We zouden iig alles op alles moeten zetten om zo snel mogelijk de hoeveelheid euro's die we naar Poetin overmaken zo klein mogelijk te maken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees het artikel maar eens goed, het is nogal eenzijding namelijk, een van de landen die hun LNG leveringen moeten opschalen is Nederland. Groningen dus. Verder moet zo'n beetje alle LNG wat in Nederland aankomt naar Duitsland wat leuk voor hun is maar dan blijven andere landen met een probleem zitten.
Verder wil men kolen gebruik opschroeven, kolen die nu vooral uit Rusland komen. Weer een probleem erbij.
Ik vind dit heel erg blue sky thinking met een grote nadruk op ikke, ikke en de rest kan stikke maar dat het minder kan geloof ik zonder meer.
Daar zullen alle landen al druk mee bezig zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zouden iig alles op alles moeten zetten om zo snel mogelijk de hoeveelheid euro's die we naar Poetin overmaken zo klein mogelijk te maken.
Eens. We geven hem gewoon roebels die we zelf gaan drukkenquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zouden iig alles op alles moeten zetten om zo snel mogelijk de hoeveelheid euro's die we naar Poetin overmaken zo klein mogelijk te maken.
Volgens mij heeft iran of irak ooit geprobeerd grootschalig valse USD te maken. Kan ook Noord-Korea zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eens. We geven hem gewoon roebels die we zelf gaan drukken
Des te beter, kan je de munt ook niet devalueren met valse roebelsquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij heeft iran of irak ooit geprobeerd grootschalig valse USD te maken. Kan ook Noord-Korea zijn.
Aardig scenario, ware het niet dat roebels geen moer waard zijn.
Noord Korea maakt de beste valse dollars, IIRC.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij heeft iran of irak ooit geprobeerd grootschalig valse USD te maken. Kan ook Noord-Korea zijn.
Oh, daar heb je ook nog rangen en standen in?quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Noord Korea maakt de beste valse dollars, IIRC.
Duitsland ook met de Britse pond. Operatie Bernard.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je lijkt wat verstand van energie/gas te hebben (behalve dan kernenergie;-)).quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Werelwijd LNG betekent aanvoer per schip, er is een beperkt aantal LNG tankers, er is ook een bepert aantal LNG havens. Sorry, je bedoelt het goed maar het probleem is niet zo simpel op te lossen. Alternatieven voor aardgas idem, die hebben we niet echt en de alternatieven bouwen is geen klus die je in 6 maanden klaart.
Ik heb er verdomd weinig verstand van maar ik heb opgezocht wat voor capaciteiten er zijnquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:49 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Je lijkt wat verstand van energie/gas te hebben (behalve dan kernenergie;-)).
Maar in hoeverre is de kraan in Groningen vol open zetten een oplossing? Als in kunnen we dan zonder Russisch gas?
Dat was Noord Korea en die waren gewoon origineel , dat waren geen eens vervalsingen meerquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://www.businessinsider.nl/gas-verbruik-2021-daling-gasprijs/quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb er verdomd weinig verstand van maar ik heb opgezocht wat voor capaciteiten er zijn
Ja, Nederland zou qua hoeveelheid in Groningen zonder Russisch gas kunnen, dacht ik, er is nog iets van 12x ons totale jaarlijkse verbruik aanwezig onder Groningen wat ik ervan begreep. Ik weet niet zeker meer wie het was die hier de informatie postte over de huidige afmeting van de gasbel. Freshprince mischien?
Of het mogelijk is zoveel te winnen per jaar...geen idee, maar in theorie hebben we nog genoeg. Gaat uiteraard gelazer geven in Groningen maar als het een noodsituatie is dan moet dat maar. Noorwegen heeft ook nog aanzienlijke hoeveelheden, natuurlijk.
Om je een idee te geven over LNG per schip...de totale wereldcapaciteit van alle LNG schepen (niet allemaal zeewaardig overigens) is 95 miljoen kubieke meter. De totale gasbehoefte van Duitsland alleen is ruim 70 miljard kubieke meter per jaar. Zie daar iig een deel van het probleem want het is niet alleen Duitsland die LNG wil of nodig heeft.
Dank jequote:Op dinsdag 12 april 2022 20:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
https://www.businessinsider.nl/gas-verbruik-2021-daling-gasprijs/
https://www.businessinsid(...)-6-grafieken-464594/
https://nos.nl/collectie/(...)gaskraan-dichtdraait
We gebruiken 38-44 miljard kuub per jaar. Zit nog ruim 450 miljard kuub onder Groningen en hebben de capaciteit om er minstens 50+ miljard per jaar uit te halen.
Kortom, besluiten we morgen Groningen op te gooien zijn wij iig helemaal van het Russisch gas af en kunnen we inderdaad nog 10 jaar er over doen om van gas af te stappen. Voor de rest van Europa hebben we de capaciteit niet om dat op te lossen.
quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Minderen en als de bliksem nieuwe leveranciers zoeken.
Ik was het niet, maar was zelf ook benieuwdquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dank je
Ik wist dat iemand het gepost had, ik wist alleen niet meer wie, het is de leeftijd, he?
Dank zeg voor de cijfers.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
https://www.businessinsider.nl/gas-verbruik-2021-daling-gasprijs/
https://www.businessinsid(...)-6-grafieken-464594/
https://nos.nl/collectie/(...)gaskraan-dichtdraait
We gebruiken 38-44 miljard kuub per jaar. Zit nog ruim 450 miljard kuub onder Groningen en hebben de capaciteit om er minstens 50+ miljard per jaar uit te halen.
Kortom, besluiten we morgen Groningen op te gooien zijn wij iig helemaal van het Russisch gas af en kunnen we inderdaad nog 10 jaar er over doen om van gas af te stappen. Voor de rest van Europa hebben we de capaciteit niet om dat op te lossen.
Thnx ik was te lui om zelf Google te raadplegen. Maarje hoort het weinig als oplossing voor dit geneuzel.. wss uit angst voor een shitload aan kritiek.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb er verdomd weinig verstand van maar ik heb opgezocht wat voor capaciteiten er zijn
Ja, Nederland zou qua hoeveelheid in Groningen zonder Russisch gas kunnen, dacht ik, er is nog iets van 12x ons totale jaarlijkse verbruik aanwezig onder Groningen wat ik ervan begreep. Ik weet niet zeker meer wie het was die hier de informatie postte over de huidige afmeting van de gasbel. Freshprince mischien?
Of het mogelijk is zoveel te winnen per jaar...geen idee, maar in theorie hebben we nog genoeg. Gaat uiteraard gelazer geven in Groningen maar als het een noodsituatie is dan moet dat maar. Noorwegen heeft ook nog aanzienlijke hoeveelheden, natuurlijk.
Om je een idee te geven over LNG per schip...de totale wereldcapaciteit van alle LNG schepen (niet allemaal zeewaardig overigens) is 95 miljoen kubieke meter. De totale gasbehoefte van Duitsland alleen is ruim 70 miljard kubieke meter per jaar. Zie daar iig een deel van het probleem want het is niet alleen Duitsland die LNG wil of nodig heeft.
Wij hebben een bindend Europees contract wat ons verplicht het groningsgas naar andere EU landen te exporteren.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is mij bekend maar dat is op zich geen belemmering om voldoende gas voor onszelf te winnen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wij hebben een bindend Europees contract wat ons verplicht het groningsgas naar andere EU landen te exporteren.
Maar er is verschil tussen gas volume en LNG volume. Eén m³ LNG is gelijk aan ongeveer 600 m³ gas (bij 1 atm, op kamertemperatuur).quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |