abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 april 2022 @ 14:34:14 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204481866
OG FOK!'ers weten het misschien al, ik heb hier ter forum wel vaker gesproken over het misbruik door een 'vriend'/collega van mijn ouders toen ik 13 was. Het was een aantal keer, zeg een keer of 6 dat hij mij op onbewaakte momenten te grazen nam. In mijn herinnering veel betasten en gelebber, maar mijn vrouw twijfelt of er niet meer is gebeurd. Ik kan het mij oprecht niet herinneren.

Uiteindelijk heeft hij het uit zichzelf opgebiecht aan mijn ouders. Dat scheelde in ieder geval met het zelf aan de kaak stellen, maar toch is er daarna met de afwikkeling en verwerking nog van alles misgegaan. De begeleiding heeft danig tekort geschoten.

Daardoor heb ik mijzelf gaandeweg inwendig danig in de knoop gewerkt, met PTSS en de mede daardoor veroorzaakte fibromyalgie als gevolg. Dat eerste werd pas gediagnosticeerd door psychotherapeut nummer 5, toen ik ergens achterin de 30 zat. In die periode begonnen ook allerlei nare pijn- en andere klachten, die weer een aantal jaar later leidden tot de diagnose fibro.

Die laatste therapeut, daar heb ik wel behoorlijk wat aan gehad. Hij heeft mij geholpen met een aantal inzichten die mijn leven een stuk hanteerbaarder maakten. Mede daardoor had ik ook het gevoel dat ik een en ander wel onder controle had. Ik durfde over mijn trauma te praten, er open over te zijn. Ik heb een heel belangrijke trigger (een bekend muziekwerk dat voor mij sterk samenhing met het misbruik, maar dat ik door mijn werk in de media -destijds radio- regelmatig tegenkwam) aangepakt door het gewoon heel vaak te gaan luisteren, net zolang tot ik er niet meer ziek of emotioneel van werd.

Ik beschouwde het als iets uit mijn verleden, waar ik wel overheen was. Hooguit een korstje, waar niet teveel aan gekrabd moest worden.

De afgelopen jaren ben ik daar wel een beetje op teruggekomen... de analogie van het korstje klopte wel, maar het was toch wel een grote korst, die toch bij tijd en wijle best kon bloeden.

Triggers waren vooral grote gebeurtenissen in het nieuws, en dan vooral de verhalen van mensen die eenzelfde ervaring hadden gehad en daarover vertelden. Michael Jackson, #metoo en zulks.

Afgelopen halfjaar bleek voor mij een stuk heftiger, niet in het minst omdat mijn misbruiker afgelopen kerstavond na 40 jaar besloot (uiteraard ongevraagd) contact te zoeken, met een soort halfslachtig, zichzelf vooral vrijpleitend excuus "het ging zo natuurlijk, het was zo lief bedoeld").

Dat hakte er al in, ondertussen begon ook The Voice te spelen, wat ook weer het nodige losmaakte.
Ondertussen namen pijnklachten en vermoeidheid toe, al was het alleen maar door de energie en emoties die het kostte om hier weer mee te dealen en het (weeeeeer) een plek te geven.

Maar het enigszins opgelucht ademhalen was niet van lange duur door twee dingen die een paar weken geleden samenkwamen.

Het eerste was echt gek, zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt: een stuk muziek dat gebruikt werd in een mooie aflevering van 'Floortje naar het eind van de wereld'. Had NIETS te maken met mijn misbruik, ik had het -ontdekte ik- al minstens een keer eerder gehoord (toen het gebruikt werd in A Handmaid's Tale) en toen klikte er niets. Maar die avond sneed die muziek ZO hard in mijn ziel, dat het fysiek pijn deed. Ik vond het prachtig, maar het deed wel pijn. Heel apart.

De avond erna begon ik aan de documentaire 'Phoenix Rising' waarin actrice Evan Rachel Wood vertelt over de manier waarop Marilyn Manson haar tijdens hun relatie heeft misbruikt en gemarteld.
Ik weet het, eigen schuld, maar ik kijk dat soort dingen toch.

Maar tijdens het zien van die documentaire vertelde ze een paar dingen die mij extra raakten, onder andere over hoe ze niet goed naar foto's van zichzelf kan kijken 'from before it happened'. Dat herken ik zo goed, als ik foto's van mezelf zie van vroeger, dan word ik heel verdrietig, omdat ik weet wat dat jochie te wachten staat.

Dat leidde bij mij tot een helder inzicht, dat ik nog nooit eerder heb gehad, maar dat ZO fucking essentieel is...
Namelijk dat mijn lichaam sinds mijn dertiende niet meer van mij is (of voelt). Het is bezoedeld en dat is nooit meer goedgekomen. Ik ben van een pezige, gespierde puber verworden tot een zwaarlijvige (niet morbide obese of zo, maar gewoon stevig) volwassene vanwege stressvreten, mijn lijf doet altijd pijn, ik voel mij, zelfs in het bijzijn van mijn vrouw, vooral niet op mijn gemak in mijn blootje.

En daar kom je dan op je 53e achter, dat er dus blijkbaar een enorme disconnect bestaat tussen mijn lichaam en geest. En ik heb het gevoel dat ik dat -snel- moet gaan oplossen. Maar ik weet niet echt waar te beginnen. Ik heb in mijn leven al ZO veel gepraat, dat ik nu zelf denk dat ik mijn lichaam moet helen voor ik verder kan. Maar een ander deel van mij denkt dat dat niet kan zonder mijn geest nog meer te helen.

Dus daar ben ik. 53 jaar oud en voor mijn gevoel toch weer terug bij af. Iemand tips voor hoe nu verder?

Edit:
Nog een dingetje vergeten te zeggen. Ooit wel eens nagedacht over het zetten van een (beschaafde) tattoo, maar nooit wat mee gedaan. De laatste weken merk ik dat ik dat toch wel heel graag wil en dan vooral voor mezelf om me mijn eigen lichaam weer toe te eigenen... Ik weet niet hoe dat werkt, maar een daad stellen die een soort lijn in het zand (of op mijn arm) wordt en zeggen: dit is van mij.

TL;DR
Ik ben 40 jaar geleden seksueel misbruikt en heb daar nog steeds/weer last van.

[ Bericht 1% gewijzigd door V. op 19-04-2022 16:43:41 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204481926
Ik ben bijna 40 en vanaf m'n kleutertijd tot ik op m'n 15e weg was thuis misbruikt door vader en broer (heb een tijdje ook in het PTSS topic hier meegepost en die topicreeks is misschien ook voor jou goed leesvoer) en ik kan me heel erg vinden in hoe je je voelt, en dat er nooit een einde aan lijkt te komen.

Functioneer je? Als in, ben je een partner voor je vrouw, kan je werken, heb je kinderen en kan je voor ze zorgen op een acceptabele manier?

Zo ja, wees daar alsjeblieft blij mee. Want er zijn er zo veel die in jouw situatie zitten en dat al niet voor elkaar krijgen.

Mijn oude therapeut zei ooit eens, je perceptie van je leven is gewoon een puinhoop, en het is dweilen met de kraan open. Maar als je accepteert dat je altijd natte voeten hebt, kan je misschien je hoofd droog houden.

Ik wil later graag nog eens reageren maar ben eigenlijk aan het werk.

Rot voor je.
-nee-
  dinsdag 19 april 2022 @ 14:59:20 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204482052
Het eerste wat in mij opkomt, is haptonomie. Niet vanwege eigen ervaringen, maar vanwege ervaringen van mensen die erover spraken. Nu is het vaak ook wel een kwestie van een therapeut treffen met wie het goed klikt, maar ik zou zeker willen aanraden om eens uit te zoeken of haptonomie iets voor je zou kunnen betekenen.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 19 april 2022 @ 16:07:17 #4
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_204482535
Pfff. Heftig kerel. En (helaas) voor mij deels herkenbaar.

Heb je het jezelf wel eens vergeven? Volgens mij geef je nog steeds jezelf de schuld van wat er gebeurd is en heb je het nog geen goede plek kunnen geven. Ik merk dat ik mezelf shit kwalijk neem en niet met mijn (negatieve) gevoel/ emotie om kan gaan omdat ik nooit eerder eerlijk naar mezelf geweest ben.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 19 april 2022 @ 16:12:17 #5
136 V.
pi_204482581
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:42 schreef Marsenal het volgende:
Ik ben bijna 40 en vanaf m'n kleutertijd tot ik op m'n 15e weg was thuis misbruikt door vader en broer (heb een tijdje ook in het PTSS topic hier meegepost en die topicreeks is misschien ook voor jou goed leesvoer) en ik kan me heel erg vinden in hoe je je voelt, en dat er nooit een einde aan lijkt te komen.
Dat vind ik heel erg voor jou. Gaat het verder goed met je, ondanks alles?
quote:
Functioneer je? Als in, ben je een partner voor je vrouw, kan je werken, heb je kinderen en kan je voor ze zorgen op een acceptabele manier?
Ik functioneer redelijk, voor zover ik dat zelf kan beoordelen. Ik ben een goede partner voor mijn vrouw, werken lukt ook, ondanks pijnklachten.
Kinderen hebben we niet, mede omdat ik dat niet wilde vanwege mijn voorgeschiedenis. Ik zou nooit meer een oog dichtdoen.
quote:
Zo ja, wees daar alsjeblieft blij mee. Want er zijn er zo veel die in jouw situatie zitten en dat al niet voor elkaar krijgen.
Ik besef terdege dat ik er nog 'redelijk' uit ben gekomen. Maar dat heeft mij ook heel veel gekost. En het blijft mij kosten, en daar wil ik wel vanaf. Maar ik zal mij sowieso nog bewuster gaan opstellen en 'count my blessings' .
quote:
Mijn oude therapeut zei ooit eens, je perceptie van je leven is gewoon een puinhoop, en het is dweilen met de kraan open. Maar als je accepteert dat je altijd natte voeten hebt, kan je misschien je hoofd droog houden.
Goede tekst!
quote:

Rot voor je.
Sowieso dank voor je reactie. En jij ook: hou je taai.

[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 19-04-2022 16:17:18 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 19 april 2022 @ 16:12:59 #6
136 V.
pi_204482589
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:59 schreef Lienekien het volgende:
Het eerste wat in mij opkomt, is haptonomie. Niet vanwege eigen ervaringen, maar vanwege ervaringen van mensen die erover spraken. Nu is het vaak ook wel een kwestie van een therapeut treffen met wie het goed klikt, maar ik zou zeker willen aanraden om eens uit te zoeken of haptonomie iets voor je zou kunnen betekenen.
Ik ga erin duiken, al krijg ik het al benauwd als ik lees over aanrakingen. Maar dat is natuurlijk ook deel van mijn probleem.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 19 april 2022 @ 16:16:00 #7
136 V.
pi_204482608
quote:
3s.gif Op dinsdag 19 april 2022 16:07 schreef SicSicSics het volgende:
Pfff. Heftig kerel. En (helaas) voor mij deels herkenbaar.

Heb je het jezelf wel eens vergeven? Volgens mij geef je nog steeds jezelf de schuld van wat er gebeurd is en heb je het nog geen goede plek kunnen geven. Ik merk dat ik mezelf shit kwalijk neem en niet met mijn (negatieve) gevoel/ emotie om kan gaan omdat ik nooit eerder eerlijk naar mezelf geweest ben.
Ja, volgens mij heb ik het mijzelf wel echt vergeven. Ik ben allang de fase voorbij dat ik mijzelf verwijt dat ik het allemaal heb toegelaten (alsof dat een schijn van kans had, een jochie van 13 tegen een vent van in de 30).

Wat mij nooit is gelukt is het hem vergeven (en zijn vriend, die ook in een onbewaakt ogenblik zijn kans greep).
Men zegt dat dat kan helpen, maar dat lukt me echt niet.

Jij ook sterkte, man!
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 19 april 2022 @ 16:19:23 #8
116015 SicSicSics
pi_204482640
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 16:16 schreef V. het volgende:
Ja, volgens mij heb ik het mijzelf wel echt vergeven. Ik ben allang de fase voorbij dat ik mijzelf verwijt dat ik het allemaal heb toegelaten (alsof dat een schijn van kans had, een jochie van 13 tegen een vent van in de 30).
Heel gezond.
quote:
Wat mij nooit is gelukt is het hem vergeven (en zijn vriend, die ook in een onbewaakt ogenblik zijn kans greep).
Men zegt dat dat kan helpen, maar dat lukt me echt niet.
Ik hoop het niet, want dat gaat mij ook niet lukken.
quote:
Jij ook sterkte, man!
Cheers. En die haptonomie kan ook echt een goed idee zijn. Sterkte.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_204483647
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 16:12 schreef V. het volgende:

[..]
Dat vind ik heel erg voor jou. Gaat het verder goed met je, ondanks alles?
Prima eigenlijk, maar net zoals jij, dat ging niet vanzelf. Maar er is een vorm en stabiliteit, en ik denk dat ondanks de heftigheid van je verleden, dat iedereen een acceptabele vorm kan bereiken.
quote:
Ik functioneer redelijk, voor zover ik dat zelf kan beoordelen. Ik ben een goede partner voor mijn vrouw, werken lukt ook, ondanks pijnklachten.
Kinderen hebben we niet, mede omdat ik dat niet wilde vanwege mijn voorgeschiedenis. Ik zou nooit meer een oog dichtdoen.
Dat begrijp ik wel.

Ik wil het niet over mezelf hebben, het is jouw topic maar alsnog dit; ik wilde ook geen kinderen, maar mijn vrouw wel. Ik wilde met haar trouwen, en haar kinderwens was niet iets waar over onderhandeld kon worden. Dus we hebben er ondertussen 3 ( :P ) en wat ik wel heel erg gemerkt heb, is dat juist omdat de wereld niet meer om mezelf draait, het een stuk makkelijker is geworden, ondanks de dieptepunten waar kinderen je in je PTSS je ontzettend bewust maken van de kwetsbaarheid van een mens. Ik zou het hebben van kinderen altijd afraden (fakking veel werk :') ) maar misschien is het een stukje informatie waar je in de toekomst wat mee kan.

Haptonomie heb ik al eerder goede verhalen over gehoord, maar geen ervaring mee. Voor sommigen wel het ei van columbus geweest, als ik mijn laatste arts mag geloven
-nee-
pi_204483760
Shit man, wat een waardeloze situatie :(

Vind het moeilijk om tips te geven maar klinkt alsof je nog veel stress in je lichaam hebt zitten als gevolg van het trauma

Gabor Maté heeft hier veel slimme dingen over gezegd:
(Met 2 uur wel een lange kijk!)
afspraak tandarts verzetten
pi_204485082
Ik heb hier 20 jaar geleden toen het net opkwam EMDR voor gehad. De oude methode. Sindsdien kan ik het buiten mezelf plaatsen. Het is me overkomen maar ik heb er geen gevoel meer bij en geen emoties. Dat is niet gelijk na de behandelingen gekomen maar in de loop der tijd. Eigenlijk vrij snel voor mijn gevoel.
Ik heb sinds die tijd geen last meer van boosheid of wraakgevoelens ed. Het is gebeurt en that's it. Zo blij dat ik die therapie toen aangeboden heb gekregen.
  dinsdag 19 april 2022 @ 22:01:33 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_204486632
Hey V.

Ik heb je in de afgelopen jaren dat ik hier zit vaker zien vertellen wat je is overkomen en wil je alleen maar een hart onder de riem steken, heel veel helpen zal het niet maar ik vind het stoer van je er zo uitgebreid over te schrijven, sterkte
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_204486917
Wat een dapper verhaal om zo te plaatsen. Dan schiet ik een beetje in de mogelijke oplossingenmodus. Het eerste wat in me opkomt is namelijk EMDR, dat kan zo goed werken als je specifieke trauma triggers hebt. Heb je dit ooit gehad?
  donderdag 21 april 2022 @ 10:21:15 #14
136 V.
pi_204496636
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2022 18:27 schreef Marsenal het volgende:
Ik zou het hebben van kinderen altijd afraden (fakking veel werk :') ) maar misschien is het een stukje informatie waar je in de toekomst wat mee kan.
That ship has sailed :) Ik ben 54 en mijn vrouw is 50. Daarnaast had zij ook gezondheidsredenen om te twijfelen over kinderen. Dus gezamenlijk besloten dat we het niet zouden doen.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 april 2022 @ 10:21:41 #15
136 V.
pi_204496642
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 april 2022 18:39 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Shit man, wat een waardeloze situatie :(

Vind het moeilijk om tips te geven maar klinkt alsof je nog veel stress in je lichaam hebt zitten als gevolg van het trauma

Gabor Maté heeft hier veel slimme dingen over gezegd:
(Met 2 uur wel een lange kijk!)
Ik ga er naar kijken dit weekend, dank :)
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 april 2022 @ 10:22:35 #16
136 V.
pi_204496648
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:12 schreef praadje het volgende:
Ik heb hier 20 jaar geleden toen het net opkwam EMDR voor gehad. De oude methode. Sindsdien kan ik het buiten mezelf plaatsen. Het is me overkomen maar ik heb er geen gevoel meer bij en geen emoties. Dat is niet gelijk na de behandelingen gekomen maar in de loop der tijd. Eigenlijk vrij snel voor mijn gevoel.
Ik heb sinds die tijd geen last meer van boosheid of wraakgevoelens ed. Het is gebeurt en that's it. Zo blij dat ik die therapie toen aangeboden heb gekregen.
EMDR is zeker een optie. Maar wat is de 'oude methode'?
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 april 2022 @ 10:24:03 #17
136 V.
pi_204496657
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 april 2022 22:01 schreef YuckFou het volgende:
Hey V.

Ik heb je in de afgelopen jaren dat ik hier zit vaker zien vertellen wat je is overkomen en wil je alleen maar een hart onder de riem steken, heel veel helpen zal het niet maar ik vind het stoer van je er zo uitgebreid over te schrijven, sterkte [ afbeelding ]
Dank je :)
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 21 april 2022 @ 10:25:39 #18
136 V.
pi_204496668
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 22:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat een dapper verhaal om zo te plaatsen. Dan schiet ik een beetje in de mogelijke oplossingenmodus. Het eerste wat in me opkomt is namelijk EMDR, dat kan zo goed werken als je specifieke trauma triggers hebt. Heb je dit ooit gehad?
Nee, maar daar ga ik achteraan.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204496988
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 10:22 schreef V. het volgende:

[..]
EMDR is zeker een optie. Maar wat is de 'oude methode'?
Je haalt een nare herinnering naar boven en de psycholoog gaat dan heel snel met zijn vingers voor je ogen heen en weer. Volgens mij doen ze het tegenwoordig met piepjes in je oren maar ik kan me vergissen hoor, heb me er nooit echt meer in verdiept.
  Vis een optie? donderdag 21 april 2022 @ 11:36:26 #20
70532 loveli
N
pi_204497072
https://drjoecarver.com/c(...)tional%20Memory.html
Dit artikel geeft goed inzicht in hoe je brein met herinneringen/emoties omgaat. Voor mij is het een eye-opener geweest, misschien heb jij er ook iets aan.
crap in = crap out
  donderdag 21 april 2022 @ 13:11:02 #21
136 V.
pi_204497734
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:36 schreef loveli het volgende:
https://drjoecarver.com/c(...)tional%20Memory.html
Dit artikel geeft goed inzicht in hoe je brein met herinneringen/emoties omgaat. Voor mij is het een eye-opener geweest, misschien heb jij er ook iets aan.
Dank je, ga ik lezen.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 07:36:49 #22
116015 SicSicSics
pi_205486434
Schaamteloos schopje. Ik dacht dat ik verder was.

Het is er bij mij de afgelopen maanden pas écht uitgekomen. Heel herkenbaar wat je vertelde over:
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:34 schreef V. het volgende:
Triggers waren vooral grote gebeurtenissen in het nieuws, en dan vooral de verhalen van mensen die eenzelfde ervaring hadden gehad en daarover vertelden. Michael Jackson, #metoo en zulks.
Ik heb altijd voor mezelf ontkent dat dit me iets deed, terwijl het dat wel degelijk deed. Altijd in staat geweest om het weg te stoppen. "Het raakt me wel, maar het doet me niets." Dat vertelde ik mezelf altijd.

Nu heb ik de afgelopen 3 maanden redelijk intensieve therapie gehad. Voor het eerst, in detail, hardop uitgesproken wat me is overkomen (alleen tegen de psycholoog overigens, ik laat de details achterwege bij familie, vrienden en collega's). Voor het eerst wel eerlijk in mijn omgeving over waar ik mee worstel. Ook al weet ik zelf eigenlijk niet precies waar ik precies mee worstel. Reacties zijn eigenlijk altijd heel lief. Een aantal reacties staat me wel bij, bijvoorbeeld een collega die in tranen vertelde dat hij het zo erg voor me vond. Ik was redelijk verbaasd.
Dit helpt me wel om zaken in een ander perpectief, een ander licht, te bekijken. Waarom kan iemand die zo ver verwijderd is verdrietig zijn en zijn emoties tonen, terwijl ik dat zelf niet kon en nog steeds niet echt kan? Waarom kan iemand die zo ver weg staat wél huilen, verdietig zijn om wat er met mij gebeurd is en kan ik dat zelf eigenlijk niet? Heel bijzonder hoe dat werkt.

Afgelopen twee weken heb ik mezelf even pauze gegeven. De therapie was best intentsief. De EMDR, de eerste keer, deed niet zoveel. De tweede behandeling ook niet. Dacht ik... Ik ben na de therapie, in de ochtend, terug naar kantoor gegaan. Voelde niet zoveel. Zei ik tegen mezelf. Na een uur toch wat unheimisch. Daardoor en door wat berichten over beginnende boeren-protesten, toch maar mijn spullen gepakt en naar huis gereden. Toen ik thuis over de drempel stapte begon ik met janken. Dit heeft een paar uur aangehouden. Ik ben naar mijn moeder gegaan (ik ben 39), heb bij haar op schoot gezeten en weer verder zitten huilen. De volgende paar dagen ziek geweest. Positief op Covid. Na de ergste koorts, 3 dagen, begon ik weer te janken... Ik dacht nog: 'Ik wilde bij mijn emoties kunnen, maar hou nu maar weer even op.'

Vorige week maandag ben ik 'ontslagen' door de psycholoog met de boodschap; 'Ga eerst maar eens even zitten, voelen en verwerken. Je kunt altijd bellen als je het nodig hebt, dan kun je zonder wachtlijst bij me terecht, maar we plannen het volgende gesprek pas over 6 maanden in.' Ik heb het prompt weer weggeduwd, met de boodschap naar mezelf: 'Even rust, pak het maar weer op als je er aan toe bent. Komende vrijdag (vandaag) bijvoorbeeld, dan heb je er tijd voor.'

Ik heb echt een relaxte twee weken gehad. Bijna niet mee bezig geweest. Vandaag werd ik om 5:30 wakker. Wakker wakker. Echt 'plop' ogen open en wakker! Ik herken deze manier van wakker tegenwoordig als een stress-reflex. Direct gespannen. Zit hier nu ook met trillende handen te typen.

Ik heb geleerd dat het (mijn gevoel, mijn emoties) er mag zijn, maar ik begrijp het niet. Shit is weird.

Heb jij al verder stappen kunnen maken?
Fine, fuck you then!
  vrijdag 29 juli 2022 @ 09:05:33 #23
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_205486910
@SicSicSics, heftige periode ga je door. Het lijkt me heel ongemakkelijk dat je elk moment zo door emoties kan worden overmand.

Sterkte :*
Spoilers!
  vrijdag 29 juli 2022 @ 09:23:35 #24
116015 SicSicSics
pi_205487078
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:sicsicsics, heftige periode ga je door. Het lijkt me heel ongemakkelijk dat je elk moment zo door emoties kan worden overmand.

Sterkte :*
Thanks! :D :*

En het is heel dubbel. Dat ik überhaupt emotie(s) toelaat op dit niveau ben ik heel blij mee. Dat is dat stukje verwerking wat ik nog nodig heb. Dat het er soms op ongemakkelijke tijden uitkomt is minder handig, maar ach... ;)
Fine, fuck you then!
pi_205487169
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:42 schreef Marsenal het volgende:

Rot voor je.
Ik vraag mij altijd af hoe iemand toch tot zo'n daad kan komen. Bij jou je vader en broer en bij @V. een collega/vriend. Wat gaat er eigenlijk door zo'n iemand heen om die drang te krijgen.

Echt sterkte jullie beiden. :{

-weg-

[ Bericht 7% gewijzigd door Lenny77 op 29-07-2022 23:02:33 ]
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 29 juli 2022 @ 09:46:19 #26
116015 SicSicSics
pi_205487307
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:32 schreef HSG het volgende:
Ik vraag mij altijd af hoe iemand toch tot zo'n daad kan komen. Bij jou je vader en broer en bij @:V. een collega/vriend. Wat gaat er eigenlijk door zo'n iemand heen om die drang te krijgen.
Daar is ook niet één antwoord op.

Bij mij was het een (geadopteerde) broer van mijn moeder, mijn oom dus. Hij is ziek, heeft zuurstoftekort gehad tijdens zijn geboorte en heeft meerdere (mentale) diagnoses. Ik kan ook heel moeilijk boos op hem worden

In zijn hoofd was het ook oprecht een gelijkwaardige, wederkerige, relatie. Hij is stuk. En dat ik dat begrijp maakt het soms lastig om hem de schuld te geven, waardoor ik de schuld bij mezelf leg. Wat absurd is, ik was een kind en had geen idee, maar dat is onderdeel van mijn worsteling.
Fine, fuck you then!
pi_205487355
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:46 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Daar is ook niet één antwoord op.

Bij mij was het een (geadopteerde) broer van mijn moeder, mijn oom dus. Hij is ziek, heeft zuurstoftekort gehad tijdens zijn geboorte en heeft meerdere (mentale) diagnoses. Ik kan ook heel moeilijk boos op hem worden

In zijn hoofd was het ook oprecht een gelijkwaardige, wederkerige, relatie. Hij is stuk. En dat ik dat begrijp maakt het soms lastig om hem de schuld te geven, waardoor ik de schuld bij mezelf leg. Wat absurd is, ik was een kind en had geen idee, maar dat is onderdeel van mijn worsteling.
Dat maakt het inderdaad lastig. Je kan moeilijk boos op iemand worden die geestelijk niet in orde is.

Sterkte man.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 29 juli 2022 @ 09:56:08 #28
116015 SicSicSics
pi_205487398
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:52 schreef HSG het volgende:
Dat maakt het inderdaad lastig. Je kan moeilijk boos op iemand worden die geestelijk niet in orde is.
Ja. Exact. Hoewel ik merk dat er onder mijn verdriet toch ook wel een hoop woede zit, dat komt er alleen nog niet uit.

Wat V. aangaf is ook herkenbaar voor mij. Dat zijn misbruiker zei:
quote:
"het ging zo natuurlijk, het was zo lief bedoeld"
Ik heb nog 25 jaar (redelijk veel) contact gehouden. Uit medelijden en begrip. Ik heb dit jaar pas (Na ongeveer 30 jaar, ik weet niet meer precies hoe oud ik was.) écht alle contact verbroken nadat hij me een fijne verjaardag wenste. Maar hij heeft ook wel eens gezegd dat hij het zo fijn vond, wat wij hadden/ gedaan hebben.
Dat maakte me op dat moment fysiek onpasselijk, maar toch kon ik niet zeggen hoe ik erover dacht. Dat het überhaupt niet iets is wat wij gedaan hebben, maar wat hij mij aangedaan heeft.
quote:
Sterkte man.
Thanks.
Fine, fuck you then!
  vrijdag 29 juli 2022 @ 11:27:05 #29
136 V.
pi_205488318
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 07:36 schreef SicSicSics het volgende:
Schaamteloos schopje. Ik dacht dat ik verder was.

Het is er bij mij de afgelopen maanden pas écht uitgekomen. Heel herkenbaar wat je vertelde over:
[..]
Ik heb altijd voor mezelf ontkent dat dit me iets deed, terwijl het dat wel degelijk deed. Altijd in staat geweest om het weg te stoppen. "Het raakt me wel, maar het doet me niets." Dat vertelde ik mezelf altijd.

Nu heb ik de afgelopen 3 maanden redelijk intensieve therapie gehad. Voor het eerst, in detail, hardop uitgesproken wat me is overkomen (alleen tegen de psycholoog overigens, ik laat de details achterwege bij familie, vrienden en collega's). Voor het eerst wel eerlijk in mijn omgeving over waar ik mee worstel. Ook al weet ik zelf eigenlijk niet precies waar ik precies mee worstel. Reacties zijn eigenlijk altijd heel lief. Een aantal reacties staat me wel bij, bijvoorbeeld een collega die in tranen vertelde dat hij het zo erg voor me vond. Ik was redelijk verbaasd.
Dit helpt me wel om zaken in een ander perpectief, een ander licht, te bekijken. Waarom kan iemand die zo ver verwijderd is verdrietig zijn en zijn emoties tonen, terwijl ik dat zelf niet kon en nog steeds niet echt kan? Waarom kan iemand die zo ver weg staat wél huilen, verdietig zijn om wat er met mij gebeurd is en kan ik dat zelf eigenlijk niet? Heel bijzonder hoe dat werkt.

Afgelopen twee weken heb ik mezelf even pauze gegeven. De therapie was best intentsief. De EMDR, de eerste keer, deed niet zoveel. De tweede behandeling ook niet. Dacht ik... Ik ben na de therapie, in de ochtend, terug naar kantoor gegaan. Voelde niet zoveel. Zei ik tegen mezelf. Na een uur toch wat unheimisch. Daardoor en door wat berichten over beginnende boeren-protesten, toch maar mijn spullen gepakt en naar huis gereden. Toen ik thuis over de drempel stapte begon ik met janken. Dit heeft een paar uur aangehouden. Ik ben naar mijn moeder gegaan (ik ben 39), heb bij haar op schoot gezeten en weer verder zitten huilen. De volgende paar dagen ziek geweest. Positief op Covid. Na de ergste koorts, 3 dagen, begon ik weer te janken... Ik dacht nog: 'Ik wilde bij mijn emoties kunnen, maar hou nu maar weer even op.'

Vorige week maandag ben ik 'ontslagen' door de psycholoog met de boodschap; 'Ga eerst maar eens even zitten, voelen en verwerken. Je kunt altijd bellen als je het nodig hebt, dan kun je zonder wachtlijst bij me terecht, maar we plannen het volgende gesprek pas over 6 maanden in.' Ik heb het prompt weer weggeduwd, met de boodschap naar mezelf: 'Even rust, pak het maar weer op als je er aan toe bent. Komende vrijdag (vandaag) bijvoorbeeld, dan heb je er tijd voor.'

Ik heb echt een relaxte twee weken gehad. Bijna niet mee bezig geweest. Vandaag werd ik om 5:30 wakker. Wakker wakker. Echt 'plop' ogen open en wakker! Ik herken deze manier van wakker tegenwoordig als een stress-reflex. Direct gespannen. Zit hier nu ook met trillende handen te typen.

Ik heb geleerd dat het (mijn gevoel, mijn emoties) er mag zijn, maar ik begrijp het niet. Shit is weird.

Heb jij al verder stappen kunnen maken?
Jij ook heel veel sterkte. Bijzonder heftig verhaal, en ook zeer herkenbaar.

Om antwoord te geven op je vraag: nee, ik loop nog in een moeras en zit stevig in het drijfzand.
Komt ook doordat mijn werk mij ernstig in beslag heeft genomen, maar ik merk ook dat ik het ontvlucht. Veel afleiding zoeken en daar dan achteraf een onbevredigd gevoel aan overhouden.

Ik moet gewoon een afspraak maken met mijn huisarts om een aanpak te gaan doorspreken, maar dat moest ik toch al een tijd vanwege ook lichamelijke klachten. Maar ik stel dat steeds uit, omdat ik constant hoor dat huisartsen overbelast zijn met inhaalproblematiek en dan cijfer ik mezelf lekker weg.

Maar goed om dit topic weer omhoog geschopt te zien worden, mooie herinnering om daar toch actie op te gaan ondernemen :)
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 13:28:02 #30
116015 SicSicSics
pi_205489598
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 11:27 schreef V. het volgende:
Jij ook heel veel sterkte. Bijzonder heftig verhaal, en ook zeer herkenbaar.
Cheers.
quote:
Om antwoord te geven op je vraag: nee, ik loop nog in een moeras en zit stevig in het drijfzand.
Komt ook doordat mijn werk mij ernstig in beslag heeft genomen, maar ik merk ook dat ik het ontvlucht. Veel afleiding zoeken en daar dan achteraf een onbevredigd gevoel aan overhouden.
Ook herkenbaar. En soms juist ook goed hoor. Je kunt er niet de hele tijd mee bezig zijn. Sporten, werken, leuke dingen doen, voor mij allemaal prima afleiding, maar het is wel zaak om balans te houden.
quote:
Ik moet gewoon een afspraak maken met mijn huisarts om een aanpak te gaan doorspreken, maar dat moest ik toch al een tijd vanwege ook lichamelijke klachten. Maar ik stel dat steeds uit, omdat ik constant hoor dat huisartsen overbelast zijn met inhaalproblematiek en dan cijfer ik mezelf lekker weg.
Je moet helemaal niets. Een mantra wat ik altijd aanhoud; Jouw keus, jouw tempo.
Wel goed dat je jouw eigen bullshit herkent. ;) Dat is ook een belangrijke stap. Herkennen. En daarna anders doen.
quote:
Maar goed om dit topic weer omhoog geschopt te zien worden, mooie herinnering om daar toch actie op te gaan ondernemen :)
Mooie woorden. Ik twijfelde enorm om te posten vanochtend. Blij dat ik het gedaan heb.
Fine, fuck you then!
  Moderator vrijdag 29 juli 2022 @ 23:07:26 #31
441859 crew  Lenny77
pi_205495581
Even flink geveegd, spijtig genoeg ook antwoorden van users die erg goed waren, maar dit was niet te fiksen...
Doe hier normaal of blijf in godsnaam weg!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 29 juli 2022 @ 23:34:18 #32
136 V.
pi_205495890
Geen idee wat er allemaal gebeurd is hier, maar erg jammer dat schoonvegen blijkbaar nodig was -O-
Is dit nou echt een topic waarin gekut moet worden? Wat is er mis met jullie?
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 30 juli 2022 @ 23:20:38 #33
136 V.
pi_205506886
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 23:07 schreef Lenny77 het volgende:
[modbreak]Even flink geveegd, spijtig genoeg ook antwoorden van users die erg goed waren, maar dit was niet te fiksen...
Doe hier normaal of blijf in godsnaam weg! [/modbreak]
Ik wil heel graag de users die nuttige bijdragen hadden gedaan, en die door de schoonveegactie zijn verwijder, willen vragen of ze hun post nog een keer willen plaatsen. Het zou zonde zinn, en verdrietig, als waardevolle tips hierdoor verloren zouden gaan.

Alvast bedanktt :*
Ja inderdaad, V. ja.
  Moderator zondag 31 juli 2022 @ 07:43:58 #34
441859 crew  Lenny77
pi_205507913
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2022 23:20 schreef V. het volgende:

[..]
Ik wil heel graag de users die nuttige bijdragen hadden gedaan, en die door de schoonveegactie zijn verwijder, willen vragen of ze hun post nog een keer willen plaatsen. Het zou zonde zinn, en verdrietig, als waardevolle tips hierdoor verloren zouden gaan.

Alvast bedanktt :*
Het waren vooral 'terechtwijzende' antwoorden op een post die toch wel ongepast was. Je hebt een groot deel gezien, waarschijnlijk alles zelfs.
  maandag 1 augustus 2022 @ 09:24:33 #35
116015 SicSicSics
pi_205519558
Ik weet niet meer precies wat mijn reactie was op de verwijderde reacties. Volgens mij was het iets in de trend van; zo simpel is het niet, iedereen reageert anders en jammer dat je daar zo weinig begrip en inlevingsvermogen voor toont. :)

Het is niet zo simpel als; "Even naar de politie gaan." of "Gewoon zeggen dat het op moet houden."

Iedereen is anders geequipeerd (of niet) om met bepaalde situaties om te gaan. De fight, flight, freeze of fawn reponses werken anders in verschillende mensen. Bovendien is een kind, waar we het hier over hebben, natuurlijk nog helemaal niet (emotioneel of anders) volwassen genoeg om een duidelijke reactie te geven op een situatie die hij/ zij niet begrijpt. Zelfs voor volwassenen kan dit moeilijk zijn.

Als het simpel was geweest, zoals een user hier stellig stelde, zou er geen misbruik zijn in de wereld. ;)
Fine, fuck you then!
pi_205523509
Wat een heftig topic om te lezen, heel veel sterkte V. en Marsenal.

Hier schoot ik van vol ;(
quote:
als ik foto's van mezelf zie van vroeger, dan word ik heel verdrietig, omdat ik weet wat dat jochie te wachten staat
pi_205523555
Heftig allemaal, ik heb ook slechte ervaringen gehad op dit gebied, bij mij heeft EMDR wel goed geholpen gelukkig, ik hoop dat jullie ook de juiste hulp vinden hierin
pi_205523770
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 18:22 schreef Prego het volgende:
Wat een heftig topic om te lezen, heel veel sterkte V. en Marsenal.

Hier schoot ik van vol ;(

Ja. Wat een krachtige zin. Zoveel verdriet.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator woensdag 3 augustus 2022 @ 09:35:10 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205536092
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 23:34 schreef V. het volgende:
Geen idee wat er allemaal gebeurd is hier, maar erg jammer dat schoonvegen blijkbaar nodig was -O-
Is dit nou echt een topic waarin gekut moet worden? Wat is er mis met jullie?
Rustig aan. Je hebt genoeg aan je hoofd. Focus je op de mensen hier die gewoon normaal doen. Ik was dit topic een beetje uit het oog verloren, Lenny gelukkig niet. Nu ben ik weer bij de les.

Focus jij je op de fijne reacties van users hier. De rest is voor Lenny en mij.

Ik vind dit overigens wel een moeilijk topic om te lezen. Ik kan er met m'n hoofd niet bij dat je een kind zoiets aan doet. :N :r
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205536204
Je weet t niet meer precies, hè? Zou je niet van die gast alles op papier willen hebben van wat er gebeurd is? Of onder hypnose gaan? Misschien kun je het dan beter onder ogen zien, letterlijk, en je een soort timeline hebt. Wellicht kun je het dan beginnen te verwerken.
  zondag 7 augustus 2022 @ 10:44:23 #41
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_205571377
Ik ben zelf sinds kort in behandeling bij een haptotherapeute, omdat ik lichamelijk veel stress vasthoudt nav traumatische ervaringen van soortgelijke aard. Ik was zeer huiverig voor de 'aanrakingen'. Maar dat blijkt allemaal pas later aan de orde te komen, nu is alles nog op mijn veilige afstand. Zij laat mij voelen en merken hoe mijn lichaam reageert op hele simpele dingen. Ik denk dat ik er veel aan ga hebben maar dat het absoluut geen Quick fix gaat zijn. EMDR heb ik in het verleden ook gehad en dat was een fantastisch verlichtende ervaring.
Bedankt voor je openheid en veel sterkte en succes met je pad. Beter laat dan nooit dat geldt voor mij exact hetzelfde :*
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:36:07 #42
116015 SicSicSics
pi_205586943
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 10:44 schreef scrub_nurse het volgende:
Ik ben zelf sinds kort in behandeling bij een haptotherapeute, omdat ik lichamelijk veel stress vasthoudt nav traumatische ervaringen van soortgelijke aard. Ik was zeer huiverig voor de 'aanrakingen'. Maar dat blijkt allemaal pas later aan de orde te komen, nu is alles nog op mijn veilige afstand. Zij laat mij voelen en merken hoe mijn lichaam reageert op hele simpele dingen. Ik denk dat ik er veel aan ga hebben maar dat het absoluut geen Quick fix gaat zijn. EMDR heb ik in het verleden ook gehad en dat was een fantastisch verlichtende ervaring.
Bedankt voor je openheid en veel sterkte en succes met je pad. Beter laat dan nooit dat geldt voor mij exact hetzelfde :*
Goed bezig! ^O^
Ik heb ook al even met het idee gespeeld om bij een hapnotherapeut langs te gaan. Een oud collega van mij, waar ik echt een goede klik mee heb, is zo'n therapeut. Dus de drempel zou laag moeten zijn, maar ik merk toch dat ik er nog even mee wacht.
All in good time zeggen we dan.
Succes! :*
Fine, fuck you then!
  maandag 15 augustus 2022 @ 10:28:38 #43
116015 SicSicSics
pi_205642682
Ik heb nu elk weekend 'huiswerk' in de planning. Ik heb mezelf de opdracht gegeven om er in ieder geval één dag in de week bewust mee bezig te zijn. Ik zal hier af en toe wat dingen delen die me raken of helpen. Misschien heeft iemand anders er ook wat aan.

Afgelopen zaterdag heb ik deze Docu zitten kijken: An Open Secret. Beetje Amerikaans en Holywood, maar ik vond vooral de verhalen van de jongens/ mannen heel herkenbaar.

Ik kreeg dit nummer door van een kennis; Die tekst ... Andere woorden, maar exact dezelfde boodschap die ik een paar weken geleden met mijn psycholoog had gedeeld. Ik voel hem.

Omdat ik moeite heb met mijn gevoel en (zowel in mijn werk- als privéleven) erg sterk ben in 'lijstjes' heb ik een aantal boeken aangeschaft. Eén ervan 'Er zijn geen namen voor' van Jos van den Broek bevat een aantal aardige lijstjes met een korte handleiding voor behandelaars.

Ik heb zelfonderzoek gedaan en een analyse gemaakt van mijn eigen problematiek. Was voor mij ook zeer verhelderend. Het gaat dan over:
Getraumatiseerde seksuele ontwikkeling
Stigamtisering
Verraad
Machteloosheid

Langs deze hoofdvragen heeft hij een aantal dingen beschreven; dynamieken, psychologisch effect en (gedrags)uitingen. Ik heb hier een Excel van gemaakt en voor mezelf ingevuld; Wat herken ik en wat doe ik zelf?

Confronterend, maar voor mij wel prettig om op deze manier naar mezelf te kijken.
Fine, fuck you then!
pi_205644865
Als jij er toen last van had of als ongewenst ervaarde wat hij deed bij jou, is het sowieso foute boel allemaal.
Of het nou gisteren gebeurde of 30 jaar later bij wijze van spreken.

Ik vind het, en ik moet zoeken naar het juiste woord, bijzonder? Dat je nog zo lang contact wist aan te houden.
Ik ben zelf ook jarenlang misbruikt door zowel een iets oudere jongen als meisje in een kindertehuis toen van 9 tot 11. (Hun waren 12 en 14 ofzoiets)

Ik heb daar op zich heel lang last van gehad, met name van die jongen omdat met een meisje nog net wat “natuurlijker” voelde. (Ben immers geen homo)

Maar op zich kon en kan ik het begrijpen, begrijpen in de zin van dat ze zelf waarschijnlijk ook misbruikt werden of waren ooit.
Maar ik zou er echt no way ooit nog contact mee willen krijgen, ik heb ze weleens “voorbij” zien komen in het openbaar, een bus en trein respectievelijk, maar wist mij toen ook geen houding aan te meten. (Maw ik heb ze genegeerd of deed of ik ze niet herkende)

Als het familie is lijkt het mij erg lastig iemand te negeren, want als dat gaat opvallen dat je plots geen contact meer wil met een oom terwijl dat eerder de norm was als het ware, gaan mensen vragen stellen of wellicht iets in die geest.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:44:05 #45
116015 SicSicSics
pi_205651202
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 14:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als jij er toen last van had of als ongewenst ervaarde wat hij deed bij jou, is het sowieso foute boel allemaal.
Of het nou gisteren gebeurde of 30 jaar later bij wijze van spreken.
Ik was ergens rond de 10 jaar hij 10 jaar ouder, no matter the impact, het is sowieso foute boel. ;)
quote:
Ik vind het, en ik moet zoeken naar het juiste woord, bijzonder? Dat je nog zo lang contact wist aan te houden.
Ik ben zelf ook jarenlang misbruikt door zowel een iets oudere jongen als meisje in een kindertehuis toen van 9 tot 11. (Hun waren 12 en 14 ofzoiets)
Misbruik is misbruik. Kut om te horen dat het jou ook is overkomen. Misbruik kan zelfs plaatsvinden tussen gelijke leeftijden, het gaat erom dat je dingen (moet) doen die niet overeenkomen met 'normaal' gedrag voor de leeftijd en ja, dat komt vaak voor door eerder misbruik.

En het is ook bijzonder. Het komt omdat ik mezelf de schuld gaf. Ik vond dat ik het opzocht. Ik was zelf ook nieuwsgierig. Het kwam door schaamte. Ook als ik er nu over praat ... Het voelt alsof je jouw eerste seksuele ervaring moet delen met je moeder. In detail. Shit is altijd nasty.

Het kwam door loayaliteitsgevoel en medelijden. Als ik praat, dan heeft hij geen leven meer. Niemand meer. Die redenatie.

En dan kun je lang doorgaan. Zo kunnen mensen ook lang in een relatie blijven die niet goed is.
quote:
Ik heb daar op zich heel lang last van gehad, met name van die jongen omdat met een meisje nog net wat “natuurlijker” voelde. (Ben immers geen homo)
Wel goed om te horen dat je er nu geen, of in ieder geval minder, last van hebt.
quote:
Maar op zich kon en kan ik het begrijpen, begrijpen in de zin van dat ze zelf waarschijnlijk ook misbruikt werden of waren ooit.
Maar ik zou er echt no way ooit nog contact mee willen krijgen, ik heb ze weleens “voorbij” zien komen in het openbaar, een bus en trein respectievelijk, maar wist mij toen ook geen houding aan te meten. (Maw ik heb ze genegeerd of deed of ik ze niet herkende)
Van mij hoeft het contact ook niet meer, waarschijnlijk ook nooit meer. Ben blij dat ik de stap genomen heb en hem alsnog uit mijn leven gegooid heb.
quote:
Als het familie is lijkt het mij erg lastig iemand te negeren, want als dat gaat opvallen dat je plots geen contact meer wil met een oom terwijl dat eerder de norm was als het ware, gaan mensen vragen stellen of wellicht iets in die geest.
Exact! En ik deed er alles, echt alles, aan om er juist niet over te praten.
Fine, fuck you then!
pi_205691231
Damn, sterkte.

Als alles zo in je lijf blijft zitten, is psychomotorische therapie misschien een idee? Minder praten en meer werken met het trauma dat in je lijf vastzit.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:58:00 #47
116015 SicSicSics
pi_205749185
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 23:09 schreef Vanyel het volgende:
Damn, sterkte.
Thanks.
quote:
Als alles zo in je lijf blijft zitten, is psychomotorische therapie misschien een idee? Minder praten en meer werken met het trauma dat in je lijf vastzit.
Op zich voel ik dat het nu wel goed gaat. Ik ben een hoop spanning kwijt, door EMDR en door praten. Blijven praten. Heel veel praten.

Verder sport ik 3 x per week, behoorlijk fanatiek, dus lichamelijk heb ik eigenlijk weinig problemen.

Ik heb mezelf opgelegd dat ik er minimaal 1 x per week actief mee bezig ben, buiten de keren dat het 'gewoon' omhoog komt. Dat ik dit (het gewoon omhoog komen) er nu laat zijn, is al een grote overwinning. Dat ik er ook actief mee bezig ben, misschien wel een net zo grote. Het blijft ook wel grappig dat ik het redelijk kan sturen, de overige 6 dagen dat ik er niet actief mee bezig ben zijn op zich prima. Ik doe leuke dingen, ik werk, ik sport, gaat top.

Ik blijf alleen vroeg wakker worden op de dagen dat ik er van mezelf mee bezig 'moet'. :D Vanmorgen ook weer. 4:30. Bam! Wakker!.. :')

Ik ben er nog lang niet, maar ik kom er wel!
Fine, fuck you then!
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:59:37 #48
116015 SicSicSics
pi_205749197
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 11:27 schreef V. het volgende:
En hoe is nu dan V.?
Fine, fuck you then!
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:41:51 #49
136 V.
pi_205751780
Om kort te gaan, niet best. Dat komt niet door het onderwerp van dit topic, maar wegens een extreem naar sterfgeval in de familie, drie weken geleden. Ga ik niet over uitweiden, maar 18 jaar is te jong.

Dus dit staat even stil, helaas. Ik kom later weer terug in dit topic.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:59:59 #50
116015 SicSicSics
pi_205752034
Ook heftig. Shit man. Sterkte!
Fine, fuck you then!
pi_205752534
Oh jee, sterkte V.
pi_205778747
Voor wie dat interessant vindt. Vanavond Bessel van der Kolk bij Zomergasten.
Gespecialiseerd in trauma, om het héél kort samen te vatten.

https://www.vpro.nl/progr(...)-kolk-te-kijken.html
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:45:56 #53
116015 SicSicSics
pi_206185801
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:41 schreef V. het volgende:
Om kort te gaan, niet best. Dat komt niet door het onderwerp van dit topic, maar wegens een extreem naar sterfgeval in de familie, drie weken geleden. Ga ik niet over uitweiden, maar 18 jaar is te jong.

Dus dit staat even stil, helaas. Ik kom later weer terug in dit topic.
Hoe staat ermee V?

Ik heb afgelopen vrijdag de politie gesproken. Ik ga alsnog melding maken danwel aangifte doen van wat mij is overkomen. Voelt wel spannend, officieel, maar volgens mij is het voor mij nu wel nodig om het 'officieel' te maken.
Fine, fuck you then!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:49:21 #54
116015 SicSicSics
pi_206234635
Afgelopen maandag melding gemaakt bij de politie. Gisteren de laatste gegevens doorgegeven met twee vragen;
1. Of ze me laten weten als er meerdere meldingen/ aangiften zijn geweest, op basis hiervan kan ik beslissen om de mleding om te zetten in een aangifte.
2. Of ze hem ook laten weten dat er melding is gemaakt.

Ik merk dat die laatste belangrijk voor me is. Een stap om het probleem bij hem neer te leggen. Ik heb 30 jaar met het probleem rondgelopen, terwijl het eigenlijk niet van mij was. Het was niet mijn probleem. Het is zijn probleem. Dit voelt een beetje als teruggeven. Waarbij ik hoop dat hij er wakker van zal liggen; wat betekent het? Komt er nog een aangifte? Wat gaat er gebeuren?

Dat geeft mij, heel kinderachtig, een beetje rust en genoegdoening. Als de politie dit bericht niet aan hem geeft, dan doe ik het waarschijnlijk zelf.

Aangifte heeft waarschijnlijk weinig zin. Was de politie heel eerlijk over. Het is hen toch te doen om waarheidsbevinding en als hij niet bekend, dan is dat eigenlijk onmogelijk. Wat ik heel goed snap.
Fine, fuck you then!
pi_206234962
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:49 schreef SicSicSics het volgende:
Afgelopen maandag melding gemaakt bij de politie. Gisteren de laatste gegevens doorgegeven met twee vragen;
1. Of ze me laten weten als er meerdere meldingen/ aangiften zijn geweest, op basis hiervan kan ik beslissen om de mleding om te zetten in een aangifte.

Ik merk dat die laatste belangrijk voor me is. Een stap om het probleem bij hem neer te leggen. Ik heb 30 jaar met het probleem rondgelopen, terwijl het eigenlijk niet van mij was. Het was niet mijn probleem. Het is zijn probleem. Dit voelt een beetje als teruggeven. Waarbij ik hoop dat hij er wakker van zal liggen; wat betekent het? Komt er nog een aangifte? Wat gaat er gebeuren?

Dat geeft mij, heel kinderachtig, een beetje rust en genoegdoening. Als de politie dit bericht niet aan hem geeft, dan doe ik het waarschijnlijk zelf.

Aangifte heeft waarschijnlijk weinig zin. Was de politie heel eerlijk over. Het is hen toch te doen om waarheidsbevinding en als hij niet bekend, dan is dat eigenlijk onmogelijk. Wat ik heel goed snap.
Dat is niet kinderachtig hoor. Als iemand mij of mijn kind had misbruikt, zou ik z'n achillespezen doorsnijden, dus vind je vrij mild.
pi_206234985
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:22 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Dat is niet kinderachtig hoor. Als iemand mij of mijn kind had misbruikt, zou ik z'n achillespezen doorsnijden, dus vind je vrij mild.
Dit lees je vrij veel. Mensen die wraak willen nemen op de ontuchtpleger, en ik kan me iets bij het gevoel voorstellen.

Toch gebeurt het in de praktijk vrij weinig. Weinig misbruikers overkomt erge dingen omdat mensen wraak komen nemen.
pi_206235305
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:49 schreef SicSicSics het volgende:

Wat een grote stap voor je _O_
Spoilers!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:43:36 #58
116015 SicSicSics
pi_206235931
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:22 schreef Cockwhale het volgende:
Ik snap je, maar het werkt heel gek.

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand in een relatie zat waarbinnen ze mishandeld/ misbruikt werd en mijn reactie was: "Ik kom nu naar je toe, gooi hem in de auto, neem hem mee en flikker hem bij Nijmegen van de Waalbrug."

Waar zij op aangaf daar geen behoefte aan te hebben.

Terwijl iemand tegen mij zei, na het aanhoren van mijn verhaal: "Je weet waar hij woont toch? We halen hem op en nemen hem mee naar een bos en we begraven wat er overblijft..."

Waarop ik aangaf dat ik daar geen behoefte aan heb.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:24 schreef luxerobots het volgende:
Dit lees je vrij veel. Mensen die wraak willen nemen op de ontuchtpleger, en ik kan me iets bij het gevoel voorstellen.

Toch gebeurt het in de praktijk vrij weinig. Weinig misbruikers overkomt erge dingen omdat mensen wraak komen nemen.
Het is ook een afweging. Is het de moeite waard? Ik heb tegenwoordig werk waarbij ik een VOG nodig heb, dus het is niet heel handig. ;)
Fine, fuck you then!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:54:07 #59
451005 Grems
Clown World
pi_206238122
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Vroeger gebeurde dat met enige regelmaat, de mens van tegenwoordig is helaas inderdaad erg dociel wat dit soort zaken betreft.
pi_206238532
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Ik snap je, maar het werkt heel gek.

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand in een relatie zat waarbinnen ze mishandeld/ misbruikt werd en mijn reactie was: "Ik kom nu naar je toe, gooi hem in de auto, neem hem mee en flikker hem bij Nijmegen van de Waalbrug."

Waar zij op aangaf daar geen behoefte aan te hebben.

Terwijl iemand tegen mij zei, na het aanhoren van mijn verhaal: "Je weet waar hij woont toch? We halen hem op en nemen hem mee naar een bos en we begraven wat er overblijft..."

Waarop ik aangaf dat ik daar geen behoefte aan heb.
[..]
Het is ook een afweging. Is het de moeite waard? Ik heb tegenwoordig werk waarbij ik een VOG nodig heb, dus het is niet heel handig. ;)
Naast dat alles, gaat het ook allemaal heus niet weg als je zoiets doet, dus wat levert het ook op?
Kost al genoeg energie om te herstellen, zoiets kun je er echt niet nog even bij doen.
  maandag 10 oktober 2022 @ 08:17:53 #61
116015 SicSicSics
pi_206271313
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:54 schreef Grems het volgende:
Vroeger gebeurde dat met enige regelmaat, de mens van tegenwoordig is helaas inderdaad erg dociel wat dit soort zaken betreft.
Wat een fucking bullshit. :')
Fine, fuck you then!
  maandag 10 oktober 2022 @ 13:27:13 #62
136 V.
pi_206274668
Maar ontopic:

quote:
3s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:45 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Hoe staat ermee V?
Ach wat zal ik zeggen. Het leven gaat door. Voor ons in ieder geval. We zijn de dreun nog niet echt te boven, maar het heeft gewoon tijd nodig.

Om antwoord te geven op je eerdere vraag: dat staat allemaal nog stil. Echt geen ruimte voor, al begint dat wel te wringen, merk ik. Geen ruimte, geen tijd en geen energie, maar wel een duidelijke behoefte om dingen aan te pakken en het gevoel dat, als dat niet binnen afzienbare tijd gaat gebeuren/aanvangen, dat er dan wel dingen mis kunnen gaan. Dus ik moet daar een vorm voor vinden. Binnenkort sowieso maar eens naar de HA om over een en ander te praten.
quote:
Ik heb afgelopen vrijdag de politie gesproken. Ik ga alsnog melding maken danwel aangifte doen van wat mij is overkomen. Voelt wel spannend, officieel, maar volgens mij is het voor mij nu wel nodig om het 'officieel' te maken.
Heel grote en belangrijke stap, goede beslissing en goed gedaan. Zal ook wel de nodige energie hebben gekost ^O^
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 10 oktober 2022 @ 16:46:21 #63
451005 Grems
Clown World
pi_206276740
quote:
13s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:59 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Wat een fucking bullshit. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 13:22 schreef V. het volgende:

[..]
Och jee, een witte alt-rightkneus met zijn opgeblazen idee van mannelijkheid.
Als je niet weet waar je het over hebt, houd je dan gewoon buiten de discussie.
Maar ja, Dunning-Kruger is a bitch...
Gecondoleerd met de kwaliteit van de mannen in jullie leven destijds.

[ Bericht % gewijzigd door CoolGuy op 11-10-2022 08:07:11 ]
  Moderator maandag 10 oktober 2022 @ 17:25:03 #64
441859 crew  Lenny77
pi_206277097
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 16:46 schreef Grems het volgende:

[..]
[..]
Gecondoleerd met de kwaliteit van de mannen in jullie leven destijds.
Vroeger kreeg je thuis nog een extra pak rammel als je met zo een verhalen afkwam joh!
Daar werd niet over gesproken, laat staan wraak genomen.
  maandag 10 oktober 2022 @ 17:39:21 #65
451005 Grems
Clown World
pi_206277231
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 17:25 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Vroeger kreeg je thuis nog een extra pak rammel als je met zo een verhalen afkwam joh!
Daar werd niet over gesproken, laat staan wraak genomen.
Wellicht dat mijn omgeving/familie uitzonderingen waren op de regel en ik een wat vertekend beeld heb, is altijd mogelijk.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:10:32 #66
116015 SicSicSics
pi_206397336
quote:
4s.gif Op maandag 10 oktober 2022 13:27 schreef V. het volgende:
Maar ontopic:
[..]
Ach wat zal ik zeggen. Het leven gaat door. Voor ons in ieder geval. We zijn de dreun nog niet echt te boven, maar het heeft gewoon tijd nodig.

Om antwoord te geven op je eerdere vraag: dat staat allemaal nog stil. Echt geen ruimte voor, al begint dat wel te wringen, merk ik. Geen ruimte, geen tijd en geen energie, maar wel een duidelijke behoefte om dingen aan te pakken en het gevoel dat, als dat niet binnen afzienbare tijd gaat gebeuren/aanvangen, dat er dan wel dingen mis kunnen gaan. Dus ik moet daar een vorm voor vinden. Binnenkort sowieso maar eens naar de HA om over een en ander te praten.
Heel begrijpelijk hoor! En als je het irritant vind dat ik je erbij blijf trekken moet je het ook zeggen. ;)

Ik zal je ook nog even een PM doen. :)
quote:
Heel grote en belangrijke stap, goede beslissing en goed gedaan. Zal ook wel de nodige energie hebben gekost ^O^
Dat is het zeker. Ik had mezelf weer mooi tuk. Ik dacht: "Ik heb alles verteld aan de psyocholoog, nu kan ik er wel makkelijker over praten."
Maar toen de zeden rechercheur zei: "Nou... vertel maar."
Sloeg ik net zo hard dicht. Duurde echt even voor ik kon beginnen. Blijft een drempel.

Ze was wel echt super chill en ik heb nu nog steeds goed contact. Ze heeft me doorverwezen naar Stichting Perspectief Herstelbemiddeling. Hier had ik in eerste instantie echt geen behoefte aan.

Ik had gevraagd of zij misschien contact op ging nemen met de dader, om te laten weten dat er een melding is gedaan. Dit wil ze wel doen. Doen ze normaal niet, maar omdat ik het vroeg en ze mijn zaak redelijk bijzonder vindt (ze heeft niet vaak zaken van mensen die niet middenin de traumatische ervaring zitten) wil ze dit wel doen.

Ze heeft me alleen gevraagd om dit eerst zelf met Stichting Perspectief te bespreken, kijken of ik het daarmee zelf kan doen. Zoals gezgegd had ik hier (nog) geen behoefte aan, ik zat er tegenaan te hikken. Weet dat het goed zal zijn, maar kon mezelf niet tot die stap brengen. Omdat zij me nu de vraag heeft gesteld, heb ik me aangemeld. Zij heeft ook gevraagd of ik haar op de hoogte kan houden van het traject, omdat ze zelf eigenlijk geen idee heeft hoe zo'n traject loopt en de begeleiding eruit ziet.

Dus. Ingeschreven.

Als die weg doodloopt, omdat ik er toch geen behoefte aan heb, gaat zij alsnog de dader bellen.
Fine, fuck you then!
  zaterdag 12 november 2022 @ 10:17:50 #67
116015 SicSicSics
pi_206648197
Het is alweer even geleden, niet stil gezeten, dus hierbij weer even een korte update.

Op woensdag 23 november as. heb ik een intake gesprek bij Stichting Perspectief. In dit gesprek ga ik nog eens mijn situatie uitleggen en daarna samen met de bemiddelaar kijken naar de mogelijkheden om contact te leggen met de dader. Dit zal waarschijnlijk, mijn wens, niet direct zijn. Ik heb geen zin in een discussie over wat ik wel en niet wilde en/ of hoe speciaal het was.

Wat ik wel wil is duidelijk maken dat het niet normaal was. Dat het niet mooi en speciaal was, maar fucking fucked up. Dat is denk ik alles wat ik op dit moment duidelijk wil maken, maar misschien komt er straks meer.

Ik word me langzaam ook meer bewust van mijn gedrag en problematiek. Afgelopen tijd weer even op een nare manier geconfronteerd met hoe ik (extern) bevestiging zoek, hoe ik moeite heb met mijn gevoel en hoe ik codependent gedrag vertoon.

Is erg confronterend, maar aan de andere kan ben ik blij dat ik het inmiddels herken als zodanig. Nu alleen nog een balans vinden om er mee om te gaan. ;) De balans tussen 'bezig zijn met' en leuke dingen doen is fucking lastig, maar voelde wel (ha, ik voelde...) dat ik me de laatste tijd weer aan het verstoppen was voor mezelf. Weglopen. Rennen.

Vooral het niet bij mijn gevoel kunnen komen vind ik lastig. Alsof ik met een blindoek om, in een donkere kamer op zoek ben naar iets waarvan ik niet weet hoe het voelt. Jaren lang je gevoel wegduwen, voor een ander en als overleving voor jezelf, laat best wat diepe sporen na. Hiervoor heb ik contact opgenomen met een oud collega. Zij is haptotherapeut en gaat proberen me te helpen. Komende dinsdag een afspraak voor een intake om mijn problemen eens door te nemen. En laat ik eerlijk zijn; om te kijken of ik het kan en er echt wel voor open sta. Ik heb mijn hele leven een afkeer gehad voor het spirituele en het zweverige.

Achteraf gezien omdat dit betekent dat je naar jezelf moet kunnen/ willen kijken. Iets wat ik nooit kon, ook al ontkende ik te weten waarom. Nu kan ik dat wel, dus ik heb goede hoop.
Fine, fuck you then!
  zaterdag 12 november 2022 @ 10:20:12 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206648207
Dat zijn goede stappen, S!
The love you take is equal to the love you make.
pi_206674255
Wat een herkenning V., en wat moeilijk voor je. Ik ben zelf ook misbruikt en daarnaast als 19 jarige verkracht door 2 onbekenden. Paar weken daarna mijn ex ontmoet die misbruik maakte van mijn kwetsbaarheid op dat moment en ook geen nee accepteerde.

Nog steeds merk ik dat ik constant mijn grenzen overga, ben nu 38 jaar, zelfs nadat ik een burnout kreeg waar ik sinds deze zomer uit ben gekrabbeld. Gewoon weer keihard in dezelfde valkuilen trappend omdat ik nog steeds niet heb geleerd hoe dat te voorkomen. Ik zou zo graag willen dat ik je tips kon geven, maar ik ben bang dat zoiets er gewoon zo erg insluipt dat het je vormt als persoon. En probeer dat maar eens te doorbreken.

Zelf heb ik EMDR gehad en daarbij een stukje emotie kunnen loskoppelen, maar dat was slechts een fractie van de pijn. Meerdere pogingen op meerdere momenten in het leven om te praten met een psycholoog hebben mij niets gebracht, behalve de kennis van mijzelf dat ik ze vooral heel goed om te tuin kan leiden en dat ik een vluchter ben. Ik heb vele soorten medicaties geprobeerd gelet op complexe PTSS en ben nu uitgekomen op Escitalopram voor een volgens de huisarts chronische depressie. Deze medicatie slik ik dagelijks en mag ik blijven slikken voor de rest van mijn leven. Het haalt het scherpe randje er vanaf. Ik heb een jaar terug getracht uit mijzelf te stoppen, het idee van de rest van mijn leven medicatie moeten slikken om het leefbaar te houden stond mij niet aan, maar dat merkte ik direct. Ondertussen ben ik dus wel voorstander van medicatie. Al is het maar om ervoor te zorgen dat ik niet langer suicidaal ben (niet actief althans).

De enige therapie waar ik wel echt goede ervaring mee heb, is haptonomie. Toen kwam ik echter zo dichtbij mijn gevoel en dat overviel mij zo waanzinnig, dat ik met een doorgesneden pols bij de crisisdienst van Dimence eindige en daarna niet meer terug durfde te gaan naar mijn haptonoom. Het is een uitkomst als je je grenzen wil leren voelen, contact wil leren hebben met je lijf, leren luisteren naar je hart en je intuitie, etc. Maar ik raad het dan zeker wel aan in combinatie met bijvoorbeeld gesprekken bij een psycholoog, zodat je ook wat kan doen met de emoties die naar boven komen. Met bijvoorbeeld ook eventuele herinneringen. Want in je lijf liggen triggers opgeslagen en als je die raakt zonder juiste begeleiding, ben je nog verder van huis.

Ik kan verder wel komen met adviezen als wees lief van jezelf, accepteer jezelf en ook je kind zelf en wees trots op dat kind wat zoveel pijn had en wat zo machteloos stond. Vind dat kleine meisje in jezelf weer lief zodat je misschien ook wat meer van je huidige zelf leert te houden. Maar ik weet hoe ontzettend moeilijk en kwetsbaar dit is.

Ik wil je dus vooral heel veel sterkte wensen.
pi_206675395
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 16:07 schreef Schanu het volgende:
Het is een uitkomst als je je grenzen wil leren voelen, contact wil leren hebben met je lijf, leren luisteren naar je hart en je intuitie, etc. Maar ik raad het dan zeker wel aan in combinatie met bijvoorbeeld gesprekken bij een psycholoog, zodat je ook wat kan doen met de emoties die naar boven komen. Met bijvoorbeeld ook eventuele herinneringen. Want in je lijf liggen triggers opgeslagen en als je die raakt zonder juiste begeleiding, ben je nog verder van huis.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een gezinslid met trauma heeft echt baat bij sensorimotor psychotherapy.
Precies de combinatie die jij beschrijft:

quote:
Sensorimotor Psychotherapy ® (SP) is een behandelvorm waarbij aandacht voor het lichaam en de dialoog allebei even belangrijk zijn.
Misschien zou je daar nog baat bij hebben?

Ik vind iedereen die in dit topic durft te delen over zijn shit eigenlijk best wel stoer
  dinsdag 15 november 2022 @ 09:06:11 #71
136 V.
pi_206681861
Even kort, want op dit moment niet echt de ruimte: hartelijk dank allemaal voor het meedenken. Ik lurk even gewoon mee in mijn eigen topic, want druk en nog fallout van een drama in de familie een paar maanden terug, dus ik kom even niet toe aan het opruimen van oude shit, ik probeer uit alle macht nieuwe shit (vooral in de familie van mijn lief en bij mijn lief) hanteerbaar te houden.

Haptonomie en vooral ook dat SP klinkt heel erg goed. Daar ga ik op korte termijn wel mee aan de slag. Dus dank.

En sterkte voor iedereen die met vergelijkbare ervaringen zit. Hou vol! :* :* :*
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 23 november 2022 @ 09:43:27 #72
116015 SicSicSics
pi_206786215
Vorige week dinsdag begonnen met een intake haptonomie. Het was kut, moeilijk en ongemakkelijk, dus ik denk dat het wel gaat helpen. Had er een beetje hetzelfde gevoel bij als mij EMDR; ik voel niet dat het werkt ofzo, maar ik zat in de auto terug wel met tranen in mijn ogen en heb een nacht slecht/ onrustig geslapen en super raar gedroomd. Het doet dus wel wat. :D

Vervolgafspraak staat volgende week.

Vanavond de intake bij Stichting Perspectief. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen. Ik doe net alsof het me niks doet, maar vannacht ook super kut geslapen. Paar keer wakker. Dus ik ben er meer mee bezig dan ik voor mezelf toe wil geven.
Fine, fuck you then!
pi_206809762
@Vanyel, bedankt voor de tip, ga ik zeker onthouden!

@SicSicSics, dapper dat je bent begonnen met haptonomie. Het klinkt alsof het in ieder geval iets teweeg heeft gebracht bij je, dat lijkt mij een goed begin.

Kleine stapjes, geen reden om te overhaasten, ook die kleine stapjes vormen tezamen grote stappen vooruit.
pi_206812932
Ik hoorde vanmorgen dit liedje en schoot vol. Een prachtige boodschap van je volwassen ik naar je innerlijke kind als je hem zo beluistert. Tussen al het streng zijn voor jezelf ook goed om eens lief en trots te zijn op je kleine en grote ik. Dat zal voor meer mensen hier gelden dus ik wilde hem graag met jullie delen.

zondag 27 november 2022 @ 10:13:22 #75
116015 SicSicSics
pi_206837246
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 22:19 schreef Schanu het volgende:
@:Vanyel, bedankt voor de tip, ga ik zeker onthouden!

@:SicSicSics, dapper dat je bent begonnen met haptonomie. Het klinkt alsof het in ieder geval iets teweeg heeft gebracht bij je, dat lijkt mij een goed begin.

Kleine stapjes, geen reden om te overhaasten, ook die kleine stapjes vormen tezamen grote stappen vooruit.
Jouw verhaal is ook echt heel heftig. Dapper dat je het deelt. Kleine stapjes inderdaad. :*
Fine, fuck you then!
  zondag 27 november 2022 @ 10:42:19 #76
116015 SicSicSics
pi_206837436
Afgelopen woensdag de intake gedaan bij Stichting Perspectief Herstelbemiddeling. Er staan op de site wel een paar herkenbare ervaringsverhalen.

Gesprek was kut, moeilijk en awkward as fuck. Ze heeft me veel stof tot nadenken gegeven. Ik wilde eigenlijk alleen via hen laten weten dat het het niet OK was. Dat het niet normaal was. Dat het niet mooi of speciaal was. Maar fucking fucked up. Ik twijfel nu toch ik dat niet face-to-face wil doen. Ze heeft er veel ervaring mee en had verdraaid goede argumenten. Ik ben bang dat ik me weer kwetsbaar ga voelen en dat wil ik niet, maar volgens mij is het 'nodig' om uiteindelijk weer eerlijk te kunnen worden naar mezelf. Dit wordt wel een lang traject...

Mijn bemiddelaar zit in een uitzending van Nieuwsuur, vanaf 9:07.

Komende dinsdag de volgende behandeling bij de hapto. Ze heeft met huiswerk gegeven. Elke dag iets opschrijven waar ik trots op ben. Klinkt echt lame, maar het helpt. Ik mediteer nu ook, voor ik ga slapen. Doe de oefeningen die ze mij liet doen tijdens de intake. Gaan zitten. Rusitge ademhaling en concentreren op je lijf. Omschrijven hoe je voeten voelen. Zonder kaders. Het voelt enorm debiel en ver butien mijn comfortzone. Ik keek nooit naar mezelf. Nu word ik er gek genoeg heel rustig van. Dat komt ook doordat ik, vanwege mijn EMDR en gesprekken met de psycholoog mezelf de schuld niet meer geef. Minder schaamte voel. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is. Oefenen met gevoel en daarna met emotie. Die shit moet ik gewoon helemaal opnieuw leren. Ik had mezelf geleerd, aan de hand van lijstjes, hoe je moest doen alsof. Heb ik ook mezelf jaren voor de gek mee gehouden. Nu voelt het anders.

Kleine stapjes.
Fine, fuck you then!
pi_206838205
Wat goed man ^O^
Volgens mij zijn dit best grote stappen. Maar ook als je ze zelf klein vindt, als je die kleine stapjes niet zet, kom je nooit aan de grote toe.
pi_206844022
quote:
3s.gif Op zondag 27 november 2022 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
Afgelopen woensdag de intake gedaan bij Stichting Perspectief Herstelbemiddeling. Er staan op de site wel een paar herkenbare ervaringsverhalen.

Gesprek was kut, moeilijk en awkward as fuck. Ze heeft me veel stof tot nadenken gegeven. Ik wilde eigenlijk alleen via hen laten weten dat het het niet OK was. Dat het niet normaal was. Dat het niet mooi of speciaal was. Maar fucking fucked up. Ik twijfel nu toch ik dat niet face-to-face wil doen. Ze heeft er veel ervaring mee en had verdraaid goede argumenten. Ik ben bang dat ik me weer kwetsbaar ga voelen en dat wil ik niet, maar volgens mij is het 'nodig' om uiteindelijk weer eerlijk te kunnen worden naar mezelf. Dit wordt wel een lang traject...

Mijn bemiddelaar zit in een uitzending van Nieuwsuur, vanaf 9:07.

Komende dinsdag de volgende behandeling bij de hapto. Ze heeft met huiswerk gegeven. Elke dag iets opschrijven waar ik trots op ben. Klinkt echt lame, maar het helpt. Ik mediteer nu ook, voor ik ga slapen. Doe de oefeningen die ze mij liet doen tijdens de intake. Gaan zitten. Rusitge ademhaling en concentreren op je lijf. Omschrijven hoe je voeten voelen. Zonder kaders. Het voelt enorm debiel en ver butien mijn comfortzone. Ik keek nooit naar mezelf. Nu word ik er gek genoeg heel rustig van. Dat komt ook doordat ik, vanwege mijn EMDR en gesprekken met de psycholoog mezelf de schuld niet meer geef. Minder schaamte voel. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is. Oefenen met gevoel en daarna met emotie. Die shit moet ik gewoon helemaal opnieuw leren. Ik had mezelf geleerd, aan de hand van lijstjes, hoe je moest doen alsof. Heb ik ook mezelf jaren voor de gek mee gehouden. Nu voelt het anders.

Kleine stapjes.
Houdt het in dat ze bij die instelling de persoon die jou misbruikt heeft met jou in contact willen brengen? Of dat je in contact komt met iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan hetzelfde misdrijf bij een ander slachtoffer?

... edit ... ik was ff in de war, maar ik begrijp dus het laatste

Wel dapper dat je het probeert en ik hoop echt voor je dat het de emotionele blokkades een beetje kan afbreken.

[ Bericht 3% gewijzigd door PabstBlueRibbon op 27-11-2022 17:52:38 ]
  zaterdag 7 januari 2023 @ 11:54:14 #79
116015 SicSicSics
pi_207454767
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:46 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Houdt het in dat ze bij die instelling de persoon die jou misbruikt heeft met jou in contact willen brengen? Of dat je in contact komt met iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan hetzelfde misdrijf bij een ander slachtoffer?

... edit ... ik was ff in de war, maar ik begrijp dus het laatste
Het houdt in dat ik, via deze sticthing en onder begeleiding van een professioneel behandelaar, ga proberen om contact te leggen met de persoon die mij heeft misbruikt.

Ik ben nu in overleg met mijn POH, haptonoom en psycholoog om te bepalen of ik er al 'aan toe ben'. De vraag stellen is hem beantwoorden natuurlijk. Ik ben er nog niet aan toe. Ik ben bang dat ik direct terugval in het 'mijn schuld' en 'schaamte' gevoel. Dus ik heb gevraagd om de ontmoeting nog niet te plannen.

Ik ben wel bezig met een brief. Een brief aan de dader. Met het idee hem deze brief zelf voor te lezen. Dit kost me ontzettend veel moeite. Het maakt me enorm kwetsbaar om te vertellen wat het me heeft gekost, wat het met me gedaan heeft en nog steeds doet. Zo dichtbij wil ik hem eigenlijk niet laten komen, maar ik denk nu wel dat het moet. Alleen door kwetsbaar te zijn kan ik het eerlijke verhaal vertellen. Eerlijk naar mezelf zijn is toch wel de basis van eerlijkheid naar mijn omgeving. Altijd al geroepen, nooit volledig gedaan. Nooit volledig gekund. Dus ik hoop dat het straks wel kan.

Afgelopen periode heb ik mezelf even toegestaan om er 'niet mee bezig te zijn'. Hah! Dat kan niet. Ik heb mezelf mooi het putje in geluld. Ik moest even afstand nemen. Ik moest even leuke dingen doen. Ik moest ...

Ik begreep niet waarom ik de afgelopen tijd zoveel last van hoofdpijn had, maar het was allemaal wat tegenstrijdig wat ik aan het doen was. Ik moest even afstand nemen, maar tegelijkertijd was ik boos op mezelf dat ik niet bezig was met 'de oplossing' (die er overigens niet is natuurlijk). Ik moest leuke dingen doen, maar stond mezelf niet toe om het leuk te vinden, want ik heb alles om me heen verkloot.

Ik had het weer weggestopt, maar dat kan ik niet zo goed meer als vroeger. Het is er nu uit, dus ik moet door. Ik wil dat het morgen klaar is, maar dat kan niet. Ik wil er vanaf, maar dan moet ik er eerst doorheen. Geen shortcuts. Geen makkelijk er vanaf maken.

Tegelijk zoek ik naar iets wat niet bestaat. Zekerheid dat ik ook echt vanaf ben straks. Dat ik niet meer de vluchtroutes uit mijn verleden pak; drugs, drinken, vreemdgaan... Ik wil garanties dat ik dat allemaal niet meer doe of nodig heb... Die zijn er niet.

quote:
Wel dapper dat je het probeert en ik hoop echt voor je dat het de emotionele blokkades een beetje kan afbreken.
Thanks.
Fine, fuck you then!
pi_207454872
Sicsicsics, ik vind het heel dapper dat je het überhaupt al overweegt en erover nadenkt.
Het idee dat ik zoiets zou moeten doen geeft me zoveel angst en stress, dus respect.
Zo te lezen maak je verder goede stappen!
pi_207454978
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 11:54 schreef SicSicSics het volgende:
Ik ben wel bezig met een brief. Een brief aan de dader. Met het idee hem deze brief zelf voor te lezen. Dit kost me ontzettend veel moeite. Het maakt me enorm kwetsbaar om te vertellen wat het me heeft gekost, wat het met me gedaan heeft en nog steeds doet. Zo dichtbij wil ik hem eigenlijk niet laten komen, maar ik denk nu wel dat het moet. Alleen door kwetsbaar te zijn kan ik het eerlijke verhaal vertellen. Eerlijk naar mezelf zijn is toch wel de basis van eerlijkheid naar mijn omgeving. Altijd al geroepen, nooit volledig gedaan. Nooit volledig gekund. Dus ik hoop dat het straks wel kan.
Los van dat ik het onwijs moedig vind om überhaupt te overwegen zo'n gesprek aan te gaan, wat geeft je het idee dat het moet?
Kun je niet eerlijk tegen jezelf zijn zonder daar de dader bij te hebben? Mij lijkt jezelf erkennen daar het belangrijkste in.

Wat nou als het niet gaat als gehoopt en er is nul erkenning, is dat dan niet hertraumatiserend?
  zaterdag 7 januari 2023 @ 12:23:31 #82
116015 SicSicSics
pi_207455068
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 12:12 schreef Vanyel het volgende:
Los van dat ik het onwijs moedig vind om überhaupt te overwegen zo'n gesprek aan te gaan, wat geeft je het idee dat het moet?
Kun je niet eerlijk tegen jezelf zijn zonder daar de dader bij te hebben? Mij lijkt jezelf erkennen daar het belangrijkste in.
Misschien is moeten niet de juiste bewoording, maar ik denk dat het heel goed is. Ik heb het altijd bij mezelf gezocht, mezelf de schuld gegeven, altijd mijn hand boven zijn hoofd gehouden. Ik voel dat het heel goed zou zijn om alles, al is het maar symbolisch, aan hem terug te geven. De schuld, mijn schaamte, het is eigenlijk niet van mij. Het is van hem. Ik wil die shit niet meer en dat wil ik hem wel kenbaar maken.

quote:
Wat nou als het niet gaat als gehoopt en er is nul erkenning, is dat dan niet hertraumatiserend?
Ben ik ook bang voor geweest. Maar juist die worsteling, dat het niet van mij is, maar van hem. Volgens mij is dat goed om te doorleven.
Ik verwacht geen erkenning, ik wil het hem alleen vertellen.
Waar ik bang voor was, ben eigenlijk, is dat hij dingen gaat zeggen als: "Je wilde het zelf (ook)." Maar dat is absurd. Ik was een kind. Hoe kan ik hier verantwoordelijkheid voor dragen? Dat wil ik hem, maar ook mezelf, vertellen.

Hij kan overigens nog steeds weigeren.

Maar dan heb ik mijn verhaal al helder en ben ik weer een aantal stappen verder. Ik ga de confrontatie echt alleen maar aan als ik er zeker van ben dat ik hem bovenstaande zonder twijfel kan vertellen.
Fine, fuck you then!
  zondag 23 april 2023 @ 11:31:32 #83
136 V.
pi_208871402
Even een kleine update van mijn kant. naast de geestelijke worsteling is ook lichamelijk een en ander aan het spelen. Dat was al een kleine anderhalf jaar zo, en schreef ik in eerste instantie toe aan verergering van mijn mede door PTSS veroorzaakte fibromyalgie, maar er zitten ook componenten bij die daar niet bij passen.
Dus via de huisarts doorgestuurd naar neuroloog om eea uit te vissen en vooral uit te sluiten.

De neuroloog beaamde dat dit niet per se bij fibromyalgie past, maar gaf wel de uitleg dat op het gebied van neurologie vooral nog heel veel NIET bekend is, en dat er toch ook heel veel zaken best psychosomatisch van aard kunnen zijn, al is daar weinig over bekend. Niet dat dat minder serieus te nemen is, maar dat zou kunnen. Niettemin afgelopen week voor een MRI geweest en volgende week een EMG om evt neurologische fysieke schade uit te sluiten.

Wel afgesproken met de HA dat sowieso de volgende stap het psychologische traject is.
Ondertussen begonnen in Bessel vd Kolks 'The Body Keeps the Score', over trauma en de schade aan het lichaam.

@:SicSicSics Hoe vergaat het jou?

[ Bericht 5% gewijzigd door V. op 23-04-2023 11:38:50 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 april 2023 @ 11:38:10 #84
136 V.
pi_208871477
dubbel (quote ipv wijzigen, duuuuh)
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 25 april 2023 @ 10:17:45 #85
116015 SicSicSics
pi_208895393
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:31 schreef V. het volgende:
Even een kleine update van mijn kant. naast de geestelijke worsteling is ook lichamelijk een en ander aan het spelen. Dat was al een kleine anderhalf jaar zo, en schreef ik in eerste instantie toe aan verergering van mijn mede door PTSS veroorzaakte fibromyalgie, maar er zitten ook componenten bij die daar niet bij passen.
Dus via de huisarts doorgestuurd naar neuroloog om eea uit te vissen en vooral uit te sluiten.

De neuroloog beaamde dat dit niet per se bij fibromyalgie past, maar gaf wel de uitleg dat op het gebied van neurologie vooral nog heel veel NIET bekend is, en dat er toch ook heel veel zaken best psychosomatisch van aard kunnen zijn, al is daar weinig over bekend. Niet dat dat minder serieus te nemen is, maar dat zou kunnen. Niettemin afgelopen week voor een MRI geweest en volgende week een EMG om evt neurologische fysieke schade uit te sluiten.

Wel afgesproken met de HA dat sowieso de volgende stap het psychologische traject is.
Ondertussen begonnen in Bessel vd Kolks 'The Body Keeps the Score', over trauma en de schade aan het lichaam.

Goed bezig V. en nogmaals veel sterkte. Dank voor je update en dank ook voor het mij er weer even bij slepen. Eén van mijn copingsmechanismen is weglopen. Dat doe ik in het groot en in het klein, maar dit soort vragen helpt mij weer even om mezelf bij elkaar te vegen.

Je verhaal is wel herkenbaar. Ik ben nu aan het graven, aan het leren, en hoe meer er boven komt hoe meer er verbonden lijkt.

Het is een understatement om te zeggen dat ik veel heb verdrongen de afgelopen 30 jaar. Het kwam wel steeds meer aan de oppervlakte. En hoe meer het aan de oppervlakte kwam hoe meer ik mezelf in de weg zat. Ik deed dingen die eigenlijk niet passen in wie ik ben, of wil zijn. Omdat ik nooit eerlijk was naar mijzelf, was ik ook nooit eerlijk naar mijn omgeving. Dit heeft uiteindelijk mijn huwelijk kapot gemaakt. Als je liegt tegen jezelf doe je dat ook naar anderen en dan is, gek genoeg, de stap naar nog meer geheimen heel klein. Tegen het einde van mijn huwelijk zijn er aantal dingen gebeurd die voldoende, maar niet geloofwaardig genoeg, zijn voor een seizoen GTST. In die tijd had ik ook last van veel lichamelijke klachten. Last van mijn schouders, slapeloosheid, ontstekingen aan gewrichten ... Sinds alles ontploft is, en ik begonnen ben met (heel onhandig) eerlijk zijn naar mezelf en mijn omgeving, zijn deze klachten weg. Ik geloofde nooit zo in psychosomatisch, maar nu...

Mijn traject verder is er een van 2 stappen voorwaart, 1 stapje terug. Het duurt lang. Te lang naar mijn zin. Wat resulteert in worstelen met mezelf. Vinden dat ik vanalles moet. Ik maak grote stappen, maar ik verwacht meer. Streng voor mezelf. Wanhopig soms. Wat niet constructief is, want deze shit kost tijd.

Ik ben voorlopig even gestopt met de Stichting Perspectief Herstelbemiddeling. Ik werk samen met mijn hapto eerst aan 'mijn gevoel'. Mijn gevoel, mijn emotie, heb ik nooit de ruimte gegeven. Door weg te duwen, door te ontkennen, dacht ik dat ik alles (gezond) onder controle had. But boy, was I wrong. Dit wil ik eerst zoveel mogelijk herstellen voor ik de confrontatie aanga. Het probleem is alleen dat alles verband houdt met elkaar. Ik weet niet of ik het een zonder het ander kan.

Ik heb moeite met de balans die daarbij hoort. Een gezonde balans tussen bezgi zijn met en af en toe even juist niet bezig zijn met. Zonder mezelf op mijn kop te zitten dat ik 'te weinig' of juist 'teveel' doe.

Wil me soms opsluiten in een hutje op de hei, omdat ik gek word van alles om me heen. Terwijl een belangrijk onderdeel van mijn problematiek juist interactie en relaties zijn. Hoe meer ik graaf hoe meer ik zie, daar word ik wel eens wanhopig van. Mijn manier van relaties opbouwen, met alle mensen om me heen, is niet gezond geweest. Dat is wel ff slikken. Ik dacht dat ik gezonde relaties had, een gezonde kijk op seksualiteit. Dat blijkt niet waar te zijn. En da's best fundamenteel.

Kleine stapjes. Mezelf wat tijd gunnen. We worstelen lekker door. :)
Fine, fuck you then!
  maandag 12 juni 2023 @ 08:48:35 #86
116015 SicSicSics
pi_209484716
quote:
Ik weet dat er (lange) wachttijden kunnen zijn, maar kun je ondertussen al terecht?

Ik heb vorige week dit boek binnen gekregen, besteld naar aanleiding van deze post, en holy shit... Wat een herkenning en fijne boodschap.

Was al begonnen met meditatie (top-down) en haptotherapie (bottom-up) en bezig met een werkboek over Polyvagaal Theorie, maar wat fijn om het bevestigd en zo helder omschreven te zien.
Fine, fuck you then!
  dinsdag 13 juni 2023 @ 11:39:03 #87
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_209497062
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 09:06 schreef V. het volgende:
Haptonomie en vooral ook dat SP klinkt heel erg goed. Daar ga ik op korte termijn wel mee aan de slag. Dus dank.
Ben je hier nog mee bezig geweest?

Zelf ervaring gehad met haptonomie en ik denk dat dit je zeker zou kunnen helpen.
pi_209497434
quote:

Ik ken je niet, ik ken je verhaal ook niet in detail (behalve natuurlijk van dit topic), maar dat boek is heel erg goed.
Heb hem nog niet uit, maar heb de eerste hoofdstukken gehuild vanwege de herkenning.

Ben dit boek gaan lezen omdat ik door mijn PTSS onder andere veel last had van dissociatie en emotieregulatieproblematiek. Het herkennen en het ´waarom´ leren te begrijpen van die fysieke en mentale reacties deed mij al veel goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door Muisje22 op 13-06-2023 12:33:02 ]
pi_209540030
Ook ik ben slachtoffer van seksueel misbruik, ik was 10 jaar oud en we hadden via een uitwisselingstraject een aantal pubers in huis. Ik ben in mijn eigen bed misbruikt en ontspoorde daarna volledig.

Ik heb intussen diverse therapievormen gehad maar heb nog steeds problemen. Het meest pijnlijke vind ik dat ik mijn best doe om transparant te zijn richting mannen waar ik mee afspreek maar dat zij mijn problemen echt onderschatten of zichzelf overschatten waarna ik mij weer gekwetst voel omdat ik dan weer aan de kant geschoven word. Ik ben nu 35 en ik begin mijn vertrouwen steeds meer te verliezen. Ervaren jullie geen problemen met intimiteit? Ik wil enerzijds aangeraakt worden maar anderzijds sla ik volledig dicht wanneer iemand dit doet.
  maandag 19 juni 2023 @ 08:39:23 #90
116015 SicSicSics
pi_209563867
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 03:38 schreef Monsterkoekie het volgende:
Ook ik ben slachtoffer van seksueel misbruik, ik was 10 jaar oud en we hadden via een uitwisselingstraject een aantal pubers in huis. Ik ben in mijn eigen bed misbruikt en ontspoorde daarna volledig.
Sorry that happened to you. En dapper dat je het hier kunt vertellen.
quote:
Ik heb intussen diverse therapievormen gehad maar heb nog steeds problemen. Het meest pijnlijke vind ik dat ik mijn best doe om transparant te zijn richting mannen waar ik mee afspreek maar dat zij mijn problemen echt onderschatten of zichzelf overschatten waarna ik mij weer gekwetst voel omdat ik dan weer aan de kant geschoven word. Ik ben nu 35 en ik begin mijn vertrouwen steeds meer te verliezen. Ervaren jullie geen problemen met intimiteit? Ik wil enerzijds aangeraakt worden maar anderzijds sla ik volledig dicht wanneer iemand dit doet.
Ik ben vorig jaar pas begonnen met therapie, met dingen serieus nemen, hiervoor was er 'niks aan de hand' en had ik het 'onder controle'. Lees; ver weggestopt en genegeerd. Ik dacht dat ik nooit problemen had en daar was ik ook echt van overtuigd. Ik heb ook geen problemen met teleurgesteld worden ofzo. Altijd liefdevolle relaties gehad, maar bleef wel op zoek gaan naar bepaalde 'triggers'. Wat je herbeleving zou kunnen noemen. Dus in die zin heeft het wel destructieve sporen nagelaten.
Wat je zegt over aangeraakt willen worden, maar dichtslaan wanneer het gebeurd is een best bekend verschijnsel. En ik ga je niet vertellen wat je eraan moet doen, want dat kun je alleen zelf.
Op dit moment heb ik veel baat bij haptotherapie. Ik dacht dat ik geen moeite had met aanraking, maar vanuit de therapie ben ik er wel achter gekomen dat ik wel altijd een bepaalde terughoudendheid heb gehad. Deze terughoudendheid komt uit mezelf, niet uit partner(s) maar herkende ik nooit als zodanig. Ik luister(de) überhaupt niet naar mijn gevoel. De therapie is gericht op veilige aanraking en herstel van dat gevoel, van (innerlijke) veiligheid. In combinatie met sport, een werkboek over polyvagaal theorie (met oefeningen om je gevoel te (h)erkennen en te omschrijven) en meditatie maak ik wel stappen, maar het gaat niet vanzelf.
Fine, fuck you then!
  maandag 19 juni 2023 @ 08:41:44 #91
116015 SicSicSics
pi_209563883
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 12:27 schreef Muisje22 het volgende:
... maar heb de eerste hoofdstukken gehuild vanwege de herkenning.

Ben dit boek gaan lezen omdat ik door mijn PTSS onder andere veel last had van dissociatie en emotieregulatieproblematiek. Het herkennen en het ´waarom´ leren te begrijpen van die fysieke en mentale reacties deed mij al veel goed.
Same. :) Ik zou niet zeggen 'een feest' der herkenning, maar toch 'fijn' om dit (boek) te lezen. Vooral ook omdat het best hoopvol is. Hij verkoopt geen onzin. Zegt niet dat het makkelijk is. Maar je kunt wel werken om te veranderen.

Duurt lang though. ;)
Fine, fuck you then!
pi_209565156
quote:
3s.gif Op maandag 19 juni 2023 08:39 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Sorry that happened to you. En dapper dat je het hier kunt vertellen.
[..]
Ik ben vorig jaar pas begonnen met therapie, met dingen serieus nemen, hiervoor was er 'niks aan de hand' en had ik het 'onder controle'. Lees; ver weggestopt en genegeerd. Ik dacht dat ik nooit problemen had en daar was ik ook echt van overtuigd. Ik heb ook geen problemen met teleurgesteld worden ofzo. Altijd liefdevolle relaties gehad, maar bleef wel op zoek gaan naar bepaalde 'triggers'. Wat je herbeleving zou kunnen noemen. Dus in die zin heeft het wel destructieve sporen nagelaten.
Wat je zegt over aangeraakt willen worden, maar dichtslaan wanneer het gebeurd is een best bekend verschijnsel. En ik ga je niet vertellen wat je eraan moet doen, want dat kun je alleen zelf.
Op dit moment heb ik veel baat bij haptotherapie. Ik dacht dat ik geen moeite had met aanraking, maar vanuit de therapie ben ik er wel achter gekomen dat ik wel altijd een bepaalde terughoudendheid heb gehad. Deze terughoudendheid komt uit mezelf, niet uit partner(s) maar herkende ik nooit als zodanig. Ik luister(de) überhaupt niet naar mijn gevoel. De therapie is gericht op veilige aanraking en herstel van dat gevoel, van (innerlijke) veiligheid. In combinatie met sport, een werkboek over polyvagaal theorie (met oefeningen om je gevoel te (h)erkennen en te omschrijven) en meditatie maak ik wel stappen, maar het gaat niet vanzelf.
Ik ben enorm schrikkerig en heb collega’s die dat enorm grappig vinden. Dit zijn geen mensen die dichtbij mij staan waardoor ik ook niet met hen wil delen waar die reactie vandaan komt maar dat is wel een van de dingen waar ik dagelijks mee van doen heb.

Aanrakingen vind ik enorm moeilijk, niet omdat ik het niet wil want als ik mij eenmaal veilig voel zit het goed. Maar voordat ik mij zo voel kost me dat heel veel. Dat maakt ook dat haptonomie mij zo tegen houdt. Jij bent daar nu al even mee bezig hoe gaat dat voor jou? Heb je de indruk dat er vooruitgang in zit?
  maandag 19 juni 2023 @ 11:57:39 #93
131066 scrub_nurse
pi_209565838
Ik heb ook haptotherapie gevolgd, en het ging absoluut in mijn tempo en geloof me, dat ligt laag... Absoluut voor mij heel leerzaam geweest
  maandag 19 juni 2023 @ 13:08:15 #94
116015 SicSicSics
pi_209566739
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 10:47 schreef Monsterkoekie het volgende:
Ik ben enorm schrikkerig en heb collega’s die dat enorm grappig vinden. Dit zijn geen mensen die dichtbij mij staan waardoor ik ook niet met hen wil delen waar die reactie vandaan komt maar dat is wel een van de dingen waar ik dagelijks mee van doen heb.
Super grappig inderdaad, dat is wel kut. Een gevoel van veiligheid, vanuit jezelf, intern, kan daar wel aan bijdragen. Hier zijn ook oefeningen en therapie voor. Haptonomie bijvoorbeeld, maar ook wandelen, ademhalingsoefeningen, zelfverdediging en (hardop) tegen jezelf praten kunnen daarbij helpen.
Want ik snap het ook dat externe opties, zoals een gesprek met HR en de collega's, niet heel aanlokkelijk zijn.
quote:
Aanrakingen vind ik enorm moeilijk, niet omdat ik het niet wil want als ik mij eenmaal veilig voel zit het goed. Maar voordat ik mij zo voel kost me dat heel veel. Dat maakt ook dat haptonomie mij zo tegen houdt. Jij bent daar nu al even mee bezig hoe gaat dat voor jou? Heb je de indruk dat er vooruitgang in zit?
Voor mij is het eye-opener geweest, vooral omdat ik mezelf vertelde dat ik nergens last van had, maar zij mij redelijk snel (en voorzichtig) kon laten zien dat ik mezelf voor de gek hield en niet naar mijn eigen gevoel en signalen luisterde.

Ik heb zeker indruk dat er voortgang in zit. Ik heb een goede klik met de therapeut, zij toont veel respect voor mij en voor de problematiek en houdt enorm veel rekening met mijn tempo en voortgang.

Op dit moment probeer ik een combinatie van twee paden, bottom up (via het autonome zenuwstelsel) en top down (via de frontale kwab). Bottom up is vooral gericht op ademhaling, aanraking en (ritmische)beweging. Haptotherapie bijvoorbeeld. Top down via meditatie.

Maar ik heb ook (eerste) EMDR gehad om te helpen met het verminderen van de impact van de herinneringen en de (pijnlijke) emoties die daaraan gekoppeld zijn.
Fine, fuck you then!
pi_209569937
quote:
3s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:08 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Super grappig inderdaad, dat is wel kut. Een gevoel van veiligheid, vanuit jezelf, intern, kan daar wel aan bijdragen. Hier zijn ook oefeningen en therapie voor. Haptonomie bijvoorbeeld, maar ook wandelen, ademhalingsoefeningen, zelfverdediging en (hardop) tegen jezelf praten kunnen daarbij helpen.
Want ik snap het ook dat externe opties, zoals een gesprek met HR en de collega's, niet heel aanlokkelijk zijn.
[..]
Voor mij is het eye-opener geweest, vooral omdat ik mezelf vertelde dat ik nergens last van had, maar zij mij redelijk snel (en voorzichtig) kon laten zien dat ik mezelf voor de gek hield en niet naar mijn eigen gevoel en signalen luisterde.

Ik heb zeker indruk dat er voortgang in zit. Ik heb een goede klik met de therapeut, zij toont veel respect voor mij en voor de problematiek en houdt enorm veel rekening met mijn tempo en voortgang.

Op dit moment probeer ik een combinatie van twee paden, bottom up (via het autonome zenuwstelsel) en top down (via de frontale kwab). Bottom up is vooral gericht op ademhaling, aanraking en (ritmische)beweging. Haptotherapie bijvoorbeeld. Top down via meditatie.

Maar ik heb ook (eerste) EMDR gehad om te helpen met het verminderen van de impact van de herinneringen en de (pijnlijke) emoties die daaraan gekoppeld zijn.
EMDR heb ik inderdaad ook gehad net als
cognitieve gedragstheraphie. Mag ik vragen aan wat voor soort aanrakingen ik moet denken bij haptotheraphie? Heb oprecht ook geen idee of dat vergoed word vanuit de verzekering. Ik wandel veel haal veel rust en veiligheid uit mijn huisdieren. Ik leef enorm op mijzelf en als introvert terwijl ik als kind eigenlijk extravert was besef daardoor ook wel dat de invloed en de belemmering ondanks dr EMDR er zeker nog is. Vind het wel fijn om te lezen hoe jouw ervaringen zijn omdat ik me toch heel vaak eenzaam voel en het gevoel heb dat ik alleen ben met deze issues.
  maandag 19 juni 2023 @ 17:47:32 #96
131066 scrub_nurse
pi_209570018
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:41 schreef Monsterkoekie het volgende:

[..]
cognitieve gedragstheraphie. Mag ik vragen aan wat voor soort aanrakingen ik moet denken bij haptotheraphie? Heb oprecht ook geen idee of dat vergoed word vanuit de verzekering. Ik wandel veel haal veel rust en veiligheid uit mijn huisdieren. Ik leef enorm op mijzelf en als introvert terwijl ik als kind eigenlijk extravert was besef daardoor ook wel dat de invloed en de belemmering ondanks dr EMDR er zeker nog is. Vind het wel fijn om te lezen hoe jouw ervaringen zijn omdat ik me toch heel vaak eenzaam voel en het gevoel heb dat ik alleen ben met deze issues.
Het wordt vergoed uit aanvullende verzekering, let op dat het een gecontracteerde zorgverlener is.
Mijn behandeling kostte 85e/sessie.
Het aanraken is bij mij pas na een paar sessies geweest, en dan was het een schoen tegen mijn schoen, en later een hand op m'n schouder en op mijn geleide op een eventuele andere plek. Alles op mijn tempo. In eerste instantie ging het alleen maar om gevoel te gewaarworden, merken wat mijn ademhaling deed als ze op de stoel naast me ging zitten ed. Het bleek voor mij bv uit te maken of ze links of rechts van me zat
pi_209570181
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:47 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
Het wordt vergoed uit aanvullende verzekering, let op dat het een gecontracteerde zorgverlener is.
Mijn behandeling kostte 85e/sessie.
Het aanraken is bij mij pas na een paar sessies geweest, en dan was het een schoen tegen mijn schoen, en later een hand op m'n schouder en op mijn geleide op een eventuele andere plek. Alles op mijn tempo. In eerste instantie ging het alleen maar om gevoel te gewaarworden, merken wat mijn ademhaling deed als ze op de stoel naast me ging zitten ed. Het bleek voor mij bv uit te maken of ze links of rechts van me zat
Oke dat is wel een ander beeld dan ik er van had. Ik heb op dit moment geen aanvullende verzekering maar ben ook nog niet zeker of ik al klaar ben voor deze vorm van theraphie
  maandag 19 juni 2023 @ 20:54:32 #98
116015 SicSicSics
pi_209572638
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:41 schreef Monsterkoekie het volgende:
cognitieve gedragstheraphie.
Goed bezig. :)
quote:
Mag ik vragen aan wat voor soort aanrakingen ik moet denken bij haptotheraphie? Heb oprecht ook geen idee of dat vergoed word vanuit de verzekering.
Je mag alles vragen!
Het duurde één of twee consulten voordat er überhaupt aanraking bij kwam kijken. Het was eerst vooral aftasten (hehe) zonder aanraking. Heel gek, maar ze begon met 'Wat is je verhaal?', dus toen heb ik alleen maar zitten vertellen. Spraakwaterval. Ik ben daar nu wel heel makkelijk in. Ik heb het 30 jaar binnen gehouden, niemand wist het, dat werkte niet, dus nu ben ik heel erg open. Ze helpt me met het voelen en beschrijven van mijn gevoel; 'Hoe voelen je voeten?' Die vraag was zo alien voor mij...

Ze heeft wel een behandelbank, de eerste keer dat ik daarop ging liggen (ze vroeg absoluut of ik daar al confortabel bij was) kondigde ze aan wat ze ging doen. 'Ik ga nu mijn hand op je rud leggen.' Gewoon heel letterlijk en dat doet ze nog steeds. Daarbij vooral veel ademhaling, ontspannen. Soms prikt ze in mijn zij. :D Dan zeg ik dat ik ontspannen ben en dan zegt ze van niet. 'Als je echt ontspannen ben, dan is het hier zacht.' En dan vlieg ik weer tegen het plafont. Maar ze laat ook zien dat als ik écht ontspannen ben, ze in mijn zij kan prikken zonder dat er wat gebeurt. Maar altijd met respect en vetrouwen. 'Mag ik mijn hand op je voet leggen?' 'Wat voelt er goed, wat niet?' 'Kun je mijn hand voelen?' 'Kun je naar de plek in je lichaam gaan, onder mijn hand?'

Dat soort dingen. Maar ik loop er al langer dan een half jaar, 1 x in de 2 weken.

quote:
Ik wandel veel haal veel rust en veiligheid uit mijn huisdieren. Ik leef enorm op mijzelf en als introvert terwijl ik als kind eigenlijk extravert was besef daardoor ook wel dat de invloed en de belemmering ondanks dr EMDR er zeker nog is. Vind het wel fijn om te lezen hoe jouw ervaringen zijn omdat ik me toch heel vaak eenzaam voel en het gevoel heb dat ik alleen ben met deze issues.
En nog een keer goed bezig. En fijn dat je huisdieren dat kunnen geven.
Dat gevoel, dat je alleen bent met deze issues, is niet terecht. Het is schrikbarend hoeveel mensen er last van hebben. Misschien nog wel schrikbarender hoe weinig erover gepraat wordt, maar dat snap ik maar al te goed. Je bent niet alleen. Je bent niet speciaal (mijn moeder zei altijd van wel ;)). Je bent niet hopeloos. Er is een weg naar beter. Dat is ook iets wat heel helder in dat boek staat, wat V. aanraadde. The body keeps the score.
Fine, fuck you then!
pi_209572935
quote:
6s.gif Op maandag 19 juni 2023 20:54 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Goed bezig. :)
[..]
Je mag alles vragen!
Het duurde één of twee consulten voordat er überhaupt aanraking bij kwam kijken. Het was eerst vooral aftasten (hehe) zonder aanraking. Heel gek, maar ze begon met 'Wat is je verhaal?', dus toen heb ik alleen maar zitten vertellen. Spraakwaterval. Ik ben daar nu wel heel makkelijk in. Ik heb het 30 jaar binnen gehouden, niemand wist het, dat werkte niet, dus nu ben ik heel erg open. Ze helpt me met het voelen en beschrijven van mijn gevoel; 'Hoe voelen je voeten?' Die vraag was zo alien voor mij...

Ze heeft wel een behandelbank, de eerste keer dat ik daarop ging liggen (ze vroeg absoluut of ik daar al confortabel bij was) kondigde ze aan wat ze ging doen. 'Ik ga nu mijn hand op je rud leggen.' Gewoon heel letterlijk en dat doet ze nog steeds. Daarbij vooral veel ademhaling, ontspannen. Soms prikt ze in mijn zij. :D Dan zeg ik dat ik ontspannen ben en dan zegt ze van niet. 'Als je echt ontspannen ben, dan is het hier zacht.' En dan vlieg ik weer tegen het plafont. Maar ze laat ook zien dat als ik écht ontspannen ben, ze in mijn zij kan prikken zonder dat er wat gebeurt. Maar altijd met respect en vetrouwen. 'Mag ik mijn hand op je voet leggen?' 'Wat voelt er goed, wat niet?' 'Kun je mijn hand voelen?' 'Kun je naar de plek in je lichaam gaan, onder mijn hand?'

Dat soort dingen. Maar ik loop er al langer dan een half jaar, 1 x in de 2 weken.
[..]
En nog een keer goed bezig. En fijn dat je huisdieren dat kunnen geven.
Dat gevoel, dat je alleen bent met deze issues, is niet terecht. Het is schrikbarend hoeveel mensen er last van hebben. Misschien nog wel schrikbarender hoe weinig erover gepraat wordt, maar dat snap ik maar al te goed. Je bent niet alleen. Je bent niet speciaal (mijn moeder zei altijd van wel ;)). Je bent niet hopeloos. Er is een weg naar beter. Dat is ook iets wat heel helder in dat boek staat, wat V. aanraadde. The body keeps the score.
Zal dat boek eens opzoeken, mijn emoties zijn wat dat betreft nog wel wispelturig. Ik las eerder in het topic iemand die iets zei over emoties reguleren dat dat een probleem is, ook dat herken ik. Ik praat er pas sinds kort over met een vriendin. Daarvoor hield ik het voor mijzelf. Met mijn ouders heb ik geprobeerd dit te bespreken maar mijn moeder betrok het volledig op zichzelf en vloog in een slachtofferrol. Daarna is er nooit meer over gesproken. Sommige dagen en momenten vlieg ik van hot naar her en dan ga ik maar opruimen in huis of poetsen. Alles om afleiding te krijgen. Ik hoop niet dat ik nog 5 jaar nodig heb om moed te verzamelen om dit te verwerken.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 08:50:43 #100
116015 SicSicSics
pi_209575899
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:15 schreef Monsterkoekie het volgende:
Zal dat boek eens opzoeken, mijn emoties zijn wat dat betreft nog wel wispelturig. Ik las eerder in het topic iemand die iets zei over emoties reguleren dat dat een probleem is, ook dat herken ik.
Dat was ik waarschijnlijk. Nooit geweten, tenminste, ik dacht oprecht niet dat het slecht was, maar ik heb veel moeite met een gezonde emotie-regulatie. Wat ook weer een redelijk standaard reactie/ symptoom is.
quote:
Ik praat er pas sinds kort over met een vriendin. Daarvoor hield ik het voor mijzelf. Met mijn ouders heb ik geprobeerd dit te bespreken maar mijn moeder betrok het volledig op zichzelf en vloog in een slachtofferrol. Daarna is er nooit meer over gesproken. Sommige dagen en momenten vlieg ik van hot naar her en dan ga ik maar opruimen in huis of poetsen. Alles om afleiding te krijgen. Ik hoop niet dat ik nog 5 jaar nodig heb om moed te verzamelen om dit te verwerken.
Praten is een belangrijke stap. Als je pijn gedaan is, dan heb je het (voor de verwerking) nodig om te erkennen wat er gebeurd is, en dat gaat onder andere door het een naam te geven. Het liefst hardop. Dat je er niet over kon praten zorgt ervoor dat je het dicht bij je blijft dragen. Daar is je moeder wel wat tekort geschoten.
Volgens mij heb je de belangrijkste stappen al genomen. Het gaat daarna niet vanzelf, ik word soms kotsmisselijk van menden die me vertellen dat 'het tijd kost', maar je bent al begonnen!
Fine, fuck you then!
  dinsdag 20 juni 2023 @ 10:19:59 #101
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_209576735
Mijn hapto gaf mij vooral inzicht in hoe ik zat of bewoog tijdens het vertellen van dingen.
Dus als het negatief was dat ik dan ook meer ineen kroop, of als ik wat liefde miste, dat ik dan mezelf ineens begon te aaien. Of dat m'n gezicht wat rood werd.

Maar ook kleinere zaken Zoals dat ik een keer extra naar lucht hap of juist sneller antwoord geef.

Dit soort zaken had ik zelf allemaal (meestal) niet door en had ook niet door dat het allemaal ook wel wat betekent.
Hiervoor hoef je dus niet eens aangeraakt te worden. En wordt er dus verder gekeken dan puur enkel wat je zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')