quote:Vervanging materieel loopt stroef
Het ene na het ander project loopt vertraging op. Zo was het de bedoeling om tussen 2017 en 2020 de 60 en 81mm mortieren te vervangen. Die werden pas besteld in 2021 en door de lange productietijd kunnen ze pas in 2023 worden ingezet. Een mortier is een artilleriewapen dat bestaat uit een buis waar een stuk munitie in wordt afgeschoten over een afstand van enkele kilometers.
Niet snel aan de Oostgrens:
Als we nu snel de nieuwe Scania-vrachtwagens en tanks naar Polen zouden willen sturen, zou dat niet per spoor kunnen. De diepladers die we daarvoor nodig hebben, worden nog gemaakt en de eerste worden in de loop van dit jaar geleverd. En dat zijn er ook nog te weinig. We hebben er zeventig besteld, maar hebben er 200 nodig.
Kazernes zwaar verwaarloosd:
De kazernes zijn verwaarloosd en moeten worden opgeknapt aan de huidige tijd. Er ligt een advies dat defensie 35 tot 40 procent van de vastgoedportefeuille moet afstoten om de rest van de gebouwen te kunnen opknappen. Het geld is de afgelopen jaren vooral gebruikt om storingen en acute problemen te verhelpen. Defensie heeft 11.000 gebouwen
Munitietekort:
We hebben te weinig munitie die nodig is om ons land en dat van onze bondgenoten te verdedigen. Daarnaast stijgen de munitieprijzen en moet er nog veel oude munitie worden vervangen, waardoor het nog jaren gaat duren voordat dit op orde is.
Veldhospitalen:
Defensie heeft twee veldhospitalen met beperkte capaciteit. Het Mobiel Geneeskundig Operatiekamer Systeem is in 2015 buiten gebruik gesteld. Het systeem had het einde van de levensduur bereikt en er was geen geld voor vervanging. De eerste van drie nieuwe veldhospitalen komt in 2025.
En dat is mede jouw schuld. Jij werkt bij die club.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:33 schreef AchJa het volgende:
We lachen wel om de Russen met hun brakke spullen maar wij doen het echt geen centimeter beter.
Het systeem van binnenuit uithollen!quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:35 schreef Sodemieters het volgende:
En dat is mede jouw schuld. Jij werkt bij die club.
Waar is "hier"?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:35 schreef monkyyy het volgende:
Ik hoor die kut F-35's hier anders de hele tijd oefenen
Dat is een goede inderdaad. Jarenlange kaasschaafvisie heeft tot problemen op ongeveer elk vlak geleid.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:34 schreef BasEnAad het volgende:
Tja wat is er niet verwaarloosd onder Rutte.
Gaaf land.
Fryslânquote:
Een keer een tank starten is tegenwoordig ook alweer honderd euro...quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:35 schreef TheJanitor het volgende:
Zelfs met het geld dat ze hebben moet het toch beter kunnen? Zoveel miljarden en we hebben geen drol.
Draaikolk in de benzinetank.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een keer een tank starten is tegenwoordig ook alweer honderd euro...
Het is eigenlijk gewoon misdadig. Het liefst zou ik verantwoordelijke politieke figuren gewoon voor het gerecht verschijnen voor het in gevaar brengen van de nationale veiligheid.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:33 schreef AchJa het volgende:
Het is iets wat defensie natuurlijk al jaren loopt aan te kaarten bij politiek Den Haag maar het zou allemaal wel niet in zo'n vaart lopen met de dreiging was het idee... Maar goed, de ogen zijn na de inval in Oekraiene hopelijk geopend en laten we maar hopen dat defensie nu een beetje serieus genomen wordt.
We lachen wel om de Russen met hun brakke spullen maar wij doen het echt geen centimeter beter.
Voor de huidige dreiging gaat het helemaal niets meer uithalen. We moeten het uitzitten en maar hopen dat het goed komt. Over 10 jaar is onze krijgsmacht wellicht weer opgebouwd, net zoals de Duitse. Dat kost heel wat jaar. En over een jaar of 5 als er weer vrede in Europa is zal het budget onder politieke druk wel weer rap slinken.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:00 schreef byah het volgende:
De miljarden komen er weer, terecht onder de huidige dreiging natuurlijk
Dit begon zo'n 30 jaar geleden al, toen we het "verdesdividend" gingen innen...quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Krijg je er van met vrouwen aan het roer in defensie.
Vrouwen zijn veel te veel bezig met een ander vertellen hoe het moet, maar vervolgens nooit zorgen dat het ook gebeurt.
Zie je in de zorg ook.
Zou misschien er ook wel aan kunnen liggen dat er bij defensie veel incapabele mensen lopen. Ik verkondig het al enige tijd in een ander topic hier, maar voor we gaan beginnen met heel veel geld uitgeven lijkt het mij verstandig om eerst defensie als organisatie eens te gaan benchmarken. Zijn de mensen binnen defensie wel capabel? Waarom de ene na de andere financiële blunder? Waarom komen vervangingsprojecten niet van de grond af? Wat hebben we de afgelopen jaren voor de 13 miljard euro per jaar gekregen? Is het geld voor nieuw materieel effectief uitgeven?quote:Het toont aan dat Defensie grote moeite heeft om de organisatie snel op orde te krijgen. Zelfs als er geld genoeg beschikbaar is voor de vervanging of reparatie van een onderdeel, betekent het niet dat er ook snel gehandeld kan worden.
Het ondermijnen van de zorg waardoor we als enige land nog eens een lockdown in moesten wegens nul capaciteit, het falen te voldoen aan de woonopgave door o.a. een verhuurdersheffing en niks te doen aan huisjesmelkers (eerste levensbehoefte), luchtvervuiling en nepotisme hieromtrent (Tata Steel), het illegaal dumpen van kankerzooi met behulp van Halbe Zoolstra en Rijkswaterstaat, het binnenhalen van hordes mensen waar niemand om heeft gevraagd. Het uithollen van de politie en een uit de klauwen gelopen drugsmarkt. Een oplopend lerarentekort.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:59 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Het is eigenlijk gewoon misdadig. Het liefst zou ik verantwoordelijke politieke figuren gewoon voor het gerecht verschijnen voor het in gevaar brengen van de nationale veiligheid.
Ja joh, voor 2012 werd er nooit op defensie bezuinigd en was alles nog goed. En sindsdien is alles ineens slecht.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Krijg je er van met vrouwen aan het roer in defensie.
Vrouwen zijn veel te veel bezig met een ander vertellen hoe het moet, maar vervolgens nooit zorgen dat het ook gebeurt.
Zie je in de zorg ook.
Ik denk dat het aan niet genoeg diversiteit ligt.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:07 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Zou misschien er ook wel aan kunnen liggen dat er bij defensie veel incapabele mensen lopen. Ik verkondig het al enige tijd in een ander topic hier, maar voor we gaan beginnen met heel veel geld uitgeven lijkt het mij verstandig om eerst defensie als organisatie eens te gaan benchmarken. Zijn de mensen binnen defensie wel capabel? Waarom de ene na de andere financiële blunder? Waarom komen vervangingsprojecten niet van de grond af? Wat hebben we de afgelopen jaren voor de 13 miljard euro per jaar gekregen? Is het geld voor nieuw materieel effectief uitgeven?
Het is natuurlijk lekker makkelijk om alles op de politiek en regelgeving af te schuiven, maar lijkt mij verstandig als defensie ook eens verantwoording af komt leggen voor de gemaakte keuzes. Je kan nog zoveel geld in een organisatie stoppen, maar als de organisatie niet goed is ingericht is het weggegooid geld. Eerst de organisatie op orde brengen en dan pas geld uitgeven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Defensie bepaalt dat dus niet. Dat is nou net het hele eieren eten. Er moeten duizend civiele ambtenaren wat van vinden en die gaan dan bepalen dat het misschien toch wel beter met een goedkopere versie van eoa wapensysteem kan... Waarna het in de praktijk weer niet voldoet en de politiek uieindelijk toch gaat aanschaffen wat defensie intieel al verzonnen had. Kijk bv. naar de F35, defensie was er vanaf dag 1 al van onvertuigd dat het de beste keus was maar nee, daar moest weer tientallen jaren over geouwehoerd worden niet in de laatste plaats door de samenleving die van mening was dat we ook heus nog wel 25 jaar met de F16 door konden vliegen... Subs hetzelfde, Fregatten net zo. Uniformen, ook.... etc. etc.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:07 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Zou misschien er ook wel aan kunnen liggen dat er bij defensie veel incapabele mensen lopen. Ik verkondig het al enige tijd in een ander topic hier, maar voor we gaan beginnen met heel veel geld uitgeven lijkt het mij verstandig om eerst defensie als organisatie eens te gaan benchmarken. Zijn de mensen binnen defensie wel capabel? Waarom de ene na de andere financiële blunder? Waarom komen vervangingsprojecten niet van de grond af? Wat hebben we de afgelopen jaren voor de 13 miljard euro per jaar gekregen? Is het geld voor nieuw materieel effectief uitgeven?
Het is natuurlijk lekker makkelijk om alles op de politiek en regelgeving af te schuiven, maar lijkt mij verstandig als defensie ook eens verantwoording af komt leggen voor de gemaakte keuzes. Je kan nog zoveel geld in een organisatie stoppen, maar als de organisatie niet goed is ingericht is het weggegooid geld. Eerst de organisatie op orde brengen en dan pas geld uitgeven.
Kortom: 'We zullen bezuinigen, al kost het miljarden'.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:14 schreef AchJa het volgende:
Defensie bepaalt dat dus niet. Dat is nou net het hele eieren eten. Er moeten duizend civiele ambtenaren wat van vinden en die gaan dan bepalen dat het misschien toch wel beter met een goedkopere versie van eoa wapensysteem kan... Waarna het in de praktijk weer niet voldoet en de politiek uieindelijk toch gaat aanschaffen wat defensie intieel al verzonnen had. Kijk bv. naar de F35, defensie was er vanaf dag 1 al van onvertuigd dat het de beste keus was maar nee, daar moest weer tientallen jaren over geouwehoerd worden niet in de laatste plaats door de samenleving die van mening was dat we ook heus nog wel 25 jaar met de F16 door konden vliegen... Subs hetzelfde, Fregatten net zo. Uniformen, ook.... etc. etc.
Het ligt echt niet aan defensie, het ligt aan die civiele hobbyisten die voor defensie gaan bepalen wat het beste voor ze is.
Komt bij dat defensie in de overlevingsmodus stond en het beleid was om het elk jaar met minder geld te doen...
Sinds ze richting Oost-Europa zijn vertrokken hoor ik ze niet meer.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:26 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Die dingen vliegen amper, ik heb ze deze week 1x savonds gehoord.
Met de NL politici en de civiele lobbyisten heeft ons leger gaan vijanden nodig om in de pan gehakt te worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het ligt echt niet aan defensie, het ligt aan die civiele hobbyisten die voor defensie gaan bepalen wat het beste voor ze is.
Komt bij dat defensie in de overlevingsmodus stond en het beleid was om het elk jaar met minder geld te doen...
Interessant, zal mijzelf daar eens verder in verdiepen. Best een interessant onderwerp en we gaan er ongetwijfeld de komende jaren meer over horen. Enige waar ik bang voor ben is dat als wij die minimale 5 miljard euro extra uit gaan geven, maar dat de problemen dan nog steeds niet zijn opgelost.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Defensie bepaalt dat dus niet. Dat is nou net het hele eieren eten. Er moeten duizend civiele ambtenaren wat van vinden en die gaan dan bepalen dat het misschien toch wel beter met een goedkopere versie van eoa wapensysteem kan... Waarna het in de praktijk weer niet voldoet en de politiek uieindelijk toch gaat aanschaffen wat defensie intieel al verzonnen had. Kijk bv. naar de F35, defensie was er vanaf dag 1 al van onvertuigd dat het de beste keus was maar nee, daar moest weer tientallen jaren over geouwehoerd worden niet in de laatste plaats door de samenleving die van mening was dat we ook heus nog wel 25 jaar met de F16 door konden vliegen... Subs hetzelfde, Fregatten net zo. Uniformen, ook.... etc. etc.
"Visie is als een olifant die het zicht belemmert." - M. Ruttequote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:27 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind het ook heel nederlands om bij elke crisis te janken dat iets compleet is verwaarloosd en er miljarden in moeten. Natuurlijk ten koste van... ja... het volgende waar we mee de mist in gaan.
Wat een visieloze firefighter mentaliteit. Dat is pas echt killing voor een land. Elke keer bij een beetje paniek een gat vullen met zand uit een nog groter gat.
Dit dus...quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:26 schreef Bouke-p het volgende:
Die dingen vliegen amper, ik heb ze deze week 1x savonds gehoord.
Wel gek, want ze zijn niet naar Oost-Europa vertrokken...quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:31 schreef monkyyy het volgende:
Sinds ze richting Oost-Europa zijn vertrokken hoor ik ze niet meer.![]()
Maar daarvoor? 4 dagen per week, 'smiddags en tot 's avonds 22.00, wekenlang oefenen
https://nos.nl/video/2418(...)richting-oost-europaquote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wel gek, want ze zijn niet naar Oost-Europa vertrokken...
De landmacht bestaat uit ongeveer 16.000 man (militair)... Compleet defensie is ongeveer 68.000 man inclusief een kleine 30.000 burgers en reservisten...quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:32 schreef LXIV het volgende:
Het probleem van het leger is ook dat het voor een heel groot deel bestaat uit oudere, bedaarde -militaire- ambtenaren van 50 - 60 jaar. Deze hebben bijna allemaal gebreken en houden zich vooral bezig met allerlei bureaucratische en administratieve processen die net zo goed naar te plaatsvinden.
De landmacht bestaat uit iets van 40.000 man en daar zitten geen 10.000 ‘vechtsoldaten’ bij. En naast de landmacht is er ook nog dosco,dmo en de bestuurstaf en dat is feitelijk alleen maar overhead.
Defensie is voor minstens 80% een bureaucratie van oude, blanke mannen met beperkingen. Daar verandert de 2% norm niets aan.
Drie keer raden waar ze gestationeerd zijn en vanwaar ze vertrekken en waar ze weer terugkomen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:46 schreef monkyyy het volgende:
https://nos.nl/video/2418(...)richting-oost-europa
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus feitelijk zou je er nog steeds "last" van moeten hebben...
quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Drie keer raden waar ze gestationeerd zijn en vanwaar ze vertrekken en waar ze weer terugkomen.https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus feitelijk zou je er nog steeds "last" van moeten hebben...
Ze hebben deze week niet geoefend, vandaar dat het mij waarschijnlijk ontgaan is.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
Defensie kan dat extra geld ook niet direct absorberen. Defensie is gewend dat schraalhans keukenmeester is en het altijd met te weinig geld moest doen. Extra geld uitgeven gaat niet zomaar... Het is niet dat we vandaag zoveel miljard extra hebben we overmorgen 8 nieuwe subs hebben gekocht... Zo werkt dat niet.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:34 schreef RichardHammond het volgende:
Interessant, zal mijzelf daar eens verder in verdiepen. Best een interessant onderwerp en we gaan er ongetwijfeld de komende jaren meer over horen. Enige waar ik bang voor ben is dat als wij die minimale 5 miljard euro extra uit gaan geven, maar dat de problemen dan nog steeds niet zijn opgelost.
Je moet het beste willen en zolang europa (behalve de Duitse Leopards) een niet heel bijzondere defensie industrie heeft, vooral niet op vliegend gebied dus moet je het elders gaan halen.quote:Zou eigenijk wel interessant zijn om een centraal topic te creëren tegen de tijd dat er extra geld beschikbaar wordt gesteld om nieuwe projecten bij te houden.
Is er eigenlijk nog een verbeterslag te maken qua centraal inkopen binnen de EU of zijn de krijgsmachten daarvoor te verschillend?
Dan kun je wel alle politici die tussen 1990 en 2017 ongeveer actief waren arresteren want ongeveer iedereen steunde bezuinigingen op defensie.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:59 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Het is eigenlijk gewoon misdadig. Het liefst zou ik verantwoordelijke politieke figuren gewoon voor het gerecht verschijnen voor het in gevaar brengen van de nationale veiligheid.
Ik had nog wel gegoogled naar die 40kquote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
De landmacht bestaat uit ongeveer 16.000 man (militair)... Compleet defensie is ongeveer 68.000 man inclusief een kleine 30.000 burgers en reservisten...
[ afbeelding ]
Het hele jaar nog niet zoals je kunt lezen...quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:57 schreef monkyyy het volgende:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen
Ze hebben deze week niet geoefend, vandaar dat het mij waarschijnlijk ontgaan is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |