Nog even een reactie op jouw militair/tactische "quote:
Of je flikkert gewoon op met je volledig misplaatste "sarcastische" opmerking, daar ging het mij om.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:01 schreef oheng het volgende:
[..]
Nog even een reactie op jouw militair/tactische "" in het vorige topic:
https://www.theguardian.c(...)-at-chemical-factory
https://gazette.com/news/(...)e6-6842308c1fa0.html
https://global.espreso.tv(...)terprise-was-injured
Die russische oorlogsmisdadigers schieten lukraak hele steden in puin. Het maakt ze niet een hol uit wie of wat ze raken. Ik weet dat het schokkend is voor een aantal hier.
Oh en neem je eigen advies ter harte. Met je militair/tactische analyze lol.
Ja leuk maar daar heeft Rusland de troepen nier voor.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:11 schreef Schaamlap het volgende:
Waarschijnlijk een aanval op Odessa omdat dit de belangrijkste haven is van de Oekraine. (gaat wel link worden want dan zit je dichtbij Moldavie en Roemenie. )
Doorstoten naar Dnepro en de omsingeling bewerkstelligen van grootste deel Oekrainische leger.
Omsingelen Kiev en daarna afzakken via Dnepr naar Dnepro.
Dnepr wordt gebruikt als verdedigings linie tegen aanvallen uit West Oekraine
[ afbeelding ]
Ze hebben zat maar ik vermoed dat de meeste vergeten hier dat de Oekraine al een staand aktief leger had van ruim 125.000 man en die zet je niet zomaar opzij.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja leuk maar daar heeft Rusland de troepen nier voor.
Wel. Helaas. Alleen gaat zeer langzaam. Om alleen ene stad als Odessa echt in te nemen duurt stukken langer dan Mariupol. En dat is alleen Odessa. Ligt er dus eerder aan hoeveel tijd de Russen hebben en kunnen nemen, en of er snel genoeg nog betere wapens naar de Oekraners gaan die een tegenwicht kunnen bieden aan militaire en numerieke overwicht van de Russen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ja leuk maar daar heeft Rusland de troepen nier voor.
Dat ben ik met je eens. Mariupol moet vallen en dan worden de kaarten opnieuw geschud.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ze hebben zat maar ik vermoed dat de meeste vergeten hier dat de Oekraine al een staand aktief leger had van ruim 125.000 man en die zet je niet zomaar opzij.
Mariupol is heel belangrijk want daar zitten 12.000 man vast. Schakel je die uit dan heb je meteen een enorme bult aan troepen vrij en kan je flink wat extra troepen aan wal zetten uit Rusland.
De onderhandelingen lopen tergend traag en beide partijen willen zoveel mogelijk land behouden/innemen om hun onderhandelingspositie te verstevigen.
Dat inzetten van chemische wapens gaat echt volledig aan het belang van Putin voorbij. Zo effectief is het juist helemaal niet en het is een casus belli voor derde partijen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:56 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Wel. Helaas. Alleen gaat zeer langzaam. Om alleen ene stad als Odessa echt in te nemen duurt stukken langer dan Mariupol. En dat is alleen Odessa. Ligt er dus eerder aan hoeveel tijd de Russen hebben en kunnen nemen, en of er snel genoeg nog betere wapens naar de Oekraners gaan die een tegenwicht kunnen bieden aan militaire en numerieke overwicht van de Russen.
Veel effectievere manier voor Putin is om zo een laatste bastion van vechters in Mariupol met chemische wapens te bestoken. Een van de redenen waarom het zeer goed mogelijk is dat het daar van gaat komen naar mijn mening.
Je zou het dan plausibel vinden dat niet de Russen erachter zitten maar een andere partij die ervan profiteert?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 08:29 schreef LXIV het volgende:
Dat inzetten van chemische wapens gaat echt volledig aan het belang van Putin voorbij. Zo effectief is het juist helemaal niet en het is een casus belli voor derde partijen.
In Syri is ook geprobeerd een aanval met chemische wapens te simuleren, dat was de zogenaamde ‘red line’ . Gelukkig zo knullig opgezet dat het al snel doorzien werd.
Als er over een week of vier opeens sprake is van een chemische aanval die dan leidt tot een reactie van de navo dan heb ik sterke twijfels over de toedracht.
Iedere militair krijgt een gasmasker mee. Dat is onderdeel van je 4 eenheid, wapen, helm, vest, gasmasker...quote:Op dinsdag 22 maart 2022 08:50 schreef Aloulu het volgende:
Je zou het dan plausibel vinden dat niet de Russen erachter zitten maar een andere partij die ervan profiteert?
De Russen hebben al een voorschot hierop genomen door de Oekraners en Amerikanen te beschuldigen van chemische wapens productie in Oekrane en sommige Russische soldaten hebben daarop gasmaskers meegekregen. Hoe plausibel acht jij dit waar te zijn?
Ik zie ook niet in wat Putin er mee denkt te winnen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 08:29 schreef LXIV het volgende:
Dat inzetten van chemische wapens gaat echt volledig aan het belang van Putin voorbij. Zo effectief is het juist helemaal niet en het is een casus belli voor derde partijen.
In Syri is ook geprobeerd een aanval met chemische wapens te simuleren, dat was de zogenaamde ‘red line’ . Gelukkig zo knullig opgezet dat het al snel doorzien werd.
Als er over een week of vier opeens sprake is van een chemische aanval die dan leidt tot een reactie van de navo dan heb ik sterke twijfels over de toedracht.
Het verbaast mij niet. Gezien wat de Russen in Syri uitspoken. Het bombarderen van burgerdoelen is een normaal onderdeel van hun strategie.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:01 schreef oheng het volgende:
[..]
Nog even een reactie op jouw militair/tactische "" in het vorige topic:
https://www.theguardian.c(...)-at-chemical-factory
https://gazette.com/news/(...)e6-6842308c1fa0.html
https://global.espreso.tv(...)terprise-was-injured
Die russische oorlogsmisdadigers schieten lukraak hele steden in puin. Het maakt ze niet een hol uit wie of wat ze raken. Ik weet dat het schokkend is voor een aantal hier.
Ik denk dat het meer is dat Rusland die zelf wil gaan inzetten in combinatie met bombardementen omdat hun invasie vastgelopen is.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 08:50 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Je zou het dan plausibel vinden dat niet de Russen erachter zitten maar een andere partij die ervan profiteert?
De Russen hebben al een voorschot hierop genomen door de Oekraners en Amerikanen te beschuldigen van chemische wapens productie in Oekrane en sommige Russische soldaten hebben daarop gasmaskers meegekregen. Hoe plausibel acht jij dit waar te zijn?
Dat is complete nonsens.., de zwaarste chemische aanval met Sarin Gas waarbij minimaal 300, maar mogelijk veel meer gewone burgers (opvallend veel kinderen) de dood vonden, vond plaats in Ghouta, in augustus 2013quote:Op dinsdag 22 maart 2022 08:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
SPOILER: shockerend beeld van dode kinderen na de Ghouta biochemische aanval met Sarin gasOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is nooit volledig bewezen kunnen worden wie de verantwoordelijke is, omdat dit soort dingen nu in een oorlogsgebied plaatsvind en dus onderzoek doen heel lastig is en er volop manipulatie plaats kan vinden (bv de gebruikte raketten zijn achteraf verwijderd van de plaats van inslag en nooit gevonden)
wel is het meeste bewijs dusdanig dat vrijwel alle serieuze onderzoekers aangeven dat het eigenlijk de kans het grootste is dat de Syrische regering cq de Ba'ath verantwoordelijk is..
de vermoedelijk gebruikte raketten waren enkel in hun bezit, en er is russisch opnamemateriaal van enkele dagen ervooor dat een afschietlocatie ingericht werd op een van de meest waarschijnlijke locaties van waaruit geschoten is.
Na een maand onderzoek kwam Human Rights Watch tot de conclusie:https://www.hrw.org/repor(...)emical-weapons-syriaquote:Available evidence strongly suggests that Syrian government forces were responsible for chemical weapons attacks on two Damascus suburbs on August 21, 2013. These attacks, which killed hundreds of civilians including many children, appeared to use a weapons-grade nerve agent, most likely Sarin.
The evidence concerning the type of rockets and launchers used in these attacks strongly suggests that these are weapon systems known and documented to be only in the possession of, and used by, Syrian government armed forces.
Maar, het was uiteindelijk vooral een enorme strategische fout van Obama om kort ervoor die 'rode lijn' aan te geven, omdat dat juist de mogelijkheid bood dit zo uit te nutten om het vertrouwen in de amerikaanse slagkracht kapot te maken...
De amerikaanse president heeft namelijk helemaal niet zomaar de macht in zn eentje inmenging in een oorlog door te drukken en juist de 'aankondiging'' door middel van de 'rode lijn' schiep eerder veel politieke twijfel.
het was voor de Syriers vervolgens makkelijk om juist dusdanig twijfels over de uiteindelijke aanval te zaaien dat het niet zomaar duidelijk was wie achter de aanval zat, wat in een oorlogsituatie altijd goed mogelijk is en juist daarmeede realiteit zal eerder andersom zijn...quote:Als er over een week of vier opeens sprake is van een chemische aanval die dan leidt tot een reactie van de navo dan heb ik sterke twijfels over de toedracht.
Als er binnenkort een biochecmische aanval zijn zal er al heel snel eromheen een 'propaganda_spelletje' gespeeld worden, warbij de russen er allles op zetten om twijfels te zaaien en vermnoedelijk kan zeker niet zomaar zonder een maandenlang onderzoek vastgesteld worden wie er verantwoordelijk voor is...
Dat is nooit een goede basis voor enige politieke actie en ook de NATO zal er hooguit een 'politiek spel' over spelen, maar dat nooit als basis nemen voor optreden.
net zoals in Syrie helemaal _niks_ gedaan werd, en amerika hierdoor juist enorm aan Aanzien verloor, omdat het haar eigen 'rode lijn' belofte niet _kon_ nakomen wegens politieke redenen.
Er is best een aanzienlijke kans dat er uiteindelijk een biochecmische aanval plaats zal vinden...
maar de kans is zeer groot dat daarna vooral een mediaal heen-en-weer-beschuldigen-spelletje gespeeld gaat worden waarbij er veel onduidelijkheid bestaat en deels ook bewust geschapen wordt over wie er verantwoordelijk is.
Dat het in een oorlogsgebied plaatsvind zal het enkel erger maken.
En beide partijen zullen er volop propaganda over bedrijven.
Dat is niet eens nieuw, rondom het neerschieten van MH-17 gebeurde al exact hetzelfde.
Dat zal hooguit nogmaals herhaald worden.. en je kunt nu al op je vingertjes aftellen dat dezelfde politieke knechten die tijdens MH-17 graag russische propaganda herhaalden ook nu graag die narrative gaan napapagaaien
[ Bericht 13% gewijzigd door RM-rf op 22-03-2022 09:33:40 ]"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
Ik betwijfel of dat vanaf het begin van de invasie in Oekraine het geval was voor de Russische soldaten, want dan hadden we het vanaf het begin gehoord toen Russische soldaten werden gevangen genomen. Zie met name laatste link hieronder:quote:Op dinsdag 22 maart 2022 08:59 schreef AchJa het volgende:
Iedere militair krijgt een gasmasker mee. Dat is onderdeel van je 4 eenheid, wapen, helm, vest, gasmasker...
Ik zie het meer als US propaganda om zodirekt de Russen te beschuldigen van een gas aanval.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:19 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ik betwijfel of dat vanaf het begin van de invasie in Oekraine het geval was voor de Russische soldaten, want dan hadden we het vanaf het begin gehoord toen Russische soldaten werden gevangen genomen. Zie met name laatste link hieronder:
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/russia-gives-troops-gas-masks-26336795
https://www.dailymail.co.(...)chemical-attack.html
Die ongelofelijke demente sufkut van een Biden had overigens wel gelijk over de op handen zijnde invasie..😏quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:52 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Die ongelofelijke demente sufkut van een Biden strooit ook weer lekker rond met zijn kletspraatjes.
Probleem is: je weet gewoon niet meer wie je moet geloven.
quote:Russia’s Inability to Shift Course May Doom It
While the outcome of the Russia-Ukraine War is nowhere near decided, Russian advances have either ground to a standstill or slowed to a crawl. What was intended to be a lightning-fast offensive to seize Kyiv and several other population centers has been blunted and stymied, leaving operational commanders seemingly perplexed about how to regain initiative.
In een meer algemene manier van denken snap ik niet waarom de Russen blijkbaar niets geleerd hebben van moderne oorlogsvoering? En het zet je ook wel aan het denken over de slagvaardigheid van het leger van Rusland.quote:
Of ze hebben deze oorlog ontzettend slecht voorbereid.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:09 schreef Megumi het volgende:
[..]
In een meer algemene manier van denken snap ik niet waarom de Russen blijkbaar niets geleerd hebben van moderne oorlogsvoering? En het zet je ook wel aan het denken over de slagvaardigheid van het leger van Rusland.
Die demente sufkut heeft anders aardig gelijk gekregen mbt de acties van de russen. Hij had alleen niet helemaal door hoe dramatisch incapabel de russen zijn en hoe goed de Oekrainers verzet bieden.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:52 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik zie het meer als US propaganda om zodirekt de Russen te beschuldigen van een gas aanval.
Die ongelofelijke demente sufkut van een Biden strooit ook weer lekker rond met zijn kletspraatjes.
Dat is ook onderdeel van je slachtkracht. Maar we weten niet hoe de besluitvorming rond Poetin en deze oorlog tot stand is gekomen. Het zou zomaar kunnen dat Poetin adviezen naast zich neer gelegd heeft. Poetin komt op mij al een tijdje over als iemand die van zijn adviseurs geen njet duld.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of ze hebben deze oorlog ontzettend slecht voorbereid.
Je username zegt wel genoeg over de kant van het spectrum waarbij jij je goed voelt.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:52 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik zie het meer als US propaganda om zodirekt de Russen te beschuldigen van een gas aanval.
Dit is een kopie van Georgie, ook zo'n kunststukje van de NAVO en de Yankees...quote:Op dinsdag 22 maart 2022 10:51 schreef Maron het volgende:
[..]
Die ongelofelijke demente sufkut van een Biden had overigens wel gelijk over de op handen zijnde invasie..😏
Ja cool he.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:25 schreef Document1 het volgende:
[..]
Je username zegt wel genoeg over de kant van het spectrum waarbij jij je goed voelt.
Minder cool is wat je post. Je Poetin propaganda.quote:
Als jij andere meningen al propaganda vindt dan is het wel droevig gesteld met je Democratische waarden.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:54 schreef Megumi het volgende:
[..]
Minder cool is wat je post. Je Poetin propaganda.
Beter de NAVO en de Yankees. Dan leven onder een dictator. Of het communisme.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:52 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Dit is een kopie van Georgie, ook zo'n kunststukje van de NAVO en de Yankees...
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Beter de NAVO en de Yankees. Dan leven onder een dictator. Of het communisme.
Ik denk dat je mij niet goed kent. Democratie is het enige systeem waar je in redelijke vrijheid kan leven en vrij voor je mening mag uitkomen. Ook als is dat in jou geval Poetin propaganda.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:57 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als jij andere meningen al propaganda vindt dan is het wel droevig gesteld met je Democratische waarden.
En kom nu niet met een lulverhaal over Rusland en Putin aan want dat interresseert mij helemaal niets aangezien ik niet pro Putin ben.
Dus jij wil wel in een dictatuur leven duidelijk.quote:
Er wordt wel eens gesteld dat bekeerlingen de fanatieksten zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 12:01 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dus jij wil wel in een dictatuur leven duidelijk.Vandaar derhalve je steun voor Poetin.
Dat is ergens toch wel een beetje raar....quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of ze hebben deze oorlog ontzettend slecht voorbereid.
Dat is een ding. Maar wellicht was de tegenstander Oekrane ook beter voorbereid. Na de Krim. Ik moet denken aan de generaal Heinz Guderian vaak gezien als de uitvinder van de moderne oorlogsvoering. En mis bij de Russen cordinatie/communicatie en een inzet waarbij de diverse legeronderdelen elkaar ondersteunen. En gezamenlijk optrekken. Zoals bij een blitzkrieg.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 12:18 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat de Russen het flink hebben onderschat, juist door de succesvolle annexatie van De Krim. Dat ging zo makkelijk dat ze dachten dat dit ook een makkie zou worden.
Ik denk dat het WK 2018 roet in het ogen heeft gegooid om in 2014/2015 door te gaan pakken in de Donbass.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 12:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is ergens toch wel een beetje raar....
Het is een verdomd lang voorbereidde oorlog, vanaf feb/maart 2014 moet dit eigenlijk al als scenario serieus genomen zijn door het Kremlin (toen was de annexatie van de Krim, een weekje na de val van Yanukovych en de regime-wissel in Kyjv )
Mogelijk dat de russen in 2014 initieel geen grote inzet aandurfden wegens de korte voorbereidingstijd (de annexatie zou besproken zijn tijdens een de hele nacht durende meeting in het Kremlin op 22/23 februari: https://www.bbc.com/news/world-europe-31796226 ), maar de annexatie van de Krim verliep juist zeer succesvol.
op 23 februari werden al massa-betogingen georganiseerd en heel snel waren er genoeg pro-russische mensen gemobiliseerd en was er een zeer aggressieve motorclub (Night Wolves) bezig pro-putin boodschapppen te verbreiden en te voorkomen dat verdere pro-westerrse demonstraties gehouden konden worden (die initieel er ook op de krim waren)
Een aantal russische politici riepen zichzelf uit tot bestuurder terwijl pro-oekrainse politici gedwongen werden terug te treden.
Vanaf 27 februari 2014 bezetten russische special forces een aantal belangrijke punten, vooral het gebouw van het Hooggerechtshof...
Op dat moment was effectief eigenlijk al de coup gelukt en kon het militair probleemloos binnentreden zonder enige substantiele weerstand.
Wat ikzelf denk is dat juist het ongelooflijk snel ageren in 2014 juist de kracht van de russen was..
niet zozeer de kracht van hun leger, maar vooral een diep netwerk, inofficiele beinvloeding door getrouwde politici, motorclubs en ook een aantal gerichtte special forces akties waren beslissend
Vergeleken met het optreden van de russen in 2022 is juist dat ze toen kennelijk een ongekend lange voorbereiding hadden, maar ook een megalomaan grote en ingewikkelde operatie opgezet hadden die echter al grotendeels uitgelekt was en ertoe leidde dat de oekrainers heel goed zich erop konden voorbereiden.
zeker de eerste special forces akties mislukten finaal: de meeste pogingen knooppunten te bezetten, communicatie-wegen te blokkeren of lokale bestuurders te gijzelen of doden lijken grotendeels mislukt te zijn en betekenden dat de russen met sterke tegenweer een vijandig gebied moesten betreden dat zich al volledig ingegraven had.
nadat daarbij iedere mogelijk 'momentum' en aspect van verrassing of overrompeling weg was, werd het wel heel erg moeilijk om successen te boeken.
Daarna gaan ook dingen spelen als de motivatie en het moreel van de eigen troepen, (en dat de oekrainers juist doordat ze het gevoel hebben hun eigen land te verdedigen enorm gemotiveerd zijn)...
het idee dat de regering voor het thuisfront alles wil verzwijgen en soldaten bv ook niet gewoon eerlijk hun familie kunnen vertellen wat ze aan het doen zijn.
en de Oekrainers juist als 'broeder-volk' nu alle redenen hebben heel erg anti-russisch te worden en dat vast en zeker ook steeds meer zullen worden.
Zeker als je de succesvolle annexatie van de Krim (die daarna zeer goed en efficient geconsolideert werd) vergelijkt met nu ga je toch denken dat des te meer een operatie voorbereid wordt, des te slechter zal hij verlopen
Door corruptie heeft Rusland miljarden extra moeten besteden aan dit soort evenementen. Wat hij nu wellicht tekort komt voor zijn leger?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 13:54 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat het WK 2018 roet in het ogen heeft gegooid om in 2014/2015 door te gaan pakken in de Donbass.
Het WK was in 2010 binnengehengeld met smeergelden waar de fietsende Gullit en Johan Cruijff niet tegenop konden.
Ik denk dat Poetin toen geen boycot van het WK over zich heen wilde roepen, gezien de voorbereidingen en zijn sportminnend hart.
Ergens is het wel grappig. Je runt al een dikke 20 jaar als een maffiabaas een corrupt land en dan ben je er nog verbaasd over ook dat de corruptie zo ver is doorgedrongen dat je leger in alles behalve puike staat verkeerd. Natuurlijk is dat ook nooit de schuld van jezelf.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 14:10 schreef Megumi het volgende:
[..]
Door corruptie heeft Rusland miljarden extra moeten besteden aan dit soort evenementen. Wat hij nu wellicht tekort komt voor zijn leger?
Met je eens maar moet dan wel diep in me zwarte humor modus zitten.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 14:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ergens is het wel grappig. Je runt al een dikke 20 jaar als een maffiabaas een corrupt land en dan ben je er nog verbaasd over ook dat de corruptie zo ver is doorgedrongen dat je leger in alles behalve puike staat verkeerd. Natuurlijk is dat ook nooit de schuldban jezelf.
nee hoor dat is eigenlijk in deze oorlog zeer duidelijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:52 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
idd, dat holt zo'n hele maatschappij uit.. en iedereen die kritisch is of onafhankelijk durft te denken daar loopt het ook slecht mee af, je hele culturele elite blijft niks van over.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 14:56 schreef Isdatzo het volgende:
Zelfde ook met die kapitalen die bedoeld waren om in Oekrane relevante figuren om kopen en onrust te stoken: die zijn daar nooit terechtgekomen.
Russische corruptie. Daar kunnen geen westerse wapenleveranties tegenop hoor
.
Ah nee dat was jij niet idd. Dat was je dubbelganger met dezelfde username. Voorheen bekend onder de naam van ZOA.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:57 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als jij andere meningen al propaganda vindt dan is het wel droevig gesteld met je Democratische waarden.
En kom nu niet met een lulverhaal over Rusland en Putin aan want dat interresseert mij helemaal niets aangezien ik niet pro Putin ben.
Sappig verhaaltje over de vorige minister van defensie: https://www.theatlantic.c(...)rdyukov-case/272622/quote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
idd, dat holt zo'n hele maatschappij uit.. en iedereen die kritisch is of onafhankelijk durft te denken daar loopt het ook slecht mee af, je hele culturele elite blijft niks van over.
De vraag is of zelfs de mensen ter plekke wel overzicht hebben, best kans dat gewoon niemand een kaart kan maken.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weinig goede kaarten van Mariupol de laatste dagen zeg. Je krijgt hierdoor totaal geen indruk van de situatie in de stad en hoe het er aan toe gaat.
Inderdaad. Het laatste nieuws was een massaal bombardement op de staalfabriek waar zich schijnbaar het hoofdkwartier van het AZOV bataljon zou bevinden en dat er zware straatgevechten plaats vinden. Maar in hoeverre dit nog allemaal klopt blijft een vraagteken. Als ik naar de mappen kijk is er niet veel veranderd. Maar volgens de berichten lijden de Russen gigantische verliezen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weinig goede kaarten van Mariupol de laatste dagen zeg. Je krijgt hierdoor totaal geen indruk van de situatie in de stad en hoe het er aan toe gaat.
Ja goeie. Maar toch zou er toch in ieder geval wel iets meer bekend mogen worden over de troepenaantallen in de stad etcetera.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag is of zelfs de mensen ter plekke wel overzicht hebben, best kans dat gewoon niemand een kaart kan maken.
Mariupol gaat vallen en het Azov regiment is kaputt!!quote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die vrijwilligers zijn al bestookt met wat raketten en de meesten zijn al dood. (volgens UK berichten over UK vrijwilligers)quote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Inderdaad. Het laatste nieuws was een massaal bombardement op de staalfabriek waar zich schijnbaar het hoofdkwartier van het AZOV bataljon zou bevinden en dat er zware straatgevechten plaats vinden. Maar in hoeverre dit nog allemaal klopt blijft een vraagteken. Als ik naar de mappen kijk is er niet veel veranderd. Maar volgens de berichten lijden de Russen gigantische verliezen.
Dan zou je toch zeggen dat het Russisch leger allang gedecimeerd zou zijn. Maar ook dat is totaal niet na te gaan.
Berichten dat vrijwilligers konden gaan prijsschieten op Russen blijken in iedergeval niet te kloppen. Die komen al op hangende pootjes terug.
Lijkt me geen goed idee. Het westen blijft Oekraine bewapenen en dat wordt alleen maar meer. Rusland is al meer dan 10% van hun kracht kwijt.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Is een scenario Oostfront 1941 heel onwaarschijnlijk eigenlijk? Dat de Russen gewoon echt jaren gaan uittrekken voor deze oorlog?
Met dat overeenkomst dat een uitputtingsslag vooral voordelig voor de verdediger is. (Maar het verschil dat Oekrane een veel kleiner grondgebied heeft.)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat zien. Dat in december 2022 nog steeds Kiev belegerd wordt.
Nope. Dit gaat een jaartje duren met onderhandelingen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Is een scenario Oostfront 1941 heel onwaarschijnlijk eigenlijk? Dat de Russen gewoon echt jaren gaan uittrekken voor deze oorlog?
Met dat overeenkomst dat een uitputtingsslag vooral voordelig voor de verdediger is. (Maar het verschil dat Oekrane een veel kleiner grondgebied heeft.)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat zien. Dat in december 2022 nog steeds Kiev belegerd wordt.
Je kan maar niet over je makkers in het Azovbataljon ophouden h? Het begint een 'beetje' op te vallen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:12 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Mariupol gaat vallen en het Azov regiment is kaputt!!
Lijkt mij van niet. Als dit conflict nog jaren gaat duren zal dat zijn door onderlinge gevechten tussen milities. De Russen hebben het land dan mogelijk allang verlaten op wat troepen na die rebellen blijven ondersteunen zoals ze al sinds 2014 aan het doen zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ja goed he. Ik hoop zoooo dat er een paar honderd naar Nederland kunnen vluchten... echt... ben heel bezorgd om ze.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan maar niet over je makkers in het Azovbataljon ophouden h? Het begint een 'beetje' op te vallen.
Ze zitten je echt dwars he?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:28 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ja goed he. Ik hoop zoooo dat er een paar honderd naar Nederland kunnen vluchten... echt... ben heel bezorgd om ze.
De Russische missie is compleet misluktquote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lijkt mij van niet. Als dit conflict nog jaren gaat duren zal dat zijn door onderlinge gevechten tussen milities. De Russen hebben het land dan mogelijk allang verlaten op wat troepen na die rebellen blijven ondersteunen zoals ze al sinds 2014 aan het doen zijn.
De Russische missie is compleet mislukt en dat was al na dag drie te zien omdat die coup niet is gelukt en ze tegen meer weerstand oplopen dan ze gedacht hadden.
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is complete nonsens.., de zwaarste chemische aanval met Sarin Gas waarbij minimaal 300, maar mogelijk veel meer gewone burgers (opvallend veel kinderen) de dood vonden, vond plaats in Ghouta, in augustus 2013Het is heel onlogisch om chemische wapens in te zetten, want ze zijn helemaal niet zo effectief en de backlash is gigantisch.SPOILER: shockerend beeld van dode kinderen na de Ghouta biochemische aanval met Sarin gasOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is nooit volledig bewezen kunnen worden wie de verantwoordelijke is, omdat dit soort dingen nu in een oorlogsgebied plaatsvind en dus onderzoek doen heel lastig is en er volop manipulatie plaats kan vinden (bv de gebruikte raketten zijn achteraf verwijderd van de plaats van inslag en nooit gevonden)
wel is het meeste bewijs dusdanig dat vrijwel alle serieuze onderzoekers aangeven dat het eigenlijk de kans het grootste is dat de Syrische regering cq de Ba'ath verantwoordelijk is..
de vermoedelijk gebruikte raketten waren enkel in hun bezit, en er is russisch opnamemateriaal van enkele dagen ervooor dat een afschietlocatie ingericht werd op een van de meest waarschijnlijke locaties van waaruit geschoten is.
Na een maand onderzoek kwam Human Rights Watch tot de conclusie:
[..]
https://www.hrw.org/repor(...)emical-weapons-syria
Maar, het was uiteindelijk vooral een enorme strategische fout van Obama om kort ervoor die 'rode lijn' aan te geven, omdat dat juist de mogelijkheid bood dit zo uit te nutten om het vertrouwen in de amerikaanse slagkracht kapot te maken...
De amerikaanse president heeft namelijk helemaal niet zomaar de macht in zn eentje inmenging in een oorlog door te drukken en juist de 'aankondiging'' door middel van de 'rode lijn' schiep eerder veel politieke twijfel.
het was voor de Syriers vervolgens makkelijk om juist dusdanig twijfels over de uiteindelijke aanval te zaaien dat het niet zomaar duidelijk was wie achter de aanval zat, wat in een oorlogsituatie altijd goed mogelijk is en juist daarmee
[..]
de realiteit zal eerder andersom zijn...
Als er binnenkort een biochecmische aanval zijn zal er al heel snel eromheen een 'propaganda_spelletje' gespeeld worden, warbij de russen er allles op zetten om twijfels te zaaien en vermnoedelijk kan zeker niet zomaar zonder een maandenlang onderzoek vastgesteld worden wie er verantwoordelijk voor is...
Dat is nooit een goede basis voor enige politieke actie en ook de NATO zal er hooguit een 'politiek spel' over spelen, maar dat nooit als basis nemen voor optreden.
net zoals in Syrie helemaal _niks_ gedaan werd, en amerika hierdoor juist enorm aan Aanzien verloor, omdat het haar eigen 'rode lijn' belofte niet _kon_ nakomen wegens politieke redenen.
Er is best een aanzienlijke kans dat er uiteindelijk een biochecmische aanval plaats zal vinden...
maar de kans is zeer groot dat daarna vooral een mediaal heen-en-weer-beschuldigen-spelletje gespeeld gaat worden waarbij er veel onduidelijkheid bestaat en deels ook bewust geschapen wordt over wie er verantwoordelijk is.
Dat het in een oorlogsgebied plaatsvind zal het enkel erger maken.
En beide partijen zullen er volop propaganda over bedrijven.
Dat is niet eens nieuw, rondom het neerschieten van MH-17 gebeurde al exact hetzelfde.
Dat zal hooguit nogmaals herhaald worden.. en je kunt nu al op je vingertjes aftellen dat dezelfde politieke knechten die tijdens MH-17 graag russische propaganda herhaalden ook nu graag die narrative gaan napapagaaien
En dit soort plaatjes uit Syri maakt het voor mij allemaal erg onrealistischThe End Times are wild
Ik geloof ook niet alle cijfers en Twitter berichten. Maar de opzet om snel even een Pro Russische overheid te plaatsen in Kiev en dat men dacht met bloemen te worden ontvangen en de chaos met in de modder vastgelopen voertuigen falende communicatie tussen eenheden kun je gerust een faal noemen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:29 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
De Russische missie is compleet mislukt
Goh dat jij geen hoge militair bent in het NL Leger. Dat jij dat allemaal op afstand kan zien is wonderbaarlijjk...
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:12 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Mariupol gaat vallen en het Azov regiment is kaputt!!
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:29 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
het Azov regiment is kaputt!!
Goh dat jij geen hoge militair bent in het NL Leger. Dat jij dat allemaal op afstand kan zien is wonderbaarlijjk...
Het gaat in ieder geval niet helemaal volgens plan.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:29 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
De Russische missie is compleet mislukt
Wie zegt dat de Russen dit in gedachten hadden?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:33 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet alle cijfers en Twitter berichten. Maar de opzet om snel even een Pro Russische overheid te plaatsen in Kiev en dat men dacht met bloemen te worden ontvangen en de chaos met in de modder vastgelopen voertuigen falende communicatie tussen eenheden kun je gerust een faal noemen.
Dat gaat geen enkel militair plan.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:35 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het gaat in ieder geval niet helemaal volgens plan.
Dan hoort tegen die tijd Rusland bij de armste landen van de wereld.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik niet, maar Putain wel.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:41 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Dat gaat geen enkel militair plan.
Nogmaals: er staat een Oekrainisch leger van 125.000 man daar.
Dacht je dat die zomaar opzij zouden gaan of zo?
https://www.thetimes.co.u(...)-president-cvcksh79dquote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:40 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Wie zegt dat de Russen dit in gedachten hadden?
????? Ok laat maar....quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
https://www.thetimes.co.u(...)-president-cvcksh79d
En dat is een van de vele links. Bovendien waren er inderdaad vuurgevechten in de straten van Kiev.
Voorlopig is de aanval van de Russen grotendeels vastgelopen. En ingraven moet je nooit doen natuurlijk ook dat is een teken dat je verloren hebt. Dat jij geen kennis hebt van de gevolgen van een loopgravenoorlog verbaast mij niet.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:21 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Nope. Dit gaat een jaartje duren met onderhandelingen.
Russen gaan zich ingraven en ga dat maar eens aanvallen.
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Voorlopig is de aanval van de Russen grotendeels vastgelopen. En ingraven moet je nooit doen natuurlijk ook dat is een teken dat je verloren hebt. Dat jij geen kennis hebt van de gevolgen van een loopgravenoorlog verbaast mij niet.
Je gaat steeds om de kern heen namelijk een soeverein land binnenvallen. Maar we zijn het topic aan het vervuilen. Je mag gerust doorgaan maar ik stop ermee. In nws is daar alle mogelijkheid voor.quote:
Ik heb dat nergens gepost? Maar jij nu dus wel. Dus is dat jou mening en zeker niet de mijne. Wat mij wel verbaast. Ik houd Poetin en zijn criminele vrienden voor de oorlog verantwoordelijk. Niet de Russen als volk. Die een niet onaanzienlijke bijdrage hebben geleverd aan de vrijheid die we nu hebben. Maar als Poetin steunder past dat natuurlijk weer niet in jou pro-Poetin manier van denken. En post je dingen over mij en anderen die niet kloppen.quote:
We praten hier niet over het aanvallen van een soeverein land maar over militaire tactische analyses.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je gaat steeds om de kern heen namelijk een soeverein land binnenvallen. Maar we zijn het topic aan het vervuilen. Je mag gerust doorgaan maar ik stop ermee. In nws is daar alle mogelijkheid voor.
Blijkbaar is er door de Russen per ongeluk tijdelijk eea gedeeld over verliezen. Ging over 10.000 doden en ongeveer 15.000 gewonden. Dus 25k op 185 ofzo. Aardig veel verliezen, meer dan tien procent. Dus niet gek dat hun capaciteit en effectiviteit er behoorlijk onder geleden heeft.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
https://www.thetimes.co.u(...)-president-cvcksh79d
En dat is een van de vele links. Bovendien waren er inderdaad vuurgevechten in de straten van Kiev.
Van de vastgelopen voertuigen zijn ook tal van beelden en dat al tijdens een oefening in Rostov.
We kunnen nog wel doorgaan met tal van voorbeelden.
Alleen de cijfers van gesneuvelde soldaten etc, berichten van POW die verhalen vertellen neem ik niet al te serieus en als ontvoerde kinderen uit de Pro Russische gebieden. Maar het beeld dat de Russen falen in hun opzet is duidelijk.
Of het aanvallen van een soevereine staat verstandig is binnen een strategie waarbij je ook rekening houd met economische gevolgen en dergelijke is wel degelijk relevant. Maar past waarschijnlijk weer niet in jou pro-Poetin manier van denken. Het gaat hier namelijk wel om een aanval op een democratische en soevereine staat/land. In dat licht zou jij zelfs een aanval van Poetin op Nederland dus goed vinden? Of goed praten. Ik hoop dat er niet meer mensen als jij behoren tot de pro-Poetin vijfde colonne?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:05 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
We praten hier niet over het aanvallen van een soeverein land.
Voorlopig is hier nog geen sprake van stop met het posten van pro-Poetin nepnieuws alstublieft.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:05 schreef Schaamlap het volgende:
Dus: Mariupol gaat vallen, dat schakelt 12.000 man Oekrainiers uit.
Mariupol kan dan gebruikt worden voor troepen aanvoer en stomen de Russen langzamerhand op naar het noorden en swingen naar het Oosten om de rest te omsingelen.
Kiev wordt afgeknepen en de Russen gaan zuidwaarts.
Ze graven zich in aan de Dnepr en daar krijgen de Oekrainiers ze NOOIT weg.
Odessa wordt een harde noot.
Klaar voor de laatste onderhandelingen.
Waarschijnlijk was dat lek nep, maar waarschijnlijk kloppen die aantallen ook wel ongeveer.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:05 schreef Spanky78 het volgende:
Blijkbaar is er door de Russen per ongeluk tijdelijk eea gedeeld over verliezen. Ging over 10.000 doden en ongeveer 15.000 gewonden. Dus 25k op 185 ofzo. Aardig veel verliezen, meer dan tien procent. Dus niet gek dat hun capaciteit en effectiviteit er behoorlijk onder geleden heeft.
Twitter zie ik niet als betrouwbaar. Wat we wel zeker weten is dat de aanval niet zo gelopen is zoals de Russen dachten.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:27 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk was dat lek nep, maar waarschijnlijk kloppen die aantallen ook wel ongeveer.
Zou dit nog invloed op het front kunnen hebben?
[ twitter ]
Lijkt me stug, de bevolkingssamenstelling is zodanig veranderd dat geen van beider landen het zich kan veroorloven tienduizenden militairen aan flarden te laten schieten.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
The claim was initially made by a report of the Armed Forces of Ukraine and confirmed by the Ukrainian Ministry of Defense on March 21, according to The Kyiv Independent. Uralvagonzavod had his assets frozen in the U.K. on February 24 and was hit by European Union sanctions on March 15. Meerdere Media Bronnen (maakt het nog geen feit, weet ik).quote:
Tering.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:27 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk was dat lek nep, maar waarschijnlijk kloppen die aantallen ook wel ongeveer.
[ twitter ]
Idd, er vliegen iedere dag meer en meer drones rond, je aanvoerlijnen worden belaagd door groepjes infanterie, de artillerie weet precies waar je ingegraven zit....quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Voorlopig is de aanval van de Russen grotendeels vastgelopen. En ingraven moet je nooit doen natuurlijk ook dat is een teken dat je verloren hebt. Dat jij geen kennis hebt van de gevolgen van een loopgravenoorlog verbaast mij niet.
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:44 schreef oheng het volgende:
Tegen wie zijn die russen zich aan het ingraven????
quote:The doctrinally sound Russian response to this situation would be to end this campaign. Institute For The Study Of War Mar 19
Mbt de tanks heb ik een Duitse/Oostenrijkse bron kunnen vinden die dit ook bevestigd.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:27 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
[ twitter ]
De Oekraners claimen hogere getallen, inmiddels boven de 15k. Dit was een Russisch rapport waar per ongeluk nog een stukje over de verliezen in Oekrane in stond.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:38 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
The claim was initially made by a report of the Armed Forces of Ukraine and confirmed by the Ukrainian Ministry of Defense on March 21, according to The Kyiv Independent. Uralvagonzavod had his assets frozen in the U.K. on February 24 and was hit by European Union sanctions on March 15. Meerdere Media Bronnen (maakt het nog geen feit, weet ik).
quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:13 schreef Spanky78 het volgende:
Dit was een Russisch rapport waar per ongeluk nog een stukje over de verliezen in Oekrane in stond.
De kans dat een hacker die getallen verzonnen heeft is natuurlijk groter dan dat de MoD die cijfers per ongeluk lekt. Neemt niet weg dat dit ongeveer de cijfers zouden moeten zijn volgens velen.quote:
Ik vind 9861 doden veel maar na al bijna 4 weken vechten ook weer niet overdreven veel.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:24 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
[..]
De kans dat een hacker die getallen verzonnen heeft is natuurlijk groter dan dat de MoD die cijfers per ongeluk lekt. Neemt niet weg dat dit ongeveer de cijfers zouder moeten zijn volgens velen.
Kleine correctie met alle respect je ingraven in loopgraven is een WO1 strategie. Het efficint inzetten van luchtmacht en leger zodanig dat je snel de belangrijkste militaire doelen en de communicatie middelen en het vermogen van weerstand van de vijand uitschakelt die van WO2. Rusland/Poetin doet nu geen van beide. Tot mijn verbazing. Wellicht dat een @Schaamlap als Poetin kenner ons daar beter over kan informeren met een tactische en strategische analyse?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:44 schreef oheng het volgende:
[..]
Idd, er vliegen iedere dag meer en meer drones rond, je aanvoerlijnen worden belaagd door groepjes infanterie, de artillerie weet precies waar je ingegraven zit....
Tegen wie zijn die russen zich aan het ingraven???? Zinloze WO2 tactiek. Ingraven is alleen nuttig om je te beschermen tegen een russische tankcolonne. Lol.
Nee, ik gok tot juni 2022.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Waar wellicht nu al van sprake van is gezien het vast lopen van de invasie. Met wat andere factoren.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En eer ze niet voor het eigen leefsbehoud vechten zal de gemiddelde Rus niet tot het gaatje willen gaan voor deze strijd.
Poetin?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:40 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Wie zegt dat de Russen dit in gedachten hadden?
Ik ook niet. Wat oorlog aangaat.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind 9861 doden veel maar na al bijna 4 weken vechten ook weer niet overdreven veel.
ISW en Liveuamap staan al een paar dagen stil... Dus uit die hoek weinig echt nieuws te melden.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:39 schreef AgLarrr het volgende:
Ik pik wat nieuws op over een omsingeling van de Russische troepen ten westen van Kiev. Even de wrap-ups van wat analisten afwachten morgen maar op basis van de kaarten / bewegingen de afgelopen dagen behoort het zeker tot de mogelijkheden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |