abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:35:54 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590685
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

Euhm, nieuw deel geklikt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590702
Ja Leandra jij hebt een prutskeuken ontworpen
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:38:06 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590717
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Ja Leandra jij hebt een prutskeuken ontworpen
Ja, ik kan niet koken, dan krijg je dat :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 19:38:35 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204590720
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, ik kan niet koken, dan krijg je dat :')
Dat kan ik ook niet. Ik laat water nog aanbranden bij wijze van :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204590805
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, want dat heb ik in dit huis zo verprutst immers :'(
Haha hell no, maar ik vind dat leuk. Zeker met andermans budget 🤣

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:35 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Als ik daar zou wonen en er willen meer mensen bij me slapen, mogen ze een luchtbedje meenemen en doe ik de bank even opzij. Hopakee, ruimte.
Waarom wil jij je gasten in de watten leggen?
M'n gasten in de watten? Ik vond het gruwelijk vervelend dat mensen in m'n woonkamer pitten. Daarnaast word ik zelf ook niet enthousiast van een luchtbed.
pi_204590855
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Haha hell no, maar ik vind dat leuk. Zeker met andermans budget 🤣
[..]
M'n gasten in de watten? Ik vond het gruwelijk vervelend dat mensen in m'n woonkamer pitten. Daarnaast word ik zelf ook niet enthousiast van een luchtbed.
Maar je hebt toch een eigen bed? Als je bij iemand wilt slapen, en degene heeft geen extra bed, dan moet je genoegen nemen met een luchtbed vind ik.
pi_204590879
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Maar je hebt toch een eigen bed? Als je bij iemand wilt slapen, en degene heeft geen extra bed, dan moet je genoegen nemen met een luchtbed vind ik.
Ja prima als ik er genoegen mee moet nemen. Betekend niet dat ik er blij van zou worden?

En dat ik m'n eigen bed heb neemt niet weg dat ze in m'n woonkamer liggen? Maar prachtig appartement voor een starter ofzo. Ik pas, en hard.
pi_204590926
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja prima als ik er genoegen mee moet nemen. Betekend niet dat ik er blij van zou worden?

En dat ik m'n eigen bed heb neemt niet weg dat ze in m'n woonkamer liggen? Maar prachtig appartement voor een starter ofzo. Ik pas, en hard.
Naja, ik word ook niet enthousiast van een luchtbed, maar als iemand bij mij wil slapen, slaapt die maar op luchtbed.
Als ik bij iemand zou slapen en het zou alleen op luchtbed kunnen, ga ik terug naar huis.
Geen reden om een extra groot huis te willen om meer slaapkamers met echte bedden om je gasten in de watten te kunnen leggen.
pi_204590968
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:01 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Naja, ik word ook niet enthousiast van een luchtbed, maar als iemand bij mij wil slapen, slaapt die maar op luchtbed.
Als ik bij iemand zou slapen en het zou alleen op luchtbed kunnen, ga ik terug naar huis.
Geen reden om een extra groot huis te willen om meer slaapkamers met echte bedden om je gasten in de watten te kunnen leggen.
Hier staat het logeerbed meestal op z'n zijde tegen een muur. Om de echte reden van de kamer te laten bestaan.

Heeft weinig met in de watten leggen te maken tbf. Een simpel ikea bed is net zo duur als een beetje luchtbed.
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:24:13 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591234
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan ik ook niet. Ik laat water nog aanbranden bij wijze van :')
Dat zeg ik ook altijd :D
Maar ik kan wel een briljante keuken samenstellen, dat dan wel weer :7
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204591363
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook altijd :D
Maar ik kan wel een briljante keuken samenstellen, dat dan wel weer :7
En hoe ❤️
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:40:14 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591477
Het is duidelijk, als investeerdertje naar de Veluwe wil verhuizen kan ik hem ons huis verkopen, op de keuken alleen al :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204591483
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:40 schreef Leandra het volgende:
Het is duidelijk, als investeerdertje naar de Veluwe wil verhuizen kan ik hem ons huis verkopen, op de keuken alleen al :D
Joh, die keuken is groot genoeg om te gaan wonen als je alleen bent :D
pi_204591489
quote:
12s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:40 schreef Leandra het volgende:
Ik zeg doen, dan kun jij een nog groter huis ontwerpen O+
pi_204591509
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik zeg doen, dan kun jij een nog groter huis ontwerpen O+
Ze weet vrij aardig wat ik kan financieren. Maar ik krijg interesse als ze er een intercity station bij bouwt binnen 10 minuten haha
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:43:00 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591514
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Joh, die keuken is groot genoeg om te gaan wonen als je alleen bent :D
Klopt, Slumlord woont nu bijna op zoveel m² :D
Nah, niet helemaal, de keuken is 20,6m² plus de trapkast, daar zou je een matrasje kwijt kunnen :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:43:56 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591531
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze weet vrij aardig wat ik kan financieren. Maar ik krijg interesse als ze er een intercitystation bij bouwt binnen 10 minuten haha
Nou... daar is dus wel sprake van en gaat serieus onderzocht worden :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204591545
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou... daar is dus wel sprake van en gaat serieus onderzocht worden :D
Dat heb ik over zoveel plaatsen gehoord. Hij moet er eerst staan hehe
pi_204591549
Overigens beweert mijn echtgenoot dat hij prima kleiner zou kunnen wonen. Ik geloof daar niet zo veel van, met zijn hamsterneigingen naast hobby’s die behoorlijk wat ruimte innemen en ook nog een thuiswerkplek.
pi_204591570
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens beweert mijn echtgenoot dat hij prima kleiner zou kunnen wonen. Ik geloof daar niet zo veel van, met zijn hamsterneigingen naast hobby’s die behoorlijk wat ruimte innemen en ook nog een thuiswerkplek.
Ik heb een pracht appartement gezien ;)

Thuiswerkplek, ja dat kost serieus ruimte afhankelijk van je werk en hoe arbotechnisch je het wilt hebben.

Ik zou overigens prima een verdieping kunnen missen.
  zaterdag 30 april 2022 @ 20:57:40 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204591671
quote:
Zo een heb ik ook...
En ondanks het feit dat ik veel minder last heb van neiging tot hamsteren (behalve als het WC-papier in de aanbieding is), kan ik ook met het grootste gemak op 2 keer zoveel m² wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204591739
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 20:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zo een heb ik ook...
En ondanks het feit dat ik veel minder last heb van neiging tot hamsteren (behalve als het WC-papier in de aanbieding is), kan ik ook met het grootste gemak op 2 keer zoveel m² wonen.
Je woont op de Veluwe. Heb jij geen 6 maanden voorraad aan eten?
pi_204593304
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:32 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Onbetaalbaar in de zin van dat het niet in mijn huidige budget past (als je naar m2 kijkt).
Of het is in erfpacht.
Weesp is tegenwoordig ook een wijk in Amsterdam, mooi wonen en geen erfpacht :) .
pi_204593381
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:43 schreef Slumlord. het volgende:
Als jullie geen keuze in jullie zoekgebied hadden, zouden jullie dan iets met erfpacht kopen?
Ja, natuurlijk. :D Sterker nog, ik heb het gedaan.

Ik snap je zoekopdracht niet. Je sluit allerlei delen van Amsterdam uit die leuk zijn. Maar goed, ik heb zelf op twee plekken in Oost gewoond (allebei mooi) en daarna ben ik naar Noord verkast (een stadsdeel met veel lelijke maar ook veel mooie locaties). En nu wonen we net buiten de stad: eigen grond, veel ruimte, vrijstaand wonen in een natuurgebied, binnen 15 minuten op CS met het openbaar vervoer. Wij hebben telkens net naar de plekken gekeken waar anderen niet naar keken en hebben daardoor leuke woningen kunnen vinden.

5 ton lijkt veel geld, maar in Amsterdam is het dat niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204593443
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:48 schreef dawigga het volgende:

[..]
Weesp is tegenwoordig ook een wijk in Amsterdam, mooi wonen en geen erfpacht :) .
Weet ik, supermooie stad. Heb eind vorig jaar daar een woning in de binnenstad verkocht (had een supervervelende buurvrouw en energieverslindende woning)
Zit daar ook weer met één oog te kijken.
pi_204593470
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk. :D Sterker nog, ik heb het gedaan.

Ik snap je zoekopdracht niet. Je sluit allerlei delen van Amsterdam uit die leuk zijn. Maar goed, ik heb zelf op twee plekken in Oost gewoond (allebei mooi) en daarna ben ik naar Noord verkast (een stadsdeel met veel lelijke maar ook veel mooie locaties). En nu wonen we net buiten de stad: eigen grond, veel ruimte, vrijstaand wonen in een natuurgebied, binnen 15 minuten op CS met het openbaar vervoer. Wij hebben telkens net naar de plekken gekeken waar anderen niet naar keken en hebben daardoor leuke woningen kunnen vinden.

5 ton lijkt veel geld, maar in Amsterdam is het dat niet.
Ik wil niet in Oost wonen en ik wil niet telkens met een pontje moeten.
Maar da’s persoonlijk iets (en dus categorie ‘kan ik wel betalen maar wil ik niet wonen).
pi_204593550
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:56 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik wil niet in Oost wonen en ik wil niet telkens met een pontje moeten.
Maar da’s persoonlijk iets (en dus categorie ‘kan ik wel betalen maar wil ik niet wonen).
Dat kun je blijven herhalen, of je kunt je openstellen voor mogelijkheden die je voorheen hebt uitgesloten. Wat is er mis met Oost? Niet een pont willen nemen vind ik absurd. De pont gaat zo vaak dat het haast als een doorlopende weg voelt. Bovendien neem ik zelf de Schellingwouderbrug omdat ik de drukte haat. En wat dacht je van de metro?

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat voor voorkeuren belangrijk voor je zijn, maar vooralsnog lijk je niet erg realistisch.
pi_204593794
quote:
Wij wonen niet ontzettend groot en ik zou gerust kleiner kunnen wonen. Ik vind het belangrijker om op een mooie plek te wonen en ruimte om het huis te hebben. Ik krijg een beklemmend gevoel van wijken. En m'n vrije uitzicht zal ik ook niet snel meer opgeven.

Als we ooit gaan verhuizen, dan naar een plek aan groot water zoals een zee of reusachtig meer.
  zondag 1 mei 2022 @ 08:35:32 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204595235
Slumlord woont over 10 jaar nog steeds in die bezemkast denk ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204595280
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 23:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat kun je blijven herhalen, of je kunt je openstellen voor mogelijkheden die je voorheen hebt uitgesloten. Wat is er mis met Oost? Niet een pont willen nemen vind ik absurd. De pont gaat zo vaak dat het haast als een doorlopende weg voelt. Bovendien neem ik zelf de Schellingwouderbrug omdat ik de drukte haat. En wat dacht je van de metro?

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat voor voorkeuren belangrijk voor je zijn, maar vooralsnog lijk je niet erg realistisch.
Je hebt gelijk over Oost. Moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd heb overgeslagen als er nieuwe huizen op Funda kwamen. Onbewust dingetje, omdat ik daar bijna nooit kom en als ik er wel kom, vind ik het gewoon "minder gezellig" dan de gebieden waar ik zoek. Ik vind het altijd ook wel vervelend dat je telkens over en om de Amstel moet fietsen. Luxe-"probleem" en gewoon verwend ;)
Noord mag je ook fantastisch vinden, maar voor mij is dat echt niks, net als Nieuw-West. Het mag dan wel booming en hip zijn, maar het feit dat je telkens met een een pontje moet, vind ik gewoon 100x niks.

Het zou leuk zijn als mijn benedenburen besloten te verkopen, want dat huis voldoet aan al mijn eisen en is voor mij te betalen. In die zin is dat helaas inderdaad niet realistisch.
pi_204595292
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:35 schreef kanovinnie het volgende:
Slumlord woont over 10 jaar nog steeds in die bezemkast denk ik.
Ach, binnen die 10 jaar is er vast wel weer crisis en ga ik woning nr. 3 scoren. :s)
pi_204595318
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ach, binnen die 10 jaar is er vast wel weer crisis en ga ik woning nr. 3 scoren. :s)
We zitten nu in een crisis dus succes 😉
  zondag 1 mei 2022 @ 09:06:27 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204595326
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je hebt gelijk over Oost. Moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd heb overgeslagen als er nieuwe huizen op Funda kwamen. Onbewust dingetje, omdat ik daar bijna nooit kom en als ik er wel kom, vind ik het gewoon "minder gezellig" dan de gebieden waar ik zoek. Ik vind het altijd ook wel vervelend dat je telkens over en om de Amstel moet fietsen. Luxe-"probleem" en gewoon verwend ;)
Noord mag je ook fantastisch vinden, maar voor mij is dat echt niks, net als Nieuw-West. Het mag dan wel booming en hip zijn, maar het feit dat je telkens met een een pontje moet, vind ik gewoon 100x niks.

Het zou leuk zijn als mijn benedenburen besloten te verkopen, want dat huis voldoet aan al mijn eisen en is voor mij te betalen. In die zin is dat helaas inderdaad niet realistisch.
Over de Amstel fietsen is al een probleem _O-
  zondag 1 mei 2022 @ 09:06:53 #34
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204595328
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Maar je bent geen huisjesmelker :D
pi_204595338
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:03 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
We zitten nu in een crisis dus succes 😉
Je hebt 2 soorten crisissen.
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar je bent geen huisjesmelker :D
Ben je nou zo achterlijk dat je gewoon te pas en te onpas met opmerkingen strooit zonder de inhoudelijke definitie te weten of te willen begrijpen?
pi_204595347
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 08:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik ken diverse delen van Oost goed. Ik heb bij het Oosterpark gewoond en die buurt doet juist aan de traditionele wijken elders in de stad denken. Ik heb op het Science Park gewoond. Dat was best gaaf. Van de Oostindische buurt ben ik nooit gecharmeerd geraakt, maar je zit er aan de rand van de stad en bent zo aan het water (erg mooi stuk Amsterdam!). Het Flevopark is best aardig en de buurt rondom het Galileiplantsoen heeft ouderwetse charme. Ik heb familieleden die in het Oostelijk havengebied wonen - ook daar is het erg mooi, vooral als je vrij uitzicht op het water hebt.

quote:
Ik vind Nieuw-West ook niks en ik snap zo'n snel oordeel over Noord. Maar Noord heeft allerlei verborgen stukken die prachtig zijn. Zo ken ik diverse mensen die in de buurt van het Vliegenbos wonen. Je zit dan bij de prachtige Nieuwendammerdijk en hebt nog steeds die vrije Noordsfeer die aan hippiecommunes doet denken. Bijzondere gebouwen, veel ruimte, wonen aan het water. Maar ja, Noord is allang ontdekt, dus ook daar vind je geen goedkope huizen meer op de mooie plekken.

quote:
Welja, voeg begane grond toe aan je eisenlijst. :D
pi_204595366
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:08 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je hebt 2 soorten crisissen.
[..]
Ben je nou zo achterlijk dat je gewoon te pas en te onpas met opmerkingen strooit zonder de inhoudelijke definitie te weten of te willen begrijpen?
Je bedoelt dat je hoopt dat de prijzen dalen en rentes hoger zijn, zo’n crisis? Of iets anders?
pi_204595376
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ken diverse delen van Oost goed. Ik heb bij het Oosterpark gewoond en die buurt doet juist aan de traditionele wijken elders in de stad denken. Ik heb op het Science Park gewoond. Dat was best gaaf. Van de Oostindische buurt ben ik nooit gecharmeerd geraakt, maar je zit er aan de rand van de stad en bent zo aan het water (erg mooi stuk Amsterdam!). Het Flevopark is best aardig en de buurt rondom het Galileiplantsoen heeft ouderwetse charme. Ik heb familieleden die in het Oostelijk havengebied wonen - ook daar is het erg mooi, vooral als je vrij uitzicht op het water hebt.
Wat is de reden dat je in Oost meer voor je geld krijgt dan in mijn zoekgebied?

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:10 schreef Claudia_x het volgende:
Welja, voeg begane grond toe aan je eisenlijst. :D
Benedenwoning met tuin hiernaast is recentelijk voor 1,15 miljoen verkocht. :X

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:16 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Je bedoelt dat je hoopt dat de prijzen dalen en rentes hoger zijn, zo’n crisis? Of iets anders?
Waar zie jij het woord "hoop" staan? Het gaat er wel gebeuren, de vraag is wanneer. Als het morgen gebeurt, komt dat mij en mijn spaargeld heel erg goed uit natuurlijk. Als het over 5 jaar gebeurt, dan klopt het dus niet wat Kanovinnie denkt.
pi_204595555
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:19 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat is de reden dat je in Oost meer voor je geld krijgt dan in mijn zoekgebied?
Niet. Oost is ook niet meer betaalbaar. Mijn ervaring is, zoals ik eerder al schreef, dat je de betaalbare panden vindt op de plekken waar anderen minder gauw kijken. Het lukte ons om op het Science Park te wonen omdat er nieuwbouwappartementen (met ondergrondse garage) werden gebouwd die indertijd niet razend populair waren omdat dat deel van Amsterdam nog niet zo ontwikkeld was. En datzelfde gold voor onze overstap naar Noord, waar we eveneens een nieuwbouwhuis kochten (dat in acht jaar tijd in waarde was verdubbeld overigens - het was een goede investering).

En de stap die we een paar jaar geleden hebben gemaakt, konden we maken omdat we op de niet voor de hand liggende plekken rondom de hoofdstad keken. Wie buiten de stad keek, keek bijvoorbeeld naar dorpen zoals waar Halsema woont, maar zulke plaatsen waren op dat moment al onbetaalbaar aan het worden.

Als je zoekt waar iedereen naar zoekt, dan betaal je de hoofdprijs. Ik weet niet of je plannen hebt om in de toekomst een gezin te stichten, maar in Oost kom ik bijvoorbeeld geen geschikte gezinsappartementen meer tegen voor onder een miljoen.
pi_204595578
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 23:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij wonen niet ontzettend groot en ik zou gerust kleiner kunnen wonen. Ik vind het belangrijker om op een mooie plek te wonen en ruimte om het huis te hebben. Ik krijg een beklemmend gevoel van wijken. En m'n vrije uitzicht zal ik ook niet snel meer opgeven.

Als we ooit gaan verhuizen, dan naar een plek aan groot water zoals een zee of reusachtig meer.
Heeft met de leeftijd te maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204595618
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat klopt wel, want als twintiger vond ik het fijn om in de stad te wonen. Het krijgen van kinderen speelt natuurlijk ook een rol. Maar niet iedereen verdraagt wijken zo slecht als ik ze verdraag. Dat komt misschien mede doordat ik op de Veluwe ben opgegroeid en altijd ruimte en natuur om me heen gewend ben geweest.

Ik moet zeggen dat wij niet bewust op zoek waren naar vrij uitzicht. Toen ik in onze huidige woning stond en de skyline van Amsterdam zag, was ik verkocht. Het uitzicht vind ik nog steeds het mooist aan ons huis, dat verder een niet al te bijzondere woning uit de jaren '60 is. Het is alsof je elke dag een ander hoogstandje van een Hollandse meester in huis hebt hangen!
pi_204595709
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Niet. Oost is ook niet meer betaalbaar. Mijn ervaring is, zoals ik eerder al schreef, dat je de betaalbare panden vindt op de plekken waar anderen minder gauw kijken. Het lukte ons om op het Science Park te wonen omdat er nieuwbouwappartementen (met ondergrondse garage) werden gebouwd die indertijd niet razend populair waren omdat dat deel van Amsterdam nog niet zo ontwikkeld was. En datzelfde gold voor onze overstap naar Noord, waar we eveneens een nieuwbouwhuis kochten (dat in acht jaar tijd in waarde was verdubbeld overigens - het was een goede investering).

En de stap die we een paar jaar geleden hebben gemaakt, konden we maken omdat we op de niet voor de hand liggende plekken rondom de hoofdstad keken. Wie buiten de stad keek, keek bijvoorbeeld naar dorpen zoals waar Halsema woont, maar zulke plaatsen waren op dat moment al onbetaalbaar aan het worden.

Als je zoekt waar iedereen naar zoekt, dan betaal je de hoofdprijs. Ik weet niet of je plannen hebt om in de toekomst een gezin te stichten, maar in Oost kom ik bijvoorbeeld geen geschikte gezinsappartementen meer tegen voor onder een miljoen.
Ik heb juist het idee/gevoel dat bv. een 60m2-appartement in Oost goedkoper is dan West, maar als jij zegt dat dat niet zo is, dan is dat fout gedacht van mij.
Dat het niet meer betaalbaar is, klopt, maar volgens mij wel "betaalbaarder" dan bv. in West.
Zou het door dat fietsen om en over de Amstel komen? ;)
pi_204595751
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:08 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik heb juist het idee/gevoel dat bv. een 60m2-appartement in Oost goedkoper is dan West, maar als jij zegt dat dat niet zo is, dan is dat fout gedacht van mij.
Dat het niet meer betaalbaar is, klopt, maar volgens mij wel "betaalbaarder" dan bv. in West.
Zou het door dat fietsen om en over de Amstel komen? ;)
Oost is veel mooier dan West, dus tja.
pi_204595768
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk dat het idd mijn leeftijd is dat ik graag hier wil blijven wonen (ben nog geen 30).
Er komt ongetwijfeld een moment dat ik klaar ben met 020 en naar buiten de stad vertrek.
Ik zou me eigenlijk moeten afvragen of ik nu wel persé duur en groter in 020 wil kopen als je bedenkt dat deze bezemkast later ook prima als pied-a-terre zou kunnen dienen.
  zondag 1 mei 2022 @ 10:35:34 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204595877
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Denk dat het idd mijn leeftijd is dat ik graag hier wil blijven wonen (ben nog geen 30).
Er komt ongetwijfeld een moment dat ik klaar ben met 020 en naar buiten de stad vertrek.
Ik zou me eigenlijk moeten afvragen of ik nu wel persé duur en groter in 020 wil kopen als je bedenkt dat deze bezemkast later ook prima als pied-a-terre zou kunnen dienen.
Plus dat als je op een gegeven moment samen met iemand bent, je ook samen iets kunt kopen dat je beiden leuk vindt.

En mocht je dan binnen afzienbare tijd kinderen op het wensenlijstje hebben, dan kun je daar met het zoeken van een woning ook rekening mee houden.
Want kinderen in een appartement is in theorie wel te doen, maar in de praktijk woon je liever in een huis met een tuin waar ze normaal buiten kunnen spelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204595980
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat als je op een gegeven moment samen met iemand bent, je ook samen iets kunt kopen dat je beiden leuk vindt.

En mocht je dan binnen afzienbare tijd kinderen op het wensenlijstje hebben, dan kun je daar met het zoeken van een woning ook rekening mee houden.
Want kinderen in een appartement is in theorie wel te doen, maar in de praktijk woon je liever in een huis met een tuin waar ze normaal buiten kunnen spelen.
En het is ook fijn om überhaupt een kamer voor ze te hebben. :+ Ik heb verschillende Amsterdamse collega's die net een kind hebben gekregen. Die zijn verknocht aan de stad, maar blijven wonen in hun appartementje kunnen ze eigenlijk niet meer. De baby kan nog wel een tijdje op de eigen slaapkamer, maar wat te doen als er een tweede komt bijvoorbeeld? Uiteindelijk vertrekken ze bijna allemaal, eerst met pijn in het hart en daarna met grote opluchting.
  zondag 1 mei 2022 @ 10:57:04 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204596067
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En het is ook fijn om überhaupt een kamer voor ze te hebben. :+ Ik heb verschillende Amsterdamse collega's die net een kind hebben gekregen. Die zijn verknocht aan de stad, maar blijven wonen in hun appartementje kunnen ze eigenlijk niet meer. De baby kan nog wel een tijdje op de eigen slaapkamer, maar wat te doen als er een tweede komt bijvoorbeeld? Uiteindelijk vertrekken ze bijna allemaal, eerst met pijn in het hart en daarna met grote opluchting.
Ook als je die kamers wel hebt is het fijn als ze gewoon naar buiten kunnen, juist wanneer er een tweede komt en je dus niet zomaar met die eerste mee maar buiten kunt.

Ik heb voor ons tijdelijke huurappartement zelfs bewust gekozen voor een appartement op de begane grond, zodat onze zoon gewoon in en uit kon lopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204596108
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waar zou ik toch die wijsheid vandaan hebben? ;)
  zondag 1 mei 2022 @ 11:03:59 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204596121
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:02 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Waar zou ik toch die wijsheid vandaan hebben? ;)
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204596131
Maar om dan nu maar in die bezemkast te blijven wonen omdat je misschien over een paar jaar een partner tegenkomt waarmee je dan na nog een paar jaar misschien wel een kind krijgt lijkt me dan ook weer geen fijn plan, dan zit je over tien jaar nog in die bezemkast. Gewoon nu voor je eigen leven kiezen, je bent toe aan iets meer ruimte, je hebt een behoorlijk budget en kunt het grotendeels cash aftikken. Dan zou ik niet blijven focussen op die onmogelijke wensen en het zoekgebied wat ruimer nemen en ergens fijn gaan wonen. Wachten tot er misschien een crisis komt en dan die bezemkast als pied a terre aanhouden lijkt me een gekke keuze.
pi_204596165
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar om dan nu maar in die bezemkast te blijven wonen omdat je misschien over een paar jaar een partner tegenkomt waarmee je dan na nog een paar jaar misschien wel een kind krijgt lijkt me dan ook weer geen fijn plan, dan zit je over tien jaar nog in die bezemkast. Gewoon nu voor je eigen leven kiezen, je bent toe aan iets meer ruimte, je hebt een behoorlijk budget en kunt het grotendeels cash aftikken. Dan zou ik niet blijven focussen op die onmogelijke wensen en het zoekgebied wat ruimer nemen en ergens fijn gaan wonen. Wachten tot er misschien een crisis komt en dan die bezemkast als pied a terre aanhouden lijkt me een gekke keuze.
Ik vind dit soort reacties eigenlijk een beetje vreemd over iemand anders z'n woonsituatie. Jij kiest nu dat de ene woonwens (ruimte) belangrijker is dan de andere woonwens (locatie). Misschien is dat voor jou zo, maar voor heel veel mensen is de locatie wel heel belangrijk.

Als je dan nu al een plek hebt, en de druk blijkbaar niet hoog genoeg is om echt op die woonwens in te leveren, dan snap ik prima dat je gewoon blijft zitten waar je zit.
pi_204596169
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik hoef/wil geen kinderen.
Maar zo'n ramp is het toch ook weer niet om nog een paar jaartjes in deze bezemkast te blijven zitten tot ik verder ben in mijn vakgebied en dus mijn salaris met sprongen vooruitgaat?
Intussentijd de schulden aflossen (jaja, ik heb ze ook. ;)).

Het punt is ook een beetje dat mijn 2de woning mijn extra inkomen is (kan ik net zo lang van profiteren als ik wil) en als ik nu iets groters in 020 ga kopen, is dat inkomen weg (aan de verhuurhypotheek als ik nu zou doen of gewoon helemaal weg als ik de verkoopopbrengsten in mijn nieuwe woning stop in/na 2024).
pi_204596208
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:12 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort reacties eigenlijk een beetje vreemd over iemand anders z'n woonsituatie. Jij kiest nu dat de ene woonwens (ruimte) belangrijker is dan de andere woonwens (locatie). Misschien is dat voor jou zo, maar voor heel veel mensen is de locatie wel heel belangrijk.

Als je dan nu al een plek hebt, en de druk blijkbaar niet hoog genoeg is om echt op die woonwens in te leveren, dan snap ik prima dat je gewoon blijft zitten waar je zit.
De druk is idd niet hoog genoeg ben ik nu achter gekomen. :)
pi_204596238
Heel veel mensen hebben natuurlijk een soortgelijk denkproces doorgemaakt, @slumlord . Jij doorloopt dat denkproces alleen openlijk op een forum en dus krijg je allerlei ongevraagde meningen. :Y)

Wij hadden achteraf de stap van het nieuwbouwappartement in Oost over kunnen slaan, want we hebben er kort gewoond omdat we toch een tweede kind (en een kamer extra) wilden. En een tuin. Anderen begrepen niet waarom we niet meteen een eengezinswoning in Noord hadden gekocht, maar wij waren mentaal niet klaar voor die stap. Noord, dat was gewoon de stad uit verhuizen. Dat nooit.

Je kunt jezelf helemaal gek maken door met elke toekomstige omstandigheid rekening te willen houden en het perfecte huis te willen vinden. Als je je door zulke hogen eisen laat verlammen, dan kom je nooit aan een nieuwe stap toe.
pi_204596309
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
Heel veel mensen hebben natuurlijk een soortgelijk denkproces doorgemaakt, @:slumlord . Jij doorloopt dat denkproces alleen openlijk op een forum en dus krijg je allerlei ongevraagde meningen. :Y)
Kan het alleen maar waarderen hoor.
Heb gister een DM gesprek gehad met Leandra over allerlei dingen en ben daardoor ook aan nieuwe inzichten gekomen. Vind ik alleen maar fijn en heb ik niet het gevoel/idee dat ik er alleen voor sta. :)
Hetzelfde met jullie ongevraagde meningen.

quote:
Wij hadden achteraf de stap van het nieuwbouwappartement in Oost over kunnen slaan, want we hebben er kort gewoond omdat we toch een tweede kind (en een kamer extra) wilden. En een tuin. Anderen begrepen niet waarom we niet meteen een eengezinswoning in Noord hadden gekocht, maar wij waren mentaal niet klaar voor die stap. Noord, dat was gewoon de stad uit verhuizen. Dat nooit.
Volgens mij snap jij waarom het voor mij makkelijk was om op dat pontje af te schuiven :P

quote:
Je kunt jezelf helemaal gek maken door met elke toekomstige omstandigheid rekening te willen houden en het perfecte huis te willen vinden. Als je je door zulke hogen eisen laat verlammen, dan kom je nooit aan een nieuwe stap toe.
Wat zou jij doen in mijn geval dan? Nog een paar jaar blijven zitten in deze bezemkast en kleine schulden aflossen/sparen of me voorlopig diep in de schulden steken voor iets groters in 020 en later mijn andere verhuurwoning verkopen en evt. nog een kleine schuld over hebben?
pi_204596317
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:12 schreef Myraela het volgende:

[..]

Hij zegt zelf dat hij z’n bezemkast van 28 m2 te klein vindt, hij is druk bezig iets grotere appartementen te zoeken (alleen vindt hij ze niet binnen zijn budget met alle andere eisen erbij)
pi_204596355
Een vriendin wilde ook niet naar Noord, maar destijds was het alternatief een zielloos appartement in Buitenveldert-Oost zeg maar, dus je raadt het al…
Ik vind de stukjes Noord die ik ken tof en het pontje ook
pi_204596395
Ga nu even koffie drinken met een vriend in de Pijp, even 8 minuten fietsen ipv eerst 15 minuten met de trein, dan kwartier met openbaar vervoer, of eerst met een pontje en 20 minuten met de fiets, of om en over de Amstel moeten.

Luxe-probleem.

:W
  zondag 1 mei 2022 @ 11:47:24 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204596415
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:43 schreef Slumlord. het volgende:
Ga nu even koffie drinken met een vriend in de Pijp, even 8 minuten fietsen ipv eerst 15 minuten met de trein, dan kwartier met openbaar vervoer, of eerst met een pontje en 20 minuten met de fiets, of om en over de Amstel moeten.

Luxe-probleem.

Dit is het vooral: je hoeft nog niet weg (ruimte) en wilt nog niet weg (locatie) en daarmee wordt het lastig iets te vinden dat is zoals jij wilt.

Toen de huizen hier in deze wijk te koop kwamen en ik dat wel zag zitten kreeg ik mijn man echt niet mee, die wilde geen ruime tweekapper in Amersfoort inruilen voor een nog veel ruimere tweekapper hier in de straat.
Nu woont hij hier met plezier, en achteraf gezien had hij hier ook wel een tweekapper willen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204596481
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:43 schreef Slumlord. het volgende:

Luxe-probleem.

Als je vanuit Noord komt, is fietsen vaak zelfs nog sneller dan alle ov opties die je hierboven beschrijft 🤷‍♂️
pi_204596803
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:29 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Heb gister een DM gesprek gehad met Leandra over allerlei dingen en ben daardoor ook aan nieuwe inzichten gekomen. Vind ik alleen maar fijn en heb ik niet het gevoel/idee dat ik er alleen voor sta. :)
[..]
Volgens mij snap jij waarom het voor mij makkelijk was om op dat pontje af te schuiven :P
[..]
Wat zou jij doen in mijn geval dan? Nog een paar jaar blijven zitten in deze bezemkast en kleine schulden aflossen/sparen of me voorlopig diep in de schulden steken voor iets groters in 020 en later mijn andere verhuurwoning verkopen en evt. nog een kleine schuld over hebben?
Als je nu OK zit in die bezemkast, dan blijf je toch lekker zitten? Passief inkomen is iets om te koesteren. Je situatie zal waarschijnlijk komende 10 jaar nog behoorlijk veranderen, en dat is lang niet altijd te voorspellen. Salaris-sprongen, mogelijk werk buiten Amsterdam, een partner die ook wensen heeft, etc.
pi_204597142
Nou idd. Lekker doen wat jij zelf fijn vindt en als je het voor nu chill vindt om in een bezemkast te wonen is dat alleen maar mooi. Hoef je ook niet mee in de gekte van de huidige markt.
pi_204598038
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
pi_204598105
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:40 schreef descon het volgende:
Hoelang zou het duren voordat we de rente stijging terug gaan zien in de huizenprijzen ?

Verwacht niet dat de maandelijkse lasten veel zullen dalen, maar heb liever een lage schuld met een hoge rente als een hogeschuld met lage rente.
Leandra heeft daar diverse mooie berekeningen over gemaakt.
pi_204598212
quote:

Waarom heb je dat liever?
pi_204598414
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:56 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Waarom heb je dat liever?
Omdat huizen meestal niet cash worden afgetikt zal een groot gedeelte van de prijs bepaald worden door hoeveel mensen kunnen lenen.

Dus heb je een hoge prijs & lage rente kan dit vervelend zijn als je wil verhuizen met een hoge rentestand. Dan is je huis waarschijnlijk minder waard en heb je kans op een rest schuld. Die je dan ook weer tegen een hogere rente moet financieren als je dit niet hebt liggen.

Daarnaast is het als je koopt met een hoge rente en lage prijs er nog een mogelijkheid om je hypotheek over te sluiten tegen een lagere rente mocht de rente weer zakken.
  zondag 1 mei 2022 @ 15:29:15 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204598507
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:19 schreef descon het volgende:

[..]
Omdat huizen meestal niet cash worden afgetikt zal een groot gedeelte van de prijs bepaald worden door hoeveel mensen kunnen lenen.

Dus heb je een hoge prijs & lage rente kan dit vervelend zijn als je wil verhuizen met een hoge rentestand. Dan is je huis waarschijnlijk minder waard en heb je kans op een rest schuld. Die je dan ook weer tegen een hogere rente moet financieren als je dit niet hebt liggen.

Daarnaast is het als je koopt met een hoge rente en lage prijs er nog een mogelijkheid om je hypotheek over te sluiten tegen een lagere rente mocht de rente weer zakken.
Ik zei dat vanmorgen nog tegen mijn man: als de rentestijging die er het afgelopen half jaar was 2 jaar geleden was geweest dan was het voor ons heel spannend geworden qua huis bouwen, ik gok dat ik dan voor de zekerheid wat andere keuzes zou hebben gemaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 1 mei 2022 @ 16:38:56 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204599125
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:47 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Leandra heeft daar diverse mooie berekeningen over gemaakt.
Nee, ik heb berekeningen gemaakt van huizenprijzen bij diverse rentepercentages en dat een lage huizenprijs niet zaligmakend is, want meestal komt daar een hoger rentepercentage bij kijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 1 mei 2022 @ 16:40:58 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204599146
quote:

Dat ligt eraan wat je koopt, als je nieuwbouw koopt is die kans op waardedaling veel kleiner, dus dan ben je min of meer spekkoper als je bij een lage rente kunt kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204599190
quote:

[..]
[..]
[..]
Je vraagt het mij niet, maar ik zou altijd in de bezemkast blijven. Meer ruimte is alleen maar meer zooi om op te ruimen, tuin om bij te houden, en overall gedoe.
Zo lang je net zo makkelijk met je kont op een terras of in een park gaat zitten/ liggen zou ik lekker genieten van de locatie.

Wij hebben zo lang mogelijk gewacht met onze stad (kneuterig Utrecht, dus dicht bij alles) verlaten. Ik zou nu voor geen goud terug willen, maar ben tegelijk onwijs blij dat ik ervan heb genoten zo lang ik kon.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204599243
quote:

Ik persoonlijk ook, maar niet als ik een maximale hypotheek zou nemen. Ik heb immers weinig kans meer op de grote salarissprongen die ik ooit had. Dan is het steeds sneller afbetalen wel lastiger ;-)

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zei dat vanmorgen nog tegen mijn man: als de rentestijging die er het afgelopen half jaar was 2 jaar geleden was geweest dan was het voor ons heel spannend geworden qua huis bouwen, ik gok dat ik dan voor de zekerheid wat andere keuzes zou hebben gemaakt.
Ik denk inderdaad dat dit een aardige deuk in je budget had geslagen :(
  zondag 1 mei 2022 @ 16:58:45 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204599357
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 16:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik persoonlijk ook, maar niet als ik een maximale hypotheek zou nemen. Ik heb immers weinig kans meer op de grote salarissprongen die ik ooit had. Dan is het steeds sneller afbetalen wel lastiger ;-)
[..]
Ik denk inderdaad dat dit een aardige deuk in je budget had geslagen :(
Zeker weten, en wij tekenden het voorlopig koopcontract van zowel het oude huis als de kavel eind december 2019, overdracht van het huis was eind april 2020, maar de hypotheekaanvraag van het te bouwen huis ging pas in juni 2020 spelen, toen de aanneemovereenkomst met de aannemer rond was (onder voorbehoud hypotheek), toen is de omgevingsvergunning voor het huis ook aangevraagd en pas begin september (toen de omgevingsvergunning goedgekeurd was), was de overdracht van de kavel.

Ik had er echt niet aan moeten denken dat er vanaf eind december tot de aanvraag van de hypotheek in juni gebeurd zou zijn wat er dit jaar gebeurd is, en dan is het nog niet eens juni, god weet hoe hoog de rente dan is.

Maar goed, ik kan mijn 70% mazzel, 20% eigenwijs en 10% lef wel gaan aanpassen in 80, 15 en 5.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 01-05-2022 18:14:53 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204599887
- Stop eens met elke kans benutten om je mening omtrent kinderen te ventileren -

[ Bericht 87% gewijzigd door CoolGuy op 01-05-2022 17:37:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204599906
quote:

Mee eens. Intrinsiek is de lage rente, ook de oorzaak van de hoge schuldenlast. Uitermate risicovol.
  zondag 1 mei 2022 @ 18:42:36 #75
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204600737
Even gekeken en we kunnen nu al ~40 a 50k minder hypotheek krijgen met de hogere rente. In December getekend (Oktober vast gezet) op 1.29% voor 20 jaar, dat is nu bij dezelfde bank 3.12%

Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek, maar ook hoe snel die rente is gestegen eigenlijk.
Dum de dum
pi_204601032
Hij zakte voor mijn gevoel ook niet per se langzaam. Wij kochten 6 jaar geleden bij 2,7 en konden ons geluk niet op dat de rente ZO LAAG kon zijn.
Moneyou ook nog, dus een van de laagste opties toen.

Nauwelijks later was er niks meer van over.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 1 mei 2022 @ 19:14:34 #77
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204601074
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Even gekeken en we kunnen nu al ~40 a 50k minder hypotheek krijgen met de hogere rente. In December getekend (Oktober vast gezet) op 1.29% voor 20 jaar, dat is nu bij dezelfde bank 3.12%

Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek, maar ook hoe snel die rente is gestegen eigenlijk.
Ja klopt, rente is natuurlijk maar een relatief klein deel van je maandlasten. Zeker nu.

Denk dat als je een bierviltberekening maakt je redelijk uit komt op die 50k.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204601692
quote:
Verbaast me eigenlijk nog best hoe weinig dan een bekant 200% hogere rente maar een relatief kleine impact heeft op de max hypotheek,
Dat had ik al uitgelegd.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 01-05-2022 20:30:17 ]
  zondag 1 mei 2022 @ 20:33:04 #79
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204601877
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 20:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat had ik al uitgelegd.
En toch ben ik nog verbaasd. Ha.
Dum de dum
pi_204602597
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kennissen van mijn ouders hadden een jaar geleden ofze een stuk land gekocht om op te bouwen. Afgelopen tijd druk bezig geweest met aannemers, maar niemand wilde een raming van de kosten doen ivm oplopende prijzen materialen, waardoor ze geen/moeilijk een lening/hypotheek voor de bouw af konden sluiten. Die onzekerheid in kosten komen nog bovenop de hogere rentekosten.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:19:54 #81
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_204602771
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Kennissen van mijn ouders hadden een jaar geleden ofze een stuk land gekocht om op te bouwen. Afgelopen tijd druk bezig geweest met aannemers, maar niemand wilde een raming van de kosten doen ivm oplopende prijzen materialen, waardoor ze geen/moeilijk een lening/hypotheek voor de bouw af konden sluiten. Die onzekerheid in kosten komen nog bovenop de hogere rentekosten.
Sta caravan op je nieuwe erf en maximaal sparen. Vervolgens zo snel mogelijk het ontwerp af hebben en kijken of je per deel de financiering rond kan krijgen. Als er meerwerk niet gefinancierd kan worden dan wat langer sparen en de bouw even stil laten liggen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 1 mei 2022 @ 21:29:07 #82
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204602910
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:19 schreef lipje het volgende:

[..]
Sta caravan op je nieuwe erf en maximaal sparen. Vervolgens zo snel mogelijk het ontwerp af hebben en kijken of je per deel de financiering rond kan krijgen. Als er meerwerk niet gefinancierd kan worden dan wat langer sparen en de bouw even stil laten liggen.
Totaal niet houdbaar en leefbaar.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  zondag 1 mei 2022 @ 21:33:56 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204602965
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Darn, wat een nare combinatie aan factoren :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204602966
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Totaal niet houdbaar en leefbaar.
Wat zou jij dan doen? :?
Lijkt me een keurige oplossing.
pi_204602985
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Help mijn man is klusser bellen en doen alsof ik met de aannemer getrouwd ben.
  zondag 1 mei 2022 @ 21:44:07 #86
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204603047
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Inzetten op bestaande woning. Voor onbepaalde tijd in een sta-caravan gaan wonen om in delen het huis op te bouwen kan je stevig gaan opbreken als het tegenvalt, en het valt vaak tegen wanneer er scherp gebudgetteerd moet worden. Tel daarbij op dat prijzen onstuimig kunnen stijgen voorlopig.

Maar ik ken de spaar capaciteit van betrokken natuurlijk niet ;)
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  zondag 1 mei 2022 @ 21:44:17 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204603049
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:19 schreef lipje het volgende:

[..]
Dat moet maar mogen.
Je moet ook al feitelijk eigenaar zijn van de grond.
Pas toen de omgevingsvergunning verleend was konden wij een afspraak met de notaris maken voor de overdracht van de kavel.

Overigens gebeurt dat bij de laatste kavel die hier bebouwd wordt idd wel; ze wonen met 2 jonge kinderen in een stacaravan naast hun huis in aanbouw. Ik moet er niet aan denken, het had me ook op zeker mijn huwelijk gekost als ik al die tijd op 41m² had moeten wonen met ons gezin.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 1 mei 2022 @ 21:46:57 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204603073
Wij grapten daar pas nog wel over trouwens, bij een kavel hier vlakbij waar nog een te slopen boerderij op stond, wat ik wel zag zitten, volgens mijn zusje zouden we dan gewoon 4 stacaravans neer moeten zetten: Ieder een eigen en één gezamenlijke :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204603457
quote:

Op een rij zetten wat je het allerbelangrijkst vindt. Met onze vorige woning waren we op weg om hypotheekvrij te leven. Tegelijkertijd keken we regelmatig naar vakantiehuizen en volkstuinen. Uiteindelijk beseften we dat we rustiger leven belangrijker vonden dan financiële vrijheid en zijn we op zoek gegaan naar een huis dat ons een vakantiehuisgevoel gaf. Inmiddels is financiële vrijheid weer een prioriteit geworden en daar leven we naar.

Een eisenlijst opstellen is niet hetzelfde als op een rij zetten wat je belangrijk vindt. Hoe belangrijk is meer ruimte voor je? Hoe belangrijk vind je het om zo weinig mogelijk schulden te hebben? Dat kun je alleen zelf bepalen. En als je locatie belangrijk vindt, wat maakt een locatie dan aantrekkelijk voor jou? Kun je elementen daarvan ook elders vinden? Dat is iets waar je actief mee aan de slag kunt.

Wij hebben voorafgaand aan de aanschaf van onze huidige woning maandenlang het gebied rondom Amsterdam verkend. Zo kregen we een steeds beter idee van wat het belangrijkst was aan de locatie, namelijk het gevoel van ruimte en vrijheid op maximaal 15 minuten rijden van de school van de kinderen. Anderen zouden misschien hun kinderen naar een nieuwe school hebben laten gaan, maar voor ons was zorgen voor continuïteit voor de kinderen heilig.

Ik vind je zoekgebied dus niet zozeer interessant, maar meer: waarom ben je tot dit zoekgebied gekomen en kun je dat misschien ook vinden op plekken waar je nog niet aan hebt gedacht? En de vraag is ook legitiem of je niet gewoon tevreden kunt zijn met wat je nu hebt.
pi_204603685
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Darn, wat een nare combinatie aan factoren :{
Plan is inderdaad voorlopig van tafel. Volgens mij houden ze het land wel, maar voorlopig niet bouwen, en gelukkig zitten ze goed waar ze nu zitten. Maar ik kan me wel voorstellen dat aannemers moeite hebben met schatten kosten gezien onvoorspelbare levertijden en oplopende prijzen materialen.
pi_204603753
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:46 schreef Leandra het volgende:
Wij grapten daar pas nog wel over trouwens, bij een kavel hier vlakbij waar nog een te slopen boerderij op stond, wat ik wel zag zitten, volgens mijn zusje zouden we dan gewoon 4 stacaravans neer moeten zetten: Ieder een eigen en één gezamenlijke :D
Ik heb jaren in tenten gewoond (alleen, niet samen), maar daar moet ik niet meer aan denken. Maar tijden veranderen, als twintiger/begin dertig had ik het (mogelijk ook met jonge kinderen) mogelijk nog wel overwogen om een jaar in een stacaravan te wonen.

Overigens, mijn schoonzus en haar man wonen met 7 kinderen in een huis met 3 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer opge-eist is door 'de vader des huizes' als studie kamer. De jongste slaapt bij de ouders op de kamer. Oudste kind is 12. Die kregen via mijn schoonmoeder een bouw-lening van 250k om een huis te bouwen, waar mijn schoonmoeder op hetzelfde kavel ook een huis bouwde. De urgentie was zo groot om te bouwen, dat mijn schoonmoeder inmiddels het huis al bijna een jaar af heeft, en mijn schoonzus een gat in de grond heeft laten graven, wat raamkozijnen heeft besteld (en die verolvens buiten heeft laten staan verpieteren), en een auto heeft gekocht. Ze konden zelf al geen lening krijgen (moest via schoonmoeder), en duur van de lening van 250k is inmiddels ook verlopen (je moet wel binnen een bepaalde tijd iets hebben staan). Die blijven dus liever lekker hokken met zijn 9-en in een huis met 3 slaapkamers. Pa vind het best, die heeft zijn hele leven in trailers gewoond. Overigens geen trash, maar super-gelovigen. Welcome to Noord Idaho...
  maandag 2 mei 2022 @ 08:37:39 #92
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204604954
Ugh de kleine heeft een kleine drie weken bij ons op de kamer gelegen toen heb ik van ellende de zolder leeggemaakt en ons bed daar gezet. Moet er niet aan denken.

Maar verderop in de oude straat ook een gezin die met 10 kinderen in een 3 slaapkamer sociaal huis (65m2 totaal) had gewoond. Die zijn inmiddels al (lang) uitgevolgen. Vonden ze ook geen probleem.

Als je het gewend bent denk ik dan maar? Maar of je het moet willen, zeker als de kinderen gaan puberen ed. brrr
Dum de dum
pi_204607491
Werkt laminaat met vloerverwarming ? Iemand ervaring mee?
pi_204607767
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 14:15 schreef Eikenbomen het volgende:
Niet ideaal. Beter pvc of novilon. Anders letten op de ondervloer.
pi_204608755
quote:

Jammer ja dat de HRA niet is afgeschaft. Dan was de markt nu zeker in een correctie aanbeland. Nu blijven de prijzen kunstmatig hoog omdat de Staat voor een belangrijk deel opdraait voor de hogere rente.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 16:58:24 #96
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204608802
quote:
Niet ideaal, maar het werkt wel. Wij hebben alle verdiepingen met vloerverwarming, en op de 1e verdieping en op zolder ligt daar laminaat op. Niet door ons uitgekozen, maar in de winter is het wel nice. Nu is het natuurlijk zo dat afgelopen winter erg zacht was, en dat was onze 1e winter in dit huis, dus heel veel kan ik er niet van zeggen. Ik zou persoonlijk niet voor (deze) laminaat gekozen hebben, maar goed, het ligt er nou eenmaal en de kleur is wel aardig, en het ligt er ook al jaren in, dus schijnbaar werkt het.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204609186
quote:
Werkt echt prima, had het in mijn vorige huis, net als zo ongeveer alle buren in hetzelfde nieuwbouwproject
pi_204609564
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 08:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Ugh de kleine heeft een kleine drie weken bij ons op de kamer gelegen
_O_
pi_204609574
quote:
Kan, er is speciaal laminaat dat de warmte wat beter geleidt. Er is trouwens ook een rubberachtige plaatmateriaal dat nog beter geschikt is bij VV.
pi_204609600
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 16:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet ideaal, maar het werkt wel. Wij hebben alle verdiepingen met vloerverwarming, en op de 1e verdieping en op zolder ligt daar laminaat op. Niet door ons uitgekozen, maar in de winter is het wel nice. Nu is het natuurlijk zo dat afgelopen winter erg zacht was, en dat was onze 1e winter in dit huis, dus heel veel kan ik er niet van zeggen. Ik zou persoonlijk niet voor (deze) laminaat gekozen hebben, maar goed, het ligt er nou eenmaal en de kleur is wel aardig, en het ligt er ook al jaren in, dus schijnbaar werkt het.
Wat ligt er beneden en merk je het verschil?

Laminaat is wel goedkoper dan pvc, dus neig echt naar laminaat voor ons nieuwbouwhuis. Maar wil wel warmte natuurlijk, dus ben blij te lezen dat het dus wel kan.
pi_204609652
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 16:53 schreef Confetti het volgende:

[..]
Jammer ja dat de HRA niet is afgeschaft. Dan was de markt nu zeker in een correctie aanbeland. Nu blijven de prijzen kunstmatig hoog omdat de Staat voor een belangrijk deel opdraait voor de hogere rente.
Bedoel je jammmer dat de HRA nu niet is afgeschaft ? Of dat het überhaupt niet is afgeschaft ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')