abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 juni 2022 @ 19:28:22 #251
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205076944
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
Koers KLAM Air Framnce nu 1,26
precies 10% van de aankoopkoers
zullen we nu die tent maar eens laten ploffen een andere KLEM opstarten ??
verlies nu 1000 miljoen euro
Wopke: U ziet dit verkeerd, we moeten nu doorpakken en zwaluwstaarten :')
Kaag:Het is belangrijk dat we zeggenschap houden, niet wat het kost
Rutte: [stopt er een mannetje tussen] Dat moet u Wopke vragen ik heb er geen actieve herinnering aan

Allemaal een grote schop onder hun hol en nooit meer terug komen })
pi_205076990
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 08:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Het is een lening. Dat jij anti-KLM en/of anti-luchtvaart bent, verandert daar niets aan.
Mja. Het gaat niet echt florissant met KLM en ook voor de toekomst zijn er nog wel wat beren op de weg.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 19:37:10 #253
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205077049
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja. Het gaat niet echt florissant met KLM en ook voor de toekomst zijn er nog wel wat beren op de weg.
KLM verdient gewoon geld nu en heeft bijna alles van de lening terugbetaald. De totale reisbranche heeft nog wel wat beren op de weg. Het wordt tijd dat Schiphol zijn shit voor elkaar heeft.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205077209
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
KLM verdient gewoon geld nu en heeft bijna alles van de lening terugbetaald. De totale reisbranche heeft nog wel wat beren op de weg. Het wordt tijd dat Schiphol zijn shit voor elkaar heeft.
KLM en de holding Air-France/KLM zijn op zich ook nog wel verschillende zaken. Heb de cijfers voor KLM niet zo paraat, maar laatst als vingeroefening eens een calculatie gemaakt van de waarde voor air-france/klm en kon dat met de beste wil van de wereld niet boven de 0 krijgen (niet dat dit veel zegt, want ik ben behoorlijk noob op dat gebied). De hoeveelheid schuld ten opzichte van een flink aantal concurrenten is gewoon erg hoog, de verliezen ook en de marges pre-corona en vermoedelijk dus ook post-corona niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 17-06-2022 19:56:43 ]
  vrijdag 17 juni 2022 @ 19:56:41 #255
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205077318
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:48 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
KLM en de holding Air-France/KLM zijn op zich ook nog wel verschillende zaken. Heb de cijfers voor KLM niet zo paraat, maar laatst als vingeroefening eens een calculatie gemaakt van de waarde voor air-france/klm en kon dat met de beste wil van de wereld niet boven de 0 krijgen (niet dat dit veel zegt, want ik ben behoorlijk noob op dat gebied). De hoeveelheid schuld ten opzichte van een flink aantal concurrenten is gewoon erg hoog, de verliezen ook en de marges pre-corona (en zo verwacht ik ook post-corona) niet.
Luchtvaart is nou echt een branche die inderdaad volledig draait op omzet-omzet-omzet met lage marges en hoge potentiële tegenvallers. En al die tegenvallers worden dan heel traag weer terugverdiend als het bedrijf in een 'winstgevende' periode is, maar die periodes zijn eigenlijk nooit lang genoeg om daadwerkelijk uit de schulden te komen. En dan kunnen ze wel elke keer zeggen dat ze toch echt wél winstgevend zijn als ze 'normaal' kunnen draaien en gewoon 'net pech' hadden dat gebeurtenis X plaatsvond.

Als het draait, dan draait het wel bij KLM. Maarja...
  zondag 26 juni 2022 @ 09:22:17 #256
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205151869
https://www.telegraaf.nl/(...)elts-met-aandeel-klm

quote:
Column: fasten your seatbelts met aandeel KLM

Door JIM TEHUPURING

Air France-KLM
1.19-1.33%
Stroopwafels, tulpen en Hema-worst.
Folklore waar wij Hollanders aan gehecht zijn.
Schijnbaar zijn we samen ook erg gehecht aan KLM.
Een naam die koste wat kost niet uit het Hollandse straatbeeld mag verdwijnen.
Dat die witte zwaan wat kost is inmiddels wel gebleken.
In 2019 kocht Wopke Hoekstra uit eigen initiatief aandeeltjes KLM voor een slordige ¤750 miljoen.

Na de uitbraak van Corona volgde een lening van ¤1 miljard plus 2,4 miljard garantstelling en recentelijk stortte Sigrid Kaag als minister van Financiën nog eens ¤220 miljoen in de KLM-kas om het aandelenbelang toch op peil te houden.
9,3% van alle aandelen Air France KLM is in handen van het volk.
Veertien aandeeltjes p.p. tegenover ¤258 aan risico.

Ik kan me daar als belegger behoorlijk over opwinden.
Want los van de zogenaamde maatschappelijke belangen, zien beleggers weinig heil in de toekomst van de luchtvaartmaatschappij.
Zo is de laatste storting van Kaag van 220 miljoen Euro binnen één maand volledig verdampt.
De aandelenkoers daalde naar ¤1,20. Een halvering in 2022.
De piloten zelf zijn wat een stuk verstandiger en besloten bij de laatste aandelenemissie niet meer mee te doen aan de bodemloze put.

quote:
Europese luchtvaart wordt een aflopende zaak
Als belegger is het ook een stuk simpeler.
Bij de beoordeling van een bedrijf kun je kijken naar cijfers en bedrijfsomstandigheden: is er winst, groeit de omzet en hoe sterk is de balans?
Bij KLM ontvingen aandeelhouders al vijftien jaar geen winstuitkering als gevolg van de opstapelende megaverliezen, verzwakkende omzet en een bijna ondraaglijke schuldenberg.

Kijk je naar de softe criteria, dan kom je er direct achter dat de krimpende sector hevige concurrentie kent en het management vetes publiekelijk uitvecht.
In de luchtvaart geldt negatieve prijselasticiteit en prijsverhogingen zullen direct de omzet aantasten, terwijl de kosten torenhoog blijven.
Als investeerder is daarmee Air France KLM het aandeel dat je niet wilt hebben.
Alle seinen staan op rood.

Ik begrijp dat het maatschappelijk gezien misschien gevoelig ligt, maar vraag uzelf ook eens af wat u doet als u met KLM naar Barcelona kunt voor ¤175 of met een prijsvechter voor ¤95.
Dat raakt de kern van het KLM-probleem.

De Hollandse regering kan blijven bijstorten of we moeten accepteren dat KLM (net als de Hema-worst) over haar top heen is.
Een laatste noodlanding is wellicht beter dan doorstarts tegen beter weten in.


[ Bericht 44% gewijzigd door michaelmoore op 26-06-2022 09:42:22 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205152468
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:48 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
KLM en de holding Air-France/KLM zijn op zich ook nog wel verschillende zaken. Heb de cijfers voor KLM niet zo paraat, maar laatst als vingeroefening eens een calculatie gemaakt van de waarde voor air-france/klm en kon dat met de beste wil van de wereld niet boven de 0 krijgen (niet dat dit veel zegt, want ik ben behoorlijk noob op dat gebied). De hoeveelheid schuld ten opzichte van een flink aantal concurrenten is gewoon erg hoog, de verliezen ook en de marges pre-corona en vermoedelijk dus ook post-corona niet.
Het probleem is dat we in een soort van Gijzeling zitten, zonder KLM geen Schiphol, en zonder Schiphol verlies je ontzettend veel banen, nu denk ik dat het laatste steeds minder relevant word omdat er genoeg ander werk is, echter Schiphol is wel belangrijk voor de regio, ik denk dat de overheid eens goed moet gaan rekenen of er wellicht meer rendement valt te halen door Schiphol gewoon te sluiten, en door te gaan met een kleiner meer geschikt vliegveld als Lelystad.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 26 juni 2022 @ 11:39:36 #258
131800 Tarado
capô de fusca
pi_205152688
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:12 schreef raptorix het volgende:
k denk dat de overheid eens goed moet gaan rekenen of er wellicht meer rendement valt te halen door Schiphol gewoon te sluiten, en door te gaan met een kleiner meer geschikt vliegveld als Lelystad.
dat is wel een enorme stap terug, lijkt me onmogelijk
pi_205152708
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
dat is wel een enorme stap terug, lijkt me onmogelijk
Maar wel een solide investering in de toekomst, vooral de ruimte die vrij komt bied veel voordelen, daarnaast zit je met het probleem dat Schiphol nooit meer kan groeien.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 26 juni 2022 @ 11:49:09 #260
131800 Tarado
capô de fusca
pi_205152750
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar wel een solide investering in de toekomst, vooral de ruimte die vrij komt bied veel voordelen, daarnaast zit je met het probleem dat Schiphol nooit meer kan groeien.
Lelystad haalt inclusief geplande groei nog geen 10% van Schiphol aan capaciteit, slaat gewoon nergens op
pi_205152753
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:49 schreef Tarado het volgende:

[..]
Lelystad haalt inclusief geplande groei nog geen 10% van Schiphol aan capaciteit, slaat gewoon nergens op
Ik doelde er meer op door Schiphol te sluiten en dat naar Lelystad te verplaatsen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 26 juni 2022 @ 11:51:48 #262
131800 Tarado
capô de fusca
pi_205152760
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik doelde er meer op door Schiphol te sluiten en dat naar Lelystad te verplaatsen.
en dan denk je dat je niet tegen dezelfde problemen aanloopt
pi_205152765
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:51 schreef Tarado het volgende:

[..]
en dan denk je dat je niet tegen dezelfde problemen aanloopt
Het probleem is dat Schiphol nu midden in een stedelijk gebied licht, dat is gewoon onhandig, kortom daar los je al heel veel mee op.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 26 juni 2022 @ 11:56:41 #264
131800 Tarado
capô de fusca
pi_205152804
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het probleem is dat Schiphol nu midden in een stedelijk gebied licht, dat is gewoon onhandig, kortom daar los je al heel veel mee op.
Nederland is zo klein, ik vind het utopisch te denken dat je dat met een verplaatsing hemelsbreed van pak m beet 50km dat eventjes oplost, dan vind ik dat "luchthaven in de noordzee" idee nog beter
  donderdag 30 juni 2022 @ 09:40:48 #265
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_205187493
KLM heeft zojuist de volledige staatslening afgelost :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:51 #266
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205187872
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:40 schreef Drekkoning het volgende:
KLM heeft zojuist de volledige staatslening afgelost :)
In natura met álle achtergebleven koffers zeker :+
En ja hoor nu kunnen de bonussen weer uitgedeeld worden aan management voor grandioos falen :') :r
pi_205204469
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 09:40 schreef Drekkoning het volgende:
KLM heeft zojuist de volledige staatslening afgelost :)
Kijk, goede deal geweest dus van Wopke !
Hier kan ikweethetookniet het niet anders dan mee eens zijn en ik verwacht dan ook dat hij subiet zijn excuses aan Wopke gaat aanbieden !
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  vrijdag 1 juli 2022 @ 20:58:56 #268
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205204999
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:10 schreef Pedroso het volgende:
Kijk, goede deal geweest dus van Wopke !
Hier kan ikweethetookniet het niet anders dan mee eens zijn en ik verwacht dan ook dat hij subiet zijn excuses aan Wopke gaat aanbieden !
twitter


