft met de leeftijd te maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204595618
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Heeft met de leeftijd te maken.
Dat klopt wel, want als twintiger vond ik het fijn om in de stad te wonen. Het krijgen van kinderen speelt natuurlijk ook een rol. Maar niet iedereen verdraagt wijken zo slecht als ik ze verdraag. Dat komt misschien mede doordat ik op de Veluwe ben opgegroeid en altijd ruimte en natuur om me heen gewend ben geweest.

Ik moet zeggen dat wij niet bewust op zoek waren naar vrij uitzicht. Toen ik in onze huidige woning stond en de skyline van Amsterdam zag, was ik verkocht. Het uitzicht vind ik nog steeds het mooist aan ons huis, dat verder een niet al te bijzondere woning uit de jaren '60 is. Het is alsof je elke dag een ander hoogstandje van een Hollandse meester in huis hebt hangen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204595709
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Niet. Oost is ook niet meer betaalbaar. Mijn ervaring is, zoals ik eerder al schreef, dat je de betaalbare panden vindt op de plekken waar anderen minder gauw kijken. Het lukte ons om op het Science Park te wonen omdat er nieuwbouwappartementen (met ondergrondse garage) werden gebouwd die indertijd niet razend populair waren omdat dat deel van Amsterdam nog niet zo ontwikkeld was. En datzelfde gold voor onze overstap naar Noord, waar we eveneens een nieuwbouwhuis kochten (dat in acht jaar tijd in waarde was verdubbeld overigens - het was een goede investering).

En de stap die we een paar jaar geleden hebben gemaakt, konden we maken omdat we op de niet voor de hand liggende plekken rondom de hoofdstad keken. Wie buiten de stad keek, keek bijvoorbeeld naar dorpen zoals waar Halsema woont, maar zulke plaatsen waren op dat moment al onbetaalbaar aan het worden.

Als je zoekt waar iedereen naar zoekt, dan betaal je de hoofdprijs. Ik weet niet of je plannen hebt om in de toekomst een gezin te stichten, maar in Oost kom ik bijvoorbeeld geen geschikte gezinsappartementen meer tegen voor onder een miljoen.
Ik heb juist het idee/gevoel dat bv. een 60m2-appartement in Oost goedkoper is dan West, maar als jij zegt dat dat niet zo is, dan is dat fout gedacht van mij.
Dat het niet meer betaalbaar is, klopt, maar volgens mij wel "betaalbaarder" dan bv. in West.
Zou het door dat fietsen om en over de Amstel komen? ;)
pi_204595751
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:08 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik heb juist het idee/gevoel dat bv. een 60m2-appartement in Oost goedkoper is dan West, maar als jij zegt dat dat niet zo is, dan is dat fout gedacht van mij.
Dat het niet meer betaalbaar is, klopt, maar volgens mij wel "betaalbaarder" dan bv. in West.
Zou het door dat fietsen om en over de Amstel komen? ;)
Oost is veel mooier dan West, dus tja.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204595768
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Heeft met de leeftijd te maken.
Denk dat het idd mijn leeftijd is dat ik graag hier wil blijven wonen (ben nog geen 30).
Er komt ongetwijfeld een moment dat ik klaar ben met 020 en naar buiten de stad vertrek.
Ik zou me eigenlijk moeten afvragen of ik nu wel persé duur en groter in 020 wil kopen als je bedenkt dat deze bezemkast later ook prima als pied-a-terre zou kunnen dienen.
  zondag 1 mei 2022 @ 10:35:34 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204595877
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Denk dat het idd mijn leeftijd is dat ik graag hier wil blijven wonen (ben nog geen 30).
Er komt ongetwijfeld een moment dat ik klaar ben met 020 en naar buiten de stad vertrek.
Ik zou me eigenlijk moeten afvragen of ik nu wel persé duur en groter in 020 wil kopen als je bedenkt dat deze bezemkast later ook prima als pied-a-terre zou kunnen dienen.
Plus dat als je op een gegeven moment samen met iemand bent, je ook samen iets kunt kopen dat je beiden leuk vindt.

En mocht je dan binnen afzienbare tijd kinderen op het wensenlijstje hebben, dan kun je daar met het zoeken van een woning ook rekening mee houden.
Want kinderen in een appartement is in theorie wel te doen, maar in de praktijk woon je liever in een huis met een tuin waar ze normaal buiten kunnen spelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204595980
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat als je op een gegeven moment samen met iemand bent, je ook samen iets kunt kopen dat je beiden leuk vindt.

En mocht je dan binnen afzienbare tijd kinderen op het wensenlijstje hebben, dan kun je daar met het zoeken van een woning ook rekening mee houden.
Want kinderen in een appartement is in theorie wel te doen, maar in de praktijk woon je liever in een huis met een tuin waar ze normaal buiten kunnen spelen.
En het is ook fijn om überhaupt een kamer voor ze te hebben. :+ Ik heb verschillende Amsterdamse collega's die net een kind hebben gekregen. Die zijn verknocht aan de stad, maar blijven wonen in hun appartementje kunnen ze eigenlijk niet meer. De baby kan nog wel een tijdje op de eigen slaapkamer, maar wat te doen als er een tweede komt bijvoorbeeld? Uiteindelijk vertrekken ze bijna allemaal, eerst met pijn in het hart en daarna met grote opluchting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 1 mei 2022 @ 10:57:04 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204596067
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En het is ook fijn om überhaupt een kamer voor ze te hebben. :+ Ik heb verschillende Amsterdamse collega's die net een kind hebben gekregen. Die zijn verknocht aan de stad, maar blijven wonen in hun appartementje kunnen ze eigenlijk niet meer. De baby kan nog wel een tijdje op de eigen slaapkamer, maar wat te doen als er een tweede komt bijvoorbeeld? Uiteindelijk vertrekken ze bijna allemaal, eerst met pijn in het hart en daarna met grote opluchting.
Ook als je die kamers wel hebt is het fijn als ze gewoon naar buiten kunnen, juist wanneer er een tweede komt en je dus niet zomaar met die eerste mee maar buiten kunt.

Ik heb voor ons tijdelijke huurappartement zelfs bewust gekozen voor een appartement op de begane grond, zodat onze zoon gewoon in en uit kon lopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204596108
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat als je op een gegeven moment samen met iemand bent, je ook samen iets kunt kopen dat je beiden leuk vindt.

En mocht je dan binnen afzienbare tijd kinderen op het wensenlijstje hebben, dan kun je daar met het zoeken van een woning ook rekening mee houden.
Want kinderen in een appartement is in theorie wel te doen, maar in de praktijk woon je liever in een huis met een tuin waar ze normaal buiten kunnen spelen.
Waar zou ik toch die wijsheid vandaan hebben? ;)
  zondag 1 mei 2022 @ 11:03:59 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204596121
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:02 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Waar zou ik toch die wijsheid vandaan hebben? ;)
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204596131
Maar om dan nu maar in die bezemkast te blijven wonen omdat je misschien over een paar jaar een partner tegenkomt waarmee je dan na nog een paar jaar misschien wel een kind krijgt lijkt me dan ook weer geen fijn plan, dan zit je over tien jaar nog in die bezemkast. Gewoon nu voor je eigen leven kiezen, je bent toe aan iets meer ruimte, je hebt een behoorlijk budget en kunt het grotendeels cash aftikken. Dan zou ik niet blijven focussen op die onmogelijke wensen en het zoekgebied wat ruimer nemen en ergens fijn gaan wonen. Wachten tot er misschien een crisis komt en dan die bezemkast als pied a terre aanhouden lijkt me een gekke keuze.
pi_204596165
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar om dan nu maar in die bezemkast te blijven wonen omdat je misschien over een paar jaar een partner tegenkomt waarmee je dan na nog een paar jaar misschien wel een kind krijgt lijkt me dan ook weer geen fijn plan, dan zit je over tien jaar nog in die bezemkast. Gewoon nu voor je eigen leven kiezen, je bent toe aan iets meer ruimte, je hebt een behoorlijk budget en kunt het grotendeels cash aftikken. Dan zou ik niet blijven focussen op die onmogelijke wensen en het zoekgebied wat ruimer nemen en ergens fijn gaan wonen. Wachten tot er misschien een crisis komt en dan die bezemkast als pied a terre aanhouden lijkt me een gekke keuze.
Ik vind dit soort reacties eigenlijk een beetje vreemd over iemand anders z'n woonsituatie. Jij kiest nu dat de ene woonwens (ruimte) belangrijker is dan de andere woonwens (locatie). Misschien is dat voor jou zo, maar voor heel veel mensen is de locatie wel heel belangrijk.

Als je dan nu al een plek hebt, en de druk blijkbaar niet hoog genoeg is om echt op die woonwens in te leveren, dan snap ik prima dat je gewoon blijft zitten waar je zit.
pi_204596169
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar om dan nu maar in die bezemkast te blijven wonen omdat je misschien over een paar jaar een partner tegenkomt waarmee je dan na nog een paar jaar misschien wel een kind krijgt lijkt me dan ook weer geen fijn plan, dan zit je over tien jaar nog in die bezemkast. Gewoon nu voor je eigen leven kiezen, je bent toe aan iets meer ruimte, je hebt een behoorlijk budget en kunt het grotendeels cash aftikken. Dan zou ik niet blijven focussen op die onmogelijke wensen en het zoekgebied wat ruimer nemen en ergens fijn gaan wonen. Wachten tot er misschien een crisis komt en dan die bezemkast als pied a terre aanhouden lijkt me een gekke keuze.
Ik hoef/wil geen kinderen.
Maar zo'n ramp is het toch ook weer niet om nog een paar jaartjes in deze bezemkast te blijven zitten tot ik verder ben in mijn vakgebied en dus mijn salaris met sprongen vooruitgaat?
Intussentijd de schulden aflossen (jaja, ik heb ze ook. ;)).

Het punt is ook een beetje dat mijn 2de woning mijn extra inkomen is (kan ik net zo lang van profiteren als ik wil) en als ik nu iets groters in 020 ga kopen, is dat inkomen weg (aan de verhuurhypotheek als ik nu zou doen of gewoon helemaal weg als ik de verkoopopbrengsten in mijn nieuwe woning stop in/na 2024).
pi_204596208
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:12 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort reacties eigenlijk een beetje vreemd over iemand anders z'n woonsituatie. Jij kiest nu dat de ene woonwens (ruimte) belangrijker is dan de andere woonwens (locatie). Misschien is dat voor jou zo, maar voor heel veel mensen is de locatie wel heel belangrijk.

Als je dan nu al een plek hebt, en de druk blijkbaar niet hoog genoeg is om echt op die woonwens in te leveren, dan snap ik prima dat je gewoon blijft zitten waar je zit.
De druk is idd niet hoog genoeg ben ik nu achter gekomen. :)
pi_204596238
Heel veel mensen hebben natuurlijk een soortgelijk denkproces doorgemaakt, @slumlord . Jij doorloopt dat denkproces alleen openlijk op een forum en dus krijg je allerlei ongevraagde meningen. :Y)

Wij hadden achteraf de stap van het nieuwbouwappartement in Oost over kunnen slaan, want we hebben er kort gewoond omdat we toch een tweede kind (en een kamer extra) wilden. En een tuin. Anderen begrepen niet waarom we niet meteen een eengezinswoning in Noord hadden gekocht, maar wij waren mentaal niet klaar voor die stap. Noord, dat was gewoon de stad uit verhuizen. Dat nooit.

Je kunt jezelf helemaal gek maken door met elke toekomstige omstandigheid rekening te willen houden en het perfecte huis te willen vinden. Als je je door zulke hogen eisen laat verlammen, dan kom je nooit aan een nieuwe stap toe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204596309
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
Heel veel mensen hebben natuurlijk een soortgelijk denkproces doorgemaakt, @:slumlord . Jij doorloopt dat denkproces alleen openlijk op een forum en dus krijg je allerlei ongevraagde meningen. :Y)
Kan het alleen maar waarderen hoor.
Heb gister een DM gesprek gehad met Leandra over allerlei dingen en ben daardoor ook aan nieuwe inzichten gekomen. Vind ik alleen maar fijn en heb ik niet het gevoel/idee dat ik er alleen voor sta. :)
Hetzelfde met jullie ongevraagde meningen.

quote:
Wij hadden achteraf de stap van het nieuwbouwappartement in Oost over kunnen slaan, want we hebben er kort gewoond omdat we toch een tweede kind (en een kamer extra) wilden. En een tuin. Anderen begrepen niet waarom we niet meteen een eengezinswoning in Noord hadden gekocht, maar wij waren mentaal niet klaar voor die stap. Noord, dat was gewoon de stad uit verhuizen. Dat nooit.
Volgens mij snap jij waarom het voor mij makkelijk was om op dat pontje af te schuiven :P

quote:
Je kunt jezelf helemaal gek maken door met elke toekomstige omstandigheid rekening te willen houden en het perfecte huis te willen vinden. Als je je door zulke hogen eisen laat verlammen, dan kom je nooit aan een nieuwe stap toe.
Wat zou jij doen in mijn geval dan? Nog een paar jaar blijven zitten in deze bezemkast en kleine schulden aflossen/sparen of me voorlopig diep in de schulden steken voor iets groters in 020 en later mijn andere verhuurwoning verkopen en evt. nog een kleine schuld over hebben?
pi_204596317
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:12 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort reacties eigenlijk een beetje vreemd over iemand anders z'n woonsituatie. Jij kiest nu dat de ene woonwens (ruimte) belangrijker is dan de andere woonwens (locatie). Misschien is dat voor jou zo, maar voor heel veel mensen is de locatie wel heel belangrijk.

Als je dan nu al een plek hebt, en de druk blijkbaar niet hoog genoeg is om echt op die woonwens in te leveren, dan snap ik prima dat je gewoon blijft zitten waar je zit.
Hij zegt zelf dat hij z’n bezemkast van 28 m2 te klein vindt, hij is druk bezig iets grotere appartementen te zoeken (alleen vindt hij ze niet binnen zijn budget met alle andere eisen erbij)
pi_204596355
Een vriendin wilde ook niet naar Noord, maar destijds was het alternatief een zielloos appartement in Buitenveldert-Oost zeg maar, dus je raadt het al…
Ik vind de stukjes Noord die ik ken tof en het pontje ook
pi_204596395
Ga nu even koffie drinken met een vriend in de Pijp, even 8 minuten fietsen ipv eerst 15 minuten met de trein, dan kwartier met openbaar vervoer, of eerst met een pontje en 20 minuten met de fiets, of om en over de Amstel moeten.

Luxe-probleem.

:W
  zondag 1 mei 2022 @ 11:47:24 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204596415
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:43 schreef Slumlord. het volgende:
Ga nu even koffie drinken met een vriend in de Pijp, even 8 minuten fietsen ipv eerst 15 minuten met de trein, dan kwartier met openbaar vervoer, of eerst met een pontje en 20 minuten met de fiets, of om en over de Amstel moeten.

Luxe-probleem.

:W
Dit is het vooral: je hoeft nog niet weg (ruimte) en wilt nog niet weg (locatie) en daarmee wordt het lastig iets te vinden dat is zoals jij wilt.

Toen de huizen hier in deze wijk te koop kwamen en ik dat wel zag zitten kreeg ik mijn man echt niet mee, die wilde geen ruime tweekapper in Amersfoort inruilen voor een nog veel ruimere tweekapper hier in de straat.
Nu woont hij hier met plezier, en achteraf gezien had hij hier ook wel een tweekapper willen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204596481
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:43 schreef Slumlord. het volgende:
Ga nu even koffie drinken met een vriend in de Pijp, even 8 minuten fietsen ipv eerst 15 minuten met de trein, dan kwartier met openbaar vervoer, of eerst met een pontje en 20 minuten met de fiets, of om en over de Amstel moeten.

Luxe-probleem.

:W
Als je vanuit Noord komt, is fietsen vaak zelfs nog sneller dan alle ov opties die je hierboven beschrijft 🤷‍♂️
pi_204596803
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:29 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Kan het alleen maar waarderen hoor.
Heb gister een DM gesprek gehad met Leandra over allerlei dingen en ben daardoor ook aan nieuwe inzichten gekomen. Vind ik alleen maar fijn en heb ik niet het gevoel/idee dat ik er alleen voor sta. :)
Hetzelfde met jullie ongevraagde meningen.
[..]
Volgens mij snap jij waarom het voor mij makkelijk was om op dat pontje af te schuiven :P
[..]
Wat zou jij doen in mijn geval dan? Nog een paar jaar blijven zitten in deze bezemkast en kleine schulden aflossen/sparen of me voorlopig diep in de schulden steken voor iets groters in 020 en later mijn andere verhuurwoning verkopen en evt. nog een kleine schuld over hebben?
Als je nu OK zit in die bezemkast, dan blijf je toch lekker zitten? Passief inkomen is iets om te koesteren. Je situatie zal waarschijnlijk komende 10 jaar nog behoorlijk veranderen, en dat is lang niet altijd te voorspellen. Salaris-sprongen, mogelijk werk buiten Amsterdam, een partner die ook wensen heeft, etc.
pi_204597142
Nou idd. Lekker doen wat jij zelf fijn vindt en als je het voor nu chill vindt om in een bezemkast te wonen is dat alleen maar mooi. Hoef je ook niet mee in de gekte van de huidige markt.
pi_204598038
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
pi_204598105
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:40 schreef descon het volgende:
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
Leandra heeft daar diverse mooie berekeningen over gemaakt.
pi_204598212
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:40 schreef descon het volgende:
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
Waarom heb je dat liever?
pi_204598414
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:56 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Waarom heb je dat liever?
Omdat huizen meestal niet cash worden afgetikt zal een groot gedeelte van de prijs bepaald worden door hoeveel mensen kunnen lenen.

Dus heb je een hoge prijs & lage rente kan dit vervelend zijn als je wil verhuizen met een hoge rentestand. Dan is je huis waarschijnlijk minder waard en heb je kans op een rest schuld. Die je dan ook weer tegen een hogere rente moet financieren als je dit niet hebt liggen.

Daarnaast is het als je koopt met een hoge rente en lage prijs er nog een mogelijkheid om je hypotheek over te sluiten tegen een lagere rente mocht de rente weer zakken.
  zondag 1 mei 2022 @ 15:29:15 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204598507
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:19 schreef descon het volgende:

[..]
Omdat huizen meestal niet cash worden afgetikt zal een groot gedeelte van de prijs bepaald worden door hoeveel mensen kunnen lenen.

Dus heb je een hoge prijs & lage rente kan dit vervelend zijn als je wil verhuizen met een hoge rentestand. Dan is je huis waarschijnlijk minder waard en heb je kans op een rest schuld. Die je dan ook weer tegen een hogere rente moet financieren als je dit niet hebt liggen.

Daarnaast is het als je koopt met een hoge rente en lage prijs er nog een mogelijkheid om je hypotheek over te sluiten tegen een lagere rente mocht de rente weer zakken.
Ik zei dat vanmorgen nog tegen mijn man: als de rentestijging die er het afgelopen half jaar was 2 jaar geleden was geweest dan was het voor ons heel spannend geworden qua huis bouwen, ik gok dat ik dan voor de zekerheid wat andere keuzes zou hebben gemaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 1 mei 2022 @ 16:38:56 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204599125
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:47 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Leandra heeft daar diverse mooie berekeningen over gemaakt.
Nee, ik heb berekeningen gemaakt van huizenprijzen bij diverse rentepercentages en dat een lage huizenprijs niet zaligmakend is, want meestal komt daar een hoger rentepercentage bij kijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 1 mei 2022 @ 16:40:58 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204599146
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:40 schreef descon het volgende:
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
Dat ligt eraan wat je koopt, als je nieuwbouw koopt is die kans op waardedaling veel kleiner, dus dan ben je min of meer spekkoper als je bij een lage rente kunt kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204599190
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:29 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Kan het alleen maar waarderen hoor.
Heb gister een DM gesprek gehad met Leandra over allerlei dingen en ben daardoor ook aan nieuwe inzichten gekomen. Vind ik alleen maar fijn en heb ik niet het gevoel/idee dat ik er alleen voor sta. :)
Hetzelfde met jullie ongevraagde meningen.
[..]
Volgens mij snap jij waarom het voor mij makkelijk was om op dat pontje af te schuiven :P
[..]
Wat zou jij doen in mijn geval dan? Nog een paar jaar blijven zitten in deze bezemkast en kleine schulden aflossen/sparen of me voorlopig diep in de schulden steken voor iets groters in 020 en later mijn andere verhuurwoning verkopen en evt. nog een kleine schuld over hebben?
Je vraagt het mij niet, maar ik zou altijd in de bezemkast blijven. Meer ruimte is alleen maar meer zooi om op te ruimen, tuin om bij te houden, en overall gedoe.
Zo lang je net zo makkelijk met je kont op een terras of in een park gaat zitten/ liggen zou ik lekker genieten van de locatie.

Wij hebben zo lang mogelijk gewacht met onze stad (kneuterig Utrecht, dus dicht bij alles) verlaten. Ik zou nu voor geen goud terug willen, maar ben tegelijk onwijs blij dat ik ervan heb genoten zo lang ik kon.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204599243
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:40 schreef descon het volgende:
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
Ik persoonlijk ook, maar niet als ik een maximale hypotheek zou nemen. Ik heb immers weinig kans meer op de grote salarissprongen die ik ooit had. Dan is het steeds sneller afbetalen wel lastiger ;-)

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zei dat vanmorgen nog tegen mijn man: als de rentestijging die er het afgelopen half jaar was 2 jaar geleden was geweest dan was het voor ons heel spannend geworden qua huis bouwen, ik gok dat ik dan voor de zekerheid wat andere keuzes zou hebben gemaakt.
Ik denk inderdaad dat dit een aardige deuk in je budget had geslagen :(
  zondag 1 mei 2022 @ 16:58:45 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204599357
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 16:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik persoonlijk ook, maar niet als ik een maximale hypotheek zou nemen. Ik heb immers weinig kans meer op de grote salarissprongen die ik ooit had. Dan is het steeds sneller afbetalen wel lastiger ;-)
[..]
Ik denk inderdaad dat dit een aardige deuk in je budget had geslagen :(
Zeker weten, en wij tekenden het voorlopig koopcontract van zowel het oude huis als de kavel eind december 2019, overdracht van het huis was eind april 2020, maar de hypotheekaanvraag van het te bouwen huis ging pas in juni 2020 spelen, toen de aanneemovereenkomst met de aannemer rond was (onder voorbehoud hypotheek), toen is de omgevingsvergunning voor het huis ook aangevraagd en pas begin september (toen de omgevingsvergunning goedgekeurd was), was de overdracht van de kavel.

Ik had er echt niet aan moeten denken dat er vanaf eind december tot de aanvraag van de hypotheek in juni gebeurd zou zijn wat er dit jaar gebeurd is, en dan is het nog niet eens juni, god weet hoe hoog de rente dan is.

Maar goed, ik kan mijn 70% mazzel, 20% eigenwijs en 10% lef wel gaan aanpassen in 80, 15 en 5.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 01-05-2022 18:14:53 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204599887
- Stop eens met elke kans benutten om je mening omtrent kinderen te ventileren -

[ Bericht 87% gewijzigd door CoolGuy op 01-05-2022 17:37:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204599906
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:40 schreef descon het volgende:
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
Mee eens. Intrinsiek is de lage rente, ook de oorzaak van de hoge schuldenlast. Uitermate risicovol.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 1 mei 2022 @ 18:42:36 #75
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204600737
Even gekeken en we kunnen nu al ~40 a 50k minder hypotheek krijgen met de hogere rente. In December getekend (Oktober vast gezet) op 1.29% voor 20 jaar, dat is nu bij dezelfde bank 3.12%

Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek, maar ook hoe snel die rente is gestegen eigenlijk.
Dum de dum
pi_204601032
Hij zakte voor mijn gevoel ook niet per se langzaam. Wij kochten 6 jaar geleden bij 2,7 en konden ons geluk niet op dat de rente ZO LAAG kon zijn.
Moneyou ook nog, dus een van de laagste opties toen.

Nauwelijks later was er niks meer van over.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 1 mei 2022 @ 19:14:34 #77
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204601074
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Even gekeken en we kunnen nu al ~40 a 50k minder hypotheek krijgen met de hogere rente. In December getekend (Oktober vast gezet) op 1.29% voor 20 jaar, dat is nu bij dezelfde bank 3.12%

Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek, maar ook hoe snel die rente is gestegen eigenlijk.
Ja klopt, rente is natuurlijk maar een relatief klein deel van je maandlasten. Zeker nu.

Denk dat als je een bierviltberekening maakt je redelijk uit komt op die 50k.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204601692
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek,
Dat had ik al uitgelegd.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 01-05-2022 20:30:17 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 1 mei 2022 @ 20:33:04 #79
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204601877
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 20:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat had ik al uitgelegd.
En toch ben ik nog verbaasd. Ha.
Dum de dum
pi_204602597
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zei dat vanmorgen nog tegen mijn man: als de rentestijging die er het afgelopen half jaar was 2 jaar geleden was geweest dan was het voor ons heel spannend geworden qua huis bouwen, ik gok dat ik dan voor de zekerheid wat andere keuzes zou hebben gemaakt.
Kennissen van mijn ouders hadden een jaar geleden ofze een stuk land gekocht om op te bouwen. Afgelopen tijd druk bezig geweest met aannemers, maar niemand wilde een raming van de kosten doen ivm oplopende prijzen materialen, waardoor ze geen/moeilijk een lening/hypotheek voor de bouw af konden sluiten. Die onzekerheid in kosten komen nog bovenop de hogere rentekosten.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:19:54 #81
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_204602771
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Kennissen van mijn ouders hadden een jaar geleden ofze een stuk land gekocht om op te bouwen. Afgelopen tijd druk bezig geweest met aannemers, maar niemand wilde een raming van de kosten doen ivm oplopende prijzen materialen, waardoor ze geen/moeilijk een lening/hypotheek voor de bouw af konden sluiten. Die onzekerheid in kosten komen nog bovenop de hogere rentekosten.
Sta caravan op je nieuwe erf en maximaal sparen. Vervolgens zo snel mogelijk het ontwerp af hebben en kijken of je per deel de financiering rond kan krijgen. Als er meerwerk niet gefinancierd kan worden dan wat langer sparen en de bouw even stil laten liggen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_204602910
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:19 schreef lipje het volgende:

[..]
Sta caravan op je nieuwe erf en maximaal sparen. Vervolgens zo snel mogelijk het ontwerp af hebben en kijken of je per deel de financiering rond kan krijgen. Als er meerwerk niet gefinancierd kan worden dan wat langer sparen en de bouw even stil laten liggen.
Totaal niet houdbaar en leefbaar.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:33:56 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204602965
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Kennissen van mijn ouders hadden een jaar geleden ofze een stuk land gekocht om op te bouwen. Afgelopen tijd druk bezig geweest met aannemers, maar niemand wilde een raming van de kosten doen ivm oplopende prijzen materialen, waardoor ze geen/moeilijk een lening/hypotheek voor de bouw af konden sluiten. Die onzekerheid in kosten komen nog bovenop de hogere rentekosten.
Darn, wat een nare combinatie aan factoren :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204602966
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Totaal niet houdbaar en leefbaar.
Wat zou jij dan doen? :?
Lijkt me een keurige oplossing.
pi_204602985
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat zou jij dan doen? :?
Lijkt me een keurige oplossing.
Help mijn man is klusser bellen en doen alsof ik met de aannemer getrouwd ben.
pi_204603047
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat zou jij dan doen? :?
Lijkt me een keurige oplossing.
Inzetten op bestaande woning. Voor onbepaalde tijd in een sta-caravan gaan wonen om in delen het huis op te bouwen kan je stevig gaan opbreken als het tegenvalt, en het valt vaak tegen wanneer er scherp gebudgetteerd moet worden. Tel daarbij op dat prijzen onstuimig kunnen stijgen voorlopig.

Maar ik ken de spaar capaciteit van betrokken natuurlijk niet ;)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:44:17 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204603049
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:19 schreef lipje het volgende:

[..]
Sta caravan op je nieuwe erf en maximaal sparen. Vervolgens zo snel mogelijk het ontwerp af hebben en kijken of je per deel de financiering rond kan krijgen. Als er meerwerk niet gefinancierd kan worden dan wat langer sparen en de bouw even stil laten liggen.
Dat moet maar mogen.
Je moet ook al feitelijk eigenaar zijn van de grond.
Pas toen de omgevingsvergunning verleend was konden wij een afspraak met de notaris maken voor de overdracht van de kavel.

Overigens gebeurt dat bij de laatste kavel die hier bebouwd wordt idd wel; ze wonen met 2 jonge kinderen in een stacaravan naast hun huis in aanbouw. Ik moet er niet aan denken, het had me ook op zeker mijn huwelijk gekost als ik al die tijd op 41m² had moeten wonen met ons gezin.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 1 mei 2022 @ 21:46:57 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204603073
Wij grapten daar pas nog wel over trouwens, bij een kavel hier vlakbij waar nog een te slopen boerderij op stond, wat ik wel zag zitten, volgens mijn zusje zouden we dan gewoon 4 stacaravans neer moeten zetten: Ieder een eigen en één gezamenlijke :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204603457
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:29 schreef Slumlord. het volgende:

Wat zou jij doen in mijn geval dan? Nog een paar jaar blijven zitten in deze bezemkast en kleine schulden aflossen/sparen of me voorlopig diep in de schulden steken voor iets groters in 020 en later mijn andere verhuurwoning verkopen en evt. nog een kleine schuld over hebben?
Op een rij zetten wat je het allerbelangrijkst vindt. Met onze vorige woning waren we op weg om hypotheekvrij te leven. Tegelijkertijd keken we regelmatig naar vakantiehuizen en volkstuinen. Uiteindelijk beseften we dat we rustiger leven belangrijker vonden dan financiële vrijheid en zijn we op zoek gegaan naar een huis dat ons een vakantiehuisgevoel gaf. Inmiddels is financiële vrijheid weer een prioriteit geworden en daar leven we naar.

Een eisenlijst opstellen is niet hetzelfde als op een rij zetten wat je belangrijk vindt. Hoe belangrijk is meer ruimte voor je? Hoe belangrijk vind je het om zo weinig mogelijk schulden te hebben? Dat kun je alleen zelf bepalen. En als je locatie belangrijk vindt, wat maakt een locatie dan aantrekkelijk voor jou? Kun je elementen daarvan ook elders vinden? Dat is iets waar je actief mee aan de slag kunt.

Wij hebben voorafgaand aan de aanschaf van onze huidige woning maandenlang het gebied rondom Amsterdam verkend. Zo kregen we een steeds beter idee van wat het belangrijkst was aan de locatie, namelijk het gevoel van ruimte en vrijheid op maximaal 15 minuten rijden van de school van de kinderen. Anderen zouden misschien hun kinderen naar een nieuwe school hebben laten gaan, maar voor ons was zorgen voor continuïteit voor de kinderen heilig.

Ik vind je zoekgebied dus niet zozeer interessant, maar meer: waarom ben je tot dit zoekgebied gekomen en kun je dat misschien ook vinden op plekken waar je nog niet aan hebt gedacht? En de vraag is ook legitiem of je niet gewoon tevreden kunt zijn met wat je nu hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204603685
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Darn, wat een nare combinatie aan factoren :{
Plan is inderdaad voorlopig van tafel. Volgens mij houden ze het land wel, maar voorlopig niet bouwen, en gelukkig zitten ze goed waar ze nu zitten. Maar ik kan me wel voorstellen dat aannemers moeite hebben met schatten kosten gezien onvoorspelbare levertijden en oplopende prijzen materialen.
pi_204603753
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:46 schreef Leandra het volgende:
Wij grapten daar pas nog wel over trouwens, bij een kavel hier vlakbij waar nog een te slopen boerderij op stond, wat ik wel zag zitten, volgens mijn zusje zouden we dan gewoon 4 stacaravans neer moeten zetten: Ieder een eigen en één gezamenlijke :D
Ik heb jaren in tenten gewoond (alleen, niet samen), maar daar moet ik niet meer aan denken. Maar tijden veranderen, als twintiger/begin dertig had ik het (mogelijk ook met jonge kinderen) mogelijk nog wel overwogen om een jaar in een stacaravan te wonen.

Overigens, mijn schoonzus en haar man wonen met 7 kinderen in een huis met 3 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer opge-eist is door 'de vader des huizes' als studie kamer. De jongste slaapt bij de ouders op de kamer. Oudste kind is 12. Die kregen via mijn schoonmoeder een bouw-lening van 250k om een huis te bouwen, waar mijn schoonmoeder op hetzelfde kavel ook een huis bouwde. De urgentie was zo groot om te bouwen, dat mijn schoonmoeder inmiddels het huis al bijna een jaar af heeft, en mijn schoonzus een gat in de grond heeft laten graven, wat raamkozijnen heeft besteld (en die verolvens buiten heeft laten staan verpieteren), en een auto heeft gekocht. Ze konden zelf al geen lening krijgen (moest via schoonmoeder), en duur van de lening van 250k is inmiddels ook verlopen (je moet wel binnen een bepaalde tijd iets hebben staan). Die blijven dus liever lekker hokken met zijn 9-en in een huis met 3 slaapkamers. Pa vind het best, die heeft zijn hele leven in trailers gewoond. Overigens geen trash, maar super-gelovigen. Welcome to Noord Idaho...
  maandag 2 mei 2022 @ 08:37:39 #92
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204604954
Ugh de kleine heeft een kleine drie weken bij ons op de kamer gelegen toen heb ik van ellende de zolder leeggemaakt en ons bed daar gezet. Moet er niet aan denken.

Maar verderop in de oude straat ook een gezin die met 10 kinderen in een 3 slaapkamer sociaal huis (65m2 totaal) had gewoond. Die zijn inmiddels al (lang) uitgevolgen. Vonden ze ook geen probleem.

Als je het gewend bent denk ik dan maar? Maar of je het moet willen, zeker als de kinderen gaan puberen ed. brrr
Dum de dum
pi_204607491
Werkt laminaat met vloerverwarming ? Iemand ervaring mee?
pi_204607767
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 14:15 schreef Eikenbomen het volgende:
Werkt laminaat met vloerverwarming ? Iemand ervaring mee?
Niet ideaal. Beter pvc of novilon. Anders letten op de ondervloer.
pi_204608755
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Even gekeken en we kunnen nu al ~40 a 50k minder hypotheek krijgen met de hogere rente. In December getekend (Oktober vast gezet) op 1.29% voor 20 jaar, dat is nu bij dezelfde bank 3.12%

Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek, maar ook hoe snel die rente is gestegen eigenlijk.
Jammer ja dat de HRA niet is afgeschaft. Dan was de markt nu zeker in een correctie aanbeland. Nu blijven de prijzen kunstmatig hoog omdat de Staat voor een belangrijk deel opdraait voor de hogere rente.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 16:58:24 #96
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204608802
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 14:15 schreef Eikenbomen het volgende:
Werkt laminaat met vloerverwarming ? Iemand ervaring mee?
Niet ideaal, maar het werkt wel. Wij hebben alle verdiepingen met vloerverwarming, en op de 1e verdieping en op zolder ligt daar laminaat op. Niet door ons uitgekozen, maar in de winter is het wel nice. Nu is het natuurlijk zo dat afgelopen winter erg zacht was, en dat was onze 1e winter in dit huis, dus heel veel kan ik er niet van zeggen. Ik zou persoonlijk niet voor (deze) laminaat gekozen hebben, maar goed, het ligt er nou eenmaal en de kleur is wel aardig, en het ligt er ook al jaren in, dus schijnbaar werkt het.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204609186
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 14:15 schreef Eikenbomen het volgende:
Werkt laminaat met vloerverwarming ? Iemand ervaring mee?
Werkt echt prima, had het in mijn vorige huis, net als zo ongeveer alle buren in hetzelfde nieuwbouwproject
pi_204609564
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 08:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Ugh de kleine heeft een kleine drie weken bij ons op de kamer gelegen
_O_
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204609574
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 14:15 schreef Eikenbomen het volgende:
Werkt laminaat met vloerverwarming ? Iemand ervaring mee?
Kan, er is speciaal laminaat dat de warmte wat beter geleidt. Er is trouwens ook een rubberachtige plaatmateriaal dat nog beter geschikt is bij VV.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204609600
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 16:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet ideaal, maar het werkt wel. Wij hebben alle verdiepingen met vloerverwarming, en op de 1e verdieping en op zolder ligt daar laminaat op. Niet door ons uitgekozen, maar in de winter is het wel nice. Nu is het natuurlijk zo dat afgelopen winter erg zacht was, en dat was onze 1e winter in dit huis, dus heel veel kan ik er niet van zeggen. Ik zou persoonlijk niet voor (deze) laminaat gekozen hebben, maar goed, het ligt er nou eenmaal en de kleur is wel aardig, en het ligt er ook al jaren in, dus schijnbaar werkt het.
Wat ligt er beneden en merk je het verschil?

Laminaat is wel goedkoper dan pvc, dus neig echt naar laminaat voor ons nieuwbouwhuis. Maar wil wel warmte natuurlijk, dus ben blij te lezen dat het dus wel kan.
  maandag 2 mei 2022 @ 18:18:54 #101
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_204609652
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 16:53 schreef Confetti het volgende:

[..]
Jammer ja dat de HRA niet is afgeschaft. Dan was de markt nu zeker in een correctie aanbeland. Nu blijven de prijzen kunstmatig hoog omdat de Staat voor een belangrijk deel opdraait voor de hogere rente.
Bedoel je jammmer dat de HRA nu niet is afgeschaft ? Of dat het überhaupt niet is afgeschaft ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 18:38:50 #102
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204609785
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:11 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Wat ligt er beneden en merk je het verschil?

Laminaat is wel goedkoper dan pvc, dus neig echt naar laminaat voor ons nieuwbouwhuis. Maar wil wel warmte natuurlijk, dus ben blij te lezen dat het dus wel kan.
Beneden ligt een eikenhouten vloer. Ja, dat merk je maar niet veel.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204609972
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Even gekeken en we kunnen nu al ~40 a 50k minder hypotheek krijgen met de hogere rente. In December getekend (Oktober vast gezet) op 1.29% voor 20 jaar, dat is nu bij dezelfde bank 3.12%

Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek, maar ook hoe snel die rente is gestegen eigenlijk.
Wat voor lening hoogte hebben we het dan over? En gewoon annuïtair?
Want ik herken dat totaal niet, tenzij je het over een redelijk hoge hypotheek hebt.
Eerst denken, dan typen
  maandag 2 mei 2022 @ 19:11:54 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204610120
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:11 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Wat ligt er beneden en merk je het verschil?

Laminaat is wel goedkoper dan pvc, dus neig echt naar laminaat voor ons nieuwbouwhuis. Maar wil wel warmte natuurlijk, dus ben blij te lezen dat het dus wel kan.
Wij hebben (plak) PVC in de woonkamer, marmoleum op de eerste verdieping, tapijttegels op zolder en in de badkamers, hal en keuken natuursteen tegels.
Van alle genoemde materialen geleiden de tegels het beste, dat voel je absoluut als de vloerverwarming aan is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 2 mei 2022 @ 19:13:24 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204610136
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Bedoel je jammmer dat de HRA nu niet is afgeschaft ? Of dat het überhaupt niet is afgeschaft ?
Vanwege de lage rente gingen er wel (weer) stemmen op de HRA maar helemaal af te schaffen, daar zou je immers met die lage rente toch niets van merken, alsof de rente altijd laag zou blijven :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204610139
HRA wordt toch geleidelijk afgeschaft?
pi_204610168
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vanwege de lage rente gingen er wel (weer) stemmen op de HRA maar helemaal af te schaffen, daar zou je immers met die lage rente toch niets van merken, alsof de rente altijd laag zou blijven :')
In België heette het woonbonus en is het afgeschaft
Prima. Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor rentes/verdiensten van banken?
  maandag 2 mei 2022 @ 19:17:15 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204610170
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:14 schreef Slumlord. het volgende:
HRA wordt toch geleidelijk afgeschaft?
Neuh... vooralsnog wordt de aftrek beperkt tot het tarief van de eerste belastingschijf.
Ik ben er tevens voor dat de aftrek begrensd wordt op 150% van het NHG-bedrag. Maar dat is mijn suggestie, dat zal voorlopig nog wel niet gebeuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204610182
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Neuh... vooralsnog wordt de aftrek beperkt tot het tarief van de eerste belastingschijf.
Ik ben er tevens voor dat de aftrek begrensd wordt op 150% van het NHG-bedrag. Maar dat is mijn suggestie, dat zal voorlopig nog wel niet gebeuren.
In Nederland subsidiëren we graag op deze manier de bank
pi_204610188
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Neuh... vooralsnog wordt de aftrek beperkt tot het tarief van de eerste belastingschijf.
Ik ben er tevens voor dat de aftrek begrensd wordt op 150% van het NHG-bedrag. Maar dat is mijn suggestie, dat zal voorlopig nog wel niet gebeuren.
Oh. Weer wat geleerd. :P
  maandag 2 mei 2022 @ 19:41:13 #111
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204610378
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 18:59 schreef Piger het volgende:

[..]
Wat voor lening hoogte hebben we het dan over? En gewoon annuïtair?
Want ik herken dat totaal niet, tenzij je het over een redelijk hoge hypotheek hebt.
Net iets over 4 ton, annuitair, 20 yr vast
Dum de dum
pi_204610517
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:14 schreef Slumlord. het volgende:
HRA wordt toch geleidelijk afgeschaft?
:N tot 37% en gedurende 30 jaar bij annuitaire/lineaire hypotheek. Waarschijnlijk blijft het daarbij: de laagste inkomens hebben dan hetzelfde voordeel als de hoogste. Hoewel...nu ik dit schrijf...de hoogste inkomens hebben vaak hogere hypotheken en in absolute waarde dus toch meer voordeel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 2 mei 2022 @ 20:35:17 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204610845
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:55 schreef blomke het volgende:

[..]
:N tot 37% en gedurende 30 jaar bij annuitaire/lineaire hypotheek. Waarschijnlijk blijft het daarbij: de laagste inkomens hebben dan hetzelfde voordeel als de hoogste. Hoewel...nu ik dit schrijf...de hoogste inkomens hebben vaak hogere hypotheken en in absolute waarde dus toch meer voordeel.
Daarom vind ik dat ze het ook nog eens moeten beperken tot laten we zeggen maximaal 150% van het NHG-maximum.
Dat is dit jaar overigens ¤ 355.000 (en 376.300 met energiebesparende maatregelen), dus dan zou een maximum uitkomen op ¤ 532.500 (of ¤ 564.450).

Overigens zal dat laatste wel te lastig zijn voor de BD, dus dan zullen ze het wel aan een energielabel moeten koppelen ofzo, bij B of zuiniger mag de rente over een hypotheek tot ¤ 564.450 worden afgetrokken.

Maar.... wat mij betreft mogen ze ook keihard de reguliere NHG-grens hanteren voor een maximum bedrag waarover de hypotheekrente mag worden afgetrokken.
Laat ze daar maar eens mee beginnen, maximaal de rente over ¤ 355.000 tegen het 37% tarief.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204610910
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daarom vind ik dat ze het ook nog eens moeten beperken tot laten we zeggen maximaal 150% van het NHG-maximum.
Dat is dit jaar overigens ¤ 355.000 (en 376.300 met energiebesparende maatregelen), dus dan zou een maximum uitkomen op ¤ 532.500 (of ¤ 564.450).

Overigens zal dat laatste wel te lastig zijn voor de BD, dus dan zullen ze het wel aan een energielabel moeten koppelen ofzo, bij B of zuiniger mag de rente over een hypotheek tot ¤ 564.450 worden afgetrokken.

Maar.... wat mij betreft mogen ze ook keihard de reguliere NHG-grens hanteren voor een maximum bedrag waarover de hypotheekrente mag worden afgetrokken.
Laat ze daar maar eens mee beginnen, maximaal de rente over ¤ 355.000 tegen het 37% tarief.
Geld waar mensen voor werken dus, maar de erfbelasting moeten we met rust laten 😝
pi_204611022
Het afschaffen (of beperken) zorgt er hoogstens voor dat mensen minder kunnen betalen voor een huis (of eigenlijk minder kunnen lenen voor dezelfde lasten).

Daar wordt geen huis meer voor gebouwd.
pi_204611132
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Geld waar mensen voor werken dus, maar de erfbelasting moeten we met rust laten 😝
Dat lees ik vaker maar klopt natuurlijk niet. Als je een erfenis ontvangt dan heb je daar NIKS voor hoeven doen.

net zoals het argument dat de vermogensrendementsheffing belasting heffen is over geld waar al over betaald is. Klopt ook al niet.
pi_204611155
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 20:59 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Dat lees ik vaker maar klopt natuurlijk niet. Als je een erfenis ontvangt dan heb je daar NIKS voor hoeven doen.

net zoals het argument dat de vermogensrendementsheffing belasting heffen is over geld waar al over betaald is. Klopt ook al niet.
En waarom klopt dat niet volgens jou?
pi_204611167
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 21:00 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
En waarom klopt dat niet volgens jou?
Omdat je betaalt over je (een fictief) rendement en niet over het bedrag dat je hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2022 21:03:00 ]
pi_204611214
Jongens/meiden, ik maakte een grapje tegen Leandra. Ik was niet erg serieus xD
  maandag 2 mei 2022 @ 21:44:39 #120
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_204611579
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 21:02 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Omdat je betaalt over je (een fictief) rendement en niet over het bedrag dat je hebt.
Dat fictieve rendement is natuurlijk allang een gotspe gebleken. En terecht.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_204611757
quote:
7s.gif Op maandag 2 mei 2022 21:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat fictieve rendement is natuurlijk allang een gotspe gebleken. En terecht.
Ja? Toen het fictieve rendement van 4% werd geïntroduceerd lachte heel Nederland zich de ballen uit de broek want haha veel te laag.

Of je bedoelt misschien dat deze belasting an sich een gotspe is. Dat kan. Ik ben van mening dat over alle inkomsten belasting moet worden betaald en wie minder dan ¤ 150.000 per jaar binnenharkt die hier op tegen is, moet eens goed gaan nadenken

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2022 22:04:45 ]
  maandag 2 mei 2022 @ 22:28:47 #122
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_204611965
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 22:03 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ja? Toen het fictieve rendement van 4% werd geïntroduceerd lachte heel Nederland zich de ballen uit de broek want haha veel te laag.

Of je bedoelt misschien dat deze belasting an sich een gotspe is. Dat kan. Ik ben van mening dat over alle inkomsten belasting moet worden betaald en wie minder dan ¤ 150.000 per jaar binnenharkt die hier op tegen is, moet eens goed gaan nadenken
Los van of het nou te hoog of te laag is - hoe kun je nou belasting heffen over een toekomstig, niet-lineair rendement waar mensen part noch deel van uitmaken - en waarbij iedereen met een beetje een lepe accountant zo omheen kan werken?

Het is best wel brutaal van een overheid om dit soort dingen aan te nemen en daar vervolgens ook nog eens een vordering op te leggen - iets waar ze nu dus volkomen terecht op zijn teruggefloten.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_204611970
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 22:03 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ja? Toen het fictieve rendement van 4% werd geïntroduceerd lachte heel Nederland zich de ballen uit de broek want haha veel te laag.

Of je bedoelt misschien dat deze belasting an sich een gotspe is. Dat kan. Ik ben van mening dat over alle inkomsten belasting moet worden betaald en wie minder dan ¤ 150.000 per jaar binnenharkt die hier op tegen is, moet eens goed gaan nadenken
Ik ben ook van mening dat na een miljoentje of 20 een winstbelasting nabij de 100% ook wel prima is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204612394
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 22:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik ben ook van mening dat na een miljoentje of 20 een winstbelasting nabij de 100% ook wel prima is.
Daar ga je niet meer belasting mee innen, daarmee ga je alleen bedrijven in bochten wringen om hun winst (op papier) te verlagen, en mogelijk ook investeringen aanjagen (wat niet verkeerd is natuurlijk). Maar als het over dergelijke bedragen gaat kun je altijd advocaten, acountants en belastingadviseurs inhuren om met de cijfers te goochelen.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 00:24:42 #125
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204612542
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 23:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Daar ga je niet meer belasting mee innen, daarmee ga je alleen bedrijven in bochten wringen om hun winst (op papier) te verlagen, en mogelijk ook investeringen aanjagen (wat niet verkeerd is natuurlijk). Maar als het over dergelijke bedragen gaat kun je altijd advocaten, acountants en belastingadviseurs inhuren om met de cijfers te goochelen.
Progressieve winstbelasting van die proporties lijdt idd enkel tot het fragmenteren van winst over meerdere rechtspersonen. Schiet je niks mee op.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204612683
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 23:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Daar ga je niet meer belasting mee innen, daarmee ga je alleen bedrijven in bochten wringen om hun winst (op papier) te verlagen, en mogelijk ook investeringen aanjagen (wat niet verkeerd is natuurlijk). Maar als het over dergelijke bedragen gaat kun je altijd advocaten, acountants en belastingadviseurs inhuren om met de cijfers te goochelen.
Wordt hem uiteraard niet als je het enige land bent. Maar die accountants zijn het probleem niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 3 mei 2022 @ 06:24:37 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204612881
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 22:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik ben ook van mening dat na een miljoentje of 20 een winstbelasting nabij de 100% ook wel prima is.
Wie verdient er 20 miljoen aansalaris dan in Nederland?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204612891
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 06:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wie verdient er 20 miljoen aansalaris dan in Nederland?
winstbelasting.
pi_204613177
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 19:14 schreef Slumlord. het volgende:
HRA wordt toch geleidelijk afgeschaft?
Daar zou ik wel voor zijn. Werkt(e) ontwrichtend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 08:24:40 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204613225
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Daar zou ik wel voor zijn. Werkt(e) ontwrichtend.
Nee, dat deed het niet, het werkte 100 prima tot de banken de aflossingsvrije hypotheken bedachten, dat werkte ontwrichtend en heeft een systeem dat 100 jaar prima werkte in 30 jaar naar de filistijnen geholpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204613235
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat deed het niet, het werkte 100 prima tot de banken de aflossingsvrije hypotheken bedachten, dat werkte ontwrichtend en heeft een systeem dat 100 jaar prima werkte in 30 jaar naar de filistijnen geholpen.
Vervelend hé een vrije markt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204613243
Rente aftrek is logisch, bedrijven mogen het ook, waarom zou kapitaal een andere fiscale grondslag moeten krijgen bij particulieren?

Dat vraagt om werk voor fiscalisten. Een ongelijk en duurder speelveld.

Moet het aftrekbare percentage van die schuld gewoon globaal richting de 30% gedrukt worden? Sure. Overal gelijk, is die niet.

Helemaal stoppen met die fiscale behandeling is ook prima, maar dan ook voor bedrijven, maar dan ga je nog verder uit de pas lopen met het buitenland.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 08:50:47 #133
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613424
Volgende week verhuizing nummer 1 (ik ga even twee maandjes bij mijn vriendin in wonen alvorens naar het nieuwe huis te verhuizen).

Mijn Boeken en LPs liggen daar al dus eigenlijk is het belangrijkste al over :D maar volgende week dus bijzaken verhuizen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 09:43:06 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204613733
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgende week verhuizing nummer 1 (ik ga even twee maandjes bij mijn vriendin in wonen alvorens naar het nieuwe huis te verhuizen).

Mijn Boeken en LPs liggen daar al dus eigenlijk is het belangrijkste al over :D maar volgende week dus bijzaken verhuizen.
Hoe ziek was jij nou geworden als je met de huidige rentestanden had moeten gaan zoeken? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 09:45:00 #135
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613745
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoe ziek was jij nou geworden als je met de huidige rentestanden had moeten gaan zoeken? :+
Goeie vraag het is wel bizar gestegen dan hadden we ons leenbedrag behoorlijk omlaag moeten schroeven. De vraag was of we daar op tijd achter waren gekomen... Met zo'n veranderende markt zou ik elke week wel de boel moeten laten bijrekenen bij de financieel adviseur of mijn excel sheetje.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204613746
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgende week verhuizing nummer 1 (ik ga even twee maandjes bij mijn vriendin in wonen alvorens naar het nieuwe huis te verhuizen).

Mijn Boeken en LPs liggen daar al dus eigenlijk is het belangrijkste al over :D maar volgende week dus bijzaken verhuizen.
Oh ik vroeg me pas nog af hoe ver je al was in het verhuisverhaal. Veel succes
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 09:45:54 #137
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613750
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh ik vroeg me pas nog af hoe ver je al was in het verhuisverhaal. Veel succes
Overdracht is pas 1 augustus. Het is nu wel jammer dat de overdracht zo laat is, maarja wellicht dat mede daardoor ons bod ook wel gekozen is en ik heb geen haast.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204613804
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Overdracht is pas 1 augustus. Het is nu wel jammer dat de overdracht zo laat is, maarja wellicht dat mede daardoor ons bod ook wel gekozen is en ik heb geen haast.
Zolang je hypotheekofferte gewoon lang geldig is heb je geen haast inderdaad. Hadden wij met dit huis ook, de oude bewoners waren druk hun ‘nieuwe’ huis aan het verbouwen en wilden ook eerst nog een maand op vakantie na al dat geklus en daarna pas de overdracht. Toen we ze bij de notaris spraken bleek die vakantie niet doorgegaan te zijn omdat het klussen uitliep en ze ook te moe waren voor een reis.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 09:56:58 #139
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613833
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zolang je hypotheekofferte gewoon lang geldig is heb je geen haast inderdaad. Hadden wij met dit huis ook, de oude bewoners waren druk hun ‘nieuwe’ huis aan het verbouwen en wilden ook eerst nog een maand op vakantie na al dat geklus en daarna pas de overdracht. Toen we ze bij de notaris spraken bleek die vakantie niet doorgegaan te zijn omdat het klussen uitliep en ze ook te moe waren voor een reis.
We moeten wel 2 maandjes boete (omdat de offerte idd niet zo lang houdbaar is maar dat wisten we) betalen helaas maar in deze markt is het verschil dusdanig dat we dat er wel voor over hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:04:57 #140
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613893
Ik heb trouwens geen idee wat dit uiteindelijk gaat beteken als de huizenprijzen heel hard gaan zakken dan kan het nog wel eens zijn dat het spaargeld dat we erin gestopt hebben verdampt en het huis zakt naar de waarde van de hypotheek maar dat zijn alleen dingen die aan de orde zijn als we zouden willen verhuizen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:06:09 #141
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204613904
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb trouwens geen idee wat dit uiteindelijk gaat beteken als de huizenprijzen heel hard gaan zakken dan kan het nog wel eens zijn dat het spaargeld dat we erin gestopt hebben verdampt en het huis zakt naar de waarde van de hypotheek maar dat zijn alleen dingen die aan de orde zijn als we zouden willen verhuizen.
Huizen zakken nooit op de lange termijn. Die ''angst'' snap ik nooit. Huizen stijgen al sinds 1900 ofzo met af en toe een klein knikje naar beneden om daarna weer te stijgen etc.
pi_204613934
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:06 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Huizen zakken nooit op de lange termijn. Die ''angst'' snap ik nooit. Huizen stijgen al sinds 1900 ofzo met af en toe een klein knikje naar beneden om daarna weer te stijgen etc.
Maar dat kleine knikje is vaak wel het moment van crisis, recessie e.d. en dus heb je dan de grootste kans werkloos te worden en te moeten verhuizen.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:11:58 #143
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204613943
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar dat kleine knikje is vaak wel het moment van crisis, recessie e.d. en dus heb je dan de grootste kans werkloos te worden en te moeten verhuizen.
Mwa niet echt mee eens. Als je gewoon blijft zitten is er weinig aan de hand. Werkloos worden zal ook wel meevallen of je moet een uitzendkracht zijn of geen vaste aanstelling hebben.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:12:45 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204613945
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar dat kleine knikje is vaak wel het moment van crisis, recessie e.d. en dus heb je dan de grootste kans werkloos te worden en te moeten verhuizen.
Wat alleen een probleem is als je niet aflost of als die tsunami van pech je binnen 5 jaar na de koop overkomt en je op de top gekocht hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:12:51 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613946
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:06 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Huizen zakken nooit op de lange termijn. Die ''angst'' snap ik nooit. Huizen stijgen al sinds 1900 ofzo met af en toe een klein knikje naar beneden om daarna weer te stijgen etc.
Als ik het goed heb komen we uit een economische crises die mede veroorzaakt is door het zakken van de huizenprijzen (en het speculeren daarop). En als je de uitzondering af en toe een knikje naar beneden dan klopt je statement huizenpijzen zakken nooit niet meer.

Zoals ik al zei dat is slechts een probleem als we zouden willen verkopen. Op het moment hebben we gewoon een lening af te betalen en huis voor bedrag x, daar gaat niet veel meer aan veranderen. Vooral omdat we de hele leenperiode de rente vast hebben gezet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:14:59 #146
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204613956
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als ik het goed heb komen we uit een economische crises die mede veroorzaakt is door het zakken van de huizenprijzen (en het speculeren daarop). En als je de uitzondering af en toe een knikje naar beneden dan klopt je statement huizenpijzen zakken nooit niet meer.

Zoals ik al zei dat is slechts een probleem als we zouden willen verkopen. Op het moment hebben we gewoon een lening af te betalen en huis voor bedrag x, daar gaat niet veel meer aan veranderen. Vooral omdat we de hele leenperiode de rente vast hebben gezet.
Het is geen statement. De grafieken tonen gewoon aan dat huizen niet zakken. Gisteren niet, morgen niet en in 1925 niet, maar op de LANGE termijn. Het klopt dat we soms wat knikjes hebben, maar zodra je gewoon aflost (annuiteit bijvoorbeeld) kun je eigenlijk niet onder water komen en zal je huis altijd in waarde stijgen.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:15:05 #147
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613957
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Mwa niet echt mee eens. Als je gewoon blijft zitten is er weinig aan de hand. Werkloos worden zal ook wel meevallen of je moet een uitzendkracht zijn of geen vaste aanstelling hebben.
Ook dit is te kort door de bocht, het aantal 50ers die ik de afgelopen 20 jaar hun vaste baan heb zien verliezen is niet van de lucht. Vooral in de zorg is er in die categorie enorm gesnoeid. (later kwamen hun banen terug als vrijwilligersbaan :r )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:16:34 #148
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204613964
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ook dit is te kort door de bocht, het aantal 50ers die ik de afgelopen 20 jaar hun vaste baan heb zien verliezen is niet van de lucht. Vooral in de zorg is er in die categorie enorm gesnoeid. (later kwamen hun banen terug als vrijwilligersbaan :r )
Zeker, maar is dat niet iets van alle tijden, ongeacht een crisis of niet? Zie dat wel vaker gebeuren zeg maar.
pi_204613965
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Mwa niet echt mee eens. Als je gewoon blijft zitten is er weinig aan de hand. Werkloos worden zal ook wel meevallen of je moet een uitzendkracht zijn of geen vaste aanstelling hebben.
Tja ik vind het nogal een aanname dat je in loondienst blijkbaar nooit kan dalen in je inkomen. Ja de kans is niet zo groot, maar er zijn zat omstandigheden waarbij je toch naar de klote kan gaan.

Je kan over bijna alles zeggen dat het de laatste 100 jaar gestegen is, maar dat betekent nog niet dat er allemaal 0 risico is.
Facts don't care about your feelings
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:18:01 #150
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204613980
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Het is geen statement. De grafieken tonen gewoon aan dat huizen niet zakken. Gisteren niet, morgen niet en in 1925 niet, maar op de LANGE termijn. Het klopt dat we soms wat knikjes hebben, maar zodra je gewoon aflost (annuiteit bijvoorbeeld) kun je eigenlijk niet onder water komen en zal je huis altijd in waarde stijgen.
Dat zal maar dat is één van de redenen waarom ik economie niet snap. In geen enkel biologisch of natuurkundig systeem kan iets altijd maar stijgen. Dan moet er iets anders aan de hand zijn en dat is in de economie waarschijnlijk ook zo, de waarde van het huis stijgt niet maar we definiëren de waarde van geld gewoon anders.

Ben wel eens benieuwd hoe het verloop van de huizenprijs in liters melk is over een lange periode.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:18:01 #151
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204613981
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Tja ik vind het nogal een aanname dat je in loondienst blijkbaar nooit kan dalen in je inkomen. Ja de kans is niet zo groot, maar er zijn zat omstandigheden waarbij je toch naar de klote kan gaan.

Je kan over bijna alles zeggen dat het de laatste 100 jaar gestegen is, maar dat betekent nog niet dat er allemaal 0 risico is.
Dan ben je teveel bezig met als als als. Tja alle risico's afdichten dat gaat niet natuurlijk. Zeker nu met de annuiteiten en lineaire hypotheken is je risico vrijwel 0 ja.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:18:37 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204613989
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als ik het goed heb komen we uit een economische crises die mede veroorzaakt is door het zakken van de huizenprijzen (en het speculeren daarop). En als je de uitzondering af en toe een knikje naar beneden dan klopt je statement huizenpijzen zakken nooit niet meer.

Zoals ik al zei dat is slechts een probleem als we zouden willen verkopen. Op het moment hebben we gewoon een lening af te betalen en huis voor bedrag x, daar gaat niet veel meer aan veranderen. Vooral omdat we de hele leenperiode de rente vast hebben gezet.
Nee, het zakken van de huizenprijzen was het gevolg van de crisis, dat was een kredietcrisis die begon in de VS, waar de grootschalige handel in hypotheken het begin van de ellende was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:19:35 #153
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204613999
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat zal maar dat is één van de redenen waarom ik economie niet snap. In geen enkel biologisch of natuurkundig systeem kan iets altijd maar stijgen. Dan moet er iets anders aan de hand zijn en dat is in de economie waarschijnlijk ook zo, de waarde van het huis stijgt niet maar we definiëren de waarde van geld gewoon anders.

Ben wel eens benieuwd hoe het verloop van de huizenprijs in liters melk is over een lange periode.
Die verklaring is vrij simpel > vraag en aanbod. Zolang wij meer mensen binnen laten komen dan dat er huizen gebouwd kunnen worden blijft dit probleem. Hoe ''zeldzamer'' het product, hoe hoger de prijs. Dat geldt niet alleen voor huizen, maar ook voor allerlei soorten producten die wij als mensen kopen of verzamelen etc. Er komt een tijd dat je gemiddelde rijtjeswoning gewoon 1 miljoen euro gaat kosten 100%.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:22:13 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614021
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Tja ik vind het nogal een aanname dat je in loondienst blijkbaar nooit kan dalen in je inkomen. Ja de kans is niet zo groot, maar er zijn zat omstandigheden waarbij je toch naar de klote kan gaan.

Je kan over bijna alles zeggen dat het de laatste 100 jaar gestegen is, maar dat betekent nog niet dat er allemaal 0 risico is.
Er is nooit 0 risico, er zijn wel zekerheden, bijvoorbeeld de zekerheid dat als je gaat huren dat je huur over 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar veel hoger is dan nu.
En de zekerheid dat je na 30 jaar huur betalen nog niks hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 03-05-2022 10:27:22 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:27:08 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614059
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Grappig je zegt dat de huizenprijzen altijd al stijgen en dat altijd blijven doen. Vervolgens zeg je dus dat dat komt door het te weinig bouwen van huizen en of mensen die binnenkomen en dat vind je een probleem. Dus volgens jouw redenatie hebben we altijd al een probleem. Maar vind je wel dat mensen die denken dat hun huis minder waard zou kunnen worden onnodig problemen voorzien.

Ik raak je een beetje kwijt.
Het is dan ook de voorzet naar wat anders, iets dat helemaal niet speelt op de koopmarkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:27:28 #156
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614063
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:26 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dikgedrukt correct dat tonen de grafieken ook aan.

Ja je huis zal enkel stijgen. Waar zie jij beren op de weg?
Grafieken over het verloop in het verleden tonen geen toekomst aan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204614065
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er is nooit 0 risico, er zijn wel zekerheden, bijvoorbeeld de zekerheid dat als je gaat huren dat je huur over 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar veel hoger is dan nu.
En de zekerheid dat je na 30 jaar huur betalen nog niks hebt.
Dat klopt. En de zekerheid dat je geen grote onderhoudskosten hebt, recht op huurbescherming, geen last van eventuele waardedalingen etc.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:27:56 #158
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614070
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Grafieken over het verloop in het verleden tonen geen toekomst aan.
Grafieken van 200 jaar zo ongeveer. Waarom zou dat veranderen?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:28:05 #159
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204614072
Dat hele 'buitenlanders' riedeltje gaat niét gebeuren in dit topic
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:28:29 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614085
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:27 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Grafieken van 200 jaar zo ongeveer. Waarom zou dat veranderen?
Waarom zou dat niet veranderen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204614087
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 09:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
We moeten wel 2 maandjes boete (omdat de offerte idd niet zo lang houdbaar is maar dat wisten we) betalen helaas maar in deze markt is het verschil dusdanig dat we dat er wel voor over hebben.
Hoeveel is zo’n boete?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:28:55 #162
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614090
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet veranderen?
Omdat het al 200 jaar totaal niet aan het veranderen is? Lijkt mij toch een flinke termijn.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:31:04 #163
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614111
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:28 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Hoeveel is zo’n boete?
Weet ik niet uit mijn hoofd en verschilt per verstrekker (bij sommige verstrekkers verloopt het niet) een klein percentage van het leenbedrag wat neerkomt net onder de helft van je annuitaire maandlast per maand.

Het is stevig maar zeker de moeite waard in de huidige martk, hell no dat ik een nieuwe offerte ga aanvragen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:31:54 #164
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614125
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Weet ik niet uit mijn hoofd en verschilt per verstrekker (bij sommige verstrekkers verloopt het niet) een klein percentage van het leenbedrag wat neerkomt net onder de helft van je annuitaire maandlast per maand.

Het is stevig maar zeker de moeite waard in de huidige martk, hell no dat ik een nieuwe offerte ga aanvragen :D
Wel bizar hoe snel die rente is gestegen. Ik heb 1,29% en nu zit het op 2,8 ofzo?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:34:57 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614144
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Grafieken over het verloop in het verleden tonen geen toekomst aan.
Met de stijging in lonen (van zowel de kopers als bouwvakkers), de stijging van materiaalkosten (ook deels door loonstijgingen), is het nagenoeg onmogelijk dat het bouwen van een huis nog weer veel goedkoper gaat worden, er kunnen wel pieken (zoals nu met de materialen door de oorlog) en dalen zijn, maar de lange termijn is altijd een stijging.

Men kijkt wel graag naar de huizenprijzen van een bepaald moment in het verleden, maar vergeet dan altijd te kijken naar het gezinsinkomen van dat moment.
Feit is dat die simpelweg gekoppeld zijn, en dat grond- en bouwkosten daar nog kleine variaties in veroorzaken.
Waarbij de grondprijs primair afhankelijk is van de locatie: hoe gewilder, hoe duurder.
Bouwkosten kunnen wel iets variëren, maar als een bedrijf uit Hengelo je huis in Amersfoort moet bouwen ben je daar primair de reiskosten extra aan kwijt, gelukkig gaan ze met 5 man in een busje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:35:21 #166
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614148
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:28 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Omdat het al 200 jaar totaal niet aan het veranderen is? Lijkt mij toch een flinke termijn.
Hetzelfde kun je ook zeggen over de bijenpopulatie de temperatuur het aantal kerken in nederland. Ik kan je zo een grafiek toveren waarin er over een periode van 200 jaar steeds meer kerken in nederland staan, als je dan op zo'n moment in de tijd zou zijn zou je kunnen zeggen er komen altijd meer kerken dat is geen gegeven kijk maar naar de afgelopen 200 jaar. En dat zou ook niet waar blijken.

De romeinen zouden in het jaar 0 ook gezegd hebben ons rijk wordt alleen maar groter dat is gewoon een gegeven, kijk naar de afgelopen 400 jaar man. Dat veranderd echt niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204614153
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Weet ik niet uit mijn hoofd en verschilt per verstrekker (bij sommige verstrekkers verloopt het niet) een klein percentage van het leenbedrag wat neerkomt net onder de helft van je annuitaire maandlast per maand.

Het is stevig maar zeker de moeite waard in de huidige martk, hell no dat ik een nieuwe offerte ga aanvragen :D
Nee Idd, die rentes zijn best hard gestegen. Ik was vorig jaar nog chagrijnig dat mijn vriend perse 30 jaar rente wilde vastzetten. Nu is dat rentepercentage nergens meer te bekennen.

We lossen ook best veel af maandelijks, dus we kunnen ook al snel in een lagere categorie van rente zitten door de renteopslag ofzo blijkbaar. Allemaal dingen waar ik geen weet van had.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:36:19 #168
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614158
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met de stijging in lonen (van zowel de kopers als bouwvakkers), de stijging van materiaalkosten (ook deels door loonstijgingen), is het nagenoeg onmogelijk dat het bouwen van een huis nog weer veel goedkoper gaat worden, er kunnen wel pieken (zoals nu met de materialen door de oorlog) en dalen zijn, maar de lange termijn is altijd een stijging.

Men kijkt wel graag naar de huizenprijzen van een bepaald moment in het verleden, maar vergeet dan altijd te kijken naar het gezinsinkomen van dat moment.
Feit is dat die simpelweg gekoppeld zijn, en dat grond- en bouwkosten daar nog kleine variaties in veroorzaken.
Waarbij de grondprijs primair afhankelijk is van de locatie: hoe gewilder, hoe duurder.
Bouwkosten kunnen wel iets variëren, maar als een bedrijf uit Hengelo je huis in Amersfoort moet bouwen ben je daar primair de reiskosten extra aan kwijt, gelukkig gaan ze met 5 man in een busje.
Eens, maar ik moet ook aanvullen dat gemeentes schandalig misbruik maken van de situatie. Ik woon in een zeer gewild dorp, maar de grondprijs hier ligt gewoon factor x 3 met de naastgelegen stad. Toevallig is de eigenaar van bepaalde percelen weer vrienden met de plaatselijke wethouder etc etc. Er wordt schandalig geld verdient aan de situatie 100%.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:36:38 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614163
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met de stijging in lonen (van zowel de kopers als bouwvakkers), de stijging van materiaalkosten (ook deels door loonstijgingen), is het nagenoeg onmogelijk dat het bouwen van een huis nog weer veel goedkoper gaat worden, er kunnen wel pieken (zoals nu met de materialen door de oorlog) en dalen zijn, maar de lange termijn is altijd een stijging.

Men kijkt wel graag naar de huizenprijzen van een bepaald moment in het verleden, maar vergeet dan altijd te kijken naar het gezinsinkomen van dat moment.
Feit is dat die simpelweg gekoppeld zijn, en dat grond- en bouwkosten daar nog kleine variaties in veroorzaken.
Waarbij de grondprijs primair afhankelijk is van de locatie: hoe gewilder, hoe duurder.
Bouwkosten kunnen wel iets variëren, maar als een bedrijf uit Hengelo je huis in Amersfoort moet bouwen ben je daar primair de reiskosten extra aan kwijt, gelukkig gaan ze met 5 man in een busje.
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ben wel eens benieuwd hoe het verloop van de huizenprijs in liters melk is over een lange periode.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:36:40 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614165
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:27 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat klopt. En de zekerheid dat je geen grote onderhoudskosten hebt, recht op huurbescherming, geen last van eventuele waardedalingen etc.
Waardedaling op de lange termijn :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:38:29 #171
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614185
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:35 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Nee Idd, die rentes zijn best hard gestegen. Ik was vorig jaar nog chagrijnig dat mijn vriend perse 30 jaar rente wilde vastzetten. Nu is dat rentepercentage nergens meer te bekennen.

We lossen ook best veel af maandelijks, dus we kunnen ook al snel in een lagere categorie van rente zitten door de renteopslag ofzo blijkbaar. Allemaal dingen waar ik geen weet van had.
Wat is renteopslag... Ik weet nu alleen dat wij wat sneller in rente zakken omdat onze taxatie goed uitviel maar zijn er nog andere redenen waarom het zou kunnen zakken tijdens de looptijd?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:38:40 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614187
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ben wel eens benieuwd hoe het verloop van de huizenprijs in liters melk is over een lange periode.
Melk is ook een lastige, want daar betalen we te weinig voor.

Je zou idd een soort Big Mac index moeten hebben :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204614188
Huren is zo gek nog niet. Als het betaalbaar en eerlijk zou zijn.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:21 #174
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614191
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Melk is ook een lastige, want daar betalen we te weinig voor.

Je zou idd een soort Big Mac index moeten hebben :D
Melk is walgelijk duur in de supermarkten nu. 1 pak 1 euro..... Dat klinkt als wisselgeld, maar ik kan mij herinneren dat ik voor datzelfde pak 50 cent betaalde en dat is niet 4 jaar geleden ofzo.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:25 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614192
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Melk is ook een lastige, want daar betalen we te weinig voor.

Je zou idd een soort Big Mac index moeten hebben :D
Ik koos melk omdat de mac er nog niet zo lang is. En we in nederland geloof ik al vrij lang melk verkopen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:40:28 #176
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614197
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:39 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Melk is walgelijk duur in de supermarkten nu. 1 pak 1 euro..... Dat klinkt als wisselgeld, maar ik kan mij herinneren dat ik voor datzelfde pak 50 cent betaalde en dat is niet 4 jaar geleden ofzo.
Ja een gemiddeld huis kost dus inmiddels 400000 liter melk. Ben benieuwd hoe duur een huis was in 1960 in liters melk.

Volgens deze data was melk in 1960 : 18 cent en nu 90 cent

https://opendata.cbs.nl/s(...)ble?ts=1651567243251
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:41:15 #177
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614201
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja een gemiddeld huis kost dus inmiddels 400000 liter melk. Ben benieuwd hoe duur een huis was in 1960 in liters melk.
Dat kun je toch gewoon opzoeken? :D
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:42:07 #178
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614210
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:41 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dat kun je toch gewoon opzoeken? :D
Mee bezig
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:43:07 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614220
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat is renteopslag... Ik weet nu alleen dat wij wat sneller in rente zakken omdat onze taxatie goed uitviel maar zijn er nog andere redenen waarom het zou kunnen zakken tijdens de looptijd?
Wij hebben ook een renteopslag, en dat terwijl het nieuwbouw is en de LTV <70% is.
Er kan bij ons nog 2 keer 0,05% vanaf.
Ik ga er vanuit dat de WOZ over een jaar dusdanig hoog is dat de eerste 0,05% er vanaf kan.
Plus dat we dan ook weer zo'n ¤ 13.500 minder hypotheekschuld hebben dan nu, dus dat doet de verhouding nog sneller veranderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204614222
Neem ff in je berekening mee dat melk veel te goedkoop is
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:43:54 #181
427465 Poepz0r
Poepz0r
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:44:34 #182
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614233
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:43 schreef Doedezemaar het volgende:
Neem ff in je berekening mee dat melk veel te goedkoop is
Is melk goedkoop of krijgen de boeren te weinig? Ik denk dat laatste ;)
pi_204614242
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waardedaling op de lange termijn :D
Je praat net zo dom als poepzor. Blijf maar lekker kijken naar de lange termijn, tot je ineens niet meer wakker wordt...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:46:00 #184
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614250
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:45 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Je praat net zo dom als poepzor. Blijf maar lekker kijken naar de lange termijn, tot je ineens niet meer wakker wordt...
Heb je ook argumenten of loop je maar wat te toeteren?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:47:33 #185
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614262
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Mee bezig
Ik loop spaak kan de gemiddelde koopsom voor een huis in 1960 niet vinden, het ligt ergens om en nabij de 25000 uit de grafieken

Dus in liters melk

1960 25000 / 0.18 = 138888 liter melk voor een huis in 1960
2020 300000 / 0.90 = 333333 liter melk voor een huis in 2020

Dus huizen zijn belachelijk duur geworden ;)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204614266
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:24 schreef Leandra het volgende:
Nee, dat deed het niet, het werkte 100 prima tot de banken de aflossingsvrije hypotheken bedachten, dat werkte ontwrichtend en heeft een systeem dat 100 jaar prima werkte in 30 jaar naar de filistijnen geholpen.
De laatste jaren is er geen HRA meer voor aflossingsvrije hypotheken, juist de periode van de historisch gestegen huizenprijzen. Gek he?

Aflossingsvrije hypotheken waren er 40 jaar geleden ook al. Toen kostte een huis 150000 gulden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204614268
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 01:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wordt hem uiteraard niet als je het enige land bent. Maar die accountants zijn het probleem niet.
Accountants zijn inderdaad het probleem niet. Het probleem is de beinvloedbaarheid van politici. En grote multinationals zullen altijd de politiek beinvloeden, en altijd hun advocaten nieuwe voorgestelde regelgeving door laten lichten om mazen te vinden, en eventueel hun invloed gebruiken om mazen in de nieuwe regelgeving te laten ontstaan. Helaas is er niet echt een manier om dat goed te voorkomen. En denken dat zoiets in Nederland niet gebeurd, omdat Nederland zo'n geweldig land is, getuigd vooral van naiviteit, denk bijv aan de afschaffing van de dividend belasting.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:48:20 #188
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614269
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik loop spaak kan de gemiddelde koopsom voor een huis in 1960 niet vinden, het ligt ergens om en nabij de 25000 uit de grafieken

Dus in liters melk

1960 25000 / 0.18 = 138888 liter melk voor een huis in 1960
2020 300000 / 0.90 = 333333 liter melk voor een huis in 2020

Dus huizen zijn belachelijk duur geworden ;)
Klopt ook. Alles is duur geworden helaas ;(
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:48:36 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614272
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:45 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Je praat net zo dom als poepzor. Blijf maar lekker kijken naar de lange termijn, tot je ineens niet meer wakker wordt...
Als ik niet meer wakker word dan kan er iig 1 hyptoheekdeel afgelost worden en kan mijn man de rest nog betalen als hij parttime zou willen gaan werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:48:54 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614274
quote:
Ah volgens deze grafiek ligt de prijs in 1960 eerder op 50000 dan zou de prijs voor een huis in melk ongeveer gelijk zijn :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204614276
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:44 schreef Poepz0r het volgende:
Is melk goedkoop of krijgen de boeren te weinig? Ik denk dat laatste ;)
Er wordt te veel melk geproduceerd tegen te veel subsidie en te lage kosten voor het milieu.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:49:13 #192
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614277
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ik niet meer wakker word dan kan er iig 1 hyptoheekdeel afgelost worden en kan mijn man de rest nog betalen als hij parttime zou willen gaan werken.
Als dat bij mij zou gebeuren dan woont mijn vrouw gratis en voor niets ^O^
pi_204614278
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik loop spaak kan de gemiddelde koopsom voor een huis in 1960 niet vinden, het ligt ergens om en nabij de 25000 uit de grafieken

Dus in liters melk

1960 25000 / 0.18 = 138888 liter melk voor een huis in 1960
2020 300000 / 0.90 = 333333 liter melk voor een huis in 2020

Dus huizen zijn belachelijk duur geworden ;)
Voor iemand die zegt geen econoom te zijn doe je leuk je best om als een econoom over te komen ;)
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:49:44 #194
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614280
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Er wordt te veel melk geproduceerd tegen te veel subsidie en te lage kosten voor het milieu.
Klopt, maar de boeren worden ook uitgemolken (haha) tot en met. Bizarre ontwikkeling.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:50:25 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614283
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:48 schreef blomke het volgende:

[..]
De laatste jaren is er geen HRA meer voor aflossingsvrije hypotheken, juist de periode van de historisch gestegen huizenprijzen. Gek he?
Wel voor de bestaande helaas.
De prijsstijging van de afgelopen paar jaar kwam dan ook volledig door de lage rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:50:25 #196
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614284
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:49 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Voor iemand die zegt geen econoom te zijn doe je leuk je best om als een econoom over te komen ;)
Dit heeft niets met economie te maken :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:51:49 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614298
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik loop spaak kan de gemiddelde koopsom voor een huis in 1960 niet vinden, het ligt ergens om en nabij de 25000 uit de grafieken

Dus in liters melk

1960 25000 / 0.18 = 138888 liter melk voor een huis in 1960
2020 300000 / 0.90 = 333333 liter melk voor een huis in 2020

Dus huizen zijn belachelijk duur geworden ;)
Nee, het huishoudinkomen is sinds 1960 veel hoger geworden en de melk is belachelijk goedkoop geworden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:53:28 #199
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614309
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, het huishoudinkomen is sinds 1960 veel hoger geworden en de melk is belachelijk goedkoop geworden.
Toch gaat er iets gigantisch mis. In de jaren 80-90 huurde je voor 30% van je inkomen (zeg even 1500 gulden). Nu huur je voor 50-60% op 1500 euro ;)
pi_204614317
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:53 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Toch gaat er iets gigantisch mis. In de jaren 80-90 huurde je voor 30% van je inkomen (zeg even 1500 gulden). Nu huur je voor 50-60% op 1500 euro ;)
Waar kan je voor maar 1500 euro pm huren?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:55:21 #201
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614325
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:54 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:

[..]
Waar kan je voor maar 1500 euro pm huren?
Lezen wat er staat. Als je nu 1500 euro salaris hebt dan huur je voor 700-800 euro per maand zoiets, terwijl je vroeger met 1500 gulden voor 500 gulden datzelfde huis kon huren, oftewel dat is veel duurder geworden.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:56:51 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614334
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:53 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Toch gaat er iets gigantisch mis. In de jaren 80-90 huurde je voor 30% van je inkomen (zeg even 1500 gulden). Nu huur je voor 50-60% op 1500 euro ;)
En krijg je huurtoeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 10:57:42 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614341
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:55 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Lezen wat er staat. Als je nu 1500 euro salaris hebt dan huur je voor 700-800 euro per maand zoiets, terwijl je vroeger met 1500 gulden voor 500 gulden datzelfde huis kon huren, oftewel dat is veel duurder geworden.
Ook daar ben ik wel benieuwd naar wat er gemiddeld voor percentage van inkomen voor wonen betaald werd. Ik gok dat het min of meer 2 keer zo duur geworden is omdat veel meer mensen ~2 inkomens hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:57:54 #204
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614343
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
En krijg je huurtoeslag.
Kreeg je toen ook (huursubsidie).
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:58:49 #205
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614348
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ook daar ben ik wel benieuwd naar wat er gemiddeld voor percentage van inkomen voor wonen betaald werd. Ik gok dat het min of meer 2 keer zo duur geworden is omdat veel meer mensen ~2 inkomens hebben.
Denk niet dat dat komt door inkomens, maar door de euro ansich. Blijven bijdrukken van eurotjes is niet bevorderlijk voor onze economie en wat dacht je van de ondersteuning voor Zuid-Europa? Daarvoor zitten wij op de blaren.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:12 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614350
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ook daar ben ik wel benieuwd naar wat er gemiddeld voor percentage van inkomen voor wonen betaald werd. Ik gok dat het min of meer 2 keer zo duur geworden is omdat veel meer mensen 2 inkomens hebben.
Dat is in feite het enige dat telt; het percentage huishoudinkomen dat opgaat aan de hypotheek.

En dan wel met de jaren 60 vergelijken, niet met de jaren 90 met de aflossingsvrije YOLO hypotheken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:53 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614357
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:57 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Kreeg je toen ook (huursubsidie).
Mwah, niet als je 1500 verdiende en 500 huur betaalde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:00:50 #208
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614362
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mwah, niet als je 1500 verdiende en 500 huur betaalde.
1500 was toen ook geen geweldig salaris. Zijn daar cijfers van te vinden? Wel interessant om eens te bekijken.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 11:01:00 #209
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614365
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is in feite het enige dat telt; het percentage huishoudinkomen dat opgaat aan de hypotheek.

En dan wel met de jaren 60 vergelijken, niet met de jaren 90 met de aflossingsvrije YOLO hypotheken.
Spaar beleg aflossingvrij yuppotheek.

Nu met nog meer kleine lettertjes!
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:04:57 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614398
Grappig genoeg was de liberalisatiegrens in 1990 in guldens vrijwel gelijk aan de huidige grens in euro's.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204614411
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:00 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
1500 was toen ook geen geweldig salaris. Zijn daar cijfers van te vinden? Wel interessant om eens te bekijken.
Dit is wel een aardige als het om prijzen gaat (maar geen % van inkomen): https://www.sp.nl/achterg(...)en-in-vier-grafieken
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 11:09:45 #212
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614424
Vroeger kreeg je nog gewoon een huis van je werkgever, wel een iets kleinere dan het kasteel waar hij in woonde maar toch.. ;) had je maar een ambacht moeten leren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:10:53 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614431
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:00 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
1500 was toen ook geen geweldig salaris. Zijn daar cijfers van te vinden? Wel interessant om eens te bekijken.
Bruto was het minimumloon toen 2000 gulden, er ging alleen veel meer vanaf, en hoeveel belasting je betaalde was ook nog eens afhankelijk van de tariefgroep waar je in viel.
De alleenstaande hield er meer aan over dan een "voordeurdeler", een alleenverdiener (kostwinner met gezin), nog veel meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 11:11:41 #214
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204614437
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bruto was het minimumloon toen 2000 gulden, er ging alleen veel meer vanaf, en hoeveel belasting je betaalde was ook nog eens afhankelijk van de tariefgroep waar je in viel.
De alleenstaande hield er meer aan over dan een "voordeurdeler", een alleenverdiener (kostwinner met gezin), nog veel meer.
#hoeksteenpartij
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:22:23 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614505
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
#hoeksteenpartij
Hoeksteensamenleving toen nog.
Je kon als alleenstaande moeder niet eens alleen de voogdij over je kind hebben, dan moest je een toeziend voogd door de rechtbank laten aanwijzen :')
Dat eindigde pas in 1998, toen de wetgeving radicaal veranderde (en je een kind bijvoorbeeld ook binnen een relatie de achternaam van de moeder kon geven).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204614521
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Melk is ook een lastige, want daar betalen we te weinig voor.

Je zou idd een soort Big Mac index moeten hebben :D
Ik rekende het vaak om naar bier. Hoeveel bier kun je van je salaris kopen, hoeveel bier kost je huur/hypotheek.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:32:12 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614568
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik rekende het vaak om naar bier. Hoeveel bier kun je van je salaris kopen, hoeveel bier kost je huur/hypotheek.
Dat is ook een lastige, bier in de supermarkt heeft al jaren een soort van gelijke prijs.
Bier in de horeca echter...

Misschien zouden we het moeten vergelijken met de prijs van een pakje sigaretten, die zijn iig niet te goedkoop :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:33:37 #218
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614577
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is ook een lastige, bier in de supermarkt heeft al jaren een soort van gelijke prijs.
Bier in de horeca echter.

Misschien zouden we het moeten vergelijken met de prijs van een pakje sigaretten, die zijn iig niet te goedkoop :D
Eigenlijk ook bizar dat je voor een appel en een ei alcoholist kan worden, maar de sigaretten moeten naar de 25 euro, want schadelijk en slecht :') Ook zo'n hypocriet verhaal van de overheid. Gewoon ala Zweden waar je op bepaalde plekken 7 euro voor een flesje bier kan betalen _O_
pi_204614585
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:58 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Denk niet dat dat komt door inkomens, maar door de euro ansich. Blijven bijdrukken van eurotjes is niet bevorderlijk voor onze economie en wat dacht je van de ondersteuning voor Zuid-Europa? Daarvoor zitten wij op de blaren.
Een grote factor is politiek beleid dat zich al 12 jaar inzet op ondermijning van goedkoop huren en volkshuisvesting ten gunste van duur huren. Lees het boek Uitgewoond maar.

Voorbeelden: stimuleren van verkopen van sociale huurwoningen aan beleggers en investeringsmaatschappijen met als gevolg dat de huren over de kop gaan. Strafbelastingen (verhuurdersheffingen) voor woningcorporaties zodat zij minder kunnen investeren in de bouw van nieuwe sociale huur. De grens voor sociale huur instellen zodat middeninkomens er niet meer voor in aanmerking komen. Steden doen aan gentrificatie en slopen vooral sociale huurwijken hiervoor. De overheid laat het bouwen van nieuwe woningen vrijwel volledig aan de markt over waardoor alleen gebouwd wordt met winstoogmerk in plaats van zich actief hiermee te bemoeien zoals vroeger.

[ Bericht 14% gewijzigd door Jaeger85 op 03-05-2022 11:46:10 ]
pi_204614670
Net even bij Kadaster een transactieprijs opgevraagd. Vraagprijs Funda (juni 2021) 875k euro Transactie (sept 2021) 987k euro.............+15%
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204614752
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:55 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Lezen wat er staat. Als je nu 1500 euro salaris hebt dan huur je voor 700-800 euro per maand zoiets, terwijl je vroeger met 1500 gulden voor 500 gulden datzelfde huis kon huren, oftewel dat is veel duurder geworden.
Oh zo. Ja met sociale huur kan dat wel kloppen
pi_204614764
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:33 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Eigenlijk ook bizar dat je voor een appel en een ei alcoholist kan worden, maar de sigaretten moeten naar de 25 euro, want schadelijk en slecht :') Ook zo'n hypocriet verhaal van de overheid. Gewoon ala Zweden waar je op bepaalde plekken 7 euro voor een flesje bier kan betalen _O_
In het Parool staat dat een biertje inmiddels bijna 6 euro kost…
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:16:57 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614954
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:44 schreef blomke het volgende:
Net even bij Kadaster een transactieprijs opgevraagd. Vraagprijs Funda (juni 2021) 875k euro Transactie (sept 2021) 987k euro.............+15%
Was dat die bij mij in de buurt? Want er staat er weer een, ook weer helemaal jaren 70 :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:17:39 #224
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614967
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Was dat die bij mij in de buurt? Want er staat er weer een, ook weer helemaal jaren 70 :D
Dorp hier ook 15-20% overbiedingen koekoek. Segment 300K-400K-750K oftewel in alle lagen zowat.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:19:08 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204614982
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dorp hier ook 15-20% overbiedingen koekoek. Segment 300K-400K-750K oftewel in alle lagen zowat.
Vooral in het hogere segment zou het percentage lager moeten liggen dan in het lagere segment.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:19:27 #226
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204614985
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vooral in het hogere segment zou het percentage lager moeten liggen.
Waarom? Locatie locatie.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:21:57 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204615006
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:19 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Waarom? Locatie locatie.
Omdat er grenzen zijn, 2 ton overbieden op een huis van een miljoen is voor veel minder mensen bereikbaar dan een ton overbieden op een huis van 500.000, je hebt in dat laatste geval ook veel meer concurrentie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 12:23:28 #228
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204615018
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat er grenzen zijn, 2 ton overbieden op een huis van een miljoen is voor veel minder mensen bereikbaar dan een ton overbieden op een huis van 500.000, je hebt in dat laatste geval ook veel meer concurrentie.
Schijnbaar zijn er dus geen grenzen dan. Vergeet ook niet dat mensen die vroeger in de sector 400K zaten, nu ineens mee kunnen bieden op huizen van 900K, want ze hebben een dikke overwaarde etc etc. Ik zie in mijn omgeving net zoveel bezichtigingen voor 600+K dan voor 300K. Maar locatie is ook wel echt top, misschien dat dat het is, geen idee.
pi_204615205
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is ook een lastige, bier in de supermarkt heeft al jaren een soort van gelijke prijs.
Bier in de horeca echter...

Misschien zouden we het moeten vergelijken met de prijs van een pakje sigaretten, die zijn iig niet te goedkoop :D
En volgens mij is op alcohol ook meer belastinge gekomen.
Zelfde met rookwaar, daar zit nu ook heel veel meer accijns op. Brood is misschien een betere, maar daar zijn de units misschien iets lastiger, en wordt volgens mij ook kunstmatig betaalbaar gehouden. Misschien een bioscoopkaartje? Dat is minder onderhevig geweest aan regulering volgens mij.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 13:08:57 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204615391
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En volgens mij is op alcohol ook meer belastinge gekomen.
Zelfde met rookwaar, daar zit nu ook heel veel meer accijns op. Brood is misschien een betere, maar daar zijn de units misschien iets lastiger, en wordt volgens mij ook kunstmatig betaalbaar gehouden. Misschien een bioscoopkaartje? Dat is minder onderhevig geweest aan regulering volgens mij.
Brood is ook een lastige: wat vergelijk je? Een brood bij de supermarkt of bij de bakker?
Ik betaal ¤ 3,50 voor een vloer meergranen, maar wel bij de plaatselijke bakker, bij de AH zit je daar al snel een euro onder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204615397
Ik heb vorige week voor twee postcodes verkoopprijzen bij het kadaster opgevraagd en paar maanden geleden ook al twee keer maar wat ik krijg is behoorlijk incompleet. Hebben jullie dat ook?

Wij hebben gekocht en verkocht per 1/4. Niet te zien op de export (de koop in 2015 ook niet). In oude straat was nog een huis verkocht en in nieuwe straat 3 stuks in afgelopen jaar en niet een staat op de exports. :{

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2022 13:11:30 ]
  dinsdag 3 mei 2022 @ 13:43:27 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204615747
Ik had nog nooit prijzen opgevraagd, tot net, maar ik denk dat ik andere prijzen opgevraagd heb?
De prijzen in een bepaalde postcode? Die kloppen voor zo ver ik weet wel allemaal, in de zin van dat het compleet is, qua prijzen weet ik dat alleen van 1 huis vrij zeker omdat ik die prijs al gehoord had :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204616313
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Vroeger kreeg je nog gewoon een huis van je werkgever, wel een iets kleinere dan het kasteel waar hij in woonde maar toch.. ;) had je maar een ambacht moeten leren.
Dat is bij mijn werkgever nog steeds. Woon zelf in een koophuis maar heb meerdere collega's die in een huis van de baas wonen.

Ik werk ook bij een heerlijk ouderwets familiebedrijf.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 3 mei 2022 @ 16:09:38 #234
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204616696
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 14:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is bij mijn werkgever nog steeds. Woon zelf in een koophuis maar heb meerdere collega's die in een huis van de baas wonen.

Ik werk ook bij een heerlijk ouderwets familiebedrijf.
Hier zijn ook bedrijven die dat doen. Die kopen een huis en stoppen er 10 Polen in. Dat huis kost normaliter 700 euro hypotheek en voor die Polen 700 euro per persoon. Dat is rendement _O_ 7K per maand hatseflats _O_
pi_204617067
quote:
88s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 08:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgende week verhuizing nummer 1 (ik ga even twee maandjes bij mijn vriendin in wonen alvorens naar het nieuwe huis te verhuizen).

Mijn Boeken en LPs liggen daar al dus eigenlijk is het belangrijkste al over :D maar volgende week dus bijzaken verhuizen.
Jezelf een bijzaak noemen vind ik nogal wat
  dinsdag 3 mei 2022 @ 17:01:13 #236
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204617097
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Mwa niet echt mee eens. Als je gewoon blijft zitten is er weinig aan de hand. Werkloos worden zal ook wel meevallen of je moet een uitzendkracht zijn of geen vaste aanstelling hebben.
Ben vorig jaar nog ontslagen ondanks de vaste aanstelling…
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 17:01:52 #237
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_204617100
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 17:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ben vorig jaar nog ontslagen ondanks de vaste aanstelling…
Welke sector? Problemen binnen het bedrijf? Zak geld meegekregen?
  dinsdag 3 mei 2022 @ 17:02:55 #238
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204617105
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is ook een lastige, bier in de supermarkt heeft al jaren een soort van gelijke prijs.
Bier in de horeca echter...
Dit klopt niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 17:03:10 #239
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204617109
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 17:01 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Welke sector? Problemen binnen het bedrijf? Zak geld meegekregen?
Techniek, zoiets, ja.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator dinsdag 3 mei 2022 @ 17:33:53 #240
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204617333
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 16:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jezelf een bijzaak noemen vind ik nogal wat
Er zijn belangrijker zaken
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204617505
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 17:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ben vorig jaar nog ontslagen ondanks de vaste aanstelling…
Idem hier, maar dan al bijna 3 jaar geleden ontslagen.

Groot internationaal/Amerikaans bedrijf, reorganisatie waarbij onze afdeling met een zelfde afdeling in Belgie samenging. Werkte er al bijna 33 jaar, en ja een leuk bedrag aan ontslagvergoeding maar wel werkloos. Het zorgde bij mij niet voor problemen qua hus of hypotheek want al groot deel afgelost en had/heb zelf ook behoorlijk wat spaargeld, maar er waren ook jongere collega's die er nog niet zo lang werkten. Je zal in zo'n situatie maar net een duur huis gekocht hebben.
pi_204617553
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 10:45 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Je praat net zo dom als poepzor. Blijf maar lekker kijken naar de lange termijn, tot je ineens niet meer wakker wordt...
Lange termijn is standaard 30 jaar in dit geval.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 18:04:49 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204617575
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:02 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Lange termijn is standaard 30 jaar in dit geval.
Als je gewoon aflost is 10 jaar ook al voldoende om sowieso niet in de problemen te komen.
5 in de meeste gevallen al, maar 10 zeker.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204617627
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je gewoon aflost is 10 jaar ook al voldoende om sowieso niet in de problemen te komen.
5 in de meeste gevallen al, maar 10 zeker.
Al zou je 100% aflossingsvrij hebben, met de termijn van 30 jaar heb je sowieso winst gemaakt ten opzichte van de aankoopprijs.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 18:31:00 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204617793
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:09 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Al zou je 100% aflossingsvrij hebben, met de termijn van 30 jaar heb je sowieso winst gemaakt ten opzichte van de aankoopprijs.
Ook vast wel, maar met een kortere termijn zou je dan nog de bietenbrug op kunnen gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204617821
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook vast wel, maar met een kortere termijn zou je dan nog de bietenbrug op kunnen gaan.
Zou het? Als je in 2007 een woning 100% aflossingsvrij had gekocht, heb je in 2017 toch wel winst gemaakt als je gedwongen moest verkopen?

Edit: misschien toch niet helemaal. Ik heb vorig jaar meegemaakt dat de cliënten 30K moesten betalen aan de bank (2007 gekocht, vorig jaar verkocht).
Dat was dan ook mijn eerste en enige keer dat de verkopers moesten betalen.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 18:42:54 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204617896
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:34 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Zou het? Als je in 2007 een woning 100% aflossingsvrij had gekocht, heb je in 2017 toch wel winst gemaakt als je gedwongen moest verkopen?

Edit: misschien toch niet helemaal. Ik heb vorig jaar meegemaakt dat de cliënten 30K moesten betalen aan de bank (2007 gekocht, vorig jaar verkocht).
Dat was dan ook mijn eerste en enige keer dat de verkopers moesten betalen.
Kun je nagaan als ze in 2017 hadden verkocht...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204617934
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kun je nagaan als ze in 2017 hadden verkocht...
Toch bijzonder, ik maak vaak genoeg mee dat de verkopers in de jaren 70/80 een pand hebben gekocht en dat nu verkopen voor minimaal 10x of meer dan de aankoopbedrag.
Daarom mijn opmerking.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 18:55:31 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204618019
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:47 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Toch bijzonder, ik maak vaak genoeg mee dat de verkopers in de jaren 70/80 een pand hebben gekocht en dat nu verkopen voor minimaal 10x of meer dan de aankoopbedrag.
Daarom mijn opmerking.
Jaren 70/80 is dan ook 40/50 jaar geleden :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204618049
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kun je nagaan als ze in 2017 hadden verkocht...
Of 2015 nadat het al 2 jaar te koop stond en ze van ellende de vraagprijs maar hebben verlaagd
  dinsdag 3 mei 2022 @ 19:03:42 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204618107
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:57 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Of 2015 nadat het al 2 jaar te koop stond en ze van ellende de vraagprijs maar hebben verlaagd
Had ook nog gekund.
Mijn man kocht in 2006 en ik ben niet zeker dat hij in 2016 geen restschuld meer zou hebben gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204618153
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 18:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Jaren 70/80 is dan ook 40/50 jaar geleden :D
Da’s waar, maar als het 30 jaar was geweest, was het misschien 5-7x geweest. Alsnog winst. ;)
In 2014 was ik 20 toen ik m’n (verhuur)woning kocht voor 180K. Kan me niet voorstellen dat het voor 1,8mio wordt verkocht als ik 70 ben.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 19:16:39 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204618246
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 19:08 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Da’s waar, maar als het 30 jaar was geweest, was het misschien 5-7x geweest. Alsnog winst. ;)
In 2014 was ik 20 toen ik m’n (verhuur)woning kocht voor 180K. Kan me niet voorstellen dat het voor 1,8mio wordt verkocht als ik 70 ben.
Maar ook dat is niet de standaard.
Het zal voor in wijken zijn geweest waar toen geen hond wilde wonen en die nu hip zijn.

De Jordaan was destijds gewoon een achterbuurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204618754
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 19:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar ook dat is niet de standaard.
Het zal voor in wijken zijn geweest waar toen geen hond wilde wonen en die nu hip zijn.

De Jordaan was destijds gewoon een achterbuurt.
De Jordaan moet ik nu nog steeds niet aan denken om te wonen. Te smal, toeristisch, geen parkeerplek.

Ik denk dat de binnensteden en de huidige wijken om de steden heel erg duur gaan worden en alles wat nu omheen wordt gebouwd, minder hard zullen stijgen.
pi_204619323
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 16:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jezelf een bijzaak noemen vind ik nogal wat
Weet je wel gelijk wie thuis de broek aan heeft.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 mei 2022 @ 14:56:06 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204625532
Bezichtigingen gaan iig nog bij bosjes, huis wat sinds gisteren op Funda staat al volle bak bezichtigingen vandaag, de eerste zelfs met een van de directeuren van het makelaarskantoor.
Vanmiddag ook een met een lul op pootjes met trophy wife, die zijn auto voor de oprit van de buren zette, hoe verzin je het?! :')
Blij dat het mijn oprit niet was, beetje lullig voor de makelaar als je zulke proleten naar hun auto moet sturen omdat de buurvrouw haar eigen oprit op wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204625622
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:56 schreef Leandra het volgende:
Bezichtigingen gaan iig nog bij bosjes, huis wat sinds gisteren op Funda staat al volle bak bezichtigingen vandaag, de eerste zelfs met een van de directeuren van het makelaarskantoor.
Vanmiddag ook een met een lul op pootjes met trophy wife, die zijn auto voor de oprit van de buren zette, hoe verzin je het?! :')
Blij dat het mijn oprit niet was, beetje lullig voor de makelaar als je zulke proleten naar hun auto moet sturen omdat de buurvrouw haar eigen oprit op wil.
Ik had de politie gebeld
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 4 mei 2022 @ 15:04:47 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204625634
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik had de politie gebeld
:D _O-

Leuk voor de buren :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204625637
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
:D _O-

Leuk voor de buren :X
Parkeren op andermans terrein zonder toestemming mag nou eenmaal niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 4 mei 2022 @ 15:09:02 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204625673
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Parkeren op andermans terrein zonder toestemming mag nou eenmaal niet.
Voor de oprit hè, feitelijk openbaar terrein.... maar daarmee wel de oprit van de buren blokkeren.
Wat ik sowieso niet snap, want met hun andere auto blokkeerden ze ook al de oprit van het huis dat ze gingen bezichtigen, en daar passen er 2 op de oprit, had ze daar dan lekker neergezet.

Plus dat er sowieso voldoende parkeerruimte in de wijk is, maar goed, moest je wel 20 tot 50 meter lopen naar je auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204625835
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Parkeren op andermans terrein zonder toestemming mag nou eenmaal niet.
Maar dat probeer je toch eerst zelf op te lossen, daar ga je toch niet gelijk de politie mee lastig vallen? Die heben het al druk genoeg.
  woensdag 4 mei 2022 @ 15:37:29 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204625850
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 15:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat probeer je toch eerst zelf op te lossen, daar ga je toch niet gelijk de politie mee lastig vallen? Die heben het al druk genoeg.
Dat dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204631385
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 14:56 schreef Leandra het volgende:
Bezichtigingen gaan iig nog bij bosjes, huis wat sinds gisteren op Funda staat al volle bak bezichtigingen vandaag, de eerste zelfs met een van de directeuren van het makelaarskantoor.
Tis nog te vroeg om de effecten te zien. Huizenmarkt reageerd altijd relatief traag.
  woensdag 4 mei 2022 @ 23:36:49 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204631623
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 23:21 schreef descon het volgende:

[..]
Tis nog te vroeg om de effecten te zien. Huizenmarkt reageerd altijd relatief traag.
Ik heb het idee dat er nu wat mensen haast krijgen vanwege de stijgende rente, en als het dan om vrijwel nieuwbouw gaat die gasloos is of makkelijk gasloos te maken is dan verwacht ik dat de prijzen niet heel hard zullen dalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204632044
@Bosbeetle, lovenswaardig wat je aan de hand van melk probeert te doen, maar er zijn niet voor niets mensen als Peter Hein van Mulligen die promoveren op inflatie. Ik las van de week dit interview met hem: ‘Je kunt zo’n Europees inflatiecijfer niet over de schutting flikkeren en zeggen: jongens, succes ermee, over zes dagen vertellen we hoe het echt zit!’. Een passage:

"Er werken bij het CBS bijna veertig mensen aan de consumentenprijsindex (CPI). Zij houden van duizenden producten bij hoe de prijs zich ontwikkelt. Het is een permanent aandachtspunt dat onze boodschappenmand up-to-date blijft en dat we dus de dingen meten waaraan mensen geld uitgeven, en hoeveel. Je wil er niet na tien jaar achter komen dat er zoiets is als Spotify, en dat je altijd de prijzen bent blijven meten van cd’s.’"

Huizenprijzen worden gecorrigeerd voor inflatie en dan krijg je 'reële huizenprijzen'. Sinds de jaren '80 schijnen die verdrievoudigd te zijn (bron). Ook de woonlasten als percentage van het besteedbaar inkomen schijnen toegenomen te zijn, maar uit het stuk kan ik niet opmaken hoeveel precies. Er staat alleen dat de woonlasten in 2018 gemiddeld 32,6% bedroegen.

Als je huizenprijzen corrigeert voor inflatie, dan zie je dat ze niet alleen maar toenemen. Piet Eichholtz heeft dat gedaan voor woningen aan de Herengracht (bron):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 mei 2022 @ 01:22:14 #266
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_204632080


Is er een recente versie van dit plaatje?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_204632505
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 01:22 schreef SillyWalks het volgende:
[ afbeelding ]

Is er een recente versie van dit plaatje?
https://www.hypotheekshop.nl/rente/historisch-lage-rente/
"(De grafiek is bijgewerkt tot 24 juni 2021)."

Zal wel niet.
  donderdag 5 mei 2022 @ 08:03:31 #268
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204632601
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 01:22 schreef SillyWalks het volgende:
[ afbeelding ]

Is er een recente versie van dit plaatje?
Is lastig, veel werken met gemiddelde van gemiddelde en dan zie je de stijging niet zo had, of ze hebben gewoon nog geen recente gemaakt.

Kon deze vinden van ING alleen https://cdn.businessinsid(...)8.jpg?ver=1644831503 van https://www.businessinsid(...)ing-historisch-2022/ Die lijn recht omhoog is trouwens wel scary :D

Edit of deze:

via https://propertynl.com/Ni(...)8c-84ea-e6e1b3ecabad

Edit2: maar die van de ING gaat dus NOG harder omhoog (die is al 3+ % voor 20 jaar)
Dum de dum
pi_204632770
Wel apart dat de spaarrente nog niks gestegen is..
pi_204632966
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 08:43 schreef ColtZ40 het volgende:
Wel apart dat de spaarrente nog niks gestegen is..
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 11:53 schreef Aether het volgende:
NIBC oude vs nieuwe rente deposito's vanaf 30 maart.
[ code verwijderd ]

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:29 schreef blomke het volgende:
NIBC verhoogt de rentes met 0,4%!!

Geachte ....

In deze e-mail informeren wij u over onze nieuwe spaarrentes. De spaarrentes voor onderstaande termijndeposito's verhogen wij op dinsdag 26 april 2022.

Termijndeposito Huidige rente Nieuwe rente


3 jaar 0,35% 0,75%


4 jaar 0,50% 0,90%


5 jaar 0,60% 1,00%


6 jaar 0,65% 1,05%


7 jaar 0,65% 1,05%


8 jaar 0,65% 1,05%


9 jaar 0,70% 1,10%


10 jaar 0,70% 1,10%


Er is iig een stijgende trend. ;) Maar inderdaad verwaarloosbaar.
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 10:17:21 #271
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204633246
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 08:43 schreef ColtZ40 het volgende:
Wel apart dat de spaarrente nog niks gestegen is..
Dat komt nog, er wordt gedreigd met dat de rente dit jaar omhoog gedaan wordt, en recent dat dat niet persee aan het eind van het jaar hoeft maar ook aan het eind van kwartaal kan, daar springt de hypotheek markt al op in. Deze stijging komt door de dreiging met stijging van de ECB (althans ik geloof dat het de ECB was die dit regelt)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 10:18:41 #272
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204633259
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 01:09 schreef Claudia_x het volgende:
@:bosbeetle, lovenswaardig wat je aan de hand van melk probeert te doen, maar er zijn niet voor niets mensen als Peter Hein van Mulligen die promoveren op inflatie. Ik las van de week dit interview met hem: ‘Je kunt zo’n Europees inflatiecijfer niet over de schutting flikkeren en zeggen: jongens, succes ermee, over zes dagen vertellen we hoe het echt zit!’. Een passage:

"Er werken bij het CBS bijna veertig mensen aan de consumentenprijsindex (CPI). Zij houden van duizenden producten bij hoe de prijs zich ontwikkelt. Het is een permanent aandachtspunt dat onze boodschappenmand up-to-date blijft en dat we dus de dingen meten waaraan mensen geld uitgeven, en hoeveel. Je wil er niet na tien jaar achter komen dat er zoiets is als Spotify, en dat je altijd de prijzen bent blijven meten van cd’s.’"

Huizenprijzen worden gecorrigeerd voor inflatie en dan krijg je 'reële huizenprijzen'. Sinds de jaren '80 schijnen die verdrievoudigd te zijn (bron). Ook de woonlasten als percentage van het besteedbaar inkomen schijnen toegenomen te zijn, maar uit het stuk kan ik niet opmaken hoeveel precies. Er staat alleen dat de woonlasten in 2018 gemiddeld 32,6% bedroegen.

Als je huizenprijzen corrigeert voor inflatie, dan zie je dat ze niet alleen maar toenemen. Piet Eichholtz heeft dat gedaan voor woningen aan de Herengracht (bron):

[ afbeelding ]
Bedankt ik wist dat dit soort data er wel moest zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204634784
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 23:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat er nu wat mensen haast krijgen vanwege de stijgende rente, en als het dan om vrijwel nieuwbouw gaat die gasloos is of makkelijk gasloos te maken is dan verwacht ik dat de prijzen niet heel hard zullen dalen.
Denk dat er ook nog wel genoeg belangstelling is voor huizen en mensen voelen het nog niet echt in de portemonnee (behalve bij de hypotheek offerte)

Vermoed voor nieuwbouw dat het ook wat langer duurt, die kosten zijn gemaakt en vermoed dat de project ontwikkelaar niet snel wil inleveren op zijn marge. Bij een bestaande woning kan dat anders zijn door de overwaarde.

Ik weet ook niet hoe ze de rapporten maken kwa prijs dalingen/stijgingen, als ze de overdracht datum nemen kan daar ook nog wel eens een goede vertraging in zitten van een aantal maanden.
  donderdag 5 mei 2022 @ 13:18:16 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204634833
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 13:13 schreef descon het volgende:

[..]
Denk dat er ook nog wel genoeg belangstelling is voor huizen en mensen voelen het nog niet echt in de portemonnee (behalve bij de hypotheek offerte)

Vermoed voor nieuwbouw dat het ook wat langer duurt, die kosten zijn gemaakt en vermoed dat de project ontwikkelaar niet snel wil inleveren op zijn marge. Bij een bestaande woning kan dat anders zijn door de overwaarde.

Ik weet ook niet hoe ze de rapporten maken kwa prijs dalingen/stijgingen, als ze de overdracht datum nemen kan daar ook nog wel eens een goede vertraging in zitten van een aantal maanden.
In dit geval gaat het om vrijwel nieuwbouw, dus sowieso aantrekkelijk, alleen een ander heeft de keuken al geplaatst, de plafonds laten stuccen en de tuin al gedaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204635168
Even een vraagje mbt nieuwbouw. Wat is handig qua bedrading , een CAI aansluiting naar de kamers waar een tv komt of evt in de toekomst en een cat6 aansluiting naar kantoor / zolder ?
pi_204635348
quote:
88s.gif Op donderdag 5 mei 2022 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat komt nog, er wordt gedreigd met dat de rente dit jaar omhoog gedaan wordt, en recent dat dat niet persee aan het eind van het jaar hoeft maar ook aan het eind van kwartaal kan, daar springt de hypotheek markt al op in. Deze stijging komt door de dreiging met stijging van de ECB (althans ik geloof dat het de ECB was die dit regelt)
De federal reserve in VS heeft rente met 0.5% verhoogd, grootste stap sinds 2000, en in maart was het ook al met 0.25% verhoogd.
pi_204635586
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 23:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat er nu wat mensen haast krijgen vanwege de stijgende rente, en als het dan om vrijwel nieuwbouw gaat die gasloos is of makkelijk gasloos te maken is dan verwacht ik dat de prijzen niet heel hard zullen dalen.
Dit ja.

Gezien de prijzen van bouwmaterialen, schaarste van vaklui en de energieprijzen denk ik wel dat huizen die niet heel energiezuinig zijn wel een opdoffer gaan krijgen. Vooral als het energieslurpende huizen zijn.
pi_204635611
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 15:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dit ja.

Gezien de prijzen van bouwmaterialen, schaarste van vaklui en de energieprijzen denk ik wel dat huizen die niet heel energiezuinig zijn wel een opdoffer gaan krijgen. Vooral als het energieslurpende huizen zijn.
Hee daar ben je weer. :D
Huisje al overgedragen gekregen?
pi_204635633
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 15:34 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hee daar ben je weer. :D
Huisje al overgedragen gekregen?
Appartement voor schoonzus is gekocht en nu aan haar verhuurd. Appartement langs de N-weg is ook verhuurd en appartement in België ook.

Schoonbroer en aanhang betalen nu de volle mep huur, omdat ze deze nu niet meer met schoonzusje kunnen delen.

Energievoorschot is factor drie omhoog gegaan. :') Schoonzusje heeft haar contract meegenomen, want dat stond op haar naam.

Wordt wel een uitdaging voor hem, vooral omdat hij niet met geld om kan gaan. De ene week gaat 'ie een weekend weg naar Parijs of zo, om dan 2 dagen later geen geld meer te hebben voor brandstof. :')
pi_204635662
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 01:09 schreef Claudia_x het volgende:
@:bosbeetle, lovenswaardig wat je aan de hand van melk probeert te doen, maar er zijn niet voor niets mensen als Peter Hein van Mulligen die promoveren op inflatie. Ik las van de week dit interview met hem: ‘Je kunt zo’n Europees inflatiecijfer niet over de schutting flikkeren en zeggen: jongens, succes ermee, over zes dagen vertellen we hoe het echt zit!’. Een passage:

"Er werken bij het CBS bijna veertig mensen aan de consumentenprijsindex (CPI). Zij houden van duizenden producten bij hoe de prijs zich ontwikkelt. Het is een permanent aandachtspunt dat onze boodschappenmand up-to-date blijft en dat we dus de dingen meten waaraan mensen geld uitgeven, en hoeveel. Je wil er niet na tien jaar achter komen dat er zoiets is als Spotify, en dat je altijd de prijzen bent blijven meten van cd’s.’"

Huizenprijzen worden gecorrigeerd voor inflatie en dan krijg je 'reële huizenprijzen'. Sinds de jaren '80 schijnen die verdrievoudigd te zijn (bron). Ook de woonlasten als percentage van het besteedbaar inkomen schijnen toegenomen te zijn, maar uit het stuk kan ik niet opmaken hoeveel precies. Er staat alleen dat de woonlasten in 2018 gemiddeld 32,6% bedroegen.

Als je huizenprijzen corrigeert voor inflatie, dan zie je dat ze niet alleen maar toenemen. Piet Eichholtz heeft dat gedaan voor woningen aan de Herengracht (bron):

[ afbeelding ]
Paar stukjes quoten uit een van je bronnen, goed stuk:
quote:
Gaven huurders in de jaren zestig en zeventig nog zo’n 10 procent van hun inkomen uit aan huur,
in 2018 was dat 38 procent. In grote Amerikaanse steden als New York en San Francisco was dat zelfs respectievelijk 42 procent en 46 procent.

Ook in Nederland is huren de afgelopen jaren steeds duurder geworden vergeleken met kopen. De vraagprijs van een koopwoning bedroeg in 2017 gemiddeld twintig keer de kale jaarhuur van een vergelijkbare huurwoning in de vrije sector. In 2010 was dat nog 24 keer de jaarhuur; een huurstijging van bijna 20 procent.
Overigens, er wordt in het artikel ook genoemd dat huizen in oa Zwitserland relatief goedkoper zijn. Dat kan wel, maar dat wilt niet zeggen dat het makkelijker is er een huis te kopen. Vaak kun je in Zwitserland maar voor max 60% van het aankoopbedrag een hypotheek krijgen. Oftewel, je moet 40% cash op tafel leggen (+overdrachtsbelasting, notariskosten etc). Daarmee sluit je een heel groot deel van de bevolking uit om in staat te zijn een huis te kopen.

Maar als oplossing daarvoor stelt hij:
quote:
Dat kan alleen als er hier, net als in die landen, een strenge bescherming van huurders bijkomt (zowel tegen huurstijgingen als tegen hoge huren aan het begin van een contract), en genoeg sociale woningbouw.
Dat is vooral om te voorkomen dat mensen echt tussen wal en schip vallen. Niet kunnen sparen om een huis te kopen door hoge huur. Ik zie niet in hoe Nederland van de situatie nu naar de situatie in Zwitserland zou moeten komen. Dan moeten er enorm veel sociale huurwoningen komen, en huurprijzen enorm beteugeld worden. Met VVD in de regering gaat dat sowieso nooit gebeuren.

Wat ik wel jammer vind is dit:
quote:
Misschien wel de beste manier om te bepalen of in een bepaalde markt sprake is van een zeepbel, is door te kijken naar langjarige gemiddelden, zoals de prijs ten opzichte van het inkomen. Op de lange duur zie je namelijk in vrijwel alle markten dat de prijzen terugkeren naar dat gemiddelde.
Wat is dat gemiddelde dan? Wat is de langjarige gemiddelde huisprijs tov 'het' inkomen (modaal inkomen?). Dat wordt niet gegeven, terwijl dat wel heel belangrijk wordt gemaakt. Lijkt me wel interessant om die ontwikkeling te zien. En dan dat van Nederland ook eens naast wat andere landen te leggen.
  donderdag 5 mei 2022 @ 16:37:06 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204636051
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:18 schreef jesseax het volgende:
Even een vraagje mbt nieuwbouw. Wat is handig qua bedrading , een CAI aansluiting naar de kamers waar een tv komt of evt in de toekomst en een cat6 aansluiting naar kantoor / zolder ?
Ik heb naar alle slaapkamers, zolder en woonkamer coax en cat6 laten aanleggen.

Maar zelfbouw, dus gewoon een rondje door het huis met de elektricien en dan aanwijzen waar ik ze definitief wilde hebben (had ze op de tekening ook al aangegeven).
Daardoor heeft onze slaapkamer 2 aansluitpunten, want op papier hadden we ons bed tegen muur A bedacht, en de aansluiting er dus tegenover, maar toen het huis in aanbouw was besloten we al snel dat muur B veel geschikter was om het bed tegenaan te zetten, dus de muur daar tegenover kreeg ook nog een aansluiting.

Ik heb echter geen idee wat zulke zaken bij projectbouw (extra) kosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204636224
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb naar alle slaapkamers, zolder en woonkamer coax en cat6 laten aanleggen.

Maar zelfbouw, dus gewoon een rondje door het huis met de elektricien en dan aanwijzen waar ik ze definitief wilde hebben (had ze op de tekening ook al aangegeven).
Daardoor heeft onze slaapkamer 2 aansluitpunten, want op papier hadden we ons bed tegen muur A bedacht, en de aansluiting er dus tegenover, maar toen het huis in aanbouw was besloten we al snel dat muur B veel geschikter was om het bed tegenaan te zetten, dus de muur daar tegenover kreeg ook nog een aansluiting.

Ik heb echter geen idee wat zulke zaken bij projectbouw (extra) kosten.
Bij 170 euro per loze leiding.. :'(
pi_204636353
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 15:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Energievoorschot is factor drie omhoog gegaan. :') Schoonzusje heeft haar contract meegenomen, want dat stond op haar naam.
Hoe groot? Welk energielabel?
Het zal toch niet dat ik vanaf volgend jaar zomer 210 euro moet gaan betalen voor mijn 28m2 met energielabel C :')
pi_204636364
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 17:11 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoe groot? Welk energielabel?
Het zal toch niet dat ik vanaf volgend jaar zomer 210 euro moet gaan betalen voor mijn 28m2 met energielabel C :')
Energielabel E. Gewoon standaard rijtjeshuis. Precieze vierkante meters moet ik opzoeken.
pi_204636373
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 17:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Energielabel E. Gewoon standaard rijtjeshuis. Precieze vierkante meters moet ik opzoeken.
Waarom koop je zoiets met zo'n label?
  donderdag 5 mei 2022 @ 17:48:52 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204636608
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:57 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]
Bij 170 euro per loze leiding.. :'(
Oeps...

En dan de kabels en aansluitpunten zelf nog :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204637112
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:18 schreef jesseax het volgende:
Even een vraagje mbt nieuwbouw. Wat is handig qua bedrading , een CAI aansluiting naar de kamers waar een tv komt of evt in de toekomst en een cat6 aansluiting naar kantoor / zolder ?
Ik zou überhaupt geen cai meer doen. Utp is de toekomst
pi_204637148
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 17:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oeps...

En dan de kabels en aansluitpunten zelf nog :X
Als je even wilt oefenen zijn de kabels en aansluitingen het duurste niet.
pi_204637328
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 17:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oeps...

En dan de kabels en aansluitpunten zelf nog :X
Ja, zo liep de rekening voor meerwerk aardig op
  donderdag 5 mei 2022 @ 19:31:45 #290
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204637567
Overal wifi in huis ... vorige bewoners hadden wel coax naar zolder en slaapkamer, en CAT5 naar een extra kamer. Alles nu wifi ... zelfs de TV draait op android en heeft de app van ziggo erop. Enige kabels die er liggen zijn stroom.

Al heb ik wel voor het gamen cat6 naar het modem :D
Dum de dum
pi_204637591
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Overal wifi in huis ... vorige bewoners hadden wel coax naar zolder en slaapkamer, en CAT5 naar een extra kamer. Alles nu wifi ... zelfs de TV draait op android en heeft de app van ziggo erop. Enige kabels die er liggen zijn stroom.

Al heb ik wel voor het gamen cat6 naar het modem :D
Bij een nieuw goed geïsoleerd huis kan je op de eerste verdieping geen WiFi van beneden ontvangen.. -O-
  donderdag 5 mei 2022 @ 19:40:40 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204637662
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 18:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je even wilt oefenen zijn de kabels en aansluitingen het duurste niet.
Ik had al even geoefend in het tijdelijke appartement dat ook nieuwbouw was en met loze leidingen opgeleverd werd, daar was überhaupt nergens een coax of cat6 aansluiting, alleen in de meterkast.
Daar had ik er dus al 2 naar de woonkamer getrokken (oostmuur en westmuur, zodat er keuze was in het plaatsen van de TV) en een naar de slaapkamer.

Maar goed, bij dit huis heb ik er niet eens over nagedacht het zelf te doen; 6 gecombineerde aansluitingen coax en cat6, 3 camerapunten met cat6..... al met al was het de meerwerknota van de elektricien meer dan waard.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 5 mei 2022 @ 19:42:26 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204637690
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:33 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]
Bij een nieuw goed geïsoleerd huis kan je op de eerste verdieping geen WiFi van beneden ontvangen.. -O-
Wij hebben van die wifi-boosters, en redelijk strategisch verdeeld, het valt idd niet mee qua ontvangst.
Aan een van die cat6 aansluitingen in de slaapkamer zit dan ook de hoofdunit van de wifi-boosters :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 5 mei 2022 @ 19:48:46 #294
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204637757
Bij ons hangt de experia box in de meterkast en werkt het dus wel overal ondanks A++++ woning die erg goed geïsoleerd is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204637826
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had al even geoefend in het tijdelijke appartement dat ook nieuwbouw was en met loze leidingen opgeleverd werd, daar was überhaupt nergens een coax of cat6 aansluiting, alleen in de meterkast.
Daar had ik er dus al 2 naar de woonkamer getrokken (oostmuur en westmuur, zodat er keuze was in het plaatsen van de TV) en een naar de slaapkamer.

Maar goed, bij dit huis heb ik er niet eens over nagedacht het zelf te doen; 6 gecombineerde aansluitingen coax en cat6, 3 camerapunten met cat6..... al met al was het de meerwerknota van de elektricien meer dan waard.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, als dat het is als hij er toch al is. Dan is het de moeite haast niet waard.
  donderdag 5 mei 2022 @ 19:56:30 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204637866
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, als dat het is als hij er toch al is. Dan is het de moeite haast niet waard.
Nou ja, dat is dus het voordeel als je zelf bouwt, dan komt de elektricien om in jouw huis aan de slag te gaan, bij projectbouw moet het 35 x hetzelfde zijn, en aanpassingen betekenen waarschijnlijk dat de elektricien daar apart voor komt, of misschien wel niet, maar wel dingen anders moet doen dan standaard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 5 mei 2022 @ 20:01:22 #297
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204637918
Geen projectbouw maar ¤155 voor een loze leiding en ¤75 om ‘m te bedraden.
Maar vorige keer hadden we te weinig loze leidingen dus ik pas het budget er wel op aan.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 5 mei 2022 @ 20:05:56 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204637973
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 20:01 schreef laziness het volgende:
Geen projectbouw maar ¤155 voor een loze leiding en ¤75 om ‘m te bedraden.
Maar vorige keer hadden we te weinig loze leidingen dus ik pas het budget er wel op aan.
Boel geld :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 5 mei 2022 @ 20:29:19 #299
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204638256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 20:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Boel geld :{
Op de bouw van een huis wel peanuts, maar als je overal maar meerwerk op gooit gaat het natuurlijk wel aantikken ja
Dum de dum
  donderdag 5 mei 2022 @ 20:33:19 #300
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204638301
mooi
  donderdag 5 mei 2022 @ 20:33:40 #301
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204638307
voll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')