abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204205031
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:09 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Ziet er goed uit in Kherson. Als Rusland dat verliest moeten ze weer de rivier over. Deze keer zal dat wat moeilijker gaan.
De Russen hebben verloren, zoveel is duidelijk!
Vraag is nog maar wat Poetin zal doen om zijn hachje te redden?
Cindy De Vuyst
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:12:20 #202
490724 Mr.Sandman
Beats all you never saw
pi_204205040
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:09 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Strategisch juist? Rusland wil de eu kapot maken nato opbreken en Europa domineren als 'wereldmacht', en volgens jou is het strategisch gunstig om Rusland een veel betere strategische plek te Laten veroveren? Strategisch gunstig voor wie precies?
Europa is sowieso ondergeschikt, niets meer dan een mooie buffer zijn we.

Alsof andere landen (Amerika, China) geen wereldmachten willen zijn of blijven en zo zullen handelen. Zowel nu als in de toekomst.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:13:22 #203
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_204205046
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:46 schreef Aether het volgende:

[..]
Appartementen zelf zien er best uit binnen.

Is van binnen best knus idd
pi_204205051
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:11 schreef Divje het volgende:

[..]
:D

Sorry hoor, maar waar haal je dit strijdplan van Rusland nou weer weg? _O-
Russische staats tv + wat ze leren aan de officieren foundations of geopolitics. Maar rusland zou ook nooit Oekraïne aanvallen.... Rusland is oorlogzuchtig en wil het westen kapot maken. Dit doen ze nu actief met proxy oorlogen, trollen legers op internet fora etc.
pi_204205053
Het ging nooit om nazi's. De Russen hebben het nooit over nazi's gehad.

twitter
pi_204205058
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:12 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Europa is sowieso ondergeschikt, niets meer dan een mooie buffer zijn we.

Alsof andere landen (Amerika, China) geen wereldmachten willen zijn of blijven en zo zullen handelen. Zowel nu als in de toekomst.
Alleen Poetin lult over buffers, echt ze hebben veel te veel die man ruimte gegeven.

en als er wereld machten zijn, China vs de vs dan kan Rusland beter een buffer zijn voor Europa en het westen.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:15:52 #207
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204205067
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:46 schreef Aether het volgende:

[..]
Appartementen zelf zien er best uit binnen.

Als je het gebouw binnen komt ziet het er wel ruig uit
pi_204205076
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:14 schreef Ulx het volgende:
Het ging nooit om nazi's. De Russen hebben het nooit over nazi's gehad.

[ twitter ]
Genocide op Oekraïners cultuur.

De vrouwen zijn al ontvoerd om Slavische babies te maken.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:23:07 #209
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_204205122
quote:
10s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja hoor :') . Poetin valt een soeverein land binnen en legt daarbij complete steden in de as, maar we moeten Zelensky op de vingers tikken hoor!!!

_O-
Dat is hier toch de discussie niet, dat Putin fout zit maar dat Zelensky qua aanpak wat zou kunnen dimmen.

Zelensky - die ik hoog aansla in zijn vaardigheid als acterend leider - zou geen gebruik moet maken om mediaal druk uit te oefenen op andere organisaties dan de zijne dat met enig nadenken, onrealistisch is.
Het werkt bij zelfs averechts want het is nergens voor nodig om "mij" duidelijk te maken dat acties gewenst zijn maar laat "mij" de reikwijdte zelf afwegen en niet omdat er gebruikt wordt gemaakt van een emotioneel betoog.
Ik snap ook niet waarom NATO en/of EU een No-Flyzone zou moeten overwegen, gelet het levensgrote (100% zekere) risico direct slaags te raken. Net als dat spelletje van vliegtuigen leveren dat hier (ook technisch) volstrekt onzinnig is.

Ik zou het zuiverder vinden dat hij - Zelensky - als vertegenwoordigend President de situatie rationeel & volwassen onderkend en niet op de stoel van een ander (be)leiders gaat zitten met wat die zou moeten doen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:23:23 #210
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204205124
https://www.telegraaf.nl/(...)aal-alweer-naar-huis
========================================================
Gevreesde Tsjetsjeense elitetroepen bijna allemaal alweer naar huis
========================================================
De Tsjetsjeense paramilitairen werden in Oekraïne gevreesd, maar lijken bijna volledig van het strijdtoneel verdwenen. De Kadyrovtsy zouden na zware verliezen via Wit-Rusland zijn teruggevlogen naar Grozny. Waarom trekken ze zich nu al terug? En worden ze vervangen?

Uit beelden en analyse van de troepen aan het front wordt momenteel geschat dat er nog hooguit een handvol Kadyrovtsy in Oekraïne zijn. De paramilitairen, genoemd naar de leider van Tsjetsjenië Ramzan Kadyrov, werden bij de start van de oorlog bij het Russische leger gevoegd. Gevreesd voor hun meedogenloos optreden, liquidaties en ervaring met straatoorlogen moesten ze een sterk wapen zijn om het verzet te breken. Kadyrov volgde zo niet alleen de dwingende vraag om steun van Moskou op. Hij wilde ook een eigen rekening vereffenen. Aan de kant van het Oekraïense leger vechten in twee brigades ook veel Tsjetsjenen mee die gevlucht zijn tijdens de tweede Tsjetsjeense oorlog of voor het terreurbewind van Kadyrov. Hij zou een vervelend blok aan zijn been kwijt zijn bij een snelle Russische overwinning.

Vooruit in de strijd gestuurd

Al in de eerste dagen van het offensief liep het fout. De Kadyrovtsy hadden de speciale opdracht gekregen om in de eerste twee dagen kopstukken van de Oekraïense regering uit te schakelen. Van dat plan kwam niets terecht. Rusland stuurde de Kadyrovtsy ook vooruit in de strijd om de luchthaven van Hostomel, niet ver van Kiev. Zo’n 450 strijders werden er met helikopters aangevoerd, maar moesten zich na hevige gevechten terugtrekken. Enkele dagen later werd een konvooi van de Tsjetsjeense paramilitairen in de buurt van Kiev vernietigd. Honderden strijders van de in totaal 1.200 man sterke krijgsmacht zouden zijn gesneuveld. Ook een van de commandanten van de drie bataljons, Magomed Tushayev, kwam om.

Er zouden momenteel alleen nog geïsoleerde groepen meevechten, onder andere in Marioepol. Na de zware verliezen in de eerste dagen zouden de Kadyrovtsy zich weggetrokken hebben van het front omdat ze zich behandeld voelden als kanonnenvlees. Ze hielden er zich vooral bezig met het filmen van zichzelf als propaganda op sociale media. Waar ze het tot grote onvrede van Moskou altijd hebben over een „oorlog” en niet over „een speciale militaire operatie.”

Lastige klanten voor het leger

De berichten over de terugtrekking komen van de Oekraïense veiligheidsdiensten, maar werden ongewild bevestigd in de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny. Daar werd aangekondigd dat een nieuw legioen van duizend manschappen ter vervanging gestuurd zal worden, zonder mee te delen wanneer.

Of dat ook zal gebeuren, is niet zeker. De belangrijkste taak van de Kadyrovtsy kwam immers na de gehoopte overwinning: zorgen voor een schrikbewind waarmee ze bezette steden moesten controleren zoals ze ook in eigen land, in Syrië en Georgië deden in opdracht van het Russische leger. In de oorlog waartoe Rusland momenteel door het Oekraïens verzet is gedwongen, zijn ze dus niet heel erg nuttig. Voor de Russische legerleiding zijn ze in die omstandigheden vaak zelfs een last. De Kadyrovtsy laten zich door niemand bevelen, behalve door hun eigen commandanten en Kadyrov zelf. De voorbije dagen werd op sociale media soms openlijk gespot met Russische bevelhebbers en leden van de militaire inlichtingendiensten.

Vrijwilligers gezocht

Kadyrov heeft ondanks zijn loyaliteit aan Moskou ook een hoogstpersoonlijke reden om zijn Kadyrovtsy zich niet te diep in de Oekraïense oorlog te laten wagen. Hij kan het zich niet permitteren een groot deel van zijn 12.000 man sterke leger in een ander land te verliezen. Ze zijn nodig om zijn stukje Rusland onder de knoet te houden. Er heerst dan ook een relatieve rust in Tsjetsjenië, die wordt afgedwongen door een schrikbewind. Ook Moskou loopt liever niet het risico dat het vuur in de eigen achtertuin opnieuw oplaait. Om toch nog Tsjetsjenen naar het Oekraïense front te krijgen, is er een rekruteringscampagne gestart. Vrijwilligers die zich voor de strijd aanmelden, krijgen bovenop een soldij van 900 euro per maand een intekenpremie van 2.000 euro en bonussen per geslaagde militaire actie. De reactie zou uiterst lauw zijn. De beloofde duizend man lijkt nog ver weg.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:23:57 #211
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_204205133
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:08 schreef Vallon het volgende:
Renault & Auchan hadden overigens zeer goede redenen - net als niet gelijk hier het Russisch gas/olie uitzetten - om de samenwerking voort te laten duren
Zoals.

Nee, niet te vergelijken met olie en of gas. Als je daar de kraan van dicht doet hebben miljoenen huishoudens en fabrieken in Duitsland geen warmte of energie meer.

En nee, omzet vinden we overweldigend op dit punt ook geen goede reden meer.
Scorched earth
pi_204205149
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:11 schreef einzeinz het volgende:

[..]
De Russen hebben verloren, zoveel is duidelijk!
Vraag is nog maar wat Poetin zal doen om zijn hachje te redden?
Het ziet er zeker niet goed uit voor de Russen. De plekken die ze nu nog steeds niet veroverd hebben, de grotere steden dicht bij hun grens (Sumy, Kharkiv, Chernihiv) en die compleet omcirkeld zijn (Mariupol) waren de 'easy' targets. Ze zijn volgens redelijk officiele reports van de NAVO al 40.000 man kwijt (15.000 doden en 25.000 gewonden / gevangenen / verdwenen). Zo rond de 25% van de beginnende invasie macht is dood of uitgeschakeld. En dan hebben ze de makkelijke targets nog niet eens.

De steden die hierna gaan komen, Kiev, Dnipro, Odesa, Zaporizhzhia, Mykolaiv, zijn nog veel moeilijker te veroveren. Veel van die steden zijn beschermd aan 1 of meerdere kanten door rivieren en hebben dan maanden de tijd gehad om veel voedsel, water en wapens in te slaan en verdedigende posities in te nemen.

Het materiaal gaat ook hard, die Nederlanders die dat bijhouden hebben echt al veel materiaal geregistreerd als verloren.

Natuurlijk kunnen ze hun reserves nog oproepen en hier en daar wat versterkingen halen, maar dat gaat never nooit genoeg zijn om Oekraine op hun knieen te krijgen. Het moraal is al super laag, er lijkt geen goed plan te zijn en NAVO landen blijven materiaal opsturen dus Oekraine gaat een slijtageslag zeker winnen.

Rusland kan zich ingraven natuurlijk in het oosten en als ze Mariupol hebben en dat onofficieel houden, zo'n beetje zoals ze gedaan hebben met de Krim. Ik denk niet dat Oekraine dat zal accepteren. De komende dagen zullen we zien of Rusland dat gaat doen, of proberen door te stoten.
pi_204205159
Waarom?

twitter
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:26:01 #214
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204205166
quote:
15s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat is hier toch de discussie niet, dat Putin fout zit maar dat Zelensky qua aanpak wat zou kunnen dimmen.

Zelensky - die ik hoog aansla in zijn vaardigheid als acterend leider - zou geen gebruik moet maken om mediaal druk uit te oefenen op andere organisaties dan de zijne dat met enig nadenken, onrealistisch is.
Het werkt bij zelfs averechts want het is nergens voor nodig om "mij" duidelijk te maken dat acties gewenst zijn maar laat "mij" de reikwijdte zelf afwegen en niet omdat er gebruikt wordt gemaakt van een emotioneel betoog.
Ik snap ook niet waarom NATO en/of EU een No-Flyzone zou moeten overwegen, gelet het levensgrote (100% zekere) risico direct slaags te raken. Net als dat spelletje van vliegtuigen leveren dat hier (ook technisch) volstrekt onzinnig is.

Ik zou het zuiverder vinden dat hij - Zelensky - als vertegenwoordigend President de situatie rationeel & volwassen onderkend en niet op de stoel van een ander (be)leiders gaat zitten met wat die zou moeten doen.
Aldus Vallon, die even op de stoel van Zelensky gaat zitten.
Huilen dan.
pi_204205177
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:25 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
De komende dagen zullen we zien of Rusland dat gaat doen, of proberen door te stoten.
Dit roepen we inmiddels ook al enkele weken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_204205199
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:08 schreef Momo het volgende:

[..]
Moreel voelt het voor mij ook verkeerd dat we niet ingrijpen. Waarom grijpen we niet in nu een ander land dit doet in een van onze Europese landen. Stel dat een ander land zo maar Nederland zou binnenvallen en alles kapot schiet en je kinderen ziet sterven. En dat geen ander land zou willen helpen want reden x. Dan zouden we hier allemaal ziedend zijn op de andere landen en Rutte zou ook proberen constant druk te zetten wel te helpen. Ik begrijp deze tactiek van Zelensky volledig ookal snapt hij wel wat de gevolgen van ingrijpen zouden kunnen zijn. Lijkt mij geen reden op hem op de vingers te tikken.
Emotioneel en moreel gezien is het ook heel logisch dat we willen helpen, maar ik ben wel blij dat de NATO dat tot dusver heeft afgeslagen (militair gezien althans - manschappen richting Oekraïne zelf), want het is imo wel aan de NATO om het hoofd koel te houden. Vanuit Zelensky gezien is het logisch dat hij om dingen blijft vragen, dat kan je hem inderdaad niet kwalijk nemen. :)

Het is in dit topic alleen wel heel jammer dat je meteen een Putin aanhanger bent als je benoemd dat het goed is dat de NATO het conflict zoveel mogelijk wil vermijden. Kan niet meer bijhouden hoe vaak ik een schijterd genoemd ben, of een egoïst. Of comments heb gelezen in de trant van ''ik wil wél leed voorkomen''. Rondom beledigend. Denk dat vrijwel iedereen hier leed wil voorkomen in Oekraïne. Niemand staat te juichen over wat Putin doet. Sommige mensen denken alleen net wat anders - je kan namelijk ook beargumenteren dat je juist veel meer leed veroorzaakt door het conflict wél op te zoeken. Nu kan alle hulp tenminste één kant op. We kunnen de vluchtelingen opvangen; stuk lastiger als half Europa elders opgevangen moet worden. Hoeveel leed ontstaat er wel niet als er toch een wereldoorlog ontstaat? Dan is Oekraïne ook niet opeens gered; die zijn dan alsnog de sjaak. :{

Niet dat we ons dan koste wat kost buiten schot moeten houden, want als ze wél een NATO land aanvallen dan moet er ook gewoon gehandeld worden imo, maar nu ben ik toch eerder voorstander om er als NATO zijnde zoveel mogelijk buiten te blijven; naast opvang voor vluchtelingen en sancties bv. Emotie heb je beide kanten op, maar het is echt heel gevaarlijk als emotie gebruikt word om ons mee te sleuren. Er is geen reset button als het toch echt heel fout gaat. Jammer alleen dus dat zo'n redenatie meteen betekent dat je Putin toejuicht in deze reeks, of dat het oké is om persoonlijk aangevallen te worden. Wat dat betreft is er zeker een link met COR; je was daar wel héél snel een wappie, of juist een schaap. Er was geen grijs gebied.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2022 16:37:23 ]
pi_204205201
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:25 schreef Ulx het volgende:
Waarom?

[ twitter ]
Omdat Republikeinen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:32:13 #218
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_204205211
quote:
10s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:01 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Wat voor nuance is er nodig dan als een land een ander land binnenvalt? Volgens mij roepen alleen de mensen die dit allemaal wel best vinden voor "nuance".
De nuance is dat iets niet zwart/wit is en wanneer iemand (hier land) in een crisis verzeilt je als "helper" er niets mee opschiet je te laten meesleuren in de verschrikkelijke ellende.

Dat iets volgens jou zo is dat mensen dat mensen die nuances maken dat daarmee wel best zouden vinden, is verder voor je eigen (mis)rekening.
pi_204205228
Had Obama niet meer moeten doen in zijn tijd? Rode lijnen waren zijn zwakke punt. En de oorzaak van oom Donald als president.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:36:17 #220
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204205248
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:33 schreef grrrrg het volgende:
Had Obama niet meer moeten doen in zijn tijd? Rode lijnen waren zijn zwakke punt. En de oorzaak van oom Donald als president.
Obama kreeg überhaupt weinig voor elkaar.
pi_204205260
quote:
15s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:23 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zelensky - die ik hoog aansla in zijn vaardigheid als acterend leider (...)
Ik zie wat je daar deed.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 maart 2022 @ 16:38:39 #222
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_204205277
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:04 schreef einzeinz het volgende:
De Russen zijn gigantisch terrein aan het verliezen als ik zo naar die kaart kijk!
ik zag 123 niet veel verschillen met gisteren. Op welke fronten?

quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:09 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Ziet er goed uit in Kherson. Als Rusland dat verliest moeten ze weer de rivier over. Deze keer zal dat wat moeilijker gaan.
Ze liepen vast (de Russen) op Mykolaiv. Die hadden ze min of meer omsingeld en ze waren op weg richting Voznesensk. Zodra ze 1 van beiden in handen hadden konden ze doorstoten, over de andere rivier, richting Odessa. Dan hadden ze connectie met Transnistrië gehad en de hele kust in bezit. Echter, de Oekraïners hebben het front daar aardig terug weten te dringen weer richting Kherson. Dus dat deel van het plan is voor de Russen mislukt.

Ondertussen ook weinig verschuivingen rondom Kyiv. Hoewel het front aan de westzijde van Kyiv weer wat verder terug noordwaarts lijkt te zijn gekeerd. En aan de oostkant ze ook verder van Brovary vandaan lijken te zijn.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_204205303
twitter

Zoals ik al langer zeg, de Russen worden weggedrukt en zitten straks met de voor hun vreemde situatie dat ze de krim moeten verdedigen, vanuit Russisch perspectief want voor Oekraïne zal het een kwestie zijn van land terugnemen wat gewoon bij Oekraïne hoort.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:43:51 #224
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204205309
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:38 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
ik zag 123 niet veel verschillen met gisteren. Op welke fronten?
Praktisch de gehele linie. Kaartjes verschillen wel een beetje van bron tot bron.

twitter
Huilen dan.
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:48:09 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_204205344
quote:
5s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:23 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zoals.

Nee, niet te vergelijken met olie en of gas. Als je daar de kraan van dicht doet hebben miljoenen huishoudens en fabrieken in Duitsland geen warmte of energie meer.

En nee, omzet vinden we overweldigend op dit punt ook geen goede reden meer.
Zinloos om dat verder toe te lichten wanneer je dingen zelf zo wilt zien.
Het "we" lees ik dan de groep die niets anders meer kan zien dan een eigen overtuiging dat stukslaan moet.

En nee, het ging niet om omzet maar om inzet waarbij de leiding van o.a. Renault en Auchan, vooral kijkend naar het lot (en leed) van ruwweg o.a. 50.000 ordinaire werknemers ter plaatse. Zijn ook net mensen zoals ik die graag hun leven zo goed mogelijk willen - blijven - leiden.

En nee, een totalitaire staat ga je niet omtoveren tot betere natie door de burgerbevolking ter plaatse te raken, net als hier ons in de kou laten zetten niet gaat zorgen voor een overwinning. Ik had liever gezien dat Rusland, bedrijven vanwege hun opstelling er zelf uit had gezet. De werknemers - niet zo dom en net zo slim als hier - weten dan ook wie ze dat dan moeten verwijten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')