Ondanks dit
  maandag 11 juli 2022 @ 19:08:31 #269
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205309984
Ik dacht het aandeel Air France kan niet meer lager, maar jawel hoor , nog 5% eraf
Maar we blijven onze nationale trots steunen ook al is die verzameling oude vliegtuigen allang eigendom van Frankrijk

Heeft nu al 1 miljard extra gekost aan aandelen inkoop
Terwijl men de kans had er 1 miljard euro aan over te houden door afscheid te nemen van die blauwe vliegtuigen die eigendom zijn van Frankrijk

Air France-KLM
1.106 EUR- -0.064 (--5.47%)

https://www.telegraaf.nl/(...)france-klm/overzicht


https://www.rijksoverheid(...)en-in-air-france-klm

quote:
Koers onderuit
Nederland kocht de aandelen voor gemiddeld 12,35 euro per stuk. Maar inmiddels is de koers als zo'n 8 euro gedaald. Vandaag schommelt het aandeel rond de 4,30 euro.

De vrije val van het aandeel werd begin februari ingezet. Toen werd steeds meer duidelijk dat het coronavirus grote gevolgen ging hebben voor de luchtvaart. Vluchten naar China werden opgeschort en het aantal vervoerde passagiers daalde, wat het bedrijf veel geld kost.
aankoop 60.000.000 aandelen tegen 12,35

quote:
Het Nederlandse ministerie van Financiën heeft in drie jaar tijd rond de 1,9 miljard euro geïnvesteerd in aandelen Air France-KLM. In 2019 ging het om 744 miljoen euro, voor een belang van 14 procent.

Dit verwaterde door een eerdere claimemissie waar Nederland niet aan deelnam tot 9,3 procent.
Minister Sigrid Kaag koos er dit keer voor om wel nieuwe aandelen te kopen, ter waarde van 220 miljoen, anders was het staatsbelang verder geërodeerd tot 2 procent.
1 miljard euro verlies en nog niets te zeggen in een zwaar verlieslatend bedrijf

[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 11-07-2022 19:21:28 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 11 juli 2022 @ 20:59:53 #270
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205311171
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
Ik dacht het aandeel Air France kan niet meer lager, maar jawel hoor , nog 5% eraf
….
1 miljard euro verlies en nog niets te zeggen in een zwaar verlieslatend bedrijf
En Wopke en Kaag vinden het nog steeds een goed idee :')
Jortvond het zelfs briljant :') :|W
pi_205651785
Vandaag met 12 uur in een KLM doorgebracht.

Als het kan de laatste keer, want echt geweldig was het niet. Het begint echt een grap van airline te worden en ik zie het niet snel beter worden.

Wellicht in de toekomst meer een lokale airliner voor Europa en naar de USA.
.
pi_205651827
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 09:49 schreef Fer het volgende:
Vandaag met 12 uur in een KLM doorgebracht.

Als het kan de laatste keer, want echt geweldig was het niet. Het begint echt een grap van airline te worden en ik zie het niet snel beter worden.

Wellicht in de toekomst meer een lokale airliner voor Europa en naar de USA.
Wat was de grap?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:35:02 #273
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205654937
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 09:49 schreef Fer het volgende:
Vandaag met 12 uur in een KLM doorgebracht.

Als het kan de laatste keer, want echt geweldig was het niet. Het begint echt een grap van airline te worden en ik zie het niet snel beter worden.

Wellicht in de toekomst meer een lokale airliner voor Europa en naar de USA.
In welke taal probeer je te schrijven?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Beste debater 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:47 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205657545
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:58 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
[ twitter ]

Ondanks dit
Mooi, zijn we bijna van dit circus af.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:41:38 #275
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205657802
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 20:58 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
[ twitter ]

Ondanks dit
Aan de hand van dit bericht is Rutte 5 zo goed als een zekerheid.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Beste debater 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:43:47 #276
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205657827
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Aan de hand van dit bericht is Rutte 5 zo goed als een zekerheid.
Voor zolang als het duurt; dit is natuurlijk een aflopende zaak. En gelukkig maar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:07:33 #277
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205658197
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Voor zolang als het duurt; dit is natuurlijk een aflopende zaak. En gelukkig maar.
Volgens mij heb ik dit soort statements ook gehoord tijdens Rutte 1, Rutte 2 en Rutte 3. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 8 september 2022 @ 16:42:58 #278
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205893191
https://www.telegraaf.nl/(...)p-tafel-onnavolgbaar

Vooruit we geven met terugwerkende kracht die ouwe Kaag de schuld van 1 miljard extra verlies op de aandelen inkoop
Aandelen kopen van een Franse luchtvaart maatschappij 8)7 8)7 8)7 :W
quote:
Kaag kocht aandelen Air France KLM met krimp op tafel: 'Onnavolgbaar'
author avatar
Door YTEKE DE JONG

51 min geleden in FINANCIEEL
Air France-KLM 1.477-0.77%
AMSTERDAM - Vakbonden bij KLM verbazen zich over de stap van het kabinet om aandelen Air France KLM te kopen, terwijl er al een scenario voor krimp van Schiphol op tafel lag in Den Haag.
In mei gaf minister Kaag (Financiën) ¤ 220 miljoen aan belastinggeld uit aan nieuwe aandelen Air France KLM.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205897165
Kaag kocht aandelen Air France KLM met krimp op tafel: ’Onnavolgbaar’

Vakbonden bij KLM verbazen zich over de stap van het kabinet om aandelen Air France KLM te kopen, terwijl er al een scenario voor krimp van Schiphol op tafel lag in Den Haag. In mei gaf minister Kaag (Financiën) ¤ 220 miljoen aan belastinggeld uit aan nieuwe aandelen Air France KLM.

quote:
KLM zegt niet op de hoogte te zijn geweest van het Haagse ’dubbelspel’.
:') :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.telegraaf.nl/(...)p-tafel-onnavolgbaar

Het is en blijft een incompetente trut :(
  donderdag 6 oktober 2022 @ 21:20:39 #280
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206229581
eerst koopt men voor 1 miljard aan aandelen en nu gaat de overheid bewust de KLM de nek omdraaien, kennelijk om Air France te pesten

Slots bij KLM weghalen en die aan QATAR geven -O- :R
https://www.telegraaf.nl/(...)s-bij-krimp-schiphol


quote:
Pieter Cornelisse, vicepresident Mainport Strategies van KLM:
'KLM betaalt prijs van inleveren slots bij krimp Schiphol'
Door KOEN NEDERHOF

Updated 10 min geleden
11 min geleden in FINANCIEEL
SCHIPHOL - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderschat de gevolgen van de krimp van Schiphol en rekent mogelijk met verkeerde getallen.
Dat vermoedt Pieter Cornelisse, de vicepresident Mainport Strategies van KLM. Hij wil om tafel om 'het over de feiten te hebben'.

quote:
Dat zei hij donderdag in een toelichting op de gevolgen van de voorgenomen krimp voor KLM.
Eerder deze week kon De Telegraaf al melden dat de luchtvaartmaatschappij in dat voorgenomen scenario zo'n 25 Europese en vijf internationale bestemmingen moet schrappen.
Stillere vloot
KLM heeft al deels een schonere en stillere vloot aangekocht, maar volgens Cornelisse rekent het ministerie daar niet mee.
Zonder krimp zou KLM verder kunnen innoveren en in 2030 55% minder geluid uit kunnen stoten ten opzichte van 2018.
Ook zou de uitstoot van Co2 met 20% dalen. ,,Daar hebben we over gepraat, dat is gemeld. Maar we willen daar graag verder over spreken en dat gaat gebeuren", zegt Cornelisse.

Daar ligt zijn eerste optie, maar de juridische weg hangt altijd boven de markt. ,,
Net als elk groot bedrijf dat in zijn voortbestaan wordt bedreigd, laat ook KLM de juristen naar de zaak kijken."
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 6 oktober 2022 @ 22:01:20 #281
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_206230352
Wopke en Kaag beide :R
  woensdag 16 november 2022 @ 12:15:01 #282
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_206695909
Nederland laat belang in Air France KLM weer verwateren

Minister Kaag (kleine foto) doet niet mee met de converteerbare obligatie die Air France KLM uitgeeft.
Air France KLM heeft het kabinet gevraagd om in te schrijven op de lening, maar het kabinet heeft besloten om deze ronde aan zich voorbij te laten gaan. „De deelname in de lening is niet nodig om de Nederlandse publieke belangen te borgen”, zegt Kaag. Als de lening wordt omgezet in aandelen verwatert het belang van Nederland van 9,34% naar 8,66%, aldus de minister. Volgens Kaag verandert de informatiepositie door deze stap niet. „Daarbij is het nog lang niet zeker of de conversieprijs wordt behaald, waardoor er geen verandering zou optreden in de aandeelhoudersverhoudingen.” Begin dit jaar meldden ingewijden aan De Telegraaf dat een belang van 10% noodzakelijk is om serieus genomen te te worden als aandeelhouder.

Belastinggeld

De stap van Nederland is opmerkelijk, omdat Kaag eerder dit jaar nog wel ¤220 miljoen aan belastinggeld uitgaf aan nieuwe aandelen Air France KLM. Dit nadat het kabinet twee eerdere momenten had laten gaan om mee te doen aan het ophalen van nieuw geld.

Nederland werd in 2019 aandeelhouder om het belang van KLM in de Parijs beter te kunnen bedienen. Toenmalig minister Hoekstra (Financiën) kocht op de markt voor ¤750 miljoen aandelen Air France KLM, waarmee hij de tweede aandeelhouder werd met 14%. Frankrijk, de grootste aandeelhouder, was woest over deze ’overval’ en liet Hoekstra geen centimeter ruimte. Ook de begeerde extra bestuurszetels kwamen er niet. „

quote:
Feit blijft dat van de oorspronkelijke ambities van Hoekstra niets is waargemaakt”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie. „Meer zeggenschap in de holding is nog steeds niet gerealiseerd.”
. :') _O-

Vervolgens brak de coronapandemie uit, waardoor het luchtvaartconcern langs de rand van de afgrond ging. Door alle steun en leningen van Frankrijk, werd die met 29% de dominante aandeelhouder. De Franse staat doet niet mee aan de converteerbare obligatie, maar blijft oppermachtig.

Negatief vermogen

Air France KLM worstelt met een negatief eigen vermogen als gevolg van de coronacrisis. Dat moet positief worden, onder meer vanuit de kosten van financiering en de Franse wet. De nieuwe converteerbare obligatie verandert weinig aan de hoogte van het negatief eigen vermogen. Aan het eind van het derde kwartaal stond de teller op ¤3,3 miljard negatief. KLM hoopt dit jaar wel weer te eindigen met een zeer bescheiden positief eigen vermogen, als gevolg van betere resultaten, zo zei financieel topman Erik Swelheim eerder tegen De Telegraaf.

Het kabinet heeft zich in het afgelopen halfjaar ontpopt als een activistisch aandeelhouder door de voorgenomen krimp van Schiphol. Die zal luchtvaartmaatschappij KLM, en daardoor de hele luchtvaartcombinatie, financieel hard raken. KLM’s topvrouw Marjan Rintel stelde eerder dat de krimp ten koste zal gaan van zeker dertig bestemmingen en zal KLM raken in het verdien- en investeringsvermogen in de toekomst. Kaag zei in mei dat de participatie in de emissie belangrijk was vanwege een ’gelijkwaardige’ ontwikkeling van Schiphol en de luchthaven van Parijs, terwijl stiekem achter de schermen werd gewerkt aan het krimpplan. Air France KLM vindt nu dat Nederland met de krimp daar een streep door zet. Afspraken daarover zijn in 2003 gemaakt bij de overname van KLM in 2003.

https://www.telegraaf.nl/(...)-klm-weer-verwateren

Wopke :|W :R
pi_206696111
Wat ik zou voorstellen is dat we de aandelen teruggeven aan KLM/Airfrance in ruil voor de onderhouds divisie, vervolgens deze onderbrengen bij Schiphol.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 16 november 2022 @ 12:53:29 #284
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206696302
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:34 schreef raptorix het volgende:
Wat ik zou voorstellen is dat we de aandelen teruggeven aan KLM/Airfrance in ruil voor de onderhouds divisie, vervolgens deze onderbrengen bij Schiphol.
Ja, dat kan je voorstellen idd… maar waar zit dan de winst voor KLM? :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_206696439
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ja, dat kan je voorstellen idd… maar waar zit dan de winst voor KLM? :D
Dan mogen ze zich weer lekker Frans noemen, dat vinden ze daar heel belangrijk.
Onderhoud levert in ieder geval een stuk meer op, niet in laatste plaats echte banen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 16 november 2022 @ 14:09:37 #286
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206697094
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 13:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dan mogen ze zich weer lekker Frans noemen, dat vinden ze daar heel belangrijk.
Onderhoud levert in ieder geval een stuk meer op, niet in laatste plaats echte banen.
Ja, je noemt nu allemaal redenen waarom KLM zo een deal dus nooit gaat doen :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 5 mei 2023 @ 08:51:52 #287
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209011269
KLM levert in 19 jaar niks op: amper winstbelasting, heel veel steun

Luchtvaartmaatschappij KLM zet vele miljarden per jaar om, maar de staatskas ziet daar zo goed als niks van terug. In bijna twee decennia bedroeg de winst voor belastingen 671 miljoen euro. Daarvan vloeide 151 miljoen euro als winstbelasting naar de schatkist. Dat is een fractie van de kosten die de staat heeft gemaakt om KLM in de lucht te houden.

Dat blijkt uit een analyse van RTL Z van de jaarrekeningen van KLM sinds het bedrijf samenging met Air France.

Geen winst, geen belasting
Van de negentien onderzochte boekjaren, sloot KLM er zes af met verlies. Vooral in de coronajaren waren die verliezen fors. Over 2020 en 2021 werd een totaalverlies geboekt van 3,2 miljard euro voor belastingen.

De zes verlieslatende jaren zorgden ervoor dat KLM minder winstbelasting hoefde af te dragen. Verliezen mag de luchtvaartmaatschappij namelijk verrekenen met de winsten in andere jaren.

Per saldo droeg KLM hierdoor op een omzet van ruim 163 miljard euro maar 151 miljoen aan winstbelasting af. Dit komt neer op gemiddeld net geen 8 miljoen euro per jaar. Ter vergelijking: betaalbedrijf Adyen droeg alleen in 2022 al ongeveer evenveel af aan winstbelasting af als KLM in negentien jaar.

Miljarden aan kosten voor belastingbetaler :')
De bijdrage die KLM met de betaalde winstbelasting levert aan de schatkist steekt schril af tegen de kosten die de staat maakte om het vliegbedrijf overeind te houden. Zo was KLM de grootste ontvanger van NOW-loonsteun tijdens de coronajaren.
quote:
In totaal kreeg het 1,96 miljard euro loonsubsidie gestort, omgerekend ruim 70.000 euro per werknemer. Dit bedrag hoeft KLM niet terug te betalen.
Wat KLM nog wel moet terugbetalen is dik 1 miljard euro aan achterstallige loonbelasting. KLM kreeg - net als andere bedrijven - uitstel voor het betalen van loonbelasting. Het heeft daarvoor 60 maanden de tijd .

Slechte investering
Van een investering in moederbedrijf Air France-KLM werd de overheid ook al niet veel wijzer. In 2019 kocht Nederland voor 744 miljoen euro aandelen, om uiteindelijk eenzelfde mate van zeggenschap te krijgen over het beleid van de onderneming als de Franse overheid.

quote:
Die aandelen zijn anno 2023 bijna 90 procent minder waard, een verlies van 650 miljoen euro.
In 2022 kocht Nederland nog eens voor 220 miljoen euro aandelen, maar omdat de Fransen meer investeerden is de zeggenschapsverhouding weer net zo scheef als voor de Nederlandse investeringen. :') :|W

Voorwaarden staatssteun aan de laars gelapt
Los van de bovengenoemde steun leende KLM ook nog 277 miljoen euro van de staat in coronatijd en de schatkist gaf ook een garantie op bankleningen van 655 miljoen euro. Deze leningen zijn inmiddels volledig terugbetaald, omdat het bedrijf weer baas in eigen huis wil zijn.

Aan de staatssteun waren namelijk voorwaarden verbonden. Zo moest KLM snijden in de personeelskosten en er gold een bonusverbod. De staatsagent, die namens de overheid toezicht hield op de naleving van de voorwaarden, concludeerde in januari al dat KLM de afgesproken kostenreductie in 2023 bij lange na niet haalt.

Ook werden de bonussen met betrekking tot het jaar 2019 uitgekeerd eind 2022, terwijl dit niet mocht. Als klap op de vuurpijl concludeerde de staatsagent dat KLM nog steeds belastingontwijking door piloten faciliteert.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ting-heel-veel-steun

Dat hebben Wopke en Kaag weer goed voor elkaar :|W :') _O-
  vrijdag 5 mei 2023 @ 08:55:43 #288
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209011301
Vergeefs protest van ministers,Nederlandse lobby mislukt: Air France-KLM-topman krijgt alsnog bonussen

Nederland heeft zich suf gelobbyd om omstreden bonussen van de baas van Air France-KLM van tafel te krijgen. Maar liefst drie ministers beten hun tanden stuk. Toch rinkelt dit jaar de kassa van Ben Smith die ruim vier miljoen aan bonussen ontvangt, hoewel de luchtvaartmaatschappij miljarden aan coronasteun ontving.

Vanwege de royale staatssteun tijdens de coronacrisis werden jarenlang geen bonussen uitbetaald bij KLM aan CEO Marjan Rintel en haar voorganger Pieter Elbers. Dat kon niet door de voorwaarden die de Nederlandse staat had gesteld bij de miljardensteun.

Ook bij moederbedrijf Air France-KLM, dat in Frankrijk is gevestigd, mochten geen bonussen worden uitbetaald.
quote:
Toch krijgt topman Benjamin Smith dit jaar alsnog bonussen overgemaakt.
Verbod op uitkeren of toekennen
Dat kan allemaal dankzij een verschil in interpretatie van de Europese regels voor staatssteun tijdens de coronacrisis. Nederland ging op basis van deze regels uit van een verbod op bonussen, volgens de Fransen was alleen het uitkeren ervan verboden, zolang bedrijven op de staat steunden.

En dus beloofde Air France-KLM topman Ben Smith wel bonussen, zowel in cash als een aandelenpakket. Deze bonussen werden alleen toegekend, en zouden pas worden uitbetaald als minimaal 75 procent van de staatssteun weer was terugbetaald.

Miljardenverlies Air France-KLM, toch krijgt topman miljoenenbonus
Dit is op 17 maart van dit jaar gebeurd, meldt het bedrijf in het jaarverslag. En dus staat niets meer het uitbetalen van de bonussen aan Ben Smith in de weg. Het gaat om een bedrag van in totaal ruim 4 miljoen euro, blijkt uit een analyse van de jaarverslagen.

Ruim 2,5 miljoen euro
De topman had over 2019 nog een bonus in aandelen tegoed van 2 miljoen euro, en daarnaast nog eens twee keer ruim 1 miljoen euro in cash over de jaren 2021 en 2022. Dat bedrag komt bovenop de pak hem beet 2,5 miljoen aan vast salaris dat hij in de afgelopen drie jaar verdiende. Verder kreeg hij in 2020 alsnog een bonus van krap 8 ton overgemaakt over 2019.

En daar houdt het nog niet op: Smith heeft over de afgelopen twee jaar ook nog aandelenpakketten gekregen. Die zijn goed voor 2 miljoen per jaar, maar hij mag ze pas in 2024 en 2025 verzilveren.

De luchtvaartmaatschappij was zo zeker van haar zaak dat het vorig jaar al een bedrag van ruim 5 miljoen euro opzij zette om achterstallige bonussen te betalen.

Lobby Nederland tegen bonussen :') _O-
En dat terwijl Nederland uit alle macht probeerde om de bonussen tegen te houden. Dat begon al in 2020, toen toenmalig minister van Financiën Wopke Hoekstra zich - tevergeefs - tegen een aanpassing van het beloningsbeleid van het bedrijf keerde.

En toen in 2021 bleek dat het bedrijf Smith alsnog een miljoenenbonus had toegezegd, werd verder geprotesteerd. Ambtenaren van het ministerie maakten meerdere keren bezwaar bij het bedrijf. En toen dat niet hielp, bemoeide minister van Financiën Sigrid Kaag zich er zelfs mee. Zij beklaagde zich bij onder meer Ben Smith zelf, blijkt uit antwoord op Kamervragen.

Dat is niet het enige. Het kabinet probeert het nog langs een andere weg, door in Brussel te pleiten voor strengere regels voor staatssteun vanwege de coronacrisis. Het pleidooi van minister Micky Adriaansens is alleen aan dovemansoren gericht, meldt zij aan de Tweede Kamer. Het bepalen van de regels is iets dat de Europese Commissie zelf mag doen, lidstaten hebben er maar 'beperkte invloed op', aldus Adriaansens.

Te weinig invloed :')
Ook de derde manier om het de bonus tegen te houden is tamelijk kansloos. Het beloningsbeleid van het bedrijf moet worden goedgekeurd door de aandeelhouders, en Nederland is aandeelhouder. "Maar we moeten realistisch zijn", schrijft Kaag aan de Kamer. Het belang van de staat in het bedrijf is 9,3 procent, bij lange na niet genoeg om de bonussen tegen te houden. En dat gebeurt dan ook niet.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ith-krijgt-alsnog-zn

Wat een prestatie weer van Wopke en Kaag :') :|W :r
pi_209011390
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 08:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dat hebben Wopke en Kaag weer goed voor elkaar :|W :') _O-
19 jaar aan overheidsgeblunder tov Schiphol toeschrijven aan Wopke en Kaag :')
Elke anti-vliegveld activist (voor Rotterdam airport, lelystad en schiphol etc) weten dit soort cijfers al lang. Vliegvelden zijn amper rendabel in NL en moeten sluiten of gewoon niet gesubsidieerd worden tot ze een verdienmodel hebben dat wel rendabel zijn.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 5 mei 2023 @ 09:09:50 #290
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209011442
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 09:04 schreef Knipoogje het volgende:
19 jaar aan overheidsgeblunder tov Schiphol toeschrijven aan Wopke en Kaag :')
Gelobby van Kaag en Wopke > mislukt
Aankoop aandelen Wopke > blunder van 650 miljoen
Aankoop aandelen Kaag > geen enkel effect gehad

Je zal het maar op je cv hebben staan :') _O-
pi_209011591
Nlblijft stug volhouden met het steunen van de landelijke vliegtuigmaatschappij terwijl vele europese landen dit al jaren geleden hebben opgegeven met gegronde redenen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 5 mei 2023 @ 11:44:20 #292
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209013032
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nlblijft stug volhouden met het steunen van de landelijke vliegtuigmaatschappij terwijl vele europese landen dit al jaren geleden hebben opgegeven met gegronde redenen.
quote:
Rutte 'visie is als een olifant die het zicht belemmert'
Klopt visie hebben ze niet dat is wel bewezen :7
pi_209019895
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 08:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
quote:
Vergeefs protest van ministers,Nederlandse lobby mislukt: Air France-KLM-topman krijgt alsnog bonussen

Nederland heeft zich suf gelobbyd om omstreden bonussen van de baas van Air France-KLM van tafel te krijgen. Maar liefst drie ministers beten hun tanden stuk. Toch rinkelt dit jaar de kassa van Ben Smith die ruim vier miljoen aan bonussen ontvangt, hoewel de luchtvaartmaatschappij miljarden aan coronasteun ontving.

Vanwege de royale staatssteun tijdens de coronacrisis werden jarenlang geen bonussen uitbetaald bij KLM aan CEO Marjan Rintel en haar voorganger Pieter Elbers. Dat kon niet door de voorwaarden die de Nederlandse staat had gesteld bij de miljardensteun.

Ook bij moederbedrijf Air France-KLM, dat in Frankrijk is gevestigd, mochten geen bonussen worden uitbetaald.
[..]
Verbod op uitkeren of toekennen
Dat kan allemaal dankzij een verschil in interpretatie van de Europese regels voor staatssteun tijdens de coronacrisis. Nederland ging op basis van deze regels uit van een verbod op bonussen, volgens de Fransen was alleen het uitkeren ervan verboden, zolang bedrijven op de staat steunden.

En dus beloofde Air France-KLM topman Ben Smith wel bonussen, zowel in cash als een aandelenpakket. Deze bonussen werden alleen toegekend, en zouden pas worden uitbetaald als minimaal 75 procent van de staatssteun weer was terugbetaald.

Miljardenverlies Air France-KLM, toch krijgt topman miljoenenbonus
Dit is op 17 maart van dit jaar gebeurd, meldt het bedrijf in het jaarverslag. En dus staat niets meer het uitbetalen van de bonussen aan Ben Smith in de weg. Het gaat om een bedrag van in totaal ruim 4 miljoen euro, blijkt uit een analyse van de jaarverslagen.

Ruim 2,5 miljoen euro
De topman had over 2019 nog een bonus in aandelen tegoed van 2 miljoen euro, en daarnaast nog eens twee keer ruim 1 miljoen euro in cash over de jaren 2021 en 2022. Dat bedrag komt bovenop de pak hem beet 2,5 miljoen aan vast salaris dat hij in de afgelopen drie jaar verdiende. Verder kreeg hij in 2020 alsnog een bonus van krap 8 ton overgemaakt over 2019.

En daar houdt het nog niet op: Smith heeft over de afgelopen twee jaar ook nog aandelenpakketten gekregen. Die zijn goed voor 2 miljoen per jaar, maar hij mag ze pas in 2024 en 2025 verzilveren.

De luchtvaartmaatschappij was zo zeker van haar zaak dat het vorig jaar al een bedrag van ruim 5 miljoen euro opzij zette om achterstallige bonussen te betalen.

Lobby Nederland tegen bonussen :') _O-
En dat terwijl Nederland uit alle macht probeerde om de bonussen tegen te houden. Dat begon al in 2020, toen toenmalig minister van Financiën Wopke Hoekstra zich - tevergeefs - tegen een aanpassing van het beloningsbeleid van het bedrijf keerde.

En toen in 2021 bleek dat het bedrijf Smith alsnog een miljoenenbonus had toegezegd, werd verder geprotesteerd. Ambtenaren van het ministerie maakten meerdere keren bezwaar bij het bedrijf. En toen dat niet hielp, bemoeide minister van Financiën Sigrid Kaag zich er zelfs mee. Zij beklaagde zich bij onder meer Ben Smith zelf, blijkt uit antwoord op Kamervragen.

Dat is niet het enige. Het kabinet probeert het nog langs een andere weg, door in Brussel te pleiten voor strengere regels voor staatssteun vanwege de coronacrisis. Het pleidooi van minister Micky Adriaansens is alleen aan dovemansoren gericht, meldt zij aan de Tweede Kamer. Het bepalen van de regels is iets dat de Europese Commissie zelf mag doen, lidstaten hebben er maar 'beperkte invloed op', aldus Adriaansens.

Te weinig invloed :')
Ook de derde manier om het de bonus tegen te houden is tamelijk kansloos. Het beloningsbeleid van het bedrijf moet worden goedgekeurd door de aandeelhouders, en Nederland is aandeelhouder. "Maar we moeten realistisch zijn", schrijft Kaag aan de Kamer. Het belang van de staat in het bedrijf is 9,3 procent, bij lange na niet genoeg om de bonussen tegen te houden. En dat gebeurt dan ook niet.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ith-krijgt-alsnog-zn
Dit verbaasd echt niemand nog.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209020778
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nlblijft stug volhouden met het steunen van de landelijke vliegtuigmaatschappij terwijl vele europese landen dit al jaren geleden hebben opgegeven met gegronde redenen.
Wat bedoel je met landelijke? klm = frans bedrijf.
pi_209020886
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 09:04 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
19 jaar aan overheidsgeblunder tov Schiphol toeschrijven aan Wopke en Kaag :')
Elke anti-vliegveld activist (voor Rotterdam airport, lelystad en schiphol etc) weten dit soort cijfers al lang. Vliegvelden zijn amper rendabel in NL en moeten sluiten of gewoon niet gesubsidieerd worden tot ze een verdienmodel hebben dat wel rendabel zijn.
En toch zijn eigenlijk alle politieke partijen enthousiast over Schiphol en KLM. Meer dan voldoende draagvlak daar, nooit anders geweest. Niet eens alleen de bekende partijen maar ook een PVV steunt alles. Schiphol en KLM zijn echt Neerlands trots ofzo. Sinds de oprichting van beiden is het niet anders geweest, elke zoveel jaar redt de staat ze weer.

Ik ben benieuwd of we ooit van koers gaan veranderen.
pi_209021778
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
En toch zijn eigenlijk alle politieke partijen enthousiast over Schiphol en KLM. Meer dan voldoende draagvlak daar, nooit anders geweest. Niet eens alleen de bekende partijen maar ook een PVV steunt alles. Schiphol en KLM zijn echt Neerlands trots ofzo. Sinds de oprichting van beiden is het niet anders geweest, elke zoveel jaar redt de staat ze weer.

Ik ben benieuwd of we ooit van koers gaan veranderen.
KLM snap ik niet zo, maar Schiphol is bijna de grootste hub van Europa en economisch wel van belang lijkt me zo.
  vrijdag 5 mei 2023 @ 22:37:38 #297
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209021915
Het is het beste om KLM te laten vallen en een andere maatschappij NLM op te richten ,, iedereen weet het maar de overheid zit weer eens vast in allerlei dogmas

em blijft stug doorgaan met aandelen Air France kopen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 5 mei 2023 @ 22:38:04 #298
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209021920
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 22:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
KLM snap ik niet zo, maar Schiphol is bijna de grootste hub van Europa en economisch wel van belang lijkt me zo.
nederland wil geen HUB meer zijn
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209021950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 22:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
KLM snap ik niet zo, maar Schiphol is bijna de grootste hub van Europa en economisch wel van belang lijkt me zo.
Zou je inderdaad zeggen. Nu praat ik een journalist van Follow The Money na die vorig jaar een boek heeft gepubliceerd over de KLM (de blauwe fabel) en volgen hem is onduidelijk wat de economische waarde van Schiphol is. Er is een rapport waar Schiphol mee wappert alleen dat rapport is meer dan tien jaar oud en is geschreven in opdracht van.... Schiphol. Waar sowieso een paar zaken vergeten worden, zoals andere Europese luchthavens.

Ik vind het opmerkelijk dat als iets wat zo klipklaar lijkt (schiphol heeft veel toegevoegde waarde) op papier niet wordt onderbouwd
pi_209021968
Absoluut geen D66 fan.
Maar de staats aankoop van klm aandelen vind ik een goede zaak
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')