abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 1 april 2026 @ 23:44:36 #201
38824 crew  Droopie
pi_220487882
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:40 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar deze is júist uniek omdat het meer dan een halve eeuw geleden is dat er mensen überhaupt daadwerkelijk richting de maan gingen :o

Dit is denk ik wel de meest historische lancering in onze tijd. Die SpaceX-tests en alles zijn natuurlijk supercool en spectaculair, maar dit is een historische stap naar iets wat uiteindelijk veel verder moet gaan dan Apollo.
Ehh, ipv aan ChatGTP te vragen :😅.

Ligt de maan dan zoveel verder dan alle andere bestemmingen zoals de ISS of is het bij de ISS en satelieten een stukje rechtdoor en om de dark side moon heen en weer terug.

En is de verbinding dan ook eventjes compleet weg ? Als ze aan de achterkant zitten?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hell To The Liars
  woensdag 1 april 2026 @ 23:44:49 #202
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220487885
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:40 schreef Sjemmert het volgende:
Chatgpt zegt dat het wss niet te zien is in Nederland
Ja. Mijn ChatGPT zegt dat de inclinatie tussen 28 en 31 graden is. Dus voor ons zou dat onder de zuidelijke horizon zijn. Maarja, is ook weer ChatGPT dus hoe betrouwebaar weet ik niet.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 april 2026 @ 23:45:33 #203
284411 crew  heywoodu
pi_220487888
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Maar mensen naar de maan is wat anders dan de zoveelste SpaceX raket. Ik kijk niet eens meer de crew missies naar ISS. Al heeft dat ook te maken omdat Musk een grote lul is. Maar deze mooie raket en dan ook neg eens met mensen naar de maan. Daar blijf ik voor wakker.
Musk is een lul, maar dingen als die limonadebus en Starhopper en de eerste catch enzo waren natuurlijk wel episch om te kijken _O_

Alleen denk ik nog altijd dat dit vandaag meer historisch is :P
pi_220487896
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:42 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Voor mij sowieso niet, als ik naar het zuiden wil kijken moet ik op het dak gaan staan (van ons rijtjeshuis) :+
Mijn tuin is op zuiden met dan een straat en dan weer een tuin en huis. Ik heb dus wel zicht op zuiden maar niet tot aan de horizon zeg maar.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 april 2026 @ 23:48:01 #205
284411 crew  heywoodu
pi_220487904
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ehh, ipv aan ChatGTP te vragen :😅.

Ligt de maan dan zoveel verder dan alle andere bestemmingen zoals de ISS of is het bij de ISS en satelieten een stukje rechtdoor en om de dark side moon heen en weer terug.

En is de verbinding dan ook eventjes compleet weg ? Als ze aan de achterkant zitten?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit geeft wel wat perspectief. Sinds Apollo 17, de laatste bemande maanmissie dik 53 jaar geleden, zijn alle bemande lanceringen binnen het rode stukje rond de aarde gebleven. Artemis 2 is het groene stuk rechts.

  woensdag 1 april 2026 @ 23:49:31 #206
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220487913
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Musk is een lul, maar dingen als die limonadebus en Starhopper en de eerste catch enzo waren natuurlijk wel episch om te kijken _O_

Alleen denk ik nog altijd dat dit vandaag meer historisch is :P
JA. Maar jammer dat hij politiek is gegaan. Dat neemt wat mij betreft wel het plezier weg van het volgen en kijken.

En ja de eerste hop en al die andere hoogtepunten _O_ _O_ Maar dit is zelfs grootser dan de eerste crew dragon denk ik
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 april 2026 @ 23:50:24 #207
284411 crew  heywoodu
pi_220487917
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
JA. Maar jammer dat hij politiek is gegaan. Dat neemt wat mij betreft wel het plezier weg van het volgen en kijken.

En ja de eerste hop en al die andere hoogtepunten _O_ _O_ Maar dit is zelfs grootser dan de eerste crew dragon denk ik
Oh dat zeker. Crew Dragon was leuk, maar...wat ze daar deden, was al heel lang 'normaal'. Naar de maan doen we al meer dan een halve eeuw niet, maar we sturen natuurlijk wel al sinds die tijd met grote regelmaat mensen de ruimte in.
pi_220487920
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Mijn ChatGPT zegt dat de inclinatie tussen 28 en 31 graden is. Dus voor ons zou dat onder de zuidelijke horizon zijn. Maarja, is ook weer ChatGPT dus hoe betrouwebaar weet ik niet.
En het ligt eraan waar in NL je zit. In hoge noorden of het zuiden. Maakt ook heel veel uit
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 1 april 2026 @ 23:52:06 #209
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220487931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:51 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
En het ligt eraan waar in NL je zit. In hoge noorden of het zuiden. Maakt ook heel veel uit
Ja. Dat is ook weer zo. MAar is wel laag aan de horizon als het te zien is begrijp ik.
  Moderator woensdag 1 april 2026 @ 23:52:51 #210
38824 crew  Droopie
pi_220487936
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:48 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dit geeft wel wat perspectief. Sinds Apollo 17, de laatste bemande maanmissie dik 53 jaar geleden, zijn alle bemande lanceringen binnen het rode stukje rond de aarde gebleven. Artemis 2 is het groene stuk rechts.

[ afbeelding ]
Ik vroeg aan GROK wat staat hier, aangezien ik het plaatje slecht kon zien.

Wat bedoelt Droopie?

Dit is een typische “domme” maar oprechte vraag van iemand die niet zoveel van ruimtevaart afweet, in een serieus W&T-topic. Heywoodu had net geschreven hoe historisch deze missie is (eerste bemande vlucht richting de maan in meer dan 50 jaar).
Kort antwoord op zijn vragen (voor de duidelijkheid):
Ja, de maan is veel verder: ~384.000 km vs. ~400 km voor de ISS. Het is geen “stukje rechtdoor”.
Artemis 2 vliegt geen baan om de maan, maar een free-return trajectory: ze schieten erlangs, zwaaien eromheen (waarbij ze ook de achterkant passeren) en komen vanzelf terug naar de aarde.

Etc etc.

Haha, domme vragen bestaan dus wel :P
Hell To The Liars
  woensdag 1 april 2026 @ 23:54:03 #211
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220487939
Toch wel een apart gevoel, om straks een historisch moment mee te mogen maken _O_

Heb het altijd jammer gevonden dat ik met de Apollo missies nog lang niet bestond.

Ik kijk ook enorm uit naar de daadwerkelijke maanlanding straks met Artemis 4, dat wordt echt fantastisch om mee te maken _O_ _O_ _O_

Jammer dat Artemis 3 volgend jaar niet meer op de maan gaat landen, wat wel eerst de bedoeling was.

Dat gaat nu dus pas met Artemis 4 in 2028 (hopelijk) gebeuren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 april 2026 @ 23:55:18 #212
284411 crew  heywoodu
pi_220487945
Dat zijn fijne accreditaties om om je nek te hebben hoor _O_
  woensdag 1 april 2026 @ 23:55:22 #213
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220487947
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:52 schreef Droopie het volgende:
een free-return trajectory: ze schieten erlangs, zwaaien eromheen (waarbij ze ook de achterkant passeren) en komen vanzelf terug naar de aarde.

Ergens vind ik het wel jammer dat ze niet zoals Apollo 8 even een rondje maken in lunar orbit, dat zou het nog cooler maken :)
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 april 2026 @ 23:55:55 #214
284411 crew  heywoodu
pi_220487950
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:52 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik vroeg aan GROK wat staat hier, aangezien ik het plaatje slecht kon zien.

Wat bedoelt Droopie?

Dit is een typische “domme” maar oprechte vraag van iemand die niet zoveel van ruimtevaart afweet, in een serieus W&T-topic. Heywoodu had net geschreven hoe historisch deze missie is (eerste bemande vlucht richting de maan in meer dan 50 jaar).
Kort antwoord op zijn vragen (voor de duidelijkheid):
Ja, de maan is veel verder: ~384.000 km vs. ~400 km voor de ISS. Het is geen “stukje rechtdoor”.
Artemis 2 vliegt geen baan om de maan, maar een free-return trajectory: ze schieten erlangs, zwaaien eromheen (waarbij ze ook de achterkant passeren) en komen vanzelf terug naar de aarde.

Etc etc.

Haha, domme vragen bestaan dus wel :P
Er bestaan oprechte vragen en vragen om irritant te doen :P

Als je iets gewoon niet weet kun je het altijd vragen en heeft iemand daar gewoon normaal op te antwoorden :Y
  woensdag 1 april 2026 @ 23:57:49 #215
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220487960
We are there zei hij? Het 2e probleem is dus ook gefixt? :D
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 april 2026 @ 23:58:22 #216
284411 crew  heywoodu
pi_220487964
Wel jammer dat het dit enge zakenmannetje is die nu met al deze eer gaat strijken.
  donderdag 2 april 2026 @ 00:00:11 #217
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220487973
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ergens vind ik het wel jammer dat ze niet zoals Apollo 8 even een rondje maken in lunar orbit, dat zou het nog cooler maken :)
Hendig sjiek slippen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Redactie Frontpage donderdag 2 april 2026 @ 00:03:05 #218
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220487990
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:58 schreef heywoodu het volgende:
Wel jammer dat het dit enge zakenmannetje is die nu met al deze eer gaat strijken.
ALS het allemaal door/goed gaat
  donderdag 2 april 2026 @ 00:05:16 #219
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220488003
Komt er nog een go/no go poll zoals bij de spaceshuttle? Of gaat dat net zoals bij SpaceX digitaal?
  Redactie Frontpage donderdag 2 april 2026 @ 00:10:03 #220
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220488023
Nou steek die lont aan, dan kunnen we slapen.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 april 2026 @ 00:10:25 #221
284411 crew  heywoodu
pi_220488024
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:05 schreef Starhopper het volgende:
Komt er nog een go/no go poll zoals bij de spaceshuttle? Of gaat dat net zoals bij SpaceX digitaal?
Volgens Everyday Astronaut's filmpje over vandaag wel, alleen weet ik niet precies hoe dat dan gaat :P
pi_220488040
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
JA. Maar jammer dat hij politiek is gegaan. Dat neemt wat mij betreft wel het plezier weg van het volgen en kijken.

En ja de eerste hop en al die andere hoogtepunten _O_ _O_ Maar dit is zelfs grootser dan de eerste crew dragon denk ik
Juist zijn politieke voorkeur maakt het voor mij nog boeiender om te volgen. Dat hij in ieder geval aan de goede kant van de geschiedenis staat én de mooie dingen doet.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 april 2026 @ 00:13:49 #223
284411 crew  heywoodu
pi_220488041
Iets met extending een hold?
  donderdag 2 april 2026 @ 00:13:55 #224
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2026/2027
pi_220488043
Klokje op pauze zo dus?
  donderdag 2 april 2026 @ 00:13:56 #225
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220488044
Wel vervelend als die astronaut wiens schoenzolen je zien in de hondenpoep zou zijn gestapt 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator donderdag 2 april 2026 @ 00:15:37 #226
38824 crew  Droopie
pi_220488059
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:13 schreef heywoodu het volgende:
Iets met extending een hold?
Boehoe, even 5 minuten wachten (ik dan) en dan slapen als ze lang gaan onderbreken
Hell To The Liars
  Moderator donderdag 2 april 2026 @ 00:15:56 #227
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220488066
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:13 schreef Scrummie het volgende:
Klokje op pauze zo dus?
Ze runnen nog wat checks voordat ze de klok door laten lopen.

Launch window van 2 uur hè
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Manager PR/Moderator donderdag 2 april 2026 @ 00:16:24 #228
269689 crew  Viv
pi_220488069
Wel historisch dit om mee te maken O+

Bij de vorige bemande maanmissie was ik ongeveer -12 jaar :+
  donderdag 2 april 2026 @ 00:17:03 #229
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2026/2027
pi_220488078
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:15 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ze runnen nog wat checks voordat ze de klok door laten lopen.

Launch window van 2 uur hè
Ja beetje lang.
pi_220488080
Iets van een lock verloren ofzo ?
  donderdag 2 april 2026 @ 00:17:42 #231
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2026/2027
pi_220488083
Go go go go
pi_220488086
Recommendation go
  donderdag 2 april 2026 @ 00:17:51 #233
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220488088
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:17 schreef Sjemmert het volgende:
Iets van een lock verloren ofzo ?
Was een 1 april-grap. :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 april 2026 @ 00:17:57 #234
284411 crew  heywoodu
pi_220488089
Iedereen zegt dat ze voor een go zouden gaan *O*
  donderdag 2 april 2026 @ 00:18:31 #235
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220488094
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:10 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Volgens Everyday Astronaut's filmpje over vandaag wel, alleen weet ik niet precies hoe dat dan gaat :P
Ja ze gaan nu :D :D YEss!!!!!
  donderdag 2 april 2026 @ 00:18:42 #236
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220488096
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:17 schreef heywoodu het volgende:
Iedereen zegt dat ze voor een go zouden gaan *O*
Thunderbirds *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 2 april 2026 @ 00:19:03 #237
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220488097
Spannend dit _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 april 2026 @ 00:19:12 #238
284411 crew  heywoodu
pi_220488099
GO
GO
GO
GO
GO
  donderdag 2 april 2026 @ 00:19:20 #240
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220488103
Zo cool deze poll _O_ _O_

Alles GO :D *O*
  donderdag 2 april 2026 @ 00:19:33 #241
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220488105
Crew is go!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 april 2026 @ 00:19:34 #242
284411 crew  heywoodu
pi_220488107
Tien man die GO zeggen en dan ben jij die ene die, zonder dat je gezegd had dat er een probleem was, NO GO moet zeggen :D :X
  Redactie Frontpage donderdag 2 april 2026 @ 00:19:37 #243
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220488109
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:16 schreef Viv het volgende:
Wel historisch dit om mee te maken O+

Bij de vorige bemande maanmissie was ik ongeveer -12 jaar :+
Vloeibaar dus
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 april 2026 @ 00:20:01 #244
284411 crew  heywoodu
pi_220488117
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:16 schreef Viv het volgende:
Wel historisch dit om mee te maken O+

Bij de vorige bemande maanmissie was ik ongeveer -12 jaar :+
Mijn vader was 9 toen :D
  donderdag 2 april 2026 @ 00:20:10 #245
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2026/2027
pi_220488119
_O_ *O*
  donderdag 2 april 2026 @ 00:20:58 #248
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220488124
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:19 schreef heywoodu het volgende:
Tien man die GO zeggen en dan ben jij die ene die, zonder dat je gezegd had dat er een probleem was, NO GO moet zeggen :D :X
Beter dat dan de boeken in gaan als de man die 4 man de dood in gejaagd heeft.
  donderdag 2 april 2026 @ 00:21:10 #249
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220488126
Speech speech speech
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')