Of heel vroeg beginnen. Wij zijn helaas te laat begonnen en zitten in een niet zo simpele financiële situatie. Maar dat neemt niet weg dat ik wel probeer om een aantal jaar van de pensioenleeftijd af te snoepen.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:36 schreef Donna het volgende:
Nouja, er zijn natuurlijk heel veel verschillende manieren van FIRE zijn. Als je met 64 met pensioen gaat ben je ook 'retire early' of iig retire 'earlier'.
Maar ja om met 40 of 45 helemaal FIRE te zijn moet je idd echt heel veel laten (of er moet bizar veel binnen rollen wat je weer kan beleggen enzo) maar het is voor de meeste niet weggelegd.
True. Maar dat is voor de starters van nu wel heeeeeeeeeeeeeeel lastig.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Of heel vroeg beginnen. Wij zijn helaas te laat begonnen en zitten in een niet zo simpele financiële situatie. Maar dat neemt niet weg dat ik niet probeer om een aantal jaar van de pensioenleeftijd af te snoepen.
400 euro is ook veelst te weinig om echt iets ermee te kunnen.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:51 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb het een tijdje gedaan tussen mijn 24 en 30. 6 jaar lang elke maand 400 euro belegt in fondsen. Mijn geannualiseerd rendement was slechts een povere 4%.
Ik vind het resultaat te magertjes om dit 30 jaar vol te houden. Zeker in tijden waarbij inflatie 8% bedraagt!
Ik ben gestopt om op mijn 30ste een huis te kopen in de stad, dat geld dat ik 6 jaar lang heb geïnvesteerd zit nog steeds in die fondsen, dat is voor later! Daar kom ik niet meer aan.
In NL wel met de lage salarissen voor alle starters.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:53 schreef Donna het volgende:
[..]
True. Maar dat is voor de starters van nu wel heeeeeeeeeeeeeeel lastig.
Klopt ook wel weer, vaak heb je 1000 euro/maand nodig wil je echt rendement halen en vroeger stoppen met werken.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
400 euro is ook veelst te weinig om echt iets ermee te kunnen.
Nou zeg maar eerder 1500-2000 per maand, als je 50% opzij zet.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:08 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Klopt ook wel weer, vaak heb je 1000 euro/maand nodig wil je echt rendement halen en vroeger stoppen met werken.
Dat is voor alle starters lastig; want dan ben je nog aan het opbouwen. Ik snap je punt; de huidige starters hebben het echt wel lastig, maar dat wil nog niet zeggen dat je niets kan opbouwem; je begint ook met minder om op te bouwen.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:53 schreef Donna het volgende:
[..]
True. Maar dat is voor de starters van nu wel heeeeeeeeeeeeeeel lastig.
Oh dat bedoel ik ook niet hoor. Ik ben het helemaal met je eens!quote:Op maandag 28 maart 2022 09:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat is voor alle starters lastig; want dan ben je nog aan het opbouwen. Ik snap je punt; de huidige starters hebben het echt wel lastig, maar dat wil nog niet zeggen dat je niets kan opbouwem; je begint ook met minder om op te bouwen.
Zelf ben ik nu in de 40 en pas de laatste jaren gaat het wat structureler; dat komt mede omdat ik pas nu in een positie zit waar ik redelijk verdien, een stabiel leven heb, mijn studieschuld heb afgelost en een huis bezit waar ik de rest van mijn leven kan blijven wonen. Kortom het uberhaupt in die positie komen heeft me al zo 15 jaar werken gekost (waar ik overigens ook in het begin niet heel actief bezig ben geweest met iets opbouwen).
En dat is eigenlijk mijn punt: FIRE klinkt heel leuk, maar je moet echt wel de middelen hebben om dat te kunnen doen. Op je 40ste fire zijn vereist dus dat je studieschuld is afgelost, je een eigen huis hebt wat afgelost is, je kinderwens (financieel) is vervult (waarschijnlijk niet als je voor FIRE gaat (let op: dit kan in de toekomst betekenen meer geld aan zorgkosten!)), je pensioen voldoende is opgebouwd, je voldoende kapitaal hebt om van te kunnen leven en inflatie te kunnen dekken.
Daarnaast vind ik de FIRE-beweging soms zo 1-demnsionaal; ik vind het heerlijk om mijn huidige baan te hebben; dat zou ik echt niet zomaar willen opgeven en ik vind het belangrijk om door te geven aan mijn kinderen dat werken iets is wat van belang is voor de maatschappij; dat doe je het beste door " show don' t tell".
Maar goed, ik snap dat een hoop mensen daar ook wel anders over denken; ik ben alleen wel benieuwd wat er gebeurt met de inflatie als straks echt 50% van de mensen stopt met werken en er geen personeel meer is. :-)
Klopt denk ik wel wat je zegt, maar persoonlijk heb ik gemerkt dat rond je 30ste het ook uitdagend is financieel. Dat is net het moment dat je kinderen krijgt, vrij actief op de huizenmarkt bent (of althans, mijn generatie) etc. Ik vond financieel juist tussen mijn 30ste en 40ste het meest uitdagend. Die 500 euro moet je maar net even kunnen missen op dat moment.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:56 schreef Drekkoning het volgende:
Afhankelijk van je salarisontwikkeling slaat het nergens op om in het begin al zoveel te laten voor relatief weinig winst.
Als je vanaf je 30ste 500 euro per maand kan beleggen naast je aflossingen op je huis etc dan zit je helemaal prima op je 60ste.
Dat is inderdaad het hele idee. Op bijstandnivo leven voor 30 jaar met een extreem salaris om daarna op dat nivo verder te leven zonder betaald werk.quote:Op maandag 28 maart 2022 10:55 schreef Farenji het volgende:
Klinkt leuk maar voor de meeste mensen (die niet duizenden euro's per maand over hebben) zal dit neerkomen op: heel erg lang op bijstandsniveau leven en alles sparen, zodat je eerder met pensioen kan en je alsnog op bijstandsniveau moet leven. En dan moet er ook niks misgaan: ziekte, inflatie, recessie, beurskrach etc.
Ik snap niet dat niet veel meer mensen dit doen.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:17 schreef Poepz0r het volgende:
Iedereen kan sowieso 4 jaar eerder stoppen met werken door het UWVOp je 63ste meld je je ziek, na 2 jaar krijg je ww en voila je bent 67.
Dat klinkt eigenlijk helemaal niet leuk...quote:Op maandag 28 maart 2022 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het hele idee. Op bijstandnivo leven voor 30 jaar met een extreem salaris om daarna op dat nivo verder te leven zonder betaald werk.
Mijn collega doet dit as we speak nuquote:Op maandag 28 maart 2022 10:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat niet veel meer mensen dit doen.
Vooral dat laatste. Dan werk je niet meer en tijd om geld uit te geven maar dat heb je dan nietquote:Op maandag 28 maart 2022 10:59 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat klinkt eigenlijk helemaal niet leuk...
Bijstandsniveau hoeft natuurlijk niet, vaak is het al genoeg om niet aan levensstijl-inflatie te doen. Dus niet naar een dure woning verhuizen als iedereen om je heen dat wel doet, niet opschalen qua auto, niet opeens duurdere reizen gaan maken dan je deed als een twintiger, boodschappen blijven doen alsof je nog een student bent. Etcetera.quote:Op maandag 28 maart 2022 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het hele idee. Op bijstandnivo leven voor 30 jaar met een extreem salaris om daarna op dat nivo verder te leven zonder betaald werk.
Daar red je het niet mee hoor. 50% van je salaris sparen kan echt alleen als je een extreem salaris hebt en op bijstand nivo leeft.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Bijstandsniveau hoeft natuurlijk niet, vaak is het al genoeg om niet aan levensstijl-inflatie te doen. Dus niet naar een dure woning verhuizen als iedereen om je heen dat wel doet, niet opschalen qua auto, niet opeens duurdere reizen gaan maken dan je deed als een twintiger, boodschappen blijven doen alsof je nog een student bent. Etcetera.
Ik doe er niet aan, maar kan me wel voorstellen dat het bij sommige mensen past en ook niet voelt als een groot offer. Al die consumptie wordt je maar marginaal gelukkiger van.
Het is ook maar de vraag of het lukt omdat er variabelen bij zitten waar je geen controle over hebt. In volgorde van waarschijnlijk van negatieve impactquote:Op maandag 28 maart 2022 11:51 schreef Hexagon het volgende:
Leuk ja, de eerste 20 jaar van je volwassen leven als een sloeber gaan leven om vanaf je 45e achter de geraniums te gaan zitten. Top leven heb je dan!
Geen.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:01 schreef einzeinz het volgende:
30 jaar op bijstandniveau leven (terwijl je dan net het meest actief ben. Afgestudeerd, kinderen, een huis, gezondheid dat nog mee zit) om dan daarna met een pot geld te zitten terwijl je misschien gescheiden bent, je kinderen het huis uit zijn en je mank loopt omdat het lichaam niet meer mee wil.
Welk leven heb je dan gehad?
Tjsah, als je een band hebt met je werkgever (zeker bij een kleiner bedrijf) is het best kut om je van het een op het andere moment ziek te melden, beetje reptielengedrag.quote:Op maandag 28 maart 2022 10:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat niet veel meer mensen dit doen.
Gemiddeld is 7% echt flink inderdaad. Ik reken over tientallen jaren met gemiddeld 4%.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:03 schreef einzeinz het volgende:
Bij die FIRE-methode rekent men altijd heel optimistisch. Ik lees altijd dat je geld kan beleggen met een geannualiseerd rendement van 7% tot zelfs 15%. (Ja, ik las echt een artikel dat wie een beetje lef toont makkelijk 15% haalt ELK jaar).
Je mag mij eens zeggen hoe? Ik ben trouwens dit tevreden met 7% groei (jaar na jaar). Ik vind 7% al een flinke uitdaging.
Haha dat ja, en het risico dat al die offers voor niets zijn door risico's als crises, politieke besluitvorming, dood.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:51 schreef Hexagon het volgende:
Leuk ja, de eerste 20 jaar van je volwassen leven als een sloeber gaan leven om vanaf je 45e achter de geraniums te gaan zitten. Top leven heb je dan!
Ik heb het 6 jaar toegepast en ik heb effectief meerwaarde op mijn ingelegd geld. Ik heb 4% geannualiseerd rendement. Enkel en alleen naar dat vetgedrukte mag je kijken.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gemiddeld is 7% echt flink inderdaad. Ik reken over tientallen jaren met gemiddeld 4%.
Bij een maandelijkse inleg is dat volgens mij nog te hoog, omdat mindere jaren in het begin minder zwaar tillen dan in 20 jaar later.
Geld op je spaarrekening is trouwens wel het domste dat je kan doen. Negatieve rente, belasting, ditdat.quote:
Waarom zou je aflossen als je op een lening 2,10% rente betaald? Dan wordt je gewoon genaaid door vervroegd af te lossen.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Geld op je spaarrekening is trouwens wel het domste dat je kan doen. Negatieve rente, belasting, ditdat.
Dan kun je beter een huis kopen en hier elk jaar x bedrag extra op aflossen. Is op alle mogelijke manier beter en vrijwel zonder risico (de huizenmarkt is op de lange termijn gewoon veilig)
30 jaar met z'n tweeen leven van 400k is wel een uitdaging denk ik, zelfs in Indonesië. (uitgaande van weinig/geen pensioen)quote:Op maandag 28 maart 2022 12:13 schreef Poepz0r het volgende:
Andere vorm van FIRE is rond je 50ste je huis van 300-400k verkopen en naar Indonesië vertrekken bijvoorbeeld. Dan leef je als god in Frankrijk
Ik heb het gevoel dat elke reactie hierop niet begrepen wordt, dus ik wens je succes met het investeren op je spaarrekening.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:19 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Waarom zou je aflossen als je op een lening 2,10% rente betaald? Dan wordt je gewoon genaaid door vervroegd af te lossen.
Dat kan, maar dat vermogen liquide maken is moeilijk. Obligaties, aandelen of fondsen is makkelijker liquide maken.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Geld op je spaarrekening is trouwens wel het domste dat je kan doen. Negatieve rente, belasting, ditdat.
Dan kun je beter een huis kopen en hier elk jaar x bedrag extra op aflossen. Is op alle mogelijke manier beter en vrijwel zonder risico (de huizenmarkt is op de lange termijn gewoon veilig)
Precies. Sowieso is enkel vastgoed een héle slechte spreiding. Gewoon beleggen met goede spreiding. Bedank me over 30 jaarquote:Op maandag 28 maart 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat vermogen liquide maken is moeilijk. Obligaties, aandelen of fondsen is makkelijker liquide maken.
Klopt. Hypotheek aflossen levert een belachelijk rendement op en je kan het geld zeer moeilijk weer terug krijgen. Daarom los ik niet af ook niet in de toekomst, ook als ik de fooi van een hra verlies.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:25 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Sowieso is enkel vastgoed een héle slechte spreiding. Gewoon beleggen met goede spreiding. Bedank me over 30 jaar
Er zijn legio andere mogelijkheden, maar alles is beter dan het op je spaarrekening zetten. Dat was meer het punt.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat vermogen liquide maken is moeilijk. Obligaties, aandelen of fondsen is makkelijker liquide maken.
50% hoeft ook niet toch?quote:Op maandag 28 maart 2022 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar red je het niet mee hoor. 50% van je salaris sparen kan echt alleen als je een extreem salaris hebt en op bijstand nivo leeft.
Sparen geeft geen rendement.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:10 schreef einzeinz het volgende:
De FIRE-methode ben ik dus gestopt. Ik hou een andere manier van sparen aan nl. je leeftijd x 1000. Zolang je niet werkt is het moeilijk om die strategie te hanteren maar dat is bij FIRE ook zo!
Als je gaat werken, lukt het zonder veel moeite.
22 jaar: 22.000 op je spaarrekening
23 jaar: 23.000 op je spaarrekening
24 jaar: 24.000 op je spaarrekening
25 jaar: 25.000 op je spaarrekening
...
67 jaar: 67.000 op je spaarrekening
68 jaar: 68.000 op je spaarrekening
Je stelt gewoon één keer een jaarlijkse opdracht in om op 1 januari 20XX ¤1000 over te schrijven naar je spaarrekening. Met de rest van je geld doe je wat je zelf wil.
Dat zijn wel erg optimistische getalletjesquote:Op maandag 28 maart 2022 12:29 schreef Heph844 het volgende:
[..]
50% hoeft ook niet toch?
[ afbeelding ]
Hoe is het klimaat in Indonesië??quote:Op maandag 28 maart 2022 12:13 schreef Poepz0r het volgende:
Andere vorm van FIRE is rond je 50ste je huis van 300-400k verkopen en naar Indonesië vertrekken bijvoorbeeld. Dan leef je als god in Frankrijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |