Schizofrenie is een psychische aandoening binnen het schizoïde spectrum. De aandoening kan gepaard gaan met hallucinaties, paranoia, wanen en denkstoornissen. Er is soms ook sprake van problemen in het functioneren op emotioneel en sociaal vlak.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:01 schreef armegozer het volgende:
Wat is het verschil eigenlijk tussen autisme en schizofrenie?
Bij autisme komt geen wanen en hallucinaties voor?quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:39 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Schizofrenie is een psychische aandoening binnen het schizoïde spectrum. De aandoening kan gepaard gaan met hallucinaties, paranoia, wanen en denkstoornissen. Er is soms ook sprake van problemen in het functioneren op emotioneel en sociaal vlak.
Tuurlijk niet...quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:40 schreef armegozer het volgende:
[..]
Bij autisme komt geen wanen en hallucinaties voor?
Je bedoelt een dagboek of sorts?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:42 schreef MisterFox het volgende:
Aan al mijn autistische vrienden hier: ga schrijven. Schrijf al je gedachten op, tot je een ons weegt. Maak verhalen.
Het helpt om gedachten te verwerken.
Dat sowieso. Op mijn werk voelt iedereen zich dusdanig op z'n gemak dat we elkaar ook gewoon autist noemen en ook wel dingen als 'doe even niet zo ontzettend autistisch' naar elkaar gooien, werkt vaak prima omdat je dan bij jezelf ineens denkt 'oh ja, dit is eigenlijk helemaal niet echt een probleem'quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:07 schreef Nijna het volgende:
Hangt af van hoeveel ik me op mijn gemak voel.
Herkenbaar.quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat sowieso. Op mijn werk voelt iedereen zich dusdanig op z'n gemak dat we elkaar ook gewoon autist noemen en ook wel dingen als 'doe even niet zo ontzettend autistisch' naar elkaar gooien, werkt vaak prima omdat je dan bij jezelf ineens denkt 'oh ja, dit is eigenlijk helemaal niet echt een probleem'
Wel gemerkt dat dat echt aan de groep ligt. De ene keer dat er korte tijd iemand anders bij kwam was die hele 'veilige en vertrouwde vibe' totaal weg, en dat was ook gelijk weer terug toen die persoon weg was
Ja, anderen moeten niet voor jou gaan zeggen dat het wel meevalt inderdaad. Dat bepaal je zelf wel. Hoewel het, in elk geval voor mij, soms wel kan helpen om dingen wat te relativeren en daarmee dan ook wat meer onder controle te krijgen. Een beetje dit idee:quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Maar ik heb dus ook dat ik het vervelend vind dat mijn baas maar blijft zeggen dat het volgens hem allemaal wel meevalt en dat iedereen wel iets autistisch heeft. En eigenlijk zou ik het dan moeten omdraaien en trots moeten zijn dat ik zo ongelooflijk goed kan masken, maar het voelt wel kut. Elke keer opnieuw. Terwijl hij het niet zo bedoelt. HOEZO NIET AUTISTISCH?
De ekte autist weet dat dit onzin is.quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Maar ik heb dus ook dat ik het vervelend vind dat mijn baas maar blijft zeggen dat het volgens hem allemaal wel meevalt en dat iedereen wel iets autistisch heeft. En eigenlijk zou ik het dan moeten omdraaien en trots moeten zijn dat ik zo ongelooflijk goed kan masken, maar het voelt wel kut. Elke keer opnieuw. Terwijl hij het niet zo bedoelt. HOEZO NIET AUTISTISCH?
Soms werkt dat achteraf prima. Maar ik heb ook wel dat ik terugdenk aan een bepaalde situatie en dat het zelfs na tijden nog meteen weer de emoties van dat moment terug brengt. Ik ben gewoon bijzonder en daar moeten ze het maar mee doenquote:Op zondag 27 oktober 2024 13:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, anderen moeten niet voor jou gaan zeggen dat het wel meevalt inderdaad. Dat bepaal je zelf wel. Hoewel het, in elk geval voor mij, soms wel kan helpen om dingen wat te relativeren en daarmee dan ook wat meer onder controle te krijgen. Een beetje dit idee:
[ afbeelding ]
Maar ja, dat werkt natuurlijk niet altijd en is vooral om te helpen realiseren dat een bepaalde situatie misschien wel mee valt, niet alles in het algemeen ofzo
Zo is dat. Zo lang je zelf gewoon je best doet is het prima, meer dan dat kun je niet doen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Soms werkt dat achteraf prima. Maar ik heb ook wel dat ik terugdenk aan een bepaalde situatie en dat het zelfs na tijden nog meteen weer de emoties van dat moment terug brengt. Ik ben gewoon bijzonder en daar moeten ze het maar mee doen
Ik vind termen als “neurodivergent” en “identiteit” eigenlijk bagatelliserend, men spreekt niet voor niets van een autismespectrumstoornis (ASS). Mensen die een ASS in wezen als een soort persoonlijkheid zien miskennen naar mijn idee de problemen en het lijden dat mensen met een ASS ervaren.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:28 schreef Natalie het volgende:
Iets anders: ik las onlangs een boek waarin weer eens werd aangehaald hoe men naar zichzelf refereert als neurodivergent zijnde. Ben je autistisch (identiteit eerst) of een persoon met autisme persoon eerst).
Mij maakt het geen snars uit. Heeft het nooit gedaan. Ik gebruik het door elkaar als het onderwerp te sprake komt.
het is een stoornis doordat je continu wordt gedwongen om je aan te passen aan de meerderheid, inherent is er niks mis mee.quote:Op maandag 28 oktober 2024 02:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind termen als “neurodivergent” en “identiteit” eigenlijk bagatelliserend, men spreekt niet voor niets van een autismespectrumstoornis (ASS). Mensen die een ASS in wezen als een soort persoonlijkheid zien miskennen naar mijn idee de problemen en het lijden dat mensen met een ASS ervaren.
Ik vind het dan ook best vervelend dat eufemistische termen om een ASS aan te duiden steeds meer in de zwang raken. Zelf ervaar ik mijn ASS namelijk wel echt als een stoornis. Ik zeg zelf dan ook pertinent dat ik autisme heb.
Ik vind ASS wel echt onderdeel van mijn identiteit. "Ik ben bloempjuh, autist, 40, woon samen met de leukste persoon die ik ken, ex-docent", zoiets is mijn introductie.quote:Op maandag 28 oktober 2024 02:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind termen als “neurodivergent” en “identiteit” eigenlijk bagatelliserend, men spreekt niet voor niets van een autismespectrumstoornis (ASS). Mensen die een ASS in wezen als een soort persoonlijkheid zien miskennen naar mijn idee de problemen en het lijden dat mensen met een ASS ervaren.
Ik vind het dan ook best vervelend dat eufemistische termen om een ASS aan te duiden steeds meer in de zwang raken. Zelf ervaar ik mijn ASS namelijk wel echt als een stoornis. Ik zeg zelf dan ook pertinent dat ik autisme heb.
Hand geven vind ik prima maar oogcontact is lastig inderdaad bijvoorbeeld bij sollicitatiegesprekken.quote:Op maandag 28 oktober 2024 08:19 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik vind ASS wel echt onderdeel van mijn identiteit. "Ik ben bloempjuh, autist, 40, woon samen met de leukste persoon die ik ken, ex-docent", zoiets is mijn introductie.
Ik houd écht niet van fysiek - en oogcontact, dus ik kom vaak al bij een afspraak binnen met "Hoi, sorry, houd niet van handjes maar ik zwaai wel", dus ik heb meestal al 'wat uit te leggen'.
Dat mensen dat raar vinden, boeit me vrij weinig. Fysiek contact overprikkelt enorm en als ik een fatsoenlijk gesprek moet voeren, kan ik dat er niet bijhebben.
Dus mijn ASS is eigenlijk al onderdeel van mijn binnenkomst. En dan láter in een gesprek, 'bewijs' ik wel dat ik een werkend brein heb.
Vruuger, toen ik nog niet van mijn diagnose wist (lees: 8 jaar geleden ofzo) was ik in formele gesprekken binnen tien minuten uitgeput en viel ik uiteindelijk stil. Nu ik geen fysiek - en oogcontact meer maak, kan ik een halfuur (tot uiterlijk een uur) volhouden.
Stukje grenzen, maar ook stukje zelfpreservatie.
Ik weet wel zéker dat ik niet door sollicitaties kom door mijn intro, maar ik weet ook dat sollicitatiegesprekken vaak langer duren dan tien minuten. Ik kan niet toverenquote:Op maandag 28 oktober 2024 10:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hand geven vind ik prima maar oogcontact is lastig inderdaad bijvoorbeeld bij sollicitatiegesprekken.
Zelfs als het remote is en ik echt concentreer op het oogcontact hebben ze dit meteen door.
Dat betekent dus ook dat er veel minder banen zijn waarvoor ik in aanmerking kom.
Ik heb nu wel een baan overigens.
Hoe word je afgekeurd?quote:Op maandag 28 oktober 2024 10:21 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik weet wel zéker dat ik niet door sollicitaties kom door mijn intro, maar ik weet ook dat sollicitatiegesprekken vaak langer duren dan tien minuten. Ik kan niet toveren
(En nee, geen baan. Afgekeurd op meerdere vlakken en paar weken geleden niet eens door een vrijwilligers-sollicitatie heen gekomen.)
Door UWV? Ziektewet, WIA aanvragen, dan een paar jaar procederen (optioneel, in mijn geval omdat verzekeringsarts mijn halve medisch dossier 'niet doorslaggevend' vond en de rechter uiteindelijk wel). En nu moet ik elk jaar 'bewijzen' dat mijn autisme nog niet over is.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoe word je afgekeurd?
Ik ben ooit afgekeurd voor het rijbewijs B door het CBR, maar daar kon ik verder geen uitkering mee krijgen of zo. Inmiddels ben ik wél door de medische keuring, maar ik heb grote moeite met de rijlessen dus ik ben bang dat het alsnog niet gaat lukken. Begin januari heb ik mijn eerste rijexamen.
Ik moet gewoon werken en ik kreeg geen WW, geen uitkering geen niks. Helemaal niks.
Ik kan wel WIA aanvragen maar dan zien ze dat ik altijd al heb gewerkt. Geen schijn van kans dus.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Door UWV? Ziektewet, WIA aanvragen, dan een paar jaar procederen (optioneel, in mijn geval omdat verzekeringsarts mijn halve medisch dossier 'niet doorslaggevend' vond en de rechter uiteindelijk wel). En nu moet ik elk jaar 'bewijzen' dat mijn autisme nog niet over is.
WW had ik ook maar 6 maanden ofzo. Bijstand een jaartje.
Da's onzin. Wajong krijg je niet (of bijna niet) met werkverleden. Voor WIA móet je werkverleden (en twee jaar Ziektewet) hebben.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik kan wel WIA aanvragen maar dan zien ze dat ik altijd al heb gewerkt. Geen schijn van kans dus.
Denk dat ik daarvoor ook echt daadwerkelijk ziek moet worden en dan bedoel ik ook fysiek ziek.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Da's onzin. Wajong krijg je niet (of bijna niet) met werkverleden. Voor WIA móet je werkverleden (en twee jaar Ziektewet) hebben.
Met alleen 'ik ben autist en burnt-out' kom je er niet, nee. Mijn ASS-related-klachten zijn een voetnoot in mijn UWV-dossier. Iets met "cliënt raakt snel (over)vermoeid", ofzoiets.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Denk dat ik daarvoor ook echt daadwerkelijk ziek moet worden en dan bedoel ik ook fysiek ziek.
Burn out heb ik altijd al
Complexe sociale interactie vormt een cruciaal element binnen gemeenschappen van mensen. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij andere hoogontwikkelde zoogdieren, zoals dolfijnen, orka’s en orang-oetan’s. Mensen met autisme ontberen in meer of mindere mate het vermogen om effectief deel te kunnen nemen aan die complexe sociale interactie.quote:Op maandag 28 oktober 2024 06:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
het is een stoornis doordat je continu wordt gedwongen om je aan te passen aan de meerderheid, inherent is er niks mis mee.
Natuurlijk kunnen bepaalde zaken die bij autisme voorkomen wel echt een stoornis zijn, denk daarbij aan overgevoeligheid voor bepaalde soorten eten of geluid.
Natuurlijk kan je daaraan deelnemen, maar het vereist enig aanpassingsvermogen van de andere partij. Dat is vaak afwezig, en dan loop je inderdaad kansen mis om met die specifieke mensen te daten, of daar een baan van te krijgen of iets anders wat je nodig hebt. Dat is dan maar jammer. Niet iedereen zal je mogen in het leven, dat geldt niet alleen voor autisten. Hun verlies.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Complexe sociale interactie vormt een cruciaal element binnen gemeenschappen van mensen. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij andere hoogontwikkelde zoogdieren, zoals dolfijnen, orka’s en orang-oetan’s. Mensen met autisme ontberen in meer of mindere mate het vermogen om effectief deel te kunnen nemen aan die complexe sociale interactie.
Tsja als je niet kan praten wordt het inderdaad erg lastig.quote:Je zou wellicht kunnen stellen dat als iedereen op dat gebied even (in)effectief zou functioneren dat er geen sprake meer is van een stoornis, maar die situatie is simpelweg geen realiteit. Mensen met autisme hebben significante deficiënties op het gebied sociale interactie, daarom is er sprake van een stoornis. Sterker nog, anders is er überhaupt geen sprake van een stoornis.
Daar komt bij dat dat mensen met een ASS van ernstmaat 2 of 3 (binnen de definities van de DSM V) ook echt niet zelfstandig kunnen functioneren. Velen met een ASS van ernstmaat 3 kunnen zelfs helemaal niet verbaal of non-verbaal communiceren. Zonder permanente ondersteuning zullen zij als gevolg van hun ASS volledig vastlopen in een zelfstandig leven.
Daarom ben ik toch echt van mening dat een ASS ook daadwerkelijk op zich een stoornis is, en dus niet alleen omdat mensen zonder een ASS veruit in de meerderheid zijn.
Maar deze hele discussie is iets waarvan je moet zeggen "agree to disagree". Jij mag vinden dat je iemand met autisme bent, een ander mag vinden dat hij een autist is. Ik vind het bij mijzelf afhangen van de situatie. Iedereen blij. Soort van.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Complexe sociale interactie vormt een cruciaal element binnen gemeenschappen van mensen. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij andere hoogontwikkelde zoogdieren, zoals dolfijnen, orka’s en orang-oetan’s. Mensen met autisme ontberen in meer of mindere mate het vermogen om effectief deel te kunnen nemen aan die complexe sociale interactie.
Je zou wellicht kunnen stellen dat als iedereen op dat gebied even (in)effectief zou functioneren dat er geen sprake meer is van een stoornis, maar die situatie is simpelweg geen realiteit. Mensen met autisme hebben significante deficiënties op het gebied sociale interactie, daarom is er sprake van een stoornis. Sterker nog, anders is er überhaupt geen sprake van een stoornis.
Daar komt bij dat dat mensen met een ASS van ernstmaat 2 of 3 (binnen de definities van de DSM V) ook echt niet zelfstandig kunnen functioneren. Velen met een ASS van ernstmaat 3 kunnen zelfs helemaal niet verbaal of non-verbaal communiceren. Zonder permanente ondersteuning zullen zij als gevolg van hun ASS volledig vastlopen in een zelfstandig leven.
Daarom ben ik toch echt van mening dat een ASS ook daadwerkelijk op zich een stoornis is, en dus niet alleen omdat mensen zonder een ASS veruit in de meerderheid zijn.
Komt dat niet gewoon omdat je niet beter weet? Ik ben Kowloon, 41 jaar oud en al 41 jaar heb ik autisme. Er is geen Kowloon, en ook geen bloempjuh, zonder een ASS.quote:Op maandag 28 oktober 2024 08:19 schreef bloempjuh het volgende:
Ik vind ASS wel echt onderdeel van mijn identiteit. "Ik ben bloempjuh, autist, 40, woon samen met de leukste persoon die ik ken, ex-docent", zoiets is mijn introductie.
Zoveel ambiguïteit kan mijn autisme niet aan hoor. Wees duidelijk.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:25 schreef Troel het volgende:
Jij mag vinden dat je iemand met autisme bent, een ander mag vinden dat hij een autist is. Ik vind het bij mijzelf afhangen van de situatie. Iedereen blij. Soort van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |