Het lijkt dat de mondkapjesdeal nog wer een vervolg krijgt. FTM en de Volkskrant menen bewijs te hebben dat Hugo zich ermee bemoeide. Zelf ontkent hij het nog altijd.quote:De Jonge ontkent gelogen te hebben over rol in mondkapjesdeal
https://www.nu.nl/politie(...)-mondkapjesdeal.html
Voormalig minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge ontkent zich bemoeid te hebben met de mondkapjesdeal van mede-CDA'er Sywert van Lienden. Eerder op woensdag meldde de Volkskrant dat De Jonge dat wel deed, terwijl de inkoop van beschermingsmiddelen niet zijn verantwoordelijkheid was.
Wat er niet aan de berichtgeving klopt, wilde hij desgevraagd niet onderbouwen omdat er nog een onderzoek loopt. "Het voelt ongemakkelijk om er niet op te kunnen reageren. Maar dat onderzoek zal duidelijkheid geven hoe het wél is gegaan."
De Volkskrant meldde op basis van WhatsApp-berichten die zijn vrijgegeven door het ministerie van Financiën hoe De Jonge in zijn vorige baan bij een hoge ambtenaar aandrong op contact met Sywert van Lienden.
De Jonge nam op 10 april 2020, een week voordat de overheid een bestelling plaatste bij Van Lienden, via WhatsApp contact op met Bas van den Dungen, de secretaris-generaal van het ministerie van Financiën. "Je kunt die Sywert beter inside pissing out hebben dan outside pissing in", schreef De Jonge. "Met een klein beetje verdraagzaamheid moet dat lukken. Hoop echt dat het lukt."
De Jonge heeft altijd gezegd dat hij geen betrokkenheid had bij de deal. Dat was niet gelogen, benadrukte De Jonge woensdag. De minister zei in juli vorig jaar dat hij berichten van Van Lienden had doorgestuurd naar Martin van Rijn, die hiervoor verantwoordelijk was.
Voor een gevalletje hier en daar, zeker. Het gaat mij echter om de frequentie onder specifiek deze bewindspersonen. Plus het opzichtige. Bijvoorbeeld dat hele functie elders debat, bizar. Dat waren 3 politieke doodzondes in 1 debat en meneer is gewoon opnieuw premier.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook in eerdere kabinetten had je ministers die om politieke redenen toch maar door de coalitie gered werden na affaires. Dat is weinig nieuws onder de zon.
Gewoon langs partijlijnen dus. Allemaal vooraf al geregeld. Alleen JA21 niet.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:51 schreef Drekkoning het volgende:
https://debatdirect.tweed(...)en-21-30/markeringen
De stemmingen per Tweede Kamer lid
Langs partijlijnen is niet per definitie vooraf geregeld. Best kans dat PvdA, GL e.d. De Jonge best een kans wilden geven maar niet overtuigd werden door het debat. Langs partijlijnen is ook gewoon logisch: veel kamerleden zullen het debat niet eens gevolgd hebben (er waren gister een heel aantal andere debatten), die stemmen dus gewoon wat de woordvoerder adviseert of wat de meerderheid van de fractie wil.quote:Op vrijdag 8 april 2022 09:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Gewoon langs partijlijnen dus. Allemaal vooraf al geregeld. Alleen JA21 niet.
Nee op tv hebben meerdere staatsrechtdeskundigen al hun zorgen geuit. Ik hoorde laatst ook op tv dat de EU NL al meerdere keren op de vingers heeft getikt ivm ondoorzichtigheid en de kans op corruptie daarmee. En NL doet er niks mee.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:48 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Voor een gevalletje hier en daar, zeker. Het gaat mij echter om de frequentie onder specifiek deze bewindspersonen. Plus het opzichtige. Bijvoorbeeld dat hele functie elders debat, bizar. Dat waren 3 politieke doodzondes in 1 debat en meneer is gewoon opnieuw premier.Kaag met Afghanistan, Ollengren met dat briefje. De slechte verdediging eromheen. Zo heb ik het niet eerder gezien, maar wellicht loop ik te kort mee.
Is dus vrij normaal. En gaat al jaren zo. Men heeft gewoon besloten dat dit een kabinets crisis niet waard is.quote:Op vrijdag 8 april 2022 09:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Gewoon langs partijlijnen dus. Allemaal vooraf al geregeld. Alleen JA21 niet.
Precies, dit zie ik ook. Nu kunnen we natuurlijk niet van leden van kabinetspartijen verwachten dat ze het volmondig met ons eens zijn, dat kost ze een potentiële verkiesbare plaats. Maar uiteindelijk geloof ik er wel in dat er een corrigerende beweging komt.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee op tv hebben meerdere staatsrechtdeskundigen al hun zorgen geuit. Ik hoorde laatst ook op tv dat de EU NL al meerdere keren op de vingers heeft getikt ivm ondoorzichtigheid en de kans op corruptie daarmee. En NL doet er niks mee.
Langzaamaan glijdt NL naar beneden en als je extrapoleert dan worden we een 2de hongarije of polen.
Ik heb niet de indruk dat corruptie in Nederland nou zo'n groot probleem is. Behalve in Limburg en bij 't CDA, zei hij met een knipoog maar toch met een serieuze ondertoon.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee op tv hebben meerdere staatsrechtdeskundigen al hun zorgen geuit. Ik hoorde laatst ook op tv dat de EU NL al meerdere keren op de vingers heeft getikt ivm ondoorzichtigheid en de kans op corruptie daarmee. En NL doet er niks mee.
Langzaamaan glijdt NL naar beneden en als je extrapoleert dan worden we een 2de hongarije of polen.
Leg mij eens uit waarom het vertrek van de minister van wonen in godsnaam een kabinetscrisis zou opleveren?quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Is dus vrij normaal. En gaat al jaren zo. Men heeft gewoon besloten dat dit een kabinets crisis niet waard is.
Ik zie geen corruptie en ik zie echt geen rechtsstaat ondermijning zoals in Polen. Sterker: de rechter tikt hier steeds vaker de overheid op de vingers en het is niet zo dat de overheid daardoor het rechtssysteem wil aanpassen. Nee, ze proberen altijd wel het vonnis uit te voeren (al dan niet van harte en ook niet altijd succesvol, maar toch).quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat dan het CDA al haar ministers en staatssecretarissen eruit haalt, m.a.w. , de coalitie is dan weg.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Leg mij eens uit waarom het vertrek van de minister van wonen in godsnaam een kabinetscrisis zou opleveren?
Nee, dat zat er helemaal niet in. Voor het CDA ook gewoon een slecht idee. Iemand als Knops was dan gewoon naar het kabinet gegaan ipv De Jonge, denk ik.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Omdat dan het CDA al haar ministers en staatssecretarissen eruit haalt, m.a.w. , de coalitie is dan weg.
Het was bij Balkenende ook al. Ik zou zeggen dat het ergens bij Paars-II begonnen is en onder Rutte een vlucht genomen heeft. En het zo frequent en beleidsmatig informatie achterhouden is wel echt iets van de laatste jaren.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:52 schreef Hanca het volgende:
Dit is een vicieuze cirkel. Je kunt dit ook niet de huidige regeringspartijen verwijten, Rutte II met PvdA ging exact hetzelfde. En ik geloof ook echt niet dat het allemaal aan Rutte ligt.
Waarom zouden ze dat doen? Bij de eerstvolgende verkiezingen wordt het CDA gehalveerd, dat stellen ze het liefst zo lang mogelijk uit lijkt me.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Omdat dan het CDA al haar ministers en staatssecretarissen eruit haalt, m.a.w. , de coalitie is dan weg.
En Joba heeft daar gisteren weer een bijdrage aan geleverd. God. Dat was echt gênant.quote:Op vrijdag 8 april 2022 12:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat doen? Bij de eerstvolgende verkiezingen wordt het CDA gehalveerd, dat stellen ze het liefst zo lang mogelijk uit lijkt me.
En dan? Verkiezingen waarbij vooral het CDA enorme klappen gaat krijgen zeker als ze een regering hierop laten vallen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Klopt dat is er ook nog niet grootschalig in NL.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie geen corruptie en ik zie echt geen rechtsstaat ondermijning zoals in Polen. Sterker: de rechter tikt hier steeds vaker de overheid op de vingers en het is niet zo dat de overheid daardoor het rechtssysteem wil aanpassen. Nee, ze proberen altijd wel het vonnis uit te voeren (al dan niet van harte en ook niet altijd succesvol, maar toch).
Er is hier inmiddels wel een probleem in de werking tussen tweede kamer en regering. Ze wantrouwen elkaar volledig. Aan de regeringskant zijn ze bang voor de veel te snel met grote woorden en MvWs smijtende kamer die er ook geen probleem in ziet om ministers zwart te maken in de pers. Daardoor geven bewindslieden niet altijd alle informatie of fouten door. De kamer merkt dan weer dat de regering ding verzwijgt en wordt daar boos om en gaat nog meer grote woorden en MvWs gebruiken.
Dit is een vicieuze cirkel. Je kunt dit ook niet de huidige regeringspartijen verwijten, Rutte II met PvdA ging exact hetzelfde. En ik geloof ook echt niet dat het allemaal aan Rutte ligt.
En waar de oplossing in zit?
Je wil meer vertrouwen van beide kanten, maar zolang de ene kant de andere kant niet vertrouwt, gaat het andersom ook niet gebeuren. Ik zie niet zo snel hoe dit beter moet worden. Ook niet als we volledig andere partijen in het kabinet zouden hebben, trouwens.
Het beste zou ik zien als de kamer bij zichzelf begint, reflecteert op wat ze aan het doen zijn. Dat haast, grote woorden en commentaar in de pers en op social media averrechts werken. Als ze laten zien dat fouten maken niet erg is voor bewindslieden, gaan die ook vanzelf meer vertrouwen krijgen. Dit is ook in lijn met het Venetië-rapport, trouwens.
Ik hoorde van mijn collega maatschappijleer dat hij overwoog om de beelden in 3 mavo te laten zien, als voorbeeld van hoe het systeem niet werkt.quote:Op vrijdag 8 april 2022 12:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En Joba heeft daar gisteren weer een bijdrage aan geleverd. God. Dat was echt gênant.
Dat valt wel mee, in Nederland is er nooit veel corruptie geweest. Het zit zeker boven de grote rivieren niet in de volksaard en het wordt niet geaccepteerd.quote:Op vrijdag 8 april 2022 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt dat is er ook nog niet grootschalig in NL.
De kans hierop wordt wel steeds groter.
Deze man heeft echt de voelsprieten van een frikandel lijkt het somsquote:Op vrijdag 8 april 2022 13:23 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Minister Middelvinger gaat gewoon door. Wat. De. Neuk.
Ik heb leerlingen in klas 2 vmbo-kader die beter in staat zijn om op hun eigen handelen te reflecteren dan deze man.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:23 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ja, dom dom dom.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:23 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |