quote:De uitslagenavond van de gemeenteraadsverkiezingen wordt in Nederland Kiest: de Uitslagen gepresenteerd door Rob Trip en Simone Weimans. Malou Petter komt met de exitpolls (vanaf 21.00 uur) en de uitslagen waarvan de eerste rond 22.00 uur worden verwacht.
Nederland gaat naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen en de NOS verzorgt traditioneel de uitslagenavond, die wordt gepresenteerd door Rob Trip en Simone Weimans. Malou Petter komt in Nederland Kiest: de Uitslagen met de exitpolls en de uitslagen. Politiek verslaggevers Ron Fresen en Arjan Noorlander bespreken de gevolgen voor de politieke verhoudingen, politiek deskundigen Josse de Voogd en Carolien van Ham zullen de uitslagen duiden.
Exitpolls
Er zijn dit jaar exitpolls in zeven gemeenten. De eerste exitpoll die om 21.00 uur bekend wordt gemaakt is in Nieuwegein, waar volgens de NOS ‘gemiddeld Nederland’ stemt. De laatste exitpoll komt rond 22.30 uur uit Amsterdam. Vanaf 22.00 uur worden de eerste uitslagen verwacht uit de kleinere gemeenten.
Opkomst
De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen ligt altijd lager dan bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. In 2018 was de opkomst bijna 55 procent (tegenover 79 procent bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021). De lokale partijen bleken vier jaar geleden de grote winnaars: bijna 29 procent van de stemmen ging naar een lokale partij. GroenLinks kwam (in de grote steden) veelal als grootste uit de bus. D66 liep flinke klappen op, evenals de PvdA en de SP. Deze partijen hopen de schade nu goed te maken, maar de peilingen zijn ongunstig. Met name de regeringspartijen D66, VVD en het CDA staan er niet goed voor.
Woensdag 16 maart, NPO1 20:35.
Alleen politici?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:50 schreef Raw85 het volgende:
Op de een of andere manier vertrouw ik een politicus met Limburgs accent gelijk voor geen ene meter
Komt door ons Camiel en Maxime.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:50 schreef Raw85 het volgende:
Op de een of andere manier vertrouw ik een politicus met Limburgs accent gelijk voor geen ene meter
Erg jammerquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:49 schreef Hanca het volgende:
De eerste uitslagen (exitpolls) van CDA vallen me mee. Wat verlies, maar niet de dreun waar voor werd gevreesd denk ik.
Hier in Friesland waren posters van het FvD: "Gaskraan open, gasprijs omlaag" Alsof ze daarover gaan.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:51 schreef 4-elements het volgende:
Toch nog mensen die op d'n Thierry hebben gestemd.
Oorspronkelijk wilden ze naar Helmond, maar ze konden geen cameraploeg vinden die het aandurfde.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mijn god. Ze hebben wel creme de la creme der gemeenten uitgekozen met Rotterdam, Sittard-Geleen en Veendam
Dat dachten we ook bij 50PLUS/Liane den Haan..quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
Voor Forum wel een voordeel dat ze overal maar 1 zetel krijgen. Heb je in elk geval geen last van afsplitsingen.
Dat weet jij, dat weet ik. Maar niet alle kiezers helaas.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hier in Friesland waren posters van het FvD: "Gaskraan open, gasprijs omlaag" Alsof ze daarover gaan.
Jij had liever Ommen, zwartsluis en terneuzen gehad?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mijn god. Ze hebben wel creme de la creme der gemeenten uitgekozen met Rotterdam, Sittard-Geleen en Veendam
Dat heeft de raad in Amsterdam er ook nooit van weerhouden om allerlei wilde plannen over de A10 of Schiphol te hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hier in Friesland waren posters van het FvD: "Gaskraan open, gasprijs omlaag" Alsof ze daarover gaan.
Ik zag alleen Thierry op de posters. Alsof je daarop kunt stemmenquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Het potentieel is vrij groot, de links-progressieve bubbel wordt niet kleiner en ze kunnen ook van D66 nog wel wat afsnoepen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:53 schreef TheVulture het volgende:
Ik dacht dat GL wel wat klappen zou krijgen, omdat die voor mijn gevoel in 2018 veel succesvoller waren dan bij de Tweede Kamer, maar het lijkt juist andersom
Achterhøker.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:54 schreef Slobeend het volgende:
Een Brabantse burgemeester in Veendam?
Ze hadden ook "minder Femke, meer bomen en auto's" in enschedequote:Op woensdag 16 maart 2022 21:52 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Of de Republiek Amsterdam uitroepen. Wat dan wel weer een goed plan is.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat heeft de raad in Amsterdam er ook nooit van weerhouden om allerlei wilde plannen over de A10 of Schiphol te hebben.
Barger-Compascuum, Borsele en Gulpen-Wittem graagquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Jij had liever Ommen, zwartsluis en terneuzen gehad?
Halsema.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ze hadden ook "minder Femke, meer bomen en auto's" in enschede(geen idee welke femke ze het over hadden)
In Arnhem hadden ze flyers met de skyline van Nijmegen op de achtergrond. Die hebben het vast ook erg goed gedaan.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ze hadden ook "minder Femke, meer bomen en auto's" in enschede(geen idee welke femke ze het over hadden)
Die woont niet in enschedequote:
@Calandquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In Arnhem hadden ze flyers met de skyline van Nijmegen op de achtergrond. Die hebben het vast ook erg goed gedaan.
Dondersquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:56 schreef Halcon het volgende:
Burgemeester Rianne Donders van Roermond heeft op 15 maart 2022 aangifte gedaan van het ronselen van volmachtstemmen. Er zijn concrete aanwijzingen dat er in Roermond gepoogd is om meerdere stemmen te ronselen ten behoeve van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart.
https://www.roermond.nl/nieuws/aangifte
DaN gAaT jouW sTEM naaR ieMaNd ANDeRs.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:56 schreef Jemoederniet het volgende:
Hoe lager de opkomst, des te zwaarder weegt mijn stem
Je verwacht het niet in Roermond, altijd zulke eerlijke politici.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:56 schreef Halcon het volgende:
Burgemeester Rianne Donders van Roermond heeft op 15 maart 2022 aangifte gedaan van het ronselen van volmachtstemmen. Er zijn concrete aanwijzingen dat er in Roermond gepoogd is om meerdere stemmen te ronselen ten behoeve van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart.
Het zijn barre tijden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:57 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Veel gemeenten met opkomst tussen de 40-45%
Jos weer bezig?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:56 schreef Halcon het volgende:
Ze gebruiken mij overal dezelfde poster.quote:
Ik hoop zo dat dit voor de lijst van Jos van Rey was.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:56 schreef Halcon het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |