abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:49:27 #211
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_204416314
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Werelwijd LNG betekent aanvoer per schip, er is een beperkt aantal LNG tankers, er is ook een bepert aantal LNG havens. Sorry, je bedoelt het goed maar het probleem is niet zo simpel op te lossen. Alternatieven voor aardgas idem, die hebben we niet echt en de alternatieven bouwen is geen klus die je in 6 maanden klaart.
Je lijkt wat verstand van energie/gas te hebben (behalve dan kernenergie;-)).

Maar in hoeverre is de kraan in Groningen vol open zetten een oplossing? Als in kunnen we dan zonder Russisch gas?
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_204416467
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:49 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Je lijkt wat verstand van energie/gas te hebben (behalve dan kernenergie;-)).

Maar in hoeverre is de kraan in Groningen vol open zetten een oplossing? Als in kunnen we dan zonder Russisch gas?
Ik heb er verdomd weinig verstand van maar ik heb opgezocht wat voor capaciteiten er zijn :D

Ja, Nederland zou qua hoeveelheid in Groningen zonder Russisch gas kunnen, dacht ik, er is nog iets van 12x ons totale jaarlijkse verbruik aanwezig onder Groningen wat ik ervan begreep. Ik weet niet zeker meer wie het was die hier de informatie postte over de huidige afmeting van de gasbel. Freshprince mischien?

Of het mogelijk is zoveel te winnen per jaar...geen idee, maar in theorie hebben we nog genoeg. Gaat uiteraard gelazer geven in Groningen maar als het een noodsituatie is dan moet dat maar. Noorwegen heeft ook nog aanzienlijke hoeveelheden, natuurlijk.

Om je een idee te geven over LNG per schip...de totale wereldcapaciteit van alle LNG schepen (niet allemaal zeewaardig overigens) is 95 miljoen kubieke meter. De totale gasbehoefte van Duitsland alleen is ruim 70 miljard kubieke meter per jaar. Zie daar iig een deel van het probleem want het is niet alleen Duitsland die LNG wil of nodig heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 19:57:54 ]
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:08:58 #213
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_204416700
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:32 schreef ExTec het volgende:

[..]
Volgens mij heeft iran of irak ooit geprobeerd grootschalig valse USD te maken. Kan ook Noord-Korea zijn.

Aardig scenario, ware het niet dat roebels geen moer waard zijn.
Dat was Noord Korea en die waren gewoon origineel , dat waren geen eens vervalsingen meer
Die waren alleen te kenmerken door de dubbele nummering
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_204416736
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik heb er verdomd weinig verstand van maar ik heb opgezocht wat voor capaciteiten er zijn :D

Ja, Nederland zou qua hoeveelheid in Groningen zonder Russisch gas kunnen, dacht ik, er is nog iets van 12x ons totale jaarlijkse verbruik aanwezig onder Groningen wat ik ervan begreep. Ik weet niet zeker meer wie het was die hier de informatie postte over de huidige afmeting van de gasbel. Freshprince mischien?

Of het mogelijk is zoveel te winnen per jaar...geen idee, maar in theorie hebben we nog genoeg. Gaat uiteraard gelazer geven in Groningen maar als het een noodsituatie is dan moet dat maar. Noorwegen heeft ook nog aanzienlijke hoeveelheden, natuurlijk.

Om je een idee te geven over LNG per schip...de totale wereldcapaciteit van alle LNG schepen (niet allemaal zeewaardig overigens) is 95 miljoen kubieke meter. De totale gasbehoefte van Duitsland alleen is ruim 70 miljard kubieke meter per jaar. Zie daar iig een deel van het probleem want het is niet alleen Duitsland die LNG wil of nodig heeft.
https://www.businessinsider.nl/gas-verbruik-2021-daling-gasprijs/
https://www.businessinsid(...)-6-grafieken-464594/
https://nos.nl/collectie/(...)gaskraan-dichtdraait

We gebruiken 38-44 miljard kuub per jaar. Zit nog ruim 450 miljard kuub onder Groningen en hebben de capaciteit om er minstens 50+ miljard per jaar uit te halen.

Kortom, besluiten we morgen Groningen op te gooien zijn wij iig helemaal van het Russisch gas af en kunnen we inderdaad nog 10 jaar er over doen om van gas af te stappen. Voor de rest van Europa hebben we de capaciteit niet om dat op te lossen.
pi_204416756
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

We gebruiken 38-44 miljard kuub per jaar. Zit nog ruim 450 miljard kuub onder Groningen en hebben de capaciteit om er minstens 50+ miljard per jaar uit te halen.

Kortom, besluiten we morgen Groningen op te gooien zijn wij iig helemaal van het Russisch gas af en kunnen we inderdaad nog 10 jaar er over doen om van gas af te stappen. Voor de rest van Europa hebben we de capaciteit niet om dat op te lossen.
Dank je :)

Ik wist dat iemand het gepost had, ik wist alleen niet meer wie, het is de leeftijd, he? :D
pi_204416766
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 18:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Minderen en als de bliksem nieuwe leveranciers zoeken.
:')
Vakman pur sang
pi_204416799
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dank je :)

Ik wist dat iemand het gepost had, ik wist alleen niet meer wie, het is de leeftijd, he? :D
Ik was het niet, maar was zelf ook benieuwd :P
pi_204416821
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Dank zeg voor de cijfers.
Contractueel moet er toch nog geleverd worden aan Duitsland?
pi_204416834
Wat bekend is over de achtergrond van Russische soldaten KIA.
twitter
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:18:16 #220
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_204416850
quote:

[..]

Thnx ik was te lui om zelf Google te raadplegen. Maarje hoort het weinig als oplossing voor dit geneuzel.. wss uit angst voor een shitload aan kritiek.

Toch maar is kijken of we hier een warmtepomp in het budget kunnen knutselen. Als we toch de douche en keuken willen aanpakken.
pi_204416852
quote:

[..]

Wij hebben een bindend Europees contract wat ons verplicht het groningsgas naar andere EU landen te exporteren.
Vakman pur sang
pi_204416872
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wij hebben een bindend Europees contract wat ons verplicht het groningsgas naar andere EU landen te exporteren.
Dat is mij bekend maar dat is op zich geen belemmering om voldoende gas voor onszelf te winnen.
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:21:03 #223
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_204416894
quote:

[..]

Maar er is verschil tussen gas volume en LNG volume. Eén m³ LNG is gelijk aan ongeveer 600 m³ gas (bij 1 atm, op kamertemperatuur).
Ik lees elders dat Duitsland's domestic gas use in 2021 100 bcm (billion cubic meters) bedroeg, en dat Duitsland dat jaar 141 bcm importeerde.
100 bcm komt overeen met 167 miljoen m³ LNG.
are we infinite or am I alone
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:23:25 #224
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_204416918
twitter
are we infinite or am I alone
pi_204416920
Medvedchuk gepakt

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_204416922
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is mij bekend maar dat is op zich geen belemmering om voldoende gas voor onszelf te winnen.
Nee klopt, dit stuk is interessant (vind ik)
https://decorrespondent.n(...)93347049913-30f406fe

quote:
Wat zijn de alternatieven?

In theorie zou Europa maximaal 60 miljard kuub vloeibaar aardgas kunnen importeren. Maar het Internationaal Energie Agentschap (IEA) verwacht dat met een uiterste inspanning het waarschijnlijk beperkt zal blijven tot 20 miljard kuub extra. Als we dan ook nog Azerbeidzjan en Noorwegen lief aankijken, dan komt daar nog 10 miljard kuub vandaan.

Het IEA presenteerde onlangs een tienpuntenplan om te investeren in energiebesparing en hernieuwbare energie om minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Bijvoorbeeld: sneller zon- en windprojecten bouwen (besparing: 6 miljard kuub), kernenergiecentrales open laten en meer biomassa stoken (13 miljard kuub), het installatietempo van warmtepompen verdubbelen (2 miljard kuub), twee keer sneller woningen renoveren, slimme meters installeren, cv-ketels afstellen (2 miljard kuub), en de thermostaat in alle Europese gebouwen 1 graad omlaag schroeven (10 miljard kuub). Zelfs als dit ambitieuze plan slaagt, rest er nog een gat van meer dan 100 miljard kuub Russisch gas dat opgevuld moet worden.

Dus dan wordt het echt onaangenaam. Denk aan opties als: alle Europese bruinkool- en steenkoolcentrales laten loeien, en – waar mogelijk – gascentrales op olie laten draaien. Nederland, dat eerder dit jaar afsprak dat kolencentrales nog maar op 35 procent van hun maximale capaciteit mogen draaien om het klimaat te sparen, zal daarop terug moeten komen. Als we erin slagen alle kolencentrales aan te zetten dan besparen we nog 28 miljard kuub gas, hoewel we daarmee dus wel enorme klimaatschade en luchtvervuiling veroorzaken.

Maar dan zijn we dus nog steeds maar op de helft. En resten er alleen drastische maatregelen om hardhandig ons gasgebruik terug te schroeven. Daarbij geldt dat ongeveer een derde van het gas in Europa voor de verwarming van gebouwen wordt gebruikt, een derde in de industrie en een derde voor de stroomproductie.

Uiteindelijk ontkom je niet aan het afschakelen van fabrieken en andere gasafnemers. Nu staan bloemen uit het Westland natuurlijk niet zo laag op de piramide van Maslow, maar het sluiten van kunstmestfabrieken is bijvoorbeeld al wel weer riskant.

De prijzen van kunstmest gingen door de hoge gasprijzen al door het dak — en daarmee ook de voedselprijzen. Rusland was bovendien grootexporteur van kunstmest, met de nadruk op ‘was’. Schroef je dus de productie van kunstmest in Europa verder terug, wie weet wat er gebeurt. En zo zijn er meer industriële producten die in de keten een belangrijke rol spelen. Neem aluminium, waarmee we bijvoorbeeld ook windmolens, zonnepanelen en elektrische auto’s maken. Het afschakelen van industrie is dus vreselijk prijzig.

Het verdelen van schaars aardgas zal ook het nodige vergen van de Europese solidariteit. Sommige landen (voornamelijk in Oost-Europa) zijn namelijk veel afhankelijker van Russisch gas dan andere landen (voornamelijk in Zuid-Europa). Het is technisch geen sinecure om gas te verdelen. Sommige landen zijn vrijwel geheel afgesloten van het Europese gasnet. Zo heeft Spanje de meeste vloeibaar-gas-terminals (totale capaciteit: 70 miljard kuub), maar het Iberisch schiereiland is met de rest van Europa verbonden via één laffe leiding die nauwelijks enig volume kan doorgeleiden.

Plannen voor een grotere pijpleiding om gas heen en weer te brengen tussen Frankrijk en Spanje werden in 2018 stopgezet. ‘Een overwinning voor de beweging voor een fossielvrij Europa’, juichten milieuactivisten toen.
Vakman pur sang
pi_204416927
Wat is dit?

twitter
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:25:41 #228
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204416944
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:23 schreef crystal_meth het volgende:
[ twitter ]
Daar meost ik laatst ook al aan denken, we lachen allemaal hard dat het Russische leger niet is wat verwacht werd. Maar ondertussen verschieten ze in Oekraïense wel een hoop van onze NAVOvoorraden... Wat als Rusland straks toch wel Europa binnenvalt en we niet genoeg middelen meer hebben..,
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:25:43 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204416945
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:24 schreef polderturk het volgende:
Wat is dit?

[ twitter ]
Peetvader van sommige van Poetin's kinderen (en Poetin van een van de zijne), oligarch en degene die waarschijnlijk Zelensky moest gaan vervangen als de Russische coup eind februari geslaagd zou zijn geweest.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:25:44 #230
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204416946
quote:
Wat is dit?

[ twitter ]
Iemand die ze kunnen ruilen.
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:26:08 #231
38496 Perrin
pi_204416952
twitter
pi_204416961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:25 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Daar meost ik laatst ook al aan denken, we lachen allemaal hard dat het Russische leger niet is wat verwacht werd. Maar ondertussen verschieten ze in Oekraïense wel een hoop van onze NAVOvoorraden... Wat als Rusland straks toch wel Europa binnenvalt en we niet genoeg middelen meer hebben..,
Ik denk dat er wat opgeschaald gaat worden bij de leveranciers van Javelins en Stingers.
pi_204416967
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:26 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Makkelijker gezegd dan gedaan zoals we net al vaststelden. Heerlijk altijd die politici :)
pi_204416978
quote:
Wat is dit?

[ twitter ]
Putin spion en eerder vastgezet wegens hoogverraad.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_204416981
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:25 schreef Tengano het volgende:

[..]
Iemand die ze kunnen ruilen.
Maar ik denk dat de garantie echt zeer binnenkort afloopt 😅
pi_204416982
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Peetvader van een van Poetin's kinderen, oligarch en degene die waarschijnlijk Zelensky moest gaan vervangen als de Russische coup eind februari geslaagd zou zijn geweest.
Maar hoe is hij in handen van Oekraïne terecht gekomen? Ging hij meevechten in het Russische leger?
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:29:12 #237
38496 Perrin
pi_204416987
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Makkelijker gezegd dan gedaan zoals we net al vaststelden. Heerlijk altijd die politici :)
Puntje op de horizon enzo.
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:29:13 #238
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204416988
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:26 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Tegen de tijd dat alles een beetje in stelling staat is er al zoveel leed geleden. Poetin laat zich duidelijk niet intimideren en Wopke is nog niet eens halverwege met zijn lijstje beperkingen :')
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:29:39 #239
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_204416993
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[..]
Nee klopt, dit stuk is interessant (vind ik)
https://decorrespondent.n(...)93347049913-30f406fe
[..]

Maar dan moeten we wel die Groningers echt (sneller) gaan compenseren...

Maar ja.... overheid en efficiënte processen....
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:29:46 #240
38496 Perrin
pi_204416994
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:28 schreef polderturk het volgende:

[..]
Maar hoe is hij in handen van Oekraïne terecht gekomen? Ging hij meevechten in het Russische leger?
Hij woont in Oekraine. Is ondergedoken toen de invasie begon en nu blijkbaar ergens uit een hol getrokken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')