Het verschil tussen jou en mij is, dat ik geen waardeoordeel hang aan mijn observatie dat hij en ik anders denken en jij graag wil schoppen. Prima hoor.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:51 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Je denkt veel te eenvoudig, dat viel mij op tijdens corona en nu weer.
Dat is blijkbaar het woordje wat er voor zorgt bij sommigen dat je als Poetin-versteher wordt uitgemaakt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:51 schreef TheJanitor het volgende:
Is 'emotioneel repons' het volgende buzzwoordje dat de Putinverstehers moeten verspreiden of zo?
Schoppen? Beetje een emotionele respons dit.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het verschil tussen jou en mij is, dat ik geen waardeoordeel hang aan mijn observatie dat hij en ik anders denken en jij graag wil schoppen. Prima hoor.
Ik ben het ook niet met alles eens wat hij zegt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Rob de Wijk gister bij Op1 vat het beste samen hoe ik over de zaak denk.
Ik herken wel weer wat elementen van de hele covid discussie in vergelijking met nu idd. Voor de meeste mensen staat de ellende op een afstand omdat ze jong en fit zijn en dus niks te vrezen van covid of nu dus niet in Oekraine wonen. Al is het verschil nu wel dat juist wel ingrijpen (wat je misschien kan vergelijken met maatregelen) misschien levens kan redden in Oekraine, maar aan de andere kant kan het wel enorm escaleren daardoor en juist tot meer doden kan leiden. Dan is misschien dan weer niet helemaal te vergelijken met nadelige effecten die de covid maatregelingen hadden. Het is echt heel lastig te voorspellen hoe Putin zou reageren op het ingrijpen van Navo.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij en ik denken duidelijk heel anders over zaken. Dat was bij corona ook al duidelijk.
Er zit ook een emotionele respons in dat er vooral niet actief ingegrepen moet worden omdat dan wellicht de hele wereld erin meegetrokken kan worden. Die emotie daarin is er vooral een van niet geraakt willen worden door de ellende van een ander. Vooral het eigen wereldje vrij houden van narigheid, jammer dat er anderen dan ernstig moeten lijden.
Enige wat ik wilde zeggen is wat moreel juist lijkt, dat dat strategisch misschien helemaal niet is.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:52 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Excuus, wist niet dat ik met een geopoliticologisch strateeg in conclaaf was... Dat kan ik me inderdaad niet voorstellen, maar dat zal wel komen omdat ik niet zo rationeel als jou ben.![]()
Fantastisch voorbeeld chef, lijkt echt ontzettend veel op wat er nu aan de hand is.quote:Maar goed, mocht jij ooit onverhoopt in ijskoud water in de problemen komen dan mogen wij er van uit gaan dat jij niet om hulp zal roepen? Immers, mensen die zouden willen helpen zouden ook zelf in de problemen kunnen komen, en dat is strategisch natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Ja hoorquote:Op donderdag 24 maart 2022 14:40 schreef Discombobulate het volgende:
Ik snap niet waarom we Zelensky niet op de vingers tikken met dat idiote gedrag van hem "No fly zone, militaire hulp, tanks, vliegtuigen, etc. Dan zeggen we dat het begrijpelijk is dat ie daarom vraagt. Hij weet heel goed dat we dat niet gaan doen, dus waarom zou je de boel gaan opstoken?
Definieer "wij" ?quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:39 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
De beste man mag speeches geven over de hele wereld, wat heeft dat met propaganda te maken?
Als er ergens mensen worden afgeslacht is het best koosjer om die te helpen.
Nogmaals wij willen helpen, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Poh, hier heb ik even niet van terug hoor.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Fantastisch voorbeeld chef, lijkt echt ontzettend veel op wat er nu aan de hand is.
Maar ik hou er maar mee op, ga vanavond wel verder.
Precies dat!quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik herken wel weer wat elementen van de hele covid discussie in vergelijking met nu idd. Voor de meeste mensen staat de ellende op een afstand omdat ze jong en fit zijn en dus niks te vrezen van covid of nu dus niet in Oekraine wonen. Al is het verschil nu wel dat juist wel ingrijpen (wat je misschien kan vergelijken met maatregelen) misschien levens kan redden in Oekraine, maar aan de andere kant kan het wel enorm escaleren daardoor en juist tot meer doden kan leiden. Dan is misschien dan weer niet helemaal te vergelijken met nadelige effecten die de covid maatregelingen hadden. Het is echt heel lastig te voorspellen hoe Putin zou reageren op het ingrijpen van Putin.
Wat voor nuance is er nodig dan als een land een ander land binnenvalt? Volgens mij roepen alleen de mensen die dit allemaal wel best vinden voor "nuance".quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Definieer "wij" ?
Propaganda is dat eenzijdig wordt verteld om daarmee een vooropgezet doel te bereiken en anderdenkenden niet in staat wordt gesteld een andere zienswijze te poneren.
Als eerder gezegd, sta ik met enige verbazing te kijken dat Zelensky en Oekraïne tot heilige graal worden gemaakt waarbij alles en iedereen - voor de goede zaak - in wordt meegesleurd. Er lijkt geen nuance(ring) mogelijk, dit los van de gruwelijkheden die triest genoeg plaatsvinden.
Plat egocentrisme, verpakt als "geopolitiek" of "rationalisme".quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik herken wel weer wat elementen van de hele covid discussie in vergelijking met nu idd. Voor de meeste mensen staat de ellende op een afstand omdat ze jong en fit zijn en dus niks te vrezen van covid of nu dus niet in Oekraine wonen.
Wat ik met covid bedoelde was meer dat dingen een eigen dynamiek gaan lijden omdat we er natuurlijk onbewust door beïnvloed worden. Hoppa, lockdown, avondklok, etc. zonder dat we er echt bij stilstonden want we zijn in crisis en die moeten we direct bestrijden.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik herken wel weer wat elementen van de hele covid discussie in vergelijking met nu idd. Voor de meeste mensen staat de ellende op een afstand omdat ze jong en fit zijn en dus niks te vrezen van covid of nu dus niet in Oekraine wonen. Al is het verschil nu wel dat juist wel ingrijpen (wat je misschien kan vergelijken met maatregelen) misschien levens kan redden in Oekraine, maar aan de andere kant kan het wel enorm escaleren daardoor en juist tot meer doden kan leiden. Dan is misschien dan weer niet helemaal te vergelijken met nadelige effecten die de covid maatregelingen hadden. Het is echt heel lastig te voorspellen hoe Putin zou reageren op het ingrijpen van Navo.
Maar dit is weer een heel ander vraagstuk. Wat denk je zelf, dat we dat goed keuren ofzo? Natuurlijk niet.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:01 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wat voor nuance is er nodig dan als een land een ander land binnenvalt? Volgens mij roepen alleen de mensen die dit allemaal wel best vinden voor "nuance".
Welke kaartquote:Op donderdag 24 maart 2022 16:04 schreef einzeinz het volgende:
De Russen zijn gigantisch terrein aan het verliezen als ik zo naar die kaart kijk!
Je bent tegen als je niet 100% voor bent, dat weet je nu wel toch.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar dit is weer een heel ander vraagstuk. Wat denk je zelf, dat we dat goed keuren ofzo? Natuurlijk niet.
Dat wikken en afwegen mis ik dan in de beeldvorming die dat zouden moeten overwegen. Het is/lijkt mij vooral dat wanneer iemand het niet eens is, die daarmee fout wordt afgeschilferd.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hij krijgt helemaal niet zonder meer wat hij wil. Integendeel. Er wordt een hoop gewikt en gewogen en hij krijgt wel degelijk hulp op allerlei manieren, maar het is zeker niet zo dat er rucksichloss richting Ukraïne gaat waar Zelensky om vraagt.
Moreel voelt het voor mij ook verkeerd dat we niet ingrijpen. Waarom grijpen we niet in nu een ander land dit doet in een van onze Europese landen. Stel dat een ander land zo maar Nederland zou binnenvallen en alles kapot schiet en je kinderen ziet sterven. En dat geen ander land zou willen helpen want reden x. Dan zouden we hier allemaal ziedend zijn op de andere landen en Rutte zou ook proberen constant druk te zetten wel te helpen. Ik begrijp deze tactiek van Zelensky volledig ookal snapt hij wel wat de gevolgen van ingrijpen zouden kunnen zijn. Lijkt mij geen reden op hem op de vingers te tikken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat ik met covid bedoelde was meer dat dingen een eigen dynamiek gaan lijden omdat we er natuurlijk onbewust door beïnvloed worden. Hoppa, lockdown, avondklok, etc. zonder dat we er echt bij stilstonden want we zijn in crisis en die moeten we direct bestrijden.
Dus wat moreel juist voelt, strategisch juist totaal mis kan gaan.
Ziet er goed uit in Kherson. Als Rusland dat verliest moeten ze weer de rivier over. Deze keer zal dat wat moeilijker gaan.quote:
Strategisch juist? Rusland wil de eu kapot maken nato opbreken en Europa domineren als 'wereldmacht', en volgens jou is het strategisch gunstig om Rusland een veel betere strategische plek te Laten veroveren? Strategisch gunstig voor wie precies?quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Enige wat ik wilde zeggen is wat moreel juist lijkt, dat dat strategisch misschien helemaal niet is.
[..]
Fantastisch voorbeeld chef, lijkt echt ontzettend veel op wat er nu aan de hand is.
Maar ik hou er maar mee op, ga vanavond wel verder.
quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:09 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Strategisch juist? Rusland wil de eu kapot maken nato opbreken en Europa domineren als 'wereldmacht', en volgens jou is het strategisch gunstig om Rusland een veel betere strategische plek te Laten veroveren? Strategisch gunstig voor wie precies?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |