We hebben dit weekeind samen de belastingaangifte 2021 ingevuld. Aftrekpost HRA: 1177 euro...quote:Op maandag 28 maart 2022 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Klopt. Hypotheek aflossen levert een belachelijk rendement op en je kan het geld zeer moeilijk weer terug krijgen. Daarom los ik niet af ook niet in de toekomst, ook als ik de fooi van een hra verlies.
Dood is nog de minst erge. Dan kun je er in ieder geval niet van balen.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha dat ja, en het risico dat al die offers voor niets zijn door risico's als crises, politieke besluitvorming, dood.
Dat valt wel mee. Als je 300 euro per maand hebt heb je genoeg. Dat is woning inclusief internet, gas water licht en eten.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
30 jaar met z'n tweeen leven van 400k is wel een uitdaging denk ik, zelfs in Indonesië. (uitgaande van weinig/geen pensioen)
Hangt er natuurlijk vanaf of je het hoofdbedrag wil laten staan of niet...quote:Op maandag 28 maart 2022 14:48 schreef MisChrartin het volgende:
Stel dat je na aflossing van je woning nog 2500 euro per maand nodig hebt en je onttrekt 4% van je financiële buffer. Dan heb je 30.000/0,04 = 750.000 nodig.
Normaal gesproken wordt aangekomen dat je 4% kunt blijven uitkeren en dat je hoofdsom niet minder wordt. Want meestal komen na een paar slechte beursjaren ook goede en als je structureel 4% doet kun je ook dat soort periodes overbruggen.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:05 schreef namliam het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk vanaf of je het hoofdbedrag wil laten staan of niet...
Als je 4% haalt en 550.000 start, dan is dat met 30 jaar op.
Ga je met 60 met pensioen, is bij 90 je geld op
En met elke 1% dat je rendement hoger is, gaat het veel langer mee (of kan het start bedrag omlaag)
Blijft nog wel over dat zelfs 100.000 nog steeds heel veel geld is, laat staan 400.000 of meer.
Als je 1.000 euro per maand weet te sparen, 25 jaar lang, tegen 4% dan ben je spekkoper... maarja 1.000 per maand sparen is best veel.
De woonsituatie maakt niks uit voor firequote:Op maandag 28 maart 2022 15:25 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Financiele onafhankelijkheid bereiken wordt wel moeilijk als je elke maand huur moet betalen aan je huisbaas he. Tenzij je huur heel laag is maar dat bestaat niet meer anno 2022.
Hoezo niet eigenlijk? Als ik rond mijn 60ste geen maandlasten meer heb voor mijn huis, kan ik toch minder werken als ik dat zou willen?quote:Op maandag 28 maart 2022 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De woonsituatie maakt niks uit voor fire
Om dat te krijgen heb je veel liquide geld betaald wat je ook had kunnen investeren met meer rendement en je kan dat bedrag ook weer liquide maken op een makkelijke manier.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:40 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Hoezo niet eigenlijk? Als ik rond mijn 60ste geen maandlasten meer heb voor mijn huis, kan ik toch minder werken als ik dat zou willen?
Met een koophuis zijn je woonlasten aanzienlijk lager dan met een vergelijkbaar huurhuis.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah, dat begrijp ik, maar woonlasten moet je sowieso maken toch? Ik beschouw mijn huis niet als een investering, maar in een investering van die maandelijkse kosten. Die zijn ondertussen (netto) lager dan de huur die je voor een vergelijkbaar huis in deze stad moet betalen.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Om dat te krijgen heb je veel liquide geld betaald wat je ook had kunnen investeren met meer rendement en je kan dat bedrag ook weer liquide maken op een makkelijke manier.
Ik reageerde op iemand die dat wel wou of kon. Dat geld om de hypotheek af te lossen zou ik eerder investeren in fondsen. Die kan je prima verkopen om het geld weer liquide te krijgen en in het algemeen is het rendement hoger dan de hyporente van het ingelegde bedrag. Evt kan je de hypotheekrente van dit rendement betalen, dan woon je gratis en toch kan je in geval van nood het geld direct beschikbaar krijgen.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:53 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ah, dat begrijp ik, maar woonlasten moet je sowieso maken toch? Ik beschouw mijn huis niet als een investering, maar in een investering van die maandelijkse kosten. Die zijn ondertussen (netto) lager dan de huur die je voor een vergelijkbaar huis in deze stad moet betalen.
Daarnaast is het niet dat ik dat bedrag wat initieel nodig was (aka de hypotheek) op de plank had liggen om te investeren. Dus een vergelijkbaar rendement halen door te investeren is alleen maar theorie en in prakijk helemaal niet mogelijk.
Dat zeker! Sterker nog, dat is inderdaad wat ik ook doe; elke maand een bedragje beleggen en mijn aflossingsvrije hypotheek laat ik staan; die los ik af als het moet van het geld wat ik heb geinvesteerd; laat de inflatie maar van de hypotheek eten, niet van mijn geld!quote:Op maandag 28 maart 2022 15:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik reageerde op iemand die dat wel wou of kon. Dat geld om de hypotheek af te lossen zou ik eerder investeren in fondsen. Die kan je prima verkopen om het geld weer liquide te krijgen en in het algemeen is het rendement hoger dan de hyporente van het ingelegde bedrag. Evt kan je de hypotheekrente van dit rendement betalen, dan woon je gratis en toch kan je in geval van nood het geld direct beschikbaar krijgen.
Dan kan je imo zo'n systeem/aanpak, naar de houtkachel verhuizen.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan sowieso praktisch iedereen. Dit is weggelegd voor enkelenquote:Op maandag 28 maart 2022 16:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan kan je imo zo'n systeem/aanpak, naar de houtkachel verhuizen.
Dit. Leuk voor iedereen die wel wat oud geld heeft en daar niet mee te koop wil lopen.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat kan sowieso praktisch iedereen. Dit is weggelegd voor enkelen
Ik zie de logica hiervan niet. Want wonen is nergens gratis. Het is niet alsof huren heel goedkoop is en een hypotheek heel duur. Het is vaak eerder andersom. Mijn huur was 1100, mijn hypotheek 500. Je kan moeilijk onder je crypto Wallet gaan slapen en eten lijkt mij.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Om dat te krijgen heb je veel liquide geld betaald wat je ook had kunnen investeren met meer rendement en je kan dat bedrag ook weer liquide maken op een makkelijke manier.
Je snapt niet dat geld wat je aflost op je hypotheek of van datzelfde geld fondsen koopt een verschil is als je dat geld later toch weer nodig hebt?quote:Op maandag 28 maart 2022 16:56 schreef Kiid het volgende:
[..]
Ik zie de logica hiervan niet. Want wonen is nergens gratis. Het is niet alsof huren heel goedkoop is en een hypotheek heel duur. Het is vaak eerder andersom. Mijn huur was 1100, mijn hypotheek 500. Je kan moeilijk onder je crypto Wallet gaan slapen en eten lijkt mij.
Wie heeft het over een extra hypotheek?quote:
Eigen huis is idd 1 van de betere beleggingen die je kon doen. Maar nu met die hoge huizenprijzen........En je moet toch ergens wonen. Huur is altijd weg. Eigen huis levert wel wat op, met de juiste timingquote:Op maandag 28 maart 2022 17:17 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wie heeft het over een extra hypotheek?
Ik had het over je eigen eerste huis kopen. Waar je zelf woont dus.
Of gewoon veel verdient. Ik betaal 1500 huur p/m maar spaar alsnog makkelijk de helft van m'n salaris.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:25 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Financiele onafhankelijkheid bereiken wordt wel moeilijk als je elke maand huur moet betalen aan je huisbaas he. Tenzij je huur heel laag is maar dat bestaat niet meer anno 2022.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |