Ehh, ipv aan ChatGTP te vragen :😅.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar deze is júist uniek omdat het meer dan een halve eeuw geleden is dat er mensen überhaupt daadwerkelijk richting de maan gingen
Dit is denk ik wel de meest historische lancering in onze tijd. Die SpaceX-tests en alles zijn natuurlijk supercool en spectaculair, maar dit is een historische stap naar iets wat uiteindelijk veel verder moet gaan dan Apollo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hell To The Liars
Ja. Mijn ChatGPT zegt dat de inclinatie tussen 28 en 31 graden is. Dus voor ons zou dat onder de zuidelijke horizon zijn. Maarja, is ook weer ChatGPT dus hoe betrouwebaar weet ik niet.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:40 schreef Sjemmert het volgende:
Chatgpt zegt dat het wss niet te zien is in Nederland
Musk is een lul, maar dingen als die limonadebus en Starhopper en de eerste catch enzo waren natuurlijk wel episch om te kijkenquote:Op woensdag 1 april 2026 23:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Maar mensen naar de maan is wat anders dan de zoveelste SpaceX raket. Ik kijk niet eens meer de crew missies naar ISS. Al heeft dat ook te maken omdat Musk een grote lul is. Maar deze mooie raket en dan ook neg eens met mensen naar de maan. Daar blijf ik voor wakker.
Mijn tuin is op zuiden met dan een straat en dan weer een tuin en huis. Ik heb dus wel zicht op zuiden maar niet tot aan de horizon zeg maar.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Voor mij sowieso niet, als ik naar het zuiden wil kijken moet ik op het dak gaan staan (van ons rijtjeshuis)
quote:Op woensdag 1 april 2026 23:44 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ehh, ipv aan ChatGTP te vragen :😅.
Ligt de maan dan zoveel verder dan alle andere bestemmingen zoals de ISS of is het bij de ISS en satelieten een stukje rechtdoor en om de dark side moon heen en weer terug.
En is de verbinding dan ook eventjes compleet weg ? Als ze aan de achterkant zitten?Dit geeft wel wat perspectief. Sinds Apollo 17, de laatste bemande maanmissie dik 53 jaar geleden, zijn alle bemande lanceringen binnen het rode stukje rond de aarde gebleven. Artemis 2 is het groene stuk rechts.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
JA. Maar jammer dat hij politiek is gegaan. Dat neemt wat mij betreft wel het plezier weg van het volgen en kijken.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Musk is een lul, maar dingen als die limonadebus en Starhopper en de eerste catch enzo waren natuurlijk wel episch om te kijken
Alleen denk ik nog altijd dat dit vandaag meer historisch is
Oh dat zeker. Crew Dragon was leuk, maar...wat ze daar deden, was al heel lang 'normaal'. Naar de maan doen we al meer dan een halve eeuw niet, maar we sturen natuurlijk wel al sinds die tijd met grote regelmaat mensen de ruimte in.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
JA. Maar jammer dat hij politiek is gegaan. Dat neemt wat mij betreft wel het plezier weg van het volgen en kijken.
En ja de eerste hop en al die andere hoogtepunten![]()
Maar dit is zelfs grootser dan de eerste crew dragon denk ik
En het ligt eraan waar in NL je zit. In hoge noorden of het zuiden. Maakt ook heel veel uitquote:Op woensdag 1 april 2026 23:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Mijn ChatGPT zegt dat de inclinatie tussen 28 en 31 graden is. Dus voor ons zou dat onder de zuidelijke horizon zijn. Maarja, is ook weer ChatGPT dus hoe betrouwebaar weet ik niet.
Ja. Dat is ook weer zo. MAar is wel laag aan de horizon als het te zien is begrijp ik.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:51 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En het ligt eraan waar in NL je zit. In hoge noorden of het zuiden. Maakt ook heel veel uit
Ik vroeg aan GROK wat staat hier, aangezien ik het plaatje slecht kon zien.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit geeft wel wat perspectief. Sinds Apollo 17, de laatste bemande maanmissie dik 53 jaar geleden, zijn alle bemande lanceringen binnen het rode stukje rond de aarde gebleven. Artemis 2 is het groene stuk rechts.
[ afbeelding ]
Ergens vind ik het wel jammer dat ze niet zoals Apollo 8 even een rondje maken in lunar orbit, dat zou het nog cooler makenquote:Op woensdag 1 april 2026 23:52 schreef Droopie het volgende:
een free-return trajectory: ze schieten erlangs, zwaaien eromheen (waarbij ze ook de achterkant passeren) en komen vanzelf terug naar de aarde.
Er bestaan oprechte vragen en vragen om irritant te doenquote:Op woensdag 1 april 2026 23:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik vroeg aan GROK wat staat hier, aangezien ik het plaatje slecht kon zien.
Wat bedoelt Droopie?
Dit is een typische “domme” maar oprechte vraag van iemand die niet zoveel van ruimtevaart afweet, in een serieus W&T-topic. Heywoodu had net geschreven hoe historisch deze missie is (eerste bemande vlucht richting de maan in meer dan 50 jaar).
Kort antwoord op zijn vragen (voor de duidelijkheid):
Ja, de maan is veel verder: ~384.000 km vs. ~400 km voor de ISS. Het is geen “stukje rechtdoor”.
Artemis 2 vliegt geen baan om de maan, maar een free-return trajectory: ze schieten erlangs, zwaaien eromheen (waarbij ze ook de achterkant passeren) en komen vanzelf terug naar de aarde.
Etc etc.
Haha, domme vragen bestaan dus wel
Hendig sjiek slippenquote:Op woensdag 1 april 2026 23:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ergens vind ik het wel jammer dat ze niet zoals Apollo 8 even een rondje maken in lunar orbit, dat zou het nog cooler maken
ALS het allemaal door/goed gaatquote:Op woensdag 1 april 2026 23:58 schreef heywoodu het volgende:
Wel jammer dat het dit enge zakenmannetje is die nu met al deze eer gaat strijken.
Volgens Everyday Astronaut's filmpje over vandaag wel, alleen weet ik niet precies hoe dat dan gaatquote:Op donderdag 2 april 2026 00:05 schreef Starhopper het volgende:
Komt er nog een go/no go poll zoals bij de spaceshuttle? Of gaat dat net zoals bij SpaceX digitaal?
Juist zijn politieke voorkeur maakt het voor mij nog boeiender om te volgen. Dat hij in ieder geval aan de goede kant van de geschiedenis staat én de mooie dingen doet.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
JA. Maar jammer dat hij politiek is gegaan. Dat neemt wat mij betreft wel het plezier weg van het volgen en kijken.
En ja de eerste hop en al die andere hoogtepunten![]()
Maar dit is zelfs grootser dan de eerste crew dragon denk ik
Boehoe, even 5 minuten wachten (ik dan) en dan slapen als ze lang gaan onderbrekenquote:
Ja beetje lang.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:15 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ze runnen nog wat checks voordat ze de klok door laten lopen.
Launch window van 2 uur hè
Was een 1 april-grap.quote:
Ja ze gaan nuquote:Op donderdag 2 april 2026 00:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Volgens Everyday Astronaut's filmpje over vandaag wel, alleen weet ik niet precies hoe dat dan gaat
Thunderbirdsquote:Op donderdag 2 april 2026 00:17 schreef heywoodu het volgende:
Iedereen zegt dat ze voor een go zouden gaan
Vloeibaar dusquote:Op donderdag 2 april 2026 00:16 schreef Viv het volgende:
Wel historisch dit om mee te maken![]()
Bij de vorige bemande maanmissie was ik ongeveer -12 jaar
Mijn vader was 9 toenquote:Op donderdag 2 april 2026 00:16 schreef Viv het volgende:
Wel historisch dit om mee te maken![]()
Bij de vorige bemande maanmissie was ik ongeveer -12 jaar
Beter dat dan de boeken in gaan als de man die 4 man de dood in gejaagd heeft.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:19 schreef heywoodu het volgende:
Tien man die GO zeggen en dan ben jij die ene die, zonder dat je gezegd had dat er een probleem was, NO GO moet zeggen![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |