Maar zo wil ik niet reizen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:07 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
Reizen hoeft echt niet duur te zijn. Neem een kijkje in de topics van Selang om te zien hoe dat prima kan.
4% gemiddeld is reealer echt dit betekent niet dat je met 4% pet jaar eerlijk rekent. Dit komt omdat je elke maand inlegt.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:06 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Met vroeg beginnen ga ik akkoord. Ikzelf ben begonnen op mijn 24ste en dacht toen ook van de key is gewoon wachten en blijven investeren in aandelenfondsen.
Behaal jij echt die 8% of heb je nu toevallig 8% omdat de beurzen het goed doen?
Je moet het natuurlijk over alle jaren gaan bekijken. Ik heb NOOIT 8% rendement (GEANNUALISEERD) behaald.
Ik heb op mijn 30ste een koophuis gekocht. Ik vond dat destijds belangrijker en een grotere investering dan FIRE. Toen ben ik gestopt met FIRE en eigenlijk de draad niet meer opgenomen. Deels ook omdat de werkelijke rendementen eerder pover zijn.
Mijn aandelen pakte ik zo'n 10% per jaar. Maar ik kwam er naar jaren wel achter dat het zo veels te lang ging duren en ben op zoek gegaan naar een beter rendement. Toen uitgekomen op bitcoin en daar 90% van mijn vermogen in gepompt. Je moet wat risico nemen somsquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:06 schreef einzeinz het volgende:
Behaal jij echt die 8% of heb je nu toevallig 8% omdat de beurzen het goed doen?
Ik geef alles in in een Excelsheet en die sheet berekend het gemiddeldequote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
4% gemiddeld is realister echt dit betekent niet dat je met 4% pet jaar eerlijk rekent. Dit komt omdat je elke maand inlegt.
Beter kan je random rendementen per dag genereren over 30 jaar en dat 500x doen en dan het bedrag middelen.
Ja maar toekomstige rendementen weet je niet. Daarom mijn methodequote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:12 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik geef alles in in een Excelsheet en die sheet berekend het gemiddeldevandaar dat ik weet dat het 4% is.
Echt hè, altijd als ik wat lees over FIRE komen ze uiteindelijk met dit soort rekensommen op de proppen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja maar laag rendement over de laatste 10 jaar en giga rendement over de eerste 10 jaar met gemiddeld 8% levert iets heel anders op dan elk jaar met 8% rekenen
Daarnaast heb ik het nagerekend en klopt er niks van wat je zegt.
Er is 1 zekerheid over alle financiele rekensommen. Uiteindelijk is de opbrengst iets anders.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Echt hè, altijd als ik wat lees over FIRE komen ze uiteindelijk met dit soort rekensommen op de proppen.
"The index has returned a historic annualized average return of around 10.5% since its 1957 inception through 2021."quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Echt hè, altijd als ik wat lees over FIRE komen ze uiteindelijk met dit soort rekensommen op de proppen.
Licht eraan of je zelf meer kan verdienen op je geld dan de hypotheek rente.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
In welke mate schiet ik mezelf hiermee in de voet op de langere termijn?
Dat weet je pas op langere termijn. Het is een beetje: welke woonlasten vind je nog "van geen belang voor mijn leefstijl" en wat kan je doen met het geld dat je uitspaart door niet af te lossen. Ga je het geld over de balk smijten, of weet je een fatsoenlijk rendement te halen?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Waarom wat?quote:
Met de huidige hypotheekrentes is het gunstiger om te beleggen. Zeker over langere tijd, compounding interest, kan je beter eerder dan later beginnen met beleggen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Over wel/niet vervroegd de hypotheek aflossen. Gevoelsmatig zou ik daar dus wel voor kiezen.![]()
Sterker nog, wij hebben de mogelijkheid om met onze overwaarde uit Nederland hier in Zweden hypotheekvrij (of met een kleine hypotheek) te gaan wonen en het vooruitzicht van geen rente meer betalen en lage maandlasten spreekt me erg aan.
Hoeveel dalen je maandlasten als je bijvoorbeeld 1000 euro aflost? Dat is bij ons iets in de orde grootte van 4,5 euro per maand.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Over wel/niet vervroegd de hypotheek aflossen. Gevoelsmatig zou ik daar dus wel voor kiezen.![]()
Sterker nog, wij hebben de mogelijkheid om met onze overwaarde uit Nederland hier in Zweden hypotheekvrij (of met een kleine hypotheek) te gaan wonen en het vooruitzicht van geen rente meer betalen en lage maandlasten spreekt me erg aan.
Bedoel je financieel of gevoelsmatig?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:32 schreef Viv het volgende:
Vooral het beschikbaar zijn, oftewel liquide maken, van het geld vind ik heel belangrijk.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:12 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Hoeveel dalen je maandlasten als je bijvoorbeeld 1000 euro aflost? Dat is bij ons iets in de orde grootte van 4,5 euro per maand.
Dan heb je het over 55 euro per jaar en heb je een ‘rendement’ van 5,5%.
Maar wij krijgen dan ook minder HRA en kinderopvangtoeslag bij een lagere hypotheek en daarmee daalt het naar richting de 4,5%.
Als ik beleg is het rendement hoger dan 4,5%, en over het algemeen is belegd gelegd flexibeler opneembaar dan afgelost geld in je hypotheek.
Die 5,5% rendement op aflossing wordt elke maand later in de looptijd iets hoger als je een annuïteitenhypotheek hebt.
Maar als je met 60 werkloos wordt dan kan je toch nog gewoon ergens anders werken?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:25 schreef descon het volgende:
Nadeel van FIRE is dat er geen rekening word gehouden dat je ook met je 40ste dood kan zijn.
Wil niet met mijn 40ste met pensioen, maar wil wel rustiger kunnen leven. Das een stuk haalbaarder. Of als je ineens met je 60tigste werkloos raakt je nog genoeg buffer hebt om niet je huis uitgetrapt te worden tot je pensioen.
In theorie. In de praktijk wil bijna niemand je meer werk aanbiedenquote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar als je met 60 werkloos wordt dan kan je toch nog gewoon ergens anders werken?
Dat hangt ervanaf wat je kan.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:48 schreef potjecreme het volgende:
[..]
In theorie. In de praktijk wil bijna niemand je meer werk aanbieden
Dit is nog het beste advies voor snelle financiële onafhankelijkheidquote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:05 schreef sirdanilot het volgende:
Zelf blijf ik eigenlijk liever single.
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit is nog het beste advies voor snelle financiële onafhankelijkheid
Ik was uiteraard een beetje sarcastisch.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.
FIRE plannen kun je meteen opgeven zodra je aan de koters begint ja, dat lijkt me overduidelijk.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik was uiteraard een beetje sarcastisch.
Overigens; Geen kinderen nemen. Dat is dan wel weer een prima zet.
Ik kan het weten
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:28 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
FIRE plannen kun je meteen opgeven zodra je aan de koters begint ja, dat lijkt me overduidelijk.
Ja, precies, wij hebben ook een 'koter' en ik spaar 1000 euro per maand en daarnaast spaart mijn vrouw ook nog.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.
Precies.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.
En wanneer ga je met pensioen?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Dat is wel nieuws. Vanwaar die omslag?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:05 schreef sirdanilot het volgende:
Zelf blijf ik eigenlijk liever single.
Dat mag in R&Pquote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel nieuws. Vanwaar die omslag?
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat kinderen een enorme kostenpost zijn. Of je 1000 euro per maand kunt sparen met kinderen ligt vooral aan je salaris en je levensstijl.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
En de leeftijd van je kinderen ;-)quote:Op dinsdag 29 maart 2022 13:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat kinderen een enorme kostenpost zijn. Of je 1000 euro per maand kunt sparen met kinderen ligt vooral aan je salaris en je levensstijl.
Als je die kosten in een grafiek zet kom je over het algemeen op een parabool uit: start hoog, gaat tijdelijk omlaag als ze uit de luiers zijn en met de pot mee eten. Daarna wordt het vanaf een jaar of 6 weer duurder tot ze op eigen benen staan.quote:
Precies. Wij investeren in aparte portfolio’s voor onze kinderen, en tegen de tijd dat ze 21 zijn ofzo bouwen we dat niet verder actief op.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 14:21 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Als je die kosten in een grafiek zet kom je over het algemeen op een parabool uit: start hoog, gaat tijdelijk omlaag als ze uit de luiers zijn en met de pot mee eten. Daarna wordt het vanaf een jaar of 6 weer duurder tot ze op eigen benen staan.
Maar om on topic te blijven: ik doe aan het FI stukje: zorg dat ik financieel onafhankelijk ben, maar ga niet schrapen om maar vroeg met pensioen te kunnen. Als de jongste (is 10 nu) op eigen benen staat denk ik dat het stukje RE snel in zicht is (de kosten dalen dan immers).
Ik wil voorkomen dat ik nu allerlei leuke dingen laat, en er "later" wel het geld en tijd voor heb, maar niet meer de energie. Beetje meer balans dus.
Ik zou nu al met pensioen kunnen (ben 36). Maar ik vind mijn werk leuk, dus dat is niet de reden om te stoppen met werken.quote:
Waarom zou iemand die aan FIRE doet daar geen rekenening mee kunnen houden?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:25 schreef descon het volgende:
Nadeel van FIRE is dat er geen rekening word gehouden dat je ook met je 40ste dood kan zijn.
Wil niet met mijn 40ste met pensioen, maar wil wel rustiger kunnen leven. Das een stuk haalbaarder. Of als je ineens met je 60tigste werkloos raakt je nog genoeg buffer hebt om niet je huis uitgetrapt te worden tot je pensioen.
Ja, zonder kinderen gaat het natuurlijk makkelijker.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:41 schreef Drekkoning het volgende:
Maar zonder koters had je nog veel meer FIRE kunnen zijn!!!
Daar gaat FIRE toch om, zoveel mogelijk leuke dingen laten om een paar jaar eerder te stoppen met werken
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bedoel je financieel of gevoelsmatig?
Je kan inderdaad een miljoen of meer mee mislopen, of niet....quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.![]()
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg.
Helemaal eens hoor, ik was wat sarcastisch omdat ik FIRE zelf compleet niet aantrekkelijk vindquote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, zonder kinderen gaat het natuurlijk makkelijker.
Ik doe zelf niet aan FIRE, maar vind het principe van zoveel mogelijk financiële onafhankelijkheid aantrekkelijk. Het doel is dan niet zozeer om zo vroeg mogelijk met pensioen te gaan, maar om gedurende je leven zoveel mogelijkheid vrijheid te hebben om te doen wat je wilt. Dat is dus minder absolute vrijheid - er is nog steeds de noodzaak om te werken - maar het voordeel is dat je er al eerder de vruchten van plukt.
Wij doen dat vooral door geld bewust uit te geven (koop alleen dat waar je gelukkig van wordt, bespaar op al het overige) en slim te investeren (it takes money to make money). Mijn lief is heel bewust bezig met toewerken naar z'n vervroegde pensioen; ik vind het zelf vooral fijn om de vrijheid te hebben om ontslag te kunnen nemen en iets anders te gaan doen als ik m'n werk niet meer leuk vind. (Dat heb ik al twee keer gedaan.)
Als je denkt dat je het heel lastig gaat hebben met je portfolio die 20/30% minder waard wordt in een crisis dan is investeren het niet waard.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.![]()
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg.
Vriendin en ik woonden in een goedkoop appartement tijdens onze studie. Goedkoper dan allebei individueel een kamer huren.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:09 schreef fubaaar22 het volgende:
Is fire geen hip woord voor extreem zuinig leven?
Lijkt mij niks om in je jonge jaren veel te ontzeggen zodat je met 60 eerder kunt stoppen.
quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.
Niet investeren is het grootste financiele risico dat mensen lopen ironish genoeg.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop.
nfts trekken mij wel leeg op dit momentquote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:28 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
Niet investeren is het grootste financiele risico dat mensen lopen ironish genoeg.
Dat is bijna meer gokken dan investeren toch?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
nfts trekken mij wel leeg op dit moment
En terrecht lol :pquote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Tja, de tokens zijn not fungible, de inhoud van je spaarrekening wel, je zal er alleen wel weer even voor moeten werken, danwel rendement moeten behalen op wat meer betrouwbare investeringen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Haha het is echt gokken. Het slaat echt nergens op. Nu maar hopen dat mijn nfts in waarde gaan stijgen. Ik hou hoop want SIA heeft 10 uit die collectie gekocht.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is bijna meer gokken dan investeren toch?
Haha, je hoopt natuurlijk dat jij de volgende bayc nft koopt. Maar dat is inderdaad puur gokken. Flippen is rennen van hype naar hype en bedelen om op de wl (pre sale lijst) te komen. Dan kan je goed winst pakken. Dat bedelen en lid worden van discords vind ik dus niks.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:08 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
En terrecht lol :p
Bleken die apen pixelated plaatsjes toch geen miljoenen waard te zijn?
Gelukkig vind ik mijn plaatjes mooiquote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:14 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Tja, de tokens zijn not fungible, de inhoud van je spaarrekening wel, je zal er alleen wel weer even voor moeten werken, danwel rendement moeten behalen op wat meer betrouwbare investeringen.
Nee het gaat erom dat je kritisch naar je uitgaven kijkt en niet die tophypotheek hebt. Niet elk jaar die nieuwe iPhone en niet die dure auto hebt omdat andere mensen dat van je verwachten. Als je ze hebt omdat je er wel van houdt/ energie van krijgt is dat prima.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:09 schreef fubaaar22 het volgende:
Is fire geen hip woord voor extreem zuinig leven?
Daarom koop ik alleen bitcoin. Het kost mij verder geen tijd, angst en de risk reward is geweldig.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:25 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Haha, je hoopt natuurlijk dat jij de volgende bayc nft koopt. Maar dat is inderdaad puur gokken. Flippen is rennen van hype naar hype en bedelen om op de wl (pre sale lijst) te komen. Dan kan je goed winst pakken. Dat bedelen en lid worden van discords vind ik dus niks.
Sta op het punt mijn verlies te nemen. Enige dat mij dan nog enigszins kan redden is dat 1 of 2 van mijn nfts toch nog behoorlijk in waarde stijgt om in ieder geval zonder verlies mij helemaal eruit te trekken.
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af. Ook daalt niet altijd de rente mee met je LTV, dus 30 jaar vast is echt niet slim. Dat is de afweging die je moet maken. Je kan 30 jaar niet overzien. In die 30 jaar ga je echt nog wel een keer verhuizen, je gaat ook nog wel een paar keer van baan wisselen etc.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Punt is, dat bij veel pensioenen, zaken zijn afgedekt en vastgesteld. Bij een ABP heb je keuze waarop je pensioen ingaat, maar tijdens deelname, heb je alleen de premie te betalen en krijg je eens per jaar de ontwikkeling te horen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
Mijn punt - doe lekker FIRE als je dat wilt, prima. Maar let op al je financiële producten en ook je pensioen. Want beslissingen daar leveren ook veel op of kosten veel. En daar kunnen de meeste mensen nog veel winnen, als ze gewoon eens de tijd zouden nemen om de cijfertjes en voorwaarden uit te pluizen, tot in detail. Maar dat doen we niet, we laten dat een financieel expert doen die we betalen voor meestal het verkeerde advies.
Incidenteel is de lange rente lager dan de korte rente (rente inversie). Overigens, 3 maanden geleden voor 30 jaar vastzetten, zou voor velen niet verkeerd zijn geweest. We zijn al 1% gestegen. Bedenk ook, dat bij de veel voorkomende annuïteitenhypotheek, het gros van de aflossing in de laatste 10 - 15 jaar plaatsvindt. Dan is zekerheid omtrent de rente in die laatste 10 -15 jaar, best wel een punt.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af.
Ja goed, er zijn ook jaren geweest met een hypotheekrente van 10%, dat wilde ik echt voorkomen. In die zin was 30 jaar vastzetten wel prettig, nooit onvoorziene kosten. Maar ik ben me ervan bewust dat die garantie niet gratis was.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
[..]
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af. Ook daalt niet altijd de rente mee met je LTV, dus 30 jaar vast is echt niet slim. Dat is de afweging die je moet maken. Je kan 30 jaar niet overzien. In die 30 jaar ga je echt nog wel een keer verhuizen, je gaat ook nog wel een paar keer van baan wisselen etc.
Helemaal mee eens. Toen wij ons eerste huis kochten, was het een huis dat we ons gemakkelijk konden veroorloven en niet het beste huis dat we konden krijgen. Dan zit je al gauw in een positieve spiraal van maandelijks geld overhouden > aflossen > nog meer geld overhouden.quote:Op woensdag 30 maart 2022 01:33 schreef CaLeX het volgende:
De meeste mensen willen niet onder hun stand leven, maar die stand wordt bepaald door verwachtingen van anderen en het cijfer onderaan de salarisstrook. Terwijl je die stand zelf zou moeten bepalen
Daar moet je maar zin in hebben. Ik betaal er liever een goede financieel adviseur voor. Je moet alleen wel je best doen om er een te vinden die onafhankelijk is.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
Mijn punt - doe lekker FIRE als je dat wilt, prima. Maar let op al je financiële producten en ook je pensioen. Want beslissingen daar leveren ook veel op of kosten veel. En daar kunnen de meeste mensen nog veel winnen, als ze gewoon eens de tijd zouden nemen om de cijfertjes en voorwaarden uit te pluizen, tot in detail. Maar dat doen we niet, we laten dat een financieel expert doen die we betalen voor meestal het verkeerde advies.
Schoenmaker blijf bij je leest.quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:38 schreef HMS het volgende:
[..]
Kijk, en daar gaat het al mis (bij heel veel mensen). 30 jaar vastzetten is bijna nooit slim in mijn idee. Je betaalt meer rente om dat recht te verkrijgen en reken nu eens uit wat je er extra voor betaald vs wat je extra gaat betalen als het tussentijds dus omhoog gaat. Want is het dan hoog, dan sluit je maar kort weer af. Ook daalt niet altijd de rente mee met je LTV, dus 30 jaar vast is echt niet slim. Dat is de afweging die je moet maken. Je kan 30 jaar niet overzien. In die 30 jaar ga je echt nog wel een keer verhuizen, je gaat ook nog wel een paar keer van baan wisselen etc.
Alleen de mensen die de 2e helft van 2021 hun rente hebben vastgezet uitgezonderd. Ik moet nog zien dat het nog lager wordt ooit dan toen. Toen was het nuttig om lang vast te zetten. Lager wordt de hypotheek rente nooit want dan moet een bank gewoon kosten maken om jouw geld uit te lenen. Die 1% dekt misschien de kosten, lager leggen ze er teveel geld op toe.
En laat ik nu net mijn rente voor 10 jaar te hebben vastgezet. 10 jaar want dan is de hypotheek bijna klaar. en niet 20 jaar want dan betaalde ik zoveel meer per jaar terwijl ik over 10 jaar bijna niets meer aan rente betaal. Alleen als dan de rente alle jaren 3,5% is, dan ben ik toch net wat meer kwijt. Maar dat is een te verwaarlozen bedrag want ik verwach dan nog 700 euro totaal aan rente te moeten betalen. Maar de komende 10 jaar verwacht ik 18K aan totale rente te betalen. 0,1% extra daar zou 1800 kosten. Dus alleen als de rente dan 5% is of zo, dan verlies ik iets van rond de 600-800 euro. Over 2-3 jaar gespreid dan. Dat is dus niets, terwijl ik de inzet van 1800 gewoon in mijn zak heb.
Hoe weet je of iemand onafhankelijk is?quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar moet je maar zin in hebben. Ik betaal er liever een goede financieel adviseur voor. Je moet alleen wel je best doen om er een te vinden die onafhankelijk is.
Dat is een hele terechte vrees, helemaal nu ze aflossen semi verplicht hebben gemaakt met de HRA.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Toen wij ons eerste huis kochten, was het een huis dat we ons gemakkelijk konden veroorloven en niet het beste huis dat we konden krijgen. Dan zit je al gauw in een positieve spiraal van maandelijks geld overhouden > aflossen > nog meer geld overhouden.
Inmiddels lossen we niet meer af omdat investeren veel meer oplevert en omdat ik blijf vrezen dat de overheid de eigen woning fiscaal in box 3 wil gaan plaatsen.
Totdat het huis naar box 3 gaat...quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Incidenteel is de lange rente lager dan de korte rente (rente inversie). Overigens, 3 maanden geleden voor 30 jaar vastzetten, zou voor velen niet verkeerd zijn geweest. We zijn al 1% gestegen. Bedenk ook, dat bij de veel voorkomende annuïteitenhypotheek, het gros van de aflossing in de laatste 10 - 15 jaar plaatsvindt. Dan is zekerheid omtrent de rente in die laatste 10 -15 jaar, best wel een punt.
Onze financieel adviseur verrekende om z'n onafhankelijkheid te garanderen de commissies die hij op producten kreeg, maar ik lees nu dat er al langere tijd een provisieverbod is. Daarmee zou de onafhankelijkheid van alle adviseurs moeten zijn gegarandeerd. Zaak is dan vooral een goede adviseur te vinden.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe weet je of iemand onafhankelijk is?
Hoe weet je vooraf of iemand een goede adviseur is?quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Onze financieel adviseur verrekende om z'n onafhankelijkheid te garanderen de commissies die hij op producten kreeg, maar ik lees nu dat er al langere tijd een provisieverbod is. Daarmee zou de onafhankelijkheid van alle adviseurs moeten zijn gegarandeerd. Zaak is dan vooral een goede adviseur te vinden.
Hoe weet je of iemand een goede makelaar is? Het blijft lastig.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet je of iemand een goede adviseur is?
De grootste angst is de angst die we vrezen.... Of je nu kapitaal als investering hebt of de overwaarde van je huis als kapitaal in box 3 hebt... maakt dan dus geen verschil, wel verschil is dat je 3% hypotheek rente betaald en 37% HRA hebt waardoor je netto 1,9% betaald en alles wat je meer haalt met je investering is "winst" en dat kan rendement over rendement jaar op jaar best oplopen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
Inmiddels lossen we niet meer af omdat investeren veel meer oplevert en omdat ik blijf vrezen dat de overheid de eigen woning fiscaal in box 3 wil gaan plaatsen.
Onafhankelijkheid is een illusiequote:Op woensdag 30 maart 2022 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarmee zou de onafhankelijkheid van alle adviseurs moeten zijn gegarandeerd. Zaak is dan vooral een goede adviseur te vinden.
In het geval van de overheid ben ik dat niet met je eens. Dat zie ik dan ook als het grootste risico van FIRE: de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid. Al langere tijd staat het zwaarder belasten van vermogen hoog op de politieke agenda (en het minder zwaar belasten van inkomen). Als je stopt met werken en van (het rendement op) je vermogen wilt gaan leven, dan kun je bij veranderend beleid bedrogen uitkomen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:58 schreef namliam het volgende:
[..]
De grootste angst is de angst die we vrezen....
Op welke manieren zijn adviseurs volgens jou nog afhankelijk?quote:
Ik merk ook bv op het werk dat consultants alleen adviseren wat ze kennen. Dat is namelijk goed, dat vertrouwen ze. Dingen die anders zijn dan dat wordt heel gauw niet voorgesteld.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Onafhankelijkheid is een illusie
Een goede adviseur is bijna Contradictio in terminis, de echt goede zijn dun, heel dun bezaaid
Op zich een aardige manier maar zet weinig zoden aan de dijk, de bedragen die je dan hebt zijn véél te laag voor FIRE.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:10 schreef einzeinz het volgende:
De FIRE-methode ben ik dus gestopt. Ik hou een andere manier van sparen aan nl. je leeftijd x 1000. Zolang je niet werkt is het moeilijk om die strategie te hanteren maar dat is bij FIRE ook zo!
Als je gaat werken, lukt het zonder veel moeite.
22 jaar: 22.000 op je spaarrekening
23 jaar: 23.000 op je spaarrekening
24 jaar: 24.000 op je spaarrekening
25 jaar: 25.000 op je spaarrekening
...
67 jaar: 67.000 op je spaarrekening
68 jaar: 68.000 op je spaarrekening
Je stelt gewoon één keer een jaarlijkse opdracht in om op 1 januari 20XX ¤1000 over te schrijven naar je spaarrekening. Met de rest van je geld doe je wat je zelf wil.
Precies wat @sjorsie1982 zegt, bovendien zijn adviseurs afhankelijk van de hypotheeknemers om te blijven zeggen dat een (onafhankelijk) adviseur verplicht is.... daar waar je best als je zelf wat moeite doet e.a. voor elkaar kan krijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op welke manieren zijn adviseurs volgens jou nog afhankelijk?
Het idee van FIRE worden is dan ook niet om als bijstandsmoeder te gaan leven maar wel de onzinnige uitgaven uit je leven schrapt. Een netflix abonnement waar je niks mee doet bv wegdoen, geen nieuwe iphone kopen om de 2 jaar maar bv om de 5 of 6 jaar, beetje bewuster op energieverbruik letten is ook een kleine moeite, niet elke keer als je lui bent direct thuisbezorgd laten komen etc. Die kleine dingen tellen echt flink bij elkaar op onderaan de streep en als je bv op je 30e begint zit je er op je 40e financieel in elk geval al een heel stuk beter bij.quote:Op maandag 28 maart 2022 21:41 schreef Ylaesias het volgende:
[..]
Dit dus. Je moet ook in je jonge jaren voldoende genieten van het leven. Morgen is geen garantie. Dan maak ik toch liever nu die mooie reis dan over 30 jaar pas.
En ben je tevens dubbel genaaid. Eerst heb je veel belasting mogen betalen over je inkomen uit werk en als je dan eindelijk genoeg hebt om van je vermogen te leven gaan ze dat ineens hoger belasten.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In het geval van de overheid ben ik dat niet met je eens. Dat zie ik dan ook als het grootste risico van FIRE: de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid. Al langere tijd staat het zwaarder belasten van vermogen hoog op de politieke agenda (en het minder zwaar belasten van inkomen). Als je stopt met werken en van (het rendement op) je vermogen wilt gaan leven, dan kun je bij veranderend beleid bedrogen uitkomen.
Dit...quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:23 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Belangrijkste is om eerst kk rijk te worden alvorens je hier uberhaupt aan kan denken
Dat dus. Al decennia blijkt het overheidsbeleid eerder uit "brandjesblussen", dan uit pro actief handelen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In het geval van de overheid ben ik dat niet met je eens. Dat zie ik dan ook als het grootste risico van FIRE: de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid. Al langere tijd staat het zwaarder belasten van vermogen hoog op de politieke agenda (en het minder zwaar belasten van inkomen). Als je stopt met werken en van (het rendement op) je vermogen wilt gaan leven, dan kun je bij veranderend beleid bedrogen uitkomen.
Excelquote:Op woensdag 30 maart 2022 11:58 schreef einzeinz het volgende:
Trouwens, er was zo ergens een website waar je je startkapitaal + evt. bijstortingen kon ingeven en met wel rentepercentage er gerekend moest worden.
Onderaan op de curve zag je het aantal belegde jaren en zag je hoe rente op rente meespeelde en hoeveel rendement je zou halen.
Ben de sitenaam kwijt.
Googlen op compound interest calculator.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:58 schreef einzeinz het volgende:
Trouwens, er was zo ergens een website waar je je startkapitaal + evt. bijstortingen kon ingeven en met wel rentepercentage er gerekend moest worden.
Onderaan op de curve zag je het aantal belegde jaren en zag je hoe rente op rente meespeelde en hoeveel rendement je zou halen.
Ben de sitenaam kwijt.
Zelf in excel dit invoeren gaat sneller. Alleen de maandelijkse rente uitrekenen kost de meeste tijd, omdat je de formule moet opzoeken.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Googlen op compound interest calculator.
voor al je berekeningen: www.berekenhet.nlquote:Op woensdag 30 maart 2022 11:58 schreef einzeinz het volgende:
Ben de sitenaam kwijt.
Dan gaat zo een site volgens mij toch echt snellerquote:Op woensdag 30 maart 2022 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zelf in excel dit invoeren gaat sneller. Alleen de maandelijkse rente uitrekenen kost de meeste tijd, omdat je de formule moet opzoeken.
Bedanktquote:Op woensdag 30 maart 2022 12:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Googlen op compound interest calculator.
Met geld maak je geld, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:56 schreef einzeinz het volgende:
Wie bv. 1 miljoen euro belegt en na X-aantal weken al met 10% verkoopt, heeft 100.000 euro verdient op enkele weken. Meesten moeten daar 3 jaar voor werken.
Regeren is vooruitzien, pro activiteit is niet iets waar je Den Haag van kan beschuldigen helaas.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Al decennia blijkt het overheidsbeleid eerder uit "brandjesblussen", dan uit pro actief handelen.
Voorbeelden:
1) Spaarloonregeling (afgeschaft toen er veel gebruik van werd genaakt)
2) (pre-) VUT regelingen en hun financieringen
3) HRA
4) AOW
Je zou bijna denken dat de banken lobbyen en een handje in de politieke pap hebben gezien zij eigenlijk altijd de grootste winnnaars zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:27 schreef namliam het volgende:
Overigens gaat ook een (groot) deel van de HRA direct naar de banken toe.
Omdat de ARBO-arts langs komt en constateert dat je niet ziek bent?quote:Op maandag 28 maart 2022 10:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat niet veel meer mensen dit doen.
En, dit soort dingen uitwerken in Excel geeft dat inzicht wat je eigenlijk nodig hebt. Zoals als ik dit doe, wat dan. Dat kan je dan heel makkelijk zelf zien.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zelf in excel dit invoeren gaat sneller. Alleen de maandelijkse rente uitrekenen kost de meeste tijd, omdat je de formule moet opzoeken.
Geld uit de bakstenen halen kan wel, door gewoon weer op te nemen...quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is een hele terechte vrees, helemaal nu ze aflossen semi verplicht hebben gemaakt met de HRA.
Probeer dan je geld maar eens uit de bakstenen te halen ...
Het zal me niks verbazen als aflossen duurder is of wordt dan dat de hra oplevert. Helemaal nu mensen de lage rentes lang hebben vastgezet.
Schuld wat drukt op je eigen vermogen, die moet je aflossen, de rest niet. Investeren levert veel meer geld op.
En dat wou je hoe doen?quote:Op zondag 10 april 2022 22:01 schreef bananen-plukker het volgende:
Geld uit de bakstenen halen kan wel, door gewoon weer op te nemen...
Je kan toch een (tweede) hypotheek nemen op je (deels) afgeloste huis? Of mag dat tegenwoordig niet meer?quote:Op maandag 11 april 2022 07:44 schreef namliam het volgende:
[..]
En dat wou je hoe doen?
Je geld uit stenen "opnemen" lukt (helaas) niet zomaar.
Dat kan niet zomaar en kost behoorlijk watquote:Op maandag 11 april 2022 08:09 schreef Viv het volgende:
[..]
Je kan toch een (tweede) hypotheek nemen op je (deels) afgeloste huis? Of mag dat tegenwoordig niet meer?
En de "bank" moet dat goed vinden, dus moet je o.a. genoeg verdienen en moet je huis voldoende waarde hebben.quote:Op maandag 11 april 2022 08:09 schreef Viv het volgende:
h een (tweede) hypotheek nemen op je (deels) afgeloste huis?
Aandelen verkopen gaat gelukkig wat makkelijkerquote:Op maandag 11 april 2022 09:20 schreef namliam het volgende:
[..]
En de "bank" moet dat goed vinden, dus moet je o.a. genoeg verdienen en moet je huis voldoende waarde hebben.
Er zijn best een aantal banken die een 2e hypotheek alleen toestaan als het geld ook daadwerkelijk besteed wordt aan het huis (via bouw depot). Dus het opnemen van een 2e hypotheek voor andere doelen niet toestaan.
Plus veel al...
Verplicht advies, taxatie, administratie en notaris waar je ad minimum toch 2000 tot 3000 euro mee verder bent.
Om nog maar te zwijgen van de doorlooptijd, ik ben al sinds 25 januari bezig... gesprek zus, gesprek zo, advies gesprek hier, controle gesprek daar.... wel gelukkig via Teams... maar ben straks dus al 3 maanden verder en dan moet ik op zijn minst nog wachten op 2 documenten van de bank... waaronder 1 de officiële hypotheek is (eind document) die daarna nog via de notaris getekend moet worden....quote:Op maandag 11 april 2022 09:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Aandelen verkopen gaat gelukkig wat makkelijker
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |