https://www.telegraaf.nl/(...)erland-staakt-verzetquote:Gas wordt als groen gezien in Brussel, Nederland staakt verzet
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated 8 min geleden
24 min geleden
in BINNENLAND
DEN HAAG - Het kabinet schaart zich toch achter een Brussels plan om aardgas als ’groen’ te bestempelen. Een meerderheid van de Tweede Kamer en het kabinet verzetten zich daar juist tegen. Naast investeringen in gas wordt ook investeren in kernenergie straks als duurzaam gezien.
Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie).
Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie).Ⓒ ANP
Klimaatminister Rob Jetten meldt woensdag in het parlement dat hij zich in Brussel heeft gekeerd tegen het opnemen van aardgas in de zogeheten ’taxonomie’. Hij kreeg de handen bij de andere lidstaten daarvoor echter niet op elkaar.
De taxonomie moet voor investeerders duidelijk maken wat een groene belegging is. Naast aardgas (onder zeer strenge voorwaarden) wil Brussel nucleaire energie toevoegen aan de groene lijst. Een meerderheid van de Tweede Kamer stuurde het kabinet juist op pad om aardgas uit de taxonomie te houden, onder andere omdat het een fossiele brandstof is. Maar onder andere Duitsland ziet gas als ’transitiebrandstof’. Frankrijk ziet atoomstroom juist als belangrijke energiebron en wil daar komende jaren in investeren.
BEKIJK OOK:
Klimaatrapport VN: opwarming aarde beperken tot 1,5 graad is onmogelijk
BEKIJK OOK:
Rampenscenario zonder Russisch gas: hele industrieën vallen in paar weken stil
’Niet heel tevreden’
Jetten zegt dat Nederland ’niet heel tevreden is over het uiteindelijke pakketvoorstel dat de Commissie heeft neergelegd’: „Aardgas is in de taxonomie opgenomen. Daar zijn wij het hier volgens mij collectief mee oneens. Wij hebben echt meerdere pogingen gedaan om het eruit te krijgen. Kernenergie is er wel in opgenomen. Dat was de andere opdracht van de Kamer. Dat is dus positief.”
Diverse Kamerleden van GL, PvdA en PvdD roepen de minister op om de groene gasplannen in Brussel alsnog te blokkeren, maar volgens Jetten is dat nu nutteloos. „Dat heeft alleen zin als een gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten dit taxonomievoorstel afwijst. Ik heb de afgelopen weken gekeken of er zo’n gekwalificeerde meerderheid te maken is. Die is er niet”, aldus Jetten.
[...]
Het hele klimaatprobleem is ook een politiek probleem en die denken niet zover vooruit en zien dit daarom pas heel laat.quote:
Het heet eigen belang. Echter hierop handelen wordt steeds moeilijker en duurder.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:59 schreef LXIV het volgende:
Ik heb altijd moeite met zulke fundamentele draaien, alhoewel ik wel van mening ben dat kernenergie schoon en veilig is. Maar het gemak waarmee dit telkens omgegooid wordt vind ik moeilijk te behappen. Misschien ben ik in mijn denken niet flexibel genoeg. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die eerder volledig tegen kernenergie waren en nu opeens warme voorstanders.
Ook met Rusland zie je dit. 1914 Russia good. 1919 Russia bad. 1938 Russia good, 1939 Russia bad, 1941 Russia good, 1946 Russia bad, 1991 Russia good, 2001 Russia bad. Wat is het nu?
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
Was gas ooit 'rood' dan? Alleen in Nederland toch?
Gas is groen t.o.v. kolen, scheelt ongeveer 50% CO2-uitstoot (400 gram per kWh vs 800 gram per kWh).quote:Op woensdag 20 april 2022 16:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
1 van de grootste politieke wereldwijde missers van de laatste jarenquote:Op woensdag 20 april 2022 16:01 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Het is natuurlijk wel helemaal prima dat biomassa niet meer als groen/duurzaam gezien wordt. Dat sloeg echt helemaal nergens op.
Dat gaat vanzelf bij de klimaatrampen met bijbehorende oorlogenquote:Op woensdag 20 april 2022 16:07 schreef thedeedster het volgende:
Benieuwd of we ooit nog eens zo ver komen dat we demografie eens serieus gaan aanpakken.
Maar met geschiedenisstudent Rutte heb ik daar weinig vertrouwen in. Die kijkt niet verder dan dat zijn BNP lang is.
Juist niet. Hij is een goede politicus die de kunst van compromis heeft begrepen. Weet je gevechten te kiezen. Top gedaan door Jetten.quote:
Dat is racisme, dus nee.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:07 schreef thedeedster het volgende:
Benieuwd of we ooit nog eens zo ver komen dat we demografie eens serieus gaan aanpakken.
Maar met geschiedenisstudent Rutte heb ik daar weinig vertrouwen in. Die kijkt niet verder dan dat zijn BNP lang is.
Sluit ik op (langere) termijn niet uit.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat gaat vanzelf bij de klimaatrampen met bijbehorende oorlogen
De eerste tekenen zie je alquote:Op woensdag 20 april 2022 16:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Sluit ik op (langere) termijn niet uit.
quote:Op woensdag 20 april 2022 16:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Juist niet. Hij is een goede politicus die de kunst van compromis heeft begrepen. Weet je gevechten te kiezen. Top gedaan door Jetten.
Het kan inderdaad nog beter, maar gas is zoals je al aangeeft een relatief schone energiebron in CO2 en fijnstof termen.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gas is groen t.o.v. kolen, scheelt ongeveer 50% CO2-uitstoot (400 gram per kWh vs 800 gram per kWh).
Maar evengoed blijft het netto CO2 uitstoten en toevoegen.
Jetten was tegen, gelukkig heeft Europa die manie gestopt.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:34 schreef Makrelis het volgende:
Jetten is hierin alleen maar een messenger. Duitsland en Frankrijk hebben dit gewoon bepaald.
Het afschalen van kernenergie is vele malen erger.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1 van de grootste politieke wereldwijde missers van de laatste jaren
Jetten niet alleen. Is gewoon voor gestemd in de tweede kamer of afgesproken in het regeerakkoord en kernenergie=groen is men het wel mee eens. Alleen gas=groen niet.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jetten was tegen, gelukkig heeft Europa die manie gestopt.
Daar heeft gasunie veel last van gehadquote:Op woensdag 20 april 2022 16:40 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Jetten niet alleen. Is gewoon voor gestemd in de tweede kamer of afgesproken in het regeerakkoord en kernenergie=groen is men het wel mee eens. Alleen gas=groen niet.
Maargoed, zullen wel wat claims komen. Je zal maar net een biomassacentrale hebben gebouwd of productielocaties voor gas hebben afgebroken.
Hoe kan iets in Nederland rood zijn en in Duitsland groen? We hebben toch maar 1atmosfeer. En hoe kan iets met enkel een hamerslag van rood naar groen gaan?quote:Op woensdag 20 april 2022 16:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
Politiek. Waarom zou dit iets met de realiteit te maken hebben?quote:Op woensdag 20 april 2022 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kan iets in Nederland rood zijn en in Duitsland groen? We hebben toch maar 1atmosfeer. En hoe kan iets met enkel een hamerslag van rood naar groen gaan?
Omdat het volledig opportunisme is van een stel passanten.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kan iets in Nederland rood zijn en in Duitsland groen? We hebben toch maar 1atmosfeer. En hoe kan iets met enkel een hamerslag van rood naar groen gaan?
quote:
Dat ligt aan de mensen die de grens bepalen uiteraard. Deze redenering kun je op een triljard zaken plakken. Zo kun je diefstal in het ene land strafbaar maken en het andere niet. Of heb je in het ene land wel een doodstraf en het andere niet. In het ene land wel een fijnstofprobleem, het andere niet (obv dezelfde gegevens)quote:Op woensdag 20 april 2022 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is hetquote:Op woensdag 20 april 2022 17:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Dus Duitsland wil gas, Frankrijk kernenergie en waarempel, deze zijn nu groen.
Ik ben ontzettend pro klimaat, maar de huidige lichting lijkt haast wel evangelisch van aard. Haast militantquote:Op woensdag 20 april 2022 17:52 schreef asco het volgende:
Ik kan gewoon niet begrijpen waar men in Nederland mee bezig is, onvoorstelbaar gewoon.
Helaas zijn het de mensen zelf die deze idioten de kamer instemmen.![]()
Gelukkig komt er nu eens iets positiefs vanuit de EU, lees Duitsland en Frankrijk.
Van het gas af is dan ook alleen maar een politiek spelletje, omdat politieke partijen het niet aandurven om te zeggen dat de aardbevingen in Groningen een klein offer zijn.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Wel fijn overigens, mijn huis is nu 100% groen!
Kunnen we ook stoppen met van het gas af
En Nederland ziet gas pas als groen als de CO2 uitstoot van gas <100gram/kWh is. Volgens mij zijn het aantal gascentrales in Europa op één hand te tellen die als groen te bestempelen zijn onder die voorwaarden. Alleen de nieuwste CCS centrales.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gas is groen t.o.v. kolen, scheelt ongeveer 50% CO2-uitstoot (400 gram per kWh vs 800 gram per kWh).
Maar evengoed blijft het netto CO2 uitstoten en toevoegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |