abonnement Unibet Coolblue
pi_204336041
edit: dit is de oude OP, niet mijn OP:

De energieprijzen rijzen de pan uit!

Gasprijzen van 1,10 - 1,80
Stroom tot wel 0,30 +

Hoe staat het er bij jullie voor met de contracten/aanbiedingen/ ...
  dinsdag 5 april 2022 @ 09:36:13 #2
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204336063
greenchoice meldt nu trots dat de variabele tarieven nu vaststaan tot 01-07-2022
(zoals normaal met variabel, en niet per maand)

Of ik blij moet zijn met 0,47 voor stroom en 2,05 voor gas is een tweede.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 09:40:54 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204336107
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:36 schreef BertV het volgende:
greenchoice meldt nu trots dat de variabele tarieven nu vaststaan tot 01-07-2022
(zoals normaal met variabel, en niet per maand)

Of ik blij moet zijn met 0,47 voor stroom en 2,05 voor gas is een tweede.
Ik zag gisteren in een topic ergens iets voorbij komen wat me triggerde om eens naar gaslicht.com te gaan en wat in te vullen. Mijn contract loopt af in juli 2023 dus ik zit voor nu nog even goed met 21ct per kWh, maar er werden daar niet eens vaste contracten aangeboden, en dan zag ik overal wel -400 euro, -375 euro etc etc, maar allemaal gebaseerd op variabele prijzen.

Het is echt geen pretje om nu te moeten verlengen, maar wie weet is het over een heel ruim jaar, als ik moet verlengen nog wel veel duurder, je weet 't niet :X
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204336111
De stroomprijzen kloppen niet. Laatst 67c per kwh gezien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 5 april 2022 @ 09:47:55 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204336153
Ik ga sowieso maar even een stroommeter kopen en kijken hoeveel mijn bureau-setup aan stroom vreet en dat dan voor mijn zzp-dagen aftrekken van de belasting. Alle beetjes helpen.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204336175
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:47 schreef V. het volgende:
Ik ga sowieso maar even een stroommeter kopen en kijken hoeveel mijn bureau-setup aan stroom vreet en dat dan voor mijn zzp-dagen aftrekken van de belasting. Alle beetjes helpen.
Zeker, de btw terugkrijgen en daarna ca 1/3 terug krijgen loont al snel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 5 april 2022 @ 09:58:17 #7
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204336232
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zag gisteren in een topic ergens iets voorbij komen wat me triggerde om eens naar gaslicht.com te gaan en wat in te vullen. Mijn contract loopt af in juli 2023 dus ik zit voor nu nog even goed met 21ct per kWh, maar er werden daar niet eens vaste contracten aangeboden, en dan zag ik overal wel -400 euro, -375 euro etc etc, maar allemaal gebaseerd op variabele prijzen.

Het is echt geen pretje om nu te moeten verlengen, maar wie weet is het over een heel ruim jaar, als ik moet verlengen nog wel veel duurder, je weet 't niet :X
Bij gaslicht kan ik me alleen aanmelden bij budgetenergie.

44,70 stroom
199,17 gas

Met de andere kosten erbij komt het met mijn verbruik ongeveer neer op hetzelfde.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 10:01:25 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204336263
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:58 schreef BertV het volgende:

[..]
Bij gaslicht kan ik me alleen aanmelden bij budgetenergie.

44,70 stroom
199,17 gas

Met de andere kosten erbij komt het met mijn verbruik ongeveer neer op hetzelfde.
Ja. Ik zie de prijzen van voor het hele gedoe ook niet meer terug komen. Ik denk dat we er aan moeten wennen dat de prijzen een stuk hoger blijven dan ze waren in de toekomst.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204336275
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:47 schreef V. het volgende:
Ik ga sowieso maar even een stroommeter kopen en kijken hoeveel mijn bureau-setup aan stroom vreet en dat dan voor mijn zzp-dagen aftrekken van de belasting. Alle beetjes helpen.
Kan dat? Met bijv internetkosten mag dat niet, ook niet gedeeltelijk, tenzij je een dedicated gescheiden aansluiting hebt alleen voor zakelijk.
Anders zet ik mijn bad wel gewoon in mijn kantoor neer. :P
  dinsdag 5 april 2022 @ 10:07:19 #10
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204336315
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:02 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kan dat? Met bijv internetkosten mag dat niet, ook niet gedeeltelijk, tenzij je een dedicated gescheiden aansluiting hebt alleen voor zakelijk.
Anders zet ik mijn bad wel gewoon in mijn kantoor neer. :P
Echt? Ik trek toch echt al jaren een deel van mijn internetkosten af (en mijn belastingtyp heeft daar nooit wat over gezegd). Ik kan het desnoods ook hard maken; ik moet veel beeldmateriaal downloaden, dus dat loopt soms in de terabytes per week.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204336424
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het advies om ieder jaar over te stappen kan inmiddels ook de prullenbak in.

Had je maart 2021 een contract voor 1 jaar afgesloten, dan ging je na dat jaar van ¤0,26 voor stroom en ¤0,78 voor aardgas naar ¤0,53 voor stroom en ¤2,25 voor gas.

Had je een contract voor 3 jaar afgesloten, dan had je nu nog 2 jaar goedkoop gas en stroom gehad.

Daar kan geen bonus tegenop.
Ja nogal wiedes :D
Of hadden we de grootste stijging van de energieprijzen ooit kunnen (moeten) zien aankomen?
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 10:29:56 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204336511
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:19 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ja nogal wiedes :D
Of hadden we de grootste stijging van de energieprijzen ooit kunnen (moeten) zien aankomen?
Nee, dus het komt neer op geluk/pech hebben als je een contract (niet) had afgesloten voor meerdere jaren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204336524
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:19 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ja nogal wiedes :D
Of hadden we de grootste stijging van de energieprijzen ooit kunnen (moeten) zien aankomen?
Nee. Volgens mij stel ik dat nergens.
Ik stel alleen dat het advies om jaarlijks over te stappen de prullenbak in kan.
pi_204336543
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:02 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kan dat? Met bijv internetkosten mag dat niet, ook niet gedeeltelijk, tenzij je een dedicated gescheiden aansluiting hebt alleen voor zakelijk.
Anders zet ik mijn bad wel gewoon in mijn kantoor neer. :P
Internetkosten zijn standaard niet aftrekbaar, omdat er vanuit gegaan wordt dat sowieso wel een internetaansluiting zou hebben.

Maar als je een extra snel abonnement afsluit om grote hoeveelheden data te up- of downloaden, dan is dat wel voldoende argumentatie om het zakelijke gebruik aftrekbaar te maken.

En kosten voor hosting, spamfilter (online / offline), virusscanner, back-up dienst en andere diensten die betrekking hebben tot je zaak zijn uiteraard ook aftrekbaar (maar dat zal geen nieuws zijn).
  dinsdag 5 april 2022 @ 10:54:45 #15
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204336711
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zag gisteren in een topic ergens iets voorbij komen wat me triggerde om eens naar gaslicht.com te gaan en wat in te vullen. Mijn contract loopt af in juli 2023 dus ik zit voor nu nog even goed met 21ct per kWh, maar er werden daar niet eens vaste contracten aangeboden, en dan zag ik overal wel -400 euro, -375 euro etc etc, maar allemaal gebaseerd op variabele prijzen.

Het is echt geen pretje om nu te moeten verlengen, maar wie weet is het over een heel ruim jaar, als ik moet verlengen nog wel veel duurder, je weet 't niet :X
Bij ons was het:


En wordt het.




Geen idee wat we bij een verbruik van 1300kwh en 1100 m3 gas per jaar nu gaan betalen. We hebben zonnepanelen die 2200kwh opwekken en leveren zo'n 1600kwh terug. We betaalden iets meer dan 70¤ per maand vorig jaar. Ik heb een verkorte berekening gedaan en kwam rond de 330¤ per maand uit als we ons gebruik niet aanpassen. Maar volgens mij doe ik iets fout (met name rond die energiebelasting verlaging) en zal het in de praktijk lager zijn :P hoop ik nochtans :') Met de kennis van nu vorig jaar moeten vastzetten voor 3 jaar.

Warmtepomp wordt interresant. Ik verwacht meer hulp qua subsidie dus wacht nog even. :P
  dinsdag 5 april 2022 @ 10:57:14 #16
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204336729
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

Maar als je een extra snel abonnement afsluit om grote hoeveelheden data te up- of downloaden, dan is dat wel voldoende argumentatie om het zakelijke gebruik aftrekbaar te maken.
Precies, ik heb een 500mbit verbinding, en die trek ik voor 66,66% af tbv werkzaamheden.

quote:
n kosten voor hosting, spamfilter (online / offline), virusscanner, back-up dienst en andere diensten die betrekking hebben tot je zaak zijn uiteraard ook aftrekbaar (maar dat zal geen nieuws zijn).
Precies, dat trek ik inderdaad ook allemaal af om fatsoenlijk en veilig te kunnen werken.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204337025
Mijn contract loopt overigens ook in mei af. Kreeg gisteren een aanbieding van mijn provider (greenchoice) voor een vast contract van een jaar. En ik zit nu beetje te dubben. De vaste gasprijs die ik zou betalen is uiteraard alsnog achterlijk hoog: 1,9669 euro per m3, dat is paar keer zoveel als wat ik afgelopen jaren betaalde, maar dat is wel lager dan de huidige variabele tarieven (die flink boven de 2 euro liggen).

De vraag is natuurlijk: gaan de prijzen nog verder stijgen (en is dus een vast jaarcontract aantrekkelijk) of dalen ze weer naar ietwat normalere waardes en zou een variabel tarief beter zijn? Denk niet dat iemand daar een antwoord op kan geven maar toch. Wat zouden jullie doen?
  dinsdag 5 april 2022 @ 11:22:57 #18
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204337080
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:19 schreef Farenji het volgende:
Mijn contract loopt overigens ook in mei af. Kreeg gisteren een aanbieding van mijn provider (greenchoice) voor een vast contract van een jaar. En ik zit nu beetje te dubben. De vaste gasprijs die ik zou betalen is uiteraard alsnog achterlijk hoog: 1,9669 euro per m3, dat is paar keer zoveel als wat ik afgelopen jaren betaalde, maar dat is wel lager dan de huidige variabele tarieven (die flink boven de 2 euro liggen).

De vraag is natuurlijk: gaan de prijzen nog verder stijgen (en is dus een vast jaarcontract aantrekkelijk) of dalen ze weer naar ietwat normalere waardes en zou een variabel tarief beter zijn? Denk niet dat iemand daar een antwoord op kan geven maar toch. Wat zouden jullie doen?
Dan is de vraag misschien meer hoe belangrijk je vastigheid vind. Je weet dan waar je 12mnd lang aan toe bent. Een vast contract kun je altijd nog weer opzeggen tegen een boete als de prijs instort. Ik zie geen redenen waarom de prijs zou instorten overigens.
pi_204337244
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:22 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dan is de vraag misschien meer hoe belangrijk je vastigheid vind. Je weet dan waar je 12mnd lang aan toe bent. Een vast contract kun je altijd nog weer opzeggen tegen een boete als de prijs instort. Ik zie geen redenen waarom de prijs zou instorten overigens.
Hm ik zie dat de opzegboete 50 euro is, dat is wel te overzien.
  dinsdag 5 april 2022 @ 11:41:52 #20
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204337275
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:39 schreef Farenji het volgende:

[..]
Hm ik zie dat de opzegboete 50 euro is, dat is wel te overzien.
Van welk maand bedrag nu naar welk maandbedrag ga je?
pi_204337285
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:41 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Van welk maand bedrag nu naar welk maandbedrag ga je?
Van 77 naar 156.
  dinsdag 5 april 2022 @ 11:44:41 #22
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204337302
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:43 schreef Farenji het volgende:

[..]
Van 77 naar 156.
Zou voor mij dan een no brainer zijn. De stap naar ¤200 is pijnlijker dan die naar beneden naar ¤100. :P Komende zomer zullen de prijzen wel iets dalen maar komende winter wellicht weer fors stijgen.
pi_204337449
ik zit nu zelf bij nieuwestroom en betaal de afgelopen maanden echt niet teveel..

mijn duurste maand was december met een 0.28 euro per kwh leveringskosten.. en de laatste maanden zit ik rond de 0.18 euro per kwh.. dat is toch niet te duur?
dan kijk ik bij greenchoice en eneco.. en dan schrik ik toch van een piektarief van 0.78 euro.. zie ik nu wat fout?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 12:56:27 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204338004
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:54 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Bij ons was het:
[ afbeelding ]

En wordt het.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Geen idee wat we bij een verbruik van 1300kwh en 1100 m3 gas per jaar nu gaan betalen. We hebben zonnepanelen die 2200kwh opwekken en leveren zo'n 1600kwh terug. We betaalden iets meer dan 70¤ per maand vorig jaar. Ik heb een verkorte berekening gedaan en kwam rond de 330¤ per maand uit als we ons gebruik niet aanpassen. Maar volgens mij doe ik iets fout (met name rond die energiebelasting verlaging) en zal het in de praktijk lager zijn :P hoop ik nochtans :') Met de kennis van nu vorig jaar moeten vastzetten voor 3 jaar.

Warmtepomp wordt interresant. Ik verwacht meer hulp qua subsidie dus wacht nog even. :P
Ik vind dat altijd wat lastig te lezen, want het is leuk dat de leveringskosten dan 8ct zijn, maar dat is niet wat je uiteindelijk per kWh moet aftikken en ik zie op dat 1e screenshot geen totalen staan of ik kijk in de gauwigheid verkeerd.

Op het 2e wel, en dan ga je dus even naar 60 en 65ct toe per kWh. Ik gok dat je tot nu toe ergens in de eerste helft van de 20ct uit kwam dus grofweg de prijs x3.

Nu maakt dat op zich niet zo heel erg veel uit als je je volledige verbruik kunt salderen, want al betaal je 8000 euro per jaar, die 8000 euro krijg je ook terug zeg maar. Daar komt dan nog eens bij dat zij op basis van wat je in een jaar volgens hun kwijt bent hun voorschot bepalen, maar als jij toch alles terug krijgt kun je dat voorschot ook zo laag mogelijk zetten.

Maar als je inderdaad minder teruglevert dan je verbruikt, dan wordt dit een hele vervelende situatie, want dan gaat het klauwen met geld kosten.

Ik héb een warmtepomp en hoewel het klopt dat ik geen gas(aansluiting) meer heb en daar natuurlijk het bulk van het geld zit, is een warmtepomp ook niet zaligmakend, want je elektraverbruik wordt veel hoger dan in een huis met een C.V. ketel, wat dus betekent dat als je niet het aantal panelen kunt nemen wat dat verbruik afdekt vanwege de kosten of vanwege dakruimte, je alsnog redelijk wat aan het betalen bent.

Sterker nog, als straks de saldering wordt afgebouwd is zo veel mogelijk panelen hebben alleen nog maar interessenter want je krijgt nog maar een redelijke vergoeding voor alles wat je niet DIRECT verbruikt, dus hoe meer je terug kunt leveren (en dus hoe meer panelen je hebt) hoe beter dat is voor je portemonnee.

Maar hoe dan ook gaat het straks (veel) meer geld kosten ja.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 5 april 2022 @ 13:01:07 #25
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204338060
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik vind dat altijd wat lastig te lezen, want het is leuk dat de leveringskosten dan 8ct zijn, maar dat is niet wat je uiteindelijk per kWh moet aftikken en ik zie op dat 1e screenshot geen totalen staan of ik kijk in de gauwigheid verkeerd.

Op het 2e wel, en dan ga je dus even naar 60 en 65ct toe per kWh. Ik gok dat je tot nu toe ergens in de eerste helft van de 20ct uit kwam dus grofweg de prijs x3.

Nu maakt dat op zich niet zo heel erg veel uit als je je volledige verbruik kunt salderen, want al betaal je 8000 euro per jaar, die 8000 euro krijg je ook terug zeg maar. Daar komt dan nog eens bij dat zij op basis van wat je in een jaar volgens hun kwijt bent hun voorschot bepalen, maar als jij toch alles terug krijgt kun je dat voorschot ook zo laag mogelijk zetten.

Maar als je inderdaad minder teruglevert dan je verbruikt, dan wordt dit een hele vervelende situatie, want dan gaat het klauwen met geld kosten.

Ik héb een warmtepomp en hoewel het klopt dat ik geen gas(aansluiting) meer heb en daar natuurlijk het bulk van het geld zit, is een warmtepomp ook niet zaligmakend, want je elektraverbruik wordt veel hoger dan in een huis met een C.V. ketel, wat dus betekent dat als je niet het aantal panelen kunt nemen wat dat verbruik afdekt vanwege de kosten of vanwege dakruimte, je alsnog redelijk wat aan het betalen bent.

Sterker nog, als straks de saldering wordt afgebouwd is zo veel mogelijk panelen hebben alleen nog maar interessenter want je krijgt nog maar een redelijke vergoeding voor alles wat je niet DIRECT verbruikt, dus hoe meer je terug kunt leveren (en dus hoe meer panelen je hebt) hoe beter dat is voor je portemonnee.

Maar hoe dan ook gaat het straks (veel) meer geld kosten ja.
Bedankt voor je uitleg. Voor de warmtepophouders met voldoende panelen zou het fijn zijn als er betaalbare opslagruimte/batterijen komen voor particulieren wanneer de salderingsregels zijn afgebouwd.
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 13:03:31 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204338082
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:01 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitleg. Voor de warmtepophouders met voldoende panelen zou het fijn zijn als er betaalbare opslagruimte/batterijen komen voor particulieren wanneer de salderingsregels zijn afgebouw.
Ja, dat zou fijn zijn, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Overigens...jij wekt 2200 kwh per jaar op en daarvan lever je 1600kwh terug? Dus je verbruikt zelf van die opwek maar 600 kwh? Ik neem aan dat je méér verbruik per jaar hebt dan 600 kwh, want 600kwh op jaar is 50kwh per maand, dat kan niet :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 5 april 2022 @ 13:12:58 #27
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204338152
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zou fijn zijn, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Overigens...jij wekt 2200 kwh per jaar op en daarvan lever je 1600kwh terug? Dus je verbruikt zelf van die opwek maar 600 kwh? Ik neem aan dat je méér verbruik per jaar hebt dan 600 kwh, want 600kwh op jaar is 50kwh per maand, dat kan niet :P
Volgens mij is het zo, ons verbruik bij de energieleverancier is 1300kwh. De zonnepanelen wekken 2200kwh op en leveren 1600kwh terug. Het verschil tussen opwekken 2200kwh en 1600 kwh verbruiken wij direct zelf.

Dus het eigenlijke verbruik is 1900kwh. Waarvan dus 1300kwh afgenomen bij de energieleverancier en 600 kwh direct van de panelen. Door de saldering krijgen we een klein bedrag terug. Was de saldering er niet dan gooi je effectief 1600kwh opgewekte energie weg.
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 13:19:12 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204338207
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:12 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Volgens mij is het zo, ons verbruik bij de energieleverancier is 1300kwh. De zonnepanelen wekken 2200kwh op en leveren 1600kwh terug. Het verschil tussen opwekken 2200kwh en 1600 kwh verbruiken wij direct zelf.

Dus het eigenlijke verbruik is 1900kwh. Waarvan dus 1300kwh afgenomen bij de energieleverancier en 600 kwh direct van de panelen. Door de saldering krijgen we een klein bedrag terug. Was de saldering er niet dan gooi je effectief 1600kwh opgewekte energie weg.
Ah, ja, dan snap ik het beter, dan is ook logischer want 1900 kwh op jaarbasis is 158,33 kwh gemiddeld per maand, dat is nog steeds erg weinig imho, maar dat is voor ieder huishouden anders.

Nee dat klopt niet helemaal, die gooi je niet weg. Wat nu met saldering is is dat je elke opgewekte kwh kunt afstrepen tegen een gebruikte kwh. Dus 21ct per kwh verbruik is 21ct per kwh teruggave. Per saldo dus 0.

Als de saldering wordt afgebouwd (dat gaat niet in 1x), dan kun jaarlijks steeds een kleiner percentage wegstrepen tegen je verbruik. Voor dat deel dat je niet kunt wegstrepen, maar wél teruglevert aan het net, krijg je niet meer die 21ct (of wat jouw prijs per kwh dan ook is), maar een 'redelijke vergoeding', zeg even 8ct bijvoorbeeld.

Dus stel dat van die 1600 kwh nog maar de helft gesaldeerd mag worden, dan vallen 800 kwh dus weg tegen 800 kwh van jouw verbruik dus die hoef je niet te betalen, maar die andere 800 kwh, daar krijg je maar 8ct voor. Dat komt neer op 64 euro die dan van je uiteindelijke jaarrekening wordt afgetrokken.

Het is dus niet dat je het 'weg gooit', je krijgt er wel iets voor, maar dat is een stuk minder gunstig dan de huidige salderingsregeling.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 13:30:31 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204338291
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:12 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Volgens mij is het zo, ons verbruik bij de energieleverancier is 1300kwh. De zonnepanelen wekken 2200kwh op en leveren 1600kwh terug. Het verschil tussen opwekken 2200kwh en 1600 kwh verbruiken wij direct zelf.

Dus het eigenlijke verbruik is 1900kwh. Waarvan dus 1300kwh afgenomen bij de energieleverancier en 600 kwh direct van de panelen. Door de saldering krijgen we een klein bedrag terug. Was de saldering er niet dan gooi je effectief 1600kwh opgewekte energie weg.
Overigens is dat ook direct de reden waarom je beter je hele dak vol kunt leggen, want in de winter, als de opbrengst sowieso al lager is, dan heb je met meer panelen ook meer opbrengst, of dat nou is voor eigen gebruik of voor teruglevering, links of rechts levert meer kwh's meer geld op.

Daar komt bij dat als die saldering er dus niet meer is / minder is, je moet gaan kijken dat je je opwek optimaal benut. Dat betekent dus bv dat je je wasmachine aanzet om 12u smiddags, ipv savonds.

immers, met minder panelen zal de piekopwek ook lager zijn, dus stel jouw wasmachine trekt maximaal 2200 watt, maar jouw opwek op piek is 2500 watt, dan kun je het beste dan je wasmachine aanzetten, omdat je alleen maar kunt wegstrepen wat je DIRECT verbruikt. Dus als je hem aanzet als het hele verbruik van dat ding wordt afgedekt door de opwek op dat moment heeft je wasmachine gratis gedraaid.

Doe jij dat echter om half 5, als de zon al naar beneden gaat, en zeg die wasbeurt kost 1,5 kwh (fictief he) terwijl in de tijdsspanne dat jouw wasmachine loopt wordt er minder dan dat opgewekt, dan moet je wat je uit het stopcontact trekt betalen.

Dus stel jij levert op piek 2500 watt terug, maar jouw wasmachine verbruikt 2200 watt op dat moment ,dan lever je nog steeds 300 watt terug. Maar doe je dat richting het einde van de middag, waarbij je nog steeds 2200 watt verbruikt maar de panelen leveren op dat moment nog maar 1800 watt terug, dan moet die wasmachine dus 400 watt uit het stopcontact halen. Die 400 watt betaal je.

Ik snap dat die 400 watt gezien is op 1 uur en niet op 1 seconde, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 5 april 2022 @ 13:34:53 #30
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204338330
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Overigens is dat ook direct de reden waarom je beter je hele dak vol kunt leggen, want in de winter, als de opbrengst sowieso al lager is, dan heb je met meer panelen ook meer opbrengst, of dat nou is voor eigen gebruik of voor teruglevering, links of rechts levert meer kwh's meer geld op.

Daar komt bij dat als die saldering er dus niet meer is / minder is, je moet gaan kijken dat je je opwek optimaal benut. Dat betekent dus bv dat je je wasmachine aanzet om 12u smiddags, ipv savonds.

immers, met minder panelen zal de piekopwek ook lager zijn, dus stel jouw wasmachine trekt maximaal 2200 watt, maar jouw opwek op piek is 2500 watt, dan kun je het beste dan je wasmachine aanzetten, omdat je alleen maar kunt wegstrepen wat je DIRECT verbruikt. Dus als je hem aanzet als het hele verbruik van dat ding wordt afgedekt door de opwek op dat moment heeft je wasmachine gratis gedraaid.

Doe jij dat echter om half 5, als de zon al naar beneden gaat, en zeg die wasbeurt kost 1,5 kwh (fictief he) terwijl in de tijdsspanne dat jouw wasmachine loopt wordt er minder dan dat opgewekt, dan moet je wat je uit het stopcontact trekt betalen.

Dus stel jij levert op piek 2500 watt terug, maar jouw wasmachine verbruikt 2200 watt op dat moment ,dan lever je nog steeds 300 watt terug. Maar doe je dat richting het einde van de middag, waarbij je nog steeds 2200 watt verbruikt maar de panelen leveren op dat moment nog maar 1800 watt terug, dan moet die wasmachine dus 400 watt uit het stopcontact halen. Die 400 watt betaal je.

Ik snap dat die 400 watt gezien is op 1 uur en niet op 1 seconde, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.
Duidelijk verhaal, zo bewust gaan wij er nog niet mee om. Maar zeker iets om rekening mee te gaan houden. Je leven inrichten adhv de zon ;)
  Moderator dinsdag 5 april 2022 @ 13:37:59 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204338358
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:34 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Duidelijk verhaal, zo bewust gaan wij er nog niet mee om. Maar zeker iets om rekening mee te gaan houden. Je leven inrichten adhv de zon ;)
Nou ja, ja, voor zo ver het kan, want savonds heb je verlichting aan, savonds heb je de TV aan, etc etc. Dat kun je allemaal niet salderen, dus daar ga je voor betalen, dus dan is de next best thing dat je wat je teruglevert maximaliseert, want dan krijg je daar op zijn minst nog een beetje geld voor wat dan weer af gaat van je totaalrekening.

Vandaar ook datje het beste je hele dak vol kunt leggen, want dat is NU ook gunstig, maar in de situatie straks ook. Maar goed, daar hangt een prijskaartje aan en je moet er ook de ruimte voor hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204356155
Gister is helaas mijn vaste contract bij Oxxio afgelopen.

Zojuist via de Oxxio app gezien wat mijn nieuwe kosten zouden worden bij hetzelfde verbruik als vorig jaar (ze hebben het omgerekend zodat ik alvast vrolijk kan worden):

https://ibb.co/vHT4DpQ

Even ter verduidelijking de duurste maanden heb ik dus in werkelijkheid rond de ¤175 voor betaald en nu zou dat rond de ¤650 zijn!

Ik heb een mooi salaris , maar op deze manier wordt dit gewoon vakantiegeld aan de kant zetten om de energierekening te kunnen betalen...

Bij deze mijn huidige prijzen bij Oxxio:
https://ibb.co/s1yRS7G

Ik wil dus toch gaan overstappen naar iets wat ook maar iets goedkoper is.

Ik heb een beetje rondgekeken en kom heb 2 opties gevonden:

- BudgetEnergie, deze ligt nu rond de ¤1,97 per m3 en is volgens mij een van de goedkopere: https://ibb.co/Vm2FXB1

- FrankEnergie, hier betaal je nu rond de ¤1,85 per m3, maar als ik het goed lees wordt deze prijs per dag bepaald

Wat is jullie mening? Hebben jullie nog andere opties? Alvast dank!
pi_204356275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:01 schreef KawaZ het volgende:
Gister is helaas mijn vaste contract bij Oxxio afgelopen.

Zojuist via de Oxxio app gezien wat mijn nieuwe kosten zouden worden bij hetzelfde verbruik als vorig jaar (ze hebben het omgerekend zodat ik alvast vrolijk kan worden):

https://ibb.co/vHT4DpQ

Even ter verduidelijking de duurste maanden heb ik dus in werkelijkheid rond de ¤175 voor betaald en nu zou dat rond de ¤650 zijn!

Ik heb een mooi salaris , maar op deze manier wordt dit gewoon vakantiegeld aan de kant zetten om de energierekening te kunnen betalen...

Bij deze mijn huidige prijzen bij Oxxio:
https://ibb.co/s1yRS7G

Ik wil dus toch gaan overstappen naar iets wat ook maar iets goedkoper is.

Ik heb een beetje rondgekeken en kom heb 2 opties gevonden:

- BudgetEnergie, deze ligt nu rond de ¤1,97 per m3 en is volgens mij een van de goedkopere: https://ibb.co/Vm2FXB1

- FrankEnergie, hier betaal je nu rond de ¤1,85 per m3, maar als ik het goed lees wordt deze prijs per dag bepaald

Wat is jullie mening? Hebben jullie nog andere opties? Alvast dank!
Niet overstappen, niks doen en geen nieuw contract aangaan, ook niet bij oxxio.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204356473
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Niet overstappen, niks doen en geen nieuw contract aangaan, ook niet bij oxxio.
Mag ik vragen wat bij jou de reden zou zijn om niet over te stappen.

Ik heb net nog even met BudgetEnergie gebeld voor de zekerheid. Als ik nu overstap kan ik bij BudgetEnergie half mei terecht en scheelt het mij bijna ¤0,60 per m3 gas. In de duurdere maanden scheelt dit toch zo'n ¤125 :) ...
  donderdag 7 april 2022 @ 09:56:44 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204356536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:46 schreef KawaZ het volgende:

[..]
Mag ik vragen wat bij jou de reden zou zijn om niet over te stappen.

Ik heb net nog even met BudgetEnergie gebeld voor de zekerheid. Als ik nu overstap kan ik bij BudgetEnergie half mei terecht en scheelt het mij bijna ¤0,60 per m3 gas. In de duurdere maanden scheelt dit toch zo'n ¤125 :) ...
Weet wel van wie je advies krijgt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kies ook voor variabel en dan zie ik het later wel. Ik heb gelukkig geen gas maar alleen elektra, dat maakt het wel makkelijker.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204356602
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:46 schreef KawaZ het volgende:

[..]
Mag ik vragen wat bij jou de reden zou zijn om niet over te stappen.

Ik heb net nog even met BudgetEnergie gebeld voor de zekerheid. Als ik nu overstap kan ik bij BudgetEnergie half mei terecht en scheelt het mij bijna ¤0,60 per m3 gas. In de duurdere maanden scheelt dit toch zo'n ¤125 :) ...
Budgetenergie is voor drie jaar?

De gasprijs heeft nog nooit zo hoog gestaan. Ik heb geen enkele kennis van wereldpolitiek, Oekraïne en verschuiving macht naar autrocratien, maar mij lijkt het aannemelijk dat de gasprijs over een halfjaar lager ligt dan nu. Dan een contract afsluiten voor laten we zeggen een jaar is zeer waarschijnlijk voordeliger. Of heel Europa is ineens volledig afgestapt van Russisch gas en de oliesjeiks draaien onze arm op de rug, dan zou de prijs van vandaag wel interessant zijn.

Het afkopen van een energiecontract wordt relatief een stuk aantrekkelijker. Stel dat aanbod van BE is 3 jaar dan kost het beëindigen van dat contract over een halfjaar 250 euro. Dat was veel geld, maar tov wat je eind dit jaar bespaard wellicht een nobrainer
pi_204356626
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:05 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Budgetenergie is voor drie jaar?

De gasprijs heeft nog nooit zo hoog gestaan. Ik heb geen enkele kennis van wereldpolitiek, Oekraïne en verschuiving macht naar autrocratien, maar mij lijkt het aannemelijk dat de gasprijs over een halfjaar lager ligt dan nu. Dan een contract afsluiten voor laten we zeggen een jaar is zeer waarschijnlijk voordeliger. Of heel Europa is ineens volledig afgestapt van Russisch gas en de oliesjeiks draaien onze arm op de rug, dan zou de prijs van vandaag wel interessant zijn.

Het afkopen van een energiecontract wordt relatief een stuk aantrekkelijker. Stel dat aanbod van BE is 3 jaar dan kost het beëindigen van dat contract over een halfjaar 250 euro. Dat was veel geld, maar tov wat je eind dit jaar bespaard wellicht een nobrainer
Excuses, vergeten te vermelden.
BudgetEnergie is een variabel contract en maandelijks opzegbaar!
Hetzelfde als wat ik nu bij Oxxio heb.
pi_204357017
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:46 schreef KawaZ het volgende:

[..]
Mag ik vragen wat bij jou de reden zou zijn om niet over te stappen.

Ik heb net nog even met BudgetEnergie gebeld voor de zekerheid. Als ik nu overstap kan ik bij BudgetEnergie half mei terecht en scheelt het mij bijna ¤0,60 per m3 gas. In de duurdere maanden scheelt dit toch zo'n ¤125 :) ...
Omdat de prijzen teveel wijzigen en bij velen al per maand. Je kan dus niks zeggen over de jaarrekening.
Niks doen en later overstappen is daarom mijn advies
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204357410
Zit al tig bij Vattenfall, variabel tarief en maandelijks opzegbaar. Valt me voor nu mee. Wel 25% vaste klantenkorting en wat verhoogt per 1 april.

T/m maart: ¤0,216820
Vanaf april:¤0,227982

T/m maart: ¤1,258787 Vanaf april:¤1,342640
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_204507450
06/05 stap ik over op CoolBlue Energie (Variabel, 3 maanden vast tarief van ¤1,93 per kuub gas).

Houd onderstaand nieuwsbericht in dat het wellicht verstandiger is om een jaar vast te zetten bij CoolBlue Energie ipv variabel?:

https://www.nu.nl/politiek/6196659/kabinet-wil-voor-eind-van-het-jaar-van-russisch-gas-en-olie-af.html#coral_talk_wrapper

Ik woon ik een koud huurhuis (dus geen mogelijkheid te verduurzamen, ben echt afhankelijk van gas), en met deze plannen van ons geweldige( :X ) kabinet krijg ik enigszins ongeruste gevoelens over wellicht nog veel hardere prijsstijgingen...
Of wellicht zit ik er helemaal naast?

Ik hoor graag jullie advies! :)
pi_204507592
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 15:53 schreef KawaZ het volgende:
06/05 stap ik over op CoolBlue Energie (Variabel, 3 maanden vast tarief van ¤1,93 per kuub gas).

Houd onderstaand nieuwsbericht in dat het wellicht verstandiger is om een jaar vast te zetten bij CoolBlue Energie ipv variabel?:

https://www.nu.nl/politiek/6196659/kabinet-wil-voor-eind-van-het-jaar-van-russisch-gas-en-olie-af.html#coral_talk_wrapper

Ik woon ik een koud huurhuis (dus geen mogelijkheid te verduurzamen, ben echt afhankelijk van gas), en met deze plannen van ons geweldige( :X ) kabinet krijg ik enigszins ongeruste gevoelens over wellicht nog veel hardere prijsstijgingen...
Of wellicht zit ik er helemaal naast?

Ik hoor graag jullie advies! :)
Wat heeft dit nieuwsbericht te maken met huishoudens? Ik zie het verband niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204509278
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 16:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat heeft dit nieuwsbericht te maken met huishoudens? Ik zie het verband niet.
Als er minder (Russisch) gas beschikbaar is, heeft dat waarschijnlijk ook effect op de prijs die huishoudens moeten gaan betalen. Nu zijn heel veel mensen met een vast contract, die hebben er (nog) geen/ weinig last van, maar er zijn ook mensen waar het contract uitloopt en die dan de hoofdprijs moeten gaan betalen. En andere landen staan natuurlijk ook voor dezelfde keuze. En er zijn ook bedrijven die niet zo snel van het gas af kunnen.

In dit topic gaat het trouwens ook over nieuwe contracten:
WGR / Energiecontract overstappen
pi_204513578
Ik hoop dat het gaat stabiliseren. Zelf woon ik gasloos sinds februari vorig jaar. Ik heb direct alle daken (noord, zuid en oost) vol laten leggen met panelen. Ik wek ongeveer 9.500 kWh op en verbruik ongeveer 5.500kwh per jaar.

Ik heb sinds 20 februari dit jaar expres het duurste modelcontract gekozen met de hoogste terugleververgoeding. Tot 1 juli krijg ik van Eneco ¤0,58556 per kWh terug. Ik heb nu al sinds 20 februari ruim 1.100 kWh meer opgewekt dan dat ik verbruikt heb, tel uit je winst.

Als ergens in juni de nieuwe teruglevertarieven bekend zijn stap ik over en laat het cashen of blijf ik nog zitten.
  zaterdag 23 april 2022 @ 10:19:35 #44
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_204514422
https://www.bd.nl/economi(...)tis-stroom~a8a2b7ca/

Mensen met een dynamisch contract gaan vandaag dus onnodig stroom verbruiken, zodat ze geld terug krijgen. Hoorde al van iemand die tegelijk airco en elektrische kachels aan wil zetten. Ergens lijkt dat niet zo milieuvriendelijk, maar lijkt erop dat het groene energie is, dus dan zal het wel meevallen. Zijn wel leuke contracten, maar de prijs is soms ook extreem hoog.
Woorden zijn een zeldzaam iets
Wie teveel zegt
Zegt niets 🎶
pi_204514697
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 10:19 schreef MizzezAmy het volgende:
https://www.bd.nl/economi(...)tis-stroom~a8a2b7ca/

Mensen met een dynamisch contract gaan vandaag dus onnodig stroom verbruiken, zodat ze geld terug krijgen. Hoorde al van iemand die tegelijk airco en elektrische kachels aan wil zetten. Ergens lijkt dat niet zo milieuvriendelijk, maar lijkt erop dat het groene energie is, dus dan zal het wel meevallen. Zijn wel leuke contracten, maar de prijs is soms ook extreem hoog.
Oh what the fuck, thanks voor de tip. _O- Inderdaad:



Nou, alles maar aanzetten dan. :') Wat enigszins nut heeft, om nou de airco uit te kast te trekken lijkt me ook wat overdreven.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  Moderator zaterdag 23 april 2022 @ 12:13:17 #46
155227 crew  Guppy
dus
pi_204515223
Ik draai wel een wasje, maar verder ga ik geen energieslurpers aanzetten hoor :D Ik heb niet eens een airco :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_204542260
6 mei stap ik over naar CoolBlue energie variabel (tarief van ¤1,92 per m3 gas staat 3 maanden vast).

Nu zit ik toch te twijfelen om 1 jaar vast te zetten.

Wat zouden jullie in deze tijd doen? Variabel of 1 jaar vast?
  dinsdag 26 april 2022 @ 08:35:20 #48
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204542421
Ik had zaterdag mijn auto kunnen opladen! Dat was wel erg interessant geweest :)

Verder ben ik nog even aan het wachten zodat ik mijn afrekening kan compenseren. Ik lever sinds maart meer energie terug dan ik verbruik. Daarmee kan ik januari en februari compenseren en hoef ik niet bij te betalen als ik overstap.

Persoonlijk neig ik naar Frank Energie en dus dynamisch variabel.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204542479
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:01 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitleg. Voor de warmtepophouders met voldoende panelen zou het fijn zijn als er betaalbare opslagruimte/batterijen komen voor particulieren wanneer de salderingsregels zijn afgebouwd.
Als die betaalbare opslag er komt, zal het hooguit voor 1 of 2 dagen opslag zijn.
Om een idee te geven, 1kWh opslag kost nu zo'n ¤500 (LG Chem of Tesla Powerwall).
Zou je het verbruik voor een dag willen opslaan, dan ben je nu zo'n 14 x ¤500 = ¤7000 kwijt.
Zou je het verbruik voor 3 maanden willen opslaan, dan ben je 90 x ¤7000 = ¤630.000 kwijt

Aangezien je in de winter je warmtepomp nodig hebt en de opbrengst van de panelen dan laag is, voegt het voor een warmtepompbezitter niet direct veel toe. Je directe eigen verbruik is dan sowieso vaak hoger dan wat je panelen opwekken, dus er is amper overschot om in een accu op te slaan.
  dinsdag 26 april 2022 @ 09:14:57 #50
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204542596
Opslagruimte is (veel) te duur nog ...

Een tesla powerwall of alternatief kost je rap een paar duizend per kWh.

Zelf iets maken doen ook veel mensen, typisch met 18650 cellen. Die zijn ook duur, als je kwalitatief goede aanschaft (en dat zou ik wel doen met in feite een kleine bom die je in of aan je huis taped ...) en dan komen er nog eens een stapel kosten bij om het te maken.

De huidige batterij technologie is gewoon nog niet zo ver.

Eigenlijk zou je de energie moeten opslaan in iets mechanisch, een gewicht wat je langzaam optakelt oid en dan met, iets verlies, kan laten zakken en energie genereren ermee op een moment dat je energie nodig hebt of wilt terugleveren in de nacht bijv.

Die hele energie transitie gaat nog een grote grap worden, Het huidige net kan nu al het opgewekte niet aan, er is fuck all voor opslag en straks moeten er blijkbaar wel bijv. 8,9 miljoen auto's op dat net geladen (kunnen) gaan worden bijv. , of alle huishoudens in Nederland verwarmd. Allemaal op ongeveer hetzelfde tijdstip ook nog es :')
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')