abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204436554

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

donderdag 14 april 2022 @ 20:09:43 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204436564
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:07 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
@:tyr80 $NEXT gaat ook als een raket
Ben oprecht blij voor je! ^O^

Maar dan ook echt alleen voor jou.

Ben ik de grootste hodler die je aan de TELL hebt gekregen vroeg ik me nog af.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204437429
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:09 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Ben oprecht blij voor je! ^O^

Maar dan ook echt alleen voor jou.

Ben ik de grootste hodler die je aan de TELL hebt gekregen vroeg ik me nog af.
Thx :)

Jaa 100%. Daarna mijn vader met ook echt een aanzienlijke positie, gevolgd door een aantal vrienden, collega’s en nog 2 andere familieleden.

In totaal 15 personen :P

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2022 20:59:34 ]
  donderdag 14 april 2022 @ 20:59:53 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204437449
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:59 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
Jaa 100%. Daarna mijn vader met ook echt een aanzienlijke positie, gevolgd door een aantal vrienden, collega’s en nog 2 andere familieleden.

In totaal 15 personen :P
Damn, netjes hee! Jezelf mooi onsterfelijk gemaakt! _O_
pi_204437620
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:59 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Damn, netjes hee! Jezelf mooi onsterfelijk gemaakt! _O_
:D

Nog niet helemaal natuurlijk maar ik heb er nog steeds alle vertrouwen in. *O*

👊🏽
  donderdag 14 april 2022 @ 21:11:42 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204437712
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:06 schreef tuinkabouter50000 het volgende:

[..]
:D

Nog niet helemaal natuurlijk maar ik heb er nog steeds alle vertrouwen in. *O*

👊🏽
Haha ja wordt nog veel gekker he! Echt vet…

Vertelde vandaag de accountant dat ik een jaar geleden ontslagen werd en obv iemand op internet al m’n vrije geld in TELL ge-yolo’d had, dat gezicht _O-
pi_204437762
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:11 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Vertelde vandaag de accountant dat ik een jaar geleden ontslagen werd en obv iemand op internet al m’n vrije geld in TELL ge-yolo’d had, dat gezicht _O-
:D :D :D _O-

Goud
pi_204442108
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n eigen portfolio (lijkt wel een ETF bijna), opgebouwd uit 48 aandelen, is nu ongeveer klaar denk ik :D
Heb tevens vandaag m'n laatste echte ETF's verkocht en omgezet in aandelen, hier was ik al een tijdje mee bezig.

Het aandeel Berkshire is nog heel klein maar dat groeit naarmate ik er meer dividend in stop het komende jaar.
Het aandeel Tesla is erg hoog maar dat komt mede door de koerswinst van zo'n 50% sinds aanschaf.

Het percentage in sommige NL aandelen is wat hoger maar je hebt ook minder keuze in NL dus wel logisch op zich.
Heb de NL aandelen vooral voor het dividend, behalve de tech aandelen want die betalen niet zoveel (of niets, zoals Alfen).

[ afbeelding ]
Waarom eigenlijk?
ETF is toch veel makkelijker?

quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:11 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Hoeveel is de winst tot nu (%)?

Overigens zelf gisteren weer flink ingekocht. Maar vraag mij eigenlijk af wat ik moet mijn geld moet doen om het te beschermen tegen inflatie.

Hypotheek van 2,5% aflossen is zinloos en eigenlijk alles in aandelen zie ik ook niet zitten omdat ik cash wil hebben om mijn woning te verduurzamen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 15 april 2022 @ 09:51:52 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204442255
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Waarom eigenlijk?
[..]
Hoeveel is de winst tot nu (%)?

Overigens zelf gisteren weer flink ingekocht. Maar vraag mij eigenlijk af wat ik moet mijn geld moet doen om het te beschermen tegen inflatie.

Hypotheek van 2,5% aflossen is zinloos en eigenlijk alles in aandelen zie ik ook niet zitten omdat ik cash wil hebben om mijn woning te verduurzamen.
GAK van 2.40 ofzo...dus 150%?
pi_204442768
quote:

Eerste post in dit topic geloof ik...

Heb hetzelfde probleem. Erfenis op de bank staan, hypotheek net overgesloten naar 1,8% twintig jaar vast, en wil ook niet te veel in aandelen zitten. Zit te denken aan goud, en dan via Gold Republic. Rendement hoeft niet per se, als het maar bestand is tegen inflatie.

Qua aandelen wil ik in etf's gaan zitten en maandelijks een vast bedrag inleggen. Heb geen haast. Vorig jaar wel een kappertje gemaakt met Natto Pharma uit Noorwegen. Aandeel meer dan verdubbeld in waarde in paar maanden tijd (zo dus ook in de aandelen gerold door tip van een collega).
^ To je nesmysl ^
pi_204442866
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:50 schreef TyVole het volgende:

[..]
Eerste post in dit topic geloof ik...

Heb hetzelfde probleem. Erfenis op de bank staan, hypotheek net overgesloten naar 1,8% twintig jaar vast, en wil ook niet te veel in aandelen zitten. Zit te denken aan goud, en dan via Gold Republic. Rendement hoeft niet per se, als het maar bestand is tegen inflatie.

Qua aandelen wil ik in etf's gaan zitten en maandelijks een vast bedrag inleggen. Heb geen haast. Vorig jaar wel een kappertje gemaakt met Natto Pharma uit Noorwegen. Aandeel meer dan verdubbeld in waarde in paar maanden tijd (zo dus ook in de aandelen gerold door tip van een collega).
Er zijn ook etf's voor goud (etc's eigenlijk). Daar heb ik vorige geld ingestoken, wat voorlopig gestaag omhoog kachelt en telkens een sprongetje maakt zodra er weer ergens dubbelcijferige inflatiepercentages bekend worden gemaakt.
pi_204443118
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:59 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Er zijn ook etf's voor goud (etc's eigenlijk). Daar heb ik vorige geld ingestoken, wat voorlopig gestaag omhoog kachelt en telkens een sprongetje maakt zodra er weer ergens dubbelcijferige inflatiepercentages bekend worden gemaakt.
Dat is ook interessant ja. Zeker nu de ECB heeft aangekondigd de rentes niet te gaan verhogen.
^ To je nesmysl ^
pi_204447442
quote:

[..]
Waarom eigenlijk?

Het is véél leuker om door een portfolio met aandelen te scrollen dan naar een ETF te staren :+
  vrijdag 15 april 2022 @ 19:27:05 #14
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204447458
De hele wereld vraagt zich nu af , wat wil Musk met Twitter ?

Als je zijn intereses ebn verleden nagaat dan is een combinatie van Paypall , Crypto en Global een goede hint denk ik

Hij vertelde op twitter
twitters has a lot of potential and i iwll unlock it

Maar dan heeft ie wel 100 % van de zeggenschap nodig , want de FED zal niet staan te juichen

https://finance.yahoo.com(...)aches-171951572.html

quote:
NEW YORK (Reuters) - Buyout firm Thoma Bravo LP has contacted Twitter Inc to express interest in putting together an acquisition offer that would rival Tesla Inc Chief Executive Elon Musk's $43 billion bid, people familiar with the matter said on Friday.

Thoma Bravo, a private equity firm that had more than $103 billion in assets under management as of the end of December, has informed Twitter that it is exploring the possibility of putting together a bid, the sources said.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_204447544
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:27 schreef michaelmoore het volgende:
De hele wereld vraagt zich nu af , wat wil Musk met Twitter ?

Als je zijn intereses ebn verleden nagaat dan is een combinatie van Paypall , Crypto en Global een goede hint denk ik

Hij vertelde op twitter
twitters has a lot of potential and i iwll unlock it

Maar dan heeft ie wel 100 % van de zeggenschap nodig , want de FED zal niet staan te juichen

https://finance.yahoo.com(...)aches-171951572.html
[..]

En dan volgende week "Elon Musk koopt Thoma Bravo" :P
pi_204447580
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is véél leuker om door een portfolio met aandelen te scrollen dan naar een ETF te staren :+
Je kan toch ook een portfolio van ETF's aanleggen en scrollen?

Overigens heb je wel een punt: de combi aandelen met opties, is veel spannender dan een bak ETF's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204447760
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Je kan toch ook een portfolio van ETF's aanleggen en scrollen?
Eigenlijk zijn er maar maximaal een stuk of 3 interessante ETF's om te bezitten, als ik ze nu zou moeten uitzoeken.

quote:
Overigens heb je wel een punt: de combi aandelen met opties, is veel spannender dan een bak ETF's.
Opties heb ik dan ook weer niet, alleen "saaie" aandelen.
Maar in principe moet ik het daar mee kunnen redden ;)
  vrijdag 15 april 2022 @ 21:53:34 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204449078
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En dan volgende week "Elon Musk koopt Thoma Bravo" :P
Twitter i s a global
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_204449117
Ik lees net vanaf 2025 ook rendement etc wordt belast..vanaf hoeveel?
Of elk 10tje wat je winst hebt nog ff 3 euro belasting..
Ik zwaai naar dieren.
pi_204449429
Aah box3 alles boven 50k ...tot nu toe
Ik zwaai naar dieren.
pi_204459126
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:57 schreef Geerd het volgende:
Ik lees net vanaf 2025 ook rendement etc wordt belast..vanaf hoeveel?
Of elk 10tje wat je winst hebt nog ff 3 euro belasting..
Hoe werkt dat dan met negatief rendement?
Bij negatief rendement krijg je geld terug van de belastingdienst?
pindazakje
pi_204459519
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 23:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Of je kan het verrekenen met voorgaande jaren, tot x jaar terug.
Zoiets is ook een mogelijkheid.
pi_204459625
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 23:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of je kan het verrekenen met voorgaande jaren, tot x jaar terug.
Zoiets is ook een mogelijkheid.
Carry back 1 jaar Carry forward jaar of 6-7 wss.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204459913
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 23:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Jup idd ..dan kun je het terug vragen...
Ik zwaai naar dieren.
pi_204479027
Fijne vooruitzichten wel :N

twitter
pi_204479986
Heerlijk Shell! Op naar de 30! Eind volgende maand 30,- let maar op!!
pi_204480732
Heb toch nog 1 transactie ingesteld: m'n aandeel PostNL is me net wat te groot in m'n portfolio dus gooi morgenmiddag nog een pluk (~1/3e) eruit. Lijkt me niet onhandig om dat net vóór ex-dividend te doen.
pi_204481665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 10:32 schreef Beursaap het volgende:
Heerlijk Shell! Op naar de 30! Eind volgende maand 30,- let maar op!!
Grote kans..niet op gegokt...verkocht op 27..mooi zat
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 19 april 2022 @ 14:21:48 #29
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204481775
Vond Shell altijd leuk voor dividend. Maar altijd dat gestuiter van 25-30...daar ga je niet rijk van worden.
pi_204481824
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:06 schreef Geerd het volgende:

[..]
Grote kans..niet op gegokt...verkocht op 27..mooi zat
:')_________! Over 2 maanden sterf je bijna van verdriet.
pi_204481862
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:29 schreef Beursaap het volgende:

[..]
:')_________! Over 2 maanden sterf je bijna van verdriet.
Mwja waarom..het is niet dat ik er 15k had in gestopt ,,even snel gerekend toch zo 16% gepakt ..nou mooi toch.
Hoef niet het onderste uit de kan.

Ja had idd even gekeken de top ligt vaak rond juni/juli dus hij zou nog even doorstijgen maja ..en moet nieuwe cv ketel hebben..heb ik die er alweer uit :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_204481921
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 12:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb toch nog 1 transactie ingesteld: m'n aandeel PostNL is me net wat te groot in m'n portfolio dus gooi morgenmiddag nog een pluk (~1/3e) eruit. Lijkt me niet onhandig om dat net vóór ex-dividend te doen.
Nieuwsbericht kinderarbeid bij PostNL, aandeelhouders waarderen deze vindingrijkheid om de winstgevendheid op te krikken en het aandeel noteert 3% hoger.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204481956
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nieuwsbericht kinderarbeid bij PostNL, aandeelhouders waarderen deze vindingrijkheid om de winstgevendheid op te krikken en het aandeel noteert 3% hoger.
Koersstijging heeft wss meer met komende dividend te maken dan met het nieuws.

Daarnaast is die kinderarbeid zover ik weet niet bij PostNL maar bij onderaannemers waar blijkbaar geen zicht op is.
Niet om het recht te praten als het zo is, die constructies maken het kwetsbaar voor misstanden.
Wil je dat voorkomen, dan moet je dit soort constructies met fake zelfstandigheid geheel uitbannen.
pi_204482158
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Koersstijging heeft wss meer met komende dividend te maken dan met het nieuws.

Daarnaast is die kinderarbeid zover ik weet niet bij PostNL maar bij onderaannemers waar blijkbaar geen zicht op is.
Niet om het recht te praten als het zo is, die constructies maken het kwetsbaar voor misstanden.
Wil je dat voorkomen, dan moet je dit soort constructies met fake zelfstandigheid geheel uitbannen.
Wanneer ben je niet meer fake zelfstandig? Als er 30k+ aan waarde op de balans staat in de vorm van voertuigen?

Éen elektrische bus en je zit al over de 50k, meer dan je standaard ZZP'er.
Éen werknemer erbij en je bent gelijk ondernemer? Hoe werkt dit precies.

Volgens mij is de oplossing simpel, iemand heeft gewoon recht op een vast arbeidscontract na 12 maanden ZZP'en onder éen en dezelfde opdrachtgever.
pi_204482200
Één van de voorwaarden om niet "fake zzp-er" te zijn, lijkt me dat je zelf je tarieven kan vaststellen.
pi_204482225
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 15:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wanneer ben je niet meer fake zelfstandig? Als er 30k+ aan waarde op de balans staat in de vorm van voertuigen?

Éen elektrische bus en je zit al over de 50k, meer dan je standaard ZZP'er.
Éen werknemer erbij en je bent gelijk ondernemer? Hoe werkt dit precies.

Volgens mij is de oplossing simpel, iemand heeft gewoon recht op een vast arbeidscontract na 12 maanden ZZP'en onder éen en dezelfde opdrachtgever.
Dienstbetrekking zeggenschap en dat beide de fiscus jarenlang niet (meer) controleerde en ik snap dat ook wel, want je krijgt je centen toch wel. Maar het probleem was vooral dat je niet meer kon vaststellen wel of niet. Het simpele criterium is arbeidsverhouding en zeggenschap, maar dat reguleer je met een ov

[ Bericht 1% gewijzigd door nostra op 19-04-2022 15:33:58 ]
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_204483429
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 15:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Één van de voorwaarden om niet "fake zzp-er" te zijn, lijkt me dat je zelf je tarieven kan vaststellen.
Je bent altijd afhankelijk van marktfactoren als je jezelf uitprijst komt niemand bij je sjoppzen
pi_204483439
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 15:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Dienstbetrekking zeggenschap en dat beide de fiscus jarenlang niet (meer) controleerde en ik snap dat ook wel, want je krijgt je centen toch wel. Maar het probleem was vooral dat je niet meer kon vaststellen wel of niet. Het simpele criterium is arbeidsverhouding en zeggenschap, maar dat reguleer je met een ov
Tjah, nou, weet niet hoor, als subcontractor met 5 mensen onder je ben je nog steeds afhankelijk van PostNL.

Die criteria zijn grijs, en aan de onderkant van de samenleving is dat niet goed genoeg.
pi_204484185
Nu is de avond nog niet om maar tot zover een heel aardige dag op de beurs geweest :)
pi_204484358
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nu is de avond nog niet om maar tot zover een heel aardige dag op de beurs geweest :)
En morgen weer een dagje rood. ;) Zoals die dingen gaan.
pi_204484380
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
En morgen weer een dagje rood. ;) Zoals die dingen gaan.
Morgen is morgen :+
pi_204484500
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 18:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah, nou, weet niet hoor, als subcontractor met 5 mensen onder je ben je nog steeds afhankelijk van PostNL.

Die criteria zijn grijs, en aan de onderkant van de samenleving is dat niet goed genoeg.
Ja sorry, ik snap nog steeds hun pleitbaar standpunt.niet Je zet je klauw toch onder iets en dan ga je na een jaar janken dat dat niet goed genoeg is. Hoe dan?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_204484817
Vanochtend Begin van de handelsdag nog wat Floor & Decor bijgekocht O+
  dinsdag 19 april 2022 @ 20:00:59 #44
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_204484919
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanochtend Begin van de handelsdag nog wat Floor & Decor bijgekocht O+
Is dat hetzelfde als Decor Laxatives uit Madmen? :P

Edit: ah, dat is secor laxatives. :')

[ Bericht 8% gewijzigd door Zwansen op 19-04-2022 20:17:49 ]
pi_204485204
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:00 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Is dat hetzelfde als Decor Laxatives uit Madmen? :P
Heb iets gemist denk ik :+

Maar wel een mooi bedrijf, zo'n 160 winkels in 33 staten, eind van het jaar willen ze op 192 stuks zitten en binnen 8 tot 10 jaar op zo'n 500.

Ter vergelijking:
Lowe's -> 2.200 winkels
Home Depot -> 2.300 winkels
Target -> 1.926 winkels
Walmart -> 6.100 winkels

Nu zijn die laatste 2 minder relevant maar het geeft wel aan dat er met slechts 160 vestigingen nog wel wat groeikansen liggen.

Heb ook wat video's gekeken van mensen die zo'n vestiging bezoeken, zie mezelf er ook wel een vloertje uitzoeken ;)

Over een paar jaar denk je nog eens aan deze post.
Of om me uit te lachen, of om me te feliciteren :+

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2022 20:25:50 ]
pi_204486664
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja sorry, ik snap nog steeds hun pleitbaar standpunt.niet Je zet je klauw toch onder iets en dan ga je na een jaar janken dat dat niet goed genoeg is. Hoe dan?
Men wordt uitgespeeld tegen elkaar aan de onderkant van de samenleving.

Dat daar wetgeving op komt is zo gek nog niet. Pas als iedereen een basisinkomen krijgt waar ze lekker van kunnen leven wordt het gepast om dat helemaal buiten de vergelijking te zetten.
  dinsdag 19 april 2022 @ 22:56:32 #47
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204487241
Zo, NFLX flink onderuit.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 19 april 2022 @ 22:58:43 #48
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_204487255
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 22:56 schreef monkyyy het volgende:
Zo, NFLX flink onderuit.
-25%. _O-

Nu al 50% van de top dacht ik.
pi_204487322
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 22:56 schreef monkyyy het volgende:
Zo, NFLX flink onderuit.
Daar ben ik dan nog redelijk goed vanaf gekomen. Heb ze met ¤13 verlies van de hand gedaan op 4 april :o

M'n handeltje Prosus ging een stuk beter en gelukkig compenseert dat ruim.
pi_204487589
Netflix warns a global crackdown on password sharing is coming

https://www.cnbc.com/2022(...)urce=androidappshare

Och jee toch. Weg gaan de tijden dat je denkt een leuke western te gaan kijken en dan na 2 uur erachter komt dat het een waardeloze film is met een paar gay cowboys in de hoofdrol.
pi_204488151
twitter
  woensdag 20 april 2022 @ 09:35:47 #52
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204488595
Hmm Netflix even volgen...
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_204488869
De nieuwe spaartax gaat nog vervelend worden.

Zo verhuur ik m'n 2e woning aan m'n moeder voor ¤500 per maand (WOZ rond de 147.000).

Dat brengt dus in theorie zo'n ¤6.000 per jaar op, al heb ik dankzij het uitbreiden met een aanbouw en zonnepanelen sowieso de eerste 10 jaar geen cent opbrengst.

Maar stel nu dat de WOZ stijgt naar ¤200.000 en de Belastingdienst ziet dit als ¤53.000 toename in vermogen, dan zou ik dus 0,3x ¤53.000 = ¤15.900 moeten aftikken.

Dat is 31,8 maanden bruto huuropbrengst en geld dat ik niet uit de stenen kan halen, dus zal er aandelen voor moeten verkopen :')

Of mis ik zelf iets in het verhaal zoals het er ligt?
pi_204488961
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

Zo verhuur ik m'n 2e woning aan m'n moeder voor ¤500 per maand (WOZ rond de 147.000).

Dat brengt dus in theorie zo'n ¤6.000 per jaar op, al heb ik dankzij het uitbreiden met een aanbouw en zonnepanelen sowieso de eerste 10 jaar geen cent opbrengst.

Maar stel nu dat de WOZ stijgt naar ¤200.000 en de Belastingdienst ziet dit als ¤53.000 toename in vermogen, dan zou ik dus 0,3x ¤53.000 = ¤15.900 moeten aftikken.

Dat is 31,8 maanden bruto huuropbrengst en geld dat ik niet uit de stenen kan halen, dus zal er aandelen voor moeten verkopen :')

Dat zie je goed en dat geldt voor meer vermogen, met name niet-liquide vermogen. Denk ook bijvoorbeeld aan aandelenopties die als incentive worden toegekend maar het pas na een aantal jaar uitgeoefend mogen worden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_204489010
quote:

Interessant, spaartax?

Zit er ook over te denken om een kleine seniorenwoning te kopen en te verhuren aan m'n moeder. Maar sta nog helemaal aan het begin, zeg maar de brainstormfase. Dus interessant om hier meer over te horen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_204489027
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:44 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Interessant, spaartax?
Er liggen plannen om de VRH (vermogensrendementheffing) te veranderen zodat je iets van 30% belasting gaat betalen over de stijging in waarde (dus spaargeld, aandelen maar ook 2e woning).

Genoeg mensen die een vakantiewoning hebben die niets oplevert omdat ze hem alleen voor zichzelf gebruiken. Je zou dan bij een stijging van de waarde geld moeten aftikken terwijl het je pas bij verkoop iets zou opleveren. Als je dan dat geld niet hebt liggen, kom je nog in de problemen ook en zou je de woning moeten verkopen.

quote:
Zit er ook over te denken om een kleine seniorenwoning te kopen en te verhuren aan m'n moeder. Maar sta nog helemaal aan het begin, zeg maar de brainstormfase. Dus interessant om hier meer over te horen.
Het scheelt dat als je nu koopt, dat je vermoedelijk al aardig op of richting de piek van de huizenprijzen zit.

Mijn 2e woning is in een minder interessante regio in Friesland die echter wel aan begint te trekken.
Daarnaast heb ik natuurlijk diverse verbeteringen aangebracht waardoor de WOZ nog fors zal stijgen en daarmee dus ook de waarde in box 3.

Het wordt bijna interessant om de gemeente nu te melden dat de WOZ-waarde te laag is, zodat ik in 2025 niet tegen een ongewenste stijging aan zit te kijken :')
pi_204489078
ASML *O* _O_
pi_204489102
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er liggen plannen om de VRH (vermogensrendementheffing) te veranderen zodat je iets van 30% belasting gaat betalen over de stijging in waarde (dus spaargeld, aandelen maar ook 2e woning).

Genoeg mensen die een vakantiewoning hebben die niets oplevert omdat ze hem alleen voor zichzelf gebruiken. Je zou dan bij een stijging van de waarde geld moeten aftikken terwijl het je pas bij verkoop iets zou opleveren. Als je dan dat geld niet hebt liggen, kom je nog in de problemen ook en zou je de woning moeten verkopen.
[..]
Het scheelt dat als je nu koopt, dat je vermoedelijk al aardig op of richting de piek van de huizenprijzen zit.

Mijn 2e woning is in een minder interessante regio in Friesland die echter wel aan begint te trekken.
Daarnaast heb ik natuurlijk diverse verbeteringen aangebracht waardoor de WOZ nog fors zal stijgen en daarmee dus ook de waarde in box 3.

Het wordt bijna interessant om de gemeente nu te melden dat de WOZ-waarde te laag is, zodat ik in 2025 niet tegen een ongewenste stijging aan zit te kijken :')
Thanks voor de info, goed om in het achterhoofd te houden. Zal me hier eens in verdiepen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_204489232
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:04 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Thanks voor de info, goed om in het achterhoofd te houden. Zal me hier eens in verdiepen.
Voorlopig is er nog niets definitief, er liggen voorstellen
Maar wel goed om het iig te volgen.
pi_204489515
quote:

Ja je mist iets in het verhaal. Die 60k investering werd sws al belast he. Die verschuift nu van box 3 bankrekening naar box 3 woning.

Als je 60k hebt op de bank en 150k wonwingwaarde heb je 210k vermogen. Als je die 60k investeert in de woning en de woz waarde stijgt naar 200k dan heb je 200k vermogen.

Als die woning in werkelijkheid 210k waard is heb je zo ook nog uitstel van belastingheffing bewerkstelligd met dit snode belastingontwijkend plannetje >:)

Maar serieus, zo zuur zijn de druiven dus niet. Desalniettemin zijn de druiven wel zuur idd met dat heffen over ongerealiseerde winsten :r
pi_204489543
quote:
12s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:08 schreef SOG het volgende:

[..]
Ja je mist iets in het verhaal. Die 60k investering werd sws al belast he. Die verschuift nu van box 3 bankrekening naar box 3 woning.

Als je 60k hebt op de bank en 150k wonwingwaarde heb je 210k vermogen. Als je die 60k investeert in de woning en de woz waarde stijgt naar 200k dan heb je 200k vermogen.
Ja, maar die 60k investering heb ik al gedaan vóór de invoering van de nieuwe spaartax en die hogere WOZ komt mogelijk pas ná de invoering...

quote:
Als die woning in werkelijkheid 210k waard is heb je zo ook nog uitstel van belastingheffing bewerkstelligd met dit snode belastingontwijkend plannetje >:)
Maar dat is dan weer minimaal t.o.v. berekenen van de "echte" waardestijging.

quote:
Maar serieus, zo zuur zijn de druiven dus niet. Desalniettemin zijn de druiven wel zuur idd met dat heffen over ongerealiseerde winsten :r
We gaan zien hoe warm de soep nog is en of de druiven zuur zijn...

Uiteindelijk maakt het ook niet echt een deuk in m'n vermogen als het zo loopt maar het zal voor veel mensen pijnlijk zijn om even > ¤10.000 te moeten aftikken over een waardevermeerdering waar ze niets aan hebben tot ze de 2e (vakantie)woning verkopen.
pi_204489820
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voer nou gewoon een functionele capital gains tax in. Alles wat je realiseert is belast: verkoop aandelen, dividend, rente (lol) etc. Alles wat je niet realiseert dan dus niet. En ja, dat gaat "vervelende" bijkomstigheden hebben: mensen die hun centen in de Tesla's van deze wereld hebben zitten en niet verkopen, betalen dan niets. Maar die genieten ook niets, dus zet ik mijn twijfels al bij de heffingsgrondslag. En waarom nog dividend uitkeren? En je kan hier constructies omheen gaan bouwen waarbij je formeel niet realiseert, maar dat feitelijk wel doet. Etc. Maar nadelen zitten er aan elke vorm van vermogensbelasting.

En 30% is véél, dio mio. Krijg je dat ook terug in een verliesjaar? ja, waarschijnlijk, in de uitwerking, waardoor we over drie jaar weer een topic hebben waarom de miljonairs van Nederland geld terug krijgen terwijl de rest van het land zich plat moet betalen

[ Bericht 3% gewijzigd door nostra op 20-04-2022 12:47:48 ]
Best pilot in history
pi_204490653
Het baart me zorgen dat Netflix nu vooral bezig is met hoe ze de inkomsten kunnen verhogen, zoals "in stream reclames" bij goedkoper abonnement en "extra kosten bij delen account".

Het echte verhaal zou moeten zijn "hoe krijgen we meer content die mensen willen zien". Want na een tijdje ben je echt wel weer uitgekeken op wat er op staat en wat er bij komt vind ik tot nu toe vooral "pulp". Alleen het laatste seizoen van Better Call Saul is (voor mij) het wachten waard maar daarna zou ik het ook even niet meer weten.

En er is intussen ook concurrentie van kleine / lokale / wereldwijde / grote partijen als Amazon Prime Video, Warner Bros Discovery, Disney Plus, Viaplay, Videoland, RTL XL, etc. En je kan nu eenmaal niet overal lid van worden dus maak je als klant keuzes...
pi_204490989
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het baart me zorgen dat Netflix nu vooral bezig is met hoe ze de inkomsten kunnen verhogen, zoals "in stream reclames" bij goedkoper abonnement en "extra kosten bij delen account".

Het echte verhaal zou moeten zijn "hoe krijgen we meer content die mensen willen zien". Want na een tijdje ben je echt wel weer uitgekeken op wat er op staat en wat er bij komt vind ik tot nu toe vooral "pulp". Alleen het laatste seizoen van Better Call Saul is (voor mij) het wachten waard maar daarna zou ik het ook even niet meer weten.

En er is intussen ook concurrentie van kleine / lokale / wereldwijde / grote partijen als Amazon Prime Video, Warner Bros Discovery, Disney Plus, Viaplay, Videoland, RTL XL, etc. En je kan nu eenmaal niet overal lid van worden dus maak je als klant keuzes...
pi_204490995
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, maar die 60k investering heb ik al gedaan vóór de invoering van de nieuwe spaartax en die hogere WOZ komt mogelijk pas ná de invoering...
[..]
Maar dat is dan weer minimaal t.o.v. berekenen van de "echte" waardestijging.
[..]
We gaan zien hoe warm de soep nog is en of de druiven zuur zijn...

Uiteindelijk maakt het ook niet echt een deuk in m'n vermogen als het zo loopt maar het zal voor veel mensen pijnlijk zijn om even > ¤10.000 te moeten aftikken over een waardevermeerdering waar ze niets aan hebben tot ze de 2e (vakantie)woning verkopen.
Ah oke snap hem. Ja dat is wel zuur idd.
pi_204491039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

Met zoveel aanbod loont het ook gewoon om te roeleren tussen aanbieders, dus maandje Netflix, daarna 2 maandjes Amazon, dan weer een maandje HBO Max etc.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat ze naar kwartaal abo's gaan ipv maandabo's. Zelf sta ik ook op het punt om Netflix te stoppen, ben al jarenlang klant maar wat er opstaat boeit me niet echt meer. In maart nog HBO Max genomen en daar ben ik wel even zoet mee :9

NFLX 236.70 -111.91 (-32.10%) Ouch :D
pi_204491717
Het nadeel van in een ETF zitten is dus ook dat je investeert in een bedrijf zoals Netflix waar je wellicht weinig vertrouwen in hebt.
Hmm ja dit kost mij in die zin dus wel geld.
Gelukkig heb ik onlangs mijn abonnement wel al opgezegd. :7
  woensdag 20 april 2022 @ 21:54:35 #68
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204494568
Ik durf het wel aan netflix nu. Ik koop bij als het verder daalt.

Ook BABA en Prosus lijken weer een kans te bieden.

Goedkoop kan altijd goedkoper worden en dat politieke risico moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Maar blijft heel moeilijk van Prosus af te blijven als je bedenkt dat Tencent waarschijnlijk al idioot ondergewaardeerd is (volgens de laatste resultaten is hun genoteerde porto $150B waard en dan nog een berg ongenoteerde belangen van waarschijnlijk minstens $50B (hun EPIC games belang zou al $12B waard moeten zijn)).
pi_204494627
Meta 7.8% in de min is ook wel heftig weer.
Heeft nu een P/E van 14.
  woensdag 20 april 2022 @ 22:04:45 #70
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204494659
Ja tech wordt even gedumpt..

Uiteindelijk meer vertrouwen in Netflix. Kan ook een leuk snoepje zijn voor één van de grotere techreuzen.

Zit ook nog steeds beetje te schrijven op voornamelijk RDS, ING en TELL.
pi_204495234
Tesla iig een prima kwartaal gedraaid weer.
Q2 wat een lastige start vanwege de Shanghai corona lockdown maar gelukkig ook net 2 nieuwe Giga Factories open dus Q3 en Q4 moeten wel weer records gaan geven.
pi_204495393
Tja heb meta ook... aankoopprijs 308$ shit happens. Vond t wel komisch dat nadat het aandeel door t putje ging ineens iedereen kritiek had op de naamsverandering.... daarvoor hoorde je niemand erover.

Blijf lekker zitten met mn aandelen. Ik ben wel voornemens om langzaam een boel nederlandse aandelen weg te doen en nog meer in usa aandelen te gaan. Europa zal nog wel langer en meer nadeel hebben vd oorlog.
pi_204495876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 21:54 schreef JimmyJames het volgende:
Goedkoop kan altijd goedkoper worden en dat politieke risico moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Maar blijft heel moeilijk van Prosus af te blijven als je bedenkt dat Tencent waarschijnlijk al idioot ondergewaardeerd is (volgens de laatste resultaten is hun genoteerde porto $150B waard en dan nog een berg ongenoteerde belangen van waarschijnlijk minstens $50B (hun EPIC games belang zou al $12B waard moeten zijn)).
De portfolio is nog groter dan je waarschijnlijk beseft. Tencent houdt de details geheim, maar deze blogger re-construeerde het zo goed als mogelijk aan de hand van persberichten, disclosures, etc

https://docs.google.com/s(...)/edit#gid=1756026598

De spreadsheet is van augustus 2020 en wordt blijkbaar niet meer onderhouden. Maar het geeft toch een ruwe indruk. De blogger geeft aan dat hij nog eens 600 (!) investeringen van Tencent niet kon achterhalen.

(NB Long Prosus aandelen, dus ben niet objectief).
pi_204496320
Oh ja, ex-dividend PostNL. Ik schrok al.
pi_204497120
Er wordt blijkbaar direct dividendbelasting ingehouden. Weer wat geleerd :!
pi_204497241
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:42 schreef Tjoent het volgende:
Er wordt blijkbaar direct dividendbelasting ingehouden. Weer wat geleerd :!
Yep, en dat vraag je volgend jaar weer terug bij je aangifte over 2022 ;)
pi_204497270
Dank je! Ook dat wist ik niet :)
  donderdag 21 april 2022 @ 14:52:45 #78
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204498457
Nieuwe koersdoelen voor ASML komen door.

Credit Suisse meldt:
quote:
Daarbij kunnen de taxaties voor 2025 omhoog, na positieve woorden van ASML. Credit Suisse denkt dat de winst per aandeel in 2025 bijna verviervoudigd zal zijn en zelfs verzesvoudigd in 2030 ten opzichte van 2020.
Barclays:
quote:
De Veldhovense toeleverancier denkt in 2025 de EUV-capaciteit te hebben verhoogd naar 90 stuks en voor DUV naar 600. Barclays rekende eerder op respectievelijk 80 en 400.

Reden voor de bank om de omzettaxatie voor 2025 te verhogen van 33 naar 36 miljard euro. Daarmee ligt de raming van Barclays 25 procent hoger dan de analistenconsensus.
Jefferies:
quote:
Menon besloot zijn taxaties voor 2022 en 2023 ongeveer gelijk te houden, maar die voor 2024 en 2025 te verhogen. In 2025 ging de omzetraming met 15 procent omhoog naar 35 miljard euro, 5 miljard euro meer dan de bovenkant van de huidige outlook van ASML van 24 tot 30 miljard euro.

"Dit resulteert in een 16,6 procent hogere winst per aandeel in 2025 van 31 euro", zo verwacht de analist.
Jefferies 700
ING 800
BoA 733
Credit Suisse 960
Barclays 950
KBC 810
JP Morgan 780
UBS 685
IEX 755
Goldman Sachs 930
Sanford C. Bernstein 770

Koers nu is 594.
pi_204498607
Tja koersdoelen. Voor wat het waard is. Er zit bovendien nogal wat lucht tussen de ¤685 van Barclays en de ¤960 van Credit Suisse. Al die analistenvisies neem ik met een bergje zout.
pi_204498842
ASML kan z'n apparaten voorlopig niet aanslepen en ziet voldoende ruimte om te groeien, dat is voor mij de belangrijkste indicatie :P
pi_204499493
Mooie cijfertjes hoor van Kinder Morgan. _O_ Dat moet toch wel het ultieme sterfhuisaandeel zijn. :)
Best pilot in history
pi_204500435
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2022 15:17 schreef recursief het volgende:
Tja koersdoelen. Voor wat het waard is. Er zit bovendien nogal wat lucht tussen de ¤685 van Barclays en de ¤960 van Credit Suisse. Al die analistenvisies neem ik met een bergje zout.
Als je groeiaandelen met zo een verschillend koersdoel "lucht" noemt ben je niet op de hoogte van de uitwerking van marginale verschillen in assumpties.
pi_204501591
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 18:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je groeiaandelen met zo een verschillend koersdoel "lucht" noemt ben je niet op de hoogte van de uitwerking van marginale verschillen in assumpties.
Ik denk dat ik beter begrijp wat ik denk dan jij denkt dat ik begrijp.

Lucht=ruimte.

Tussen een groeiprognose van 15% (Barclays) en een groeiprognose van 62% (Credit Suisse) tegen een koers van ¤594 zit nogal wat ruimte.

Hoe het komt dat hun modellen tot zulke grote verschillen leiden vind ik eigenlijk minder interessant dan dat de verschillen zo groot zijn.

En verder dit:
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
ASML kan z'n apparaten voorlopig niet aanslepen en ziet voldoende ruimte om te groeien, dat is voor mij de belangrijkste indicatie :P
pi_204502357
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2022 20:09 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik denk dat ik beter begrijp wat ik denk dan jij denkt dat ik begrijp.

Lucht=ruimte.

Tussen een groeiprognose van 15% (Barclays) en een groeiprognose van 62% (Credit Suisse) tegen een koers van ¤594 zit nogal wat ruimte.

Hoe het komt dat hun modellen tot zulke grote verschillen leiden vind ik eigenlijk minder interessant dan dat de verschillen zo groot zijn.

En verder dit:
[..]

De verschillen zijn niet groot dat zeg ik net. Je begrijpt niet wat ik zeg, dat illustreer je toch 2x nu.

Mja Naja verder moet je zelf weten hoe je zaken definieert maar lucht heeft een negatievere connotatie (gebrek aan fundamentele waarde) dan "ruimte" (er is vanalles mogelijk).

Dat kan je idd anders interpreteren.
pi_204502904
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2022 21:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
De verschillen zijn niet groot dat zeg ik net. Je begrijpt niet wat ik zeg, dat illustreer je toch 2x nu.
Let op, hier volgt een mening: Ik vind een prognose van +15% best flink verschillen van een prognose van +62%.
pi_204503997
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2022 22:28 schreef recursief het volgende:

[..]
Let op, hier volgt een mening: Ik vind een prognose van +15% best flink verschillen van een prognose van +62%.
Is die niet want de verschillen in aannames zijn tergend minuscuul. Dat is iets wat je je moet beseffen. Als je dat niet doet heb je een volstrekt verkeerd idee van mogelijke risico's van aandelen.

Jouw perceptie wijkt in deze gewoon af van de feiten, je zit in het 49e tint grijs te kleuren en je noemt het nog wit.
pi_204504288
Allemachtig wat kan jij drammen zeg. Overigens vraag ik me af waarop je baseert dat de "verschillen in aannames" "tergend miniscuul" zijn. Ik ken de modellen van deze analisten namelijk niet. Jij wel?

[ Bericht 1% gewijzigd door recursief op 22-04-2022 08:31:18 ]
pi_204504301
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
De vraag is voor mij vooral hoeveel van de verwachtingen al ingeprijsd zijn. De koers is sinds corona al over de kop gegaan.
pi_204504308
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 07:27 schreef nostra het volgende:
Zit ik zelf long in en long juni-calls Flow omdat ik denk dat Q1 (veel) sterker gaat zijn dan verwacht.
Nou, dat is in ieder geval gebeurd. Nu eens kijken wat de markt vindt.
Best pilot in history
pi_204504360
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 08:25 schreef recursief het volgende:
Allemachtig wat kan jij drammen zeg. Overigens vraag ik me af waarop je baseert dat de "verschillen in aannames" "tergend miniscuul" zijn. Ik ken de modellen van deze analisten namelijk niet. Jij wel?
Ja ik wel.

Discounted free cashflows. Dat discounten heeft enorme invloeden bij lage rentes (toekomstige winsten worden veel waard en drijft aandelenprijzen omhoog).

Dat heeft ook weer zijn effect op vermeende groeivoeten, gezien door die lage rentes de nadruk van de waardering van aandelen volgens die modellen op de toekomst komt te liggen.

Bij hoge rentes danwel bij value stock heb je daar minder last van.

Je hebt gelijk hoor dat ik lekker kan drammen. Maar dat heb je als je zegt dat ik fout zit maar tegelijkertijd uit je comment blijkt dat je niet weet waar ik het over heb.

Ik heb er allicht wat van dat men sneller defensief reageert, dan krijg je dit.

Welke rentes en groeivoeten gebruikt worden en hoeveel free cash flow er gegenereerd zal worden per jaar zijn allemaal behoorlijk subjectief.

Ze zitten allemaal enigszins bij elkaar in de buurt omdat ze het allemaal van elkaar geleerd hebben en als het teveel afwijkt van beurskoersen is het een indicatie dat de markt het niet eens is met hun evaluatie. Dus dan krijg je dat de analisten daarnaartoe gaan rekenen.
pi_204504391
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 08:25 schreef recursief het volgende:
En tis een waarschuwing want het heeft wat van een enorme onderschatting van mogelijke volatiliteit van aandelen in zich.
pi_204504409
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 08:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor dat ik lekker kan drammen. Maar dat heb je als je zegt dat ik fout zit maar tegelijkertijd uit je comment blijkt dat je niet weet waar ik het over heb.
Kijk, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar je reageert als een arrogante betweter. De grote ludovico zal wel even uitleggen hoe het echt zit en wie iets anders zegt heeft er niks van begrepen.

Prettige dag nog, ik ga wat anders doen want in dat belerende toontje heb ik geen zin.
pi_204504510
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2022 08:57 schreef recursief het volgende:

[..]
Kijk, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar je reageert als een arrogante betweter. De grote ludovico zal wel even uitleggen hoe het echt zit en wie iets anders zegt heeft er niks van begrepen.

Prettige dag nog, ik ga wat anders doen want in dat belerende toontje heb ik geen zin.
Jeetje.

Succes.
Kzal later wel even kijken of ik het anders moet insteken de volgende keer. That escalated quickly.

En het was een waarschuwing, dat de aandelen volatiel zijn. Tis wel handig als je dat besef voor jezelf hebt.
  vrijdag 22 april 2022 @ 09:16:42 #94
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204504600
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 08:30 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De vraag is voor mij vooral hoeveel van de verwachtingen al ingeprijsd zijn. De koers is sinds corona al over de kop gegaan.
Er is sinds de piek ook al weer 1/3de vanaf. Dus tja... in the end zijn die koersdoelen van banken e.d. gewoon bullshit. Het geeft een beeld van het marktsentiment, maar dat is dan ook alles. Je kan gewoon beter kijken naar de P/E ratio en dan doe je er een glazenbol sausje overheen wat je denkt dat een bedrijf in de toekomst gaat doen. Blind gaan op koersdoelen is garantie op missers.
pi_204504726
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 09:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Er is sinds de piek ook al weer 1/3de vanaf. Dus tja... in the end zijn die koersdoelen van banken e.d. gewoon bullshit. Het geeft een beeld van het marktsentiment, maar dat is dan ook alles. Je kan gewoon beter kijken naar de P/E ratio en dan doe je er een glazenbol sausje overheen wat je denkt dat een bedrijf in de toekomst gaat doen. Blind gaan op koersdoelen is garantie op missers.
Wat ASML gaat doen in de toekomst is erg lastig te voorspellen. Voorlopig hebben ze een monopoliepositie en is de vraag vooral hoe snel er opgeschaald kan worden om aan de vraag te voldoen. Vooral een kwestie van voldoende gekwalificeerd personeel binnen trekken?
  vrijdag 22 april 2022 @ 09:39:39 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204504767
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 09:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ASML gaat doen in de toekomst is erg lastig te voorspellen. Voorlopig hebben ze een monopoliepositie en is de vraag vooral hoe snel er opgeschaald kan worden om aan de vraag te voldoen. Vooral een kwestie van voldoende gekwalificeerd personeel binnen trekken?
Ik snap niet dat ze zo halsstarrig helemaal op postzegel Eindhoven blijven zitten. Ze vissen voor personeel veel in de vijver van hun eigen toeleveranciers. Bottleneck is gewoon goed personeel vinden. Ik zou bij assemblage van DUV-machines naar de Randstad brengen. Kun je beter persoonlijke neel aannemen en kom op, anderhalf uur reistijd is ook eigenlijk nog op dezelfde postzegel
The End Times are wild
pi_204504795
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 09:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik snap niet dat ze zo halsstarrig helemaal op postzegel Eindhoven blijven zitten. Ze vissen voor personeel veel in de vijver van hun eigen toeleveranciers. Bottleneck is gewoon goed personeel vinden. Ik zou bij assemblage van DUV-machines naar de Randstad brengen. Kun je beter persoonlijke neel aannemen en kom op, anderhalf uur reistijd is ook eigenlijk nog op dezelfde postzegel
Gisteren stond er een stuk in het ED hierover. Kan het niet helemaal lezen want premium maar komt er op neer dat de vraag vooral is of de regio ASML's groeispurt bij kan houden. Dat gaat om personeel maar ook om huisvesting, bereikbaarheid enzovoort.
  vrijdag 22 april 2022 @ 09:50:04 #98
36431 bleiblei
pi_204504848
quote:

[..]
Er kloppen heel veel dingen niet in je post ;)
pi_204504981
quote:

[..]
Ik heb sterk het vermoeden dat de bedrijven in de regio Eindhoven afspraken hebben met elkaar dat ze niet elkaars personeel gaan wegkapen. Dat zou al snel tot een enorme loonstijging leiden, waar geen tekenen van zijn. En verder wordt er op grote schaal personeel in het buitenland geworven.
  vrijdag 22 april 2022 @ 10:13:37 #100
36431 bleiblei
pi_204505016
En dit soort artikels geven aan dat ff de productie van DUV naar de randstad verhuizen (Why? Nog moeilijkere huizenmarkt, hogere salarissen, etc.) Niet ff kan:

https://innovationorigins(...)de-nieuwe-cleanroom/

Als het wel had gekund, hadden ze beter de productie van DUV naar Azië kunnen verplaatsen. Zit je dichter bij je klanten ;) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')